Volgens mij heb je geen risico naar DeGiro, ongeacht profiel. Er is een verschil m.b.t. het uitlenen van aandelen. Bij één profiel lenen ze je aandelen uit aan derden en krijgen daar een vergoeding voor (hiermee kunnen ze de kosten laag houden). Je loopt in dat geval een counterparty risico. Er is een mogelijkheid dat de partij de geleende aandelen niet terug kan leveren. Degiro dekt in die gevallen niet het verlies voor jou. Uiteraard lenen ze niet zomaar jouw aandelen uit aan iedereen. Er zijn wel eisen voor het aanhouden van cash/aandelen als onderpand voor die tegenpartij.Philflow schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:45:
Afgelopen uur veel gelezen over DeGiro custody vs. normaal.
Ik vind het erg moeilijk in te schatten of het nou een reëel risico is bij de normaal account. De extra kosten van custody zijn een nadeel maar dit is voor mij deels te ondervangen door alleen in ETF's te beleggen die geen dividend uitkeren.
Stel dat we een slecht scenario krijgen met DeGiro, hoe zit het dan met de kansen dat er ineens een hoop mensen met lege handen staan? Of is het reëler dat de DNB dit opvangt?
Ik ben een leek op dit gebied, vindt het dus moeilijk inschatten allemaal.
Ik kan niet in jou portefeuille kijken maar ik heb voor mezelf besloten om eerst een regulier account aan te maken DeGiro en op het moment dat ik meer dan €20.000 heb belegd evalueer ik of het zinvol is om eventueel naar een custody account over te stappen dan wel een compleet andere broker te verkiezen. Ik kan nu toch niet goed inschatten wanneer ik dat bedrag bij elkaar heb belegd.Philflow schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:45:
Afgelopen uur veel gelezen over DeGiro custody vs. normaal.
Ik vind het erg moeilijk in te schatten of het nou een reëel risico is bij de normaal account. De extra kosten van custody zijn een nadeel maar dit is voor mij deels te ondervangen door alleen in ETF's te beleggen die geen dividend uitkeren.
Stel dat we een slecht scenario krijgen met DeGiro, hoe zit het dan met de kansen dat er ineens een hoop mensen met lege handen staan? Of is het reëler dat de DNB dit opvangt?
Ik ben een leek op dit gebied, vindt het dus moeilijk inschatten allemaal.
Die drempel van €20.000 baseer ik op de beleggerscompensatieregeling. Zie ook https://www.afm.nl/nl-nl/...en/beschermingsregelingen
Daarnaast is het zo wat Longcat aangeeft dat een instelling met een vergunning niet zomaar zonder beheersmaatregelen effecten kan uitlenen. Ik acht de kans erg klein dat het helemaal mis gaat. DeGiro moet namelijk zelf wat achter de hand houden in een apart bewaarbedrijf wat dus gescheiden is van de effecten kant. De counterparty zal op zijn beurt ook een onderpand hebben voor als het mis gaat. Dus het moet echt een giga crash zijn wil het geheel mis gaan en dan kun je tot 20k terugvallen op de beleggerscompensatieregeling.
Je zegt nu dat je geen risico is én dat er een kans is dat geleende aandeken kwijtraakt en dat dat niet gedekt is. Dat spreekt elkaar tegen of lees ik je verkeerd?Longcat schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:53:
[...]
Volgens mij heb je geen risico naar DeGiro, ongeacht profiel. Er is een verschil m.b.t. het uitlenen van aandelen. Bij één profiel lenen ze je aandelen uit aan derden en krijgen daar een vergoeding voor (hiermee kunnen ze de kosten laag houden). Je loopt in dat geval een counterparty risico. Er is een mogelijkheid dat de partij de geleende aandelen niet terug kan leveren. Degiro dekt in die gevallen niet het verlies voor jou. Uiteraard lenen ze niet zomaar jouw aandelen uit aan iedereen. Er zijn wel eisen voor het aanhouden van cash/aandelen als onderpand voor die tegenpartij.
Zelf vind iig die enkele euro's cq. tienden van procenten het wel waard om een heel kleine kans op een zeer groot verlies te voorkomen.
Het maakt wellicht ook dat je minder cash wilt aanhouden, wat op z'n beurt wellicht weer die extra kosten ruimschoots compenseert op de lange termijn.
Dat gezegd hebbende wil ik toch weleens in aandelen stappen en dan is die €3/mnd bij Binck toch relatief best veel de eerste jaren.
Qua rendementen: ik sta weer gewoon op dezelfde all-time high als november. Het kan gek lopen...
Geen risico naar Degiro, wel naar de counterparty (= een derde)!Aikon schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:34:
[...]
Je zegt nu dat je geen risico is én dat er een kans is dat geleende aandeken kwijtraakt en dat dat niet gedekt is. Dat spreekt elkaar tegen of lees ik je verkeerd?
Voor mijn vriendin heb ik geloof ik voor een standaard (custody?) account gekozen en voor mijzelf voor die andere (hoe heet die ook al weer... active?). Ik wilde namelijks opties kunnen handelen en dat kon niet met dat standaard account. Bovendien doe ik maar weinig met aandelen: max 10% van portefeuille. Deze 10% bevat op z'n tijd ook opties en die vallen niet uit te lenen. Rest is ETFs en die lenen ze volgens mij niet uit. Kan wellicht niet eens.Aikon schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:34:
[...]
Zelf vind iig die enkele euro's cq. tienden van procenten het wel waard om een heel kleine kans op een zeer groot verlies te voorkomen.
Het maakt wellicht ook dat je minder cash wilt aanhouden, wat op z'n beurt wellicht weer die extra kosten ruimschoots compenseert op de lange termijn.![]()
Dat gezegd hebbende wil ik toch weleens in aandelen stappen en dan is die €3/mnd bij Binck toch relatief best veel de eerste jaren.
Ik zelfs op all-time high. In december nog op het allerlaagste punt ooit gekomen: negatief totaalresultaat!Aikon schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:34:
[...]
Qua rendementen: ik sta weer gewoon op dezelfde all-time high als november. Het kan gek lopen...
[ Voor 4% gewijzigd door Longcat op 05-02-2019 19:44 ]
Idem. Al is voor mij bijna iedere dag wel een nieuwe all-time high gezien mijn startdatumLongcat schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:42:
[...]
Ik zelfs op all-time high. In december nog op het allerlaagste punt ooit gekomen: negatief totaalresultaat!

(Waarom laat VWRL in deze grafiek een fors lagere performance zien dan VT?)
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 05-02-2019 20:13 ]
Maar bij een plotse beursval of iets is de kans natuurlijk aanwezig dat meerdere leners tegelijk niet kunnen leveren. Degiro probeert natuurlijk zoveel mogelijk uit te lenen, liefst alles, want daar verdienen ze aan. Dus zo klein is dat risico niet mijn inziens, iig niet "geen kans". Het blijft heel lastig te beoordelen in elk geval. Meer dan inschatten is het niet. Maar aangezien het om 50% van mijn vermogen gaat - en dat percentage stijgt alleen maar - ga ik dat niet riskeren voor enkele euro's (0,18% bij Binck). Ik vind overigens dat dat risico te weinig wordt belicht hier.Longcat schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:42:
[...]
Geen risico naar Degiro, wel naar de counterparty (= een derde)!Als degiro (het bedrijf) failliet gaat om wat voor reden dan ook, dan zijn onze aandelen veilig, want die zitten in een apart bewaarbedrijf waar crediteuren niet bij kunnen. Maar zijn je aandelen uitgeleend en kan de tegenpartij die aandelen niet aan je teruggeven, dan heb je (deels) pech. Dit risico lijkt heel groot, omdat ze in documentatie je op de risico's moeten wijzen en daar niet mogen bagetelliseren, maar je moet je voorstellen dat: een broker maar een beperkt aantal aandelen zal uitlenen aan één partij (concentratierisico mijden) en er ten alle tijden genoeg onderpand aanwezig moet zijn (ik weet niet hoe veel, maar mogelijk zelfs meer dan 100%). Bovendien deel je dit counterparty risico met alle andere aandeelhouders van de aandelen die jij in portefeuille hebt.
Oh, natuurlijk, ze volgen niet dezelfde index. VWRL volgt de FTSE All-World index, terwijl VT de FTSE Global All Cap Index volgt. Lang geleden volgde VT wel die eerste index.Longcat schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:15:
@Zr40 Wellicht dat eentje geen dividend uitkeert (ACC) en de ander wel (DIST)? EDIT: Samenstelling is anders, zie ik op Morningstar.
Het verschil tussen die twee is dat de eerste alleen large en mid-cap aandelen bevat, en de tweede ook small-cap aandelen.
[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 05-02-2019 20:42 ]
Als iemand een soort gelijke portefeuille wil hebben als VWRL alleen dan met IWDA, hoe zouden jullie die aanvullen? Ik heb een voorkeur voor een ETF die de aandelen echt fysiek in eigendom heeft en automatisch dividend herbelegt.
Ligt volledig aan je (periodieke) inleg). In de kernselectie heb je ETFs met fysieke replicatie met 0.6% TER en daarbuiten heb je ze met 0.20% TER of zo, maar betaal je dus minstens 2 euro transactiekosten per keer. Bij 100 euro per transactie is de afweging heel anders dan bij 1000 euro per transactie.Philflow schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:49:
Als iemand een soort gelijke portefeuille wil hebben als VWRL alleen dan met IWDA, hoe zouden jullie die aanvullen? Ik heb een voorkeur voor een ETF die de aandelen echt fysiek in eigendom heeft en automatisch dividend herbelegt.
[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 05-02-2019 20:54 ]
OK ja. Laten we zeggen dat ik eenmalig een bedrag inleg van 10k voor deze ETF.Longcat schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:52:
[...]
Ligt volledig aan je (periodieke) inleg). In de kernselectie heb je ETFs met fysieke replicatie met 0.6% TER en daarbuiten heb je ze met 0.20% TER of zo, maar betaal je dus minstens 2 euro transactiekosten per keer. Bij 100 euro per transactie is de afweging heel anders dan bij 1000 euro per transactie.
Het verschil zit hem in Emerging Markets. Als je die wilt hebben zou ik EMIM(buiten kernselectie helaas) nemen en dan maximaal 10% van je inleg daar in doen, dan repliceer je VWRL. Op dit moment zit in VWRL 10.1% Emerging Markets.Philflow schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:49:
https://www.vanguardinves...setCode=equity/?portfolio
Ik zie vaak EM, world etc maar doet eigenlijk niemand iets met vastgoed hier? Ik hou zo'n 10-15% aan in Think Global real estate. Zie dat ook vaak als advies om volatiliteit tegen te gaan.
Je bedoelt de markt die de laatste financiële crisis veroorzaakte door 40% aan waarde te verliezen?Aikon schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:18:
Ik zie vaak EM, world etc maar doet eigenlijk niemand iets met vastgoed hier? Ik hou zo'n 10-15% aan in Think Global real estate. Zie dat ook vaak als advies om volatiliteit tegen te gaan.
Ook als je de standaard deviatie van TRET vergelijkt met bijvoorbeeld VWRL dan zie je dat TRET ook op korte termijn (iets) meer volatiliteit heeft. En een veel lager rendement.
Het Sharp-ratio (rendement vs volatiliteit) van TRET is dan ook bijzonder slecht te noemen.
@RocketKoen Dat hoeft niet te betekenen dat het toevoegen van dat fonds je portefeuille volatieler maakt. Ik heb zelf trouwens geen RE fondsen. IWDA heeft 3% RE, vind ik prima. Heb wel eens overwogen om met (een deel van) mijn 10% vrije ruimte wat RE aandelen te kopen, maar niet van gekomen.
[ Voor 46% gewijzigd door Longcat op 05-02-2019 21:35 ]
@RocketKoen Ja, die markt ja. Iets moet een laatste crisis veroorzaakt hebben, dat is op zichzelf geen reden om dat vervolgens maar te mijden.
Volatiel, ok. Maar mijn ervaring van de 2-3 jaar dat ik tret heb is dat de volatiliteit juist tegenovergesteld is aan de rest en daarmee m'n portefeuille minder volatiel maakt. Precies wat in het advies stond dus waar ik me op baseerde.
Volatiel, ok. Maar mijn ervaring van de 2-3 jaar dat ik tret heb is dat de volatiliteit juist tegenovergesteld is aan de rest en daarmee m'n portefeuille minder volatiel maakt. Precies wat in het advies stond dus waar ik me op baseerde.
En waar baseer je dat allemaal op, dat ze alles uitlenen?Aikon schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:20:
[...]
Maar bij een plotse beursval of iets is de kans natuurlijk aanwezig dat meerdere leners tegelijk niet kunnen leveren. Degiro probeert natuurlijk zoveel mogelijk uit te lenen, liefst alles, want daar verdienen ze aan. Dus zo klein is dat risico niet mijn inziens, iig niet "geen kans". Het blijft heel lastig te beoordelen in elk geval. Meer dan inschatten is het niet. Maar aangezien het om 50% van mijn vermogen gaat - en dat percentage stijgt alleen maar - ga ik dat niet riskeren voor enkele euro's (0,18% bij Binck). Ik vind overigens dat dat risico te weinig wordt belicht hier.
Ik zit bij IB en daar kan je ervoor kiezen om je aandelen uit te lenen (en deel je in de inkomsten) en kan je ook keurig zien welke aandelen je uitleent en hoeveel je daar voor krijgt. Over het algemeen worden aandelen nauwelijks uitgeleend, en als je er over nadenkt is dat ook niet zo heel gek. Want de gemiddelde short interest voor aandelen is minder dan 5%. Dus tenzij je hele portfolio vol met dubieuze bedrijven zit die iedereen wil shorten zal het wel aardig los lopen (en dan heb je waarschijnlijk wel grotere problemen....).Aikon schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:20:
[...]
Maar bij een plotse beursval of iets is de kans natuurlijk aanwezig dat meerdere leners tegelijk niet kunnen leveren. Degiro probeert natuurlijk zoveel mogelijk uit te lenen, liefst alles, want daar verdienen ze aan. Dus zo klein is dat risico niet mijn inziens, iig niet "geen kans". Het blijft heel lastig te beoordelen in elk geval. Meer dan inschatten is het niet. Maar aangezien het om 50% van mijn vermogen gaat - en dat percentage stijgt alleen maar - ga ik dat niet riskeren voor enkele euro's (0,18% bij Binck). Ik vind overigens dat dat risico te weinig wordt belicht hier.
Daarnaast, juist bij een plotselinge beursval heb je met het uitlenen van aandelen geen problemen. Jouw aandelen zijn waarschijnlijk juist minder waard geworden terwijl je 100%+ onderpand hebt gekregen wat redelijk waardevast zou moeten zijn en daarnaast maakt je indirecte tegenpartij winst op zijn shortposities. Dus die komt hoogstwaarschijnlijk überhaupt niet in de problemen.
Ik zit te denken aan een hele simpele spread van
65% Vanguard International Shares Select Exclusions Index Fund (world exposure)
25% AMP capital NZ shares (home base exposure)
dan heb ik nog 10% over. EM kan ik bij mijn platform niet echt goed bij, de goedkoopste is AMP Capital Emerging Markets Shares Fund met 1.62% fee.
Of is het slimmer 10% aan bonds te doen.. Maar ook de bond fondsen zijn duur met minimaal 0.92% fee, zoals Nikko AM Global Bond Fund...
zou 10% property iets zijn? AMP Capital Australasian Property Index Fund met 0.42%
65% Vanguard International Shares Select Exclusions Index Fund (world exposure)
25% AMP capital NZ shares (home base exposure)
dan heb ik nog 10% over. EM kan ik bij mijn platform niet echt goed bij, de goedkoopste is AMP Capital Emerging Markets Shares Fund met 1.62% fee.
Of is het slimmer 10% aan bonds te doen.. Maar ook de bond fondsen zijn duur met minimaal 0.92% fee, zoals Nikko AM Global Bond Fund...
zou 10% property iets zijn? AMP Capital Australasian Property Index Fund met 0.42%
@bluebear zeg even kort wat je doel is. Hoe lang wil je het aanhouden en heb je nog andere assets / liabilities zoals een koophuis/hypotheek?
Je zit blijkbaar in nieuw zeeland Wil je daar ook blijven wonen?
Ik blijf hier inderdaad wonen.oscar82 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:03:
@bluebear zeg even kort wat je doel is. Hoe lang wil je het aanhouden en heb je nog andere assets / liabilities zoals een koophuis/hypotheek?
Ik heb nog een spaarpotje in een spaar-rekening dat ik ook meereken in mijn portfolio.
Het doel van het aandelen portfolio is lange termijn (20+ jaar - retirement). Ik ben 30 op het moment.
Huisprijzen hier zijn buiten mijn bereik, of ik moet de lotto winnen. Maar als het leven raar loopt en het wel mogelijk wordt (met bijvoorbeeld een partner) zou ook een huis binnen 10 jaar mogelijk zijn.
@bluebear Heb je in NZ geen keuze uit andere brokers? Je wordt een poot uitgedraaid met die fees! Ik zie dat je toegang hebt tot Vanguard fondsen. Hoeveel wordt daarvoor gerekend? Vanguard's fees zijn heel laag en zij hebben ook EM en bond fondsen.
Eens met bovenstaande, die fees rijzen wel echt de pan uit zo te zien.Longcat schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:58:
@bluebear Heb je in NZ geen keuze uit andere brokers? Je wordt een poot uitgedraaid met die fees! Ik zie dat je toegang hebt tot Vanguard fondsen. Hoeveel wordt daarvoor gerekend? Vanguard's fees zijn heel laag en zij hebben ook EM en bond fondsen.
Weet niet of je ook een rekening kunt openen bij bijvoorbeeld een NL broker? Meesman kan sowieso zie ik op hun website, ongeacht nationaliteit of woonplaats. Enige uitzondering die zij maken is dat je geen US person mag zijn. De fees zijn daar in ieder geval een stuk lager dan de fees die jij noemt...
Dit is het enige platform zonder registratie of maandelijkse/jaarlijkse fees. Andere platforms kosten geld om er gebruik van te maken maar hanteren dezelfde fees. Zij maken gebruik van dezelfde fonds providers (AMP, Vanguard, Nikko etc). Ik heb verschillende platforms bekeken en er zijn verschillende 'reviews' en 'comparisons' gemaakt tussen het aanbod waar gekeken wordt welke de beste of meest voordelig is. This is the one..Longcat schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:58:
Dit is het enige vanguard fonds waar ik toegang tot heb, met een fee van 0.2%
Als ik het in nederland zou doen krijg ik bij elke overschrijving transactie kosten... Plus valuta wissel kosten... Lijkt me niet her meest voordelig.
Hier een overzicht:

[ Voor 58% gewijzigd door bluebear op 06-02-2019 19:42 ]
@bluebear pff wat raar.. ik zou uitzoeken wat er in die Vanguard zit vs. AMP all country global en dan alles daarin gooien. EM en de bonds zijn het imo niet waard met zon mega fee.
De vanguard is basically de MSCI World ex Australia, ex Tobacco, ex Controversial Weapons, ex Nuclear Weapons. De AMP All Country tracks de MSCI ACWI (developed countries + emerging).Longcat schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:50:
@bluebear pff wat raar.. ik zou uitzoeken wat er in die Vanguard zit vs. AMP all country global en dan alles daarin gooien. EM en de bonds zijn het imo niet waard met zon mega fee.
Dus ik weet niet wat slimmer is...
De hogere fees van bijv. de EM is ook omdat het een managed fonds is.
Maargoed, ik zal een 70:30 spread doen van the Vanguard en dan de AMP NZ Shares (dat is gelijk aan de FNZ; een index van de top 50 bedrijven in NZ)
[ Voor 14% gewijzigd door bluebear op 06-02-2019 20:52 ]
@bluebear waarom wil je eigenlijk in NZ aandelen met 30%? Wat betreft Vanguard vs AMP zou ik de laatste kiezen vanwege grotere diversificatie. MSCI ACWI is breder dan MSCI WORLD.
Dat zie ik in mijn portfolio ook. Inkomsten voor uitlenen in januari is goed voor maar liefst 0,003% van mijn portfoliowaarde, omdat de meeste aandelen niet heel veel geshort, en dus uitgeleend worden.Hielko schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:23:
[...]
Ik zit bij IB en daar kan je ervoor kiezen om je aandelen uit te lenen (en deel je in de inkomsten) en kan je ook keurig zien welke aandelen je uitleent en hoeveel je daar voor krijgt. Over het algemeen worden aandelen nauwelijks uitgeleend, en als je er over nadenkt is dat ook niet zo heel gek. Want de gemiddelde short interest voor aandelen is minder dan 5%. Dus tenzij je hele portfolio vol met dubieuze bedrijven zit die iedereen wil shorten zal het wel aardig los lopen (en dan heb je waarschijnlijk wel grotere problemen....).
Voor ons particulieren maakt het uiteindelijk geen groot verschil, maar een broker heeft zo'n grote schaal dat het voor hen zeker wel zinvol is. Daarnaast hebben ze zelf ook praktisch geen risico; de klanten wiens aandelen uitgeleend worden krijgen immers voldoende onderpand van de lener, mocht die niet in staat zijn om de aandelen terug te geven.
Een verschil is natuurlijk wel hoe de broker de klant aanmoedigt om het uitlenen toe te staan. Degiro kiest er voor om bepaalde kosten in rekening te brengen en bepaalde diensten niet aan te bieden wanneer je kiest voor het Custody profiel. IB kiest er voor om de helft van de opbrengst van het uitlenen te delen.
@Longcat Grotere diversificatie maar ook bijna dubbel de fee... kijkend naar de verleden 30 jaar van beide fondsen "Since their inception in 1988, cumulative returns differ by just 5% while the annualized difference is .02%!"
Een lagere fee betekend in dat geval hogere returns voor mij, nietwaar?
Je hebt gelijk, 30% is eigenlijk een te grote exposure aan NZ. denk je dat 20% ook nog te veel is?
Psychologisch hoop ik gewoon dat NZ het goed doet, beetje patriottisch denk ik.. haha
Je hebt gelijk, 30% is eigenlijk een te grote exposure aan NZ. denk je dat 20% ook nog te veel is?
Psychologisch hoop ik gewoon dat NZ het goed doet, beetje patriottisch denk ik.. haha
[ Voor 7% gewijzigd door bluebear op 06-02-2019 21:47 ]
Is het een optie voor je om een Revolut-rekening te openen? Daarmee heb je geen transactie- en geen wisselkosten tussen EUR en NZD. Wel wisselkoersrisico, uiteraard.bluebear schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:18:
[...]
Als ik het in nederland zou doen krijg ik bij elke overschrijving transactie kosten... Plus valuta wissel kosten... Lijkt me niet her meest voordelig.
heel even snel bekeken maar ik zie toch dit:Anakha schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 00:15:
[...]
Is het een optie voor je om een Revolut-rekening te openen? Daarmee heb je geen transactie- en geen wisselkosten tussen EUR en NZD. Wel wisselkoersrisico, uiteraard.
De review op deze website is niet geweldig en geeft me geen vertrouwen in Revolut.Kosten voor overschrijvingen in valuta anders dan euro: Interbank koers + 0,5%
In any case. Bedankt voor het meedenken! Maar ik denk dat ik liever al mijn bankzaken in het land houd waar ik woon.Wat vooral opvalt is dat Revolut nog wel eens geld kwijt raakt, dus er wordt een overboeking gedaan naar een Revolut account en vervolgens is het geld spoorloos. Dat is niet zomaar een enkele keer, maar aan de lopende band.
[ Voor 39% gewijzigd door bluebear op 07-02-2019 01:35 ]
Dit gaat off-topic, maar kijk eens op het Revolut forum: Revolut (incl IBAN en Premium)
Die 0,5% betaal je alleen buiten kantooruren, omdat de beurzen dan natuurlijk dicht zijn.
Die 0,5% betaal je alleen buiten kantooruren, omdat de beurzen dan natuurlijk dicht zijn.
Je bent al exposed aan de NZ economie met je eigen leven. Als ik het goed begrijp werk je in NZ? Als de economie van NZ goed gaat, dan profiteer jij mee. Je kan dus het best helemaal geen exposure hebben. Als je toch exposure wil vanuit een 'fun' oogpunt, dan zou ik je aanraden dit te beperken tot max. 10%.bluebear schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:47:
@Longcat Grotere diversificatie maar ook bijna dubbel de fee... kijkend naar de verleden 30 jaar van beide fondsen "Since their inception in 1988, cumulative returns differ by just 5% while the annualized difference is .02%!"
Wat betreft de returns, als je twee vergelijkbare of identieke fondsen hebt met verschillende fees, dan ga je hogere returns behalen bij het fonds met lagere fees. Maar historische rendementen zeggen niet alles. Ik zou bij Vanguard World vs AMP world vooral kijken naar welke landen ze in zitten en wat jou het meest aanspreekt. De fees zijn niet zo veel hoger in absolute zin (in relatieve zin inderdaad wel ja).
[ Voor 17% gewijzigd door Longcat op 07-02-2019 09:46 ]
Stel dat je een miljoen mag beleggen in ETF's, om maar even een groot bedrag te noemen. Zouden jullie het dan spreiden over meerdere instellingen om zo het risico iets te beperken? Ik begrijp dat het risico dat bijvoorbeeld De Giro failliet gaat vrij klein is maar als ik het goed begrijp kost het maar een klein beetje om het bedrag over meerdere instellingen te spreiden. Ben benieuwd wat jullie hierover denken.
Ik ben (nog steeds) erg geinteresseerd in biotech startups maar loop een beetje tegen het feit aan dat veel nieuws in de US voor- of nabeurs bekend wordt gemaakt, waarbij ik bij DeGiro gebonden ben aan handelstijden tussen 15:30-22:00 uur voor de US. Dit terwijl de Pre- en Afterhours vaak al grote koerssprongen laten zien. Gisteren bijvoorbeeld zat een van de bedrijven op mijn watchlist al op +20% voorbeurs met bijna 500.000 verhandelde stocks, om uiteindelijk op ongeveer +30% z'n dagtop te hebben. Als je dan pas kunt instappen als de grootste sprong al geweest is, dan heb je direct een fikse achterstand.
Hoe kan het dat er stukken verhandeld kunnen worden buiten de officiële beurstijden en zijn er Nederlandse brokers die dat ook aanbieden?
Hoe kan het dat er stukken verhandeld kunnen worden buiten de officiële beurstijden en zijn er Nederlandse brokers die dat ook aanbieden?
@Philflow Heb je deze vraag niet al eens gesteld? Komt bekend voor. Hoe dan ook, je hebt geen risico.
Website degiro:
Website degiro:
U kunt veilig beleggen bij DEGIRO. Al uw beleggingen staan namelijk in een apart bewaarbedrijf en zijn gescheiden van DEGIRO. Doordat uw beleggingen in een apart bewaarbedrijf zijn ondergebracht zijn uw beleggingen beschermd tegen crediteuren van DEGIRO. De enige taak van het bewaarbedrijf is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Het voert geen andere activiteiten uit. Dit mag juridisch ook niet. Mocht er onverhoopt iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel, maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf.
Ik zie dat er een aantal US brokers zijn die dit aanbieden, maar normaal gesproken is dit niet voor particulieren weggelegd. Die trades gaan niet via de stock exchange maar via een ECN. Verder snap ik je voorbeeld niet helemaal. Als het aandeel pre-market al +20% stond, dan had je toch hooguit 10% kunnen pakken? Had je niet op een vergelijkbare koers kunnen instappen toen de markt opende?coelho schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:24:
Ik ben (nog steeds) erg geinteresseerd in biotech startups maar loop een beetje tegen het feit aan dat veel nieuws in de US voor- of nabeurs bekend wordt gemaakt, waarbij ik bij DeGiro gebonden ben aan handelstijden tussen 15:30-22:00 uur voor de US. Dit terwijl de Pre- en Afterhours vaak al grote koerssprongen laten zien. Gisteren bijvoorbeeld zat een van de bedrijven op mijn watchlist al op +20% voorbeurs met bijna 500.000 verhandelde stocks, om uiteindelijk op ongeveer +30% z'n dagtop te hebben. Als je dan pas kunt instappen als de grootste sprong al geweest is, dan heb je direct een fikse achterstand.
Via IB of de afgeleiden daarvan zoals Lynx kan je als Nederlander zonder problemen pre-market handelen. Overigens gaan die trades ook gewoon via de normale beurzen zoals de NYSE of Nasdaq.Longcat schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:37:
[...]
Ik zie dat er een aantal US brokers zijn die dit aanbieden, maar normaal gesproken is dit niet voor particulieren weggelegd. Die trades gaan niet via de stock exchange maar via een ECN. Verder snap ik je voorbeeld niet helemaal. Als het aandeel pre-market al +20% stond, dan had je toch hooguit 10% kunnen pakken? Had je niet op een vergelijkbare koers kunnen instappen toen de markt opende?
Aha, dan zal mijn informatie gedateerd zijn.Hielko schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:54:
[...]
Via IB of de afgeleiden daarvan zoals Lynx kan je als Nederlander zonder problemen pre-market handelen. Overigens gaan die trades ook gewoon via de normale beurzen zoals de NYSE of Nasdaq.
Het grote verschil is dat buiten de normale handelsuren vaak het belangrijke nieuws uitkomt, en er dus ook een extra stukje risico zit in het handelen op die tijden. Als jij bijv. een GTC verkooporder in hebt liggen iets boven de huidige marktprijs en er komt nieuws uit het bedrijf voor een premie van 100% wordt overgenomen dan ben je flink de pineut. En hetzelfde kan natuurlijk voor doorlopende kooporders als er net negatief nieuws uitkomt. Dus lijkt me zinvol dat mensen daar specifiek voor moeten kiezen als ze hun orders aanmaken.Longcat schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:57:
[...]
Aha, dan zal mijn informatie gedateerd zijn.Op zich vreemd dat de openingstijden dan niet gewoon verruimd worden als je 'gewoon' kan traden via de normale beurzen.
Ja, dat is precies het punt. Ik kon nog maximaal 10% pakken, maar had ik mijn aankoop om of net na 14:00 uur kunnen doen toen pre-market opende dan had ik bijna de hele run naar boven mee kunnen pakken.Longcat schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:37:
[...]
Ik zie dat er een aantal US brokers zijn die dit aanbieden, maar normaal gesproken is dit niet voor particulieren weggelegd. Die trades gaan niet via de stock exchange maar via een ECN. Verder snap ik je voorbeeld niet helemaal. Als het aandeel pre-market al +20% stond, dan had je toch hooguit 10% kunnen pakken? Had je niet op een vergelijkbare koers kunnen instappen toen de markt opende?
Soortgelijke vraag inderdaad, nu aangevuld met een specifiek 'groot' bedrag als voorbeeld (1 miljoen).Longcat schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:30:
@Philflow Heb je deze vraag niet al eens gesteld? Komt bekend voor. Hoe dan ook, je hebt geen risico.
Ik zou zelf denken dat er met het bewaarbedrijf ook wel iets mis kan gaan. Kleine kans, maar als ik jou goed begrijp zou jij het gewoon bij De Giro houden.
Wat doet je denken dat je premarket op 0% kon instappen? Opende het pre-market misschien ook gewoon niet op +20%? En als ie lager opende, hoeveel volume was dat? en hoe lang bleef het op die lage prijs? en denk je echt dat jij sneller was geweest dan de andere traders die pre-market handelden?coelho schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:49:
[...]
Ja, dat is precies het punt. Ik kon nog maximaal 10% pakken, maar had ik mijn aankoop om of net na 14:00 uur kunnen doen toen pre-market opende dan had ik bijna de hele run naar boven mee kunnen pakken.
Vandaag verscheen een negatieve dividend accrual van 2 cent per aandeel BILI op mijn statement bij IB. Ik denk dat dit de ADR pass-through fee is van dit aandeel. Als het goed is zal dit ook bij de betaling vermeld staan, maar de manier hoe het nu als dividend accrual genoteerd staat is een beetje verwarrend. Pay date is 12 feb dus over een week weet ik het zeker
Verdien €25,- zonder moeite 
Cijfercode invoeren bij aanmelden voor €25 winst -> referals zijn niet toegestaan
Je stort €50,- en je krijgt €25,- opzeggen kan na 3 maanden.
Link: https://www.robeco.nl/lat...eco-one/kies-variant.html
Als je van alle kleine beetje helpen houdt.
Kies Defensief, dan is je 'belegging' waardevast.
Cijfercode invoeren bij aanmelden voor €25 winst -> referals zijn niet toegestaan
[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 08-02-2019 00:23 ]
* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9
Inderdaad. Als je denkt dat je makkelijk gratis geld had kunnen verdienen als je maar pre-market kon handelen: think again.Hielko schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:55:
[...]
Wat doet je denken dat je premarket op 0% kon instappen? Opende het pre-market misschien ook gewoon niet op +20%? En als ie lager opende, hoeveel volume was dat? en hoe lang bleef het op die lage prijs? en denk je echt dat jij sneller was geweest dan de andere traders die pre-market handelden?
[ Voor 10% gewijzigd door writser op 07-02-2019 21:10 ]
Onvoorstelbaar!
Je linkje werkt niet, ook niet als je de .html achter plakt.NeoMe schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:05:
Cijfercode invoeren bij aanmelden voor €25 winst -> referal verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 08-02-2019 00:24 ]
https://www.robeco.nl/lat...eco-one/kies-variant.htmlDacuuu schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:10:
[...]
Je linkje werkt niet, ook niet als je de .html achter plakt.
Gewoon via de website rekening openen en code gebruiken
[ Voor 10% gewijzigd door NeoMe op 07-02-2019 21:13 ]
* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9
Mensen ik ben dringend op zoek naar een goede "S&P small cap 600" ETF.
Ik heb de ishares Small cap 600 gevonden maar die is alleen te verkrijgen op XET, LSE en SWX.
IE00B2QWCY14
Enige met goede volume is LSE maar daar wil ik liever wegblijven met de brexit int vooruitzicht.
Iemand suggesties? Help!!!
Ik heb de ishares Small cap 600 gevonden maar die is alleen te verkrijgen op XET, LSE en SWX.
IE00B2QWCY14
Enige met goede volume is LSE maar daar wil ik liever wegblijven met de brexit int vooruitzicht.
Wat is het probleem met LSE in het kader van brexit? Ik zie geen impact.AudiRS3 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:02:
Mensen ik ben dringend op zoek naar een goede "S&P small cap 600" ETF.
IE00B2QWCY14
De code heb je niet nodig voor deelname aan de actie, dat is een referralcode.NeoMe schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:05:
Cijfercode invoeren bij aanmelden voor €25 winst -> 'knip'
'Defensief' is overigens zeker niet waardevast. Kijk bijvoorbeeld naar het rendement over het afgelopen jaar.
Mocht iemand dit product trouwens overwegen: de kosten liggen tussen 1,05% en 1,37% per jaar afhankelijk van waarde en profiel. Een goedkope ETF doet dit veel beter, en dat levert meer op dan de €25 van deze actie.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 07-02-2019 22:30 ]
Precies. Optyfen met die referral spam.Zr40 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:28:
[...]
De code heb je niet nodig voor deelname aan de actie, dat is een referralcode.
Onvoorstelbaar!
Klopt. ik heb nuLongcat schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:45:
[...]
Je bent al exposed aan de NZ economie met je eigen leven. Als ik het goed begrijp werk je in NZ? Als de economie van NZ goed gaat, dan profiteer jij mee. Je kan dus het best helemaal geen exposure hebben. Als je toch exposure wil vanuit een 'fun' oogpunt, dan zou ik je aanraden dit te beperken tot max. 10%.
Wat betreft de returns, als je twee vergelijkbare of identieke fondsen hebt met verschillende fees, dan ga je hogere returns behalen bij het fonds met lagere fees. Maar historische rendementen zeggen niet alles. Ik zou bij Vanguard World vs AMP world vooral kijken naar welke landen ze in zitten en wat jou het meest aanspreekt. De fees zijn niet zo veel hoger in absolute zin (in relatieve zin inderdaad wel ja).
80% Vanguard International Shares Select Exclusions Index Fund
10% AMP Capital NZ Shares Index Fund
10% AMP Capital Australasian Property Index Fund
10% NZ top 50 company shares omdat ik toch wat homebase exposure wil hebben.
10% property omdat ik ook daar wat exposure wil; ik heb tenslotte (nog) geen koophuis oid.
[ Voor 8% gewijzigd door bluebear op 08-02-2019 06:11 ]
@bluebear goed bezig! Nu lekker lang van de verkoopkantoor afblijven en dan komt het zeker goed.
en lekker elke week (of fortnight) geld inleggenLongcat schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:42:
@bluebear goed bezig! Nu lekker lang van de verkoopkantoor afblijven en dan komt het zeker goed.
UTFS/
[ Voor 99% gewijzigd door honmashinsei op 08-02-2019 10:04 ]
Ben bang dat niemand hier daar ervaring mee heeft. Als je even naar boven scrollt zie je het ook nergens terugkomen
Baytep schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:02:
Ben bang dat niemand hier daar ervaring mee heeft. Als je even naar boven scrollt zie je het ook nergens terugkomen
Ik ben me nog verder aan het verdiepen in de vergelijking tussen VWRL op normale Giro account vs. IWDA + EMIM op custody account.
Zit er qua dividend lekkage een verschil tussen deze? Ik begrijp dividend lekkage nog niet goed.
Zit er qua dividend lekkage een verschil tussen deze? Ik begrijp dividend lekkage nog niet goed.
Dividendlekkage houdt in dat het fonds belasting moet betalen over ontvangen dividend. Omdat het dividend van de onderliggende aandelen betaald wordt aan het fonds, kan jij de door het fonds betaalde dividendbelasting niet verrekenen in je inkomstenbelasting.
Dit wordt ‘lekkage’ genoemd omdat als je de aandelen zelf in bezit zou hebben (zonder het fonds), dan zou je als Nederlander effectief geen dividendbelasting te betalen. Je betaalt het wel, maar krijgt het in veel gevallen terug als voorheffing op de inkomstenbelasting.
Ik geloof dat er Nederlandse fondsen zijn die vanwege hun status als beleggingsinstelling geen dividendbelasting hoeven te betalen, maar kijk goed of het daadwerkelijk gunstig is om daar voor te kiezen. Let bijvoorbeeld op dat de eventueel hogere kosten niet hoger zijn dan wat je zou besparen op dividend.
Dit wordt ‘lekkage’ genoemd omdat als je de aandelen zelf in bezit zou hebben (zonder het fonds), dan zou je als Nederlander effectief geen dividendbelasting te betalen. Je betaalt het wel, maar krijgt het in veel gevallen terug als voorheffing op de inkomstenbelasting.
Ik geloof dat er Nederlandse fondsen zijn die vanwege hun status als beleggingsinstelling geen dividendbelasting hoeven te betalen, maar kijk goed of het daadwerkelijk gunstig is om daar voor te kiezen. Let bijvoorbeeld op dat de eventueel hogere kosten niet hoger zijn dan wat je zou besparen op dividend.
Specifiek wat betreft dividend lekkage niet, beide hebben evenveel lekkage. Alleen wat overblijft stopt Blackrock terug in je aandeel terwijl Vanguard het 4x per jaar uitkeert.Philflow schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:37:
Ik ben me nog verder aan het verdiepen in de vergelijking tussen VWRL op normale Giro account vs. IWDA + EMIM op custody account.
Ik zou eerder kijken naar EMIM en de kosten daarvan. Dacht niet dat deze in de kernselectie zit dus dat betekent kosten en eventueel ook nog aansluitingskosten van een specifieke beurs.
Duidelijk.Miki schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:57:
[...]
Specifiek wat betreft dividend lekkage niet, beide hebben evenveel lekkage. Alleen wat overblijft stopt Blackrock terug in je aandeel terwijl Vanguard het 4x per jaar uitkeert.
Wat vind jij van deze redenering? Volgens hem zou de dividend lekkage en reden zijn om een alternatief te nemen. https://www.trackerbelegger.nl/genoodzaakt-tot-verandering/
Bij een eenmalige grote aanschaf vind ik de transactie kosten erg meevallen. De aansluitingskosten zijn dacht ik niet van toepassing omdat het gewoon op de Amsterdamse beurs is genoteerd?Ik zou eerder kijken naar EMIM en de kosten daarvan. Dacht niet dat deze in de kernselectie zit dus dat betekent kosten en eventueel ook nog aansluitingskosten van een specifieke beurs.
Mja ik kan hem niet geheel volgen in zijn keuzes. Vergelijken van een fonds met etf’s vind ik onhandig omdat je appels met peren vergelijkt. Actiam hanteert namelijk ook instapkosten en versleuteld een deel van haar kosten in de opbrengsten. Dit is hier al eerder in dit topic aan bod gekomen.Philflow schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:12:
[...]
Duidelijk.
Wat vind jij van deze redenering? Volgens hem zou de dividend lekkage en reden zijn om een alternatief te nemen. https://www.trackerbelegger.nl/genoodzaakt-tot-verandering/
[...]
Bij een eenmalige grote aanschaf vind ik de transactie kosten erg meevallen. De aansluitingskosten zijn dacht ik niet van toepassing omdat het gewoon op de Amsterdamse beurs is genoteerd?
Persoonlijk denk ik dat onderaan de streep de verschillen te verwaarlozen zijn. De regionale spreiding van zowel Actiam, IWDA en VWRL komen in “grote mate” overeen.
[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 08-02-2019 16:06 ]
Als ze in grote mate overeenkomen, lijkt het me juist wel interessant om je TER zo laag mogelijk te houden en eerder voor de IWDA's te gaan?Persoonlijk denk ik dat onderaan de streep de verschillen te verwaarlozen zijn. De regionale spreiding van zowel Actiam, IWDA en VWRL komen in “grote mate” overeen.
(Dat is in ieder geval mijn strategie)
xbox: pvanst1p
De TER van IWDA is lager alleen VWRL heeft een betere spreiding doordat het ook emerging markets heeft en daardoor iets duurder is.piripi schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:12:
[...]
Als ze in grote mate overeenkomen, lijkt het me juist wel interessant om je TER zo laag mogelijk te houden en eerder voor de IWDA's te gaan?
(Dat is in ieder geval mijn strategie)
Die spreiding kan overigens 2 kanten opwerken. In de afgelopen 5 jaar heeft IWDA iets beter gepresteerd dan VWRL doordat het iets meer in Amerikaanse aandelen zat. Dat kan met de huidige economische vooruitzichten in de VS echter weer anders uitpakken.
Begrijp me goed, als je ze 1 op 1 gaat vergelijken op onderliggende aandelen dan zie je de verschillen goed. Alleen op geografisch gebied ontlopen ze elkaar niet heel veel. Daardoor zijn de verschillen onderling niet extreem maar in de marge van elkaar.
http://www.morningstar.nl...&tab=13&InvestmentType=FE
[ Voor 19% gewijzigd door Miki op 08-02-2019 16:30 ]
Klopt helemaal, ik refereerde eerder tussen het verschil van Actiam en de andere 2.
Naast IWDA heb ik momenteel SXRJ (MSCI EMU Small Cap UCITS ETF), maar eentje voor de Emerging markets staat ook nog op mijn aankoopplan. Misschien eens de Vanguard VWRL bekijken, dan is de spreiding beter met mijn verwachtingen...
Bedankt!
Naast IWDA heb ik momenteel SXRJ (MSCI EMU Small Cap UCITS ETF), maar eentje voor de Emerging markets staat ook nog op mijn aankoopplan. Misschien eens de Vanguard VWRL bekijken, dan is de spreiding beter met mijn verwachtingen...
Bedankt!
xbox: pvanst1p
Hmm, SXRJ? Zit die in de kernselectie? Zelf heb ik DJSC (kernselectie). Vanwaar je keuze voor SXRJ?piripi schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:36:
Klopt helemaal, ik refereerde eerder tussen het verschil van Actiam en de andere 2.
Bedankt!
Als je op Actiam in de topic zoekt kom je aardig wat info en vergelijkingen tegen.piripi schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:36:
Bedankt!
Wat bij mij is blijven hangen is, instapkosten en verkoopkosten en een significante spread. Daarnaast heb ik geen hoge pet op van Vivat, de holding waar Actiam onder valt.
Famous last wordsArdbeg10 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:33:
@Videopac
@Blazer Coke
Ok, zal ik dan eens een poging wagen om een analyse hier te delen: United Carpets. Een Engels franchise bedrijf dat actief is in de retail sector, en dan met name binnen de vloerbedekking en bedden.
[..]
Maar voor de lange termijn valuebelegger biedt het wel heel mooie kansen terwijl het neerwaarts potentieel erg klein is. Full disclosure: Ardbeg10 is long in United Carpets.
Anyway, schiet maar raak!
@Ardbeg10 Heb jij je mening nog herzien? Nog iets bijgekocht?
Onvoorstelbaar!
https://www.reddit.com/r/...you_get_what_you_pay_for/Longcat schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:30:
Website degiro:
[...]
Geen risico?
E.g. DeGiro
What can I say, I’m pretty speechless. I always naively thought that shares could only be held under custody by a bank, but it turns out that DeGiro holds shares under custody in two of its own Special Purposes Vehicles (AKA “SPV”), Stichting (“Stichting” means “Foundation” in Dutch) Degiro and Stichting Degiro II (see DeGiro Client Agreement)! Frankly, I think this should be plain illegal. SPV in finance is just synonym of “dodgy”.
What does this imply with regards to the criteria I set out above? Well,
Credit rating: Obviously no “reputable” credit rating agency has rated it. You’re in the dark here.
Capital adequacy ratios: DeGiro boasts on it’s website:
”The regulatory capital requirements of DEGIRO are under prudential supervision of the Dutch Central Bank (DNB).” (Source)
But then you go to DeGiro B.V.’s 2016 annual accounts and under “Minimum capital requirements” you find the following:
”The minimum capital requirement that is applicable for UCITS and AIFs depositaries amounts to EUR 112,500. The equity level as per year-end 2016 equals EUR 137,020 (2015: EUR 141,587), which means that the Company is adequately capitalised.”
LOL!
Basically, a lot of you FI’ers have more money saved than DeGiro’s capital reserves in case things get nasty. In fact, there have already been official complaints to the various regulators regarding this (example here). Someone should really teach them about Basel III.
Financial regulator: Well, as a broker, they are definitely regulated by the Dutch Authority for Financial Markets (AKA “AFM”), however, only banks are supervised by the DNB and ECB, although they claim to be supervised by the DNB also. Perhaps they’re right, but it doesn’t inspire me much confidence. They definitely don’t face the stringent requirements that banks do.
Investor compensation scheme: The investor compensation scheme under Dutch law for companies like DeGiro is only EUR 20,000.00. You can easily find schemes which afford you more protection than this.
Leuk die quote maar wat kunnen we ermee? Duid e.e.a eens.kthxbye schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 01:13:
[...]
https://www.reddit.com/r/...you_get_what_you_pay_for/
Geen risico?
[...]
Bij het openen van je account wordt je gewezen op de constructie omdat ze geen bankvergunning hebben. Je hebt dus bv DeGiro die het handelsplatform betreft en de medewerkers en het bewaarbedrijf waar de aandelen in worden bewaard van de klanten. Nogal wiedes dat die twee onlosmakelijk met elkaar verweven zijn. Deze constructie is echt wel door de AFM en VEB tegen het licht gehouden zoniet door hun concurrenten bekeken om te verlinken.
Dat DeGiro bv wellicht een ton in de boeken heeft staan zegt dus geheel niets en zal gewoon het bedrag zijn om de boel draaiende te houden.
Als we kijken naar stabiliteit dan hoor je weinig slechte verhalen over de DeGiro terwijl Binck straks wordt overgenomen door Saxo omdat die aan het kwakkelen zijn. De kans dat je straks geplukt gaat worden om de overname kosten terug te laten verdienen zijn praktisch gegarandeerd.
Verder is het zo ie zo verstandig om boven de €20000 opnieuw je broker te heroverwegen ivm kosten en veiligheid.
@kthxbye heel veel blabla in die quote. Waarom zou een bewaarbedrijf überhaupt kapitaal moeten aanhouden? En wat zou er mis moeten gaan? Hoe zou een bewaarbedrijf in slecht weer kunnen komen?
Reactie degiro
Reactie degiro
The point raised about understanding how assets are held is an extremely good point by the author. This question forms the basis of our structure. DEGIRO started as a broker for professional investors. Professionals understand this point all too well and want to minimize counter party risk to their broker. To meet this demand of professional investors DEGIRO takes all clients’ assets outside of the legal entity DEGIRO and puts these assets in separate legal entities which are depositories (Stichting DEGIRO I or DEGIRO II).
In practice this means that if something happens to DEGIRO, creditors cannot claim clients’ assets. This is contrary to a bank where some assets, like clients’ money, becomes part of the balance sheet of the banks. To offset this counterparty risk, governments introduced compensation schemes.
So in short, DEGIRO’s structure, which meets the requirements of professional investors, makes a compensation scheme redundant. However, one still applies as we are a licensed entity.
The personal opinion of the author, that our structure should be illegal, is groundless. In our view it’s actually a very safe structure. This structure is fully compliant with financial legislation. We don’t find it productive to discuss the personal views of the author on financial regulations.
DEGIRO is part of the LPE Group and client assets are held in the separate entities Stichting DEGIRO I & II. Noting equity levels of only DEGIRO B.V. is irrelevant in this regards.
DEGIRO is regulated by the Netherlands Authority for the Financial Markets (AFM) and is under the capital requirements of the Dutch Central Bank (DNB). These are by no means less strict regulators.
Last, with regards to using an omnibus account; this is common in professional brokerage. We also see it more frequently being used for retail brokerage services, especially in Spain. Omnibus accounts are very efficient, keep trading costs low and don’t impact your ultimate beneficial ownership.
[ Voor 84% gewijzigd door Longcat op 09-02-2019 10:40 ]
Kun je daar wat dieper op ingaan? Hoe zou jij het aanpakken bij een veel groter bedrag?Miki schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:02:
[...]
Verder is het zo ie zo verstandig om boven de €20000 opnieuw je broker te heroverwegen ivm kosten en veiligheid.
Weet ik nu nog nietPhilflow schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 14:06:
[...]
Kun je daar wat dieper op ingaan? Hoe zou jij het aanpakken bij een veel groter bedrag?
Wat ik wel weet is, dat zodra ik zover ben opnieuw een eea ga afwegen. Voor mij is nu van belang om mijn vermogen op te bouwen en daar hoort dus ook lage kosten bij. Gezien de beleggerscompensatieregeling ben ik nu safe, mocht er iets gebeuren met mijn account of eventueel omvallen van de DeGiro.
Zit ik daaroverheen dan zal ik me dus opnieuw beraden of ik nog door wil bij DeGiro. Misschien is DeGiro tegen die tijd niet meer de goedkoopste, zijn er andere interessante brokers of kies ik wellicht een grootbank als de kosten te overzien zijn. Ander bedrag andere afwegingen.
Ik hou me er dus niet mee bezig zolang het nog niet zover is maar is wel onderdeel van mijn plan.
Zie ook https://www.afm.nl/nl-nl/...en/beschermingsregelingen
Maar het is wel wat vaag, samenvattend:
Je broker is wel of geen bank.
Wel bank, dan geen vermogensscheiding verplicht en de belegger valt onder depositostelsel van max 100K.
Geen bank, dan is vermogensscheiding verplicht. Op zich dus een veilige situatie als belegger. Als je broker zich niet aan de vermogensscheiding houdt, dan kan het beleggerscompensatiestelsel van 20K gelden. Kan dus ook niet.
Dus die 20K krijg je in feite alleen als AFM z'n werk niet goed heeft gedaan, en dan nog niet gegarandeerd.
Wel bank, dan geen vermogensscheiding verplicht en de belegger valt onder depositostelsel van max 100K.
Geen bank, dan is vermogensscheiding verplicht. Op zich dus een veilige situatie als belegger. Als je broker zich niet aan de vermogensscheiding houdt, dan kan het beleggerscompensatiestelsel van 20K gelden. Kan dus ook niet.
Dus die 20K krijg je in feite alleen als AFM z'n werk niet goed heeft gedaan, en dan nog niet gegarandeerd.
Als je aandelen in een bewaarbedrijf zitten die geen commerciële activiteiten mag ondernemen (ik kopier uit je linkje) dan zit je geld toch altijd goed?Aikon schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:01:
Zie ook https://www.afm.nl/nl-nl/...en/beschermingsregelingen
Uitzondering hierop denk ik is het normal/custody account iets waarbij je aandelen uitgeleend worden. Als je op die manier je geld kwijtraakt dan kan je niet terugvallen op die 20k regeling < iemand moet dit eventueel verifiëren.
Ik merk dat ik niet het eetlust heb voor dat uitleningsrisico. Ik research het teveel en het is mij nog steeds niet inzichtelijk hoeveel risico ik precies loop, behalve dat het 'minimaal' is. Ik ga voor mijn eigen gemoedsstemming wisselen van een normal naar custody.
Nee @Aikon is bezig met stemmingmakerij.Lainey23 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:56:
[...]
Als je aandelen in een bewaarbedrijf zitten die geen commerciële activiteiten mag ondernemen (ik kopier uit je linkje) dan zit je geld toch altijd goed?
Uitzondering hierop denk ik is het normal/custody account iets waarbij je aandelen uitgeleend worden. Als je op die manier je geld kwijtraakt dan kan je niet terugvallen op die 20k regeling < iemand moet dit eventueel verifiëren.
Ik merk dat ik niet het eetlust heb voor dat uitleningsrisico. Ik research het teveel en het is mij nog steeds niet inzichtelijk hoeveel risico ik precies loop, behalve dat het 'minimaal' is. Ik ga voor mijn eigen gemoedsstemming wisselen van een normal naar custody.
Het bewaarbedrijf moet namelijk een extra reserve achter de hand houden bij het uitlenen. Daarnaast zal DeGiro niet zomaar effecten uitlenen als daartegenover ook weer geen solide onderpand aanwezig is. Immers is hun verdienmodel het uitlenen van effecten dus dan ga je niet speculeren met je inkomstenbron.
Nogmaals het moet echt giga fout gaan en dan komt de AFM ook nog eens om de hoek kijken als dat zover is.
Daarnaast lenen veel bedrijven die etf’s verhandelen ook gewoon een gedeelte van je bezit uit. Zelfs Vanguard doet dat!
De discussie over DeGiro begint een soort geloofsbeleidenis te worden voor sommigen hier waarbij om de zoveel kruistochten worden georganiseerd om allerlei fud te verspreiden. Why
Ik denk omdat het risico voor sommigen groot is doordat zij grote bedragen hebben geïnvesteerd en De Giro niet volledig transparant is over deze risico’s. Daarbij vind ik het persoonlijk logisch om je broker kritisch te blijven bekijken.
Sowieso lees ik deze berichten niet als “kruistochten en fud verspreiden”. Hooguit soms wat overbezorgdheid van beleggers aan de ene kant, en wat confirmation bias van beleggers aan de andere kant. Het zou voor iedereen prettig zijn als De Giro transparanter en duidelijker over de risico’s zou zijn.
Sowieso lees ik deze berichten niet als “kruistochten en fud verspreiden”. Hooguit soms wat overbezorgdheid van beleggers aan de ene kant, en wat confirmation bias van beleggers aan de andere kant. Het zou voor iedereen prettig zijn als De Giro transparanter en duidelijker over de risico’s zou zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door OosterF op 09-02-2019 17:28 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 04-09-2019 21:51 ]
Men is hier op het forum veel minder argwanend naar andere, duurdere brokers. Als het duur is, zal het wel goed zijn... Bij degiro de houding dat er allerlei addertjes onder het gras moeten zitten OMDAT ze goedkoper zijn. Prima, maar noem dan aub geen dingen als aandelen uitlenen en bewaarbedrijven, dat is eerder de norm dan de uitzondering. Op die manier worden nieuwe beleggers onnodig bang gemaakt.
Laat ik eerst beginnen vermelden dat ik het totaal de intentie heb om DeGiro hier te gaan verdedigen. Ik doe niet aan bedrijvenbinding, ik maak rationele keuzes. Ik zet me hier met name in om ongefundeerde en bangmakerij uit de wereld te verhelpen.
Ten eerste omdat het geen bankvergunning heeft is het verplicht om een bewaarbedrijf te hebben conform de regels van de AFM.
Op het moment dat DeGiro jouw aandelen uitleent dient zij zelf 104% aan te houden voor de situatie dat zij de aandelen niet meer kan terugleveren aan het bewaarbedrijf. Met die extra 4% kan het bewaarbedrijf weer opnieuw aandelen kopen die je evenuteel bent kwijtgeraarkt. Side note: Vanguard leent ook je aandelen uit en heeft daar 107% tegenover staan en daarvoor krijg je ook extra inkomsten (50%) terug. iShares (Blackrock) doet het ook maar is iets minder lief met delen van de opbrengsten, lees ze stoppen meer in hun zak dan dat ze aan jou uitkeren. Het is trouwens bij ETF's met fysieke replicatie gebruikelijk dat effecten worden uitgeleend, ze liggen immers toch op de plank. Dus mind you, voor de degene die hier angstig om worden, stap svp ook uit ETF's als je het zuiver op de graad wilt houden! Ook Blackrock en Vanguard kunnen in problemen komen!
Maar goed, stel het gaat mis dan speelt zich de volgende situatie af:
Inlenende partij die via de DeGiro jouw aandelen heeft geleend kan de effecten niet meer leveren omdat deze bijvoorbeeld failliet is gegaan. Vervolgens wordt het onderpand aangesproken, dit onderpand moet theoretisch al hoger gewaardeerd(>100%) zijn dan de ingeleende effecten anders leen je ze niet uit als als dat je primaire inkomstenbron is. Stel dat het onderpand ook in waarde is gedaald en daardoor de ingeleende effecten niet meer aan te kopen zijn. Dan is de SPV (bewaarbedrijf DeGiro) aan de beurt, immers heeft zij ook nog een onderpand van 104% uitstaan om eventuele verliezen af te dekken.
Het gaat dus pas mis als er een volledige en diepgaande beurscrash heeft plaatsgevonden en dus meerdere instellingen omvallen of omdat DeGiro zich niet aan regels van AFM toezicht heeft gehouden en bijvoorbeeld meer uitleent dan het in bewaring heeft. In dit laatste geval wordt je gecompenseerd. In het andere geval ben je je geld kwijt, maar dat ben je ook op het moment dat je nog wel je aandelen in bezit hebt. In dit laatste geval reken maar uit hoeveel "winst in jaren achteréén volgens" je moet maken om weer terug te komen op het oude niveau van voor de virtuele crisis.
DeGiro is niet gratis en doet niet aan liefdadigheid, hun verdienmodel zit o.a. in het uitlenen van aandelen zodat zij daar goed aan kunnen verdienen en daarvoor in de plaats krijgen wij "gratis" handelsplatform voor terug. Ik durf er zelfs een wedje op te leggen dat juist de kernselectie achter de schermen bedoeld als honeypot omdat daar hun meest uitgeleende aandelen inzitten. Nogmaals sorry als ik mensen hier opnieuw bang heb gemaakt.
Ik vertrouw DeGiro niet maar dat doe ik ook niet met alle andere instellingen, ergens wordt er geld aan je verdient. De één doet dat met een bewaarloon en allerlei afroom fee's op je dividend uitkering of transactiekosten en wijzigt ook tussentijds de tarieven (Binck, Lynx, etc. etc). De ander leent je effecten uit en strijkt daar de volledige winst van op, yes you DeGiro. En dan nog het familie bedrijf wat tussentijds van beleggingsinstelling wijzigt en je opzadelt met hogere kosten en je instap- en uitstapkosten rekent, yup Meesman
Zolang je hiervan bewust bent en kritisch je portefeuille en broker blijft volgen en daarnaast weet wat je aan het doen bent zie ik geen punt van zorg. Het gekrakeel over DeGiro en uitlenen van aandelen met simsalabim foetsie onheilsspellingen zonder een goed beargumenteerde discussie draagt niets bij aan dit topic en verstoord e.e.a alleen maar.
Zoals zo vaak al is aangehaald ben je niet zomaar je aandelen kwijt en wel hier om:Cocytus schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:14:
Dat is fijn maar heb je weinig aan als je je aandelen kwijt bent.
Ten eerste omdat het geen bankvergunning heeft is het verplicht om een bewaarbedrijf te hebben conform de regels van de AFM.
Op het moment dat DeGiro jouw aandelen uitleent dient zij zelf 104% aan te houden voor de situatie dat zij de aandelen niet meer kan terugleveren aan het bewaarbedrijf. Met die extra 4% kan het bewaarbedrijf weer opnieuw aandelen kopen die je evenuteel bent kwijtgeraarkt. Side note: Vanguard leent ook je aandelen uit en heeft daar 107% tegenover staan en daarvoor krijg je ook extra inkomsten (50%) terug. iShares (Blackrock) doet het ook maar is iets minder lief met delen van de opbrengsten, lees ze stoppen meer in hun zak dan dat ze aan jou uitkeren. Het is trouwens bij ETF's met fysieke replicatie gebruikelijk dat effecten worden uitgeleend, ze liggen immers toch op de plank. Dus mind you, voor de degene die hier angstig om worden, stap svp ook uit ETF's als je het zuiver op de graad wilt houden! Ook Blackrock en Vanguard kunnen in problemen komen!
Maar goed, stel het gaat mis dan speelt zich de volgende situatie af:
Inlenende partij die via de DeGiro jouw aandelen heeft geleend kan de effecten niet meer leveren omdat deze bijvoorbeeld failliet is gegaan. Vervolgens wordt het onderpand aangesproken, dit onderpand moet theoretisch al hoger gewaardeerd(>100%) zijn dan de ingeleende effecten anders leen je ze niet uit als als dat je primaire inkomstenbron is. Stel dat het onderpand ook in waarde is gedaald en daardoor de ingeleende effecten niet meer aan te kopen zijn. Dan is de SPV (bewaarbedrijf DeGiro) aan de beurt, immers heeft zij ook nog een onderpand van 104% uitstaan om eventuele verliezen af te dekken.
Het gaat dus pas mis als er een volledige en diepgaande beurscrash heeft plaatsgevonden en dus meerdere instellingen omvallen of omdat DeGiro zich niet aan regels van AFM toezicht heeft gehouden en bijvoorbeeld meer uitleent dan het in bewaring heeft. In dit laatste geval wordt je gecompenseerd. In het andere geval ben je je geld kwijt, maar dat ben je ook op het moment dat je nog wel je aandelen in bezit hebt. In dit laatste geval reken maar uit hoeveel "winst in jaren achteréén volgens" je moet maken om weer terug te komen op het oude niveau van voor de virtuele crisis.
AmsterdamTrader, tja die vent was (blog gestopt maar is steeds derivaten handelaar) een professionele belegger en kijkt dus met een hele andere bril naar DeGiro dan ik als buy and hold belegger die nog geen fractie van het vermogen dan dit soort pro's inlegt. Hij zal waarschijnlijk ook een brokerfee hebben als hij uberhaupt wel een broker nodig heeft die de meeste niet eens hier bij elkaar belegd hebben. Andere bedragen andere afwegingen, komt bekend voor niet waarOp zich is het uitlenen van effect niet gek, inderdaad. De vraag is of DeGiro een club is die je op dat gebied vertrouwt. Waarom mensen DeGiro niet vertrouwen, daar kun je in deze topicreeks genoeg over lezen. En op blogs (AmsterdamTrader). Het is geen club waar ik m'n geld stal (maar het uitlenen van aandelen is daarin niet doorslaggevend). Iedereen moet die afweging voor zichzelf maken en om die afweging te kúnnen maken bediscussiëren we het hier. Heeft weinig met FUD te maken.
DeGiro is niet gratis en doet niet aan liefdadigheid, hun verdienmodel zit o.a. in het uitlenen van aandelen zodat zij daar goed aan kunnen verdienen en daarvoor in de plaats krijgen wij "gratis" handelsplatform voor terug. Ik durf er zelfs een wedje op te leggen dat juist de kernselectie achter de schermen bedoeld als honeypot omdat daar hun meest uitgeleende aandelen inzitten. Nogmaals sorry als ik mensen hier opnieuw bang heb gemaakt.
Ik vertrouw DeGiro niet maar dat doe ik ook niet met alle andere instellingen, ergens wordt er geld aan je verdient. De één doet dat met een bewaarloon en allerlei afroom fee's op je dividend uitkering of transactiekosten en wijzigt ook tussentijds de tarieven (Binck, Lynx, etc. etc). De ander leent je effecten uit en strijkt daar de volledige winst van op, yes you DeGiro. En dan nog het familie bedrijf wat tussentijds van beleggingsinstelling wijzigt en je opzadelt met hogere kosten en je instap- en uitstapkosten rekent, yup Meesman
Zolang je hiervan bewust bent en kritisch je portefeuille en broker blijft volgen en daarnaast weet wat je aan het doen bent zie ik geen punt van zorg. Het gekrakeel over DeGiro en uitlenen van aandelen met simsalabim foetsie onheilsspellingen zonder een goed beargumenteerde discussie draagt niets bij aan dit topic en verstoord e.e.a alleen maar.
Dit is alleen een verschil in uitleg. De het ene fonds haalt een deel van de kosten en management fee uit de inkomsten van uitlenen, het andere fonds laat het ten goede komen aan het fondsvermogen en haalt de kosten en fees uit de TER, die daarom iets hoger is. Onder de streep betekent het hetzelfde.Miki schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:57:
Vanguard leent ook je aandelen uit en heeft daar 107% tegenover staan en daarvoor krijg je ook extra inkomsten (50%) terug. iShares (Blackrock) doet het ook maar is iets minder lief met delen van de opbrengsten, lees ze stoppen meer in hun zak dan dat ze aan jou uitkeren.
Maar dit maakt de TER wel lastiger vergelijkbaar. Klein minpunt voor het fonds dat snoept van de uitleeninkomsten.
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 09-02-2019 21:19 ]
.
[ Voor 119% gewijzigd door Cocytus op 04-09-2019 21:51 ]
Kun je mij de goede kant opsturen? Ik heb deze discussie gemist.Cocytus schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:20:
De strapatsen van DeGiro zijn hier breed uitgemeten, wat zij doen is echt wat anders dan Binck, Lynx of Vanguard.
Ik ben ook niet heel tevreden met mijn pensioenrekening bij DeGiro. Extreem duur ten opzichte van normale DeGiro rekeningen (maandelijks percentage account kosten, hogere connectivity fee, forse exitkosten), en ik mis de mogelijkheden die ik bij IB heb. De enige reden dat ik er blijf is dat er geen fatsoenlijk alternatief bestaat voor een lijfrentebeleggingsrecht waarbij ik zelf kan beleggen (buiten een beperkte set van fondsen).
Ik neem aan dat je over de onthullingen van onder andere amsterdamtrader doelt. Zo ja dan doel je specifiek op intern matchen en hun eigen hedgefund Hiq. Allemaal gelezen maar voor mij als (zeer) kleine buy and hold belegger niet relevant. Dat wordt het wel als je een serieuze trader bent en/of met zeer grote bedragen gaat beleggen. Zodoende dat ik al eerder aangaf dat je te allen tijden kritisch moet blijven.Cocytus schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:20:
@Miki Ik wil niet in detail ingaan op je post, maar dit is een gevalletje false equivalence. De strapatsen van DeGiro zijn hier breed uitgemeten, wat zij doen is echt wat anders dan Binck, Lynx of Vanguard.
[...]
Ik noem niks, ik zeg er expliciet bij dat securities lending voor mij geen doorslaggevend punt is. Overigens is het niet waar dat alle partijen standaard je aandelen uitlenen. Voor een broker is dat zelfs vrij ongebruikelijk. Bij Binck moet je het bijv. actief aanzetten en Lynx / IB doet het alleen als je rood staat of met margin aandelen koopt, wat voor de meesten hier niet het geval zal zijn. Verder is er wat mij betreft een verschil in de kans dat DeGiro omvalt of dat Vanguard omvalt. Dat is een gevoel dat ik niet per sé met cijfers kan onderbouwen - dat zeg ik er duidelijk bij en iedereen moet daarmee doen wat hij/zij zelf wil.
Ik beleg om die reden alleen maar ‘netto’. Lage kosten en op mijn voorwaarden. Dealbreaker bij pensioenrekening voor mij is dat je pas vanaf AOW leeftijd een uitkering krijgt en dat dit verspreid wordt over een aantal jaren.Zr40 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:31:
Ik ben ook niet heel tevreden met mijn pensioenrekening bij DeGiro. Extreem duur ten opzichte van normale DeGiro rekeningen (maandelijks percentage account kosten, hogere connectivity fee, forse exitkosten), en ik mis de mogelijkheden die ik bij IB heb. De enige reden dat ik er blijf is dat er geen fatsoenlijk alternatief bestaat voor een lijfrentebeleggingsrecht waarbij ik zelf kan beleggen (buiten een beperkte set van fondsen).
Nja, de kosten zijn op zich nog wel te beperken als je alleen handelt in kernselectie ETFs op Euronext Amsterdam. Maar dan kan je net zo goed kiezen voor bijvoorbeeld Brand New Day.
Ik ga er niet van uit dat ik de waarde van mijn pensioenrekening moet aanspreken voordat deze fiscaal gezien opgenomen mag worden. Daar heb ik mijn normale rekening bij IB voor
Daarnaast is het ook lastig om een groot bedrag op de pensioenrekening te krijgen. Je mag per jaar maximaal storten wat het pensioentekort van het voorgaande jaar is geweest. Om een idee te geven: op dit moment staat slechts 6,2% van mijn vermogen op die rekening. Pensioenopbouw via werkgever is goed voor nog eens 5,8%. De resterende 88,0% is box 3 vermogen, vrij beschikbaar.
Ik ga er niet van uit dat ik de waarde van mijn pensioenrekening moet aanspreken voordat deze fiscaal gezien opgenomen mag worden. Daar heb ik mijn normale rekening bij IB voor
Daarnaast is het ook lastig om een groot bedrag op de pensioenrekening te krijgen. Je mag per jaar maximaal storten wat het pensioentekort van het voorgaande jaar is geweest. Om een idee te geven: op dit moment staat slechts 6,2% van mijn vermogen op die rekening. Pensioenopbouw via werkgever is goed voor nog eens 5,8%. De resterende 88,0% is box 3 vermogen, vrij beschikbaar.
Complete onzin. Als ik al ergens aan doe is het het duidelijk(er) krijgen hoe de risico's van bijv. (!) De Giro nu echt zijn.
Toevallig kwam er bij de FO buren een mooie link voorbij, met deze quote:
Ik heb het al eerder gezegd, die paar euro's per maand die bijv. Binck rekent betaal ik graag als ik een kleinere kans heb om (bijna) alles te verliezen. Op een bepaald moment is ook €20.000 dan maar een doekje voor het bloeden, en moet je het dus hebben van en solide constructie. Een bewaarbedrijf is dat naar mijn idee. Aandelen uitlenen is me nog te onduidelijk om het risico goed te kunnen beoordelen.The idea is that you have to take risk to get ahead, but no risk that could wipe you out is ever worth taking. The odds are in your favor when playing Russian Roulette. But the downside is never worth the potential upside.
Immers is hun verdienmodel het uitlenen van effecten dus dan ga je niet speculeren met je inkomstenbron.
Met dit soort argumenten schiet het iig niet op. De bankensector heeft wel gekkere dingen gedaan, en wat een concurrent doet moeten ze vooral zelf weten.Daarnaast lenen veel bedrijven die etf’s verhandelen ook gewoon een gedeelte van je bezit uit. Zelfs Vanguard doet dat!
Dit is een hoop goede info, dit is wat ik wil lezen hier en waar ik iets mee kan.Miki schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:57:
Laat ik eerst beginnen vermelden dat ik het totaal de intentie heb om DeGiro hier te gaan verdedigen. Ik doe niet aan bedrijvenbinding, ik maak rationele keuzes. Ik zet me hier met name in om ongefundeerde en bangmakerij uit de wereld te verhelpen.
(...)
Vervolgens blijft je toch deze geluiden horen...Cocytus schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 21:20:
@Miki Ik wil niet in detail ingaan op je post, maar dit is een gevalletje false equivalence. De strapatsen van DeGiro zijn hier breed uitgemeten, wat zij doen is echt wat anders dan Binck, Lynx of Vanguard.
Zoals al eerder aangegeven, wil ik eigenlijk wel wat aandelen gaan kopen. Bijv. elk kwartaal €1000 om rustig iets op te bouwen (buy and hold) en ervaring op te doen. Dan is De Giro qua kosten toch wel een stuk aantrekkelijk dan eigenlijk alle andere brokers. Vandaar dat e.e.a. actueel is voor me. Achteraf van broker wisselen is nog duurder, dus liever maak ik gelijk een goede keuze
Ik zit ook bij degiro, met een stukje meer dan die 20k 'beleggersbescherming', dus terechte kritieken vind ik zeer welkom. Posts o.b.v. 'gevoel' erger ik me aan, daar kunnen we niks mee. Daarom stel ik het volgende voor: reageer op mijn post met zorgen/vragen die je hebt naar degiro. Ik verzamel deze en mail degiro met de vraag antwoord te geven. Probeer a.u.b. om zoveel mogelijk gesloten vragen te stellen. Hierbij alvast een voorzetje m.b.t. uitlenen van aandelen.
Aandelen uitlenen
1.a) Hoeveel aandelen (als % van totaal aantal aandelen) worden door degiro uitgeleend aan derden?
1.b) Hoeveel onderpand moet een derde aanhouden als deze aandelen leent bij degiro?
1.c) Hoe vaak is het voorgekomen dat een derde de aandelen niet terug kon leveren en er verliezen zijn geleden door degiro klanten?
Aandelen uitlenen
1.a) Hoeveel aandelen (als % van totaal aantal aandelen) worden door degiro uitgeleend aan derden?
1.b) Hoeveel onderpand moet een derde aanhouden als deze aandelen leent bij degiro?
1.c) Hoe vaak is het voorgekomen dat een derde de aandelen niet terug kon leveren en er verliezen zijn geleden door degiro klanten?
Je hebt het over een bewaarbedrijf maar wat is SPV van de DeGiro dan? Vervolgens heb je het weer over het kwijtraken van je aandelen?Aikon schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:56:
[...]
Complete onzin. Als ik al ergens aan doe is het het duidelijk(er) krijgen hoe de risico's van bijv. (!) De Giro nu echt zijn.
Toevallig kwam er bij de FO buren een mooie link voorbij, met deze quote:
[...]
Ik heb het al eerder gezegd, die paar euro's per maand die bijv. Binck rekent betaal ik graag als ik een kleinere kans heb om (bijna) alles te verliezen. Op een bepaald moment is ook €20.000 dan maar een doekje voor het bloeden, en moet je het dus hebben van en solide constructie. Een bewaarbedrijf is dat naar mijn idee. Aandelen uitlenen is me nog te onduidelijk om het risico goed te kunnen beoordelen.
[...]
[...]
Met dit soort argumenten schiet het iig niet op. De bankensector heeft wel gekkere dingen gedaan, en wat een concurrent doet moeten ze vooral zelf weten.
[...]
Dit is een hoop goede info, dit is wat ik wil lezen hier en waar ik iets mee kan.
[...]
Vervolgens blijft je toch deze geluiden horen...
Zoals al eerder aangegeven, wil ik eigenlijk wel wat aandelen gaan kopen. Bijv. elk kwartaal €1000 om rustig iets op te bouwen (buy and hold) en ervaring op te doen. Dan is De Giro qua kosten toch wel een stuk aantrekkelijk dan eigenlijk alle andere brokers. Vandaar dat e.e.a. actueel is voor me. Achteraf van broker wisselen is nog duurder, dus liever maak ik gelijk een goede keuze
Ik snap totaal niet waar je naar toe wilt met je betoog. Wat wil je mij nu duidelijk maken?
Over DeGiro in het bijzonder kan ik geen uitspraken doen daar ik de gegevens niet heb. Maar het risico met uitlenen is een what-if scenario - het kan voorkomen, maar de kans is klein en dan moet er al een hele hoop meer aan de hand zijn met de markt en de lener(s).Longcat schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:02:
Aandelen uitlenen
Uitlenen is overigens alleen risicovol wanneer de uitgeleende aandelen intraday flink in waarde stijgen, zodanig dat het onderpand minder waard is dan de aandelen nu zijn. De lener moet meer betalen om de aandelen terug te kopen en kan dat wellicht niet, en vervolgens is het onderpand minder waard dan de aandelen op dit moment zouden zijn. Maar zelfs dan spreek je niet over een 100% verlies. Wat je zou verliezen is het verschil in waarde tussen de aandelen en het onderpand.
@Zr40 Daarom wil ik ze vragen hoe vaak ze al een dergelijk scenario hebben meegemaakt. Ik zie dit alleen gebeuren als een bedrijf wordt overgenomen met flinke premie en er niet op tijd extra onderpand gestort kan worden. Ik zag dat het uitlenen veel mensen dwars zat, vandaar die drie vragen die wellicht de zorgen kunnen wegnemen of concreter maken.
[ Voor 22% gewijzigd door Longcat op 10-02-2019 12:02 ]
@Zr40 Dus in die zin is je risico beperkt tot het niet ontvangen van eventueel positief rendement gedurende de uitleenperiode, en is er geen risico van waardevermindering absoluut gezien? Dat is geruststellend. Enig idee hoe lang een aandeel gemiddeld/maximaal wordt uitgeleend? Is dat dagen/maanden/jaren?
Er zitten 3 veiligheidsmechanismen in.Aikon schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:06:
@Zr40 Dus in die zin is je risico beperkt tot het niet ontvangen van eventueel positief rendement gedurende de uitleenperiode, en is er geen risico van waardevermindering absoluut gezien? Dat is geruststellend. Enig idee hoe lang een aandeel gemiddeld/maximaal wordt uitgeleend? Is dat dagen/maanden/jaren?
Het onderpand van de inlener, die naar alle waarschijnlijkheid meer dan 100% bedraagt. Dat doen immers alle security lendings en zitten vaak ergens tussen de 105 en 115%. Wellicht een goede vraag richting DeGiro @Longcat
Daarnaast is er nog het bewaarbedrijf van DeGiro (spv) die moeten 104% achterhouden voor het moment dat de inlener niet of maar gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan nakomen.
Als laatste en derde vangnet stel dat spv ook niet aan zijn verplichtingen kan voldoen dan wordt over alle klanten van het uitgeleende aandeel naar rato de schuld verrekend.
Het is dus een heel groot wat-als-dan scenario.
Het uitlenen zal naar alle waarschijnlijkheid intraday trading zijn om short te gaan of juist andersom.
[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 10-02-2019 12:25 ]
Als ik kijk naar de stock loan/borrow rapportage op mijn IB statements gaat het gemiddeld gezien om enkele dagen bij aandelen waar weinig geshort wordt. Wordt er veel geshort, bijvoorbeeld bij TSLA vorig jaar, dan kan een specifieke lening wel maanden in stand blijven.
Aan het eind van vrijdag was 8,7% van mijn aandelenportefeuille uitgeleend, tegen een gemiddelde vergoeding op het onderpand van 0,8% op jaarbasis. Dus 0,0022% per dag. (Ik ontvang daar de helft van.) Die percentages kunnen van dag op dag wisselen. Weinig vraag naar aandelen om te shorten = weinig uitleen en doorgaans lage vergoeding. Veel vraag = veel uitleen en doorgaans hogere vergoeding. De vergoeding komt tot stand op basis van vraag en aanbod op de securities lending markt.
Aan het eind van vrijdag was 8,7% van mijn aandelenportefeuille uitgeleend, tegen een gemiddelde vergoeding op het onderpand van 0,8% op jaarbasis. Dus 0,0022% per dag. (Ik ontvang daar de helft van.) Die percentages kunnen van dag op dag wisselen. Weinig vraag naar aandelen om te shorten = weinig uitleen en doorgaans lage vergoeding. Veel vraag = veel uitleen en doorgaans hogere vergoeding. De vergoeding komt tot stand op basis van vraag en aanbod op de securities lending markt.
.
[ Voor 114% gewijzigd door Cocytus op 04-09-2019 21:51 ]
@Aikon @Miki Het doemscenario is dat er vandaag iets gebeurt waardoor alle indices morgen 10% dalen terwijl een aandeel dat jij in portefeuille hebt uitgeleend is (en toevallig al jouw* aandelen) wordt overgenomen voor een premie van 100%. De derde partij kan niet snel genoeg onderpand bijstorten en degiro gaat over tot verkoop van het onderpand (-10%). Je mist dan die 100% premie en je hebt verlies op je onderpand. *EDIT: het maakt inderdaad niet uit of jouw aandelen uitgeleend zijn of niet. Je deelt het verlies naar rato met de andere houders van het betreffende aandeel.
Dat bedoel ik met deze vraag: "1.b) Hoeveel onderpand moet een derde aanhouden als deze aandelen leent bij degiro?" Dekt die niet dezelfde lading als wat jij bedoelt?Miki schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:22:
[...]
Het onderpand van de inlener, die naar alle waarschijnlijkheid meer dan 100% bedraagt. Dat doen immers alle security lendings en zitten vaak ergens tussen de 105 en 115%. Wellicht een goede vraag richting DeGiro @Longcat
[ Voor 45% gewijzigd door Longcat op 10-02-2019 12:31 ]
Je hebt gelijk. Ik heb mij zoals eerder gezegd niet verdiept in hoe DeGiro securities lending uitvoert. Bij IB is het onderpand 102% cash, niet andere securities, en ik nam onterecht aan dat dit ook het geval is bij andere retail brokers.Cocytus schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:26:
Het is natuurlijk onzin dat het enige geval waarin je risico loopt is "wanneer de uitgeleende aandelen intraday flink in waarde stijgen". Nofi, maar jullie doen alsof je er veel vanaf weet maar laten hier blijken de absolute basics nog niet te snappen.
De collateral (het onderpand) is tenminste 104% van de waarde van de uitgeleende securities, maar dat onderpand kan ook hele andere securities betreffen. Je aandelen worden dus niet 1-op-1 gedekt door een ander aandeel dat je terugkrijgt in het geval een default. Je loopt daarom ook risico als de waarde van het onderpand daalt ten opzichte van jouw effecten. Dan zit je met een restvordering op een failliete broker. Dit staat allemaal keurig uitgelegd op de FAQ-pagina van Binck (maar niet op die van DeGiro):
Dit topic is gesloten.