Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.011.289 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
writser schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:20:
Aflossen is natuurlijk niet bijzonder lucratief met de huidige rentestanden (tenzij je een oudere hypotheek hebt). Anderzijds, als je dat geld in aandelen / goud / durfkapitaal stopt ben je effectief geld aan het lenen bij de bank om te investeren in risicovolle beleggingen. Dat kan een prima optie zijn natuurlijk, maar als over 10 jaar de rentestanden omhoog schieten dan loop je wel het risico dat zowel je huis als je beleggingen een stuk minder waard worden terwijl je rentelasten over de kop gaan.

De 'juiste' oplossing hangt altijd af van je persoonlijke situatie (inkomen, baanzekerheid, leeftijd, partner, grootte en opzet van hypotheek, risicobereidheid, etc.) maar je hypotheek versneld aflossen is in elk geval een optie waar weinig verkeerd mee kan gaan. Jij zegt dat je geen risico wil nemen en dan zou ik aflossen zeker overwegen.

Kijkend naar je huidige verdeling (85% spaargeld, 15% aandelen / obligaties) zou ik in elk geval _iets_ doen. Zo veel geld op je spaarrekening is zonde, zeker als je er in de nabije toekomst geen plannen mee hebt. Daar behaal je gewoon een negatief rendement op (er van uit gaand dat je zoveel hebt dat je vermogensbelasting betaalt). Het is wel risicovrij, maar risicovrij geld verbranden is nog steeds kut :P .

Ik zou misschien kijken naar een geleidelijke aanpak, bijv. 30% van je spaargeld gebruiken om versneld je hypotheek af te lossen en maandelijks een vast bedrag van je spaarrekening op de beurs te investeren (dollar cost averaging). Dan ga je op de langere termijn richting een betere allocatie maar ben je niet meteen al je spaargeld kwijt. En afhankelijk van hoe je financiële situatie is over twee jaar kun je dan besluiten om weer wat af te lossen of te investeren. Of juist om de rest op je spaarrekening te laten staan als je je niet comfortabel voelt met hoe het gaat.

In elk geval zou ik ver, ver, ver, weg blijven van die huurwoningenfondsen die hier voorbij komen als je niet te veel risico wil lopen!
Bedankt voor je advies. Ik denk dat ik inderdaad een deel hypotheek ga aflossen. Dat is een veilige keuze en levert meer op dan spaargeld. Maandelijks investeer ik 250€ in mijn beleggingsportefeuille zodat dit bedrag uiteindelijk ook behoorlijk op gaat lopen. Als ik daarnaast ook gewoon spaar kan ik steeds de hypotheek blijven aflossen en loop ik beperkt risico.

Of wellicht toch nog eens naar zonnepanelen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• militairtje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:50
Beste allemaal,

Ik zal me even voorstellen, Nicky, 21 jaar en student. Ik heb ondertussen door verschillende baantjes een leuk zakcentje opgebouwd, en ik twijfel of ik dit op de bankrekening moet laten staan of moet gaan investeren.
Ik heb op dit moment een budget van ongeveer 1500-2000 euro die ik hiervoor maximaal ter beschikking wil stellen. Echter, heb ik geen flauw idee waar ik nu op moet letten qua investeren enzo.

Daarop volgende; ik kwam deze crowdsurf campagne tegen van de Frontaal Brouwerij in Breda
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/frontaal

In mijn ogen ziet dit er uit als betrouwbaar en wellicht een goed idee om te beginnen met beleggen/investeren. Wat zijn jullie meningen hierover?

Met vriendelijke groet,
Nicky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-05 22:25
militairtje schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:44:
In mijn ogen ziet dit er uit als betrouwbaar en wellicht een goed idee om te beginnen met beleggen/investeren. Wat zijn jullie meningen hierover?
Tjah, daar zijn natuurlijk hele boeken over volgeschreven. Ik denk in ieder geval dat het belangrijkste punt is dat je moet diversiviceren - niet al je eieren in hetzelfde mandje stoppen.

Nou is 2000 euro niet superveel, niet iets wat je over 100 verschillende posten kan verdelen. Toch zou ik niet al je geld in dit ene bedrijf te investeren, maar hoogstens bijvoorbeeld 25%. De vraag of dit een goede investering is durf ik niet te zeggen.

offtopic:
Edit: Met dank aan @Roozzz realiseer ik me dat 'to diversify' beter vertaald kan worden naar 'spreiden' dan 'diversiviceren'...

[ Voor 8% gewijzigd door Freeaqingme op 08-11-2018 23:35 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ik heb me er niet in verdiept, maar in de basis is het altijd een slecht idee om alle eieren in hetzelfde mandje te stoppen. Spreiding is cruciaal om het risico te beperken.

Lees alsjeblieft even de linkjes uit deze post voordat je ergens in investeert: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51090989
Dan heb je enige basis kennis en snap je welke risico's je neemt met 1 fonds.

veel mandjes met eieren hier @Freeaqingme :+

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 08-11-2018 23:15 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:19
Longcat schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:45:
Wie doet er nog meer mee aan de IPO van Themis Bioscience? Gaat naar verwachting morgen naar de beurs. Ik heb ingeschreven voor 94 stuks. Plan is om morgen gelijk weer te verkopen. Deze strategie gaf over de laatste paar jaar een positief resultaat. Ik heb daarom in het verleden ook ingeschreven op NIBC, Alfen en B&S, maar deze gaven alles verlies (of hooguit break-even). Ik denk dat het bij die drie vooral lag aan het sentiment op de beurs. Dat lijkt nu beter te zijn dan toen.
Alfen staat nu op 50% winst tov de IPO prijs...
Adyen op 20% winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
HallonRubus schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:58:
[...]

Alfen staat nu op 50% winst tov de IPO prijs...
Adyen op 20% winst.
Klopt, maar ik refereerde naar de strategie om op de 1e dag op de beurs gelijk te verkopen. ;) Op Adyen IPO kon je als particulier niet inschrijven en Alfen sloot zo rond de IPO prijs als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Beste allemaal,

Ik zal me even voorstellen, Nicky, 21 jaar en student. Ik heb ondertussen door verschillende baantjes een leuk zakcentje opgebouwd, en ik twijfel of ik dit op de bankrekening moet laten staan of moet gaan investeren.
Ik heb op dit moment een budget van ongeveer 1500-2000 euro die ik hiervoor maximaal ter beschikking wil stellen. Echter, heb ik geen flauw idee waar ik nu op moet letten qua investeren enzo.

Daarop volgende; ik kwam deze crowdsurf campagne tegen van de Frontaal Brouwerij in Breda

Met vriendelijke groet,
Nicky
Leuk project, als je er feeling mee hebt. Als je gewoon rendement wil maken zou ik je adviseren om op een normale manier (dus op de beurs) te investeren. Ik bedoel, wat nou als je je geld in de brouwerij investeert en je hebt het geld over een jaar nodig? Even de certificaten verkopen kan de eerste 3 jaar niet (zonder boete). De eerste 2 jaar keren ze sowieso geen dividend uit, en daarna is het nog maar afwachten natuurlijk.
Tip: begrijp waar je in investeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 14:40

[...]

[...]
Ik zou niet weten of het hier al eens genoemd is en óf het een beste advies is.
Maar ga eens kijken naar een appje als Peaks.
Het is ontzettend laagdrempelig en lekker overzichtelijk.

Wat je hier vooral kan leren is hoe je reageert op verlies/winst. Spreiding lijkt hier in ieder geval goed te zijn en kosten zijn niet uitzonderlijk hoog.

Even aan de rest hier:
Voor Laten beleggen omdat je simpelweg geen zin hebt er veel tijd in te stoppen en/of risico te lopen door onkunde, zijn beheervergoedingen van 0.3% en fondskosten van 0.9% toch niet uitzonderlijk hoog?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-05 12:55
De eerste drie maanden is de app voor iedereen gratis. Daarna betaal je €1 per maand voor de app, tot een belegd vermogen van €2.500. Heb je meer dan €2.500 euro op je Peaks rekening staan, dan betaal je 0,5% per jaar over de gemiddelde waarde van je beleggingen.
0.5% als je boven de 2500 komt, anders betaal je sowieso 12 euro per jaar aan 'beheerskosten' (en dat wordt percentueel dus al snel vrij veel als je ruim onder de 2500 euro komt). En daar komen dan nog de fondskosten bovenop, en 0.9% is dan toch wel vrij

Ik geloof dat de kostenstructuur van Peaks vooral voor Peaks heel gunstig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pikootje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:16
Beste allemaal,

Hallo Nicky,

Een volwassen beleggingsportefeuille is natuurlijk altijd goed gespreid. Maar sommige beleggers vinden dat je best een hoog risico mag nemen. Je bent nog jong en €2000 is goed te overzien als je dit allemaal verliest (blijft supervervelend maar je leven stort niet in). Zolang je deze €2000 niet op korte termijn nodig hebt kan je dit best risicovol beleggen.

In het algemeen is bier verkopen prima business om geld mee te verdienen. Ik denk wel dat de kans klein is om heel veel rendement te maken. Een van de belangrijkste factoren voor de winstmarge voor bierbrouwers is de schaalgrootte, en dat is bij Frontaal niet aanwezig. Verder hebben ze veel geld nodig voor machines om verder te groeien, grondstoffen, en huisvesting in een historisch bedrijfspand. De kans op een klapper zou dan een ev. overname zijn. Maar persoonlijk denk ik dat de kans ook niet aanwezig is. De Heinekens van deze wereld zijn te groot geworden om brouwerijen van deze schaal over te nemen. Er zijn meer dan 500 microbrouwerijen in Nederland, die een prima bestaansrecht hebben tussen alle grote bierbrouwerijen, en de meeste zullen dus ook winst maken.

Ik denk daarom dat het toekomstige rendement beperkt zal zijn en niet opweegt tegen het best wel grote risico van een beginnende brouwerij die gaat verhuizen en wil uitbreiden. Blijft natuurlijk wel geinig dat je mede-eigenaar van een brouwerij bent 8) als je investeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Boerekool_ schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:06:
[...]

Even aan de rest hier:
Voor Laten beleggen omdat je simpelweg geen zin hebt er veel tijd in te stoppen en/of risico te lopen door onkunde, zijn beheervergoedingen van 0.3% en fondskosten van 0.9% toch niet uitzonderlijk hoog?
Dit ligt er maar net aan hoe je het bekijkt en wat je doel is met het beleggen. Als je voor je pensioen belegt, of met een ander doel voor de lange termijn, dan telt elk basispuntje (op termijn tikt het enorm aan). Op de korte termijn zul je er weinig van merken. Daarnaast is het inderdaad een afweging tussen zin en tijd versus gemak (en dus kosten).

Zelf beleg ik bij degiro in de kernselectie en op zich is dit ook niet zo moeilijk voor de gemiddelde persoon. Zoek een ISIN op en leg desnoods een market order in als je niet weet wat een limiet order is. Je kan natuurlijk ook mazzel hebben en iemand anders voor je laten beleggen tegen 0,00% kosten. Die service maakt mijn vriendin gebruik van. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 10:09

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Zijn er meer mensen die bij Lynx zitten waarbij de maandelijkse fee inmiddels nu ook is afgeschreven? Ik zie dat mijn cashpositie met 5 euro is afgenomen. Bij de Lynx basis trader is in ieder geval nergens te zien dat dit bedrag is afgeschreven. Op dit moment kan ik niet bij het handelsplatform inloggen, dus kan niet controleren of daar meer informatie staat. Ik zit er steeds meer aan te denken om mijn kleine resterende posities hier te verkopen en de rest bij DeGiro te plaatsen. Ook omdat ik de platforms steeds onduidelijker en voor mijn doel onnodig gecompliceerd vind worden.
Liever heb ik niet al mijn geld bij één broker staan, vanwege het risico, wat wellicht meer tussen mijn oren zit, maar goed. Wellicht dat ik in de toekomst meer naar BND toe ga schuiven.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerekool_
ImaPseudonym schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:31:
[...]

0.5% als je boven de 2500 komt, anders betaal je sowieso 12 euro per jaar aan 'beheerskosten' (en dat wordt percentueel dus al snel vrij veel als je ruim onder de 2500 euro komt). En daar komen dan nog de fondskosten bovenop, en 0.9% is dan toch wel vrij

Ik geloof dat de kostenstructuur van Peaks vooral voor Peaks heel gunstig is.
De 0.9% fondskosten horen niet bij Peaks maar in dit geval bij het ASN mixfonds waar ik ook wat geld in heb zitten.

Voor Peaks geldt:
Als je belegt in fondsen gelden er altijd fondskosten. Ook bij Peaks. Deze betaal je niet aan Peaks, maar aan de aanbieders van de indexfondsen waarin jij je geld belegt. De gemiddelde fondskosten per portfolio bedragen tussen de 0,25% en 0,33% van je belegde geld per jaar en zijn al verrekend in het verwachte rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImaPseudonym
@Boerekool_ Dat verduidelijkt de zaken iets.

Feit blijft dat je dus een 0.5% beheerskosten (met een minimum van 12euro/jaar) betaalt alleen maar om Peaks te gebruiken, daarbovenop komen dan nog minimaal 0.25% fondskosten. Dus je zit sowieso op lopende kosten van 0.75% per jaar en dat blijft stevig.
Daar kun je inderdaad het argument bij halen dat je er geen omkijken naar hebt en dat dat wat waard is. Daar kan niemand je ongelijk in geven, maar dan is Meesman ook een optie. Dan met je klaar met 0.5% per jaar en eenmalig 0.25% over elk bedrag dat je inlegt of ontrekt bij verkoop. Dat betekent dat je voor elke inleg in het eerste jaar dus 0.75% betaalt en in het jaar dat je verkoopt ook, maar voor alle tussenliggende jaren betaal je maar 0.5%. Nadat je inleg daar 2 jaar staat, heb je elk jaar een kwart procent gratis extra winst en het kost niet meer moeite.
Als je net een tikje meer moeite wil doen, dan open je een gratis account bij DeGiro en koop je VWRL aan. Wereldwijde spreiding en je _hoeft_ er niet over na te denken, gewoon maandelijks bijkopen. Dan zit je op lopende kosten van 0.25%. Dat is dus al een half procent extra rendement t.o.v. Peaks en een extra kwart procent t.o.v. Meesman.

Ik vermoed dat je dat ASN Mixfonds a 0.9% lopende kosten zelf uitgezocht en aangekocht hebt? Dus daar heb je het gemaksargument niet, maar heb je toch een heel 'duur' product in handen. Waarom heb je voor dit fonds gekozen?

Om het belang van de lage kostenstructuur nog maar eens extra aan te stippen een kleine berekeningetje. Aannames: je volgt de markt a 7% verwacht rendement per jaar, daar gaan je lopende kosten vanaf, je start met 1000euro, legt nooit meer in en wacht 25 jaar. Je eindbedrag is dan:
0.75% beheerskosten (situatie Peaks): 4,751.43
0.50% beheerskosten (situatie Meesman): 5,056.20
0.25% beheerskosten (situatie DeGiro+VWRL): 5,380.45

Zelfde situatie, maar nu leg je maandelijks nog eens 200 euro in:
0.75% beheerskosten (situatie Peaks): 16,818.52
0.50% beheerskosten (situatie Meesman): 17,604.41
0.25% beheerskosten (situatie DeGiro+VWRL): 18,432.56

Voetnoot:
Peaks komt hier net iets te voordelig uit, omdat niet is meegenomen dat de beheerskosten bij vermogen onder 2500 eigenlijk hoger zijn dan 0.5% per jaar. Meesman komt er eveneens net iets te voordelig uit omdat de aan- en verkoopkosten niet meegenomen worden. DeGiro is gewoon een scenario met lekker makkelijk rekenen (alhoewel: als je een Custody account neemt kost het je nog een beetje extra geld bij elke dividenduitkering, daar verlies je een beetje rendement dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerekool_
ImaPseudonym schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:49:
@Boerekool_ Dat verduidelijkt de zaken iets.

[...]

Ik vermoed dat je dat ASN Mixfonds a 0.9% lopende kosten zelf uitgezocht en aangekocht hebt? Dus daar heb je het gemaksargument niet, maar heb je toch een heel 'duur' product in handen. Waarom heb je voor dit fonds gekozen?

Om het belang van de lage kostenstructuur nog maar eens extra aan te stippen een kleine berekeningetje. Aannames: je volgt de markt a 7% verwacht rendement per jaar, daar gaan je lopende kosten vanaf, je start met 1000euro, legt nooit meer in en wacht 25 jaar. Je eindbedrag is dan:
0.75% beheerskosten (situatie Peaks): 4,751.43
0.50% beheerskosten (situatie Meesman): 5,056.20
0.25% beheerskosten (situatie DeGiro+VWRL): 5,380.45

Voetnoot:
Peaks komt hier net iets te voordelig uit, omdat niet is meegenomen dat de beheerskosten bij vermogen onder 2500 eigenlijk hoger zijn dan 0.5% per jaar. Meesman komt er eveneens net iets te voordelig uit omdat de aan- en verkoopkosten niet meegenomen worden. DeGiro is gewoon een scenario met lekker makkelijk rekenen (alhoewel: als je een Custody account neemt kost het je nog een beetje extra geld bij elke dividenduitkering, daar verlies je een beetje rendement dan).
Voor ASN heb ik gekozen omdat ik mijn gebruiksrekening daar ook heb. Dit was dus slechts een kwestie van een extra type rekenening openen. In dit geval ASN doelbeleggen.

Dat de kosten hier nog wat hoger lagen had ik al wel door. Mijn redenen hiervoor waren gebruiksgemak & het groene aspect van ASN, dat is tenslotte de reden dat ik van ING naar ASN ben gegaan.

Wat betreft de lage fondskosten van deGiro, wat is daar het addertje dan? Als het zo simpel is als jij het zegt nu maak ik daar binnenkort wellicht ook een accountje aan om eens te kijken hoe dat loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
Bij DeGiro is je account gratis, er wordt geen bewaarloon gerekend en je kan een beperkte selectie ETFs gratis verhandelen, VWRL is er daar een van. In dat simpele scenario betaal je dus helemaal nooit wat aan DeGiro, ook niet om dividend te kunnen ontvangen.
Waar verdient DeGiro dan wel geld aan:
-Handelen buiten de kernselectie
-Het uitlenen van aandelen om short selling mogelijk te maken. (hier meer: http://www.beurswijzer.com/artikel/9945622)
-Mis ik nog wat?

Het uitlenen van je aandelen is dus een klein risico, het zou kunnen gebeuren dat degene die je aandelen leent ze niet terug kan kopen en DeGiro niet meer de middelen heeft om jou je aandelen terug te betalen. Dat risico lijkt me klein.

Je kunt er echter voor kiezen om daar niet aan mee te doen, je neemt dan een Custody account. In dat geval betaal je een klein bedrag bij elke dividenduitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door Workaholic op 09-11-2018 13:33 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Workaholic schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:10:
Members only:
Amerikaanse aandelen zijn goed voor zo'n 50-60% van de totale marktkapitalisatie van alle aandelen wereldwijd. Je kan natuurlijk overwegen op andere landen, maar of je daarmee beter je risico spreidt is maar de vraag.

Zelf heb ik 60% IWDA (MSCI world) en 40% AEEM (Emerging markets). In IWDA zitten geen Emerging markets, in VWRL geloof ik wel. Met die combi doe ik dus ong. hetzelfde als VWRL, maar dan 'overweight' in EM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhemme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:02
Workaholic schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:10:
Members only:
Je echte exposure naar de Amerikaanse economie valt wel mee, aangezien de meeste Amerikaanse bedrijven die in VWRL zitten hun omzetten voor een groot deel buiten de VS behalen. 100% VWRL is dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:10
ImaPseudonym schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:49:
Als je kijkt naar het rendement dan heeft Meesman het over de afgelopen 5 jaar net iets beter gedaan. Haal je daar de 0.25% instapkosten af dan kom je ongeveer op hetzelfde uit als VWRL. Uitstapkosten niet meegenomen. Daarom twijfel ik of ik uit Meesman zal stappen om in VWRL te gaan.

Zie ik dit verkeerd of andere overwegingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xeo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01

Xeo

ImaPseudonym schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:39:
Bij DeGiro is je account gratis, er wordt geen bewaarloon gerekend en je kan een beperkte selectie ETFs gratis verhandelen, VWRL is er daar een van. In dat simpele scenario betaal je dus helemaal nooit wat aan DeGiro, ook niet om dividend te kunnen ontvangen.
Waar verdient DeGiro dan wel geld aan:
-Handelen buiten de kernselectie
-Het uitlenen van aandelen om short selling mogelijk te maken. (hier meer: http://www.beurswijzer.com/artikel/9945622)
-Mis ik nog wat?

Het uitlenen van je aandelen is dus een klein risico, het zou kunnen gebeuren dat degene die je aandelen leent ze niet terug kan kopen en DeGiro niet meer de middelen heeft om jou je aandelen terug te betalen. Dat risico lijkt me klein.

Je kunt er echter voor kiezen om daar niet aan mee te doen, je neemt dan een Custody account. In dat geval betaal je een klein bedrag bij elke dividenduitkering.
Je mist nog de connectiviteitskosten, als je buiten de euronext Amsterdam belegd. https://www.degiro.nl/tarieven/vergelijken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:29
revox862 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:25:
[...]

Als je kijkt naar het rendement dan heeft Meesman het over de afgelopen 5 jaar net iets beter gedaan. Haal je daar de 0.25% instapkosten af dan kom je ongeveer op hetzelfde uit als VWRL. Uitstapkosten niet meegenomen. Daarom twijfel ik of ik uit Meesman zal stappen om in VWRL te gaan.

Zie ik dit verkeerd of andere overwegingen?
Het gemak van Meesman. Voor een periodieke inleg hoef je maar 1 keer een paar handelingen te verrichten. Je inleg is dan ook maandelijks bijvoorbeeld precies 200 Euro en niet deze maand 3 keer VWRL en volgende maand net niet of juist net wat extra moeten inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:10
GoEV6 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:21:
Het gemak van Meesman. Voor een periodieke inleg hoef je maar 1 keer een paar handelingen te verrichten. Je inleg is dan ook maandelijks bijvoorbeeld precies 200 Euro en niet deze maand 3 keer VWRL en volgende maand net niet of juist net wat extra moeten inleggen.
Zeker. Het was ook meer om mijzelf te overtuigen om bij Meesman te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-05 13:03

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Ik ben nu ook over, heb een rekening geopend bij Meesman, met maandelijks 100 €.
Kan ik dan nu ook een eerste storting van bijvoorbeeld 500 euro doen.

Dit staat namelijk op hun website:
Eerste storting
Bij een eerste storting verzoeken wij u rekening te houden met het volgende:

In verband met de wettelijk verplichte identificatie dient u uw eerste storting over te maken van de bankrekening die u als tegenrekening aan ons hebt opgegeven. Deze bankrekening moet op dezelfde naam staan als uw Meesman Beleggingsrekening
Uw eerste eenmalige storting dient minimaal € 10.000 te bedragen (in totaal, niet per fonds). Wanneer u ook maandelijks belegt, geldt dit minimum niet. U kunt dan elk gewenst bedrag overmaken.
Vooral dat dik gedrukte geeft voor mij aan dat mijn eerste storting geen 10K hoeft te zijn...
Of heb ik het mis?

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:29
PeaceFreak schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 16:46:
Ik ben nu ook over, heb een rekening geopend bij Meesman, met maandelijks 100 €.
Kan ik dan nu ook een eerste storting van bijvoorbeeld 500 euro doen.

Dit staat namelijk op hun website:

[...]

Vooral dat dik gedrukte geeft voor mij aan dat mijn eerste storting geen 10K hoeft te zijn...
Of heb ik het mis?
Je hebt het niet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-05 13:03

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Mooi, thanks!! _/-\o_

EDIT: Heb net 5x€50 overgemaakt naar Meesman voor de 5 fondsen.
Kijken of dat goed binnenkomt bij hun... :)

[ Voor 25% gewijzigd door PeaceFreak op 10-11-2018 17:10 ]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 14:09

page404

Website says no

pikootje schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:40:
[...]

Hallo Nicky,

Een volwassen beleggingsportefeuille is natuurlijk altijd goed gespreid. Maar sommige beleggers vinden dat je best een hoog risico mag nemen.
Zeker als het geld is wat lang mag sudderen. Mooi startkapitaal om vroeg met pensioen te gaan.
Je bent nog jong en €2000 is goed te overzien als je dit allemaal verliest (blijft supervervelend maar je leven stort niet in). Zolang je deze €2000 niet op korte termijn nodig hebt kan je dit best risicovol beleggen.
Ik kan me nauwelijks een situatie voorstellen waarin @militairtje met beleggen 100% van de inleg kwijtraakt. Op een dag kan het 30% lager staan, maar met een beetje tijd komt dat altijd weer goed. En als je in de tussentijd blijft inleggen is het vaak helemaal geen probleem.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Persoonlijk vind ik 2.000 euro voor een student best een hoop geld. Met 10 jaar + werkervaring heb je dat zo bij elkaar, maar vanuit zijn perspectief vraag ik me af of beleggen daadwerkelijk een goed idee is. Je rendement zal hooguit 100-150 euro per jaar zijn, met een risico dat je een flink inkomen kwijt bent. Om voor die paar honderd euro nou leuke en wellicht zelfs noodzakelijke dingen te laten..

Als ik naar mijn studententijd terug kijk had ik echt heel veel andere (imo betere) manieren om ermee om te gaan :). Nu beleg ik ook een beetje, maar hoef er niets voor te laten.

Als het je meer voor de fun doet is het misschien leuker om maandelijks 100 euro bij degiro of meesman te beleggen. Maar voor een rendement zou ik het niet doen.
Ervan uitgaande dat je veel vrije tijd hebt is een bepaald fonds dat je aantrekt bij degiro wel leuk om te volgen en te investeren (tuurlijk niet je volledige inzet :P)

Mocht je in tegenstelling tot mijn studententijd geld over hebben dan negeer deze post ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2018 23:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:08
2000 euro als student? Ik zou zeggen: laat op je spaarrekening staan, ga een keer op vakantie, doe wat geks en drink een biertje. Als je eenmaal werkt heb je dat bedrag in een paar maand bij elkaar gespaard.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 14:33
Mensen waarom niet Lyxor Core MSCI World (DR) UCITS ETF
LU1781541179
IPV meesman World of VWRL?

Expense ratio 0.12%
Fund domicile Luxembourg
Fund currency USD
Distribution policy Accumulating

[ Voor 26% gewijzigd door AudiRS3 op 12-11-2018 00:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De kosten van LCUW zijn inderdaad lager dan VWRL, maar de ETF is nog vrij nieuw (opgericht februari 2018) en klein waardoor de verhandelbaarheid lager is, en daardoor mogelijk de spread groter is.

Voor beleggers bij Degiro speelt ook mee dat VWRL wel in de kernselectie zit maar LCUW niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
writser schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:36:
2000 euro als student? Ik zou zeggen: laat op je spaarrekening staan, ga een keer op vakantie, doe wat geks en drink een biertje. Als je eenmaal werkt heb je dat bedrag in een paar maand bij elkaar gespaard.
Ik zou zeggen doe exact hetzelfde als op elk ander moment in je leven als je FO wilt worden: zorg voor een buffer, zorg voor rendement en geef het uit aan iets wat het je waard is. Ik heb in mijn studententijd wel grotere bedragen 'geïnvesteerd' (om daarna m'n hele 'vermogen' tot 2x toe aan reizen uit te geven). Is alleen maar ervaring. Zoveel is €2000 toch niet als je altijd bijbaantjes hebt gedaan en bent opgegroeid met een FO-achtige mentaliteit om met geld om te gaan? Of heeft het meerendeel hier pas na behalen diploma geld te besteden?

[edit] Oh dit is het beleggen topic... :+ Nou ja, ik zou het dus lekker beleggen als je je financiën het toelaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 12-11-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 14:09

page404

Website says no

Ik zou willen dat ik op mijn 21e al zo serieus bezig was geweest met kapitaal opbouwen. Al was het maar met het toenmalige equivalent van 2000€.
Mijn kinderen hebben nu ongeveer 5000€ op een beleggersrekening. Ze zijn 12. Als ze niks inleggen en het 50 jaar laten staan tegen 8% kunnen ze mooi vervroegd met pensioen. Leg je nog 100€ per maand in dan hebben ze een miljoen tegen die tijd. Kijk, dat zijn bedragen die ik niet meer bij elkaar ga schrapen.
Dus, achteraf is mooi wonen, maar soms denk ik; had ik maar een paar gadgets minder gekocht en die op die leeftijd in wat goede fondsen geïnvesteerd, dan had ik nu niet zo agressief hoeven 'sparen voor later'. Dat is wel iets wat ik aan mijn kinderen wil meegeven. Maar misschien hoort dit meer in het Financiele Onafhankelijkheid-topic ;)

[ Voor 0% gewijzigd door page404 op 12-11-2018 10:47 . Reden: niet per jaar maar per maand ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
AudiRS3 schreef op maandag 12 november 2018 @ 00:44:
Mensen waarom niet Lyxor Core MSCI World (DR) UCITS ETF
LU1781541179
IPV meesman World of VWRL?

Expense ratio 0.12%
Fund domicile Luxembourg
Fund currency USD
Distribution policy Accumulating
Ik kijk nu (10:53 uur) op degiro en zie dat het volume 0 is. Dat is niet zo best. Daarnaast een spread van 3 tot 4 cent op aandelen van 8.80 euro (dat is 0.45%). Bovendien zijn de bied en laat maar 100 stukjes, dus iets meer dan 800 euro.

Vergelijk dit met de iShares MSCI World (IE00B4L5Y983). Volume 2.690 (ook aan de lage kant vergeleken met normaal). Spread van 2 cent op aandelen van bijna 48 euro. En bied/laat van zo'n 10.000 euro. Kort gezegd: Expense ratio zegt niet alles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Of misschien is dit juist een perfecte tijd om te leren beleggen. Als je wat doms doet is het niet het einde van de wereld omdat je het later makkelijk terug kan verdienen als je eenmaal werkt. Tegelijkertijd kan je (bijna) net zo goed leren beleggen als je met een paar duizend euro werkt, dan wanneer het met een veelvoud van dat bedrag is. Als je in een paar jaar die 2000 euro kan laten groeien tot bijv. 4000 euro is dat natuurlijk ook hartstikke leuk, maar zou het vooral zien als een kans om te investeren in je kennis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:08
Ik zie jullie punt, ben het er ook deels mee eens. Een deel beleggen is leerzaam en ik wil ook zeker niet voorstellen dat je al dat geld verdrinkt in de kroeg of vergokt in het casino. Maar aan de andere kant, een leuke studententijd is misschien wel meer waard dan een sloot extra geld op je tachtigste (als je al zo ver komt). Als je een mooi uitje van je studentenvereniging moet missen of niet met je vrienden op vakantie gaat omdat je die 500 euro op je beleggingsrekening hebt staan dan moet je je misschien afvragen of dat de moeite waard is.

Überhaupt zou ik persoonlijk mijn eerste 5 a 10.000 euro niet beleggen maar gewoon op mijn spaarrekening laten staan voor als de wasmachine kapot is, je een autootje wil kopen of voor andere onvoorziene omstandigheden. Laat staan dat ik dat bedrag in een crowdfunding campagne voor een lokale brouwerij zou steken ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Longcat schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:56:
[...]

Ik kijk nu (10:53 uur) op degiro en zie dat het volume 0 is. Dat is niet zo best. Daarnaast een spread van 3 tot 4 cent op aandelen van 8.80 euro (dat is 0.45%). Bovendien zijn de bied en laat maar 100 stukjes, dus iets meer dan 800 euro.

Vergelijk dit met de iShares MSCI World (IE00B4L5Y983). Volume 2.690 (ook aan de lage kant vergeleken met normaal). Spread van 2 cent op aandelen van bijna 48 euro. En bied/laat van zo'n 10.000 euro. Kort gezegd: Expense ratio zegt niet alles.
Goed punt, maar 0,13% verschil per jaar en je hebt die extra 'aankoopkosten' er in bijv. 3 jaar uit (berekening klopt niet helemaal, weet ik). Dus mocht van plan zijn de aandelen jaren aan te houden kan het toch een (stuk) goedkopere optie zijn. Kort gezegd: Expense ratio zegt niet alles. Oh wacht dat zei je ook :+ Het blijft lastig te bepalen waar je echt goed aan doet, ik heb bijv een wereld ETF met 0,30% TER. Denk ook niet dat je je moet doodstaren op die paar tiende %, ik weet dat het een groot verschil kan maken over lange tijd. Maar het grootste verschil is al gemaakt bij de keuze van je inleg (wanneer, waar, hoeveel, etc.), daar valt die paar tiende bij in het niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Aikon schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:05:
[...]

Goed punt, maar 0,13% verschil per jaar en je hebt die extra 'aankoopkosten' er in bijv. 3 jaar uit (berekening klopt niet helemaal, weet ik). Dus mocht van plan zijn de aandelen jaren aan te houden kan het toch een (stuk) goedkopere optie zijn. Kort gezegd: Expense ratio zegt niet alles. Oh wacht dat zei je ook :+ Het blijft lastig te bepalen waar je echt goed aan doet, ik heb bijv een wereld ETF met 0,30% TER. Denk ook niet dat je je moet doodstaren op die paar tiende %, ik weet dat het een groot verschil kan maken over lange tijd. Maar het grootste verschil is al gemaakt bij de keuze van je inleg (wanneer, waar, hoeveel, etc.), daar valt die paar tiende bij in het niet. :)
Goed punt. Als je éénmalig koopt en vervolgens lange tijd houdt, dan is de Lyxor misschien slimmer. Zelf koop ik elke maand dus dan is die spread wel erg duur.

Ik wil trouwens ook niet zeggen dat TER er niet toe doet. Ik heb een tijdje terug zo'n 9000 euro verhuisd van Lyxor naar Amundi voor 0,2% of zoiets. Scheelt niet bijzonder veel, maar aan de andere kant ook weer snel verdiend voor een minuutje werk. Amundi fonds had trouwens wel hoog volume, kleine spread en geen transactiekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Longcat Maandelijks of eenmalig maakt niet, het gaat er om hoe lang je het aanhoudt. Met dat kleine volume zelfs beter om niet heel veel eenmalig te kopen blijkbaar, anders wordt de spread nog groter.

Trouwens wel een leuk grafiekje, 7 ETF's die elk de eurostoxx 50 volgen gedurende 20 maanden, maar wel tot 1,75% verschil.
Afbeeldingslocatie: https://www.etf.com/sites/default/files/europe/europe/Performance_of_Euro_Stoxx_50_ETFs.jpg
Bron: https://www.etf.com/secti...fferent-return?nopaging=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-02 13:54
Longcat schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:11:
[...]

Bij een (management) buyout kopen insiders van het bedrijf de uitstaande aandelen op en halen ze het bedrijf van de beurs af. Bij een overname worden de aandelen door een ander bedrijf gekocht. Voor een aandeelhouder is er weinig verschil. Bij een overname kan het wel zo zijn dat er wordt betaald in cash en aandelen, zodat je nog steeds een belang kunt hebben in de gecombineerde eenheid.
Moet je akkoord gaan met een buyout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Slava1 schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:22:
[...]

Moet je akkoord gaan met een buyout?
Nee, dat hoeft niet. Over het algemeen zal het zo zijn dat er een openbaar bod wordt gedaan op de aandelen. Je kan dan vervolgens je aandelen aanbieden, als je het eens bent met de geboden prijs. Als er heel veel aandelen worden aangeboden (ik geloof 95%+) dan heb je wat minder rechten en zul je onder bepaalde omstandigheden je aandelen moeten verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Laatst online: 14:33
Longcat schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:56:
[...]

Goed punt.
Is er trouwens een update over de amerikaanse ETF's?
Dat ze die voor ons onbeschikbaar hebben gemaakt heeft ons wel veel geld gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Longcat schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:31:
[...]

Nee, dat hoeft niet. Over het algemeen zal het zo zijn dat er een openbaar bod wordt gedaan op de aandelen. Je kan dan vervolgens je aandelen aanbieden, als je het eens bent met de geboden prijs. Als er heel veel aandelen worden aangeboden (ik geloof 95%+) dan heb je wat minder rechten en zul je onder bepaalde omstandigheden je aandelen moeten verkopen.
Hoe het precies werkt en welke rechten je hebt als aandeelhouder zal sterk afhangen van het land/staat waar het bedrijf gevestigd is. Soms is het voldoende als 50% of 67% van de aandeelhouders voorstemmen, soms moet het de meerderheid zijn exclusief het belang van de overnemende partij, soms wordt het gestructureerd als een tender offer en moet 90% of 95% van de aandelen in het bezit zijn van de overnemende partij om een squeeze-out te kunnen starten. Oftewel, hangt er vanaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
AudiRS3 schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:37:
[...]

Goed punt.
Is er trouwens een update over de amerikaanse ETF's?
Dat ze die voor ons onbeschikbaar hebben gemaakt heeft ons wel veel geld gekost.
Ik denk dat dit grotendeels zo blijft. Wellicht dat er wat partijen NL documentatie opleveren om de NL klanten terug te krijgen, maar ik denk dat de motivatie niet zo hoog is omdat we allemaal naar alternatieve fondsen zijn gegaan die vast van dezelfde aanbieders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
Longcat schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:31:
[...]

Oei, dat kan verplicht verlies nemen dus. Bedankt voor je antwoord trouwens :)

[ Voor 3% gewijzigd door Slava1 op 12-11-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 13:13
Meer mensen waarbij Nasdaq.com momenteel geen real-time updates geeft?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Krijgen we nu na de langste bullmarkt ooit de langste zijwaartsmarkt ooit..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhemme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:02
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Was een beetje grappig bedoeld. :') De beurzen gaan nu al tijden vrij hard omhoog en omlaag, maar per saldo gaat het geen kant op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-05 22:17
Dat zou dan een crabmarkt zijn, zijwaarts bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:43
Longcat schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:53:
[...]

Was een beetje grappig bedoeld. :') De beurzen gaan nu al tijden vrij hard omhoog en omlaag, maar per saldo gaat het geen kant op.
Hoge volatiliteit is meestal een voorbode van een flinke sprong omhoog of een crash.
De AEX is bijvoorbeeld heel lang stabiel zijwaarts gegaan. En is nu behoorlijk onstabiel. Ik denk dat het verschil tussen een crash of enorme sprong omhoog gaat afhangen van de brexit deal.
De Amerikaanse en EM beurzen hangen dan weer erg af van hoe de tradewar afloopt. Maar als die niet afloopt verwacht ik een crash. Opgebouwde schulden en stijgende rentes = slecht nieuws als daar geen groeiende economie tegenover staat.

[ Voor 11% gewijzigd door RocketKoen op 13-11-2018 22:55 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijssss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik zit bij DeGiro even te kijken bij CFD's. Nu kijk ik bijvoorbeeld bij de Amazon CFD, maar kan hier niet de margin vinden. Iemand enig idee wat ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-05 09:05
Aikon schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:53:
@Longcat Maandelijks of eenmalig maakt niet, het gaat er om hoe lang je het aanhoudt. Met dat kleine volume zelfs beter om niet heel veel eenmalig te kopen blijkbaar, anders wordt de spread nog groter.

Trouwens wel een leuk grafiekje, 7 ETF's die elk de eurostoxx 50 volgen gedurende 20 maanden, maar wel tot 1,75% verschil.
[Afbeelding]
Bron: https://www.etf.com/secti...fferent-return?nopaging=1
Let daarom goed op welke benchmark ETFs gebruiken: price return, total return (gross/net). Eerste "truuk" die sommige fondshuizen toepassen. Daarnaast kan wel/geen en hoeveel sec lending een rol spelen. Sec lending kan performance toevoegen maar is niet risk free.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
Poll: 23000 euro te besteden
Alles in aandelen
Alles in Top 5 Crypto valuta
Spaar rekening (waar al veel op staat)
Short Bitcoin wellicht?
The missing 18 1/2 minutes
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=401245&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Zeer benieuwd naar de uitkomsten, en licht ze vooral toe :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:43
Slava1 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:51:
Poll: 23000 euro te besteden
Alles in aandelen
Alles in Top 5 Crypto valuta
Spaar rekening (waar al veel op staat)
Short Bitcoin wellicht?
The missing 18 1/2 minutes
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

Aandelen. Ook al crasht de markt morgen, op de lange termijn kom je er zeer waarschijnlijk het beste uit.

Crypto... Het is echt koffiedik kijken waar die koers heen gaat. Je kan beter naar de roulette tafel gaan. De grote klap is al lang geweest en er zijn mensen enorm rijk van geworden. Maar nu is het vooral "fools gold". Op de lange termijn ben je bijna zeker al je geld kwijt.

Spaar rekening: Daar heb je er niks aan.
Short bitcoin: Er is best een kans dat bitcoin op korte termijn enorm omhoog gaat. En dan moet je je shorts coveren en ben je alles kwijt.
En geen idee wat die laatste is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
RocketKoen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:58:
[...]

Aandelen. Ook al crasht de markt morgen, op de lange termijn kom je er zeer waarschijnlijk het beste uit.

Crypto... Het is echt koffiedik kijken waar die koers heen gaat. Je kan beter naar de roulette tafel gaan. De grote klap is al lang geweest en er zijn mensen enorm rijk van geworden. Maar nu is het vooral "fools gold". Op de lange termijn ben je bijna zeker al je geld kwijt.

Spaar rekening: Daar heb je er niks aan.
Short bitcoin: Er is best een kans dat bitcoin op korte termijn enorm omhoog gaat. En dan moet je je shorts coveren en ben je alles kwijt.
En geen idee wat die laatste is.
Thanks voor je stem! En top dat je je motivatie er bij zet. Wie is de volgende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
m'n vrouw vraagt al jaren om de missing 18 1/2 minutes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56

Fuelke

Forza Ferrari

Missing 18 1/2 minutes = Wikipedia: Nixon White House tapes ?

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:40
Slava1 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:01:
[...]

Thanks voor je stem! En top dat je je motivatie er bij zet. Wie is de volgende?
Ik mis teveel context om jouw poll goed te kunnen beantwoorden, zoals de huidige levenssituatie, de huidige financiële situatie en wat precies ‘veel’ is op de spaarrekening. Daarnaast zou het mij persoonlijk ook uitmaken hoe ik die 23.000 euro verkregen heb. Heb ik daar hard voor gewerkt of heb ik die in één keer gewonnen in de loterij? Rationeel maakt dat natuurlijk niet uit, maar ik zou in het laatste geval het geld veel makkelijker uitgeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Wat is je tijdshorizon? Als dat 10+ jaar is sowieso aandelen. Anders iets intelligenter dan alleen shares of alleen bonds.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:54
Freeaqingme schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:46:
[...]

Wat is je tijdshorizon? Als dat 10+ jaar is sowieso aandelen. Anders iets intelligenter dan alleen shares of alleen bonds.
Die eerste vraag is misschien wel het belangrijkste tot nu toe. Als je minder dan 3 jaar te gaan hebt, laat het dan lekker op een spaarrekening staan of ga voor iets met weinig risico. Langer dan 10 jaar inderdaad de aandelen of ETF in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence_nl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:07

Silence_nl

Slnc

met short bitcoin had je al op een leuke winst gestaan
5.762,7200 -598,1400 (-9,40%)
14-nov-18 18:25:27

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Silence_nl schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:27:
met short bitcoin had je al op een leuke winst gestaan
5.762,7200 -598,1400 (-9,40%)
14-nov-18 18:25:27
Afbeeldingslocatie: http://www.quickmeme.com/img/5d/5de3da94222cf7464142b6c4b4dfe6885baf37b0aeb245040de143a5eb8891ed.jpg
:+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
Robkazoe schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:34:
[...]

Als je minder dan 3 jaar te gaan hebt, laat het dan lekker op een spaarrekening staan of ga voor iets met weinig risico.
Ja dat weet je natuurlijk nooit, ineens kan het zover zijn natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Slava1 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:12:
[...]

Ja dat weet je natuurlijk nooit, ineens kan het zover zijn natuurlijk
Tjah, niets is zeker in het leven natuurlijk. Maar als je van alleen zekerheden wil leven dan kom je nergens (denk ik).

Los daarvan, heb je op dit moment toch wel een bepaalde visie of doel met dit geld? Stel je wil 't gebruiken om volgend jaar een nieuwe auto te kopen, over 5 jaar je huis te verbouwen, of juist over 30 jaar vervroegd met pensioen te kunnen. Afhankelijk van 'het doel' kan je bepalen voor welke termijn je het - waarschijnlijk - niet nodig hebt, en kan je daarop je investeringsstrategie bepalen.

Tuurlijk kan het dan zijn dat je ergens onverwacht grote uitgaven moet doen. Daar heb je al een stukje voor op de bank staan. En worst case kan je altijd iets uit dat prepensioenpotje halen (als dat je doel was), maar dan loop je wel een wat groter risico dat daar op dat specifieke moment een negatief rendement uitgehaald wordt.

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 13:22
OosterF schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:16:
[...]

Ik mis teveel context om jouw poll goed te kunnen beantwoorden, zoals de huidige levenssituatie, de huidige financiële situatie en wat precies ‘veel’ is op de spaarrekening. Daarnaast zou het mij persoonlijk ook uitmaken hoe ik die 23.000 euro verkregen heb. Heb ik daar hard voor gewerkt of heb ik die in één keer gewonnen in de loterij? Rationeel maakt dat natuurlijk niet uit, maar ik zou in het laatste geval het geld veel makkelijker uitgeven :+
Ik vond jouw opmerking interessant, want ik doe precies het tegenovergesteld: als ik een meevaller heb (bijv. bonus of verkoop van aandelen met flinke winst), dan gaat dat bedrag lekker naar de spaar- of beleggingsrekening. Dit natuurlijk naast het bedrag dat sowieso maandelijks naar deze "lange-termijn-rekeningen" gaat.

Maar als ik hard heb gewerkt voor m'n centen (bijv. in de avonduurtjes oi.d.), dan vind ik het weer lekker om daar van te genieten en een lekker weekend weg te gaan of iets moois te kopen. Waarom zou je anders hard werken als je er feitelijk toch niks met die centen doet?

[ Voor 4% gewijzigd door Ardbeg10 op 15-11-2018 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:40
Ardbeg10 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:35:
[...]

Ik vond jouw opmerking interessant, want ik doe precies het tegenovergesteld: als ik een meevaller heb (bijv. bonus of verkoop van aandelen met flinke winst), dan gaat dat bedrag lekker naar de spaar- of beleggingsrekening. Dit natuurlijk naast het bedrag dat sowieso maandelijks naar deze "lange-termijn-rekeningen" gaat.

Maar als ik hard heb gewerkt voor m'n centen (bijv. in de avonduurtjes oi.d.), dan vind ik het weer lekker om daar van te genieten en een lekker weekend weg te gaan of iets moois te kopen. Waarom zou je anders hard werken als je er feitelijk toch niks met die centen doet?
In deze gedachtegang kan ik me inderdaad ook wel vinden. Ik denk alleen wel dat het enige discipline kost om als je 23.000 euro in de loterij wint (zoals ik als voorbeeld noemde) om dit volledige bedrag te storten op de spaar- of beleggingsrekening.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:53
Ardbeg10 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:35:
[...]
Waarom zou je anders hard werken als je er feitelijk toch niks met die centen doet?
Nou, ik omdat ik hard werken hartstikke bevredigend vind (en geen compensatie daarvoor zoek in leuke dingen of uitjes).
Ik zou het vreselijk vinden om hard te moeten werken OMDAT ik allerlei "leuke" dingen wil doen of kopen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Longcat
Stop die 23k (of een bonus, salaris, meevaller, et cetera) in een mooi dividend aandeel en je hebt bij 5% meer dan 1000 euro per jaar om leuke dingen mee te doen.

• Slava1
Freeaqingme schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:23:
[...]

Tjah, niets is zeker in het leven natuurlijk. Maar als je van alleen zekerheden wil leven dan kom je nergens (denk ik).

Los daarvan, heb je op dit moment toch wel een bepaalde visie of doel met dit geld? Stel je wil 't gebruiken om volgend jaar een nieuwe auto te kopen, over 5 jaar je huis te verbouwen, of juist over 30 jaar vervroegd met pensioen te kunnen. Afhankelijk van 'het doel' kan je bepalen voor welke termijn je het - waarschijnlijk - niet nodig hebt, en kan je daarop je investeringsstrategie bepalen.

Tuurlijk kan het dan zijn dat je ergens onverwacht grote uitgaven moet doen. Daar heb je al een stukje voor op de bank staan. En worst case kan je altijd iets uit dat prepensioenpotje halen (als dat je doel was), maar dan loop je wel een wat groter risico dat daar op dat specifieke moment een negatief rendement uitgehaald wordt.
Nee geen auto. De auto is meestal een slecht belegging, sta op het punt onze tweede auto gewoon te verkopen. Laat andere maar voor de buren veel te duren bakken rijden, ik doe wel zuinig en zet het weh op de spaar.

• Slava1
Longcat schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:17:
Stop die 23k (of een bonus, salaris, meevaller, et cetera) in een mooi dividend aandeel en je hebt bij 5% meer dan 1000 euro per jaar om leuke dingen mee te doen.
Ik heb al wat ABN AMRO aandelen, wellicht ik er hier wat meer van mij koop in een dip. Of ben ik nu de totale n00b

• pikootje
De kans dat aandelen het beter doen dan spaarrekeningen en obligaties is al 61% na 1 jaar, 69 na 5 jaar en 80% na 10 jaar.

Bitcoins long of short is voor mij niet meer dan gokken: per saldo word je alsmaar armer door de hoge transactiekosten. Maar dat is dus alleen als je van mening bent dat de Bitcoin geen reële onderliggende waarde heeft.

Daarom ga ik voor de aandelen, en die dan een beetje spreiden (geen etf's trouwens) over sectoren/regio's waarvan je denkt dat die de toekomst hebben.

• Slava1
pikootje schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:41:
[...]

De kans dat aandelen het beter doen dan spaarrekeningen en obligaties is al 61% na 1 jaar, 69 na 5 jaar en 80% na 10 jaar.

Bitcoins long of short is voor mij niet meer dan gokken: per saldo word je alsmaar armer door de hoge transactiekosten. Maar dat is dus alleen als je van mening bent dat de Bitcoin geen reële onderliggende waarde heeft.

Daarom ga ik voor de aandelen, en die dan een beetje spreiden (geen etf's trouwens) over sectoren/regio's waarvan je denkt dat die de toekomst hebben.
ok, ik ga weer op onderzoek uit. Ik heb nu op dit moment ongeveer het genoemde bedrag nog in crypto zitten. Meeste in xrp. Daarbij elk jaar max aflossen op het huis want voldoende spaargeld. Luxe probleempjes/keuze hier Afbeeldingslocatie: https://i.fokzine.net/s/loveit.gif

• Freeaqingme
Slava1 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:37:
[...]

Nee geen auto. De auto is meestal een slecht belegging, sta op het punt onze tweede auto gewoon te verkopen. Laat andere maar voor de buren veel te duren bakken rijden, ik doe wel zuinig en zet het weh op de spaar.
Ik zei dan ook niet dat een auto een goede belegging is. Het is doorgaans wel zo dat mensen beleggen of investeren in iets om daar een zeker rendement mee te halen. Doorgaans met als reden om aan 't eind van de rit meer geld te hebben dan ervoor, zodat je nog meer met dat geld kan doen (soms alleen maar om de inflatie te compenseren).

De vraag is vooral; wanneer ben je van plan iets met dit geld te gaan doen? Aan de hand daarvan kan je inschatten op wat voor termijn je welk rendement/risico moet nemen om dat voor elkaar te krijgen.
Slava1 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:39:
[...]

Ik heb al wat ABN AMRO aandelen, wellicht ik er hier wat meer van mij koop in een dip. Of ben ik nu de totale n00b
Ik zou sowieso verschillende soorten aandelen kopen. Of in ieder geval niet alles van dezelfde club. De kans dat de bankenwereld op lange termijn een positief rendement laat zien is reëel. De kans dat een enkele bank (of ieder ander bedrijf) in diezelfde termijn een keer instort is dat ook.

Daarnaast is de vraag wanneer iets een dip is. De AEX is recentelijk gedaald van ~570 naar ~507 punten. Toen de koers op de 507 punten stond wist niemand met zekerheid of dat het dal was en dat 'ie weer zou stijgen, of dat 'ie nog heel veel harder zou dalen. Zo is 't doorgaans ook met een aandelenkoers.

Omgekeerd werkt 't net zo. Als 'ie stijgt dan wil je snel instappen om te kunnen profiteren, maar niemand die weet of dat de top gaat zijn, of niet (vraag het de mensen die afgelopen januari op >19K USD ingestapt zijn bij de bitcoin).

Om hier op in te spelen wordt vaak aangeraden te Dollar-Cost Averagen (wat gelukkig ook gewoon met euro's kan :)). In jouw zou je dan bijvoorbeeld over 3 maanden iedere week 1750 euro kunnen inleggen.

• pikootje
[...]

Zeker niet, ze hebben mooi rendement, iets van >6%, en een prima verwachte groei de komende jaren.

Aan de andere kant: een hele grote afhankelijkheid van de (Europese) overheden, zoals wetgeving op gebied van de huizenmarkt, ECB en de rente, etc.

En ik weet niet of ik me verantwoordelijk zou gedragen als ik zou weten dat als ik het opfok, ik niet gestraft wordt en als ik toevallig een klapper maak, ik wel de vruchten daarvan pluk. Blijft naar mijn idee een onwenselijke prikkel.

• Slava1
Freeaqingme schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:47:
[...]

Ik zei dan ook niet dat een auto een goede belegging is. Het is doorgaans wel zo dat mensen beleggen of investeren in iets om daar een zeker rendement mee te halen. Doorgaans met als reden om aan 't eind van de rit meer geld te hebben dan ervoor, zodat je nog meer met dat geld kan doen (soms alleen maar om de inflatie te compenseren).

De vraag is vooral; wanneer ben je van plan iets met dit geld te gaan doen? Aan de hand daarvan kan je inschatten op wat voor termijn je welk rendement/risico moet nemen om dat voor elkaar te krijgen.

[...]
Ik wil mijn maandkosten zo laag mogelijk hebben om zo veel vrijheid te creëren.
Een minimalist zeg maar.

Mijn eerste belegging deed ik toen ik 16 was met hulp van de fax van mijn buren (optie 250 gulden Vendex).
Daarna lang niks meer.
Eind 2011 van bitcoin gehoord en niet heel lang daarna wat gekocht. Ik vind trading interessant, en prettig om te leren, wellicht dat dit ook mee kan tellen.

De rest van je post ga ik nog even rustig doorlezen.

• Slava1
Jullie zijn trouwens super aardig hier zo! Fijn een goed topic gevonden te hebben.

• pikootje
Om hier op in te spelen wordt vaak aangeraden te Dollar-Cost Averagen (wat gelukkig ook gewoon met euro's kan :)). In jouw zou je dan bijvoorbeeld over 3 maanden iedere week 1750 euro kunnen inleggen.
Dit doe ik nu ook sinds een tijdje. Daarvoor vooral wat grotere bedragen ineens geïnvesteerd om transactiekosten te vermijden. Maar dan zit je dus even zonder cash voordat je weer kunt >:) En als je overtuigd bent van een aandeel is het alleen maar beter als het even dipt.

En wat betreft trading: ik heb op Youtube wat videootjes gekeken, onder andere van Anton Kreil. Fascinerend allemaal maar voor mij echt te ingewikkeld. En geen zin om lid te worden van 90-90-90 club: 90% of retail traders who lose 90% of their money in 90 days. En het is een zero sum game, in tegenstelling tot beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
[...]

ABN is volgens mij ook een prima dividendaandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-05 01:20
Naast wat ETF's die ik al heb, wil ik me porto gaan aanvullen met aandelen in 2019.
Ik ga niet voor koerswinst, maar voor dividend. Dus zal het zoeken in defensieve aandelen
(...wat is rustig/defensief in deze tijd, maar goed)

RDS of ABN denk ik aan.
Misschien zelfs Wereldhave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Paul.tjuh1986 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 06:43:
Naast wat ETF's die ik al heb, wil ik me porto gaan aanvullen met aandelen in 2019.
Ik ga niet voor koerswinst, maar voor dividend. Dus zal het zoeken in defensieve aandelen

RDS of ABN denk ik aan.
WHA had altijd mooie dividenden, eens. Maar ik geloof er gewoon niet in. Het blijft een club die ouwe winkelcentra verhuurt aan retailers die het zwaar hebben (HEMA, Blokker, stenen supermarkten) terwijl de rente stijgt. Ik zie niet in hoe dat een toekomstbestendig business model is.
nou heb ik geen glazen bol natuurlijk, maar ik beleg alleen in zaken waarvan ik begrijp hoe ze winst maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Paul.tjuh1986 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 06:43:

RDS of ABN denk ik aan.
Aan je username te zien ben je 32. Waarom wil je dividenden, als ik het vragen mag? Ik ben ooit begonnen met ETFs World, Emerging Markets en hoog-dividend. Toen bedacht ik me dat ik die dividenden helemaal niet nodig had op m’n 26e. Liever vermogen opbouwen door koerswinsten en automatisch geherinvesteerd dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 15:37
"Voor de MSCI Emerging Markets Index ligt de koers-winstverhouding momenteel onder het lange termijn gemiddelde. Voor de MSCI World Index ligt de koers-winstverhouding nu boven het lange termijn gemiddelde. Hoe goedkoper aandelen zijn, hoe hoger het rendement dat in de toekomst mag worden verwacht." bron

Van het aandelen gedeelte van mijn portfolio beleg ik nu maandelijks met de verdeling 2/3 in Aandelen Wereldwijd en 1/3 in Aandelen Opkomende landen. Mede vanwege bovenstaande quote in het Meesman artikel heb ik nu het idee dat er meer groeipotentieel zit in de opkomende landen. Het sentiment is laag vanwege de handelsoorlog met de VS. Dit kan omslaan als er een deal tussen de VS en China wordt gemaakt. Ik zit te denken om de verhouding World<>EM aan te passen naar 60-40 om meer te profiteren van de lange termijn groei, wat is jullie idee?

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Met alle respect maar een verhouding 66/33 of 60/40... komt gewoon op hetzelfde neer. Maar mijn voorkeur zou dan naar 66/33 uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Lud0v1c schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:38:
"Voor de MSCI Emerging Markets Index ligt de koers-winstverhouding momenteel onder het lange termijn gemiddelde. Voor de MSCI World Index ligt de koers-winstverhouding nu boven het lange termijn gemiddelde. Hoe goedkoper aandelen zijn, hoe hoger het rendement dat in de toekomst mag worden verwacht." bron

Van het aandelen gedeelte van mijn portfolio beleg ik nu maandelijks met de verdeling 2/3 in Aandelen Wereldwijd en 1/3 in Aandelen Opkomende landen. Mede vanwege bovenstaande quote in het Meesman artikel heb ik nu het idee dat er meer groeipotentieel zit in de opkomende landen. Het sentiment is laag vanwege de handelsoorlog met de VS. Dit kan omslaan als er een deal tussen de VS en China wordt gemaakt. Ik zit te denken om de verhouding World<>EM aan te passen naar 60-40 om meer te profiteren van de lange termijn groei, wat is jullie idee?
Ik doe standaard 60/40 World/EM. Meer dan dat zou ik niet aanraden omdat je portefeuille dan wel erg volatiel wordt. EM is ook van meer afhankelijk dan de economische performance van de EM-landen. Nog erg afhankelijk van rentes van ontwikkelde landen. Daarnaast willen ze nog wel eens streken uithalen met hun valuta's, faillissementen en onteigenen van activa.
Aikon schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:43:
Met alle respect maar een verhouding 66/33 of 60/40... komt gewoon op hetzelfde neer. Maar mijn voorkeur zou dan naar 66/33 uitgaan.
Niet mee eens. Dat is best een verschil. Afhankelijk van of je de verhouding baseert op inleg of totale portefeuille tikt een 7%-punt (potentieel) vrij hard aan op langere termijn. Dit geldt nog in sterkere mate als EM zich loskoppelt van de ontwikkelde markten (lagere correlatie).

[ Voor 15% gewijzigd door Longcat op 16-11-2018 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
@Aikon @Longcat Dank voor de antwoorden. Mijn beleggingshorizon is minstens 15 jaar, ik kan daarom wat meer volatiliteit en risico nemen. Ook als je naar de demografische omstandigheden kijkt dan heeft het westen meer last van vergrijzing dan het oosten, de populatie is meestal wat jonger en er zit er meer groei in de middenklasse. Ik ga denk ik voor 60/40 :)

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:50
Als je zelf die bron ondersteunt dan kun je beter in EM gaan:
Afbeeldingslocatie: https://www.meesman.nl/l/library/download/urn:uuid:e0f69f6c-c667-488c-b64c-fda73851f593/Waardeontwikkeling+MSCI+World+vs+MSCI+EM.png?scaleType=null&width=921&height=517&color=0&ext=.png
Als je van go big or go home houdt :) .

Ik ben zelf soms relatief negatief over de sociale veranderingen die je ziet in westen. Tuurlijk gaan de grote bedrijven flink door in hun waarde vergroten, maar de sociale tendens lijkt te zijn: minder werken, geld minder belangrijk, doen wat je leuk vind, groot sociaal vangnet. Dat zijn wel remmers op BNP, de 'vechtlust' om wat te bereiken lijkt wat te tanen en men wil meer recht hebben op zaken. In tegenstelling tot EM, waar men wel moet vechten. Ik denk soms dat zulke dingen toch ook doorwerken in het grote plaatje.

Als de "world" niet oplet, worden ze door de "EM" gepakt.

Meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-05 01:20
Longcat schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:05:
[...]

Aan je username te zien ben je 32. Waarom wil je dividenden, als ik het vragen mag? Ik ben ooit begonnen met ETFs World, Emerging Markets en hoog-dividend. Toen bedacht ik me dat ik die dividenden helemaal niet nodig had op m’n 26e. Liever vermogen opbouwen door koerswinsten en automatisch geherinvesteerd dividend.
Voor koerswinst gaan maakt me nerveus, ik ga liever wat in de defensievere modes. Ik heb geen haast, hoef niet snel rijk te worden, en wil er ook niet teveel omkijken naar hebben.
Bijvoorbeeld geen biotech, maar een RDS, ABN of World en obligatie ETF’s.

Puur een strategie die ik voor mezelf gekozen heb.
De (lichte) correctie van de afgelopen weken heb ik nauwelijks gevoeld o.a. door dividend die ik kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Ko.Kane schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:51:
Als je zelf die bron ondersteunt dan kun je beter in EM gaan:
[Afbeelding]
Als je van go big or go home houdt :) .

Ik ben zelf soms relatief negatief over de sociale veranderingen die je ziet in westen. Tuurlijk gaan de grote bedrijven flink door in hun waarde vergroten, maar de sociale tendens lijkt te zijn: minder werken, geld minder belangrijk, doen wat je leuk vind, groot sociaal vangnet. Dat zijn wel remmers op BNP, de 'vechtlust' om wat te bereiken lijkt wat te tanen en men wil meer recht hebben op zaken. In tegenstelling tot EM, waar men wel moet vechten. Ik denk soms dat zulke dingen toch ook doorwerken in het grote plaatje.

Als de "world" niet oplet, worden ze door de "EM" gepakt.

Meningen?
MSCI EM is wel lastig omdat bijv. China nog maar heel klein is in deze index (in verhouding tot market cap). Dit komt door de restricties die China op de markt legt. China wil heel graag groter worden in de EM index (en eigenlijk gewoon naar World) en is bezig veel restricties weg te nemen. Hierdoor zal de EM index de komende jaren best veel kunnen veranderen. Ik wil zelf eigenlijk een stuk meer Afrika zien in de EM index (gigantisch groeipotentieel), maar hiervoor zullen veel landen flink moeten ontwikkelen op juridisch en financieel gebied. Een en ander zit al wel in de 'Frontier' index, maar deze stelt niet veel voor.
Paul.tjuh1986 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:57:
[...]

Voor koerswinst gaan maakt me nerveus, ik ga liever wat in de defensievere modes. Ik heb geen haast, hoef niet snel rijk te worden, en wil er ook niet teveel omkijken naar hebben.
Bijvoorbeeld geen biotech, maar een RDS, ABN of World en obligatie ETF’s.

Puur een strategie die ik voor mezelf gekozen heb.
De (lichte) correctie van de afgelopen weken heb ik nauwelijks gevoeld o.a. door dividend die ik kreeg.
Juist omdat je geen haast hebt, kun je 'veilig' voor koerswinst gaan. Dividend zou ik meer aanraden als je horizon wat korter is en/of je risicobereidheid relatief laag is. Ik wil je niet per se ompraten, maar het is zonde als je net als ik er over een jaar achterkomt dat je geld in dividendaandelen relatief stil heeft gelegen terwijl je geen doel hebt voor de dividenden. Ik snap wat je bedoelt met het niet/minder 'voelen' van koersdalingen, maar aan de andere kant voel je deze pas als je verkoopt en als je voor lange termijn belegt, verkoop je niet en voel je koersschommelingen dus ook niet écht (alleen psychologisch en dat is inderdaad moeilijk om los te laten).

[ Voor 26% gewijzigd door Longcat op 16-11-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Op zich is 7% best een verschil ja, blijkbaar is ooit die 60/40 bedacht, dat om de zoveel tijd herwegen kan geen kwaad maar op basis van 1 citaat uit een artikel heeft m.i. weinig waarde. Want over 3 maanden is er weer een ander artikel en kan je weer terug naar 66/33 bij wijze van. In dat opzicht zie ik het een beetje als lood om oud ijzer. Het is leuk hoor om telkens weer wat te tweaken etc. maar of het veel nut heeft...

Nog wat citaten uit hetzelfde artikel :+
Ten slotte weten we dat vele onderzoeken laten zien dat beleggers die in- en uitstappen meestal minder rendement behalen dan beleggers die niets doen en de up’s and down’s op de beurs rustig uitzitten.
Niemand die het weet. Laat u niet gek maken door wat u in de media leest. Op het moment dat u iets leest is het al lang in de koersen verwerkt. En luister niet naar allerhande ‘deskundigen’ die pretenderen wel te kunnen voorspellen wat er op de beurs gaat gebeuren. Dat kunnen ze niet.
Ons advies? Houd uw blik op de lange termijn. En houd koers. Ook in opkomende landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:50
Longcat schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:58:
[...]

MSCI EM is wel lastig omdat bijv. China nog maar heel klein is in deze index (in verhouding tot market cap). Dit komt door de restricties die China op de markt legt. China wil heel graag groter worden in de EM index (en eigenlijk gewoon naar World) en is bezig veel restricties weg te nemen. Hierdoor zal de EM index de komende jaren best veel kunnen veranderen. Ik wil zelf eigenlijk een stuk meer Afrika zien in de EM index (gigantisch groeipotentieel), maar hiervoor zullen veel landen flink moeten ontwikkelen op juridisch en financieel gebied. Een en ander zit al wel in de 'Frontier' index, maar deze stelt niet veel voor.
Wat ik mij nu net afvraag: in het "westen" is de 2/3 -1/3 split best normaal. Maar is dat een bias omdat wij in het westen zitten en alleen op NL/Engelstalige media/fora nieuws halen. Wat is de 'normale' split voor EM gebaseerde beleggers in china? Wat wordt er in Aziatische fora bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
Longcat schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:58:
[...]

China krijgt wel meer A shares in de EM index bron

Ik zie namelijk dat er nu 1058 aandelen in EM zitten en voor de zomer was dat nog 800 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Lud0v1c schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:01:
[...]

China krijgt wel meer A shares in de EM index bron

Ik zie namelijk dat er nu 1058 aandelen in EM zitten en voor de zomer was dat nog 800 ongeveer.
Klopt. Er zijn inderdaad recentelijk vrij veel Chinese aandelen in de index gegaan. Punt is dat deze aandelen allemaal een correctie 'wegingsfactor' hebben van 0.05 of zo. Met andere woorden, ze wegen maar 5% mee van wat hun weging obv marktkapitalisatie zou moeten zijn. Dit is op zich logisch, omdat de ETF-boeren anders massaal deze aandelen zouden moeten inkopen en daarmee de markt compleet verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
Aikon schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:00:
Op zich is 7% best een verschil ja, blijkbaar is ooit die 60/40 bedacht, dat om de zoveel tijd herwegen kan geen kwaad maar op basis van 1 citaat uit een artikel heeft m.i. weinig waarde. Want over 3 maanden is er weer een ander artikel en kan je weer terug naar 66/33 bij wijze van. In dat opzicht zie ik het een beetje als lood om oud ijzer. Het is leuk hoor om telkens weer wat te tweaken etc. maar of het veel nut heeft...

[...]

[...]

[...]
Helemaal mee eens. Ik doe geen her-balancering. Ik pas alleen de maandelijkse inleg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Aikon schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:00:

[...]

[...]

[...]
Van 66/33 naar 60/40 kan ook prima zonder te verkopen. Je kan bij nieuwe aankopen de 60/40 verhouding aanhouden zodat het langzaam naar deze verhouding gaat of door bijv. 70/30 aan te houden versneld richting de 60/40 gaan.
Lud0v1c schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:05:
[...]

Helemaal mee eens. Ik doe geen her-balancering. Ik pas alleen de maandelijkse inleg aan.
Dit dus. :9

[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 16-11-2018 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:02
Ik zou ook graag in de EM ETFs gaan, maar ik ben nog geen tracker tegengekomen in de kernselectie van de Giro met een acceptabele TER. De populaire trackers kosten allemaal veel: .75% is geen uitzondering. De andere ETFs in m'n portefeuille hebben een TER van .07% tot .15%, toch een slok op een borrel. Kunnen jullie er eentje aanraden met een acceptabele TER?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Lud0v1c @Longcat Ja precies, zelf verkoop ik ook niet, ga eerder iets anders meer/min kopen en dan heb bereik ik ooit de gewenste verhouding wel.

@Fulgora TER is vaak hoger ja, maar focus daar niet te veel op. Als je EM wilt dan hoort daar nu eenmaal een wat hogere TER bij, het is wat het is, en zoals paar dagen terug langs kwam, die paar tiende%. zegt uiteindelijk toch weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Fulgora schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:07:
Ik zou ook graag in de EM ETFs gaan, maar ik ben nog geen tracker tegengekomen in de kernselectie van de Giro met een acceptabele TER. De populaire trackers kosten allemaal veel: .75% is geen uitzondering. De andere ETFs in m'n portefeuille hebben een TER van .07% tot .15%, toch een slok op een borrel. Kunnen jullie er eentje aanraden met een acceptabele TER?
Alstu:
LU1681045370 (TER 0,20%)

Je komt hem niet tegen in het kernselectie lijstje, maar hij is toch echt gratis om aan te kopen, trust me.
Aikon schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:11:

@Fulgora TER is vaak hoger ja, maar focus daar niet te veel op. Als je EM wilt dan hoort daar nu eenmaal een wat hogere TER bij, het is wat het is, en zoals paar dagen terug langs kwam, die paar tiende%. zegt uiteindelijk toch weinig.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Enige tijd geleden heb ik mijn EM inleg verhuisd van FR0010429068 naar bovengenoemde ETF, scheelde 0,35%. Was destijds een besparing van zo'n 25 euro per jaar, toch snel verdiend!

[ Voor 31% gewijzigd door Longcat op 16-11-2018 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ok, beter gezegd, focus eerst op wat je wil, en daarna pak je daarin de laagste TER :+ Maar ook met dezelfde index kan een ETF een stuk beter presteren dan de eventuele extra TER je kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Laatst online: 17:35
Fulgora schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:07:
Heb onlangs EMIM gekocht, 0,18 aan lopende kosten. Valt buiten de kernselectie maar aankoopkosten stellen natuurlijk ook niets voor.
Pagina: 1 ... 49 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.