Bedankt voor je advies. Ik denk dat ik inderdaad een deel hypotheek ga aflossen. Dat is een veilige keuze en levert meer op dan spaargeld. Maandelijks investeer ik 250€ in mijn beleggingsportefeuille zodat dit bedrag uiteindelijk ook behoorlijk op gaat lopen. Als ik daarnaast ook gewoon spaar kan ik steeds de hypotheek blijven aflossen en loop ik beperkt risico.writser schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:20:
Aflossen is natuurlijk niet bijzonder lucratief met de huidige rentestanden (tenzij je een oudere hypotheek hebt). Anderzijds, als je dat geld in aandelen / goud / durfkapitaal stopt ben je effectief geld aan het lenen bij de bank om te investeren in risicovolle beleggingen. Dat kan een prima optie zijn natuurlijk, maar als over 10 jaar de rentestanden omhoog schieten dan loop je wel het risico dat zowel je huis als je beleggingen een stuk minder waard worden terwijl je rentelasten over de kop gaan.
De 'juiste' oplossing hangt altijd af van je persoonlijke situatie (inkomen, baanzekerheid, leeftijd, partner, grootte en opzet van hypotheek, risicobereidheid, etc.) maar je hypotheek versneld aflossen is in elk geval een optie waar weinig verkeerd mee kan gaan. Jij zegt dat je geen risico wil nemen en dan zou ik aflossen zeker overwegen.
Kijkend naar je huidige verdeling (85% spaargeld, 15% aandelen / obligaties) zou ik in elk geval _iets_ doen. Zo veel geld op je spaarrekening is zonde, zeker als je er in de nabije toekomst geen plannen mee hebt. Daar behaal je gewoon een negatief rendement op (er van uit gaand dat je zoveel hebt dat je vermogensbelasting betaalt). Het is wel risicovrij, maar risicovrij geld verbranden is nog steeds kut.
Ik zou misschien kijken naar een geleidelijke aanpak, bijv. 30% van je spaargeld gebruiken om versneld je hypotheek af te lossen en maandelijks een vast bedrag van je spaarrekening op de beurs te investeren (dollar cost averaging). Dan ga je op de langere termijn richting een betere allocatie maar ben je niet meteen al je spaargeld kwijt. En afhankelijk van hoe je financiële situatie is over twee jaar kun je dan besluiten om weer wat af te lossen of te investeren. Of juist om de rest op je spaarrekening te laten staan als je je niet comfortabel voelt met hoe het gaat.
In elk geval zou ik ver, ver, ver, weg blijven van die huurwoningenfondsen die hier voorbij komen als je niet te veel risico wil lopen!
Of wellicht toch nog eens naar zonnepanelen kijken.