Rukapul schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:37:
[...]
Nee joh
[...]
Laat me een ding stellen: ik heb alleen aangegeven waarom ik het nu zelf niet zou kopen en waarom ik de aangedragen argumenten niet per se sterk vind. Indien je belegd bent in het aandeel zul je meer (moeten) weten om tot een oordeel te komen. De ratios zijn namelijk niet per definitie slecht.
Je hebt duidelijk last van loss aversion. Wellicht dat je daar beter mee om kan gaan als je een aantal fondsen / aandelen op een rijtje zet inclusief Solar Edge en dan doet alsof je een nieuwe keuze moet maken voor een fonds/aandeel waarvan je verwacht dat het het meest op gaat leveren tegen het laagste risico.
Bijna een half jaar later wil ik even terug komen op bovenstaande.
Door zelf een aandeel te selecteren 2 jaar geleden heb ik gemerkt erg gevoelig te zijn voor loss aversion. Bij etfs/fondsen heb ik dit minder omdat ik zelf buiten de allocatie geen keuze/selectie maak. En me daardoor ook minder verantwoordelijk voel voor het resultaat (ik volg ipv ik selecteer).
2 jaar geleden voor pakweg $42,- gekocht en in de weg naar beneden steeds bij gekocht. Een half jaar geleden voor mijn gevoel op het dieptepunt aangekomen en mijn vraag hier gesteld. Koers was toen rond de $12,- á $13,-. Vandaag heb ik alle stukken verkocht op $19,85. Hiermee heb ik een redelijk verlies gerealiseerd. Toch ben ik blij, vanaf nu kan ik namelijk een allocatie gaan toekennen waar ik helemaal achter sta.
Zo ga ik eerst een gedeelte op de hypotheek aflossen, en extra geld in mijn buffer steken in de vorm van direct beschikbaar spaargeld.
Met wat ik over houd koop ik een wereldwijd gespreide ETF (VT) en een ETF met kortlopende obligaties van Think.
Mijn doel van deze post is voornamelijk om mensen te inspireren welke op het punt staan waar ik 2 jaar geleden stond.
Wat is je doel, hoe wil je dit bereiken en wat heb je ervoor over?
Mijn doel was een hoger rendement behalen door een veelbelovend aandeel te kopen. Door op mijn plaat te gaan heb ik geleerd dat de juiste spreiding, een realistisch resultaat verwachten, goed onderzoek en je eigen risicoprofiel onderzoeken voor mij de belangrijkste zaken zijn bij beleggen.
En tot slot één tip: koop nooit (blindelings) aandelen op het advies van een ander. Hoe goed bedoeld ook!