Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.621 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
coelho schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:47:
Dus portfolio performance downloaden en dan de CSV van DeGiro inladen does the trick? Ik heb altijd het idee dat er ontzettend veel ruis in de CSV van DeGiro zit, zeker wanneer een aan-/verkoop in meerdere fracties wordt uitgevoerd en er ook nog een valutaconversie aan vast zit. Zou geweldig zijn als dat met één simpele handeling te automatiseren is.
Ik heb ze handmatig ingevoerd. Maar ik heb dan ook maar 3 ETF's die dividend uitbetalen en dit jaar 2 transacties.

Ik heb wel even gekeken. Je kan exporteren in csv en xls.
De "transacties" export van degiro is erg makkelijk te importeren. Elke koop/verkoop order is 1 regel en de informatie die je nodig hebt heeft ieder een eigen kolom.
De "rekening" export, waar bijvoorbeeld je stortingen/opnames en dividend in komt is een zooitje. Voor een dividend betaling heb je aparte regels voor de belasting, USD bedrag en EUR bedrag. Daar kun je niks mee.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:48
RocketKoen schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:56:
[...]

Ik heb ze handmatig ingevoerd. Maar ik heb dan ook maar 3 ETF's die dividend uitbetalen en dit jaar 2 transacties.

Ik heb wel even gekeken. Je kan exporteren in csv en xls.
De "transacties" export van degiro is erg makkelijk te importeren. Elke koop/verkoop order is 1 regel en de informatie die je nodig hebt heeft ieder een eigen kolom.
De "rekening" export, waar bijvoorbeeld je stortingen/opnames en dividend in komt is een zooitje. Voor een dividend betaling heb je aparte regels voor de belasting, USD bedrag en EUR bedrag. Daar kun je niks mee.
Ik doe het invoeren ook met de hand. Maar ik heb even geprobeerd om degiro transacties via een csv te importeren.
Dat was wel even puzzelen.... (maar wel gelukt)
er kan namelijk nogal wat fout gaan:
- datum veld format van degiro is net wat anders dan het programma aankan -> in excel aanpassen naar een format wat wel geimporteerd kan worden

- je moet opletten dat je geen dollar transacties importeert met een tegenrekening die in euro's is

- notatie van de waarde van de transactie -> let op het juiste gebruik van de . en de ,

Ik blijf geloof ik gewoon nog even handmatig invoeren. Zoveel hoef ik er ook weer niet te doen :-)

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Paar vragen voor de experts hier:

- Wat vinden jullie van de strategie om naast VWRL ETF ook S&P 500 toe te voegen? heeft dit nut voor spreiding en risico?

- Verder overweeg ik om goud, platinum en silver aan mijn portfolio te gaan aanschaffen omdat ik denk grondstoffen relatief veilig zijn op de langer termijn. Wat denken jullie?

Mijn V&A

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Workaholic schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:58:

- Wat vinden jullie van de strategie om naast VWRL ETF ook S&P 500 toe te voegen? heeft dit nut voor spreiding en risico?
Ik zal zo vrij zijn om hier te antwoorden :P . Dit zou ik zeker niet doen. VWRL bevat al voor meer dan 54% aandelen gelist in de USA (zie: region exposure). De tien grootste holdings in VWRL zijn: Apple, Microsoft, Amazon, Johnson & Johnsonm, JPMorgan, Facebook, Exxon, Google en Berkshire. De tien grootste posities in de S&P 500? Precies dezelfde aandelen! En dat geldt ook grotendeels voor de overige posities. Je spreidt dus helemaal niet, je koopt juist meer van hetzelfde. Met 50% VWRL en 50% SPY zit je eigenlijk ongeveer voor 77% in de S&P 500 en voor 23% in de rest van de wereld. Misschien ben je heel enthousiast over de Amerikaanse beurs, maar goede spreiding zou ik dat niet noemen. En ik denk ook niet dat je portfolio dan minder risicovol is.
- Verder overweeg ik om goud, platinum en silver aan mijn portfolio te gaan aanschaffen omdat grondstoffen relatief veilig zijn op de langer termijn. Wat denken jullie?
Zou ik persoonlijk ook niet doen. Als je een huis koopt kun je het verhuren. Als je een aandeel koopt heb je recht op een klein deel van de winst die een bedrijf maakt. Zulke beleggingen renderen intrinsiek. Een klomp goud kun je alleen in een kluis leggen met de hoop dat er over een paar jaar iemand is die meer wil betalen voor je klomp dan dat jij hebt betaald.

Maar goed, dit is iets minder zwart/wit. Veel mensen geloven in de waardevastheid (of zelfs waardevermeerdering) van edelmetalen en als genoeg mensen dat blijven doen dan krijgen ze vanzelf gelijk :) . Een kleine positie in edelmetalen kan vast geen kwaad als jij denkt dat dat goed is. Ik zou het wel bescheiden houden en niet meteen 90% van je spaargeld in platinum investeren of iets dergelijks.

Onvoorstelbaar!

• Workaholic
  • Niet online
Goede feedback. Zeer gewaardeerd! Wat zou jij met mijn portfolio van nu alleen VWRL en maandelijks inleg van een paar honderd euro adviseren? Losse aandelen zijn geen optie omdat ik er te weinig tijd voor heb (al zegt mijn collega dat met een simpele stop loss aanpak je weinig risico loopt.. maar dat durf ik me betwijfelen als je elke keer weer transactie kosten hebt en met 1 aandeel minder spreiding hebt)

Mijn V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
Ik zou niet te veel luisteren naar je collega, tenzij hij miljardair is geworden met zijn eigen hedge fund :P . Gewoon doorgaan met wat je nu doet. Is misschien wat saai en simpel, je kan er niet over opscheppen op feestjes maar op de lange termijn versla je zo 99.9% van de particulieren die zelf aan het kloten zijn.

Als je denkt dat jij tot die andere 0.1% behoort zou ik beginnen met wat boeken lezen, bijv. 'the intelligent investor' en 'security analysis'.

[ Voor 20% gewijzigd door writser op 29-11-2018 19:52 ]

Onvoorstelbaar!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:23

page404

Website says no

Workaholic schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:45:
Goede feedback. Zeer gewaardeerd! Wat zou jij met mijn portfolio van nu alleen VWRL en maandelijks inleg van een paar honderd euro adviseren? Losse aandelen zijn geen optie omdat ik er te weinig tijd voor heb (al zegt mijn collega dat met een simpele stop loss aanpak je weinig risico loopt.. maar dat durf ik me betwijfelen als je elke keer weer transactie kosten hebt en met 1 aandeel minder spreiding hebt)
Heb ik een tijdje terug in het topic ook al benoemd maar stop loss vind ik de slechtste strategie die je kan hebben. Ik noem het de “verdamp je winst” strategie ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
page404 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:56:
[...]

Heb ik een tijdje terug in het topic ook al benoemd maar stop loss vind ik de slechtste strategie die je kan hebben. Ik noem het de “verdamp je winst” strategie ;)
De gegarandeerde buy high, sell low. :D

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 16:54
writser schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:42:
Maar goed, dit is iets minder zwart/wit. Veel mensen geloven in de waardevastheid (of zelfs waardevermeerdering) van edelmetalen en als genoeg mensen dat blijven doen dan krijgen ze vanzelf gelijk :) .
Dat kan over heel veel dingen gezegd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pikootje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:20

- Verder overweeg ik om goud, platinum en silver aan mijn portfolio te gaan aanschaffen omdat ik denk grondstoffen relatief veilig zijn op de langer termijn. Wat denken jullie?
Je eerste vraag heeft writser al beantwoord, daar ben ik het helemaal mee eens. S&P 500 erbij is meer van hetzelfde.

Ray Dalio (miljardair geworden met zijn eigen hedgefond) heeft een zg. "All Weather Portfolio" ontwikkeld. Hij gaat uit van grofweg 4 scenario's waarin een economische cyclus zich kan bevinden. De portfolio is zo samengesteld dat hij tijdens elk scenario goed blijft presteren. Goud neemt daarin een beperkte, maar belangrijke plek in. Ik dacht max 10% ofzo. Je kan ook beleggen in goudmijnen in plaats van een klomp goud. Sommige van die bedrijven verdienen een prima boterham, ook als de goudprijs nog flink lager gaat, en keren dividend uit. Dat biedt in elk geval wat meer perspectief dan een of andere gek die meer betaalt voor jouw klomp goud.

Zelf was ik in het begin niet van de grondstoffen/edelmetalen maar de laatste jaren wel. Wel vind ik het lastig, de prijsvorming en een cyclus lijkt soms echt willekeurig een richting te kiezen.

Koper en nikkel hou ik in de gaten, ik geloof wel in de trend van elektrisch rijden en verdere elektrificatie zoals 5G enzo. Uranium ook, er worden veel kerncentrales gebouwd en is volgens mij toch een oplossing om klimaatdoelen te halen.

Platinum volg ik zelf niet, volgens mij zit dat vooral in dieselkatalysatoren en die worden niet meer gemaakt. En van zilver ben ik ook niet overtuigd. Maar ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die hier een andere mening over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikootje
  • Laatst online: 11:20
Workaholic schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:45:
Een mogelijkheid is dat je zelf wat accenten aanbrengt naast de VWRL, op onderwerpen waar je misschien verstand van hebt, of trends waarvan je gelooft dat die hard kunnen groeien.

De VWRL zit voor maar 3% in China belegd bijvoorbeeld en veel ETF's China zijn dit hard gedaald (ca. -25%). Maar stel dat je daar wel muziek in ziet, dan kan je daar een paar maanden inleggen totdat je je gewenste verdeling krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21

Ik ben geen expert, maar toch mijn duiten in het zakje:

Alhoewel edelmetaal een grondstof is, is niet elke grondstof een edelmetaal. Grondstoffen zie ik dan ook niet echt als een veilige belegging, ook niet per se op langere termijn. Dit omdat je vaak niet weet hoe (bijvoorbeeld technologische of politieke) ontwikkelingen gaan lopen, hetgeen invloed kan hebben op de waarde van een bepaalde grondstof.
De dag dat er geen druppel olie meer uit de grond komt is jouw vat olie waarschijnlijk veel waard, maar de dag waarop we geen olie meer hebben voor ons bestaan maakt jouw vat olie waardeloos. Een 'oliebedrijf' als Shell kan inspelen op die veranderingen, en met het kapitaal wat ze heeft tijdig een andere koers kiezen om via een andere weg geld te verdienen. Ik zou het dus veiliger vinden om een aandeel Shell te kopen, dan een vat olie.

Als het alleen gaat om edelmetaal, dan zijn veel 'experts' het er wel over eens dat het geen gek idee is om ca. 5% van je vermogen in een edelmetaal te stoppen als onderdeel van een spreidingsstrategie. Zelf vind ik alleen goud een interessant edelmetaal voor dat doel. Verder diversificeren voegt denk ik weinig toe; goud is en blijft de universeel herkende 'reservemunt'. Door overheden, door handelaren, door beleggers.
Een ander voordeel van goud is dat de dichtheid groot is, en de huidige koers hoog staat. Het neemt fysiek dus weinig ruimte in om toch een substantieel deel van je vermogen om te zetten in goud. Naar mijn idee heb je alleen wat aan goud als je het daadwerkelijk ook in je eigen handen hebt. Volgens mij is dat namelijk de hele essentie van het spreiden in een edelmetaal. Geen goudrekeningen, niks beheerd door een derde partij in een externe kluis, geen aandelen in een goudmijn of smelter: niks boven fysiek puur goud in een oude sok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-09 15:25
Ik volg al een tijd je het EU ETS (EU emissions trading scheme) en dat lijkt mij toch een goede toekomstbestendige investeering waar je (haast) niet op kan verliezen.

En dat baseer ik op het volgende:
- De politiek heeft het aanbod volledig in handen -> de politiek wilt minder uitstoot -> de prijs moet omhoog -> regels aanpassen zodat de prijs omhoog gaat; Denk o.a. ook aan de parijs klimaattop etc om die targets enig sinds realistisch te maken zou de prijs nog een aantal keer over de kop moeten gaan de komende jaren.

- Bedrijven willen een hogere co2 / uitstoot prijs om het mogelijk te maken om groenere alternatieven serieus te nemen. Die moeten zich immers ook verantwoorden t.o.v. aandeelhouders etc. (bron: stuk uit de FD van afgelopen week; DSM, Shell? etc... willen een hogere co2 prijs)

- Hoewel het vaak in de krant staat lijkt het alsof dit hele systeem niet erg bekend is bij (particuliere) belleggers en om die reden mogelijk nog redelijk onder de radar bevindt.

De EU ETS bestaat uit verschillende fases[1-4]; Op dit moment bevinden we ons in fase 3 die gaat geld van 2013 - 2020; In iedere fase mag er minder uitgestoot worden en worden de regels strenger; Dit kan haast alleen maar tot een prijsstijging leiden. En indien dat niet gebeurt ... dan passen ze de regels wel aan.

In January 2019 wordt een en ander aan de aanbod kant aangepakt waardoor er ~25% minder aanbod is van (overtollige?) co2 certificaten. Voor zover ik begrijp word dat gedaan omdat er door de crisis veel minder co2 uitgestoot is dan verwacht wat heeft gezorgd voor een overtollig aanbod van co2 certificaten -> lagere prijzen. Deze prijs moet omhoog om de overstap naar minder uitstoot betaalbaar te maken / houden.

Ik zit zelf in de ETF Carbon welke verhandeld wordt aan de London Stock Exchange (LSE) met ISIN JE00B3CG6315 ; Deze koop ik via DeGiro . Dit lijkt me wel een goede oppertunitie voor short to long term.

Relevante bronnen:
Carbon Countdown: Prices and Politics in the EU-ETS
EU ETS
Market counts down to the MSR
Hervorming van de EU-regeling voor de emissiehandel

[ Voor 10% gewijzigd door Spikeee op 01-12-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

Wat ik niet snap is waarom je de CO2 certificaten koopt (of swapt) met de Shell: "The exposure is obtained through fully funded uncollateralised swaps with Shell Trading Switzerland AG, a member of the Royal Dutch Shell Group." Hier krijg ik argwaan van. What's in it for Shell?

Ziet er verder aardig volatiel uit. En 143% Year-to-date is ook bijna too good to be true he? Zit al het positieve nieuws wat jij hierboven schetst er dan niet al lang en breed ingesprijsd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:02
Goed idee, dat doe ik zelf ook maar alleen in fysiek goud en zilver in de vorm van bullion munten. Deze 2 edelmetalen hebben zich bewezen als echt geld. Tijdje terug een goede video gezien over dit onderwerp. Ik heb de kern hieronder uitgeschreven.

Wat is echt geld? In het verleden waren veren, schelpen, stokken, stenen, kleitabletten en voedselvoorraden een vorm van geld. Goud en zilver zijn 2600 jaar geleden ontstaan als een ruilmiddel en zijn dat nog steeds in het heden vanwege de vele unieke eigenschappen: schaarste, levensduur en draagbaarheid. Je kan hierdoor bepaalde waarde met integriteit overdragen van een persoon tot een ander, kort gezegd: Goud = Geld

Papiergeld is wel een stuk handiger als betaalmiddel. Het is makkelijker om een aantal briefjes in je portemonnee mee te dragen dan een kist met goud en zilver. Papier is hierdoor simpelweg efficiënter. Helaas is de goudstandaard sinds de jaren zeventig afgeschaft en kunnen ze tegenwoordig papiergeld printen zonder dat daar hard werken tegenover staat. De centrale banken spelen eigenlijk vals. Helaas is tegenwoordig goud genegeerd en ondergewaardeerd door het grote publiek, onterecht als je het mij vraagt. Goud is privé, draagbaar, waardevast en staat buiten het financiële systeem.

In het kort de belangrijkste redenen om een gedeelte (5 tot 10%) van je geïnvesteerde vermogen in goud te steken:
1) Bescherming tegen inflatie. Om dezelfde koopkracht te behouden, zal je bij
• 2% inflatie - 22% meer moeten sparen om over 10 jaar je doelen te bereiken
• 4% inflatie - 48% meer moeten sparen om over 10 jaar je doelen te bereiken

Een voorbeeld: Gold to house ratio. Een gemiddelde huis kostte in 1930 ongeveer 4000 dollar, dat was toen rond de 200 ounces goud. In 2014 kost een gemiddeld huis 235.000 dollar en dat is grofweg 188 ounces goud. Je koopkracht in goud is dus gelijk gebleven of meer geworden in de periode van 84 jaar. Goud is een verzekering dat je hard verdiende geld niet wordt onderworpen aan de opzettelijke inspanning om je koopkracht te verminderen

2) Bescherming tegen deflatie. Hierbij gaat de waarde van valuta gaat omhoog en mensen sparen en hamsteren in plaats van te consumeren. Dat doen ze met de beste “credits”, dat betekent goud ipv papier. Goud is niemands aansprakelijkheid. Voorbeelden uit de geschiedenis die dit ondersteunen:
  • Jaren 1658 - 1669 Price index omlaag met 21% Goud’s koopkracht omhoog met 42%
  • Jaren 1813 - 1851 Price index omlaag met 51% Goud’s koopkracht omhoog met 70%
  • Jaren 1873 - 1896 Price index omlaag met 45% Goud’s koopkracht omhoog met 82%
  • Jaren 1920 - 1933 Price index omlaag met 69% Goud’s koopkracht omhoog met 251%
3) Bescherming tegen risico van een falend financieel systeem. De berg van derivaten is x10 gegroeid sinds 2000 en de schuldenberg van overheden en bedrijven groeit maar door. Daarnaast zie je bij een beurscrash zoals in 2008 dat goud wordt gekocht als “safe haven” en zorgt ervoor dat je grote verliezen in aandelen kan compenseren door de gestegen goudprijs. Fysiek goud heeft een zogenaamd negatieve correlatie met aandelen en staat genoeg buiten het financiële systeem om deze bescherming te bieden.

Bron:
What is Real Money? McAlvany Financial

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Wel belangrijk om een goud ETF te pakken waar ze fysiek goud teruggeven op verzoek anders schiet je er toch weinig mee op? dek je het risico van verlies etc toch nauwelijks tot niet als de beurs zou crashen?

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikeee
oscar82 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:33:
Ziet er verder aardig volatiel uit. En 143% Year-to-date is ook bijna too good to be true he? Zit al het positieve nieuws wat jij hierboven schetst er dan niet al lang en breed ingesprijsd?
De co2 certificaten waren in het begin 27 euro o.i.d.; door de crisis e.d. was er meer aanbod dan vraag en is de prijs op begeven moment bijna naar nul gegaan. Er is toen d.m.v. verschillende maatregelen ingegrepen want de co2 prijs moet hoog genoeg zijn anders heeft het hele idee geen nut. De huidige waarde van 1 ton co2 uitstoot is iets van 14 euro. Om de doelen van parijs te halen schatten experts in dat dit in de buurt van 60-70 euro moet gaan liggen. Als je de projections bekijkt dan zou de prijs in 2019 ergens rond de 20 euro en in 2020-2021 rond 25-30 euro moeten zijn. Er zal vast wel iets ingeprijst zijn maar nog niet het volledige plaatje. Er is nog een hele weg te gaan.

Een van de redenen dat het 140% YTD is komt mogelijk door al de aandacht in de media en de politiek. Voor 2018 was dit niet zo een agenda puntje. Nu zie je het een aantal keren per week in de FD e.d.
Dit is geen aandeel in een bedrijf o.i.d.; De EU bepaald wat de spelregels zijn, zij bepalen het aanbod, en de vraag die wordt bepaald door iedereen die onder het systeem valt. Wat dus overeen komt met industrie, luchtvaart, enegiecentrales etc...

Klimaatverandering is een issue; dat gaat geld kosten; het raamwerk is in 2015 in parijs getekend; en we liggen nog niet helemaal op koers. Dus die prijs moet wel omhoog. Als de markt daar zelf niet voor zorgt dan zorgt de politiek daar wel voor (zie EMS systeem b.v.).

Reductie in co2 krijg je in eerste instantie geregeld door andere brandstof te gebruiken. Bijvoorbeeld gas in plaats van kolen. Gas is duurder dan kolen; de co2 prijs moet dus omhoog om hier een neutraal of positief rekensommetje uit te krijgen. Hele processen veranderen is een stap wat daarna pas komt. Dat hangt o.a. vast aan de prijs van co2. Onderstaande infographic geeft een idee van hoe veel co2 certificaten er nog beschikbaar zijn in de komende jaren. Niet erg veel. En we weten allemaal wat vraag en aanbod doet. De vraag blijft min of meer constant en het aanbod gaat dalen. De prijs kan dus alleen maar omhoog. En dat is ook het hele (politieke) doel van dit hele eu emissions trading scheme.

Afbeeldingslocatie: https://www.carbontracker.org/wp-content/uploads/2018/04/CTI_Carbon_Pricing_Infographic4-01.png

[ Voor 16% gewijzigd door Spikeee op 01-12-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dank voor de uitgebreide uitleg. Waar past Shell in dit plaatje, zoals eerder aangegeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spikeee
Aikon schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:50:
Dank voor de uitgebreide uitleg. Waar past Shell in dit plaatje, zoals eerder aangegeven?
Zie morningstar beleggingsdoelstelling:
ETFS Carbon (CARB) is designed to enable investors to gain a total return exposure to movements in the price of ICE Futures' European Carbon emissions allowance futures contracts ("ICE ECX CFI EUA futures contracts") plus a collateral yield. The exposure is obtained through fully funded uncollateralised swaps with Shell Trading Switzerland AG, a member of the Royal Dutch Shell Group. CARB is an exchange traded commodity ("ETC"). Its securities can be created and redeemed on demand by authorised participants and traded on exchange just like shares in a company.

https://www.shell.com/business-customers/trading-and-supply/trading/about-shell-trading.html
Voor zover ik het begrijp doet shell trading alle inkoop / verkoop van alles wat shell zelf nodig heeft.
Our aim is to create value for Shell’s shareholders, customers and counterparties across the globe by forging successful partnerships that generate mutually beneficial commercial opportunities.
Die co2 certificaten zijn normaal gezien niet vrij verhandelbaar. Een partij als Shell(trading) kan hier wel aan komen. En deze zijn dus via via voor de gewone man beschikbaar geworden.

[Speculatie] Het zou mij niet verbazen dat wat (ex) topmannen / rijke mensen hier aan mee willen profiteren. En dat een paar van die lui deze etf gecreëerd hebben. En dat deze openbaar is om schijn van insider trading / belangenverstrengelingte voorkomen want jah ... iedereen kan het kopen ;) [/Speculatie]

[ Voor 39% gewijzigd door Spikeee op 01-12-2018 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Eigenlijk ga je met die CO2 certificaten short op onze planeet.

Twee uiterste scenario’s: we halen al onze uitstoottargets (planeet gered) en de certificaten worden waardeloos, want er is toch nauwelijks uitstoot meer. Of de planeet gaat er aan dankzij alle uitstoot, maar je hebt wel een dikke winst op je certificaten (joepie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIM
  • Laatst online: 19:54

CIM

[Speculatie] Het zou mij niet verbazen dat wat (ex) topmannen / rijke mensen hier aan mee willen profiteren. En dat een paar van die lui deze etf gecreëerd hebben. En dat deze openbaar is om schijn van insider trading / belangenverstrengelingte voorkomen want jah ... iedereen kan het kopen ;) [/Speculatie]
Nou, uiteraard wordt er met een zeer illiquide handel van CO2 extreem gespeculeerd door alle exchange members op ICE-ENDEX en EEX. Enkele dubbeltjes prijsbeweging is het verschil tussen een stilstaande centrale of een enorme commissie voor de trader.....

En ja, er is ook flink mee gesjoemeld in het verleden via BTW-fraude. Google maar eens op "ETS VAT fraud".

Mocht je als particulier willen handelen met CO2: ik wens je veel succes. Het is een enorm complexe markt, waarin fundamentele marktkennis onontbeerlijk is. Het is beter te doen als onderdeel van een portfolio met productie en levering in combinatie met een risicoprofiel. Dan nog is het bijzonder lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
oscar82 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:53:

Twee uiterste scenario’s: we halen al onze uitstoottargets (planeet gered) en de certificaten worden waardeloos, want er is toch nauwelijks uitstoot meer. Of de planeet gaat er aan dankzij alle uitstoot, maar je hebt wel een dikke winst op je certificaten (joepie).
Dat is wel erg negatief bekeken. Je kan het ook zien als een ‘hedge’ tegen klimaatverandering. Je bent al ‘long’ de planeet met je eigen leven. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Workaholic schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:39:
Wel belangrijk om een goud ETF te pakken waar ze fysiek goud teruggeven op verzoek anders schiet je er toch weinig mee op? dek je het risico van verlies etc toch nauwelijks tot niet als de beurs zou crashen?
Denk niet dat zoiets bestaat. De essentie is dan ook dat je goud fysiek in handen wilt hebben, en niet aangekocht via een ETF, een bank, of wat dan ook.

Je zult dus zelf op enig moment moeten bepalen hoeveel ongeveer 5% van je vermogen is, dat beschikbaar maken in cash, en dan (online of offline) ergens goud kopen.

Dit is trouwens een erg goed artikel: Wikipedia: Gold as an investment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
Aantal webshops waar ik goede ervaringen mee heb gehad:
1) amsterdamgold.com in Schiphol
2) tov-hazel.com in Rotterdam
3) goldsilver.be in België

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zou persoonlijk ook nooit in “papieren” goud investeren, maar in fysiek goud. Ik zit zelf bij Gold Republic, voornamelijk omdat ze het goud opslaan in zowel Nederland als Zwitserland (waar ik woon).

[ Voor 3% gewijzigd door MaZo op 02-12-2018 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Laatst online: 11:15
2) Bescherming tegen deflatie. Hierbij gaat de waarde van valuta gaat omhoog en mensen sparen en hamsteren in plaats van te consumeren. Dat doen ze met de beste “credits”, dat betekent goud ipv papier. Goud is niemands aansprakelijkheid. Voorbeelden uit de geschiedenis die dit ondersteunen:

Jaren 1658 - 1669 Price index omlaag met 21% Goud’s koopkracht omhoog met 42%
Jaren 1813 - 1851 Price index omlaag met 51% Goud’s koopkracht omhoog met 70%
Jaren 1873 - 1896 Price index omlaag met 45% Goud’s koopkracht omhoog met 82%
Jaren 1920 - 1933 Price index omlaag met 69% Goud’s koopkracht omhoog met 251%
minstens 100 jaar geleden 8)7 hoe relevant is het dan nog? hoe zit het met recentere crashes (2008 ofzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
MaZo schreef op zondag 2 december 2018 @ 08:41:
Ik zou persoonlijk ook nooit in “papieren” goud investeren, maar in fysiek goud. Ik zit zelf bij Gold Republic, voornamelijk omdat ze het goud opslaan in zowel Nederland als Zwitserland (waar ik woon).
Dank voor de tip. Ziet er wel interessant uit vanwege het spaarprogramma en het feit dat je het in het buitenland kan opslaan. Ga dit zeker overwegen in de toekomst.

@Carfanatic Het gaat bij punt 2 om de minder voorkomende deflatie scenario's. De beurscrash van 2008 staat benoemd onder punt 3.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ebia
MaZo schreef op zondag 2 december 2018 @ 08:41:
Maar is dit alsnog niet een 'papieren' investering? Ik bedoel, even van uitgaande dat alles 100% eerlijk verloopt en de juridische constructies om jouw investering als klant te beschermen op orde zijn. Je blijft dan afhankelijk van een andere partij om bij je goudtegoeden te komen, als zoiets al mogelijk is. En volgens mij is dat de hele essentie van het houden van fysiek goud als spreidingsstrategie. Wat als de overheid in een crisis komt en opdracht geeft aan bedrijven zoals Gold Republic om alle tegoeden te bevriezen, of nog erger, af te pakken? Wat als er sprake is van een hyperinflatie en je dus geen valuta maar je fysieke goud nodig hebt? Wat als er een oorlog is, en zoiets alledaags als een koeriersdienst (om je goud te bezorgen) niet meer beschikbaar is. Enzovoorts.

En tenzij je je echt heeul vies rijk bent, lijkt het me ook overbodig om het door een ander te laten regelen. Stel je hebt 2 ton vermogen, en je houdt die 5% regel aan. Dan zul je grofweg dus voor € 10K aan goud moeten bezitten. Dat is een 1 ounce munt of baar (aankoop ca. € 1100) plus een 250 gram baar (aankoop ongeveer € 8780,-). Die laatste heeft de afmeting van grofweg 5x3x1 centimeter. Als je dat slim weet te verstoppen, dan hoef je niet eens te investeren in een kluis (alhoewel dat natuurlijk geen gek idee is). Of je koopt kleinere hoeveelheden en verdeeld dat over diverse plekken.

[ Voor 8% gewijzigd door ebia op 02-12-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Precies, mocht ik ooit goud gaan aanhouden zou ik dat altijd fysiek doen om idd de voordelen van goud tijdens het einde ter tijden te kunnen benutten :P Zou dan ook wat lagere gewichten op voorraad houden anders kan je er nog weinig mee.

Bedenk dat een kluis niet echt tegen diefstal beschermt, tenzij je de kluis helemaal vastmaakt. En, logisch maar toch, goud overleeft een brand prima. 'Gewoon' nooit vertellen aan iemand dat je goud hebt en goed verstoppen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spikeee
oscar82 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:53:

Er zijn partijen die deze certificaten kopen uit protest. Een hogere co2 prijs zorgt dat men eerder overstapt op groene alternatieven. En inderdaad in het ideaale geval dat de co2 uitstoot dermate verminderd wordt dan zal dit certificaat niet veel meer waard zijn. Ik hoop dat ik dat nog meemaak.

Deze studie van oa greenpeace wijst uit dat een hogere co2 prijs nodig is om tot een reductie van uitstoot te verwezelijken. Deze partijen spreken zelfs over een minimumprijs te introduceren. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit een etisch verantwoorde investeering is in de planeet en in jezelf ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Spikeee op 02-12-2018 23:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
ebia schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:40:
Maar is dit alsnog niet een 'papieren' investering?
Helemaal mee eens. Bij een grote etf als GLD ligt je goud ook gewoon in een kluis en GLD is goedkoper, meer liquide en heeft waarschijnlijk ook nog minder counterparty risk.

Als je het hele bankwezen niet vertrouwt leg dan wat goudbaren onder je matras.. Dit soort tussenoplossingen slaan (w.m.b.) nergens op - het is net zo goed papieren goud als een grotere ETF en het is nog veel duurder ook. Het enige bestaansrecht van zo’n toko is dat ze zich beetje richten op het “alu-hoedjes die het niet helemaal snappen”-segment met wat vage marketing over “credit risk” bla bla bla “financial system collapse”. Ik kan je bijna verzekeren dat als de pleuris uitbreekt dit soort kleinere partijen de eerste zijn die in de problemen komen .. Als de helft van de klanten ineens wil uitstappen heb je niks aan hun “terugkoopgarantie”. Kun je je goud beter onder je bed hebben liggen. En ik zou ook liever in GLD zitten dan. Tegen de tijd dat je de grootste, meest verhandelde goud-ETF niet meer kan verkopen liggen de kleinere concurrenten allang plat.

[ Voor 36% gewijzigd door writser op 03-12-2018 00:10 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Oeff... Ik koop braaf elke maand m'n ETFs bij, maar vandaag voelt wel slecht met +3%. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:35
Longcat schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:20:
Oeff... Ik koop braaf elke maand m'n ETFs bij, maar vandaag voelt wel slecht met +3%. :')
Timing the market.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dollar-cost averaging (DCA) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik koop de 28e bij altijd, dus ik heb mazzel dit keer. Sta momenteel weer grofweg op hetzelfde rendement als paar maandjes terug. Ben benieuwd voor hoe lang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Aikon schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:41:
Ik koop de 28e bij altijd, dus ik heb mazzel dit keer. Sta momenteel weer grofweg op hetzelfde rendement als paar maandjes terug. Ben benieuwd voor hoe lang :+
Ik koop tegenwoordig de ene ETF op de 1e handelsdag en de andere twee weken later voor betere spreiding. Vandaag maar gewoon die +3% geaccepteerd. Ondertussen staat mijn portefeuille in de buurt van all-time high qua winst. Psychologie is toch vervelendend... Als de markt hoog sta baal ik vanwege 'duur' moeten kopen en als het daalt baal ik vanwege het verdampen van m'n winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:00
In principe mogen de koersen nu zo laag mogelijk zijn, zolang je niet verkoopt natuurlijk. Blijft natuurlijk wel leuk om te zien dat je positief staat.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21
Longcat schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:49:
[...]

Ik koop tegenwoordig de ene ETF op de 1e handelsdag en de andere twee weken later voor betere spreiding. Vandaag maar gewoon die +3% geaccepteerd. Ondertussen staat mijn portefeuille in de buurt van all-time high qua winst. Psychologie is toch vervelendend... Als de markt hoog sta baal ik vanwege 'duur' moeten kopen en als het daalt baal ik vanwege het verdampen van m'n winst.
Snap ik helemaal, vorige week een aandeel de deur uit gedaan met 60% winst over ~6 maanden, toch voelt het slecht omdat die vandaag op +6% staat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
KW25 schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:29:
In principe mogen de koersen nu zo laag mogelijk zijn, zolang je niet verkoopt natuurlijk. Blijft natuurlijk wel leuk om te zien dat je positief staat.
Ik verkoop op z'n vroegst pas over 15 jaar, dus in principe mag het keihard dalen. Maar ik ben inderdaad niet blij als m'n dagresultaat met een minnetje begint en zeker als het totaal resultaat negatief staat. Het helpt ook niet dat degiro het in felrood laat zien. Als verliezen nou groen waren, zou je jezelf misschien kunnen conditioneren om blij te zijn met verlies. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:15:
[...]

Het helpt ook niet dat degiro het in felrood laat zien. Als verliezen nou groen waren, zou je jezelf misschien kunnen conditioneren om blij te zijn met verlies. 8)7
Ik adblock deze elementen om dit niet in mijn gezicht gedrukt te krijgen. Al is het eigenlijk helemaal geen probleem, ik heb alleen een pensioenrekening bij degiro en doe daar ook zelden transacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:54
Longcat schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:15:
[...]

Ik verkoop op z'n vroegst pas over 15 jaar, dus in principe mag het keihard dalen. Maar ik ben inderdaad niet blij als m'n dagresultaat met een minnetje begint en zeker als het totaal resultaat negatief staat. Het helpt ook niet dat degiro het in felrood laat zien. Als verliezen nou groen waren, zou je jezelf misschien kunnen conditioneren om blij te zijn met verlies. 8)7
Het is natuurlijk niet leuk als je in het begin meteen in het rood staat, maar dat kan helaas gebeuren. Ik was zelf in een achterafgezien slechte tijd ingestapt, en stond een maand nadat ik mijn startinleg had gedaan bijna -10%, en dat vond ik natuurlijk niet zo leuk. Maar omdat het geld was dat ik in principe kon missen, en er in was gestapt voor de langertemijn bleef ik maandelijks inleggen. En dat verlies heb ik nu meer dan goed gemaakt. Het geeft natuurlijk geen garanties, maar hoe langer je nog te gaan hebt hoe groter de kans dat je het weer goed maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Fuelke

Forza Ferrari

Ik zit vandaag in beide extremen :P

ArgenX staat in de groene hoek met +12,69%

GSK & Take Two staan in de rode hoek met -7,62 & -6,67%

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:54
Santee schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:58:
[...]

Snap ik helemaal, vorige week een aandeel de deur uit gedaan met 60% winst over ~6 maanden, toch voelt het slecht omdat die vandaag op +6% staat :+
En om welke reden heb je verkocht? Probeer je te timen?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21
poehee schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:56:
[...]

En om welke reden heb je verkocht? Probeer je te timen?
Niet echt, maar ik ben eigenlijk zoveel mogelijk aan het sparen (pas een jaartje aan het werk) en wil eigenlijk de marktwerking een beetje leren tot ik echt een portefeuille kan gaan opbouwen (duurt waarschijnlijk nog wel een paar jaar).

De markt voelt momenteel voor mij persoonlijk niet heel stabiel aan, al is het vuur tussen de USA en China volgens mij weer redelijk aan het bedaren.
De stock in kwestie volgt trouwens ook erg veel de koers van Apple welke ook erg schommelend is. Ik vond het dus wel mooi geweest en een beetje een 50/50 of de koers over de komende 6 maanden verder groeit of wellicht weer weg zakt, vandaar dat ik heb verkocht.

Ik heb terugkijkend trouwens wel in het absolute dieptepunt ingekocht, dus die timing is wel perfect te noemen. Dat ik nu verkoop op een punt dat niet de top is is niet erg, als het rendement maar hoog is.
Gaat overigens wel over kleine bedragen (helaas) dus in absolute winst is het alsnog geen bal O-)

Verder hoop ik dat TOM2 een goed bod krijgt op overname. Ben daar ook ingestapt op ~6,10 euro 1.5e maand terug en bij elk nieuwsitem over de overname komen er wel enkele procenten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
AEX/Nasdaq/... zijn min of meer zijwaarts aan het gaan, grof gesteld. Prima. Wat onzekerheid met trade-war en richting het einde gaan van de cycle, long/short term interest verschil, allemaal duidelijk.

Maar als ik iets verder kijk zie ik echt grote bedrijven al tegen -25% (ongeveer hele faang om iets te noemen) tot de -50% gaan (van nvidia/micron/continental/..), evenals kleinere indices (AMX -20%..) en bonds gaan juist omhoog (zoals US/DE).

Grote namen vallen als een baksteen, kleinere indices ook, maar de grotere indices lijken dit nog niet mee te krijgen. Wat is dat toch op de beurs.. ik kan mn vinger er maar niet echt op leggen.
Is het toeval dat juist degene die ik nu volg laag staan (want tja, zoek tenslotte interessante koopjes) en daardoor een soort observer-bias optreedt, of hebben jullie hier een ander idee bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:35
Ik noem dat sentiment. Ik heb zelf Wessanen en BAM die echt grote klappen hebben gekregen, ook tegenvallende omzetten en lagere resultaten (BAM vooral het schip in met de Zeesluis), maar de orderboeken blijven goed gevuld. Dus continuiteit.
Dan heb je een paar analisten die een extreem bijgesteld koersdoel afgeven en blijkbaar reageerd de markt daar heel sterk op, +/- 7% op een dag. Ik begrijp niet dat bijna wekelijks een nieuwe opdracht wordt gescoord door BAM, waarbij de hogere kostprijzen aannemelijk zijn ingecalculeerd, toch een significante daling veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Laatst online: 18:54
Xanaroth schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:16:
AEX/Nasdaq/... zijn min of meer zijwaarts aan het gaan, grof gesteld. Prima. Wat onzekerheid met trade-war en richting het einde gaan van de cycle, long/short term interest verschil, allemaal duidelijk.

Maar als ik iets verder kijk zie ik echt grote bedrijven al tegen -25% (ongeveer hele faang om iets te noemen) tot de -50% gaan (van nvidia/micron/continental/..), evenals kleinere indices (AMX -20%..) en bonds gaan juist omhoog (zoals US/DE).

Grote namen vallen als een baksteen, kleinere indices ook, maar de grotere indices lijken dit nog niet mee te krijgen. Wat is dat toch op de beurs.. ik kan mn vinger er maar niet echt op leggen.
Is het toeval dat juist degene die ik nu volg laag staan (want tja, zoek tenslotte interessante koopjes) en daardoor een soort observer-bias optreedt, of hebben jullie hier een ander idee bij?
De Noord-Amerikaanse beurs stond al tijden (te) hoog gewaardeerd, dus was dat een kwestie van tijd voordat het zou kelderen. Wat mij vooral verbaast is alle speculatie op de aandelen. Een deel van mijn portefeuille bestaat uit Noord-Amerikaanse aandelen, en die schieten zo'n beetje dagelijks van positief naar negatief. Dat is al sinds augustus zo. Je kunt er donder op zeggen als het twee dagen in de plus staat dat het daarna een week lang in de min staat. Volgens mij zijn de legio beleggers die nu (relatief) laag bijkopen, en bij de eerst volgende stijging meteen weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik heb met mijn spaargeld inmiddels een aardige positie opgebouwd in Vanguard World bij De Giro.

Wat vinden jullie een goede 2e ETF die ik kan opbouwen? Graag met redenering.

Achtergrond: geld voorlopig niet nodig (>10 jaar). Weinig verstand van beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:00
Emerging market wellicht?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Philflow schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:48:
Ik heb met mijn spaargeld inmiddels een aardige positie opgebouwd in Vanguard World bij De Giro.

Achtergrond: geld voorlopig niet nodig (>10 jaar). Weinig verstand van beleggen.
Waarom zou je een tweede ETF willen? Zonder die context kan ik je eigenlijk niets aanbevelen. Met world zit je al vrij goed gespreid. Zou je nóg meer spreiding willen, dan kan je naar Emerging Markets of Frontier Markets kijken. Je zit dan in nog meer landen belegd. Als je dit gewogen naar marktkapitalisatie wil hebben, moet je spelen met je verhouding inleg in EM.

Mocht je een overweighting willen hebben in een bepaalde sector, koop dan een ETF voor de betreffende sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

EM zit al voor ~10% in VWRL.

Ik zou IEAG (ishares bonds) erbij nemen om samen met je cash een three-fund-portfolio te vormen. Het percentage van cash+bonds samen zou ik wel altijd (veel) kleiner houden dan VWRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Longcat schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:56:
[...]
Waarom zou je een tweede ETF willen? Zonder die context kan ik je eigenlijk niets aanbevelen. Met world zit je al vrij goed gespreid. Zou je nóg meer spreiding willen, dan kan je naar Emerging Markets of Frontier Markets kijken. Je zit dan in nog meer landen belegd. Als je dit gewogen naar marktkapitalisatie wil hebben, moet je spelen met je verhouding inleg in EM.
Ik dacht voor de spreiding idd. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Betaal je belasting over je rendement in de vs of haalt je broker die terug? Wellicht kun je daar nog wat optimalisatie in maken.

2 soortgelijke aandelen eft's is natuurlijk geen vorm van spreiding of diversifcatie. Je kan onderzoeken of je in iets anders dan aandelen wilt investeren om zo meer te spreiden.

Ook voor grondstoffen, vastgoed en obligaties zijn er fondsen met vormen van spreiding. Je kan ook cash verzamelen om zo in geval van prijsdaling meer in te kunnen kopen.

Als je perce meer spreiding wil in aandelen en je hebt nu een wereldfonds zou je kunnen kiezen voor fondsen met de focus op opkomende landen of juist europa.

Toevoeging: de broker die je gebruikt heeft lage kosten, maar leent je aandelen ook uit (aan zichzelf).
Bij Degiro wordt het uitlenen van effecten standaard gedaan. Degiro is daarbij altijd de tegenpartij en stelt 104% collateraal beschikbaar. Er kan daarom pas schade voor de klant ontstaan op het moment dat zowel de inlenende partij als Degiro failliet gaan. Daarbij is de schade voor de klant beperkt tot het verschil in waarde tussen de uitgeleende effecten en het collateraal. Wanneer u niet wilt dat uw effecten worden uitgeleend kunt u ook kiezen voor het Custody profiel. Kosten en handelsmogelijkheden zijn dan wel minder gunstig. Bron

[ Voor 39% gewijzigd door 3x3 op 05-12-2018 19:39 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51

Ik zou zelf voor de AEX gaan. Omdat:
A ) hoog dividend index, met 0% dividend lekkage. En;
B ) leuk om te volgen met allemaal bekende bedrijven

Zou het niet met een al te hoge weging doen, maar 10% naast de VWRL is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dit. Wat meer in bonds stoppen zou ook geen slecht idee zijn met mogelijk naderende crash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39

Wil je meer of minder risico dan je nu hebt? Graag met redenering.

Sorry, misschien flauw maar je gaat allerlei verschillende antwoorden krijgen maar je moet toch zelf even wat meer nadenken. Het is anders net als je geld zonder verdere vragen aan een adviseur geeft en hem/haar dan de schuld geeft als dingen niet goed gaan.

Wat is je doel met de extra ETF? Wil je min of meer zelfde risicoprofiel of wil je evt meer risico nemen met een hogere verwacht rendement of vice versa?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Chief schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:19:
[...]

Wil je meer of minder risico dan je nu hebt? Graag met redenering.
Terechte vraag. Ik heb er zelf te weinig verstand van. Ik zou me er eigenlijk meer in moeten verdiepen maar dat komt er niet van. De urgentie lijkt er niet te zijn.

Ik zou eigenlijk al blij zijn met een rendement van 5%. Aangezien dat met sparen niet kan ben ik in de ETFs gestapt.

De reden dat ik er een andere ETF bij dacht te kopen is omdat ik mij heb laten vertellen dat wat spreiding beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Komt die bearmarket nu eindelijk? Intraday een nieuwe year-low. Goed voor de VRH! :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Philflow schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:05:
[...]

Ik dacht voor de spreiding idd. Thanks.
De spreiding zit al in de VWRL .. Als je een AEX etf gaat kopen wordt je portfolio juist geconcentreerder. Shell, Unilever, ING etc. zitten ook al in VWRL en daar koop je dan alleen maar meer van.

Als je meer risico wil lopen kun je bijv. emerging markets bijkopen of iets anders speculatief (grondstoffen, social media ETF's, whatever). Als je wat minder risico wil lopen kun je een ETF met obligaties bijkopen (maar je kan je afvragen of dat meerwaarde heeft t.o.v. een deposito bij je bank).

Je spreiding is al prima. Je moet bij spreiding niet denken 'wat heb ik voor ETF's?' maar 'wat zit er in mijn ETF's?' en in jouw geval zijn dat bijna alle grote bedrijven die wereldwijd gelist zijn. Als ik je posts zo lees heb je niet echt een helder idee wat je wil en ik zou dan zeggen: ga gewoon door met hetzelfde: VWRL blijven kopen. Is nooit verkeerd.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:13
Longcat schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:42:
Komt die bearmarket nu eindelijk? Intraday een nieuwe year-low. Goed voor de VRH! :')
Ik heb deze weer mijn ETF-bijkoopmoment maar ik wilde wachten tot volgende week als de Brexit-plannen bekend worden gemaakt in de hoop om 'toevallig' wat op een laag moment te kopen. Maar misschien vandaag al de helft uitvoeren. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:24
Pimmeh schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:06:
[...]

Ik heb deze weer mijn ETF-bijkoopmoment maar ik wilde wachten tot volgende week als de Brexit-plannen bekend worden gemaakt in de hoop om 'toevallig' wat op een laag moment te kopen. Maar misschien vandaag al de helft uitvoeren. O-)
Same here. Ondanks dat time in the market > timing the market is, heb ik toch de neiging om m'n cash buffer te verkleinen wanneer alles zo in het rood staat. De economie groeit nog behoorlijk, dus bang voor een bear market ben ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Meestal herstelt de markt wel licht na zo'n verlies dag als maandag. 3% eraf, 1% erbij.
Dat het vandaag weer flink lager opent (gisteren dicht) is geen goed teken.

De reden is dat heel veel grote fondsen reageren op de bond yield reversal. Dat heeft meer impact dan een domme Trump tweet die iedereen een dag later weer is vergeten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Pimmeh schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:06:
[...]

Vandaag een flink verlies gepakt.. :/ Maar that's part of the game en met een lang horizon moet het uiteindelijk goedkomen hoop ik ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Workaholic op 06-12-2018 16:37 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

writser schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:45:
[...]
De spreiding zit al in de VWRL .. Als je een AEX etf gaat kopen wordt je portfolio juist geconcentreerder. Shell, Unilever, ING etc. zitten ook al in VWRL en daar koop je dan alleen maar meer van.
Dat begrijp ik, maar als je AEX koopt koop je toch allerlei bedrijven erbij die niet in VWRL zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:30
Philflow schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:48:
[...]

Dat begrijp ik, maar als je AEX koopt koop je toch allerlei bedrijven erbij die niet in VWRL zitten?
Zeker, maar Shell, ING en Unilever is samen misschien wel 40% van de hele AEX. Geen zin het op te zoeken, maar volgens mij zit > 50% van de AEX qua gewicht gewoon in VWRL.

Kortom, zoveel extra bedrijven koop je er niet bij....

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:28
BiLLY_daKid schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:59:
Ik noem dat sentiment. Ik heb zelf Wessanen en BAM die echt grote klappen hebben gekregen, ook tegenvallende omzetten en lagere resultaten (BAM vooral het schip in met de Zeesluis), maar de orderboeken blijven goed gevuld. Dus continuiteit.
Dan heb je een paar analisten die een extreem bijgesteld koersdoel afgeven en blijkbaar reageerd de markt daar heel sterk op, +/- 7% op een dag. Ik begrijp niet dat bijna wekelijks een nieuwe opdracht wordt gescoord door BAM, waarbij de hogere kostprijzen aannemelijk zijn ingecalculeerd, toch een significante daling veroorzaken.
Vandaag ook een topdag voor ze.... Bijna all-time low

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Panzer_V @Philflow
Misschien interessanter om een MSCI World Small Cap ETF te kopen? Die zou aandelen moeten bevatten die niet in de MSCI World ETF's zitten. Geen idee of deze aangekocht kan worden via degiro.

EDIT: simpele search bij degiro levert het volgende op
iShares MSCI World Small Cap
IE00BF4RFH31

Verhandeld op de Xetra beurs (15 min vertraagd) en volume van vrijwel niks. Spread is wel weer goed te doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Longcat op 06-12-2018 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Laat maar lekker hard doordalen deze maand, beter dan zo'n eindejaarsrally.
Scheelt tenminste weer belasting zo tegen het eind van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Longcat schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:15:
@Panzer_V @Philflow
Misschien interessanter om een MSCI World Small Cap ETF te kopen? Die zou aandelen moeten bevatten die niet in de MSCI World ETF's zitten. Geen idee of deze aangekocht kan worden via degiro.

EDIT: simpele search bij degiro levert het volgende op
iShares MSCI World Small Cap
IE00BF4RFH31

Verhandeld op de Xetra beurs (15 min vertraagd) en volume van vrijwel niks. Spread is wel weer goed te doen.
Let op: De hierboven genoemde ETF zit niet in de kernselectie. Ik heb in de kernselectie en de volgende ETF gevonden:
LU1598689153
Lyxor MSCI EMU Small Cap

- €250 per aandeel, kan regelmatig aankopen bemoeilijken
- Volume érg laag, vandaag zo’n 25-30k
- Spread weet ik niet, maar zal vrij groot zijn verwacht ik
- kosten 0,40% per jaar
- In tegenstelling tot de eerder genoemde ETF is deze alleen voor small caps in Europa

Ik ben er nog niet uit of ik hierin zou willen beleggen. Small caps spreken me wel aan, maar ik heb wel wat nodig uit de kernselectie vanwege relatief kleine inleg. Morgen maar eens kijken hoe de spread is. Laag volume kan ik mee leven, maar als de spread groot is dan haak ik af. Tips en aanvullingen zijn van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58

Kid Buu

Huh, Pietje?

Het Fantoom schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:47:
Laat maar lekker hard doordalen deze maand, beter dan zo'n eindejaarsrally.
Scheelt tenminste weer belasting zo tegen het eind van het jaar.
Maar met die redenatie zou je elk jaar wel willen dat ie omlaag gaat. Waar blijft dan je rendement?

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Kid Buu schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:47:
[...]

Maar met die redenatie zou je elk jaar wel willen dat ie omlaag gaat. Waar blijft dan je rendement?
Hij bedoelt even een dip aan het eind van het jaar, zodat het peilvermorgen laag uitkomt, daarna weer up de rest van het jaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Daar hoop ik ook al jaren op. Maar als de beurs werkelijk jaarlijks dat gedrag gaat vertonen (een beginjaar rally ipv eindejaar rally) wordt het peilmoment vast naar 1 juli verplaatst...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chief
Philflow schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:40:
[...]

Terechte vraag. Ik heb er zelf te weinig verstand van. Ik zou me er eigenlijk meer in moeten verdiepen maar dat komt er niet van. De urgentie lijkt er niet te zijn.

Ik zou eigenlijk al blij zijn met een rendement van 5%. Aangezien dat met sparen niet kan ben ik in de ETFs gestapt.

De reden dat ik er een andere ETF bij dacht te kopen is omdat ik mij heb laten vertellen dat wat spreiding beter is.
Fair enough al vind ik het persoonlijk best link dat mensen beleggen met "weinig verstand" over het onderwerp of waarin ze beleggen. Waarom heb je voor de Vanguard World gekozen? Niet omdat dit misschien een slechte keuze is maar ik ben benieuwd.

Dit fonds belegt in aandelen wereldwijd met een zwaartepunt naar de VS (55%) en je hebt al een behoorlijk geografische spreiding. Het fonds belegt in meer dan 8,000 verschillende bedrijven (benchmark overigens in 250 minder) dus verdere spreiding naar individuele aandelen helpt niet meer m.b.t. diversificatie.

Met dit fonds heb je al 9% van je beleggingen in Emerging Markets, opkomende landen zeg maar. Beleggen in aandelen in deze markten brengen hoger risico met zich mee maar tevens een hoger verwacht rendement. Dat zie je bijvoorbeeld hier: https://www.msci.com/docu...6e-4b4c-8ea4-43fcb5bd6523 waar het historisch rendement op de MSCI World lager ligt dan de MSCI Emerging Markets maar dat de volatiliteit van de laatstgenoemde hoger ligt. Rendement en risico (uitgedrukt in volatiliteit) gaan hand in hand: hoe hoger het verwacht rendement, hoe hoger het risico doorgaans is.
Remember: risk free return does not exist, risk without return does!

Door de relatief grote positie naar de VS is het rendement van het VG World fonds sterker afhankelijk van wat er in de VS, en dus ook de USD, gebeurt. Als het niet onwaarschijnlijk is dat je later in Europa gaat rentenieren zou je wellicht een aandelenfonds kunnen toevoegen dat op Europa is gericht zodat je totale portefeuille minder afhankelijk is van de USD.

Overweeg ook om een fonds in staatsobligaties met hoge kredietwaardigheid toe te voegen. Het verwacht rendement is nu vrij laag maar als je maar consequent bijkoopt, net zoals je dat bij je aandelen doet, dan gaat het verwacht rendement ook omhoog naarmate rente stijgt - en vice versa natuurlijk!

De staatsobligaties zijn dan in eerste instantie ook niet om heel veel verwacht rendement toe te voegen, het verlaagt zelfs het verwacht rendement van je totale portefeuille MAAR staatsobligaties bieden bescherming tegen sterke dalingen in de aandelenmarkten.

Zie bijvoorbeeld hier: http://pages.stern.nyu.ed...e/datafile/histretSP.html
Dit is een dataset van de VS maar dit geeft de strekking weer wat ik bedoel. In de grafiek hieronder zie je het rendement van S&P500 (aandelen) in een jaar in het blauw en het rendement op de 10-jarige staatsobligatie in datzelfde jaar in het oranje:

Graph

Zoals je ziet zijn de rendementen van de US Treasury tegenover gesteld aan de aandelenrendementen in de jaren waar er een heel slecht aandelenrendement is.

Resumerend: met een combinatie van aandelenfondsen en staatsobligatiefondsen verlaag je het risico maar ook het verwacht rendement van je totale portefeuille.

En zoals altijd geldt ook hier: garantie tot aan de voordeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
dcl! schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:37:
Daar hoop ik ook al jaren op. Maar als de beurs werkelijk jaarlijks dat gedrag gaat vertonen (een beginjaar rally ipv eindejaar rally) wordt het peilmoment vast naar 1 juli verplaatst...
Hehe. Als Nederlanders al hun aandelen er uit trappen eind december en in januari weer terug kopen zijn er genoeg partijen in een ander belastingregime die die aandelen wel een paar dagen op de plank willen leggen voor een procentje winst. Zo’n enorme move vanwege belastingredenen gaat nooit gebeuren, wordt meteen opgevangen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Philflow schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:48:
[...]

Hoeveel aandelen zitten er in de AEX? Hoeveel daarvan zitten ook in de VWRL?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Longcat schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:56:
[...]

Let op: De hierboven genoemde ETF zit niet in de kernselectie. Ik heb in de kernselectie en de volgende ETF gevonden:
LU1598689153
Lyxor MSCI EMU Small Cap

- €250 per aandeel, kan regelmatig aankopen bemoeilijken
- Volume érg laag, vandaag zo’n 25-30k
- Spread weet ik niet, maar zal vrij groot zijn verwacht ik
- kosten 0,40% per jaar
- In tegenstelling tot de eerder genoemde ETF is deze alleen voor small caps in Europa

Ik ben er nog niet uit of ik hierin zou willen beleggen. Small caps spreken me wel aan, maar ik heb wel wat nodig uit de kernselectie vanwege relatief kleine inleg. Morgen maar eens kijken hoe de spread is. Laag volume kan ik mee leven, maar als de spread groot is dan haak ik af. Tips en aanvullingen zijn van harte welkom!
Oef! Spread is huge... Op dit moment staat de bied op 251.68 en de laat op 253.17, dus een spread van ong 1.50 (0.6%)! Vraag me ernstig af of dit, samen met het lage volume en de hogere TER, het wel waard is om in te beleggen. Het biedt wat extra spreiding naast m'n MSCI WORLD en MSCI EM ETFs, maar wel tegen een flinke prijs. Ik ga degiro mailen of ik er niet eentje over het hoofd heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Ermmmmhhh. What did you expect for a small cap fund?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Chief schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:27:
Ermmmmhhh. What did you expect for a small cap fund?!
IE00B3VWMM18: spread 0.14%
IE00BF4RFH31: spread 0.23%
FR0010900076: spread 0.38%

Ik had verwacht dat de spread lager zou zijn. }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
DJSC zit ook in de kernselectie (IE00B02KXM00). Een soortgelijk alternatief en een stuk meer liquide.

@Chief: een fonds zelf kan best krap gesteld zijn, ook al zijn de onderliggende aandelen illiquide. Zie bijvoorbeeld bovenstaand fonds. Als er maar genoeg handel is. Over het algemeen zullen small-cap ETF's iets hogere spreads hebben omdat er gewoon minder handel in is maar een 0.6% spread op de gegeven ETF lijkt mij ook veel te wijd - kwestie van weinig volume en geen incentives voor market makers om hun best te doen ..

[ Voor 9% gewijzigd door writser op 07-12-2018 10:42 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:40:
DJSC zit ook in de kernselectie (IE00B02KXM00). Een soortgelijk alternatief en een stuk meer liquide.

@Chief: een fonds zelf kan best krap gesteld zijn, ook al zijn de onderliggende aandelen illiquide. Zie bijvoorbeeld bovenstaand fonds. Als er maar genoeg handel is. Over het algemeen zullen small-cap ETF's iets hogere spreads hebben omdat er gewoon minder handel in is maar een 0.6% spread op de gegeven ETF lijkt mij ook veel te wijd - kwestie van weinig volume en geen incentives voor market makers om hun best te doen ..
Ik had deze nét gevonden met een wat uitgebreidere zoektocht. Inderdaad een beter alternatief:
- Spread wisselend, maar richting de 0.10-0.20%
- TER 0.40% (best acceptabel)
- Kernselectie
- Volume wel vrij laag
- Prijs per aandeel stuk lager dan die van Lyxor (fijn voor kleinere periodieke bijdrages)
- 'helaas' ook alleen in Europese smallcaps ipv wereldwijd

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 07-12-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Chief schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 02:33:
[...]

Fair enough al vind ik het persoonlijk best link dat mensen beleggen met "weinig verstand" over het onderwerp of waarin ze beleggen. Waarom heb je voor de Vanguard World gekozen? Niet omdat dit misschien een slechte keuze is maar ik ben benieuwd.

Dit fonds belegt in aandelen wereldwijd met een zwaartepunt naar de VS (55%) en je hebt al een behoorlijk geografische spreiding. Het fonds belegt in meer dan 8,000 verschillende bedrijven (benchmark overigens in 250 minder) dus verdere spreiding naar individuele aandelen helpt niet meer m.b.t. diversificatie.

Met dit fonds heb je al 9% van je beleggingen in Emerging Markets, opkomende landen zeg maar. Beleggen in aandelen in deze markten brengen hoger risico met zich mee maar tevens een hoger verwacht rendement. Dat zie je bijvoorbeeld hier: https://www.msci.com/docu...6e-4b4c-8ea4-43fcb5bd6523 waar het historisch rendement op de MSCI World lager ligt dan de MSCI Emerging Markets maar dat de volatiliteit van de laatstgenoemde hoger ligt. Rendement en risico (uitgedrukt in volatiliteit) gaan hand in hand: hoe hoger het verwacht rendement, hoe hoger het risico doorgaans is.
Remember: risk free return does not exist, risk without return does!

Door de relatief grote positie naar de VS is het rendement van het VG World fonds sterker afhankelijk van wat er in de VS, en dus ook de USD, gebeurt. Als het niet onwaarschijnlijk is dat je later in Europa gaat rentenieren zou je wellicht een aandelenfonds kunnen toevoegen dat op Europa is gericht zodat je totale portefeuille minder afhankelijk is van de USD.

Overweeg ook om een fonds in staatsobligaties met hoge kredietwaardigheid toe te voegen. Het verwacht rendement is nu vrij laag maar als je maar consequent bijkoopt, net zoals je dat bij je aandelen doet, dan gaat het verwacht rendement ook omhoog naarmate rente stijgt - en vice versa natuurlijk!

De staatsobligaties zijn dan in eerste instantie ook niet om heel veel verwacht rendement toe te voegen, het verlaagt zelfs het verwacht rendement van je totale portefeuille MAAR staatsobligaties bieden bescherming tegen sterke dalingen in de aandelenmarkten.

Zie bijvoorbeeld hier: http://pages.stern.nyu.ed...e/datafile/histretSP.html
Dit is een dataset van de VS maar dit geeft de strekking weer wat ik bedoel. In de grafiek hieronder zie je het rendement van S&P500 (aandelen) in een jaar in het blauw en het rendement op de 10-jarige staatsobligatie in datzelfde jaar in het oranje:

[Afbeelding: Graph]

Zoals je ziet zijn de rendementen van de US Treasury tegenover gesteld aan de aandelenrendementen in de jaren waar er een heel slecht aandelenrendement is.

Resumerend: met een combinatie van aandelenfondsen en staatsobligatiefondsen verlaag je het risico maar ook het verwacht rendement van je totale portefeuille.

En zoals altijd geldt ook hier: garantie tot aan de voordeur :)
Dank voor de goede info! Ik zit nu ook voor 100% in VWRL en ik overweeg juist door de hoeveelheid aandelen in Amerika wat extra spreiding te zoeken. Ik neig nu naar obligaties of goud. Obligaties zou volgens mijn onderzoek uiteindelijk mijn rendement op jaarbasis wat kunnen verlagen - maar hopelijk wel wat meer evenwicht kunnen geven bij slechte ontwikkelingen in de US. Goud idem dito (denk ik) als ze maar bij een val van de beurs uitbetalen in fysiek goud.

Hoe kijk jij naar deze aanpak?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Workaholic schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:52:
[...]

Dank voor de goede info! Ik zit nu ook voor 100% in VWRL en ik overweeg juist door de hoeveelheid aandelen in Amerika wat extra spreiding te zoeken. Ik neig nu naar obligaties of goud. Obligaties zou volgens mijn onderzoek uiteindelijk mijn rendement op jaarbasis wat kunnen verlagen - maar hopelijk wel wat meer evenwicht kunnen geven bij slechte ontwikkelingen in de US. Goud idem dito (denk ik) als ze maar bij een val van de beurs uitbetalen in fysiek goud.

Hoe kijk jij naar deze aanpak?
Als je jong bent (en/of nog veel jaren te gaan tot verkopen van je portefeuille) heb je imo weinig te zoeken in obligaties. Volatiliteit maakt veel minder uit dan absoluut rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
@Workaholic kijk eens naar het jaarlijkse rendement van goud over de afgelopen 16 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://goldprice.org/charts/history/gold-price-performance_x.png?1234925687

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:23

page404

Website says no

Lud0v1c schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:28:
@Workaholic kijk eens naar het jaarlijkse rendement van goud over de afgelopen 16 jaar.

[Afbeelding]
Ik heb moeite om deze tabel te ontcijferen. Hoe moet ik dit lezen?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:11
Vind deze grafiek toch duidelijker:
https://www.macrotrends.n...old-prices-100-year-chart

Wat ik zelf vooral zie is dat je voor goud over de laatste 100 jaar verschillende periodes kan cherry-picken om aan te tonen dat goud steeds in waarde zal stijgen, maar net zo goed lange periodes waar je niets verdient.
(Extreem geval: kocht je in 1980, stond je nu op -40% na inflatie)

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inderdaad, geheel toevallig begint die tabel zo ongeveer op het dieptepunt van de goud koers. Want met die grafiek, als we een meer random 25 jaar pakken als termijn, komen we uit op 2.5% rendement per jaar. En die is nog echt niet uitgekozen als de slechts mogelijke termijn voor goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

In mijn ogen dempt goud vooral volatiliteit omdat het geen correlatie heeft met aandelen.
Daarom hoef ik tijdens mijn opbouwfase geen goud. Een beetje risico en (hopelijk opwaartse) volatiliteit is nu juist goed.
Maar als ik ooit echt afhankelijk wordt van een jaarlijkse 4% onttrekking, dan zou ik goud wel voor zo'n 20% aan mijn portfolio toevoegen. Voor gemoedsrust en als hedge tegen een crisis of gewoon pech met je startdatum (zie discussie over sequence-of-returns risk hierboven). Het percentage aandelen zou ik dan terugschroeven van zo'n 60% naar 40% van de totale portefeuille. Dus vrij defensief in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 122% gewijzigd door Cocytus op 04-09-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game Error
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 13:13
Kan iemand mij adviseren bij welke bank of broker ik het goedkoopst kan beleggen indexfondsen (van bijvoorbeeld Vangaurd) tegen zo laag mogelijle beheerkosten? Ik weet dat Binck een kleine beheervergoeding bovenop het fonds vraagt. Zijn er goedkopere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Portefeuille groeit een stuk sneller dan de rest van m'n vermogen omdat ik vrij veel inleg in m'n beleggersrekening. Het is nog een beetje wennen dat de winsten en verliezen dan ook hard groeien :') :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RlgE5Vt.png
Game Error schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:52:
Kan iemand mij adviseren bij welke bank of broker ik het goedkoopst kan beleggen indexfondsen (van bijvoorbeeld Vangaurd) tegen zo laag mogelijle beheerkosten? Ik weet dat Binck een kleine beheervergoeding bovenop het fonds vraagt. Zijn er goedkopere?
Bij degiro kun je een groot aantal index trackers (waaronder Vanguard) 1x per maand 'gratis' (geen transactiekosten) aankopen. Er worden geen beheerkosten in rekening gebracht door degiro, maar uiteraard wel door de fondsuitvoerder. Je betaalt alleen 1x 2.50 per beurs waarop je handelt (bijvoorbeeld Euronext Parijs). Je kan de lijst vinden als je zoekt op 'degiro kernselectie'.

[ Voor 61% gewijzigd door Longcat op 09-12-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game Error
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 13:13
Ik heb inderdaad een degiro account, ik geloof alleen dat degiro maar een beperkt aanbod aan beleggingsfondsen heeft (ik zoek geen etfs momenteel). Zijn er andere aanbieders die een breder aanbod qua fondsen hebben (en dan vooral van VG)?

[ Voor 5% gewijzigd door Game Error op 09-12-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Game Error schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:27:
Ik heb inderdaad een degiro account, ik geloof alleen dat degiro maar een beperkt aanbod aan beleggingsfondsen heeft (ik zoek geen etfs momenteel). Zijn er andere aanbieders die een breder aanbod qua fondsen hebben (en dan vooral van VG)?
Waarom ben je op zoek naar een beleggingsfonds (heeft degiro idd ook een aantal van) i.p.v. ETF? Je geeft aan een index te willen volgen. Dit kan heel goed met ETFs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Laatst online: 15-09 13:00
Ik zou binnenkort ook graag een deel van mijn geld willen investeren echter zegt mijn gevoel dat we een lange periode een zijwaartse lijn zullen gaan zien in de meeste gespreide ETFs. Er zou dus eerst nog een stuk afmoeten wil ik hierin stappen.

Nu las ik vandaag een leuk stuk over het beleggen in kleine goudmijn ETFs zou graag wat meningen horen het klinkt goed en logisch: https://goudmijnen.beursman.nl

ETF: https://www.morningstar.com/etfs/arcx/gdxj/betaquote.html

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Gerry1982 ik zou erg oppassen met die website. Ik heb het idee dat er enkel succesverhalen gepost worden, alle verliezen genegeerd worden en het doel vooral ligt op mensen overhalen de abonnementen af te nemen.

Vraag jezelf af, is hij de enige die deze informatie heeft? Waarom zou hij als enige weten dat dit een goede deal is? Weet jij wat de situatie van goudmijnen is en wat ze zullen gaan doen? Je gaat investeren op het woord van een enkel persoon die enkel anoniem informatie post.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Tsurany schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:23:
@Gerry1982 ik zou erg oppassen met die website. Ik heb het idee dat er enkel succesverhalen gepost worden, alle verliezen genegeerd worden en het doel vooral ligt op mensen overhalen de abonnementen af te nemen.

Vraag jezelf af, is hij de enige die deze informatie heeft? Waarom zou hij als enige weten dat dit een goede deal is? Weet jij wat de situatie van goudmijnen is en wat ze zullen gaan doen? Je gaat investeren op het woord van een enkel persoon die enkel anoniem informatie post.
Bedankt voor je reactie.

Ik snap heel goed dat deze website een commercieel oogpunt heeft.

Echter na het lezen van het hele verhaal + nog wat Google vind ik het toch aantrekkelijk.

Ja, het is een hoog risico maar de kans op een leuke klapper zeg maar +200% is zeker ook aanwezig en alles staat nu toch enorm laag.

Dit Icm met alle financielle onrust lijkt me een stijging van de goudprijs eerder logisch...

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Gerry1982 ik vind je eigen onderbouwing vrij summier en je geeft zelf al aan dat het een hoog risico is. Dit is dan niet langer beleggen maar gokken. En daar is niks mis mee zolang je dit maar goed beseft en dus ook snapt dat de kans dat je nog meer geld verliest flink aanwezig is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
@Tsurany ik besef iig goed dat het risico hoger is dan een vwrl etf maar het mogelijke rendement hiermee op ze minst in verhouding staat.
Het gokken noemen vind ik dan weer niet helemaal kloppen want dan is alles in het leven gokken.

Hier staat misschien goed uitgelegd wat de beweegredenen zijn voor een stijgende periode van de goudprijs:
https://slimbeleggen.com/...aljaar-voor-goud-in-2019/

Ik heb erg veel goede Posts van jou gelezen waarvoor dank dus je mening word erg gewaardeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Gerry1982 het potentieel rendement staat zeker in verhouding tot het risico. Maar jij komt met allerlei, publiekelijk beschikbare, redenen waarom goud het goed gaat doen. Er van uitgaande dat iedereen deze informatie heeft, waarom zou goud dan zo laag geprijsd zijn? Zou niet iedereen deze sites ook lezen, massaal goud gerelateerde ETF's kopen en daarmee de prijs opdrijven?

Ik heb er zelf absoluut geen kennis over, weet niet hoe de wereldeconomie in elkaar zit met betrekking tot goud en heb geen inzicht in de vraag en aanbod van goud op de globale markt. Nu goud ETF's kopen zou betekenen dat ik een grote gok neem, immers ik doe een aankoop op basis van wat anderen zeggen zonder zelf genoeg kennis te hebben om dit op waarde te schatten. Vergeet niet dat er genoeg mensen waren die Bitcoin volledig ophemelde tot iedereen het ging kopen. Bitcoin is de afgelopen maanden keihard onderuit gegaan.

Ik wil ook zeker niet zeggen dat je het niet moet doen, absoluut niet. Als jij denkt dat je het risico kan overzien, het geld beschikbaar hebt en bereid bent dit geld mogelijk (deels) te verliezen dan moet je het gewoon doen. Besef je alleen goed dat mensen die deze informatie verspreiden wellicht andere motieven hebben. Misschien zijn ze al ingestapt en willen ze de prijs opdrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Gerry1982 @Tsurany Een gokje wagen is leuk met max 5-10% van je vermogen. Ik adviseer je niet je volle vermogen te investeren in zo'n specifieke en volatiele ETF. Als die 5 of 10% verdubbeld, dan is dat nog steeds erg leuk. Mocht het niet zo hard gaan, dan zal je je pensioen niet om zeep helpen.

Bovendien, als het klopt wat je zegt en we gaan inderdaad een lange periode van ~0% rendement per jaar tegemoet, dan is dat toch de ideale periode om flink aan te kopen om een grote positie op te bouwen? :)

[ Voor 54% gewijzigd door Longcat op 09-12-2018 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb zelf geld geïnvesteerd in specifieke ETF's (Bitcoin, Ethereum, Silver, Solar,...) maar dit is puur speelgeld. En dit heeft geen van allen zo goed gerendeerd als de VWRL :+

Pagina: 1 ... 51 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.