Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.011.173 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 14:51
oscar82 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:39:
Even een meta post: Mag ik jullie allemaal bedanken voor jullie tijd en moeite? Dit topic vormt in mijn ogen echt een wisdom-of-the-crowds als het om beleggen gaat.
Dubbel interessant omdat koersen ook vaak deels wisdom-of-the-crowd politiek volgen :) Al is de sample size van dit forum daar natuurlijk wel wat klein voor.

Korte vraag voor jullie. Ik hoorde een tijdje terug van een kennis-van-een-kennis wat over bepaalde obscure beleggingstechnieken, die pas gingen werken als je ging beleggen vanaf een ton, en zie af en toe op reclames wat "speciale" beleggingsfondsen vanaf die prijs. Nu ben ik daar zelf nog láng niet, en komt het op mij vooral over als marketinggezever om oude rijke mensen zonder verstand van beleggen binnen te halen, maar het zette me wel aan het denken: Is er een wezenlijk verschil tussen beleggen met 1.000.000, 100.000, 10.000 of 1.000 euro? Zouden jullie andere keuzes maken met deze bedragen? Natuurlijk zit je met verschil in hoeveel je transactiekosten relatief zullen zijn maar behalve voor hele kleine portefeuilles leek me daar het verschil niet in te zitten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@Sander B Bij kleinere bedragen zit je vaak nog in de opbouwfase waarin je maandelijkse stortingen een belangrijke bijdrage aan het totale belegde vermogen vormen. Dit verzacht sterke koersdalingen en sterker nog: je koopt relatief goedkoop in. IMHO denken veel beleggers dan onterecht dat ze veel risico kunnen hebben, ook met grotere bedragen.

Het verhaal is anders met zeg meer dan een paar ton aan vrij te beleggen vermogen. Of zeg meer dan een miljoen aan net worth. Normaal gesproken zijn eventuele extra stortingen een druppeltje geworden en niet meer bepalend. Dat betekent dat koersschommelingen een veel sterkere impact hebben op de waarde van je portefeuille. Met alles in aandelen, slaapt een halvering van je vermogen dan niet lekker.

Moraal van het verhaal: bij grote bedragen is risicomanagement veel bepalender. Behoud van vermogen en bijblijven met inflatie is belangrijker dan een absoluut maximaal rendement. Meer vermogende mensen hebben om die reden hun geld vrijwel altijd in meerdere potjes. Bijvoorbeeld een eigen zaak, kunst, vastgoed en in de beleggingen naast aandelen ook goud en obligaties. Met veel geld ga je nooit 100% in aandelen en bekijk je het vanuit het gehele plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sander B schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:22:
[...]
Korte vraag voor jullie. Ik hoorde een tijdje terug van een kennis-van-een-kennis wat over bepaalde obscure beleggingstechnieken, die pas gingen werken als je ging beleggen vanaf een ton, en zie af en toe op reclames wat "speciale" beleggingsfondsen vanaf die prijs.
[..]
Is er een wezenlijk verschil tussen beleggen met 1.000.000, 100.000, 10.000 of 1.000 euro? Zouden jullie andere keuzes maken met deze bedragen? Natuurlijk zit je met verschil in hoeveel je transactiekosten relatief zullen zijn maar behalve voor hele kleine portefeuilles leek me daar het verschil niet in te zitten ;)
Geen verschil als je het hebt over beleggen in één beleggingsfonds, afgezien van eventueel schaalvoordeel ten opzichte van transactiekosten of lopende kosten. Wat vaak het doel is van zo'n minimum is om kleinere investeringen buiten de deur te houden*, of om investeerders te overtuigen meer te investeren dan dat ze anders gedaan zouden hebben. Dit, samen met de 'obscure beleggingstechnieken' zorgt bij mij voor grote rinkelende alarmbellen.

*: Het buiten de deur houden van kleinere investeringen kan soms wel zinvol zijn, bijvoorbeeld wanneer het over de looptijd van de investering administratief meer zou kosten om een kleine investering te behandelen dan dat het de investeerder zou kunnen opleveren.

Als je het niet hebt over het speciale beleggingsfonds van de kennis van je kennis, dan is het voordeel van beleggen met een groter bedrag dat je makkelijker kan spreiden tussen verschillende effecten of fondsen. Verder, mocht je zelf handelen in derivaten; met een klein bedrag kan je niet voldoen aan de eventuele verplichting van een enkel derivatencontract wanneer deze uitgeoefend wordt.

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 22-03-2019 12:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sander B schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:22:
Korte vraag voor jullie. Ik hoorde een tijdje terug van een kennis-van-een-kennis wat over bepaalde obscure beleggingstechnieken, die pas gingen werken als je ging beleggen vanaf een ton, en zie af en toe op reclames wat "speciale" beleggingsfondsen vanaf die prijs.
dat zal vast te maken hebben met dit:
Een aanbieder van beleggingsobjecten krijgt vrijstelling van de vergunningplicht als hij voldoet aan een of meer van onderstaande voorwaarden:

- de aanbieder aan minder dan 100 consumenten aanbiedt
- het beleggingsobject dat wordt aangeboden deel uitmaakt van een serie, kleiner dan 20 beleggingsobjecten
- de investering per beleggingsobject €100.000 of meer is.
https://www.afm.nl/nl-nl/...n/vergunning-vrijstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
JohanNL schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 18:39:
[...]

Een algemene aandelen crash zal een fondsbeheerder niet kunnen stutten, maar die frontier markets zijn best tricky, een fondsbeheerder die zich verdiept in de markt en kan inspelen op kansen lijkt mij daarom wel van toegevoegde waarde.

Ik heb hier een lijstje met frontier market ETF's gevonden: https://www.etf.com/channels/frontier-markets-etfs
Scoren slecht in de morningstar en veel wijken erg veel af van de benchmark, zuidwaarts, de verkeerde kant op dus.
Er zijn gewoon te veel aandelen in die frontier markt waarbij de tactiek van '' aandelen inkopen en nooit meer na omkijken '' niet werkt ben ik bang.
Ik geloof wel dat een fondsbeheerder bij frontier markets meer waarde kan leveren dan bij 'normale' markten, maar ik twijfel of dit structureel significant genoeg is.

Van iShares had ik een Frontier Markets ETF gevonden en van VanEck een Africa ETF. Beiden <1% TER. Helaas mag ik die als Europeaan niet kopen... :N Ik geloof echt dat tussen nu en 2050 de Frontier Markets (en dan met name Afrika) gigantisch gaan groeien. Een iets hogere TER (richting 1%) vind ik daarom echt niet erg, maar richting de 2% plus een dikke performance fee vind ik onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 14:23
Longcat schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:51:
[...]

Ik geloof wel dat een fondsbeheerder bij frontier markets meer waarde kan leveren dan bij 'normale' markten, maar ik twijfel of dit structureel significant genoeg is.

Van iShares had ik een Frontier Markets ETF gevonden en van VanEck een Africa ETF. Beiden <1% TER. Helaas mag ik die als Europeaan niet kopen... :N Ik geloof echt dat tussen nu en 2050 de Frontier Markets (en dan met name Afrika) gigantisch gaan groeien. Een iets hogere TER (richting 1%) vind ik daarom echt niet erg, maar richting de 2% plus een dikke performance fee vind ik onzin.
https://www.robeco.nl/zel...o-afrika-fonds-eur-g.html

Deze zit op 1,62% TER in totaal, in/uitstap of prestatievergoedingen heeft deze niet dus dat is dan wellicht nog te overwegen mits je er écht in gelooft.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 14:51
@Magpie@Zr40@Leipo Bedankt voor jullie inzichten :*) verhaal is wat duidelijker.
Zal inderdaad de reden zijn dat ik dat exacte bedrag op verschillende plekken terugzie. Nu heb ik nóg een reden om die dingen te mijden alsof ik de keus had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdbq
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
UST yield curve inverted yesterday

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat bedoel je precies, en waarom vind je dit belangrijk genoeg om hier te delen met een zeer korte post in het Engels? “UST yield curve” is ook niet recent besproken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:53
De opbrengst op langlopende us staatsobligaties (10jr) dook onder die van de kortlopende. (3mnd). In het verleden volgde vaak een recessie. Vandaar de rode koersborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een overzichtje gemaakt van mijn geografische spreiding van de totale portefeuille:

NL 21%
EU 4%
VS 39%
Asia 15%
Oceanië 13%
EM 0%
Overig 6%

Toen ik begon met beleggen 'helaas' veel in een AEX tracker gestoken, daar ben ik al enige tijd mee gestopt. Beginnersfoutje. Ik verkoop het niet, dus dat percentage zakt vanzelf af naar bijv. 5%. Eu ben ik aan het opbouwen, EM nog helemaal niet.

Denk dat 50% VS, 5% NL en de rest een procent of 10 wel mooi is. Nu nog uitvogelen hoe ik dat kan doen met een minimum aan ETF's :P
DIJK schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:02:
De opbrengst op langlopende us staatsobligaties (10jr) dook onder die van de kortlopende. (3mnd). In het verleden volgde vaak een recessie. Vandaar de rode koersborden.
Maar binnen hoeveel tijd? Dat er een recessie volgt klopt voor elke gebeurtenis in de geschiedenis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor de Frontier market geloof ik dat een actief beheerd fonds een betere keus is dan een passieve index tracker. Ik heb nu de TCM Global Frontier High Dividend Equity (NL0010278073). Deze vraagt echter wel een behoorlijk hoge beheersvergoeding. Of dat het werkelijk waard is weet ik niet en is ook persoonlijk. Sinds ik ermee begonnen ben is het wel een beter resultaat dan de passieve index trackers.

Frontier markets zit bij mij in de portefeuille onder het kopje “spielerij”. Er staat procentueel niet zo heel veel in. Frontier markets is vooral leuk omdat het zich anders gedraagd dan bijvoorbeeld de wereld index. Staat hierdoor YTD ook onder aan het lijstje met 5.52% waar US 14.60% :X

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikdelaporik
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-04-2023
Vandaag een account aangemaakt bij Interactive Brokers, eerste stap gezet om ook aan de slag te gaan met beleggen. Wil eenvoudig beginnen met een enkele ETF, lees veel over Vanguard fondsen, dus waarschijnlijk daar een van, al klinkt S&P 500 ook goed.

Nu dit topic maar eens een beetje door lezen :-)

[ Voor 14% gewijzigd door jorikdelaporik op 24-03-2019 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
jorikdelaporik schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:51:
Vandaag een account aangemaakt bij Interactive Brokers, eerste stap gezet om ook aan de slag te gaan met beleggen. Wil eenvoudig beginnen met een enkele ETF, lees veel over Vanguard fondsen, dus waarschijnlijk daar een van, al klinkt S&P 500 ook goed.

Nu dit topic maar eens een beetje door lezen :-)
Waarom een account bij IB als je 1 ETF gaat kopen? Ben je van plan vaak te kopen en te verkopen? Zo niet, dan ben je beter af bij een andere broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikdelaporik
Hm goed punt. Weet nog niet zozeer hoe veel ik hier mee bezig ga zijn, maar wat zou een goed alternatieve broker zijn volgens jou? (Woon in Zwitserland, salaris in CHF)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nouja, vaak verkopen is niet echt een vereiste voor IB, maar je hebt wel de minimale commissies per maand als je accountwaarde lager is dan omgerekend $100k. Dat maakt ze duur als je maar een paar transacties per maand uitvoert. En ze hebben een best uitgebreid handelsplatform, wat misschien overkill is voor je. Maar verder is IB gewoon een prima broker.

DEGIRO is misschien een alternatief voor je. Als het goed is zijn die ook beschikbaar in Zwitserland. Ik ben zelf niet echt te spreken over hun trader interface, maar ze zijn wel goedkoper dan IB bij een paar transacties per maand.

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 24-03-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
jorikdelaporik schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:07:
Hm goed punt. Weet nog niet zozeer hoe veel ik hier mee bezig ga zijn, maar wat zou een goed alternatieve broker zijn volgens jou? (Woon in Zwitserland, salaris in CHF)
Hmm... Ik weet niet of je dan bij NL brokers terecht kunt. Dan ben je misschien inderdaad beter af bij een internationale (of Zwitserse) broker, maar ik kan je daar niet over adviseren.
Zr40 schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:12:
Nouja, vaak verkopen is niet echt een vereiste voor IB, maar je hebt wel de minimale commissies per maand als je accountwaarde lager is dan omgerekend $100k. Dat maakt ze duur als je maar een paar transacties per maand uitvoert. En ze hebben een best uitgebreid handelsplatform, wat misschien overkill is voor je. Maar verder is IB gewoon een prima broker.
True, maar ik schatte hem n.a.v. zijn post in als een '1x per maand transactie buy & hold'-type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikdelaporik
Longcat schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:34:
[...]

True, maar ik schatte hem n.a.v. zijn post in als een '1x per maand transactie buy & hold'-type.
Dat zal zeker zo zijn aan het begin. Bedankt voor de tip over DEGIRO, ik ga het eens onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:05
Hoi allemaal,

Zou graag jullie mening willen over het volgende:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 15:56
Pazienza schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:29:
Hoi allemaal,

Members only:
Plak er nog een avondje of twee aan vast om de top 10/20 onderliggende aandelen te achterhalen. Ik vermoed namelijk dat je wat overlap zult gaan ontdekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Miki schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:34:
[...]

Plak er nog een avondje of twee aan vast om de top 10/20 onderliggende aandelen te achterhalen. Ik vermoed namelijk dat je wat overlap zult gaan ontdekken :)
Dat snap ik wel, maar is denk ik sowieso moeilijk te voorkomen dat je overlap hebt? Ik weet wel dat die S&P500 bijvoorbeeld bij die all world ETFs er voor een groot deel al in zit, maar wou hem er toch nog los bij hebben.
De vraag is ook in hoeverre het erg is natuurlijk dat er iets van overlap is.
Ik zou bij wijze van spreken ook één all world ETF kunnen kopen maar dat is niet zo leuk. Daarnaast kun je dan niet herbalanceren zonder eerst het zooitje te verkopen.

Desondanks zal ik van de week nog even kijken wat dan inderdaad de grootste posities in deze ETFs zijn, dank voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 04:57
Hoi allemaal,

Members only:
My 2 cents:
Members only:

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
The_FrankO schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:43:
Voor de Frontier market geloof ik dat een actief beheerd fonds een betere keus is dan een passieve index tracker. Ik heb nu de TCM Global Frontier High Dividend Equity (NL0010278073). Deze vraagt echter wel een behoorlijk hoge beheersvergoeding. Of dat het werkelijk waard is weet ik niet en is ook persoonlijk. Sinds ik ermee begonnen ben is het wel een beter resultaat dan de passieve index trackers.

Frontier markets zit bij mij in de portefeuille onder het kopje “spielerij”. Er staat procentueel niet zo heel veel in. Frontier markets is vooral leuk omdat het zich anders gedraagd dan bijvoorbeeld de wereld index. Staat hierdoor YTD ook onder aan het lijstje met 5.52% waar US 14.60% :X
Zojuist heb ik het factsheet van dit fonds eens bekeken. Loop zelf namelijk ook al een tijdje rond met de gedachten om iets in Frontier Markets te stoppen.

Eerlijk gezegd vind ik de verdeling van dit fonds nogal matig. Slechts 84 bedrijven waarvan het gros in Vietnam. Ik mis een heel scala aan landen uit bijvoorbeeld Latijns Amerika (geen Peru, Chili, Brazilië) en het aandeel Afrikaanse landen vind ik ook te laag.

Gezien het feit dat deze uitgever ook een Vietnam only fonds heeft komt het nu op mij over dat ze hun ervaring van dit fonds hebben gedupliceerd naar het Frontier Markets fonds.

En die kosten.....die kosten..... 1% wil ik nog wel betalen. Maar bijna 2% én 10% van de winst (natuurlijk niet ook 10% van het verlies ;)).

Eigenlijk zoek ik nog een goed Latijns Amerika fonds met een lage TER en goede spreiding (dus >150 bedrijven en niet alles in Brazilië).

@The_FrankO Wat vind jij van het feit dat dit Frontier Markets fonds in slechts 84 bedrijven zit waarvan het gros in Vietnam?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Panzer_V alternatieven zijn ook zeer beperkt.. als je al kan handelen in de ‘frontier’ landen (en landen die niet eens in die index zitten - door market cap weighting bevat de frontier index voornamelijk de relatief grote landen die net buiten EM vallen), dan zit je met de transactiekosten en moet je nog zien te diversificeren.

[ Voor 20% gewijzigd door Longcat op 25-03-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:45
(jarig!)
Panzer_V schreef op maandag 25 maart 2019 @ 07:17:
[...]
Ik mis een heel scala aan landen uit bijvoorbeeld Latijns Amerika (geen Peru, Chili, Brazilië) en het aandeel Afrikaanse landen vind ik ook te laag.

Gezien het feit dat deze uitgever ook een Vietnam only fonds heeft komt het nu op mij over dat ze hun ervaring van dit fonds hebben gedupliceerd naar het Frontier Markets fonds.
Ik zou dan op zoek gaan naar een een emerging markets fonds als je de MSCI classificatie aanhoudt. Er zitten wel andere landen uit emerging in het fonds. Ik snap dit betreffende fonds niet zo; het heeft een "frontier" naam, frontier TR benchmark (aanname dat het om de MSCI gaat), maar bevat dan weer wel landen uit de emerging markets index van MSCI. En ik zou ook eerder een groei portfeuille verwachten bij frontier markets, geen dividend.

EDIT: 12,6% Vietnam exposure is dan wel weer lager dan een MSCI Frontier markets fonds zou hebben (16,5%). Maar ja, het fonds lijkt een mengelmoes van frontier en emerging landen.

[ Voor 17% gewijzigd door Hrolfr op 25-03-2019 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Interessant: (een afsplitsing van) Naspers komt naar de Amsterdamse beurs over +/- half jaartje. Ik heb Naspers al via Emerging Markets. Vraag me af wat het gevolg is op de indices. Naspers splitst de internationale activiteiten af en zal dus genoteerd zijn in Amsterdam. Beurswaarde tientallen miljarden. Groot genoeg voor de AEX, maar ik denk niet dat ze in de AEX opgenomen worden i.v.m. te kleine free float. Zal het internationale deel uit de EM index geschopt worden?

https://fd.nl/ondernemen/...rs-naar-amsterdamse-beurs
Het belang van 31% in het Chinese Tencent is veruit het grootste bezit van Naspers. Dat belang is alleen al circa €133 mrd waard. Dat houdt in dat de overige bezittingen van Naspers volgens beleggers een negatieve waarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinayWaa
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-01 20:28
Hoi allemaal,

Members only:
Kunnen we als Nederlanders alweer handelen in Amerikaanse ETF's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In principe niet. Sommige brokers (waaronder IB) bieden de mogelijkheid om voor MiFID regels gezien te worden als professional client (waardoor de specifieke restricties en beschermingen voor retail clients niet gelden) maar daar geven ze in principe geen gehoor aan als je een kleine portefeuille hebt (onder 500k) of weinig handelt (minder dan 40 transacties per jaar of minder dan 200k transactiewaarde per jaar).

Als doorsnee buy&hold ETF belegger ontkom je dus niet aan de beperkingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 25-03-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pazienza Overlap maakt inderdaad niet uit, zo lang je hier bewust van bent en geen transactiekosten betaalt. Ik ben wel benieuwd waarom je 2 ETFs koopt voor je World allocatie. Daarnaast is IWDA wellicht een betere keuze voor 'world'. In VWRL zit ook een stuk EM, daardoor misschien moeilijker om op het deel EM te komen dat je wil hebben.

@VinayWaa Je doelt op die S&P ETF? Dat de benchmark Amerikaans is, betekent niet dat de ETF Amerikaans is en/of dat hij niet beschikbaar is in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:06
Ik wil graag wat sparren over advies voor iemand die nu een groot bedrag beschikbaar heeft gekregen om te beleggen. Het bedrag is nu niet nodig en maandlasten zijn al redelijk laag en de hypotheek word al goed afgelost, daarom lijkt mij extra aflossen 'zonde' long term gezien. Het gaat echt om 100k+, dus niet iets wat je achteloos in een fonds zet. Er wordt nagedacht over index beleggen met MSCI world ETF of ziets als Meesman.

Normaal gesproken ben ik van de mening dat je beter nu dan later kan beginnen met beleggen. Echter gaat het dan meer om de situaties zoals: Je hebt 300e per maand over en je wilt dat gaan beleggen voor de komende tig jaar. Dan kun je maandelijks mooi inleggen en zou ik me niet druk maken over timing the market.

In dit geval ben ik terughoudender, en neig ik naar timing the market! Mijn redenen zijn dat we cyclisch gezien richting een recessie gaan, de CAPE erg hoog staat, de yield curve inverted was. Wat zouden jullie nu aanbevelen:
  • Gewoon eens 12 maanden afwachten momenteel? Kijken of de dip komt en dan kortstondig DCA in 6 maanden laag inkopen?
  • Of bedrag nu DCA inleggen? En zou je dan 12, 18 of 24 maanden gebruiken om het in te leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ko.Kane schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:50:
Ik wil graag wat sparren over advies voor iemand die nu een groot bedrag beschikbaar heeft gekregen om te beleggen. Het bedrag is nu niet nodig en maandlasten zijn al redelijk laag en de hypotheek word al goed afgelost, daarom lijkt mij extra aflossen 'zonde' long term gezien. Het gaat echt om 100k+, dus niet iets wat je achteloos in een fonds zet. Er wordt nagedacht over index beleggen met MSCI world ETF of ziets als Meesman.

Normaal gesproken ben ik van de mening dat je beter nu dan later kan beginnen met beleggen. Echter gaat het dan meer om de situaties zoals: Je hebt 300e per maand over en je wilt dat gaan beleggen voor de komende tig jaar. Dan kun je maandelijks mooi inleggen en zou ik me niet druk maken over timing the market.

In dit geval ben ik terughoudender, en neig ik naar timing the market! Mijn redenen zijn dat we cyclisch gezien richting een recessie gaan, de CAPE erg hoog staat, de yield curve inverted was. Wat zouden jullie nu aanbevelen:
  • Gewoon eens 12 maanden afwachten momenteel? Kijken of de dip komt en dan kortstondig DCA in 6 maanden laag inkopen?
  • Of bedrag nu DCA inleggen? En zou je dan 12, 18 of 24 maanden gebruiken om het in te leggen?
Met dergelijke bedragen en geen diepgaande kennis...….

Ga praten met een adviseur!!! ==> Bel de dudes van Meesman op. Je kunt zo met Mister Meesman zelf om talel, die maakt wel tijd voor je vrij.

Of ga eens vrijblijvend met een personal banker van je bank praten (alhoewel die met dit bedrag je waarschijnlijk weer te goedkoop zullen vinden).

Ga niet af op het advies van random techies op een internet forum.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 14:14
@Ko.Kane Misschien dat het volgende artikel je wat inzichten geven om een keuze te maken: http://www.efficientfrontier.com/ef/997/dca.htm . Ook deze helpt misschien om een eigen idee te ontwikkelen: https://rickferri.com/6-ideas-for-lump-sum-investing/

Helaas kan niemand het je vertellen wat op dit moment slimmer is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piripi
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-05 12:54
@Ko.Kane ik zou het ook laten verdelen over een bepaalde periode en vind ik de comment van Tuvow een goede strategie.
Zelf pas ik het niet toe met zuurverdiend spaargeld, maar indien het over een erfenis gaat...
Spreid je aanschaf over bvb 2 jaar, maar indien de koersen na 6 maanden véél lager liggen, kan je opteren om méér in te stappen en ze gemiddelde aankoopprijs lager te maken.

xbox: pvanst1p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki

Ik geef je per DM wel mijn rekening nummer, dan komt het allemaal wel goed meneer ;)

Nee serieus, met dit soort bedragen is professioneel advies inwinnen erg verstandig. Je hebt nu letterlijk vermogen en dat wil je niet kwijtraken lijkt me. Zomaar in een etf gaan zitten raad ik je dus echt af.

Wat wil je überhaupt bereiken met de inzet van je vermogen? Nog een grotere berg proberen te genereren of juist een behouden alternatief proberen te zoeken ivm (te) lage spaarrente? Dan hebben we het ook niet gehad om bijvoorbeeld een passief inkomen te genereren aan de hand van dividend uitkeringen.

Mijn advies, stel je eerst je beoogde doel(en) vast en ga dan professioneel advies inwinnen. Liefst meerdere instanties en maak dan een afweging aangaande waar jij je goed over voelt en dan niet over de persoon zelf maar de achterliggende strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denBoom
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:53

Als ik in jouw positie was dan zou ik waarschijnlijk de helft of meer onmiddellijk investeren. Dan heb je in ieder geval rendement als de markt verder omhoog blijft gaan. (En we zitten hier allemaal omdat we er van uit gaan dat de markt op de lange termijn omhoog gaat.)
De rest zou ik gespreid investeren over een langere termijn van 2 jaar, 5 jaar of zelfs 10 jaar. Wanneer er dan een serieuze dip komt kan je de rest investeren als je dat tegen dan nog steeds durft. En deze spreiding hoeft niet lineair te zijn. bv 60% nu, 20% over komende 2 jaar en de laatste 20% van jaar 2 tot 10.

Het probleem dat ik heb met DCA over een termijn gemeten in maanden is dat je wel verlies (*gemiddeld) neemt in het begin door niet alles in te leggen maar eigenlijk weinig risico beperkt omdat je een jaar later toch al je geld erin hebt gestoken. En wat dan als de crash een paar maanden later komt.

Deze getallen zijn uiteraard sterk afhankelijk van je persoonlijke situatie en zin voor risico. Speel een beetje met deze getallen tot je een verhouding vindt die overeenkomt met je wensen. Het antwoord is niet zwart of wit, spreid je risico een beetje. Misschien wil je ook wel staatsobligaties om je geld een tijdje 'veilig' te parkeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat verwachten jullie van professioneel advies? Daar zitten of flinke kosten aan vast (hakt in op je rendement) of er zit een commercieel aspect achter en dus geen onafhankelijk advies.
Bovendien zie ik niet in waarom je strategie zo afhankelijk is van de hoeveelheid vermogen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Ko.Kane Je moet óók je emoties zien te managen! Daarom ben ik bij zulke bedragen niet geneigd om in een keer in te stappen. Zal theoretisch zeker verstandiger zijn, maar als je 10% in de min staat op meer dan 100k dan heb je weinig aan de kennis dat het op lange termijn bijtrekt. Zeker als dit de eerste ervaring met beleggen gaat worden voor de persoon in kwestie. Verspreiden over 24 maanden lijkt me prima. Hij/zij kan altijd tempo verhogen als dat goed voelt en/of beursklimaat daar aanleiding toe geeft.

Daarnaast eens met @Tsurany dat je niet al te veel moet verwachten van ‘professioneel advies’. Een mooi pdf’je misschien. :) Goed beleggen is niet zo moeilijk. Emoties beheersen is des te lastiger.

[ Voor 16% gewijzigd door Longcat op 25-03-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
De basis is altijd een adviseur wiens belangen gelijk lopen met jou, en niet aan z'n provisie etc in eerste plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:17
oscar82 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:39:
Even een meta post: Mag ik jullie allemaal bedanken voor jullie tijd en moeite? Dit topic vormt in mijn ogen echt een wisdom-of-the-crowds als het om beleggen gaat.
Jammer. Met wisdom of the crowds gaan we de index nooit verslaan :P .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Chief schreef op maandag 25 maart 2019 @ 02:56:
[...]

My 2 cents:
Members only:
Dank voor je twee centen eens zien of we die slim kunnen beleggen. ;) :+
1) De verdeling aandelen/RE is 90/10. Als je het zo stelt is het misschien net zo goed om gewoon 100% aandelen te doen en geen RE.
Met het oog op de lange termijn van 30 jaar is 'ruw rendement' misschien belangrijker dan netjes balanceren over asset classes. Dat is een debat dat ik bij wijze van spreken over 15 jaar nog eens kan komen voeren op Tweakers wanneer ik op de helft van mijn horizon zit.

2) Ik vind het niet erg als er iets van overlap is. S&P 500 doet het historisch gezien wel erg goed dus ik vind het wel de moeite een stukje specifiek in de S&P500 te hebben ondanks dat er overlap is met 'world'. De Amerikaanse aandelenmarkt is natuurlijk de grootste en meest toonaangevende ter wereld. Ik zou met deze verdeling daar voor zo'n 35% van m'n totale portefeuille in zitten, lijkt mij niet overwogen op zich.

3) Ik heb losse AEX aandelen en alle grote Europese jongens zitten wel in de World ETFs.
Ik wil toch graag ook in NL/EU zitten dus daarom de keuze om een Europese ETF erbij te nemen. Onder het mom van diversificatie voor Midcap gegaan. Zijn er redenen om dit af te raden?
Longcat schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:18:
@Pazienza Overlap maakt inderdaad niet uit, zo lang je hier bewust van bent en geen transactiekosten betaalt. Ik ben wel benieuwd waarom je 2 ETFs koopt voor je World allocatie. Daarnaast is IWDA wellicht een betere keuze voor 'world'. In VWRL zit ook een stuk EM, daardoor misschien moeilijker om op het deel EM te komen dat je wil hebben.
Het idee is inderdaad om de transactiekosten zo laag mogelijk te houden en elke maand dus maar één soort ETF aan te kopen.
Geld dat ik overhoud na al mijn andere financiën wil ik dan aan het einde van het jaar gebruiken de EM ETF te kopen van Amundi. (Tot aan die 20% verhouding zodat mijn portefeuille weer 'klopt'.) Ik ben mij er van bewust dat er al een stukje EM in VWRL zit, dat vind ik geen probleem.

Ik koop twee ETFs voor World omdat ik ze beiden mooi vindt. :) VWRL vanwege de mooie spreiding over 3000 aandelen. Think Global Equity vanwege het belastingvoordeel en de lage TER. Het lijkt mij ook gewoon een goede, nuchtere, Nederlandse club. Zij lenen hun aandelen ook niet uit bijvoorbeeld dus geen tegenpartij risico. In feite ben ik gewoon slecht in kiezen maar ik denk dat deze twee prima naast elkaar kunnen in een portefeuille.
Waarom is IWDA een betere keuze?

Tot nu toe is de portefeuille nog niet in beton gegoten overigens. Ik heb een stukje VWRL, Think global equity en een stukje S&P500. Naarmate ik meer opbouw gaan we een concreet plan aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Tsurany schreef op maandag 25 maart 2019 @ 16:43:
Wat verwachten jullie van professioneel advies? Daar zitten of flinke kosten aan vast (hakt in op je rendement) of er zit een commercieel aspect achter en dus geen onafhankelijk advies.
Bovendien zie ik niet in waarom je strategie zo afhankelijk is van de hoeveelheid vermogen.
De specifieke opmerking over het beleggen in random etf’s gaf mij de aanleiding om te adviseren ga professionele hulp zoeken. Ik vind het persoonlijk zonde om met zo’n vermogen het “zomaar” in iets te investeren. Los dat er ook geen doelen zijn gesteld wat er met dat vermogen bereikt moet worden.

Een ieder verdient zijn of haar eigen lot maar ik vind op z’n minst dat ik een welgemeend advies kan afgeven :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
De contraire opinie: zoveel is een ton toch ook weer niet .. Kan prima in een paar Vanguard of Ishares fondsen. Laat je niet gek maken. Gespreid instappen over 1 of 2 jaar is wellicht een optie. En als hij/zij risico-avers is dan zet je 75% op de bank (in de hypotheek) en beleg je de rest. Je HOEFT het niet te beleggen als je je er niet prettig bij voelt.

Zoals anderen al aangaven, ik zou niet te veel verwachten van 'professioneel advies' en zeker niet van de huisbankier van de Rabobank. Het enige juiste professionele advies voor een beginnende belegger is: "denk om de risico's, let op de kosten en koop indexfondsen". Dat kunnen we je hier ook wel vertellen.

Het is de specialiteit van de HBO-er bedrijfskunde van de Rabobank op de hoek om de lokale tandarts en ondernemer om te lullen zodat die met een goed gevoel jaarlijks een paar duizend euro beheerskosten aan de Rabobank betalen voor een gezellig babbeltje twee keer per jaar en een paar procent underperformance. Laat je daar niet door omver lullen. Als ze verstand hadden van beleggen zaten ze wel ergens anders en ze zullen je nooit adviseren een Vanguard fonds te kopen bij deGiro.

Overigens kun je je afvragen in hoeverre het verstandig is om je te bemoeien met hoe iemand anders een ton moet beleggen. Ik zou vooral adviseren dat diegene zichzelf eens gaat verdiepen in de materie en als hij/zij dat niet wil - trek je handen er van af.

[ Voor 13% gewijzigd door writser op 25-03-2019 18:59 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Miki schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:44:
[...]

De specifieke opmerking over het beleggen in random etf’s gaf mij de aanleiding om te adviseren ga professionele hulp zoeken. Ik vind het persoonlijk zonde om met zo’n vermogen het “zomaar” in iets te investeren. Los dat er ook geen doelen zijn gesteld wat er met dat vermogen bereikt moet worden.

Een ieder verdient zijn of haar eigen lot maar ik vind op z’n minst dat ik een welgemeend advies kan afgeven :)
Wat voor professionele adviseur zou je dan aanraden? Ik heb met een account manager van Rabobank en een van Lanschot gesproken maar ik kreeg niet de indruk dat dat nou echt beter advies is dan hier in het draadje wordt gegeven. Mijn ouders zijn jaren lang afgegaan op dat soort adviseurs. Als ik naar hun rendementen kijk hadden ze beter in bijvoorbeeld VWRL kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Pazienza Volgens mij is IWDA wat voordeliger qua TER, maar het voornaamste punt is dat in VWRL een stuk EM zit. Daardoor heb je overlap. Als je goed weet hoeveel % EM je wil hebben en hoeveel % 'developed' markets, dan kun je met de combi IWDA/AEEM dichter op je doel percentages uitkomen. Kan natuurlijk ook met VWRL/AEEM, maar dan ben je wat meer aan het rekenen.

Wat betreft transactiekosten, als je alles binnen de kernselectie koopt, kun je gewoon elke maand een (kleine) order doen. Door elke maand 1 ETF te kopen, heb je wat meer timing risico. Al loop je bij kleinere bedragen wel op tegen de prijs per aandeel die dan soms te hoog is.

[ Voor 27% gewijzigd door Longcat op 25-03-2019 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Miki schreef op maandag 25 maart 2019 @ 16:07:
[...]
Mijn advies, stel je eerst je beoogde doel(en) vast en ga dan professioneel advies inwinnen. Liefst meerdere instanties en maak dan een afweging aangaande waar jij je goed over voelt en dan niet over de persoon zelf maar de achterliggende strategie.
Ik ben het met andere eens dat ik me afvraag of professioneel advies nou heel veel toevoegt. Tegelijk ben ik het helemaal eens met je eerste punt: Vraag 1 is wat het doel is, wat het risico is dat die persoon wil lopen. En wat zijn huidige hypotheekrente is, is ook wel zinvol om te weten.

Als ik nu een ton zou erven, dan zou ik het sowieso niet allemaal in een ETF stoppen. En ook niet het gedeelte wat ik in een ETF zou stoppen, zou ik niet in één keer doen. Op basis van resultaten uit het verleden levert dat het beste rendement op, maar ik zou het toch over een jaar of 2 spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Miki schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:44:
[...]

Je moet zeker niet zomaar in ETF's gaan investeren zonder duidelijk bedacht te hebben wat je wilt en wat je zoekt. Tegelijkertijd heeft zomaar betaald advies inwinnen ook geen enkele garantie op rendement. De vraag is dan vooral wat zo'n adviseur je kan vertellen en of dit echt wat toevoegt boven je eigen plan trekken.
yhk123 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:05:
De basis is altijd een adviseur wiens belangen gelijk lopen met jou, en niet aan z'n provisie etc in eerste plaats.
Maar dat is een lastige. Een adviseur die echt geen provisie krijgt of eigen producten verkoopt heeft baad bij jou als klant behouden. Dat betekent dat hij vooral verdient aan nazorg en langdurige begeleiding. Dat kan dus tot gevolg hebben dat je ingewikkelde producten geadviseerd krijgt die constant zijn begeleiding nodig hebben om bij te stellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Philflow schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:09:
[...]

Wat voor professionele adviseur zou je dan aanraden? Ik heb met een account manager van Rabobank en een van Lanschot gesproken maar ik kreeg niet de indruk dat dat nou echt beter advies is dan hier in het draadje wordt gegeven. Mijn ouders zijn jaren lang afgegaan op dat soort adviseurs. Als ik naar hun rendementen kijk hadden ze beter in bijvoorbeeld VWRL kunnen zitten.
Wat je zegt herken ik me helemaal in, daarom doe ik het ook zelf zoals velen hier. Volgens mij ben ik recent redelijk fel geweest op actief beheerde fondsen van NN en CB ;)

Echter genoegen nemen met iets minder en gewoon een redelijk rendement halen is een beter plan dan onbekwaam jezelf in iets storten en rendement verliezen. Afhankelijk van de doelen is het maar de vraag of je überhaupt in etf’s wilt zitten. Daarbij denk ik grofweg in behoudt vermogen, passief inkomen genereren of juist meer vermogen genereren. Aan die drie zitten dus weer andere aandelen portefeuilles en dito risico afwegingen vast.

[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 25-03-2019 20:39 . Reden: -G :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Longcat schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:21:
@Pazienza Volgens mij is IWDA wat voordeliger qua TER, maar het voornaamste punt is dat in VWRL een stuk EM zit. Daardoor heb je overlap. Als je goed weet hoeveel % EM je wil hebben en hoeveel % 'developed' markets, dan kun je met de combi IWDA/AEEM dichter op je doel percentages uitkomen. Kan natuurlijk ook met VWRL/AEEM, maar dan ben je wat meer aan het rekenen.

Wat betreft transactiekosten, als je alles binnen de kernselectie koopt, kun je gewoon elke maand een (kleine) order doen. Door elke maand 1 ETF te kopen, heb je wat meer timing risico. Al loop je bij kleinere bedragen wel op tegen de prijs per aandeel die dan soms te hoog is.
Inderdaad is het voor de eenvoud van het aan kopen het makkelijkst zo min mogelijk verschillende ETFs aan te houden...
De EM ETF wil ik dus één keer per jaar kopen, die zit ook niet in de kernselectie. Zodoende ben ik dan maar eens per jaar transactiekosten kwijt voor die ETF.
Ik moet zeggen dat ik het niet zo erg vind dat er al wat EM zit in VWRL.

Ik denk dat ik RE voor nu maar laat zitten om het eenvoudig te houden. Het kan dus zoiets worden:

All world 50% (VWRL + TGET, 1:1)
S&P500 15%
EU Midcap 15%
EM 20%

Ik denk dat dit redelijk in balans is? Ik ga nog even wat dieper graven in de samenstelling van de ETFs en wat dingen in excel zetten. Kijken of ik daar waardevolle informatie uit kan halen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Nu online
Hoe meer dan een ton te beleggen? Zonder inzicht in het totaalplaatje onmogelijk om iets over te zeggen. Een niet volledige opsomming:
- Spaardoelen, zoals studie kinderen, een eigen studie, een verre reis, een sabbatical, anders wonen, eerder met pensioen, ... Bepalend voor wanneer je geld nodig hebt.
- Maar ook risico's. Zijn voor iedereen specifiek. Maar hangen bijvoorbeeld samen met dat iemand zzp-er kan zijn of een zieke partner, etc etc
- Hoe sta je tegenover risico in zijn algemeenheid? Hoe ga je om met tegenslag, zowel financieel als in het verdere leven? Welke risico's wil je perse verzekeren, welke accepteer je en welke zijn al afgedekt of wil je afdekken met een buffer?
- Hoe is huidige financiële situatie? Vermogen, schulden, hypotheek, etc.

Het lijkt overigens dat de vraagsteller al het voorgaande al op een rij heeft en al lang weet dat het geld vrij beschikbaar is. Dus dan inderdaad de vervolgvraag hoe het geld moet worden geïnvesteerd. Dat kan aflossing zijn, vastgoed, aandelen, obligaties, goud, etc. Afhankelijk van risicobereidheid, spaardoelen, etc. Als de uitkomst beleggen is, zou ik zelf meer dan een ton nooit 100% in aandelen stoppen. De asset allocation beslissing is veel belangrijker voor risico IMHO dan de timing elementen die door vraagsteller worden aangegeven. Asset allocation betreft de beslissing over welk gedeelte in bijvoorbeeld aandelen en obligaties en misschien zelfs goud. Maar goed, ik weet niet wat de risico bereidheid is.

Nogmaals, bij een echt substantiële som geld, en daar schaar ik een ton nog niet onder, zou ik eerder geld uitgeven aan een goede financieel planner die het volledige plaatje met je doorloopt. En dus niet aan advies over beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pazienza die van amundi zit wel in kernselectie, trust me!

Edit: bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fNxpkTMwR5XbNP65iICwb4jl/full.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Longcat op 25-03-2019 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Longcat schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:40:
@Pazienza die van amundi zit wel in kernselectie, trust me!
Ik wil voor deze gaan:

AMUNDI MSCI EM DR
LU1437017350
AEME

Dus niet voor AEEM. De bovenstaande repliceert fysiek. :) Of bedoelde je ook deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhemme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:02

Des te "langer" je DCA't, des te meer je je kans op "spijt" minimaliseert, maar des te meer rendement je ook laat liggen. https://ofdollarsanddata.com/how-to-invest-a-lump-sum/ geeft daar hele mooie data over. Die analyses kunnen de keuze niet voor jou maken, maar je wel helpen om te beslissen hoeveel verwacht % rendement je bereid bent om te laten liggen om hoeveel % spijt je wil ontlopen. Ik weet niet of een financieel adviseur je daarop een kant en klaar antwoord kan geven, dat moet je zelf bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Pazienza Oh, my bad! Die jij noemt zit waarschijnlijk inderdaad niet in kernselectie. Denk dat je meer last hebt van timing risico dan van de replicatiemethode, maar is uiteraard aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Longcat schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:24:
@Pazienza Oh, my bad! Die jij noemt zit waarschijnlijk inderdaad niet in kernselectie. Denk dat je meer last hebt van timing risico dan van de replicatiemethode, maar is uiteraard aan jou.
Geeft niks ! :)

Tja ik denk dat bij een recessie of crash het mij niet lekker zou zitten dat er geen fysieke aandelen aanwezig zijn. Ik ga daar dan zorgen om maken ook al is dat waarschijnlijk niet nodig.
Dan maar timing the market, met een horizon van 30 jaar maakt dat ook niet zo gek veel uit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Leuk he die emotie. In feite zou je nu hetzelfde advies moeten krijgen als de velen voor je die 1k of 10k over hadden en wilden investeren.

Ik zit (nog steeds) in een zelfde situatie. Gesprek bij Meesman is geweest, nu de stap nog maken. Lastig, je weet helaas pas achteraf of je de goede keuze hebt gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

En (deels) consumeren, is dat wat? Ik begrijp dat dit niet het topic ervoor is, maar wat houd je kennis tegen om "iets" luxer te leven in plaats van over x jaar een groot deel zien verdwijnen naar de belastingdienst en wat over blijft gaat naar de volgende generatie die met hetzelfde dilemma zit..

Persoonlijk zou ik een deel bij de bank zetten (25k oid), een deel bij bv Meesman zetten (25k oid) en een deel maandelijks bij Meesman beleggen.
Spreiden is the key, maar bij een flinke crash is je geld alleen veilig bij de bank. Tot een bepaald bedrag.

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 25-03-2019 22:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Te veel reacties om mensen persoonlijk te quoten, maar bedankt!

De tendens van de reacties geeft wel aardig weer waar we zelf wat stuk liepen en ook misschien dat ik wat meer uitleg had moeten geven.

@writser zei het al: een ton is dus helaas niet veel in de financiële wereld. Je valt onder grens voor private banking. Je zal dus genoegen moeten nemen met 'gratis' bankadviseur die je natuurlijk goedlachs zijn eigen huisbankfondsen inloost. Tarief algemene vermogensplanning particulier bij Rabo kost bv 2000€ (link). Daar gaat de eerste 2%.. maw daar ben je nog een te kleine speler voor.
De tip van Meesman zullen we naar kijken maar volgens mij ben je daar ook te klein voor. Plus dat ze waarschijnlijk Meesman aanraden.

Professioneel adviseurs die de beste DCA strategie in huidige beursklimaat uitrekent zijn verre van gratis. Concrete tips zijn welkom uiteraard, maar binnen dit budget lijkt het er op dat je een te kleine speler bent.

Als je iemand heb die echt de tijd neemt om door je financiën heen te gaan en maatwerk levert en ook follow-up doet, betaal je dusdanig dat het tov van je inleg toch snel te veel wordt. Heb je iemand die voor veel minder even wat snel in rekenformulier knalt en generic advies geeft: daar zijn genoeg tools voor en dat niveau overstijgen we in dit topic al wel.

Qua achtergrond had ik misschien wat meer uitleg moeten geven: persoon is niet actief hier maar hij is denk ik eigenlijk wel vergelijkbaar met de doorsnee lezer in dit topic. Zelf al eens tot conclusie gekomen dat zelfstandig maandelijks in ETF's beleggen voordeligste is. En heeft zelf al eens de keus gemaakt om bepaald bedrag per maand daarin te steken en hoeveel in aflossing en spaarbuffer. Die maandelijkse inleg is 'over' en bedoeld om 'later' meer vrijheid te hebben of eerder pensioen op te nemen en bedoeling is dat het groeit.
Over x-jaar komt hij ook een keer langs het punt dat hij 100k heeft opgebouwd en ter zijner tijd zou hij waarschijnlijk gewoon ook door gaan, zonder ook maar iets te veranderen aan de strategie.
Echter nu hij ineens dit beschikbaar heeft, en omdat alles financieel eigenlijk al op de rit staat, was de eerste ingeving dat als dit in de ETF-pot gaat, dat dit dan wel eens echt je pensioendatum naar voren kan halen. Alleen de twijfel slaat natuurlijk wat toe, dit is iets anders dan als je aan het eind van het jaar 1000€ over hebt op je spaarbuffer en je verplaatst het in de ETF pot.
Verder ben ik dus niet zijn financieel adviseur en zo ziet hij mij ook niet, maar gewoon als sparring partner. Omdat zoals hierboven genoemd we a) te klein zijn voor advies en b) we erg twijfelen aan de kwaliteit van advies wat verkrijgbaar is voor de 'normale man.

Ik zou het eigenlijk moeten testen, maar ik twijfel er aan hoeveel normale adviseurs bij banken zonder te knipperen een coherent antwoord geven als je in je vraag verwijst naar Shiller PE ratio, de economische cyclus etc. Of dat je de standaard reutel krijgt over: "we hebben 4 fondsen met verschillende risico profielen, laag, midden, hoog en speculatief....."

De links moet ik nog doornemen met betrekking tot lumpsum inleggen, zal ze zeker lezen!

Mijn idee is dat haast in dit geval niet aan de orde is, we zitten sowieso niet in een dip die je moet kopen. En hoe dan ook is het soort "tijdwinst' voor hem; iemand die al 500€ per maand inlegt doet meer dan 15 jaar over dit bedrag. Dus hij wint als het ware die tijd dus zoals geopperd om risico op spijt en onrust te verminderen kun je wellicht het best over 24 maanden of nog meer spreiden. (Ondanks dat ik mij meen te herinneren dat uit analyses blijkt dat optimum meer in de 12-18 maanden zit voor DCA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Aikon schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:09:
Leuk he die emotie. In feite zou je nu hetzelfde advies moeten krijgen als de velen voor je die 1k of 10k over hadden en wilden investeren.

Ik zit (nog steeds) in een zelfde situatie. Gesprek bij Meesman is geweest, nu de stap nog maken. Lastig, je weet helaas pas achteraf of je de goede keuze hebt gemaakt...
Zeg je post pas na mijn post: zou je info willen/kunnen delen uit gesprek met Meesman? Gaan ze alleen in op fondsen die ze aanbieden of ook op timing spreiding etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik had Meesman aangeraden en diegene had toen spontaan Meesman gebeld en kon gelijk langs. Was een vrij basaal gesprek want diegene had echt geen idee hoe of wat, ook amper wat een etf was bij wijze van. Maar samengevat komt het neer op wat hier ook altijd voorbij komt. Voor wat langere tijd, 7-10 jaar, gewoon alles in een wereld etf zetten. Eventueel inleg spreiden over een jaar oid. Concreet advies is niet gegeven, ook vanwege lastige leeftijd: 64 jaar. Daarnaast is eea ook zeer afhankelijk van de rest vh vermogen. Gesprek was ook kosteloos, echt een zeer goede indruk aan over gehouden. Ook de keerzijde is belicht en het eigen product ook niet al te veel aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ko.Kane schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:29:
Mijn idee is dat haast in dit geval niet aan de orde is, we zitten sowieso niet in een dip die je moet kopen. En hoe dan ook is het soort "tijdwinst' voor hem; iemand die al 500€ per maand inlegt doet meer dan 15 jaar over dit bedrag. Dus hij wint als het ware die tijd dus zoals geopperd om risico op spijt en onrust te verminderen kun je wellicht het best over 24 maanden of nog meer spreiden. (Ondanks dat ik mij meen te herinneren dat uit analyses blijkt dat optimum meer in de 12-18 maanden zit voor DCA)
Feitelijk zit er geen verschil tussen de scenarios nu 100k nog 'aan het werk' moeten zetten, of al 100k 'aan het werk' hebben (afgezien van mogelijke transactiekosten).

Impliciet maak ik elke dag de keuze door te gaan met m'n huidige beleggingstrategie, door deze niet te wijzigen. De strategie die je toepast, moet bij je passen. Die kan iemand anders niet bepalen, maar wel helpen deze te bepalen. Welk rendement wil je behalen, welk risico wil je lopen, welke termijn wil je het beleggen, etc. Daarbij zijn deze niet afzonderlijk te maximeren.

Zelf pas ik een simpele methode toe, die 90% de rest van dit topic ook doet. DCA. Elke maand zet ik alles wat ik overhoud in IWDA.
Op dit moment is totale verdeling ongeveer VWRL (15%) en IWDA (40%). De rest zit in company stock program (20%), groene investeringen (5%), P2P lending (5%), cash (5%), managed broker (5%) en overig (5%).
Op termijn gaat de managed broker eruit. Misschien ook nog VWRL en IWDA op een hoop schuiven. Ik kijk er 1 keer per maand naar, en kost me 15 minuten. Lekker low maintenance. Mocht je de denken de markt te kunnen verslaan, gaat dat in ieder geval veel meer tijd kosten.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denBoom
Ko.Kane schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:29:
De vraag die jij je moet stellen is waarom is er een optimum voor DCA op 12 of 18 maanden?
Volgens mij is dat dit is omdat je gemiddeld gezien je geld zo snel mogelijk in de markt wil om zo snel mogelijk rendement te beginnen maken.
DCA is dan net weer uitgevonden om het risico op spijt te beperken. Had ik maar even gewacht, nu staat de beurs lager dan toen ik kocht. Echter de beurs crashed niet elk jaar of om de paar jaar. Door maar een jaar te wachten beperkt je het risico niet echt. Over een langere termijn inleggen is dus beter vanuit een risico beheersing perspectief, Je verliest echter al die tijd (gemiddeld gezien) rendement over geld dat je nog niet geïnvesteerd hebt dus vanuit een financieel perspectief is het gemiddeld beter om zo snel mogelijk in te leggen. Hieruit volgt dan het compromis om wel DCA toe te passen maar op een kortere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wimpie schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:01:
[...]

Zelf pas ik een simpele methode toe, die 90% de rest van dit topic ook doet. DCA. Elke maand zet ik alles wat ik overhoud in IWDA.
Ik haal even deze zin eruit, maar: is dat echt zo? DCA is een bewuste keuze om een grote som geld te spreiden over meerdere instapmomenten.

Maandelijks een deel van je inkomen inleggen is geen DCA. Je hebt dan niet de keuze om het lumpsum te doen, want je moet wachten op het maandelijkse inkomen om weer een stukje te kunnen beleggen. Ik vermoed dat deze situatie geldt voor 90 % van dit topic en niet dat iedereen op een berg geld zit en bewust DCA toepast.

Zie ook hier: Wikipedia: Dollar cost averaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
wimpie schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:01:
[...]

Feitelijk zit er geen verschil tussen de scenarios nu 100k nog 'aan het werk' moeten zetten, of al 100k 'aan het werk' hebben (afgezien van mogelijke transactiekosten).
Vandaar ook eerste reactie was: "dit is over, dit gaat in de groeipot"
Impliciet maak ik elke dag de keuze door te gaan met m'n huidige beleggingstrategie, door deze niet te wijzigen. De strategie die je toepast, moet bij je passen. Die kan iemand anders niet bepalen, maar wel helpen deze te bepalen. Welk rendement wil je behalen, welk risico wil je lopen, welke termijn wil je het beleggen, etc. Daarbij zijn deze niet afzonderlijk te maximeren.

Op dit moment is totale verdeling ongeveer VWRL (15%) en IWDA (40%). De rest zit in company stock program (20%), groene investeringen (5%), P2P lending (5%), cash (5%), managed broker (5%) en overig (5%).
Op termijn gaat de managed broker eruit. Misschien ook nog VWRL en IWDA op een hoop schuiven. Ik kijk er 1 keer per maand naar, en kost me 15 minuten. Lekker low maintenance. Mocht je de denken de markt te kunnen verslaan, gaat dat in ieder geval veel meer tijd kosten.
Bovenstaande was ook zijn strategie, maar dit is dus wat in 1 van de artikelen mooi "DCA per force" wordt genoemd: omdat je de lumpsum niet hebt, is het beste wat je kan doen maandelijkse inleg voor 30 jaar. Verder laten alle studies logischer wijs zien dat lump sum, DCA gemiddeld verslaat. "The main reason Lump Sum outperforms DCA is because most markets generally rise over time. Because of this positive long-term trend, DCA typically buys at higher average prices than Lump Sum"

Maar de aanname voor deze vergelijkingen is dit:
The Logic

DCA is not for people who consider themselves competent market-timers. Market-timers lump-sum in at whatever time they judge that the market is very likely to go up in the near future. And they get back out of the market when they judge that the market is very likely to go down in the near future. The DCA choice is for people who fear that the market may drop drastically at any time, but do not feel competent to judge whether that is more or less likely now than at some other time.
Dus het is duidelijk Lump Sum is eigenlijk statistisch beter als je het op random moment doet.

Alleen het moment is niet random dat kan hij nu kiezen. Omdat het bedrag er nu ineens is hoeft hij het niet gedwongen DCA te doen en kan hij lump sum doen, en vandaar ook uit van uit mijn eerdere post:
.....
In dit geval ben ik terughoudender, en neig ik naar timing the market! Mijn redenen zijn dat we cyclisch gezien richting een recessie gaan, de CAPE erg hoog staat, de yield curve inverted was. .....
Zijn huidige strategie was "DCA perforce" zonder timing. En hoewel lump sum statistisch beter is, maar kijkende naar bijvoorbeeld mijn genoemde indicatoren, dan ga je logischer wijs wel nadenken of je nu niet timing the market zou kunnen (en moeten) doen?

Bijvoorbeeld hoge CAPE geeft een verhoogde kans op o.a. lage returns de komende tijd, met andere woorden de potentiële penalty is laag als je niet instapt (en kun je verkleinen door bonds te kopen.) Gecombineerd met erg lange cyclus, de bond yield curve. Economische ontwikkelingen in Europa zoals Brexit, en de situatie in Frankrijk geven ook niet juiste hoop dat we nog lekker doorgroeien nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
denBoom schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:35:
[...]

De vraag die jij je moet stellen is waarom is er een optimum voor DCA op 12 of 18 maanden?
Volgens mij is dat dit is omdat je gemiddeld gezien je geld zo snel mogelijk in de markt wil om zo snel mogelijk rendement te beginnen maken.
DCA is dan net weer uitgevonden om het risico op spijt te beperken. Had ik maar even gewacht, nu staat de beurs lager dan toen ik kocht. Echter de beurs crashed niet elk jaar of om de paar jaar. Door maar een jaar te wachten beperkt je het risico niet echt. Over een langere termijn inleggen is dus beter vanuit een risico beheersing perspectief, Je verliest echter al die tijd (gemiddeld gezien) rendement over geld dat je nog niet geïnvesteerd hebt dus vanuit een financieel perspectief is het gemiddeld beter om zo snel mogelijk in te leggen. Hieruit volgt dan het compromis om wel DCA toe te passen maar op een kortere termijn.
Ik las dit pas na mijn post: maar het moge duidelijk zijn dat dat absoluut geen vraag is maar klaar als een klontje. De theorie is duidelijk en je verwoording klopt. De enige periodes is wanneer DCA een kans maakt om het beter te doen dan Lump Sum is dwars door een significante dip.

De vraag momenteel echter is dus wetende dat er wegens verschillende indicatoren een verhoogde kans is op een dip binnen afzienbare tijd: is dat een reden om toch voor DCA met langere looptijd (om de kans te verhogen dat de dip in de DCA periode valt) te gaan over lump sum of is dat juist een reden om voor lump sum te gaan maar met uitstel van inkoopmoment. Of bewuste deling van de sum met bijvoorbeeld twee verschillende inkoopmomenten (timing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Kunnen jullie helpen bij het vinden van redelijk goede indexfondsen uit de kernselectie van DeGiro?

Ik wil graag €5000 investeren in een indexfonds. Momenteel heb ik geinvesteerd in iShares MSCI World UCITS ETF en iShares S&P 500 UCITS ETF.

Belangrijk voor mij:
• Passief inkomen, geen omkijken meer hebben komende jaren.
• Accumulatief, er wordt geen cash uitgedeeld, maar winst wordt geherinvesteerd.
• Redelijke spreiding
• Lage jaarlijkse kosten

Ik denk misschien later ook een EU-indexfunds erbij te nemen. De spreiding van wereldindexen is vaak 60%+ Amerikaans en <15% EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-05 20:54
chronoz schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:31:
Kunnen jullie helpen bij het vinden van redelijk goede indexfondsen uit de kernselectie van DeGiro?
https://www.eenvoudengeld..._in_de_giro_kernselectie/ is wel handig om snel een overzicht te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
chronoz schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:31:

Ik wil graag €5000 investeren in een indexfonds. Momenteel heb ik geinvesteerd in iShares MSCI World UCITS ETF en iShares S&P 500 UCITS ETF.

Belangrijk voor mij:
• Passief inkomen, geen omkijken meer hebben komende jaren.
• Accumulatief, er wordt geen cash uitgedeeld, maar winst wordt geherinvesteerd.
• Redelijke spreiding
• Lage jaarlijkse kosten

Ik denk misschien later ook een EU-indexfunds erbij te nemen. De spreiding van wereldindexen is vaak 60%+ Amerikaans en <15% EU.
Wat bedoel je met passief inkomen i.c.m. accumulatief dividend uitkeren? Bij passief inkomen denk ik namelijk zelf aan hoog dividend uitkerende aandelen die je per kwartaal/ half jaar/ jaarlijks zodanig uitkeren dat je daar een mooie aanvulling hebt op je vast inkomen.
Volgens mij zit je al redelijk goed en zou ik me er niet verder druk over maken als ik zo door de oogharen heen kijk wat je wilt bereiken. Wellicht nog iets van Emerging markets om je diversificatie te vergroten maar verder lijkt het me in orde. Europa zou ik niet zo snel doen op dit moment maar dat heeft met sentiment te maken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 26-03-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Miki schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:46:
[...]

Wat bedoel je met passief inkomen i.c.m. accumulatief dividend uitkeren?
Alle index-fondsen zijn in mijn ogen passief inkomen, maar veel index-fondsen keren inkomsten uit en ik heb liever dat alle inkomsten automatisch herinvesteert worden.

Bij Degiro.nl krijg ik nu maandelijks dividend uitgekeerd als cash. Bij mijn Engelse aandelen staat er altijd A / Acc (Accumulatief) of I / Inc (Income) achter de naam van de fund.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v2pWHBzm.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chronoz
Deze is wel accumulatief:
iShares Core MSCI World UCITS ETF
ISIN IE00B4L5Y983

Deze blijkbaar niet:
iShares MSCI World UCITS ETF (Dist)
ISIN IE00B0M62Q58

Aan de naamgeving zie ik het verschil niet. Dezelfde fondsen hebben ook verschillende namen in verschillende pagina's. DeGiro noemt ze zo in hun PDF-document:
• IE00B0M62Q58 ISHARES WORLD Euro Euronext Amsterdam
• IE00B4L5Y983 ISHARES MSCI WOR A Euro Euronext Amsterdam

Het accumulatieve fonds kost ook nog eens maar 0,2% per jaar i.p.v. 0,5% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:01
chronoz schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:48:
Deze is wel accumulatief:
iShares Core MSCI World UCITS ETF
ISIN IE00B4L5Y983

Deze blijkbaar niet:
iShares MSCI World UCITS ETF (Dist)
ISIN IE00B0M62Q58

Aan de naamgeving zie ik het verschil niet. Dezelfde fondsen hebben ook verschillende namen in verschillende pagina's. DeGiro noemt ze zo in hun PDF-document:
• IE00B0M62Q58 ISHARES WORLD Euro Euronext Amsterdam
• IE00B4L5Y983 ISHARES MSCI WOR A Euro Euronext Amsterdam

Het accumulatieve fonds kost ook nog eens maar 0,2% per jaar i.p.v. 0,5% per jaar.
namen zijn waardeloos bij de giro, maar gebruik de ISINs om te checken wat het product nou echt is.

ik heb o.a. IWDA - IE00B4L5Y983
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000MEHZ

die doet denk ik wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
HuHu schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:43:
[...]

Ik haal even deze zin eruit, maar: is dat echt zo? DCA is een bewuste keuze om een grote som geld te spreiden over meerdere instapmomenten.

Maandelijks een deel van je inkomen inleggen is geen DCA. Je hebt dan niet de keuze om het lumpsum te doen, want je moet wachten op het maandelijkse inkomen om weer een stukje te kunnen beleggen. Ik vermoed dat deze situatie geldt voor 90 % van dit topic en niet dat iedereen op een berg geld zit en bewust DCA toepast.

Zie ook hier: Wikipedia: Dollar cost averaging
Het ging me niet specifiek om eenmalig vs. continu investeren. Meer om (nog grotere hoeveelheden dan gevraagd) hoe aan het werk te zetten. Je kan nu alles terugtrekken wat je hebt, en dan heb je de keuze tussen eenmalig alles (in iets waarvan je verwacht dat het meer rendeert), of continu investeren (bv per maand een deel).
Door niet uit te stappen ga je er dus (impliciet) vanuit dat je nu de beste keuzes t.a.v. rendement en risico te pakken hebt, en houd de volle mep erin.

Goed topic en iedereen zijn bijdrage vanuit principes of strategie zijn top. Echter gaat het soms om zulke kleine bedragen (die wel belangrijk zijn voor degene die het doet), dat je af kunt vragen of je dat als referentie moet nemen bij veel grotere bedragen.
Verder heb ik de wijsheid niet in pacht, en baseer me met name op hier geposte adviezen 8)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrigun99
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-04-2023
Toch even een vraag: krijg niet echt een eenduidig antwoord mbv de zoekfunctie.

Ik ben niet voornemens om actief en/of offensief te beleggen. Ik heb derhalve:
- VTR/VXUS en nu dus noodgedwongen een stuk VRWL via DeGiro
- Mijn vriendin heeft ook via DeGiro louter VRWL.

Ik wil nu echter voor onze - dit jaar geboren - dochter gaan sparen. Het liefste gewoon weer een ETF'je waar ik niet echt naar om hoef te kijken. DeGiro biedt deze mogelijkheid - kind beleggen - vooralsnog niet meer aan, begreep ik. Een spaarrekening levert het niet op, dunkt me.

A) Zijn er nog NL brokers die VT/VXUS aanbieden en/of op relatief korte termijn deze gaan aanbieden (ergo: zit die vertaling of wijziging AFM er nog aan te komen)?
B) hebben jullie advies m.b.t. welke Broker ik het beste kan beleggen in naam van mijn dochter?
C) Ik zie op de site van Lynxz bv. geen VRWL terug komen. Bieden zij die wel aan?

Misschien wat advies de goede kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Ko.Kane schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:14:
[...]
Vandaar ook eerste reactie was: "dit is over, dit gaat in de groeipot"

[...]

Bovenstaande was ook zijn strategie, maar dit is dus wat in 1 van de artikelen mooi "DCA per force" wordt genoemd: omdat je de lumpsum niet hebt, is het beste wat je kan doen maandelijkse inleg voor 30 jaar. Verder laten alle studies logischer wijs zien dat lump sum, DCA gemiddeld verslaat. "The main reason Lump Sum outperforms DCA is because most markets generally rise over time. Because of this positive long-term trend, DCA typically buys at higher average prices than Lump Sum"

Maar de aanname voor deze vergelijkingen is dit:
[...]

Dus het is duidelijk Lump Sum is eigenlijk statistisch beter als je het op random moment doet.

Alleen het moment is niet random dat kan hij nu kiezen. Omdat het bedrag er nu ineens is hoeft hij het niet gedwongen DCA te doen en kan hij lump sum doen, en vandaar ook uit van uit mijn eerdere post:

[...]

Zijn huidige strategie was "DCA perforce" zonder timing. En hoewel lump sum statistisch beter is, maar kijkende naar bijvoorbeeld mijn genoemde indicatoren, dan ga je logischer wijs wel nadenken of je nu niet timing the market zou kunnen (en moeten) doen?

Bijvoorbeeld hoge CAPE geeft een verhoogde kans op o.a. lage returns de komende tijd, met andere woorden de potentiële penalty is laag als je niet instapt (en kun je verkleinen door bonds te kopen.) Gecombineerd met erg lange cyclus, de bond yield curve. Economische ontwikkelingen in Europa zoals Brexit, en de situatie in Frankrijk geven ook niet juiste hoop dat we nog lekker doorgroeien nu.
Helemaal goed. Hopelijk zie je ook in dat het juist quoten niet hetzelfde is als het vinden van een risicoprofiel dat je zoekt. De methode is volgens mij minder belangrijk dan het gevoel of vertrouwen dat je zoekt.
De vraag stellen, terwijl je duidelijk kennis van zaken hebt, geeft al aan dat je meer comfort en/of bevestiging zoekt. Zonder voor m'n beurt te spreken zoek je waarschijnlijk iets meer zekerheid en iets minder risico. Dan past daar waarschijnlijk ook een mix bij die deels wat veilig met minder rendement aan het werk zet, en deels in de markt zetten (eenmalig of continu investing is dan niet echt relevant, tenzij je op zoekt bent naar dat beetje extra mogelijke rendement tegen meer risico). Succes!

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Ko.Kane Als ik je nog een tip mag geven zou ik ook eens kijken naar een Binck zelf beleggen rekening.
Dit klinkt wellicht heel ingewikkeld en risicovol in vergelijking met ETF's maar dit is het zeker niet!

( in het kort ) Wat je moet doen is ( bij voorkeur ) 15 - 25 bedrijven zoeken verspreid over verschillende sectoren, verschillende landen is prima maar je kunt ook prima alles uit Nederland halen.
Deze koop je dan verspreid in waarde aan en je portefeuille is klaar.
Dividend dat wordt uitgekeerd stort je terug naar je eigen rekening als winst en/of spaar je op om er later nog een fonds mee te kopen.

Bij Binck krijg je ook transactietegoed waarmee je alle aankopen in de eerste 3 maanden mee kunt doen.
In principe moet je wel een maandelijkse fee betalen maar als je contact met ze opneemt en aangeeft dat je " Binck inactive " wilt betaal je niks per maand ten koste van dingen die er niet echt toe doen als je geen aan/verkopen meer doet.
Op die manier heb je je eigen " beleggingsfonds " gecreëerd zónder kosten.
Ik heb deze tactiek voor mijzelf en anderen in mijn omgeving ook gedaan en het werkt uitstekend.

Ik en anderen op het forum kunnen wel helpen bij een selectie van aandelen maken, verder op internet is er natuurlijk ook nog heel veel te vinden.
Qua risicoprofiel valt er zelfs ook nog wel wat te kiezen, je kunt het eigenlijk precies zo inrichten als je het maar wilt hebben, zeer groot voordeel imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denBoom
Ko.Kane schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:30:
[...]

Ik las dit pas na mijn post: maar het moge duidelijk zijn dat dat absoluut geen vraag is maar klaar als een klontje. De theorie is duidelijk en je verwoording klopt. De enige periodes is wanneer DCA een kans maakt om het beter te doen dan Lump Sum is dwars door een significante dip.

De vraag momenteel echter is dus wetende dat er wegens verschillende indicatoren een verhoogde kans is op een dip binnen afzienbare tijd: is dat een reden om toch voor DCA met langere looptijd (om de kans te verhogen dat de dip in de DCA periode valt) te gaan over lump sum of is dat juist een reden om voor lump sum te gaan maar met uitstel van inkoopmoment. Of bewuste deling van de sum met bijvoorbeeld twee verschillende inkoopmomenten (timing).
Je begrijpt de voor en nadelen van DCA. Tenzij je wil gaan gokken met grote hoeveelheden geld, en niets doen is ook gokken met potentiële winsten, dan zou de vraag moeten zijn. Hoeveel stop je in het lump som potje en hoeveel houd je achter de hand voor het DCA potje? Misschien nog een extra aankopen potje. En wanneer de markt daalt, hoe bepaal je dan of het een geschikte tijd is om extra bij te kopen? En durf je dan nog wel bij te kopen als je net een 'verlies' van 50.000€ of meer hebt geïncasseerd. Hoelang je denkt dat de beurs nog zal blijven stijgen voor de crash komt bepaald samen met je risicoprofiel hoeveel je waar in steekt.

Ergens zit er nog wel een bovengrens aan wat nuttig is in het DCA potje. Als de markt nog een aantal jaar met 10% per jaar omhoog blijft gaan, dan moet de val al wel erg groot worden om voordeliger uit te komen. Waar die bovengrens ligt, geen idee. (Volgende is absoluut geen advies.) Mijn gevoel zegt dat dit ongeveer de helft van het vermogen is op een termijn van net iets meer dan 5 jaar. In excel, of gespecialiseerde tools, enkele mogelijke scenarios doorrekenen geeft je wellicht een idee.

Wat er ook besloten wordt plan nu een strategie en volg die de komende jaren. Als je extra bij wil kopen, bepaal dan nu al dat je dit gaat doen bij een daling van x % tov de piekwaarde of de huidige waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
JohanNL schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:54:
@Ko.Kane Als ik je nog een tip mag geven zou ik ook eens kijken naar een Binck zelf beleggen rekening.
Dit klinkt wellicht heel ingewikkeld en risicovol in vergelijking met ETF's maar dit is het zeker niet!

( in het kort ) Wat je moet doen is ( bij voorkeur ) 15 - 25 bedrijven zoeken verspreid over verschillende sectoren, verschillende landen is prima maar je kunt ook prima alles uit Nederland halen.
Dividend dat wordt uitgekeerd stort je terug naar je eigen rekening als winst en/of spaar je op om er later nog een fonds mee te kopen.

[..]

Ik en anderen op het forum kunnen wel helpen bij een selectie van aandelen maken, verder op internet is er natuurlijk ook nog heel veel te vinden.
Qua risicoprofiel valt er zelfs ook nog wel wat te kiezen, je kunt het eigenlijk precies zo inrichten als je het maar wilt hebben, zeer groot voordeel imho.
Dit lijkt me waardeloos advies. Of in elk geval heel gevaarlijk. Zeker het deel waar je hier gaat crowdsourcen welke aandelen je moet kopen .. Lekker in de Tesla, Cannabis startups en Nederlandse vastgoedfondsen.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 26-03-2019 15:20 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 22:34
Ik weet niet zeker of het juist is wat ik nu doe maar fijn:

afgelopen periode zo goed als de 256 pagina's doorgelezen maar ik zit toch nog met een paar twijfel problemen.

Ik wil heel graag gaan leren beleggen. Mijn inleg is niet hoog. Dit zal nu op het begin een bedrag zijn van 75 euro (heel laag.. ik weet het. Ik hoop / verwacht dat dit in de toekomst hoger word).

Dit betekend 900 euro inleg per jaar op basis van 1 transactie per maand á 75 euro.
Overal waar ik wil starten zijn de kosten hoog, waardoor het lijkt alsof ik meer betaal voor mijn rekening dan ik als rendement ontvang? Zie ik dit nu fout of begrijp ik het gewoon niet helemaal?

Binck spreekt mij het meest aan. ik wil enkel storten - iemand anders laten beleggen en er niet meer naar om hoeven te kijken. Wel wil ik uit kunnen betalen wanneer ik wil. Ik wil geen 10 jaar vast of iets dergelijks ondanks dat ik dit waarschijnlijk wel laat doen.

Iemand tips?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

seadogg schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:36:

afgelopen periode zo goed als de 256 pagina's doorgelezen maar ik zit toch nog met een paar twijfel problemen.

Ik wil heel graag gaan leren beleggen. Mijn inleg is niet hoog. Dit zal nu op het begin een bedrag zijn van 75 euro (heel laag.. ik weet het. Ik hoop / verwacht dat dit in de toekomst hoger word).

Dit betekend 900 euro inleg per jaar op basis van 1 transactie per maand á 75 euro.
Overal waar ik wil starten zijn de kosten hoog, waardoor het lijkt alsof ik meer betaal voor mijn rekening dan ik als rendement ontvang? Zie ik dit nu fout of begrijp ik het gewoon niet helemaal?

Binck spreekt mij het meest aan. ik wil enkel storten - iemand anders laten beleggen en er niet meer naar om hoeven te kijken. Wel wil ik uit kunnen betalen wanneer ik wil. Ik wil geen 10 jaar vast of iets dergelijks ondanks dat ik dit waarschijnlijk wel laat doen.

Iemand tips?
Je wil leren beleggen maar je wil het wel door iemand anders laten doen en er zelf niet naar omkijken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Meesman kan vanaf 100 per maand en dan hoef je verder nergens op te letten: automatisch incasso en maar lekker laten gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Leipo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:06:
Meesman kan vanaf 100 per maand en dan hoef je verder nergens op te letten: automatisch incasso en maar lekker laten gaan :)
Centraal Beheer vanaf 50 euro per maand met lagere kosten dan Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
writser schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:17:
[...]

Dit lijkt me waardeloos advies. Of in elk geval heel gevaarlijk. Zeker het deel waar je hier gaat crowdsourcen welke aandelen je moet kopen .. Lekker in de Tesla, Cannabis startups en Nederlandse vastgoedfondsen.
Tesla en een cannabis aandeel zou er prima in kunnen, nog plek voor minimaal 13 andere aandelen die een goed evenwicht kunnen bieden.
En als je gaat zoeken naar wat voor aandelen goed zijn om in te beleggen zul je als het goed is ook aandelen als Shell en Unilever tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Anoniem: 922281 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:00:
[...]

Je wil leren beleggen maar je wil het wel door iemand anders laten doen en er zelf niet naar omkijken :?
Ja, dat is toch niet zo vreemd? Ik wil rustig aan leren beleggen maar er wel alvast instappen. Vandaar dat ik een partij zoek die voor mij gelegd en ik ondertussen rustig kan (bij) leren.
Leipo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:06:
Dit had ik gevonden inderdaad. Meesman of brink lijkt mij aardig geschikt maar 75 is eigenlijk de max :x
Tsurany schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:08:
[...]

Centraal Beheer vanaf 50 euro per maand met lagere kosten dan Meesman.
Top, ga ik even in verdiepen. ervaring mee toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

seadogg schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:36:
Ja, dat is toch niet zo vreemd? Ik wil rustig aan leren beleggen maar er wel alvast instappen. Vandaar dat ik een partij zoek die voor mij gelegd en ik ondertussen rustig kan (bij) leren.
...
Dat vind ik wel vreemd, ja. Als ik Spaans wil leren, en daarna een tolk inhuur om dat mooie Spaanse boek voor mij te vertalen en ook nog voor te lezen, heb ik daar niet bijzonder veel van geleerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Anoniem: 922281 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:39:
[...]

Dat vind ik wel vreemd, ja. Als ik Spaans wil leren, en daarna een tolk inhuur om dat mooie Spaanse boek voor mij te vertalen en ook nog voor te lezen, heb ik daar niet bijzonder veel van geleerd..
Prima. als jij denkt dat je niets leert van voorgelezen worden met uitleg dan is dat prima.
Laten we weer OT gaan goed? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:54:

Bij Binck krijg je ook transactietegoed waarmee je alle aankopen in de eerste 3 maanden mee kunt doen.
In principe moet je wel een maandelijkse fee betalen maar als je contact met ze opneemt en aangeeft dat je " Binck inactive " wilt betaal je niks per maand ten koste van dingen die er niet echt toe doen als je geen aan/verkopen meer doet.
Op die manier heb je je eigen " beleggingsfonds " gecreëerd zónder kosten.
Ik heb deze tactiek voor mijzelf en anderen in mijn omgeving ook gedaan en het werkt uitstekend.

Heel vreemd advies. Je gaat dus een ETF nabootsen, maar met minder spreiding en meer kosten en dan de inhoud laten bepalen door wat nerds die doen alsof ze overal verstand van hebben op een forum.

Iemand tips?
Binck is prima hiervoor hoor. Geen aankoopkosten, alleen een kleine maandelijkse fee. Nadeel van een klein bedrag is dat je weinig stuks kan kopen of niet lekker uitkomt, maar dat is nou eenmaal niet anders. Gewoon compenseren een volgende keer. Bij Meesman is dat nadeel dan weer niet. Niks mis met €75/mnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Aikon schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:43:
[...]

Binck is prima hiervoor hoor. Geen aankoopkosten, alleen een kleine maandelijkse fee. Nadeel van een klein bedrag is dat je weinig stuks kan kopen of niet lekker uitkomt, maar dat is nou eenmaal niet anders. Gewoon compenseren een volgende keer. Bij Meesman is dat nadeel dan weer niet. Niks mis met €75/mnd.
Dank voor je reactie! Binck en/of Meesman ligt mij het beste op dit moment. Enkel nog even door voor- nadelen afwegen tegenover elkaar ivm uitstappen wanneer ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
seadogg schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:36:
[...]

[...]

Dit had ik gevonden inderdaad. Meesman of brink lijkt mij aardig geschikt maar 75 is eigenlijk de max :x

[...]

Top, ga ik even in verdiepen. ervaring mee toevallig?
Je kunt ook prima met kleine bedragen beleggen al heb je dan soms de beperking dat je duurdere aandelen niet direct kunt kopen maar verspreid over enkele maanden. Dit kun je ook gewoon doen bijvoorbeeld DeGiro of Binck Fundcoach i.c.m. periodiek beleggen naast de al genoemde namen. Daarnaast zou ik je een boek aanraden zoals "beleggen voor dummies". Prima boek die je de basis beginselen in beleggen bijbrengt. Aansluitend kun je dan met de opgedane kennis een keuze maken waarin je wilt gaan beleggen. Dit hoeft dus niet perse een ETF of een fonds te zijn maar kan ook heel goed een aandeel of obligatie van iets zijn.

Verder zijn er ook nog een heleboel leuke blogs en fora te vinden naast deze hier.

Edit:
Als je uiteindelijk kiest voor een ETF zou bijvoorbeeld IWDA goed kunnen, dit aandeel schommelt zo rond de €50. Dit betekent dat je iedere maand er minstens 1 kunt kopen en om de maand 2 stukken. Het verschil laat je namelijk staan in je portefeuille en neem je mee in je volgende maand.

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 26-03-2019 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL

Iemand tips?
De meeste fondsen en vermogensbeheerders rekenen een percentueel van je belegde vermogen aan kosten op jaarbasis.
Dus heb je €1000 belegt en zijn de lopende kosten 1% betaal je €10 per jaar, meestal verwerkt in de koers van het fonds zelf.

€75 per maand is niet heel veel, je moet er niet op rekenen dat je hier een heel hoog bedrag van kunt maken.
Tegelijkertijd is het wel een mooi bedrag om mee te starten.
Wat ik zou doen is kijken naar een actie waarbij je geld cadeau krijgt als je gaat beleggen, hieruit ga je waarschijnlijk dan ook je meeste rendement behalen.
De genoemde centraal beheer heeft vaak acties maar nu helaas niet meer, maar komt later waarschijnlijk wel weer terug.

@Aikon Juist géén kosten, behalve als je later gaat aan/verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
seadogg schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:46:
[...]

Dank voor je reactie! Binck en/of Meesman ligt mij het beste op dit moment. Enkel nog even door voor- nadelen afwegen tegenover elkaar ivm uitstappen wanneer ik wil.
Bij beide, en meeste andere brokers, kan je elk moment stoppen met inleggen danwel verkopen.
JohanNL schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:52:
[...]

De meeste fondsen en vermogensbeheerders rekenen een percentueel van je belegde vermogen aan kosten op jaarbasis.
Dus heb je €1000 belegt en zijn de lopende kosten 1% betaal je €10 per jaar, meestal verwerkt in de koers van het fonds zelf.

€75 per maand is niet heel veel, je moet er niet op rekenen dat je hier een heel hoog bedrag van kunt maken.
Tegelijkertijd is het wel een mooi bedrag om mee te starten.
Wat ik zou doen is kijken naar een actie waarbij je geld cadeau krijgt als je gaat beleggen, hieruit ga je waarschijnlijk dan ook je meeste rendement behalen.
De genoemde centraal beheer heeft vaak acties maar nu helaas niet meer, maar komt later waarschijnlijk wel weer terug.

@Aikon Juist géén kosten, behalve als je later gaat aan/verkopen.
Je verwart de TER met de brokerfee. Met €75 kan je bij wijze van even veel winst maken als met €75.000. Rendement wordt niet voor niks in procenten uitgedrukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:27
Voor 75eu zou ik het beleggen lekker laten zitten. Klinkt mss bot maar beleggen moet je doen met geld dat je makkelijk kan missen, als 75 de max is, lijkt me dat erg krap.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wat een onzin. Als je €75 kan missen is dat zo. Al is het €25, prima toch. Let alleen scherp op je (vaste) kosten, maar die zijn er simpelweg niet bij veel brokers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

75 euro per maand? Ik zou een Giro standaard accountje nemen en iedere maand 1 Vanguard World kopen.

Zodra je meer geld beschikbaar hebt kun je meer gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
KW25 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:04:
Voor 75eu zou ik het beleggen lekker laten zitten. Klinkt mss bot maar beleggen moet je doen met geld dat je makkelijk kan missen, als 75 de max is, lijkt me dat erg krap.
Wat een onzin, ook met een klein bedrag wat je kunt missen (en als dat maar €75) kun je prima gaan beleggen. Zoals ik eerder zei kun je bijvoorbeeld in een ETF als IWDA prima instappen en om de maand 2 stukken kopen en de overige maanden 1 stuk. Hiermee heb je aan het einde van het jaar 18 stukken weten op te bouwen met een geschatte waarde van +/- €900 op basis van de huidige koers. Geen spectaculair vermogen maar wel procentueel een mooie groei.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 26-03-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
[...]

Het leest bijna als reclame ook.

@JohanNL Tevens is je portefeuille niet klaar, maar je zult actief periodiek moeten kijken of je nog achter alle posities staat. Ook om alles uit NL te halen vind ik niet sterk advies: NL en Europe is zwak momenteel tov US of world. Verder is het ook een overweging als je in NL woont en werkt om dan juist exposure te zoeken buiten NL-economie. Anders heb je dubbel impact als de NL economie in kakt.

Maar het ontbreekt aan skill, tijd en wil om dat te kunnen doen. En je zult echt aanzienlijk veel tijd moeten spenderen en juiste beslissingen moeten maken wil je een benchmark ETF verslaan.

@ o.a. @wimpie @denBoom Het klopt dat er wat gezocht wordt naar een risico dempende oplossing. Zelf dacht ik het splitsen in 2 delen: 1 deel Lumpsum nu en 1 deel Lumpsum of kort DCA (3 of 6m) op de eerste grote dip. De delen reflecteren min of meer hoe groot je de kans acht er relatief snel (1- max 2 jr) de grote dip wordt. En als er een min 30% dip optreedt deel 2 in zetten. Dit echt goed kwantificeren kan ik echter niet.
Gevoelsmatig zou ik momenteel 30% nu doen en 70% achter de hand houden voor opportuun instapmoment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
[...]

:>
Aikon schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:43:
[...]

Heel vreemd advies. Je gaat dus een ETF nabootsen, maar met minder spreiding en meer kosten en dan de inhoud laten bepalen door wat nerds die doen alsof ze overal verstand van hebben op een forum.
_O-

Laat ik de strategie van @JohanNL iets anders verwoorden (maar dezelfde gedachtegang):
  • Begin met een groot startkapitaal
  • Maak een account aan bij Binck of andere broker met actie voor transactietegoed
  • Pak de volledige lijst van de MSCI World of desnoods S&P 500
  • Neem de top 50 en koop deze gewogen naar market cap of equal weight
  • Laat account op inactive zetten
  • Gefeliciteerd, je hebt nu gratis bijna hetzelfde als een USA/World ETF
  • Koop met nieuwe, maandelijkse inleg bij bijv. degiro in de kernselectie
Het idee is dat de top 50 in de meeste indices grofweg overeen komt met de index zelf. Als je dan een groot startkapitaal hebt, dan kun je deze (bijna) net zo goed zelf samenstellen. Je hoeft over dat bedrag dan nooit een TER te betalen, terwijl dat bij de ETF wel moet.

Let op: ik sta hier zelf absoluut niet achter voor de beginnende belegger. Dit kán interessant zijn in heel specifieke gevallen. Echter niet per om de transactietegoed actie, want je zult toch periodiek moeten herbalanceren. Het is eerder interessant omdat de transactiekosten (voor aankoop en herbalanceren) voor zeer grote portefeuilles kleiner zijn dan de TER op een ETF.

[ Voor 11% gewijzigd door Longcat op 26-03-2019 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je kan wel zo bijdehand reageren, maar vergeet dan ook vooral de context niet. Er werd gevraagd naar advies met bepaalde eisen/wensen (o.a. die beginnende belegger). En in die zin is het gewoon een slecht advies. Tuurlijk is het idee van losse aandelen kopen niet perse verkeerd, maar wel op basis van slechts 1 ton, gratis transactietegoed en koopadvies via het forum. En zet dan ook niet in kleine letters dat je het er eigenlijk niet mee eens bent wat je dan toch zo nodig moest verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Aikon schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:01:
Je kan wel zo bijdehand reageren, maar vergeet dan ook vooral de context niet. Er werd gevraagd naar advies met bepaalde eisen/wensen (o.a. die beginnende belegger). En in die zin is het gewoon een slecht advies. Tuurlijk is het idee van losse aandelen kopen niet perse verkeerd, maar wel op basis van slechts 1 ton, gratis transactietegoed en koopadvies via het forum. En zet dan ook niet in kleine letters dat je het er eigenlijk niet mee eens bent wat je dan toch zo nodig moest verdedigen.
Volgens mij lees je mijn post verkeerd en/of onterecht kritisch/bijdehand naar jou. Ik vond jouw zin mbt 'nerds die doen alsof ze overal verstand van hebben op een forum' hilarisch, vandaar de smiley (zeg maar meelachen i.p.v. uitlachen). Volkomen met je eens dat het slecht advies is in deze context. Bedoeling van mijn post was om de gedachtegang die ik dacht te herkennen in zijn post wat beter te duiden. In een andere context hoeft het nog zo gek niet te zijn. Het is goed als je een meer gevorderde belegger bent om ook bij dit soort alternatieven stil te staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ko.Kane schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 20:00:
[...]
Het leest bijna als reclame ook.

@JohanNL Tevens is je portefeuille niet klaar, maar je zult actief periodiek moeten kijken of je nog achter alle posities staat. Ook om alles uit NL te halen vind ik niet sterk advies: NL en Europe is zwak momenteel tov US of world. Verder is het ook een overweging als je in NL woont en werkt om dan juist exposure te zoeken buiten NL-economie. Anders heb je dubbel impact als de NL economie in kakt.

Maar het ontbreekt aan skill, tijd en wil om dat te kunnen doen. En je zult echt aanzienlijk veel tijd moeten spenderen en juiste beslissingen moeten maken wil je een benchmark ETF verslaan.
Je hoeft niet actief te kijken of je nog achter je posities staat, dat doen ETF's ook niet.
Om alle aandelen uit NL te halen heb ik ook niet aangeraden, maar dit zou wel kunnen.
Nederland is een sterk economisch land ( eens? ) en wij hebben zowel grote wereldspelers als kleinere innovatieve bedrijven.
Er is hier genoeg te doen én je kunt gewoon in euro's blijven handelen.
Ja je kunt zeggen dat het in NL en de EU op dit moment ansich wat minder gaat dan bijvoorbeeld in de VS, maar realiseer je ook dat dit over het algemeen is ingeprijd.

Het is vooral belangrijk dat je in verschillende sectoren zit en niet in exotische landen om je risico te beperken.
En ja je kunt dan vrij afwijkende resultaten krijgen in vergelijking met een world index ETF, maar deze kunnen ook zeer zeker positief zijn, je weet het niet, gokken hoort er toch een beetje bij.
Wellicht dat het bericht van @Longcat het je ook wat duidelijker maakt.
Zoals hij ook zegt zou je ook de top 50 over kunnen nemen van een ETF waardoor je resultaat vergelijkbaar zal zijn, maar hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk toch net iets beter doordat je geen kosten hebt.

Maargoed niks moet, het was enkel een idee om overna te denken en weer eens wat anders dan iedereen gelijk naar Meesman o.i.d. te sturen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:27
Miki schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 17:22:
[...]

Wat een onzin, ook met een klein bedrag wat je kunt missen (en als dat maar €75) kun je prima gaan beleggen. Zoals ik eerder zei kun je bijvoorbeeld in een ETF als IWDA prima instappen en om de maand 2 stukken kopen en de overige maanden 1 stuk. Hiermee heb je aan het einde van het jaar 18 stukken weten op te bouwen met een geschatte waarde van +/- €900 op basis van de huidige koers. Geen spectaculair vermogen maar wel procentueel een mooie groei.
Hierbij heb je gelijk, maar zat meer in het straatje te denken van als je belegt dat het wel met geld moet zijn wat je kan missen. Als 75 max is, vind ik dat redelijk krap en zou ik eerder een spaarrekening aanhouden. Dit is wel op eigen aannames dus geen idee of toepasbaar is aan degene die de vraag stelde.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Is het verstandig om de Yield Curve Inversion te negeren?

| live and give like no one else |

Pagina: 1 ... 64 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.