Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.589 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Account bij de giro inmiddels aangemaakt - nu bepalen welke ETF's ik ga aanschaffen. Zijn er sites waar je hier meer advies of top 10 lijstjes over kunt vinden?

Daarnaast staat er nu 1 euro op het account om het te activeren - vraag blijft staan met hoeveel ik per maand zou inleggen - uit interesse - wat doen jullie per maand ongeveer inleggen? Het is natuurlijk wat je kunt missen per maand, maar met 100 euro per maand is het rendement in netto EUR toch erg weinig? Ik zat te denken om te starten met 5000 euro en dan maandelijks een paar honderd euro. Dit dan 10+ jaar wegzetten en hopen op een goed rendement :).

[ Voor 59% gewijzigd door Workaholic op 02-11-2018 09:40 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Workaholic in dit topic vind je genoeg over ETF's en welke mensen kiezen. Het blijft ook deels een persoonlijke keuze, wil je gewoon breed via een ETF als de VWRL of wil je specifiek een bepaalde industrie meepakken?

Wat betreft maandbedrag is dat natuurlijk heel erg afhankelijk van je inkomen. Simpele feit is wel dat je via DeGiro geen grote vaste kosten hebt en je vanuit dat oogpunt zelfs met een zeer lage inleg al flink rendement kan maken. Ook met 100 euro per maand maak je een mooi relatief rendement. Voor iemand die slechts 100 euro per maand kan missen is ~6% over 1200 euro per jaar een heel mooi rendement.

Daarnaast hangt het ook sterk af van de rest van je financiën. Zit je met een tophypotheek dan wil je wellicht meer geld in cash aanhouden dan met een afbetaald huis. Heb je een woning uit 1800 heb je hele andere onderhoudskosten dan wanneer je een nieuwbouw woning hebt. Heb je kinderen dan moet je wellicht meer geld achter de hand houden dan wanneer je alleenstaand bent.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:16
Workaholic schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:38:
Account bij de giro inmiddels aangemaakt - nu bepalen welke ETF's ik ga aanschaffen. Zijn er sites waar je hier meer advies of top 10 lijstjes over kunt vinden?

Daarnaast staat er nu 1 euro op het account om het te activeren - vraag blijft staan met hoeveel ik per maand zou inleggen - uit interesse - wat doen jullie per maand ongeveer inleggen? Het is natuurlijk wat je kunt missen per maand, maar met 100 euro per maand is het rendement in netto EUR toch erg weinig? Ik zat te denken om te starten met 5000 euro en dan maandelijks een paar honderd euro. Dit dan 10+ jaar wegzetten en hopen op een goed rendement :).
Wat wij erin stoppen is niet super relevant. Bedenk hoeveel je iedere maand kan sparen en welk deel je daarvan bereid bent te verliezen. De meeste mensen hier durven niet hun volledige spaargeld in aandelen/trackers te stoppen, dus die maken zo'n berekening:

- X% stockpicking (super volatiel, leuk om mee te spelen, niet aan te raden als je je er nog niet in verdiept hebt)
- X% ETFs (volatiel, maar hoog rendement, je bent bereid om 30% kwijt te raken)
- X% Obligaties (laag rendement en saai, maar veilig - met deze rentestand niet zo populair)
- X% Vastgoed (of je je eigen huis mee mag tellen is een vraag waar het in het Financiële Onafhankelijkheidstopic vaak over gaat)
- X% Edelmetalen (veilig en tastbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Belangrijk is dat je het niet alleen doet met geld wat je per maand kan missen, maar ook dat je het geld de komende jaren niet nodig hebt. Dit is enorm afhankelijk van je levensfase.

Wij doen het met ongeveer 7% van ons inkomen. Het zou een hoger percentage kunnen zijn maar in onze huidige levensfase (2 jaar geleden een huis gekocht waar veel aan gebeurd is en dit jaar een kleine gehad waardoor er minder binnenkomt en meer uitgaat) is dat gewoon niet slim.

En kijk nooit naar het rendement in EUR. Dat getal zegt niet veel, kijk veel liever naar het percentage.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Thanks voor alle tips, dit weekend maar eens verder in duiken. On further note, beurs gaat lekker laatste maand, sentiment lijkt weer terug! Ondertussen sta ik voor 2018 ook alweer op een 25% plus (volgens de ING app).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Allereerst - super blij met dit topic en jullie input. Het blijft leuke materie :).
Tsurany schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:46:
@Workaholic in dit topic vind je genoeg over ETF's en welke mensen kiezen. Het blijft ook deels een persoonlijke keuze, wil je gewoon breed via een ETF als de VWRL of wil je specifiek een bepaalde industrie meepakken?

Wat betreft maandbedrag is dat natuurlijk heel erg afhankelijk van je inkomen. Simpele feit is wel dat je via DeGiro geen grote vaste kosten hebt en je vanuit dat oogpunt zelfs met een zeer lage inleg al flink rendement kan maken. Ook met 100 euro per maand maak je een mooi relatief rendement. Voor iemand die slechts 100 euro per maand kan missen is ~6% over 1200 euro per jaar een heel mooi rendement.

Daarnaast hangt het ook sterk af van de rest van je financiën. Zit je met een tophypotheek dan wil je wellicht meer geld in cash aanhouden dan met een afbetaald huis. Heb je een woning uit 1800 heb je hele andere onderhoudskosten dan wanneer je een nieuwbouw woning hebt. Heb je kinderen dan moet je wellicht meer geld achter de hand houden dan wanneer je alleenstaand bent.
Ik maak nu ongeveer 1000 euro per maand over naar mijn spaarrekening wat ik dus niet gebruik. Ik zat te denken om dit te halveren. De helft naar aandelen en de helft naar mijn spaarrekening. Dus 500 euro naar de giro per maand. Als ik me later meer comfortabel voel kan ik hier 75% aandelen en 25% sparen van maken. Zo heb ik voor mijn gevoel in iedere geval altijd direct geld beschikbaar (CASH is king! :)) en kan de rest weggezet worden voor langer termijn.

Voor wat betreft de ETF keuze - dat is een lastige. Ik lees verschillende meningen, dat maakt de keuze ook lastig. Vandaar dat ik ook opzoek ben naar overzichten/top10 sites etc zodat ik meer gevoel krijg bij wat nu verstandig is of niet (misschien toch de meerderheid van de mensen volgen..)

Ik ben genegen om niet teveel risico te nemen en te kiezen voor een portfolio met 3 ETF's (met amerika, europa en asie). Is dat een logische keuze? Of kan ik dan net zo goed een ETF pakken waar deze mix al in zit?
Fulgora schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:47:
De meeste mensen hier durven niet hun volledige spaargeld in aandelen/trackers te stoppen, dus die maken zo'n berekening:

- X% stockpicking (super volatiel, leuk om mee te spelen, niet aan te raden als je je er nog niet in verdiept hebt)
- X% ETFs (volatiel, maar hoog rendement, je bent bereid om 30% kwijt te raken)
- X% Obligaties (laag rendement en saai, maar veilig - met deze rentestand niet zo populair)
- X% Vastgoed (of je je eigen huis mee mag tellen is een vraag waar het in het Financiële Onafhankelijkheidstopic vaak over gaat)
- X% Edelmetalen (veilig en tastbaar)
Ik zou kunnen beginnen met ETF's en dit eventueel aanvullen met een aantal stocks waar ik persoonlijk interesse in heb (meer voor de lol - dus geen grote bedragen). Welke ETF's zijn in jouw ogen het meest slim om te kiezen en hebben een relatief laag risico door scheiding/omvang/wereldmix? Edelmetalen kan ik ook nog aanvullen. Dus 10% stockpicking, 70% ETF en 20% edelmetalen oid?

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fulgora
Workaholic schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:53:

Voor wat betreft de ETF keuze - dat is een lastige. Ik lees verschillende meningen, dat maakt de keuze ook lastig. Ik ben genegen om niet teveel risico te nemen en te kiezen voor een portfolio met 3 ETF's (met amerika, europa en asie). Is dat een logische keuze? Of kan ik dan net zo goed een ETF pakken waar deze mix al in zit?

[...]

Ik zou kunnen beginnen met ETF's en dit eventueel aanvullen met een aantal stocks waar ik persoonlijk interesse in heb (meer voor de lol - dus geen grote bedragen). Welke ETF's zijn in jouw ogen het meest slim om te kiezen en hebben een relatief laag risico door scheiding/omvang/wereldmix? Edelmetalen kan ik ook nog aanvullen. Dus 10% stockpicking, 70% ETF en 20% edelmetalen oid?
Nu je bij de Giro zit is het handig om transactiekosten te vermijden door binnen de kernselectie te blijven. Pak de zoekfunctie van DeGiro erbij, selecteer ETF's en de Euronext Amsterdam; de populaire producten vallen volgens mij allemaal binnen de kernselectie (check het even, dat pdfje is al 100x gelinkt in dit topic).

Mijn portefeuille:
55% in US tech (iShares S&P500 ETF) vanwege het hoge rendement dit jaar
25% Vanguard FTSE all world (hoog dividend, is een keuze)
10% iShares MSCI Emerging Markets
10% iShares EuroStoxx 50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Workaholic schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:53:
Ik maak nu ongeveer 1000 euro per maand over naar mijn spaarrekening wat ik dus niet gebruik. Ik zat te denken om dit te halveren. De helft naar aandelen en de helft naar mijn spaarrekening. Dus 500 euro naar de giro per maand. Als ik me later meer comfortabel voel kan ik hier 75% aandelen en 25% sparen van maken. Zo heb ik voor mijn gevoel in iedere geval altijd direct geld beschikbaar (CASH is king! :)) en kan de rest weggezet worden voor langer termijn.
Klinkt prima.
Voor wat betreft de ETF keuze - dat is een lastige. Ik lees verschillende meningen, dat maakt de keuze ook lastig. Vandaar dat ik ook opzoek ben naar overzichten/top10 sites etc zodat ik meer gevoel krijg bij wat nu verstandig is of niet (misschien toch de meerderheid van de mensen volgen..)

Ik ben genegen om niet teveel risico te nemen en te kiezen voor een portfolio met 3 ETF's (met amerika, europa en asie). Is dat een logische keuze? Of kan ik dan net zo goed een ETF pakken waar deze mix al in zit?
Pak dan gewoon VWRL, dan heb je een wereldwijde ETF die een mooie basis vormt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:47
Ik heb zelf ongeveer de volgende verdeling:
10% ASML Holding
10% Apple
10% Berkshire
10% DSM
10% Johnson & Johnson
10% Lazard
10% Visa
10% Walt Disney
10% Vanguard Funds PLC S&P 500 ETF
10% Ishares Euro Dividend ETF

Ik wil het begin volgend jaar nog verder uitbreiden en diversiviseren, maar vooralsnog klaag ik niet over de behaalde resultaten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Fulgora schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:01:
[...]

Nu je bij de Giro zit is het handig om transactiekosten te vermijden door binnen de kernselectie te blijven. Pak de zoekfunctie van DeGiro erbij, selecteer ETF's en de Euronext Amsterdam; de populaire producten vallen volgens mij allemaal binnen de kernselectie (check het even, dat pdfje is al 100x gelinkt in dit topic).

Mijn portefeuille:
55% in US tech (iShares S&P500 ETF) vanwege het hoge rendement dit jaar
25% Vanguard FTSE all world (hoog dividend, is een keuze)
10% iShares MSCI Emerging Markets
10% iShares EuroStoxx 50
Dit begrijp ik niet helemaal:
US Tech - iShares S&P500. De S&P is een brede index met niet alleen tech?

FTSE All World. Waarom noem je dit hoog dividend?

Daarnaast: de FTSE All World heeft > 50% allocatie naar US waar je S&P500 nog bovenop komt. Je hebt dus ook aandelen die zowel in de All World als de S&P500 zitten

Idem voor de MSCI EM en Eurostoxx die overlap hebben met de FTSE All World

Probeer je op deze manier een heel specifieke geografische allocatie te bereiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Chief op 02-11-2018 13:25 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
Chief schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:30:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal:
US Tech - iShares S&P500. De S&P is een brede index met niet alleen tech?
Nuance: Tech is de grootste sector in het fonds.
[...]
FTSE All World. Waarom noem je dit hoog dividend?
Omdat deze veruit het meeste dividend uitkeerde van de genoemde ETFs.
[...]

Probeer je op deze manier een heel specifieke geografische allocatie te bereiken?
Niet echt, het rendement in de VS was dit jaar zo groot dat ik vooral daarvoor gegaan ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 20:29
Als je 't gewoon eenvoudig wilt houden, populairste is VWRL en meest genoemde alternatief is IWDA icm EMIM (wel aanzienlijk groter belang in IWDA hierbij). Grootste verschil is dat VWRL dividend uitkeert en andere 2 dit herbeleggen. Zullen ongetwijfeld rendementsverschillen zijn tussen de portefeuilles, maar dit zal nooit veel zijn ivm grote overlap bedrijven in de ETF's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:19:
[...]

Klinkt prima.

[...]

Pak dan gewoon VWRL, dan heb je een wereldwijde ETF die een mooie basis vormt.
Kan het kloppen dat deze niet in de kernselectie zit? Dit i.v.m. regels amerika etc?
https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf
Tsurany schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:52:
[...]

Je moet IE00B3RBWM25 hebben, die staat in de lijst :)
Thanks! Gelukt :)

[ Voor 27% gewijzigd door Workaholic op 02-11-2018 14:52 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Workaholic schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:41:
[...]

Kan het kloppen dat deze niet in de kernselectie zit? Dit i.v.m. regels amerika etc?
https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf
Je moet IE00B3RBWM25 hebben, die staat in de lijst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 06:28
Kun je zien hoe je er in staat...

Voorheen altijd Brand New Day en daarin nooit een (dag)teller met rendement. Overgestapt naar De Giro en 100% in VWRL. In augustus overgestapt maar helaas een rendement van zo'n -4%. Daar denk je opeens heel anders over dan bij BND waar je dit niet ziet. Ik weet het, een momentopname maar goed... :)
Kluifjes schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:10:
Als je 't gewoon eenvoudig wilt houden, populairste is VWRL en meest genoemde alternatief is IWDA icm EMIM (wel aanzienlijk groter belang in IWDA hierbij). Grootste verschil is dat VWRL dividend uitkeert en andere 2 dit herbeleggen. Zullen ongetwijfeld rendementsverschillen zijn tussen de portefeuilles, maar dit zal nooit veel zijn ivm grote overlap bedrijven in de ETF's.
Wat is trouwens over het algemeen het meest gebruikelijk bij het kiezen van een ETF? Dat dividend wordt herbelegd of wordt uitgekeerd? Of is dat heel persoonlijk en maakt het in wezen niet uit?
Dividend dat ik ontvang koop ik toch wel weer dezelfde ETF voor terug.

[ Voor 52% gewijzigd door Trezzahn op 03-11-2018 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Hoe gaan DeGiro gebruikers om als je verschillende etf’s wilt kopen. Nemen jullie dan de transactiekosten voor lief of stellen jullie de aankoop uit tot de eerst volgende maand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46
Hoe gaan DeGiro gebruikers om als je verschillende etf’s wilt kopen. Nemen jullie dan de transactiekosten voor lief of stellen jullie de aankoop uit tot de eerst volgende maand?
Ach die transactiekosten bij Degiro stellen ook weinig voor. Alleen in de gaten houden dat die €2,37 wat harder aantikt bij een kleine aankoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 20:45
@Miki je kunt elk van de ETFs in de kernselectie 1x per maand verhandelen. Dus je kunt gratis verschillende ETFs per maand kopen, zolang ze maar in de kernselectie zitten.
Als je buiten de kernselectie wil kopen dan zul je de Transactiekosten voor lief moeten nemen, maar dan lost wachten tot de volgende maand dat ook niet op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
ImaPseudonym schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:04:
@Miki je kunt elk van de ETFs in de kernselectie 1x per maand verhandelen. Dus je kunt gratis verschillende ETFs per maand kopen, zolang ze maar in de kernselectie zitten.
Als je buiten de kernselectie wil kopen dan zul je de Transactiekosten voor lief moeten nemen, maar dan lost wachten tot de volgende maand dat ook niet op
Ah zo, ik snapte het al niet dat er zo’n flinke beperking opzat. Thx voor de toelichting :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:15:
Ik koop maandelijks van een klein deel van mijn salaris een groepje ETF's. Dat is graties in de kernselectie dus maakt niet uit. Andere aankopen spaar ik eerst (1000,- minimaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

Wacht ‘s effe... ik dacht altijd dat je maar 1 ETF uit de kernselectie gratis kon verhandelen. Maar ik heb er een paar die ik wil verkopen door voortschrijdend inzicht. Die zitten allen in de kernselectie. Bedoelen jullie nou dat ik die gewoon binnen een maand alle drie kan verkopen zonder kosten? En het geld weer investeren in een vierde ETF uit de selectie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
oscar82 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 17:59:
Wacht ‘s effe... ik dacht altijd dat je maar 1 ETF uit de kernselectie gratis kon verhandelen. Maar ik heb er een paar die ik wil verkopen door voortschrijdend inzicht. Die zitten allen in de kernselectie. Bedoelen jullie nou dat ik die gewoon binnen een maand alle drie kan verkopen zonder kosten? En het geld weer investeren in een vierde ETF uit de selectie?
Ja. :)

Iedere afzonderlijke ETF in de kernselectie kun je 1 keer per maand kopen OF verkopen.

PS, wel nieuwsgierig wat je wilt verkopen en wat de vierde ETF is die je wilt kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kees_frl op 03-11-2018 18:09 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

Haha thanks voor de tip Guys.

Ik heb ooit een plukje corporate bonds en aaa-aa staatsobligaties gekocht, maar gooi alles toch liever op 1 obligatiehoop in IEAG aggregate bonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Kapotlood schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:20:
10% ASML Holding
10% Apple
10% Berkshire
10% DSM
10% Johnson & Johnson
10% Lazard
10% Visa
10% Walt Disney
10% Vanguard Funds PLC S&P 500 ETF
10% Ishares Euro Dividend ETF

Ik wil het begin volgend jaar nog verder uitbreiden en diversiviseren, maar vooralsnog klaag ik niet over de behaalde resultaten :)
10% Berkshire? Het aandeel is 300.000 dollar. Dus die 10% is 300k? Dan is je portefeuille 3 miljoen? Wel een prima verdeling overigens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Je hebt "A" en "B" aandelen van Berkshire. De "B" aandelen zijn maar iets van $206 momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:47
@Squ1zZy, haha nee... was 't maar zo'n feest! Het is puur de verdeling van m'n totale aandelenpakket. Omdat ik hier niet met concrete cijfers wilde gooien over hoeveel geld dat is (zoveel is 't niet namelijk), omdat 't niet zoveel toevoegd in mijn ogen, heb ik 't puur in percentages gedaan.

@pdukers, het zijn inderdaad de B aandelen voor Berkshire :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Trezzahn schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:38:

[...]

Wat is trouwens over het algemeen het meest gebruikelijk bij het kiezen van een ETF? Dat dividend wordt herbelegd of wordt uitgekeerd? Of is dat heel persoonlijk en maakt het in wezen niet uit?
Dividend dat ik ontvang koop ik toch wel weer dezelfde ETF voor terug.
Fiscale overwegingen zijn vaak leidend, maar voor ons Nederlanders is er geen verschil. Het is dus persoonlijk en maakt niets uit. Bepaalde fondsen kunnen vaak maar op één van beide manieren concurrerend worden aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Kluifjes schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:10:
Wat is de ISIN van EMIM? Ik heb ook de combi MSCI World (IWDA) + Emerging Markets, maar ik heb voor het EM deel LU1681045370 (ticker is volgens mij AEEM.PA).
ImaPseudonym schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:04:
Kleine toevoeging: als je na de eerste transactie in dezelfde maand voor meer dan 1000 euro koopt, dan is die transactie ook gratis.

[ Voor 31% gewijzigd door Longcat op 04-11-2018 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slava1
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-07 22:11

De beurs staat op knappen, dus je redement zal over 10 jaar denk ik tegen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
45,27% Ripple XRP
10,27% Ethereum
8,20% Euro (euro als in direct beschikbaar om te kopen, dus los van spaargeld)
6% ABN AMRO
6% LTC
0.26 Dollars op de exchange
Overige 24% diverse kleine beleggingen zoals mijn eerste EFT(waar ik noeg niet veel van begrijp)
------------
Dit is voor mij een prima belegging aangezien ik al gecashed heb vorig jaar en dit jaar.
Wellicht wat meer ABN als er een dip is? Hoe denken jullie over ABN?
pdukers schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:53:
Je hebt "A" en "B" aandelen van Berkshire. De "B" aandelen zijn maar iets van $206 momenteel.
De hele A en B aandelen zijn naar mijn menig gewoon een scam in nadeel van de kleiere beleggers. Ik sta niet achter deze constructies (wellicht veranderd mijn menig nog op dit punt, maar nu lijkt het gewoon een verborgen scam).

[ Voor 51% gewijzigd door Slava1 op 04-11-2018 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Slava1 schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:23:
[...]

De beurs staat op knappen, dus je redement zal over 10 jaar denk ik tegen vallen.
Welke glazenbol heb jij? Ook al zou je nu kopen en morgen knapt die, dan is er nog weinig aan de hand. Als je tenminste aan het beleggen bent voor de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
Wat hij bedoelt te zeggen is dat als je nu 5k inlegt en vervolgens 'maar' 100 pm, dat je een behoorlijk risico loopt. Kan je beter de eerste 4 jaar €200 pm inleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

StecaGrid schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:28:
Wat hij bedoelt te zeggen is dat als je nu 5k inlegt en vervolgens 'maar' 100 pm, dat je een behoorlijk risico loopt. Kan je beter de eerste 4 jaar €200 pm inleggen
5k lump sum en daarna DCA is een prima strategie. Als je een groot bedrag direct investeerd, zal dat over het algemeen meer opleveren dan over een langere periode DCA met hetzelfde geld: https://personal.vanguard.com/pdf/s315.pdf

"But if the investor is primarily concerned with reducing short-term downside risk and the potential for regret, then DCA may be a better alternative"

Kortom het heeft nut als je korte termijn verliezen wilt voorkomen, maar als je voor de lange termijn aan het beleggen bent maakt dat niet uit. Het is vooral een mentale kwestie. Kortom @Workaholic zijn idee lijkt mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

@Longcat De ISIN van EMIM aan de euronext amsterdam is IE00BKM4GZ66. maar die zit niet in de kernselectie.

De Emerging market ETFs uit de kernselectie van de giro zijn vrij prijzig. rond de 0,70% geloof ik. Als je EM exposure wilt voor minder dan 0,25% dan zal je buiten de selectie moeten shoppen tegen transactiekosten. check dit lijstje als je EM via de Amsterdamse beurs wilt kopen: http://tools.morningstar....URLKey=8qe8f2nger&Site=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Slava1 schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:38:
De hele A en B aandelen zijn naar mijn menig gewoon een scam in nadeel van de kleiere beleggers. Ik sta niet achter deze constructies (wellicht veranderd mijn menig nog op dit punt, maar nu lijkt het gewoon een verborgen scam).
Waarom vind je dit precies een scam? Het enige verschil tussen A en B is dat 1 A aandeel gelijk staat aan 1500 B aandelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 05-11-2018 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Apple is hard onderuit gegaan vrijdag, ik verwacht eigenlijk vroeger of later een flinke bounce back up. Moment om in te stappen wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
oscar82 schreef op zondag 4 november 2018 @ 23:29:
@Longcat De ISIN van EMIM aan de euronext amsterdam is IE00BKM4GZ66. maar die zit niet in de kernselectie.

De Emerging market ETFs uit de kernselectie van de giro zijn vrij prijzig. rond de 0,70% geloof ik. Als je EM exposure wilt voor minder dan 0,25% dan zal je buiten de selectie moeten shoppen tegen transactiekosten. check dit lijstje als je EM via de Amsterdamse beurs wilt kopen: http://tools.morningstar....URLKey=8qe8f2nger&Site=NL
De ISIN die ik noemde is 0,2% per jaar en gratis bij degiro. Staat niet in de kernselectie, maar dat is ie wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Santee schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:54:
Apple is hard onderuit gegaan vrijdag, ik verwacht eigenlijk vroeger of later een flinke bounce back up. Moment om in te stappen wellicht?
Op basis van jouw verwachtingen: absoluut! :| - (maar ik zie niet het verschil met gokken in het Casino)

Als (technische) daytrader: geen idee (ongeveer 50% van de daytraders vindt van wel, de andere 50% vindt van niet. Vermoed ik).

Als lange termijn (stockpicking) belegger: instappen is prima, alleen valt je voordeel in het niet op de lange termijn. Apple heeft ook ooit op een paar dollar gestaan. Hoog risico. Dus kans op hoger dan gemiddeld rendement (en evenredige kans op heel negatief rendement).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

Longcat schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:04:
[...]

De ISIN die ik noemde is 0,2% per jaar en gratis bij degiro. Staat niet in de kernselectie, maar dat is ie wel.
Betaal je iets per jaar voor de aansluiting op de Luxemburgse beurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
oscar82 schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:13:
[...]

Betaal je iets per jaar voor de aansluiting op de Luxemburgse beurs?
Hij staat op EPA (Euronext Parijs) en daar betaal je inderdaad 1x 2.50 voor (per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
poehee schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:37:
[...]

Op basis van jouw verwachtingen: absoluut! :| - (maar ik zie niet het verschil met gokken in het Casino)

Als (technische) daytrader: geen idee (ongeveer 50% van de daytraders vindt van wel, de andere 50% vindt van niet. Vermoed ik).

Als lange termijn (stockpicking) belegger: instappen is prima, alleen valt je voordeel in het niet op de lange termijn. Apple heeft ook ooit op een paar dollar gestaan. Hoog risico. Dus kans op hoger dan gemiddeld rendement (en evenredige kans op heel negatief rendement).
Je hebt zeker gelijk, het is alweer bijna 10 jaar geleden sinds de laatste grote recessie en ik persoonlijk verwacht wel de komende 2 jaar een volgende crisis.. Instappen zou dan ook puur gebeuren om op $250 er weer met winst uit te stappen, voor lange termijn lijkt mij dit ook te risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Instappen in (staats)obligaties lijkt me dan interessanter nu we verwachten dat bear marker aan zit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Het kan héél duur zijn om je posities aan te passen in afwachting van een bearmarket. Ik hou me als langtermijn belegger niet bezig met voorspellen welke kant de markt opgaat. Gewoon elke maand hetzelfde bedrag inleggen, ongeacht wat de markt doet. Ik ben ervan overtuigd dat dit op lange termijn overall een beter resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Laatst online: 16:12

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ik hoorde onlangs reclame op de radio voor beleggen bij Zwitserleven;
heeft iemand ervaring met hun en lijkt het wat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
JAN-B schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:32:
Zelf beleggen is altijd goedkoper, flexibeler en transparanter. Website zwitserleven geeft aan 0,4% beheerfee per jaar, is op zich niet heel hoog, maar daarnaast ook een vage op- of afslag op dagbasis. Bovendien zullen hun fondsen beleggen in ETFs en mutual funds e.d. die ook weer fees rekenen. Wordt vanzelf een dure grap.

Kort gezegd is de keuze met dit soort aanbieders gemak vs. rendement. Doe je het zelf, is het wat complexer, maar levert het meer op. Laat je het een ander doen, is het lekker makkelijk, maar levert minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
JAN-B schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:32:
Ik zou daar niet aan beginnen. Je kunt dit prima zelf als je je erin verdiept immers doen zij precies hetzelfde alleen rekenen zij daarvoor kosten omdat ze er tussen zitten.
Laatst zag ik het pensioenoverzicht van mijn vriendin die ook bij Zwiterleven is onderbracht met o.a. iShares (Blackrock) aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:15
Helemaal niet meegekregen dat de Amerikanen ook op wintertijd over zijn deze week O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
  • Laatst online: 16:54
Zenix schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:15:
5k lump sum en daarna DCA is een prima strategie. Als je een groot bedrag direct investeerd, zal dat over het algemeen meer opleveren dan over een langere periode DCA met hetzelfde geld: https://personal.vanguard.com/pdf/s315.pdf
In hoevere speelt het wachten op de volgende correctie/recessie een rol?
Dat is niet te voorspellen, maar met het huidige sentiment vraag ik mij dat soms wel eens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HallonRubus schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:37:
Helemaal niet meegekregen dat de Amerikanen ook op wintertijd over zijn deze week O-)
Vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Longcat schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:18:
Het kan héél duur zijn om je posities aan te passen in afwachting van een bearmarket.
Waarom kan dit heel duur zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Als je er naast zit dan mis je rendement. Bovendien kan het lastig zijn om je ongelijk toe te geven, waardoor je nog meer rendement misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
Zr40 schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:01:
[...]

Waarom vind je dit precies een scam? Het enige verschil tussen A en B is dat 1 A aandeel gelijk staat aan 1500 B aandelen.
Oke, maar je mist oa stemrecht en betere uitkeringen? Klopt dat?

Gr.Slava

[ Voor 5% gewijzigd door Slava1 op 05-11-2018 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Laatst online: 16:12

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Miki schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:17:
[...]

Ik zou daar niet aan beginnen. Je kunt dit prima zelf als je je erin verdiept immers doen zij precies hetzelfde alleen rekenen zij daarvoor kosten omdat ze er tussen zitten.
Laatst zag ik het pensioenoverzicht van mijn vriendin die ook bij Zwiterleven is onderbracht met o.a. iShares (Blackrock) aandelen.
@Miki en Longcat: OK, het was maar een vraag ;) eerlijk gezegd ben ik ook zelf begonnen enige tijd geleden, toevallig ook iets van Blackrock; (het resultaat is op dit moment even negatief, helaas - ik ben toch niet de enige hier :( )
maar over dat pensioen overzicht: ik heb zelf ook iets opgebouwd bij Zwitserleven, waar kun je dit terugvinden hoe ze het beleggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
JAN-B schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:17:
[...]

@Miki en Longcat: OK, het was maar een vraag ;) eerlijk gezegd ben ik ook zelf begonnen enige tijd geleden, toevallig ook iets van Blackrock; (het resultaat is op dit moment even negatief, helaas - ik ben toch niet de enige hier :( )
maar over dat pensioen overzicht: ik heb zelf ook iets opgebouwd bij Zwitserleven, waar kun je dit terugvinden hoe ze het beleggen :?
mijnpensioenoverzicht.nl/ inloggen met digid en vervolgens kijken bij 'mijn pensioenuitvoerders', zwitserleven kiezen en op hun omgeving inloggen (ook digid). Dan kun je vervolgens hoogstwaarschijnlijk daar het een en ander inzien en eventueel aanpassen. Als je nog niet zo lang geleden begonnen bent, is het niet gek als je wel eens negatief staat. Eigenlijk moet je niet naar de koersen kijken, die doen er pas toe als je wil verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Longcat schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:21:
[...]

mijnpensioenoverzicht.nl/ inloggen met digid en vervolgens kijken bij 'mijn pensioenuitvoerders', zwitserleven kiezen en op hun omgeving inloggen (ook digid). Dan kun je vervolgens hoogstwaarschijnlijk daar het een en ander inzien en eventueel aanpassen. Als je nog niet zo lang geleden begonnen bent, is het niet gek als je wel eens negatief staat. Eigenlijk moet je niet naar de koersen kijken, die doen er pas toe als je wil verkopen.
Van ik van lang geleden weet is dat Zwitserleven eerst heel veel geld in de eigen (en/of die van tussenpersonen) zakken stopt. Pas na 5 jaar werd 95% van het ingelegde bedrag belegd.

Dat is allemaal niet erg als ze fantastisch kunnen beleggen. Maar velen weten dat je daar grote vraagtekens bij kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:14

Fuelke

Forza Ferrari

Slava1 schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:12:
[...]

Gr.Slava
https://www.investopedia....ss-and-class-b-shares.asp

Er zijn redelijk wat ondernemingen die gebruik maken van A & B aandelen overigens.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Slava1 schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:12:
[...]

Gr.Slava
Nee. Als je 1500 B aandelen BRK hebt dan heb je precies hetzelfde als wanneer je 1 A aandeel zou hebben. Misschien wel meer, want de B aandelen zijn veel beter verhandelbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

revox862 schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:39:
[...]

In hoevere speelt het wachten op de volgende correctie/recessie een rol?
Dat is niet te voorspellen, maar met het huidige sentiment vraag ik mij dat soms wel eens af.
Geen. Als je gaat wachten op een correctie/recessie ben je aan het timen en dat werkt op de lange termijn lang niet altijd goed. Stel je voor dat de komende 5 jaar beurs maar hoger gaat worden, maar jij verwacht een correctie, mis je 5 jaar aan rendement die je niet meer goed kan maken.

Ook een leuk verhaal: https://www.cnbc.com/2015...st-market-timer-ever.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
Zr40 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:18:
[...]

Nee. Als je 1500 B aandelen BRK hebt dan heb je precies hetzelfde als wanneer je 1 A aandeel zou hebben. Misschien wel meer, want de B aandelen zijn veel beter verhandelbaar.
Ok thanks begrijp het nu beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:18:
[...]

Waarom bestaan die A aandelen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zenix schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:19:
Geen. Als je gaat wachten op een correctie/recessie ben je aan het timen en dat werkt op de lange termijn lang niet altijd goed. Stel je voor dat de komende 5 jaar beurs maar hoger gaat worden, maar jij verwacht een correctie, mis je 5 jaar aan rendement die je niet meer goed kan maken.
Alleen als die correctie / recessie naar koersen lager dan nu helemaal niet komt, toch?
Tenminste, ik neem aan dat dat de gedachtegang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:17:
[...]

Waarom bestaan die A aandelen dan?
Dat waren de originele aandelen. De B aandelen zijn later tbv de kleinere investeerders ingevoerd. Waarom de A's zo duur zijn? Zie de ink van @Fuelke :
... because he believes the high share price attracts like-minded investors, those focused on long-term profits rather than on short-term price fluctuations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daarnaast zullen de BRK.A aandelen nooit stock splits ondergaan. Voor buy and hold investors is dat ook helemaal niet nodig.

De BRK.B aandelen kunnen wel een stock split ondergaan, en dat is in het verleden al eens gebeurd. Dat is alleen maar gunstig voor de BRK.B aandeelhouders, want het verbetert de verhandelbaarheid (ten nadele van de transactiekosten, wat bij Amerikaanse aandelen een vast bedrag per aandeel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48
Slava1 schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:21:
[...]

Ok thanks begrijp het nu beter.
Interessant dat je het eerst een 'scam' vindt en vervolgens enorm basale vragen gaat stellen waaruit blijkt dat je werkelijk geen bal begrijpt van de situatie. Bij beleggen is het handig om het nadenken vooraf te doen ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
BRK.B aandelen kosten ong. 1/1500 van een BRK.A aandeel, maar hebben 1/10000 stemrecht van een A aandeel. Met eenzelfde bedrag in A of B aandelen heb je dus ong. 6x meer stemrecht als je in A aandelen investeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
Zenix schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:19:
Er van uitgaande dat de markt weer stijgt en uitkomt boven de waarde van aankoop?
Met de diverse QE die zijn uitgevoerd door de FED en ECB vraag ik mij af of we deze hoogte ooit weer zullen bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
revox862 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:59:
[...]

Er van uitgaande dat de markt weer stijgt en uitkomt boven de waarde van aankoop?
Met de diverse QE die zijn uitgevoerd door de FED en ECB vraag ik mij af of we deze hoogte ooit weer zullen bereiken?
Jij denkt dat de hele wereldeconomie direct en voorgoed om zeep wordt geholpen op het moment dat centrale banken stoppen met de opkoopprogramma's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
Conono schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:46:
Jij denkt dat de hele wereldeconomie direct en voorgoed om zeep wordt geholpen op het moment dat centrale banken stoppen met de opkoopprogramma's?
Nee, maar het is nog onzeker wat de effecten zijn van het terugdraaien (QT). Als (zeker in de VS) het meeste "geld" in de aandelenmarkt is gaan zitten, dan moet dat er ook weer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
revox862 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:51:
[...]

Nee, maar het is nog onzeker wat de effecten zijn van het terugdraaien (QT).
Onzeker wellicht, maar als jij je afvraagt of de beurs ooit weer op deze hoogte zal staan hou je er dus rekening mee dat de poep op zo'n manier de ventilator kan raken dat we weer terug in de steentijd worden geworpen. Dan is beleggen misschien niet iets voor jou.
Als (zeker in de VS) het meeste "geld" in de aandelenmarkt is gaan zitten, dan moet dat er ook weer uit?
Waarom? En als dat al zou gebeuren, waarom zou dat een groot probleem zijn? Bedenk ook dat de totale hoeveelheid geld die in omloop is geen statisch gegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
Conono schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:00:
Onzeker wellicht, maar als jij je afvraagt of de beurs ooit weer op deze hoogte zal staan hou je er dus rekening mee dat de poep op zo'n manier de ventilator kan raken dat we weer terug in de steentijd worden geworpen. Dan is beleggen misschien niet iets voor jou.

Waarom? En als dat al zou gebeuren, waarom zou dat een groot probleem zijn? Bedenk ook dat de totale hoeveelheid geld die in omloop is geen statisch gegeven is.
Mwah :) Twee maanden geleden begonnen met Meesman en inmiddels een DEGIRO account aangemaakt. Daarnaast een beetje goud en zilver.

Ik verwacht geen steentijd, maar ik ben wel benieuwd naar wat het effect van alles is.
Overigens eens met dat de hoeveelheid "geld" niet statisch is en dat het ook zo kan blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

@revox862 hoger dan twee maanden geleden komt het misschien wel nooit meer, nee. Maarja misschien ook wel he :)

In ieder geval stelde ik vandaag vast dat de breed samengestelde MSCI Europe (dus die met UK en zwitserland) de afgelopen 3 jaar niet eens de inflatie heeft kunnen bijhouden (1,56% geannualiseerd). Betere resultaten op de langere termijn:
5 Jaar geannualiseerd: 5,13%.
10 Jaar geannualiseerd: 7,39%.
Als je dus uitgaat van een efficiente markt en return to the mean, zou je de komende jaren dan juist niet betere resultaten verwachten van de europese markt?

Persoonlijk feestje: mijn totale beleggingsresultaat is vandaag weer positief geworden na een aantal weken 'onder water' gestaan te hebben. Ik weet het, dit is pure emotie en het is nog lang niet terug op het niveau van 2 a 3 maanden geleden, maar toch leuk.

bronnetje: http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000AAU7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revox862
oscar82 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:12:
@revox862 hoger dan twee maanden geleden komt het misschien wel nooit meer, nee. Maarja misschien ook wel he :)
Haha. Ja, wie weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb vorige week een klein deel van mijn spaargeld (15%) belegd in aandelen en obligaties. Graag zou ik een groot deel (vrijwel) risicoloos beleggen voor een tijd van 5 tot 10 jaar. Deposito's zijn hier een prima optie alleen de rente staat daar ook erg laag. Zijn er nog alternatieven met vrijwel hetzelfde risico maar een hogere rente? Zelf zie ik als alternatieven om zonnepanelen te nemen of (verbeterd) dubbelglas maar dan ben ik wel gebonden aan het blijven wonen in deze woning. Ik heb ook naar het huurwoningenfonds gekeken maar kreeg daar toch een wat ongemakkelijk gevoel bij de voorwaarden en beperkingen.

Punt is voornamelijk dat ik het zonde vind om maar 0,45% rente op een fors spaarbedrag te ontvangen maar niet direct veel risico wil nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

@Aghanim heb je een hypotheek? Dan kan je uitzoeken wat het rendement is dat je behaalt met extra snel aflossen.

Risicoloze beleggingen bestaan natuurlijk niet. Maar je hebt nu 15% best wel risicovol belegd. Je zou het totale risico (op een negatief rendement) kunnen verkleinen door nog een asset class aan toe te voegen. Enkele voorbeelden van "real assets" zijn goud, huizen of commodities.

Normaal gesproken ben ik niet zo van het goud, heb het zelf dan ook niet als belegging. Maar het zou de kans op een slecht rendement in zo'n korte looptijd (5-10 jaar) heel erg verkleinen. Google maar eens op permanent portfolio. Drie van de vier assets heb je al (want die 85% spaargeld is ook een asset), dus je bent goed op weg. Misschien durf je met een permanent portfolio wel een groter gedeelte van je geld risicovol te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
revox862 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:51:
[...]

Nee, maar het is nog onzeker wat de effecten zijn van het terugdraaien (QT). Als (zeker in de VS) het meeste "geld" in de aandelenmarkt is gaan zitten, dan moet dat er ook weer uit?
Sinds de tijd van het handelen op de markt zijn we nog nooit naar beneden gegaan. Nog nooit, ja voor korte periodes. Op het geheel genomen consumeren we meer, komen er meer mensen, zijn er meer internetgebruikers en meer deelnemers aan de wereldeconomie etc etc.
Uiteraard gaan er correcties komen en dat hoort ook, daar mag je best bang voor zijn. Wat ik zeer onwaarschijnlijk acht is het idee dat we nooit verder komen dan het niveau van nu. Je denkt toch niet werkelijk dat handel nooit meer dit niveau bereikt, dat we stoppen met nieuwe producten maken en kopen en dat de mensen die er allemaal bijkomen op deze aardkloot allemaal 100% zelfvoorzienend zijn en niet deelnemen aan de wereldeconomie?

Een kernbom kan wel roet in het eten gooien trouwens, als die op Londen, Moskou of New York zou vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
oscar82 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 00:01:
@Aghanim heb je een hypotheek? Dan kan je uitzoeken wat het rendement is dat je behaalt met extra snel aflossen.

Risicoloze beleggingen bestaan natuurlijk niet. Maar je hebt nu 15% best wel risicovol belegd. Je zou het totale risico (op een negatief rendement) kunnen verkleinen door nog een asset class aan toe te voegen. Enkele voorbeelden van "real assets" zijn goud, huizen of commodities.

Normaal gesproken ben ik niet zo van het goud, heb het zelf dan ook niet als belegging. Maar het zou de kans op een slecht rendement in zo'n korte looptijd (5-10 jaar) heel erg verkleinen. Google maar eens op permanent portfolio. Drie van de vier assets heb je al (want die 85% spaargeld is ook een asset), dus je bent goed op weg. Misschien durf je met een permanent portfolio wel een groter gedeelte van je geld risicovol te beleggen.
Aflossen is inderdaad een optie. Onze hypotheekrente is 2.84% en de aftrek in de hoogste schaal. Wat dat betreft dus ook beperkt rendement en dan is het geld wel definitief 'weg'. Al kan ik zo wel de vermogensbelasting beperken, dat scheelt ook. Vind het wel lastig het echte rendement te berekenen, zou mooi zijn als daar een goede tool voor was.

Ik zal eens verder zoeken op permanent portfolio, bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 07-11-2018 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@Aghanim Onze hypotheekverstrekker (ABN) laat bij aflossen via internetbankieren precies zien wat je minder gaat betalen per maand, dat doorrekenen naar de volledige looptijd geeft je makkelijk je rendement.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Fuff schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:19:
[...]

Sinds de tijd van het handelen op de markt zijn we nog nooit naar beneden gegaan. Nog nooit, ja voor korte periodes. Op het geheel genomen consumeren we meer, komen er meer mensen, zijn er meer internetgebruikers en meer deelnemers aan de wereldeconomie etc etc.
Uiteraard gaan er correcties komen en dat hoort ook, daar mag je best bang voor zijn. Wat ik zeer onwaarschijnlijk acht is het idee dat we nooit verder komen dan het niveau van nu. Je denkt toch niet werkelijk dat handel nooit meer dit niveau bereikt, dat we stoppen met nieuwe producten maken en kopen en dat de mensen die er allemaal bijkomen op deze aardkloot allemaal 100% zelfvoorzienend zijn en niet deelnemen aan de wereldeconomie?

Een kernbom kan wel roet in het eten gooien trouwens, als die op Londen, Moskou of New York zou vallen ;)
Ik maak me ook nog wel zorgen om de factor energie als limiterende factor voor groei eerlijk gezegd (zodra we stoppen met fossielen in de brand steken).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
assje schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:07:
[...]

Ik maak me ook nog wel zorgen om de factor energie als limiterende factor voor groei eerlijk gezegd (zodra we stoppen met fossielen in de brand steken).
Daar zit wat in, maar dat is niet iets wat van de ene op de andere dag gaat. Die transitie loopt al en daarop wordt al geanticipeerd. Vraag me af hoe groot er echt beperkingen zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Tassadar32 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:59:
@Aghanim Onze hypotheekverstrekker (ABN) laat bij aflossen via internetbankieren precies zien wat je minder gaat betalen per maand, dat doorrekenen naar de volledige looptijd geeft je makkelijk je rendement.
Bij die van mij blijkbaar ook :) Was alleen verstopt achter 'nu regelen' wat voor mij klinkt als het gelijk in orde maken. Als ik 15K aflos kom ik op 70€ bruto per maand volgens Aegon. Volgens 'berekenhet' is mijn netto voordeel van aflossen vs sparen tegen 0,45% rente in totaal 148€ netto per jaar. Dat is vrij beperkt. Dan zou ik op een rendement van €4144 komen met die 15K inleg na 28 jaar met ongeveer 2,45% rendement.

[ Voor 37% gewijzigd door Aghanim op 07-11-2018 08:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Aflossen is natuurlijk niet bijzonder lucratief met de huidige rentestanden (tenzij je een oudere hypotheek hebt). Anderzijds, als je dat geld in aandelen / goud / durfkapitaal stopt ben je effectief geld aan het lenen bij de bank om te investeren in risicovolle beleggingen. Dat kan een prima optie zijn natuurlijk, maar als over 10 jaar de rentestanden omhoog schieten dan loop je wel het risico dat zowel je huis als je beleggingen een stuk minder waard worden terwijl je rentelasten over de kop gaan.

De 'juiste' oplossing hangt altijd af van je persoonlijke situatie (inkomen, baanzekerheid, leeftijd, partner, grootte en opzet van hypotheek, risicobereidheid, etc.) maar je hypotheek versneld aflossen is in elk geval een optie waar weinig verkeerd mee kan gaan. Jij zegt dat je geen risico wil nemen en dan zou ik aflossen zeker overwegen.

Kijkend naar je huidige verdeling (85% spaargeld, 15% aandelen / obligaties) zou ik in elk geval _iets_ doen. Zo veel geld op je spaarrekening is zonde, zeker als je er in de nabije toekomst geen plannen mee hebt. Daar behaal je gewoon een negatief rendement op (er van uit gaand dat je zoveel hebt dat je vermogensbelasting betaalt). Het is wel risicovrij, maar risicovrij geld verbranden is nog steeds kut :P .

Ik zou misschien kijken naar een geleidelijke aanpak, bijv. 30% van je spaargeld gebruiken om versneld je hypotheek af te lossen en maandelijks een vast bedrag van je spaarrekening op de beurs te investeren (dollar cost averaging). Dan ga je op de langere termijn richting een betere allocatie maar ben je niet meteen al je spaargeld kwijt. En afhankelijk van hoe je financiële situatie is over twee jaar kun je dan besluiten om weer wat af te lossen of te investeren. Of juist om de rest op je spaarrekening te laten staan als je je niet comfortabel voelt met hoe het gaat.

In elk geval zou ik ver, ver, ver, weg blijven van die huurwoningenfondsen die hier voorbij komen als je niet te veel risico wil lopen!

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 07-11-2018 11:23 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwereus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-08 11:14
Voor ons pasgeboren dochter willen we steeds wat geld opzij leggen (+/- 50e per maand + soms wat meer) om na 18 jaar een groot deel van de studie te kunnen betalen. Nu de spaarrentes zo laag zijn, neigen we naar beleggen. Zelf hebben we nog geen ervaring met belggen. Met wat googlen vond ik evi4kids en brandnewday. Wat is jullie ervaring hiermee? Over evi4kids kan ik bijna niks vinden op google, terwijl het gewoon van van Lanschot is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
EVI4Kids: vragen 0.4% beheervergoeding om vervolgens je geld te verdelen over wat prutsfondsen met gemiddelde jaarlijkse kosten van 0.8%. Betaal je een procent op jaarbasis te veel t.o.v. alternatieven maar kun je wel op feestjes opscheppen dat je een account hebt bij Van Lanschot ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:03
Je kunt bij DeGiro ook gratis een account aanmaken voor een minderjarig kind als je er zelf een account (is ook gratis) hebt. Zolang het kind maar een betaalrekening op haar naam heeft, is dat geen probleem. Even mailen met de klantenservice en het is snel gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
koksie schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:32:
Je kunt bij DeGiro ook gratis een account aanmaken voor een minderjarig kind als je er zelf een account (is ook gratis) hebt. Zolang het kind maar een betaalrekening op haar naam heeft, is dat geen probleem. Even mailen met de klantenservice en het is snel gepiept.
Ik heb rekeningen bij meesman voor mijn twee kinderen. Echt op hun naam, maar die kun je koppelen aan je eigen rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:03
poehee schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:37:
[...]

Ik heb rekeningen bij meesman voor mijn twee kinderen. Echt op hun naam, maar die kun je koppelen aan je eigen rekening.
Ter verduidelijking: het account bij DeGiro staat ook echt op de naam van het kind, waarbij de ouder mede-rekeninghouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
@ouwereus ik doe dit zelf ook via Brandnewday. Destijds waren ze eigenlijk de enige mogelijkheid om dit makkelijk te doen. Sinds een paar jaar kan de rekening ook op naam van het kind staan. Ze hebben echter wel hogere kosten (0,5% per inleg, 0,59% jaarlijks beheer) dan de huidige alternatieven. Verder een prima club met een goede klantenservice.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Wie doet er nog meer mee aan de IPO van Themis Bioscience? Gaat naar verwachting morgen naar de beurs. Ik heb ingeschreven voor 94 stuks. Plan is om morgen gelijk weer te verkopen. Deze strategie gaf over de laatste paar jaar een positief resultaat. Ik heb daarom in het verleden ook ingeschreven op NIBC, Alfen en B&S, maar deze gaven alles verlies (of hooguit break-even). Ik denk dat het bij die drie vooral lag aan het sentiment op de beurs. Dat lijkt nu beter te zijn dan toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

Ze hebben het huidige sentiment zeker mee. En Bioscience in hun naam. Dat doet het nu ook meestal wel goed.

Ik doe niet mee aan de IPO, maar als die prijs bij wijze van spreke een week geleden is vastgesteld zou je alleen al door de marktbeweging minimaal +2% verwachten. Ik zag net overigens dat het inschrijven nu gesloten is.

Ik ken het hele bedrijf verder niet. Wacht wel totdat ze in de market cap weighed MSCI Europe worden opgenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
oscar82 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:17:
Ze hebben het huidige sentiment zeker mee. En Bioscience in hun naam. Dat doet het nu ook meestal wel goed.

Ik doe niet mee aan de IPO, maar als die prijs bij wijze van spreke een week geleden is vastgesteld zou je alleen al door de marktbeweging minimaal +2% verwachten. Ik zag net overigens dat het inschrijven nu gesloten is.

Ik ken het hele bedrijf verder niet. Wacht wel totdat ze in de market cap weighed MSCI Europe worden opgenomen ;)
Prijs moet nog vastgesteld worden. Bandbreedte is vrij breed dus zal wel wat meer richting de maximale prijs gaan. Inschrijving is inderdaad vanochtend 10 uur gesloten. Ik vond het opvallend dat er bijna geen berichtgeving was over de IPO en dat particulieren maar heel kort konden inschrijven. Vraag me af of dit bewust is geweest. Denk dat veel particulieren nu niet hebben kunnen inschrijven en misschien op de beurs gaan kopen.

Ik weet trouwens ook niks van het bedrijf. Heb blind ingeschreven om de hypothese te testen dat inschrijven en verkopen voor einde dag een positief rendement oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 20:45
Dat is nog een betrekkelijk duur experiment dan, a ca 1000 euro.
Puur de hypothese testen had waarschijnlijk met een veel minder grote inleg ook gekund toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
ImaPseudonym schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:40:
Dat is nog een betrekkelijk duur experiment dan, a ca 1000 euro.
Puur de hypothese testen had waarschijnlijk met een veel minder grote inleg ook gekund toch?
Dan zijn de transactiekosten wat mij betreft te hoog. Daarnaast zie ik het niet als een experiment van 1000 euro, omdat het zeer onwaarschijnlijk is dat de koers 100% daalt. Ik schat het risico in op max 100 euro. Van wat ik me herinner brachten de IPO's van 2015-2017 gemiddeld zo'n 3% op na 1 dag. De IPO's van NIBC, B&S en Alfen gingen wat minder goed, waardoor dat percentage wat lager uitkomt. Stel dat ik 2% mag verwachten, dan schiet het met een paar 100 euro inleg ook niet op.

[ Voor 21% gewijzigd door Longcat op 08-11-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwereus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-08 11:14
Bedankt voor de reacties. Evi4kids valt af. Ik ga mij eens verdiepen in de andere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
ouwereus schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:06:
Bedankt voor de reacties. Evi4kids valt af. Ik ga mij eens verdiepen in de andere alternatieven.
Beleggen (sparen) voor de studie van je dochter is natuurlijk een nobel idee, maar afhankelijk van jullie financiele situatie is er misschien een betere rendement te behalen met die 50 euro per maand; waardoor je bijvoorbeeld tegen de tijd dat je dochter gaat studeren lagere lasten hebt en je dochter op een andere manier kunt helpen. Omdat de rente op het leenstelsel 0% is (in de toekomst weten we dat natuurlijk niet, kan meer zijn of een ander stelsel), en de belegging/spaargeld tot haar 18e bij jullie vermogen wordt getelt, is het misschien niet de beste investering.

Edit: ik wil dus niet zeggen dat het geen goed idee is. Maar het is verstandig om je te laten adviseren op basis van jullie financiele situatie, want er kunnen betere alternatieven zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door ThomasG op 08-11-2018 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Ik zit in een aandeel waarbij er sinds deze week gespeculeerd op enkele messageboards wordt over een buyout. Wat is nou het verschil tussen een overname en een buyout, want ik heb het idee dat het als twee verschillende begrippen gebruikt wordt, waarbij men een buyout als iets negatiefs ziet. Ik kom er ondanks google niet helemaal uit.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
coelho schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:07:
Ik zit in een aandeel waarbij er sinds deze week gespeculeerd op enkele messageboards wordt over een buyout. Wat is nou het verschil tussen een overname en een buyout, want ik heb het idee dat het als twee verschillende begrippen gebruikt wordt, waarbij men een buyout als iets negatiefs ziet. Ik kom er ondanks google niet helemaal uit.
Bij een (management) buyout kopen insiders van het bedrijf de uitstaande aandelen op en halen ze het bedrijf van de beurs af. Bij een overname worden de aandelen door een ander bedrijf gekocht. Voor een aandeelhouder is er weinig verschil. Bij een overname kan het wel zo zijn dat er wordt betaald in cash en aandelen, zodat je nog steeds een belang kunt hebben in de gecombineerde eenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Longcat schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:11:
[...]

Bij een (management) buyout kopen insiders van het bedrijf de uitstaande aandelen op en halen ze het bedrijf van de beurs af. Bij een overname worden de aandelen door een ander bedrijf gekocht. Voor een aandeelhouder is er weinig verschil. Bij een overname kan het wel zo zijn dat er wordt betaald in cash en aandelen, zodat je nog steeds een belang kunt hebben in de gecombineerde eenheid.
Maar bij beiden mag ik toch verwachten dat er een significant hogere prijs wordt betaald dan de dagkoers van het aandeel?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
coelho schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:12:
[...]

Maar bij beiden mag ik toch verwachten dat er een significant hogere prijs wordt betaald dan de dagkoers van het aandeel?
Ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

Longcat schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:48:
[...]

Dan zijn de transactiekosten wat mij betreft te hoog. Daarnaast zie ik het niet als een experiment van 1000 euro, omdat het zeer onwaarschijnlijk is dat de koers 100% daalt. Ik schat het risico in op max 100 euro. Van wat ik me herinner brachten de IPO's van 2015-2017 gemiddeld zo'n 3% op na 1 dag. De IPO's van NIBC, B&S en Alfen gingen wat minder goed, waardoor dat percentage wat lager uitkomt. Stel dat ik 2% mag verwachten, dan schiet het met een paar 100 euro inleg ook niet op.
Interessante hypothese. Laat je ons de resultaten weten?

Is dit misschien niet ook te backtesten op basis van historische data? Misschien blijkt daar wel een optimale vasthoudperiode uit die anders is dan 1 dag. Bijv.: 2 dagen, een week of een maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
oscar82 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:12:
[...]

Interessante hypothese. Laat je ons de resultaten weten?

Is dit misschien niet ook te backtesten op basis van historische data? Misschien blijkt daar wel een optimale vasthoudperiode uit die anders is dan 1 dag. Bijv.: 2 dagen, een week of een maand?
Ik heb vrij uitgebreid geanalyseerd vóórdat NIBC e.d. naar de beurs gingen. Kan nu niet bij de data - zal vanavond kijken of ik dit nog kan vinden. Kan me herinneren dat de return van verkopen op dezelfde dag beter was dan een langere holding periode zoals 1 week of 1 maand (die was vaak zelfs negatief).

Het idee er achter is dat de begeleidende banken de IPO prijs onder de marktprijs zetten zodat het aandeel op de beurs zal stijgen met enige waarschijnlijkheid. Dit is voornamelijk relevant bij groeibedrijven. Als het aandeel keihard daalt, zullen beleggers niet in de rij staan om bij een volgende aandelenuitgifte in te schrijven. Daarnaast is het natuurlijk een blunder voor de begeleidende banken als er niet genoeg inschrijvingen zijn om alle aandelen te plaatsen. Als eerst omdat in sommige set-ups de bank dan met de aandelen blijft zitten en als tweede is dit gewoon slechte publiciteit voor de bank.

UPDATE:
WENEN (AFN) - Het Oostenrijkse biotechbedrijf Themis stelt zijn voorgenomen beursgang in Amsterdam uit. Het bedrijf zou vrijdag naar de beurs gaan, maar ziet daar nu vanaf wegens ongunstige marktomstandigheden.

Volgens Themis is een stap naar het Damrak op dit moment niet in het belang van zowel het bedrijf als de aandeelhouders. De biotechnoloog onderzoekt alle verdere strategische opties, onder andere voor de financiering van zijn medicijnonderzoek.

Themis ontwikkelt medicijnen tegen virusziekten en bepaalde vormen van kanker met behulp van de techniek immunomodulatie. Daarbij wordt een aangepast mazelenvirus gebruikt om patiënten te voorzien van antilichamen die ziektes kunnen voorkomen of genezen. Themis wilde met de notering aan de Amsterdamse beurs minimaal 35 miljoen euro ophalen.

:'(

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 08-11-2018 16:57 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.