Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Aangaande Sapec:

De winst van het boekjaar bedraagt 214.360.866,16 EUR. De overgedragen winst van het vorige boekjaar bedraagt 4.906.047,71 EUR. Dit heeft als gevolg dat de totale te bestemmen winst 219.266.913,87 EUR bedraagt. De algemene vergadering beslist om deze winst als volgt te bestemmen (i) tot uitkering van een bruto dividend van 150 EUR per aandeel en (ii) 93.324 EUR als tantième aan de bestuurders en (iii) tot over te dragen winst op de balans. Het dividend is betaalbaar vanaf 23 juni 2017.

Houdt dit nu automatisch in dat het aandeel zakt naar zo'n 18 euro?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:33
quote:
Aikon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:36:
Aangaande Sapec:

De winst van het boekjaar bedraagt 214.360.866,16 EUR. De overgedragen winst van het vorige boekjaar bedraagt 4.906.047,71 EUR. Dit heeft als gevolg dat de totale te bestemmen winst 219.266.913,87 EUR bedraagt. De algemene vergadering beslist om deze winst als volgt te bestemmen (i) tot uitkering van een bruto dividend van 150 EUR per aandeel en (ii) 93.324 EUR als tantième aan de bestuurders en (iii) tot over te dragen winst op de balans. Het dividend is betaalbaar vanaf 23 juni 2017.

Houdt dit nu automatisch in dat het aandeel zakt naar zo'n 18 euro?
De koers zakt met het dividendbedrag ja.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:59

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
Aikon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:36:
Aangaande Sapec:

Dat opent de weg naar een scenario waar kleine Belgische beleggers hun stukken koste wat kost kwijt willen binnenkort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:42
Misschien een opportunity voor Nederlandse beleggers, maar ook een schandalige behandeling van de Belgische kleine aandeelhouders. Bestuur verdient het aangeklaagd te worden.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
quote:
Rukapul schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:02:
[...]

Dat opent de weg naar een scenario waar kleine Belgische beleggers hun stukken koste wat kost kwijt willen binnenkort.
Hoezo precies?

Er blijft dus zo'n 18 euro na dividenduitkering, jij zei eerder dat 't aandeel zo'n 90 euro waard zou moeten zijn. Niet om je op dat bedrag vast te pinnen hoor, maar laten we van een hoger bedrag uitgaan dan 18 euro. In dat geval wil je zsm na de uitkering bijkopen toch en weer verkopen als er een wat realistischere waarde aan toebedeeld is? Wat is nou een mogelijk, realistisch koersverloop bijv? Uiteraard onder het motto glazen bol.

Ik heb wat aandeeltjes gekocht op 160 om wat ervaring op te doen, heb van dit soort situaties geen kaas gegeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 31-03 20:49

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Dat zal wel te maken hebben met de 30% dividendbelasting die ze daar heffen. Een Belgische aandeelhouder krijgt dus netto maar 105 euro. Onder andere Nederlandse beleggers krijgen de volledige dividendbelasting terug en beuren dus 150 netto.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:48

Fuelke

Forza Ferrari

quote:
Ik verkoop vandaag Sapec aan €168 op de beurs. Morgen, na ex-div datum koop ik Sapec aan €18

Mijn winst per aandeel = €150 per aandeel (exclusief kosten)

Of ik hou Sapec bij en krijg €150 dividend. De overheid wil daar 30% van, dus ik hou per aandeel €105 winst over.

Edit: Dat was dus wat @T-MOB ook net geschetst had.

[Voor 7% gewijzigd door Fuelke op 19-05-2017 20:53]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
@Aikon: ja, ik ging/ga uit van ca 190. Voor een herbeoordeling zou ik het jaarverslag moeten doornemen wat voor het gemak alleen in het Frans (!) beschikbaar is op het moment. edit: op basis van de balans blijf ik bij mijn waardering.

Je weet echter nooit hoe koersen lopen op korte termijn. Het zou mij niet verbazen als de koers door Belgische particulieren eerst gaat dalen om dan de waarde te benaderen voor anderen (ca boekwaarde). Iets wat voor een Nederlander 190 waard is, is voor een Belg 145 waard!

Het restant is trouwens een soort spookbedrijf:
• 130M in cash (!)
• 58M bookvalue
• 57M debt
Het is vrij evident dat daar cash uit gehaald/gegenereerd kan worden op termijn.

@Fuelke het moet nog door de aandeelhoudersvergadering voor het dividend er kan komen. Er is dus een forse periode van onzekerheid voor Belgische particuliere aandeelhouders.

[Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 19-05-2017 21:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je schreef in het vorige topic:
quote:
SAPEC (EBR:SAP) verkoopt het grootste deel van de activiteiten voor 318M. Het is van plan om 200M uit te keren aan aandeelhouders (EUR150 per aandeel, koers 161).

Het grootste deel van de schulden zit in het af te stoten onderdeel (totale overnamewaarde is daarom ook 456M).

Stel dat er dividendbelasting betaald moet worden a netto 10% (25% minus 15% teruggave NL) als het niet als return of capital wordt aangemerkt. Dan komt er direct dus al EUR135 terug in januari (closing date). Resterende investering EUR26 per aandeel.

Stel dat de waarde van de overige activiteiten op dit moment nul zijn (redelijk want niet winstgevend). Na de overname zullen deze redelijkerwijs 118M (318-200) moeten bedragen, oftewel 87 euro per aandeel. Dat is dus een potentieel van +234%.
Ik bedoelde die 90 (87). Dan denk ik als amateur dat er 71 euro winst aan zit te komen als de koers 18 euro in uitkering dividend.

Overigens schrijft tijd.be dat het dividend een "uitgemaakte zaak" is vanwege de meerderheid van de fam. Velgde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
quote:
T-MOB schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 20:46:
Dat zal wel te maken hebben met de 30% dividendbelasting die ze daar heffen. Een Belgische aandeelhouder krijgt dus netto maar 105 euro. Onder andere Nederlandse beleggers krijgen de volledige dividendbelasting terug en beuren dus 150 netto.
Dat is volgens mij dividend stripping..

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
Aikon schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 22:02:
Je schreef in het vorige topic:

[...]

Ik bedoelde die 90 (87). Dan denk ik als amateur dat er 71 euro winst aan zit te komen als de koers 18 euro in uitkering dividend.
Dat was de allereerste reactie met het ruwe idee. De hele lompe aanname daarbij zou zijn dat de holding geen liabilities heeft en de werkmaatschappijen domweg failliet kunnen / geliquideerd worden. (Afaik waren er geen pro forma gegevens beschikbaar.)

De praktijk ligt altijd wat genuanceerder. Zelfs in best case haal je niet alles eruit. Daarom pas je altijd een forse discount toe. Ik geloof dat ik en writser ca van 40 euro uitgingen met evt opportunity voor meer.

Die 40 euro komt overeen met de huidige boekwaarde na dividend.

Uit de balans van 31 dec 2015 en 31 maart 2017 vallen de getallen tegen vergeleken met de overname kerngetallen:
• overnamesom 314M is hoger dan afname activa (123M en toename eigen vermogen 164M , totaal 287)
• 136M aan overgenomen schulden komen overeen met totale afname van passiva (130M)
Aan beide kanten valt dat iets tegen. Op basis van het overnamebericht had ik verwacht dat er iets meer schuld mee zou zijn gegaan. Echter, niet zodanig dat het de casus wezenlijk verandert.

• writser
Ze gebruiken het grote succes van vorig jaar ook nog om in de kleine lettertjes even 13m af te boeken op vastgoed en fixed assets. En dan nog de jaarlijks terugkerende 'non-recurring restructuring costs'. Mijn schatting was iets van 45 euro voor de stub met een holding discount van 30% resulterend in iets van 32 euro per aandeel restwaarde. Lijkt nog steeds wel redelijk, if anything wat aan de optimistische kant.

[Voor 9% gewijzigd door writser op 20-05-2017 12:35]

Onvoorstelbaar!

• Aikon
  • Niet online
Dank voor de toelichtingen, nogmaals ik snap het schattingen zijn en ik ben zeer benieuwd hoe e.e.a. gaat lopen :)

• writser
quote:
Aikon schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:14:
Dank voor de toelichtingen, nogmaals ik snap het schattingen zijn en ik ben zeer benieuwd hoe e.e.a. gaat lopen :)
Waarschijnlijk bergafwaarts, maandag :P

Onvoorstelbaar!

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
writser schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:32:
Ze gebruiken het grote succes van vorig jaar ook nog om in de kleine lettertjes even 13m af te boeken op vastgoed en fixed assets. En dan nog de jaarlijks terugkerende 'non-recurring restructuring costs'.
Lekkere toko is het toch ;)
quote:
writser schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:34:
[...]

Waarschijnlijk bergafwaarts, maandag :P
Straks moeten we om de discount nog weer verder instappen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:00
quote:
Rukapul schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 14:49:
[...]

Lekkere toko is het toch ;)

[...]

Straks moeten we om de discount nog weer verder instappen :P
Lijkt er wel op. Handelt nu zelfs onder de 150.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 14:51
quote:
Rukapul schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:44:
Obligaties zijn wel vaker niet goed terug te vinden, zeker in vergelijking met aandelen. Ik hoop dat je snapt wat je gekocht hebt en de prospectus hebt bekeken.
Ja heb hem al jaren, kwam er alleen achter dat mijn scraper niet meer werkte.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 05-04 08:26
Ik kwam vandaag de Peaks app tegen (https://www.peaks.nl/). Nog nooit eerder van gehoord, word blijkbaar gesteund door de Rabobank. Wat ik begrijp is dat ze bepaalde transacties voor je afronden naar hele bedragen en deze opzij zetten voor een belegging (bijv. 2,60 voor een kop koffie word dan 3,00. De 40 cent extra gaat naar je beleggingsrekening).

Volgens mij heeft niemand hier ervaring mee in dit topic, maar wilde toch even checken. Het zal geen enorme zoden aan de dijk zetten (want hele kleine bedragen), maar vind het idee wel interessant :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Kansloos initiatief o.a. door de kostenstructuur. Vooral voor mensen die toch al niet met geld om kunnen gaan. Zie online coverage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
Muncher schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:42:
Ik kwam vandaag de Peaks app tegen (https://www.peaks.nl/). Nog nooit eerder van gehoord, word blijkbaar gesteund door de Rabobank. Wat ik begrijp is dat ze bepaalde transacties voor je afronden naar hele bedragen en deze opzij zetten voor een belegging (bijv. 2,60 voor een kop koffie word dan 3,00. De 40 cent extra gaat naar je beleggingsrekening).

Volgens mij heeft niemand hier ervaring mee in dit topic, maar wilde toch even checken. Het zal geen enorme zoden aan de dijk zetten (want hele kleine bedragen), maar vind het idee wel interessant :)
Hun site is enorm vaag. Maar het FD heeft wat meer informatie:
https://fd.nl/beurs/11899...s-beleggen-met-wisselgeld
quote:
Peaks rekent €1 per maand voor vermogens onder de €2500, daarboven geldt een tarief van 0,5% van het belegde vermogen.
Ze verwachten dat je €5-€10 per maand inlegt. De eerste 3 maanden zijn gratis. Maar daarna begin je dus met relatieve kosten van 3,33-6,66%
In dit geval is de spaarrente van 0,2% aantrekkelijker.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:17

Malarky

Wils voor wat ieder

quote:
Fuelke schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 18:39:
Ai ai Brazilië.

Iemand die daar centjes geparkeerd had ?
Ideaal moment voor de ISHARES MSCI BRAZIL. Alleen moet er nog wat meer gebeuren voor mijn limitorder van $31 wordt gehaald (koers van 18-12-2016). Hij krabbelde dit weekend alweer op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
Malarky schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:27:
[...]

Ideaal moment voor de ISHARES MSCI BRAZIL. Alleen moet er nog wat meer gebeuren voor mijn limitorder van $31 wordt gehaald (koers van 18-12-2016). Hij krabbelde dit weekend alweer op.
Het blijft wel een beetje gokken op de uitkomst van het corruptie schandaal daar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:37
quote:
Malarky schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:27:
[...]

Op 19 januari jl. heb ik mijn 250 stuks verkocht voor 27,55. Aangekocht 16.02.16 voor 12,88. Rendement 113,9% Had nog meer kunnen zijn indien ik tot 22 februari jl. gewacht had (139,52%). Ben desondanks wel tevreden :) Opnieuw instappen vind ik het noodlot tarten..... En ehh, om waakzaam te blijven, ik heb ook nog 1500 stuks Esperite. Staan nu op -81,17%. Nu kan ik net zo goed wachten tot ze op nul staan :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 22:25
quote:
RocketKoen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:54:
[...]

Het blijft wel een beetje gokken op de uitkomst van het corruptie schandaal daar.
Ik snap eigenlijk niet waarom er zo heftig wordt gereageerd op dit schandaal, corruptie is toch business as usual in die regio.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
Ascension schreef op maandag 22 mei 2017 @ 16:49:
[...]

Ik snap eigenlijk niet waarom er zo heftig wordt gereageerd op dit schandaal, corruptie is toch business as usual in die regio.
Alleen als je er mee wegkomt.
Zie SBM Offshore vorig jaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:13
Wat is voor een beginner de beste optie als je bv elke maand 100 euro in een potje wil stoppen?

Zag meesman voorbij komen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 08:07
DeGiro, VTI+VXUS in de verhouding 50-50. Kost je 5 euro per jaar aan vaste kosten en een TER (kosten van het fonds) van gemiddeld 0.06% per jaar. Dat is verreweg de goedkoopste oplossing om enorm gespreid te beleggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:08
quote:
Dirk0s schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:11:
Wat is voor een beginner de beste optie als je bv elke maand 100 euro in een potje wil stoppen?

Zag meesman voorbij komen?
zelf wat onderzoek doen is niet eng.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk0s
quote:
Carfanatic schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 12:27:
[...]

zelf wat onderzoek doen is niet eng.
Is ook zeker niet eng, en ben ik ook gewoon mee bezig. Vroeg me gewoon af wat voor advies ik hier zou krijgen. Sorry hoor :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• markiemen
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 25-03 08:13
Hi Ik lees dat veel mensen hier meesman gebruiken, uit diverse andere testen zoals de consumentenbond wordt fitvermogen van ING (NN) vaak genoemd als "beste" Wat zijn jullie redenen om voor een partij als meesman te kiezen en niet voor fitvermogen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arcadius
  • Laatst online: 27-01 12:23
quote:
Dirk0s schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:27:
[...]

Is ook zeker niet eng, en ben ik ook gewoon mee bezig. Vroeg me gewoon af wat voor advies ik hier zou krijgen. Sorry hoor :-)
Het geeft niet, maar jouw vraag komt ongeveer 7 keer per week terug.

DeGiro is het goedkoopste, dus het beste. Meesman is wat makkelijker met periodieke beleggingen, maar tikje duurder.

Rest kan iedereen gewoon negeren (ook fitvermogen ed)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk0s
Ik begrijp het, misschien eerst hier wat moeten lezen misschien!
Ik wil gewoon elke maand een x bedrag (denk dat ik begin met 100 het eerste jaar) ergens heen brengen.

Dan ga ik vanavond even de website van degiro bestuderen, lijkt me de beste keuze dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
markiemen schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:36:
Hi Ik lees dat veel mensen hier meesman gebruiken, uit diverse andere testen zoals de consumentenbond wordt fitvermogen van ING (NN) vaak genoemd als "beste" Wat zijn jullie redenen om voor een partij als meesman te kiezen en niet voor fitvermogen
De kosten...
Fitvermogen vraag 0,62% van je vermogen per jaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard1992
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 02-04 19:02
Zelf gebruik ik een combinatie van NN beheerd beleggen en De Giro.
Waarbij ik bij De Giro beleg in aandelen en trackers.

www.Chinakopen.nl - Alle informatie over het bestellen van producten op Chinese webshops

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:53
quote:
RocketKoen schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:03:
[...]

De kosten...
Fitvermogen vraag 0,62% van je vermogen per jaar.
Nee hoor, ze brengen alleen de fondskosten in rekening, die verschillen per fonds.

Bij FitVermogen betaalt u geen kosten voor het openen en aanhouden van een FitVermogen rekening. Banken en online brokers rekenen vaak extra kosten bovenop de kosten van een beleggingsfonds.

Bij FitVermogen betaalt u geen extra kosten, zoals:
Service- of dienstverleningskosten
Transactiekosten

Bij FitVermogen betaalt u alleen de kosten van de beleggingsfondsen zelf. Deze noemen we de lopende kosten. De lopende kosten gaan in op het moment dat u een fonds koopt en stoppen wanneer u het fonds verkoopt. Van deze kosten ontvangt u geen afrekening, omdat deze worden verrekend in de transactieprijs. Meer informatie over de lopende kosten vindt u op de fondsdetailpagina’s.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Aangezien ik hier COBF tegenkwam: wat biedt het membership daar behalve de mogelijkheid om te kunnen reageren?
quote:
Hielko schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:51:
[...]

Lijkt er wel op. Handelt nu zelfs onder de 150.
Mijn opportunistische kooporder was nog niet opportunistisch genoeg ingestoken :+

In elk geval heb ik nu zoveel stukken dat meer geen zin heeft ivm box3 aftrek. Valide punt wat je in je blog meldde.

Het zou me trouwens ook niet geheel verbazen als de koers nog voor de aandeelhoudersvergadering, maar na de shakeout van Belgische particulieren, flink hoger staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
quote:
Rukapul schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:30:
Aangezien ik hier COBF tegenkwam: wat biedt het membership daar behalve de mogelijkheid om te kunnen reageren?
Biedt niks extra

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
hv08 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:19:
[...]

Nee hoor, ze brengen alleen de fondskosten in rekening, die verschillen per fonds.

Bij FitVermogen betaalt u geen kosten voor het openen en aanhouden van een FitVermogen rekening. Banken en online brokers rekenen vaak extra kosten bovenop de kosten van een beleggingsfonds.

Bij FitVermogen betaalt u geen extra kosten, zoals:
Service- of dienstverleningskosten
Transactiekosten

Bij FitVermogen betaalt u alleen de kosten van de beleggingsfondsen zelf. Deze noemen we de lopende kosten. De lopende kosten gaan in op het moment dat u een fonds koopt en stoppen wanneer u het fonds verkoopt. Van deze kosten ontvangt u geen afrekening, omdat deze worden verrekend in de transactieprijs. Meer informatie over de lopende kosten vindt u op de fondsdetailpagina’s.
Ja. En zie die fondskosten:
quote:
Fondskosten
Afhankelijk van het fonds dat u kiest zijn de lopende kosten 0,55% (voorzichtig), 0,65% (neutraal) 0,75% (avontuurlijk) per jaar.
Dat is behoorlijk groot vergeleken met een VTI/VXUS combo die 0,06% kost.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
quote:
Rukapul schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:30:
In elk geval heb ik nu zoveel stukken dat meer geen zin heeft ivm box3 aftrek. Valide punt wat je in je blog meldde.
@Hielko Ben wel benieuwd naar die blog?

Nu weer onder de 150...

Zag wel deze blog voorbij komen: https://valueandopportuni...-sa-follow-up/#more-29978

[Voor 15% gewijzigd door Aikon op 23-05-2017 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hv08
quote:
RocketKoen schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 15:43:
[...]

Ja. En zie die fondskosten:

[...]

Dat is behoorlijk groot vergeleken met een VTI/VXUS combo die 0,06% kost.
Ja, dat zijn nog maar de gemaksfondsen, andere fondsen hebben weer andere tarieven (zie regelmatig 0,83%).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koksie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 06-04 14:56
Over Sapec, ik heb een aantal stukken via Binck en een paar op DeGiro (ivm idealstorting sneller te doen). Is het echt nodig een aparte dividendverklaring te hebben of is een jaaroverzicht van DeGiro voldoende? DeGiro zegt zelf geen aparte dividendverklaring te hebben/kennen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
quote:
remcoboy1479 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:31:
Over Sapec, ik heb een aantal stukken via Binck en een paar op DeGiro (ivm idealstorting sneller te doen). Is het echt nodig een aparte dividendverklaring te hebben of is een jaaroverzicht van DeGiro voldoende? DeGiro zegt zelf geen aparte dividendverklaring te hebben/kennen.
Denk dat niemand daar met zekerheid iets over kan zeggen. In theorie zou een afschrift oid voldoende moeten zijn voor de Belgische belastingdienst, maar je weet nooit zeker of ze daar mee akkoord gaan. Als je dan je stukken bij DeGiro hebt dan zit je met de gebakken peren...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk0s
Bij degiro een Custody account of standaard account? wat hebben jullie?
En dit soort rekeningen moet je dit aan de belasting aangeven? O-)

[Voor 33% gewijzigd door Dirk0s op 23-05-2017 22:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

quote:
Dirk0s schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:16:
Ja, al je vermogen moet je invullen bij je belastingaangifte. Ook buitenlandse rekeningen, ook bitcoins, en ook een klomp goud verstopt onder je matras.

Strikt genomen tellen cadeaubonnen en OV-chipkaart saldo ook mee, maar dat valt onder de categorie 'contant geld' en hoeft alleen ingevuld te worden als het in totaal meer is dan de vrijstelling.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun | VeloViewer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hv08
quote:
Dirk0s schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:16:
Bij degiro een Custody account of standaard account? wat hebben jullie?
Wat denk je zelf :) Gelukkig geeft degiro het zelf door aan de belastingdienst voor je, je hoeft het alleen maar te controleren bij de aangifte.

[Voor 4% gewijzigd door hv08 op 23-05-2017 23:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:37
Bij de Giro kan je toch alleen hele stukken van bijvoorbeeld een VTI kopen? Gewoon €100 per maand is volgens mij veel makkelijker bij Meesman. Die is wel duurder, al moet ik ook zeggen dat hoewel de kosten erg belangrijk zijn, en dat wil ik zeker niet bagataliseren, maar volgens mij moet je wel naar de absolute kosten kijken en niet de relatieve.

Oftewel als één fonds 0.1% kosten heeft, en de andere 0.01%, dan kan je wel heel groot voorstander van die tweede zijn omdat die 10x goedkoper is, maar onder de streep maakt het echt niks uit.

Nu zijn bij Meesman de kosten wel wat hoger, al wordt dat nog wat weer gecompenseerd door het dichten van het dividend lek daar. De Giro met die combinatie is financieel gezien de beste, geen discussie kan daarover zijn. Maar bij het vast inleggen per maand, en de eenvoud in zijn algemeenheid (geen dividendbelasting uit de VS moeten terugvragen bijvoorbeeld), wint Meesman. Wat je dan belangrijker vindt is een eigen afweging.

En dit komt inderdaad ongeveer elke twee weken hier terug.

• Dirk0s
quote:
Sissors schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 05:12:
Bij de Giro kan je toch alleen hele stukken van bijvoorbeeld een VTI kopen? Gewoon €100 per maand is volgens mij veel makkelijker bij Meesman. Die is wel duurder, al moet ik ook zeggen dat hoewel de kosten erg belangrijk zijn, en dat wil ik zeker niet bagataliseren, maar volgens mij moet je wel naar de absolute kosten kijken en niet de relatieve.

Oftewel als één fonds 0.1% kosten heeft, en de andere 0.01%, dan kan je wel heel groot voorstander van die tweede zijn omdat die 10x goedkoper is, maar onder de streep maakt het echt niks uit.

Nu zijn bij Meesman de kosten wel wat hoger, al wordt dat nog wat weer gecompenseerd door het dichten van het dividend lek daar. De Giro met die combinatie is financieel gezien de beste, geen discussie kan daarover zijn. Maar bij het vast inleggen per maand, en de eenvoud in zijn algemeenheid (geen dividendbelasting uit de VS moeten terugvragen bijvoorbeeld), wint Meesman. Wat je dan belangrijker vindt is een eigen afweging.

En dit komt inderdaad ongeveer elke twee weken hier terug.
Dan is misschien, zeker voor een beginner, die echt nog nooit iets in beleggen heeft gedaan, Meesman misschien de betere optie als ik dit verhaal zo lees. Zeker gezien het "nawerk" ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koksie
Je hoeft geen dividendbelasting terug te vragen uit de VS bij DeGiro. Als je een account opent vul je een formuliertje in en daarna houden ze alleen de NL dividendbelasting in van 15%. Die kun je daarna in je IB aangifte met je VRH verrekenen als je boven de vrijstelling uitkomt.

Over wat het verschil in kosten met je redement doet, is in dit topic herhaaldelijk gerekend en dat is gewoon groot. Tenminste, ik vind het groot, ook in absolute getallen.

Voor wat betreft automatisch beleggen is Meesman idd iets makkelijker omdat je geen hele aandelen maar ook delen ervan kunt kopen en omdat je automatisch maandelijks kunt inleggen via automatische incasso, waarna Meesman daarvan stukken voor je koopt..

Bij DeGiro maak je maandelijks met iDeal zelf 100 euro over naar DeGiro en koop je daana zelf je VTI of VXUS. Lijkt me ook niet heel lastig om te doen.

Als ik maandelijks 100 euro zou inleggen, zou ik de ene maand 1 stuks VTI en de andere maand 2 stuks VXUS kopen. Dan zit je rond de 50-50 verdeling. VTI staat nu op 120 euro, dus moet je maandelijks iets meer inleggen dan 100 euro, maar dat zou geen dealbreaker moeten zijn.

In mijn beleving is het een klein stukje gemak tegen een stuk hogere kosten. Maar goed, anderen denken daar anders over en dat kan natuurlijk.

• SavageBrother
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 16:29
quote:
koksie schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:33:
Je hoeft geen dividendbelasting terug te vragen uit de VS bij DeGiro. Als je een account opent vul je een formuliertje in en daarna houden ze alleen de NL dividendbelasting in van 15%. Die kun je daarna in je IB aangifte met je VRH verrekenen als je boven de vrijstelling uitkomt.

Over wat het verschil in kosten met je redement doet, is in dit topic herhaaldelijk gerekend en dat is gewoon groot. Tenminste, ik vind het groot, ook in absolute getallen.

Voor wat betreft automatisch beleggen is Meesman idd iets makkelijker omdat je geen hele aandelen maar ook delen ervan kunt kopen en omdat je automatisch maandelijks kunt inleggen via automatische incasso, waarna Meesman daarvan stukken voor je koopt..

Bij DeGiro maak je maandelijks met iDeal zelf 100 euro over naar DeGiro en koop je daana zelf je VTI of VXUS. Lijkt me ook niet heel lastig om te doen.

Als ik maandelijks 100 euro zou inleggen, zou ik de ene maand 1 stuks VTI en de andere maand 2 stuks VXUS kopen. Dan zit je rond de 50-50 verdeling. VTI staat nu op 120 euro, dus moet je maandelijks iets meer inleggen dan 100 euro, maar dat zou geen dealbreaker moeten zijn.

In mijn beleving is het een klein stukje gemak tegen een stuk hogere kosten. Maar goed, anderen denken daar anders over en dat kan natuurlijk.
Dit is precies hoe ik het doe, kost me amper tijd en is een stuk voordeliger.

It's dogged that does it

Acties:
  • +4Henk 'm!

• writser
Even een contraire mening: je moet je niet blindstaren op de percentages. Als je nu begint met honderd euro per maand beleggen dan is een half procent vijf euro per jaar. Dan kun je inderdaad redeneren: "als ik 80 ben scheelt dat procent per jaar me anderhalf miljoen euro!".

Je kan ook denken: "Het gemak van Meesman is me wel een paar euro waard, ik eet vanavond macaroni in plaats van biefstuk en dan stort ik het bespaarde bedrag wel op m'n beleggingsrekening.". Tegen de tijd dat het percentage echt aan gaat tikken kun je altijd nog overschakelen. Focussen op percentuele kosten is verstandig, maar als we praten over een paar euro per jaar dan zijn er waarschijnlijk tientallen financiële beslissingen die je elke dag maakt (op je werk, in de supermarkt) die een stuk relevanter zijn.

Zowel Meesman als DeGiro zijn prima opties als je minder dan een ton belegt. Relevantere kwesties zijn: hoeveel kan/wil ik inleggen elke maand? Kan/wil ik besparen op mijn vaste lasten? Als je nu begint met elke maand 110 euro inleggen i.p.v. 100 dan scheelt je dat waarschijnlijk ook een paar miljoen als je 80 bent. Toch zie ik bijna iedereen in dit topic een mooi rond bedrag inleggen.

Nog een ander punt: met een maandelijkse incasso neem je je tegen jezelf in bescherming. Ga je gewoon door met bijkopen ongeacht wat de beurs doet. Minder kans dat je even niet inlegt als je geld nodig hebt voor een nieuwe wasmachine.

[Voor 42% gewijzigd door writser op 24-05-2017 11:37]

Onvoorstelbaar!

• SavageBrother
Iedere maand 1 VTI en 2 VXUS aankopen, bedrag verschilt dus van maand tot maand.

It's dogged that does it

• Dirk0s
Ik wil beginnen met Idd 100 iedere maand in te leggen. Heb inmiddels account aangemaakt alleen moet ik hem nu activeren door in te loggen. Dit ga ik vandaag na het werk doen, dus dat formuliertje nog niet tegengekomen waar hier over gesproken wordt.

Toch klinkt het voor mij alsof Meesman iets makkelijker in elkaar steekt.

Weet niet of het erg is om een degiro account te hebben zonder er iets mee te doen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
writser schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:15:
Even een contraire mening: je moet je niet blindstaren op de percentages. Als je nu begint met honderd euro per maand beleggen dan is een half procent vijf euro per jaar. Dan kun je inderdaad redeneren: "als ik 80 ben scheelt dat procent per jaar me anderhalf miljoen euro!".

Je kan ook denken: "Het gemak van Meesman is me wel een paar euro waard, ik eet vanavond macaroni in plaats van biefstuk en dan stort ik het bespaarde bedrag wel op m'n beleggingsrekening.". Tegen de tijd dat het percentage echt aan gaat tikken kun je altijd nog overschakelen. Focussen op percentuele kosten is verstandig, maar als we praten over een paar euro per jaar dan zijn er waarschijnlijk tientallen financiële beslissingen die je elke dag maakt (op je werk, in de supermarkt) die een stuk relevanter zijn.
Goed verwoord.

Op zich heb ik niets tegen het kosten-fetisjisme wat hier soms langskomt, maar ik vraag mij af of deze micro-optimalisaties niet afleiden van de echt belangrijke beslissingen. Vaak is het nemen van een 'goede' beslissing even effectief als het nemen van de 'beste' beslissing omdat de tijd het toch inhaalt, etc.

Ik kan ook uren spenderen aan excel gefrobbel voor overzichten, etc., maar als het echt ergens om gaat dan moet je focus hebben op de hoofdlijn.

• SavageBrother
En laat kosten nou net iets zijn wat toch wel erg belangrijk is wanneer het op ETF's aankomt. Maar goed, als een ander het al voor je heeft uitgerekend, is het toch net zo makkelijk om dat gewoon te volgen.

It's dogged that does it

• Dirk0s
quote:
SavageBrother schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 12:11:
En laat kosten nou net iets zijn wat toch wel erg belangrijk is wanneer het op ETF's aankomt. Maar goed, als een ander het al voor je heeft uitgerekend, is het toch net zo makkelijk om dat gewoon te volgen.
Ik als beginner wil graag hier mee beginnen maar voor mij is er nog geen duidelijk antwoord voor me uitgekomen.
Degiro of Meesman, lastig ;-)

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:08
als het dan toch over fees gaat
quote:
Compare Investment Fees

Even a small difference in the fees you pay on your investments can add up over time. Use this calculator to see how different fees can impact your investment strategy!
https://www.dinkytown.net/java/CompareFees.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koksie
Het maakt niet uit welke je kiest, beiden zijn prima en ieder heeft iets dat net iets beter is dan de ander. Welke jij het fijnste vindt, hangt af van je persoonlijke voorkeur: lagere kosten vs iets meer gemak. Toen ik begon was ik ook een totale noob en ik koos voor DeGiro. Ik vind het simpel en voor mij werkt het.

Kijk anders eens rond op de websites van de twee aanbieders en kijk waar je het beste gevoel bij hebt. Welke heeft de meest transparante voorwaarden, welke vind je fijn in gebruikt.

Bij DeGiro betaal je niks voor je account als je het niet gebruikt, dus maak een account aan, klik rond in de webtrader en kijk of de look en feel je bevallen.

• writser
Yep, je hebt al beter plan van aanpak dan 95% van alle andere beleggers. Pieker niet te veel over de keuze, beide opties zijn prima. Bij DeGiro kun je gratis een accountje openen en even rondneuzen.

Onvoorstelbaar!

• RocketKoen
Als je begint zonder startkapitaal en alleen €100/maand inlegt dan is Meesman volgens mij zelfs goedkoper.
Bij DeGiro betaal je in ieder geval €5/jaar aan "connection fee" als je VTI/VXUS koopt.
Daarmee komen je kosten voor het 1e jaar ook op 0,9%.(TER + €5 over gemiddeld €600).

TheS4ndm4n#1919

• Dirk0s
quote:
writser schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 12:54:
Yep, je hebt al beter plan van aanpak dan 95% van alle andere beleggers. Pieker niet te veel over de keuze, beide opties zijn prima. Bij DeGiro kun je gratis een accountje openen en even rondneuzen.
Account bij degiro is aangemaakt, dus ga dar vanavond even rondneuzen.
Twijfel wel nog even aan de inleg.
Heb genoeg op spaarrekening staan en geen grote kosten in vooruitzicht.
Maar om ineens als beginner 10.000 erop te zetten voelt nog niet echt goed, mede omdat de kennis er nog niet is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• writser
quote:
Dirk0s schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:17:
[...]

Account bij degiro is aangemaakt, dus ga dar vanavond even rondneuzen.
Twijfel wel nog even aan de inleg.
Heb genoeg op spaarrekening staan en geen grote kosten in vooruitzicht.
Maar om ineens als beginner 10.000 erop te zetten voelt nog niet echt goed, mede omdat de kennis er nog niet is.
Je zou een klein bedrag kunnen storten bij DeGiro om te proberen iets te kopen/verkopen. Daarna kun je ook het deel van je spaargeld dat je wil beleggen geleidelijk investeren (bijvoorbeeld elke maand 500 euro) als je niet het hele bedrag in een keer wil investeren. Ik zou in elk geval niks doen waar je je niet comfortabel bij voelt. Er is niks mis mee om je geld op je spaarrekening te laten staan als je nog niet precies weet wat je wil gaan doen. Neem je tijd, lees een boekje, kijk even rond.

[Voor 10% gewijzigd door writser op 24-05-2017 13:37]

Onvoorstelbaar!

• Dirk0s
quote:
writser schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:26:
[...]

Je zou een klein bedrag kunnen storten bij DeGiro om te proberen iets te kopen/verkopen. Daarna kun je ook het deel van je spaargeld dat je wil beleggen geleidelijk investeren (bijvoorbeeld elke maand 500 euro) als je niet het hele bedrag in een keer wil investeren. Ik zou in elk geval niks doen waar je je niet comfortabel bij voelt. Er is niks mis mee om je geld op je spaarrekening te laten staan als je nog niet precies weet wat je wil gaan doen. Neem je tijd, lees een boekje, kijk even rond.
Laten staan is zeker geen ramp, ga ook zeker niet meer dan 25% erop zetten. Tenzij ik na aantal jaar zie dat het echt goed gaat en meer gaat opleveren dan bij bank.

Maar om te beginnen met vti en vxus is dus een prima plan?

• Arcadius
quote:
Dirk0s schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:33:
[...]

Laten staan is zeker geen ramp, ga ook zeker niet meer dan 25% erop zetten. Tenzij ik na aantal jaar zie dat het echt goed gaat en meer gaat opleveren dan bij bank.

Maar om te beginnen met vti en vxus is dus een prima plan?
Of ga gewoon voor IWDA, op Amsterdamse beurs. Net wat eenvoudiger.

• Sander B
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13:13
quote:
hv08 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:01:
[...]

Wat denk je zelf :) Gelukkig geeft degiro het zelf door aan de belastingdienst voor je, je hoeft het alleen maar te controleren bij de aangifte.
Controleren is overigens inderdaad handig, bij mij klopte bij Degiro het bedrag van de belastingdienst om de een of andere reden niet met dat op het jaaroverzicht...

• Arcadius
quote:
Sander B schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:53:
[...]

Controleren is overigens inderdaad handig, bij mij klopte bij Degiro het bedrag van de belastingdienst om de een of andere reden niet met dat op het jaaroverzicht...
Ik had ook een verschil tussen wat er vooringevuld op belastingdienst stond (gekregen vanuit DeGiro) en het overzicht dat ik kreeg van DeGiro zelf..

• Dirk0s
quote:
Arcadius schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:01:
[...]

Ik had ook een verschil tussen wat er vooringevuld op belastingdienst stond (gekregen vanuit DeGiro) en het overzicht dat ik kreeg van DeGiro zelf..
Tot op heden heb ik nog nooit belasting ingevuld. Hoop dat dit dan niet ineens problemen geeft.

• .SnifraM
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
quote:
RocketKoen schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 13:00:
Als je begint zonder startkapitaal en alleen €100/maand inlegt dan is Meesman volgens mij zelfs goedkoper.
Bij DeGiro betaal je in ieder geval €5/jaar aan "connection fee" als je VTI/VXUS koopt.
Daarmee komen je kosten voor het 1e jaar ook op 0,9%.(TER + €5 over gemiddeld €600).
Bij Meesman worden nog transactie kosten gerekend bij aan- en verkoop. Op de lange termijn is DeGiro daardoor weer voordeliger. Zoals hierboven al eens aangegeven, het is vooral belangrijk om te beslissen of je zelf wat werk doet of helemaal niets wilt doen. En of de kosten die daarvoor gerekend worden acceptabel zijn voor jezelf.

lol+lol=hihi

• Arcadius
quote:
Dirk0s schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:06:
[...]

Tot op heden heb ik nog nooit belasting ingevuld. Hoop dat dit dan niet ineens problemen geeft.
Nee joh, het wordt pas ingewikkeld als het om grotere bedragen gaat, je vermogensbelasting moet betalen etc etc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muncher
Heb gisteren de documentaire Becoming Warren Buffett gekeken. Hele mooie profielschets van deze bijzondere belegger en filantroop. Aanrader!

http://www.hbo.com/documentaries/becoming-warren-buffett

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:37
quote:
Arcadius schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:16:
[...]

Nee joh, het wordt pas ingewikkeld als het om grotere bedragen gaat, je vermogensbelasting moet betalen etc etc
Nee joh, pas als je een huis koopt wordt het ingewikkeld. Nou ja, niet ingewikkeld, je moet dan een paar meer dingen uitzoeken wat je precies kan aftrekken. Eigenlijk wordt het pas ingewikkeld (denk ik) als je ZZP'er bent bijvoorbeeld. Vermogensbelasting is gewoon getalletjes invullen. Waarbij bij mij alles (twee banken + Meesman) het automatisch doorgeeft waardoor ik alleen op oké moet drukken. Enkel mijn belang in de VVE moet ik zelf doorgeven.

• The_FrankO
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Wellicht nog een tip voor mensen die met een kleiner bedrag per maand willen gaan beleggen. Met de bekende VTI + VXUS zit je al aan meer dan €120,- door VTI.

Een andere optie kan dan zijn om de iShares ITOT te nemen in plaats van de VTI. Deze kost rond de $55 zit in de kernselectie van DeGiro, en heeft een nog lagere TER. Bevat tevens net wat meer bedrijven, maar ik denk dat het voor 99% hetzelfe is als VTI.

Wat anders, zijn er hier mensen die gebruik maken van Pensioenbeleggen bij DeGiro? Ik ben benieuwd welke fondsen daarvoor het beste kunnen worden gebruikt. De bekende ETF combi is misschien niet de beste keus omdat de dividendbelasting niet teruggevraagd kan worden. Het lijkt mij dan handig om een beleggingsfonds of ETF te nemen die het dividend zelf herbelegd.

Is IWDA samen met IMEM dan handig? Nog andere tips?

Als dan eindelijk de lang verwachte correctie komt wil ik de waarde van mijn bankspaarproduct over zetten naar een pensioen belegging. Ik wil dus alvast een strategie klaar hebben staan.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:30
quote:
Rukapul schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:52:
[...]

Goed verwoord.

Op zich heb ik niets tegen het kosten-fetisjisme wat hier soms langskomt, maar ik vraag mij af of deze micro-optimalisaties niet afleiden van de echt belangrijke beslissingen. Vaak is het nemen van een 'goede' beslissing even effectief als het nemen van de 'beste' beslissing omdat de tijd het toch inhaalt, etc.

Ik kan ook uren spenderen aan excel gefrobbel voor overzichten, etc., maar als het echt ergens om gaat dan moet je focus hebben op de hoofdlijn.
Daarom beleg ik (jaar geleden begonnen) ook bij de ING in een low cost index fund. (Vanguard 500)
Bevalt prima en de kosten vallen wel mee, elke maand onbeperkt gratis extra inleggen is wat mij vooral trekt.

Naast de vaste 600 euro p maand, stort ik jaarlijks mijn pensioenuitkering, winstuitkering, eventuele extra's en overgebleven budget van de maand.

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dirk0s
Vandaag de eerste 100 uitgegeven aan Vxus op degiro :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muncher
quote:
The_FrankO schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 14:47:
Wellicht nog een tip voor mensen die met een kleiner bedrag per maand willen gaan beleggen. Met de bekende VTI + VXUS zit je al aan meer dan €120,- door VTI.

Een andere optie kan dan zijn om de iShares ITOT te nemen in plaats van de VTI. Deze kost rond de $55 zit in de kernselectie van DeGiro, en heeft een nog lagere TER. Bevat tevens net wat meer bedrijven, maar ik denk dat het voor 99% hetzelfe is als VTI.
Is er eigenlijk een reden dat mensen kiezen voor VXUS + VTI en niet voor VT? TER is 0.11 bij die laatste terwijl VXUS + VTI 0.04 + 0.11 = 0.15 maakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
Muncher schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:33:
[...]

Is er eigenlijk een reden dat mensen kiezen voor VXUS + VTI en niet voor VT? TER is 0.11 bij die laatste terwijl VXUS + VTI 0.04 + 0.11 = 0.15 maakt.
Omdat je de TER niet moet optellen...
50% 0,11 + 50% 0,04 = 0.075

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muncher
quote:
RocketKoen schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:50:
[...]

Omdat je de TER niet moet optellen...
50% 0,11 + 50% 0,04 = 0.075
Ok, misschien gebruik ik de term TER dan verkeerd. De kosten voor beide fondsen zijn wat ik eerder beschreef, dus waarom dan niet bij elkaar optellen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
Muncher schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:43:
[...]

Ok, misschien gebruik ik de term TER dan verkeerd. De kosten voor beide fondsen zijn wat ik eerder beschreef, dus waarom dan niet bij elkaar optellen?
Omdat je je geld over 2 fondsen verdeelt.

Stel je zet €100 op de bank voor 1% rente. Dan krijg je €1.
Als je nu op 2 verschillende banken ieder €50 zet (samen ook €100). Bij bank 1 krijg je 0,8% en bij bank 2 krijg je 1,2%.
Nu krijg je niet 2% rente op €100.
Je krijgt 0,8% op €50 bij bank 1 = €0,40 en je krijgt 1,2% op €50 = €0,60 bij bank 2. Totaal €1,-

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muncher
quote:
RocketKoen schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:55:
[...]

Omdat je je geld over 2 fondsen verdeelt.

Stel je zet €100 op de bank voor 1% rente. Dan krijg je €1.
Als je nu op 2 verschillende banken ieder €50 zet (samen ook €100). Bij bank 1 krijg je 0,8% en bij bank 2 krijg je 1,2%.
Nu krijg je niet 2% rente op €100.
Je krijgt 0,8% op €50 bij bank 1 = €0,40 en je krijgt 1,2% op €50 = €0,60 bij bank 2. Totaal €1,-
Bedankt voor de uitleg!

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:11
Iemand die een linkje heeft met wat meer uitleg over VTI/VXUS?

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

quote:
Sunri5e schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:03:
Iemand die een linkje heeft met wat meer uitleg over VTI/VXUS?
Kom op man....ik weet dat het heet weer is vandaag. Maar een beetje zelfredzaamheid wordt echt verwacht op dit Tweakers forum.

Jouw vraag komt hier meermaals per week voorbij. Doe gewoon een search op VTI/VXUS en lees je eens in. Google of Bing wat op internet. Lees eens een prospectus op de Vanguard site etc.

Luie mensen moeten niet beleggen omdat ze geen idee hebben wat ze kopen. Stop in dat geval je geld gewoon voor 0,2% bij de ING op een spaarrekening ofzo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk0s
Hoe kan het eigenlijk dat mijn dagverschil in degiro gewoon veranderd terwijl de beurs in Amerika pas later open gaat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Valutafluctuaties?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arcadius
De obsessie met VXUS & VTI kan je ook overdrijven. Vergelijk het resultaat eens met IWDA, gewoon verhandelbaar op de Amsterdamse beurs.

VXUS en VTI samen is net wat minder dan alleen IWDA over de afgelopen jaren. Let op dat ik de koersen van VXUS en VTI naar EUR heb omgezet, om het goed te kunnen vergelijken.

IWDA is world stock market etf van iShares.

https://i.imgur.com/urlf5eZ.jpg

[Voor 46% gewijzigd door Arcadius op 29-05-2017 15:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:40

Sandyman538

SandstorM [148839]

quote:
Arcadius schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:09:
De obsessie met VXUS & VTI kan je ook overdrijven. Vergelijk het resultaat eens met IWDA, gewoon verhandelbaar op de Amsterdamse beurs.

VXUS en VTI samen is net wat minder dan alleen IWDA over de afgelopen jaren. Let op dat ik de koersen van VXUS en VTI naar EUR heb omgezet, om het goed te kunnen vergelijken.

[afbeelding]
Het presteren van VTI/VXUS vs. IWDA zal inderdaad niet echt verschillen, alleen is het verschil in TER tussen deze beide 0,1%. Dus tsja, als je 30 jaar lang 1000 euro per maand gaat inleggen scheelt dat op het einde 13k. Ik vind het makkelijk verdiend, maar de kans is net zo groot dat IWDA net iets beter presteert wat deze 13k teniet zal doen. Ik denk dat bij de combi gewoon naar vaste kosten gekeken wordt en die liggen bij IWDA net iets hoger (2x zo hoog ;) )

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arcadius
quote:
Sandyman538 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:26:
[...]

Het presteren van VTI/VXUS vs. IWDA zal inderdaad niet echt verschillen, alleen is het verschil in TER tussen deze beide 0,1%. Dus tsja, als je 30 jaar lang 1000 euro per maand gaat inleggen scheelt dat op het einde 13k. Ik vind het makkelijk verdiend, maar de kans is net zo groot dat IWDA net iets beter presteert wat deze 13k teniet zal doen. Ik denk dat bij de combi gewoon naar vaste kosten gekeken wordt en die liggen bij IWDA net iets hoger (2x zo hoog ;) )
De hogere TER kosten zijn meegenomen in bovenstaand grafiekje.

Kijk, je moet natuurlijk geen TER willen betalen van 1% - maar als het gaat over een verschil in kosten van 0,1%, dan valt dat vaak in het niet tegen alle andere fluctuaties. Kleine beleggers zijn net zo goed af met IWDA. Of zelfs beter af, omdat de broker minder in rekening brengt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk0s
Dus voor mij. 100-150 per maand inleg is iwda beter?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
quote:
Dirk0s schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:24:
Hoe kan het eigenlijk dat mijn dagverschil in degiro gewoon veranderd terwijl de beurs in Amerika pas later open gaat?
De beurs in Amerika gaat vandaag zelfs helemaal niet open.
quote:
Arcadius schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:09:

[afbeelding]
Iets met in het verleden behaalde resultaten.
Als je nu 2 jaar geleden Tesla, AMD en Netflix had gekocht was je nu ook veel beter af dan VTI/VXUS.
Maar kijken welke ETF/aandeel in het verleden het beste rendement heeft behaald is misschien wel de slechtste investeringstaktiek die er is. Dan weet je zeker dat je op de piek instapt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arcadius
quote:
Dirk0s schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:06:
Dus voor mij. 100-150 per maand inleg is iwda beter?
Ja, dat scheelt namelijk in kosten bij je broker, Er zitten altijd kosten verbonden aan het omwisselen van euro's naar dollars. En DeGiro rekent kosten van 2.50 per beurs per jaar dat je handelt buiten Amsterdam.

En het is makkelijker.
quote:
RocketKoen schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:10:
Iets met in het verleden behaalde resultaten.
Als je nu 2 jaar geleden Tesla, AMD en Netflix had gekocht was je nu ook veel beter af dan VTI/VXUS.
Maar kijken welke ETF/aandeel in het verleden het beste rendement heeft behaald is misschien wel de slechtste investeringstaktiek die er is. Dan weet je zeker dat je op de piek instapt.
Jij snapt het niet helemaal. De combinatie VTI / VXUS heeft betrekking op ongeveer dezelfde aandelen als IWDA. Dat mag je prima vergelijken. Ik beweer nergens dat het ene ETF het beter zal doen dan de andere ETF, alleen dat het niet zo gek veel uitmaakt.

[Voor 47% gewijzigd door Arcadius op 29-05-2017 16:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk0s
quote:
Arcadius schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:19:
[...]

Ja, dat scheelt namelijk in kosten bij je broker, Er zitten altijd kosten verbonden aan het omwisselen van euro's naar dollars. En DeGiro rekent kosten van 2.50 per beurs per jaar dat je handelt buiten Amsterdam.

En het is makkelijker.

[...]

Jij snapt het niet helemaal. De combinatie VTI / VXUS heeft betrekking op ongeveer dezelfde aandelen als IWDA. Dat mag je prima vergelijken. Ik beweer nergens dat het ene ETF het beter zal doen dan de andere ETF, alleen dat het niet zo gek veel uitmaakt.
Duidelijk! Vanavond eens even inlezen er over. Klinkt Idd wel beter voor het geen wat ik op dit moment als plan heb. Wie weet veranderd dit voor hoger bedrag in toekomst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21:39
quote:
Arcadius schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:19:
[...]Jij snapt het niet helemaal. De combinatie VTI / VXUS heeft betrekking op ongeveer dezelfde aandelen als IWDA. Dat mag je prima vergelijken. Ik beweer nergens dat het ene ETF het beter zal doen dan de andere ETF, alleen dat het niet zo gek veel uitmaakt.
Wel keert VTI/VXUS dividend uit, en IWDA niet; dat zit niet in je grafiek, vermoed ik.

Disclaimer: Ik bezit ze alle drie. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arcadius
quote:
Terpen Tijn schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:56:
[...]

Wel keert VTI/VXUS dividend uit, en IWDA niet; dat zit niet in je grafiek, vermoed ik.

Disclaimer: Ik bezit ze alle drie. :)
Dividend zit wel in de grafiek. In de getallen daarboven zie je in de eerste kolom het verschil in de koers, en in de tweede kolom het totale rendement inclusief dividend.

Dat is bij IWDA inderdaad hetzelfde (want geen dividend).

(Ik heb ze ook alle drie ;) )

[Voor 3% gewijzigd door Arcadius op 29-05-2017 17:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
quote:
Arcadius schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:00:
[...]

Dividend zit wel in de grafiek. In de getallen daarboven zie je in de eerste kolom het verschil in de koers, en in de tweede kolom het totale rendement inclusief dividend.

Dat is bij IWDA inderdaad hetzelfde (want geen dividend).

(Ik heb ze ook alle drie ;) )
Maar je vergelijking van 50% VTI/50% VXUS met IWDA is niet helemaal correct, want laatstgenoemde zit op het moment 59.11% in de VS. Als je die weging zou hanteren dan zou de VTI/VXUS combinatie een stuk beter gepresteerd hebben dan IWDA (en die vergelijking gaat ook weer scheef, want ik ga er vanuit dat 5 jaar geleden IWDA een wat lagere US allocatie zou hebben gehad).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arcadius
quote:
Hielko schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:11:
[...]

Maar je vergelijking van 50% VTI/50% VXUS met IWDA is niet helemaal correct, want laatstgenoemde zit op het moment 59.11% in de VS. Als je die weging zou hanteren dan zou de VTI/VXUS combinatie een stuk beter gepresteerd hebben dan IWDA (en die vergelijking gaat ook weer scheef, want ik ga er vanuit dat 5 jaar geleden IWDA een wat lagere US allocatie zou hebben gehad).
Het is ook grofweg. Als je 5 jaar geleden 50/50 in VXUS en VTI zou zijn gestapt, zal de weging ook gaan veranderen (en zelfs meer dan 59% VS).

Hangt ook samen met mate van rebalancing etc etc. Rebalancing zou overigens het rendement van VXUS/VTI in dit geval verlaagd hebben. Overzicht was alleen bedoeld om aan te geven dat combinatie VXUS/VTI niet zaligmakend is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hielko
quote:
Arcadius schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:22:
[...]

Het is ook grofweg. Als je 5 jaar geleden 50/50 in VXUS en VTI zou zijn gestapt, zal de weging ook gaan veranderen (en zelfs meer dan 59% VS).

Hangt ook samen met mate van rebalancing etc etc. Rebalancing zou overigens het rendement van VXUS/VTI in dit geval verlaagd hebben. Overzicht was alleen bedoeld om aan te geven dat combinatie VXUS/VTI niet zaligmakend is.
Jup, maar als je een vergelijking gaat maken van rendementen van twee alternatieven met een verschillende kostenstructuur en een verschillende asset allocatie dan zal de ruis van het verschil in asset allocatie elk verschil veroorzaakt door de verschillende kosten overstemmen. Maar als je a priori niet weet welke asset allocatie van de twee de beste is, dan is het wel zinvol om te kijken naar het verschil in kosten, want de enige zekerheid die je hebt is dat je die wel zal betalen.

(En ja, niet voor iedereen is de VXUS/VTI het goedkoopst)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk0s
Is dit ook iets? of totaal niet te vergelijken met b.v. IWDA

https://www.beursgorilla....%20Aandelenfonds&ID=12026

Acties:
  • +1Henk 'm!

• writser
quote:
Heb je de jaarlijkse kosten al opgezocht? Wat vind je de meerwaarde van dit fonds?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
quote:
writser schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:27:
[...]

Wat vind je de meerwaarde van dit fonds?
Je bent beschermd tegen het knappen van de carbon bubble.

Daar maak ik me trouwens zorgen om. Ik vind het bestaan van de bubbel een plausibel verhaal (het is typisch het soort gevaar waar mensen blind voor zijn), maar ik kan met mijn google vaardigheden geen cijfermatige onderbouwing vinden (die ik begrijp).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolyInvestor
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 06-04 18:03
Ik beleg al een jaartje of 2 bij Binck Fundcoach, goeie ervaringen mee. Ik heb destijds en ook recent DeGiro overwogen, maar met name het assortiment aan ETF's, fondsen en hefbomen vind ik bij Binck toch beter. En zeker sinds ze de beheerkosten voor periodiek beleggen hebben teruggebracht (was eerst 0,15% over je vermogen met een minimum van €60 per jaar, dit laatste hebben ze sinds kort geschrapt) zit ik er wel prima.

Mijn lange-termijnportefeuille ziet er nu als volgt uit:
25% Kempen Orange Fund (Inc)
25% ASN Duurzaam Mixfonds Zeer Offensief (Inc)
25% iShares Core MSCI Emerging Markets IMI (Acc)
25% iShares Core MSCI World (Acc)

Ik had eerst een veel groter aanbod aan losse fondjes en ETF's waardoor het totale belegde vermogen per fonds een stuk kleiner was, en je met dividenduitkering dus nooit voldoende stukken had voor een herbelegging. De iShares ETF's herbeleggen het dividend automatisch en de twee fondsen zijn fiscaal in Nederland gevestigd, waardoor ik dus geen 15% dividendlekkage ondervind.
Wat mij betreft houd ik deze portefeuille gewoon voor de komende 50 jaar vast (ja, letterlijk) en is de enige aanpassing het periodiek inleggen en de asset allocatie handhaven. Vraag het me over 5 jaar nog maar eens :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:48

Fuelke

Forza Ferrari

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh ....

https://tweakers.net/ext/f/tZgYAo58lUdiTI2XUgDoGKNu/full.jpg

Gelukkig gaat het maar om een aandelensplitsing ;)

Je zal het nieuws maar even gemist hebben van Brembo en vandaag de koers even checken.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Pagina: 1 2 3 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True