Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.012.431 views

Onderwerpen

Anoniem: 922281

writser schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:03:
[...]

Waarom zou ik met 100 miljoen beter kunnen diversificeren dan met 5 miljoen? Die redenatie snap ik niet. In elk geval met betrekking tot aandelen.
Als je 1% van je portefeuille in BRK.A aan wil houden kan dat met 100 miljoen wel, en met 5 miljoen niet of zoiets :P

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-06 09:23
Het is idd meer gerelateerd aan PE. Ik denk dat aandelenfondsen sowieso minder laat hebben van nadelen van schaalgrootte anders dan wat ik gemeld had.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Fondsen, of eigenlijk de beheerders, hebben nog andere platformen om grote aantallen of niet-liquide instrumenten te traden (MTF, OTC).

Bij Wirecard zag je afgelopen twee weken al een paar partijen short gaan (naar aanleiding van fraude-geruchten) met enorme negatieve invloed op de koers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-06 20:26
Chief schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:02:
Het is idd meer gerelateerd aan PE. Ik denk dat aandelenfondsen sowieso minder laat hebben van nadelen van schaalgrootte anders dan wat ik gemeld had.
Denk dat het tot een miljoen of 10 a 50 wel meevalt. Daarboven wordt het wel echt lastiger om in sommige aandelen in- of uit te stappen.

Overigens ben ik iets minder cynisch dan de meeste posters hier: ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om als particulier de markt te verslaan. Alleen moet je er dan wel een hele hoop tijd, zweet en kennis in stoppen - en een goed gevulde spaarrekening hebben, anders is het überhaupt niet de moeite waard. Dus dan praten we over een hele kleine subset van alle particuliere beleggers.

De Sapec trade die hier een aantal jaar geleden voorbij kwam was een typisch voorbeeld van een situatie waar je als particulier een slaatje uit kon slaan. Je moest goed je huiswerk doen, er kwam wat papierwerk bij kijken, het aandeel was niet heel liquide (nauwelijks interessant voor fondsen) en de belastingsituatie was gunstig voor particuliere Nederlandse beleggers. Maar als je die situatie nauwlettend in de gaten hield gedurende een paar week kon je een paar prima trades doen.

De gemiddelde belegger die hoopt de markt te verslaan door Tesla long/short te zitten, pot stocks koopt en ASML long zit 'omdat de nieuwe chips zo goed zijn en het aandeel -20% is' zal de markt waarschijnlijk niet verslaan. Daarom is het ook goed te zien dat de meeste beleggers in dit topic daar niet aan beginnen, maar het is niet zo dat low-cost indexen 'de enige manier' is.

Ik denk dat je ook niet moet onderschatten in hoeverre professionele beleggers last hebben van het, zoals dat zo mooi heet, 'institutional imperative'. M.a.w., als de beurs hard omhoog gaat komt je baas zeuren dat je in bitcoins moet investeren. Als de beurs hard omlaag gaat komen je klanten hun geld terughalen en moet jij mee verkopen in de gekte. Als Facebook uit de S&P index gaat wil je baas dat jij Facebook ook gaat verkopen want jullie zijn closet index trackers. En als je vijf jaar unperformed kun je nog zo'n prachtige portfolio hebben maar word je gewoon ontslagen. Een crisis als in 2008 / 2009 was een prachtig koopmoment (in elk geval achteraf :P) maar dat kwam natuurlijk omdat heel veel professionele partijen geforceerd aan het verkopen waren. Als particulier heb je daar (in elk geval in theorie) minder last van.

Sowieso kun je je afvragen wat de kerntaak is van professionele beleggers: rendement voor de klant maken? Of zo veel mogelijk flappen verdienen voor jezelf. Vaak overlappen deze incentives maar dat is niet altijd het geval .. Kijk naar een John Paulson. Inmiddels zelf goed voor 7 miljard of iets in die richting maar het is de vraag of zijn beleggers money-weighted in de plus staan.

[ Voor 9% gewijzigd door writser op 14-02-2019 16:17 ]

Onvoorstelbaar!

• DoinkDeClown
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2023
Aangezien ze Brits zijn, kun je als Nederlander simpelweg bij IB via https://www.interactivebrokers.co.uk/en/home.php# een account maken en beleggen, of vereist dit speciale acties/een andere portal?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja. IB accepteert vrijwel iedereen. Het maakt niet uit of je dit via .com of .co.uk doet, het registratieformulier kiest vanzelf de juiste IB entity op basis van het land waar je woonachtig bent. Voor ons is dat inderdaad IB UK.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:27:
Ja. IB accepteert vrijwel iedereen. Het maakt niet uit of je dit via .com of .co.uk doet, het registratieformulier kiest vanzelf de juiste IB entity op basis van het land waar je woonachtig bent. Voor ons is dat inderdaad IB UK.
Hoe zit met een eventuele Brexit?

Niet dat ik interesse heb om over te stappen maar wel nieuwsgierig :)

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 14-02-2019 22:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Dear Client,

For many months, Interactive Brokers has been monitoring developments with respect to Brexit and has been planning for various contingencies.

Regardless of the outcome of the upcoming vote in the UK Parliament on 15 January 2019 regarding the proposed Brexit deal, and regardless of whether there is a “hard” or “soft” Brexit, an extension of the Brexit timeline, or a new vote on Brexit, Interactive Brokers does not anticipate any disruption to our ability to service our clients in the EU or in the UK.

Interactive Brokers has several subsidiaries in the European Union and we are far along in the process of obtaining additional registrations in the EU well in time to continue offering the full scope of our brokerage services to EU clients even in the event of a no-deal Brexit.

We will keep you informed over the next weeks and months regarding next steps as additional developments regarding Brexit emerge. Again, regardless of any outcome, Interactive Brokers has taken steps to continue to offer all of our account types, trading services and investment products to our EU clients without interruption.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:44
Na het nodige inlezen ook besloten om te beginnen met 'beleggen', anders dan aandelen die ik via mijn werk krijg/koop. Omdat ik net start en er op dit moment niet teveel omkijken naar wil hebben gekozen voor Meesman met een beperkte maandelijkse inleg verdeeld naar: wereld 50%, Europa 15%, opkomend 15%, obligaties 20%. Eigenlijk geen specifiek doel, anders dan: voor de lange termijn.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:15

oscar82

De ondertitel

VidaR-9 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:06:
Na het nodige inlezen ook besloten om te beginnen met 'beleggen', anders dan aandelen die ik via mijn werk krijg/koop. Omdat ik net start en er op dit moment niet teveel omkijken naar wil hebben gekozen voor Meesman met een beperkte maandelijkse inleg verdeeld naar: wereld 50%, Europa 15%, opkomend 15%, obligaties 20%. Eigenlijk geen specifiek doel, anders dan: voor de lange termijn.
Goed begin, sham!
Heb je aandelen in het bedrijf waar je ook werkt? Dat wordt vaak als extra risico gezien. Mocht het bedrijf onverhoopt in zwaar weer komen, dan verliezen je aandelen hun waarde en moet het bedrijf mogelijk gedwongen mensen ontslaan. Dan heb je zeg maar twee keer niks.
Ik had het eerste jaar ook obligaties. Afgelopen kerst toch maar afscheid van genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
Zr40 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:27:
Dank @Zr40.

Ik heb de kosten van IB op een rijtje gezet, maar klopt die deposit fee?

• Activity fee: $10 minus commissies
• Order fee: EUR 0,5
• Kopen EUR aandeel: 0,1% (min: EUR 4, max EUR 29)
• Kopen USD aandeel: 0,1% (min: EUR 5, max EUR 42)
• LEI Application/renewal (yearly): $91
• Deposit fee: 1%, minimum EUR 40

Bron o.a. hier.

Die deposit fee is enorm duur: zelfs als je EUR 2000/maand inlegt om te investeren, verdampt 2,5% instantaan. Bij EUR 300/maand zelfs meer dan 10%, en dan heb je andere fees nog niet eens gehad. Zie ik dit wel goed?

Naar wat ik lees is de LEI alleen nodig voor instanties, niet voor individueen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-06 21:47
DoinkDeClown schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:29:
Naar wat ik lees is de LEI alleen nodig voor instanties, niet voor individueen.
De LEI is voor alles nodig wat niet handelt namens een privepersoon. Vennootschappen (BV's, NV's) hebben dat dus nodig, maar ook eenmanszaken waarbij de ondernemer names zijn bedrijf aandelen koopt. Doet ie dat prive, is het weer niet nodig.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DoinkDeClown schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:29:
[...]
• Activity fee: $10 minus commissies
Klopt, voor accountwaarde onder $100k.
• Order fee: EUR 0,5
Klopt niet. Dit is een specifieke fee voor TGATE, die gebruik je normaliter niet.
• Kopen EUR aandeel: 0,1% (min: EUR 4, max EUR 29)
Kan verschillen per beurs, maar klopt voor de meeste, waaronder Euronext.
• Kopen USD aandeel: 0,1% (min: EUR 5, max EUR 42)
Klopt niet helemaal. Dit gaat over USD aandelen genoteerd op Euronext Amsterdam. Voor aandelen op een Amerikaanse beurs betaal je $0.005 per share met een minimum van $1 en een maximum van 1%.

Je kan verder ook kiezen voor tiered commissions, dan wordt het $0.0035 per share met minimum $0.35, maar dat heeft alleen voordeel als je met fixed commissions boven de minimum activity fee zou komen.

Tiered commissions zijn iets ongunstiger voor kleine orders in Europese aandelen, maar het gaat dan om centen verschil. Het omslagpunt ligt ergens rond €1500 transactiewaarde.
• LEI Application/renewal (yearly): $91
Heb je als particulier niet nodig.
• Deposit fee: 1%, minimum EUR 40
Klopt niet. Storten per overboeking is gratis. Deze 1% met minimum van € 40 gaat over contant geld storten, wat niet ondersteund wordt door IB. Normaal gesproken weigert de bank van IB contante stortingen, maar als je het toch lukt dan krijg je deze kosten.

Een paar andere relevante kosten heb je wel gemist:
Currency conversion: $2
Meer dan een keer per maand geld opnemen: €1 bij EUR opname (eerste is altijd gratis)

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 16-02-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:44
oscar82 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:19:
[...]

Goed begin, sham!
Heb je aandelen in het bedrijf waar je ook werkt? Dat wordt vaak als extra risico gezien. Mocht het bedrijf onverhoopt in zwaar weer komen, dan verliezen je aandelen hun waarde en moet het bedrijf mogelijk gedwongen mensen ontslaan. Dan heb je zeg maar twee keer niks.
Ik had het eerste jaar ook obligaties. Afgelopen kerst toch maar afscheid van genomen.
Thanks.

Ik heb inderdaad aandelen in het bedrijf waar ik werk. Deels gekocht (met korting) en deels gekregen als beloning. Je hebt wel een punt wat betreft risico, daar heb ik eigenlijk nog nooit zo over nagedacht. Al heb ik wel veel vertrouwen in het bedrijf waar ik werk en ben ik van mening dat het is ondergewaardeerd. Maar ik wil deze positie dus wel iets afbouwen (relatief gezien), omdat ik nooit zo'n deel van mn vermogen in een ander bedrijf zou stoppen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
Wederom bedankt @Zr40!

De currency conversion van $2 is per aankoop (niet per share) van alle USD effecten, en withdrawals ervan (plus withdrawal fee als > 1x/maand) ?

Is er een reden om USD aandelen bij Euronext Amsterdam te kopen i.p.v. veel goedkoper op een Amerikaanse beurs ? Apart dat een Amerikaanse beurs zoveel goedkoper is. (Bij DeGiro gebruik ik Euronext Amsterdam vanwege de kernselectie.)

Ik ben de kosten van IB met DeGiro aan het vergelijken. Op het eerste oog is DG goedkoper voor kleine portefeuilles vanwege de gratis kernselectie en lage vaste kosten. Maar zij rekenen EUR 1+3% per dividenduitkering, dus ergens wordt dat meer dan IB's activity fees (en die vervallen bij 100k, dus dat lijkt sowieso een omslagpunt, maar ik moet het nog narekenen).

Als je b.v. maandelijks VWRL en 1 EUR obligatie koopt zit je op $10/maand aan kosten. Dat tikt best aan als je begint met EUR 300/maand inleggen (3% kosten).

Tot slot: het "Broker" account heeft minimaal 10k inleg, maar ik neem aan dat je die niet nodig als individu? Ik zie het niet staan bij registratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
DoinkDeClown schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:57:
Wederom bedankt @Zr40!

De currency conversion van $2 is per aankoop (niet per share) van alle USD effecten, en withdrawals ervan (plus withdrawal fee als > 1x/maand) ?

Is er een reden om USD aandelen bij Euronext Amsterdam te kopen i.p.v. veel goedkoper op een Amerikaanse beurs ? Apart dat een Amerikaanse beurs zoveel goedkoper is. (Bij DeGiro gebruik ik Euronext Amsterdam vanwege de kernselectie.)

Ik ben de kosten van IB met DeGiro aan het vergelijken. Op het eerste oog is DG goedkoper voor kleine portefeuilles vanwege de gratis kernselectie en lage vaste kosten. Maar zij rekenen EUR 1+3% per dividenduitkering, dus ergens wordt dat meer dan IB's activity fees (en die vervallen bij 100k, dus dat lijkt sowieso een omslagpunt, maar ik moet het nog narekenen).

Als je b.v. maandelijks VWRL en 1 EUR obligatie koopt zit je op $10/maand aan kosten. Dat tikt best aan als je begint met EUR 300/maand inleggen (3% kosten).

Tot slot: het "Broker" account heeft minimaal 10k inleg, maar ik neem aan dat je die niet nodig als individu? Ik zie het niet staan bij registratie.
Kijk ook eens naar Binck Fundcoach als je het houdt bij ETF's. Als je via periodiek beleggen iedere maand VWRL aankoopt(automatisch inkopen dus) heb je geen transactiekosten en is Binck ook interessant geworden. Jaarlijkse fee is 0,18% en is daarmee te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DoinkDeClown schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:57:
Wederom bedankt @Zr40!

Nee, currency conversion is een losse transactie. Je verkoopt EUR om USD te kopen, of iedere andere willekeurige combinatie van valuta.

Doe je dit niet (vooraf of achteraf, maakt niet uit) en je koopt toch USD aandelen, dan leen je feitelijk USD en betaal je rente over het negatieve saldo aan het eind van de dag.

Bij een account zonder margin kan je helemaal niet lenen en moet je vooraf USD kopen om USD aandelen te kunnen kopen.
In principe niet. Er zijn er ook maar 4 in USD genoteerd dus het is niet alsof je heel vaak moet kiezen :P

Met 2 transacties per maand kom je waarschijnlijk nooit boven de activity fee uit. Als je verder tevreden bent met DeGiro zou ik bij DeGiro blijven vanwege de lagere kosten. Als je later toch naar IB (of een andere broker) wil dan is het verkopen van een klein aantal posities ook niet heel duur.
Dat type account is voor resellers van IB, oftewel het type account dat Lynx bij IB heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
Zr40 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:17:
Nee, currency conversion is een losse transactie. Je verkoopt EUR om USD te kopen, of iedere andere willekeurige combinatie van valuta.

Doe je dit niet (vooraf of achteraf, maakt niet uit) en je koopt toch USD aandelen, dan leen je feitelijk USD en betaal je rente over het negatieve saldo aan het eind van de dag.

Bij een account zonder margin kan je helemaal niet lenen en moet je vooraf USD kopen om USD aandelen te kunnen kopen.
Goed om te weten. Net even bij DG gekeken: daar lijkt het erop dat "AutoFX" dat het automatisch omzet/verrekent. Van het woord "lening" schrik ik altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31
DoinkDeClown schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 19:30:
[...]

Goed om te weten. Net even bij DG gekeken: daar lijkt het erop dat "AutoFX" dat het automatisch omzet/verrekent. Van het woord "lening" schrik ik altijd.
Je moet daar wel opletten dat "AutoFX" 0,1% van het bedrag als commissie rekent.
Je kan het dus ook uit zetten. Bijvoorbeeld als je USD binnenkrijgt uit dividend of verkopen en je wilt die terug investeren in USD aandelen. Dan is het een beetje jammer als DG 0,2% mee snoept.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoinkDeClown
Goede tip! (En jammer dat DG niet automatisch de keuze geeft bij AutoFX als er ook USD op je account staat. Heb alleen nog maar Euros erop gehad.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
writser schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:10:
[...]

Denk dat het tot een miljoen of 10 a 50 wel meevalt. Daarboven wordt het wel echt lastiger om in sommige aandelen in- of uit te stappen.

Overigens ben ik iets minder cynisch dan de meeste posters hier: ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om als particulier de markt te verslaan. Alleen moet je er dan wel een hele hoop tijd, zweet en kennis in stoppen - en een goed gevulde spaarrekening hebben, anders is het überhaupt niet de moeite waard. Dus dan praten we over een hele kleine subset van alle particuliere beleggers.

De Sapec trade die hier een aantal jaar geleden voorbij kwam was een typisch voorbeeld van een situatie waar je als particulier een slaatje uit kon slaan. Je moest goed je huiswerk doen, er kwam wat papierwerk bij kijken, het aandeel was niet heel liquide (nauwelijks interessant voor fondsen) en de belastingsituatie was gunstig voor particuliere Nederlandse beleggers. Maar als je die situatie nauwlettend in de gaten hield gedurende een paar week kon je een paar prima trades doen.

De gemiddelde belegger die hoopt de markt te verslaan door Tesla long/short te zitten, pot stocks koopt en ASML long zit 'omdat de nieuwe chips zo goed zijn en het aandeel -20% is' zal de markt waarschijnlijk niet verslaan. Daarom is het ook goed te zien dat de meeste beleggers in dit topic daar niet aan beginnen, maar het is niet zo dat low-cost indexen 'de enige manier' is.

Ik denk dat je ook niet moet onderschatten in hoeverre professionele beleggers last hebben van het, zoals dat zo mooi heet, 'institutional imperative'. M.a.w., als de beurs hard omhoog gaat komt je baas zeuren dat je in bitcoins moet investeren. Als de beurs hard omlaag gaat komen je klanten hun geld terughalen en moet jij mee verkopen in de gekte. Als Facebook uit de S&P index gaat wil je baas dat jij Facebook ook gaat verkopen want jullie zijn closet index trackers. En als je vijf jaar unperformed kun je nog zo'n prachtige portfolio hebben maar word je gewoon ontslagen. Een crisis als in 2008 / 2009 was een prachtig koopmoment (in elk geval achteraf :P) maar dat kwam natuurlijk omdat heel veel professionele partijen geforceerd aan het verkopen waren. Als particulier heb je daar (in elk geval in theorie) minder last van.

Sowieso kun je je afvragen wat de kerntaak is van professionele beleggers: rendement voor de klant maken? Of zo veel mogelijk flappen verdienen voor jezelf. Vaak overlappen deze incentives maar dat is niet altijd het geval .. Kijk naar een John Paulson. Inmiddels zelf goed voor 7 miljard of iets in die richting maar het is de vraag of zijn beleggers money-weighted in de plus staan.
Het is moeilijk om particulieren met fondsmanagers op dezelfde basis te vergelijken. Een fondsmanager heeft doorgaans veel meer restricties dan een particulier die dezelfde benchmark probeert te verslaan. Doorgaans mag een fondsmanager maar beperkt over/onderwogen zijn per individuele positie, mag het een maximale ex-ante tracking error etc.

Index beleggen is zeker niet de enige manier maar voor het grootste gross de meest kostenefficiente manier om exposure op de financiele markten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:03
Chief schreef op maandag 18 februari 2019 @ 01:59:
[...]
Index beleggen is zeker niet de enige manier maar voor het grootste gross de meest kostenefficiente manier om exposure op de financiele markten te krijgen.
En laat kosten nou net de belangrijkste deciding factor zijn voor je rendement (uitgaande van voldoende spreiding).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
poehee schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:18:
[...]

En laat kosten nou net de belangrijkste deciding factor zijn voor je rendement (uitgaande van voldoende spreiding).
Niet mee eens. De belangrijkste factor voor het verklaren van het behaalde rendement is welke asset classes (equity, fixed income etc) je hebt gebruikt. De kosten spelen pas een rol als je het netto rendement tussen beleggingsfondsen die dezelfde benchmark volgen gaat vergelijken.

Persoonlijk denk ik ook dat het moeilijk is, zowel voor particulieren als professionals, om consistent een passieve indextracker te verslaan op basis van netto rendement maar onmogelijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31
DoinkDeClown schreef op zondag 17 februari 2019 @ 09:25:
Goede tip! (En jammer dat DG niet automatisch de keuze geeft bij AutoFX als er ook USD op je account staat. Heb alleen nog maar Euros erop gehad.)
Als je autofx aan zet terwijl er iets anders dan euro's op je account staat, dan wisselt hij die rond middernacht om.
Je kan dus als het goed is wel autofx aan zetten. Usd aandelen kopen. En dan meteen weer uit zetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Ik heb een klein plukje Gemalto, waarmee ik een klein beetje kan bijplussen als eindelijk wordt ingestemd door toezichthouders (11 van de 14) met de overname door Thales. Thales heeft een bod gedaan van 51 euro inclusief dividend.

Gemalto heeft meer winst gemaakt over 2018 ten opzichte van 2017. Dus zonder overnamebod had er een leuke dividenduitkering kunnen zijn. In het jaarverslag staat:
In 2018, due to the Thales offer, Gemalto’s Board of Directors elected not to distribute a dividend in respect of the fiscal year 2017, leaving the offer at €51 euros cum dividend for each issued and outstanding share
of Gemalto. As the Thales transaction is expected to close in Q1 2019, Gemalto’s Board of Directors will not propose a dividend distribution for the 2018 fiscal year.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik vind eigenlijk dat de aandeelhouders worden benadeeld door langdurig besluit door toezichthouders; en dat pakt vanwege relatief goede cijfers dus negatief uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
BiLLY_daKid schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:08:
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik vind eigenlijk dat de aandeelhouders worden benadeeld door langdurig besluit door toezichthouders; en dat pakt vanwege relatief goede cijfers dus negatief uit.
Je hebt helemaal gelijk. Balen, en je kan er niks aan doen. Maar goed, ik had volgens mij een paar maand eerder al gezegd: zo'n bod op een groot bedrijf waar allemaal toezichthouders zich mee bezig houden kan altijd langer duren (of zelfs afketsen!). En als je zoiets koopt op E50.50 (of iets in die richting) met de hoop het over een paar week te verkopen op E51 dan ben je optimistisch bezig.

Hoeveel rendement kun je vandaag nog behalen? Een half procentje minus transactiekosten. Als je dan alle risico's meeneemt (uitstel, afketsen, etc.), is je verwachte (risk-adjusted) rendement dan zoveel beter dan een spaarrekening?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 20:30
Miki schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:45:
[...]

Het staat iedereen vrij om je eigen verdiende geld aan iets uit te geven.
Alleen als ik zie wat over het algemeen dit soort mixfondsen presteren en welke kosten ermee gemoeid zijn dan zijn er gewoon betere alternatieven. Deze alternatieven leveren gewoonweg meer op. Ik vind echt dat dit soort producten alleen bedoeld zijn om van niets vermoedende klanten geld afhandig te maken. Ze spelen in op hype beleggen en hopen met hun “goede naam” klanten aan te trekken.

Bij Meesman kun je trouwens ook je samenstelling bepalen inclusief het gemak van maandelijkse incasso danwel éénmalige inleg. Neem eens een kijkje op hun website, het is een serieus en beter alternatief als je weinig tijd aan beleggen wilt besteden.
Ik blijf er toch bij dat Centraal Beheer toch zeer zeker wel een serieus alternatief is, qua kosten ben je sowieso beter uit dan met Meesman.
Je moet alleen van die mixfondsen afblijven en je focussen op deze 3 fondsen:

https://www.centraalbehee...uro-staatsobligaties.aspx
https://www.centraalbehee...ijd-aandelen-fonds-a.aspx
https://www.centraalbehee...jfobligaties-fonds-a.aspx

Voor de rest wel eens met je opvatting over die mixfondsen, die zijn voor niets vermoedende klanten of ik zou eigenlijk willen zeggen; mensen die er helemaal geen tijd in willen stoppen in beleggen en vermogensopbouw an sich.
Voor die mensen heb je dus die mixfondsen die vrijwel het hele pallet aan verschillende soorten investeringen in zich hebben.
Zo'n mixfonds bestaat o.a. uit Euroliquiditeiten, Bedrijfsobligaties, Staatsobligaties, Aandelen wereldwijd, Grondstoffen en dan nog specifiek aandelen uit opkomende landen.
De enige keuze die je nog hoeft te maken is hoeveel risico je wilt nemen, waaraan meestal een bepaalde tijd van beleggen aan vast zit.
Ik zou het zeer zeker niet aanraden maar in theorie zou je je hele vermogen kunnen stoppen in 1 zo'n mixfonds, je hoeft je alleen nog maar te houden aan de afgesproken termijn en verder hoef je er niet meer over na te denken.

Voor mijzelf is Meesman niet echt interessant.
Ik switch namelijk met regelmaat en bij Meesman moet je dan telkens opnieuw die transactiekosten aftikken, bij Centraal beheer ( en aardig wat anderen ) hoef je die niet te betalen.
Daarnaast vind ik dat er slechts 1 keer per week handel mogelijk is ook echt een min punt, maar ik moet zeggen dat Centraal Beheer ook best traag kan zijn.
Maar naast de lage kosten bij Centraal Beheer is er ongeveer 2 keer per jaar een actie waarbij je 500 / 1000 moet storten en je dan sowieso 25 / 50 cadeau krijgt.
Voor mijzelf en waarschijnlijk vele anderen die niet heel veel vermogen hebben is zo'n actie toch een heel mooi extra rendement.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
@writser Rendement huidige koers +5%. Goed punt verder, met verdere uitloop gaat het rendement ook naar beneden. Had ook Wirecard vorige week kunnen bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-06 09:52
Ik heb gister aantal april wirecard puts geschreven voor 1.45 @50. Denk dat niet dat de prijs nog een keer kan halveren als er niet geshort mag worden.

edit: niet maart maar april

[ Voor 11% gewijzigd door klaasvaak1853 op 20-02-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
klaasvaak1853 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:28:
Ik heb gister aantal maart wirecard puts geschreven voor 1.45 @50. Denk dat niet dat de prijs nog een keer kan halveren als er niet geshort mag worden.
Zo, dat is best een lekkere premie. :o Of het verbod op shorten de volatiliteit en downside verminderd, dat weet ik niet. Als het aandeel hard daalt, zijn er ook shorters die coveren en de daling dus stutten. Andersom, als de koers (te) hard stijgt, zullen ze die stijging wat afremmen. Uiteindelijk dus meer stabiliteit. Je hebt nu met alleen maar long mogelijkheden de kans dat er paniek toeslaat als de koers om wat voor reden dan ook flink daalt. Als de volatilitiet stijgt, kan je optie toenemen in waarde. Gelukkig is de looptijd erg kort, dat scheelt. Bij welke broker zit je? Ik zit bij degiro en wil ook wel even kijken.

EDIT: Denk dat je 0.45 bedoelt i.p.v. 1.45? Is toch een stukje minder..

[ Voor 4% gewijzigd door Longcat op 20-02-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Longcat schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:34:
[...]

Zo, dat is best een lekkere premie. :o Of het verbod op shorten de volatiliteit en downside verminderd, dat weet ik niet. Als het aandeel hard daalt, zijn er ook shorters die coveren en de daling dus stutten. Andersom, als de koers (te) hard stijgt, zullen ze die stijging wat afremmen. Uiteindelijk dus meer stabiliteit. Je hebt nu met alleen maar long mogelijkheden de kans dat er paniek toeslaat als de koers om wat voor reden dan ook flink daalt. Als de volatilitiet stijgt, kan je optie toenemen in waarde. Gelukkig is de looptijd erg kort, dat scheelt. Bij welke broker zit je? Ik zit bij degiro en wil ook wel even kijken.

EDIT: Denk dat je 0.45 bedoelt i.p.v. 1.45? Is toch een stukje minder..
Wel 1.45 maar voor de april18 strike.

Overigens is deze premie natuurlijk zo hoog omdat er nu heel veel onzekerheid/volaliteit rond wirecard is, en moet je natuurlijk alleen put opties schrijven mocht je ook echt deze aandelen willlen/kunnen kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door klaasvaak1853 op 20-02-2019 17:13 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JohanNL schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:53:
[...]

Ik blijf er toch bij dat Centraal Beheer toch zeer zeker wel een serieus alternatief is, qua kosten ben je sowieso beter uit dan met Meesman.

Voor de rest wel eens met je opvatting over die mixfondsen, die zijn voor niets vermoedende klanten of ik zou eigenlijk willen zeggen; mensen die er helemaal geen tijd in willen stoppen in beleggen en vermogensopbouw an sich.
Voor die mensen heb je dus die mixfondsen die vrijwel het hele pallet aan verschillende soorten investeringen in zich hebben.
Zo'n mixfonds bestaat o.a. uit Euroliquiditeiten, Bedrijfsobligaties, Staatsobligaties, Aandelen wereldwijd, Grondstoffen en dan nog specifiek aandelen uit opkomende landen.
De enige keuze die je nog hoeft te maken is hoeveel risico je wilt nemen, waaraan meestal een bepaalde tijd van beleggen aan vast zit.
Ik zou het zeer zeker niet aanraden maar in theorie zou je je hele vermogen kunnen stoppen in 1 zo'n mixfonds, je hoeft je alleen nog maar te houden aan de afgesproken termijn en verder hoef je er niet meer over na te denken.

Ik switch namelijk met regelmaat en bij Meesman moet je dan telkens opnieuw die transactiekosten aftikken, bij Centraal beheer ( en aardig wat anderen ) hoef je die niet te betalen.
Daarnaast vind ik dat er slechts 1 keer per week handel mogelijk is ook echt een min punt, maar ik moet zeggen dat Centraal Beheer ook best traag kan zijn.
Maar naast de lage kosten bij Centraal Beheer is er ongeveer 2 keer per jaar een actie waarbij je 500 / 1000 moet storten en je dan sowieso 25 / 50 cadeau krijgt.
Voor mijzelf en waarschijnlijk vele anderen die niet heel veel vermogen hebben is zo'n actie toch een heel mooi extra rendement.
Klinkt idd als een goed alternatief voor Meesman. Net weer iets goedkoper. Hoe denkt de rest over dit product? Toevallig vroeg iemand me om advies (groot bedrag eenmalig, geen omkijken naar) en had ik Meesman aangeraden, maar nu ga ik twijfelen.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:25
Ik wil mijn portefeuille uitbreiden met een groene/renewable ETF, omdat ik geloof dat daar in de toekomst meer groei zit dan in de oude industrie en om zo een klein steentje bij te dragen aan een betere wereld. Ik beleg bij DeGiro. Iemand een suggestie? Ik heb zelf iShares Dow Jones Global Sustainability Screened UCITS ETF - IE00B57X3V84 gevonden, maar misschien staar ik me wel teveel stuk op de kernselectie.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhemme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:02
Aikon schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 06:59:
[...]

Klinkt idd als een goed alternatief voor Meesman. Net weer iets goedkoper. Hoe denkt de rest over dit product? Toevallig vroeg iemand me om advies (groot bedrag eenmalig, geen omkijken naar) en had ik Meesman aangeraden, maar nu ga ik twijfelen.
Ik zie in de prospectus dat de fondsbeheerder de The Bank of New York Mellon SA/NV is. Is er dan dividendlekkage?

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:49
ph4ge schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 08:16:
Ik wil mijn portefeuille uitbreiden met een groene/renewable ETF, omdat ik geloof dat daar in de toekomst meer groei zit dan in de oude industrie en om zo een klein steentje bij te dragen aan een betere wereld. Ik beleg bij DeGiro. Iemand een suggestie? Ik heb zelf iShares Dow Jones Global Sustainability Screened UCITS ETF - IE00B57X3V84 gevonden, maar misschien staar ik me wel teveel stuk op de kernselectie.
Mwah kosten zijn wel stevig, zie bij morningstar een Sustainability Score van 46,73 waar bijvoorbeeld VWRL 47,76 haalt? Klinkt niet heel erg groen, al heb ik mij er verder niet in verdiept.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:03
Aikon schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 06:59:
[...]

De verschillen zijn marginaal waarschijnlijk. Dus het advies Meesman (en niet switchen, hooguit, liefst door nieuwe stortingen, herbalanceren) is prima.

Het feit dat switchen bij CB gratis is vind ik eerder verdacht...(waar is de adder?)

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Aikon
  • Niet online
@poehee lopende kosten is grofweg de helft, en geen verkoopkosten (maar ach, is eenmalig). Switchen boeit ook niet, kan met nieuwe storting. Maar marginaal wil ik het niet noemen iig.

Moet de fondsen inhoudelijk nog vergelijken.

• JohanNL
Rhemme schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:14:
[...]

Ik zie in de prospectus dat de fondsbeheerder de The Bank of New York Mellon SA/NV is. Is er dan dividendlekkage?
Heb zojuist mijn jaaroverzicht ingezien en ze hebben 15% dividendbelasting ingehouden.
Deze kun je dan verrekenen en terugkrijgen bij je belastingaangifte.
Hier staat nog iets meer: https://www.centraalbehee...ndsbeleggen.aspx#nav-id-7

@Aikon Je kunt ook beide doen, dan heb je een nog iets betere spreiding maar vooral niet je hele vermogen bij één partij.

Als je er wat meer in wilt verdiepen kun je ook een zelf beleggen rekening openen bij Binck en het gratis transactietegoed gebruiken om aankopen te doen.
Daarna zet je je beleggingsrekening om naar inactive en je hebt geen maandelijkse fee.
Op die manier kun je aandelen aanhouden en heb je 0 kosten.

@poehee Vrijwel elk fonds heeft een op/afslag, een ( kleine ) vergoeding om de kosten van aan/verkopen van het fonds zelf te beperken.
Heb hier zelf echter nog nooit iets van gemerkt, maar hierin zouden alle kosten voor het switchen al in verwerkt moeten zijn.
Daarom kan zonder transactiekosten switchen ook prima, tenslotte kun je enkel switchen naar een ander fonds van CB en ontvangen zij hun premie dan ook.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
[...]

Maar je zit wel met het punt van dividend lekkage die je bij Meesman niet hebt. Daarnaast worden er bij deze fondsen ook op no op- en afslag kosten in rekening gebracht, maar dat zal een minder grote post zijn dan de dividend lekkage.

• JohanNL
Oilman schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:25:
[...]

Maar je zit wel met het punt van dividend lekkage die je bij Meesman niet hebt. Daarnaast worden er bij deze fondsen ook op no op- en afslag kosten in rekening gebracht, maar dat zal een minder grote post zijn dan de dividend lekkage.
Volgensmij is er geen dividendlekkage.
Er wordt 15% dividendbelasting ingehouden maar deze kun je weer verrekenen met je inkomstenbelasting.
Dat meesman geen op/afslag rekent is wel een pluspunt, maar dit halen ze dan uit de aan/switch/verkoop transactiekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
ph4ge schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 08:16:
Deze etf is in ieder geval niet groen/renewable. Mocht je echt "groen" willen beleggen moet je verder kijken dan de naam van de etf, sustainability houdt namelijk niet in dat deze etf in groene bedrijven investeert. Deze etf investeert namelijk gewoon voor 6% in olie.

https://www.ishares.com/n...siteEntryPassthrough=true

Er zijn wel etf's die in groen energie beleggen maar deze zullen geen "gewoon" marktrendement geven.

Neem bijvoorbeeld de invesco solar etf deze is de afgelopen paar jaar meer dan gehalveerd.
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P00015R0S

[ Voor 27% gewijzigd door klaasvaak1853 op 21-02-2019 12:03 ]

• Aikon
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:24:
@Aikon Je kunt ook beide doen, dan heb je een nog iets betere spreiding maar vooral niet je hele vermogen bij één partij.

Als je er wat meer in wilt verdiepen kun je ook een zelf beleggen rekening openen bij Binck en het gratis transactietegoed gebruiken om aankopen te doen.
Daarna zet je je beleggingsrekening om naar inactive en je hebt geen maandelijkse fee.
Op die manier kun je aandelen aanhouden en heb je 0 kosten.
Ik vraag het niet voor mezelf he, ik heb ervaring met beleggen. Ik vraag puur om een mening over centraal beheer t.o.v. Meesman aangezien het ongeveer de helft kost en ook 'gewoon' een brede wereldtracker aanbiedt daarvoor.

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-06 09:57
Na een pagina of 30-40 terug te hebben gelezen is een keer mijn bijdrage :)

Ik wil gaan beleggen (duh) voor mijn pensioen. Ook niet zo schokkend, maar misschien wel interessanter dat het in ieder geval op dit moment het grootste deel van mijn pensioen moet gaan zijn. Mijn huidige werkgever, en veel anderen in de branche, geven per maand een zak geld en verder zoek je het maar uit.

Hoofddeel zal saai ETF's zijn, vandaar dat in eerste instantie mijn keuze op DeGiro is gevallen. Veruit het goedkoopst volgens mijn berekeningen, zelfs als je buiten de kernselectie koopt.
Punt is nu dat ik precies op de goede pagina heb geklikt hier en de hele discussie omtrent het uitlenen van aandelen heb gelezen, wat an sich wellicht niet het probleem is maar meer het gebrek aan transparantie vanuit DeGiro. Zit dus ook te twijfelen aan andere brokers, maarja die zitten qua kosten wel echt hoger.
Geen Meesman? Nee, denk het niet, sluit niet uit in de toekomst ook meer met losse aandelen te willen doen.
Andere interessante optie lijkt IB, maar hun kostenstructuur vind ik onoverzichtelijk dus ben ik bang voor onverwachte kosten.

In ieder geval is mijn plan momenteel voor een euro of 250 in DeGiro te stoppen en is rond te kijken. Dit kan puur leergeld zijn, mijn inleg per maand zal zeer waarschijnlijk snel oplopen tot zo'n €1000, vooral omdat ik al geen andere pensioeninleg heb.

Binnenkort wil ik ook gaan praten met een pensioenadviseur, vooral omdat ik dus voor mijn eigen zaakje moet zorgen.

Dan nu afsluiten met een vraag. Hoe gaan jullie om met het risico dat je broker failliet gaat? Voor zover ik heb gelezen moet dat geen probleem opleveren omdat je effecten gewoon van jou blijven.

EDIT: Nou vergeet ik te melden dat ik natuurlijk een flinke jaarruimte heb. Hoe ik dat wil invullen weet ik nog niet :) Maar natuurlijk zeker interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door Smitovic op 21-02-2019 21:29 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Smitovic schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:23:
Andere interessante optie lijkt IB, maar hun kostenstructuur vind ik onoverzichtelijk dus ben ik bang voor onverwachte kosten.
Belangrijkste overweging voor IB op gebied van kosten is of je te maken krijgt met de activity fee. Als je belegt met ETFs zal je waarschijnlijk weinig transacties per maand uitvoeren. Dan kan je rekenen op $10 per maand aan totale kosten (realtime koersdata kan je imo achterwege laten voor ETFs) zolang je accountwaarde minder bedraagt dan $100k.
Dan nu afsluiten met een vraag. Hoe gaan jullie om met het risico dat je broker failliet gaat? Voor zover ik heb gelezen moet dat geen probleem opleveren omdat je effecten gewoon van jou blijven.
Je effecten zijn inderdaad gescheiden van het vermogen van de broker, dat is wettelijk verplicht. Het voornaamste risico bij faillissement is dat je niet kan handelen totdat je op een of andere manier weer de beschikking krijgt over je effecten.

Bij buy&hold in ETFs is dat risico niet bepaald spannend als je niet van plan bent om binnenkort te verkopen. Kopen kan altijd nog bij een andere broker.

• Smitovic
Dan gok ik inderdaad dat ik de kostenstructuur van IB niet begrijp. De minimum fee valt weg bij $10, dat is dus niet hetzelfde als voor €1000 inleggen? Dan is het inderdaad niet interessant.

Qua faillissement is het duidelijk, je kan dus niks verliezen, alleen dat je tijdelijk niet kan handelen. Kan je dan zelf een nieuwe broker kiezen? Neem aan dat je kosten voor je kiezen krijgt dan.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Smitovic schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:46:
Dan gok ik inderdaad dat ik de kostenstructuur van IB niet begrijp. De minimum fee valt weg bij $10, dat is dus niet hetzelfde als voor €1000 inleggen? Dan is het inderdaad niet interessant.
Je betaalt kosten voor iedere transactie. Als aan het eind van de maand de totale transactiekosten van de maand minder zijn dan $10 dan betaal je het verschil bij.

Voor Amerikaanse aandelen moet je 10 transacties per maand doen om $10 aan kosten te halen. Europese beurzen (daar staan de ETFs die we hier mogen kopen) zijn duurder, daar haal je het al met 2 transacties.

(Dit is lager met de ‘tiered’ pricing, maar dat is wat ingewikkelder om uit te leggen en als je nu onder de $10 kosten zou zitten heeft het sowieso geen voordeel :))

Als het je om de kosten gaat en je houdt het bij ETFs, dan is DeGiro duidelijk goedkoper.
Qua faillissement is het duidelijk, je kan dus niks verliezen, alleen dat je tijdelijk niet kan handelen. Kan je dan zelf een nieuwe broker kiezen? Neem aan dat je kosten voor je kiezen krijgt dan.
Je kan natuurlijk klant worden bij iedere broker naar keuze. Een faillissement heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt, maar ik stel mij voor dat de effecten uiteindelijk overgeboekt kunnen worden naar een broker naar keuze waar je klant bent. Sommige brokers rekenen daar inderdaad kosten voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 21-02-2019 22:09 ]

• klaasvaak1853
Smitovic schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:46:

Geen idee, voor zover ik weet is er in nederland nog nooit een broker failliet gegaan. Ik kan me voorstellen dat andere banken/broker graag de klanten willen overnemen en waarschijnlijk de overstap kosten zullen vergoeden.

• klaasvaak1853
Ik heb geen idee in welke etfs je wilt beleggen maar mcht je alleen maandelijks in een wereld tracker willen beleggen is Abn Amro met een Northern Trust World(zelfde fonds als meesman) een aanrader de totale kosten zijn 0.2+0.15% maar je hebt wel z'n 0.5% dividendlek voordeel omdat dit een nederlands fonds is. De giro bied dit fonds helaas niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Laatst online: 24-06 22:00
@Smitovic Als je voor je eigen pensioen moet zorgen dan moet je je zeker even verdiepen in de pensioenbeleggingsrekeningen (daar zul je over nagedacht hebben gezien je je jaarruimte noemt), maar aangezien niemand het hier expliciet zegt doe ik dat voor de zekerheid maar even. Bij DeGiro kun je dus ook een speciale pensioenbeleggingsrekening openen, daarvan zijn de kosten (en regels?) net iets anders dan van de 'gewone' beleggingsrekening.
Hoe het precies zit weet ik zo even niet, ik gebruik het zelf namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij de pensioenrekening van DeGiro moet je ook opletten op de kosten. Belangrijkste verschillen in kosten ten opzichte van een gewone rekening bij DeGiro:

- Je betaalt maandelijks kosten, 0.0167% van accountwaarde (0.2% per jaar) min eventuele transactiekosten van de maand. (Bijna hetzelfde idee als de activity fee van IB, maar dit schaalt mee met je accountwaarde en valt niet weg boven een bepaalde waarde)
- Handelen op andere beurzen dan Euronext Amsterdam is duur (1 euro per maand per beurs waar je handelt of effecten van bezit)
- Als je ooit besluit over te stappen naar een andere aanbieder van pensioenbeleggen of uiteindelijk overgaat op uitbetaling, dan betaal je 150 euro opnamekosten.

Als je op deze rekening ETFs wil kopen, dan moet je opletten dat je de ETF koopt op Euronext Amsterdam om de maandelijkse connectivity fee te vermijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 22-02-2019 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ter aanvulling: zover ik weet worden bij de pensioenrekening van deGiro de aandelen niet uitgeleend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
Bedankt voor alle feedback. Faillissement is dus niet echt iets om rekening mee te houden.

Ik heb inderdaad naar pensioenrekeningen gekeken, die van DeGiro lijkt me niet heel voordelig, hoewel ik daar nog niet echt een goede vergelijking voor heb gemaakt tussen verschillende brokers.

@klaasvaak1853 bedankt voor de tip, ik ga het even opzoeken. Wellicht extra interessant om bij ABN te blijven aangezien het mijn huisbank is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

Dat is juist het doel bij Meesman aandelen kopen, niet handelen en laten renderen, zo heb je weinig kosten en meer rendement.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-06 13:12
klaasvaak1853 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:11:
Ik heb geen idee in welke etfs je wilt beleggen maar mcht je alleen maandelijks in een wereld tracker willen beleggen is Abn Amro met een Northern Trust World(zelfde fonds als meesman) een aanrader de totale kosten zijn 0.2+0.15% maar je hebt wel z'n 0.5% dividendlek voordeel omdat dit een nederlands fonds is. De giro bied dit fonds helaas niet aan.
Naar aanleiding van deze post eens in de kostenstructuur op de site van de ABN gaan graven. Omdat ik 0,18% betaal kon ik dit niet rijmen met de 0,2 die jij noemt. Ook staat op de site dat beleggingsfondsen gratis zijn (bij Zelf Beleggen Basis althans), terwijl ik bij een poging tot een gedeeltelijke switch van Vanguard naar Northern ineens 0,4% voorgeschoteld kreeg. Bleek dat ik nog op Zelf Beleggen stond, terwijl in oktober vorig jaar blijkbaar de vormen basis en plus zijn geïntroduceerd. Meteen gebeld en alles om laten zetten naar basis. Nu betaal ik per jaar weliswaar 0,02% meer servicekosten, maar verkopen in de toekomst zijn gratis (anders 0,2%). En de switch ook meteen gratis uitgevoerd. Overigens zag ik ook dat bij de Plus versie de beleggingsfondsen vanaf april ook gratis worden. Plus wordt denk ik interessant als de portefeuille hoger dan 125k staat. Ben ik nu net halverwege :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-08-2023
Nog mensen hier in Kraft Heinz? 28% in het rood vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
bomax schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:49:
Die mensen staan nu boven op een brug denk ik. :-(
Ik heb vandaag een beetje gekocht. Ze hebben der wel een rommeltje van gemaakt daar maar de prijs is wel heel laag nu. En Warren Buffett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
bomax schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:49:
Net gekocht op 35.12. Pure speculatie dat prijs op korte termijn wel iets zal corrigeren na deze historische crash.

[ Voor 8% gewijzigd door klaasvaak1853 op 22-02-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-08-2023
Dapper om nu in te kopen. Ik vraag me af of er mogelijk lijken uit de kast gaan komen vanuit het onderzoek wat gaande is in de boekhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Het is hopen op betere tijden voor Kraft-Heinz.
Wanneer die komen weet ik niet, maar ga er maar vanuit dat tot die tijd de koers een enkeltje zuidwaarts neemt.
HereIsTom schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:08:
[...]

Dat is juist het doel bij Meesman aandelen kopen, niet handelen en laten renderen, zo heb je weinig kosten en meer rendement.
Bij Centraal beheer heb je zelfs nog lagere kosten waardoor het rendement in theorie zelfs nog hoger zou moeten zijn, maar daar kun je wel switchen zonder transactiekosten.
Ook voor degenen die willen beleggen voor de LT kan dat interessant zijn omdat je dan aan risicoafbouw kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
JohanNL schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:59:
Het is hopen op betere tijden voor Kraft-Heinz.
Wanneer die komen weet ik niet, maar ga er maar vanuit dat tot die tijd de koers een enkeltje zuidwaarts neemt.

[...]

Bij Centraal beheer heb je zelfs nog lagere kosten waardoor het rendement in theorie zelfs nog hoger zou moeten zijn, maar daar kun je wel switchen zonder transactiekosten.
Ook voor degenen die willen beleggen voor de LT kan dat interessant zijn omdat je dan aan risicoafbouw kunt doen.
Bij Meesman regelen hun o.a. het terughalen van de dividendbelasting uit diverse landen en herbelegen dat waardoor het rendement nog hoger is en zo de kosten wegvallen. Switchen doe je niet met indexfonden, je verkoopt ze alleen als je het geld nodig hebt. Switchen kost je bijna altijd geld ook al rekenen ze geen kosten.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
HereIsTom schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:06:
[...]

Bij Meesman regelen hun o.a. het terughalen van de dividendbelasting uit diverse landen en herbelegen dat waardoor het rendement nog hoger is en zo de kosten wegvallen. Switchen doe je niet met indexfonden, je verkoopt ze alleen als je het geld nodig hebt. Switchen kost je bijna altijd geld ook al rekenen ze geen kosten.
Bij cb vragen wordt ook gewoon de dividend belasting terug gevraagd dus dat is geen voordeel. Verder kan je meesman en cb niet verglijken omdat beide aandelenindexen erg verschillen zo had cb in 2018 een verlies van 8.8% maar had meesman(northern trust world) maar een verlies van 3.6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
Overigens zie ik nu in de EBI van Northern dat de uitstapvergoeding 1% is, met daarbij de vermelding:
‘De vermelde instap- en uitstapvergoedingen zijn maximumcijfers en in sommige gevallen betaalt u mogelijk minder.’ De factsheet op Morninstar vermeld dan weer verkoopkosten 0.

Dit soort kosten vind ik lastig. Want wat zijn dan die gevallen dat je minder betaald. Of geldt dat alleen als je rechtstreeks bij Northern koopt, wat denk ik niet eens kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Rolletjedrop schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:05:
Overigens zie ik nu in de EBI van Northern dat de uitstapvergoeding 1% is, met daarbij de vermelding:
‘De vermelde instap- en uitstapvergoedingen zijn maximumcijfers en in sommige gevallen betaalt u mogelijk minder.’ De factsheet op Morninstar vermeld dan weer verkoopkosten 0.

Dit soort kosten vind ik lastig. Want wat zijn dan die gevallen dat je minder betaald. Of geldt dat alleen als je rechtstreeks bij Northern koopt, wat denk ik niet eens kan?
Ik denk dat het zo werkt:
Het zal er van af hangen of er op die dag zoveel van het fonds wordt verkocht, dat er ook daadwerkelijk beleggingen binnen het fonds verkocht moeten worden.
Andersom met aankopen zou hetzelfde kunnen zijn.
Hieraan zitten kosten verbonden wat negatief is voor het rendement van het fonds, om dit te compenseren vraagt men daarom een instap/uitstap vergoeding.
Maar stel er wordt vandaag precies of ongeveer hetzelfde aantal participaties van het fonds zowel aangekocht als verkocht, dan hoeft er binnen het fonds zelf geen aan/verkopen worden gedaan en kan de instap/uitstap vergoeding 0 zijn.

Zelf koop/switch/verkoop ik aardig veel met verschillende fondsen welke ook allemaal een instap/uitstap vergoeding hanteren, maar ik heb hier echt nog nooit iets van gemerkt.
Ik heb altijd bij aankopen de voor die dag geldende participatie per euro gekregen en andersom.
Het is voor mij ook een klein raadsel hoe dit kan, het enige wat ik mij kan bedenken is dat de broker/site waarbij je belegd dit betaald of dat de bedragen waarmee ik handel te klein zijn om hier mee te maken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
Dank voor de toelichting. Niet te veel bij stil staan dus. In principe is de bedoeling dat ik nog een jaar of dertien opbouw en daarna of afbouwen of eerst nog een paar jaar laten renderen, dus voorlopig nog niet met verkoopkosten te maken en intussen kan er weer veel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Op basis van welke criteria slecteren jullie aandelen?

Ik heb nog een aantal USD waar ik een bestemming voor zoek. Er lijkt geen enkel fonds, dat in USD is genoteerd, nog te kopen is voor ons Europeanen. Om het bedrag eerst naar EUR om te zetten om vervolgens weer een fonds te kopen welke voor meer dan 50% in USD vind ik sonde. Komt nog bij dat de TER en dividendlekkage hoog zijn. En het dividend komt weer in USD terug wat dus weer kosten met zich meebrengt.

Ik heb nu op basis van de SPDR S&P U.S. Dividend Aristocrats UCITS ETF bekeken welke bedrijven hierin zitten. Vervolgens kijk ik naar:
  • Huidige koers meer dan 15% van zijn 52week high
  • Dividend rendement van meer dan 2.50% van de huidige koers
  • Dividend payout minder dan 70%
  • PE minder dan 15
  • EPS meer dan 0
Geen idee of dit een zinnige strategie is. Daarnaast komt natuurlijk de vraag, wanneer verkoop je het weer...
Hoe doen jullie dit?

Ter info dit gaat om een deel van mijn portefeuille wat voor de spielerij is, daarnaast heb ik mijn maandelijkse aankoop in de wereld index.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:50
AudiRS3 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:04:
[...]

Die mensen staan nu boven op een brug denk ik. :-(
Ik heb vandaag een beetje gekocht. Ze hebben der wel een rommeltje van gemaakt daar maar de prijs is wel heel laag nu. En Warren Buffett.
Ergens proberen in de gaten te houden op welk moment Buffet begint bij te kopen? En dan meespringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:17
Wozmro schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 15:48:
[...]

Ergens proberen in de gaten te houden op welk moment Buffet begint bij te kopen? En dan meespringen?
Dan koop je toch gewoon Berkshire Hathaway, dan gaat dat vanzelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
[...]

Als je denkt dat je op basis van dit soort 'first-level thinking' de markt gaat verslaan dan ben ik bang dat je teleurgesteld gaat worden.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:50
@Monga Wat kan het leven van een kapitalist toch eenvoudig zijn :)

@writser Ik kom zelf niet verder dan maandelijks bijkopen in etf's en holdings, en bij beursdips proberen om nog wat extra te kopen.
First-level-thinking doe ik al lang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
klaasvaak1853 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:26:
[...]

Bij cb vragen wordt ook gewoon de dividend belasting terug gevraagd dus dat is geen voordeel. Verder kan je meesman en cb niet verglijken omdat beide aandelenindexen erg verschillen zo had cb in 2018 een verlies van 8.8% maar had meesman(northern trust world) maar een verlies van 3.6%.
Maar in 2017 had Meesman dan weer 7,5% rendement, en CB 17,18%...

Ik zit te kijken wat nu het verschil is tussen de twee. CB volgt de MSCI Developed Countries Net Total Return Index (hedged naar euro), maar kan daar eigenlijk niks concreets over vinden. Heb je misschien daar info over?

Meesman volgt 'gewoon' de MSCI World, maar zonder tabak en de ergste wapens en politieke zooi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
welk percentage van jullie besteedbaar inkomen investeren jullie in 'long-term investments (aandelen) en hoeveel in 'short-term savings' (spaar-rekening, deposito's)?

Ik zit een beetje in dubio. Ik ben 31, single, en huur een kamer.
Ik heb een goed betalende baan en ongeveer 40% van mijn inkomen is vaste lasten (huur, eten, verzekering, vervoer). Ik stop +- 20% van mn loon direct in een spaar rekening.
Dan zou er theoretisch 40% van mn loon overblijven om te investeren...

Maar, mijn 'window' voor een koophuis bijvoorbeeld zou binnen 5-10 jaar zijn (ook verwachtend dan niet meer single te zijn). Geld wat weggestopt zit in aandelen zou ik daar liever niet voor gebruiken.

Wat zou een goede 'spread' zijn in zo'n geval? 40% sparen en 20% investeren?

[ Voor 3% gewijzigd door bluebear op 25-02-2019 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zou er niet zo zeer een percentage aan hangen. Kijk eerder naar wat je nodig hebt op de termijn waarop je niet wil beleggen.

Zelf houd ik twee maanden aan uitgaven apart als ‘emergency fund’ voor onverwachte kosten, plus een reservering voor periodieke kosten zoals zorgverzekering en onderhoud aan de auto en huis. Dat zet ik op een spaarrekening zodat het direct beschikbaar is wanneer ik het nodig heb.

Voor uitgaven die gepland zijn voor over een paar jaar is een deposito prima. De rente is weliswaar laag tegenwoordig, maar een paar jaar is een te korte termijn om veilig mee te beleggen.

Wat er over blijft investeer ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Hij bezit al >26%. Die gaat echt niet zomaar bijkopen, dan zit je bijna aan een overnamebod om het vanuit BRK over te nemen. Mocht hij dus iets doen, ben je te laat als het in het nieuws staat.
Verkopen zie ik hem echter ook niet doen. Als je na deze rit vanaf 90USD nog niet eens een stukje hebt verkocht, waarom zou je nu dan ineens alles eruit doen. Bovendien staat hij geloof ik nog steeds op winst, tegenover zn originele aanschafprijs. Dus verkopen 'kost' hem ironisch genoeg nog eens geld, want dan komt de belastingdienst langs.

Heb hier ook een paar aandelen meegepikt (~1% portfolio waarde), zo'n groot bedrijf zo in de uitverkoop.. dat is vragen om speculatie. Zeker nu ze vanaf een top van ~96 USD bijna 2/3e aan waarde zijn verloren, als dat geen moment is voor Buffer z'n beroemde blood in the streets weet ik het ook niet meer. Echt een prooi voor hostile take-over, outperformance of andere rariteiten de komende maanden/jaren

Bijvoorbeeld is het nu zo 'goedkoop' dat de Unilevers (160 miljard) en Procters (240 miljard) van de wereld juist KHC (40 miljard) zou kunnen overnemen zonder al teveel problemen. Om maar iets te noemen.
bluebear schreef op maandag 25 februari 2019 @ 01:48:
welk percentage van jullie besteedbaar inkomen investeren jullie in 'long-term investments (aandelen) en hoeveel in 'short-term savings' (spaar-rekening, deposito's)?

Ik zit een beetje in dubio. Ik ben 31, single, en huur een kamer.
Ik heb een goed betalende baan en ongeveer 40% van mijn inkomen is vaste lasten (huur, eten, verzekering, vervoer). Ik stop +- 20% van mn loon direct in een spaar rekening.
Dan zou er theoretisch 40% van mn loon overblijven om te investeren...

Maar, mijn 'window' voor een koophuis bijvoorbeeld zou binnen 5-10 jaar zijn (ook verwachtend dan niet meer single te zijn). Geld wat weggestopt zit in aandelen zou ik daar liever niet voor gebruiken.

Wat zou een goede 'spread' zijn in zo'n geval? 40% sparen en 20% investeren?
Cash is hier x6 mijn maandelijkse kosten, zodat ik op korte termijn geen problemen heb bij ontslag of spontane grote uitgaves.

Daarnaast natuurlijk een potje voor onregelmatige zaken als onderhoud/belastingen/afschrijving/vakantie, maar dat is niet echt sparen in die zin dat het vrij besteedbaar is - die kosten komen gewoon elke 6 maanden tot 5 jaar langs, of het geld nou op de bank staat of niet... Sparen is niet het juiste woord ervoor.

Verder geld dan dat als mn cash te laag is na een opname, dan gaat al mn geld naar de spaarrekening. Als dat niveau weer gezond is, gaat al het geld naar beleggen. Lekker simpel binair gebruik.

In jouw geval zou, na uitzoeken van al je korte/middellange termijn kosten als afschrijvingen, de vraag zijn 'hoeveel ga je uitgeven aan een huis'. En dan zorgen dat dat bedrag klaar staat op het moment dat je gaat kopen. Denk aan k.k. (6% aanschafwaarde grofweg), extra inleg wanneer je boven je max hypotheek wilt zitten, de verhuiskosten, aankleding woning... Dan heb je, afhankelijk van je prijscategorie, zo 20-30k cash nodig. Als het niet meer is.
Kan best zijn dat als je over zeg 5 jaar 30k wilt hebben klaarstaan, je nu 500/maand opzij moet leggen en je ineens niks meer over hebt om te sparen/beleggen.

Let ook op hoe ik eigenlijk nergens een percentage noem.. alles is absoluut, en direct herleidbaar naar een uitgave die gedekt moet worden. Wat er over blijft is niet nodig de komende 5-10 jaar en kan ik investeren.

[ Voor 80% gewijzigd door Xanaroth op 25-02-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 11:57
Tjonge jonge ik was toch ook wel zo iemand die ervan uitging dat als Berkshire hathaway je koopt dat je boeken dan in orde zijn. Lijkt toch een klein gevalletje van Word-Online: veel lenen om alles op te kopen en als dan even een hobbeltje op de weg is stort het kaartenhuis deels in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Xanaroth schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:50:
[...]

Hij bezit al >26%. Die gaat echt niet zomaar bijkopen, dan zit je bijna aan een overnamebod om het vanuit BRK over te nemen. Mocht hij dus iets doen, ben je te laat als het in het nieuws staat.
Verkopen zie ik hem echter ook niet doen. Als je na deze rit vanaf 90USD nog niet eens een stukje hebt verkocht, waarom zou je nu dan ineens alles eruit doen. Bovendien staat hij geloof ik nog steeds op winst, tegenover zn originele aanschafprijs. Dus verkopen 'kost' hem ironisch genoeg nog eens geld, want dan komt de belastingdienst langs.

Heb hier ook een paar aandelen meegepikt (~1% portfolio waarde), zo'n groot bedrijf zo in de uitverkoop.. dat is vragen om speculatie. Zeker nu ze vanaf een top van ~96 USD bijna 2/3e aan waarde zijn verloren, als dat geen moment is voor Buffer z'n beroemde blood in the streets weet ik het ook niet meer. Echt een prooi voor hostile take-over, outperformance of andere rariteiten de komende maanden/jaren

Bijvoorbeeld is het nu zo 'goedkoop' dat de Unilevers (160 miljard) en Procters (240 miljard) van de wereld juist KHC (40 miljard) zou kunnen overnemen zonder al teveel problemen. Om maar iets te noemen.
In feite is dit gewoon technische analyse want je baseert je hele verhaal alleen maar op de historische koers van het aandeel en de prijs waarop anderen gekocht hebben / zouden kunnen kopen.

Wat is het bedrijf fundamenteel waard? Hoe valide is de strategie om een portfolio merken te kopen en ‘ruthless’ te bezuinigen? Heeft management wel genoeg ervaring in de sector? Wat is de structuur van de 30 miljard aan bedrijfsschulden en moet je je daar druk om maken? Hoe denk je dat de omzet/marges zich ontwikkelen de komende jaren? Is de toekomst rooskleurig voor A-merken? En hoe vertaal je bovenstaand pakket vragen in een ‘juiste’ prijs voor het aandeel? Als je dat niet kan beantwoorden ben je imho verdekt aan het speculeren. Misschien was het aandeel op 96 wel enorm overgewaardeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 25-02-2019 10:27 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
writser schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:21:
[...]

In feite is dit gewoon technische analyse want je baseert je hele verhaal alleen maar op de historische koers van het aandeel en de prijs waarop anderen gekocht hebben / zouden kunnen kopen.

Wat is het bedrijf fundamenteel waard? Hoe valide is de strategie om een portfolio merken te kopen en ‘ruthless’ te bezuinigen? Heeft management wel genoeg ervaring in de sector? Wat is de structuur van de 30 miljard aan bedrijfsschulden en moet je je daar druk om maken? Hoe denk je dat de omzet/marges zich ontwikkelen de komende jaren? Is de toekomst rooskleurig voor A-merken? En hoe vertaal je bovenstaand pakket vragen in een ‘juiste’ prijs voor het aandeel? Als je dat niet kan beantwoorden ben je imho verdekt aan het speculeren. Misschien was het aandeel op 96 wel enorm overgewaardeerd.
Klopt. Meer heeft niet veel zin omdat ik niet in het hoofd van Buffet/3G kan kijken. Er is al van alles geopperd
- Dat Buffet/3G mogelijk juist KHC willen uitbreiden met een 3e grote overname en meer synergie voordelen halen, want cost-cutting kent 3G management, bedrijven laten groeien niet.
- Buffet die KHC wil inlijven in BRK gezien de opmerking 'business that BRK will permanently own' vanuit de newsletter.
- Maar ook gewoon verkoop van KHC , want de 3g is immers ook een deel short-term cijfers oppoetsen en weg ermee. Dan is het handig als je een 15 miljard hit neemt om de boeken er beter uit te laten zien.
Vooral omdat er in de newsletter van Buffet iets echt stond over KHC, zorgt voor veel speculatie wat er mogelijk achter de schermen al speelt.

Dat maakt het lastig om puur naar onderliggende cijfers te kijken en te bepalen wat een goede prijs is. Geef dan ook aan dat ik inderdaad een kleine speculatie positie inneem (lees: 'dat is vragen om speculatie'), puur gebaseerd op de firesale/blood in the streets scenario. Op zich is er in elk gebalanceerd portfolio wel wat ruimte om eens wat risicovoller in te zetten, zolang je het maar bewust en overwogen doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 25-02-2019 11:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Misschien is KHC kopen niet het slechtste idee hoor. Heb me er niet echt in verdiept. Het kan best zijn dat het sentiment een beetje is doorgeslagen. Maar goed, de andere kant van de medaille (even kort bekeken):

2017 adjusted EBITDA: 7.8b.
2018 adjusted EBITDA: 7.1b.
2019 guidance: 6.4b.

Diluted shares outstanding: ~12.3b. Market cap: ~$43b. ~$31b in schulden. Ergo, enterprise value is ~$74b. EV/EBITDA is inmiddels dus ~10.5x en EBITDA is krimpende. Momenteel is Kraft aan het proberen bepaalde merken af te stoten op een multiple van ~7.5x (link) om de schuldenlast af te bouwen. Als je de rest van de portfolio ook op 7.5x waardeert dan kom je met de 2019 guidance uit op een aandelenkoers van $14 ..

Nou is mijn berekening ook een beetje kort door de bocht. Zo zullen ze waarschijnlijk niet de sterkste merken verkopen, dus zal de restportfolio wel iets meer waard zijn. Maar zie dit als een simpel voorbeeldje om aan te geven dat het erg hard kan gaan met zo'n grote schuldenlast en tegenvallende resultaten.

En ja, Buffett is/was een geniale belegger maar ik vraag me af hoeveel alpha een strategie oplevert die kan samengevat worden als: samen met de rest van de wereld achter Warren aanlopen. Is het Berkshire-effect niet allang in de prijs ingebakken? M.a.w., misschien handelde KHC inmiddels wel op $25 als hij geen positie had.
- Maar ook gewoon verkoop van KHC , want de 3g is immers ook een deel short-term cijfers oppoetsen en weg ermee. Dan is het handig als je een 15 miljard hit neemt om de boeken er beter uit te laten zien.
De boeken zien er nu iets beter uit maar denk je werkelijk dat een potentiële koper nu 5 miljard extra wil betalen voor KHC omdat er een fictieve post van de balans is verdwenen? Daar keek elke serieuze belegger al lang doorheen natuurlijk. Je zou kunnen stellen dat de afwaardering juist slecht nieuws is: goodwill staat op de balans omdat de toekomstige inkomsten van de merkenportfolio meer waard werden geacht dan de fysieke onderliggende assets en nu heeft de accountant besloten dat dat nog maar in beperkte mate het geval is. Het is niet zo dat 3G vrijwillig die afwaardering doet omdat de boeken er dan beter uit zien.

En de koers van KHC is ~60% gedaald sinds de merger in 2015, waarvan 27% na de write-down van afgelopen vrijdag. Er zijn vast meer kopers geïnteresseerd nu. Maar in de tussentijd maakt 3G er wel een godvergeten groot verlies op >:) . 'Handig' zou ik het hele scenario niet noemen. Eerder: 'fiasco'.

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 25-02-2019 13:12 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
https://www.cnbc.com/2019...t-weeks-stock-plunge.html
“I was wrong in a couple of ways about Kraft Heinz,” Buffett told CNBC’s Becky Quick on “Squawk Box. ” “We overpaid for Kraft.”
En dat was op een prijs rond de huidige koers. De Economist was destijds ook al skeptisch. De koers schoot 36% omhoog de dag dat de Berkshire-investering bekend werd maar staat inmiddels weer een stuk lager. Is het aandeel nu te goedkoop? Of heeft Buffett misschien een ietwat dubieuze investering gedaan en liepen alle schaapjes achter hem aan om de prijs op te drijven.

Ik weet het niet, maar blijf altijd kritisch. Kijk naar het bedrijf, niet naar de koers.

[ Voor 57% gewijzigd door writser op 25-02-2019 14:00 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 04-06 08:46
writser schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:51:
https://www.cnbc.com/2019...t-weeks-stock-plunge.html

[...]

En dat was op een prijs rond de huidige koers. De Economist was destijds ook al skeptisch. De koers schoot 36% omhoog de dag dat de Berkshire-investering bekend werd maar staat inmiddels weer een stuk lager. Is het aandeel nu te goedkoop? Of heeft Buffett misschien een ietwat dubieuze investering gedaan en liepen alle schaapjes achter hem aan om de prijs op te drijven.

Ik weet het niet, maar blijf altijd kritisch. Kijk naar het bedrijf, niet naar de koers.
Het feit dat hun teveel betaalden op dat moment voor het aandeel kraft betekent niet dat op dat moment ook het aandeel kraft-heinz te duur was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowbell
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
klaasvaak1853 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:11:
Twijfel momenteel tussen beginnen bij Meesman (voornamelijk aandelen wereldwijd) of bovengenoemde tip.
Heb al betaalrekening bij ABN, dus zou Zelf belegen basis kunnen nemen en maandelijks NT World zonder transactiekosten kopen.

ABN - Jaarlijkse kosten 0,2% + lopende kosten NT fonds 0,15% (geen transactiekosten)
Meesman - Jaarlijkse kosten 0,5% + transactiekosten 0,25%

ABN dus goedkoper, tenzij ik iets over het hoofd zie.
Maar misschien zijn er nog andere redenen om toch voor Meesman te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
cowbell schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:51:
[...]

Twijfel momenteel tussen beginnen bij Meesman (voornamelijk aandelen wereldwijd) of bovengenoemde tip.
Heb al betaalrekening bij ABN, dus zou Zelf belegen basis kunnen nemen en maandelijks NT World zonder transactiekosten kopen.

ABN - Jaarlijkse kosten 0,2% + lopende kosten NT fonds 0,15% (geen transactiekosten)

Meesman heeft geen voordelen tegen over Abn behalve dat je geen betaalrekening nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Misschien zit ik ernaast, maar dat moet je toch handmatig dan elke maand doen ipv Meesman die het automatisch doet? Want dat is al één heel groot voordeel. En kan je fracties kopen bij ABN of alleen hele eenheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

cowbell schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:51:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CwQIU6N7mog2q1uIsLzN0Uof/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g1mpvA2a5yhcDboSDJP3Zpbc/full.png

Dus bij het beleggingsfonds zelf staan wel aankoopkosten maar volgens het kostenoverzicht zouden er geen kosten zijn?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
Ja, dat is hartstikke verwarrend en ik heb daarover vrijdag een half uur aan de telefoon gehangen. Blijkt dat die 0,2% aan en verkoopkosten alleen gelden voor zelf beleggen plus en niet voor de basis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolletjedrop
Sissors schreef op maandag 25 februari 2019 @ 17:13:
Misschien zit ik ernaast, maar dat moet je toch handmatig dan elke maand doen ipv Meesman die het automatisch doet? Want dat is al één heel groot voordeel. En kan je fracties kopen bij ABN of alleen hele eenheden?
Automatisch periodiek beleggen en in fracties is bij de ABN ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:14:
Vandaag verscheen een negatieve dividend accrual van 2 cent per aandeel BILI op mijn statement bij IB. Ik denk dat dit de ADR pass-through fee is van dit aandeel. Als het goed is zal dit ook bij de betaling vermeld staan, maar de manier hoe het nu als dividend accrual genoteerd staat is een beetje verwarrend. Pay date is 12 feb dus over een week weet ik het zeker :P
En inderdaad, op mijn IB statement van 22 februari is het afgeschreven met omschrijving "BILI ADR Fee 0.02 USD per Share". Heeft het toch wat langer geduurd dan ik had gedacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowbell
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rolletjedrop schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:43:
Ja, dat is hartstikke verwarrend en ik heb daarover vrijdag een half uur aan de telefoon gehangen. Blijkt dat die 0,2% aan en verkoopkosten alleen gelden voor zelf beleggen plus en niet voor de basis.
Okay, overigens schreef je dat het bij Zelf Beleggen Plus ook gratis wordt vanaf april.
Waar heb je dat gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rolletjedrop schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:43:
Dan is het nog wel een interessante optie. Helaas wel zelf elke keer aankopen. Koers gelukkig laag genoeg om dat makkelijk te doen. Sommige ETF's met 140+ euro de stuk zijn toch minder handig voor de maandelijkse belegger.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
Beleggingsfondsen kunnen periodiek worden aangekocht, met fracties, zoals de Northern Trust fondsen. Maar ETF’s dus niet en daarvoor gelden wel transactiekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolletjedrop
cowbell schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:55:
[...]

Okay, overigens schreef je dat het bij Zelf Beleggen Plus ook gratis wordt vanaf april.
Waar heb je dat gelezen?
https://www.abnamro.nl/nl...lus/tariefswijziging.html

Geldt overigens alleen voor de fondsen in het basisassortiment:
https://www.abnamro.nl/nl..._Basis_tcm313-1747702.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Kraft-Heinz blijft zakken, gisteren 2% eraf en vandaag ook alweer 2,3% momenteel. Denk dat ik het nog even aankijk en een gokje waag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Aikon schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 17:33:
Kraft-Heinz blijft zakken, gisteren 2% eraf en vandaag ook alweer 2,3% momenteel. Denk dat ik het nog even aankijk en een gokje waag...
Jij gokt erop dat de markt voor vet, ongezond en voorverpakt eten binnenkort wel weer aan gaat trekken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Als je naar Unilever kijkt blijkbaar wel ja...…...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:31:
Als je naar Unilever kijkt blijkbaar wel ja...…...
Unilever heeft wel wat meer dan alleen food!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dat klopt. De post was alleen wat sarcastisch bedoeld als reactie op jouw opmerking over vet, ongezond en voorverpakt eten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Laatst online: 16-08-2024
Conono schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:31:
[...]

Jij gokt erop dat de markt voor vet, ongezond en voorverpakt eten binnenkort wel weer aan gaat trekken? :P
Buiten USA/Europa is dat zeker mogelijk. Daarnaast zijn er nog zat mensen, ook in USA/EU, die zich geen luxe producten kunnen veroorloven. Die willen vooral goedkoop (vet, ongezond) en gemak (voorverpakt). Daarnaast hoef je er ook niet vanuit te gaan dat ze stil blijven zitten en niet meegaan met trends. Schijnbaar heeft Kraft Heinz in 2018 nog een platform opgericht voor 'organic, natural, and "super-premium" food brands'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Longcat schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:08:
[...]

Buiten USA/Europa is dat zeker mogelijk.
In ontwikkelingslanden is die groeimarkt er natuurlijk wel, maar die is niet nieuw. En kennelijk is het Kraft niet gelukt om mee te liften op die groei, getuige hun recente resultaten.
Daarnaast zijn er nog zat mensen, ook in USA/EU, die zich geen luxe producten kunnen veroorloven. Die willen vooral goedkoop (vet, ongezond) en gemak (voorverpakt).
Alleen wordt die markt kleiner, niet groter. de markt wordt kleiner, de klanten niet :P Plus, er blijven uiteindelijk slechts een paar enorm grote retailpartijen over. Iedereen doet z'n boodschappen bij de Walmarts en Amazons, niet meer bij de plaatselijke mom&pop store. En die eerste kunnen een veel betere prijs bedingen, waardoor de winstmarge nog kleiner wordt.
Daarnaast hoef je er ook niet vanuit te gaan dat ze stil blijven zitten en niet meegaan met trends. Schijnbaar heeft Kraft Heinz in 2018 nog een platform opgericht voor 'organic, natural, and "super-premium" food brands'.
In 2018 ja. Die trend is alleen al véél eerder gestart, maar bij KHC lagen ze kennelijk te slapen op een volle maag instant mac&cheese..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:59
https://noslite.nl/l/2273737.html

Is dit zomaar toegestaan? De 10% koersdaling is direct het gevolg van de bekendmaking van de Nederlandse staat. Dat is toch eigenlijk een vorm van koersmanipulatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is zelfs verplicht om direct melding te doen aan de toezichthouder (in dit geval de Franse AMF) wanneer je als aandeelhouder een substantiële deelneming verwerft (vanaf 3%), en de toezichthouder publiceert dit in een openbaar register. De Nederlandse staat heeft daar geen uitzondering op :)

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 27-02-2019 20:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chief
HallonRubus schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:51:
https://noslite.nl/l/2273737.html

Is dit zomaar toegestaan? De 10% koersdaling is direct het gevolg van de bekendmaking van de Nederlandse staat. Dat is toch eigenlijk een vorm van koersmanipulatie?
Zullen we de sterke stijging door de aankopen van dezelfde staat dan ook maar aanmerken als koersmanipulatie? Per saldo lijkt de koers vooralsnog te zijn gestegen door de aankopen van de staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UdKltdMYPaEAN9P51Z4kFjGA/full.png

[ Voor 9% gewijzigd door Chief op 28-02-2019 05:58 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.