.
[ Voor 100% gewijzigd door Cocytus op 04-09-2019 21:51 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 100% gewijzigd door Cocytus op 04-09-2019 21:51 ]
Noted. Zal ik een vraag over stellen of hier actie op genomen is. Doel je hierop: https://www.beterbeleggen...ro-altijd-juist-berekend/
Je doelt op de blog van AmsterdamTrader van 2015? Ik zal vragen of dit nog steeds gebeurt en of dit alleen het geval is met opties. Dat hedgefonds, HiQ, lijkt trouwens niet meer te bestaan. AL hun websites zijn down.Cocytus schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:26:
[...]
executie ten gunste van hun eigen hedgefonds.
Wat is precies in strijd met eigen beleid?
[ Voor 4% gewijzigd door Longcat op 10-02-2019 13:01 ]
3 Dagen geleden stelde je nog dat er geen risico was...Longcat schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:28:
@Aikon @Miki Het doemscenario is dat er vandaag iets gebeurt waardoor alle indices morgen 10% dalen terwijl een aandeel dat jij in portefeuille hebt uitgeleend is (en toevallig al jouw* aandelen) wordt overgenomen voor een premie van 100%. De derde partij kan niet snel genoeg onderpand bijstorten en degiro gaat over tot verkoop van het onderpand (-10%). Je mist dan die 100% premie en je hebt verlies op je onderpand.
Omdat ik niet weet wat het risico precies is kan ik geen goede keuze maken. Uiteindelijk is (alles?) een keuze tussen risco en kosten, en wil ook ik lage kosten natuurlijk. Maar ook het custody account is simpelweg 1 v/d overwegingen inderdaad.Philflow schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:44:
@Aikon misschien heb ik wat gemist in de discussie maar als je je zorgen maakt om het uitlenen waarom ga je dan niet voor een custody account bij de giro?
[ Voor 27% gewijzigd door Aikon op 10-02-2019 13:07 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 04-09-2019 21:51 ]
Nee, ik stelde dat er bij uitlenen geen risico was naar degiro, maar wel naar de counterparty. Die counterparty is een derde partij, niet degiro zelf. Dit is een wezenlijk verschil. Als ik in jouw beleving anders heb gesuggereerd, graag even linken naar de betreffende post.Aikon schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:03:
@Cocytus Helemaal eens met wat je zegt en bedankt voor de informatie.
[...]
3 Dagen geleden stelde je nog dat er geen risico was...
[ Voor 13% gewijzigd door Longcat op 10-02-2019 13:08 ]
Omdat je er specifiek om vraagt. Philflow vraagt naar zijn risico en jij antwoord met 'je':Longcat schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:06:
[...]
Nee, ik stelde dat er bij uitlenen geen risico was naar degiro, maar wel naar de counterparty. Die counterparty is een derde partij, niet degiro zelf. Dit is een wezenlijk verschil. Als ik in jouw beleving anders heb gesuggereerd, graag even linken naar de betreffende post.
Longcat schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:30:
@Philflow Heb je deze vraag niet al eens gesteld? Komt bekend voor. Hoe dan ook, je hebt geen risico.
Website degiro:
[...]
Eigenlijk het enige zinnige advies is denk ik dat je je erin moet verdiepenPhilflow schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:52:
@Cocytus ik heb er weinig verstand van. Ik wil grotere bedragen gaan investeren in etfs. Kun je mij uitleggen waarom je Binck veiliger vindt dan De Giro? 237 pagina's teruglezen is veel, en voor iemand die er weinig verstand van heeft is het moeilijk te onderscheiden wie de beste argumenten heeft.
Het verschil zit hem in dividendverwerkingskosten. Bij Custody kost dit € 1 + 3% van het dividend met een maximum van 10%, bij niet-custody accounts is dit gratis. Alle andere kosten zijn gelijk.Cocytus schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:13:
[...]
Als je wil investeren in ETFs, zou ik bij DeGiro - als je voor DeGiro gaat - sowieso een zgn. 'custody account' nemen. Daarbij wordt er niet uitgeleend en is dát risico in ieder geval afwezig en hoef je je daar niet druk om te maken. Daartegenover staat dat je dan iets meer transactiekosten betaalt (ik weet niet hoeveel precies, maar dat kun je makkelijk opzoeken). Als je grotere bedragen in ETFs investeert en die aanhoudt is dat verschil echter heel klein.
En als je accumulating ETF's neemt (die hun dividend herinvesteren) dan merk je daar dus niets van.Zr40 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:19:
[...]
Het verschil zit hem in dividendverwerkingskosten. Bij Custody kost dit € 1 + 3% van het dividend met een maximum van 10%, bij niet-custody accounts is dit gratis. Alle andere kosten zijn gelijk.
Andere beperking van Custody is dat je niet kan handelen in derivaten en geen margin kan gebruiken. Maar dat is voor @Philflow geen nadeel.
Je kan een 2e account maken. Je aandelen op de 1e verkopen. Het geld overmaken naar de 2e en ze daar terug aankopen.Longcat schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:26:
Beetje jammer: je kan van Active niet terug naar Basic (custody). Ben in het verleden naar Active gegaan omdat ik opties wilde handelen. Nu heb ik geen opties meer, dus zou ik net zo goed terugkunnen, maar dat gaat dus niet.
[ Voor 18% gewijzigd door RocketKoen op 10-02-2019 16:28 ]
Timing kun je nog wel overkomen als je een beetje cash hebt liggen. Gewoon €2000 op je custody account storen. Tegelijkertijd voor €2000 aandelen kopen op die account en verkopen op je active account. Met een beetje geluk verkoop je aan jezelf.Longcat schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:29:
@RocketKoen True, maar zo graag hoef ik niet naar Basic. Ik kan het bedrag van m'n portefeuille niet voorschieten op een ander account, dus ik stel mezelf dan bloot aan timing en spread. Zal in m'n mail aan ze wel vragen waarom je niet terug kan.
Transacties in de kernselectie zijn gratis als alle condities waar zijn:Longcat schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:55:
Of is het gratis zo lang het meer dan 1000 euro is?
[ Voor 45% gewijzigd door Zr40 op 10-02-2019 17:24 ]
Tja, dat is het probleem. Mensen snappen het risico niet, en gaan daarom maar voor een veel te duur custody account. Ik ga niet zeggen dat het uitlenen van aandelen risicoloos is, maar het is vooral een theoretisch probleem. De kans dat je geld verliest is echt heel extreem minimaal.Aikon schreef op zondag 10 februari 2019 @ 13:03:
@Cocytus Helemaal eens met wat je zegt en bedankt voor de informatie.
[...]
3 Dagen geleden stelde je nog dat er geen risico was...
[...]
Omdat ik niet weet wat het risico precies is kan ik geen goede keuze maken. Uiteindelijk is (alles?) een keuze tussen risco en kosten, en wil ook ik lage kosten natuurlijk. Maar ook het custody account is simpelweg 1 v/d overwegingen inderdaad.
Het gaat om de relatieve stijging van een aandeel ten opzichte van het onderpand. Dus kan dat alles keihard daalt en het aandeel dat uitgeleend is minder, of dat het aandeel stijgt en het onderpand minder stijgt.Aikon schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:04:
@Hielko bedankt voor je uitgebreide reactie. Verhaal klinkt solide en als een aanvaardbaar risico. Helemaal niet om jullie tegen elkaar uit te speken hoor, meer om eea te verduidelijken, maar @Cocytus gaf juist aan dat er ook risico is als een aandeel zakt. Niet mee eens dus?
Inmiddels even Custody en Binck Green naast elkaar gezet. Custody is al snel (na 2-3 jaar) veel duurder (in mijn geval) vanwege de dividendkosten en de herbelegkosten, ook als je dat met t handje doet.
[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 10-02-2019 20:28 ]
Moet je wel echte obligaties kopen en geen bonds ETF. Die laatste hebben namelijk minstens een half procent verborgen kosten vanwege rollover. En dat nemen ze niet op in de ter.DoinkDeClown schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:01:
Net het verschil in eindvermogen bekeken tussen 100% aandelen/0% obligaten, 0% aandelen/100% obligaten en alles ertussen na 30 jaar met na 20 jaar pensioen/withdrawal. Dit voor S&P500 aandelen, USD 10yr bonds. Aannames:
• : Startjaar: 1928 t/m 2013 (bij minder dan 30 jaar gaat ie door een loop terug naar het startjaar).
• : Maandelijkse inleg: E300 jaar 0-9; E1,300 jaar 10-14; E1,400 jaar 15-19 (in 2019 Euro's; wordt met 2% geindexeerd).
• : Maandelijkse withdrawal vanaf jaar 20: E1,200/maand (in 2019 Euro's; wordt met 2% geindexeerd).
• : Belasting: per 2019 regels.
• : TER aandelen: 0,2%, obligaten: 0,17%.
• : Aandeeldividend herbelegd; obligatendividend: 0,76%.
Conclusie: In de afgelopen 90 jaar geldt dat aandelen voor bijna alle startjaren significant beter presteren na 30 jaar onder bovenstaande omstandigheden. Obligaten dempen vooral op korte termijn.
Zie hier: bovenin is aandeel%; elk jaar is geschaald.
begin 2000 was de koers van de aex ruim 700. Deze stand is nooit meer gehaald.DoinkDeClown schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:01:
Net het verschil in eindvermogen bekeken tussen 100% aandelen/0% obligaten, 0% aandelen/100% obligaten en alles ertussen na 30 jaar met na 20 jaar pensioen/withdrawal. Dit voor S&P500 aandelen, USD 10yr bonds. Aannames:
• : Startjaar: 1928 t/m 2013 (bij minder dan 30 jaar gaat ie door een loop terug naar het startjaar).
• : Maandelijkse inleg: E300 jaar 0-9; E1,300 jaar 10-14; E1,400 jaar 15-19 (in 2019 Euro's; wordt met 2% geindexeerd).
• : Maandelijkse withdrawal vanaf jaar 20: E1,200/maand (in 2019 Euro's; wordt met 2% geindexeerd).
• : Belasting: per 2019 regels.
• : TER aandelen: 0,2%, obligaten: 0,17%.
• : Aandeeldividend herbelegd; obligatendividend: 0,76%.
Conclusie: In de afgelopen 90 jaar geldt dat aandelen voor bijna alle startjaren significant beter presteren na 30 jaar onder bovenstaande omstandigheden. Obligaten dempen vooral op korte termijn.
Zie hier: bovenin is aandeel%; elk jaar is geschaald.
idd. er is natuurlijk wel dividendvuitgekeerd. Dank voor deze nuance
Als het aandeel zakt is er niet direct een risico, immers de tegenpartij die dat aandeel bezit maakt er dan winst op en het zou wel heel onwaarschijnlijk zijn als ie dan in de problemen komt. Dat je onderpand eventueel minder waard zou kunnen worden is wel een probleem, maar dat is een probleem wat pas gaat spelen als eerst het scenario gaat spelen wat ik hierboven probeerde uit te stippelen. Dus dan zou dat ook nog eens tegelijkertijd moeten gebeuren. En dan heb je in plaats van een klein verlies in een scenario wat al heel onwaarschijnlijk is, een ietsje groter verlies. Maar ook dat onderpand, als het al minder waard wordt, is niet van de 1 op de andere dag niks meer waard.Aikon schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:04:
@Hielko bedankt voor je uitgebreide reactie. Verhaal klinkt solide en als een aanvaardbaar risico. Helemaal niet om jullie tegen elkaar uit te speken hoor, meer om eea te verduidelijken, maar @Cocytus gaf juist aan dat er ook risico is als een aandeel zakt. Niet mee eens dus?
Inmiddels even Custody en Binck Green naast elkaar gezet. Custody is al snel (na 2-3 jaar) veel duurder (in mijn geval) vanwege de dividendkosten en de herbelegkosten, ook als je dat met t handje doet.
Met geherinvesteerd dividend meegenomen (AEX Total Return) stond de index onlangs op een alltime high. Andere indices nemen dividend wel mee, waardoor het lijkt alsof ‘wij’ achter blijven maar dat is dus niet zo.aljooge schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:19:
[...]
idd. er is natuurlijk wel dividendvuitgekeerd. Dank voor deze nuance
niet meegenomen is natuurlijk de inflatie, want ook die was zeker na de komst van de euro best aanzienlijk.Longcat schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:30:
[...]
Met geherinvesteerd dividend meegenomen (AEX Total Return) stond de index onlangs op een alltime high. Andere indices nemen dividend wel mee, waardoor het lijkt alsof ‘wij’ achter blijven maar dat is dus niet zo.
Als je er weinig verstand van hebt en geen zin hebt om veel tijd erin te investeren dan zou ik je adviseren om voor Meesman te gaan. Keuze uit maar 5 fondsen, dividend wordt herbelegd, lage kosten, heldere uitleg, geen dividendlekkage, volledig en fysieke nabootsing, worden geen effecten uitgeleend, mooie simpele website, volledig Nederlands bedrijf (je kan ze bellen of je kunt langsgaan in Den Haag)Philflow schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:52:
@Cocytus ik heb er weinig verstand van. Ik wil grotere bedragen gaan investeren in etfs. Kun je mij uitleggen waarom je Binck veiliger vindt dan De Giro? 237 pagina's teruglezen is veel, en voor iemand die er weinig verstand van heeft is het moeilijk te onderscheiden wie de beste argumenten heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door Lud0v1c op 10-02-2019 21:52 ]
Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves
Kun je die verborgen kosten toelichten? Bonds ETF heeft een gratis kernselectie bij DG, "echte obligaties" niet.RocketKoen schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:11:
[...]
Moet je wel echte obligaties kopen en geen bonds ETF. Die laatste hebben namelijk minstens een half procent verborgen kosten vanwege rollover. En dat nemen ze niet op in de ter.
Bonds etf's verkopen bond voor hun maturity En kopen bonds met een iets langere looptijd om zo de huidige rentestand te dupliceren.DoinkDeClown schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:49:
[...]
Kun je die verborgen kosten toelichten? Bonds ETF heeft een gratis kernselectie bij DG, "echte obligaties" niet.
Overigens gebruikt mijn datasheet historische 10 jaar USD bonds, geen Bond ETF.
Ik mag hopen dat dergelijke ETF's geen half procent per jaar aan transactiekosten hebben. De turn-over van de ETF is waarschijnlijk een stuk onder de 100%, en 0.5% transactiekosten om wat bonds te kopen/verkopen is wel heel excessief. Zelfs als particulier kan ik dat goedkoper.RocketKoen schreef op zondag 10 februari 2019 @ 22:48:
[...]
Bonds etf's verkopen bond voor hun maturity En kopen bonds met een iets langere looptijd om zo de huidige rentestand te dupliceren.
Dat doen ze van een paar keer per jaar tot 1x per week. De transactiekosten gaan van je rendement af.
Dat zit niet in de Ter. Want het gaat niet naar de uitgever.
Het voordeel is dat je de ETF's een stuk makkelijker kan verhandelen. Maar voor de lange termijn lopen de kosten enorm op.
Hetzelfde gaat op voor future's.
Kijk maar eens naar de tracking errors van bond ETF's.Hielko schreef op zondag 10 februari 2019 @ 23:45:
[...]
Ik mag hopen dat dergelijke ETF's geen half procent per jaar aan transactiekosten hebben. De turn-over van de ETF is waarschijnlijk een stuk onder de 100%, en 0.5% transactiekosten om wat bonds te kopen/verkopen is wel heel excessief. Zelfs als particulier kan ik dat goedkoper.
[ Voor 62% gewijzigd door Longcat op 11-02-2019 08:25 ]
Er zijn meer factoren die voor een tracking error kunnen zorgen zoals verschil in tax treatment en securities lendingRocketKoen schreef op maandag 11 februari 2019 @ 00:10:
[...]
Kijk maar eens naar de tracking errors van bond ETF's.
[Afbeelding]
Dat zijn de verborgen kosten.
Voor large cap aandelen ETF's zijn de tracking errors ongeveer 0
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Dat komt omdat een bond index over het algemeen een stuk lastiger te repliceren is, niet noodzakelijk omdat het verborgen kosten zijn. Wellicht presteren een paar van die fondsen ook beter dan de index.RocketKoen schreef op maandag 11 februari 2019 @ 00:10:
[...]
Kijk maar eens naar de tracking errors van bond ETF's.
[Afbeelding]
Dat zijn de verborgen kosten.
Voor large cap aandelen ETF's zijn de tracking errors ongeveer 0
Wat velen niet weten is dat je bij Binck ook nog een " inactive " pakket hebt.Aikon schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:04:
[ Voor 12% gewijzigd door JohanNL op 11-02-2019 10:52 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Dat is wel een goeie tip!JohanNL schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:47:
[...]
Wat velen niet weten is dat je bij Binck ook nog een " inactive " pakket hebt.
Die heeft geen maandelijkse fee en is ideaal als je aandelen in koopt en houd zonder verdere transacties te doen.
Wel verlies je functies zoals de mobiele app of live koersen, maar dat moet de pret niet bederven
Ook kost een aankooptransactie al €10, maar indien nodig switch je zo weer naar een ander pakket.
Ik weet niet wat je specifieke eisen zijn maar wellicht kun je ook een combinatie maken.
Bijvoorbeeld bij Binck maak je een portefeuille aan met aandelen die je gewoon aanhoud maar bij de giro koop/verkoop je nog wel eens.
Denk er ook aan dat als je nieuw bent bij Binck dat je de eerste 3 maanden sowieso geen fee betaald en je transactietegoed krijgt.
Je kunt dan het beste pakket nemen voor 3 maanden en het transactietegoed gebruiken voor aankopen, daarna zet je het om naar eventueel binck inactive.
Dat pakket heb ik, maar was in de veronderstelling dat ik daar niks mee kon. Bedankt voor de tip.JohanNL schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:47:
[...]
Wat velen niet weten is dat je bij Binck ook nog een " inactive " pakket hebt.
Die heeft geen maandelijkse fee en is ideaal als je aandelen in koopt en houd zonder verdere transacties te doen.
Wel verlies je functies zoals de mobiele app of live koersen, maar dat moet de pret niet bederven
Ook kost een aankooptransactie al €10, maar indien nodig switch je zo weer naar een ander pakket.
Ik weet niet wat je specifieke eisen zijn maar wellicht kun je ook een combinatie maken.
Bijvoorbeeld bij Binck maak je een portefeuille aan met aandelen die je gewoon aanhoud maar bij de giro koop/verkoop je nog wel eens.
Denk er ook aan dat als je nieuw bent bij Binck dat je de eerste 3 maanden sowieso geen fee betaald en je transactietegoed krijgt.
Je kunt dan het beste pakket nemen voor 3 maanden en het transactietegoed gebruiken voor aankopen, daarna zet je het om naar eventueel binck inactive.
[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 11-02-2019 15:19 ]
Psst.. Obligaties KernselectieDoinkDeClown schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:49:
[...]
Bonds ETF heeft een gratis kernselectie bij DG, "echte obligaties" niet.
Bond ETF leveren op simpele wijze diversificatie op. Ik zelf heb 3 bond ETFs (IEAC, IEAG en IBCI) waardoor je met 3 posities een spreiding hebt over landen en bedrijven.Longcat schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:19:
Sowieso vind ik een bond index een stuk onlogischer dan een stock index. Ik heb momenteel zelf geen bonds, maar als ik die wil dan koop ik wel gewoon max. 5 staats- of bedrijfsobligaties die ik tot maturity houd ipv een ETF.
Snap ik, maar bonds zijn volgens mij wel een stuk veranderlijker. Wat zit er in een index? Alleen vanilla bonds? Of ook convertible en dergelijke? Wat als een bond matured, default, wordt gecalled of geconverteerd? Of als een nieuwe bond wordt uitgegeven? Wordt alles dan direct verdeeld over de rest? Daarnaast vraag ik me af wat de impact is van dat doorrollen van die bonds op het rendement. Ik vind het een stuk minder recht voor zn raap dan zelf een mandje bonds kopen en houden tot maturity. Ik geloof ook niet dat diversificatie zo belangrijk is als bij aandelen, zeker als je je bondjes houdt tot maturity.Dooxed schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:37:
[...]
Bond ETF leveren op simpele wijze diversificatie op. Ik zelf heb 3 bond ETFs (IEAC, IEAG en IBCI) waardoor je met 3 posities een spreiding hebt over landen en bedrijven.
Het is een afweging voor ieder zelf. Voor de afdekking van de koersschommelingen van aandelen kan je voor obligaties gaan (en die evt via een ETF diversificeren), maar je kan gaan voor aandelen + lang lopende depositos bij een systeembank.Tot 100.000 euro, risico vergelijkbaar met Nederlandse staatsobligaties, gegarandeerde opbrengst.
Hielko schreef op zondag 10 februari 2019 @ 18:45:
[...]
Tja, dat is het probleem. Mensen snappen het risico niet, en gaan daarom maar voor een veel te duur custody account. Ik ga niet zeggen dat het uitlenen van aandelen risicoloos is, maar het is vooral een theoretisch probleem. De kans dat je geld verliest is echt heel extreem minimaal.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Als jouw broker aan securities lending doet, is de broker ook altijd jouw counterparty. Je broker doet waarschijnlijk zoveel trades en heeft zoveel posities dat zij prima in de problemen kunnen komen ook al maken ze winst op het van jou geleende aandeel. Als de trade met het geleende aandeel op zich zou staan klopt je verhaal misschien, maar dat is niet de realiteit. Dus volgens mij zie je het verkeerd en schat je het aantal situaties waarin je risico loopt fundamenteel te laag in, maar als ik iets mis hoor ik het graagHielko schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:24:
[...]
Als het aandeel zakt is er niet direct een risico, immers de tegenpartij die dat aandeel bezit maakt er dan winst op en het zou wel heel onwaarschijnlijk zijn als ie dan in de problemen komt. Dat je onderpand eventueel minder waard zou kunnen worden is wel een probleem, maar dat is een probleem wat pas gaat spelen als eerst het scenario gaat spelen wat ik hierboven probeerde uit te stippelen. Dus dan zou dat ook nog eens tegelijkertijd moeten gebeuren. En dan heb je in plaats van een klein verlies in een scenario wat al heel onwaarschijnlijk is, een ietsje groter verlies. Maar ook dat onderpand, als het al minder waard wordt, is niet van de 1 op de andere dag niks meer waard.
Alleen doe je hier weer een heleboel aannames over dat die counter party waarschijnlijk ook veel andere posities heeft die dat verlies deels compenseren, en dat het onwaarschijnlijk is dat ze in de problemen komen. Daar gaat het niet om. De vraag was: loop je een risico. Het antwoord daarop is dus ja. De kans dat dit gebeurt is inderdaad heel klein. Net zoals de kans dat Lehman Brothers om zou vallen, dat Fortis failliet zou gaan en dat ABN genationaliseerd zou worden heel klein werd geacht.En nu, alleen als het aandeel omhoog gaat kan je tegenpartij in moeilijkheden komen. Wie weet gaat het aandeel morgen +100% als Elon Musk nu toch ineens het bedrijf van de beurs haalt (okay, dat is niet echt realistisch, maar er kan natuurlijk ineens ergens heel goed nieuws vandaan komen). Wat dan? Je tegenpartij die short is kan in de problemen komen. Maar dat is heel onwaarschijnlijk. Iemand die short zit waarschijnlijk ook short allerlei andere bedrijven die niet zomaar omhoog zijn gegaan. Of bezit ook long posities. Dus waarschijnlijk heeft je tegenpartij een slechte dag op de beurs, maar is er echt helemaal niks aan de hand.
[ Voor 29% gewijzigd door Cocytus op 11-02-2019 20:34 ]
De broker zelf heeft geen posities he, maar is gewoon een extra schakel in de keten. Jij leent je aandelen uit aan Binck bijv. en Binck leent het weer door aan de partij die short gaat, en de partij die short gaat levert onderpand en dat onderpand levert Binck weer aan de stichting die je aandelen beheert. En zolang de tegenpartij van Binck niet in de problemen komt, komt Binck niet in de problemen, kom jij niet in de problemen.Cocytus schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:21:
[...]
[...]
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Als jouw broker aan securities lending doet, is de broker ook altijd jouw counterparty. Je broker doet zoveel trades en heeft zoveel posities dat zij prima in de problemen kunnen komen ook al maken ze winst op het van jou geleende aandeel. Als de trade met het geleende aandeel op zich zou staan klopt je verhaal misschien, maar dat is niet de realiteit. Dus volgens mij zie je het verkeerd en schat je het aantal situaties waarin je risico loopt fundamenteel te laag in, maar als ik iets mis hoor ik het graag
[ Voor 6% gewijzigd door Hielko op 11-02-2019 20:47 ]
Deze inactive is mijn keuze samen met de binck turbo's. Lekker goedkoop. Hoewel: moet ik niet verliezen.Aikon schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:01:
[...]
Dat pakket heb ik, maar was in de veronderstelling dat ik daar niks mee kon. Bedankt voor de tip.
Voor de volledigheid:
Transactiekosten Binck Inactive
Aandelen, obligaties en turbo's*: €6,50 + 0,1% (minimum: €10, maximum: €150)
Opties per contract: €2,90
Binck turbo's: geen transactiekosten
ETF's: €5 + 0,1% (maximum: €150)
Beleggingsfondsen: €7,50 + 0,15% (maximum: €150)
Futures: €4
Effecten Overige beurzen: €9,50 + 0,15% (minimum: €10, maximum: €150)
Service fee voor beleggingsfondsen en ETF's: 0,15% op jaarbasis
*Betreft aandelen en obligaties op Euronext
Blijkbaar geen service fee voor aandelen. Eenmalige kosten vind ik niet zo spannend voor buy&hold.
Dit is onzinnig, je herhaalt wat je eerder zegt maar twee fundamentele aannames kloppen niet.Hielko schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:45:
[...]
De broker zelf heeft geen posities he, maar is gewoon een extra schakel in de keten. Jij leent je aandelen uit aan Binck bijv. en Binck leent het weer door aan de partij die short gaat, en de partij die short gaat levert onderpand en dat onderpand levert Binck weer aan de stichting die je aandelen beheert. En zolang de tegenpartij van Binck niet in de problemen komt, komt Binck niet in de problemen, kom jij niet in de problemen.
Wederom, ik heb maar één tegenpartij en dat is mijn broker. Dat er een keer een tegenpartij van m'n broker failliet gaat is voor mij niet relevant, zolang mijn broker dat verlies ergens anders kan opvangen, met andere trades of geheel andere activiteiten. Dat werkt ook andersom. Al valt niet één counter party van mijn broker om, de broker kan bijvoorbeeld ook omvallen omdat ze een portofolio hebben die 36-op-1 geleveraged is en ze een exposure van 13,4 biljoen hebben op subprime leningen (Wikipedia: Bear Stearns). Dan verwezenlijkt het counter party risico zich. Ja, heel klein risico, dat betwist ook niemand.En sure, met meer trades, posities en tegenpartijen wordt het misschien wel waarschijnlijker dat er ooit een keer iets fout gaat, maar als er dan iets fout gaat is het waarschijnlijk maar een heel klein dingetje tov alle posities die aangehouden worden. En als er systematisch iets fout gaat met alle partijen moet er wel iets heel bijzonders aan de hand zijn. Want in welk scenario gaan dingen systematisch fout wereldwijd en gaan beurskoersen omhoog? En niet zomaar omhoog, maar explosief omhoog? Zou wel heel bijzonder zijn.
Prima, maar voor 0,075% van m'n portefeuille op jaarbasis maak ik een andere afweging (als ik al bij DeGiro zou zitten, wat niet het geval is).En dat is dan ook de reden dat volgens mij het uitlenen van aandelen in Nederland en de VS volgens mij nog nooit fout is gegaan. Wellicht zelfs is het wereldwijd nog nooit fout gegaan. Laat ik het zo zeggen, ik denk dat je je meer zorgen moet maken of de directeur van Binck niet stiekem bij je aandelen kan en met je geld naar een tropisch eiland vertrekt dan dat het uitlenen van aandelen een risico is. Idem bij DeGiro en andere brokers.
[ Voor 33% gewijzigd door Cocytus op 11-02-2019 22:06 ]
Dat is juist beter! Je tegenpartij moet elke dag opnieuw onderpand leveren. Hoe vaak gaat de beurs als geheel meer dan 5% omhoog in 1 dag? Hoe vaak gebeurt dat op een dag terwijl een broker out of the blue failliet gaat? Een individueel aandeel dat ineens +100% gaat kan. De beurs als geheel? Haast onmogelijk.de verschillende aandelen die de Stichting moet terugkopen over het geheel genomen meer dan 5% in waarde zijn gestegen (n.b.: het gaat dus niet om de stijging van mijn individuele aandeel, want Binck leent een shitload aan verschillende effecten uit. Als mijn aandeel daalt maar andere stijgen kan er nog steeds een probleem zijn).
Je broker gaat failliet, je onderpand wordt (veel) minder waard, maar alle aandelen gaan omhoog of gaan in ieder geval niet naar beneden? Welk scenario is dat precies? Als Binck "gewoon" failliet gaat is er nog weinig aan de hand. Dan zit je gewoon prima met je 105% onderpand. Ook de mensen die via Bear Stearns hun aandelen uitleenden kwamen afaik niet in de problemen. En als er al een tekort is, hoe groot zal dat dan zijn? Je leent misschien een paar procent (laten we zeggen 5%) van je portfolio uit, en stel je onderpand is somehow 80% waard terwijl je hele portfolio incl. de uitgeleende aandelen 10% omhoog zijn gegaan. Dan is je winst in plaats van +10% slechts +7%. En dat is ook wat ik in mijn vorige voorbeeld duidelijk probeerde te maken. Zelfs al gaat het fout, het is niet alsof je hele portfolio ineens verdwenen is. En de kans dat het fout gaat is echt extreem minimaal. Ook al zullen er waarschijnlijk scenario's zijn die ik me niet voor kan stellen.het onderpand van de Stichting meer dan 5% in waarde is gedaald (n.b.: het onderpand kan cash zijn, zoals bij IB, of bonds, zoals bij Binck, maar ook iets anders waarvan we misschien niet eens weten wat het is).
[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 11-02-2019 22:29 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Cocytus op 11-02-2019 22:34 ]
Dat is hoe sommige brokers hun geld verdienen. Het is geen liefdadigheidsinstellingen.aljooge schreef op maandag 11 februari 2019 @ 23:33:
snap ik het nou goed? ik koop 1000 short turbo's met hefboom 1. De broker heeft 1 miljoen aandeeltjes bedrijf van bedrijf x uitstaan bij zijn klanten. De broker verkoopt, zonder dat hij het weet 1000 aandelen van @Longcat en strijkt de rente zelf op.
De broker heeft nog 999000 aandelen bedrijf x over en een vordering van 1 miljoen. Maar omdat die aandelen nooit allemaal tegelijk verkocht worden kan de broker rente blijven pakken op andermans aandelen. Is dit ongeveer de werking van aandelen uitlenen? Als dit zo is, lijkt me dit redelijk dubieus
De broker loopt wel risico bij het uitlenen van de aandelen, want kan degene die ze leent om wat voor reden dan ook niet terug kopen, moet de broker deze alsnog terugkopen voor de klant.aljooge schreef op maandag 11 februari 2019 @ 23:33:
snap ik het nou goed? ik koop 1000 short turbo's met hefboom 1. De broker heeft 1 miljoen aandeeltjes bedrijf van bedrijf x uitstaan bij zijn klanten. De broker verkoopt, zonder dat hij het weet 1000 aandelen van @Longcat en strijkt de rente zelf op.
De broker heeft nog 999000 aandelen bedrijf x over en een vordering van 1 miljoen. Maar omdat die aandelen nooit allemaal tegelijk verkocht worden kan de broker rente blijven pakken op andermans aandelen. Is dit ongeveer de werking van aandelen uitlenen? Als dit zo is, lijkt me dit redelijk dubieus
[ Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 12-02-2019 08:20 ]
[ Voor 11% gewijzigd door buzzs op 12-02-2019 10:23 . Reden: wijziging in EM fonds ]
Shorten hoeft niet samen te gaan met turbo's, dus je ziet het denk ik verkeerd. Je gaat short door aandelen te lenen bij een partij zoals een broker of een grote belegger zoals een ETF uitgever. Deze partij geef je onderpand ter zekerheid. Vervolgens heb je die aandelen in je portefeuille en kun je ze verkopen op de markt. Daarna hoop je dat ze dalen zodat je ze terug kan kopen, terugleveren aan de partij waar je van geleend hebt en dan krijg je het onderpand terug.aljooge schreef op maandag 11 februari 2019 @ 23:33:
[ Voor 62% gewijzigd door Longcat op 12-02-2019 10:22 ]
Oeps. Je hebt helemaal gelijk wat betreft IEMA. Ik heb zelf ook een EM ETF en heb IEMA links laten liggen. Onterecht dacht ik dat dat kwam omdat hij niet in de kernselectie zit. Even gekeken en de reden was dat ik de TER wat hoog vond (0.68%). Ik heb daarom gekozen voor LU1681045370 met een lagere TER (0.20% dacht ik), maar een synthetische replicatie i.p.v. fysiek. Vond ik geen probleem, maar ik heb gemerkt dat anderen hier dat wel lastig vinden. Aan jou dus om de afweging te maken. Beiden zijn in ieder geval prima voor de EM exposure die je zoekt.buzzs schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:22:
@Longcat Dank je voor je snelle reactie. Ik wil inderdaad beleggen voor de lange termijn (+15 jaar), echter wil ik graag wel een stukje zekerheid inbouwen. Ik kan altijd nog een beetje schommelen met de verhouding aandelen/obligaties.
Het EM fonds iShares MSCI Emerging Markets UCITS ETF (Acc)(IEMA) (IE00B4L5YC18) zit wel in de Kernselectie voor zover ik kan zien: https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf
[ Voor 15% gewijzigd door Longcat op 12-02-2019 10:29 ]
Je wilt voor 15 jaar beleggen maar laat de keuze waarin grotendeels afhangen van enkele euro's, oftewel 1-2 jaar kostenverschil met een andere broker. Het verschil in samenstelling van beide ETF's gaat véél meer verschil maken, dus focus je daar op.buzzs schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:05:
Ik ben van plan om met het DeGiro Custody account te investeren in de volgende ETF's:
Aandelen 70%
- iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA)
- iShares MSCI Emerging Markets UCITS ETF (Acc) (IEMA)
Obligaties 30%
- iShares Core Euro Corporate Bond UETF (IEAC)
- iShares Core Euro Government Bond UCITS ETF (IEGA)
Wat is jullie mening over deze ETF's met in achtneming van mijn leeftijd (30 jaar) en het DeGiro Custody account? Ik heb namelijk voor iShares gekozen zodat ik geen €1,- + 3% dividendkosten per dividenduitkering hoef te betalen omdat dividend automatisch herbelegd wordt ipv wordt uitgekeerd, in tegenstelling tot Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWRL)
En is het prima om alleen maar ETF's van iShares te nemen of is het aan te raden om te spreiden tussen aanbieders?
IEAC en IEGA keren wel dividend uit. Voor IEAC is wel een accumulating alternatief, IEAA, maar die zit zo te zien niet in de kernselectie ..buzzs schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:05:
Wat is jullie mening over deze ETF's met in achtneming van mijn leeftijd (30 jaar) en het DeGiro Custody account? Ik heb namelijk voor iShares gekozen zodat ik geen €1,- + 3% dividendkosten per dividenduitkering hoef te betalen omdat dividend automatisch herbelegd wordt ipv wordt uitgekeerd, in tegenstelling tot Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWRL)
Dat is prima. Dit zijn allemaal grote fysieke ETF's, veel veiliger wordt het niet.En is het prima om alleen maar ETF's van iShares te nemen of is het aan te raden om te spreiden tussen aanbieders?
[ Voor 3% gewijzigd door writser op 12-02-2019 10:42 ]
Onvoorstelbaar!
Ik denk dat ze die posities over het algemeen helemaal niet hedgen. Voor een uitgever als ING is de exposure natuurlijk totaal irrelevant als jij voor 5000 euro aan KPN turbo's koopt. Daar merken ze niks van. Bovendien verkopen ze zowel turbo shorts als longs, die kun je grofweg tegen elkaar wegstrepen. En de gemiddelde klant doet toch achterlijke dingen: gokken met random transacties en/of tegen stop-losses aanlopen. Op de lange termijn hoef je heel weinig te doen met die portfolio, levert gewoon vanzelf geld op.Longcat schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:14:In het geval van turbo short ga ik er van uit dat de bank de aandelen leent bij een derde partij en hier onderpand voor stort. Jouw cash inleg op die turbo zal een deel van dat onderpand zijn. Over het onderpand dat de bank stort betaal je de rente.
[ Voor 22% gewijzigd door writser op 12-02-2019 11:01 ]
Onvoorstelbaar!
Die vergelijking heeft mi. wat tekortkomingen. Als ik de anderen goed begrijp is het uitlenen van aandelen door brokers nog nooit fout gegaan (eens?).Cocytus schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:21:
[...]
De term 'picking up pennies in front of a steamroller' dringt zich op.
Best interessant. Maar levert het gebrek aan dividend lekkage echt wat op als je rekening houdt met in en uitstapkosten? Of gaat een De Giro custody account met bijv. IWDA op termijn net iets meer opleveren?Lud0v1c schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:42:
[...]
Als je er weinig verstand van hebt en geen zin hebt om veel tijd erin te investeren dan zou ik je adviseren om voor Meesman te gaan. Keuze uit maar 5 fondsen, dividend wordt herbelegd, lage kosten, heldere uitleg, geen dividendlekkage, volledig en fysieke nabootsing, worden geen effecten uitgeleend, mooie simpele website, volledig Nederlands bedrijf (je kan ze bellen of je kunt langsgaan in Den Haag)
Maandelijkse automatische incasso instellen en niet meer naar om kijken. Heerlijk!
[ Voor 45% gewijzigd door Philflow op 12-02-2019 13:01 ]
Denk dat je de vergelijking iets te letterlijk neemtPhilflow schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:51:
[...]
Die vergelijking heeft mi. wat tekortkomingen. Als ik de anderen goed begrijp is het uitlenen van aandelen door brokers nog nooit fout gegaan (eens?).
Met stoomwalsen zijn veel dodelijke ongelukken gebeurt. Dus een totaal andere risico factor en ook een heel ander prijs die je moet betalen.
Het niet hebben van dividenlekkage levert gewoon ietsjes meer rendement op, enkele tienden %, net als Meesman vaak ietstjes duurder is, of de ene ETF ietstjes hogere TER heeft dan de andere. Uiteindelijk, net als wat ik hierboven zei, is dat totaal niet relevant tov wat , waar, hoe veel en hoe lang je investeert. Dus Meesman met Degiro willen vergelijken om de dividendlekkage is goed, maar onmogelijk om ze nu eenmaal in andere ETF's investeren.Best interessant. Maar levert het gebrek aan dividend lekkage echt wat op als je rekening houdt met in en uitstapkosten? Of gaat een De Giro custody account met bijv. IWDA op termijn net iets meer opleveren?
[ Voor 7% gewijzigd door buzzs op 12-02-2019 15:40 ]
Je kan ook voor active gaan. Ik denk niet dat aandelen VWRL of IWDA uitgeleend worden. Er is dus geen extra risico als je portefeuille alleen maar uit een van die ETFs bestaat.buzzs schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:37:
Dank jullie wel voor de reactie.
Ik zit nu te twijfelen om voorlopig inderdaad geen obligaties te kopen en het bij slechts 1 compleet en goed gespreid aandelen ETF te houden gezien de hoge TER van IEMA zoals @Longcat aangaf.
In dat geval zou ik kunnen kiezen voor Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWRL) en de dividendkosten voor het Custody account voor lief nemen.
Waarom neem je een custody account? Gaat de giro soms ook ETF participaties uitlenen aan shorters?buzzs schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:37:
Dank jullie wel voor de reactie.
Ik zit nu te twijfelen om voorlopig inderdaad geen obligaties te kopen en het bij slechts 1 compleet en goed gespreid aandelen ETF te houden gezien de hoge TER van IEMA zoals @Longcat aangaf.
In dat geval zou ik kunnen kiezen voor Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWRL) en de dividendkosten voor het Custody account voor lief nemen.
Sure, ETFs worden door heel veel partijen geshort.JohanNL schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:04:
[...]
Waarom neem je een custody account? Gaat de giro soms ook ETF participaties uitlenen aan shorters?
Ik denk dat dat artikel de vergelijking juister gebruikt omdat een naderende beurs crash een zeer reeel risico is als je wat geld wil verdienen met aandelen op de korte termijn (hoewel het natuurlijk speculatie blijft dat die crash er aankomt).Aikon schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:51:
[...]
Denk dat je de vergelijking iets te letterlijk neemtHet is iig een bekende vergelijking in de financieële wereld, zie bijv. https://www.robeco.com/nl...ont-of-a-steamroller.html
Ik wist al dat investeren in IWDA natuurlijk iets anders is dan investeren in wat Meesman aanbiedt. Dat neemt niet weg dat je prima de opbrengsten kan vergelijken.Het niet hebben van dividenlekkage levert gewoon ietsjes meer rendement op, enkele tienden %, net als Meesman vaak ietstjes duurder is, of de ene ETF ietstjes hogere TER heeft dan de andere. Uiteindelijk, net als wat ik hierboven zei, is dat totaal niet relevant tov wat , waar, hoe veel en hoe lang je investeert. Dus Meesman met Degiro willen vergelijken om de dividendlekkage is goed, maar onmogelijk om ze nu eenmaal in andere ETF's investeren.
Natuurlijk een vergelijking met beperkingen maar wel de info die ik zocht.Aan het eind van de 3 jaar heb je via DeGiro dus 62 euro meer opbrengst dan via Meesman, oftewel 0.62% ten opzichte van je inleg van 10.000 euro.
Het extra rendement van 0.5% per jaar dat Meesman vermeldt op zijn site door het terugkrijgen van dividendbelasting zie je dus niet terug als winst ten opzichte van het rendement dat je via DeGiro behaalt bij het volgen van de MSCI World Index. Via DeGiro heb je juist gemiddeld 0.62/3 = 0.2% meer rendement per jaar over de afgelopen 3 jaar dan via Meesman.
[ Voor 30% gewijzigd door Philflow op 12-02-2019 16:42 ]
Even snel gekeken, maar geen van die mixfondsen heeft tot nu toe beter gepresteerd dan VWRL. Integendeel, het rendement blijft zelfs behoorlijk achter..JohanNL schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:04:
[...]
Waarom neem je een custody account? Gaat de giro soms ook ETF participaties uitlenen aan shorters?![]()
Wellicht is dit ook interessant: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/Paginas/beleggen.aspx
Die hebben een beheerd aandelenfonds die ook lage lopende kosten heeft.
Wel 0,3% aankoopkosten, maar switchen of verkopen is wel gratis.
Ze hebben nu ook weer een actie dat als je €1000 inlegt je €50 cadeau krijgt, afhankelijk van je inleg haal je dan toch al vrij snel die transactiekosten en lopende kosten voor een bepaalde tijd eruit.
Die zijn ook niet interessant, deze moet je hebben:Conono schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:16:
[...]
Even snel gekeken, maar geen van die mixfondsen heeft tot nu toe beter gepresteerd dan VWRL. Integendeel, het rendement blijft zelfs behoorlijk achter..
Hey maar je krijgt wel €50 instapbonus bij €1000 inlegConono schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:16:
[...]
Even snel gekeken, maar geen van die mixfondsen heeft tot nu toe beter gepresteerd dan VWRL. Integendeel, het rendement blijft zelfs behoorlijk achter..
Wat is precies een theoretisch risico? Een risico wat nog niet in de praktijk is voorgekomen, zoals (hopelijk) een brand thuis, ofzo? Een manier om het makkelijker naast je neer te leggen?Philflow schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:09:Geld kwijt raken omdat je broker effecten uitleent? Ik denk dat dit meer om een theoretisch risico gaat.
Dat kan. Het levert alleen geen zinnige resultaten op. En zeker niet als het om tienden van procenten gaat. Hoe ga je dat er ooit uit filteren?Ik wist al dat investeren in IWDA natuurlijk iets anders is dan investeren in wat Meesman aanbiedt. Dat neemt niet weg dat je prima de opbrengsten kan vergelijken.
Huisbranden zijn regelmatig voorgekomen, dus ook die vergelijking gaat weer mank.Aikon schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:53:
[...]
Wat is precies een theoretisch risico? Een risico wat nog niet in de praktijk is voorgekomen, zoals (hopelijk) een brand thuis, ofzo?
De pagina die ik linkte geeft een antwoord op de vraag die ik stelde, voor mij was dat in ieder geval nuttig.Dat kan. Het levert alleen geen zinnige resultaten op. En zeker niet als het om tienden van procenten gaat. Hoe ga je dat er ooit uit filteren?
Nou nou, voor die mixfondsen betaal je gewoon voor gemak, als iemand er voor kiest die weg in te gaan is dat zijn/haar eigen keuze.Miki schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:46:
[...]
Hey maar je krijgt wel €50 instapbonus bij €1000 inleg![]()
Gelukkig zijn er wel serieuze alternatieven zoals Meesman die daadwerkelijk nog iets doen met je geld ipv dit soort bedrijven die niets vermoedende klanten kaalplukken.
Als tweede alternatief zou je ook Binck fundcoach kunnen nemen en dan bijvoorveeld een ETF als VWRL automatisch periodiek laten inkopen en een terugkerende overboeking vanuit je bank programmeren.
Bij beide opties heb je dan dat je een “set and forget” strategie kunt nastreven.
Het is niet eens een vergelijkingPhilflow schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:01:
[...]
Huisbranden zijn regelmatig voorgekomen, dus ook die vergelijking gaat weer mank.
Een vraag met een vergelijking erinAikon schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:52:
[...]
Het is niet eens een vergelijkingHet is een ouderwetse vraag.
Het staat iedereen vrij om je eigen verdiende geld aan iets uit te geven.JohanNL schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 17:43:
[...]
Nou nou, voor die mixfondsen betaal je gewoon voor gemak, als iemand er voor kiest die weg in te gaan is dat zijn/haar eigen keuze.
Maar wil iemand er net even wat meer aandacht aan besteden kun je een combi maken van het aandelen en obligatiefondsen, wil je meer/minder risico lopen in de toekomst switch je zonder kosten.
En dan krijg je ook nog eens €50 erbij, welke je wellicht vaker kunt krijgen als de actie weer eens komt.
Om het maar eens te benadrukken, maar dit dus! Die fondsen zijn echt gewoon een makkelijke manier voor die partijen om te cashen op hun bekende naam. Ze bieden niks extra, behalve hoge kosten.Miki schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:45:
[...]
Het staat iedereen vrij om je eigen verdiende geld aan iets uit te geven.
Alleen als ik zie wat over het algemeen dit soort mixfondsen presteren en welke kosten ermee gemoeid zijn dan zijn er gewoon betere alternatieven. Deze alternatieven leveren gewoonweg meer op. Ik vind echt dat dit soort producten alleen bedoeld zijn om van niets vermoedende klanten geld afhandig te maken. Ze spelen in op hype beleggen en hopen met hun “goede naam” klanten aan te trekken.
Bij Meesman kun je trouwens ook je samenstelling bepalen inclusief het gemak van maandelijkse incasso danwel éénmalige inleg. Neem eens een kijkje op hun website, het is een serieus en beter alternatief als je weinig tijd aan beleggen wilt besteden.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Ik heb ook nog niks gehoord. Volgens het bureautje dat mij heeft geholpen:RobertowNL schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:22:
Iemand hier al eens bericht binnen van de zuiderburen inzake Sapec?
Heb afgelopen jaar een adreswijziging doorgeven en die is 'opgenomen in het verzoekschrift' maar van de uitkering heb ik tot op heden weinig vernomen.
Dat was eind Augustus 2018. Inmiddels een kleine 6 maand verder. Dus het kan zo nog zes maand duren - of langer als de doorlooptijd verder is opgelopen. Toen ik de procedure startte was de doorlooptijd nog 12 maand. Sapec zal wel voor een hoop extra werk zorgen.Voor wat betreft de Sapec reclaim; er is nu 1 jaar voorbij vanaf de verzending (14-8-2017) richting Belgische fiscus. Uitgaande van de gemiddelde looptijd op dit moment in België van 18 tot 20 maanden, zou er in de aankomende 10 tot 12 maanden iets moeten gaan gebeuren vanuit de Belgische belastingdienst.
Ik heb ook wel eens een reclaim in Portugal geprobeerd maar daar hing een kostenplaatje van 900 euro aan .. Eigenlijk is het belachelijk dat het zo bizar moeilijk / duur is om onterecht ingehouden belasting terug te claimen van een andere overheid, binnen de EU nota bene. DiefstalIn Italië dienen de reclaims via de bewaarketen van de aandelen te lopen. Dit betekent dat er niet rechtstreeks formulieren verzonden kunnen worden naar de Italiaanse belastingdienst.
Sterker, veel banken werken niet eens mee aan terugvorderingen in Italië vanwege de kosten en het stroperige proces. Ook kan het voorkomen dat het door de Italiaanse belastingdienst uitgegeven formulier wordt afgekeurd door de effecten bewaarbanken (custodians) die in de bewaarketen zitten, zodat per bank bekeken dient te worden of reclaims in Italië überhaupt haalbaar zijn. En dan denken wij dat België traag is, de gemiddelde doorlooptijd in Italië is op dit moment 10 jaar en meestal wordt een reclaim om allerlei vage redenen eerst nog eens afgekeurd ook!
Onvoorstelbaar!
Aikon schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:51:
[...]
Denk dat je de vergelijking iets te letterlijk neemtHet is iig een bekende vergelijking in de financieële wereld, zie bijv. https://www.robeco.com/nl...ont-of-a-steamroller.html
[...]
Het niet hebben van dividenlekkage levert gewoon ietsjes meer rendement op, enkele tienden %, net als Meesman vaak ietstjes duurder is, of de ene ETF ietstjes hogere TER heeft dan de andere. Uiteindelijk, net als wat ik hierboven zei, is dat totaal niet relevant tov wat , waar, hoe veel en hoe lang je investeert. Dus Meesman met Degiro willen vergelijken om de dividendlekkage is goed, maar onmogelijk om ze nu eenmaal in andere ETF's investeren.
Interessant, dat onderscheid was ik niet eerder tegengekomen. Als ik bij Meesman kijk (link) lijkt dat wel een vrij passieve insteek: als er een handtekening onder een verklaring staat (waarbij de UNPRI expliciet aangeeft dat hun nogal breed geformuleerde principes 'voluntary' zijn, dus voor zover ik zo snel kan zien, kun je die handtekening ook zetten zonder je verder aan een of meer van die principes te houden), dan zijn ze tevreden.henkjobse schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:10:
En ander verschil: Meesman's fondsen zijn duurzaam (dus sluiten bepaalde aandelen uit), itt de genoemde ETFs bij deGiro
[...]
Deze volgt de MSCI World Custom ESG:Anakha schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:01:
[...]
Interessant, dat onderscheid was ik niet eerder tegengekomen. Als ik bij Meesman kijk (link) lijkt dat wel een vrij passieve insteek: als er een handtekening onder een verklaring staat (waarbij de UNPRI expliciet aangeeft dat hun nogal breed geformuleerde principes 'voluntary' zijn, dus voor zover ik zo snel kan zien, kun je die handtekening ook zetten zonder je verder aan een of meer van die principes te houden), dan zijn ze tevreden.
Ongetwijfeld beter dan er helemaal geen aandacht aan besteden, maar het is niet alsof ze actief sectoren als wapens, tabak of fossiele brandstoffen uitsluiten (en dat zou mijn eerste gedachte zijn bij 'duurzame fondsen').
Overigens in dat kader ook interessant het recente artikel van NRC: https://www.nrc.nl/nieuws...tig-tinten-groen-a3653469The MSCI World Custom ESG Index aims to exclude companies that do not comply with UN Global
Compact Principles, are involved in the production or sale of tobacco products, or are involved in the
production of controversial weapons.
MSCI ESG Research will create the list of excluded securities by identifying companies within its
coverage universe that:
- are involved in controversies classified as “very severe” in the areas of Environment, Human
Rights & Community, Labor Rights & Supply Chain, and Governance;- derive any revenue from the production of tobacco, or 5% or more revenue from the
distribution of, supply of key products for, or retail of tobacco; OR- manufacture cluster bombs, landmines, nuclear weapons, depleted uranium weapons,
biological/chemical weapons, or their related components.
[ Voor 4% gewijzigd door henkjobse op 13-02-2019 11:39 ]
Verwijderd
Iemand die daar full time mee bezig is kan de markt verslaan. Iemand die er geen enkele aandacht aan besteed ook. De kans dat je de markt verslaat is hoe dan ook erg klein, maar het kán natuurlijk als je geluk hebt.AudiRS3 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:40:
Wat is jullie mening trouwens. Kan iemand (een particulier) die fulltime bezig is met stockpicken de markt verslaan? Ik hoor veel fulltime stockpickers zeggen op het argument, dat veel hedgefond managers de S&P500 niet verslaan, dat dat komt omdat zij met veel grotere posities te maken hebben.
Iemand anders merkte het ook al op maar het verschil in TER tussen IEMA en EMIM is wel aanzienlijk. 0,68% om 0,18%, die jaarlijkse 0,5% extra tikt normaal gesproken wel flink harder aan dan de extra aankoopkosten die je hebt bij EMIM omdat het niet in de kernselectie zit. Een en ander ook afhankelijk van je aankooppatroon natuurlijk.buzzs schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:05:
Ik ben van plan om met het DeGiro Custody account te investeren in de volgende ETF's:
Aandelen 70%
- iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA)
- iShares MSCI Emerging Markets UCITS ETF (Acc) (IEMA)
Ja ik bedoel verslaan in de zin van over een lange tijd waar dus het geluksfactor uit is.Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:42:
[...]
Iemand die daar full time mee bezig is kan de markt verslaan. Iemand die er geen enkele aandacht aan besteed ook. De kans dat je de markt verslaat is hoe dan ook erg klein, maar het kán natuurlijk als je geluk hebt.
Verwijderd
Ik zou niet weten op welke manier een particulier structureel de markt zou kunnen verslaan, en al helemaal niet met het argument dat ze niet met zulke grote posities te maken hebben. Groter is doorgaans juist goedkoper.AudiRS3 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:41:
[...]
Ja ik bedoel verslaan in de zin van over een lange tijd waar dus het geluksfactor uit is.
In dat geval loont het inderdaad om voor EMIM te gaan ondanks dat deze niet in de kernselectie zit.Kluifjes schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:59:
[...]
Iemand anders merkte het ook al op maar het verschil in TER tussen IEMA en EMIM is wel aanzienlijk. 0,68% om 0,18%, die jaarlijkse 0,5% extra tikt normaal gesproken wel flink harder aan dan de extra aankoopkosten die je hebt bij EMIM omdat het niet in de kernselectie zit. Een en ander ook afhankelijk van je aankooppatroon natuurlijk.
Disclaimer: heb zelf IWDA en EMIM bij degiro en nog wat bij Meesman
Ok, even om de gedachtegang duidelijk te maken wat extreme getallen. Stel, je beheert een fonds met Assets Under Management van 1000 miljard. Op een dag bedenk je dat je wel 'overweight' zou willen zijn in Apple, je wil twee keer zo veel investeren in Apple als nu. Nu zit 5% van de portefeuille in Apple. Dat is dus 50 miljard. Om je positie te verdubbelen moet je voor $50 miljard Apple aandelen kopen. Een middelde dag omzet aan Apple aandelen is ong. $7 miljard. Wat denk je dat er met de prijs gebeurt als je in 1 dag voor 7x meer dan de gemiddelde dagomzet aan aandelen koopt?Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:54:
[...]
Ik zou niet weten op welke manier een particulier structureel de markt zou kunnen verslaan, en al helemaal niet met het argument dat ze niet met zulke grote posities te maken hebben. Groter is doorgaans juist goedkoper.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Waarom zou ik met 100 miljoen beter kunnen diversificeren dan met 5 miljoen? Die redenatie snap ik niet. In elk geval met betrekking tot aandelen.Chief schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 02:25:Aan andere kant kan ik met 100 miljoen beter diversiferen dan voor 5 miljoen dus er is ergens een "sweet spot".
Onvoorstelbaar!
Met aandelen snap ik hem ook niet echt. In het geval van private equity en private debt heeft hij zeker gelijk dat grotere schaal een tijdje beter is en daarna niet meer.writser schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:03:
[...]
Waarom zou ik met 100 miljoen beter kunnen diversificeren dan met 5 miljoen? Die redenatie snap ik niet. In elk geval met betrekking tot aandelen.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq