Ooit wel eens bedacht dat het negatieve sentiment over een aanstaande recessie wellicht al in de koers is verwerkt?Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:24:
[...]
Een paar pagina's terug heb ik een aantal vragen gesteld gezien mijn plannen voor het eerst in ETFs te stappen (met een horizon van 20-30 jaar, ik ben 35). Je legde toen al even uit hoe het zat met de swap-based replication method van je EM ETF maar ik heb er geen goed gevoel over. 20-30 jaar is een lange tijd en er kan een hoop verkeerd gaan en in een erge crisistijd kunnen zelfs grote spelers onderuit gaan...ondanks dat ik de swap niet helemaal goed begrijp, val ik dan toch liever terug op een IE00BKM4GZ66, ondanks dat deze niet in de kernselectie zit en ik daardoor tegen iets hogere kosten aanloop.
Omdat ik graag obligaties in mijn portefeuille wilde hebben heb ik na mijn laatste posts nog het nodige gelezen over de huidige economische trends en ik kan echt geen situatie en/of reden vinden om momenteel met een goed gevoel obligatie ETFs te kopen. Ik denk dus dat ik momenteel maar gewoon World + EM koop en dan nog een paar jaartjes (3-5 jaar) voordat ik obligaties koop. Ik wil niet aan market timing doen maar met zo'n lage rentestand mag het me vergeven worden...
Waar ik nog naar jullie meningen over wil vragen; je hoort veel dat, ondanks dat er geen grote recessie aan zit te komen, er verwacht wordt dat het economisch waarschijnlijk wat minder wordt de laatste tijd. Veel aandelen zijn overgewaardeerd en aangezien een World ETF een grote allocatie USA heeft, deze relatief slecht gaan presteren als het klimaat eenmaal omslaat. Zou het hierdoor beter zijn om in te stappen met een hoger % EM ETFs?
Wat betreft de lange termijn van 20 a 30 jaar. De beurs is tot op heden altijd hersteld van een recessie. Ik zie dus niet niet in waarom dat nu zomaar anders zou zijn. Als kiest voor een goed gespreide portefeuille moeten de risico’s te overzien zijn. Daarbij zul je altijd hele slechte jaren hebben en hele goede jaren en soms ook jaren met een beetje winst of een beetje verlies. Maar per saldo heeft het verleden altijd uitgewezen bij een lange termijn je een redelijk rendement kunt behalen.
Als je er echt zo wakker van ligt kun je beter in iets anders geld gaan stoppen. Aflossen van je hypotheek, zonnepanelen, deposito’s, vastgoed aankopen.