Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.827 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik zit er aan te denken om via degiro.nl een automatische incasso van €1000 per maand op te zetten voor de Vanguard FTSE All-World UCITS ETF.

IE00B3RBWM25 VANGUARD FTSE AW EUR Euronext Amsterdam

Belangrijkste is voor mij de transactiekosten laag te houden en er geen omkijken aan te hebben. Qua lage transactiekosten zou deze goed moeten zijn toch?

Ik zag ook http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000MLIH, maar ik begreep USD EUR niet echt. Iemand nog tips? Transacties bij degiro.nl kosten niets vanaf 1000 per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
chronoz schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:44:
Transacties bij degiro.nl kosten niets vanaf 1000 per maand.
Ik zou het even opnieuw lezen 8)7 :9

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:49
Ik snap het niet helemaal qua dividend.
Ik dacht dat dividend iets was dat als je b.v.
1 aandeel van 100 euro, je krijgt 1 euro dividend = 101 euro in portefeuille

Maar nu las ik ergens dat het zo is dat
1 aandeel van 100 euro, je krijgt 1 euro dividend = aandeel 99 euro en 1 euro dividend?

Ik snap dan niet helemaal hoe je hier rendement van kunt maken als het 2e waar is ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54

Sandyman538

SandstorM [148839]

Dirk0s schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:22:

Ik snap dan niet helemaal hoe je hier rendement van kunt maken als het 2e waar is ??
Omdat je er vanuit gaat dat het bedrijf door groeit. Dus een kwartaal later is waarde 100,5 en krijg je weer een euro dividend, waarde naar 99,5. Kwartaal later is waarde 101 en krijg je weer een euro dividend, waarde naar 100. Kwartaal later is waarde 101,5 en komt er weer een euro dividend, waarde naar 100,5. Dus inmiddels is de onderliggende waarde meer dan je initiële inleg en heb je ook nog eens 4 euro dividend gehad.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44
chronoz schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:44:
Ik zit er aan te denken om via degiro.nl een automatische incasso van €1000 per maand op te zetten voor de Vanguard FTSE All-World UCITS ETF.

IE00B3RBWM25 VANGUARD FTSE AW EUR Euronext Amsterdam

Belangrijkste is voor mij de transactiekosten laag te houden en er geen omkijken aan te hebben. Qua lage transactiekosten zou deze goed moeten zijn toch?

Ik zag ook http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000MLIH, maar ik begreep USD EUR niet echt. Iemand nog tips? Transacties bij degiro.nl kosten niets vanaf 1000 per maand.
Je betaalt bij degiro helemaal niets voor die ETF zolang je maar 1x per kalendermaand koopt.
Pas als je meer dan 1x per maand koopt telt die grens van €1000.

En als je een automatische incasso doet naar DeGiro. Moet je daarna nog wel inloggen en de aandelen kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 10:07
Sandyman538 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:35:
[...]

Omdat je er vanuit gaat dat het bedrijf door groeit. Dus een kwartaal later is waarde 100,5 en krijg je weer een euro dividend, waarde naar 99,5. Kwartaal later is waarde 101 en krijg je weer een euro dividend, waarde naar 100. Kwartaal later is waarde 101,5 en komt er weer een euro dividend, waarde naar 100,5. Dus inmiddels is de onderliggende waarde meer dan je initiële inleg en heb je ook nog eens 4 euro dividend gehad.
De prijs van het aandeel zakt overeenkomstig het uitgekeerd dividend. Er is niemand die de dag na de uitkering van het dividend (eigenlijk op de ex-dividend datum) evenveel voor het aandeel betaald als de dag ervoor. De dag ervoor maak je immers wel nog aanspraak op het dividend.

Ter illustratie het volgend (in het voorbeeld zijn gemakshalve de transactiekosten en koersschommelingen zelf buiten beschouwing gelaten):

Geval 1: de prijs zakt NIET overeenkomstig het uitgekeerde dividend.
Bedrijf XYZ (waarde per aandeel 100 euro) keert eenmaal per jaar op 1 mei dividend uit à 3 euro. Ik koop het aandeel op 30 april voor 100, op 1 mei incasseer ik het dividend à 3 euro en op 2 mei verkoop ik het aandeel weer voor 100.

Geval 2:
Bedrijf XYZ wordt op 30 april à 100 euro gekocht. Op 1 mei wordt dividend uitgekeerd à 3 euro EN de prijs zakt naar 97. Op 2 mei verkopen voor 97.

In geval 1 heb je "gratis" 3 euro verdient. Derhalve zakt ieder aandeel op de dag dat het dividend uitkeert overeenkomstig dit uitgekeerd dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ardbeg10 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:52:
[...]

De prijs van het aandeel zakt overeenkomstig het uitgekeerd dividend. Er is niemand die de dag na de uitkering van het dividend (eigenlijk op de ex-dividend datum) evenveel voor het aandeel betaald als de dag ervoor. De dag ervoor maak je immers wel nog aanspraak op het dividend.

Ter illustratie het volgend (in het voorbeeld zijn gemakshalve de transactiekosten en koersschommelingen zelf buiten beschouwing gelaten):

Geval 1: de prijs zakt NIET overeenkomstig het uitgekeerde dividend.
Bedrijf XYZ (waarde per aandeel 100 euro) keert eenmaal per jaar op 1 mei dividend uit à 3 euro. Ik koop het aandeel op 30 april voor 100, op 1 mei incasseer ik het dividend à 3 euro en op 2 mei verkoop ik het aandeel weer voor 100.

Geval 2:
Bedrijf XYZ wordt op 30 april à 100 euro gekocht. Op 1 mei wordt dividend uitgekeerd à 3 euro EN de prijs zakt naar 97. Op 2 mei verkopen voor 97.

In geval 1 heb je "gratis" 3 euro verdient. Derhalve zakt ieder aandeel op de dag dat het dividend uitkeert overeenkomstig dit uitgekeerd dividend.
Dus geval 1 gebeurd nooit, en geval 2 is de waarheid?
Dus mocht je in je voorbeeld aandeel XYZ hebben, en je koopt iedere maand bij, dan is de dag om te kopen 1 mei aangezien het dan iets zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ja maar dan mis je dus wel het dividend weer. Dat kan soms belastingtechnisch handiger zijn, maar in Nederland verreken je dat met de vermogens(rendement) heffing, en maakt het dus weinig uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dirk0s schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 06:57:
[...]

Dus geval 1 gebeurd nooit, en geval 2 is de waarheid?
Dus mocht je in je voorbeeld aandeel XYZ hebben, en je koopt iedere maand bij, dan is de dag om te kopen 1 mei aangezien het dan iets zakt.
Je kan dit soort basale zaken heel simpel zelf opzoeken natuurlijk. Zeker als je 25% van je vermogen wilt gaan investeren lijkt me het een normale gang van zaken dat je jezelf even inleest in de materie. Als je dan nog vragen hebt kan je hier uiteraard altijd terecht. Maar goed, er zijn diverse data en termijnen rondom dividenduitkering waar je rekening mee houden. De voorbeelden kloppen idd (als in: 1 gebeurd idd niet, 2 wel (waarbij je vervolgens verlies maakt als je dividendbelasting moet betalen)) maar zijn vereenvoudigd. Kijk eens naar https://aandelenkopen.nl/aandelen/dividend/, 2 sec. zoeken op dividend uitleg.

Koop vervolgens eens iets stabiels wat maandelijks dividend uitkeert voor een paar honderd euro en dan maak je het in de praktijk ook mee, niet dat het zo spannend is, maar toch, goede ervaring. Kost je een tientje aan transactiekosten wellicht...

Maar nogmaals: staar je nou niet blind op dividend.

[ Voor 15% gewijzigd door Aikon op 14-06-2017 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Aikon schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:49:
[...]

Koop vervolgens eens iets stabiels wat maandelijks dividend uitkeert voor een paar honderd euro en dan maak je het in de praktijk ook mee, niet dat het zo spannend is, maar toch, goede ervaring. Kost je een tientje aan transactiekosten wellicht...

Vanuit een ervaringsdeskundige: Dit lijkt me een uitstekend idee! Een van m'n eerste trades was (ik meen) Aegon of Shell. Dacht slim te zijn door net voor de dividend uitkering het aandeel te kopen met de gedachte even te kopen, dividend opstrijken, en daarna meteen te verkopen. Kreeg de deksel op m'n neus toen de koers overeenkomstig het uitgekeerde dividend wegzakte. En wanneer je er dan over na gaat denken is het meer dan logisch natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Aikon schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:49:
[...]

Je kan dit soort basale zaken heel simpel zelf opzoeken natuurlijk. Zeker als je 25% van je vermogen wilt gaan investeren lijkt me het een normale gang van zaken dat je jezelf even inleest in de materie. Als je dan nog vragen hebt kan je hier uiteraard altijd terecht. Maar goed, er zijn diverse data en termijnen rondom dividenduitkering waar je rekening mee houden. De voorbeelden kloppen idd (als in: 1 gebeurd idd niet, 2 wel (waarbij je vervolgens verlies maakt als je dividendbelasting moet betalen)) maar zijn vereenvoudigd. Kijk eens naar https://aandelenkopen.nl/aandelen/dividend/, 2 sec. zoeken op dividend uitleg.

Ik lees op verschillende fora mee, heb het boek beleggen voor dummies besteld. Dus ben me we zeker aan het inlezen. Het geval over dividend was gewoon iets wat ik me afvroeg.

Heb overigens al 2 etf aangekocht namelijk vti en vxus. Dus ben al bezig met de dingen die jij beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 16-09 16:03
*knip flauwe (lm)google(tfy) linkjes*

[ Voor 137% gewijzigd door Rukapul op 16-06-2017 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Jesse schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:37:
[...]

Nou hier één tip (waar je echt super veel mee kan) van iemand op een forum, direkt met een voorbeeldje: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=koers+dividend

Als je het zelf intypt dan krijg je zelfs al een featured snippet met het antwoord. Deze linkjes schijnen not done te zijn hier, maar ter illustratie: http://lmgtfy.com/?q=koers+dividend
Maar jij maakt er nu van dat ik zelf geen zoek werk doe. Ik vroeg me alleen even af hoe het precies werkte met dividend. Dit kon ik na zoek werk niet vinden. Mijn gedachte was dat het als rente gestort zou worden, het blijkt dat het van je aandeel af gaat, toen vroeg ik me af hoe je dan rendement er van kunt halen.
Dit kon ik nergens duidelijk vinden vandaar dat ik het vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Jesse schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:37:
[...]

Nou hier één tip (waar je echt super veel mee kan) van iemand op een forum, direkt met een voorbeeldje: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=koers+dividend

Als je het zelf intypt dan krijg je zelfs al een featured snippet met het antwoord. Deze linkjes schijnen not done te zijn hier, maar ter illustratie: http://lmgtfy.com/?q=koers+dividend

Edit @Dirk0s hieronder: nee, wat ik laat zien is dat het met even zoeken prima te vinden is. In die resultaten staat veel meer dan alleen éénregelige antwoorden.
Vind het een beetje bot om een LMFTFY link te plaatsen. Om eerlijk te zijn vind ik het een verademing dat iemand eens een andere vraag stelt dan "wat is de beste verhouding VTI / VXUS?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 16-09 16:03
Ardbeg10 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:12:
[...]
Vind het een beetje bot om een LMFTFY link te plaatsen. *knip*
offtopic:
Zoals ik al schreef, daar ben ik me wel van bewust, maar met de link naar de zoekresultaten komt die featured snippet er niet bij.

[ Voor 118% gewijzigd door Jesse op 14-06-2017 16:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kicx
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09 21:59
Rukapul schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:37:
[...]

Nee joh :P

[...]

Laat me een ding stellen: ik heb alleen aangegeven waarom ik het nu zelf niet zou kopen en waarom ik de aangedragen argumenten niet per se sterk vind. Indien je belegd bent in het aandeel zul je meer (moeten) weten om tot een oordeel te komen. De ratios zijn namelijk niet per definitie slecht.

Je hebt duidelijk last van loss aversion. Wellicht dat je daar beter mee om kan gaan als je een aantal fondsen / aandelen op een rijtje zet inclusief Solar Edge en dan doet alsof je een nieuwe keuze moet maken voor een fonds/aandeel waarvan je verwacht dat het het meest op gaat leveren tegen het laagste risico.
Bijna een half jaar later wil ik even terug komen op bovenstaande.

Door zelf een aandeel te selecteren 2 jaar geleden heb ik gemerkt erg gevoelig te zijn voor loss aversion. Bij etfs/fondsen heb ik dit minder omdat ik zelf buiten de allocatie geen keuze/selectie maak. En me daardoor ook minder verantwoordelijk voel voor het resultaat (ik volg ipv ik selecteer).

2 jaar geleden voor pakweg $42,- gekocht en in de weg naar beneden steeds bij gekocht. Een half jaar geleden voor mijn gevoel op het dieptepunt aangekomen en mijn vraag hier gesteld. Koers was toen rond de $12,- á $13,-. Vandaag heb ik alle stukken verkocht op $19,85. Hiermee heb ik een redelijk verlies gerealiseerd. Toch ben ik blij, vanaf nu kan ik namelijk een allocatie gaan toekennen waar ik helemaal achter sta.

Zo ga ik eerst een gedeelte op de hypotheek aflossen, en extra geld in mijn buffer steken in de vorm van direct beschikbaar spaargeld.

Met wat ik over houd koop ik een wereldwijd gespreide ETF (VT) en een ETF met kortlopende obligaties van Think.

Mijn doel van deze post is voornamelijk om mensen te inspireren welke op het punt staan waar ik 2 jaar geleden stond.

Wat is je doel, hoe wil je dit bereiken en wat heb je ervoor over?

Mijn doel was een hoger rendement behalen door een veelbelovend aandeel te kopen. Door op mijn plaat te gaan heb ik geleerd dat de juiste spreiding, een realistisch resultaat verwachten, goed onderzoek en je eigen risicoprofiel onderzoeken voor mij de belangrijkste zaken zijn bij beleggen.

En tot slot één tip: koop nooit (blindelings) aandelen op het advies van een ander. Hoe goed bedoeld ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:53
Jouw post benadrukt dat spreiding belangrijk is. Wedden op 1 paard is niet verstandig.

Het zal niet fijn zijn geweest om verlies te nemen. Was het laten staan geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kicx
  • Laatst online: 04-09 21:59
Crasheeee schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:39:
Jouw post benadrukt dat spreiding belangrijk is. Wedden op 1 paard is niet verstandig.

Het zal niet fijn zijn geweest om verlies te nemen. Was het laten staan geen optie?
Laten staan was zeker een optie geweest, echter heb ik ervoor gekozen om voor meer spreiding te kiezen.

Momenteel staat het aandeel 2.5% lager dan waarvoor ik het gisteren heb verkocht. Dit geeft aan hoe volatiel de beurs en met name een enkel aandeel kan zijn.

Verlies nemen is nooit leuk, maar ik ben tevreden met mijn beslissing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51
Crasheeee schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:39:Het zal niet fijn zijn geweest om verlies te nemen. Was het laten staan geen optie?
Dat is een totaal verkeerde kijk op de zaak wat mij betreft. Verlies nemen voelt kut, winst nemen voelt goed, maar dat zijn allemaal gevoelskwesties die je juist zou moeten proberen te negeren (hoe lastig dat ook is). Enige relevante vraag is: denk je dat het aandeel op de huidige prijs een koop is, een verkoop of iets daar tussenin? Wat er in het verleden gebeurd is maakt niet uit, ook al voelt dat niet altijd zo :P .

Het lijkt me dat Kicx uiteindelijk een prima beslissing heeft gemaakt. Genoeg beleggers zouden wanhopig op die positie blijven zitten om te proberen break-even te komen - recipe for disaster.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Amazon koopt een kleine supermarktketen en wereldwijd storten de koersen van supermarktketens omlaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Laatst online: 18-09 20:49
Rukapul schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:36:
Amazon koopt een kleine supermarktketen en wereldwijd storten de koersen van supermarktketens omlaag :P
Jep, het resultaat dat ik met Ahold had gehaald is nu *poef* weg.
Gelukkig hebben andere aandelen in mijn portefeuille het verlies gecompenseerd. Dus netto resultaat voor vandaag = 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:02
Ahold wordt wel nu ineens interessant

http://www.reuters.com/fi...alHighlights?symbol=AD.AS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54

Sandyman538

SandstorM [148839]

En waarom? Misschien iets meer info waarom jij denkt dat het nu wel interessant is. Dan hebben we een discussie, nu hebben we een one liner waar ik helemaal niks mee kan.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Xepos schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 18:29:
[...]

Jep, het resultaat dat ik met Ahold had gehaald is nu *poef* weg.
Gelukkig hebben andere aandelen in mijn portefeuille het verlies gecompenseerd. Dus netto resultaat voor vandaag = 0
Ik heb ook nog een aandelenportefeuille (uit de pre-Meesman tijd).
Daarin komt deze toch hard aan.

200 aandelen :-(
ik had ook nog een put en call geschreven (put 18,- en call 21,- die per saldo op 0,- staan) voor dec17.

Telkenmale wordt duidelijk dat er geen veilige aandelen zijn.

Ik heb ook Unilever, dus die maakt flink wat goed, maar ook daar geschreven call en put. De Call is ruim in de money.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:02
Sandyman538 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:33:
[...]

En waarom? Misschien iets meer info waarom jij denkt dat het nu wel interessant is. Dan hebben we een discussie, nu hebben we een one liner waar ik helemaal niks mee kan.
Fundamental gezien is Ahold Delhaize ok, maar ook niet meer dan dat. De reactie van de markt is erg overdreven en daarom denk ik dat wanneer je nu instapt toch mooie winst kan pakken. Voor lange termijn heb ik mijn twijfels.

http://imgur.com/a/Zt1bs

[ Voor 27% gewijzigd door ALPACINO op 17-06-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Hoe zit het eigenlijk met aandelen die zowel in Amerika en EU te kopen zijn en de EUR/USD wisselkoers?

Is het zo, dat als je dat aandeel via een Europese beurs koopt (in euro's, uiteraard) je geen last hebt van schommelingen in de waarde van de dollar? Of wordt dat ook automatisch verwerkt in de koers?

Ik heb een tijd terug wat aandelen via de Nasdaq gekocht, maar kwam er later pas achter dat ze ook via Frankfurt te krijgen zijn. Ik word nu toch wel een beetje genaaid door de dalende dollar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
FortyOne schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:37:
Hoe zit het eigenlijk met aandelen die zowel in Amerika en EU te kopen zijn en de EUR/USD wisselkoers?

Is het zo, dat als je dat aandeel via een Europese beurs koopt (in euro's, uiteraard) je geen last hebt van schommelingen in de waarde van de dollar? Of wordt dat ook automatisch verwerkt in de koers?

Ik heb een tijd terug wat aandelen via de Nasdaq gekocht, maar kwam er later pas achter dat ze ook via Frankfurt te krijgen zijn. Ik word nu toch wel een beetje genaaid door de dalende dollar :X
In de meeste gevallen wijkt de effectieve koers (dus teruggerekend naar eenzelfde valuta) maar zeer minimaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als de dollar daalt in waarde, en het bedrijf waar je aandelen in hebt gelijk blijft in reële waarde, dan zullen je aandelen precies evenveel meer waard worden in dollars als dat dollars dalen in waarde.

Net als wanneer je een nieuwe tafel koopt, kennen ook aandelen geen valuta risico. Natuurlijk wel dat als een bedrijf puur in de VS opereert, je gevoeliger bent voor de Amerikaanse economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:40

RobertowNL

For your gear!

writser schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:25:

Sapec is al sinds gisteren halted vanwege publicatie jaarcijfers. Volgens mij komen die pas vrijdag, beetje slordig dat ze gistermiddag de handel al stil hebben gelegd. Nevertheless, benieuwd met wat voor moois ze allemaal komen. Kom maar door met dat tender offer op 200!
Sapec is nu alweer stilgelegd zie ik; is dit normaal vlak voor de AVA, of is er meer op komst?

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
RobertowNL schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:13:
[...]

Sapec is nu alweer stilgelegd zie ik; is dit normaal vlak voor de AVA, of is er meer op komst?
Nope. Ik verwacht dat er tijdens de AVA dingen besproken worden die van materieel invloed kunnen zijn op de koers. De handel wordt dan stilgelegd om die informatie door de markt te laten absorberen voordat de handel weer opgestart wordt. Andere mogelijkheid, minder waarschijnlijk, is dat er onregelmatigheden zijn ontdekt in de handel.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Chief schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:20:
[...]

Nope. Ik verwacht dat er tijdens de AVA dingen besproken worden die van materieel invloed kunnen zijn op de koers. De handel wordt dan stilgelegd om die informatie door de markt te laten absorberen voordat de handel weer opgestart wordt. Andere mogelijkheid, minder waarschijnlijk, is dat er onregelmatigheden zijn ontdekt in de handel.
Ben benieuwd; vervelend nieuws voor de belgen die vandaag nog dachten wat stukken te kunnen dumpen :+

[ Voor 9% gewijzigd door RobertowNL op 19-06-2017 14:08 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Ik zou het niet weten, ik ken die onderneming verder ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Ardbeg10 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:29:
Acomo op dit moment op een mooie aanbieding van ruim 20%. Lijkt mij dat het bedrijf er fundamenteel gezien even sterk uitziet als ca. 6 maanden geleden, toen het aandeel de 25 aantikte.
Wil deze post toch nog even aanhalen, van ca. een half jaar terug.

Ondertussen staat ACOMO weer ~50% hoger. Helaas heb ik geen positie ingenomen, daar ik weinig cash op handen had. Was namelijk kort van te voren in Holland Colours ingestapt, wat destijds rond de 60 euro noteerde. Op het moment van schrijven noteerd HOLCO ~85 euro, wat volgens mij wel weer behoorlijk aan de prijs begint te raken.

Ondertussen ook een positie in Keyware Technologies ingenomen. In mijn ogen een redelijk ondergewaardeerd bedrijf, gezien de relatief lage PB, lagr KW, hoge vrije cashflow, en hoge quick en current ratio's.
Bedrijf is bijna niet geleveraged en weet toch mooie rendementen op hun activa te halen. Zit wel waarschijnlijk een boete van ~1M aan te komen, maar volgens mij kunnen ze die boete makkelijk betalen gezien hun vlottende activa.

Iemand ook een positie in Keyware / HOLCO of wellicht destijds in ACOMO ingestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Rukapul schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:50:
[...]

In de meeste gevallen wijkt de effectieve koers (dus teruggerekend naar eenzelfde valuta) maar zeer minimaal af.
Okee, bedankt. Ik dacht al een enorme beginnersfout gemaakt te hebben. Dat valt dus mee, tenminste op dit punt.
Sissors schreef op zondag 18 juni 2017 @ 21:38:
Als de dollar daalt in waarde, en het bedrijf waar je aandelen in hebt gelijk blijft in reële waarde, dan zullen je aandelen precies evenveel meer waard worden in dollars als dat dollars dalen in waarde.

Net als wanneer je een nieuwe tafel koopt, kennen ook aandelen geen valuta risico. Natuurlijk wel dat als een bedrijf puur in de VS opereert, je gevoeliger bent voor de Amerikaanse economie.
Dat klinkt logisch, bedankt. In theorie zou ik natuurlijk ook met de (minder) euro's die ik terugkrijg bij verkoop, meer (waarde) moeten kunnen kopen. In de praktijk valt dat echter tegen, tenminste dat is meestal de ervaring ;)

[ Voor 19% gewijzigd door FortyOne op 19-06-2017 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20

Fuelke

Forza Ferrari

RobertowNL schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:13:
Een beurs exit ligt op tafel.
De controlerende familie Velge wil haar holding Sapec van de Brusselse beurs halen via een overnamebod.

Het Luxemburgse familievehikel Soclinpar, dat 46,4 procent van Sapec controleert, biedt 60 euro per aandeel Sapec ná de verrekening van een eerder aangekondigd brutodividend van 150 euro per aandeel.
Van dat brutodividend blijft voor de kleine belegger 105 euro over na inhouding van 30 procent roerende voorheffing. Samen met de overnameprijs van 60 euro komt dat neer op 165 euro. Het aandeel werd gisteren in afwachting van het nieuws geschorst toen het op 150,8 euro noteerde. CEO Antoine Velge was niet meteen bereikbaar voor commentaar, maar kan dinsdag meer uitleg geven tijdens de algemene vergadering. Die vergadering moet ook het brutodividend goedkeuren.
Sapec, dat zich op het Iberische schiereiland concentreert, was al grotendeels uitgekleed na de verkoop van zijn agrobusiness aan het investeringsfonds Bridgepoint voor 318 miljoen euro. Het dividend van 150 euro is daarvan een gevolg en hielp het ingedommelde Sapec vorig jaar aan een koerswinst van liefst 470 procent.
De familie Velge controleert een kleine 55 procent van Sapec via Soclinpar en Financière Frédéric Jacobs. Investeringsmaatschappij Cobepa bezit goed 15 procent en heeft zich volgens het persbericht van Soclinpar geëngageerd om zijn aandelen in te brengen tegen de prijs van 60 euro. Sapec zal binnenkort een prospectus over het openbaar overnamebod publiceren.
http://www.tijd.be/markte...c-van-beurs-halen/9905753

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Lijkt mij een redelijk bod, meer dan ik vanuit was gegaan bij verkoop van aandelen via de markt de eerste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Met Sapec als mijn grootste positie op dit moment klaag ik niet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Ik kan eigenlijk niet klagen want heb er ook wel aardige postie in, maar wilde eigenlijk nog een extra lading inslaan vandaag/morgen... toch redelijk zuur die totaal onnodige trading halt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Hielko schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:28:
Ik kan eigenlijk niet klagen want heb er ook wel aardige postie in, maar wilde eigenlijk nog een extra lading inslaan vandaag/morgen... toch redelijk zuur die totaal onnodige trading halt.
Waarom vind je de trading stop onnodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 22:38
Chief schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 02:35:
[...]

Waarom vind je de trading stop onnodig?
Persbericht voor- of nabeurs eruit en er is niets aan de hand toch?
Nu valt er voor de ex dividenddatum niet eens meer te handelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
remcoboy1479 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 07:04:
[...]

Misschien is het inderdaad gewoon onhandige timing van de onderneming maar dat is gissen. Misschien wilden ze het bericht wel voorbeurs doen maar hadden ze het idee dat de kans op lekken te groot was geworden waarna ze de beurs hebben ingelicht. Misschien hadden ze verdachte transacties gezien. Who knows. Een tradingstop is er in principe voor om alle beleggers te beschermen en een kans te geven om koersgevoelige informatie te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Sapec doet overnamebod van 60 euro per aandeel.

https://m.tijd.be/markten...c-van-beurs-halen/9905753

Is dit gewoon 60 eur in de knip of gaat daar nog iets op worden ingehouden?

Zo niet, dikke winst voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44
remcoboy1479 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 07:04:
[...]

Als het bod is uitgebracht kun je wel wachten met het persbericht, maar die informatie lekt toch wel uit. En dan krijg je een enorm risico op handel met voorkennis.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Moet je zien hoe die kleine Belgische beleggers verder uitgekleed worden :X

Ik heb nog wat stukken opgeraapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:00
Even rekenen:
- Dividend is 150 euro, daar wordt 30% dividend belasting van ingehouden in Belgie. Daarvan kan ik 15% verrekenen met mijn VRH, dus blijft effectief 15% over die ik moet zien terug te halen uit Belgie. Dat is 22.50. Als ik ervan uitga dat het terughalen niet lukt, heb ik dus een netto dividend van 122.50.
- Vervolgens is het bod 60 euro per aandeel, die ik netto ontvang.

Totaal te ontvangen per aandeel is dus 182.50. Klopt mijn berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik was in de veronderstelling dat er vandaag ook niet gehandeld kon worden... en SNS biedt geen telefonische spoedoverboekingen meer aan... jammer maar helaas. Wellicht dat ik eind v/d middag (normale overboeking) nog wat mee kan graaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Rukapul schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:15:

Hier ook nog een paar opgepikt, wel een soort van leedvermaak / lijkpikken dit natuurlijk :+
Arme belgen komen er bekaaid vanaf.
koksie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:52:
Even rekenen:
- Dividend is 150 euro, daar wordt 30% dividend belasting van ingehouden in Belgie. Daarvan kan ik 15% verrekenen met mijn VRH, dus blijft effectief 15% over die ik moet zien terug te halen uit Belgie. Dat is 22.50. Als ik ervan uitga dat het terughalen niet lukt, heb ik dus een netto dividend van 122.50.
- Vervolgens is het bod 60 euro per aandeel, die ik netto ontvang.

Totaal te ontvangen per aandeel is dus 182.50. Klopt mijn berekening?
Zo reken ik ook; ben wel benieuwd hoe lastig het is om in België de boel terug te vragen, ga er vanuit dat het wel te doen moet zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertowNL op 20-06-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Om dit te analyseren moet je de IRR uitrekenen. Desnoods reken je daarbij meerdere scenarios door.

Over dat terugvragen zullen we hier nog wel een boompje terugzien waarschijnlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:15:
Over dat terugvragen zullen we hier nog wel een boompje terugzien waarschijnlijk :P
Hierrrr vragen om een formulier voor België:
U kunt een vrijstellings- en teruggaafformulier per e-mail aanvragen bij: CFD.LC.Apeldoorn@belastingdienst.nl U krijgt dit formulier ook via uw e-mail toegestuurd.
@Rukapul: bedankt nog voor de tip een half jaar geleden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirX-1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:06
We kunnen het teruggave-boompje alvast wel opstarten hoor.

Voordat ik wat aandelen SAPEC kocht (helaas slechts 10, achteraf) heb ik even rondgekeken en het teruggave-formulier gevonden op https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/vennootschapsbelasting/voorheffingen/roerende_voorheffing/formulieren Het gaat om formulier 276. Er is ook een toelichting te vinden en het proces lijkt vrij simpel (maar wellicht wel traag) te zijn.

Maar goed voor 225 euro wil ik er wel een half-uurtje in stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dat is idd hetzelfde forumilier wat ik toegemailed kreeg, 276. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Koers inmiddels op 185.xx euro, dus voor nu is de sweetness er even af :). Sterker nog, als je denkt niet alles terug te kunnen halen, is nu verkopen denk ik verstandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
CirX-1 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:30:
We kunnen het teruggave-boompje alvast wel opstarten hoor.

Voordat ik wat aandelen SAPEC kocht (helaas slechts 10, achteraf) heb ik even rondgekeken en het teruggave-formulier gevonden op https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/vennootschapsbelasting/voorheffingen/roerende_voorheffing/formulieren Het gaat om formulier 276. Er is ook een toelichting te vinden en het proces lijkt vrij simpel (maar wellicht wel traag) te zijn.

Maar goed voor 225 euro wil ik er wel een half-uurtje in stoppen
Zo heel simpel is het toch niet hoor. Je moet o.a. het formulier ook door de NL belastingdienst laten ondertekenen dat je voor het jaar 2017 woonachtig/belastingplichtig in Nederland was, en wellicht heb je een special geprepareerde dividendnota van je broker nodig (die bij Binck iig ook niet gratis is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Rukapul schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:15:
Kopen bij Binck en het terugclaimen uitbesteden aan hun partner: https://thereclaimcompany.com/ .

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 20-06-2017 10:55 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Ja,die nota baart me enigszins zorgen. DeGiro biedt dat niet eens aan dacht ik, en het jaaroverzicht heeft alleen per land een totaaldividend, niet onderverdeeld naar bedrijven. Ik vraag me af of dat voldoende is. Uit de toelichting bij het formulier:

" In ieder geval moet de aanvrager voor dividenden
van effecten aan toonder bij het eerste exemplaar van de aanvraag (exemplaar bestemd voor de Belgische Administratie) alle bewijsstukken
(b.v. couponborderellen) voegen waaruit blijkt dat de in vak II, 1, van die aanvraag aangeduide persoon de uiteindelijk gerechtigde tot de
inkomsten is en die het bedrag van de eventueel geheven roerende voorheffing vermelden"

[ Voor 51% gewijzigd door koksie op 20-06-2017 11:10 . Reden: quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
writser schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:55:
[...]

Kopen bij Binck en het terugclaimen uitbesteden aan hun partner: https://thereclaimcompany.com/ .
Kosten: 125 euro ex BTW per regel voor particulieren. Heeft in mijn geval niet zoveel zin want eet erg veel van mijn dividend op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Voor Nederlands ingezetenen rekenen wij voor het terugvorderen van bronbelasting in bovenstaande landen €75,00 per terug te vorderen regel belasting. Dit houdt in dat als u een aandeel aanhoudt waarover u vier keer per jaar dividend ontvangt, er in dat jaar vier regels belasting zijn terug te vorderen. Voor niet-Nederlands ingezetenen bedragen de kosten per terug te vorderen regel belasting € 125,00. Genoemde bedragen zijn exclusief BTW.
75 dus voor de meeste hier denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Aikon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:04:
[...]

75 dus voor de meeste hier denk ik.
Je hebt gelijk, 75 euro. Nog steeds te fors voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
writser schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:55:
[...]

Dat is een optie en ook de fallbackoptie die ik vanaf het begin rekening mee heb gehouden. Noem het een mooie garantie :)

Aan de andere kant is het ook wel interessant of het ook zelf te doen is en wat het minimum is wat nodig is. Er zijn best veel onduidelijkheden zoals wat als documentatie benodigd is en wat dat kost, bijvoorbeeld het broker statement.

Just in case heb ik in elk geval via Binck gekocht ondanks de hogere kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 20-06-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Rukapul schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Dat is een optie. Aan de andere kant is het ook wel interessant of het ook zelf te doen is en wat het minimum is wat nodig is. Er zijn best veel onduidelijkheden zoals wat als documentatie benodigd is en wat dat kost, bijvoorbeeld het broker statement.

Dat was het idee hier ook, eerst zelf eens proberen en dan eventueel aan een ander overlaten. Voor die 70-90 euro pruts ik nog wel eens even een uurtje of wat zelf, al is het maar om het een keer gedaan te hebben.

Overigens volgens tax-reclaim.nl:
U dient een bewijsstuk van elk ontvangen dividend bij te voegen. Een bankafschrift zou kunnen voldoen. Het is echter mogelijk dat om extra informatie wordt gevraagd.
Lijkt er bijna op dat een ''officieel'' document van de broker niet nodig is; die kost 25 euro bij Binck, dus ook dat is te overzien mocht het wel nodig zijn.
Binck:
Naar aanleiding van ons telefonisch contact stuur ik u deze e-mail. Hierbij bevestig ik u dat een verklaring van het ontvangen dividend EUR 25 per fonds per jaar kost. Mocht u een dergelijke verklaring willen aanvragen is het aan te raden om dit telefonisch bij ons aan te vragen.

Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertowNL op 20-06-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het is wel zo dat reclaimcompany als ik het zo snel zie het hele traject voor je doet. En als je het zelf doet heb je alleen die nota nodig blijkbaar, dan lijkt me 25 euro een schappelijker bedrag idd. Edit: ja dus, mooi :)

Voor mij is het allemaal nieuw wel hoor, leuk om een keer mee te maken zo en ook zonder Belgische teruggave kom ik prima uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 20-06-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-02 10:32
Edit: verkeerd topic.

[ Voor 84% gewijzigd door tahomas op 20-06-2017 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Rukapul schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Dat is een optie en ook de fallbackoptie die ik vanaf het begin rekening mee heb gehouden. Noem het een mooie garantie :)

Aan de andere kant is het ook wel interessant of het ook zelf te doen is en wat het minimum is wat nodig is. Er zijn best veel onduidelijkheden zoals wat als documentatie benodigd is en wat dat kost, bijvoorbeeld het broker statement.

Ik zit er denk ik wat groter in dan de meesten hier. Wil absoluut niet dat het verkeerd gaat en die 100 euro is een schijntje als ze 't correct afhandelen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zijn er nu eigenlijk beperkingen qua hoeveelheid dividendbelasting die een particulier kan terugvragen? Laten we uitgaan van een vermogen onder de heffingsgrens (25.000 oid) en dus geen VRH.

Ik bedenk me opeens dat ik wel de boel moet kunnen verrekenen anders kan ik beter een deel nu verkopen.

De belastingtelefoon zegt dat er geen beperking is, ook niet met Belgisch dividend, en dat je ten alle tijden alles terug krijgt. Maar ik werd dermate vaak doorverbonden en het antwoord was dermate twijfelend dat ik er weinig vertrouwen in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
Aikon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:05:
Zijn er nu eigenlijk beperkingen qua hoeveelheid dividendbelasting die een particulier kan terugvragen? Laten we uitgaan van een vermogen onder de heffingsgrens (25.000 oid) en dus geen VRH.

Ik bedenk me opeens dat ik wel de boel moet kunnen verrekenen anders kan ik beter een deel nu verkopen.

De belastingtelefoon zegt dat er geen beperking is, ook niet met Belgisch dividend, en dat je ten alle tijden alles terug krijgt. Maar ik werd dermate vaak doorverbonden en het antwoord was dermate twijfelend dat ik er weinig vertrouwen in heb.
http://beursbink.nl/finan...kenen-inkomstenbelasting/
Alleen voor zover je al belasting in box 3 betaalt.
Maar wel oneindig mee te nemen naar volgende jaren.

[ Voor 3% gewijzigd door remcoboy1479 op 20-06-2017 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dank, maar Binck gaat de dividendbelasting inhouden in mijn geval, dus dan geldt volgens jouw link:
Verrekenen binnenlandse dividendbelasting
Ingehouden dividendbelastingen die zijn afgedragen aan de Nederlandse belastingdienst worden gezien als voorbelasting. Voorbelasting is vooruit betaalde belasting of een voorschot. Deze ingehouden binnenlandse dividendbelasting mag daarom, ongeacht je vermogen, volledig in mindering worden gebracht op de totale verschuldigde inkomstenbelasting.
Vervolgens blijft er 15% achter in België die ik vanwege het verdrag kan terugvragen zoals boven besproken.

Of zit ik mis?

O, en oneindig doorschuiven, klinkt ook wel aardig.

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 20-06-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
Aikon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:26:
Dank, maar Binck gaat de dividendbelasting inhouden in mijn geval, dus dan geldt volgens jouw link:

[...]

Vervolgens blijft er 15% achter in België die ik vanwege het verdrag kan terugvragen zoals boven besproken.
Hmm, interessante kijk. Misschien zo'n tax return kantoor proberen te bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hoeveel belasting op dividend betalen, box 3 of box 2 in 2014 en 2015 of 2016 en 2017?
De particulier aandeelhouder betaalt in feite geen dividendbelasting. Er wordt wel 15% dividendbelasting ingehouden, maar dat bedrag kunt u weer terugkrijgen via uw aangifte inkomstenbelasting. In box 3 van de inkomstenbelasting is het vermogen belast en niet het rendement op vermogen.
quote: beurs - geen directe links - man.nl/etf/dividend-etf/belasting-dividend-etf-terugvragen
Terugvragen belasting van door Nederlandse ETF uitbetaald dividend
Dit is de eenvoudigste variant. De Nederlandse ETF heeft de belasting al ingehouden en betaald aan de Nederlandse belastingdienst. Echter een Nederlandse particulier betaald in box 3 al belasting over zijn gehele vermogen ongeacht welk rendement gemaakt wordt.

Belasting op dividend is dan dus dubbele belasting en dan heb je er recht op die terug te krijgen. Bij de belastingaangifte kun je onder het hoofdstuk beleggingen in box 3 gewoon opgeven hoeveel dividendbelasting er ingehouden is en dit bedrag brengt de belastingdienst in mindering op de te betalen inkomstenbelasting.
Ik denk dat ik het er maar op waag. Dit hele gebeuren is toch een leerproces in principe, al gaat het inmiddels over best wat geld door mijn enthousiasme. En anders maar in de komende jaren verrekenen, vreemd genoeg is mijn vermogen tot op heden altijd nét onder de grens gebleven, maar dat hou ik ook niet lang meer vol :+

[ Voor 1% gewijzigd door Rukapul op 16-11-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
Aikon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:36:
[...]

[...]

Ik denk dat ik het er maar op waag. Dit hele gebeuren is toch een leerproces in principe, al gaat het inmiddels over best wat geld door mijn enthousiasme. En anders maar in de komende jaren verrekenen, vreemd genoeg is mijn vermogen tot op heden altijd nét onder de grens gebleven, maar dat hou ik ook niet lang meer vol :+
Even gebeld met Tax Reclaim: box 3 vermogen moet genoeg zijn.
Het gaat erom dat Sapec buitenlands is, niet Binck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik zit ook flink in Sapec en was van plan om vandaag nog uit te stappen om de papierwinkel rond de dividendteruggave te vermijden. Niet omdat ik er geen vertrouwen heb in die teruggave, maar vooral gemakszucht en omdat ik niet zo lang op mijn geld wil wachten..

Maar ik had verwacht dat de koers inmiddels wel hoger zou staan (rond € 200).
Betekent dit dat er veel getwijfeld wordt aan de mogelijkheid om met succes die teruggave te krijgen? Of zie ik iets anders over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Tanooki schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:04:Betekent dit dat er veel getwijfeld wordt aan de mogelijkheid om met succes die teruggave te krijgen? Of zie ik iets anders over het hoofd?
Ja, je ziet over het hoofd dat alle Belgische beleggers gruwelijk genaaid worden met dividendbelasting en dat voor hen 190 euro wellicht een topprijs is om te verkopen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Aikon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:36:
[...]

[...]

Als je geen VRH betaalt kan je 15% van de dividendbelasting niet verrekenen. Kan je beter nu verkopen voor 190 want anders krijg je 105 dividend plus 60 bieding rest bedrijf plus 22,5 terug uit belgie is 187.5 totaal. En dan moet je ook nog lang wachten op het geld uit belgie, is het niet 100% zeker dat het je lukt om het terug te krijgen, moet je wellicht extra kosten maken etc etc.

Niet zo handig om blind wat te kopen als iemand een keer een naam laat vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
remcoboy1479 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:04:
[...]

Even gebeld met Tax Reclaim: box 3 vermogen moet genoeg zijn.
Het gaat erom dat Sapec buitenlands is, niet Binck.
Even gebeld met Tax Reclaim: ik heb geen eigen vermogen nodig, het deel van Binck krijg ik terug via inkomstenbelasting, het andere deel via Belgische staat.

Het blijkt dat er nogal wat onduidelijkheid heerst dus :+

Ik hou het hele boeltje gewoon aan, dan weet ik zeker hoe e.e.a. werkt. Ik maak met elk scenario winst maar er zit een factor 5 in afhankelijk van wat ik terugkrijg cq. kan verrekenen.

@Hielko die sneer mag je achterwege laten, ik heb niks blind gekocht. Ik had me het ook bedacht van die VHR maar het is alleen een beetje podiumvrees zo op het laatste moment, maar eens moet de eerste keer zijn he.

[ Voor 14% gewijzigd door Aikon op 20-06-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Aikon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:43:
[...]

Even gebeld met Tax Reclaim: ik heb geen eigen vermogen nodig, het deel van Binck krijg ik terug via inkomstenbelasting, het andere deel via Belgische staat.
Dat is simpelweg niet waar. Alleen Nederlandse dividendbelasting kan je daadwerkelijk terugkrijgen, buitenlandse dividendbelasting kan je alleen in box 3 verrekenen met de VRH. Probeer het maar eens in te vullen in je belastingaangifte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dus de eerste 15% krijg je wel terug sowieso en die andere 15% alleen bij voldoende vermogen in dit geval zeg jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Een vriend van mij heeft bij degiro begin deze maand 200 aandelen gekocht van cobalt international energy a 0,21 usd per stuk.

Nu is deze ineens rap gestegen. Dus ging hij vanmorgen in zijn degiro app kijken. Hebben ze automatisch dingen verkocht en aangekocht en heeft hij er nu ineens nog maar 13.
Ook als je nu op dit aandeel zoekt krijg je geen huidige koers of diagram meer te zien in de app. Weet iemand wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Lijkt op een reverse split, dus het samenvoegen van een x aantal aandelen tot 1 aandeel? Even googlen en voila: http://www.cobaltintl.com...-date-of-reverse-stock-sp

Er is dus idd een reverse split geweest. Niks aan de hand dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Aikon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:56:
Dus de eerste 15% krijg je wel terug sowieso en die andere 15% alleen bij voldoende vermogen in dit geval zeg jij?
Yep, de andere 15% kun je alleen in box 3 verrekenen mer de VRH.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@writser Ok, als dat idd zo is en die 15% krijg ik niet terug, dan is mijn winst vrijwel gelijk met als ik nu zou verkopen. Als ik dat over een paar jaar kan smeren kan ik het alsnog wel terugkrijgen. Ik ben heel benieuwd hoe het precies gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20

Fuelke

Forza Ferrari

Rukapul schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:15:

We zijn het inmiddels wel al gewoon helaas :(

Als er gaten in de begroting moeten gedicht worden weten ze ons wel te vinden.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit in dubio. Ik heb ruim 50.000 euro op m'n spaarrekening. Echter vind ik dit "zonde" gezien het lage rendement dat ik erop maak. Moet zelfs bijbetalen (vermogensbelasting). Hierdoor ben ik van plan om via de giro in een aantal ETF's te beleggen.

Echter weet ik nog niet wat een goede verdeling zal zijn. Over twee jaar wil ik namelijk een huis kopen, waardoor ik het geld nodig zal hebben. Uiteraard weet ik dat ik ook een negatief rendement kan hebben, maar ik wil best een risico lopen.

Heeft iemand advies hoeveel geld te beleggen en welke ETF's hiervoor geschikt zijn? 1,5 jaar geleden heb ik ook al 20.000 euro bij Meesman wereldwijd ingelegd, waarbij ik 3000 euro rendement ongeveer heb. Best leuk. :)

Keuze voor de giro is omdat het goedkoper is, en mijn inziens eigenlijk net zo goed, misschien zelfs beter dan Meesman is qua rendement. (Als ik internet mag geloven.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Echter weet ik nog niet wat een goede verdeling zal zijn. Over twee jaar wil ik namelijk een huis kopen, waardoor ik het geld nodig zal hebben.
Niet beleggen dan pannenkoek!

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 20-06-2017 19:56 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het is beter dan Meesman qua rendement, omdat het goedkoper is. Verder is het bij de standaard verdelingen redelijk gelijk in bruto opbrengst.

Maar:
1. Dit komt echt letterlijk welke week langs.
2. Beleggen als je over 2 jaar het uit gaat geven is simpelweg niet erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat het niet wordt aangeraden als je het geld op termijn nodig hebt. Echter wil ik wel dat risico aangaan. Waarom? Als het rendement lager is als ik een huis wil kopen, neem ik gewoon wat meer hypotheek. Als het rendement naar tevredenheid is, leg ik meer eigen geld in. Zo simpel ligt het. Ik heb berekend dat als ik op mezelf ga wonen, ik minimaal 125.000 euro bezit. Stel het is op dat moment 110.000 euro, dan is dat geen probleem. Al is het 140.000 euro, dan is dat natuurlijk ook geen probleem. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:19:
Ik weet dat het niet wordt aangeraden als je het geld op termijn nodig hebt. Echter wil ik wel dat risico aangaan. Waarom? Als het rendement lager is als ik een huis wil kopen, neem ik gewoon wat meer hypotheek. Als het rendement naar tevredenheid is, leg ik meer eigen geld in. Zo simpel ligt het. Ik heb berekend dat als ik op mezelf ga wonen, ik minimaal 125.000 euro bezit. Stel het is op dat moment 110.000 euro, dan is dat geen probleem. Al is het 140.000 euro, dan is dat natuurlijk ook geen probleem. :P
Gebruik in dat geval de zoekfunctie even (desnoods in deel 7).
Bijvoorbeeld 50%-50% VTI/VXUS

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.SnifraM schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:25:
[...]

Gebruik in dat geval de zoekfunctie even (desnoods in deel 7).
Bijvoorbeeld 50%-50% VTI/VXUS
Ga ik doen, Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
http://www.tijd.be/ondern...06119?ckc=1&ts=1497987567 Mooi stukje achtergrond waarom Sapec "koos" voor een dividend ipv een oplossing die kleine aandeelhouders zou ontzien. Thanks Belgische belastingdienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Laatst online: 18-09 21:48
Even een stomme beginners vraag tussendoor... Ik zie bij Binck dat ik dividend heb gekregen, maar dit staat als apart fondstype. Hoe werkt dit nu? Hoe maak ik er gebruik van? Het ontgaat mij even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zie het persbericht met de data:
- 20 juin (après la fermeture des marchés): détachement du coupon
- 21 juin: ex-dividende date
- 22 juin: record date
- A partir du 23 juin: paiement
Vanochtend bij opening op 57.25 toch nog wat stukken opgepikt :P

Vreemd genoeg kon ik bij Lynx/IB geen Sapec op margin kopen. Bij Binck wel al vindt Binck dat mijn portefeuille nu het maximale risicogetal verdient 8)7 Op de een of andere manier telt het dividend niet sterk mee in hun formule.

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 21-06-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Laatst online: 18-09 21:48
I see wordt dus overmorgen uitgekeerd. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
.

[ Voor 99% gewijzigd door Hielko op 01-05-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Soms is die wisselkoers USD - EUR zo suf. VTI-VXUS in het groen vandaag, alsnog verlies ivm stijgende dollarkoers. Het hoort erbij, I know, maar ventileren is soms ook fijn. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:49:
Ik zit in dubio. Ik heb ruim 50.000 euro op m'n spaarrekening. Echter vind ik dit "zonde" gezien het lage rendement dat ik erop maak. Moet zelfs bijbetalen (vermogensbelasting). Hierdoor ben ik van plan om via de giro in een aantal ETF's te beleggen.

Echter weet ik nog niet wat een goede verdeling zal zijn. Over twee jaar wil ik namelijk een huis kopen, waardoor ik het geld nodig zal hebben. Uiteraard weet ik dat ik ook een negatief rendement kan hebben, maar ik wil best een risico lopen.

Heeft iemand advies hoeveel geld te beleggen en welke ETF's hiervoor geschikt zijn? 1,5 jaar geleden heb ik ook al 20.000 euro bij Meesman wereldwijd ingelegd, waarbij ik 3000 euro rendement ongeveer heb. Best leuk. :)

Keuze voor de giro is omdat het goedkoper is, en mijn inziens eigenlijk net zo goed, misschien zelfs beter dan Meesman is qua rendement. (Als ik internet mag geloven.)
Met hoeveel rendement ben je tevreden ten opzichte van je bankrekening? Als je met 3-4% tevreden bent dan zou je in een obligatietracker kunnen beleggen, eventueel met een vaste einddatum over twee jaar (dat laatste verlaagt het rendement wel een flink stuk). Obligatietrackers zonder einddatum hebben natuurlijk ook koersrisico.

Als je meer wilt kan je naar aandelentrackers kijken, maar met navenant ander risicoprofiel.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Hallo allemaal,

Ik lees dit (en de eerdere) topic al een tijd mee, omdat ik ook meer met mijn geld wil doen dan het op de bank te laten staan (tegen een laag rendement). Nu wil ik ETF's gaan kopen (daarnaast later ook nog crypto's, maar moet ik me nog meer in verdiepen) via DeGiro. Ik wil dit gaan verdelen in 50% VXUS + 50% VTI. Kwam al een mooie blog tegen hoe je precies ETF's moet kopen etc, dus dat is wel handig voor mij als nieuweling in dit wereldje :)

Ik heb nog wel 1 vraag over het kopen van de ETF's en nog een paar vragen over de belastingen, wat ik eerst duidelijk wil hebben voordat ik begin met het kopen van ETF's. Wil er namelijk niet tegenaan lopen dat ik over een x aantal jaren "gezeik" krijg met de belastingdienst:

1) Ik lees dat je het beste maandelijks een x bedrag aan ETF's kunt kopen. Bij Meesman kan dat via een automatische incasso, maar bij DeGiro moet je dat zelf doen. Als ik bijvoorbeeld op 1/7 begin bij DeGiro, dan kan ik dus het beste op de 1e dag van iedere maand bijv. €100 (lijkt me mooi bedrag om mee te beginnen) bijkopen?

2) Ik zie het natuurlijk als een lange termijn investering, dus de bedoeling is om aankomende jaren geen uitbetalingen te doen. Als ik dus begin op 1/7 en iedere maand €100 bijkoop, dan heb ik eind 2017 dus een totaal van €600 aan ETF's. Hoe kijkt de belastingdienst hier tegenaan? Moet ik deze €600 opgeven bij de aangifte IB in 2017 (over 2016)? Of ga je er pas belasting over betalen op het moment dat je het uitbetaald en dan dus x% belasting betaald over €x wat is uitbetaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:19:
Ik weet dat het niet wordt aangeraden als je het geld op termijn nodig hebt. Echter wil ik wel dat risico aangaan.
De correcte term is dan "speculeren". Noem het niet beleggen, want dan hou je jezelf voor de gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
YinYang schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:40:

1) Ik lees dat je het beste maandelijks een x bedrag aan ETF's kunt kopen. Bij Meesman kan dat via een automatische incasso, maar bij DeGiro moet je dat zelf doen. Als ik bijvoorbeeld op 1/7 begin bij DeGiro, dan kan ik dus het beste op de 1e dag van iedere maand bijv. €100 (lijkt me mooi bedrag om mee te beginnen) bijkopen?

2) Ik zie het natuurlijk als een lange termijn investering, dus de bedoeling is om aankomende jaren geen uitbetalingen te doen. Als ik dus begin op 1/7 en iedere maand €100 bijkoop, dan heb ik eind 2017 dus een totaal van €600 aan ETF's. Hoe kijkt de belastingdienst hier tegenaan? Moet ik deze €600 opgeven bij de aangifte IB in 2017 (over 2016)? Of ga je er pas belasting over betalen op het moment dat je het uitbetaald en dan dus x% belasting betaald over €x wat is uitbetaald?
1) Ja. Kan ook een paar dagen later, het komt niet op een dag meer of minder, maar een zekere regelmaat erin brengen is wel zo handig.

2) Wat bedoel je met "uitbetalingen", bedoel je verkopen en cash geld incasseren? De belastingdienst ziet je ETF's, net als aandelen, obligaties, aandelenfondsen, etc., als vermogen. Het telt dus met je andere vermogensbestanddelen (cash, spaargeld, etc) mee als vermogen en boven de drempel zul je er Vermogens Rendements Heffing over moeten betalen. Je moet in jouw voorbeeld dus die 600 euro aangeven bij de IB over 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
koksie schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:19:
[...]

1) Ja. Kan ook een paar dagen later, het komt niet op een dag meer of minder, maar een zekere regelmaat erin brengen is wel zo handig.

2) Wat bedoel je met "uitbetalingen", bedoel je verkopen en cash geld incasseren? De belastingdienst ziet je ETF's, net als aandelen, obligaties, aandelenfondsen, etc., als vermogen. Het telt dus met je andere vermogensbestanddelen (cash, spaargeld, etc) mee als vermogen en boven de drempel zul je er Vermogens Rendements Heffing over moeten betalen. Je moet in jouw voorbeeld dus die 600 euro aangeven bij de IB over 2017.
Thnx! Dan snap ik 'm helemaal! :)

Zojuist mijn account bij DeGiro geopend en ga maar eens beginnen met €100 per maand en kan ik altijd de maandelijkse inleg nog verhogen als ik wil.

Nog dingen/tips waar ik moet op moet letten? Want in principe is het maandelijks bijkopen en that's it lijkt me. Vandaar dat het ook passief is natuurlijk :)

[ Voor 17% gewijzigd door YinYang op 24-06-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
koksie schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:19:
[...]

1. Nee dat kan niet ;). Je kan bij de Giro niet stukjes kopen, en VTI staat bijvoorbeeld nu op 125 dollar. Dus die kan je alleen per €111 kopen. Niet het grootste verschil natuurlijk, maar wel een beetje relevant iets.

2. Is juist inderdaad. De Giro zal je netjes een jaaroverzicht opsturen, dus je hoeft niet zelf het uit te rekenen ofzo. Meesman had het ook aan de belastingdienst doorgegeven, dus dat was vooraf ingevuld, ik weet niet of De Giro dat ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Sissors schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:42:
[...]

1. Nee dat kan niet ;). Je kan bij de Giro niet stukjes kopen, en VTI staat bijvoorbeeld nu op 125 dollar. Dus die kan je alleen per €111 kopen. Niet het grootste verschil natuurlijk, maar wel een beetje relevant iets.

2. Is juist inderdaad. De Giro zal je netjes een jaaroverzicht opsturen, dus je hoeft niet zelf het uit te rekenen ofzo. Meesman had het ook aan de belastingdienst doorgegeven, dus dat was vooraf ingevuld, ik weet niet of De Giro dat ook doet.
1. Ah, je hebt gelijk. Ik keek alleen naar de datum, dus het mogelijk zijn om 1 maal per maand aan te schaffen. Ik heb niet naar het bedrag gekeken.

2. DeGiro doet dat ook, maar bij mij (en anderen) klopte dat niet helemaal. Zat een paar euro verschil tussen, niks spannends maar wel vreemd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Sissors schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:42:
[...]

Ik zie het inderdaad! :) Dan doe ik denk ik maar iedere 2 maanden 1 VXUS + VTI kopen, wat in totaal neerkomt op een kleine €160:
- Vanguard Total International Stock ETF (VXUS) à €47,3468
- Vanguard Total Stock Market ETF (VTI) à €112,1672

Wellicht dat ik in de toekomst dan ook nog de volgende 2 erbij kan nemen:
- iShares Core Euro Corporate Bond UCITS ETF (IEAC)
- iShares Core Euro Government Bond UCITS ETF (IEGA)

Hebben jullie een basic account bij DeGiro of een custody account, zodat er geen effecten uitgeleend kunnen worden? Ik heb nu een basic account en heb gelezen dat de kans zeeeeer klein is dat het mis kan gaan, omdat DeGiro dit ondervangt door een onderpand te vragen.

Maar in hoeverre is je geld veilig mocht er toch iets misgaan? Het valt namelijk niet onder het deposito garantiestelsel?
Pagina: 1 ... 6 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.