Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• staavmixer
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 29-04 22:18
quote:
Nikel schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:41:
[...]

Daar maak ik me trouwens zorgen om. Ik vind het bestaan van de bubbel een plausibel verhaal (het is typisch het soort gevaar waar mensen blind voor zijn), maar ik kan met mijn google vaardigheden geen cijfermatige onderbouwing vinden (die ik begrijp).
“unsubsidised wind and solar can provide the lowest cost new electrical power in an increasing number of countries, even in the developing world — sometimes by a factor of two.” Bron

Bron

Hoe je het ook wend of keert, energie van de zon of de wind wordt steeds goedkoper.
Olie is vrijwel uitontwikkeld, zonnepanelen kunnen nog een stuk goedkoper.

Auto's kunnen al prima elektrisch rijden, voor schepen en vliegtuigen is dat wellicht wat minder praktisch (accu's te zwaar) maar benzine alleen al is ±45% van het olie gebruik.

Het is natuurlijk geen bewijs voor een bubbel, maar toont wel aan dat het gebruik van olie op z'n einde loopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:26
Zoals altijd: geweldige theorieën, maar vraag je ook af in hoeverre de markt dit al inprijst. De S&P Global Oil Index rendeerde 0.34% de afgelopen tien jaar (inclusief dividend!). Bijna niks dus. Aandelen als Shell en BP worden al jarenlang door het slijk gehaald. Olieprijzen zijn gehalveerd de afgelopen jaren. Dat de sector in de problemen zat kon je de afgelopen tijd ongeveer elke dag in de krant lezen.

Is dit nou een "bubble" en heb jij het unieke inzicht dat de aandelenmarkt olie-aandelen triljoenen te hoog waardeert? Of zijn prijzen allang gekelderd omdat de markt de toekomst niet rooskleurig inziet en loop jij achter de feiten aan? In het algemeen zou ik mijn geld inzetten op de laatste optie.

[Voor 13% gewijzigd door writser op 29-05-2017 22:17]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:35
@staavmixer nu alleen de auto industrie nog...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 31-05 16:13
quote:
Fuelke schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:09:
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh ....

[afbeelding]

Gelukkig gaat het maar om een aandelensplitsing ;)

Je zal het nieuws maar even gemist hebben van Brembo en vandaag de koers even checken.
Nee hoor, een ervaren belegger weet wat er aan de hand is als iets netjes een bepaald percentage naar beneden gaat zoals in dit geval zeer dicht bij 80% daling ;)
quote:
staavmixer schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:42:
[...]

“unsubsidised wind and solar can provide the lowest cost new electrical power in an increasing number of countries, even in the developing world — sometimes by a factor of two.” Bron

[afbeelding]
Bron

Hoe je het ook wend of keert, energie van de zon of de wind wordt steeds goedkoper.
Olie is vrijwel uitontwikkeld, zonnepanelen kunnen nog een stuk goedkoper.

Auto's kunnen al prima elektrisch rijden, voor schepen en vliegtuigen is dat wellicht wat minder praktisch (accu's te zwaar) maar benzine alleen al is ±45% van het olie gebruik.

Het is natuurlijk geen bewijs voor een bubbel, maar toont wel aan dat het gebruik van olie op z'n einde loopt.
Het leuke aan zonne-energie is dat als je de evolutie volgt, je weet dat het binnen een 8-10 jaar nog eens 50% efficiënter en goedkoper zal zijn. Groot vraagteken blijft de batterij technology, er is veel aangekondigd maar nog niets revolutionairs in de praktijk. Het verbeterd wel, maar niet tegen het tempo wat je zou willen, wellicht komt hier ook nog een kantelpunt op een later tijdstip. Want als zonne-energie de dominante resource wil worden, is hier nog veel verbetering nodig, in tegenstelling tot wind-energie waar dit minder belangrijk is.

Vooral op gebied van auto's is veel mogelijk (alhoewel ik wel vragen stel bij de batterijen in de koude, en zeer warme lokaties). Verder lijkt de verticale integratie / combinatie van Tesla en SolarCity, lijkt mij dan ook een goede zet van Elon Musk. Zelf bekijk ik nu ook een instap in enkele Solar players zoals First Solar, SunPower... ik denk dat er vette jaren aankomen na de herstructureringen die ondertussen zijn uitgevoerd.

Nog vraagje overigens, iemand ervaring met aankoop US treasuries via Interactive Brokers?

• Dirk0s
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:19
In welke verhouding hebben jullie vti, vxus en iwda?

• Henk Marinus
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 04-05 04:41
Ik verdiep mij al een tijdje in beleggen.Heb wat gespeeld met Plus500, heb met wat mensen gesproken en wil graag beginnen met aandelen en fondsen voor lange termijn. Ondanks dat ik al vanaf januari zit te wachten op een correctie wil ik toch maar gewoon instappen met 2k en een maandelijkse inleg van 400 euro.

Ik wil graag in aandelen en fondsen beleggen (7/8 aandelen / 4/5 fondsen), maar ik heb nog niet veel informatie kunnen vinden over wat in dat geval slim is qua broker keuze. Niet alle brokers bieden fondsen, maar bij een bank zijn de kosten weer hoger. In het starttopic stond wel een kleine vergelijking van een paar brokers en er zijn wel wat tabellen te vinden, maar dan vraag ik mij af hoe onafhankelijk deze tabellen zijn.

Wat raden jullie aan voor het kiezen voor een broker? Fondsen en aandelen bij 1 broker? Of spreiden? Hoe kan je dit het beste vergelijken? Wat als het totaal belegde vermogen steeds hoger wordt? Is het dan slim om te switchen? Is het slim om direct 7 verschillende aandelen te kopen? Of beginnen met 3 en dan rustig aan opbouwen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01-06 12:52
Qua kosten heb ik veel brokers vergeleken. Als je maandelijks wilt gaan inleggen kun je eens kijken bij Binck Fundcoach, ze hanteren 0,15% beheerfee op jaarbasis met een max van 360 euro. Daarnaast heb je geen andere kosten meer (naast natuurlijk de kosten voor de fondsen/aandelen). Daarnaast hebben ze in de interface duidelijk wat de beheerkosten van een fonds is, dat maakt de keuze ook makkelijker.

Mijn strategie komt vooral uit het boek Unshakeable van Tony Robbins. Niet zozeer de spreiding die hij aanraadt, maar wel de fondsen uitzoeken met lage beheerkosten, vooral index trackers. Het idee van compounding interest is erg interessant, en zeker als de kosten voor de fondsen/aandelen daarbij erg laag blijven, dat scheelt aanzienlijk op lange termijn.

Ook de term Rebalancing wekte bij mij interesse op. Als je initieel bijvoorbeeld 70% aandelen en 30% obligaties aanhoud kun je elk jaar daarna weer eens kijken of die verhouding nog klopt. Worden je aandelen meer waard bijvoorbeeld kan het zijn dat je een jaar erna opeens op 90%/10% uitkomt qua verdeling. In dat geval verkoop je voor 20% aan aandelen zodat je weer op 70%/30% uitkomt. Zo forceer je jezelf om aandelen te kopen als ze laag staan, en te verkopen als ze hoog staan.

Qua aantal verschillende aandelen, dat is denk ik een kwestie van je eigen keuze daarin. Meer aandelen betekend meer spreiding van je risico, wat in mijn ogen fijn is.

[Voor 6% gewijzigd door NeoPhire op 31-05-2017 09:07]

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:51
Qua lage kosten is DeGiro bijna niet te verslaan. Als je ETF's en fondsen uit de kernselectie koopt, betaal je geen transactiekosten, alleen 2,50 euro per jaar per beurs (behalve Euronext A'dam en Brussel, die zijn zelfs helemaal gratis) aan connectiviteitskosten.

Ook de transactiekosten op aandelen etc zijn bijzonder laag, let wel op dat je ook daar per beurs de connectiviteiteskosten krijgt als je buiten A'dam of Brussel koopt.

Ondanks die 2,50 per beurs is DeGiro volgens mij de goedkoopste.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
Henk Marinus schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:20:
Ik verdiep mij al een tijdje in beleggen.Heb wat gespeeld met Plus500, heb met wat mensen gesproken en wil graag beginnen met aandelen en fondsen voor lange termijn. Ondanks dat ik al vanaf januari zit te wachten op een correctie wil ik toch maar gewoon instappen met 2k en een maandelijkse inleg van 400 euro.

Ik wil graag in aandelen en fondsen beleggen (7/8 aandelen / 4/5 fondsen), maar ik heb nog niet veel informatie kunnen vinden over wat in dat geval slim is qua broker keuze. Niet alle brokers bieden fondsen, maar bij een bank zijn de kosten weer hoger. In het starttopic stond wel een kleine vergelijking van een paar brokers en er zijn wel wat tabellen te vinden, maar dan vraag ik mij af hoe onafhankelijk deze tabellen zijn.

Wat raden jullie aan voor het kiezen voor een broker? Fondsen en aandelen bij 1 broker? Of spreiden? Hoe kan je dit het beste vergelijken? Wat als het totaal belegde vermogen steeds hoger wordt? Is het dan slim om te switchen? Is het slim om direct 7 verschillende aandelen te kopen? Of beginnen met 3 en dan rustig aan opbouwen?
Bedenk eerst wat je wilt kopen en leg vervolgens de verschillende brokers naast elkaar qua functionaliteit die jij wilt en de kosten. Bedenk ook dat de goedkoopste niet perse de beste is.

Zelf zou ik, als de kosten daardoor niet de pan uit rijzen, kiezen voor 1 broker. Je belegde vermogen wordt steeds hoger, dat geef je zelf al direct aan, dus dat is geen vraag, dat is iets waar je direct rekening mee houdt bij de keuze van je broker. Aandelen kopen als je er geen verstand van hebt wordt niet vaak slim genoemd. Je moet ze daarnaast op het goede moment kopen (of althans, wat jij een goed moment vindt) en sowieso niet 'direct'.

• NeoPhire
quote:
koksie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:49:
Qua lage kosten is DeGiro bijna niet te verslaan. Als je ETF's en fondsen uit de kernselectie koopt, betaal je geen transactiekosten, alleen 2,50 euro per jaar per beurs (behalve Euronext A'dam en Brussel, die zijn zelfs helemaal gratis) aan connectiviteitskosten.

Ook de transactiekosten op aandelen etc zijn bijzonder laag, let wel op dat je ook daar per beurs de connectiviteiteskosten krijgt als je buiten A'dam of Brussel koopt.

Ondanks die 2,50 per beurs is DeGiro volgens mij de goedkoopste.
Goed punt inderdaad :) Bij mij viel de Giro af omdat ik de interface minder fijn vind werken en niet direct zichtbaar was wat de beheerkosten voor bepaalde fondsen/ETF's zijn. Qua kosten heb ik wel veel gehoord dat ze niet te verslaan zijn, en helaas ook dat ze ook diverse verrassende kosten in rekening brachten (geen ervaring mee, enkel viavia)

• Henk Marinus
Bedankt voor de reacties :) @Aikon wat bedoel je met niet 'direct' kopen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: november 2004
quote:
NeoPhire schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:03:
[...]

Goed punt inderdaad :) Bij mij viel de Giro af omdat ik de interface minder fijn vind werken en niet direct zichtbaar was wat de beheerkosten voor bepaalde fondsen/ETF's zijn. Qua kosten heb ik wel veel gehoord dat ze niet te verslaan zijn, en helaas ook dat ze ook diverse verrassende kosten in rekening brachten (geen ervaring mee, enkel viavia)
De beheerskosten bestaan bij DeGiro alleen uit de TER die al in de koers van de ETF's en fondsen verwerkt is,verder niet. Die TER is intrinsiek in het fonds/de ETFen staat dus los van de broker die je kiest, ook bij Binck etc betaal je de TER bij bijvoorbeeld een VTI, VXUS of welk fonds/welke ETF je ook kiest. Deze TER kun je idd bij DeGiro niet vinden voor zover ik weet, maar op Morningstar.com is dat eenvoudig te vinden. Voor mij zou dat geen reden zijn een duurdere broker te kiezen, temeer daar ik eenmaalig een ETF selecteer en daar vervolgens mee verder ga. Eenmalig uitzoeken dus,1 minuutje werk.

Afhankelijk van de broker kunnen daar nog extra kosten bovenop komen, zoals de connectiviteitskosten bij DeGiro of de beheerkosten bij Binck.

De verrassende kosten waar je op doelt zijn denk ik de connectiviteitskosten. Die stonden altijd al in de voorwaarden maar werden nooit geind door DeGiro, tot DeGiro wakker werd en ze met terugwerkende kracht opeens wel inde over dat jaar zonder voorafgaande communicatie daarover. Dat was idd niet netjes maar wel conform, de voorwaarden. Dat is eigenlijk m'n enige negatieve ervaring met ze, verder ben ik best tevreden eigenlijk.

• Aikon
  • Niet online
@Henk Marinus Niet direct, als in: niet gelijk zodra je begint 8 aandelen kopen die dag, maar als het 'moment' daar is. Een lage koers, of bij goed nieuws of als er iemand voorbij loopt in een paars overhemd. Geef het een aantal maanden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NeoPhire
Of maandelijks inleggen, op die manier koop je zowel als de beurs hoog staat en laag staat, maar spreid je wel je risico veel meer. Je belegt immers omdat de algehele tendens stijgend is van de beurs. Exact voorspellen wanneer het beste moment is om in te leggen kan je zomaar een aantal kansen kosten :)

• Henk Marinus
Er zijn een aantal bedrijven waar ik in geloof voor op de lange termijn. Tesla bijvoorbeeld. Ondanks dat het nu al vanaf december flink stijgt, geloof ik erin dat zij nog flink kunnen groeien. Een correctie, vroeg of laat, neem ik dan voorlief. Daarnaast wil ik inderdaad kopen op het moment dat er iemand in een paars overhemd langsloopt. Ook de inleg wilt ik verspreiden, zoals NeoPhire noemt.

Hoe zit het qua Interface bij banken als ING? Heb je daar uberhaupt wel een interface? Hier heb ik mij nog niet heel erg in verdiept, ik ben gewoon even benieuwd.

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 14:12
quote:
NeoPhire schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:33:
Of maandelijks inleggen, op die manier koop je zowel als de beurs hoog staat en laag staat, maar spreid je wel je risico veel meer. Je belegt immers omdat de algehele tendens stijgend is van de beurs. Exact voorspellen wanneer het beste moment is om in te leggen kan je zomaar een aantal kansen kosten :)
Dit effect smeert zich uit. Ik ben het sowieso eens met maandelijks inleggen (of elke andere frequentie -- zijnde niet gebaseerd op "denken" dat iets hoog of laag is). Enige is dat je order groot genoeg moet zijn om de transactiekosten niet een rol te laten spelen.
Exact voorspellen op de beurs is niet mogelijk.

Met betrekking tot wachten op het goede moment:
Er zijn talloze onderzoeken (en dit is exacte wetenschap) waaruit blijkt dat over een lang periode het niet veel uitmaakt of je een bedrag in een keer inlegt of gespreid. Ik meen zelfs dat gelijk inleggen beter is.
Alles wat niet lange termijn is, tendeert naar speculeren (ook prima hoor overigens, kan er niet genoeg van krijgen). Maar ook hier geldt: de wetenschap is gebaseerd op verleden (maar wel een erg lange periode). Ik kan vermoeden, maar niet zeker weten, dat dit voor de toekomst ook zo is.

Ik word een dagje ouder, en dan kom je er steeds meer achter dat ALLE technische (en naar mijn mening fundamentele) analyses erop gericht zijn om ons geld uit de zak te kloppen. Er zijn er altijd een paar raak, en dat voelt lekker. Ons brein is zo geprogrammeerd dat we de missers snel vergeten.

[Voor 5% gewijzigd door poehee op 31-05-2017 11:14]

You're either part of the solution or you're part of the problem

• NeoPhire
Goed punt wat je aanhaalt. Daar heb ik ook eens een onderzoek van gezien dat het sowieso goed is om in te stappen, en niet te wachten tot de beurs op zijn laagste punt staat (als dat überhaupt al te voorspellen is). Op welk punt dan ook instappen is het beste wat je kan doen las ik ook.

Wat betreft maandelijks inleggen, bij veel fondsen kun je nu zonder kosten periodiek beleggen. Dat maakt het voor mij ook makkelijk om maandelijks automatisch wat in te leggen, set if and forget it (wel heb je uiteraard kosten als je zou verkopen). Op die manier groeit het zonder dat ik het merk, en zonder het gevoel in 1x een groot bedrag te 'riskeren' op de beurs :)

[Voor 3% gewijzigd door NeoPhire op 31-05-2017 11:38]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:54
Als je voor de lange termijn (je oude dag bijvoorbeeld) belegt dan maakt het instapmoment inderdaad niet uit. Als je al een vermogen hebt kun je het beter meteen inleggen. Als je dat niet hebt dan is maandelijks inleggen een hele goede optie.

Pas op met banken/brokers die "geen kosten" rekenen.
Transactiekosten zijn niet de enige kosten. Je hebt ook "lopende kosten" of "bewaargeld". Die voor een goedkoper ETF op 0,03% per jaar liggen. Maar bij sommige banken vragen 1% voor een vergelijkbaar fonds.

TheS4ndm4n#1919

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:15
Graag jullie expertise. Eind vorig jaar plukje obligaties Tennet 6,655% XS0484213268 gekocht. Eerste call datum 1 juni 2017. Blijkbaar is er inderdaad een redemption bericht gepubliceerd (hoe houd ik/houden jullie dat bij??) op 13 april: https://www.tennet.eu/nl/...etual-capital-securities/

Lees ik goed, dat de opgebouwde rente ook komt te vervallen? The Securities will be redeemed at their principle amount together with any interest accrued thereon, including any Arrears of Interest, up to (but excluding) the Redemption Date.

Was dan 200 euri leergeld.

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:52

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

quote:
BiLLY_daKid schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:06:
Graag jullie expertise. Eind vorig jaar plukje obligaties Tennet 6,655% XS0484213268 gekocht. Eerste call datum 1 juni 2017. Blijkbaar is er inderdaad een redemption bericht gepubliceerd (hoe houd ik/houden jullie dat bij??) op 13 april: https://www.tennet.eu/nl/...etual-capital-securities/

Lees ik goed, dat de opgebouwde rente ook komt te vervallen? The Securities will be redeemed at their principle amount together with any interest accrued thereon, including any Arrears of Interest, up to (but excluding) the Redemption Date.

Was dan 200 euri leergeld.
Er staat [... The Securities will be redeemed at their principle amount together with any interest accrued thereon, including any Arrears of Interest, up to (but excluding) the Redemption Date. ...]

Dat betekend dus dat ze afgelost worden voor de prijs van 100% + de opgebouwde rente tot de aflossingsdatum.

Heb je precies 1 jaar daarvoor €100 nominaal gekocht voor bijvoorbeeld 115% dan heb je voor €100 aan schuld totaal €115 betaald.

Je krijgt dan nu €100 + (6,655% van €100 = €6,66) = 106,66 uitgekeerd.

Uiteraard ben ik nu voor de renteberekening voor het gemak uitgegaan van 1 volledig jaar rente.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:15
Ah thnx. Dan heb ik er net iets meer (€2) rendement op, dan mijn spaarrekening :D

Maar mijn andere vraag. Hoe houden jullie jezelf op de hoogte van dit soort berichtgeving?
Ik heb een handjevol aandelen en fondsen en een tweetal perpetuals (met mogelijke aflosdatum). Ik ben geen dagtrader en koop voor langere termijn. Hoe kan ik weten welke publicaties voor mijn portefeuille van belang zijn? Want beursgenoteerd nieuws zie ik wel in de Binc-omgeving, maar dit niet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

quote:
BiLLY_daKid schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:55:
Ah thnx. Dan heb ik er net iets meer (€2) rendement op, dan mijn spaarrekening :D

Maar mijn andere vraag. Hoe houden jullie jezelf op de hoogte van dit soort berichtgeving?
Ik heb een handjevol aandelen en fondsen en een tweetal perpetuals (met mogelijke aflosdatum). Ik ben geen dagtrader en koop voor langere termijn. Hoe kan ik weten welke publicaties voor mijn portefeuille van belang zijn? Want beursgenoteerd nieuws zie ik wel in de Binc-omgeving, maar dit niet?
Door er zelf achteraan te gaan.....

Jij kiest als belegger er voor een specifiek product aan te schaffen. Dat kan bijvoorbeeld een aandeel, een fonds of een schuldverklaring (obligatie van welke soort dan ook) zijn. Hierbij geldt dat jij er bewust voor kiest om een onderdeel van een bedrijf te kopen, dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor het in de gaten houden van het bedrijf en om je te verdiepen in wat er allemaal speelt.

Het is geen spaarrekening ;) maar gewoon keihard zaken doen.

Wil je al die energie er niet in stoppen dan is het mijns inziens niet verstandig om in individuele aandelen etc. te stappen. Wil je 'lui' beleggen dan zou je een beleggingsfond (of ETF) kunnen overwegen. Doordat je hierbij direct participaties in heel veel bedrijven koopt en er, al dan niet, een fondsmanager aan te pas komt leg je de onderzoek moeite bij het fonds neer. Kost je wat rendement, maar je koopt eigenlijk hiermee research, acteren op nieuws etc.

• Dirk0s
Ik wil morgen voor 1500 euro IWDA, VTI en VXUS gaan kopen, is dit gewoon goed om te verdelen in 3x 500 euro? of zeggen jullie in andere percentages?

Heb overigens al 2x VTI voor 92,84 Euro.

[Voor 12% gewijzigd door Dirk0s op 31-05-2017 23:13]

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
Bij callable bonds is het verstandig om te kijken naar de yield-to-worst ipv yield-to-maturity wat de yield is op de slechts mogelijke aflosdatum (call date/maturity date). Zo kan je teleurstellingen voorkomen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

quote:
Dirk0s schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:11:
Ik wil morgen voor 1500 euro IWDA, VTI en VXUS gaan kopen, is dit gewoon goed om te verdelen in 3x 500 euro? of zeggen jullie in andere percentages?

Wat is je beleggingsstrategie?

En wat zegt jouw strategie over een mooie verdeling?

Vraag het niet een vreemde (wel makkelijk om straks de schuld bij een ander te leggen als het fout gaat natuurlijk) maar trek je eigen plan!

• RocketKoen
quote:
Dirk0s schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:11:

Ik zou eigenlijk kiezen. Of 100% IWDA. Of 50% in VTI en 50% in VXUS.
IWDA overlapt nogal met VTI/VXUS

TheS4ndm4n#1919

• Dirk0s
quote:
Panzer_V schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 07:59:
[...]

Wat is je beleggingsstrategie?

En wat zegt jouw strategie over een mooie verdeling?

Vraag het niet een vreemde (wel makkelijk om straks de schuld bij een ander te leggen als het fout gaat natuurlijk) maar trek je eigen plan!
Ten eerste, mijn kennis is erg laag, en ben dus echt een beginneling.
Wat ik eigenlijk wil is nu een klein deel van mijn spaarrekening 1500 euro en daarna voor 100-150 euro per maand bij kopen om zo over 30 jaar, dan wordt ik 60, een mooi bedrag te hebben om b.v. eerder te stoppen met werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:13:
[...]

Wat ik eigenlijk wil is nu een klein deel van mijn spaarrekening 1500 euro en daarna voor 100-150 euro per maand bij kopen om zo over 30 jaar, dan wordt ik 60, een mooi bedrag te hebben om b.v. eerder te stoppen met werken.
Dat klinkt als een mooi plan wat je daar hebt. Blijf ik wel terugkomen op mijn vraag ==> Wat is je beleggingsstrategie?

Beleggen is niet gelijk aan sparen!!! Je kunt alles kwijtraken!!!

Zonder strategie zomaar iets doen is mijns inziens dus niet verstandig. Je kunt dat vergelijken met het geven van al je geld aan een willekeurige voorbijganger met de opmerking "Ga er maar wat leuks mee doen" in de hoop dat het rendement gaat opleveren. Dat zou je ook nooit zomaar doen (hoop ik voor je :+ ).

Beleggen zonder strategie is daarom in mijn optiek zeer gevaarlijk!!!

• RocketKoen
quote:
[...]

Ik zou als ik jou was even kijken naar pensioenbeleggen.
De meeste mensen kunnen een bepaald bedrag extra in hun penioenpotje stoppen elk jaar.
Je betaalt dan geen vermogens- en inkomstenbelasting over dat bedrag.

Bij degiro kun je dat tegenwoordig in eigen beheer doen, net als een gewone beleggingsrekening. Dan kom je er over 30 jaar in ieder geval niet achter dat jouw hele pensioen al is uitgegeven aan de babyboomers.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:40
Dat beleggen met beheer bij de ING valt mij een beetje tegen. Kon het tot juli gratis uitproberen, maar in een half jaar tijd is mijn ingelegde geld met een krappe 2% gegroeid. Stop er binnenkort maar mee, even kijken wat ik beter kan doen.

• Chief
  • Nu online
Waarom valt het tegen? Vanwege het rendement? Wat voor onderliggende fondsen worden er gebruikt en wat voor kosten brengen ze bij je in rekening?

• Dirk0s
quote:
Panzer_V schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:20:
[...]

Dat klinkt als een mooi plan wat je daar hebt. Blijf ik wel terugkomen op mijn vraag ==> Wat is je beleggingsstrategie?

Zonder strategie zomaar iets doen is mijns inziens dus niet verstandig. Je kunt dat vergelijken met het geven van al je geld aan een willekeurige voorbijganger met de opmerking "Ga er maar wat leuks mee doen" in de hoop dat het rendement gaat opleveren. Dat zou je ook nooit zomaar doen (hoop ik voor je :+ ).

Dus nu 1500 euro aan iwda kopen en elke maand voor 150 bij kopen is geen goed plan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chief
  • Nu online
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:46:
[...]

Dus nu 1500 euro aan iwda kopen en elke maand voor 150 bij kopen is geen goed plan?
Er zijn een aantal zaken denk ik:

1. Wat is je doel met beleggen? Beleg je voor 20+ jaar bijvoorbeeld? Wil je een relatief hoog verwacht rendement met de daarbijhorende risico's of wil je liever een lager verwacht rendement met minder risico?

2. Begrijp je wel waar je in belegt? Weet je welke risico's je loopt met het beleggen in het IWDA fonds?

3. Je kan nu 1.500 ineens beleggen (en 150 bijkopen iedere maand) of ook al bijvoorbeeld die 1.500 over 5 maanden verspreiden

Het is erg belangrijk dat je
1. bepaalt wat je doel is met beleggen
2. een strategie bepaald die je helpt bij het bereiken van dat doel
3. begrijpt welke risico's er verbonden zijn met beleggen

Beleggen om te beleggen is over het algemeen niet heel verstandig.

• Dirk0s
quote:
Chief schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:55:
[...]

Er zijn een aantal zaken denk ik:

1. Wat is je doel met beleggen? Beleg je voor 20+ jaar bijvoorbeeld? Wil je een relatief hoog verwacht rendement met de daarbijhorende risico's of wil je liever een lager verwacht rendement met minder risico?

2. Begrijp je wel waar je in belegt? Weet je welke risico's je loopt met het beleggen in het IWDA fonds?

3. Je kan nu 1.500 ineens beleggen (en 150 bijkopen iedere maand) of ook al bijvoorbeeld die 1.500 over 5 maanden verspreiden

Het is erg belangrijk dat je
1. bepaalt wat je doel is met beleggen
2. een strategie bepaald die je helpt bij het bereiken van dat doel
3. begrijpt welke risico's er verbonden zijn met beleggen

Beleggen om te beleggen is over het algemeen niet heel verstandig.
Ik heb gewoon een aardige gevulde bankrekening en zie dat als ik het daar laat staan ik jaarlijks misschien 300 euro aan rente krijg.
Dus ben ik gaan denken hoe ik een hoger percentage ga krijgen voor een deel van me geld om over 30 jaar b.v. eerder te kunnen stoppen.
Ik heb veel gelezen over beleggen, maar als leek is het gewoon moeilijk vind ik persoonlijk door alle termen die er gebruikt worden.
Ik snap dat het niet zo allemaal voorgeschoteld kan worden en als je aantal stappen volgt dat je ineens 5% rendement kunt halen zonder enig risico.

Doordat ik al lid was van dit forum voor andere zaken kwam ik er achter dat er dus ook een topic was over beleggen, in begin veel mee gelezen en later wat vragen gesteld. Via hier ben ik te weten gekomen over VTI/VXUS en IWDA, hiermee weer verder gaan zoeken op google.
Nog steeds heb ik voor mijn gevoel er weinig kennis van omdat ik hier weer nieuwe termen voorbij zie komen elke dag waar ik nog nooit van gehoord heb.

Ik hoopte eigenlijk dat ik als leek gewoon met een beperkt risico toch een hoger rendement kan halen uit mijn geld, en dus door b.v. elke maand 100-150 euro te kopen en door zo over 30 jaar dus eerder kan stoppen met werken. Als ik het op de bank laat staan weet ik iig zeker dat dat niet gaat lukken ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:27:
[...]

Ik heb gewoon een aardige gevulde bankrekening en zie dat als ik het daar laat staan ik jaarlijks misschien 300 euro aan rente krijg.
Dus ben ik gaan denken hoe ik een hoger percentage ga krijgen voor een deel van me geld om over 30 jaar b.v. eerder te kunnen stoppen.
Ik heb veel gelezen over beleggen, maar als leek is het gewoon moeilijk vind ik persoonlijk door alle termen die er gebruikt worden.
Ik snap dat het niet zo allemaal voorgeschoteld kan worden en als je aantal stappen volgt dat je ineens 5% rendement kunt halen zonder enig risico.

Doordat ik al lid was van dit forum voor andere zaken kwam ik er achter dat er dus ook een topic was over beleggen, in begin veel mee gelezen en later wat vragen gesteld. Via hier ben ik te weten gekomen over VTI/VXUS en IWDA, hiermee weer verder gaan zoeken op google.
Nog steeds heb ik voor mijn gevoel er weinig kennis van omdat ik hier weer nieuwe termen voorbij zie komen elke dag waar ik nog nooit van gehoord heb.

Ik hoopte eigenlijk dat ik als leek gewoon met een beperkt risico toch een hoger rendement kan halen uit mijn geld, en dus door b.v. elke maand 100-150 euro te kopen en door zo over 30 jaar dus eerder kan stoppen met werken. Als ik het op de bank laat staan weet ik iig zeker dat dat niet gaat lukken ;)
Ok, goed te lezen dat je al wel wat leeswerk gedaan hebt. Pluspunt voor jezelf!

Met een brede ETF (IWDA, of VTI+VXUS, of whatever welke) heb je in ieder geval spreiding ingebouwd. Dat is mijns inziens, voor een beginner/ leek, verstandiger dan losse aandelen (omdat ik nou eenmaal graag iets met Intel en Nvidia heb en graag dat spelletje van TakeTwo speel 8)7 ).

Mijn advies:
* Houd voldoende spaargeld achter de hand.
* Probeer een verdeling te vinden tussen 'veiligere beleggingen' als spaargeld, obligatiefondsen etc. en risicovollere beleggingen zoals aandelenfondsen, ETF's etc.
* Ga gewoon eens beginnen.
* In het ergste geval betaal je leergeld.
* Kies een broker uit waar JIJ een goed gevoel bij hebt (en kijk eens verder dan alleen kosten!!! Ik weet dat hier veel over "de giro" gesproken wordt. Ikzelf kies er bewust voor om GEEN zaken met deze broker te doen en zit gewoon bij mijn huisbankier, de ING).
* Last but not least..... ga niet daags switchen maar 'stick to your plan', ook als het minder gaat. Je plan maak je voor voorspoed en tegenspoed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chief
  • Nu online
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:27:
[...]

De vreemde termen kunnen overdonderend overkomen en na verloop van tijd gaat dat allemaal veel beter. Terug naar jou situatie.

Ik lees het volgende:

- Je wilt vermogen opbouwen over een termijn van (20jr tot) 30jr
- Je zoekt een rendement dat hoger ligt dan de spaarrente
- Je begrijpt dat er risico's zijn verbonden aan beleggen in bijvoorbeeld aandelen
- Je hoopt met een beperkt risico toch een hoger rendement te halen

De eerste drie punten sluiten wel aan bij beleggen in aandelen maar met name dat laatste punt, dat is subjectief want wat versta je onder beperkt? Beleg je volledig in aandelen dan kunnen er historisch gezien jaren tussen zitten dat je 30% of meer aan waarde van de beleggingen ziet verdampen. Kan je dat aan, zowel mentaal als financieel?
Heb je gedacht aan een combinatie van obligatiefondsen en aandelenfondsen ipv 100% in aandelenfondsen? Je verwacht rendement wordt lager maar het risico eveneens.

Heel specifiek voor het IWDA fonds:
- Dit fonds belegt voor bijna 60% in de VS. Het fonds zal dus meer gedragen zoals de Amerikaanse aandelen dan Europese aandelen
- Het fonds belegt voor veruit het grootste gedeelte in non-Euro landen en dus heeft het valutarisco wat soms voordelig, soms nadelig kan uitpakken.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:40
quote:
Chief schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:44:
Waarom valt het tegen? Vanwege het rendement? Wat voor onderliggende fondsen worden er gebruikt en wat voor kosten brengen ze bij je in rekening?
Het rendement inderdaad. Geen extra kosten, door een tijdelijk actie is alles gratis (tot juli). Welke fondsen... geen idee.

• PainkillA
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 14:44
Ik wil graag pensioen gaan opbouwen door eenmalig een bedrag rond de 10k te storten en dan maandelijks 200 erbij te storten.

Ik zat te denken aan partijen als BND of meesman. Hebben julie hier tips voor welke partij hierbij past? Ik denk dat het het beste is als dit een speciale pensioen rekening wordt zodat ik meer belastingvoordeel kan halen? Of zou ik beter een gewone belegging rekening hiervoor kunnen openen?

Ik ben op dit moment 30 en heb nagenoeg geen pensioenopbouw. Ook niet bij mijn werkgever.

Ryzen 1700@3.9Ghz 2x8GB 3200Mhz, Asrock X370 Taichi, GTX970,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chief
  • Nu online
quote:
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:02:
[...]

Het rendement inderdaad. Geen extra kosten, door een tijdelijk actie is alles gratis (tot juli). Welke fondsen... geen idee.
Om heel eerlijk te zijn is dit een gevaarlijke zaak: je hebt geen idee waarin belegd wordt en dus niet kan weten wat voor risico je loopt. . Zo kan 2% erg goed zijn als het bijvoorbeeld alleen in kortlopend staatspapier belegd.

Stel ze hadden 15% rendement gemaakt en je was euforisch geweest, voor hetzelfde geld hebben ze belegd in een constructie waardoor je letterlijk al je geld zou kunnen kwijtraken.

Het is ontzettend belangrijk, ongeacht de bedragen, dat je begrijpt waarin je belegd zodat je realistische verwachtingen kan maken van zowel rendement als risico.

• Dirk0s
quote:
Chief schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:56:
[...]

De vreemde termen kunnen overdonderend overkomen en na verloop van tijd gaat dat allemaal veel beter. Terug naar jou situatie.

Ik lees het volgende:

- Je wilt vermogen opbouwen over een termijn van (20jr tot) 30jr
- Je zoekt een rendement dat hoger ligt dan de spaarrente
- Je begrijpt dat er risico's zijn verbonden aan beleggen in bijvoorbeeld aandelen
- Je hoopt met een beperkt risico toch een hoger rendement te halen

De eerste drie punten sluiten wel aan bij beleggen in aandelen maar met name dat laatste punt, dat is subjectief want wat versta je onder beperkt? Beleg je volledig in aandelen dan kunnen er historisch gezien jaren tussen zitten dat je 30% of meer aan waarde van de beleggingen ziet verdampen. Kan je dat aan, zowel mentaal als financieel?
Heb je gedacht aan een combinatie van obligatiefondsen en aandelenfondsen ipv 100% in aandelenfondsen? Je verwacht rendement wordt lager maar het risico eveneens.

Heel specifiek voor het IWDA fonds:
- Dit fonds belegt voor bijna 60% in de VS. Het fonds zal dus meer gedragen zoals de Amerikaanse aandelen dan Europese aandelen
- Het fonds belegt voor veruit het grootste gedeelte in non-Euro landen en dus heeft het valutarisco wat soms voordelig, soms nadelig kan uitpakken.
Wat zou dan een alternatief fonds kunnen zijn, wat wel in Euro landen belegt samen met de punten die ik aangeef dat ik geen snel rendement wil halen maar dat ik het gerust 30 jaar wil laten staan om er dan gebruik van te maken?

• Chief
  • Nu online
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:30:
[...]

Wat zou dan een alternatief fonds kunnen zijn, wat wel in Euro landen belegt samen met de punten die ik aangeef dat ik geen snel rendement wil halen maar dat ik het gerust 30 jaar wil laten staan om er dan gebruik van te maken?
Ik weet niet tot welke fondsen jij toegang hebt. Zoek bij je provider naar een ETF die bijvoorbeeld de Eurostoxx 50 index volgt of een andere aandelenindex die de Europese markt volgt.

Denk daarnaast na over of je een obligatiefonds wilt toevoegen in een bepaalde verhouding tot je aandelenfonds maar dat is geheel aan jou.

• Dirk0s
quote:
Chief schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:42:
[...]

Ik weet niet tot welke fondsen jij toegang hebt. Zoek bij je provider naar een ETF die bijvoorbeeld de Eurostoxx 50 index volgt of een andere aandelenindex die de Europese markt volgt.

Denk daarnaast na over of je een obligatiefonds wilt toevoegen in een bepaalde verhouding tot je aandelenfonds maar dat is geheel aan jou.
Ik heb nu een account bij degiro, maar heb hier nog steeds beetje twijfel bij. Misschien dat meesman beter bij me past omdat ik gelezen heb dat die allemaal wat minder ingewikkeld werkt?

En misschien stomme vragen allemaal, maar hoe kom ik erachter welke obligatiefonds te kiezen en in welke verhouding tot mijn aandelenfonds?

[Voor 10% gewijzigd door Dirk0s op 01-06-2017 10:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 21:57
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:46:
[...]
*knip*
En misschien stomme vragen allemaal, maar hoe kom ik erachter welke obligatiefonds te kiezen en in welke verhouding tot mijn aandelenfonds?
Ik weet niet waar je je hebt proberen in te lezen (ik ben bang dat veel bronnen die je gevonden hebt behoorlijk waardeloos zijn), maar neem dit eens door: Jasper in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

En bijvoorbeeld de website van Meesman. Naast info over hun eigen producten staat daar ook veel verstandigs over beleggen, en die filosofie kan je eventueel ook prima bij een andere broker toepassen.

Waar je op gewezen wordt door Panzer_V in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8" en Chief in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8" is echt essentieel. Die aandelen (of obligaties) kan je over een paar maanden ook nog wel kopen.

[Voor 31% gewijzigd door Jesse op 01-06-2017 11:30]

i5-7500 | Noctua NH-L9i | GA-H170N-WIFI | 8GB Crucial DDR4-2133 | Asus DUAL RX580 8GB | 500 GB Samsung 970 EVO | Corsair SF450 | FD Node 202

• RocketKoen
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:30:
[...]

Ik heb zelf een deel in het iShares AEX fonds gestopt. Ik wilde namelijk wel graag wat meer Euro's. Maar niet in de Zuid-Europese landen

TheS4ndm4n#1919

• Chief
  • Nu online
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:46:
[...]

Ik heb nu een account bij degiro, maar heb hier nog steeds beetje twijfel bij. Misschien dat meesman beter bij me past omdat ik gelezen heb dat die allemaal wat minder ingewikkeld werkt?

Hier kan ik je niet mee helpen, met geen van beiden heb ik persoonlijke ervaring maar zie de andere reacties van andere Tweakers!

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 28-05 16:40
quote:
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:02:
[...]

Hoe kan iets tegenvallen als je niet weet wat je koopt? Of hoe het eigenlijk uberhaupt werkt?

Kan prima zijn dat die 2% eigenlijk een ijzersterk rendement is voor de keuzes die je hebt gemaakt toen je voor een beleggingsstrategie koos. Het is bijvoorbeeld nog altijd x10 wat een spaarrekening doet, dus ligt er maar net aan wat je als opdracht aan de ING hebt gegeven.

Daarnaast hangt het ook af van de manier van inleg/beleggen.
Stel je legt aan het begin 100,- in op dag 1, en 100 gisteren. Zeg die 1e 100,- is gegroeid tot 104,- (4% rendement. Gooi daar je volgende 100,- bij en je hebt nu 204,-. Dan zegt je online overzicht 200 inleg vs 204 nu is 2% rendement. Veel minder dan de 4% dus die je zou verwachten, terwijl je gewoon 4% rendement hebt gehaald.
Je moet dus handmatig gaan corrigeren voor elk deel van de totale inleg die periodiek in ingelegd en exact wanneer dat is gedaan om uberhaupt je echte rendement te vinden. Daarna moet je dat dan nog gaan vergelijken met referentie materiaal van de gekozen strategie om te bepalen of het beter/slechter is.

Lijkt me iets om komend lange weekend goed te gaan inlezen in beleggen/strategieen/rendementen zodat je je werkelijke rendement kunt gaan bepalen en dat inhoudelijk vergelijken met de referentie van je strategie.

[Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 01-06-2017 13:40]

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 28-05 21:52
quote:
RocketKoen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:09:
[...]

Ik heb zelf een deel in het iShares AEX fonds gestopt. Ik wilde namelijk wel graag wat meer Euro's. Maar niet in de Zuid-Europese landen
Waarom dan geen Duitsland of Scandinavisch fonds?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• RocketKoen
quote:
icecreamfarmer schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:56:
[...]

Waarom dan geen Duitsland of Scandinavisch fonds?
Omdat je bij DeGiro een "connection fee" betaalt per buitenlandse beurs. Dus ik wilde iets dat aan de AMS stond genoteerd.
En een stukje home-bias.

TheS4ndm4n#1919

• Dirk0s
Net weer grote stukken tekst gelezen in de link die hier boven vermeld werden. Prima stukken tekst maar nog steeds blijf ik het lastig vinden om voor een bepaald iets te kiezen.
Ga ik voor VTI/VXUS of IWDA, waarom voor de ene en waarom voor de andere?

Misschien is het dan toch allemaal iets wat voor mij te ingewikkeld is.

• NeoPhire
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:13:
Net weer grote stukken tekst gelezen in de link die hier boven vermeld werden. Prima stukken tekst maar nog steeds blijf ik het lastig vinden om voor een bepaald iets te kiezen.

Het boek Unshakeable van Tony Robbins kan ik adviseren. Hij legt uit hoe de markt over grotere tijdsperiode werkt en wat zijn idee van risiciospreiding is. Dat boek was mij bij het laatste zetje voor ik echt stappen ging maken in het beleggen (recentelijk dus)

• Yoicaa
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 29-05 09:54
quote:

Allebei de opties zijn zeer goed (imho) en de rendements verschillen zijn niet groot. De globale verschillen zijn

IWDA
- heeft nagenoeg geen emerging markets
- zit voor bijna 60% in de US
- geen small cap/weinig mid cap
- TER is 0.20%
- in EUR

VTI/VXUS (50/50)
- heeft ~10% emerging markets
- ongeveer 50% in de US
- wel small cap en meer mid cap
- TER is 0.075%
- in USD

Persoonlijk vind ik de eerste 4 punten allemaal in voordeel van VTI/VXUS vallen en de valuta van de ETF maakt niet uit.

[Voor 30% gewijzigd door Yoicaa op 01-06-2017 16:56]

• Jesse
quote:

Waarom zou je uberhaupt voor een aandelenfonds kiezen? En wat voor één dan? Hoe ben je eigenlijk zo ver gekomen dat de keuze nu is tussen VTI/VXUS of IWDA? Heb je daar al antwoorden op voor je zelf? Dan kan een keuze tussen die twee toch niet zo lastig meer zijn?

Nogmaals, gun jezelf de tijd en doe geen dingen die je niet overziet. Die aandelen/obligaties lopen heus niet weg.

[Voor 7% gewijzigd door Jesse op 01-06-2017 16:03]

i5-7500 | Noctua NH-L9i | GA-H170N-WIFI | 8GB Crucial DDR4-2133 | Asus DUAL RX580 8GB | 500 GB Samsung 970 EVO | Corsair SF450 | FD Node 202

• Dirk0s
ik ben gewoon gaan inlezen voor een relatief veilige optie met goed rendement, ik heb er veel over gelezen en VTI / VXUS of IWDA kwam wel heel vaak naar boven. Vandaar dat ik die nu benoem. Maar omdat er dus zoveel aanbod is zie je gewoon door de bomen het bos niet meer. Voor een leek is het moeilijk kiezen.

• stevefox
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 29-05 10:50
Ik zie ontzettend veel mensen op dit forum die beleggen in VTI/VXUS.
Hoe kijken jullie aan tegen het feit dat deze fondsen syntetisch gerepliceerd zijn?
Ik vind het een onprettig idee dat je je geld inruilt voor stukken die niets met de index te maken kunnen hebben. (Het is maar net waar de tegenpartij het geld van de swap in investeert)
Voelt dit voor jullie niet als investeren in iets "fakes"?

Ik hoop dat mijn angst voor synthetische replicatie ongegrond is want de TER en spreiding van VTI/VXUS zijn echt geweldig.

• Jesse
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:05:
ik ben gewoon gaan inlezen voor een relatief veilige optie met goed rendement, ik heb er veel over gelezen en VTI / VXUS of IWDA kwam wel heel vaak naar boven. Vandaar dat ik die nu benoem. Maar omdat er dus zoveel aanbod is zie je gewoon door de bomen het bos niet meer. Voor een leek is het moeilijk kiezen.
100% aandelen zou ik niet zomaar relatief veilig durven noemen.

Over VTI/VXUS is echt al tot uit den treuren gediscussieerd in dit topic (en met name ook het vorige deel). Helaas worden er vaak dezelfde vragen gesteld (en lijkt een deel van de antwoorden te bestaan uit mensen die elkaar napraten) waardoor het zoeken van de goeie info wat meer werk kost, maar met wat ctrl-F is het echt geen dagen werk.

Hoe kies je een koelkast uit? Of een nieuw mobieltje? Je gaat kijken wat je belangrijk vindt en zet die dingen op een rijtje. Dan kan je eventueel voor- en nadelen tegen elkaar wegstrepen. Misschien komt er een duidelijke winnaar uit. Blijken de verschillen verwaarloosbaar dan kies je de mooiste. Of de goedkoopste. Of whatever de doorslag geeft. Desnoods gooi je een muntje op.

Edit: Of mocht je zelf niet willen kiezen, (en het fijn vinden als het na het instellen geheel automatisch gaat) kijk dan eens naar Meesman.

[Voor 16% gewijzigd door Jesse op 01-06-2017 17:00]

• writser
quote:
stevefox schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:07:
Ik zie ontzettend veel mensen op dit forum die beleggen in VTI/VXUS.
Hoe kijken jullie aan tegen het feit dat deze fondsen syntetisch gerepliceerd zijn?
Ik vind het een onprettig idee dat je je geld inruilt voor stukken die niets met de index te maken kunnen hebben. (Het is maar net waar de tegenpartij het geld van de swap in investeert)
Voelt dit voor jullie niet als investeren in iets "fakes"?

Ik hoop dat mijn angst voor synthetische replicatie ongegrond is want de TER en spreiding van VTI/VXUS zijn echt geweldig.
VTI en VXUS zijn niet synthethisch gerepliceerd .. Hoe kom je daar bij?

Onvoorstelbaar!

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:37
quote:
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:35:
Dat beleggen met beheer bij de ING valt mij een beetje tegen. Kon het tot juli gratis uitproberen, maar in een half jaar tijd is mijn ingelegde geld met een krappe 2% gegroeid. Stop er binnenkort maar mee, even kijken wat ik beter kan doen.
Je hebt bij ING ook "Zelf vermogensopbouw" en "Zelf of de beurs"

Bij zelf vermogensopbouw heb je een beperktere keuze (maar bijv wel een "Vanguard 500 index fund")

Bij zelf op de beurs heb je meer losse aandelen en meer keuze uit ETF's etc

Een extra rekening openen onder dezelfde account kost per kwartaal niets extra, zelf heb ik de bovenstaande twee rekeningen.

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• RocketKoen
quote:
Stef87 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 18:06:
[...]

Je hebt bij ING ook "Zelf vermogensopbouw" en "Zelf of de beurs"

Bij zelf vermogensopbouw heb je een beperktere keuze (maar bijv wel een "Vanguard 500 index fund")

Bij zelf op de beurs heb je meer losse aandelen en meer keuze uit ETF's etc

Een extra rekening openen onder dezelfde account kost per kwartaal niets extra, zelf heb ik de bovenstaande twee rekeningen.
Daar betaal je dus €16 + 0,24% bovenop de TER van de ETF die je koopt.

TheS4ndm4n#1919

• ErnstH
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
quote:
writser schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:39:
[...]

VTI en VXUS zijn niet synthethisch gerepliceerd .. Hoe kom je daar bij?
Inderdaad, en IWRD ook niet (zie https://www.ishares.com/u...-world-ucits-etf-inc-fund voor de CSV met de precieze holdings, afgezien van de minieme hoeveelheid cash en futures dan).

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:37
quote:
RocketKoen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 18:25:
[...]

Daar betaal je dus €16 + 0,24% bovenop de TER van de ETF die je koopt.
Ja en nee, dit is enkel tot 75.000euro, plus die 16euro is ook als je twee rekeningen hebt.
Boven de 75.000euro is het weer minder.

Ik ''vertrouw'' ING meer dan bijvoorbeeld DeGiro die nog niet zo lang bestaat. (waar ik ook een rekening heb) ik heb hier voor gekozen omdat ik meerdere malen per maand gratis extra kan inleggen. (Kleine bedragen die via youtube en een referral programma binnenkomen)

Kopie ING:

Zelf Vermogensopbouw
Basisfee
Servicefee over belegd vermogen

€ 16 per jaar T/m € 75.000 (180euro per jaar maximaal)
0,24%

Alle transacties:
Gratis via Mijn ING

Over het meerdere t/m € 500.000
0,12%

Over het meerdere t/m € 2.500.000
0,06%

EDIT:
bron:
https://www.ing.nl/partic...eggen/tarieven/index.html

[Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 01-06-2017 21:08]

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• RocketKoen
quote:
Stef87 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:59:
[...]

Ja en nee, dit is enkel tot 75.000euro, plus die 16euro is ook als je twee rekeningen hebt.
Boven de 75.000euro is het weer minder.

Ik ''vertrouw'' ING meer dan bijvoorbeeld DeGiro die nog niet zo lang bestaat. (waar ik ook een rekening heb) ik heb hier voor gekozen omdat ik meerdere malen per maand gratis extra kan inleggen. (Kleine bedragen die via youtube en een referral programma binnenkomen)

Kopie ING:

Zelf Vermogensopbouw
Basisfee
Servicefee over belegd vermogen

€ 16 per jaar T/m € 75.000 (180euro per jaar maximaal)
0,24%

Alle transacties:
Gratis via Mijn ING

Over het meerdere t/m € 500.000
0,12%

Over het meerdere t/m € 2.500.000
0,06%

EDIT:
bron:
https://www.ing.nl/partic...eggen/tarieven/index.html
Ja, daar heb ik de tarieven ook vandaan. Ik ga er wel even vanuit dat de meeste tweakers beginnen met minder dan 75k.

TheS4ndm4n#1919

• Dirk0s
Heb nog even een vraagje over VTI en VXUS.
Als je dit 50-50 wilt gaan kopen, hoe kun je dit 50-50 houden?

Nu heb ik b.v.

2x VXUS totaal waarde: 222,86
4x VTI totaal waarde: 187,58

Wanneer is het 50-50?

• Aikon
  • Niet online
Het hoeft toch niet altijd exact 50/50 te zijn? Sowieso onmogelijk omdat de waardes onafhankelijk van elkaar bewegen. Gewoon af en toe een extra ETF kopen van de ene bijv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stevefox
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 29-05 10:50
quote:
ehoutgast schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:55:
[...]

Inderdaad, en IWRD ook niet (zie https://www.ishares.com/u...-world-ucits-etf-inc-fund voor de CSV met de precieze holdings, afgezien van de minieme hoeveelheid cash en futures dan).
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik weet niet hoe het aan mijn verstand is gekomen dat deze ETF's synthetisch zijn. Waarschijnlijk door de lage TER t.o.v. het aantal aandelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 23:09:
Heb nog even een vraagje over VTI en VXUS.
Als je dit 50-50 wilt gaan kopen, hoe kun je dit 50-50 houden?

Nu heb ik b.v.

2x VXUS totaal waarde: 222,86
4x VTI totaal waarde: 187,58

Wanneer is het 50-50?
Nou, ten eerst is het andersom :P Aangezien VTI op $125 staat en VXUS op $52.50
Maar het makkelijkste is gewoon proberen het een beetje gelijk te trekken op het moment dat je aandelen bij gaat kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
quote:
RocketKoen schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 07:27:
[...]
Maar het makkelijkste is gewoon proberen het een beetje gelijk te trekken op het moment dat je aandelen bij gaat kopen.
Precies dit. En niet te vaak herbalanceren: eens per kwartaal (of nog beter, per jaar) is wel voldoende.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
ehoutgast schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:05:
[...]

Precies dit. En niet te vaak herbalanceren: eens per kwartaal (of nog beter, per jaar) is wel voldoende.
Ja, op een gegeven moment is je vermogen zoveel groter dan je maandelijkse inleg, dat je het niet recht kan trekken tijdens het bijkopen. Dan wordt herbalanceren de betere optie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Maar ook het rechttrekken hoeft toch niet van de een op de andere dag te gebeuren. Als je maandelijks inlegt verander je gewoon de inleg voor een aantal maanden, of desnoods voor de rest van het jaar als je 1x per jaar 'herbalanceert'. Ik weet niet wat jij onder herbalanceren verstaat natuurlijk, maar ik elke manier om de bedoelde balans er weer in te krijgen. Verkopen, bijkopen of je maandelijks(e) inleg aanpassen. In mijn geval altijd die laatste, want daar hoef ik geen transactiekosten voor te betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mosmans
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 29-04 10:58
quote:
RocketKoen schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 07:27:
[...]

Nou, ten eerst is het andersom :P Aangezien VTI op $125 staat en VXUS op $52.50
Ik blijf het sowieso apart vinden met maandelijks een vast bedrag inleggen en deze waardes.
Stel je wilt 100 investeren. Dan zal je bij VTI er al overheen moeten om 1 aandeel te krijgen en VXUS eigenlijk ook voor 2.

het gezegde: "Je koopt automatisch meer als de beurs lager staat"
Ja leuk maar voordat je drie stuks kan kopen van Vxus moet het wel enorm gezakt zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jesse
Als je per maand 100 euro wilt inleggen dan moet je per jaar 5 stuks van de ene kopen en 11 van de andere. (met de huidige koers) Dan zit je in één jaar 2% naast je 50/50 verdeling.
Op een horizon van 20+ jaar maakt het heus niet uit welke maand je wat precies koopt, of dat je een keer een maand wat meer of wat minder koopt.

[Voor 4% gewijzigd door Jesse op 02-06-2017 12:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:30
Hij heeft wel een punt hoor. Door maandelijks een vast bedrag in te leggen koop je automatisch meer als het goedkoop is. Dat betekend dus extra rendement tov een vast aantal aandelen kopen.

Dat is een voordeel in rendement van Meesman dan. Tegelijk moet ik eerlijk zijn, het effect is beperkt. Als er 5% standaard deviatie zit op de beurskoers elke maand dat je aankoop doet (wat imo flink hoog is geschat), hebben we het over een 0.3% verschil in gemiddelde aankoopkosten.

[Voor 3% gewijzigd door Sissors op 02-06-2017 14:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-05 11:56
quote:
mosmans schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:41:
[...]

Ik blijf het sowieso apart vinden met maandelijks een vast bedrag inleggen en deze waardes.
Stel je wilt 100 investeren. Dan zal je bij VTI er al overheen moeten om 1 aandeel te krijgen en VXUS eigenlijk ook voor 2.

het gezegde: "Je koopt automatisch meer als de beurs lager staat"
Ja leuk maar voordat je drie stuks kan kopen van Vxus moet het wel enorm gezakt zijn.
Er zit wel degelijk een theorie achter. Deze manier van assets kopen noemen ze ook wel dollar-cost averaging. Zie Investopedia voor een goede uitleg:

http://www.investopedia.com/terms/d/dollarcostaveraging.asp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
quote:
Sissors schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:58:
Hij heeft wel een punt hoor. Door maandelijks een vast bedrag in te leggen koop je automatisch meer als het goedkoop is. Dat betekend dus extra rendement tov een vast aantal aandelen kopen.
Maar met een bedrag van €150 pm is dit vaak niet echt haalbaar (merk ik zelf ook trouwens). >1 VTI of >3 VXUS past door de koers niet in dat bedrag. Ook niet als ze 'laag' staan. Nadeel is dat je alleen een restbedrag overhoud op je beleggersrekening waar je vervolgens niks meer mee kunt kopen.

Hoe doen jullie dit? Meer inleggen is natuurlijk een optie maar zou minder frequent aankopen verschil maken? Dus €150 pm inleggen maar bijvoorbeeld maar 1x per 2 maanden aan te kopen?

lol+lol=hihi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NeoPhire
Met €150 per maand wordt het lastige om wat grotere aandelen te kopen inderdaad. In principe blijft nog wel het idee van Dollar Cost Averaging overeind, alleen zul je dan 1x per 2 maanden kopen bijvoorbeeld.

Ook kun je kijken naar andere fondsen bij andere brokers, zo heb je bijvoorbeeld iShares S&P 500 and Vanguard S&P 500 welke bij Binck respectievelijk op € 21,54 en € 41,10 staan.

Dezelfde basis, echter wel andere kosten per aandeel daarin, wat het makkelijk maakt om toch in te kunnen leggen op die manier. Dit geldt ook voor andere brokers/aandelen aanbieders, misschien loont het om even rond te kijken?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• writser
quote:
.SnifraM schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:19:
[...]

Maar met een bedrag van €150 pm is dit vaak niet echt haalbaar (merk ik zelf ook trouwens). >1 VTI of >3 VXUS past door de koers niet in dat bedrag. Ook niet als ze 'laag' staan. Nadeel is dat je alleen een restbedrag overhoud op je beleggersrekening waar je vervolgens niks meer mee kunt kopen.

Hoe doen jullie dit? Meer inleggen is natuurlijk een optie maar zou minder frequent aankopen verschil maken? Dus €150 pm inleggen maar bijvoorbeeld maar 1x per 2 maanden aan te kopen?
Stort gewoon je maandelijkse bedrag, kijk hoeveel aandelen je kan kopen en blijft er 20 euro over dan koop je de volgende maand een aandeeltje meer. Of dat restbedrag nou een maandje niks staat te doen op je beleggersrekening, op je betaalrekening, of in je broekzak zit is 'in the grand scheme of things' volkomen irrelevant.

Onvoorstelbaar!

• jaapbrandhof
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 30-05 20:26
Over niet al te lange tijd kan je bij deGiro 0,X aandeel kopen. Dan kan je dus wel voor precies €150 kopen.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

• RevQ
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 27-05 19:53
quote:
writser schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:21:
[...]

Stort gewoon je maandelijkse bedrag, kijk hoeveel aandelen je kan kopen en blijft er 20 euro over dan koop je de volgende maand een aandeeltje meer. Of dat restbedrag nou een maandje niks staat te doen op je beleggersrekening, op je betaalrekening, of in je broekzak zit is 'in the grand scheme of things' volkomen irrelevant.
Pas dezelfde strategie toe, maandelijks stort ik een minimum bedrag en koop ik ETF's. Houd ik in een maand geld over gaat dat ook naar mn Giro rekening.

Blijft er 10 euro over laat ik dat een maand staan. Blijft er 45 euro over, stort ik wat bij en koop ik bijv VXUS extra. Het gaat in die gevallen elke maand om paar tientjes, maand meer of minder maakt niet uit.

445033

quote:
[...]

quote:
Panzer_V schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:20:
[...]

Als je belegt in bijvoorbeeld Ishares MSCI World ben jij een knappe jongen als je alles kwijtraakt. Stop je daar maandelijks een bedrag in heb je 0,0 strategie nodig.

Beleggen kan echt zonder kennis en minimaal risico op deze wijze. Gewoon stug dertig jaar volhouden en je hebt altijd rendement. Hoeveel kan ik je dan weer niet vertellen.

Wegblijven van individuele aandelen, futures, turbo's, opties etc want dan kan je geld wel verdampen. En zeker niet luisteren naar beursgoeroes.

[Voor 21% gewijzigd door 445033 op 03-06-2017 20:21]

• Dirk0s
quote:
Musicmasters schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:20:
[...]

[...]

Als je belegt in bijvoorbeeld Ishares MSCI World ben jij een knappe jongen als je alles kwijtraakt. Stop je daar maandelijks een bedrag in heb je 0,0 strategie nodig.

Beleggen kan echt zonder kennis en minimaal risico op deze wijze. Gewoon stug dertig jaar volhouden en je hebt altijd rendement. Hoeveel kan ik je dan weer niet vertellen.

Wegblijven van individuele aandelen, futures, turbo's, opties etc want dan kan je geld wel verdampen. En zeker niet luisteren naar beursgoeroes.
Bedankt voor de tip, ben nu begonnen aan VTI en VXUS, dus hier ga ik niet aan vasthouden en kijken komende jaren wat het me oplevert. Misschien dat ik in de toekomst deze Ishares erbij kan nemen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 11:21
Ik heb een DEGIRO account geopend. Als ik bij Trackers zoek op "stoxx 600", dan krijg ik 0 resultaten. Naast het zoekveld staat de optie "Laat alleen Populaire producten zien". Als ik die uitvink, dan krijg ik 6 resultaten.

Mijn vraag is: wat betekent die optie in praktische zin?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-05 11:56
Vandaag even de meest recente podcast van "50 things that made the modern economy" geluisterd. Erg leuke serie waarin de meest uiteenlopende zaken worden behandeld, in +/- 10 minuten per onderwerp. Vandaag was het index fund aan de beurt. Goede introductie in wat een index fund nu precies is.

Specifieke podcast: http://www.bbc.co.uk/programmes/p054414c
Programma: http://www.bbc.co.uk/programmes/p04b1g3c/episodes/downloads

Kwam er wel achter dat ik niet een heel duidelijk heb wat nu het verschil is tussen een ETF en een indexfund. Dus ff opgezocht op Investopedia: http://www.investopedia.c...lfund/05/etfindexfund.asp

Is het voor ons in NL eigenlijk mogelijk om in een Vanguard indexfund te stappen? Op de website kom ik daar zo snel even niet uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NeoPhire
Binck Fundcoach biedt veel index funds aan van Vanguard, je kunt er eens een account aanmaken om rond te neuzen, volgens mij is dat precies wat je zoekt. Uiteraard zullen andere brokers deze ook wel aanbieden, alleen weet ik zo snel niet welke precies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NeoPhire
quote:
cerberusss schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:03:
Ik heb een DEGIRO account geopend. Als ik bij Trackers zoek op "stoxx 600", dan krijg ik 0 resultaten. Naast het zoekveld staat de optie "Laat alleen Populaire producten zien". Als ik die uitvink, dan krijg ik 6 resultaten.

Mijn vraag is: wat betekent die optie in praktische zin?
Ik vermoed dat ze en filter maken aan de hand van welke producten het meeste gehandeld worden bij Degiro, daar bijvoorbeeld een top 250 van maken en die items populair noemen. Dat is echter puur een educated guess, alleen Degiro zelf weet wat het precies inhoud. Mocht je het echt heel graag willen weten, dan zou ik Degiro benaderen met deze vraag :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21:35
Meesman geeft aan dat zij dividendbelasting kunnen terugkrijgen. Jaarlijks levert dit circa 0,5% extra rendement op. De kosten van de tracker zijn ook 0,5%. Zijn de kosten dan eigenlijk 0? Buiten de 0,25% die je betaalt over je inleg uiteraard.

In het jaarverslag over 2016 staat dat "aandelen wereldwijd" (MSCI World) 10,76% rendement heeft behaald, de index zelf is 10,73% gestegen. Een vergelijkbare tracker als IWDA (volgt ook MSCI World) kan onmogelijk beter presteren lijkt mij?

[Voor 42% gewijzigd door Mastasidaz op 04-06-2017 16:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 26-05 22:29
Volgens mij kun je het beste gewoon op ISIN nummer zoeken bij deGiro. Bij morningstar staan deze er ook bij. Het kan wel zijn dat je niet in de betreffende ETF kunt handellen bij deGiro; dan geeft heeft hij gewoon geen resultaat aan.
quote:
NeoPhire schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:55:
[...]

Ik vermoed dat ze en filter maken aan de hand van welke producten het meeste gehandeld worden bij Degiro, daar bijvoorbeeld een top 250 van maken en die items populair noemen. Dat is echter puur een educated guess, alleen Degiro zelf weet wat het precies inhoud. Mocht je het echt heel graag willen weten, dan zou ik Degiro benaderen met deze vraag :-)

[Voor 9% gewijzigd door KoRnboy112 op 04-06-2017 23:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NeoPhire
quote:
Mastasidaz schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:49:
Meesman geeft aan dat zij dividendbelasting kunnen terugkrijgen. Jaarlijks levert dit circa 0,5% extra rendement op. De kosten van de tracker zijn ook 0,5%. Zijn de kosten dan eigenlijk 0? Buiten de 0,25% die je betaalt over je inleg uiteraard.

In het jaarverslag over 2016 staat dat "aandelen wereldwijd" (MSCI World) 10,76% rendement heeft behaald, de index zelf is 10,73% gestegen. Een vergelijkbare tracker als IWDA (volgt ook MSCI World) kan onmogelijk beter presteren lijkt mij?
Even kijken of ik je vraag goed snap, je stelt dat Meesman een rendement heeft behaald van 10,76% op het segment wat de wereldwijde aandelen volgt (wat 10,73% heeft behaald). Waarom zu je dan nog zelf beleggen in een fonds op deze manier?

Als dat zo is wil ik wel een poging doen met mijn beperkte kennis hier wat duidelijkheid te geven, waar het niet klopt of nog info ontbreekt hoop ik dat een ander dat nog kaan aanvullen. Dat geeft mij direct een kans om te kijken of mijn kennis wel klopt op dit vlak :)

Als Meesman met Vanguard handelt wordt er inderdaad belasting ingehouden gezien zij een US based fonds zijn. Als jij zelf inlegt in bijvoorbeeld iShares S&P 500 (valt onder Iers recht) wordt er geen belasting ingehouden op jouw dividend. Ik vermoed dat Meesman daarom is overgestapt naar Northern Trust (ook Iers recht). Dat zou je echter ook hebben als je zelf via een broker in IWDA zou investeren onder een fonds vallend onder Iers rechts. Volgens mij geldt hetzelfde voor Duits recht ook.

Echter gaat dan het volgende op bij een inleg van 1000 euro:

Rendement bij Meesman
Je legt 1000 euro in, daarvan pakt Meesman 0,25% bij inleg, je houd 997,50 over.
10,5% op 997,50 euro is 1102,24 totaal vermogen.
Meesman vraagt 0,5% beheerfee per jaar over je vermogen.
0,5% van 1102,24 is 5,51, dat maakt je totaalvermogen bij Meesman 1096,73 na een jaar.

Rendement bij een broker
Laten we voor het gemak rekenen met een broker die niks rekent voor het inleggen in het fonds van het voorbeeld, en anders kun je rekenen met de fee van jouw broker uiteraard.

Je koopt voor 1000 euro aandelen van het fonds, deze zijn direct 1000 euro waard in aandelen.
Je behaalt hierop ook 10,5% rendement gezien je een fonds neemt met recht in Ierland, en komt neer op een totaalbedrag van 1105,00 na een jaar.

Dat verschil, dat is het verdienmodel van Meesman. Je kunt je voorstellen dat dit bij grotere bedragen nog interessant wordt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:38
quote:
Mastasidaz schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:49:

Het belastingvoordeel zal niet elk jaar gelijk zijn, maar inderdaad; daar kunnen andere trackers moeilijk tegenop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: maart 2017
Edit: nvm.

Kudo's voor Mick zijn website :P

[Voor 96% gewijzigd door OosterF op 05-06-2017 22:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
quote:
Dit inderdaad, en ter aanvulling: vooral (als je het niet begrijpt) wegblijven van futures en opties, want daarmee kun je _meer_ verliezen dan je inleg!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chief
  • Nu online
quote:
[...]

[...]

Dit is nog wel slechter advies dan van een willekeurige beursgoeroe.......

Als je niet weet waarin je belegt, hoe kan je dan de risico's inschatten? Stug dertig jaar volhouden levert [b]historisch gezien]/b] een positief rendement op maar heb je wel eens bedacht dat je bijvoorbeeld een exitstrategie nodig is? Je houdt het 29 jaar vol om je genoemde Ishares te beleggen en in jaar 30 een min van 40% (2008 anybody?) te zien op je beleggingen. Poef, waar is het rendement?

Het hoeft niet mis te gaan maar het kan wel degelijk misgaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

445033

quote:
Chief schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:49:
[...]

Je houdt het 29 jaar vol om je genoemde Ishares te beleggen en in jaar 30 een min van 40% (2008 anybody?) te zien op je beleggingen. Poef, waar is het rendement?
Alleen weet jij niet wanneer de beurs 40% daalt, ook niet binnen die dertig jaar kopen. Eens, altijd wijs op het einde eens te bekijken of je tevreden bent en dan te liquideren.

Ik wil maar aangeven dat de meeste beleggen vaak moeilijker maken dan het is. Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chief
  • Nu online
quote:
Musicmasters schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:57:
[...]

Alleen weet jij niet wanneer de beurs 40% daalt, ook niet binnen die dertig jaar kopen. Eens, altijd wijs op het einde eens te bekijken of je tevreden bent en dan te liquideren.

Ik wil maar aangeven dat de meeste beleggen vaak moeilijker maken dan het is. Succes!
Nope, dat weet ik niet en kan ik ook niet voorspellen - helaas. Zeggen dat "de meeste beleggen vaak moeilijker maken dan het is" is heeeeeeel wat anders dan "Beleggen kan echt zonder kennis en minimaal risico op deze wijze".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Newuser030
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 24-03 16:40
quote:
Chief schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:49:
Stug dertig jaar volhouden levert [b]historisch gezien]/b] een positief rendement op maar heb je wel eens bedacht dat je bijvoorbeeld een exitstrategie nodig is? Je houdt het 29 jaar vol om je genoemde Ishares te beleggen en in jaar 30 een min van 40% (2008 anybody?) te zien op je beleggingen. Poef, waar is het rendement?
Vrij simpel toch? Niet verkopen. Na de internet zeepbel is de markt binnen 7 jaar hersteld naar een nieuw hoogtepunt, en ook het hoogtepunt voor de financiële crisis van 2007-2008 is binnen 7 jaar opnieuw geëvenaard. Ik snap dat niet iedereen zich de vrijheid kan permitteren om 'even' 7 jaar te wachten tot de markt hersteld is, maar het lijkt me ook sterk dat de gemiddelde hobby investeerder zijn volledige investering uit de markt moet trekken op een gegeven moment. Alleen eruit halen wat nodig is, en de rest gewoon laten staan tot de markt weer goed gaat.

Verder is inzicht hebben in de risico's natuurlijk nooit verkeerd. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

445033

quote:
Chief schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:01:
[...]

Nope, dat weet ik niet en kan ik ook niet voorspellen - helaas. Zeggen dat "de meeste beleggen vaak moeilijker maken dan het is" is heeeeeeel wat anders dan "Beleggen kan echt zonder kennis en minimaal risico op deze wijze".
Met maandelijks een plukje inleggen, 30 jaar looptijd en meeliften ook op de dips in een zo gespreide portefeuille (MSCI World) is het risico minimaal. Ga je maar eens goed inlezen. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chief
  • Nu online
quote:
Rubenjanno schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:09:
[...]

Vrij simpel toch? Niet verkopen. Na de internet zeepbel is de markt binnen 7 jaar hersteld naar een nieuw hoogtepunt, en ook het hoogtepunt voor de financiële crisis van 2007-2008 is binnen 7 jaar opnieuw geëvenaard. Ik snap dat niet iedereen zich de vrijheid kan permitteren om 'even' 7 jaar te wachten tot de markt hersteld is, maar het lijkt me ook sterk dat de gemiddelde hobby investeerder zijn volledige investering uit de markt moet trekken op een gegeven moment. Alleen eruit halen wat nodig is, en de rest gewoon laten staan tot de markt weer goed gaat.

Verder is inzicht hebben in de risico's natuurlijk nooit verkeerd. :)
Als de historie zich herhaalt in de toekomst dan heb je wellicht gelijk dat je binnen 7 jaar weer op het oude niveau zit maar je geeft ook zelf al aan dat niet iedereen de vrijheid heeft om 7 jaar te blijven zitten. Als je niet weet waar je in belegt dan kan je ook niet inschatten wat je kan verwachten, zowel als rendement alsmede het risico.

Je kan mij niet met droge ogen vertellen dat je iemand kan adviseren om iemand te laten beleggen zonder enige basiskennis van beleggen.
quote:
Musicmasters schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:14:
[...]

Met maandelijks een plukje inleggen en meeliften ook op de dips in een zo gespreide portefeuille (MSCI World) is het risico minimaal. Ga je maar eens goed inlezen. ;)
Minimaal is subjectief. Wat jij als minimaal ziet hoeft helemaal niet zo minimaal te zijn voor iemand anders met een risicoprofiel. Zo kan ik dan beargumenteren dat iemand die maandelijks zowel een stukje aandelenfondsen alsmede een stukje staatsobligatiefonds koopt minder volatitileit heeft?
Zonder dat je weet wat mijn achtergrond is vind ik het behoorlijk denigrerend dat je mij adviseert om mij goed in te lezen. Er is namelijk een kans dat ik een succesvolle instutionele belegger ben. Er is een veel grotere kans dat ik een mislukte belegger ben.

Punt is, je zegt doodleuk tegen iemand die duidelijkheid geen kennis van beleggen heeft om het maar gewoon te doen. :F

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Inderdaad, je koopt dan ook bij als de koers laag is als je gewoon stug blijft inslaan elke maand. Dan nog is een exitstrategie aan te bevelen. De laatste jaren maandelijks iets liquideren of omzetten in een erg stabiel 'iets' (deposito, obligatie) is wel aan te bevelen. Maar alles is afhankelijk van hoeveel risico je wilt lopen en doorgaans is dat steeds minder naarmate je het geld nodig gaat hebben (ik ga even uit van bekende sparen voor je pensioen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
Een van de grootste valkuilen voor beleggers is je verlies niet durven nemen. Omdat het over 7 jaar wel weer goed komt.

Kijk bijvoorbeeld de huizenprijzen. In 2008 was de hypotheekcrisis. Maar daarna bleven de prijzen nog 8 jaar lang dalen.

Nu verkoopt een aandeel wat makkelijker dan een huis, dus op de beurs gaan dit soort dingen wel wat sneller. Maar soms is met verlies verkopen dus gewoon de beste beslissing.

Natuurlijk weet je pas achteraf of het echt een goede beslissing was... Maja, als we de toekomst konden voorspellen was het wel heel makkelijk geld verdienen ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jesse
Ik denk dat van je strategie afwijken omdat je zenuwachtig wordt van een kelderende koers een grotere valkuil is, maar dat is allicht afhankelijk van je filosofie in het beleggen.

Overigens klopt de vergelijking met de huizenprijzen niet, want waarom zou je sowieso het huis willen verkopen wat je net gekocht hebt en daar komt bij, de meeste mensen kunnen helemaal niet verkopen als het huis onder water staat, en als je wel kan verkopen, waarom zou je daar dan tienduizenden euro's in willen steken om vervolgens kleiner te moeten gaan wonen?
(Wat natuurlijk wel klopt is dat je zowel bij huizen als bij aandelen die ontwikkeling niet met zekerheid kan voorspellen)

[Voor 35% gewijzigd door Jesse op 06-06-2017 12:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

445033

quote:
Chief schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:23:
[...]

Punt is, je zegt doodleuk tegen iemand die duidelijkheid geen kennis van beleggen heeft om het maar gewoon te doen. :F
Klopt! Iedereen die 30 jaar de tijd heeft kan ik met droge ogen aanraden maandelijks zo'n €100 a €200,- te kopen in MSCI World zonder daar 25 jaar naar om te kijken. De laatste 5 jaar een mooi moment kiezen om te liquideren en je bent spekkoper. Daar heb je 0,0 kennis van beleggen voor nodig.

NB: laat jij mijn achtergrond nu niet kennen. 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

445033

quote:
Aikon schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:25:
Inderdaad, je koopt dan ook bij als de koers laag is als je gewoon stug blijft inslaan elke maand. Dan nog is een exitstrategie aan te bevelen. De laatste jaren maandelijks iets liquideren of omzetten in een erg stabiel 'iets' (deposito, obligatie) is wel aan te bevelen. Maar alles is afhankelijk van hoeveel risico je wilt lopen en doorgaans is dat steeds minder naarmate je het geld nodig gaat hebben (ik ga even uit van bekende sparen voor je pensioen).
Obligaties stabiel? Ahum.
quote:
Jesse schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:17:
Ik denk dat van je strategie afwijken omdat je zenuwachtig wordt van een kelderende koers een grotere valkuil is, maar dat is allicht afhankelijk van je filosofie in het beleggen.
Ik koop juist extra in als de koers keldert. 2008 en de jaren erna was een feest.

[Voor 24% gewijzigd door 445033 op 06-06-2017 12:24]

Pagina: 1 ... 4 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True