Dat kun je wel uit je hoofd zetten.AceAceAce schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:02: weet iemand al wat er relevant is voor Index funds beleggers (VWRL / VTI / VXUS)?
NYSE open over 8 min, heb nu kleine short positie open op DJ, maar moet maar zien of de downmove vandaag doorzet, gister was de sluit erg zwak, diep in het rood, heb dus kans dat er vandaag weer wat herstel komt als reactie.
Edit: https://imgur.com/a/I7PUfal
so far so good
Edit: https://imgur.com/a/I7PUfal
so far so good
[ Voor 10% gewijzigd door gise op 25-10-2018 15:34 ]
Microsoft nog niet eens break even van gisteren. Verder wel alle tech redelijk in de plus, maar lang niet genoeg om gisteren goed te maken.
Agreed!HallonRubus schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:35:
Microsoft nog niet eens break even van gisteren. Verder wel alle tech redelijk in de plus, maar lang niet genoeg om gisteren goed te maken.
Tech en Finance, beiden in de plus nu voor vandaag, Tech stond -3.5% gister op de close.
Heb m'n shorts op dow jones gesloten op +$200, long gegaan, kijken hoe het loopt.
Edit: https://imgur.com/a/dVDQTk2
Hou nog even vast, kijken of we vandaag richting herstel kunnen pushen, mocht het alsnog omlaag gaan zal ik kijken om break even- of met klein verlies eruit te gaan.
Edit2: https://imgur.com/a/4Cfu9tm
Gesloten op +$600. demo account boven de 18k nu.
[ Voor 28% gewijzigd door gise op 25-10-2018 15:57 ]
Interessant artikeltje op MarketWatch:
Btw, ligt het aan mij of is het een nieuw dingetje om hier allerlei daytrade resultaten te posten?quote: MarketWatchAfter studying over 300 years of stock-market data, two finance professors suggest Halloween is a good day to invest [...] The professors call it a “puzzle.” Or is it something creepier? The Halloween effect has lasted at least since the days of the Salem witch trials, they found. They have stock-market data for London going back to the 1690s. Over that period, calculate Jacobsen and Zhang, an investor who only bought at Halloween each year — and then sold six months later — would have trounced the overall stock-market returns.
Over any 10-year period, they found, that Halloween investor had a 90% chance of beating a buy-and-hold investor, with far higher returns.
[ Voor 5% gewijzigd door i7x op 25-10-2018 16:01 ]
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Heeft er misschien mee te maken dat er rond deze tijd veel wordt gepubliceerd over verwachtte resultaten van het lopende jaar en dat dat vaak tegenvalt? Dalende koersen die daarna wel weer opkrabbelen? Ik bedenk maar wat...
Ja, kan vanalles zijn. Maar het is opvallend dat het patroon zo basaal is en het verschil zo groot. Vooral voor mensen die bijvoorbeeld lange termijn voor FIRE beleggen zou het volgen van dit simpele patroon een groot verschil kunnen maken zonder dat je er echt meer werk of risico aan hebt. Vond het iig een leuk artikel en het delen waardPimmeh schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:01:
Heeft er misschien mee te maken dat er rond deze tijd veel wordt gepubliceerd over verwachtte resultaten van het lopende jaar en dat dat vaak tegenvalt? Dalende koersen die daarna wel weer opkrabbelen? Ik bedenk maar wat...
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Soms gaat het opkrabbelen wel heel snel, bijvoorbeeld vandaag bij BESI, vanmorgen naar -7% en nu is het ± +7%.Pimmeh schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:01:
Voor mijn losse aandelen is het toch al een volatiel dagje vandaag.
AB INBEV -10%
BESI + 7%
FLOW - 5,5%
Galapagos - 4%
Sinds bijna een jaar ben ik klant bij ASN, en vandaag kreeg ik een mailtje over een actie waar je 20 euro extra tegoed krijgt wanneer je minimaal 20 euro in hun duurzame fondsen inlegt (meer info hier). Nu zijn de kosten van dit fonds vrij hoog (1,1-1,3% per jaar van het totale fonds), en de geprojecteerde percentages behoorlijk uiteenlopend. Nu spreekt mij het duurzame deel echter wel aan, en 20 euro op 20 euro inleg is toch al 100% rendement 
Ik heb nog maar weinig ervaring met beleggen (alleen pensioen regeling via het werk en wat boeken gelezen e.d.), en vraag me af of ik een catch mis? Zijn er meerderen hier die dit overwegen? Zie dat er in deze thread al vaker over de hoge kosten van dit fonds gesproken is.
Ik heb nog maar weinig ervaring met beleggen (alleen pensioen regeling via het werk en wat boeken gelezen e.d.), en vraag me af of ik een catch mis? Zijn er meerderen hier die dit overwegen? Zie dat er in deze thread al vaker over de hoge kosten van dit fonds gesproken is.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Zo te zien geldt die actie ook voor hun groenprojectenfonds, dan krijg je ook nog eens 0,7% extra heffingskorting van de belastingdienst over geld dat per 1 januari ingelegd is
Het schommelt z'n best de afgelopen dagen. Zomaar een paar keer -1% en +1% per dag, vrij extreem voor deze portefeuille
Die sluit meestal 1 november omdat er teveel ingelegd wordt om aan de groenfondsvereisten te voldoen. Triodos is zelfs al sinds begin deze maand gesloten.Kixpo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:21:
Zo te zien geldt die actie ook voor hun groenprojectenfonds, dan krijg je ook nog eens 0,7% extra heffingskorting van de belastingdienst over geld dat per 1 januari ingelegd is
Naast de 0,7% heffingskorting wordt het ook tot zo'n €58.000 vrijgesteld in box 3!
@remcoboy1479 dat is balen, had juist 1-10 een klein stukje groenfonds gekocht om de 28e de rest aan te kopen. Je kan nog wel een order inschieten bij Binck maar die zal wel geweigerd worden... Nu maar een willekeurig ander groenfonds zoeken dan...
https://seekingalpha.com/...xt-recession-likely-start
Summary
With the economic expansion now in its 10th year, many investors are worried another recession (and bear market) is right around the corner.
Recessions can't be predicted with 100% accuracy, but the bond market has historically been the most accurate forecaster of economic downturns.
Today, the bond market is forecasting that long-term rates are about close to peaking (about 3.5% max 30 year yield).
More importantly, the bond market is currently predicting the next recession will start around December 2020, but potentially as late as mid 2021.
Strong economic and corporate earnings fundamentals and long-term interest rates likely being near their peak means there is no reason to get extra defensive with your portfolio at this time.
Leuke koopjes gedaan vandaag. First Majestic Silver gekocht, gedeelte marktorder gedeelte limiet order. Daarnaast ook een limietorder voor ArcelorMittal ingeschoten op 20.90 (deze positie ga ik ook sterk opbouwen met de overnames en orders die ze binnen hebben gehaald. $MT is veel te zwaar gestraft). Stitch Fix gekocht (op aanraden van Motley Fool) nadat het getankt was. Verder ben ik ook een tijdje ingestapt in Harmony Gold mining en die staat nu bijna op 2X.
Axa gisteren al verkocht met winst, Ik zit wel vast met GRWG (wiet) die knaagt aan mijn winst van Harmony Gold Mining. Heb een verkoop order op 4$ ongeveer staan, maar denk dat dat nog even gaat duren. GRWG zou een langere hold kunnen zijn, maar ik wil mijn portfolio anders gaan inrichten.
Ik ben wel een beetje iffy. Sommige aandelen hebben dik 20-30% verloren, hoewel ik denk dat we een licht herstel gaan zien denk ik dat we bij de volgende kwartaalcijfers geen herstel gaan zien richting nieuwe toppen maar het begin van een bear markt. Op dit moment zijn de slechte beursprestaties niet direct gelinkt aan slechte kwartaalcijfers (of is er teveel groei ingeprijsd in sommige aandelen?).
Mijn huidige broker ondersteunt geen ETF shorts van ProShares (Bolero), wat wel klote is. Ik had mijn BTC telegram group het idee gegeven om short te gaan op de dax, cac, dow, nasdaq en nu alle beurzen onderuit zijn gegaan voelt dat best zuur.
Axa gisteren al verkocht met winst, Ik zit wel vast met GRWG (wiet) die knaagt aan mijn winst van Harmony Gold Mining. Heb een verkoop order op 4$ ongeveer staan, maar denk dat dat nog even gaat duren. GRWG zou een langere hold kunnen zijn, maar ik wil mijn portfolio anders gaan inrichten.
Ik ben wel een beetje iffy. Sommige aandelen hebben dik 20-30% verloren, hoewel ik denk dat we een licht herstel gaan zien denk ik dat we bij de volgende kwartaalcijfers geen herstel gaan zien richting nieuwe toppen maar het begin van een bear markt. Op dit moment zijn de slechte beursprestaties niet direct gelinkt aan slechte kwartaalcijfers (of is er teveel groei ingeprijsd in sommige aandelen?).
Mijn huidige broker ondersteunt geen ETF shorts van ProShares (Bolero), wat wel klote is. Ik had mijn BTC telegram group het idee gegeven om short te gaan op de dax, cac, dow, nasdaq en nu alle beurzen onderuit zijn gegaan voelt dat best zuur.
[ Voor 9% gewijzigd door matthewk op 26-10-2018 13:09 ]
Consultant - Autogek
Je kan ASN groenfondprojecten ook via Binck aankopen, scheelt je 0,12% beheerskosten (ongeveer de helft) en wellicht ook aankoopkosten. Periodiek aankopen is gratis bij Binck, kan het bij ASN niet vinden zo snel. Dus de catch is eenmalig 20 euro, en daarna altijd 'teveel' betalen voor beheer. Al met al geen slechte actie hoor, afhankelijk van je vermogen en hoe lang je daar blijft etc.LankHoar schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:03:
Sinds bijna een jaar ben ik klant bij ASN, en vandaag kreeg ik een mailtje over een actie waar je 20 euro extra tegoed krijgt wanneer je minimaal 20 euro in hun duurzame fondsen inlegt (meer info hier). Nu zijn de kosten van dit fonds vrij hoog (1,1-1,3% per jaar van het totale fonds), en de geprojecteerde percentages behoorlijk uiteenlopend. Nu spreekt mij het duurzame deel echter wel aan, en 20 euro op 20 euro inleg is toch al 100% rendement
Triodos heeft wel een veel beter track recordAikon schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:00:
[...]
Je kan ASN groenfondprojecten ook via Binck aankopen, scheelt je 0,12% beheerskosten (ongeveer de helft) en wellicht ook aankoopkosten. Periodiek aankopen is gratis bij Binck, kan het bij ASN niet vinden zo snel. Dus de catch is eenmalig 20 euro, en daarna altijd 'teveel' betalen voor beheer. Al met al geen slechte actie hoor, afhankelijk van je vermogen en hoe lang je daar blijft etc.

Ja en? Hij vraagt specifiek naar de catch en ervaringen van het ASN produkt, dus daar reageer ik op.
Daarnaast is Triodos niet meer te koop momenteel is iets hierboven te lezen, dus 'helaas' heb ik zojuist een grote order voor ASN aangemaakt en zet ik dat volgend jaar om naar Triodos, want idd die heeft ook mijn voorkeur. Afhankelijk van je doel kan je natuurlijk ook even 2 maandjes wachten om gelijk Triodos te kopen.
Daarnaast is Triodos niet meer te koop momenteel is iets hierboven te lezen, dus 'helaas' heb ik zojuist een grote order voor ASN aangemaakt en zet ik dat volgend jaar om naar Triodos, want idd die heeft ook mijn voorkeur. Afhankelijk van je doel kan je natuurlijk ook even 2 maandjes wachten om gelijk Triodos te kopen.
Wellicht handig om iets meer woorden te gebruiken voortaan, niet dat ik het als aanval zag, maar zo'n losse kreet is ook zo nikszeggend.
Dan is de ING actie voor nieuwe beleggers interessanter. €2,50 per €1000 cashback tot €250 en geen service of beheerkosten tot april. Dan kan je groenfonds kopen en voor die tijd weer kwijt, zonder kosten.Aikon schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:00:
[...]
Je kan ASN groenfondprojecten ook via Binck aankopen, scheelt je 0,12% beheerskosten (ongeveer de helft) en wellicht ook aankoopkosten. Periodiek aankopen is gratis bij Binck, kan het bij ASN niet vinden zo snel. Dus de catch is eenmalig 20 euro, en daarna altijd 'teveel' betalen voor beheer. Al met al geen slechte actie hoor, afhankelijk van je vermogen en hoe lang je daar blijft etc.
Maar dan maak je dubbel zoveel aankoop/verkoopkosten.Aikon schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:55:
Daarnaast is Triodos niet meer te koop momenteel is iets hierboven te lezen, dus 'helaas' heb ik zojuist een grote order voor ASN aangemaakt en zet ik dat volgend jaar om naar Triodos, want idd die heeft ook mijn voorkeur.
@remcoboy1479 Goede, maar het lukt ING niet om vandaag een beleggersrekening te openen en maandag wordt ASN aangekocht bij Binck, geen zin om dat te annuleren en kans te lopen dat ik weer de boot mis voor die paar tientjes.
@dcl! Aankopen is gratis in mijn geval, kost 1 keer een tientje verkoop extra idd. Tja, het is niet anders... heb toch die groene aandeeltjes 'nodig' dit jaar. Had verwacht dat Triodos pas medio/eind november niet meer verhandelbaar zou zijn...
@dcl! Aankopen is gratis in mijn geval, kost 1 keer een tientje verkoop extra idd. Tja, het is niet anders... heb toch die groene aandeeltjes 'nodig' dit jaar. Had verwacht dat Triodos pas medio/eind november niet meer verhandelbaar zou zijn...
Als ik de reacties op mijn ASN vraag zo lees, dan kan ik volgens mij beter nog even wachten. Ik snap het niet voldoende, en dat is volgens mij nooit een goed uitgangspunt. In ieder geval bedankt voor de input allen!
Of toch gewoon puur die 20 euro inleggen en 20 euro krijgen, hmm..
Of toch gewoon puur die 20 euro inleggen en 20 euro krijgen, hmm..
Wat snap je niet dan?
Daarnaast is die paar tientjes inleggen ook een goede manier om ervaring op te doen, zeker als je ze gratis krijgt. Kijk wat er gebeurd als er dividend wordt uitgekeerd bijv. en wat dat met je rendement doet etc.
Daarnaast is die paar tientjes inleggen ook een goede manier om ervaring op te doen, zeker als je ze gratis krijgt. Kijk wat er gebeurd als er dividend wordt uitgekeerd bijv. en wat dat met je rendement doet etc.
Als je een ING-betaalrekening hebt kan het instant, anders inderdaad niet.Aikon schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:37:
@remcoboy1479 Goede, maar het lukt ING niet om vandaag een beleggersrekening te openen en maandag wordt ASN aangekocht bij Binck, geen zin om dat te annuleren en kans te lopen dat ik weer de boot mis voor die paar tientjes.
Heeft iemand een tip voor wat leuke boeken om te beginnen met beleggen? Geen zware stof - maar gewoon iets wat je tijdens de vakantie kan lezen met als doel de basis leren etc.
Ik heb ovigens een gesprek gehad met de Rabobank en zij zeggen (wij van WC eend) dat zij een beter rendement zullen behalen dan wanneer ik ETF's/index trackers via de giro/binck/meesman oid ga kopen. Wat vinden jullie van dit soort uitspraken? Ik ben natuurlijk een leek zonder ervaring - maar zij moeten toch ook geld verdienen en zelf beleggen in ETF's lijkt me toch altijd meer een betere keuze?
Mijn insteek zou overigens zijn om te starten met 10k en dan maandelijks een paar honderd euro in te leggen.
Overigens geeft mijn collega aan dat het nu geen goed moment is om te starten.
Jullie tips zijn welkom!
Ik heb ovigens een gesprek gehad met de Rabobank en zij zeggen (wij van WC eend) dat zij een beter rendement zullen behalen dan wanneer ik ETF's/index trackers via de giro/binck/meesman oid ga kopen. Wat vinden jullie van dit soort uitspraken? Ik ben natuurlijk een leek zonder ervaring - maar zij moeten toch ook geld verdienen en zelf beleggen in ETF's lijkt me toch altijd meer een betere keuze?
Mijn insteek zou overigens zijn om te starten met 10k en dan maandelijks een paar honderd euro in te leggen.
Jullie tips zijn welkom!
[ Voor 25% gewijzigd door Workaholic op 28-10-2018 11:58 ]
Compleet loze uitspraak natuurlijk. Als je dezelfde index volgt bij de Rabo of bij Binck heb je ook hetzelfde rendement (kleine variaties daargelaten ivm kosten/vermogen van de ETF). Als je andere indexes volgt, tja, dan is het rendement ook anders. Het komt er dus op neer dat de Rabo denkt beter te zijn in het kiezen van de juiste index cq. aandelen. Dat kan natuurlijk zijn, maar hoeft zeker niet.
Heeft je collega ook nog een onderbouwing voor z'n uitspraak? Ik vind de maandelijkse inleg wel wat scheef i.v.m. de eerste inleg, ik zou liever die 10k over langere periode inleggen. Maar ik meen ergens te hebben gelezen dat het niet zoveel uitmaakt als je e.e.a. toch bijv. 20 jaar gaat aanhouden, maar ja, gevoel he.
Heeft je collega ook nog een onderbouwing voor z'n uitspraak? Ik vind de maandelijkse inleg wel wat scheef i.v.m. de eerste inleg, ik zou liever die 10k over langere periode inleggen. Maar ik meen ergens te hebben gelezen dat het niet zoveel uitmaakt als je e.e.a. toch bijv. 20 jaar gaat aanhouden, maar ja, gevoel he.
Dank voor je feedback. Ik heb momenteel te veel spaargeld wat staat te verdampen.. dus dacht ik begin met 10-20k ipv kleine bedragen. Rabobank vereist zelfs een groter startbedrag als je actief wilt laten beleggen.Aikon schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:07:
Compleet loze uitspraak natuurlijk. Als je dezelfde index volgt bij de Rabo of bij Binck heb je ook hetzelfde rendement (kleine variaties daargelaten ivm kosten/vermogen van de ETF). Als je andere indexes volgt, tja, dan is het rendement ook anders. Het komt er dus op neer dat de Rabo denkt beter te zijn in het kiezen van de juiste index cq. aandelen. Dat kan natuurlijk zijn, maar hoeft zeker niet.
Is de koers van een ETF direct gekoppeld aan de koers van de aandelen in het fonds?
Rabobank rekent bizar hoge tarieven voor hun beleggingsfondsen. 0,3% per kwartaal voor het goedkoopste product. Het enige wat ze voor dat geld doen, is al jouw geld in een paar ETF's stoppen.Workaholic schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:47:
Heeft iemand een tip voor wat leuke boeken om te beginnen met beleggen? Geen zware stof - maar gewoon iets wat je tijdens de vakantie kan lezen met als doel de basis leren etc.
Jullie tips zijn welkom!
Op de lange termijn haal je (historisch gezien) 7% rendement per jaar. Als daar 1,2% van naar de bank gaat kost je dat op het eind gigantische bedragen.
De basis van beleggen is heel simpel:
1) Kies een goedkope broker (je noemt ze zelf al).
2) Koop periodiek een paar ETF's met een brede spreiding en lage kosten.
3) Profit.
Wanneer je moet starten is lastig. De markt kan maandag compleet instorten. Of het kan nog 2 jaar omhoog blijven staan. Niemand weet welke van de 2 het wordt en iedereen die zegt dat ze het wel weten liegt (uitgezonderd Cable, Dr Who en Marty McFly).
Het belangrijkste is dat je niet in paniek raakt als je verlies maakt. De economie hersteld wel weer. En zolang je je aandelen niet hebt verkocht verdien je die verliezen vanzelf weer terug (zolang je aan stap 2 hebt voldaan).
Niet direct. Maar het volgt elkaar meestal wel.Olaf van der Spek schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:56:
Is de koers van een ETF direct gekoppeld aan de koers van de aandelen in het fonds?
Als de aandelen meer waard worden, gaan mensen de ETF kopen waardoor de ETF stijgt. En als mensen de ETF massaal kopen moet de beheerder aandelen bijkopen waardoor die in waarde stijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door RocketKoen op 28-10-2018 12:59 ]
De koers van een ETF is wel degelijk 'exact' gelijk aan de onderliggende aandelen in de betreffende index. Neem bijv. de AEX die staat nu op 507 punten en de AEX ETF van Think is nu €50,8. Een factor 10 verschil, puur voor gemak, dan kan de particulier met wat lagere bedragen instappen. Exact tussen haakjes want een ETF kan nooit helemaal 100% real-time de onderliggende index volgen natuurlijk. Maar dat is ook wat jij beschrijft eigenlijk, maar het is veel strikter en niet 'meestal'.RocketKoen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:57:
Niet direct. Maar het volgt elkaar meestal wel.
Als de aandelen meer waard worden, gaan mensen de ETF kopen waardoor de ETF stijgt. En als mensen de ETF massaal kopen moet de beheerder aandelen bijkopen waardoor die in waarde stijgen.
Naar mijn weten geldt dit principe voor alle ETF's.
Wat jij beschrijft betekent dat iemand (een computer) de prijs van een ETF zit te bepalen aan de hand van de koers van de onderliggende aandelen.Aikon schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:15:
[...]
De koers van een ETF is wel degelijk 'exact' gelijk aan de onderliggende aandelen in de betreffende index. Neem bijv. de AEX die staat nu op 507 punten en de AEX ETF van Think is nu €50,8. Een factor 10 verschil, puur voor gemak, dan kan de particulier met wat lagere bedragen instappen. Exact tussen haakjes want een ETF kan nooit helemaal 100% real-time de onderliggende index volgen natuurlijk. Maar dat is ook wat jij beschrijft eigenlijk, maar het is veel strikter en niet 'meestal'.
Zo werkt de beurs gewoon niet.
De koers is 100% afhankelijk van de laatste prijs waarvoor een aandeel of ETF van eigenaar is gewisseld.
Wat jij ziet is dat de aandelen in een think AEX tracker €50,70 waard zijn, omdat de mix van aandelen gebaseerd is op de AEX. Iemand zal die ETF dus niet voor veel minder dan €50,70 willen verkopen. En niemand wil hem voor veel meer dan €50,70 verkopen. Het resultaat is dat de koers ergens in de buurt van die €50,70 zal liggen. Hoe meer er in een ETF gehandeld wordt, hoe dichter de koers waarschijnlijk op de onderliggende waarde ligt.
Je hebt bijvoorbeeld ook ETF's die maar 1x in de 3 dagen een transactie zien. Of ETF's op de AMS die vol zitten met aandelen op de NYSE. Daar kan een flink verschil ontstaan tussen de waarde van de aandelen en de koers van de ETF.
Ja precies, duidelijk. En dan om de zoveel tijd wordt de samenstelling v/d ETF weer even gelijk getrokken met de index/doelstelling mocht die veranderd zijn.
Thanks. DEGIRO lijkt mij de meest goedkope om te beginnen. Al geeft mij het goedkoopste basic account ipv active account mij niet zo een vertrouwd gevoel (ze lenen je geld/aandelen uit?).RocketKoen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:57:
[...]
Rabobank rekent bizar hoge tarieven voor hun beleggingsfondsen. 0,3% per kwartaal voor het goedkoopste product. Het enige wat ze voor dat geld doen, is al jouw geld in een paar ETF's stoppen.
Op de lange termijn haal je (historisch gezien) 7% rendement per jaar. Als daar 1,2% van naar de bank gaat kost je dat op het eind gigantische bedragen.
De basis van beleggen is heel simpel:
1) Kies een goedkope broker (je noemt ze zelf al).
2) Koop periodiek een paar ETF's met een brede spreiding en lage kosten.
3) Profit.
Wanneer je moet starten is lastig. De markt kan maandag compleet instorten. Of het kan nog 2 jaar omhoog blijven staan. Niemand weet welke van de 2 het wordt en iedereen die zegt dat ze het wel weten liegt (uitgezonderd Cable, Dr Who en Marty McFly).
Het belangrijkste is dat je niet in paniek raakt als je verlies maakt. De economie hersteld wel weer. En zolang je je aandelen niet hebt verkocht verdien je die verliezen vanzelf weer terug (zolang je aan stap 2 hebt voldaan).
[...]
Niet direct. Maar het volgt elkaar meestal wel.
Mijn collega stuurde mij dit plaatje mee:

Je zou toch kunnen zeggen dat de daling interessant is om juist te beginnen? Of juist te gevaarlijk? Beter wat ETF's in andere landen?
Terugkomend op mijn vorige vraag: als jullie nog tips hebben voor goede websites/boeken voor selfstudie.. graag! Stap 1 is niet zo moeilijk, maar de juiste ETF's en de werking ervan wil graag wel eerst begrijpen voordat ik geld ga overmaken
[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 28-10-2018 14:00 ]
De AEX25 is niet echt een brede index. Het is erg op Nederland gericht (ook al zitten er veel multinationals in) en 25 bedrijven is erg weinig spreiding.Workaholic schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:56:
[...]
Thanks. DEGIRO lijkt mij de meest goedkope om te beginnen. Al geeft mij het goedkoopste account mij niet zo een vertrouwd gevoel (ze lenen je geld/aandelen uit?).
Mijn collega stuurde mij dit plaatje mee:
[Afbeelding]
Je zou toch kunnen zeggen dat de daling interessant is om juist te beginnen? Of juist te gevaarlijk? Beter wat ETF's in andere landen?![]()
Terugkomend op mijn vorige vraag: als jullie nog tips hebben voor goede websites/boeken voor selfstudie.. graag! Stap 1 is niet zo moeilijk, maar de juiste ETF's en de werking ervan wil graag wel eerst begrijpen voordat ik geld ga overmaken
VTI/VXUS was de meest populaire optie, maar die kan niet meer omdat de EU denkt dat wij allemaal te achterlijk zijn om die te begrijpen.
Ik geloof dat de meeste mensen hier nu voor VWRL gaan.
Dat is wel heel kort door de bocht. Sinds dit jaar gelden er meer eisen voor fondsen, het KIID is daarvan alleen het voor jou zichtbare onderdeel. Vanguard zelf heeft gezegd dat ze niet bereid zijn de Europese eisen te implementeren voor de op de Amerikaanse markt gerichte ETFs. Vermoedelijk omdat dat de kosten van het fonds niet ten goede komt en het niet noodzakelijk is voor de doelgroep. Bij de op Europa gerichte fondsen (waar VWRL er een van is) doen ze dit wel.RocketKoen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:02:
[...]
VTI/VXUS was de meest populaire optie, maar die kan niet meer omdat de EU denkt dat wij allemaal te achterlijk zijn om die te begrijpen.
Onze Amerikaans gedomicileerde ETFs zijn inderdaad niet meer beschikbaar via Nederlandse platforms vanwege de implementatie van Mifid II. Het gaat niet alleen om het vertalen van documentatie, de betreffende fondsen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen waar wij van besloten hebben die niet in te voeren. Voor de Europse markt hebben wij juist de Europees (Iers) gedomicilieerde fondsen en ETFs.
De betreffende fondsen en ETFs zijn te vinden via onze website www.vanguard.nl.
Je kan niet aan zowel de EU als de VS eisen voldoen. De EU heeft er dus bewust voor gezorgd dat zijn inwoner de veel goedkopere Amerikaanse ETF's niet meer kunnen kopen.Zr40 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:17:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht. Sinds dit jaar gelden er meer eisen voor fondsen, het KIID is daarvan alleen het voor jou zichtbare onderdeel. Vanguard zelf heeft gezegd dat ze niet bereid zijn de Europese eisen te implementeren voor de op de Amerikaanse markt gerichte ETFs. Vermoedelijk omdat dat de kosten van het fonds niet ten goede komt en het niet noodzakelijk is voor de doelgroep. Bij de op Europa gerichte fondsen (waar VWRL er een van is) doen ze dit wel.
[...]
En het openbare excuus was dat deze producten anders veel te complex zijn voor particuliere beleggers, oftewel, daar zijn wij plebs te dom voor.
Aangezien op de EU gerichte fondsen al snel 0,25 procentpunt (of 600%) duurder zijn dan de VS variant, is het gewoon een belasting op vermogen. Misschien in de hoop dat we ons geld gewoon braaf in een beleggingsfonds van een EU bank stoppen ipv het zelf te investeren.
Is het legaal om dan te beleggen in fondsen buiten de EU via US traders oid? Eventueel met een US bankrekening?
Niet alles geloven wat die vermogensbeheerders zeggen, de meeste professionele beleggers verslaan de index nauwelijks!Workaholic schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:47:
Jullie tips zijn welkom!
Zelf beleg ik maandelijk in ETF’s via Meesman, relatief lage kosten en bevalt tot nu toe prima!
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Beleggen met een Amerikaanse broker is niet verboden. Wel extreem omslachtig. Niet echt iets om als particulier te gaan doen, maar prima mogelijk voor als je toch al een financieel en juridisch adviseur in dienst hebt.Workaholic schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:05:
Is het legaal om dan te beleggen in fondsen buiten de EU via US traders oid? Eventueel met een US bankrekening?
De schitterende eenvoud van indexbeleggen (Winterman / Meesman) is een heel toegankelijk boek. Verplicht voor iedereen die actief wil gaan beleggen, om te snappen waar ze (niet) aan (zouden moeten) beginnen.Workaholic schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:47:
Ik zeg: laat het zwart op wit zetten en doen (netto rendement na alle kosten dan he!) !Ik heb ovigens een gesprek gehad met de Rabobank en zij zeggen (wij van WC eend) dat zij een beter rendement zullen behalen dan wanneer ik ETF's/index trackers via de giro/binck/meesman oid ga kopen. Wat vinden jullie van dit soort uitspraken? Ik ben natuurlijk een leek zonder ervaring - maar zij moeten toch ook geld verdienen en zelf beleggen in ETF's lijkt me toch altijd meer een betere keuze?
Want jouw collega vind de beurs te hoog? Vond het hij twee maanden geleden wel goed? Wat is wel een goed moment?Mijn insteek zou overigens zijn om te starten met 10k en dan maandelijks een paar honderd euro in te leggen.
Ik legde mijn jaarlijkse vrijgestelde gift aan mijn kinderen afgelopen dinsdag (koopmoment vrijdag) in bij Meesman. Een korting van ruwweg 10% t.o.v. enkele weken geleden - liever nu dan toen. Zakt het verder dan leg ik januari gelijk weer in.
Wat betreft je plan: Ik zeg doen! als je er tegen kan dat de beurs gewoon 20/30/40% naar beneden kan.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ken het boek niet hoor, maar klinkt niet geheel objectiefpoehee schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:22:
[...]
De schitterende eenvoud van indexbeleggen (Winterman / Meesman) is een heel toegankelijk boek. Verplicht voor iedereen die actief wil gaan beleggen, om te snappen waar ze (niet) aan (zouden moeten) beginnen.
Je zit toch niet de markt te timen he?Ik legde mijn jaarlijkse vrijgestelde gift aan mijn kinderen afgelopen dinsdag (koopmoment vrijdag) in bij Meesman. Een korting van ruwweg 10% t.o.v. enkele weken geleden - liever nu dan toen. Zakt het verder dan leg ik januari gelijk weer in.
Wat betreft je plan: Ik zeg doen! als je er tegen kan dat de beurs gewoon 20/30/40% naar beneden kan.
Ik leg morgen (28e is mijn maandelijkse inlegmoment) ook het dubbele in als normaal hoor

Uurtje lezen en wat reacties hier geven al veel input. Top!
Nu nog even bepalen of ik:
1) Eenmalige een grote aankoop doe om rendement in absolute EUR te versnellen en omdat ik er nu toch vermogensbelasting over moet betalen
2) Of langzaam start met 500 euro per maand
En dan nog de vraag welke ETF's ik zou kiezen. Twijfel tussen de tech en duurzame opties. Leuke hobby dit! Maar tegelijkertijd ook wel spannend omdat het geen spel is en om echt geld gaat
Nu nog even bepalen of ik:
1) Eenmalige een grote aankoop doe om rendement in absolute EUR te versnellen en omdat ik er nu toch vermogensbelasting over moet betalen
2) Of langzaam start met 500 euro per maand
En dan nog de vraag welke ETF's ik zou kiezen. Twijfel tussen de tech en duurzame opties. Leuke hobby dit! Maar tegelijkertijd ook wel spannend omdat het geen spel is en om echt geld gaat
[ Voor 9% gewijzigd door Workaholic op 28-10-2018 16:35 ]
En dat is het denk ik wel. De auteur is op de hand van indexbeleggen omdat het wetenschappelijk nou eenmaal superieur is aan vele andere soorten van beleggen.Aikon schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:29:
[...]
Ken het boek niet hoor, maar klinkt niet geheel objectief
[...]
Goed punt. Ja dus. Maar ik leg altijd jaarlijks in, en het moment in het jaar bepaal ik zelf (pakt nu goed uit, gemiddeld maakt het niets uit, omdat het gelijk staat aan op willekeurige momenten inleggen).Je zit toch niet de markt te timen he?
Heb hier wel iets recents gevonden voor je:Workaholic schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:20:
[...]
Dank voor je feedback. Ik heb momenteel te veel spaargeld wat staat te verdampen.. dus dacht ik begin met 10-20k ipv kleine bedragen. Rabobank vereist zelfs een groter startbedrag als je actief wilt laten beleggen.
https://personal.vanguard.com/pdf/ISGDCA.pdf
En deze bedoelde ik eigenlijk:
http://www.efficientfrontier.com/ef/997/dca.htm
Trouwens, vermogensbelasting moet je toch wel betalen, ETF of niet. Muv enkele groenfondsen maar dat zijn toch wel andere produkten.My conclusion is that DCA for 6 to 12 months is the most that one should use, and then only if moving more than 5% of your total assets (since even the worst case would cut your overall total returns by only 1% or so). If you are shifting 30% or more of your total assets from cash to stock, you could take up to but no more than 18 months; this once-in-a-lifetime sort of situation merits overly-excessive caution. But I provide the data below on which you can base your own opinion.
[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 28-10-2018 20:07 ]
Na een jaar of 2 geleden gestopt te zijn bij Meesman (beperkte inleg en daardoor de moeite niet waard) toch besloten om weer te gaan beleggen. Vind het zonde van mijn spaargeld waar totaal geen rendement op zit.
Ik maak me ergens wel zorgen over de komende 2 jaar door spanningen wereldwijd en binnen de EU (Italië etc.), mogelijk stijgende rente en het gevoel dat de waardering van bedrijven en daarmee aandelenkoersen zijn piek wel gaat bereiken. Maar 2 jaar wachten om er dan achter te komen dat die uitgangspunten nog steeds gelden vind ik ook weer niks. Betekent wel dat ik maar een klein deel van mijn vermogen ga beleggen momenteel.
Net een account bij DEGIRO geopend en ga een 60/40 verdeling doen tussen Aandelen (VWRL) en Obligaties (IEAC/IEGA). Begin met 5K en wil daar vervolgens maandelijks aan toevoegen zodat ik op kan bouwen naar een mooi totaalbudget over een jaar of 20.
Ik maak me ergens wel zorgen over de komende 2 jaar door spanningen wereldwijd en binnen de EU (Italië etc.), mogelijk stijgende rente en het gevoel dat de waardering van bedrijven en daarmee aandelenkoersen zijn piek wel gaat bereiken. Maar 2 jaar wachten om er dan achter te komen dat die uitgangspunten nog steeds gelden vind ik ook weer niks. Betekent wel dat ik maar een klein deel van mijn vermogen ga beleggen momenteel.
Net een account bij DEGIRO geopend en ga een 60/40 verdeling doen tussen Aandelen (VWRL) en Obligaties (IEAC/IEGA). Begin met 5K en wil daar vervolgens maandelijks aan toevoegen zodat ik op kan bouwen naar een mooi totaalbudget over een jaar of 20.
Dag allen,
Ik zou dolgraag willen beginnen met het inzetten op de beurs. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik zou kunnen beginnen. Ik zou graag willen daytraden/swingtraden en eventueel willen kopen/verkopen 1/2/3 keer per dag op zowel EU als US markt.
Wie zou mij kunnen helpen met het kiezen van de juiste broker hiervoor. Waar het hierbij uiteraard voornamelijk om draait, zijn de kosten.
Ik hoop dat er hier iemand is die mij op weg kan helpen!
Ik zou dolgraag willen beginnen met het inzetten op de beurs. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik zou kunnen beginnen. Ik zou graag willen daytraden/swingtraden en eventueel willen kopen/verkopen 1/2/3 keer per dag op zowel EU als US markt.
Wie zou mij kunnen helpen met het kiezen van de juiste broker hiervoor. Waar het hierbij uiteraard voornamelijk om draait, zijn de kosten.
Dit klinkt letterlijk als gratis geldLankHoar schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:03:
Let op dat er wel degelijk premium/discount kan onstaan tussen de ETF en (i)NAV:Aikon schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:15:
[...]
De koers van een ETF is wel degelijk 'exact' gelijk aan de onderliggende aandelen in de betreffende index. Neem bijv. de AEX die staat nu op 507 punten en de AEX ETF van Think is nu €50,8. Een factor 10 verschil, puur voor gemak, dan kan de particulier met wat lagere bedragen instappen. Exact tussen haakjes want een ETF kan nooit helemaal 100% real-time de onderliggende index volgen natuurlijk. Maar dat is ook wat jij beschrijft eigenlijk, maar het is veel strikter en niet 'meestal'.
* Bij hoge volatileit waar veel transacties in dezelfde kant opgaan
* ETFs waar onderliggend in verschillende tijdzones wordt verhandeld
* ETFs in onderliggend die weider bid/ask hebben
Normaliter gaat premium/discount niet in procenten lopen zoals je zelf al aangeeft maar premium/discount bestaat.
[ Voor 28% gewijzigd door Chief op 29-10-2018 02:18 ]
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Don’t be fishMathijssss schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:23:
Dag allen,
Koop een goed boek en lees je in over de materie.
Ik zit een beetje in dezelfde boot. Ben 6 maanden geleden op de ETF's gestapt via een NZ's bedrijf (sharesies) waarmee je toegang krijgt tot Vanguard ETF's (zoals S&P500) en ETF's in Australasie. Heb er nu door wekelijks the investeren 5000 dollar op staan.Aghanim schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:16:
Ik heb nog wel 10k op mn spaarrekening waar ik nauwelijks (2.1% pa) rente op vang en wel zou willen investeren (of een gedeelte.. Ik wil natuurlijk niet AL mijn vermogen in aandelen zetten) maar of dat nu een goed moment is. Ik lees veel dat de markt op het moment overgewaardeerd is en de huidige wereld situatie.. ik weet het niet (zoals hier op Investnow.co.nz 'Beware a 2019 recession')
Ik zit te denken om in het nieuwe jaar (na de laatste ronde dividend op mn ETF'jes) naar InvestNow te stappen (geen transactie en geen admin kosten) en misschien zo'n 6k achter te houden voor onvoorziende uitgaven.
[ Voor 7% gewijzigd door bluebear op 29-10-2018 07:35 ]
Klein puntje, de beurs is geen casino, dus inzetten doe je niet. Je investeert in bedrijven en koopt een stukje eigendom van een bedrijf. In de vorm van een aandeel. Deze aandelen kun je rechtstreeks kopen of je kunt ervoor kiezen om een index volgend fonds te kopen , hierin zit een verzameling bedrijven. Deze laatste zijn zeer populair omdat je zelf geen onderzoek hoeft te doen naar individuele bedrijven en je een grote spreiding in je risico hebt.Mathijssss schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:23:
Dag allen,
Swingtraden, en elke andere variant gebaseerd op timing is simpelweg enorm lastig zo niet onmogelijk om op de lange termijn winst te maken, de wiskunde is simpelweg tegen je.
Om de wiskunde in je voordeel te laten werken heb je een zogenaamd statistisch voordeel nodig (een edge) , hier doen hele slimme mensen behoorlijk lang over om er een te vinden. En deze voordelen verdwijnen ook weer uit de markt als ze opdrogen of als ze door anderen ontdekt worden.
Laat de tijd zijn werk doen, koop iedere maand een breed gespreide ETF voor een vast bedrag en kijk er niet naar om. En over een paar jaar heb je een leuk bedrag bij elkaar. Of ga wiskunde , statistiek en economie studeren en begin je eigen hedgefonds.
Weet niet of het hier al voorbij is gekomen maar ik had het onderstaande nieuws van DEGIRO nog niet gelezen
Dat is zwaar irritant, dacht dat wet en regelgeving er was om ons te beschermen, maar dit werkt juist averechts volgens mij.DEGIRO stopt met het uitoefenen van in-the-money opties die op expiratiedatum niet door u zelf zijn uitgeoefend. Dit betekent dat wanneer u een in-the-money optie niet uitoefent, deze waardeloos zal worden uitgeboekt. Graag benadrukken wij dat dit voortvloeit uit wet- en regelgeving en DEGIRO geen enkel financieel voordeel behaalt uit deze wijziging. Vanaf nu zullen wij u per e-mail herinneren aan uw aflopende in-the-money opties.
Er is weer handel mogelijk op Euronext beurzen ... handel lag bijna de hele voormiddag stil door technische problemen.
En ter info, wij zijn al over naar wintertijd maar de VS nog niet, dus deze week gaat Wall Street al open om 14h30 en sluit Wall Street weer om 21h00 onze tijd.
En ter info, wij zijn al over naar wintertijd maar de VS nog niet, dus deze week gaat Wall Street al open om 14h30 en sluit Wall Street weer om 21h00 onze tijd.
[ Voor 41% gewijzigd door Fuelke op 29-10-2018 13:55 ]
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
De Giro is verreweg het goedkoopste. Ga niet daytraden op de EU markt, je betaalt je een ongeluk aan transactiekosten, tenzij je echt in hele volatiele aandelen gaat zitten kan het nauwelijks uit (enige EU aandeel waar ik in handel is Adyen).Mathijssss schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:23:
Dag allen,
Bedenk je wel dat de kans klein is dat je echt flinke winsten gaat halen met daytraden.
Als een aandeel in een opwaartse trend zit, dan is de kans wel redelijk groot dat je winst maakt, wat ook je methode is, alleen is het niet onwaarschijnlijk dat je rendement als daytrader/swingtrader lager is dan iemand die het aandeel gewoon vasthoudt.CornermanNL schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 07:46:
[...]
Swingtraden, en elke andere variant gebaseerd op timing is simpelweg enorm lastig zo niet onmogelijk om op de lange termijn winst te maken, de wiskunde is simpelweg tegen je.
In theorie kan je je winst inderdaad flink vergroten als je steeds op de piek verkoopt, en in het dal aankoopt, maar zie dat maar eens te timen.

Nee hoor, is prima te doen. Zou wat zijn ook; de huidige regelgeving is al belachelijk, maar stel je voor dat je niet eens in niet-Europese etfs zou mogen beleggen...Workaholic schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:05:
Het is trouwens niet altijd handig, want je koopt dan aan met USD. Dus als je geen USD inkomstenbron hebt betaal je natuurlijk conversiekosten en waarschijnlijk dekken die het verschil niet eens van de kosten die je kwijt bent aan de Aemrikaanse etf.
Ik doe het zelf wel eens met mijn Schwab account. maar heb ook een account bij de Giro omdat dat meestal goedkoper is (wanneer er verder geen restricties zijn).
[ Voor 11% gewijzigd door i7x op 29-10-2018 16:41 ]
Dank voor je genomen tijd om mij gelijk even kort bij te scholen.HallonRubus schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:05:
[...]
De Giro is verreweg het goedkoopste. Ga niet daytraden op de EU markt, je betaalt je een ongeluk aan transactiekosten, tenzij je echt in hele volatiele aandelen gaat zitten kan het nauwelijks uit (enige EU aandeel waar ik in handel is Adyen).
Bedenk je wel dat de kans klein is dat je echt flinke winsten gaat halen met daytraden.
[...]
Als een aandeel in een opwaartse trend zit, dan is de kans wel redelijk groot dat je winst maakt, wat ook je methode is, alleen is het niet onwaarschijnlijk dat je rendement als daytrader/swingtrader lager is dan iemand die het aandeel gewoon vasthoudt.
In theorie kan je je winst inderdaad flink vergroten als je steeds op de piek verkoopt, en in het dal aankoopt, maar zie dat maar eens te timen.
[Afbeelding]
Doe jij zelf wel eens een wekelijkse trade?
Doe jezelf een lol en verdiep je eerst eens in de materie: https://www.bol.com/nl/f/...-dummies/9200000009987001Mathijssss schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:47:
[...]
Dank voor je genomen tijd om mij gelijk even kort bij te scholen.Ik ga morgen een rekening openen bij De Giro. Als beginner zijnde ben ik toch maar van het idee om te daytraden afgestapt. Het lijkt mij dan wel weer leuk om met wat kleinere bedragen wekelijks in en uit te stappen op Tesla aandelen. Ik weet dat het riskant blijft, maar volgens mij kan ik het beste leren door wat vaker iets kleinere trades te doen. Laat zeggen misschien 1 keer per week op wat in mijn beleving een juist moment moet zijn.
Don’t be fish.. ik meen dit serieus. Anders kun je net zo goed naar het casino gaan. Bij beleggen komt meer kijken dan alleen leuk klinkende aandelen kopen. Neem de tijd, verdiep je in de materie, pas toe wat je hebt geleerd en analyseer en schaaf dan bij.
Helemaal met bovenstaande eens. Ga naar het casino om te gokken, of koop een wereldwijde ETF en laat hem 30 jaar staan.
Let erop dat hoe goed je ook analyseert, dat als je aan stock picking gaat doen, je altijd een groot risico loopt om het slechter te doen dan het gemiddelde (het gemiddelde zijnde een brede, grote etf met lage kosten). Ik heb beleggen voor dummies niet gelezen.Miki schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:21:
[...]
Doe jezelf een lol en verdiep je eerst eens in de materie: https://www.bol.com/nl/f/...-dummies/9200000009987001
Don’t be fish.. ik meen dit serieus. Anders kun je net zo goed naar het casino gaan. Bij beleggen komt meer kijken dan alleen leuk klinkende aandelen kopen. Neem de tijd, verdiep je in de materie, pas toe wat je hebt geleerd en analyseer en schaaf dan bij.
Kleine lettertjes lijken in orde; je moet het bedrag minstens 6 maanden laten staan, en daarna ben je vrij te doen wat je wilt. Er zijn eigenlijk niet zoveel kleine letterjtes (goed teken imo).Chief schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 02:14:
[...]
Dit klinkt letterlijk als gratis geld. Zijn er kleine lettertjes zoals de periode dat je het aan moet houden? Zo nee, dan kan het geen kwaad om die €20 erin te stoppen: het aandeel moet, incl kosten, -100% wil je er verlies op lijden maar lees de kleine lettertjes LankHoar
Gratis geld, welke Nederlander wil dat nou niet
Zoals het nu lijkt pak ik de eerste, en dan met het neutrale fonds want die heeft actie waardoor je ruim lagere kosten hebt.
Dan zou ik ook nog uit moeten zoeken hoe het zit met belasting. Woonachtig in CZ, dus geen idee hoe dat dan werkt
Als iemand die al een paar jaar in Tesla investeert... De koers van dat aandeel valt niet te voorspellen...Mathijssss schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:47:
[...]
Dank voor je genomen tijd om mij gelijk even kort bij te scholen.Ik ga morgen een rekening openen bij De Giro. Als beginner zijnde ben ik toch maar van het idee om te daytraden afgestapt. Het lijkt mij dan wel weer leuk om met wat kleinere bedragen wekelijks in en uit te stappen op Tesla aandelen. Ik weet dat het riskant blijft, maar volgens mij kan ik het beste leren door wat vaker iets kleinere trades te doen. Laat zeggen misschien 1 keer per week op wat in mijn beleving een juist moment moet zijn.
Ik heb aandelen omdat ik geloof dat ze op de lange termijn heel groot worden. Maar ik zou niet durven voorspellen of het aandeel over een week op $200 of op $400 staat. Vooral als Elon niet kan slapen en dan maar gaan tweeten.
Volledig mee eens. Wat ik eigenlijk bedoelde met analyseren is dat je leert van wat je hebt gedaan. Je moet je risico’s beheersen om rendement te kunnen maken daar hoort dus ook begrijpen wat het effect van je handelen is geweest. Geeft uiteraard geen garanties maar het gaat je helpen om betere beslissingen te nemen in aankomende transacties.poehee schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:00:
[...]
Let erop dat hoe goed je ook analyseert, dat als je aan stock picking gaat doen, je altijd een groot risico loopt om het slechter te doen dan het gemiddelde (het gemiddelde zijnde een brede, grote etf met lage kosten). Ik heb beleggen voor dummies niet gelezen.
Was een leuk dagje vandaag, zit momenteel vrij klein in het beleggen met een paar zelf gekozen bedrijven, TomTom, BESI en Dialog semiconductor (UK).
Ben van plan over te stappen naar DeGiro volgend jaar (zit nu bij mijn bank, ING, maar hoge kosten) en ook meer fondsen e.d. te nemen om het risico te spreiden.
Ben van plan over te stappen naar DeGiro volgend jaar (zit nu bij mijn bank, ING, maar hoge kosten) en ook meer fondsen e.d. te nemen om het risico te spreiden.
Het lijkt erop dat je met ASN Doelbeleggen alleen kan beleggen in 5 van hun mixfondsen en je bij Beleggingsrekening de volledige keuze in fondsen in eigen hand hebt. De mixfondsen zijn een weerspiegeling van je risicoprofiel (defensief, neutraal etc) en beleggen zelf weer door in individuele fondsen. Wil je alleen in het Duurzaam Aandelenfonds en/of Duurzaam Obligatiefonds beleggen dan ben je iets goedkoper uit. Het voordeel van een mixfonds is dat het automatisch zelf herbalanceertLankHoar schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:03:
[...]
Kleine lettertjes lijken in orde; je moet het bedrag minstens 6 maanden laten staan, en daarna ben je vrij te doen wat je wilt. Er zijn eigenlijk niet zoveel kleine letterjtes (goed teken imo).
Gratis geld, welke Nederlander wil dat nou nietIk snap echter nog niet goed wat nu het verschil is tussen "ASN Doelbeleggen" en "ASN Beleggingsrekening". De eerste lijkt voordeliger, want je hebt minder kosten. Daarom vraag ik me dan ook af waarom iemand voor de tweede zou kiezen.
Zoals het nu lijkt pak ik de eerste, en dan met het neutrale fonds want die heeft actie waardoor je ruim lagere kosten hebt.
Dan zou ik ook nog uit moeten zoeken hoe het zit met belasting. Woonachtig in CZ, dus geen idee hoe dat dan werktMaar die vraag lek ik wel bij mijn belastingadviseur neer wanneer in januari alles weer ingevuld moet worden. Veel kan er niet mis gaan met zo'n laag bedrag, en ben niet van plan het snel op te nemen, gewoon eens kijken wat er gebeurd en zien of ik zo meer kan leren.
Helder @Chief, thanks! Ik ga dan voor het neutrale mixfonds
En dan in parallel eens verdiepen in duurzame index funds.
Ik ben me verder aan het verdiepen in een aantal ETF's en zag toen als alternatief huurwoningenfonds.nl wat zich richt op investeren in particuliere verhuur. Het verwachte rendement is 7%, het risico is lastig in te schatten maar gezien de huizenmarkt aardig overspannen is lijkt me dit in basis niet zo spannend.
Ik heb echter niks gevonden over dit fonds in dit topic. Is dit omdat het topic over beleggen op de beurs gaat of is een dergelijk fonds niet interessant/erg risicovol en is er daarom geen animo voor?
Ik heb echter niks gevonden over dit fonds in dit topic. Is dit omdat het topic over beleggen op de beurs gaat of is een dergelijk fonds niet interessant/erg risicovol en is er daarom geen animo voor?
Ik heb de website even gescanned en wat mij opvalt:Aghanim schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:54:
Ik ben me verder aan het verdiepen in een aantal ETF's en zag toen als alternatief huurwoningenfonds.nl wat zich richt op investeren in particuliere verhuur. Het verwachte rendement is 7%, het risico is lastig in te schatten maar gezien de huizenmarkt aardig overspannen is lijkt me dit in basis niet zo spannend.
* De woningen zijn met hypotheek belast. Stijgende rente betekend minder rendement voor de belegger.
* Er is alleen geld beschikbaar voor het terugkopen van de participaties als er een woning verkocht wordt. En dan wordt slechts 25% van de opbrengst daarvoor aangewend.
* Beheerskosten van 0,67% per jaar.
Oftewel, het risico wordt volledig bij de belegger gelegd. Daar bovenop kan je dus maar zeer beperkt verkopen. Eigenlijk heeft dit fonds IMHO veel aspecten van een piramidespel in zich. Verkopen gaat alleen als er nieuwe kopers zijn en kan dus niet (zeer beperkt) aan het fonds zelf...
Ik zou het risico niet aan willen gaan. Koop dan een vastgoed ETF/ fonds via de bank. Of als je echt veel geld hebt koop een woning en ga deze verhuren
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Het is niet reëel om te denken dat je het beter kunt doen dan de markt, zelfs voor de overgrote meerderheid van traders die een bepaalde sector langdurig en tot in detail volgen is dat niet weggelegd. Een ander probleem voor een kleine particulier ligt in de transactiekosten. Zelfs als je een startkapitaal van enkele 10.000-en euro's hebt romen transactiekosten het rendement al snel te veel af. Gemiddelde transactiekosten van 0,05% per transactie is veel te hoog als je 500 transacties per jaar doet. Dan zit je ook nog eens met de spread, waarop je bij minder liquide aandelen ook nog een klein verlies leidt.Mathijssss schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:23:
Dag allen,
Als je het leuk vind om wat te handelen kan je je beter op het kopen van losse aandelen focussen. Wat ik bijvoorbeeld zelf doe is elke 2 à 3 maanden een nieuwe positie bijkopen (meestal van 4.000 euro, om transactiekosten laag te houden). Dan heb ik dus telkens een paar maanden om te bedenken wat mijn volgende buy zal zijn. Verkopen doe ik slechts sporadisch. Deze strategie helpt ook om te voorkomen dat je zoals andere amateurbeleggers gaat kopen als de markt hoog is (want wat levert de hobby veel plezier op) en verkopen als de markt laag is (er is op dat moment weinig meer aan). Als je altijd een min of meer vast bedrag inleg, koop je automatisch meer aandelen als de markt laag is omdat je er dan met dezelfde hoeveelheid geld meer kan kopen. Op die manier kan je zelfs als totale noob de markt verslaan.
Dit is wel een heel negatieve lezing, met name de vergelijking met een piramidespel. Het betreft hier een illiquide belegging, hetzelfde als je zelf een huis koopt en verhuurt: je ontvangt pas de hoofdsom terug als iemand anders je woning koopt. Is dat dan ook een piramidespel?Panzer_V schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:11:
[...]
Ik heb de website even gescanned en wat mij opvalt:
* De woningen zijn met hypotheek belast. Stijgende rente betekend minder rendement voor de belegger.
* Er is alleen geld beschikbaar voor het terugkopen van de participaties als er een woning verkocht wordt. En dan wordt slechts 25% van de opbrengst daarvoor aangewend.
Oftewel, het risico wordt volledig bij de belegger gelegd. Daar bovenop kan je dus maar zeer beperkt verkopen. Eigenlijk heeft dit fonds IMHO veel aspecten van een piramidespel in zich. Verkopen gaat alleen als er nieuwe kopers zijn en kan dus niet (zeer beperkt) aan het fonds zelf...
Ik zou het risico niet aan willen gaan. Koop dan een vastgoed ETF/ fonds via de bank. Of als je echt veel geld hebt koop een woning en ga deze verhuren

Het fonds heeft een verwacht rendement van 8.1% wat bestaat uit een paar onderdelen:
- huurinkomsten
- waardevermeerdering van huizen
- leverage
- illiquiditeit
8.1% lijkt mij vanuit dat oogpunt niet idioot hoog maar ook niet conservatief. Het verwacht rendement ligt best in lijn met de doorsnee ontwikkelde aandelenmarkt waar 8% als verwacht rendement op lange termijn. Ik zou zeggen dat vastgoed lagere volatiteit heeft dan aandelen maar de correlatie is in een neerwaartse markt vrij hoog.
Hogere rente lijdt tot hogere financieringskosten maar:
* LTV is met 27% in 2017 vrij laag. Ook vreemd vermogen / eigen vermogen is rond zelfde percentage dus hogere kosten zijn beperkt
* Hogere rente en hogere inflatie gaan vaak hand in hand. Huren hebben, zeker in vrije sector, een inflatiecorrectie in huurcontracten dus dat biedt enige bescherming
Max draw down gegeven beperkte LTV is ook niet schokkend. De participatie is junior tov de leningen op de balans dus die moeten eerst terugbetaald bij faillissement. That said, ik kan me niet voorstellen dat een woning 0 waard wordt. Je max draw dawn is dus enigzins beperkt.
* Waar je wel op moet letten is dat ze voor 2018/2019 al halvering van dividend verwachten door kosten voor nieuwbouw waar niet direct huuropbrengsten tegenover staan
* Je het geld echt lang moet kunnen missen ivm illiquiditeit
* Het fonds mag tot 55%-60% van aankopen financieren met leningen/vreemd vermogen wat tot hogere financieringskosten kan leiden.
Ik vind het op zich wel interessante casus maar zou er meer tijd in moeten stoppen
Op papier is het investeren in vastgoed door middel van een fonds geen slecht idee. En ik zou me ook weinig zorgen maken over het feit dat ze een deel van het vastgoed met een hypotheek financieren, en zie ook de vergelijking met een piramidespel niet.
ECHTER, deze kleine vastgoedfondsen die zich richten op particulieren zijn volgens mij bijna altijd een bijzonder slechte investering. Simpelweg omdat je je scheel betaald aan managementkosten, beheerskosten, en andere vergoedingen. Daarnaast is het ook nog eens de vraag of ze voorgespiegelde rendementen realistisch zijn, meestal verdwijnen in dit soort toch fondsen een beetje het vastgoed dat niemand anders wilde kopen voor een goede prijs...
En qua kosten, als ik even snel de prospectus erbij pak.
Maar wacht... als ik even verder lees zie ik dat dat blijkbaar nog niet alles is... het aankopen van de woningen kost natuurlijk ook nog geld:
Dan hebben we verder nog een jaarlijkse beheersvergoeding van 0.36%/jaar. Krijgt de beheerder 25% van de winst die behaald wordt op de verkoop van woningen (boven een drempel van 125% van de aankoopwaarde) en zijn er nog allerlei andere jaarlijkse kosten, kosten bij het verkoop van de woningen.
ECHTER, deze kleine vastgoedfondsen die zich richten op particulieren zijn volgens mij bijna altijd een bijzonder slechte investering. Simpelweg omdat je je scheel betaald aan managementkosten, beheerskosten, en andere vergoedingen. Daarnaast is het ook nog eens de vraag of ze voorgespiegelde rendementen realistisch zijn, meestal verdwijnen in dit soort toch fondsen een beetje het vastgoed dat niemand anders wilde kopen voor een goede prijs...
En qua kosten, als ik even snel de prospectus erbij pak.
Daar verdwijnt alvast 6.7% van je inleg. Bam, gone, op dag 1! Sta je al achter met 3-0.De opbrengst van de uitgifte van Participaties bedraagt, bij het welslagen
daarvan, € 29.800.000. Dit bedrag wordt behoudens € 1.997.800 (kosten voor
marketing, het opzetten van het Fonds en structureringsvergoeding)
aangewend voor woningaankopen.
Maar wacht... als ik even verder lees zie ik dat dat blijkbaar nog niet alles is... het aankopen van de woningen kost natuurlijk ook nog geld:
Totale kosten om het fonds van de grond te krijgen: 10.9%.De totale kosten van deze uitgifte plus de aankoopkosten voor de woningen
worden geschat op € 3.242.846. De netto-opbrengst van de uitgifte van Participaties wordt derhalve geschat
op € 26.557.154.
Dan hebben we verder nog een jaarlijkse beheersvergoeding van 0.36%/jaar. Krijgt de beheerder 25% van de winst die behaald wordt op de verkoop van woningen (boven een drempel van 125% van de aankoopwaarde) en zijn er nog allerlei andere jaarlijkse kosten, kosten bij het verkoop van de woningen.
Vergeet niet de opstartkosten. Volgens de prospectus zelf is de expense ratio van het fonds 1.29% (pagina 77). Het eerste jaar betaal je ~7% aan afsluit-, structurerings- en marketingkosten (pagina 72). Dat moet je nog uitsmeren over de looptijd van de investering. Bovendien heeft de beheerder recht op 25% van de winst op verkoop van de portefeuille (to be fair, de eerste 25% winst is volledig voor participanten). De hoge kosten gecombineerd met het totale gebrek aan liquiditeit zijn voor mij een enorme afknapper en ik zou hier zelf nooit in investeren. Dat gezegd hebbende lijkt dit fonds, al was het maar door de schaalgrootte, minder dramatisch dan soortgelijke beleggingen die eerder in dit topic voorbij zijn gekomen.Panzer_V schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:11:
[...]
Ik heb de website even gescanned en wat mij opvalt:
Verder, als je een stapje terug neemt: je koopt met relatief kortlopende leningen vastgoed. Dat is zeker geen risicoloos of 'veilig' rendement. Wat er gebeurt met de rente- en/of huizenmarkt heeft een grote impact op je investering.
edit: shit, Hielko was een minuut sneller!
Onvoorstelbaar!
Yes, fondsen zijn qua schaalkosten gebaat bij grootte. Aan de andere kant kan je ook het argument nemen dat hoe groter je woonpark is, hoe moeilijker dat te managen is maar ik hoor het kostenargument terdege.
Vastgoed heeft, net als bv venture capital, doorgaans een J-curve waar de upfront kosten en latere rendement een grote rol spelen en is part van deze beleggingscategorieen. De upfront kosten moet je nog wel uitsmeren over de verwachte looptijd van je investering omdat je niet ieder jaar dezelfde kosten op je dak krijgt.
Je kan vele malen goedkoper in ETF op ontwikkelde markten maar ik kijk niet alleen naar de kosten, ik kijk ook naar wat ik er voor (hopelijk) terugkrijg.
Leuke discussie
/edit Kijk eens in jaarverslag 2017 naar de papieren waardestijging. Nogal fors.... Sry voor evt fouten, bovenstaand op mijn mobiel getikt
Vastgoed heeft, net als bv venture capital, doorgaans een J-curve waar de upfront kosten en latere rendement een grote rol spelen en is part van deze beleggingscategorieen. De upfront kosten moet je nog wel uitsmeren over de verwachte looptijd van je investering omdat je niet ieder jaar dezelfde kosten op je dak krijgt.
Je kan vele malen goedkoper in ETF op ontwikkelde markten maar ik kijk niet alleen naar de kosten, ik kijk ook naar wat ik er voor (hopelijk) terugkrijg.
Leuke discussie
/edit Kijk eens in jaarverslag 2017 naar de papieren waardestijging. Nogal fors.... Sry voor evt fouten, bovenstaand op mijn mobiel getikt
[ Voor 9% gewijzigd door Chief op 30-10-2018 11:16 ]
Dit vind ik interessant. Je geeft aan dat je een half jaar geleden bent gestart met het aankopen van ETFs, wat een prima keuze is natuurlijk.bluebear schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 07:22:
[...]
Ik zit een beetje in dezelfde boot. Ben 6 maanden geleden op de ETF's gestapt via een NZ's bedrijf (sharesies) waarmee je toegang krijgt tot Vanguard ETF's (zoals S&P500) en ETF's in Australasie. Heb er nu door wekelijks the investeren 5000 dollar op staan.
Ik heb nog wel 10k op mn spaarrekening waar ik nauwelijks (2.1% pa) rente op vang en wel zou willen investeren (of een gedeelte.. Ik wil natuurlijk niet AL mijn vermogen in aandelen zetten) maar of dat nu een goed moment is. Ik lees veel dat de markt op het moment overgewaardeerd is en de huidige wereld situatie.. ik weet het niet (zoals hier op Investnow.co.nz 'Beware a 2019 recession')
[...]
Tegelijk geef je aan dat je wellicht vermoed (of in ieder geval leest) dat de markt op dit moment overgewaardeerd is...
Maar de markt staat op dit moment lager dan een half jaar terug, terwijl omzetten en winsten globaal niet minder zijn geworden. Ergo, de markt zou dan een half jaar terug (toen de prijs hoger was en de winsten veelal lager) helemaal overgewaard zijn geweest. Toch vond je het een goede keus om te starten. Waarom destijds wel en twijfel je nu?
Ik heb me een paar jaar geleden uitgebreid verdiept in deze materie (veel prospects gelezen, jaarrekeningen en balansen doorgenomen, bedijfsplannen), en kwam tot dezelfde conclusie. De kosten zijn héél hoog. Volgens de Corporatiemonitor zijn de beïnvloedbare kosten van woningcorporaties gemiddeld 0,6%, waar dan ook de exploitatiekosten al onder vallen. Bij de vastgoedfondsen waar particuliere beleggers terecht kunnen bedragen alleen al de beheerskosten 2% of meer: dit gaat denk ik zitten in fondsbeheerders, marketiers, secretaresses, BMW 5'ers, enz.. De exploitatielasten komen daar nog bij, en die liggen bij particuliere beleggers door de kleinere schaal ook eerder op 1% dan op 0,5%.Hielko schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:46:
Vooral bij verder stijgende huizenprijzen zullen deze hoge kosten het rendement onder druk gaan zetten. Hoe verder huizenprijzen namelijk stijgen, hoe lager de bruto-huuropbrengsten in % van de woningwaarde doorgaans zijn. Het directe rendement daalt dan, zodat het moment is aangebroken om te gaan uitponden. Daar heeft het management echter geen belang bij: hun fees/inkomsten zijn namelijk direct afhankelijk van de omvang van de portefeuille. Ik zie het niet 1,2,3 gebeuren dat ze nadat de markt over 3 jaar z'n top bereikt elke vrijkomende woning verkopen en dat uitkeren aan de beleggers.
Wat ook een nadeel is, is dat dit soort participaties om fiscale redenen zijn vormgegeven als gesloten fondsen die niet vrij verhandelbaar zijn. In elk geval bij de fondsen waar ik naar heb gekeken was de opzet zodanig dat je niet (eenvoudig) je winst zou kunnen cashen als je op de top zou willen uitstappen.
Dat soort fondsen stap je in voor de lange termijn, niet voor speculatie of om op korte termijn uit te (kunnen) stappen.SPT schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:28:
[...]
In elk geval bij de fondsen waar ik naar heb gekeken was de opzet zodanig dat je niet (eenvoudig) je winst zou kunnen cashen als je op de top zou willen uitstappen.
En hoe weet jij waar de top ligt? Alleen achteraf kun je zeggen waar de top lag...
Bedankt allen voor de feedback over het huurwoningenfonds. Ik denk dat ik toch verder naar ETF's ga kijken
Of je nou instapt voor de lange termijn of niet, dat die fondsen niet verhandelbaar zijn is een groot nadeel - en in elk geval nooit een voordeel. Je uitstapmoment is dan afhankelijk van wat de fondsbeheerder wil en niet wat jij wil. Nog afgezien van verkopen als je denkt dat de vastgoedmarkt oververhit raakt: word je ziek? Wil je je hypotheek aflossen? Komt er een goddelijke investeringsmogelijkheid op je pad? Staat je droomhuis ineens te koop? Pech gehad.pirke schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:44:
[...]
Dat soort fondsen stap je in voor de lange termijn, niet voor speculatie of om op korte termijn uit te (kunnen) stappen.
En hoe weet jij waar de top ligt? Alleen achteraf kun je zeggen waar de top lag...
Bovendien zijn de incentives van de fondsbeheerder niet noodzakelijk gelijk aan de jouwe. Waarom zouden ze het fonds opdoeken als ze jaarlijks een mooie beheersfee opstrijken? Waarom zouden ze huizen verkopen op 20% winst als ze een winstdeling boven de 25% opstrijken? Gratis gokken op kosten van de beleggers! En misschien doen ze nog wel een financieringsronde als de portfolio in de min staat waardoor je belang verdunt. In al die gevallen geldt: ben je het niet eens bent met de beslissingen van de fondsbeheerder? Pech gehad!
Onvoorstelbaar!
DeGiro box 3 naar box 1:
Nu het einde van het jaar in de buurt komt wil graag een aantal ETF's overhevelen van mijn box 3 naar mijn (nog lege) box 1 deGiro pensioen account.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Moet je het eerst cash laten terugboeken en dan weer overmaken naar de box 1 account, of is er een achterdeur?
Nu het einde van het jaar in de buurt komt wil graag een aantal ETF's overhevelen van mijn box 3 naar mijn (nog lege) box 1 deGiro pensioen account.
Moet je het eerst cash laten terugboeken en dan weer overmaken naar de box 1 account, of is er een achterdeur?
Je kan bij DeGiro uit veiligheidsoverwegingen (en tegen witwassen) alleen geld overboeken naar de bankrekening waarmee je je inleg hebt gestort.Baytep schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:42:
DeGiro box 3 naar box 1:
Gelukkig duurt het boeken niet lang. Mijn ervaring is dezelfde werkdag het geld op mijn rekening. En via iDeal kun je binnen een minuut storten.
Daarbij kun je gewoon een extra rekening toevoegen die door hen geverifieerd wordt. Ik had de fout gemaakt om vanaf een ander rekeningnummer geld over te boeken, één mailtje en probleem was opgelost en ik kan nu vanaf beide rekeningen heen en weer boeken.RocketKoen schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:20:
[...]
Je kan bij DeGiro uit veiligheidsoverwegingen (en tegen witwassen) alleen geld overboeken naar de bankrekening waarmee je je inleg hebt gestort.
Gelukkig duurt het boeken niet lang. Mijn ervaring is dezelfde werkdag het geld op mijn rekening. En via iDeal kun je binnen een minuut storten.
Kun je niet contact opnemen met DeGiro en vragen of ze dit voor je willen doen? Dan kan je in de toekomst, als je wat jaarruimte over hebt, dit ook weer zo gemakkelijk schuiven, voor de belastingdienst is dat niet zo spannend en geen probleem met je aangifte.
Ik heb zelf nog wat jaarruimte over en twijfel of ik dit op mijn Brand New Day pensioenrekening stop of op DeGiro, ik neig naar het laatste, want iets minder kosten, maar wel wéér een extra rekening erbij.
Mag hopen van niet, boxhoppen vind de BD niet zo leuk en als DeGiro zijnde zou ik het niet willen ondersteunen dat een gebruiker per ongeluk een overdracht doet.
Ik stapte in meer voor de 'lol' en gewoon kijken hoe het ging en wat het was. Voor ik het wist legde ik $150 per paycheck in en groeide mn potje zonder dat ik er erg in had.Ardbeg10 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:16:
[...]
Dit vind ik interessant. Je geeft aan dat je een half jaar geleden bent gestart met het aankopen van ETFs, wat een prima keuze is natuurlijk.
Tegelijk geef je aan dat je wellicht vermoed (of in ieder geval leest) dat de markt op dit moment overgewaardeerd is...
Maar de markt staat op dit moment lager dan een half jaar terug, terwijl omzetten en winsten globaal niet minder zijn geworden. Ergo, de markt zou dan een half jaar terug (toen de prijs hoger was en de winsten veelal lager) helemaal overgewaard zijn geweest. Toch vond je het een goede keus om te starten. Waarom destijds wel en twijfel je nu?
Het is pas sinds de laatste tijd (paar weken) dat ik me inlees en blogjes over de beurs en ETF'jes lees
Ik heb dan ook geld in verschillende ETFs gelegd in het begin zonder er veel over te weten en wil aan het eind van het jaar een meer ingeleesde spreiding aannemen. Momenteel ben ik voor het meest invested in de S&P500 en de NZ50. Ik moet nog bonds, property en wat meer wereldspreiding (emerging markets?) toevoegen...
Wat een kinklare onzinBiLLY_daKid schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:40:
Mag hopen van niet, boxhoppen vind de BD niet zo leuk en als DeGiro zijnde zou ik het niet willen ondersteunen dat een gebruiker per ongeluk een overdracht doet.

DeGiro zou het ook een bal uitmaken. Het is de verantwoordelijkheid van rekeninghouder dat de bedragen op de pensioenrekeningen voldoen aan de eisen om fiscale voordelen te genieten.
Hallo, dat is onderdeel van de illiquiditeit. Je kan beter niet in illiquide beleggingen stappen als je het geld niet lang kan missen. De vraag is of je verwacht dat je voldoende wordt gecompenseerd voor de illiquiditeit.writser schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:51:
[...]
Of je nou instapt voor de lange termijn of niet, dat die fondsen niet verhandelbaar zijn is een groot nadeel - en in elk geval nooit een voordeel. Je uitstapmoment is dan afhankelijk van wat de fondsbeheerder wil en niet wat jij wil. Nog afgezien van verkopen als je denkt dat de vastgoedmarkt oververhit raakt: word je ziek? Wil je je hypotheek aflossen? Komt er een goddelijke investeringsmogelijkheid op je pad? Staat je droomhuis ineens te koop? Pech gehad.
Theoretisch kunnen alle soorten van performance fees leiden tot verkeerd gedrag. In een beleggingsfonds met performance fees is het niet anders, het kan zelfs leiden tot het nemen van grotere risico's. Wat je vergeet is dat zowel de certificaathouder als de beheerder beiden gebaat zijn bij een hogere waarde. De beheerder ontvangt immers % over de waarde. Negatief resultaat betekent minder fees en ook slecht voor de trackrecord van beheerder (het is een kleine wereld waar ze in spelen)Bovendien zijn de incentives van de fondsbeheerder niet noodzakelijk gelijk aan de jouwe. Waarom zouden ze het fonds opdoeken als ze jaarlijks een mooie beheersfee opstrijken? Waarom zouden ze huizen verkopen op 20% winst als ze een winstdeling boven de 25% opstrijken? Gratis gokken op kosten van de beleggers!
Als je in een aandelen ETF belegt kan dat ook gebeuren bij 1 van de bedrijven in de ETF. Het bedrijfsrisico is hetzelfde, ondermaats presteren. ETF heeft alleen doorgaans lager concentratierisico maar dat is weer een ander soort risico.En misschien doen ze nog wel een financieringsronde als de portfolio in de min staat waardoor je belang verdunt.
De kostenstructuur van een dergelijk fonds is nu eenmaal anders dan pak hem beet een tracker. Dat is altijd lastig aangezien er, vaak terecht, erg naar de feestructuur wordt gekeken maar vergelijk geen appels met peren, vergelijk de kosten van dit fons dan met vastgoedfondsen. Zelfs in de institutionele wereld zou ik al in mijn handjes knijpen bij een TER van 1.5% voor direct vastgoed.
Het feit dat dit fonds extreem illiquide is, is niet uitzonderlijk als je in vastgoed gaat beleggen. Namens verschillende werkgevers heb ik ook belangen genomen in direct commercieel vastgoed en wij weten van te voren echt niet wanneer het verkoopmoment van de panden daar is. Willen we van ons belang voordat de panden zijn verkocht dan moeten we zelf, of via derde partijen, op zoek naar een koper voor onze belangen. Voor particulieren is het natuurlijk nog lastiger maar het is niet iets wat abnormaal is binnen vastgoedbeleggingen.
Vanwege de illiquiditeit, en niet zo zeer de kosten, zou ik het dan ook erg lastig om als particulier in zo'n fonds te stappen los van het feit dat ik al woningen in verhuur heb.
[ Voor 4% gewijzigd door Chief op 01-11-2018 01:58 ]
Kan iemand mij advies geven over de beste broker om in de EU (toekomst ook UK los) en USA te traden in losse aandelen en short posities? Ik zit naar de DeGiro te kijken, maar twijfel of ik daar alles via kan doen?
On another note, beurs gaat wel lekker laatste paar weken, sentiment lijkt weer positiever te worden en veel bedrijven komen met goede cijfers naar buiten. Gisteren getwijfeld of ik in AMSI moest stappen, aangezien ze -40% waren gegaan in een paar maanden tijd.. Vandaag sterke cijfers en momenteel +16%. Helaas mijn kans gemist
On another note, beurs gaat wel lekker laatste paar weken, sentiment lijkt weer positiever te worden en veel bedrijven komen met goede cijfers naar buiten. Gisteren getwijfeld of ik in AMSI moest stappen, aangezien ze -40% waren gegaan in een paar maanden tijd.. Vandaag sterke cijfers en momenteel +16%. Helaas mijn kans gemist

Dat is dus DE reden om nu NIET in te stappen. Maar dat geef je zelf eigenlijk ook al aanSantee schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:38:
Gisteren getwijfeld of ik in AMSI moest stappen, aangezien ze -40% waren gegaan in een paar maanden tijd..
Qua broker....ikzelf zit gewoon lekker bij mijn huisbankier. Denk dat je hiervoor echt even zult moeten bekijken hoeveel transacties je wenst te doen etc. Dat is toch wel een van de factoren waarop brokers kunnen afvallen of interessant kunnen worden.
Succes met je zoektocht
[ Voor 4% gewijzigd door Panzer_V op 01-11-2018 11:06 ]
Nou ja ik heb vaker gezien dat bedrijven overdreven afgestraft worden, in mijn ogen hebben ze gezonde cijfers en dan gaat de koers -40-60% door wat USA-China trade onzekerheid? Ik vind het juist voor veel van die bedrijven een mooi instapmoment. Tuurlijk is het een risico, zeker als de cijfers echt zwaar tegenvallen. Daarom wil ik ook in de toekomst meer in fondsen en indexen instappenPanzer_V schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:05:
[...]
Dat is dus DE reden om nu NIET in te stappen. Maar dat geef je zelf eigenlijk ook al aanNooit alleen op koersverloop bepalen of je in/ uitstapt.
Qua broker....ikzelf zit gewoon lekker bij mijn huisbankier. Denk dat je hiervoor echt even zult moeten bekijken hoeveel transacties je wenst te doen etc. Dat is toch wel een van de factoren waarop brokers kunnen afvallen of interessant kunnen worden.
Succes met je zoektocht
Ik zit momenteel ook bij de ING, maar die vraagt €4 per transactie en ook nog vaste kosten + % van je waarde, wat ik eigenlijk teveel vind.
Voor het vaak handelen op de beurs is ING inderdaad niet de goedkoopste door o.a. die €4 startprovisie.
Voor het handelen van ETF's en fondsen via de beleggersgiro zijn ze dan wel weer goedkoop. Die kosten zijn €0 per transactie.
Je kunt ook je portefeuille splitsen. ETF's en fonsen via de ING (kostenloos) en de aandelen via DeGiro of zo?
Voor het handelen van ETF's en fondsen via de beleggersgiro zijn ze dan wel weer goedkoop. Die kosten zijn €0 per transactie.
Je kunt ook je portefeuille splitsen. ETF's en fonsen via de ING (kostenloos) en de aandelen via DeGiro of zo?
@Panzer_V volgens mij is ING nog steeds duurder dan DeGiro als het op ETF's aan komt.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Niet als je ze via de beleggersgiro koopt zoals ik typte. Dan zijn de kosten €0. En kan je zoveel transacties doen als je wilt.Tsurany schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:29:
@Panzer_V volgens mij is ING nog steeds duurder dan DeGiro als het op ETF's aan komt.
Maar goed. Hier verder over door gaan heeft geen nut. Zoals ik al eerder eens gezegd heb is de keuze van een broker een hele persoonlijke en hoeft de ene broker die voor iemand het beste is, niet per definitie ook voor de ander het beste te zijn.
Mijn advies blijft: vergelijk zelf de brokers en kies er een die bij je past.
Dan kijk je puur naar aankoopkosten, als je de vaste kosten per kwartaal en de variabele kosten over belegd vermogen meeneemt is de ING niet gratis. En die discussie heeft wel degelijk nut als jij claimt dat je via ING gratis kan beleggen in ETF's.Panzer_V schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:41:
[...]
Niet als je ze via de beleggersgiro koopt zoals ik typte. Dan zijn de kosten €0. En kan je zoveel transacties doen als je wilt.
Maar goed. Hier verder over door gaan heeft geen nut. Zoals ik al eerder eens gezegd heb is de keuze van een broker een hele persoonlijke en hoeft de ene broker die voor iemand het beste is, niet per definitie ook voor de ander het beste te zijn.
Mijn advies blijft: vergelijk zelf de brokers en kies er een die bij je past.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ok, ik hap nog 1 keer. De AANKOOP en VERKOOP kosten zijn bij ING in eerder genoemde situatie €0.Tsurany schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:46:
[...]
Dan kijk je puur naar aankoopkosten, als je de vaste kosten per kwartaal en de variabele kosten over belegd vermogen meeneemt is de ING niet gratis. En die discussie heeft wel degelijk nut als jij claimt dat je via ING gratis kan beleggen in ETF's.
Ik heb het nergens over depotkosten, bewaarloon, stroomkosten voor de pc, kosten voor de mobiele telefoon etc. Ook claim ik niet dat je gratis kunt beleggen. Ik claim dat je in eerder genoemde situatie kosteloos kunt AANKOPEN en VERKOPEN. Als je ergens op reageert en er vervolgens zelf items bijhaalt moet je die wel benoemen...

[ Voor 9% gewijzigd door Panzer_V op 01-11-2018 13:46 ]
Gratis ETF's kopen lijkt heel aantrekkelijk tot je 0,24% mag afdragen over je volledige vermogen elk jaar. Je prijst de ING aan omdat je gratis kan aankopen en verkopen terwijl je nergens noemt dat je vervolgens wel elk jaar betaald voor die ETF's. En dan kan gratis aankopen opeens een stuk onvoordeliger zijn dan enkel betalen voor transacties of enkel een vast bedrag per jaar betalen. Zeker omdat je met ETF's meestal voor een buy and hold strategie gaat waar je juist de bewaarkosten zo laag mogelijk wilt houden.Panzer_V schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:45:
[...]
Ok, ik hap nog 1 keer. De AANKOOP en VERKOOP kosten zijn bij ING in eerder genoemde situatie €0.
Ik heb het nergens over depotkosten, bewaarloon, stroomkosten voor de pc, kosten voor de mobiele telefoon etc. Als je ergens op reageert en er vervolgens zelf items bijhaalt moet je die wel benoemen...
Simpelweg volledig zijn over de kosten zou deze hele discussie overbodig maken. Maar enkel benoemen wat gratis is en het weglaten van alle overige kosten zorgt dat er wel een scheef beeld kan ontstaan. Zeker omdat de ING in geen enkel opzicht goedkoper gaat zijn dan DeGiro bij een buy and hold strategie.
[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 01-11-2018 13:59 ]
Duidelijk mannen, bedankt voor alle info. Welke broker adviseer jij bij buy and hold van ETF's?Tsurany schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:56:
[...]
Gratis ETF's kopen lijkt heel aantrekkelijk tot je 0,24% mag afdragen over je volledige vermogen elk jaar. Je prijst de ING aan omdat je gratis kan aankopen en verkopen terwijl je nergens noemt dat je vervolgens wel elk jaar betaald voor die ETF's. En dan kan gratis aankopen opeens een stuk onvoordeliger zijn dan enkel betalen voor transacties of enkel een vast bedrag per jaar betalen. Zeker omdat je met ETF's meestal voor een buy and hold strategie gaat waar je juist de bewaarkosten zo laag mogelijk wilt houden.
Simpelweg volledig zijn over de kosten zou deze hele discussie overbodig maken. Maar enkel benoemen wat gratis is en het weglaten van alle overige kosten zorgt dat er wel een scheef beeld kan ontstaan. Zeker omdat de ING in geen enkel opzicht goedkoper gaat zijn dan DeGiro bij een buy and hold strategie.
Ik zit bij DeGiro vanwege de erg lage kosten. Wil je niet zelf maandelijks aankomen dan zou Meesman ook interessant kunnen zijn. Ik heb nog geen partijen gezien die goedkoper zijn.Santee schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:19:
[...]
Duidelijk mannen, bedankt voor alle info. Welke broker adviseer jij bij buy and hold van ETF's?
Ik wil zowel een langzaam groeiend obligatie/index fonds/EFT portefeuille opbouwen (long term), als ook losse aandelen kopen. Voor het groeiend deel zit ik meer naar een maandelijkse/jaarlijkse inleg te kijken terwijl ik aandelen meestal "on the go" koop als ik ze als ondergewaardeerd zie. Ik denk dat ik dus zowel lage vaste kosten als ook transitiekosten wil. Volgens mij zit ik bij DeGiro dan wel goed. Hebben die nog vaak aanbiedingen m.b.t. gratis transacties oid?Tsurany schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:20:
[...]
Ik zit bij DeGiro vanwege de erg lage kosten. Wil je niet zelf maandelijks aankomen dan zou Meesman ook interessant kunnen zijn. Ik heb nog geen partijen gezien die goedkoper zijn.
Partij die goedkoper kan zijn is Mexem,Tsurany schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:20:
[...]
Ik zit bij DeGiro vanwege de erg lage kosten. Wil je niet zelf maandelijks aankomen dan zou Meesman ook interessant kunnen zijn. Ik heb nog geen partijen gezien die goedkoper zijn.
Werkt via hetzelfde platform als Lynx, maar dan tegen scherpere tarieven.
Persoonlijk geen ervaring met Mexem, maar het platform van Lynx werkt altijd wel goed.
Dit is niet direct te beantwoorden. Als jij 1 transactie doet(per ISIN code) zit je bij de DeGiro goed. Wil je meerdere transacties doen, stel diverse trackers(etf’s) per maand kopen dan kom je klem te zitten als je meer dan €1000 aan transacties koopt, fup.Santee schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:19:
[...]
Duidelijk mannen, bedankt voor alle info. Welke broker adviseer jij bij buy and hold van ETF's?
Dan is misschien Binck fundcoach weer interessant al heb je daar weer een bewaarloon van 0,15% die je per maand afrekent. Let wel dat de transactiekosten weer vervallen als je maandelijks een transactie van tenminste €20 koopt.
Begin dus eerst te bedenken hoe je je strategie gaat uitvoeren en zoek dan de broker erbij.
De brokers hebben ook goed nagedacht over het soort klanten
[ Voor 10% gewijzigd door Miki op 01-11-2018 17:32 ]
Als De Giro niet alle producten biedt waar je in wilt handelen dan is het beste alternatief denk ik Interactive Brokers.Santee schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:38:
Kan iemand mij advies geven over de beste broker om in de EU (toekomst ook UK los) en USA te traden in losse aandelen en short posities? Ik zit naar de DeGiro te kijken, maar twijfel of ik daar alles via kan doen?
Dit topic is gesloten.