Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.822 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
YinYang schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:31:
[...]
Ik zie het inderdaad! :) Dan doe ik denk ik maar iedere 2 maanden 1 VXUS + VTI kopen, wat in totaal neerkomt op een kleine €160:
- Vanguard Total International Stock ETF (VXUS) à €47,3468
- Vanguard Total Stock Market ETF (VTI) à €112,1672
Wat je ook kunt doen, anders staat je geld 2 maanden stil, is de ene maand 2x VXUS kopen en de volgende maand 1x VTI. Zo houd je ongeveer 50-50% maar loop je niet onnodig beetjes rendement mis. Eventueel kun je je €100,- verhogen naar bijvoorbeeld €110 of €125. Dan heb je iets meer mogelijkheden en kun je om de paar maanden 1x extra VXUS bijkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door .SnifraM op 24-06-2017 22:53 ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
.SnifraM schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:50:
[...]

Wat je ook kunt doen, anders staat je geld 2 maanden stil, is de ene maand 2x VXUS kopen en de volgende maand 1x VTI. Zo houd je ongeveer 50-50% maar loop je niet onnodig beetjes rendement mis. Eventueel kun je je €100,- verhogen naar bijvoorbeeld €110 of €125. Dan heb je iets meer mogelijkheden en kun je om de paar maanden 1x extra VXUS bijkopen.
Dat is inderdaad ook een goed idee! Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:00
[...]

Hebben jullie een basic account bij DeGiro of een custody account, zodat er geen effecten uitgeleend kunnen worden? Ik heb nu een basic account en heb gelezen dat de kans zeeeeer klein is dat het mis kan gaan, omdat DeGiro dit ondervangt door een onderpand te vragen.

Maar in hoeverre is je geld veilig mocht er toch iets misgaan? Het valt namelijk niet onder het deposito garantiestelsel?
Ik heb een basic account. Er is idd een miniem risico. De kosten van dividendverwerking bij een custody account zijn me te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[...]

Ik zie het inderdaad! :) Dan doe ik denk ik maar iedere 2 maanden 1 VXUS + VTI kopen, wat in totaal neerkomt op een kleine €160:
- Vanguard Total International Stock ETF (VXUS) à €47,3468
- Vanguard Total Stock Market ETF (VTI) à €112,1672

Wellicht dat ik in de toekomst dan ook nog de volgende 2 erbij kan nemen:
- iShares Core Euro Corporate Bond UCITS ETF (IEAC)
- iShares Core Euro Government Bond UCITS ETF (IEGA)

Hebben jullie een basic account bij DeGiro of een custody account, zodat er geen effecten uitgeleend kunnen worden? Ik heb nu een basic account en heb gelezen dat de kans zeeeeer klein is dat het mis kan gaan, omdat DeGiro dit ondervangt door een onderpand te vragen.

Maar in hoeverre is je geld veilig mocht er toch iets misgaan? Het valt namelijk niet onder het deposito garantiestelsel?
Je kunt eventueel de VTI vervangen met de ITOT. De ITOT zit rond de $55 en daarmee is de verdeling met een kleiner bedrag per maand beter te doen.

ITOT bevat vrijwel dezelfde bedrijven en verdeling als de VTI, zit in de kernselectie van DeGiro en heeft nog eens een lagere TER. Reden dat je toch voor Vanguard wilt kan zijn vanwege het bedrijfsbeleid tenopzichte van Blackrock.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-08 08:22
Shameless self plug: Tweakerblog over waarom ik short op Intel ben
Kritiek welkom!

Popcornproza: Intel: Short gaan of long?

HK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:41
Net ff bij DeGiro ingelogd om VTI en VXUS te kopen. Alles is wel behoorlijk hard naar beneden gegaan vandaag. Heb ik iets belangrijks gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Muncher schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:35:
Net ff bij DeGiro ingelogd om VTI en VXUS te kopen. Alles is wel behoorlijk hard naar beneden gegaan vandaag. Heb ik iets belangrijks gemist?
De EUR/USD koers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
The_FrankO schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:37:
[...]

Je kunt eventueel de VTI vervangen met de ITOT. De ITOT zit rond de $55 en daarmee is de verdeling met een kleiner bedrag per maand beter te doen.

ITOT bevat vrijwel dezelfde bedrijven en verdeling als de VTI, zit in de kernselectie van DeGiro en heeft nog eens een lagere TER. Reden dat je toch voor Vanguard wilt kan zijn vanwege het bedrijfsbeleid tenopzichte van Blackrock.
Thanks voor de tip, deze ga ik opnemen in m'n portefeuille, past net iets beter binnen m'n maandelijks bedrag qua afronding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:49
Mede hierom stap ik liever over op EUR ETFS, wat zijn hiervoor beetje goede alternatieven van VTI/ VXUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Dirk0s schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:19:
[...]
Mede hierom stap ik liever over op EUR ETFS, wat zijn hiervoor beetje goede alternatieven van VTI/ VXUS
Kijk hier eens: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
kidde schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:41:
Shameless self plug: Tweakerblog over waarom ik short op Intel ben
Kritiek welkom!

Popcornproza: Intel: Short gaan of long?
Zoals gevraagd: een niet-quantitatieve ongenuanceerde analyse die die naam eigenlijk niet waard is.

Welk koersdoel en turbo?

Zelf al lang long Intel waarbij het koersdoel bijna bereikt is. Dat uitstapje met McAfee heb ik bepaald niet kunnen waarderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 27-06-2017 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-08 08:22
[b]Rukapul schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:22Welk koersdoel en turbo?

Zelf al lang long Intel waarbij het koersdoel bijna bereikt is. Dat uitstapje met McAfee heb ik bepaald niet kunnen waarderen.
Koersdoel heb ik niet echt (is leuk voor beursanalisten cq massa-psychologen, niet mijn type van de 3), maar ca 30 moet haalbaar zijn, HB 2. Als uw doel bijna bereikt is, waarom besloot u 'bij de piek van de opwaartse lijn van anderhalf jaar' dus rond 37 niet te verkopen als ik mag vragen? Wat zijn de redenen dat u gelooft dat er meer in zit (dat bedoelde ik meer met 'kritiek')?

HK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Dirk0s schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:19:
[...]

Het voordeel van een stijgende koers is natuurlijk dat je bij periodieke aankopen meer ETF voor je Euro krijgt. En mocht de valutakoers weer gaan dalen dan stijgt je waarde vervolgens sneller omdat je meer ETF bezit. Op de lange termijn zal zich dat wel middelen.

Is er zoiets als een streefkoers waar Europa en US naar toe werken? Of wordt het volledig aan de markt gelaten zonder vormen van opkoop enz.?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
coelho schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 00:21:
[...]

Het voordeel van een stijgende koers is natuurlijk dat je bij periodieke aankopen meer ETF voor je Euro krijgt. En mocht de valutakoers weer gaan dalen dan stijgt je waarde vervolgens sneller omdat je meer ETF bezit. Op de lange termijn zal zich dat wel middelen.

Is er zoiets als een streefkoers waar Europa en US naar toe werken? Of wordt het volledig aan de markt gelaten zonder vormen van opkoop enz.?
Heb van de 660 inleg nu zo 15 verlies, maar ga het toch een tijdje laten staan. Zie het dan maar als leer geld ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Paar vraagjes over staatsobligaties. Ik kijk hier: https://www.iex.nl/Koersen/Obligaties.aspx

Dan zie ik in de kolom "instrument" diverse termen staan: LEDGER, NEDER, NLHSOM, NLRENTE. Wat betekenen deze? En wat betekent de "ZC" die voor de looptijd staat?

[ Voor 17% gewijzigd door cerberusss op 28-06-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 15:48
Periodiek komt er een bedrag vrij uit certificaten. Dit zou ik graag willen herinvesteren in ETF's. Nu ben ik bezig om te gaan kijken in welke ETF ik dit zou willen investeren, maar zie door de bomen het bos niet meer. Om de transactiekosten bij de Giro zo laag mogelijk te houden, ben ik op zoek naar een ETF uit het kernselectie van de Giro.

Is er ergens een overzicht beschikbaar van de huidige koersen van de ETF's die binnen de kernselectie vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:18

Piper

No guts, no glory

Swennus schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:36:
Periodiek komt er een bedrag vrij uit certificaten. Dit zou ik graag willen herinvesteren in ETF's. Nu ben ik bezig om te gaan kijken in welke ETF ik dit zou willen investeren, maar zie door de bomen het bos niet meer. Om de transactiekosten bij de Giro zo laag mogelijk te houden, ben ik op zoek naar een ETF uit het kernselectie van de Giro.

Is er ergens een overzicht beschikbaar van de huidige koersen van de ETF's die binnen de kernselectie vallen?
https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf

Google is your friend.

Kijk eens naar de combinatie VTI+VXUS, veel voorkomende combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Dirk0s schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 06:24:
[...]

Heb van de 660 inleg nu zo 15 verlies, maar ga het toch een tijdje laten staan. Zie het dan maar als leer geld ;-)
Sowieso investeer je in VTI/VXUS of andere ETFs in principe voor de langere termijn, dus maak je niet druk over die 15 euro. Ik weet niet wanneer je aangekocht hebt, maar met een beetje geluk heb je vandaag ook nog een paar centen aan kwartaaldividend bijgeschreven gekregen.Ikzelf had om en nabij de €100 aan dividend na belastingen. Da's toch weer bijna een gratis stukje VTI of 2 stukjes VXUS bij de huidige koersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ik heb vandaag Idd dividend erbij gekregen alleen snap ik dit schemaatje niet helemaal goed, of ik kijk er verkeerd naar:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/288d8l.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Dirk0s schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 17:19:
Ik heb vandaag Idd dividend erbij gekregen alleen snap ik dit schemaatje niet helemaal goed, of ik kijk er verkeerd naar:

[afbeelding]
Je krijgt dividend, daarover betaal je dividendbelasting en blijkbaar heb je een custody account waardoor je ook nog kosten betaalt aan DeGiro voor het verwerken van het dividend. En dat alles zie je 2x staan omdat je 2 verschillende ETFs hebt waarvoor vandaag bij beiden dividend gestort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
coelho schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 17:32:
[...]

Je krijgt dividend, daarover betaal je dividendbelasting en blijkbaar heb je een custody account waardoor je ook nog kosten betaalt aan DeGiro voor het verwerken van het dividend. En dat alles zie je 2x staan omdat je 2 verschillende ETFs hebt waarvoor vandaag bij beiden dividend gestort is.
Ik heb een custody account, maar heb hier al paar keer gelezen dat het niet echt nodig is. Kun je dit nog veranderen en zou je dit ook aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:25
Dirk0s schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:21:
[...]

Ik heb een custody account, maar heb hier al paar keer gelezen dat het niet echt nodig is. Kun je dit nog veranderen en zou je dit ook aanraden?
Nope, je zult dan een nieuw account aan moeten maken. Alles verkopen, geld overboeken en opnieuw aankopen.

Of het aan te raden is kan ik niet voor je beoordelen. Dat is een risico dat je voor jezelf moet inschatten.

Zelf beleg ik overigens niet bij DeGiro om de hele simpele reden dat ik geen vertrouwen heb in deze broker. Is dat gebaseerd op feiten? Weet ik niet....meer op gevoel denk ik. Icesave was ook ok....totdat het fout ging. :+

[ Voor 18% gewijzigd door Panzer_V op 28-06-2017 20:17 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Panzer_V schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:16:
[...]

Nope, je zult dan een nieuw account aan moeten maken. Alles verkopen, geld overboeken en opnieuw aankopen.

Of het aan te raden is kan ik niet voor je beoordelen. Dat is een risico dat je voor jezelf moet inschatten.

Zelf beleg ik overigens niet bij DeGiro om de hele simpele reden dat ik geen vertrouwen heb in deze broker. Is dat gebaseerd op feiten? Weet ik niet....meer op gevoel denk ik. Icesave was ook ok....totdat het fout ging. :+
Waar zit jij dan als ik vragen mag? Meesman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Dirk0s schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:23:
[...]

Waar zit jij dan als ik vragen mag? Meesman?
Nope. Ik beleg bij mijn huisbankier ING.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20

Fuelke

Forza Ferrari

cerberusss schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:58:
Paar vraagjes over staatsobligaties. Ik kijk hier: https://www.iex.nl/Koersen/Obligaties.aspx

Dan zie ik in de kolom "instrument" diverse termen staan: LEDGER, NEDER, NLHSOM, NLRENTE. Wat betekenen deze? En wat betekent de "ZC" die voor de looptijd staat?
De ZC staat voor Zero Coupon, dus ze betalen geen interest uit.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44
[...]

Op zich kan je broker failliet gaan zonder dat dat effect heeft voor jouw aandelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Panzer_V schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:57:
[...]

Nope. Ik beleg bij mijn huisbankier ING.
Ik snap je vergelijking niet helemaal. Je hebt geen vertrouwen in degiro (online broker) want met Icesave (bank) ging het mis? 8)7 En daarom beleg je bij ING.

Wat denk jij dat er met je beleggingen gebeurd als degiro of ING of welke bank/broker ook omvalt?

edit: rocketkoen was me net voor :P

[ Voor 4% gewijzigd door .SnifraM op 29-06-2017 08:39 ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
Ik ben anders bang dat het (hier) heel wat rumoer gaat geven als er een broker failliet dreigt te gaan.

Los van de specifieke voorbeelden: mijn keuze voor een broker is (o.a.) gebaseerd op de indruk van hoe degelijk en duurzaam de bedrijfsvoering is. Daarbij in het achterhoofd houdend dat ik voor 25+ jaar klant wil zijn. Bij een bedrijf wat z'n product onder de prijs aanbied heb ik m'n twijfels over hoe dat zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Azen ze op groei en hopen ze overgenomen te worden? Proberen ze je te verleiden om te gaan beleggen op een manier die je meer kost? Gaan later de prijzen omhoog op de schade in te halen? Ik kies dan liever voor een partij met een bedrijfsmodel wat ze (met de kennis van nu) nagenoeg onbeperkt succesvol kunnen voortzetten.

Edit: en ook een partij die er niet om bekend staat dat ze hun klanten oplichten als ze de kans krijgen. (of dat in het verleden vrij schaamteloos deden)

[ Voor 9% gewijzigd door Jesse op 29-06-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 20-09 10:02
Ik heb veel topics doorgelezen, en ik had voornamelijk ETF's. Nu heb ik een account bij degiro geopend en wil ik wat in aandelen proberen te beleggen. Voornamelijk koerswinsten en wat minder dividend beleggen.

Nu heb ik interesse in een aandeel wat er nog niet is, te weten: delivery hero.
Mijn vraag is: als particulier kun je bij een grootbank daar soms op intekenen. Maar bij degiro zie ik niks hoe ik dit evt kan doen. Voordat ik hun lastig val met dit soort vragen: Kan dat wel bij degiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 22:13
[...]

Over DeGiro zou ik me geen zorgen maken, dat is een Nederlands bedrijf wat onder het zware toezicht van de watchdog AFM valt. Verder staan alle beleggelden van DeGiro in een aparte BV, waardoor ze geen kosten kunnen maken met "ons geld".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
MrWisent schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:19:
[...]

zware toezicht van de watchdog AFM valt
Haha, goede grap _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
RocketKoen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:36:
[...]

Op zich kan je broker failliet gaan zonder dat dat effect heeft voor jouw aandelen.
.SnifraM schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:38:
[...]

Ik snap je vergelijking niet helemaal. Je hebt geen vertrouwen in degiro (online broker) want met Icesave (bank) ging het mis? 8)7 En daarom beleg je bij ING.

Wat denk jij dat er met je beleggingen gebeurd als degiro of ING of welke bank/broker ook omvalt?

edit: rocketkoen was me net voor :P
Zoals ik al zei is het bij mij vooral op basis van gevoel gebaseerd, feiten heb ik niet hè ;)

Maar ik herken mij heel erg in wat @Jesse hierboven typt. Ik kijk wat verder naar de toekomst (wil niet iedere 5 jaar van broker moeten wisselen) en dan vertrouw ik de bedrijfsvoering van DeGiro gewoonweg niet. Dat wil niet zeggen dat ze omvallen of zo hoor! Maar stel dat ze over 5 jaar de kosten flink verhogen (omdat ze wel moeten ofzo) dan zit ik niet te wachten op de rompslomp van het verhuizen naar een andere broker. En ik verwacht dat DeGiro hun huidige bedrijfsmodel niet lang meer kunnen volhouden (denk zelf tot de volgende beurskrach).
[...]

Over DeGiro zou ik me geen zorgen maken, dat is een Nederlands bedrijf wat onder het zware toezicht van de watchdog AFM valt. Verder staan alle beleggelden van DeGiro in een aparte BV, waardoor ze geen kosten kunnen maken met "ons geld".
Tjsa......IceSave stond met haar vergunning ook onder toezicht van de AFM. De DSB stond dat ook.....hecht ik dus niet zo veel waarde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
zware toezicht van de watchdog AFM valt.
Lees dit maar eens: Wikipedia: Autoriteit Financiële Markten
Het is wel een aanrader om zo nu en dan eens de mening van de AFM er op na te slaan. https://www.afm.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 29-06-2017 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Panzer_V schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:55:
[...]

[...]

Zoals ik al zei is het bij mij vooral op basis van gevoel gebaseerd, feiten heb ik niet hè ;)

Maar ik herken mij heel erg in wat @Jesse hierboven typt. Ik kijk wat verder naar de toekomst (wil niet iedere 5 jaar van broker moeten wisselen) en dan vertrouw ik de bedrijfsvoering van DeGiro gewoonweg niet. Dat wil niet zeggen dat ze omvallen of zo hoor! Maar stel dat ze over 5 jaar de kosten flink verhogen (omdat ze wel moeten ofzo) dan zit ik niet te wachten op de rompslomp van het verhuizen naar een andere broker. En ik verwacht dat DeGiro hun huidige bedrijfsmodel niet lang meer kunnen volhouden (denk zelf tot de volgende beurskrach).

[...]

Tjsa......IceSave stond met haar vergunning ook onder toezicht van de AFM. De DSB stond dat ook.....hecht ik dus niet zo veel waarde aan.
De meeste spaarders hebben hun geld ook terug gekregen vanwege de garantstelling.
Alleen als je (veel) meer dan de 100.000 die verzekerd was op je rekening had staan was je de klos.

Verder ben ik het wel met je eens dat ik niet kan garanderen dat DeGiro over 5 jaar nog bestaat tenzij ze meer kosten gaan rekenen. Maar om nu te zeggen dat ING stabieler is. Die kunnen net zo goed in financiële nood komen omdat een van hun andere takken omvalt. Kijk wat er met ABN gebeurde in de hypotheekcrisis.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
cerberusss schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:58:

Dan zie ik in de kolom "instrument" diverse termen staan: LEDGER, NEDER, NLHSOM, NLRENTE. Wat betekenen deze?
Anyone?

Belegt hier überhaupt iemand in obligaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:56
Wie kan mij helpen met de volgende vraag. Ik heb ongeveer 10K aan US Dollars op een online wallet genaamd Skrill. Nu heb ik net een DeGiro account geopend en wil ik mijn dollars op die account hebben. Dit kan dmv handmatig overboeken. Maar wat gebeurd er dan met mijn dollars? Worden die direct geconverteerd naar Euro`s? Dit is namelijk niet de bedoeling. Ik ben aan het kijken naar ETF`s of beleggingsfondsen die genoteerd staan in USD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Laatst online: 31-08 10:28
Ik heb een stukje van mijn vermogen in aandelen gestopt, maar ik begin te twijfelen of dit wel verstandig is als de ECB obligatie opkoop programma stopt en de rente gaat stijgen.

Mijn vraag is dus:
Kan ik beter uit aandelen stappen als ik geloof dat de bankrente gaat stijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
cerberusss schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:47:
[...]

Anyone?

Belegt hier überhaupt iemand in obligaties?
Ik beleg zeker in obligaties....maar niet in losse stukken. Ik koop maandelijks bij in diverse obligatiefondsen.

Mijns inziens is het voor een particulier te kostbaar om zelf losse obligaties aan te schaffen via de beurs. Daarnaast wil je ook wat spreiding natuurlijk, ook voor je obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Panzer_V schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:57:
Ik beleg zeker in obligaties....maar niet in losse stukken. Ik koop maandelijks bij in diverse obligatiefondsen.

Mijns inziens is het voor een particulier te kostbaar om zelf losse obligaties aan te schaffen via de beurs.
Is het dan duurder om losse staatsobligatie stukken te kopen, dan om te investeren in een of andere ETF?

Wat voor obligaties koop je overigens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
cerberusss schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:05:
[...]

Is het dan duurder om losse staatsobligatie stukken te kopen, dan om te investeren in een of andere ETF?

Wat voor obligaties koop je overigens?
Yup, dat is het zeker. Al helemaal als je naar de huidige koersen kijkt. Je betaald vaak veel meer dan 100% per €100 nominaal. Staat de koers op 135% dan betekend dit dat je €135 moet betalen voor €100 schuld. Je rendement is dus vaak niet veel hoger dan een spaarrekening of zo. Misschien 1%, maar dan heb je het wel gehad.

Met een mutualfund of ETF heb je hier "minder" last van. Deze kopen toch veelal bij start uitgifte in en je spreiding is vele malen groter.

Kijk bij je broker eens naar mutualfunds en ETF met obligaties. Lees je in, lees de EBI's, de factsheets etc. Dan kan je op basis daarvan een weloverwogen keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
CheapTweak schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:52:
Ik heb een stukje van mijn vermogen in aandelen gestopt, maar ik begin te twijfelen of dit wel verstandig is als de ECB obligatie opkoop programma stopt en de rente gaat stijgen.

Mijn vraag is dus:
Als je de toekomst kan voorspellen is het makkelijk beleggen.
Het gemiddelde rendement op de beurs is veel hoger (5% op lange termijn) dan iedere spaarrekening. Maar je spaarrekening zal niet zomaar minder waard worden, en dat risico heb je bij beleggen wel.
Holdem_NL schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:37:
Wie kan mij helpen met de volgende vraag. Ik heb ongeveer 10K aan US Dollars op een online wallet genaamd Skrill. Nu heb ik net een DeGiro account geopend en wil ik mijn dollars op die account hebben. Dit kan dmv handmatig overboeken. Maar wat gebeurd er dan met mijn dollars? Worden die direct geconverteerd naar Euro`s? Dit is namelijk niet de bedoeling. Ik ben aan het kijken naar ETF`s of beleggingsfondsen die genoteerd staan in USD.
Je kan ergens in de opties bij degiro je auto-valuta omzetting uitzetten.
Reken er wel op dat eventuele transactiekosten in euro's zijn. En als je rekening geen euro's heeft (maar wel dollars) dan ga je rood staan. En rood staan is bij degiro erg duur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Panzer_V schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:11:
[...]

Yup, dat is het zeker. Al helemaal als je naar de huidige koersen kijkt. Je betaald vaak veel meer dan 100% per €100 nominaal. Staat de koers op 135% dan betekend dit dat je €135 moet betalen voor €100 schuld. Je rendement is dus vaak niet veel hoger dan een spaarrekening of zo. Misschien 1%, maar dan heb je het wel gehad.

Met een mutualfund of ETF heb je hier "minder" last van. Deze kopen toch veelal bij start uitgifte in en je spreiding is vele malen groter.

Kijk bij je broker eens naar mutualfunds en ETF met obligaties. Lees je in, lees de EBI's, de factsheets etc. Dan kan je op basis daarvan een weloverwogen keuze maken.
Obligatie ETF's heb ik nooit begrepen. Welke index volgt dat dan? Ik heb ze wel eens gezien dat ze bijvoorbeeld alleen 5 jaars obligaties hebben, maar dat zou betekenen dat er dan ook met verlies verkocht moet worden als de looptijd korter is geworden dan 5jaar?
Ik heb altijd begrepen dat voor obligaties er beter naar een actief beheerd fonds gekeken kan worden.

Ik zelf zit niet in obligaties, met de huidige lage rente vind ik het een te groot risico product. Ook in mijn pensioen via mijn werkgever heb ik zo min mogelijk in obligaties. Mijn horizon is echter wel 20+ jaar.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
The_FrankO schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:24:
[...]

Obligatie ETF's heb ik nooit begrepen.
Heel eerlijk gezegd heb ik die ook nooit onderzocht. Ik zit zelf in een drietal beheerde mutualfunds. Die doen een aardig rendement en vormen een mooie basis in mijn portefeuille. Door het beleid van die drie fondsen weet ik dat ik geen last krijg als de rentes straks weer stijgen. Daar wordt gezien het fondsbeleid keurig op ingespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:31
So, paar dagen de koersen niet bijgehouden en ~40% van mijn winst verdampt.
Ik zie niet zo 1,2,3 wat in t rood staan, dus de algehele linie zal wel gedaald zijn. Toch vooral in Amerika/dollar zie ik.

Tijd om de inleg deze maand dus te verdubbelen :+ .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
[...]

Obligatie ETF's heb ik nooit begrepen. Welke index volgt dat dan? Ik heb ze wel eens gezien dat ze bijvoorbeeld alleen 5 jaars obligaties hebben, maar dat zou betekenen dat er dan ook met verlies verkocht moet worden als de looptijd korter is geworden dan 5jaar?
Ik heb altijd begrepen dat voor obligaties er beter naar een actief beheerd fonds gekeken kan worden.

Ik zelf zit niet in obligaties, met de huidige lage rente vind ik het een te groot risico product. Ook in mijn pensioen via mijn werkgever heb ik zo min mogelijk in obligaties. Mijn horizon is echter wel 20+ jaar.
Je hebt voor obligatie ETFs vele soorten indices, net als voor aandelen ETFs. Veel gebruikte FI (Fixed Income) benchmarks zijn bijvoorbeeld die van Barclays die nu Bloomberg Barclays heten.
Iets wat vaak niet goed begrepen wordt is dat een obligatie zelf niet per definitie verlies hoeft te hebben op het moment dat de looptijd korter wordt. Er bestaat namelijk zoiets als "rolling down the curve". Hier heb je een voorbeeld artikel daarover: https://www.wsj.com/artic...he-yield-curve-1454295695

Een FI EFT volgt doorgaans de duration (rentegevoeligheid) van de benchmark binnen een bepaalde bandbreedte. Valt een bond buiten deze bandbreedte dan wordt deze of vervangen of wordt het gecompenseerd door andere bonds.
Afhankelijk in welke soort FI je geinteresseerd bent bestaan er ook passieve FI ETFs. Voor zgn High Yield of Fallen Angels FI ETF zou ik niet snel een passieve variant kiezen. Inherent hieraan is dus dat je meer beheerkosten betaalt en aan jou om te bepalen of je dat waard vindt.

Individuele bonds kopen is lastig voor een particulier. Met een hele grote marge worden obligaties uitgegeven voor de institutionele markt wat inhoudt dat de minimum trade size in deze obligaties 100k zijn. Soms is het minimum 10k.
Er zijn ook een aantal bonds die uitgegeven worden voor de retail market (particulieren) waar de minimum clip size 1k is maar dat is goed zoeken. Het is daarom lastiger voor een particuliere fonds om een discretionare obligatie portefeuille op te bouwen met voldoende diversificatie. Then again, wil je bijvoorbeeld Nederlandse staatsobligaties hebben in je portefeuille dan heb je niet echt diversificatie nodig.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:25
Holdem_NL schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:37:
Houd er rekening mee dat je bij DeGiro alleen je account kan aanvullen vanaf je tegenrekening of een eventuele extra rekening die op je eigen naam staat! Je kan dus niet Skrill het op de normale manier over laten maken naar DeGiro.

Enkel betalingen vanaf je tegenrekening of een andere vooraf gekoppelde rekening op je eigen naam worden geaccepteerd. Deze rekeningen moet je voroaf verifieren met een 1 EUROcent betaling ivm naamcontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
One-eye864 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 07:59:
[...]
Houd er rekening mee dat je bij DeGiro alleen je account kan aanvullen vanaf je tegenrekening of een eventuele extra rekening die op je eigen naam staat! Je kan dus niet Skrill het op de normale manier over laten maken naar DeGiro.

Enkel betalingen vanaf je tegenrekening of een andere vooraf gekoppelde rekening op je eigen naam worden geaccepteerd. Deze rekeningen moet je voroaf verifieren met een 1 EUROcent betaling ivm naamcontrole.
Je hebt gelijk. Je kan je DeGiro account alleen koppelen met een rekening binnen de EU, die op jouw naam staat.

Dan is de vraag dus meer of je je dollars van je Skrill account kan overmaken naar je bankrekening, zonder dat je bank er euro's van maakt.

Zal wel een beveiliging tegen fraude/witwassen zijn. Want al het geld dat je naar DeGiro overboekt gaat naar hetzelfde rekeningnummer. Als je het daarna van DeGiro weer naar een ander rekeningnummer kan overmaken dan kunnen je accountant en de belastingdienst het niet meer volgen.

En wel handig voor als iemand je wachtwoord hackt ofzo. Dan kunnen ze je rekening niet plunderen.

[ Voor 19% gewijzigd door RocketKoen op 30-06-2017 11:52 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Als ik bijvoorbeeld als indexfonds de VTI + VXUS neem, dan wordt er 15% dividendbelasting ingehouden vóórdat het dividend wordt uitgekeerd begrijp ik? En zo ja, weten jullie of op de jaaroverzichten van DeGiro wordt aangegeven hoeveel dividendbelasting er precies over het desbetreffende jaar is ingehouden? Want als ik het goed begrijp kan ik dat bedrag dan verrekenen met de VRH bij de aangifte IB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearOfTheDarkk
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-09-2020
Hebben mensen hier ook een portfolio uit alleen aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burddie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 13:16
Ik heb een vrij eenvoudige vraag waarvan ik het antwoord nergens op internet kan vinden. Wat houden bij DeGiro de verschillende categorieën in? Als je zoekt op verschillende fondsen vind je categorieën in de grijze vakjes; A, B, C, D, G en I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CheapTweak schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:52:

Mijn vraag is dus:
Als de spaarrente hoger wordt, wordt het rendement op aandelen relatief "duurder". Met andere woorden: de risicopremie voor aandelen neemt af. Die gedachtegang volgend zou je kunnen verwachten dat met een hogere bankrente aandelen minder aantrekkelijk worden en uiteindelijk in prijs dalen, ceteris paribus. Natuurlijk zijn er veel meer variabelen in het spel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

FearOfTheDarkk schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:41:
Ja. Ik houd een gezonde buffer aan op mijn spaarrekening en heb een deposito met een gunstige rente, maar wat betreft verdeling binnen mijn totale portfolio is dit deel groter dan ik zou wensen. Daarom heb ik nu geen obligaties. In de toekomst wel, wanneer de verdeling dichter bij mijn wensen komt.

Overigens, wat betreft vastgoed geldt voor mij precies hetzelfde. Ik heb een eigen huis. Voor de verdeling binnen mijn totale portfolio is vastgoed dan ook redelijk dominant. Vastgoedfondsen koop ik dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
YinYang schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 09:24:
Als ik bijvoorbeeld als indexfonds de VTI + VXUS neem, dan wordt er 15% dividendbelasting ingehouden vóórdat het dividend wordt uitgekeerd begrijp ik? En zo ja, weten jullie of op de jaaroverzichten van DeGiro wordt aangegeven hoeveel dividendbelasting er precies over het desbetreffende jaar is ingehouden? Want als ik het goed begrijp kan ik dat bedrag dan verrekenen met de VRH bij de aangifte IB?
Ja, DeGiro houdt automatisch 15% dividendbelasting in conform het belastingverdrag met de VS.
Ja, dat wordt op het jaaroverzicht van DeGiro precies aangegeven.
Ja, dat kun je idd verrekenen met de VRH (als je boven de drempel uitkomt en VRH zou moeten betalen iig).

Voor degenen met Sapec bij DeGiro: ik heb een position statement incl dividend opgevraagd en ontvangen voor gebruik bij het terugvragen van de ingehouden Belgische roerende voorheffing of hoe dat ook moge heten. Kosten: 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 11:29
Burddie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:46:
Ik heb een vrij eenvoudige vraag waarvan ik het antwoord nergens op internet kan vinden. Wat houden bij DeGiro de verschillende categorieën in? Als je zoekt op verschillende fondsen vind je categorieën in de grijze vakjes; A, B, C, D, G en I.
Heb ik kortgeleden nagevraagd bij deGiro en zijn risicoklasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FearOfTheDarkk schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:41:
Bedoel je in dit geval: alleen individuele, losse aandelen, of bedoel je een 'offensieve portefeuille' met mogelijk ETF's, beleggingsfondsen en individuele titels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearOfTheDarkk
Verwijderd schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:09:
[...]

Bedoel je in dit geval: alleen individuele, losse aandelen, of bedoel je een 'offensieve portefeuille' met mogelijk ETF's, beleggingsfondsen en individuele titels?
Ooo, ik was niet helemaal duidelijk zie ik.
Ik bedoelde echt 'losse' aandelen.
Nvidia, Heineken, Shell, Facebook, Apple etc.:)
Zelf heb ik onder andere Nvid, AMG en Alibaba. Nvid en Alibaba van de week gekocht op de dip. Hopelijk blijft het bij een dip.:) Naar mijn beleving is er fundamenteel niets mis met deze bedrijven en zit er nog voldoende groei in.

[ Voor 8% gewijzigd door FearOfTheDarkk op 01-07-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Ik heb ze wel eens gezien dat ze bijvoorbeeld alleen 5 jaars obligaties hebben, maar dat zou betekenen dat er dan ook met verlies verkocht moet worden als de looptijd korter is geworden dan 5jaar?
Zo begrijp ik dat, ja. Maar het is niet 5-jaars, het zijn periodes van een paar jaar:
IE00B14X4Q57 ISHARES E GOV1-3
IE00B1FZS681 ISHARES E GOV3-5
IE00B1FZS806 ISHARES E GOV7-10

Die roteren bonds van bepaalde maturity in, en na een paar jaar gaan ze er uit. Wat ik er van begrijp, is dat je die slechts secundair houdt vanwege de yield maar voornamelijk vanwege de capital gains.

Edit: Chief legde het al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
koksie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:13:
[...]

Ja, DeGiro houdt automatisch 15% dividendbelasting in conform het belastingverdrag met de VS.
Ja, dat wordt op het jaaroverzicht van DeGiro precies aangegeven.
Ja, dat kun je idd verrekenen met de VRH (als je boven de drempel uitkomt en VRH zou moeten betalen iig).

Voor degenen met Sapec bij DeGiro: ik heb een position statement incl dividend opgevraagd en ontvangen voor gebruik bij het terugvragen van de ingehouden Belgische roerende voorheffing of hoe dat ook moge heten. Kosten: 5 euro.
Oké duidelijk, thnx! :)

Dit wordt voor het eerst dat ik wat anders met mijn geld doe dan de hypotheek aflossen en het op de bank te laten staan, dus ben vrij nieuw in dit wereldje. Heb dan ook al heel wat posts uit dit topic en de eerdere delen gelezen en lees telkens verschillende meningen.

Nu twijfel ik tussen de volgende 2 opties:

1) VTI + VXUS: voordeel hiervan is dat de spreiding erg groot is, nadeel is dat je met de 15% voorheffing zit.

2) Think Global Equity: Voordeel hierbij is dat er vooraf geen belasting wordt ingehouden, het nadeel is dat de spreiding een stuk minder is en je voor een groot deel in de financiële dienstverlening zit.

Kunnen jullie mij nog advies geven hierin? Want ik lees dus erg veel verschillende meningen, wat mij weer telkens opnieuw aan het denken zet.

Het zal in mijn geval sowieso gaan om een beleggingshorizon van >20 jaar en ik was van plan om dit te gaan doen via DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:41
YinYang schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:26:
[...]

Oké duidelijk, thnx! :)

Dit wordt voor het eerst dat ik wat anders met mijn geld doe dan de hypotheek aflossen en het op de bank te laten staan, dus ben vrij nieuw in dit wereldje. Heb dan ook al heel wat posts uit dit topic en de eerdere delen gelezen en lees telkens verschillende meningen.

Nu twijfel ik tussen de volgende 2 opties:

1) VTI + VXUS: voordeel hiervan is dat de spreiding erg groot is, nadeel is dat je met de 15% voorheffing zit.

2) Think Global Equity: Voordeel hierbij is dat er vooraf geen belasting wordt ingehouden, het nadeel is dat de spreiding een stuk minder is en je voor een groot deel in de financiële dienstverlening zit.

Kunnen jullie mij nog advies geven hierin? Want ik lees dus erg veel verschillende meningen, wat mij weer telkens opnieuw aan het denken zet.

Het zal in mijn geval sowieso gaan om een beleggingshorizon van >20 jaar en ik was van plan om dit te gaan doen via DeGiro.
Of dit fonds van Meesman. Vrij brede spreiding en lage kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 22:13
FearOfTheDarkk schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:49:
[...]

Ooo, ik was niet helemaal duidelijk zie ik.
Ik bedoelde echt 'losse' aandelen.
Nvidia, Heineken, Shell, Facebook, Apple etc.:)
Zelf heb ik onder andere Nvid, AMG en Alibaba. Nvid en Alibaba van de week gekocht op de dip. Hopelijk blijft het bij een dip.:) Naar mijn beleving is er fundamenteel niets mis met deze bedrijven en zit er nog voldoende groei in.
Ik heb voornamelijk etf's. Daarnaast heb ik ook AMD, daar heb ik al een aardig rendement op behaald, dus heb ik mijn positie daarin wel verminderd. Ik hou nog een deel aan omdat ik er nog steeds veel potentie in zie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor de geïnteresseerde nieuwelingen hier even mijn persoonlijke ervaringen als beginnend belegger.

Adhv dit topic ben ik begin dit jaar als n00b begonnen met beleggen. Vooral om te kijken of het iets voor mij is. Zowel bij DeGiro als bij Meesman een portefeuille gestart. DeGiro omdat het de goedkoopste optie is met de meeste mogelijkheden. Meesman omdat het een niet-al-te-dure, eenvoudige en solide aanvoelende site is. Hoewel ik het in het begin leuk vond om in de geheel nieuwe wereld van het beleggen te stappen, en vrij veel met DeGiro bezig was, merkte ik dat de kosten van het kopen en verkopen behoorlijke impact hebben op je rendement. Ook merkte ik dat ik vrij onrustig werd van het kopen en verkopen en het wekelijks (soms dagelijks) volgen van de koersbewegingen.

Meesman heeft een heel andere insteek en is duidelijk gericht op de lange termijn en passief beleggen. Als je daar inlegt duurt het dagen voordat je inleg in je portefeuille terug te zien is. Je portefeuille wordt slechts periodiek bijgewerkt. De site is erg eenvoudig en overzichtelijk, maar je bent ook erg beperkt in de mogelijkheden. Inleggen, afblijven en niet te vaak kijken is het devies. In het begin vond ik ik de site ouderwets, vooral omdat acties niet meteen zichtbaar zijn (bij DeGiro zie je a la seconde hoe je portefeuille erbij staat, ook bij aankopen en verkopen).

Nu een half jaar later heb ik mijn portefeuille bij DeGiro geleegd. Deze keuze is vooral een gevoelskwestie. DeGiro is objectief de goedkoopste en bied de meeste mogelijkheden, maar ik had bij de verschillende gratis opties regelmatig een "too good to be true" gevoel en twijfel of mijn geld wel in veilige handen is. Het heeft ook met mijn gebrek aan kennis te maken, ik begrijp de custodian constructie bv nog steeds niet goed.

Meesman heb ik aangehouden. Omdat je niet gestimuleerd wordt om je portefeuille te wijzigen en minder vaak geconfronteerd wordt met de waarde van je inleg, geeft het een veel rustiger gevoel. Het lijkt meer op een spaarrekening dan een beleggingsportefeuille. Dat is qua risico absoluut niet het geval natuurlijk, maar zo doet de site wel aan. Ik vind het ook prettig dat je uitgenodigd wordt voor de jaarvergadering en informatie avonden. Zo krijg je meer een vertrouwensband met de partij waaraan je je spaarcentjes toevertrouwd.

Als je met een tweaker insteek naar beleggen kijkt (actief beleggen, veel keuzemogelijkheid, a la seconde informatie) past DeGiro het beste. Als je een lange termijn strategie hebt, weinig kopzorgen wilt en een partij zoekt die vertrouwen uitstraald past Meesman waarschijnlijk beter.

Harde cijfers: vandaag heb ik (voor het eerst in 2 maanden) ingelogd op meesman.nl en zie dat ik in een half jaar tijd een rendement heb behaald van 2,3% (na aftrek kosten en dividendbelasting). Mijn portefeuille volgt voorbeeld profiel C: 40% aandelen wereldwijd, 10% aandelen opkomende markten en 50% obligaties wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@YinYang

Zoals ik al eerder aangaf zit ik in de iShares Core MSCI World en de -Core MSCI EM IMI, die ik overigens opvallend weinig voorbij zie komen in dit topic. Dividend wordt herbelegd zodat je geen gedoe hebt met dividendlekkage e.d. Naast deze twee ETF's heb ik nog een extra accent aangelegd door het ASN Duurzaam Mixfonds Zeer Offensief, en het Kempen Orange Fund (Nederlandse smallcap) toe te voegen. Dit is natuurlijk persoonlijk en voor iedereen vrij in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burddie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 13:16
RevQ schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 11:39:
[...]

Heb ik kortgeleden nagevraagd bij deGiro en zijn risicoklasses.
Waarbij 'A' het meeste risico is en 'I' het minste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
GoEV6 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:30:
[...]

Of dit fonds van Meesman. Vrij brede spreiding en lage kosten.
Ja dat bedoel ik, zoooveeeel keuzes en meningen dat ik van gekkigheid niet meer weet wat ik moet doen.. :9
Verwijderd schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:06:
@YinYang

Zoals ik al eerder aangaf zit ik in de iShares Core MSCI World en de -Core MSCI EM IMI, die ik overigens opvallend weinig voorbij zie komen in dit topic. Dividend wordt herbelegd zodat je geen gedoe hebt met dividendlekkage e.d. Naast deze twee ETF's heb ik nog een extra accent aangelegd door het ASN Duurzaam Mixfonds Zeer Offensief, en het Kempen Orange Fund (Nederlandse smallcap) toe te voegen. Dit is natuurlijk persoonlijk en voor iedereen vrij in te vullen.
Dat is inderdaad ook een van de vele opties... Maar hoe weet je nu wat goed is? Dat weet je natuurlijk nooit, maar als beginner is het voor mij erg lastig om te achterhalen waar ik nu het beste mee kan beginnen.

Het herbeleggen van het dividend is wel zeker een voordeel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
YinYang schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:44:
Dat is inderdaad ook een van de vele opties... Maar hoe weet je nu wat goed is? Dat weet je natuurlijk nooit, maar als beginner is het voor mij erg lastig om te achterhalen waar ik nu het beste mee kan beginnen.
Sowieso is het handig om een fonds te kiezen dat in euro's staat genoteerd, en dat je kunt verhandelen op de Amsterdamse beurs. Dat is goedkoop of gratis kopen en houden. Daarnaast kun je kijken welke regio je afdekt. Na die eerste schifting hou je echt niet zo veel over, hoor.

En dan ga je kijken, als het een indexfonds is, of het synthetisch of fysiek is. Synthetisch is meer risico. Dan ga je naar de fondsgrootte kijken, misschien wil je de hele kleintjes uitsluiten? Of juist niet. Tenslotte check je de TER. Echter, sommige fondsen lenen aandelen uit, daarvan gaat de TER omlaag. Misschien vind je dat het waard, misschien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Chief schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 03:47:
Iets wat vaak niet goed begrepen wordt is dat een obligatie zelf niet per definitie verlies hoeft te hebben op het moment dat de looptijd korter wordt. Er bestaat namelijk zoiets als "rolling down the curve". Hier heb je een voorbeeld artikel daarover: https://www.wsj.com/artic...he-yield-curve-1454295695
Artikel gelezen, dank voor de pointer want altijd leuk om een achtergrond stuk te lezen. Ik merk dat er hier en elders nauwelijks aandacht is voor obligaties. Het is mij echter opgevallen dat de obligatie op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, maar als je echt probeert te begrijpen wat het doet, is het een verrassend lastig ding.
Chief schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 03:47:
Then again, wil je bijvoorbeeld Nederlandse staatsobligaties hebben in je portefeuille dan heb je niet echt diversificatie nodig.
Ik zie dat bij DeGiro niet alle Nederlandse staatsobligaties te koop zijn. Als ik bijv. in dit lijstje kijk:
https://www.iex.nl/Koersen/Obligaties.aspx
dan zie ik 30-40 staan. Bij DeGiro staan er maar een stuk of 11, looptijd nooit voorbij de 2033. Weet jij toevallig de reden daarvoor?

[ Voor 42% gewijzigd door cerberusss op 01-07-2017 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
YinYang schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:26:
[...]

Uit deze twee zou ik kiezen voor VTI+VXUS, want lagere kosten. De dividendbelasting kun je, als je vermogen tenminste boven de VRH grens komt, helemaal verrekenen. Dus uiteindelijk heb je bij deze combi meer spreiding voor minder geld. Zo simpel zie ik het. Eventueel VTI inruilen voor ITOT voor een nog lagere TER en een handzamere prijs per stuk, maar dat is een miniem verschil.

Alle begin is natuurlijk wat lastig, bomen en bos etc, maar daarom des te meer reden het simpel te houden en niet in allerlei ronkende reclame verhalen te trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Ik heb een berekening gemaakt waarin duidelijk wordt dat beleggen in IWDA goedkoper kan via Meesman wereldwijd (bij beleggen langer dan 2 jaar). Bij de berekening ben ik uitgegaan van 0,5% extra rendement bij Meesman. Dit extra rendement behaald Meesman door dividendbelasting terug te vorderen. Meer info: https://www.meesman.nl/on...fonds-aandelen-wereldwijd.

De berekening is via de onderstaande link te vinden. Indien er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag.

https://docs.google.com/s...C4UUNVpkHXsNHLCX8/pubhtml

[ Voor 11% gewijzigd door Mastasidaz op 01-07-2017 22:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Mastasidaz schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 22:37:
Ik heb een berekening gemaakt waarin duidelijk wordt dat beleggen in IWDA goedkoper kan via Meesman wereldwijd (bij beleggen langer dan 2 jaar). Bij de berekening ben ik uitgegaan van 0,5% extra rendement bij Meesman. Dit extra rendement behaald Meesman door dividendbelasting terug te vorderen. Meer info: https://www.meesman.nl/on...fonds-aandelen-wereldwijd.

De berekening is via de onderstaande link te vinden. Indien er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag.

https://docs.google.com/s...C4UUNVpkHXsNHLCX8/pubhtml
Volgens mij is die 0.5% extra rendement simpelweg niet waar, dat is waarschijnlijk het rendement tov een fonds wat in elk land het maximale dividendtarief betaald. Als je bijv, het jaarverslag van de Vanguard VT ETF erbij pakt zie je dat ze $213,412,000 aan dividend hebben ontvangen waar $8,364,000 aan dividendbelasting is afgehaald. Dus de totale belasting die ze betalen is 8,364,000/(8,364,000+213,412,000) = 3.7713% van het dividend inkomen. Het dividendrendement is 1.96%, dus het dividendlek is 1.96% * 3.7713% = 0.0739%.

Het is dus absoluut onmogelijk dat Meesman 0.50% winst heeft tov andere fondsen dankzij het belastingvoordeel, want al zouden ze alles maar dan ook alles kunnen terugkrijgen dan is het voordeel minder dan 0.10%.

Heb even gekeken of ik uit het jaarverslag van Meesman kan halen, maar is mij iig niet duidelijk hoe groot het dividendlek bij hun is. Echter zie ik dat ze gewoon zelf beleggen in fondsen van Vanguard, dus lijkt me sterk dat ze het veel beter kunnen doen van Vanguard zelf. Als er al een verschil is tussen Meesman en Vanguard is dat verschil echt minimaal, en never nooit niet groot genoeg om het verschil in kosten teniet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Laatst online: 31-08 18:33
Hielko schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:27:
[...]

Volgens mij is die 0.5% extra rendement simpelweg niet waar, dat is waarschijnlijk het rendement tov een fonds wat in elk land het maximale dividendtarief betaald. Als je bijv, het jaarverslag van de Vanguard VT ETF erbij pakt zie je dat ze $213,412,000 aan dividend hebben ontvangen waar $8,364,000 aan dividendbelasting is afgehaald. Dus de totale belasting die ze betalen is 8,364,000/(8,364,000+213,412,000) = 3.7713% van het dividend inkomen. Het dividendrendement is 1.96%, dus het dividendlek is 1.96% * 3.7713% = 0.0739%.

Het is dus absoluut onmogelijk dat Meesman 0.50% winst heeft tov andere fondsen dankzij het belastingvoordeel, want al zouden ze alles maar dan ook alles kunnen terugkrijgen dan is het voordeel minder dan 0.10%.

Heb even gekeken of ik uit het jaarverslag van Meesman kan halen, maar is mij iig niet duidelijk hoe groot het dividendlek bij hun is. Echter zie ik dat ze gewoon zelf beleggen in fondsen van Vanguard, dus lijkt me sterk dat ze het veel beter kunnen doen van Vanguard zelf. Als er al een verschil is tussen Meesman en Vanguard is dat verschil echt minimaal, en never nooit niet groot genoeg om het verschil in kosten teniet te doen.
Bedankt voor je reactie Hielko. Het lijkt er toch echt op dat Meesman 0,5% extra rendement behaald. Het volgende staat hierover op de website:

"Het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd heeft kosten van 0,5% per jaar, de index heeft geen kosten. Het Meesman fonds zou dus ongeveer 0,5% per jaar minder rendement moeten maken dan de MSCI World Index (inclusief netto dividend). In de praktijk is het rendement van het Meesman fonds en de index echter bijna gelijk. Zie tabel hieronder. Dit laat zien dat het terugvorderen van dividendbelasting ongeveer 0,5% per jaar oplevert en dat hiermee de kosten worden terugverdiend."

Hieronder de rendementen over 2014, 2015 en 2016 in vergelijking met MSCI World.

Rendement Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd (%) 19,4 10,5 10,8
Rendement MSCI World Index (inclusief netto dividend) (%) 19,5 10,4 10,7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mastasidaz schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:37:
[...]

Bedankt voor je reactie Hielko. Het lijkt er toch echt op dat Meesman 0,5% extra rendement behaald. Het volgende staat hierover op de website:

"Het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd heeft kosten van 0,5% per jaar, de index heeft geen kosten. Het Meesman fonds zou dus ongeveer 0,5% per jaar minder rendement moeten maken dan de MSCI World Index (inclusief netto dividend). In de praktijk is het rendement van het Meesman fonds en de index echter bijna gelijk. Zie tabel hieronder. Dit laat zien dat het terugvorderen van dividendbelasting ongeveer 0,5% per jaar oplevert en dat hiermee de kosten worden terugverdiend."
Let wel goed op de gekozen benchmark: "MSCI World Index (inclusief netto dividend)". Wat ze exact bedoelen met 'netto dividend' staat er niet. Na aftrek van dividendbelasting? Na aftrek van 0,5% kosten? Iets anders?

Het in de tabel getoonde rendement (inclusief kosten) is hooguit 0,1% hoger dan de gekozen benchmark, en in 2014 zelfs 0,1% lager. Afhankelijk van wat er precies met 'netto dividend' bedoeld wordt is dit ofwel prima, ofwel ongunstig ten opzichte van zelf beleggen in Vanguard fondsen.

edit: Op https://www.meesman.nl/l/...bi+miaw+2015.pdf?ext=.pdf staat onder het kopje 'In het verleden behaalde resultaten':
"De getoonde resultaten zijn berekend in euro’s en zijn inclusief de lopende kosten en transactiekosten maar exclusief de in- en uitstapvergoeding."

In de vergelijking wordt dus ook bij de benchmark gerekend met 0,5% kosten per jaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2017 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Laatst online: 20-09 16:41
Ik ben een leek op gebied van beleggen maar sinds april heb ik 5.000 ingezet bij Meesman. 50/50 verdeeld over Aandelen Wereld en Europa. Hoewel ik hier nog niet veel rendement op heb (hoeft ook nog niet in zo'n kort tijdsbestek), smaakt het wel naar meer.

Omdat het economisch voor de wind gaat met de Nederlandse economie lijkt het me leuk om ook hier een ETF voor de nemen. B.v. iShares AEX UCITS ETF of Think AMX UCITS ETF. Mijn voorkeur gaat uit naar de AMX omdat ik het idee heb dat deze iets meer georiënteerd is op de binnenlandse economie en een groter aandeel heeft in de industriële en technologische sector. Afgelopen tijd presteert de AMX ook beter dan de AEX. Beide hebben 0,30% aan kosten. Correctie: AMX heeft 0,35% kosten.

Nadeel van de AMX is dat er bij de Giro transactiekosten a 2 (+0,02%) euro zijn en bij de AEX van Ishares niet. Ik zat er aan te denken zo'n 1.000 euro in te leggen en daarna 50 euro per maand. Maar met 2 euro per transactie gaat dat tegenstaan :). Misschien dat het dan beter is om hier elk jaar een groter bedrag op in te zetten.

Wat vinden jullie van bovenstaande afweging, zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie en wat zouden jullie doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Redbull4u op 02-07-2017 12:18 ]

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Redbull4u schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:11:
Wat vinden jullie van bovenstaande afweging, zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie en wat zouden jullie doen?
Wat mij opvalt: je zit 100% in aandelen. Is dat wat je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Redbull4u schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:11:
Ik ben een leek op gebied van beleggen maar sinds april heb ik 5.000 ingezet bij Meesman.
Moet je bij Meesman niet met 10k beginnen?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Officieel moet je dan minstens €100 per maand inleggen omdat je niet die €10k hebt gedaan iig, maar van mensen hier hebben weleens nagevraagd, en in principe doen ze niet zo moeilijk bij Meesman.
cerberusss schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:55:
[...]

Wat mij opvalt: je zit 100% in aandelen. Is dat wat je wilt?
Is dat zo? Lijkt me sterk dat hij geen enkele buffer op een spaarrekening heeft. Of een gedeeltelijk afbetaald huis bijvoorbeeld. Ik heb ook geen obligaties en zit van wat ik aan ETF heb 100% in aandelen. Ik zie zeker met huidige economisch klimaat geen reden om ook nog obligaties te hebben naast die andere die ik al heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Moet je niet aan mij vragen :)
Ik zie zeker met huidige economisch klimaat geen reden om ook nog obligaties te hebben naast die andere die ik al heb.
Het triggert mij gewoon dat iemand hier zegt "ik ben een beginner", en vervolgens aangeeft dat zijn portefeuille is ingericht volgens de meest risicovolle asset allocatie.

Dat jij het huidige economische klimaat er bij haalt, dat snap ik niet. Niemand weet wat het huidige klimaat is. We kunnen aan de vooravond staan van een gigantische aandelencrash. Je asset allocatie moet, dunkt mij, gebaseerd zijn op je risicoprofiel, niet op de huidige markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:39
cerberusss schreef op zondag 2 juli 2017 @ 18:19:
[...]

[...]

Het triggert mij gewoon dat iemand hier zegt "ik ben een beginner", en vervolgens aangeeft dat zijn portefeuille is ingericht volgens de meest risicovolle asset allocatie.

Dat jij het huidige economische klimaat er bij haalt, dat snap ik niet. Niemand weet wat het huidige klimaat is. We kunnen aan de vooravond staan van een gigantische aandelencrash. Je asset allocatie moet, dunkt mij, gebaseerd zijn op je risicoprofiel, niet op de huidige markt.
er zijn wel risicovollere produkten dan aandelen/etf's. zeker als je voor de lange termijn (+15 jaar) belegt zie ik het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
[...]

[...]

De dagen voorafgaand aan het faillisement van Lehman Brothers waren ook vrij rooskleurig...althans, in de algemene media. Kees de Kort had er al maanden op zitten hameren ;) (natuurlijk is BNR ook algemene media, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
armageddon_2k1 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:08:
[...]

De dagen voorafgaand aan het faillisement van Lehman Brothers waren ook vrij rooskleurig...althans, in de algemene media.
Precies. Maar je hoeft er niet eens van zulke opvallende gebeurtenissen er bij te halen. Over het algemeen wordt een 100% stocks portefeuille als risicovol beschouwd. Als ik dat dan zeg, dan wordt er geroepen: maar! maar! andere dingen zijn nog risicovoller!

Dat is zeker zo, maar doet er niks van af. De combinatie van beginnende belegger en 100% aandelen, daar stel ik grote vraagtekens bij.

Je kunt natuurlijk zeggen "lange termijn", maar als je een beginnende belegger bent, dan heb je geen ervaring met een neergaande markt. Stel je eens voor dat we morgen keihard in een bear market gaan. Wat doet die beginnende belegger dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
[...]

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het wel overwogen, maar het rendement van (meesman) obligaties vond ik zo minimaal dat ik het geld liever op een spaarrekening laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
armageddon_2k1 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:58:
[...]

Moet je bij Meesman niet met 10k beginnen?
10.000 of 100 p/m. Ik heb 5.000 ingelegd en leg elke maand 100 bij.

Ik heb ze er niet over gehoord :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carfanatic
cerberusss schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:23:
[...]

Stel je eens voor dat we morgen keihard in een bear market gaan. Wat doet die beginnende belegger dan?
bijkopen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Redbull4u schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:31:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het wel overwogen, maar het rendement van (meesman) obligaties vond ik zo minimaal dat ik het geld liever op een spaarrekening laat staan.
Obligaties hou je niet alleen voor rendement, maar ook als hedge voor je aandelen. En je asset allocatie zou ik niet laten afhangen van wat Meesman wel of niet aanbiedt.
:Y

Zei 0,00001% van alle beginnende beleggers: "Ik stapte precies op de piek in, en zag dat mijn spaargeld in 1 klap 25% minder werd. De jaren daarna ging er telkens 5-10% van af. Mijn vrouw was in alle staten maar met enkele goedgekozen woorden stelde ik haar gerust. Ik bleef stug bijkopen, ook al stond mijn baan op de tocht door de recessie. Aan het einde van de rit was mijn huwelijk beter dan ooit, met genoeg geld om de studie van de kinderen te betalen, het huis af te lossen en vroeg met pensioen te gaan."

[ Voor 41% gewijzigd door cerberusss op 02-07-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
Zei 0,00001% van alle beginnende beleggers: "Ik stapte precies op de piek in, en zag dat mijn spaargeld in 1 klap 25% minder werd. De jaren daarna ging er telkens 5-10% van af. Mijn vrouw was in alle staten maar met enkele goedgekozen woorden stelde ik haar gerust. Ik bleef stug bijkopen, ook al stond mijn baan op de tocht door de recessie. Aan het einde van de rit was mijn huwelijk beter dan ooit, met genoeg geld om de studie van de kinderen te betalen, het huis af te lossen en vroeg met pensioen te gaan."
en zo kan iedereen zijn eigen keuze maken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Aspirant belegger hier. Doe het rustig aan en lees me eerst in. Dus met het risico een hele dommo vraag te stellen:

Je bent niet sarcastisch toch? De fout van de beginnende belegger (die lange termijn rendement wil behalen) is dat deze teveel reageert op koersen. Zodoende kan je in een bear market beter gewoon door gaan met je maandelijkse inleg want op het juiste moment in en uit stappen is nl bijna niet te timen en op de lange termijn "maakt dat toch niet uit".

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Mede door dit topic ook wat actiever gaan beleggen. Meeste geld staat bij brandnewday en daar een portefeuille met 2 fondsen. Behoorlijk resultaat de afgelopen 3 jaar. Bij degiro wil ik wat actiever zelf wat kopen soms verkopen en ook wat opbouwen. De eerste 100 dagen geen transactiekosten.

Even een testaandeel gekocht voor marketvalue Aegon. Vervolgens vrijdag aandelen deliveryhero gekocht.

Paar vragen:

Aandeel is genoteerd op meerdere beursen. Zelf voor Frankfurt gekozen als grootste. Waarom zouden jullie voor een of de ander kiezen?

Aandeel is voor mij bijna 3.5 procent gestegen. Nu was mijn inzet vrij laag, maar goed staat wel in het groen.

Maar ik heb de aandelen wel te hoog gekocht. Market order was bij deze aandelen geen optie. Enkel limit of limit stop. Ik dacht dat zeg maar je limiet is. Dus ik gaf een bedrag iets hoger dan de huidige koers. Echter werden de aandeel voor de hogere prijs gekocht terwijl ik de enige was die dit hogere bedrag bood op dat moment. Dus stel huidige koers 10.02 mijn limit 10.10 en ze zijn gekocht voor 10.10. Terwijl ik de enige was die kocht. Een paar seconden lager stond aandeel weer 10.04. En bij de tijden en volume zie je enkel mijn prijs en volume. Wat doe ik fout?

Andere vraag: zal wel suf zijn. Maar is er een manier om heel eenvoudig te zien: wat per saldo op dit moment je koerswinst in percentage oer aandeel/fonds is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Wat je fout doet is niet beseffen dat 'de koers' altijd van de laatste transactie in het verleden is. Tevens moet er wel iemand aan de andere kant willen verkopen voor de geboden prijs.

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 02-07-2017 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even meegelezen, erg veel interessante informatie in dit topic, waarvoor dank.

Ik ben op zoek naar een overzicht van de belangrijkste strategieën om je portfolio in te richten. Concrete portfoliomix, aandachtspunten, etc. Wie heeft hier een goede website voor?

Ik wil graag gaan beleggen voor de middenlange termijn met rendement van ~7 %, waarbij ik twee keer per jaar mijn portfolio actualiseer en zeker in het begin vooral gebruik maak van ETFs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54

Sandyman538

SandstorM [148839]

Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:56:
Ik heb even meegelezen, erg veel interessante informatie in dit topic, waarvoor dank.

Ik ben op zoek naar een overzicht van de belangrijkste strategieën om je portfolio in te richten. Concrete portfoliomix, aandachtspunten, etc. Wie heeft hier een goede website voor?

Ik wil graag gaan beleggen voor de middenlange termijn met rendement van ~7 %, waarbij ik twee keer per jaar mijn portfolio actualiseer en zeker in het begin vooral gebruik maak van ETFs.
Ik wil graag beleggen voor de korte termijn met rendement van ~22%, als iemand nog tips heeft hoor ik het wel.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
armageddon_2k1 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:41:
Zodoende kan je in een bear market beter gewoon door gaan met je maandelijkse inleg want op het juiste moment in en uit stappen is nl bijna niet te timen en op de lange termijn "maakt dat toch niet uit".
Dat is de gedachte, ja.

Met de kanttekening dat er een groot emotioneel aspect bij zit, namelijk dat verlies bij de meeste mensen psychologisch veel harder aankomt dan winst. Voor een beginnende belegger is het moeilijk in te schatten hoe hij zich voelt in een neergaande markt, als zijn zuurverdiende spaarcenten in langzaam of rap tempo verdampen. Blijft hij/zij dan echt elke maand bijstorten? Ettelijke jaren lang?

Of misschien kun je het wel volhouden, maar voel jij (of je partner) er miserabel eronder. Ook niet prettig.
Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:56:

Ik vind deze Bogleheads wiki page erg goed:
https://www.bogleheads.org/wiki/Lazy_portfolios

Als je daar een portfolio ziet die goed klinkt, dan heb je een trefwoord om verder te googlen of een boek te kopen over zo'n specifieke portfolio.

[ Voor 31% gewijzigd door cerberusss op 03-07-2017 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
cerberusss schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 18:36:
[...]

Artikel gelezen, dank voor de pointer want altijd leuk om een achtergrond stuk te lezen. Ik merk dat er hier en elders nauwelijks aandacht is voor obligaties. Het is mij echter opgevallen dat de obligatie op het eerste gezicht eenvoudig lijkt, maar als je echt probeert te begrijpen wat het doet, is het een verrassend lastig ding.

[...]

Ik zie dat bij DeGiro niet alle Nederlandse staatsobligaties te koop zijn. Als ik bijv. in dit lijstje kijk:
https://www.iex.nl/Koersen/Obligaties.aspx
dan zie ik 30-40 staan. Bij DeGiro staan er maar een stuk of 11, looptijd nooit voorbij de 2033. Weet jij toevallig de reden daarvoor?
Die 30-40 die jij ziet staan bij IEX zijn niet allemaal standaard obligaties:
* waar het begint met NLHSOM, dit is alleen het hoofdsom gedeelte van een obligatie
* waar het begint met NLRENTE, dit betreft alleen de couponbetalingen van een obligatie

Dit zijn dus gestripte obligaties. Ik weet niet waarom je ze niet kan handelen bij DeGiro (ik heb geen ervaring met deze partij) maar dat zou je aan ze kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Rukapul schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:22:
Wat je fout doet is niet beseffen dat 'de koers' altijd van de laatste transactie in het verleden is. Tevens moet er wel iemand aan de andere kant willen verkopen voor de geboden prijs.
Ik heb dit proberen te vinden, maar ik begrijp dit niet zo goed.

Een limiet order is een order waarbij u precies opgeeft op welke koers u ten slechtste wilt handelen. Stel u wilt een aandeel kopen. De bied-laat is € 6,14 - 6,20 en u geeft als limiet € 6,17. Boven de € 6,17 wordt uw handel niet gedaan. Echter indien er net handel plaatsvindt op € 6,15 dan kunt u geluk hebben en voor € 6,15 kopen. Bij verkoop is dit vanzelfsprekend omgekeerd

In mijn geval is er 6.17 gewoon gekocht. Vervolgens ging de keurs meteen terug naar 6.15.
Is dat dan omdat het volume voor dat aandeel wellicht zo laag is, en dat er dus niemand wilde verkopen voor die lagere prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Burddie schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:16:
[...]

Waarbij 'A' het meeste risico is en 'I' het minste?
Nee dat is het niet.

De vti en vxus in A.
De ishares global REIT in D.
Ishares U.S. aggregate bonds zijn F .
Ishares AEX etf is dan weer G.

Op zich lopen ze op in grote/marketcap denk ik. Dus relatief wel minder risico, maar de globak reit is toch een wat risicovollere belegging dan us aggregrate bonds.

Nah, je zult dus specifiek moeten zijn wat je als 'risisco' ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
meermarco schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:30:
[...]

Een limiet order is een order waarbij u precies opgeeft op welke koers u ten slechtste wilt handelen. Stel u wilt een aandeel kopen. De bied-laat is € 6,14 - 6,20 en u geeft als limiet € 6,17. Boven de € 6,17 wordt uw handel niet gedaan. Echter indien er net handel plaatsvindt op € 6,15 dan kunt u geluk hebben en voor € 6,15 kopen. Bij verkoop is dit vanzelfsprekend omgekeerd

In mijn geval is er 6.17 gewoon gekocht. Vervolgens ging de keurs meteen terug naar 6.15.
Is dat dan omdat het volume voor dat aandeel wellicht zo laag is, en dat er dus niemand wilde verkopen voor die lagere prijs?
Als jij een kooporder voor 6,17 doet dat komt die order in het lijstje van biedprijzen te staan.
In principe kan iemand anders dan zeggen ik verkoop ze voor €6,15. Maar in de praktijk zal dat niet gebeuren.
Wat wel kan is dat jij een limit order doet voor 6,17, terwijl de laatprijs op 6,50 zit. In principe koop jij dan zodra de laatprijs naar 6,17 zakt.
Maar het kan dat de koers een sprong maakt. Bijvoorbeeld het aandeel opent de volgende dag op 6,01. Dan koop jij gewoon voor 6,01 en niet voor 6,17

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
meermarco schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:30:
[...]

Het is volledig vraag en aanbod. Laten we verder gaan met het voorbeeld wat jij gebruikt
Bied: 1,000 stukken op 6.14
Laat: 1,000 stukken op 6.20
Dit zijn de enige bied/laat orders van dit aandeel.
Vervolgens plaats jij je limitorder van 1,000 stukken op 6.17
Het biedboek wordt dan:
1,000 op 6.17
1,000 op 6.14
Laatboek blijft 1,000 op 6.20

Scenario 1: Iemand ziet jou order op het scherm komen en wil zijn stukken die hij/zij nog niet aangeboden had nu wel verkopen. Die tikt de order van 1,000 stukken verkoop met limiet op 6.17 in en schopt het naar zijn broker en hop, jullie transactie is uitgeveord. Enkele seconden later gebeurt hetzelfde op 6.15 maar dan met andere beleggers.

Scenario 2: Net als jij je kooporder erin hebt gedaan komt er een nieuwe verkooporder de beurs op: 1,500 stukken op 6.15. Eerst worden die 1,000 stukken verkocht aan jou tegen 6.17 aangezien dat de beste prijs is, Vervolgens komen de overige 500 stukken in het laatboek terecht op 6.15. Enkele seconden later komt er een koper op 6.15 en wordt daar ook nog gehandeld.

Zo zijn er nog wel een paar scenarios te bedenken.

Als jij een limit kooporder geeft zal je nooit meer betalen voor een aandeel dan de limitprijs die jij opgegeven hebt wat ook kan betekenen dat je geen stukken krijgt.

Dit is net even anders dan een stop-limit order. Hierbij wordt de order pas actief als de stopprijs bereikt is. Met andere woorden, eerst moet de stopprijs bereikt worden voordat je order uitvoerbaar wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearOfTheDarkk
Sandyman538 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 00:47:
[...]

Ik wil graag beleggen voor de korte termijn met rendement van ~22%, als iemand nog tips heeft hoor ik het wel.
Ik adviseer AMD, -22 of +22 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
FearOfTheDarkk schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:14:
[...]

Ik adviseer AMD, -22 of +22 :)
Turbo's op arcelormittal of AMG nemen :7 .
Kun je die 22% wel binnen één dag wel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Waarom kan ik op dit moment geen VTI en VXUS kopen bij degiro? bij bied en laat staan geen bedragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 11:29
Dirk0s schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:39:
Waarom kan ik op dit moment geen VTI en VXUS kopen bij degiro? bij bied en laat staan geen bedragen
Ah nog iemand met dat probleem. Wilde mijn maandelijkse aankoop doen maar lukte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:53
RevQ schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:10:
[...]

Ah nog iemand met dat probleem. Wilde mijn maandelijkse aankoop doen maar lukte niet.
Ben bang dat support alleen uitsluitsel kan geven op zulke vragen. Even mail dus gezien het tijdstip.
Pagina: 1 ... 7 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.