Te veel reacties om mensen persoonlijk te quoten, maar bedankt!
De tendens van de reacties geeft wel aardig weer waar we zelf wat stuk liepen en ook misschien dat ik wat meer uitleg had moeten geven.
@
writser zei het al: een ton is dus helaas niet veel in de financiële wereld. Je valt onder grens voor private banking. Je zal dus genoegen moeten nemen met 'gratis' bankadviseur die je natuurlijk goedlachs zijn eigen huisbankfondsen inloost. Tarief algemene vermogensplanning particulier bij Rabo kost bv 2000€ (
link). Daar gaat de eerste 2%.. maw daar ben je nog een te kleine speler voor.
De tip van Meesman zullen we naar kijken maar volgens mij ben je daar ook te klein voor. Plus dat ze waarschijnlijk Meesman aanraden.
Professioneel adviseurs die de beste DCA strategie in huidige beursklimaat uitrekent zijn verre van gratis. Concrete tips zijn welkom uiteraard, maar binnen dit budget lijkt het er op dat je een te kleine speler bent.
Als je iemand heb die echt de tijd neemt om door je financiën heen te gaan en maatwerk levert en ook follow-up doet, betaal je dusdanig dat het tov van je inleg toch snel te veel wordt. Heb je iemand die voor veel minder even wat snel in rekenformulier knalt en generic advies geeft: daar zijn genoeg tools voor en dat niveau overstijgen we in dit topic al wel.
Qua achtergrond had ik misschien wat meer uitleg moeten geven: persoon is niet actief hier maar hij is denk ik eigenlijk wel vergelijkbaar met de doorsnee lezer in dit topic. Zelf al eens tot conclusie gekomen dat zelfstandig maandelijks in ETF's beleggen voordeligste is. En heeft zelf al eens de keus gemaakt om bepaald bedrag per maand daarin te steken en hoeveel in aflossing en spaarbuffer. Die maandelijkse inleg is 'over' en bedoeld om 'later' meer vrijheid te hebben of eerder pensioen op te nemen en bedoeling is dat het groeit.
Over x-jaar komt hij ook een keer langs het punt dat hij 100k heeft opgebouwd en ter zijner tijd zou hij waarschijnlijk gewoon ook door gaan, zonder ook maar iets te veranderen aan de strategie.
Echter nu hij ineens dit beschikbaar heeft, en omdat alles financieel eigenlijk al op de rit staat, was de eerste ingeving dat als dit in de ETF-pot gaat, dat dit dan wel eens echt je pensioendatum naar voren kan halen. Alleen de twijfel slaat natuurlijk wat toe, dit is iets anders dan als je aan het eind van het jaar 1000€ over hebt op je spaarbuffer en je verplaatst het in de ETF pot.
Verder ben ik dus niet zijn financieel adviseur en zo ziet hij mij ook niet, maar gewoon als sparring partner. Omdat zoals hierboven genoemd we a) te klein zijn voor advies en b) we erg twijfelen aan de kwaliteit van advies wat verkrijgbaar is voor de 'normale man.
Ik zou het eigenlijk moeten testen, maar ik twijfel er aan hoeveel normale adviseurs bij banken zonder te knipperen een coherent antwoord geven als je in je vraag verwijst naar Shiller PE ratio, de economische cyclus etc. Of dat je de standaard reutel krijgt over: "we hebben 4 fondsen met verschillende risico profielen, laag, midden, hoog en speculatief....."
De links moet ik nog doornemen met betrekking tot lumpsum inleggen, zal ze zeker lezen!
Mijn idee is dat haast in dit geval niet aan de orde is, we zitten sowieso niet in een dip die je moet kopen. En hoe dan ook is het soort "tijdwinst' voor hem; iemand die al 500€ per maand inlegt doet meer dan 15 jaar over dit bedrag. Dus hij wint als het ware die tijd dus zoals geopperd om risico op spijt en onrust te verminderen kun je wellicht het best over 24 maanden of nog meer spreiden. (Ondanks dat ik mij meen te herinneren dat uit analyses blijkt dat optimum meer in de 12-18 maanden zit voor DCA)