Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.559 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09
Sell, sell, sell! Sorry, ik moest het even kwijt. :X

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:29

page404

Website says no

Blazer Coke schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:01:
Ben ik de enige die in de plus staat? :P
Nog steeds 5.5% in de plus. Maar ik kom van 11% year-high, dus best een klap :X
Even in de gaten houden, wilde nog even wachten met bijkopen maar misschien al eerder doen. Het gaat ook over de hele linie omlaag nu.

[ Voor 6% gewijzigd door page404 op 11-10-2018 08:46 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De ene ETF van -9% naar -11%, de andere van +23% naar +14%. Lastig goed te overzien zonder alles weer door te berekenen maar de winst van dit jaar is wel redelijk weg gok ik. Dus of ik ga goedkoop bijkopen eind v/d maand, of de winst is weer terug :P

En Triodos Groenfonds is vrijwel onveranderd gebleven, lijkt best stabiel dus.

[Edit] nevermind... Nu is zeker alles van dit jaar wel verdampt :o

[ Voor 9% gewijzigd door Aikon op 11-10-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:38
Hopelijk trekt het door naar -20% voor VWRL, dan pas ga ik pas ongepland extra instappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:48
Wel bijzonder altijd dat die correctie zo hard naar beneden gaat, maar het stijgen weer maanden gaat duren 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
He kut, ik leg altijd in aan het begin van de maand en nu lijkt alles in te storten...

Misschien moet ik eens eind van de maand in gaan leggen. Lijkt historisch gezien toch beter te gaan..
(ja, ik weet het. maakt geen zak uit...)

Begint dan toch altijd te kriebelen :) Waarschijnlijk heb ik volgende maand wel meer aandelen voor mijn inleg.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren :)

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:13
Voordeel is weer dat je minder geld op je rekening hebt staan zo tegen het eind van het jaar vanwege de belastingaangifte.
Als het dan toch omlaag moet dan liefst eind december, dus hopelijk blijft het nog even zo _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Het Fantoom op 11-10-2018 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Ik leg altijd halverwege de maand in, van mij mag het nog wel even doorzakken de komende dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
Klopt het dat het gewoon weer mogelijk is om VTI en VXUS te kopen? Ik kan namelijk zo te zien een order maken voor één van deze op degiro.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Unicron schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:08:
Klopt het dat het gewoon weer mogelijk is om VTI en VXUS te kopen? Ik kan namelijk zo te zien een order maken voor één van deze op degiro.nl?
Als je hem daadwerkelijk wilt plaatsen krijg je een error.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
Tsurany schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:19:
[...]

Als je hem daadwerkelijk wilt plaatsen krijg je een error.
Gloeiende, gloeiende :( (Moet het netjes houden)

In ieder geval bedankt voor de info. Zou zonde zijn als ik voor niks dollars had gewisseld.

Wat is nu een beetje de populairste? VWRL van vanguard?

[ Voor 3% gewijzigd door Unicron op 11-10-2018 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10

Roozzz

Plus ultra

Unicron schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:30:
[...]

Wat is nu een beetje de populairste? VWRL van vanguard?
VWRL en IWDA (evt aangevuld met EMIM voor developing), zijn volgens mij de meest populaire keuzes hier.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdbq
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door pdbq op 14-10-2018 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGJ
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGJ

Ik heb getracht de David Swensen Portfolio te repliceren aangezien ik op zoek ben na een permanent portfolio welke de komende jaren weinig onderhoud behoeft. Aangezien veel Amerikaanse ETF's hier in NL niet te koop zijn heb ik getracht deze zo goed mogelijk te benaderen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Myd5WDR.png

Een aantal opmerkingen:
Domestic US en International (ex-US) heb ik samengevoegd aangezien er mijns inziens vanuit NL geen goed alternatief is voor de US Total Stock Market . Omdat IWDA net iets goedkoper is dan VWRL heb ik hiervoor gekozen. De US-spreiding van deze ETF komt ongeveer overeen met de spreiding 30% Total Stock Market US en 15% International non-US welke David Swensen aanhoudt.

Intermediate Term Bonds: ik twijfel er over nu in te stappen aangezien ik verwacht dat de rente verder gaat stijgen. Mogelijk houd ik voorlopig dit gedeelte in cash aan.

REITs: ik lees verhalen van anderen die aangeven dat je beter niet in REIT's kan stappen als je al vastgoed bezit, om zo een te zware weging van vastgoed in je portefeuille te voorkomen (ik heb nu een koopappartement in Amsterdam, welke de afgelopen jaren behoorlijk in waarde is gestegen). Persoonlijk denk ik dat het meevalt aangezien deze REIT een wereldwijde focus heeft.

Iemand die feedback heeft/suggesties voor aanpassingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
pdbq schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:49:
Respect voor je uitgebreide analyse en overwegingen toen en nu. Maar als ik je goed begrijp ben je al die tijd cash geweest. Waarom je zo verdiepen in de de financiële markten als je er niets mee doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Het is toch niet de eerste keer dat we in een periode van stijgende rente terechtkomen? Ik blijf zelf gewoon gespreid verder kopen in ETF's en holdings.
Daarnaast ook langzaam gespreid instappen in 10 jarige termijnrekeningen als het weer wat de moeite is (+2% netto).
En ook steeds een serieuze cashbuffer aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdbq
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien Musicmaster zijn account niet meer bestaat, uit nieuwsgierigheid, is dit het nieuwe account van Musicmaster?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdbq
Waar ik nog benieuwd naar ben: de EU en de ECB is nog een mess, het is geen eenheid en het gevaar is groot dat de EU uit elkaar dreigt te vallen en dan met erg veel kosten een noodoperatie krijgt (ofwel: blijft bij elkaar maar wordt erg duur). De US is fiscaal een mess (1.2 trillion debt opnemen nu in FY 2019 na 10 jaar een raging bull market), maar een powerhouse qua economie en de FED begint langzaam zijn werk te doen. Wie neigt er als Europeaan naar relatief veel (say 50% or more) US exposure te ontwikkelen na een significante correctie?

En wie durft er in de chinese beurs te stappen als het globaal omlaag is gegaan?
Mijn ranking is nu: US 50%, CN 30% en dan 20% EU exposure.

@Sissors
Ja, voor jou wel. Maak je geen illusies, dit topic is niet om anderen te overtuigen, maar te delen. Negeer mijn bijdrages, die je bevallen zijn er in overvloed.

Als je mij categoriseert in de perma-bear categorie: lees mijn post van een jaar geleden. Ik post hier om een inkijkje te geven in het hoe, waarom en wanneer te investeren.

"time in the market is more important than timing the market" is hier IMHO te veel een dogma geworden. Kijk naar de cash pile van Buffet, lees elk jaar zijn letter goed, ook hij heeft nu een paar keer geschreven dat er in de nabije toekomst zich mooie gelegenheden zullen voordoen voor zijn pile of cash.

Iedereen die in dit topic post en een bevestiging verwacht dat het goed is nu in te stappen en door DCA alles OK wordt: nee, informeer je. Als je WB letters leest, dan weet je dat hij minimaal 10 jaar aanbeveelt te DCA te starten, en Charlie twijfelde zelfs aan DCA (hij verwees naar Japan na 1990, we gaan richting 3 lost decades).
Er bestaat een sterke correlatie tussen je baan verliezen, je huis verkopen en de beurs die laag staat. Begin je met DCA als de krant vol staat met dat de wereld op de beurs ondergaat, en je denkt dat je baan OK is, prima, kan er niet veel mis gaan als je het over een aantal jaar verspreidt.

Om iets meer dan een paar losse kreten eruit te gooien onderbouw ik het hier aan daar met wat getalletjes.

Iedereen die mij kan uitleggen dat een near zero debt cost een gezonde situatie is: ik sta open voor je argumentatie.

Japanse centrale bank die aandelen koopt (significant aantal % van de Tokio SE is nu van de BoJ), ECB en EU die in 10 jaar tijd heel weinig qua fiscale EU afspraken voor elkaar hebben gekregen, geen echte discussie over de imbalance in de EU (DE exportoverschot), ofwel Griekenland II/Italie I is in aankomst en de FED die extreem laat begint hoog te rampen.

Dit is geen business as usual, dit alles is zeer verontrustend. Er zijn een heleboel academici bij de centrale banken aan het werk die een nieuw experiment (below zero cost of money) aan het uitproberen zijn zonder dat ze zelfs een theorie hebben of het werkt.

[ Voor 44% gewijzigd door pdbq op 14-10-2018 17:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ligt misschien aan mij, maar die post komt nogal aanvallend over. Ik begrijp nu niet of je hem wel of niet bent. Los daarvan kan je gewoon nazoeken dat ik juist hier met enige regelmaat commentaar heb geleverd over mensen die mijn inziens overdreven optimistisch zijn, en die bijvoorbeeld altijd aanraden om te beleggen ipv versneld hypotheek af te lossen.

Tegelijk ben ik ook niet iemand die al jarenlang voorspeld dat alles kapot gaat, en leg ik maandelijks gewoon nog in. Wel minder als dat mijn hypotheek in gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Qua beurs(voorspelling) heb je wel een kans van pak 'm beet 51% dat je gelijk gaat krijgen, denk ik (rente hoger > beurscorrectie).

Wat ik niet helemaal kan plaatsen is dat je geen eigen woning hebt. Een correctie op de beurs kan mogelijk ook correctie op de huizenmarkt veroorzaken: enerzijds vanwege de hogere rentes en daarnaast vanwege het wantrouwen op de beurs. Echter zit er wel een bepaalde vertraging in, jij geeft aan dat de woningprijzen in 2-3 jaar zullen dalen naar een dieptepunt: ik denk dat het effect pas 1 of 2 jaar na de beurscrash doorslaat in de woningprijzen, vervolgens duurt het nog 5 jaar voordat de huizenprijzen op een dieptepunt zijn. Dan zijn we 7 jaar verder. Hoeveel huur heb jij in die tijd betaald?

Dat, in combinatie met mijn verwachting dat de kans slechts 51% is dat jouw scenario uitkomt, maakt jouw "tactiek" in mijn ogen inefficient. Maw: over 7 jaar zit jij nog in je huurwoning met enkel wat cash op de bank wat elk jaar 2% minder waard wordt :).

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2018 22:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 19:50

oscar82

De ondertitel

HGJ schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:58:
Ik heb getracht de David Swensen Portfolio te repliceren [...]

Iemand die feedback heeft/suggesties voor aanpassingen?
Volgens mij een hele goeie benadering. Ik ben zelf ook fan van dit portfolio, maar vond de percentages toch iets te nauwkeurig om tijdens mijn eigen opbouwfase te blijven volgen.

Iets heel praktisch wat ik me afvraag: hoe ben je van plan om in de praktijk te gaan balanceren? Wat heeft prioriteit als EM op 4% staat en IWDA op 40%?

Heb je voor de REIT ook de ishares world developed property (IWDP) ETF overwogen? Zo ja, dan ben ik wel benieuwd waarom je keuze toch op TRET is gevallen. Ik zit nu in TRET maar overweeg juist om over te stappen naar IWDP vanwege consequent betere prestaties in de afgelopen 3 - 5 jaar volgens Morningstar. Dat heeft (in ieder geval dus in het recente verleden) de relatief hoge TER meer dan goed gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Sport_Life schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:13:
[...]

Qua beurs(voorspelling) heb je wel een kans van pak 'm beet 51% dat je gelijk gaat krijgen, denk ik (rente hoger > beurscorrectie).

Wat ik niet helemaal kan plaatsen is dat je geen eigen woning hebt. Een correctie op de beurs kan mogelijk ook correctie op de huizenmarkt veroorzaken: enerzijds vanwege de hogere rentes en daarnaast vanwege het wantrouwen op de beurs. Echter zit er wel een bepaalde vertraging in, jij geeft aan dat de woningprijzen in 2-3 jaar zullen dalen naar een dieptepunt: ik denk dat het effect pas 1 of 2 jaar na de beurscrash doorslaat in de woningprijzen, vervolgens duurt het nog 5 jaar voordat de huizenprijzen op een dieptepunt zijn. Dan zijn we 7 jaar verder. Hoeveel huur heb jij in die tijd betaald?

Dat, in combinatie met mijn verwachting dat de kans slechts 51% is dat jouw scenario uitkomt, maakt jouw "tactiek" in mijn ogen inefficient. Maw: over 7 jaar zit jij nog in je huurwoning met enkel wat cash op de bank wat elk jaar 2% minder waard wordt :).
Je eigen huis is amper een investering te noemen, eerder een liability. Zelfs in een opkomende huizenmarkt, is kopen niet altijd voordelig tov huren. Als de huizenmarkt inderdaad flink instort over een paar jaar, dan kan huren zomaar financieel beter uitpakken dan nu kopen. Maar het hangt natuurlijk helemaal af van je toekomstplannen.
Wel echte investeringen in de huizenmarkt, zoals panden or grond kopen voor verhuur is iets anders.

Ctrl+k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Dus je gaat afwachten op een crash en wat ga je dan doen ? Vol aandelen kopen of dan een huis kopen ? Wat is het vervolgplan ? Je hebt nu je cash flow behoefte door duurder te gaan huren vergroot , redelijk fors ook. Je hebt het gevoel dat de branche waarin je werkt aan het afkoelen is , wat zijn dan de gevolgen voor je baan en je leencapaciteit ? Of heb je een paar ton staan om toe te slaan op de ingestorte huizenmarkt ?

Je cash positie is op het moment in ieder geval goed voor een jaarlijks rendement van -2%. Prima dat je de keuzes hebt gemaakt die je maakt, maar ik krijg het idee dat het voor het merendeel emotie is. Tuin nu want leuk voor de kinderen, en cash want de crash staat te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:57
Fulgora schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:06:
Jullie zitten vast ook te kijken naar de vallende koersen op dit moment. Mijn ETF's noteren allemaal -2% tot -4% en het blijft maar dalen. Tijd om bij te kopen, maar wanneer?
Ik ben mijn bankzaken aan het opruimen, onderdeel was het opdoeken van een BND rekening met iets meer dan €5k er op.

Op vrijdag verkocht en einde van de week erna ingelegd bij vergelijkbare ETF bij de Giro, in die paar dagen ca 6% daling dus €300,- "bespaard".

In "the grand scheme of things" natuurlijk peanuts maar toch liever zo dan precies andersom :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
https://www.nu.nl/politie...g-definitief-niet-af.html

"De dividendbelasting wordt toch niet afgeschaft, maken VVD, CDA, D66 en ChristenUnie maandag bekend na coalitieoverleg. Nadat de maatregel door het kabinet en de coalitiepartijen werd heroverwogen, draaien zij nu de meest omstreden maatregel uit het regeerakkoord definitief terug."

[ Voor 57% gewijzigd door Blazer Coke op 15-10-2018 16:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:57
Blazer Coke schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:43:
https://www.nu.nl/politie...g-definitief-niet-af.html

"De dividendbelasting wordt toch niet afgeschaft, maken VVD, CDA, D66 en ChristenUnie maandag bekend na coalitieoverleg. Nadat de maatregel door het kabinet en de coalitiepartijen werd heroverwogen, draaien zij nu de meest omstreden maatregel uit het regeerakkoord definitief terug."
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/Xixv3MwYYuA/maxresdefault.jpg

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22
Heb Vanguard nog maar eens gemaild over VTI/VXUS. Zie hier hun reactie:
Onze Amerikaans gedomicileerde ETFs zijn inderdaad niet meer beschikbaar via Nederlandse platforms vanwege de implementatie van Mifid II. Het gaat niet alleen om het vertalen van documentatie, de betreffende fondsen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen waar wij van besloten hebben die niet in te voeren. Voor de Europse markt hebben wij juist de Europees (Iers) gedomicilieerde fondsen en ETFs.

De betreffende fondsen en ETFs zijn te vinden via onze website www.vanguard.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Heb ik Is al eerder geroepen.

@Blazer Coke Ik vind de hele discussie rondom die belasting overtrokken op basis van de beschikbare informatie.
Als de onderhandelaars Shell en Unilever hebben laten toezeggen dat er meer banen in Nederland komen, dus meer inkomstenbelasting ondat goed betaalde banen (Shell is overigens in hoge mate aan het verhuizen naar buitenland), meer investeringen in development, onderwijs, huisvesting enzovoorts.
Ik zie echt geen enkele reden om aan te nemen dat de Nederlandse staat -onder de streep- hierop achteruit zou gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Blijkbaar kon dat toch niet aangetoond worden door de voorstanders.

Je wordt vooral interessant voor hoofdkantoren, niet zo zeer voor normale werkzaamheden.

Je kunt dat geld ook anders investeren om bedrijvigheid aan te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdbq
CornermanNL schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:37:
[...]

Dus je gaat afwachten op een crash en wat ga je dan doen ? Vol aandelen kopen of dan een huis kopen ? Wat is het vervolgplan ? Je hebt nu je cash flow behoefte door duurder te gaan huren vergroot , redelijk fors ook. Je hebt het gevoel dat de branche waarin je werkt aan het afkoelen is , wat zijn dan de gevolgen voor je baan en je leencapaciteit ? Of heb je een paar ton staan om toe te slaan op de ingestorte huizenmarkt ?

Je cash positie is op het moment in ieder geval goed voor een jaarlijks rendement van -2%. Prima dat je de keuzes hebt gemaakt die je maakt, maar ik krijg het idee dat het voor het merendeel emotie is. Tuin nu want leuk voor de kinderen, en cash want de crash staat te gebeuren.
Members only:
Sport_Life schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:13:
[...]

Members only:
Sissors schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:20:
Ligt misschien aan mij, maar die post komt nogal aanvallend over. Ik begrijp nu niet of je hem wel of niet bent. Los daarvan kan je gewoon nazoeken dat ik juist hier met enige regelmaat commentaar heb geleverd over mensen die mijn inziens overdreven optimistisch zijn, en die bijvoorbeeld altijd aanraden om te beleggen ipv versneld hypotheek af te lossen.

Tegelijk ben ik ook niet iemand die al jarenlang voorspeld dat alles kapot gaat, en leg ik maandelijks gewoon nog in. Wel minder als dat mijn hypotheek in gaat.
@Sissors
Nee, ik ben niet Musicsmasters. Point taken. Ik voorspel ook niet jaren dat alles kapot gaat, bij mij staat sinds augustus 2017 het sein op oranje/richting rood en staan nu op rood. Dus nog maar een jaartje... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:28

CIM

Interessant:

https://blog.revolut.com/...the-stock-market-we-are/#

Zit nu bij Binck Findcoach, waar je alleen gratis kan kopen, maar niet verkopen. Zeer fijn als ze periodiek mijn posities van exchange naar exchange lopen te shuffelen (waardoor je dus 1 ISIN op 2 exchanges hebt staan waarvan 1 delisted....).

Als ze met een soort van De Giro lijst met ETFs komen stap ik direct over. In de VS zie je steeds meer gratis brokers, dus die moeten hier in de EU ook maar eens komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Wij hebben afgelopen lente/zomer ook een mooi huis gekocht. Bijna 200k cash aanbetaald. Aandelenportefeuille is slechts een kwart daarvan, die groeit gewoon gestaag door. Ons woongenot stond hoger op het verlanglijstje dan een grote portefeuille, en met ondertussen twee kinderen heeft ons oude huis al een slaapkamer te weinig. Nu hebben we er ook een grote tuin bij (1250m2 ipv 200m2). Het doel is om hier 30 jaar of langer te blijven wonen, dus wat de prijzen doen boeit me niet zoveel. Het zou leuk zijn als het 3x over de kop gaat, maar ik koop het om in te wonen, niet om het met winst te verkopen. Ik snap de poster hierboven wel, alleen niet dat hij huurt :)

En ik sta nog in de plus voor dit jaar, al is het niet zoveel meer. Maar ja, dat hoort erbij, en ik ga m'n strategie niet aanpassen op een statistisch hele normale correctie. Als je hier al van schrikt kun je beter in cash blijven zitten... Ik vind het prima als alles weer halveert, kan ik weer goedkoper inkopen. Net als het huis: ik koop het voor 30 jaar of langer, niet met de intentie om het over een tijd met winst te verkopen. Ik kan de toekomst niet voorspellen en correcties horen erbij, dus de beste strategie in mijn ogen blijft kopen en nooit meer verkopen. Geen individuele aandelen met veel te hoge standaarddeviatie, maar breed gespreide ETFjes. Hoef je ook geen uren en uren te steken in bedrijfsanalyse. Het gemiddelde rendement is goed genoeg, en zonder glazen bol wordt het lastig dat te verslaan met een uurtje effort per maand.

M'n portefeuille was trouwens groter, maar twee jaar geleden redelijk ver afgebouwd zodat we geleidelijk uitstapten om cash te hebben voor het nieuwe huis. Daarna pas weer gaan opbouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 15-10-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
pdbq schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:13:
[...]

Members only:

[...]

Members only:

[...]

@Sissors
Nee, ik ben niet Musicsmasters. Point taken. Ik voorspel ook niet jaren dat alles kapot gaat, bij mij staat sinds augustus 2017 het sein op oranje/richting rood en staan nu op rood. Dus nog maar een jaartje... 8)
Gelukkig zit er een plan achter, maar als ik morgen het droomhuis zou vinden dan zou ik snel toeslaan, ik heb niet het idee dat het segment waar jij in zoekt veel op de markt komt vanwege het hoge woongenot. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:39

icecreamfarmer

en het is

BiLLY_daKid schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:38:
Heb ik Is al eerder geroepen.

@Blazer Coke Ik vind de hele discussie rondom die belasting overtrokken op basis van de beschikbare informatie.
Als de onderhandelaars Shell en Unilever hebben laten toezeggen dat er meer banen in Nederland komen, dus meer inkomstenbelasting ondat goed betaalde banen (Shell is overigens in hoge mate aan het verhuizen naar buitenland), meer investeringen in development, onderwijs, huisvesting enzovoorts.
Ik zie echt geen enkele reden om aan te nemen dat de Nederlandse staat -onder de streep- hierop achteruit zou gaan..
We hebben het over 2 miljard. Dat zijn nogal Melkertbanen dan.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Dat zijn precies de kortzichtige Telegraaf reacties. Ik heb liever inhoudelijke speculatie :D

Shell had in 2017 een R&D budget van ca. 1mld, Unilever 900mln. De business services die Shell overbrengt naar Manilla, zijn niet bepaald Melkert banen, dat zijn goedbetaalde banen die verdwijnen uit Nederland. Dus weg inkomstenbelasting, scholing, eventueel ww-tje.
Een toezegging vanuit die multinationals dat er werk blijft, of toeneemt in Nederland kan die 2mld makkelijk halen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:46:
Dat zijn precies de kortzichtige Telegraaf reacties. Ik heb liever inhoudelijke speculatie :D

Shell had in 2017 een R&D budget van ca. 1mld, Unilever 900mln. De business services die Shell overbrengt naar Manilla, zijn niet bepaald Melkert banen, dat zijn goedbetaalde banen die verdwijnen uit Nederland. Dus weg inkomstenbelasting, scholing, eventueel ww-tje.
Een toezegging vanuit die multinationals dat er werk blijft, of toeneemt in Nederland kan die 2mld makkelijk halen.
Het gaat er ook om of je als land, als maatschappij, jezelf zo laat chanteren door een paar multinationals.

€2 miljard euro korting op onze belasting aub, anders gaan we weg. Ja, we moeten zorgen dat hier banen blijven maar niet ten kosten van alles. Als jouw kind continu zeikt om alles en als je het niet geeft dan dreigt met weglopen van huis dan komt er een moment dat je als ouder gewoon een streep trekt: prima, ga dan.

Wat gaat Shell doen? Hun olie via de haven van Londen naar Duitsland vervoeren? Wat een grap. Voor €2 miljard PER JAAR kun je 50 duizend mensen een modaal salaris van €40.000 bruto geven.

Dat is een hele stad! En dan reken ik nog met bruto salaris, als je gaat uitrekenen dat 1/3 van die €40.000 sowieso al belasting zou zijn dan kun je er nog meer banen mee maken.

Alsof Shell en Unilever 50.000 mensen in R&D hebben zitten. Laat me niet lachen Unilever heeft 3100 mensen in dienst in Nederland. In totaal, op dit moment.

En dan hebben we het nog helemaal niet gehad over het feit dat deze maatregel in geen enkel verkiezingsprogramma stond en er even doorheen werd gefietst door een werknemer van Shell en een oud werknemer van Unilever alsof wij hier een bananenrepubliek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:46:

Hoe is dat een kortzichtige Telegraaf reactie? Dat is net als degene die stellen dat het belastingvoordeel dat Ierland aan Apple geeft logisch was, want een miljardje of 15 belastingvoordeel weegt echt op tegen een paar duizend banen. Dat zijn de duurst betaalde melkertbanen ooit.

Dit zou niet zo idioot zijn, maar nog steeds kan iedereen het sommetje zo doen dat het vanuit financieel oogpunt nergens op slaat. Om het nog niet erover te hebben dat Nederland al erg genoeg is om multinationals te helpen met belasting ontduiken (excuses, als je het via een gespecialiseerd kantoor laat lopen heet het belasting ontwijken), en daarmee de race-to-the-bottom promoot. En drie keer raden waar die misgelopen belastinginkomsten dan vandaan moeten komen: Precies, de burger en het MKB.

Als je 2 miljard investeert in zaken waar het MKB profijt van heeft lever dat wel meer op dan die hooguit paar duizend banen waar het hier over gaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:22
Sissors schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:48:
Als je 2 miljard investeert in zaken waar het MKB profijt van heeft lever dat wel meer op dan die hooguit paar duizend banen waar het hier over gaat.
Bedrijven, en zeker multinationals, vergeten nogal eens dat als hun (eind)klanten meer geld overhouden ze meer kunnen uitgeven, aan hun producten. Uiteindelijk zitten de bedrijven en banen hier omdat A. de voorzieningen goed zijn, er goed personeel is, etc, wat allemaal betaald wordt uit belastinginkomsten en B. omdat hier klanten zitten die wat te besteden hebben. We zijn een gezond en sterk land, bedrijven hoef je helemaal niet te lokken met enorm dure cadeau's. De activiteiten die door die cadeaus naar Nederland komen leveren bovendien vrijwel niks op.

Als je het over Shell hebt, economisch heb je wat aan de duizenden banen die Pernis en Moerdijk toevoegen. Die activiteiten zitten hier omdat hier de klanten zitten van Shell, hier de infrastructuur is en hier de kennis en kunde is die ze nodig hebben, bovendien pak je het niet zomaar op. Pernis en Moerdijk zitten hier ongeacht de VPB of dividendbelasting, ze zitten hier niet om de belasting die niet betaald wordt maar juist om de belasting die wel betaald wordt. VPB verlagen, dividendbelasting afschaffen, dat levert alleen een postbus op. Zo zou de verhuizing van het hoofdkantoor van Unilever hooguit 10 extra banen opleveren. Dat zijn banen die wij prima mis kunnen lopen als dat betekent dat we meer belasting ophalen om mogelijk te maken dat concrete activiteiten hier naartoe komen en blijven.

Bovendien doen we enorm veel schade aan andere landen. Ontwikkelingshulp en Euro gerelateerde hulpprogramma's kunnen ook een heel stuk minder als bedrijven gewoon in die landen belasting zouden betalen ipv het dankzij Nederland te ontwijken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:37
Zo ASML schiet omhoog na de Q3 cijfers, al blijft de verkoop van de EUV machines nog wat achter. Mooie bounce back na de koersval afgelopen maanden. Ik heb zelf geen aandelen meer in ASML, maar ik blijf het een mooi bedrijf vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Santee schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:42:
Zo ASML schiet omhoog na de Q3 cijfers, al blijft de verkoop van de EUV machines nog wat achter. Mooie bounce back na de koersval afgelopen maanden. Ik heb zelf geen aandelen meer in ASML, maar ik blijf het een mooi bedrijf vinden :)
ASML en Akzo zorgen er vandaag wel voor dat de AEX een procent hoger staat dan de rest van Europa.

Bezit de aandelen ASML ook niet direct, maar ze zijn wel de zesde grootste positie in mijn ETF portefuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn aandelen schieten ook weer omhoog. Wie had ook alweer alles in cash omgezet? :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:45
Hier meldt zich een trots aandeelhouder van ASML :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
roda_djavulen schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:53:
Hier meldt zich een trots aandeelhouder van ASML :P
Die zal ook vast in 1 van mijn ETFjes zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Netflix ook weer ruim 3% in de plus, we gaan weer moonen jongens! :+

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdbq
Sport_Life schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:36:
Mijn aandelen schieten ook weer omhoog. Wie had ook alweer alles in cash omgezet? :P
@Sport_Life

It is always good to have an additional buyer in the market... buyback zie onder :-)
68 market cap, dan is 2.5 substantieel.

Maar ASML is een bedrijf om super trots op te zijn, eenzaam aan de top en verdienen een hoop geld. En 20k FTE, goed voor NL!

2018-2019 share buyback program for up to EUR 2.5 billion
On January 17, 2018, ASML announced its new share buyback program to be executed in the 2018-2019 timeframe. ASML intends to purchase up to EUR 2.5 billion of shares which it intends to cancel upon repurchase, with the exception of up to 2.4 million shares which will be used to cover employee share plans.
The total amount of outstanding shares at the beginning of 2018 is approx. 427 million shares. Details on the share purchase can be found in the excel overview below:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

pdbq schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:44:
[...]

@Sport_Life

It is always good to have an additional buyer in the market... buyback zie onder :-)

Maar ASML is een bedrijf om super trots op te zijn, eenzaam aan de top en verdienen een hoop geld. En 20k FTE, goed voor NL!

2018-2019 share buyback program for up to EUR 2.5 billion
On January 17, 2018, ASML announced its new share buyback program to be executed in the 2018-2019 timeframe. ASML intends to purchase up to EUR 2.5 billion of shares which it intends to cancel upon repurchase, with the exception of up to 2.4 million shares which will be used to cover employee share plans.
The total amount of outstanding shares at the beginning of 2018 is approx. 427 million shares. Details on the share purchase can be found in the excel overview below:
Leuk voor de medewerkers :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGJ
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGJ

oscar82 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:51:
[...]

Volgens mij een hele goeie benadering. Ik ben zelf ook fan van dit portfolio, maar vond de percentages toch iets te nauwkeurig om tijdens mijn eigen opbouwfase te blijven volgen.

Iets heel praktisch wat ik me afvraag: hoe ben je van plan om in de praktijk te gaan balanceren? Wat heeft prioriteit als EM op 4% staat en IWDA op 40%?

Heb je voor de REIT ook de ishares world developed property (IWDP) ETF overwogen? Zo ja, dan ben ik wel benieuwd waarom je keuze toch op TRET is gevallen. Ik zit nu in TRET maar overweeg juist om over te stappen naar IWDP vanwege consequent betere prestaties in de afgelopen 3 - 5 jaar volgens Morningstar. Dat heeft (in ieder geval dus in het recente verleden) de relatief hoge TER meer dan goed gemaakt.
Bij het herbalanceren wil ik vasthouden aan de intiele verdeling waar ik mee begonnen ben. In jouw voorbeeld zou ik een deel van IWDA verkopen om zo de weging van EM weer op 5% te zetten.

Overigens zie ik dat David Swensen zijn portfolio opnieuw heeft herverdeeld. REITs heeft hij teruggebracht van 20% naar 15%. EM gaat dan van 5% naar 10%. Dit wil ik ook gaan toepassen.

IWDP heb ik overwogen, maar de betere prestaties zijn in mijn ogen beperkt. Dit is volgens mij geen verdubbeling van kosten waard (een TER van 0,25% vs 0,59%).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:15
Daar gaan we weer, alle seinen op rood. Mijn YtD is inmiddels -3% :(

Morgen of overmorgen maar weer bijkopen als de bodem van deze correctie (hopelijk) bereikt is. Wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Zijn er ook mensen die indexes traden? ben laatste tijd wat aan het traden op demo account op DJ (US30)
Gaat niet onaardig, trade meestal in de pre-markets of vlak na NYO, tot nu toe +50% profit deze maand.

10k demo account naar 15.300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@Fulgora Ik zit ook te kijken om bij te kopen maar moet helaas wachten tot het eind van de maand (Giro kernselectie) of dan inkopen in EFTs die ik deze maand niet gekocht heb (en dus opzettelijk de balans in mijn portfolio omgooien).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Fulgora schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:21:
Daar gaan we weer, alle seinen op rood. Mijn YtD is inmiddels -3% :(

Morgen of overmorgen maar weer bijkopen als de bodem van deze correctie (hopelijk) bereikt is. Wat jullie?
Heb je een plan wanneer je bij koopt of doe je dat alleen op gevoel.

Ikzelf koop voor 10% ETF's bij wanneer de prijs 10% is gezakt t.o.v. mijn hoogste aankoop. Vandaag IMEU bijgekocht, van de week al de AEX en de EMIM.

Losse aandelen koop ik in principe nooit bij (af en toe kan ik mij niet inhouden en doe ik het toch :/ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
gise schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:44:
Zijn er ook mensen die indexes traden? ben laatste tijd wat aan het traden op demo account op DJ (US30)
Gaat niet onaardig, trade meestal in de pre-markets of vlak na NYO, tot nu toe +50% profit deze maand.

10k demo account naar 15.300
Voor duidelijkheid, dat is puur geluk. Of nou ja, als je echt geld had gebruikt was het geluk geweest :P. Maar 50% rendement in een maand is idioot veel en niet vol te houden. Anders zou je met een inleg van 2 euro over 5 jaar rijkste persoon ter wereld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:19:
[...]

Voor duidelijkheid, dat is puur geluk. Of nou ja, als je echt geld had gebruikt was het geluk geweest :P. Maar 50% rendement in een maand is idioot veel en niet vol te houden. Anders zou je met een inleg van 2 euro over 5 jaar rijkste persoon ter wereld zijn.
Weet niet of je alles weg kan zetten als geluk. Ik trade ook andere markten, vooral currencies (Forex) en pas sinds een paar maanden naar indexes aan het kijken, Dow Jones ziet er interessant uit en ook DAX ga ik eens dieper in duiken, nu vooral Dow Jones gekozen omdat juist daarover de meeste informatie beschikbaar is.

Qua forex stats voor deze maand met een live account (echt geld):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VsmnUzd.png
Screenshot van gister, vandaag nog geen trades :9

Het verschil qua week en maandag performance zit hem erin dat forex op zondagavond opent en ik nog trades open had van vrijdag, deze worden dus niet bij maandag gerekend, maar wél bij de week performance

[ Voor 15% gewijzigd door gise op 23-10-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
gise schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:48:
Weet niet of je alles weg kan zetten als geluk.
Echt geld inzetten dan maar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Weet niet of je alles weg kan zetten als geluk. Ik trade ook andere markten, vooral currencies (Forex) en pas sinds een paar maanden naar indexes aan het kijken, Dow Jones ziet er interessant uit en ook DAX ga ik eens dieper in duiken, nu vooral Dow Jones gekozen omdat juist daarover de meeste informatie beschikbaar is.

[Afbeelding]

Het verschil qua week en maandag performance zit hem erin dat forex op maandagavond opent en ik nog trades open had van vrijdag, deze worden dus niet bij maandag gerekend, maar wél bij de week performance
Als je dan over paar jaar rijkste persoon op aarde bent, mag ik dan een miljoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:23:
[...]

Als je dan over paar jaar rijkste persoon op aarde bent, mag ik dan een miljoen?
Je weet hoe rijke mensen rijk blijven toch? geld niet uitgeven (of weggeven)
Lenen misschien tegen een schappelijke rente, wie weet :*)
Kijk het nog even aan, pas één maand actief gehandeld op DJ, eerst even langer track record opbouwen nog.

[ Voor 29% gewijzigd door gise op 23-10-2018 13:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
[...]

[Afbeelding]

Het verschil qua week en maandag performance zit hem erin dat forex op zondagavond opent en ik nog trades open had van vrijdag, deze worden dus niet bij maandag gerekend, maar wél bij de week performance
Dit heb ik ook wel eens in het casino, als getal 33 valt tijdens roulette... 3600% rendement in 5 minuten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:02:
[...]

Dit heb ik ook wel eens in het casino, als getal 33 valt tijdens roulette... 3600% rendement in 5 minuten :)
Als jij traden/beleggen in dezelfde catogerie schaart als gokken dan wens ik je veel succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
gise schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:04:
[...]

Als jij traden/beleggen in dezelfde catogerie schaart als gokken dan wens ik je veel succes.
Beleggen is wat anders dan traden. Beleggen doe je voor de lange termijn, waarbij je elke maand/kwartaal/jaar rendement krijgt uit je belegging. Elke andere vorm is speculeren, oftewel gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ja, beleggen is anders wat anders dan traden. grappig dan dat er bij banken als Goldman Sachs traders in dienst zijn, professionele gokkers?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EErLkq8.png

Even kijken hoe dit zich verder ontwikkeld. Information Technology is up +0.81% maar bijvoorbeeld Financials -2.06% in de pre-markets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
En wat wil je daarmee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Qua aandeel aandeel in de Dow Jones is Technology de grootste sector, en dus groter ten opzichte van Finance dus als je alleen kijkt naar: Tech is positief, dus we gaan omhoog, dan zie je dat de impact van Financials dat toch teniet doet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lTCNfzh.png

Edit: NYSE Open gehad, Tech van positief naar negatief en nu alles in het rood. Shorts gesloten voor 5% (+$800 - account nu op $16.578)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1V6ZQjI.png

[ Voor 22% gewijzigd door gise op 23-10-2018 16:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
  • Laatst online: 16:35
gise schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:18:
Ja, beleggen is anders wat anders dan traden. grappig dan dat er bij banken als Goldman Sachs traders in dienst zijn, professionele gokkers?
Denk je werkelijk dat ze daar hetzelfde doen als jij met je demo accountje? Je lijkt een extreem naïeve kijk op de markt te hebben. Ben jij god's gift to trading en kan jij makkelijk 10% per jaar (laat staan nog veel meer .. ) verdienen na een paar dagen oefenen terwijl de rest van de wereld dat niet lukt? Denk je werkelijk dat jij zo veel slimmer bent / beter marktinzicht hebt dan je 'collega's' bij Goldman Sachs? Dat jij met je geklik high-frequency traders kan verslaan die voor miljoenen in hard- en software hebben geinvesteerd? Of hedge funds die full-time mensen in dienst hebben om 1 enkel bedrijf te volgen? Heb je enig idee wat het verschil is tussen een demo account bij een bucket shop en daadwerkelijk op de beurs handelen? Lijkt me allemaal niet ..

Maar goed. Je lijkt zo'n bord voor je kop te hebben dat je misschien het beste gewoon wat geld kan storten om even wat praktijkervaring op te doen. Ik wens je oprecht succes, maar zou beginnen met een klein bedrag.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
@writser Zoals ik al zei, ik trade forex met live accounts. +1000% deze maand, screenshot is van een tracker die ik aan m'n account gekoppeld heb om zo m'n stats te volgen.

Blijf jij lekker proberen die 10% per jaar aan te tikken. ik was alleen benieuwd of er hier mensen waren die traden op indexes, maar heb nog een search uitgevoerd op deze thread en zo te zien niet, ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:15
gise schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:04:
[...]

Lijkt mij toch hetzelfde hoor. Waar vergelijk jij traden dan mee?
Als op de roulette "Rood Zwart Zwart Zwart Zwart" is gevallen wordt de kans op rood steeds groter.
Als we met traden kijken naar "down up up up up" is de kans op down heel groot.

Bij beide hebben we niets anders dan het verleden om de toekomst te bepalen. Succes!

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
poehee schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:50:
[...]
Als op de roulette "Rood Zwart Zwart Zwart Zwart" is gevallen wordt de kans op rood steeds groter.
Ehh, misschien mis ik je sarcasme, maar die kans blijft gewoon 50% ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
De kans dat de broker hierbij wint is 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
gise schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:47:
@writser Zoals ik al zei, ik trade forex met live accounts. +1000% deze maand, screenshot is van een tracker die ik aan m'n account gekoppeld heb om zo m'n stats te volgen.

Blijf jij lekker proberen die 10% per jaar aan te tikken. ik was alleen benieuwd of er hier mensen waren die traden op indexes, maar heb nog een search uitgevoerd op deze thread en zo te zien niet, ook prima.
Je schreef eerder dat rijke mensen rijk zijn doordat ze niet geld weggeven, daar kan ik me in vinden. Tegelijk, als jij toch op schema nu bent om zelfs over ruim een half jaar de rijkste persoon op aarde te zijn, dan is een miljoentje aan mij overhandigen ook weer niet zo'n probleem.

Verwacht jij echt binnen een jaar de rijkste persoon op aarde te zijn? Als je antwoord nee is, dan moet je ook begrijpen waarom zulk soort percentages idioot hoog zijn, en op zijn minst primair op geluk zijn gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
poehee schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:50:
[...]

Lijkt mij toch hetzelfde hoor. Waar vergelijk jij traden dan mee?
Als we met traden kijken naar "down up up up up" is de kans op down heel groot.

Bij beide hebben we niets anders dan het verleden om de toekomst te bepalen. Succes!
Ik hoop hier wat sarcasme in te lezen anders zou ik zeker even wat statistiek bestuderen....
Qua aandelen heb je deels gelijk, we hebben niks anders dan het verleden en omdat sentiment/mensen de markt maken heeft dit verleden invloed op wat er gebeurt.

Bij roulette is er geen enkel verband tussen de vorige worp/spin en de huidige. Hoe denk je dat het balletje weet of het de vorige keer op rood of zwart viel? Het antwoord is niet, elke kans is volledig onafhankelijk en per worp heb je dus 50% kans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Voor de volledigheid, de kans om rood- of zwart te krijgen in roulette is 47.4% aangezien er twee groene vakjes in het rad zijn. Daardoor heeft het casino een statistisch voordeel over de gokker waardoor ze geld verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10

Roozzz

Plus ultra

gise schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:47:

Ik zou zeggen stort een paar mille in een account en ga het daarmee waarmaken. Misschien ben je wel de next prodigy (en zijn wij hier allemaal zure mensen voor wie dit niet weggelegd is...) :P

Maar je begrijpt allicht dat de meesten hier wat sceptisch zijn. Pochen met je rendement op een jong fake trade account voegt vrij weinig toe. Misschien met een goede onderbouwing van keuzes en dergelijke dat het discussiewaarde kan hebben.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Roozzz schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:47:
[...]

Ik zou zeggen stort een paar mille in een account en ga het daarmee waarmaken. Misschien ben je wel de next prodigy (en zijn wij hier allemaal zure mensen voor wie dit niet weggelegd is...) :P

Maar je begrijpt allicht dat de meesten hier wat sceptisch zijn. Pochen met je rendement op een jong fake trade account voegt vrij weinig toe. Misschien met een goede onderbouwing van keuzes en dergelijke dat het discussiewaarde kan hebben.
Snap ik, ik trade 3 jaar Forex nu, ik heb al een aantal keer hier in het Forex topic en het crypto topic gepost, maar bijvoorbeeld het Forex topic is op zijn zachtst gezegd niet actief hier op tweakers.
Ik zal morgen een post maken over hoe en waarom ik Dow Jones trade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
gise schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:32:
Voor de volledigheid, de kans om rood- of zwart te krijgen in roulette is 47.4% aangezien er twee groene vakjes in het rad zijn. Daardoor heeft het casino een statistisch voordeel over de gokker waardoor ze geld verdienen.
Voor de volledigheid, in Nederland speel je (bijvoorbeeld in het Holland Casino) Amerikaans roulette en daar is maar één groen vakje :P . Is die kans toch mooi even 48.6%. Maar je hebt gelijk - roulette is geen zero-sum game: het huis heeft een voordeel. Traden op de beurs is ook geen zero-sum game. Je broker forex-toko is, net als het casino, geen liefdadigheidsinstelling.

Maar wie weet ben ik te cynisch en ben je een goede speculant. Wat voor rendement heb je behaald de afgelopen drie jaar?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ik heb 2,5 jaar geld verloren tijdens het leren op forex, sinds een half jaar winst aan het maken (en sta onder de streep nu in de plus)

Ik wissel een beetje af tussen accounts, variërend van paar tientjes tot wat duizenden euro’s. Ik switch voornamelijk terug naar een klein account als ik zin heb om te testen hoe “ver” ik kan gaan.
2 maandjes geleden in 3 dagen een $10 account naar $200 getrade. Heb wel een screen recording van de tweede dag, zal eens kijken anders of het lukt om dat te uploaden, dan zie je ook dat ik een winratio daar een winratio had van 95%+

Die 1000% van deze maand is op een middelgroot account, account is begonnen op een paar honderd en zit nu op een paar duizend.

Ik heb dagelijks en wekelijks contact met een aantal traders in verschillende landen, waarvan één een ex-trader is van Goldman Sachs.
Dow Jones ben ik nu aan het leren via die laatste persoon, hij begeleidt mij daarin en heb ook toegang tot één van zijn datafeeds (Level II volume data) hierop maak ik analyses op basis van eigen bevindingen vs wat ik zie gebeuren qua activiteit in volumes (buy vs sell orders op verschillende prijslevels)
In de toekomst gaat hij mij leren meer te traden op de langere termijn (trades van 2-3 maanden) op basis van macro’s.
Doe nu vooral daytraden, houdt trades nooit langer dan een week nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Het grote nadeel van activiteiten met een grote standaarddeviatie op je return is dat een kleine uitschieter naar beneden (-50%) gevolgd moet worden door een procentueel onevenredig grote uitschieter naar boven (+100%) om uiteindelijk weer op 0% rendement te komen. Bij een extremer geval van -75% moet je daarna +400% maken om break even te spelen. De andere kant op werkt dat ook: een winst van +1000% is al weg als je een keer -90% doet. En als je met een factor 10 omhoog kan, kun je ook met een factor 10 omlaag.

Op de korte termijn klinkt +1000% leuk, op de lange termijn zal een grote standaarddeviatie je de nek om doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:34:
Het grote nadeel van activiteiten met een grote standaarddeviatie op je return is dat een kleine uitschieter naar beneden (-50%) gevolgd moet worden door een procentueel onevenredig grote uitschieter naar boven (+100%) om uiteindelijk weer op 0% rendement te komen. Bij een extremer geval van -75% moet je daarna +400% maken om break even te spelen. De andere kant op werkt dat ook: een winst van +1000% is al weg als je een keer -90% doet. En als je met een factor 10 omhoog kan, kun je ook met een factor 10 omlaag.

Op de korte termijn klinkt +1000% leuk, op de lange termijn zal een grote standaarddeviatie je de nek om doen.
Klopt. Daarom ben ik strict in mijn risk management. Ik riskeer meestal 1% per trade

Zoals de trade vandaag op Dow Jones, weliswaar demo maar hanteer dezelfde principes. 1% risk (-$150) en gesloten op +$800
Dus op deze trade is de profit factor (Risk:Reward) 1:5,3
Als ik zulke trades pak en ik win maar ⅓ van al mijn trades, dan maak ik onder de streep nog steeds winst door een statistisch voordeel.
Op Forex doe ik meestal 1 tot soms 5 trades per dag. 1% risk per trade, soms pak ik een verlies van 1%, soms een winst van 5% en vaak een winst van 0% (break even) tot 3%
Dat compounded over een periode van een maand kom je tot +1000%

[ Voor 9% gewijzigd door gise op 23-10-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
@gise , pure nieuwsgierigheid, wat ik er allemaal van weet, is dat je dit soort systemen alleen kan volhouden als je een edge hebt in de markt, Als er in de markt een discrepantie zit die nog niet is ingepriijsd. Dat kan heel goed. Zeker als je er van uit gaat dat er geen efficiënte markt bestaat.

Dan is er een gat ergens dat je met een mooie formule je statistische voordeel berekenen en toepassen. Deze mogelijkheid is er even, een bepaalde termijn dat iemand die dit gat als eerste ontdekt een voordeel heeft. Dan ontdekken meer mensen het en wordt de mogelijkheid om hiermee te handelen weer kleiner.

Totdat er iemand is die weer een nieuw gat vind. In de moderne tijd gaat dit door alle ontwikkelingen heel snel. Hedge fondsen hebben steeds meer moeite met het vinden van deze gaten.

Als je dus inderdaad een systeem hebt met een bewezen gat waar je binnen kan handelen uiteraard niet vertellen , benutten en met pensioen gaan. Maar ik vrees dat dit gewoon gokken is, en dat loopt altijd slecht af.

Heb je een systeem dat lijkt op een van de vele bankroll systemen ga je onherroepelijk failliet. Dat is wiskundig heel duidelijk. Heb je wel een geweldig systeem vertel het zodra je er genoeg geld mee hebt verdiend. Ter lering ende vermaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
Fr33z schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:29:
[...]

Ik hoop hier wat sarcasme in te lezen anders zou ik zeker even wat statistiek bestuderen....
Qua aandelen heb je deels gelijk, we hebben niks anders dan het verleden en omdat sentiment/mensen de markt maken heeft dit verleden invloed op wat er gebeurt.

Bij roulette is er geen enkel verband tussen de vorige worp/spin en de huidige. Hoe denk je dat het balletje weet of het de vorige keer op rood of zwart viel? Het antwoord is niet, elke kans is volledig onafhankelijk en per worp heb je dus 50% kans.
Tsja, als ik vermeld dat een historische gebeurtenis de toekomst kan voorspellen, wat anders zou dat kunnen zijn dan sarcasme?
Apart dat men zelfs ingaat op aangepaste kansrekeningen vanwege 1 of 2 groene vakjes, wat helemaal niets met het punt te maken heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
CornermanNL schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:21:
@gise , pure nieuwsgierigheid, wat ik er allemaal van weet, is dat je dit soort systemen alleen kan volhouden als je een edge hebt in de markt, Als er in de markt een discrepantie zit die nog niet is ingepriijsd. Dat kan heel goed. Zeker als je er van uit gaat dat er geen efficiënte markt bestaat.

Dan is er een gat ergens dat je met een mooie formule je statistische voordeel berekenen en toepassen. Deze mogelijkheid is er even, een bepaalde termijn dat iemand die dit gat als eerste ontdekt een voordeel heeft. Dan ontdekken meer mensen het en wordt de mogelijkheid om hiermee te handelen weer kleiner.

Totdat er iemand is die weer een nieuw gat vind. In de moderne tijd gaat dit door alle ontwikkelingen heel snel. Hedge fondsen hebben steeds meer moeite met het vinden van deze gaten.

Als je dus inderdaad een systeem hebt met een bewezen gat waar je binnen kan handelen uiteraard niet vertellen , benutten en met pensioen gaan. Maar ik vrees dat dit gewoon gokken is, en dat loopt altijd slecht af.

Heb je een systeem dat lijkt op een van de vele bankroll systemen ga je onherroepelijk failliet. Dat is wiskundig heel duidelijk. Heb je wel een geweldig systeem vertel het zodra je er genoeg geld mee hebt verdiend. Ter lering ende vermaak.
Een aantal dingen die je zegt kloppen, ander puntjes niet helemaal.

Als je het hebt over een discrepantie en in dat gat springen, dan denk ik vooral aan arbitrage trading, dat is inderdaad een afwijking die nog niet is ingeprijst en welke zich in korte tijd weer gelijk trekt, als je via algoritmes zou traden, zou dit een mooie focus zijn aangezien het aardig low-risk is, en als je goede arb mogelijkheden kan detecteren, hier een mooie winst op kan behalen. Qua handmatig traden zie ik dit zelf niet zo snel gebeuren aangezien hier inderdaad een klein window of opportunity is, die vaak ook snel weer weg is.

Als je het hebt over bankroll systemen, heb je het dan over bijvoorbeeld Martingale en Labouchere? Hoewel dit inderdaad in theorie mooi lijkt, ga je hierop sowieso failliet.

En wat je zegt over een Edge, dat klopt, om succesvol te traden moet je een Edge hebben, een statistisch voordeel over de markt, zoals het casino met de roulette tafel. Hiervoor heb je meerdere parameters, ik noemde al, een Risk-to-Reward ratio, winratio (over een sample size die groot genoeg is) en risk/money management, en tot slot een trading systeem. Een set van regels waarvan je weet dat je een x-aantal procent kans hebt om een trade te winnen, als je deze regels volgt, op basis van backtesting en walk-forward testing.

Ik probeer dus trades te pakken van 1:3 Risk:Reward, waardoor ik break-even draai als ik 25% van mijn trades win.
Mijn risk management is om elke trade met 1% risk te nemen
En mijn win ratio, over langere termijn (afgelopen 6 maanden) is 82%

Als je meer wilt weten over een trader’s edge dan kan je het eerste hoofdstuk van het boek Trading in the Zone van Mark Douglas lezen, of luisteren op YouTube, als je luisterd is het volgens mij tot en met de 59e minuut, krap uurtje dus

[ Voor 4% gewijzigd door gise op 24-10-2018 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-07 22:11
gise schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:42:
[...]

Klopt. Daarom ben ik strict in mijn risk management. Ik riskeer meestal 1% per trade

Zoals de trade vandaag op Dow Jones, weliswaar demo maar hanteer dezelfde principes. 1% risk (-$150) en gesloten op +$800
Dus op deze trade is de profit factor (Risk:Reward) 1:5,3
Als ik zulke trades pak en ik win maar ⅓ van al mijn trades, dan maak ik onder de streep nog steeds winst door een statistisch voordeel.
Op Forex doe ik meestal 1 tot soms 5 trades per dag. 1% risk per trade, soms pak ik een verlies van 1%, soms een winst van 5% en vaak een winst van 0% (break even) tot 3%
Dat compounded over een periode van een maand kom je tot +1000%
En de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
gise schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:35:
[...]

6 maanden is al een lange termijn?? Ik vind 10 jaar nog een korte termijn investering... Lange termijn is 30 jaar of langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
pirke schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 02:43:
[...]

6 maanden is al een lange termijn?? Ik vind 10 jaar nog een korte termijn investering... Lange termijn is 30 jaar of langer.
Definities van kort/lang zijn helaas niet zwart/wit :). Ik begrijp dat het idee van zijn trading sceptisch wordt bekeken maar geheel onmogelijk is het niet.

Je moet ergens beginnen met een track record, dat geldt voor alle beleggingsstrategieen. Nou vind ik persoonlijk 6 maanden ook geen hele robuuste termijn om conclusies aan te verbinden maar het is in ieder geval een hoopvol begin :).

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Lange vs korte termijn is inderdaad relatief, ik bedoelde vooral, langere termijn. 6 maanden vs 1 week, om aan te geven dat, hoe langere termijn, en hoe groter de sample size, des te meer wordt de "geluk"-factor minder.
Als ik 30 jaar lang, 82% winratio kan behouden, dan is de kans erg klein dat hier enig geluk in zit.
Als ik 1 dag een winratio van 82% heb, dan is de kans zeer groot dat ik een lucky streak had, en ik het geld morgen weer kwijt ben.

@Slava1 de kosten voor het traden van forex?
Op forex trade je met lotsizes, dit is een gestandardiseerde unit voor het traden op forex. voor het openen van een trade heb je geld in je account nodig (uiteraard) en daarmee marge.
Je kan trades openen vanaf 0.01 LOT. voor de makkelijkheid rekenen we even met 1 lot voor de kosten.

Je kan meerdere soorten accounts openen, je kan accounts hebben met alleen spread (verschil tussen bid en ask) en je hebt accounts waarbij je een vaste commissie betaald, en een klein beetje (lagere) spreads.
Ikzelf heb dat laatste (commissie+low spread). Spreads zijn tussen de 0.0 pips en 1.0 pips, en de commissie voor het openen van 1 LOT is $7.
Als je een trade open hebt op één lot, dan betekend dat dat als je bijvoorbeeld long gaat op EURUSD, en deze omhoog gaat van 1.14600 naar 1.14601, dat ik $1 winst heb, dit verschil is 0.1 pips (of één micro-pip)
Als het dus 0.7 pips omhoog gaat, naar 1.14607 en de spread op EURUSD is 0.0 pips, dan staat mijn trade op break-even, alles wat het verder omhoog gaat is winst.

Als ik een profitable trade heb, is deze dus ietes lager, door de commissie er af gaat. als ik een verliezende trade heb, is deze dus iets groter, omdat de comissie erbij komt. Maar hier kan je uiteraard gewoon rekening mee houden en dat incalculeren in je risk management.

Testje, hier onder een video'tje van wat ik eerder zei, een klein accountje en gewoon alles traden wat ik voorbij zie komen voor de fun, om te kijken hoe ver ik kan komen.
Dag 1: Account van $10 naar $30
Dag 2: Account van $30 naar $130
Dag 3: Account van $130 naar $200

Video is van dag 2:
[Video: https://i.imgur.com/5ZYZ0rO.gifv]

Aan de linker kant zie je Pair + Lotsize + entry/exit
Aan de rechterkant zie je blauw: profit, of rood: loss, in USD

De educatieve waarde van die video is nul, maar is alleen om te laten zien dat als je zonder angst om geld te verliezen (want klein bedrag) en gewoon alles traden, je een win ratio van 95%+ (met wat geluk) kan halen. Maar dit is inderdaad niet hoe je slim met je geld om gaat qua investering, vandaar dat ik dit ook zelf alleen maar met een klein bedrag op deze manier doe, voor de fun.

[ Voor 18% gewijzigd door gise op 24-10-2018 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
gise schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:35:
[...]

Interessant (maar nog steeds argwanend/sceptisch).

Wat is je rendement? Win ratio is nogal multi-interpretabel (ik ga er gemakshalve even vanuit dat je flink verlies zou kunnen draaien met positieve win ratio´s).

Was dat een demo account, of met echt (eigen) geld? Met echt geld komen er wat andere aspecten bij kijken.

Mits geen demo account, zou jij het dan aandurven om je trades (alle) te publiceren hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
@gise Ik snap dat het leuk is om te doen, maar als je echt vertrouwen had in je edge en het systeem dan zou je je werk er wel van maken.

Als het zo relatief eenvoudig zou zijn dan zou iedereen het doen, je hebt namelijk nergens in dit systeem een voordeel, dus op een gegeven moment keert de markt zich tegen je, en loopt je bankroll vanzelf leeg.

Je hebt namelijk niet onbeperkte middelen en onbeperkte tijd , dus kan je het alleen toeschrijven aan geluk.
Nogmaals als je een echt systeem hebt met een bewezen statistisch voordeel vertel het ons nadat je merkt dat het niet meer werkt en ga ervoor.

edit : Wellicht leuk om te lezen , A man for all markets van Edward O. Thorpe. Een erg goede wiskundige met veel trial en error ervaring vanuit zijn jeugd. Iemand die als een van de eerste Blackjack systematisch versloeg , uitgebreid onderzoek deed naar verschillende kansspelen en later dezelfde onderzoek aanpak toepaste en uiteindelijk op een manier kwam waarbij hij systematisch geld kon verdienen op de verschillende (geld)markten.

Naast een leuke biografie met ins en outs van zijn leven en onderzoek wordt ook heel duidelijk dat een edge vinden met wat dan ook, in gokken, de markten of waar dan ook vele jaren onderzoek vergt en dan nog heeft het een beperkte houdsbaarheidsdatum.

Ook hij raadt aan om als gewone sterveling ETF's te kopen omdat het in de huidige tijd enorm lastig is om een bewezen edge te bereiken in de markten. Tijd zijn werk laten doen, of heel veel tijd investeren in onderzoek. En het helpt als je daarbij een briljante wetenschapper bent, op wat voor gebied dan ook.

[ Voor 45% gewijzigd door CornermanNL op 24-10-2018 10:45 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Chief schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 03:58:
[...]

Definities van kort/lang zijn helaas niet zwart/wit :). Ik begrijp dat het idee van zijn trading sceptisch wordt bekeken maar geheel onmogelijk is het niet.

Je moet ergens beginnen met een track record, dat geldt voor alle beleggingsstrategieen. Nou vind ik persoonlijk 6 maanden ook geen hele robuuste termijn om conclusies aan te verbinden maar het is in ieder geval een hoopvol begin :).
Nou ja, een onmogelijk begin. Of niet onmogelijk, want in het casino kan je ook 100% rendement halen in 2 minuten, maar wel onmogelijk dat je consistent zulke rendementen haalt. Dat is simpelweg basis wiskunde.

Goed paar vragen van mijn kant dan:
1. Waarom gebruik je blijkbaar allemaal verschillende accounts met verschillende hoeveelheid geld? Waarom niet gewoon 1 account?

2. Waarom wil je uberhaupt met iets anders als Forex beginnen als je daar met jouw systeem zoveel geld mee verdient?

3. Waarom geen inzet die er toe doet. En dan bedoel ik echt niet al je spaargeld, maar als je vertrouwen in je systeem hebt, waarom dan van een tientje 200 euro maken, en niet met 500 euro bijvoorbeeld beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Olaf van der Spek op 24-10-2018 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Sissors schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:34:
[...]

3. Waarom geen inzet die er toe doet. En dan bedoel ik echt niet al je spaargeld, maar als je vertrouwen in je systeem hebt, waarom dan van een tientje 200 euro maken, en niet met 500 euro bijvoorbeeld beginnen?
Dit. Met een demo account en kleingeld ga je heel anders om dan met grote bedragen.

Tot waar de grens van kleingeld (speelgeld) ligt scheelt van persoon tot persoon, 500 euro is voor de meeste portefeuilles hier echt ook nog peanuts. En dat verdien ik netto ook met een dag gewoon werken, met heel wat minder risico (ondanks dat ik ondernemer ben).

Het voordeel van grote bedragen is dat die 7 euro commissie niks meer voorstelt.

Ik zie nog steeds niet in waarom dit niet gewoon gokken is. Dat is geen kritiek, ik probeer te begrijpen waar jij de verschillen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Hoe definieer je een 'win-ratio'? Als je op elke trade net zo lang blijft zitten tot je in de plus staat dan kun je vast een 80%+ win-ratio behalen, maar dat zegt niks als je enorm verlies maakt op de andere 20%. If anything zou ik zeggen dat je te lang in je trades blijft zitten als je ze zo vaak met winst sluit.

Ik denk niet dat de grootte van de account een relevante factor is, zeker niet als we praten over bedragen onder de 10.000 euro. Er is meer dan genoeg liquiditeit in de markt om dat op te vangen. Yes, psychologisch wordt het wat lastiger maar ik denk niet dat daar het verschil zit tussen een winnende en een verliezende strategie - als psychologie de enige reden is dat je strategie niet schaalbaar is dan zijn er genoeg manieren om dat probleem te omzeilen: een neuraal netwerkje, een bot die trades closet op gewenste niveau's, een mental coach, etc.

Een succesvolle trader bij Goldman verdient een paar miljoen per jaar en zo iemand gaat jou nu (tegen betaling is mijn aanname?) even uitleggen hoe je gratis geld kan verdienen? Consider me skeptical .. Als zo iemand werkelijk een idee heeft dat miljoenen op kan leveren, waarom zou hij dat in hemelsnaam met jou gaan delen? Waarom doet hij nu wat hij nu doet?

Er valt vast geld te verdienen met trend-following / technische analyse (je komt er zelfs de Quote mee in als je geluk hebt). Maar thuis in zo'n bucket shop handelen voor $7 per trade lijkt me bij voorbaat gedoemd te mislukken. Afgezien van de handelskosten heb je bij zo'n hut slippage, geen gegarandeerde executie en slechte voorwaarden. Denk dat je met zo'n account aanzienlijke tail risks loopt als er iets geks gebeurt (zoals in 2015).

Je risk management lijkt iig niet helemaal achterlijk. Zou leuk zijn als je je avonturen hier blijft delen - al is dit misschien niet het juiste topic daarvoor.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-09 15:25
Sinds vorige week ergens heb ik bij lynx het probleem dat meerdere fondsen verkeerd zijn flagged voor overtreding van de PRIIPS regels. O.a. het AVIAWRLD fonds kan je niet meer aankopen. Hier heb ik vorige week al contact over opgenomen maar tot op heden is het nog steeds niet opgelost. Via de telefoon is mij o.a. laten weten dat dit bij meerdere fondsen het geval is (sns e.d.) . Dit probleem zou bij hun broker liggen en niet bij hun. Ze zouden het escalated hebben naar hun broker maar dat lijkt niet echt te helpen.

Via de helpdesk is mij verteld dat dit inderdaad verkeerd is maar dat zij het zelf niet kunnen oplossen. Handig zo een broker die niet de baas is over zijn eigen investment systeem. Ze kunnen geen indicatie geven over wanneer het opgelost zou zijn.

Degiro heeft o.a. ook het fonds maar de kosten zijn veel hoger. Anders moet ik maar eens naar het vanguard world (IE) fonds gaan kijken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
Hey mannen en gewoon Bitcoin kopen en 1 tot 5 jaar vasthouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:45
Hoe heeft dat op enige manier te maken met "Beleggen op de beurs in de praktijk"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slava1
ImaPseudonym schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:39:
Hoe heeft dat op enige manier te maken met "Beleggen op de beurs in de praktijk"?
Bitcoin XBTE op de beurs van stockholm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
ImaPseudonym schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:39:
Deze persoon was verdwaald, hij hoort in het [Slowchat] Het grote cryptocurrency slowchat topic #5 thuis. Hilarische thread overigens. Nog meer onzin dan in deze (dat kan niet! Nou, dat kan wel!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
poehee schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:06:
[...]

Deze persoon was verdwaald, hij hoort in het [Slowchat] Het grote cryptocurrency slowchat topic #5 thuis. Hilarische thread overigens. Nog meer onzin dan in deze (dat kan niet! Nou, dat kan wel!).
Wel zieke rendementen gehaald ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
writser schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:04:
Hoe definieer je een 'win-ratio'? Als je op elke trade net zo lang blijft zitten tot je in de plus staat dan kun je vast een 80%+ win-ratio behalen, maar dat zegt niks als je enorm verlies maakt op de andere 20%. If anything zou ik zeggen dat je te lang in je trades blijft zitten als je ze zo vaak met winst sluit.

Ik denk niet dat de grootte van de account een relevante factor is, zeker niet als we praten over bedragen onder de 10.000 euro. Er is meer dan genoeg liquiditeit in de markt om dat op te vangen. Yes, psychologisch wordt het wat lastiger maar ik denk niet dat daar het verschil zit tussen een winnende en een verliezende strategie - als psychologie de enige reden is dat je strategie niet schaalbaar is dan zijn er genoeg manieren om dat probleem te omzeilen: een neuraal netwerkje, een bot die trades closet op gewenste niveau's, een mental coach, etc.

Een succesvolle trader bij Goldman verdient een paar miljoen per jaar en zo iemand gaat jou nu (tegen betaling is mijn aanname?) even uitleggen hoe je gratis geld kan verdienen? Consider me skeptical .. Als zo iemand werkelijk een idee heeft dat miljoenen op kan leveren, waarom zou hij dat in hemelsnaam met jou gaan delen? Waarom doet hij nu wat hij nu doet?

Er valt vast geld te verdienen met trend-following / technische analyse (je komt er zelfs de Quote mee in als je geluk hebt). Maar thuis in zo'n bucket shop handelen voor $7 per trade lijkt me bij voorbaat gedoemd te mislukken. Afgezien van de handelskosten heb je bij zo'n hut slippage, geen gegarandeerde executie en slechte voorwaarden. Denk dat je met zo'n account aanzienlijke tail risks loopt als er iets geks gebeurt (zoals in 2015).

Je risk management lijkt iig niet helemaal achterlijk. Zou leuk zijn als je je avonturen hier blijft delen - al is dit misschien niet het juiste topic daarvoor.
Mijn grote live account is boven de 10k, is begonnen onder de 10k.

Zoals ik eerder aangaf hou ik m'n trades niet net zolang vast totdat deze in profit zitten, elke trade neem ik met 1% risk, dus als SL geraakt wordt ben ik er uit, soms sluit ik wel trades voordat deze hun target raken, targets zijn meestal 1:3 Risk/Reward of hoger, soms sluit ik trades op bijvoorbeeld 1:1, of op break-even.
Als ik 100 trades doe en daarvan 18 trades verlies op 1%, is dit totaal compounded een verlies van -19,6%, maar onder de streep hou ik van 100 trades, als ik deze op 1:1 Risk/Reward pak, +89,05% over.

Ik weet niet wat jij verstaat onder een bucket shop, maar ik trade gewoon bij gerenomeerde en regulated brokers, IC Markets en IG.com. Geen white/grey label market maker, maar ECN/STP accounts met directe toegang tot liquidity providers (A-book, geen B-book)
Slippage is wat dat betreft ook afhankelijk van de pool van liquidity providers, spread is op basis van de hoogste bid en laagste ask van de pool. slippage kan voorkomen, maar dat is vooral bij nieuws events, of als je met lotsizes van 100+ gaat traden, onder de 100 lots zijn er geen slippage problemen.

Die ex-trader van GS verdient inderdaad een paar miljoen per jaar, ik ben hem toevallig een keer tegengekomen en had wat vragen waar hij mij antwoord op kon geven, en daarna is hij verder gegaan met regelmatig een aantal dingen uitleggen. Hij wil mij opleiden zodat ik voor hem een klein accountje kan traden (10-20k) en doet dat met meerdere personen, soort prop firm setup.

Wat je zegt over die flashcrashes, dat klopt, aantal jaar geleden in GBP een flash crash gezien (geen brexit) en ook de flash crash van EURCHF is een beruchte..
Als je kijkt naar alle flash crashes, dan is de grootste tot nu toe 3000 pips geweest, als ik trade op 1% risk, en ik heb een SL die 3000 pips slippage heeft (door geen liquidity fills van de flashcrash) dan verlies ik ongeveer 60% van mijn account, dat zou pijn doen, maar het is wel enkel profit die verdampt.

Ik ben met je eens dat dit niet het juiste topic is om dit alles te delen, ik kwam hier ook alleen om te vragen of hier mensen zijn die indexes traden zoals Dow Jones aangezien ik deze nu dus op Demo trade totdat ik voldoende trackrecord voor mijzelf heb dat ik er geld tegenaan ga smijten.
Sissors schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:34:
[...]

Nou ja, een onmogelijk begin. Of niet onmogelijk, want in het casino kan je ook 100% rendement halen in 2 minuten, maar wel onmogelijk dat je consistent zulke rendementen haalt. Dat is simpelweg basis wiskunde.

Goed paar vragen van mijn kant dan:
1. Waarom gebruik je blijkbaar allemaal verschillende accounts met verschillende hoeveelheid geld? Waarom niet gewoon 1 account?

2. Waarom wil je uberhaupt met iets anders als Forex beginnen als je daar met jouw systeem zoveel geld mee verdient?

1. Ik gebruik voornamelijk verschillende accounts om verschillende strategien gescheiden te houden, hierdoor kan ik afhankelijke statistieken verzamelen over winrate en risk:reward ratio's

2. Puur intresse, Dow Jones wordt al honderden jaren op getrade, foreign exchange market is daarin vergeleken relatief jong, ben met name gefascineerd hoe traders honderd jaar geleden op de DJ aan het traden waren, handmatig charts tekenen (point&figure), tapereading, alles handmatig.

3. Zoals hierboven aangeven, mijn grootste account zit boven de 10k, hier trade ik (relatief gezien) laag risico mee, andere accounts begin ik meestal met $100, en soms dus nog kleinere accountjes om mee te spelen (high risk).

-----

On-topic: gister short genomen op Dow Jones, demo account is nu op $17.200

[ Voor 21% gewijzigd door gise op 25-10-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

gise schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:50:
[...]

On-topic: gister short genomen op Dow Jones, demo account is nu op $17.200
Ik denk dat we hier niks aan hebben. Als je gisteren hier zegt, ik ga short hier, want ik denk dit dat sterk /goed verhaal etc en vandaag terug komt met, kijk, told you, dan is het misschien interessant, achteraf melden van goede resultaten is redelijk nutteloos. Ps. Ik gun het je trouwens allemaal van harte hoor, maar denk dat jouw manier van traden uiteindelijk geen resultaat op gaat leveren op de lange termijn, zeg een jaar ook of 10/20. Mocht het je wel lukken zie ik je in je ferrari wel voorbij cruisen!

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
@Sandyman538 True, gister alleen druk gehad, dus had geen tijd om te posten. Als je kijkt naar m'n post van dinsdag heb ik daarin wel: verwachting/analyse - live entry (en in kleine drawdown) en uitkomst/resultaat, alles live gepost terwijl het gebeurde.
Kan dat alleen niet elke dag doen, en ik ben nog steeds niemand tegen gekomen hier die ook indexes trade waarmee ik eventueel van gedachte zou kunnen wisselen.

[ Voor 9% gewijzigd door gise op 25-10-2018 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:38
DeGiro heeft wat dingen in de overeenkomst aangepast:
https://www.degiro.nl/dat...npassingen_25_10_2018.pdf

Ik heb nu niet heel veel tijd om er doorheen te jakkeren, weet iemand al wat er relevant is voor Index funds beleggers (VWRL / VTI / VXUS)?
Pagina: 1 ... 46 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.