Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.612 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Carfanatic schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:27:
[...]

Heb onlangs EMIM gekocht, 0,18 aan lopende kosten. Valt buiten de kernselectie maar aankoopkosten stellen natuurlijk ook niets voor.
Voor grotere bedragen valt het inderdaad wel mee. Ik leg maandelijks ong. 500 euro in, en dan vind ik 2 euro en een beetje wel relatief veel. De ETF die ik noemde met 0,25% lopende kosten is 'gratis' dus de transactiekosten op die 500 inleg verdien ik pas na een jaar of 7 terug. Tuurlijk maakt het op 1 transactie niets uit, maar aangezien ik elke maand inleg, is het wel zo handig om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Het is misschien wel de moeite waard om bijvoorbeeld eens per jaar mijn opgebouwde kapitaal in AEEM over te zetten naar EMIM. Dan betaal ik eenmalig de transactiekosten en is die 2 euro relatief veel minder. De 0,07% besparing per jaar is dan al snel meer dan de transactiekosten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:18
Sinds kort ben ik aan het bloggen. Ik heb er nog niet veel ruchtbaarheid aangegeven omdat ik het ook nog wel een beetje spannend vindt, maar bovenstaande discussie geeft toch de doorslag om mijn blogje hier nu al te pluggen.

Ik lees regelmatig in dit topic en het FO topic over of een tracker wel/niet in de kernselectie zit en ik zat ook altijd te zoeken. Hiervoor heb ik een tabel gemaakt met alle trackers uit de kernselectie met een aantal belangrijke gegevens, zoals bijvoorbeeld de TER en links naar morningstar en JustETF.

https://www.eenvoudengeld..._in_de_giro_kernselectie/

Ook heb ik net een artikel geschreven over het voordeel van de Kernselectie. Hierbij maak ik toevallig ook het vergelijk tussen IEMA (wel in de kernselectie) met EMIM (niet in de kernselectie).

https://www.eenvoudengeld...eel-van-een-kernselectie/

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en ben benieuwd wat jullie er van vinden. Opbouwende (liefst positieve :) ) feedback is welkom.

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

Kid Buu

Huh, Pietje?

Bio schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:04:
Wat denken jullie, is Nvidia nog altijd de moeite om in te stappen? Qua techniek, marktpositie en groei voor de komende jaren verwacht ik veel (machine learning, autonoom rijden, e.d.)

Maar de koers staat momenteel wel op een hoogtepunt met een PE ratio van 50 en een PEG van 3.8...
Bio schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:29:
Goede genuanceerde reacties. Bevestigt ook mijn eigen buikgevoel om er in elk geval niet met de huidige koers in te stappen..
Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en staat de koers momenteel (premarket) ruim 30% lager dan tijdens deze post toentertijd. Verwachte omzet afgelopen kwartaal viel iets lager uit ($3.18b vs $3.24b verwacht) en hebben ze de guidance stevig naar beneden bijgesteld qua omzet verwachting. Ik durf verder geen voorspellingen te doen over de toekomstverwachtingen van NVDA maar dit is wel de discount waar je toentertijd op hoopte.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Heeft iemand hier zich wel eens bezig gehouden met arbitrage? Ooit wel eens een mogelijkheid voor arbitrage gespot (bij degiro)? Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat ze op midkap aandelen te vinden moeten zijn, aan de andere kant zijn er ook wel heel veel algo's in de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het valt me op dat een hoop mensen zich blind blijven staren op de kernselectie van DeGiro. Waarom kijk je niet bij de concurrentie? Bijvoorbeeld Binck Fundcoach is een prima alternatief en heeft alle europese Vanguard en iShares ETFs in de kernselectie. Periodiek beleggen zijn geen transactie kosten aan verbonden en gaat volledig automatisch.

Binck Fundcoach betaal je wel service fee, maar je aandelen worden niet uitgeleend. Je zal het dus moeten vergelijken met het custody account van DeGiro.

Ik heb zelf beide brokers. Binck Fundcoach gebruik ik voor mijn periodieke beleggingen (wat zo’n 80% van mijn portefeuille is) en geeft mij een veel vertrouwelijke indruk dan DeGiro. DeGiro gebruik ik dan weer voor wat individuele aandelen op de Amerikaanse beurs.

Btw, is in Luxemburg niet een dividend tax waardoor er een hoop gelekt wordt in het fonds?

[ Voor 5% gewijzigd door The_FrankO op 17-11-2018 11:47 ]

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

The_FrankO schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:46:
Het valt me op dat een hoop mensen zich blind blijven staren op de kernselectie van DeGiro. Waarom kijk je niet bij de concurrentie? Bijvoorbeeld Binck Fundcoach is een prima alternatief en heeft alle europese Vanguard en iShares ETFs in de kernselectie. Periodiek beleggen zijn geen transactie kosten aan verbonden en gaat volledig automatisch.

Binck Fundcoach betaal je wel service fee, maar je aandelen worden niet uitgeleend. Je zal het dus moeten vergelijken met het custody account van DeGiro.

Ik heb zelf beide brokers. Binck Fundcoach gebruik ik voor mijn periodieke beleggingen (wat zo’n 80% van mijn portefeuille is) en geeft mij een veel vertrouwelijke indruk dan DeGiro. DeGiro gebruik ik dan weer voor wat individuele aandelen op de Amerikaanse beurs.

Btw, is in Luxemburg niet een dividend tax waardoor er een hoop gelekt wordt in het fonds?
Custody degiro kan ook prima met ishares ETF. Want je hebt geen dividend uitkeringen, dus geen extra kosten. De kernselectie zit alles in als je simpel wilt beleggen.

Ik zie geen reden om te kijken bij concurrentie, want dan betaal je een service fee. Daarnaast zijn gewone aandelen ook goedkoper aan te komen, vandaar dat jij die ook koopt daar. Daardoor heb je meer flexibiliteit dan fundcoach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-07 13:44
Hi allen,

Ik zou een ETF willen kopen voor de S&P 500 via de Giro, ik wil namelijk iets meer exposure aan de USA dan ik nu heb (huidig is 50% ongeveer middels VWRL). De beide onderstaande staan in de kernselectie van de Giro:

IE00B3XXRP09 Vanguard S&P 500 UCITS ETF - VUSA
IE0031442068 iShares S&P 500 UCITS ETF USD (Dist) - IUSA

Belangrijkste onderscheid voor deze ETF's is de TER voor mij, maar in dit geval beiden 0,07. Voorkeur gaat uit naar Vanguard vanwege coöperatieve aard (v.s. beursgenoteerde aard van iShares). Ik kon wel een goed argument vinden om voor iShares te gaan, mocht Vanguard failliet gaan (zeer kleine minime kans though) dan heb je minder risico vanwege de spreiding in twee verschillende inveseringsorganisaties. Zijn er wellicht nog andere zaken die ik over het hoofd zie?

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

@AceAlpha Geen idee hoe ze het doen (en of ze dit in de toekomst voort kunnen zetten!), maar over de afgelopen 5 jaar doet Vanguard S&P het gemiddeld 0.33%punt beter per jaar dan de ishares variant.

http://tools.morningstar....CA000526&LanguageId=nl-NL

[ Voor 7% gewijzigd door oscar82 op 17-11-2018 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
oscar82 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:52:
@AceAlpha Geen idee hoe ze het doen (en of ze dit in de toekomst voort kunnen zetten!), maar over de afgelopen 5 jaar doet Vanguard S&P het gemiddeld 0.33%punt beter per jaar dan de ishares variant.

Die van iShares houdt ong. 0,25% cash aan, voor herbalanceren neem ik aan. Dit kost je wat rendement. Vanguard zit in 505 van de 507 S&P 500 fondsen (ik dacht dat het er 500 waren). Dit maakt misschien ook een klein verschil. Zal gaan om de bedrijven die net wel/niet in de index zitten. Er zal ook een verschil zijn aan rendement uit securities lending (afhankelijk van of ze dit doen en in welke mate). YTD scoort iShares weer beter trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 17-11-2018 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAlpha
  • Laatst online: 29-07 13:44
oscar82 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:52:

Thanks dat had ik nog niet gezien 0,23% trouwens. Dat is best een verschil, neig daardoor eigenlijk nog meer naar Vanguard.

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:34
Eerder dit jaar heb ik de meeste van m'n aandelen verkocht omdat ik meende dat er een correctie/recessie aan zou komen. Ik been geenszins econoom, maar probeer wel op twitter wat mensen te volgen die er wél verstand van zouden moeten hebben. De correctie hebben we gehad, en ik ben er van overtuigd dat er een recessie aankomt (60% dat dat binnen 6 maanden gebeurt, 30% dat 't binnen 18 maanden gebeurt, en 10% kans dat het later of niet gebeurt).

Redenen hiervoor zijn
- De (westerse) economie draait op een boom/bust-cycle waarbij er iedere 7 a 10 jaar een recessie is.
- Ik spreek ondernemers/concullega's die melden dat er een significante daling in opdrachten is.
- Tweets zoals deze
- Random andere artikelen van economen of economische journalisten (of doemdenkers).

De vraag is hoe ik hier goed van zou kunnen profiteren. Ik zie drie opties:
- Het meest simpele is natuurlijk 'buy the dip': wachten tot er een nieuw dieptepunt is (zeg een AEX-koers van ~275).
- Een andere optie is het Value Investing zoals Buffet of Graham dat beschrijven. Dat doe ik op zich ook al (bijv. met deze of deze). Maar daarbij profiteer je natuurlijk niet echt van het (tijdelijk) onderuit gaan van de economie.
- Een derde optie die ik kan bedenken is iets als Short gaan op ETF's. Maar hoe ik dat concreet kan doen bij een degiro of binck zie ik nog niet helemaal voor me. Daarnaast lijkt short gaan ook meer iets voor de korte termijn (een paar dagen of max. een paar weken), dan evt zelfs een paar maanden. Kan dit op een practische manier?

Enfin. Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Zeg even dat ik hier ~10K in wil stoppen, en dat enig risico geen probleem is (no risk, no reward...). Enige risico wat ik niet zie zitten is dat ik 10K in zou leggen, en de economie vervolgens dusdanig zou stijgen dat ik nog significante bedragen (>3k ofzo) bij zou moeten leggen.

offtopic:
Uiteraard zijn er ook voldoende economen die denken dat een recessie op z'n vroegst pas in 2020 komt, zoals deze. De door mij aangehaalde bronnen zijn dus niet conclusive, en doe ook vooral je eigen research om zelf een beeld te vormen. Ik houd er ernstig rekening mee dat die recessie eerder komt dan de economen die 2020 roepen, en dat we dan achteraf met z'n allen gaan zeggen "Hoe kon het nou dat we dit niet aan zagen komen?!?!!one".

[ Voor 12% gewijzigd door Freeaqingme op 18-11-2018 23:57 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Freeaqingme schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:53:
Eerder dit jaar heb ik de meeste van m'n aandelen verkocht omdat ik meende dat er een correctie/recessie aan zou komen. Ik been geenszins econoom, maar probeer wel op twitter wat mensen te volgen die er wél verstand van zouden moeten hebben. De correctie hebben we gehad, en ik ben er van overtuigd dat er een recessie aankomt (60% dat dat binnen 6 maanden gebeurt, 30% dat 't binnen 18 maanden gebeurt, en 10% kans dat het later of niet gebeurt).

Redenen hiervoor zijn
- De (westerse) economie draait op een boom/bust-cycle waarbij er iedere 7 a 10 jaar een recessie is.
- Ik spreek ondernemers/concullega's die melden dat er een significante daling in opdrachten is.
- Tweets zoals deze
- Random andere artikelen van economen of economische journalisten (of doemdenkers).

- Het meest simpele is natuurlijk 'buy the dip': wachten tot er een nieuw dieptepunt is (zeg een AEX-koers van ~275).
- Een andere optie is het Value Investing zoals Buffet of Graham dat beschrijven. Dat doe ik op zich ook al (bijv. met deze of deze). Maar daarbij profiteer je natuurlijk niet echt van het (tijdelijk) onderuit gaan van de economie.
- Een derde optie die ik kan bedenken is iets als Short gaan op ETF's. Maar hoe ik dat concreet kan doen bij een degiro of binck zie ik nog niet helemaal voor me. Daarnaast lijkt short gaan ook meer iets voor de korte termijn (een paar dagen of max. een paar weken), dan evt zelfs een paar maanden. Kan dit op een practische manier?

Enfin. Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Zeg even dat ik hier ~10K in wil stoppen, en dat enig risico geen probleem is (no risk, no reward...). Enige risico wat ik niet zie zitten is dat ik 10K in zou leggen, en de economie vervolgens dusdanig zou stijgen dat ik nog significante bedragen (>3k ofzo) bij zou moeten leggen.

offtopic:
Uiteraard zijn er ook voldoende economen die denken dat een recessie op z'n vroegst pas in 2020 komt, zoals deze. De door mij aangehaalde bronnen zijn dus niet conclusive, en doe ook vooral je eigen research om zelf een beeld te vormen. Ik houd er ernstig rekening mee dat die recessie eerder komt dan de economen die 2020 roepen, en dat we dan achteraf met z'n allen gaan zeggen "Hoe kon het nou dat we dit niet aan zagen komen?!?!!one".
Er is maar 1 bewezen methode om de markt te timen. Doe het niet...
Door op het verkeerde moment in of uit te stappen loop je historisch gezien meer geld mis dan iemand die gewoon hold.

En als iemand een truc weet om het beter te doen dan de markt, dan doen ze er juist alles aan om het geheim te houden. Of ze hebben gewoon geluk gehad (iemand moet de loterij winnen).

Wat buffet doet is individuele bedrijven beoordelen op basis van hun cijfers. Dat kost veel tijd en kennis en is eigenlijk alleen de moeite waard als je miljoenen investeert.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Laatst online: 15-09 22:15
RocketKoen schreef op maandag 19 november 2018 @ 00:27:
[...]
...
Wat buffet doet is individuele bedrijven beoordelen op basis van hun cijfers. Dat kost veel tijd en kennis en is eigenlijk alleen de moeite waard als je miljoenen investeert.
Geen speld tussen te krijgen.
Daar bovenop: buffet ontkent overigens niet dat ook hij geluk heeft gehad.

Vergeet niet dat Buffet een weddenschap is aangegaan met een market-timer (actieve fondsmanager) op het voor hem (Buffet) slechtst mogelijke moment (vlak voor de crisis in 2007/2008).
Buffet won dit glansrijk door "niets" te doen (terwijl het JUIST de periode was waarin actieve beleggers het verschil konden maken).

https://medium.com/the-lo...lar-long-bet-3af05cf4a42d

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 16:00
poehee schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:53:
[...]

Geen speld tussen te krijgen.
Daar bovenop: buffet ontkent overigens niet dat ook hij geluk heeft gehad.

Vergeet niet dat Buffet een weddenschap is aangegaan met een market-timer (actieve fondsmanager) op het voor hem (Buffet) slechtst mogelijke moment (vlak voor de crisis in 2007/2008).
Buffet won dit glansrijk door "niets" te doen (terwijl het JUIST de periode was waarin actieve beleggers het verschil konden maken).

https://medium.com/the-lo...lar-long-bet-3af05cf4a42d
Het verschil werd veroorzaakt door de kosten, niet door de strategie. De vergelijking gaat dus mank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Tweade schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:54:
[...]

Het verschil werd veroorzaakt door de kosten, niet door de strategie. De vergelijking gaat dus mank.
Dat het verschil veroorzaakt wordt door kosten staat als een paal boven water. Dat IS de strategie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
Enfin. Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Niks groeit eeuwig door, en als er een crisis op de loer ligt zou die wel eens door Brexit bevorderd kunnen worden. Dat gezegd hebbende, ik blijf mooi €200 inleggen, ik ga voor de lange termijn en als de markt daalt dan koop ik dan mooi goedkoper aandelen.

Daarnaast zou ik het niet heel erg vinden, maak ik misschien kans op een huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Longcat schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:12:
Heeft iemand hier zich wel eens bezig gehouden met arbitrage? Ooit wel eens een mogelijkheid voor arbitrage gespot (bij degiro)? Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat ze op midkap aandelen te vinden moeten zijn, aan de andere kant zijn er ook wel heel veel algo's in de wereld.
Short gaan in het algemeen en arbitrage in het bijzonder zijn linke strategieën. Je verlies kan namelijk zeer groot worden, in tegenstelling tot regulier long gaan (waar je machinaal je inzet kunt vriezen). Je zou niet de eerste zijn die een call krijgt om geld bij te storten. Je kunt natuurlijk je verlies cappen met opties, maar dan wordt het al snel duurder, ondoorzichtig en ingewikkeld. Mijn advies: kijk eerst de documentaire over ltcm, en bedenk of je slimmer bent dan zij waren.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
KabouterSuper schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:12:
[...]

[...]

Short gaan in het algemeen en arbitrage in het bijzonder zijn linke strategieën. Je verlies kan namelijk zeer groot worden, in tegenstelling tot regulier long gaan (waar je machinaal je inzet kunt vriezen). Je zou niet de eerste zijn die een call krijgt om geld bij te storten. Je kunt natuurlijk je verlies cappen met opties, maar dan wordt het al snel duurder, ondoorzichtig en ingewikkeld. Mijn advies: kijk eerst de documentaire over ltcm, en bedenk of je slimmer bent dan zij waren.
Wat vind jij link aan arbitrage? Misschien dat je je er iets anders bij voorstelt, maar arbitrage is doorgaans 'risk-free'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Longcat schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:15:
[...]

Wat vind jij link aan arbitrage? Misschien dat je je er iets anders bij voorstelt, maar arbitrage is doorgaans 'risk-free'.
Arbitrage kan op heel veel manieren. Ltcm had een aantal arbitrage strategieën, op zeer grote schaal. Zo arbitreerden zij oa tussen stocks van hetzelfde moederbedrijf die op verschillende exchanges genoteerd was. Het ging fout toen de spreads opliepen, en ze enorme cash-calls kregen.

Ik ben benieuwd wat je verstaat onder riskfree. Riskfree bestaat niet meer sinds 2008 wat mij betreft.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
KabouterSuper schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:29:
[...]

Arbitrage kan op heel veel manieren. Ltcm had een aantal arbitrage strategieën, op zeer grote schaal. Zo arbitreerden zij oa tussen stocks van hetzelfde moederbedrijf die op verschillende exchanges genoteerd was. Het ging fout toen de spreads opliepen, en ze enorme cash-calls kregen.

Ik ben benieuwd wat je verstaat onder riskfree. Riskfree bestaat niet meer sinds 2008 wat mij betreft.
LTCM deed voornamelijk fixed-income, opereerden met een hefboom van 25 en hun 'arbitrage' zat voornamelijk in het short/long gaan in onderling vergelijkbare obligaties. Is niet precies wat ik voor ogen had. :')

Ik zat meer te denken aan een strategie waarbij je netto 0 exposure hebt. Bijvoorbeeld een bepaald aandeel kopen op exchange 1 en verkopen op exchange 2 als de pricing uit sync loopt, of als de put-call parity geschonden wordt.

Risk-free ligt er vooral aan naar welke risico's je kijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 19-11-2018 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
Longcat schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:42:
[...]

LTCM deed voornamelijk fixed-income, opereerden met een hefboom van 25 en hun 'arbitrage' zat voornamelijk in het short/long gaan in onderling vergelijkbare obligaties. Is niet precies wat ik voor ogen had. :')

Ik zat meer te denken aan een strategie waarbij je netto 0 exposure hebt. Bijvoorbeeld een bepaald aandeel kopen op exchange 1 en verkopen op exchange 2 als de pricing uit sync loopt, of als de put-call parity geschonden wordt.

Risk-free ligt er vooral aan naar welke risico's je kijkt.
Als je dat soort arbitrage wilt doen zal je wel een aantal miljoen moeten investeren in je infrastructuur, zonder custom hardware en eigen microgolfverbindingen tussen de verschillende beurzen kom je niet ver. En zelfs dan is het nog lastig, want als je niet de snelste trader bent krijg je alleen uitvoering wanneer je het niet wilt... zou het gewoon over laten aan de professionals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hielko schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:37:
[...]

Als je dat soort arbitrage wilt doen zal je wel een aantal miljoen moeten investeren in je infrastructuur, zonder custom hardware en eigen microgolfverbindingen tussen de verschillende beurzen kom je niet ver. En zelfs dan is het nog lastig, want als je niet de snelste trader bent krijg je alleen uitvoering wanneer je het niet wilt... zou het gewoon over laten aan de professionals.
Ik denk dat je een paar nulletjes achter je miljoenen mag zetten.
Er staan supercomputers in het gebouw waar de kabels aan land komen en/of naast de beursgebouwen. Precies voor dit soort "risico vrij gratis geld".
Oftewel: Jij kan die dingen wel zien, maar de kans dat je ze ook kan kopen is 0,0000000000

Plus dat die investering misschien waardeloos wordt zodra low latency satelliet internet een ding wordt. Dat is dan sneller dan de glasvezelkabel tussen de VS en EU.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 22:18
Kid Buu schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:07:
[...]

[...]

Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder en staat de koers momenteel (premarket) ruim 30% lager dan tijdens deze post toentertijd. Verwachte omzet afgelopen kwartaal viel iets lager uit ($3.18b vs $3.24b verwacht) en hebben ze de guidance stevig naar beneden bijgesteld qua omzet verwachting. Ik durf verder geen voorspellingen te doen over de toekomstverwachtingen van NVDA maar dit is wel de discount waar je toentertijd op hoopte.
Bijna bij de 100 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 23:33

Fuelke

Forza Ferrari

Ik kijk na een verkoop nog maar zelden terug naar de prestaties van het individuele aandeel, maar holy …

Ik heb nog NVDA verkocht vorige maand (15/10) aan $240,50 8)7

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:37
Fuelke schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:52:
[...]

Ik kijk na een verkoop nog maar zelden terug naar de prestaties van het individuele aandeel, maar holy …

Ik heb nog NVDA verkocht vorige maand (15/10) aan $240,50 8)7
Dat aandeel was ook erg overpriced en ik ben bang dat het nog veel lager kan.
Ik zou zeggen haal er nog maar eens $100 af van de huidige koers en we hebben weer iets koopwaardigs i.p.v. speculatief.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBabiSpangang
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 21:05
Longcat schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:13:
[...]

Alstu:
LU1681045370 (TER 0,20%)

Je komt hem niet tegen in het kernselectie lijstje, maar hij is toch echt gratis om aan te kopen, trust me.

[...]
Wanneer ik op de app kijk en AEEM wil kopen wordt bij de bevestiging 4 EUR aan “geschatte DEGIRO kosten” getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 19:06
.

[ Voor 99% gewijzigd door Donaldinho op 20-11-2018 13:51 . Reden: Verkeerd topic ]

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
MrBabiSpangang schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:47:
[...]

Wanneer ik op de app kijk en AEEM wil kopen wordt bij de bevestiging 4 EUR aan “geschatte DEGIRO kosten” getoond.
En als je de EPA (Euronext Parijs) pakt? Ik heb in ieder geval nog nooit transactiekosten betaald.
EDIT: WTF?! Ik krijg nu ook transactiekosten te zien. Wie heeft me verlinkt? :(
EDIT2: Vals alarm. Transactiekosten kwamen in beeld omdat ik al een keer een trade heb gedaan op die ISIN deze maand. Als je dus LU1681045370 pakt op beurs EPA en je hebt deze maand nog niet eerder deze ISIN gekocht, dan is ie gratis!

[ Voor 31% gewijzigd door Longcat op 20-11-2018 14:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:35
Lekkere correctie hoor, wel anderhalve maand te vroeg voor de vermogensbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
@BiLLY_daKid Mag wel even laag blijven, kan ik op m'n gemak nog wat meer inkopen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:05
Longcat schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:28:
[...]

En als je de EPA (Euronext Parijs) pakt? Ik heb in ieder geval nog nooit transactiekosten betaald.
EDIT2: Vals alarm. Transactiekosten kwamen in beeld omdat ik al een keer een trade heb gedaan op die ISIN deze maand. Als je dus LU1681045370 pakt op beurs EPA en je hebt deze maand nog niet eerder deze ISIN gekocht, dan is ie gratis!
Op zich waar, al is er natuurlijk nog het kleine addertje van 2.5 EUR/jaar voor aansluitkosten op EPA. Peanuts overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBabiSpangang
  • Laatst online: 14-09 21:05
Longcat schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:28:
[...]

Top dank voor de tip! Had volgens mij de eerste gepakt MIL. Heb nu EMIM gekocht, volgende keer maar weer AEEM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 20:15

Redenen hiervoor zijn
- Tweets zoals deze

offtopic:
Bijzonder dat je dit zegt, het OESO verwacht een sterk aanhoudende groei, zeker in ieder geval voor 2019. Ik kan je adviseren je niet teveel vast te pinnen op de cycle en al helemaal niet op economische journalisten; vaak halen ze anekdotale zaken naar voren die geen reëel beeld geven van de gehele economie. Mocht er echt een recessie aankomen, dan is deze vooralsnog niet te voorspellen, althans niet door de "burger" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:15

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Even een vraagje die nergens kan terugvinden, niet op de website van Meesman of Google.

Hoe vaak werkt Meesman zijn/de koersen bij?
Is dat ook maar 1x per week.
Ik had gisterenochtend dezelfde portefuillewaarde als daarnet.

Ik heb me letterlijk een slag in de rondte gegooled maar kan het niet vinden, en hun website is ook een beetje basic qua info.

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
PeaceFreak schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:54:
Even een vraagje die nergens kan terugvinden, niet op de website van Meesman of Google.

Ik heb me letterlijk een slag in de rondte gegooled maar kan het niet vinden, en hun website is ook een beetje basic qua info.
1x per week, maandag om 18.00 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

PeaceFreak schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:54:

Waarom vaker bijwerken dan de uitkerings en inlegfrequentie?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Oké dank je @Jesse.
En waarom? Omdat de koersen elke dag veranderen...

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PeaceFreak schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:52:
Oké dank je @Jesse.
En waarom? Omdat de koersen elke dag veranderen...
Je kan er toch niet op reageren, waarom wil je dan de actuele koers weten? Het hele idee van Meesman is dat je daar juist totaal niet naar om kijkt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Tsurany schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:58:
[...]

Je kan er toch niet op reageren, waarom wil je dan de actuele koers weten? Het hele idee van Meesman is dat je daar juist totaal niet naar om kijkt.
Oke, ik wist niet dat dat het hele idee van Meesman is.
Ik vind het gewoon interessant, die koersen.
Reageren doe ik daar inderdaad ook niet op.

Is misschien een beetje mijn controledrang... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PeaceFreak schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:07:
[...]

Oke, ik wist niet dat dat het hele idee van Meesman is.
Ik vind het gewoon interessant, die koersen.
Reageren doe ik daar inderdaad ook niet op.

Is misschien een beetje mijn controledrang... 8)7
Meesman verwerkt de aan- en verkoop opdrachten eens per week. Als je dus twee dagen later een betere koers hebt dan kan je op dat moment simpelweg niet aankopen. De actuele koers is dus niet interessant simpelweg omdat je er niet op kan reageren.
En het idee achter buy and hold met indexbeleggen is dat je aankoopt en vasthoud en niet reageert op koersverschillen of kleine dalingen. Wil je dat wel dan is DeGiro een betere partij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Oké dank je wel voor de duidelijke uitleg, @Tsurany, ik ben nog een beginner in de indexbeleg-wereld maar ik begin het nu steeds beter te begrijpen.

De vraag kwam eigenlijk omdat ik ook bij indexbelegger Robein wat heb staan en daar worden de koersen elke dag bijgewerkt.

Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdbq
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
Belecthor schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:58:
[...]

Bijzonder dat je dit zegt, het OESO verwacht een sterk aanhoudende groei, zeker in ieder geval voor 2019. Ik kan je adviseren je niet teveel vast te pinnen op de cycle en al helemaal niet op economische journalisten; vaak halen ze anekdotale zaken naar voren die geen reëel beeld geven van de gehele economie. Mocht er echt een recessie aankomen, dan is deze vooralsnog niet te voorspellen, althans niet door de "burger" ;)
@Belecthor heb je ook een link waarin de OESO forecasts gebenched zijn?

Je laatste opmerking is een beetje lethargisch.

Ik zou ook niet kijken naar cycle length en ook zeker ook niet naar journalisten luisteren. Ik schaar analisten er net zo onder (GS etc).

Echter: er zijn ook voor de "normale burger" uitstekende mogelijkheden vandaag de dag je ook in informeren. Zie mijn oude posts voor een paar links. Het aanhoudende gemanipuleer van de centrale banken maakt dit IMHO ook noodzakelijk.

Hier in het forum is het vaak het ene extremum (daytrading, arbitrage, bitcoin) naar het andere extremum (DCA, ETF ongeacht het economische klimaat, of de invloed van de centrale banken).

@Freeaqingme
Short gaan heeft limited upsides en unlimited downsides (see short squeeze VW in 2008).
Wat je ook kunt doen, moet je even wachten dat de markt weer op zijn benen komt te staaan, is far out of the money puts kopen. Je weet bij aankoop precies wat je maximaal kwijtraakt en een typische een grote positive leverage als het crasht.

Is sowieso voor iedereen die een grote exposure heeft een goed idee, far-out-of-money puts als verzekering tegen megacrashes.

Als je het echt wilt volgen: de muziek speelt bij de ECB, Fed en BoJ. De ECB koopt nog steeds netto in de bond market, ze wil vanaf 1 januari in neutral mode gaan qua QE. Wanneer ze QT willen doen is onduidelijk, dan wordt het echt interessant. De inflatie is eindelijk over de 2%, dat wordt een leuke spagaat als er nu een recessie komt, de inflatie oploopt en ze eigenlijk niet willen verhogen maar wel moeten.

Dat de Fed sinds oktober zijn 4500 miljard $ QE balance sheet afbouwt met 50 miljard per maand krijgt iedereen al mee (en dat terwijl dat pas net 2 maanden loopt). Ook nog interessant hoe de markt gaat reageren op a) Fed tightening en b) 1000 miljard additional treasury debt for FY2019 voor de US.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 20:15
pdbq schreef op woensdag 21 november 2018 @ 07:11:
[...]

@Belecthor heb je ook een link waarin de OESO forecasts gebenched zijn?

Je laatste opmerking is een beetje lethargisch.

Ik zou ook niet kijken naar cycle length en ook zeker ook niet naar journalisten luisteren. Ik schaar analisten er net zo onder (GS etc).

Echter: er zijn ook voor de "normale burger" uitstekende mogelijkheden vandaag de dag je ook in informeren. Zie mijn oude posts voor een paar links. Het aanhoudende gemanipuleer van de centrale banken maakt dit IMHO ook noodzakelijk.

Hier in het forum is het vaak het ene extremum (daytrading, arbitrage, bitcoin) naar het andere extremum (DCA, ETF ongeacht het economische klimaat, of de invloed van de centrale banken).
Natuurlijk, vandaar de knipoog. Je kunt altijd als burger de zwakten in de economie onderzoeken en gissen of er een recessie aankomt, echter de kans dat je dan de volgende val à la Lehman Brothers gaat vinden is gering. Ik wil niet zeggen dat je je hoofd in het zand moet steken en enkel moet luisteren naar de gevestigde onderzoekers, echter al je beleggingen verkopen omdat je vermoedt dat er een recessie aankomt vind ik dan weer het andere uiterste. Mogelijk heb je gelijk, maar het lijkt er op dat het komend jaar gestaag blijft doorgroeien.

De link die ik doorstuurde over de OESO bevat een legio aan informatie met analyses, prognoses, etc. Leef je uit!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Weer een mooi voorbeeld waarom ik liever in ETFs zit dan in actieve fondsen: https://www.volkskrant.nl...akt-sorry-video~bb539862/

Hedge fund had ongedekte call opties verkocht, toen steeg de prijs van het onderliggende met 18%, en in 1 klap waren 290 cliënten samen alles kwijt (150 miljoen). Weg hedgefonds. Leuk zo'n hefboom :)

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:40
pirke schreef op donderdag 22 november 2018 @ 01:30:
Weer een mooi voorbeeld waarom ik liever in ETFs zit dan in actieve fondsen: https://www.volkskrant.nl...akt-sorry-video~bb539862/

Hedge fund had ongedekte call opties verkocht, toen steeg de prijs van het onderliggende met 18%, en in 1 klap waren 290 cliënten samen alles kwijt (150 miljoen). Weg hedgefonds. Leuk zo'n hefboom :)
Een uitgebreid Bloomberg artikel over hetzelfde voorval: https://www.bloomberg.com...-energy-market-volatility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
pirke schreef op donderdag 22 november 2018 @ 01:30:

Begrijp ik nou goed dat het verlies zelfs groter is dan wat het hedgefonds kan dekken, en dat de klanten van het hedgefonds nog dieper in de buidel moeten tasten omdat zij verlegd schuldenaar zijn geworden (ofwel, het risico is niet beperkt tot de inleg)??

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
poehee schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:46:
[...]

Begrijp ik nou goed dat het verlies zelfs groter is dan wat het hedgefonds kan dekken, en dat de klanten van het hedgefonds nog dieper in de buidel moeten tasten omdat zij verlegd schuldenaar zijn geworden (ofwel, het risico is niet beperkt tot de inleg)??
Natuurlijk, dat is immers inherent aan beleggen met een hefboom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Conono schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:01:
[...]

Natuurlijk, dat is immers inherent aan beleggen met een hefboom.
Nee, maar het probleem was/is dat het geen hedgefund was die het geld verloor. Als je in een hedge-fund zit is de structuur in de VS altijd zo dat je een limited partner bent en niet meer kan verliezen dan je inleg (de limited slaat op je aansprakelijkheid). De general partner is dan wel weer aansprakelijk voor alles, maar daarom zet je daar weer een LLC op die de general partner bezit (LLC staat voor limited liability corporation).

Maar, hier ging het om een vermogensbeheerder met SMA's (Seperately Managed Accounts). Oftewel, je geeft iemand toegang om je account bij je broker te beheren en dus is er geen enkele entiteit om je te beschermen als het totaal fout gaat. Dus dan kan je broker inderdaad een claim op je hebben. Als je zelf wat van deze opties had verkocht in je Binck account was hetzelfde gebeurd.

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Te snel gelezen, je hebt gelijk!

[ Voor 74% gewijzigd door Conono op 22-11-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Kan ik bij degiro meerdere accounts hebben? Ik heb een account/rekening waar ik maandelijks op stort om ETF's mee te kopen. 10% van het totaal gebruik ik voor individuele aandelen. Vroeger handelde ik veel in opties en ik zou graag wat strategieën uitproberen. Enige probleem is dat ik mijn normale portefeuille niet wil 'vervuilen' met mijn optie transacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Jup, je kan prima meerdere accounts aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Hielko schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:02:
Jup, je kan prima meerdere accounts aanmaken.
Thanks!

Een favoriete strategie van me is om te profiteren van theta decay, bijvoorbeeld:
- Koop call ASML 150.00 20DEC19, kosten zo'n 1375 euro
- Verkoop call ASML 150.00 21DEC18, opbrengst zo'n 275 euro

Vervolgens elke maand de verkochte call terugkopen indien deze nog waarde heeft en een nieuwe call verkopen die 1 maand in de toekomst ligt met zelfde strike. Die 275 premie loopt er elke maand uit en kan dus potentieel 3300 opleveren (op 1375 inleg) als je dit 12x herhaalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 23-11-2018 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:18
Longcat schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:19:
[...]

Thanks!

Een favoriete strategie van me is om te profiteren van theta decay, bijvoorbeeld:

Vervolgens elke maand de verkochte call terugkopen indien deze nog waarde heeft en een nieuwe call verkopen die 1 maand in de toekomst ligt met zelfde strike. Die 275 premie loopt er elke maand uit en kan dus potentieel 3300 opleveren (op 1375 inleg) als je dit 12x herhaalt.
Hier maak je toch echt een beredeneringsfout hoor!

1) Je houdt in je voorbeeld nergens rekening met de kosten voor het moeten terugkopen van de geschreven call;
2) Afhankelijk van de koerswisselingen van ASML zal het herschrijven van de call meer/ minder opleveren dan €275;
3) Bij flinke koersschommelingen kan het terugkopen van de geschreven call wel eens duurder zijn dan de premie van de te schrijven call van dezelfde uitoefenprijs een maand verderop. In dat geval moet er dus weer geld bij, of moet je je duur gekochte call activeren. Of je schrijft een nog risicovollere call omdat je daar meer premie voor krijgt. En zo begint de rollercoaster omlaag....;

Je rekent jezelf kunstmatig rijk hier.....zou ik niet doen |:( 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 23-11-2018 14:50 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Panzer_V schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:49:
[...]

1) Je houdt in je voorbeeld nergens rekening met de kosten voor het moeten terugkopen van de geschreven call;
Call is lichtjes OTM. Als ASML onder de 150 sluit in december, loopt hij waardeloos af en hoef ik niet terug te kopen. Als ASML stijgt en de optie komt ITM, dan maak ik ook winst op mijn gekochte lange call.
[...]

2) Afhankelijk van de koerswisselingen van ASML zal het herschrijven van de call meer/ minder opleveren dan €275;
Meer opleveren zal het niet doen. Minder kan zeker (als ASML stijgt), maar dan heb ik ook winst op de gekochte call zoals hierboven gezegd. Ook kan ASML zodanig dalen dat ik die 275 euro wel pak, maar de maanden er na nauwelijks premie kan opstrijken.
[...]
3) Bij flinke koersschommelingen kan het terugkopen van de geschreven call wel eens duurder zijn dan de premie van de te schrijven call van dezelfde uitoefenprijs een maand verderop;
In dat geval heb ik winst op de langlopende call. Je punt is denk ik dat ik bij stijgingen mogelijk extra moet inleggen omdat de premies zijn gestegen? Dat klopt inderdaad, maar dan zijn de opbrengsten ook hoger. :9
[...]
Of je schrijft een nog risicovollere call omdat je daar meer premie voor krijgt. En zo begint de rollercoaster omlaag....;
Het hele idee is dat de lang- en kortlopende calls beiden dezelfde uitoefenprijs hebben. Als ik een risicovollere call schrijf, dan klopt de strategie niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 23-11-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Je antwoord is een stuk gematigder en realistischer dan de laatste alinea van je eerdere post @Longcat. Je snapt zo te lezen redelijk welke risico's/ kosten eraan kunnen zitten.

Houd er wel rekening mee dat als ASML (ver) onder de €150 komt je gekochte call niets meer waard is hè. En dan gaan schrijven op €150 levert niets meer op. Eigenlijk gok je er dus op dat ASML het komende jaar boven de €150 blijft. Gaat ie deze maand flink omlaag en blijft ie laag dan kan dit geintje je zo €1.000 kosten.

Succes met je experiment en laat ons vooral weten hoe het gegaan is. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Panzer_V schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:01:
Je antwoord is een stuk gematigder en realistischer dan de laatste alinea van je eerdere post @Longcat. Je snapt zo te lezen redelijk welke risico's/ kosten eraan kunnen zitten.

Houd er wel rekening mee dat als ASML (ver) onder de €150 komt je gekochte call niets meer waard is hè. En dan gaan schrijven op €150 levert niets meer op. Eigenlijk gok je er dus op dat ASML het komende jaar boven de €150 blijft. Gaat ie deze maand flink omlaag en blijft ie laag dan kan dit geintje je zo €1.000 kosten.

Succes met je experiment en laat ons vooral weten hoe het gegaan is. Ben benieuwd!
Ik ging een beetje kort door de bocht misschien - het is moeilijk om een jaarrendement uit te rekenen. Eigenlijk moet je het van maand tot maand bekijken. Deze strategie moet je inderdaad alleen toepassen als je denkt dat het aandeel (licht) stijgt. Bij een crash ben je (tijdelijk) de sjaak. Schrijven levert niks meer op. Je kan de lange call natuurlijk wel aanhouden tot schrijven weer de moeite is.

ASML nam ik even als voorbeeld. De inleg voor 1 positie gaat mij iets buiten de comfort zone, dus ik ben er nog niet uit of ik dit zie zitten. Voorheen heb ik dit gedaan met ING, maar dan zijn de transactiekosten relatief erg hoog (je strijkt bijv. 10 euro premie op en betaalt bijna 1 euro transactiekosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Longcat schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:05:
[...]

ASML nam ik even als voorbeeld. De inleg voor 1 positie gaat mij iets buiten de comfort zone, dus ik ben er nog niet uit of ik dit zie zitten. Voorheen heb ik dit gedaan met ING, maar dan zijn de transactiekosten relatief erg hoog (je strijkt bijv. 10 euro premie op en betaalt bijna 1 euro transactiekosten).
Oh ja bagger.....je betaald natuurlijk transactiekosten per contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Panzer_V schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:09:
[...]

Oh ja bagger.....je betaald natuurlijk transactiekosten per contract.
Ja... Het is heel vervelend maar de absolute prijs van een aandeel maakt héél veel uit bij opties. |:( Deze strategie toepassen op een aandeel als KPN gaat niet werken omdat de transactiekosten tientallen procenten rendement kunnen opslokken.

Ander voorbeeld, Shell. Interessant (in de zin van complex) vanwege dividenduitkeringen die tussendoor langskomen:
- Call 26, december 2018: 95 euro
- Call 26, december 2019: 180 euro

De premie voor de 2019 call is toch zo terugverdiend? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
S&P500 is een beetje in vrije val de laatste tijd... Ik wil begin volgend jaar mijn inleg van provider wisselen. Zou fijn zijn als ik geen verlies maak als ik verkoop... maakt eigenlijk niks uit aangezien ik het weer investeer, maar het gevoel wil ook wat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

@bluebear tsja, lastig om je eigen psychologie hierbij helemaal uit te schakelen. Zeker omdat er in dit scenario een periode van een minuut/uur/dag/week zal komen waarin je geld niet in de markt zit.
Je kan natuurlijk bewust een tijdje naar cash gaan, omdat je weet dat deze wisseling van 'provider' eraan komt. Dan heb je niet de downs maar ook niet de ups. Het blijft een gok.
Wat ik zelf lastig vind is de big-ask spread te bespelen. Heb ik geen geduld voor. Ik wil m'n transactie gewoon snel voltooid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Waarom schrijf je je beleggingsportefeuille niet over?

Je moet dan wel even kijken of dat voordeliger is, sommige aanbieders vragen daar € voor, dus het kan wel voordeliger zijn om te verkopen en daarna weer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Unif schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:49:
Waarom schrijf je je beleggingsportefeuille niet over?

Je moet dan wel even kijken of dat voordeliger is, sommige aanbieders vragen daar € voor, dus het kan wel voordeliger zijn om te verkopen en daarna weer te kopen.
De kans is groot dat dit (veel) duurder is dan zelf verkopen, cash overboeken (gratis) en kopen.
Er is ongeveer een even grote kans dat je door het tijdelijk uit de markt zijn een klein voor- of nadeel hebt. Er is zelfs een kans dat je een groot voor- of nadeel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:17
[...]

Thanks!

Je gaat uit van het rendement , mag natuurlijk maar ik zou kijken naar het risico. Het risico per optie is en blijft als volgt, en aangezien het opties Amerikaanse stijl betreft op ieder moment uitoefenbaar.

Koop Call ASML 150.00 20DEC19. Je mag tot 20 december 2019 ASML te kopen voor 150 euro per stuk. Deze loopt naar 0 , maximaal risico 1375 euro.

Verkoop Call ASML 150.00 21DEC18, je bent verplicht ASML te leveren voor 150 euro per stuk tot die tijd. Op ieder willekeurig moment. Maximaal risico onbeperkt.

Die eerste is niet zo heel erg. Die 2e wel, ik ga er even van uit dat je die 100 stuks niet in bezit hebt. De prijs is ineens 10% gestegen, dan mag je kopen voor 165 op dat moment en je wordt aan je plicht gehouden. Dan kost dat je 16500. Of gekker stijgt ineens door naar 200.

Nu kan je beargumenteren dat je niet heel vaak wordt gehouden aan je plichten, wat in de meeste gevallen zo is bij opties. Maar dit is niet wat je bent aangegaan. Dus in een aantal gevallen, bijvoorbeeld rondom ex dividend kan je zomaar 'tussendoor' aan je plicht gehouden worden. Of je hebt geen mogelijkheid om de optie terug te kopen.

Optie constructies zijn leuk en kunnen gezien de beperkte houdbaarheid best wat opleveren. Maar ik zou dit altijd gedekt doen. Dus heb je de plicht te leveren zorg dan dat je ze gewoon hebt alvorens je de constructie opzet. Beide gevallen kunnen zich gedurende de looptijd onafhankelijk van elkaar voordoen. Zonder enige logica. Ik zou dus altijd kijken naar wat kan dit mij maximaal kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door CornermanNL op 26-11-2018 14:09 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
CornermanNL schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:05:
[...]

Je gaat uit van het rendement , mag natuurlijk maar ik zou kijken naar het risico. Het risico per optie is en blijft als volgt, en aangezien het opties Amerikaanse stijl betreft op ieder moment uitoefenbaar.

Koop Call ASML 150.00 20DEC19. Je mag tot 20 december 2019 ASML te kopen voor 150 euro per stuk. Deze loopt naar 0 , maximaal risico 1375 euro.

Verkoop Call ASML 150.00 21DEC18, je bent verplicht ASML te leveren voor 150 euro per stuk tot die tijd. Op ieder willekeurig moment. Maximaal risico onbeperkt.

Die eerste is niet zo heel erg. Die 2e wel, ik ga er even van uit dat je die 100 stuks niet in bezit hebt. De prijs is ineens 10% gestegen, dan mag je kopen voor 165 op dat moment en je wordt aan je plicht gehouden. Dan kost dat je 16500. Of gekker stijgt ineens door naar 200.

Nu kan je beargumenteren dat je niet heel vaak wordt gehouden aan je plichten, wat in de meeste gevallen zo is bij opties. Maar dit is niet wat je bent aangegaan. Dus in een aantal gevallen, bijvoorbeeld rondom ex dividend kan je zomaar 'tussendoor' aan je plicht gehouden worden. Of je hebt geen mogelijkheid om de optie terug te kopen.

Optie constructies zijn leuk en kunnen gezien de beperkte houdbaarheid best wat opleveren. Maar ik zou dit altijd gedekt doen. Dus heb je de plicht te leveren zorg dan dat je ze gewoon hebt alvorens je de constructie opzet. Beide gevallen kunnen zich gedurende de looptijd onafhankelijk van elkaar voordoen. Zonder enige logica. Ik zou dus altijd kijken naar wat kan dit mij maximaal kosten.
Euh….. Hij kan ze een jaar lang KOPEN voor 150 per stuk door zijn gekochte CALL uit te oefenen. Hij schrijft dus weldegelijk gedekt.

Dus dan stijgt de koers naar 200 in een week en moet hij leveren voor 150, dan oefent hij toch gewoon zijn gekochte CALL uit en koopt hij ze voor 150 en verkoopt hij ze direct door voor 150. Los van transactiekosten is je maximale verlies in dat geval die 1375 - de premie van de geschreven call + de transactiekosten.

Lees je post nog even door.....het is niet zo als jij denkt dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:38
Waar ik dan benieuwd naar ben is waar een beetje het breekpunt ligt; bij welke koers besluit je de verkochte call terug te kopen en bij welke koers zet je de gekochte call in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Panzer_V schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:19:
[...]

Euh….. Hij kan ze een jaar lang KOPEN voor 150 per stuk door zijn gekochte CALL uit te oefenen. Hij schrijft dus weldegelijk gedekt.

Dus dan stijgt de koers naar 200 in een week en moet hij leveren voor 150, dan oefent hij toch gewoon zijn gekochte CALL uit en koopt hij ze voor 150 en verkoopt hij ze direct door voor 150. Los van transactiekosten is je maximale verlies in dat geval die 1375 - de premie van de geschreven call + de transactiekosten.

Lees je post nog even door.....het is niet zo als jij denkt dat het is.
Dat snap ik natuurlijk, maar het is niet zo dat je dan geheel gedekt bent. Je hebt eenvoudigweg de stukken niet. Je hebt alleen de optie. Als het 'zo simpel' was dan zou iedereen het doen toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
CornermanNL schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:45:
[...]

Dat snap ik natuurlijk, maar het is niet zo dat je dan geheel gedekt bent. Je hebt eenvoudigweg de stukken niet. Je hebt alleen de optie. Als het 'zo simpel' was dan zou iedereen het doen toch ?
Het is dus juist WEL zo simpel. Zoals ik je uitleg is je risico de kosten van de gekocht long call verminderd met de opbrengst van de geschreven short call vermeerderd met transactiekosten als ze uitgeoefend moeten worden.

Je moet alleen wel een flink aantal maanden achtereen een short schrijven die oud of the money verloopt wil je winst maken op de kosten van de long call.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@Panzer_V uiteraard is het zo simpel , bij een koers hoger dan 150 euro en 6 of meer maanden 275 euro kunnen schrijven. En blijven doorrollen.

Zou het niet eenvoudiger zijn om dan gewoon een put te schrijven iedere maand gedekt met wat of alles in cash ? Als je de verwachting hebt dat de koers boven de 150 blijft ?

Er zit in zo’n constructie altijd een flinke verwachting , het lijkt allemaal dik in orde tot het niet meer in orde is.

[ Voor 16% gewijzigd door CornermanNL op 26-11-2018 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
CornermanNL schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:05:
[...]

Amerikaanse stijl? Hoezo? Dit zijn volgens mij gewoon Europese stijl opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Longcat schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:17:
[...]

Amerikaanse stijl? Hoezo? Dit zijn volgens mij gewoon Europese stijl opties.
De index opties wel, alle opties op aandelen zijn Amerikaanse stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
CornermanNL schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:06:
@Panzer_V uiteraard is het zo simpel , bij een koers hoger dan 150 euro en 6 of meer maanden 275 euro kunnen schrijven. En blijven doorrollen.

Zou het niet eenvoudiger zijn om dan gewoon een put te schrijven iedere maand gedekt met wat of alles in cash ? Als je de verwachting hebt dat de koers boven de 150 blijft ?

Er zit in zo’n constructie altijd een flinke verwachting , het lijkt allemaal dik in orde tot het niet meer in orde is.
Met gedekt een put schrijven bereik ik niet wat ik wil met de genoemde constructie. De constructie die ik noemde (long calendar call spread) is lichtelijk bullish (maar over het algemeen neutraal). Het is mij er om te doen dat een korte optie een (relatief) hogere theta heeft. In andere woorden, OTM opties met lange looptijden zijn relatief goedkoper, omdat de tijdwaarde relatief goedkoper is. De tijdwaarde neemt exponentieel af richting expiratie.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/Mp9Xv.gif

Een optie verliest veel meer tijdwaarde van 30 dagen naar 0 dan van 360 naar 330.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Longcat schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:29:
[...]

Met gedekt een put schrijven bereik ik niet wat ik wil met de genoemde constructie. De constructie die ik noemde (long calendar call spread) is lichtelijk bullish (maar over het algemeen neutraal). Het is mij er om te doen dat een korte optie een (relatief) hogere theta heeft. In andere woorden, OTM opties met lange looptijden zijn relatief goedkoper, omdat de tijdwaarde relatief goedkoper is. De tijdwaarde neemt exponentieel af richting expiratie.

[Afbeelding]

Een optie verliest veel meer tijdwaarde van 30 dagen naar 0 dan van 360 naar 330.
Bedankt voor de uitleg, zo leer ik weer bij.
Dus als ik het goed begrijp wil je maximaal profiteren van de korte termijn tijdswaarde die er harder uitloopt ten opzichte van je aangekochte verzekering op de lange termijn ? In hoeveel procent van de gevallen gaat dit goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
CornermanNL schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:38:
[...]

Bedankt voor de uitleg, zo leer ik weer bij.
Dus als ik het goed begrijp wil je maximaal profiteren van de korte termijn tijdswaarde die er harder uitloopt ten opzichte van je aangekochte verzekering op de lange termijn ? In hoeveel procent van de gevallen gaat dit goed ?
Procenten weet ik niet. Ik heb deze strategie vroeger 1x gedaan met ING. Ik kocht toen een call van 1 jaar (uitoefenprijs weet ik niet meer) voor 90 euro en schreef een korte van 27 euro. De volgende maand liep de korte waardeloos af en was de lange nog ergens in de 80 waard. Vervolgens kon ik weer een korte schrijven voor 23 euro of zoiets. Helaas daalde ING vrij hard na een paar maanden waardoor het schrijven nog maar een tientje opleverde en transactiekosten waren erg hoog (Binck destijds, 2.85 of zo!). Ik weet niet meer of ik uiteindelijk winst of verlies heb gemaakt. Het leuke aan de strategie is dat je goed rendement kunt behalen in tijden van lage volatiliteit en vlakke koersen. Bij een stijging in volatiliteit (ceteris paribus) wordt de langere call meer waard dan de geschreven korte call.

Dan wat anders. Het ging goed met mijn portefeuille, tot begin oktober, sindsdien crabmarket.... :') (hieronder de winst. Assen maar even weggehaald indien dit niet op prijs wordt gesteld)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KMWCh8T.png

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 26-11-2018 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

Longcat schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:27:
[...]

Dan wat anders. Het ging goed met mijn portefeuille, tot begin oktober, sindsdien crabmarket.... :') (hieronder de winst. Assen maar even weggehaald indien dit niet op prijs wordt gesteld)
[Afbeelding]
Noem het maar crapmarket :P
I know, geduld enzo, zeker met een buy&hold strategie, maar dan heb ik nog liever dat de boel in elkaar dondert dan dit geklooi :D

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
page404 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 07:58:
[...]

Noem het maar crapmarket :P
I know, geduld enzo, zeker met een buy&hold strategie, maar dan heb ik nog liever dat de boel in elkaar dondert dan dit geklooi :D
Ik vind het ook maar niks... Steeds op en neer en uiteindelijk kom je nergens. Ik werk volgens een stel 'regels', waaronder bijkopen bij een 10% daling (en elke 10% daling daarna). Een vlugge daling van 30% en vervolgens weer (flink) stijgen heb ik dan liever dan maanden lang zijwaarts. Bij flinke daling verlaag ik mijn gemiddelde aankoopprijs en bij zijwaarts niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
Longcat schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:27:
[...]

Wellicht een stomme vraag, maar is dit een grafiek vanuit je eigen beleg omgeving of zelf gecreëerd? Indien het laatste, hoe heb je dit gedaan? :)

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39

w
[...]

Thanks!

Ik neem aan dat je met opzet DEC19 koopt en DEC18 verkoopt om de theta te verdienen en dus geen typo is

Je begrijpt hopelijk dat je met deze strat heel waarschijnlijk long rho en vega bent?
Die 3,300 is gebaseerd op de aanname dat de rho en vega niet in waarde veranderen maar ook de curve van deze twee niet verandert gedurende de 12 maanden?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
JoostvWillegen schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:10:
[...]

Wellicht een stomme vraag, maar is dit een grafiek vanuit je eigen beleg omgeving of zelf gecreëerd? Indien het laatste, hoe heb je dit gedaan? :)
Ik heb in Excel een modelletje gemaakt. Ik download koersdata uit yahoo finance (CSV bestanden) en deze kopieer ik naar het excel bestand. Vervolgens een hele reeks formules om kostprijs te bereken, huidig aantal stukken, huidige waarde, winst, dividenden en transactiekosten. En dan kan ik daar grafiekjes mee maken. Ik heb er over nagedacht om het te standaardiseren en beschikbaar te stellen voor andere degiro-klanten, maar is er nog niet van gekomen (en ook wel heel erg lastig). Moeilijkheid zit hem vooral in de historische data berekenen: hoeveel stukken had ik op datum X en hoeveel heb ik ervoor betaald? Daar heb je allemaal SUMIFS, SUMPRODUCT en VLOOKUP formules en arrays voor nodig.
Chief schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:18:

w
[...]

Ik neem aan dat je met opzet DEC19 koopt en DEC18 verkoopt om de theta te verdienen en dus geen typo is
Precies.
Chief schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:18:

w
[...]
Je begrijpt hopelijk dat je met deze strat heel waarschijnlijk long rho en vega bent?
Die 3,300 is gebaseerd op de aanname dat de rho en vega niet in waarde veranderen maar ook de curve van deze twee niet verandert gedurende de 12 maanden?
Je getal 3,300 volg ik even niet. Theta curve is inderdaad ceteris paribus. Is anders ook niet te doen. In de praktijk beweegt er uiteraard van alles, daar dek ik me niet tegenin. Het is puur om de theta te doen.

Strategie is inderdaad long volatility (dus long vega). Rho doet er volgens mij niet heel veel toe in deze context.

[ Voor 44% gewijzigd door Longcat op 27-11-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Longcat schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:22:
[...]

Ik heb in Excel een modelletje gemaakt. Ik download koersdata uit yahoo finance (CSV bestanden) en deze kopieer ik naar het excel bestand. Vervolgens een hele reeks formules om kostprijs te bereken, huidig aantal stukken, huidige waarde, winst, dividenden en transactiekosten. En dan kan ik daar grafiekjes mee maken. Ik heb er over nagedacht om het te standaardiseren en beschikbaar te stellen voor andere degiro-klanten, maar is er nog niet van gekomen (en ook wel heel erg lastig). Moeilijkheid zit hem vooral in de historische data berekenen: hoeveel stukken had ik op datum X en hoeveel heb ik ervoor betaald? Daar heb je allemaal SUMIFS, SUMPRODUCT en VLOOKUP formules en arrays voor nodig.

[...]

Precies.

[...]

Je getal 3,300 volg ik even niet. Theta curve is inderdaad ceteris paribus. Is anders ook niet te doen. In de praktijk beweegt er uiteraard van alles, daar dek ik me niet tegenin. Het is puur om de theta te doen.

Strategie is inderdaad long volatility (dus long vega). Rho doet er volgens mij niet heel veel toe in deze context.
Excuses. 3,300 is totale premie ontvangsten. Minus premiekosten kom je op 1,925 in je geschetste voorbeeld, voor transactiekosten.
Theta en vega doen er wel degelijk toe. Als deze bewegen ontvang je meer/minder premie bij de volgende rol! Ook heeft de thetacurve niet altijd dezelfde vorm!
Je strategie kan best werken maar je hebt heel duidelijk niet alleen een theta positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
Longcat schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:22:
[...]

Heel interessant ja. Mocht je er ooit aan toe komen, ben zeker geïnteresseerd (en denk niet de enige :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Chief schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:10:
[...]

Excuses. 3,300 is totale premie ontvangsten. Minus premiekosten kom je op 1,925 in je geschetste voorbeeld, voor transactiekosten.
Theta en vega doen er wel degelijk toe. Als deze bewegen ontvang je meer/minder premie bij de volgende rol! Ook heeft de thetacurve niet altijd dezelfde vorm!
Je strategie kan best werken maar je hebt heel duidelijk niet alleen een theta positie.
Theta en vega doen er zeker toe, maar rho denk ik in (veel) mindere mate. Ik denk dat ik in 2019 een extra rekening open bij degiro met een éénmalige storting om dit soort strategiën in de praktijk te brengen. Aan het eind dan terugkijken om te zien welke 'greeks' bewogen en wat de impact was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Normaliter is rho minder belangrijk maar de komende jaren waar een monetairy tightening in Europa niet ondenkbaar is heb ik het idee dat de Euribor (of diens opvolger) wel eens volatiel kan worden.

Zonder een heel robuuste pricing model en datafeed zal het heel lastig voor een particulier worden om een performance attributie te doen

/edit Ook niet onbelangrijk: je koopt op ask en verkoopt de positie op bid en verliest vrij zeker de bid/ask

[ Voor 14% gewijzigd door Chief op 27-11-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Vragen of aanbieden van referals is niet toegestaan.

@Chief Klopt wat betreft bid/ask, al zie ik regelmatig dat als ik tussen bid/ask ga zitten, mijn order uitgevoerd wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 27-11-2018 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Dat kan prima ja dat je aan mid kan komen maar je moet idealiter de twee transacties tegelijk uitvoeren omdat je in de tussentijd delta scheef zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Chief schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:44:
Zonder een heel robuuste pricing model en datafeed zal het heel lastig voor een particulier worden om een performance attributie te doen
Of, nog korter door de bocht, met een simpel modelletje en vanuit je Binck / Degiro account handelend op de bid/ask denk ik überhaupt niet dat je veel kans maakt om risk-adjusted outperformance te behalen vs. de serieuze partijen die in die markten bezig zijn.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
Het is niet onmogelijk, zeker bij hele kleine volumes. De grote spelers gaan niet arbitreren voor een paar contracten, de tijd die ze daaraan spenderen is meer waard dan dat.
Ik vrees echter dat het alleen bij kruimels blijft en dan spelen transactiekosten en bid/ask te grote rol.
Je moet je ook afvragen hoe de open interest is in de series die je wilt handelen. Kortom, het is wel mogelijk maar ik denk dat er te kort door de bocht is gedacht, met name omdat de rho en vega posities niet genoemd werden die een wezenlijk deel uitmaken van de genoemde strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Sure, misschien kun je af en toe in een illiquide instrument een mooie trade doen maar dan moet je wel flink wat uren achter je computer zitten of de boel automatiseren - niet een kwestie van 's ochtends je order inleggen op 1.05 en dan af en toe op je telefoon kijken of je gehit bent. Ik zag als voorbeelden ASML en ING - denk niet dat in zulke namen veel kruimels vallen op te rapen.

Grote spelers hoeven helemaal niet veel tijd te spenderen aan een paar contracten arbitreren, als een optieprijs te scheef is schiet de machine die automatisch uit de markt en voor een paar contracten gaan de grieken gewoon op de grote hoop van de desk. Misschien skew je vervolgens je prijzen iets de andere kant op, als je software dat al niet vanzelf heeft gedaan. Zulke ordertjes oprapen voor de concurrent ze doet is een mooie sport. Je pricing en verbinding zijn zo veel beter dan die van een particulier thuis dat het absoluut geen 'level playing field' is.

In theorie is het zeker niet onmogelijk om thuis geld te verdienen met optiehandel maar in de praktijk geef ik je bijzonder weinig kans. En zeker niet als je geld probeert te verdienen met spreads of slimmere inzichten in optiepricing dan de concurrentie. Dat bijv. de tijdswaarde van een optie sneller afneemt richting de expiratie lijkt me geen geniaal inzicht en als dat al exploiteerbaar zou zijn dan zet een partij als Optiver zulke constructies zo veel sneller, groter en preciezer op dan jij dat ik denk dat jij met je Binck account, Excelsheetje en de dagelijkse renteprint van de ECB website praktisch altijd achter het net vist, zeker als je van de bid/ask snoept.

In het algemeen denk ik dat 99.9% van de particuliere beleggers beter af zou zijn als ze in het geheel weg blijven bij opties omdat ze niet weten wat ze aan het doen zijn en geen flauw benul hebben of de trades die ze doen goed of slecht zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door writser op 27-11-2018 16:28 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@writser @Chief Ik probeer niet te arbitreren en heb ook niet de illusie dat dit mogelijk is bij ING en ASML en ik raak inderdaad wat kwijt aan de spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ongetwijfeld een domme vraag maar kun je (bij DEGIRO) niet 'een deel' van 1 aandeel of obligatie kopen? Ik wil maandelijks 250€ investeren bovenop mijn huidige portefeuille maar dat komt nooit exact uit. Ik houd bijvoorbeeld 115€ over terwijl 1 obligatie €122 kost. Ik had dan graag 0,97 aandeel gekocht voor die €115 maar dat lukt (bij DEGIRO) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

Aghanim schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:44:
Ongetwijfeld een domme vraag maar kun je (bij DEGIRO) niet 'een deel' van 1 aandeel of obligatie kopen? Ik wil maandelijks 250€ investeren bovenop mijn huidige portefeuille maar dat komt nooit exact uit. Ik houd bijvoorbeeld 115€ over terwijl 1 obligatie €122 kost. Ik had dan graag 0,97 aandeel gekocht voor die €115 maar dat lukt (bij DEGIRO) niet.
Nee. De maand erop kun je er wel weer meer kopen. Of niet eigenwijs zijn en 260€ maandelijks overmaken als je per se die obligatie wil ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Aghanim Kan niet bij degiro. Bij sommige Amerikaanse brokers kan dat wel, maar dan bezit je ze denk ik niet 'echt' (waarschijnlijk heb je een soort claim op een pool die de broker aanhoudt). Je kan ook de ene maand 2 stuks kopen en de andere maand 1 stuk. Of een soortgelijk product vinden met een andere prijs die handiger uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 21:59
JoostvWillegen schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:16:
[...]

Heel interessant ja. Mocht je er ooit aan toe komen, ben zeker geïnteresseerd (en denk niet de enige :) )
Wellicht een idee om hier eens naar te kijken: https://www.portfolio-performance.info/portfolio/
(site is in het duits, maar programma kan ook op engels gezet worden)

Ik gebruik het nu een jaar en het werkt best prima. Ik gebruik o.a, yahoo finance als bron voor aandelen en trackers en https://markets.ft.com/ voor een paar beleggingsfondsen die niet op yahoo staan.

[ Voor 6% gewijzigd door helloitsme op 27-11-2018 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
helloitsme schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:57:
[...]

Wellicht een idee om hier eens naar te kijken: https://www.portfolio-performance.info/portfolio/

Ik gebruik het nu een jaar en het werkt best prima. Ik gebruik o.a, yahoo finance als bron voor aandelen en trackers en https://markets.ft.com/ voor een paar beleggingsfondsen die niet op yahoo staan.
Interessant! Ik heb vroeger ook wat opties Flow Traders gehad waar ik relatief veel geld aan over heb gehouden. Die koersen hebben yahoo finance e.d. niet beschikbaar. Misschien dat ik het wat kan manipuleren met een eigen CSV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Longcat schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:00:
[...]

Interessant! Ik heb vroeger ook wat opties Flow Traders gehad waar ik relatief veel geld aan over heb gehouden. Die koersen hebben yahoo finance e.d. niet beschikbaar. Misschien dat ik het wat kan manipuleren met een eigen CSV.
opties weet ik niet, maar ik heb bijvoorbeeld een beleggingsfonds van Kempen (welke ik niet kon vinden via yahoo) en die data haal ik binnen door deze link in het programma te gebruiken: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0006089229:EUR

In theorie kan je meerdere sites gebruiken, zolang de data maar in een nette tabel staat. Je moet de eerste keer dan aangeven welke kolom welke waardes bevat. Eigen csv's kunnen blijkbaar ook, maar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Leuk tooltje. Maakt het een stuk makkelijker om het eindejaars rendement te berekenen.
So far:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EFvQe7R.png
Ik mis alleen de dividend uitkeringen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
RocketKoen schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:04:
[...]

Leuk tooltje. Maakt het een stuk makkelijker om het eindejaars rendement te berekenen.
So far:
[Afbeelding]
Ik mis alleen de dividend uitkeringen.
Dividend kan/moet je zelf invoeren (rechtermuisklik op het aandeel in het All Securities overzicht).

Kost bij mij wel wat aandacht aangezien sommige aandelen het dividend in dollars uitbetalen, maar mijn degiro rekening in euro's is. Was de eerste keer even puzzelen, maar het lukt gelukkig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
[...]

Super! Hier ga ik me eens in verdiepen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:55

ilm

Werkt het ophalen van koersdata van Yahoo goed? Ik was aant kijken naar een toffere oplossing en kwam uit bij pyfolio en andere libraries. Enkel nog xirr berekening toevoegen en notebookje maken.

Echter is support voor het ophalen van gratis koersdata bijna volledig weg uit pandas datareader wegens te onstabiel. Geen Yahoo, Google,... meer. Wel IEX en quandl maar die hebben geen ETF data zoals iwda

Edit: heeft degiro support voor het downloaden van transactie data in csv formaat? Dan zou het af zijn

[ Voor 12% gewijzigd door ilm op 28-11-2018 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ilm schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:32:
Werkt het ophalen van koersdata van Yahoo goed? Ik was aant kijken naar een toffere oplossing en kwam uit bij pyfolio en andere libraries. Enkel nog xirr berekening toevoegen en notebookje maken.

Echter is support voor het ophalen van gratis koersdata bijna volledig weg uit pandas datareader wegens te onstabiel. Geen Yahoo, Google,... meer. Wel IEX en quandl maar die hebben geen ETF data zoals iwda

Edit: heeft degiro support voor het downloaden van transactie data in csv formaat? Dan zou het af zijn
Je moet alleen goed opletten dat je de juiste beurs en valuta kiest. Verder haalt hij het op basis van de ticker code perfect uit yahoo. Wel alleen de closing standen, maar voor een jaaroverzicht is dat prima.

De giro support iig excel export op de website. Dat heb ik tot nu toe gebruikt voor mijn administratie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Dus portfolio performance downloaden en dan de CSV van DeGiro inladen does the trick? Ik heb altijd het idee dat er ontzettend veel ruis in de CSV van DeGiro zit, zeker wanneer een aan-/verkoop in meerdere fracties wordt uitgevoerd en er ook nog een valutaconversie aan vast zit. Zou geweldig zijn als dat met één simpele handeling te automatiseren is.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Pagina: 1 ... 50 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.