writser schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:58:
[...]
True, maar denk niet dat je vanuit je huiskamer met je degiro account ook maar een schijn van kans hebt om een graantje mee te pikken van die P&L. Sterker nog, een deel van hun P&L komt juist van de mensen die dat proberen.
Hehehe, daar zit een kern van waarheid in. That said, ik ken ex-werknemers van o.a. Optiver maar ook andere optiehandelhuizen die tegenwoordig vanuit huis op eigen rekening handelen. De een met meer succes dan de ander. Hun setup is wel "iets" beter dan die gemiddelde particuliere belegger zal hebben, m.n op het gebied van software.
Obligaties kunnen zeker in waarde dalen, dat zal niemand durven te betwisten. Wat ik wel durf te zeggen:
* obligaties of obligatie fondsen die in een defensief profiel zitten hebben een lagere volatiliteit dan aandelen, dat besef je toch ook? Je levert verwacht rendement in voor lagere volatiliteit
* ook de combinatie van obligatie(fondsen) en aandelen zorgt voor lagere volatiliteit dan alleen aandelen
* als de rente stijgt zal het obligatiefonds negatief rendement noteren maar zal de carry van het fonds door herbeleggingen in het fonds ook langzaam oplopen waardoor je carry hoger wordt
* heb je geen fondsen maar obligaties dan maken renteschommelingen niet uit als je vasthoudt tot maturity. Je loopt dan vnl default risico. Ook daar zit enorm verschil: default van een bedrijf betekent dat aandelen van dit bedrijf nagenoeg 0 zal zijn maar bij obligaties heb je nog loss-given-default dat ver boven 0 kan liggen, afhankelijk van senioriteit. Zo kan je nog steeds in schuldpapier van Lehman handelen ondanks dat Lehman failliet is verklaard. Voor het faillissement moeten de beleggingen anno 2017 nog steeds afgehandeld worden en is dus de eindwaarde van de inboedel nog niet bekend. Je speculeert dus op hoeveel je als houder van dat schuldpapier nog terug krijgt
Oh sorry, we hadden niet verteld dat koersen van obligaties dan hard dalen.
En je deed
precies hetzelfde in de eerste post waarop in reageerde. Je adviseerde om iedere maand in een aandelenfonds te beleggen wat volgens jou letterlijk minimaal risico zou betekenen zonder aan te geven welke risico's daar aan kleven. See what you did there?
En die DSI zegt ook helemaal niets. Mijn schoonvader is tienduizenden euro''s verloren door die geweldige DSI jongens van de Rabobank terwijl hij gewoon lekker is zijn offensieve profiel was bewogen/gedwongen terwijl de goede man al 70 jaar was. Je kan het nooit bewijzen want de goede man heeft zelf zijn handtekening gezet, maar die knakker van de Rabo was niet blij toen ik mee kwam.
Heel erg vervelend voor je schoonvader! Helaas komt dit in de praktijk te vaak voor. Geen enkele accreditatie geeft garanties. Een politieagent kan corrupt blijken, een gecertificeerde accountant kan moedwillig verkeerde cijfers presenteren en een advocaat kan onethisch handelen. Just to name a few.
In dit geval geeft DSI registratie alleen aan dat die persoon de hoed van de rand weet en heeft hij beloofd te handelen volgens de ethische code die daaraan verbonden is. Wat die belofte waard is, dat is in sommige gevallen twijfelachtig.
Iemand die gewoon wat centjes over heeft en daarvoor €100,- per maand kan missen, kan wat mij betreft gewoon zijn €100,- in een goede gespreide tracker of fonds plempen met een looptijd van 25/30 jaar (mijn kinderen beleggen als zelfs zo).Het probleem is veel vaker omgekeerd dat men denkt kennis te hebben en allerlei fratsen gaat uithalen die veel meer risico inhouden.
Echt, je advies was volgens mij goed bedoeld maar waar ik over viel is dat het advies onvolledig was.
Sorry dat ik hier zo over dooremmer en het is niet persoonlijk op jou maar ik vind het ontzettend vervelend als adviezen worden gegeven zonder onderbouwing of argumenten. Daarmee worden in potentie situaties gecreeerd waar bijvoorbeeld je schoonvader tegenaan liep.