Eerder dit jaar heb ik de meeste van m'n aandelen verkocht omdat ik meende dat er een correctie/recessie aan zou komen. Ik been geenszins econoom, maar probeer wel op twitter wat mensen te volgen die er wél verstand van zouden moeten hebben. De correctie hebben we gehad, en ik ben er van overtuigd dat er een recessie aankomt (60% dat dat binnen 6 maanden gebeurt, 30% dat 't binnen 18 maanden gebeurt, en 10% kans dat het later of niet gebeurt).
Redenen hiervoor zijn
- De (westerse) economie draait op een boom/bust-cycle waarbij er iedere 7 a 10 jaar een recessie is.
- Ik spreek ondernemers/concullega's die melden dat er een significante daling in opdrachten is.
- Tweets zoals
deze
- Random andere artikelen van economen of economische journalisten (of doemdenkers).
De vraag is hoe ik hier goed van zou kunnen profiteren. Ik zie drie opties:
- Het meest simpele is natuurlijk 'buy the dip': wachten tot er een nieuw dieptepunt is (zeg een AEX-koers van ~275).
- Een andere optie is het Value Investing zoals Buffet of Graham dat beschrijven. Dat doe ik op zich ook al (bijv. met
deze of
deze). Maar daarbij profiteer je natuurlijk niet echt van het (tijdelijk) onderuit gaan van de economie.
- Een derde optie die ik kan bedenken is iets als Short gaan op ETF's. Maar hoe ik dat concreet kan doen bij een degiro of binck zie ik nog niet helemaal voor me. Daarnaast lijkt short gaan ook meer iets voor de korte termijn (een paar dagen of max. een paar weken), dan evt zelfs een paar maanden. Kan dit op een practische manier?
Enfin. Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Zeg even dat ik hier ~10K in wil stoppen, en dat enig risico geen probleem is (no risk, no reward...). Enige risico wat ik niet zie zitten is dat ik 10K in zou leggen, en de economie vervolgens dusdanig zou stijgen dat ik nog significante bedragen (>3k ofzo) bij zou moeten leggen.
offtopic:
Uiteraard zijn er ook voldoende economen die denken dat een recessie op z'n vroegst pas in 2020 komt, zoals
deze. De door mij aangehaalde bronnen zijn dus niet conclusive, en doe ook vooral je eigen research om zelf een beeld te vormen. Ik houd er ernstig rekening mee dat die recessie eerder komt dan de economen die 2020 roepen, en dat we dan achteraf met z'n allen gaan zeggen "Hoe kon het nou dat we dit niet aan zagen komen?!?!!one".
[
Voor 12% gewijzigd door
Freeaqingme op 18-11-2018 23:57
]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.