meermarco schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:30:
[...]
Ik heb dit proberen te vinden, maar ik begrijp dit niet zo goed.
Een limiet order is een order waarbij u precies opgeeft op welke koers u ten slechtste wilt handelen. Stel u wilt een aandeel kopen. De bied-laat is € 6,14 - 6,20 en u geeft als limiet € 6,17. Boven de € 6,17 wordt uw handel niet gedaan. Echter indien er net handel plaatsvindt op € 6,15 dan kunt u geluk hebben en voor € 6,15 kopen. Bij verkoop is dit vanzelfsprekend omgekeerd
In mijn geval is er 6.17 gewoon gekocht. Vervolgens ging de keurs meteen terug naar 6.15.
Is dat dan omdat het volume voor dat aandeel wellicht zo laag is, en dat er dus niemand wilde verkopen voor die lagere prijs?
Het is volledig vraag en aanbod. Laten we verder gaan met het voorbeeld wat jij gebruikt
Bied: 1,000 stukken op 6.14
Laat: 1,000 stukken op 6.20
Dit zijn de enige bied/laat orders van dit aandeel.
Vervolgens plaats jij je limitorder van 1,000 stukken op 6.17
Het biedboek wordt dan:
1,000 op 6.17
1,000 op 6.14
Laatboek blijft 1,000 op 6.20
Scenario 1: Iemand ziet jou order op het scherm komen en wil zijn stukken die hij/zij nog niet aangeboden had nu wel verkopen. Die tikt de order van 1,000 stukken verkoop met limiet op 6.17 in en schopt het naar zijn broker en hop, jullie transactie is uitgeveord. Enkele seconden later gebeurt hetzelfde op 6.15 maar dan met andere beleggers.
Scenario 2: Net als jij je kooporder erin hebt gedaan komt er een nieuwe verkooporder de beurs op: 1,500 stukken op 6.15. Eerst worden die 1,000 stukken verkocht aan jou tegen 6.17 aangezien dat de beste prijs is, Vervolgens komen de overige 500 stukken in het laatboek terecht op 6.15. Enkele seconden later komt er een koper op 6.15 en wordt daar ook nog gehandeld.
Zo zijn er nog wel een paar scenarios te bedenken.
Als jij een limit kooporder geeft zal je nooit meer betalen voor een aandeel dan de limitprijs die jij opgegeven hebt wat ook kan betekenen dat je geen stukken krijgt.
Dit is net even anders dan een
stop-limit order. Hierbij wordt de order pas actief als de stopprijs bereikt is. Met andere woorden, eerst moet de stopprijs bereikt worden voordat je order uitvoerbaar wordt gezien.