Mastasidaz schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:49:
Meesman geeft aan dat zij dividendbelasting kunnen terugkrijgen. Jaarlijks levert dit circa 0,5% extra rendement op. De kosten van de tracker zijn ook 0,5%. Zijn de kosten dan eigenlijk 0? Buiten de 0,25% die je betaalt over je inleg uiteraard.
In het jaarverslag over 2016 staat dat "aandelen wereldwijd" (MSCI World) 10,76% rendement heeft behaald, de index zelf is 10,73% gestegen. Een vergelijkbare tracker als IWDA (volgt ook MSCI World) kan onmogelijk beter presteren lijkt mij?
Even kijken of ik je vraag goed snap, je stelt dat Meesman een rendement heeft behaald van 10,76% op het segment wat de wereldwijde aandelen volgt (wat 10,73% heeft behaald). Waarom zu je dan nog zelf beleggen in een fonds op deze manier?
Als dat zo is wil ik wel een poging doen met mijn beperkte kennis hier wat duidelijkheid te geven, waar het niet klopt of nog info ontbreekt hoop ik dat een ander dat nog kaan aanvullen. Dat geeft mij direct een kans om te kijken of mijn kennis wel klopt op dit vlak
Als Meesman met Vanguard handelt wordt er inderdaad belasting ingehouden gezien zij een US based fonds zijn. Als jij zelf inlegt in bijvoorbeeld iShares S&P 500 (valt onder Iers recht) wordt er geen belasting ingehouden op jouw dividend. Ik vermoed dat Meesman daarom is overgestapt naar Northern Trust (ook Iers recht). Dat zou je echter ook hebben als je zelf via een broker in IWDA zou investeren onder een fonds vallend onder Iers rechts. Volgens mij geldt hetzelfde voor Duits recht ook.
Echter gaat dan het volgende op bij een inleg van 1000 euro:
Rendement bij Meesman
Je legt 1000 euro in, daarvan pakt Meesman 0,25% bij inleg, je houd 997,50 over.
10,5% op 997,50 euro is 1102,24 totaal vermogen.
Meesman vraagt 0,5% beheerfee per jaar over je vermogen.
0,5% van 1102,24 is 5,51, dat maakt je totaalvermogen bij Meesman 1096,73 na een jaar.
Rendement bij een broker
Laten we voor het gemak rekenen met een broker die niks rekent voor het inleggen in het fonds van het voorbeeld, en anders kun je rekenen met de fee van jouw broker uiteraard.
Je koopt voor 1000 euro aandelen van het fonds, deze zijn direct 1000 euro waard in aandelen.
Je behaalt hierop ook 10,5% rendement gezien je een fonds neemt met recht in Ierland, en komt neer op een totaalbedrag van 1105,00 na een jaar.
Dat verschil, dat is het verdienmodel van Meesman. Je kunt je voorstellen dat dit bij grotere bedragen nog interessant wordt