Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.011.374 views

Onderwerpen

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:55
Chief schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 05:31:
[...]

Zullen we de sterke stijging door de aankopen van dezelfde staat dan ook maar aanmerken als koersmanipulatie? Per saldo lijkt de koers vooralsnog te zijn gestegen door de aankopen van de staat

[Afbeelding]
Nou nee, kijk maar naar andere luchtvaartmaatschappijen, die hebben exact dezelfde stijging gehad.
Zr40 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:19:
Het is zelfs verplicht om direct melding te doen aan de toezichthouder (in dit geval de Franse AMF) wanneer je als aandeelhouder een substantiële deelneming verwerft (vanaf 3%), en de toezichthouder publiceert dit in een openbaar register. De Nederlandse staat heeft daar geen uitzondering op :)
Raar dat er dan niemand is geweest die dat heeft opgemerkt voordat de minister het bekendgemaakt heeft. Worden die cijfers niet slechts een keer in de maand oid bekendgemaakt?

[ Voor 36% gewijzigd door HallonRubus op 28-02-2019 08:13 ]

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 10:00
HallonRubus schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:11:
[...]

Nou nee, kijk maar naar andere luchtvaartmaatschappijen, die hebben exact dezelfde stijging gehad.
Sure, laten die ook zo'n leuke toename in volume zien? Resultaat is misschien hetzelfde, oorzaak niet.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:12
Toezichthouders hebben dit gezien, transacties moeten in de meeste gevallen worden gerapporteerd aan de APA (approved public arrangement).

Ik meen gelezen te hebben dat binnen vier dagen een melding dient te worden gedaan bij de Franse AFM (AMF) bij het verkrijgen van bepaalde deelnemingen. Op basis van bovenstaande Bloomberg screenshot, kan het zijn dat de eerste twee blokken nog onder de drempel zaten? Dan zit je op dag 6 dat je uiterlijk moet rapporten. Ben benieuwd of er lokaal een waiver kan worden afgegeven.

Ik zie dit overigens wel als de meest zuivere variant om vanuit de staat invloed te krijgen op het bedrijf.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
Chief schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 05:31:
[...]

Zullen we de sterke stijging door de aankopen van dezelfde staat dan ook maar aanmerken als koersmanipulatie? Per saldo lijkt de koers vooralsnog te zijn gestegen door de aankopen van de staat

[Afbeelding]
Nah. Alleen als de koers omlaag gaat is het manipulatie.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 942907

Conono schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:31:
[...]

Jij gokt erop dat de markt voor vet, ongezond en voorverpakt eten binnenkort wel weer aan gaat trekken? :P
Long: McDonalds. Short: WeightWatchers. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
HallonRubus schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:51:
https://noslite.nl/l/2273737.html

Is dit zomaar toegestaan? De 10% koersdaling is direct het gevolg van de bekendmaking van de Nederlandse staat. Dat is toch eigenlijk een vorm van koersmanipulatie?
Het nieuws moet een keer de markt in. Stilhouden, dat is pas manipulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
zie dat de koers van mijn "fire and forget" portfolio weer bijna gelijk is aan December 2017.
Dit is half/half VTI/VXUS die na een dik jaar pas weer op hetzelfde koersniveau zijn.
Het is misschien geen crisis, maar 2017 was wel een erg slap beursjaar voor de luie belegger.

Overigens wel 2,4% dividend en 2,8% valuta stijging, dus er kan wel een biertje vanaf.
en het is ook wel leuk om te zien dat de ergste dip precies rond afgelopen nieuwjaar was, dus dat biertje komt van de niet betaalde vermogensbelasting.

[ Voor 17% gewijzigd door Baytep op 01-03-2019 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij IB is het nu mogelijk om een aanvraag te doen om voor de regels van MiFID gezien te worden als 'Professional client' ipv 'Retail client', waardoor je weer kan handelen in bijvoorbeeld US ETFs. De vereisten zijn wel fors:

- Over de afgelopen 4 kwartalen minimaal 40 transacties waarvan de gezamenlijke omvang van de grootste 40 transacties minimaal € 200k is (valutaconversietransacties tellen niet mee)
- Accountwaarde van minimaal € 500k

bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nieuwe maand, nieuwe buy&hold statistieken :)

Deze maand (feb)
Vorige maand (jan)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+8,97%
+9,07%
+18,85%
+19,27%
Hoogste prestatie
GH, +66,32%
TWLO, +24,85%
GH, +78,76%
GH, +88,79%
Laagste prestatie
ATVI, –10,19%
TSLA, –7,61%
HA, –8,42%
HA, –8,42%
Aantal posities
54
49

Verdeling
Aandelen 95,4%
Cash 4,6%
Aandelen 86,2%
Cash 13,8%
Transacties
Aandelen 6×
Valutaconversie 1×
Aandelen 26×

Aandelen 32×
Valutaconversie 1×
Aandelen 56×
Valutaconversie 3×
Transactiekosten
€ 3,35
€ 7,44
€ 10,78
€ 27,20
Opbrengst uitlenen
0,0018%
0,0026%
0,0041%
0,0046%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20190302.png
Bijzonder dat mijn portfolio het zoveel beter doet dan VT of VWRL terwijl ik met 54 posities toch best wel een degelijke spreiding heb.

[ Voor 0% gewijzigd door Zr40 op 02-03-2019 09:26 . Reden: YTD transactiekosten verkeerd berekend ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Zr40 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:42:
Nieuwe maand, nieuwe buy&hold statistieken :)

Deze maand (feb)
Vorige maand (jan)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+8,97%
+9,07%
+18,85%
+19,27%
Hoogste prestatie
GH, +66,32%
TWLO, +24,85%
GH, +78,76%
GH, +88,79%
Laagste prestatie
ATVI, –10,19%
TSLA, –7,61%
HA, –8,42%
HA, –8,42%
Aantal posities
54
49

Verdeling
Aandelen 95,4%
Cash 4,6%
Aandelen 86,2%
Cash 13,8%
Transacties
Aandelen 6×
Valutaconversie 1×
Aandelen 26×

Aandelen 32×
Valutaconversie 1×
Aandelen 56×
Valutaconversie 3×
Transactiekosten
€ 3,35
€ 7,44
€ 11,05
€ 27,20
Opbrengst uitlenen
0,0018%
0,0026%
0,0041%
0,0046%

[Afbeelding]
Bijzonder dat mijn portfolio het zoveel beter doet dan VT of VWRL terwijl ik met 54 posities toch best wel een degelijke spreiding heb.
Het is een momentopname maar desalniettemin een mooi resultaat. Als het straks iets minder gaat ben ik benieuwd of de spreiding van bijvoorbeeld vwrl dan wel enig voordeel heeft. Nu zie je dat het aandeel redelijk afvlakt juist door de brede spreiding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
Zulke grafiekjes zie je wel wel vaker wanneer het beter gaat dan de benchmark, maar wanneer het slechter gaat zie je plotseling die grafiekjes niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Misschien dat ik ooit stop met het delen van mijn performance en grafiekjes, maar slechtere resultaten dan een benchmark zullen niet de reden zijn. We zitten hier in 'beleggen op de beurs in de praktijk', en daar hoort een eventueel verlies ook bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kom maar op met doe grafiekjes hoor idd, altijd leuk om te zien. Zelf maak ik de echte overzichten jaarlijks. Ik hou het wel continue bij maar vind een maand wel erg kort om er echt iets mee te kunnen.

Vrijdag overigens KHC gekocht voor $32,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:07
Ik zie bij mijn aangifte inkomstenbelasting dat mijn beleggingen bij degiro niet automatisch zijn ingevuld. Misschien omdat ik pas sinds halverwege 2018 een rekening heb. Nu wil ik dus zelf de gegevens invullen, maar de belastingdienst vraag om een 'nummer' (IBAN of rekeningnummer). Dat heb ik volgens mij helemaal niet bij degiro (behalve dan zo'n generiek rekeningnummer waar je geld naartoe overmaakt). Iemand enig idee wat ik hier hoor in te vullen? Kan niks op de websites van degiro en belastingdienst vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:12
shdx schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:36:
Ik zie bij mijn aangifte inkomstenbelasting dat mijn beleggingen bij degiro niet automatisch zijn ingevuld. Misschien omdat ik pas sinds halverwege 2018 een rekening heb. Nu wil ik dus zelf de gegevens invullen, maar de belastingdienst vraag om een 'nummer' (IBAN of rekeningnummer). Dat heb ik volgens mij helemaal niet bij degiro (behalve dan zo'n generiek rekeningnummer waar je geld naartoe overmaakt). Iemand enig idee wat ik hier hoor in te vullen? Kan niks op de websites van degiro en belastingdienst vinden.
Je userid is je rekeningnummer bij degiro. Die kan je gewoon zo invullen in je aangifte.

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 04-03-2019 10:37 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piripi
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-05 14:41
Je userid is je rekeningnummer bij degiro. Die kan je gewoon zo invullen in je aangifte.
Ik heb ook pas sinds 2018 een rekening en wou het ook op die manier invoeren

xbox: pvanst1p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• yoekel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-03 20:03
shdx schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:36:
Let op, voor je aangifte 2018 geldt je vermogen op 1 januari 2018 dus deze beleggingen hoef je pas volgend jaar op te geven!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-05 12:55
Het aangifteprogramma vraagt of je in 2018 beleggingen had. Dat is dus een ja.
Vervolgens mag je aangeven dat je ze niet al had op 1 januari 2018 (en hoef je er dus geen vermogensbelasting over te betalen).
Het zou namelijk kunnen zijn dat je beleggingen hebt waarover al wel dividendbelasting/bronbelasting is ingehouden die van belang zijn voor je aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 21:35
Interessante optie ABN, lijkt inderdaad goedkoper. Echter, het NT fonds is niet hetzelfde. Bij ABN is dat een Feeder fund, wel FBI, dus ook zonder dividendlekkage .Echter, deze beoogt min. 85% te beleggen in het NT hoofdfonds + er is sprake van swing pricing.
Anderzijds bij meesman zij ner toch ook lopende fondskosten (niet enkel bij ABN)?
cowbell schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:51:
[...]

Twijfel momenteel tussen beginnen bij Meesman (voornamelijk aandelen wereldwijd) of bovengenoemde tip.
Heb al betaalrekening bij ABN, dus zou Zelf belegen basis kunnen nemen en maandelijks NT World zonder transactiekosten kopen.

ABN - Jaarlijkse kosten 0,2% + lopende kosten NT fonds 0,15% (geen transactiekosten)
Meesman - Jaarlijkse kosten 0,5% + transactiekosten 0,25%

ABN dus goedkoper, tenzij ik iets over het hoofd zie.
Maar misschien zijn er nog andere redenen om toch voor Meesman te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Is het iemand al gelukt om VXUS e.d. aan te schaffen na die MIFID II onzin in werking is getreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:23
Config schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:52:
Is het iemand al gelukt om VXUS e.d. aan te schaffen na die MIFID II onzin in werking is getreden?
Ik denk het niet, anders had het hier vast wel ergens door iemand gemeld geweest. Gezien de populariteit van deze ETF in deze thread.

Maar jij zult ondertussen toch wel een alternatief gevonden hebben? Of heb je het afgelopen jaar de investeringen on hold gezet?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij IB kan het als je aan de voorwaarden voldoet. Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Een alternatief/omweg die ik wel eens gehoord heb is de betreffende ETF kopen via opties. Maar dat gaat wel in stappen van 100 aandelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 06-03-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 17:58

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ik kan het wel via Schwab, maar volgens mij nemen ze geen NL klanten meer aan (zal oa ook wel door al dit soort onzinwetgeving komen). Ik denk dat het via TradeStation ook wel moet lukken als je het echt graag wilt. Let wel op de wisselkoers die je betaalt voor het omzetten naar usd.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 09:20
In de categorie Emerging markets in de kernselectie... Heeft iemand hier een (geïnformeerde) mening over?
Resultaat over 3 jaar vergelijkbaar met bv EMIM als ik het zo zie, alleen de beheerslasten zijn wel hoger dus da's wel minder.

FR0010429068 / ISIN LEM / https://www.bloomberg.com/quote/LEM:FP

[ Voor 26% gewijzigd door Charly op 06-03-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Charly schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:58:
In de categorie Emerging markets in de kernselectie... Heeft iemand hier een (geïnformeerde) mening over?
Resultaat over 3 jaar vergelijkbaar met bv EMIM als ik het zo zie, alleen de beheerslasten zijn wel hoger dus da's wel minder.

FR0010429068 / ISIN LEM / https://www.bloomberg.com/quote/LEM:FP
Heb ik gehad, later omgeruild voor LU1681045370 vanwege lagere kosten. Beide ETFs en EMIM volgen allemaal dezelfde benchmark voor zover ik weet, dus niet zo gek dat de resultaten niet veel verschillen. Enige verschil in rendement zou de TER moeten zijn, plus kleine tracking errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 08:39
Ik beleg er zelf niet in, maar volgens mij kan ik het nog wel gewoon aankopen als ik zou willen via enkele Amerikaanse brokers (TD Ameritrade, E*Trade, etc). Maar weet niet of je daar nog een account kan openen als Nederlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 09:20
Longcat schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:35:
[...]

Heb ik gehad, later omgeruild voor LU1681045370 vanwege lagere kosten. Beide ETFs en EMIM volgen allemaal dezelfde benchmark voor zover ik weet, dus niet zo gek dat de resultaten niet veel verschillen. Enige verschil in rendement zou de TER moeten zijn, plus kleine tracking errors.
Cool, die had ik nog niet gevonden! Ga ik even verder naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Laatst online: 26-05 12:29
klaasvaak1853 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:28:
Ik heb gister aantal april wirecard puts geschreven voor 1.45 @50. Denk dat niet dat de prijs nog een keer kan halveren als er niet geshort mag worden.

edit: niet maart maar april
Opties staan nu op 0.25 dus (tot nu toe) zeer goed rendement. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhemme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:02
Vorige week door SPDR gelanceerd op o.a. de Amsterdamse beurs: SWRD. Accumulerend dividend, domicile in Ierland met een TER van 0,12%. Meer info: https://nl.spdrs.com/libr...PPW%20GY_factsheet_nl.pdf

Nog niet in DeGiro kernselectie, maar indien dat wel zo is dan is het een mooi alternatief voor IWDA en (met additionele EM exposure) VWRL. Hopelijk volgen IWDA en VWRL ook snel omlaag!

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vraagje over IB trading permissions. Afgelopen donderdag heb ik opties aangevraagd. Dat had ik aanvankelijk niet geselecteerd. Vrijdag was de aanvraag goedgekeurd en staat het aangegeven als ‘Upgrade Pending’, maar zo staat het nu nog steeds. Weet iemand hoe lang dit normaal gesproken duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:45
Rhemme schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:08:
Vorige week door SPDR gelanceerd op o.a. de Amsterdamse beurs: SWRD. Accumulerend dividend, domicile in Ierland met een TER van 0,12%. Meer info: https://nl.spdrs.com/libr...PPW%20GY_factsheet_nl.pdf

Nog niet in DeGiro kernselectie, maar indien dat wel zo is dan is het een mooi alternatief voor IWDA en (met additionele EM exposure) VWRL. Hopelijk volgen IWDA en VWRL ook snel omlaag!

Wat vinden jullie?
Ziet er interessant uit! Erg vergelijkbaar met IWDA en VWRL inderdaad (bijv. ook ~1600 posities). Accumulerend dividend is prettig, is hij ook fiscaal waterdicht, lees: geen dividendlekkage? Dat zou hem zeker een upgrade over VWRL (DL ~0.20%) maken, samen met de lagere TER (0.25%).

Morningstar heeft hem nog niet helemaal in kaart (veel info is nog leeg), dus vergelijken vooralsnog lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door flipjevandejam op 06-03-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flipjevandejam schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:42:
[...]
Accumulerend dividend is prettig, is hij ook fiscaal waterdicht, lees: geen dividendlekkage?
Voor Nederlanders maakt dit weinig uit. Dividendbelasting kan je verrekenen op de inkomstenbelasting (voor zolang je andere belastbare inkomsten hebt).

Dividendlekkage houdt in dat het fonds zelf belasting is verschuldigd voor het ontvangen van dividend, belasting die je niet zelf kan verrekenen. Dat hangt af van de domicilie van het fonds, niet van of het fonds dividend accumuleert of distribueert.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 06-03-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:45
Zr40 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:51:
[...]

Voor Nederlanders maakt dit weinig uit. Dividendbelasting kan je verrekenen op de inkomstenbelasting (voor zolang je andere belastbare inkomsten hebt).

Dividendlekkage houdt in dat het fonds zelf belasting is verschuldigd voor het ontvangen van dividend, belasting die je niet zelf kan verrekenen.
Daar doel ik ook op, of dit fonds die dividendlekkage ook aanpakt, zoals bijv. AVIAW dat doet. Is dat te achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online

Wat vinden jullie?
Ik las laatst een artikel meen justetf of morningstar dat een kleine 40% van nieuwe etf's na een kortstondige periode weer van de markt worden gehaald. Dus ondanks dat ik concurrentie en dus alternatieven op iwda en vwrl toejuich ben ik wel wat terughoudend.
Daarbij is de TER zodanig laag dat ik mij afvraag waar er op bespaard wordt. Ergens moet de uitgever van worden terugbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhemme
Mogelijk heeft State Street zijn kans schoon gezien nu de goedkoopste ETFs (zoals VTI en VXUS) wegens MiFID2 van de Europese belegger worden geweerd om een ongeveer vergelijkbaar product neer te zetten. De ETF is namelijk op 5 Europese beurzen geregistreerd. State Street zal momenteel wel geld toeleggen op de lage TER, maar als SPDR snel weet te groeien bij een gebrek aan concurrentie is 0.12% natuurlijk meer dan in de VS op ETFs wordt verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Ik vind het meest opmerkelijke van die SWRD ETF nog wel dat de replicatiemethode fysiek is. Bij zo'n lage TER zou ik (in Europa) eerder synthetisch verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Longcat schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:15:
Ik vind het meest opmerkelijke van die SWRD ETF nog wel dat de replicatiemethode fysiek is. Bij zo'n lage TER zou ik (in Europa) eerder synthetisch verwachten.
Dat is dus precies mijn zorg punt, waarop is bespaard om zo'n lage TER te behalen. SSGA moet uiteindelijk gewoon geld verdienen aan de verhandeling van SWRD.

Edit:
Ik ga deze ETF volgen en zien hoe e.e.a. presteert, wellicht dat ik ooit de overstap waag als het volwassen is geworden en meer data bevat zodat ik een afweging kan maken. Het fonds is hagelnieuw d.w.z. nog geen maand oud en zodoende dat er geen data over te vinden is :)

[ Voor 24% gewijzigd door Miki op 06-03-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat

Wat vinden jullie?
Ook als de ETF niet in de kernselectie komt, kan dit een interessante zijn.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1yxCE6LoJlsjLWyNdAStN28e/full.png
Bij een transactie van ong. 4750 euro zit je op gelijke kosten in jaar 1. Daarna is SWRD elk jaar 0.08% goedkoper. Bij 1000 euro maak je wat kosten vooraf, maar na 3 jaar heb je deze kosten terugverdiend. Daarna ben je met SWRD goedkoper uit. Stel dat je al een tijdje maandelijks IWDA koopt en je hebt 10k opgebouwd, dan kun je de IWDA positie verkopen en hiermee SWRD aankopen. Je hebt de aankoopkosten dan binnen een jaar terugverdiend vanwege de lagere TER.

Uiteraard nog beter als degiro hem in de kernselectie zet. Zijn er selectiecriteria bekend voor ETFs om in de kernselectie te komen? Kunnen we een redelijke inschatting maken of deze er bij komt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Met alle respect, maar dit gaat echt nergens meer over toch :P

€4 besparen op €10.000... Ik denk dat ik een meer kwijt ben per jaar omdat de barman af en toe een biertje extra op de bon schrijft als ik niet kijk. Of omdat ik iets over datum laat gaan omdat het achterin de koelkast staat. Je moet ook wel realistisch blijven hoor... ook al bespaar je die 4 euro over 30 jaar met rente op rente 8)

Er zijn trouwens ook (steeds meer) gatis ETF's... maar de vraag blijft wat je totaal gezien het beste rendement geeft, en de TER is maar 1 van de factoren daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-05 16:53
Longcat schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:41:
[...]

Ook als de ETF niet in de kernselectie komt, kan dit een interessante zijn.

Voorbeeldje:
[Afbeelding]
Bij een transactie van ong. 4750 euro zit je op gelijke kosten in jaar 1. Daarna is SWRD elk jaar 0.08% goedkoper. Bij 1000 euro maak je wat kosten vooraf, maar na 3 jaar heb je deze kosten terugverdiend. Daarna ben je met SWRD goedkoper uit. Stel dat je al een tijdje maandelijks IWDA koopt en je hebt 10k opgebouwd, dan kun je de IWDA positie verkopen en hiermee SWRD aankopen. Je hebt de aankoopkosten dan binnen een jaar terugverdiend vanwege de lagere TER.

Uiteraard nog beter als degiro hem in de kernselectie zet. Zijn er selectiecriteria bekend voor ETFs om in de kernselectie te komen? Kunnen we een redelijke inschatting maken of deze er bij komt?
Je gaat dan uit van 1 transactie per jaar?
Bij maandelijkse aankoop zit je toch met 12x de 2eu kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Aikon Ik heb zo'n 15k bijna 20k in IWDA zitten. Kan me voorstellen dat er ook mensen zijn met een veelvoud daarvan. Koop en verkooporder kost nog geen 1 minuut en levert me elk jaar meer dan een tientje op (en een ander wellicht 100 euro of meer). Waarom laten liggen? Zeker gezien de lange investeringshorizon zonde om 8 basispunten meer te betalen zonder er iets voor terug te krijgen. IWDA en die nieuwe SWRD lijken nagenoeg identiek (afgaande op de post een tijdje terug, ik heb weinig eigen research gedaan), vandaar dat ik alleen naar de TER heb gekeken. Punt was overigens niet dat er een megabesparing te behalen valt t.o.v. IWDA, maar dat de ETF nog steeds interessant kan zijn als hij niet in de kernselectie komt. (Met andere woorden, de kernselectie is niet heilig, kijk ook verder!)

@jsuijker Dit is per transactie bekeken. Het doet er niet toe hoe veel transacties je doet per jaar. Elke transactie verdient zich terug in de jaren die genoemd worden. Meer transacties per jaar betekent in principe kleinere bedragen per transactie en dus een langere terugverdientijd.

[ Voor 21% gewijzigd door Longcat op 06-03-2019 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Longcat ik begrijp dat je in dit geval puur de TER vergelijkt, prima natuurlijk. En ook een tientje laten liggen is zonde. Doe ik liever ook niet, geloof me ;) De kooporder an sich duurt enkele seconden idd, maar voordat je bijv. 20K overzet en de voor- en nadelen daarvan in beeld hebt ben je wel even verder en heb je dat extra biertje nodig en daar gaat je besparing al weer.

Ik relativeer het alleen even ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Aikon Ach ja, die tijdsbesteding, dat valt onder 'hobby' wat mij betreft. Die uren die we aan Tweakers besteden kunnen we ook niet omzetten in cash. :*) Relativering is zeker terecht.

Aan de andere kant zijn er hier volgens mij vrij veel mensen die netjes elke maand inleggen in de kernselectie, waarvan ook een deel in Emerging Markets. Hier zijn de kosten wat hoger. In de kernselectie zit je rond 0.6% TER met fysieke replicatie. Buiten de kernselectie kun je EMIM kopen met 0.18% TER. Dat is een stuk sneller terugverdiend. Ik heb er zelf een met 0.20% in de kernselectie (synthetische replicatie). Dan is het echt niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIM
  • Laatst online: 09:24

CIM

Vergeet niet dat de (huidige) spread van SWRD enorm is, wat je terugverdientijd enorm laat stijgen. Het is gewoon geen liquide fonds. Ik zou nog even wachten tot er meer handelsvolume is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
CIM schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:21:
Vergeet niet dat de (huidige) spread van SWRD enorm is, wat je terugverdientijd enorm laat stijgen. Het is gewoon geen liquide fonds. Ik zou nog even wachten tot er meer handelsvolume is.
Is ie uberhaupt beschikbaar? Ik check inderdaad altijd volumes en spreads, maar ik kon 'SWRD' niet vinden op degiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIM
  • Laatst online: 09:24

CIM

Heb gekeken op de site van Euronext. Twee armoedige trades van 1 stuk om het fonds te waarderen. Dat is geen goede start dunkt me.

Edit: https://www.euronext.com/nl/products/etfs/IE00BFY0GT14-XAMS

[ Voor 21% gewijzigd door CIM op 06-03-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het moet natuurlijk ergens beginnen. Ik vermoed dat de notering op Euronext zo nieuw is dat nog niemand er daadwerkelijk al mee heeft kunnen handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
Panzer_V schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:33:
[...]

Ik denk het niet, anders had het hier vast wel ergens door iemand gemeld geweest. Gezien de populariteit van deze ETF in deze thread.

Maar jij zult ondertussen toch wel een alternatief gevonden hebben? Of heb je het afgelopen jaar de investeringen on hold gezet?
Inderdaad, ben even uit de lucht geweest (en eigenlijk nog steeds). Gaat gelukkig wel goed qua geld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:26:
Vraagje over IB trading permissions. Afgelopen donderdag heb ik opties aangevraagd. Dat had ik aanvankelijk niet geselecteerd. Vrijdag was de aanvraag goedgekeurd en staat het aangegeven als ‘Upgrade Pending’, maar zo staat het nu nog steeds. Weet iemand hoe lang dit normaal gesproken duurt?
Het duurt blijkbaar een week. Vanochtend stonden de permissions aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05 12:51
Situatie: Samenwonend, beide 30, in koophuis sinds 2 jaar. Hypotheek met 20 jaar rentevaste periode. Spaardoel: vermogensopbouw voor de lange termijn, bijvoorbeeld om eerder te kunnen stoppen met werken of om de óptie te hebben om rond de afloop van rentevaste periode het resterende of een groot gedeelte hypotheekbedrag af te kunnen lossen. Dus looptijd van in ieder geval 18-20 jaar, maar liever nog langer.

Beoogde manier: Maandelijkse inleg van minimaal 250,- (eventueel geindexeerd per jaar). Afhankelijk van inkomenssituatie kan dit stijgen (uiteraard ook dalen, maar kans is minder groot).

De looptijd is lang en ik heb ervaring met het omgaan met grote procentuele veranderingen (crypto), dus ik kies er bewust voor om op dit moment 100% in aandelen te gaan. Dit zal in de loop van de tijd shiften richting een (groter) belang in obligaties o.i.d. Ik heb geen ervaring in het beleggen in ETFs (vroeger alleen wat fondsen gehad via ING rekening), dus wilde toch even mijn lijstje hier delen.
Ik had IWDA en EMIM op het oog om met een Active account van DeGiro te kopen, maar kwam er toen achter dat EMIM niet in de kernselectie zit. Beetje rondneuzen op het forum bracht me via Longcat bij de een ander EM ETF. Dus nu is de beoogde opbouw als volgt

70%
- iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA)
Aantal posities 1638 (60% USD, 10% EUR, 8% JPY, 6% GBP),
TER = 0.20%, Domicilie: Ierland, Dividendlek?

30%
- AMUNDI MSCI EMERGING MARKETS UCITS ETF (AEEM)
Aantal posities 1125 (32% China, 12% Korea, 11% Taiwan, 9% India, 8% Brazilie),
TER = 0.20%, Domicilie: Luxemburg, Dividendlek?
ISINL: LU1681045370

Vragen:
• Ik heb nu een redelijke geografische spreiding, maar mis wel de small caps volgens mij. Is het aan te raden dit nog toe te voegen?
• Ik begrijp het dividendlek nog steeds niet helemaal lekker, is dat nog iets waar ik rekening mee moet houden bij deze ETFs?
• Welke invloed heeft de domicilie op (de eventuele risico’s van) een ETF?
• Het ETF van Amundi zit ook niet in de kernselectie, maar is wel gratis?
• Het ETF van Amundi is synthetisch en niet fysiek, dit brengt grotere risico's met zich mee?
• Wat is een enigszins conservatief rendement om mee te rekenen, 4-5%?
(snap dat de toekomst compleet anders kan zijn, maar toch zijn dit soort nummers handig om maandelijkse inleg etc. mee te bepalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowbell
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
henkjobse schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:50:
Interessante optie ABN, lijkt inderdaad goedkoper. Echter, het NT fonds is niet hetzelfde. Bij ABN is dat een Feeder fund, wel FBI, dus ook zonder dividendlekkage .Echter, deze beoogt min. 85% te beleggen in het NT hoofdfonds + er is sprake van swing pricing.
Anderzijds bij meesman zij ner toch ook lopende fondskosten (niet enkel bij ABN)?
[...]
Kreeg hier en hier de indruk dat het Meesman world fonds gelijk is aan dat NT fonds?

Wat betreft lopende kosten, voor zover ik begreep zit dat bij Meesman allemaal in die 0,5%. Daarom zette ik het zo neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:11

Zenix

BOE!

De nieuwe SWRD is niks nieuws, Lyxor heeft ook al een een MSCI World met 0,12% LCWD
https://www.lyxoretf.nl/e...-etf-acc/lu1781541179/eur
Zit maar 150 miljoen in, net zoals SWRD geen alternatief voor IWDA, vanwege lage volume en spread.

Overigens is het verschil kleiner. IWDA is 0,20% en 0,03% rendement uit securities lending, dus TER is eigenlijk maar 0,17%.

Voor mij gaat de switch pas interessant worden wanneer het onder de 0,10% gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhemme
Zenix schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:31:
De nieuwe SWRD is niks nieuws, Lyxor heeft ook al een een MSCI World met 0,12% LCWD
Zit maar 150 miljoen in, net zoals SWRD geen alternatief voor IWDA, vanwege lage volume en spread.

Overigens is het verschil kleiner. IWDA is 0,20% en 0,03% rendement uit securities lending, dus TER is eigenlijk maar 0,17%.

Die Lyxor ETF heeft als domicile Luxemburg ipv Ierland, dat is (naar wat ik begreep) dividendbelastingtechnisch veel minder voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zenix schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:31:

Net even gekeken, spread is een halve tot een hele cent. Volume inderdaad aan de lage kant, maar ik denk dat de meesten van ons geen transacties doen van meer dan 1000 euro. Ik zou mijn opgebouwde IWDA kapitaal hier wel naar willen verhuizen, maar daar is het volume dan weer te laag voor. Transactiekosten net te hoog om interessant te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 21:35
Het zijn niet dezelfde fondsen. Meesman is de Ierse variant, ABN de NL variant die net anders zijn ingericht. Lopende kosten bij Meesman inderdaad in 1 post, bij ABN gesplitst (gecombineerd net wat goedkoper).
Daarnaast ABN geen aan/verkoopkosten, Meesman 0,25%.
cowbell schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:17:
[...]

Kreeg hier en hier de indruk dat het Meesman world fonds gelijk is aan dat NT fonds?

Wat betreft lopende kosten, voor zover ik begreep zit dat bij Meesman allemaal in die 0,5%. Daarom zette ik het zo neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@heiders
• Ik heb nu een redelijke geografische spreiding, maar mis wel de small caps volgens mij. Is het aan te raden dit nog toe te voegen?
Brengt wat meer risico met zich mee, maar ook wat meer rendement. IMO prima toevoeging voor portefeuille met lange horizon. Ik ben wel biased, omdat mijn port. bestaat uit world, EM en smallcap.
• Ik begrijp het dividendlek nog steeds niet helemaal lekker, is dat nog iets waar ik rekening mee moet houden bij deze ETFs?
• Welke invloed heeft de domicilie op (de eventuele risico’s van) een ETF?
Durf ik niet te zeggen.
• Het ETF van Amundi zit ook niet in de kernselectie, maar is wel gratis?
Hij zit wél in de kernselectie, maar ze hebben dat documentje gewoon niet bijgewerkt. :)
• Het ETF van Amundi is synthetisch en niet fysiek, dit brengt grotere risico's met zich mee?
Marginaal groter, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
• Wat is een enigszins conservatief rendement om mee te rekenen, 4-5%?
(snap dat de toekomst compleet anders kan zijn, maar toch zijn dit soort nummers handig om maandelijkse inleg etc. mee te bepalen).
Voor jouw horizon van zo'n 20 jaar mag je best uitgaan van 5-7%.

[ Voor 85% gewijzigd door Longcat op 07-03-2019 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiders
Longcat schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:17:
@heiders

[...]

Brengt wat meer risico met zich mee, maar ook wat meer rendement. IMO prima toevoeging voor portefeuille met lange horizon. Ik ben wel biased, omdat mijn port. bestaat uit world, EM en smallcap.

[...]

Durf ik niet te zeggen.

[...]

Hij zit wél in de kernselectie, maar ze hebben dat documentje gewoon niet bijgewerkt. :)

[...]

Marginaal groter, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

[...]

Voor jouw horizon van zo'n 20 jaar mag je best uitgaan van 5-7%.
Dank! Ik ga denk ik nog op zoek naar een smallcap.

Nog een praktische vraag. ETFs kan je niet in fracties kopen toch? Bij een vaste periodieke inleg, koop je dan gewoon het "maximaal" aantal ETFs en de rest laat je in cash staan tot de volgende maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:45

oscar82

De ondertitel

heiders schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:35:
[...]

Nog een praktische vraag. ETFs kan je niet in fracties kopen toch? Bij een vaste periodieke inleg, koop je dan gewoon het "maximaal" aantal ETFs en de rest laat je in cash staan tot de volgende maand?
Klopt. Geen fracties. Dus cash kan je laten staan en samen met eventueel binnengekomen dividend gebruiken voor de volgende aankoop. Check van te voren even wat de aansluiting op de Luxemburgse beurs je kost per jaar en of dat opweegt tegen de lage ter het ontbreken van transactiekosten van die em ETF. Succes!
Edit: Persoonlijk houd ik het bij de Amsterdamse beurs. Daar heb je bijv. VFEM. transactiekosten neem ik voor lief.

[ Voor 10% gewijzigd door oscar82 op 07-03-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiders
oscar82 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:40:
[...]

Klopt. Geen fracties. Dus cash kan je laten staan en samen met eventueel binnengekomen dividend gebruiken voor de volgende aankoop. Check van te voren even wat de aansluiting op de Luxemburgse beurs je kost per jaar en of dat opweegt tegen de lage ter het ontbreken van transactiekosten van die em ETF. Succes!
Edit: Persoonlijk houd ik het bij de Amsterdamse beurs. Daar heb je bijv. VFEM. transactiekosten neem ik voor lief.
Dankje! Volgens mij zijn de aansluitkosten 2,50 per jaar, dus dat weegt denk ik niet op tegen de transactiekosten voor een fonds buiten de kernselectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
heiders schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:35:
[...]

Ik heb deze: IE00B02KXM00

Je kan inderdaad niet fracties kopen. Je kan de EM ETF van Amundi als een soort sluitpost gebruiken vanwege het lage bedrag per aandeel (ong. 4 euro). Kleine beetje restant cash gewoon laten staan tot volgende maand.
heiders schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:10:
[...]

Dankje! Volgens mij zijn de aansluitkosten 2,50 per jaar, dus dat weegt denk ik niet op tegen de transactiekosten voor een fonds buiten de kernselectie.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Longcat schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:46:
[...]

Ik heb deze: IE00B02KXM00

Je kan inderdaad niet fracties kopen. Je kan de EM ETF van Amundi als een soort sluitpost gebruiken vanwege het lage bedrag per aandeel (ong. 4 euro). Kleine beetje restant cash gewoon laten staan tot volgende maand.

[...]

Klopt.
Slim als sluitpost gebruiken.

Die small cap ETF is wel een puur Europees fonds. De lopende kosten zijn wel weer wat hoger, maar dat heb je bij de small caps. Wat is het specifieke voordeel van het beleggen in deze categorie? Volgen ze uiteindelijk niet gewoon de grote bedrijven in de Europese of wereldwijde trackers?

Zou je voor de spreiding niet een wereldwijde (bv developed world) small cap ETF willen hebben. Ik kan ze alleen niet vinden in de kernselectie...

[ Voor 16% gewijzigd door Lordp! op 07-03-2019 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Peter86 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:21:
[...]

Slim als sluitpost gebruiken.

Die small cap ETF is wel een puur Europees fonds. De lopende kosten zijn wel weer wat hoger, maar dat heb je bij de small caps. Wat is het specifieke voordeel van het beleggen in deze categorie? Volgen ze uiteindelijk niet gewoon de grote bedrijven in de Europese of wereldwijde trackers?
Smallcaps kennen wat meer volatiliteit en over langere termijn een wat hoger rendement. Er is inderdaad een sterke correlatie met de large/mega cap indices. Ik vind risico niet zo erg, dus ik vond die extra volatiliteit wel een plus en daarnaast sprak het idee van nog meer spreiding me aan. MSCI World en EM zitten alleen in zeer grote bedrijven. De small/mid caps zitten hier niet in. Als je dus world, EM en smallcap bij elkaar gooit, dan heb je geen overlap. Het jammere van die smallcap index die ik eerder noemde is dat als je naar de bedrijven in de index kijkt, dit eerder mid- dan smallcap zijn imo. Is ook wel logisch gezien de aandelen wel verhandelbaar moeten zijn. Daarnaast wordt er ook gewogen naar market cap, dus vrij logisch dat de grote bedrijven dan een groot aandeel pakken in de index.
Peter86 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:21:
[...]

Zou je voor de spreiding niet een wereldwijde (bv developed world) small cap ETF willen hebben. Ik kan ze alleen niet vinden in de kernselectie...
Dat had ik gewild, maar die kun je inderdaad niet in de kernselectie krijgen. Sterker nog, ik kan niet eens een MSCI World Small Cap ETF vinden op degiro! ;( Ik had het anders zeker overwogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 31-05 20:27
Longcat schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:34:
[...]

Smallcaps kennen wat meer volatiliteit en over langere termijn een wat hoger rendement. Er is inderdaad een sterke correlatie met de large/mega cap indices. Ik vind risico niet zo erg, dus ik vond die extra volatiliteit wel een plus en daarnaast sprak het idee van nog meer spreiding me aan. MSCI World en EM zitten alleen in zeer grote bedrijven. De small/mid caps zitten hier niet in. Als je dus world, EM en smallcap bij elkaar gooit, dan heb je geen overlap. Het jammere van die smallcap index die ik eerder noemde is dat als je naar de bedrijven in de index kijkt, dit eerder mid- dan smallcap zijn imo. Is ook wel logisch gezien de aandelen wel verhandelbaar moeten zijn. Daarnaast wordt er ook gewogen naar market cap, dus vrij logisch dat de grote bedrijven dan een groot aandeel pakken in de index.

[...]

Dat had ik gewild, maar die kun je inderdaad niet in de kernselectie krijgen. Sterker nog, ik kan niet eens een MSCI World Small Cap ETF vinden op degiro! ;( Ik had het anders zeker overwogen.
IE00BF4RFH31 is wel beschikbaar op degiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
AudiRS3 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:12:
[...]

Kwam deze ook nog tegen: IE00BCBJG560, helaas geen kernselectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
AudiRS3 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:12:
[...]

Oh ja, klopt! Ik had die ook tegengekomen, maar uit m'n hoofd gezet vanwege de beurs (Xetra, vertraagd en extra aansluitkosten) en relatief hoge TER. Volume had ook beter gekund. Voor mij te weinig voordelen ten opzichte van de Europese smallcaps.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2023
Wat denken je van de veranderende beroepsdemografie voor lange termijn buy & hold beleggen?

Het enorme ~7% rendement van de 20e eeuw kwam grotendeels door de economische productieverhoging. In die eeuw zijn we van 1,5 naar 6 miljard mensen gegaan. Daarnaast zijn in westerse landen de meeste vrouwen gaan werken sinds de jaren 90, bijna een verdubbeling van de beroepsbevolking.

Echter, prognose is dat de groei sterk afvlakt, tot hooguit 9 a 9,5 miljard in 2050. Het leeuwendeel van die groei komt uit Afrika en zuid-oost Azie. De sterke economieen - EU, NA, etc - moeten het doen met marginale groei of krimp. De mediaanleeftijd van de wereldbevolking werd geschat op 29,7 jaar in 2014 en zal naar verwachting stijgen tot 37,9 jaar in 2050. Die verdeling heeft voor Japan niet bepaald goed gewerkt.

Wikipedia: File:World population growth rate 1950–2050.svg

Veel mensen denken dat vergrootte efficientie dit zal oplossen. Ik wil daar een vraagteken bij zetten: in de afgelopen 20 jaar is de computer en het Internet+smartelefoons gemeengoed geworden. Daarnaast zijn vrouwen begonnen met werken. Ondanks dat zijn de opbrengsten sindsdien erg matig geweest. De 4% SWR is zelfs bij totale ER van 0,05% (en zonder belasting) lang niet haalbaar geweest.

Die verhoogde efficientie heeft dus niet extreem veel opgebracht in tijden van groeiende beroepsbevolking.
Beginnen in 2000 is natuurlijk niet gunstig. Daarentegen, de correctie/recessie/depressie die er zeer waarschijnlijk binnenkort aankomt wordt ook niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowbell
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
henkjobse schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:02:
Het zijn niet dezelfde fondsen. Meesman is de Ierse variant, ABN de NL variant die net anders zijn ingericht. Lopende kosten bij Meesman inderdaad in 1 post, bij ABN gesplitst (gecombineerd net wat goedkoper).
Daarnaast ABN geen aan/verkoopkosten, Meesman 0,25%.
[...]
Ben geen expert. Is het feit dat het een Feeder fund is en de ‘swing pricing’ een reden om niet voor de ABN variant te gaan en voor Meesman te kiezen? Heb de knoop nog niet doorgehakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@DoinkDeClown moment, ik pak even m'n glazen bol :+

Alle gekheid op een stokje, ik denk dat buy & hold wel blijft werken hoor. Heeft het heel lang gedaan. Zelf kies ik voor een wereld-dekkend fonds van Think, wat goud, wat cash en wat staatsobligaties. Die 7% rendement mik ik niet op, ik wil lage volatiliteit en een "all-weather" portefeuille. Dan moet er heel wat gebeuren om mij zenuwachtig te maken.

Maar eigenlijk weet niemand het. Dus lijkt het me zinnig om je in te dekken tegen de meest voorkomende scenarios.

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 08-03-2019 22:23 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb zelf geen grote aversie tegen volatiliteit in mijn buy&hold portfolio. Ik heb een lange beleggingshorizon waardoor de meeste volatiliteit plaats zal vinden in de periode waarin ik niet verkoop. En als ik niet de overtuiging zou hebben dat aandelen gemiddeld genomen in waarde stijgen als de termijn maar lang genoeg is dan zou ik ook niet gaan beleggen :)

Gisteren ook mijn eerste put optie geschreven. Opties zijn qua waarde pas echt volatiel ten opzichte van het onderliggende aandeel. :) Maargoed, ze kunnen ook prima passen bij een buy & hold strategie.

In de context van mijn eigen portfolio zie ik puts schrijven zo. De premie is hoe dan ook van mij. Verloopt de optie, niets aan de hand. Wordt de optie uitgeoefend, dan moet ik 100 aandelen kopen voor de strike price van de put. Dat zijn aandelen die ik anders toch zou willen kopen en houden, en voor een betere prijs dan de koers van het aandeel toen ik de put schreef, namelijk de combinatie van een oorspronkelijk lagere strike en de ontvangen premie.

De put verloopt op 17 mei, we gaan wel zien hoe dat uit gaat pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:24
TucanoItaly schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:22:
@DoinkDeClown moment, ik pak even m'n glazen bol :+

Alle gekheid op een stokje, ik denk dat buy & hold wel blijft werken hoor. Heeft het heel lang gedaan. Zelf kies ik voor een wereld-dekkend fonds van Think, wat goud, wat cash en wat staatsobligaties. Die 7% rendement mik ik niet op, ik wil lage volatiliteit en een "all-weather" portefeuille. Dan moet er heel wat gebeuren om mij zenuwachtig te maken.

Maar eigenlijk weet niemand het. Dus lijkt het me zinnig om je in te dekken tegen de meest voorkomende scenarios.
Welk fonds van Think is dat als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
@Zr40 cool dat je dit hier shared. Welk fonds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DoinkDeClown schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:33:
Wat denken je van de veranderende beroepsdemografie voor lange termijn buy & hold beleggen?

Het enorme ~7% rendement van de 20e eeuw kwam grotendeels door de economische productieverhoging. In die eeuw zijn we van 1,5 naar 6 miljard mensen gegaan. Daarnaast zijn in westerse landen de meeste vrouwen gaan werken sinds de jaren 90, bijna een verdubbeling van de beroepsbevolking.

Echter, prognose is dat de groei sterk afvlakt, tot hooguit 9 a 9,5 miljard in 2050. Het leeuwendeel van die groei komt uit Afrika en zuid-oost Azie. De sterke economieen - EU, NA, etc - moeten het doen met marginale groei of krimp. De mediaanleeftijd van de wereldbevolking werd geschat op 29,7 jaar in 2014 en zal naar verwachting stijgen tot 37,9 jaar in 2050. Die verdeling heeft voor Japan niet bepaald goed gewerkt.

Wikipedia: File:World population growth rate 1950–2050.svg

Veel mensen denken dat vergrootte efficientie dit zal oplossen. Ik wil daar een vraagteken bij zetten: in de afgelopen 20 jaar is de computer en het Internet+smartelefoons gemeengoed geworden. Daarnaast zijn vrouwen begonnen met werken. Ondanks dat zijn de opbrengsten sindsdien erg matig geweest. De 4% SWR is zelfs bij totale ER van 0,05% (en zonder belasting) lang niet haalbaar geweest.

Die verhoogde efficientie heeft dus niet extreem veel opgebracht in tijden van groeiende beroepsbevolking.
Beginnen in 2000 is natuurlijk niet gunstig. Daarentegen, de correctie/recessie/depressie die er zeer waarschijnlijk binnenkort aankomt wordt ook niet meegenomen.
De andere kant van het verhaal is "wat dan?". Als in: als je niet in aandelen het stopt, wat doe je er dan mee? Het is niet alsof je op de spaarrekening wel 4% SWRR haalt.

Maar ik ben het verder wel met je eens, en dat heb ik hier ook al wel eerder gezegd, dat er volgens mij wel heel makkelijk op basis van historische data voorspellingen over de toekomst worden gedaan. Elke keer dat er hier weer iemand langs komt die liever een hoge hypotheekschuld laat staan, want je haalt 7% rendement op de beurs, ga ik weer een beetje dood van binnen. Oké, eerlijk is eerlijk, zelfs als je de helft daarvan haalt is er nog steeds geen enkel probleem. Maar ik vind het wel twijfelachtig hoe makkelijk er hier vaak wordt gedacht dat je toch wel gemiddeld 7% rendement haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Config schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:46:
@Zr40 cool dat je dit hier shared. Welk fonds?
Het onderliggende aandeel voor de geschreven put is SQ.
Sissors schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:00:
[...]

De andere kant van het verhaal is "wat dan?". Als in: als je niet in aandelen het stopt, wat doe je er dan mee? Het is niet alsof je op de spaarrekening wel 4% SWRR haalt.

Maar ik ben het verder wel met je eens, en dat heb ik hier ook al wel eerder gezegd, dat er volgens mij wel heel makkelijk op basis van historische data voorspellingen over de toekomst worden gedaan. Elke keer dat er hier weer iemand langs komt die liever een hoge hypotheekschuld laat staan, want je haalt 7% rendement op de beurs, ga ik weer een beetje dood van binnen. Oké, eerlijk is eerlijk, zelfs als je de helft daarvan haalt is er nog steeds geen enkel probleem. Maar ik vind het wel twijfelachtig hoe makkelijk er hier vaak wordt gedacht dat je toch wel gemiddeld 7% rendement haalt.
Nouja, over een lang genoeg periode zal dat gemiddelde rendement vast wel haalbaar zijn en zolang er niets mis gaat is er niets aan de hand. Alleen dat laatste ziet zo iemand over het hoofd. Er wordt alleen gerekend op basis van het succesvolle scenario. Gaat er wat mis buiten de beurs (bijvoorbeeld ontslag of een grote onverwachte kostenpost) en je moet vroegtijdig verkopen, dan kan je werkelijke gemiddelde rendement een heel stuk lager zijn. Dan zit je met een lening die je niet volledig kan aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-05 17:51
@DoinkDeClown Zo zie ik het ook komende 30 jaar speelt er teveel om 7% te halen. Denk dat rekenen met 3% redelijk is.

@Sissors is natuurlijk afhankelijk tegen welk percentage je lening loopt. Je krijgt ook nog de hypotheekrente aftrek. Maar voor alles boven de 4% kan je denk nu toch beter aflossen.

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-05 23:03
Ik wil mijn vingers niet branden aan een voorspellende analyse, maar kijkend naar bv CAPE lijkt het erop dat we nog steeds te overgewaardeerd zijn en de crisis van 2009 zakte de CAPE naar de mediaan van 15 ipv eronder. (de blauwe lijn)
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/S%26P_500_Shiller_P-E_Ratio.png/1920px-S%26P_500_Shiller_P-E_Ratio.png Bron plaatje: Wikipedia: Cyclically adjusted price-to-earnings ratio

De vraag of dit het nieuwe normaal (sinds de jaren '90 tot nu lijkt de mediaan eerder 25) is of dat we in '20-'23 een correctie kunnen verwachten laat ik me niet over uit. :+

Wel heb ik momenteel minder haast met een spaarpotje omzetten in aandelen. Ondanks dat "time in the market beats timing the market" natuurlijk het devies is, lijkt mij momenteel een van de beste momenten om de tijd te nemen en andere opties te overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ko.Kane op 09-03-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
i7x schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:24:
[...]

Ik kan het wel via Schwab, maar volgens mij nemen ze geen NL klanten meer aan (zal oa ook wel door al dit soort onzinwetgeving komen). Ik denk dat het via TradeStation ook wel moet lukken als je het echt graag wilt. Let wel op de wisselkoers die je betaalt voor het omzetten naar usd.
Ik geloof dat het nog wel kan, via Schwab UK, maar er geldt dan wel een minimum van $25.000. Als je op hun website klikt op de link om een account te openen en Nederland opgeeft wordt je naar de UK site doorverwezen. Dat minimum zal voor de meesten hier prohibitief zijn. Ik wist overigens niet eens dat Schwab deze dienst aanbood - kende ze alleen van hun fondsen.
Aikon schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:27:
Met alle respect, maar dit gaat echt nergens meer over toch :P

€4 besparen op €10.000... Ik denk dat ik een meer kwijt ben per jaar omdat de barman af en toe een biertje extra op de bon schrijft als ik niet kijk. Of omdat ik iets over datum laat gaan omdat het achterin de koelkast staat. Je moet ook wel realistisch blijven hoor... ook al bespaar je die 4 euro over 30 jaar met rente op rente 8)

Er zijn trouwens ook (steeds meer) gatis ETF's... maar de vraag blijft wat je totaal gezien het beste rendement geeft, en de TER is maar 1 van de factoren daarin.
Helemaal mee eens. Zelfde geldt overigens voor securities lending (is 'ie weer :+) wat nog een factor 10 minder oplevert.

[ Voor 38% gewijzigd door Cocytus op 09-03-2019 19:24 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• writser
Cocytus schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:22:

Ik geloof dat het nog wel kan, via Schwab UK, maar er geldt dan wel een minimum van $25.000. Als je op hun website klikt op de link om een account te openen en Nederland opgeeft wordt je naar de UK site doorverwezen. Dat minimum zal voor de meesten hier prohibitief zijn. Ik wist overigens niet eens dat Schwab deze dienst aanbood - kende ze alleen van hun fondsen.
Ik kom hier alleen maar even om te mopperen, maar het is toch te achterlijk voor woorden dat je nu als Nederlander bij elke broker opties op Tesla kan kopen, frauduleuze OTC pennystocks, cannabis-op-de-blockchain bedrijven, dat Binck hun eigen turbo's op Palladium door je strot probeert te duwen en dat je bij Plus500 mag gokken met 100x leverage op olie en cacaobonen en weet ik veel wat. Je mag op werkelijk alle mogelijke manieren opgelicht worden en je geld verbranden maar als je gvd een van de grootste, saaiste en verstandigste beleggingsfondsen ter wereld wil kopen, uitgegeven door een non-profit organisatie, dan gaan alle alarmbellen af. O nee, er is geen Nederlandse prospectus! Dan is dit fonds veel te gevaarlijk voor je. Je mag het alleen kopen als je 500 miljoen op je rekening hebt. Je kan vast geen Engels. Ga maar weer lekker gokken met pennystocks!

Dit deel van de mifid-wetgeving is z'n doel volledig voorbij geschoten.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Pazienza schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 23:07:
[...]

Welk fonds van Think is dat als ik vragen mag?
Think Global Equity, ISIN NL0009690221 en ticket TGET.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
writser schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:46:
[...]

Ik kom hier alleen maar even om te mopperen, maar het is toch te achterlijk voor woorden dat je nu als Nederlander bij elke broker opties op Tesla kan kopen, frauduleuze OTC pennystocks, cannabis-op-de-blockchain bedrijven, dat Binck hun eigen turbo's op Palladium door je strot probeert te duwen en dat je bij Plus500 mag gokken met 100x leverage op olie en cacaobonen en weet ik veel wat. Je mag op werkelijk alle mogelijke manieren opgelicht worden en je geld verbranden maar als je gvd een van de grootste, saaiste en verstandigste beleggingsfondsen ter wereld wil kopen, uitgegeven door een non-profit organisatie, dan gaan alle alarmbellen af. O nee, er is geen Nederlandse prospectus! Dan is dit fonds veel te gevaarlijk voor je. Je mag het alleen kopen als je 500 miljoen op je rekening hebt. Je kan vast geen Engels. Ga maar weer lekker gokken met pennystocks!

Ja, echt helemaal mee eens. En voor die troep wordt nog geadverteerd op prime time ook. Nee, de regelgeving is hier echt heel scheef en onzinnig. Nou snap ik wel dat ze geen onderscheid maken naar verschillende ETFs maar het is echt onvergeeflijk dat het nog steeds is toegestaan CFDs en wat niet al aan consumenten te vermarkten terwijl bonafide (index-) ETFs worden geweerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-05 21:32
Ga maar weer lekker gokken met pennystocks!
afgelopen week toevallig The Wolf of Wall street gezien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:46:
[...]

Wel even een kleine correctie. Het gaat heus niet alleen om het hebben van een Nederlandstalige KIID, MiFID heeft meer eisen dan dat. De KIID is alleen het meest zichtbare deel daarvan. Fondsen die zich richten op de Amerikaanse markt hebben geen reden om kosten te maken voor Europese beleggers zonder dat hun eigenlijke doelgroep daar baat bij heeft.

Wat betreft 'opties op Tesla', sommige optiestrategieën zijn zeker riskant, maar niet iedere strategie is dat. Zie bijvoorbeeld die geschreven put waar ik het een paar posts terug over had. Officieel is het aan de broker om vast te stellen dat je voldoende kennis hebt van opties voordat je er mee mag handelen. Bij IB moest ik een kennistest invullen; hoe het bij andere brokers zit weet ik niet.

Wat betreft de Amerikaanse ETFs ben ik het helemaal met je eens. Het resultaat dat een aantal van de meest veilige manieren om met lage kosten te beleggen niet meer beschikbaar is terwijl de meest riskante dat wel zijn is niet uit te leggen.

Overigens biedt IB sinds kort een optie om voor de MiFID regels gezien te worden als 'Professional client', zodat de MiFID restricties (en bescherming) niet voor jou gelden. Je moet wel aan de voorwaarden voldoen: minimaal half miljoen aan accountwaarde en minimaal 40 transacties per jaar (valutaconversie telt niet mee), waarvan de grootste 40 samen minimaal 200k bedragen. Ik ken nog geen andere broker die dit aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:12
Ik vind het wel bijzonder dat IB het voor particulieren (aanname) toestaat om als professional client te traden.
Volgens mij kan dit alleen als je bedrijfsmatig bent ingeschreven als beleggingsinstelling en serieus geld hebt. AFM (dus NL interpretatie van de EU wet): Het gaat hierbij om partijen zoals banken, beleggingsondernemingen, pensioenfondsen, nationale overheden en grote ondernemingen.

Verder eens met Writser.
Op gebied van financiele bescherming is er ongelijkheid tussen instrumenten. Ook de niet genoteerde en buiten AFM gehouden instrumenten moet je goed op inlezen. Gisteren weer een interessant artikel op FTM over het Groen Beleggingsfonds (niet genoteerd) waarbij de pot lijkt te worden leeggetrokken door allerlei management fees. En hoeveel geld is verdampt met hardhout plantages, containerschepen en vakantieparken?
Dus in dat licht, kan een brede US ETF zo spannend niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

BiLLY_daKid schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:12:
Ik vind het wel bijzonder dat IB het voor particulieren (aanname) toestaat om als professional client te traden.
Volgens mij kan dit alleen als je bedrijfsmatig bent ingeschreven als beleggingsinstelling en serieus geld hebt.
De eisen om dit als particulier te mogen zijn er ook wel naar. Zonder serieus geld (althans voor een particulier) en serieuze handelsactiviteit wordt de aanvraag niet geaccepteerd. Als je vervolgens alleen maar een US ETF wil kopen en verder niet handelen is ook dat laatste een obstakel, want je zal aan de eisen moeten blijven voldoen om 'Professional client' te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 17:58

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Cocytus schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:22:
[...]

[...]

Helemaal mee eens. Zelfde geldt overigens voor securities lending (is 'ie weer :+) wat nog een factor 10 minder oplevert.
Ja Schwab voor Nederlanders gaat altijd via UK (maar daar merk je niet heel veel van). Het klopt dat de eis 25k is, was ook zo toen ik m'n rekening opende, maar heb het er gewoon op gegokt dat ze niet zo streng zouden zijn en dat was ook het geval uiteindelijk. Het staat wel op de site, en ze vragen ook wel waar je vermogen vandaan komt (beleggingen, spaargeld, erfenis , iets anders) en je moet dan ook wel een soort van onderbouwing opsturen, maar als je bijvoorbeeld een rekeningafschrift stuurt van 10k en zegt dat de rest een erfenis is dan vinden ze het wel best. Het is niet zo dat je pas op de account kunt als je 25k hebt overgemaakt ofzo.

Ik andere landen zijn de drempels ook veel lager, geen idee waarom het 25k is hier, maar in de praktijk valt het allemaal wel mee. Je krijgt ook een debit card die gekoppeld is aan je usd beleggingsrekening waarbij je wereldwijd geen exchange of atm fees betaald, wel een leuke bonus. En de support is altijd top vind ik zelf. Daarbij hebben ze leuke etfs zonder aankoop fee, en de rest is met 4.95 ook niet al te duur voor Amerikaanse standaarden.

[ Voor 3% gewijzigd door i7x op 10-03-2019 14:29 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
BiLLY_daKid schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:12:
Op gebied van financiele bescherming is er ongelijkheid tussen instrumenten. Ook de niet genoteerde en buiten AFM gehouden instrumenten moet je goed op inlezen. Gisteren weer een interessant artikel op FTM over het Groen Beleggingsfonds (niet genoteerd) waarbij de pot lijkt te worden leeggetrokken door allerlei management fees. En hoeveel geld is verdampt met hardhout plantages, containerschepen en vakantieparken?
Bedankt, ik had die laatste serie artikelen van Roel Gooskens nog niet voorbij zien komen. Zijn artikelenreeksen over Value8 en Fastned vond ik goed en ook heeft 'ie deels meegewerkt aan het dossier over Henry Keizer (dat die man nog niet in de gevangenis zit) .. Ik ben wel gecharmeerd van zijn werk. Een beetje de luis in de pels.

Dat Windsharefund lijkt ook echt verschrikkelijk, zulke slechte beleggingen zijn hier nog niet vaak voorbijgekomen .. Windsharefund 3: 4.9m opgehaald: eenmalige kosten: 1.95m. De helft is al verdwenen voor er een windmolen gekocht is .. En uiteraard een mooie vergoeding van een paar ton voor dhr. Ratelband voor de moeite.
Kernwaarden van Charles' ondernemerschap zijn respect, integriteit en betrouwbaarheid. Geïnspireerd door de films 'The King's Speech' en 'Into the wild', en na het lezen van de 'Ethica Nicomachea' van Aristoteles, ontstond in 2011 de gedachte om zijn passie voor natuur te combineren met ondernemerschap. De basis voor WindShareFund N.V. was hiermee gelegd.
Als je zulke teksten leest zou ik meteen hard wegrennen. Overigens überhaupt al als je claim to fame is dat je de zoon bent "van".

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
writser schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:34:
[...]

Dat Windsharefund lijkt ook echt verschrikkelijk, zulke slechte beleggingen zijn hier nog niet vaak voorbijgekomen .. Windsharefund 3: 4.9m opgehaald: eenmalige kosten: 1.95m. De helft is al verdwenen voor er een windmolen gekocht is .. En uiteraard een mooie vergoeding van een paar ton voor dhr. Ratelband voor de moeite.
Hooooolyyy .... Is dit nog legaal? Dit zijn gewoon Palm Invest praktijken. Ik denk dat die €4.9 miljoen niet toevallig is: onder de €5 miljoen val je niet onder het toezicht van de AFM. Ja, precies als Palm Invest dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
  • Laatst online: 19-12-2023
Sissors schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:00:
[...]

@Sissors Wat dan wel? Tja, geen idee. Daarom toch maar beleggen, echter ik vind dat veel mensen zich fictief rijk rekenen. Kosten, inflatie en variantie worden vaak genegeerd. En ja: alle exponentiele groei komt ten einde. Dat de 20e eeuw 7% rendement had biedt nul garantie voor de 21e eeuw.

Stel: je hebt goed gespaard, maar door een recessie zie je 200.000 Euro verdampen in een half jaar tijd, dan is dat heel zwaar. Moet je toch weer een half decennium langer werken.

Maar wat als je op je 60 jaar bent, reeds 5 jaar gepensioneerd, en diezelfde recessie komt? Welke werkgever gaat in een crisis een oude man met een CV-gat van 5 jaar aannemen? In je achterhoofd speelt ook: wat als het een depressie wordt, die pas na 20 jaar herstelt, zoals 1930-1950? Hoe goed slaap je dan nog? Die 4% SWR werkt in NL never nooit niet.

Hypotheek: mee eens!
Ko.Kane schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:36:
Ik wil mijn vingers niet branden aan een voorspellende analyse, maar kijkend naar bv CAPE lijkt het erop dat we nog steeds te overgewaardeerd zijn en de crisis van 2009 zakte de CAPE naar de mediaan van 15 ipv eronder. (de blauwe lijn)
[Afbeelding] Bron plaatje: Wikipedia: Cyclically adjusted price-to-earnings ratio

De vraag of dit het nieuwe normaal (sinds de jaren '90 tot nu lijkt de mediaan eerder 25) is of dat we in '20-'23 een correctie kunnen verwachten laat ik me niet over uit. :+

Wel heb ik momenteel minder haast met een spaarpotje omzetten in aandelen. Ondanks dat "time in the market beats timing the market" natuurlijk het devies is, lijkt mij momenteel een van de beste momenten om de tijd te nemen en andere opties te overwegen.
@Ko.kane Ja, lastig te zeggen. De werkloosheid is ook nog erg laag, voor wat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
https://www.iexgeld.nl/Ar...angetermijnbeleggers.aspx:
De Nederlandse particuliere belegger heeft een lange horizon in vergelijking met zijn Europese collega’s: gemiddeld 10,2 jaar. Het Europese gemiddelde ligt op 6,9 jaar. De Nederlanders zijn hiermee uitschieters, want in geen enkel ander Europees land is de horizon zo lang.
Wat verder opvalt is dat 'we' echte doe-het-zelvers zijn. 54% van de particuliere beleggers zegt zelf beslissingen te nemen.
Het doel van beleggen is het sparen voor de toekomst, zoals voor een pensioen. Beleggen voor specifieke uitgaven, zoals de verbetering van het huis of de aanschaf van een auto, daar zijn Nederlanders niet zo van.
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik vind 10 jaar als beleggingshorizon nou niet bepaald lang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@ErnstH Tja, dat krijg je met gemiddeldes. Europees gemiddelde van 7 jaar is al helemaal niet lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 11:48
Daar zitten dus ook veel mensen bij die niet voor hun oude dag beleggen maar voor een ( grote ) uitgave over een aantal jaar, wellicht zelfs een paar maanden.
Normaal gingen deze op een spaarrekening met wellicht een deposito van een bepaalde tijd, maar zelfs met een 10 jaars deposito wordt je geld gewoon minder waard door de inflatie.
Dat de rente gewoon afgerond 0 is doet denk ik ook wel iets, ongeacht wat de inflatie is.
Ik zie het wel voor me dat waar mensen eerste geld opzij zetten op een spaarrekening voor een bepaald doel over X jaar/maanden dat deze nu op een beleggingsrekening gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 11-03-2019 11:15 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 22:40

Fuelke

Forza Ferrari

Die gekke Amerikanen zijn weer eens vroeger dan Europa naar de zomertijd omgeschakeld, waardoor Wall Street al om 14H30 CET de deuren opent. Bijgevolg sluiten ze de deuren ook al om 21H00 CET.

Dit gaat nog zo verder tot 31 maart 2019.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 13:48

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Ben ik weer met weer een vraag, stel ik zie in een paar Aziatische bedrijf een positief toekomstperspectief, en denk dat de aandelen gaan stijgen, waar kan ik dan de aandelen het best ( =goedkoopst ) kopen?
Bijvoorbeeld 25 aandelen Alibaba (geen idee welke de Chinese is, er staan er 9 gelist op DEGIRO) en 25 aandelen van Intel Corp (via NASDAQ).

Wat betaal ik dan eigenlijk, buiten de aandeelkoersen zelf?
Ik denk nl. dat DEGIRO het geodkoopst is, maar ik weet dat niet zeker.

Snappen jullie mijn probleem?
Ik vind het nl. zelf lastig te verwoorden... :?

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Fuelke schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:38:
Die gekke Amerikanen zijn weer eens vroeger dan Europa naar de zomertijd omgeschakeld, waardoor Wall Street al om 14H30 CET de deuren opent. Bijgevolg sluiten ze de deuren ook al om 21H00 CET.

Dit gaat nog zo verder tot 31 maart 2019.
Heerlijk, zo'n vroeg slot van de US. :) Overwoog de EU niet om de zomertijd af te schaffen? Doen!
PeaceFreak schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:06:
Ben ik weer met weer een vraag, stel ik zie in een paar Aziatische bedrijf een positief toekomstperspectief, en denk dat de aandelen gaan stijgen, waar kan ik dan de aandelen het best ( =goedkoopst ) kopen?
Bijvoorbeeld 25 aandelen Alibaba (geen idee welke de Chinese is, er staan er 9 gelist op DEGIRO) en 25 aandelen van Intel Corp (via NASDAQ).

Wat betaal ik dan eigenlijk, buiten de aandeelkoersen zelf?
Ik denk nl. dat DEGIRO het geodkoopst is, maar ik weet dat niet zeker.

Snappen jullie mijn probleem?
Ik vind het nl. zelf lastig te verwoorden... :?
Op de kostenpagina van degiro kun je per beurs de kosten zien. Je mag er vanuit gaan dat de Amerikaanse beurzen (o.a. NYSE, NASDAQ) goedkoper zijn dan de Aziatische. Per beurs betaal je sowieso 2.50 euro per jaar (éénmalig). Daarnaast heb je op de meeste buitenlandse beurzen een 15 minuten vertraging. Tegen betaling kan je real-time koerzen krijgen (zou ik niet aanraden).

Voor elke transactie betaal je transactiekosten. Je kan een indicatie krijgen door een order in te leggen maar dan bij het controleren niet op bevestigen klikken. Er is dan een kopje zichtbaar met geschatte kosten. Daarnaast betaal je voor aandelen die niet in Euro genoteerd zijn kosten om je euro's om te zetten. Deze kosten zijn niet zichtbaar, omdat degiro een conversie aanbiedt waar deze kosten in verwerkt zijn. Als je USD op je rekening hebt (ga ik uit van niet) dan betaal je die kosten niet.

[ Voor 68% gewijzigd door Longcat op 11-03-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 13:48

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Dank je wel voor de info Longcat.
Dat de beurzen 15 min. vertraagd zijn maakt me niet veel uit.

Ik heb inderdaad geen USD op mijn GIRO account.
Maar euro kan je bij DEGIRO omwisselen toch?
En is dat een nette wisselkoers die zij gebruiken?

Dan ga ik nu eerst even kijken wat mijn idee kost.
Dank voor de moeite!

EDIT: Als ik van beide 25 aandelen koop dan ben ik € 5.221,92 kwijt, klopt dat?
Zie bijgevoegde screens ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SCNZeDWS5U4C1zbDRsgjBAE8/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qf0n2DZh7p4KultWyIVH6Jbj/thumb.png

[ Voor 39% gewijzigd door PeaceFreak op 11-03-2019 17:18 ]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@PeaceFreak Zoals je ziet vul je een $-bedrag in als limiet en krijg je een €-bedrag van de transactie terug. Hier zit de wisselkoers in verwerkt, maar is nog wel excl. transactiekosten. Of deze net is durf ik niet te zeggen. Je kan vergelijken met 'de koers' op een forex website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Laatst online: 26-05 12:29
PeaceFreak schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:05:
Dank je wel voor de info Longcat.
Dat de beurzen 15 min. vertraagd zijn maakt me niet veel uit.

Ik heb inderdaad geen USD op mijn GIRO account.
Maar euro kan je bij DEGIRO omwisselen toch?
En is dat een nette wisselkoers die zij gebruiken?

Dan ga ik nu eerst even kijken wat mijn idee kost.
Dank voor de moeite!

EDIT: Als ik van beide 25 aandelen koop dan ben ik € 5.221,92 kwijt, klopt dat?
Zie bijgevoegde screens ;)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zit 0.1% kosten in omwissel valuta deze kosten worden in de koers verrekend. Vanaf 10k is het beter om handmatig om te wissel dan betaal je 10euro + 0.02%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 31-05 20:27
Iemand van plan deze Boeing dip te kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zat uiteraard even te kijken naar de koers, maar deze is al flink gestegen afgelopen jaar (30%). Ik heb verder geen idee waarom hoor, maar twijfel daarom. Mocht er nog veel afgaan is het wellicht een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AudiRS3 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:07:
Iemand van plan deze Boeing dip te kopen?
Als er daadwerkelijk een structureel probleem zit in die kisten en er ingrijpende wijzigingen nodig zijn kan de koers nog verder dalen. Het is speculeren op de kwaliteit van een vliegtuig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1 ... 62 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.