Nou, short gaan voor 5-8 jaar dan. Ps mag ik die glazenbol ook even lenen?
Een spaarrekening heeft een nog lager risico, en waarschijnlijk een hoger rendement (want: niet negatief). In het huidige scenario (zeer lage rente, maar stijgende) zou ik nooit vol instappen in bonds.Galactic schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:24:
Een familielid is in een ver process om een huis te verkopen en wil het geld nu gaan investeren. Het gaat om een bedrag van 270.000 euro. Hij wil dit al helemaal niet op een spaarrekening zetten aangezien je geld dan verdampt. Echter wil hij een minimaal risico.
Daarom zat ik te denken om te belegen in papier uit de US, een fonds met een beperkt risico zoals bijvoorbeeld een iShares Core U.S. Aggregate Bond ETF (die risicoklasse is het meeste risico dat hij wil nemen). MAAR dit is natuurlijk in USD genoteerd. Het valutarisico wil hij liever niet.
Nu weet ik dat er wel wat currecy hedged funds zijn, maar ik begrijp de werking niet helemaal. Iemand een goed artikel wat uit de doeken doet hoe dit werkt? Ik vermoed ook dat de hedging een negatieve invloed heeft op het rendement? Zoals ik het nu begrijp is de kost van het hedged van een laag risico obligatiefonds vaak niet de moeite waard.
USD 3 month LIBOR 2.31%
EUR 3 month LIBOR -0.35%
De hedging zou dus jaarlijks al zeker 1,96% kosten.
En ja, een hedge kost geld, afhankelijk van wat er gehedged wordt. Als dat anders zou zijn zou iedereen z'n geld wel op een Turkse Liradeposito zetten en de boel hedgen.
Simpel, dat bestaat niet. Bij een minimaal risico hoort een minimaal rendement... en een spaarrekening is overigens niet zo slecht. Als je op de beurs iets met een vergelijkbaar risico koopt (lees: kortlopende Nederlandse staatsobligaties) dan heb je in plaats van een marginaal positief rendement gewoon een negatief rendement.Galactic schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:24:
Een familielid is in een ver process om een huis te verkopen en wil het geld nu gaan investeren. Het gaat om een bedrag van 270.000 euro. Hij wil dit al helemaal niet op een spaarrekening zetten aangezien je geld dan verdampt. Echter wil hij een minimaal risico.
Het ligt aan veel meer factoren, huidige inkomen , pensioen plannen etc. Als je het geld de komende jaren nodig hebt voor bijvoorbeeld pensioen aanvulling, spaarrekening en klaar. Wellicht een deel deposito of zoiets. Heeft de beste persoon nog 20+ jaar voordat het geld nodig is dan lekker beleggen.Galactic schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:24:
Daarom zat ik te denken om te belegen in papier uit de US, een fonds met een beperkt risico zoals bijvoorbeeld een iShares Core U.S. Aggregate Bond ETF (die risicoklasse is het meeste risico dat hij wil nemen). MAAR dit is natuurlijk in USD genoteerd. Het valutarisico wil hij liever niet.
Nu weet ik dat er wel wat currecy hedged funds zijn, maar ik begrijp de werking niet helemaal. Iemand een goed artikel wat uit de doeken doet hoe dit werkt? Ik vermoed ook dat de hedging een negatieve invloed heeft op het rendement? Zoals ik het nu begrijp is de kost van het hedged van een laag risico obligatiefonds vaak niet de moeite waard.
USD 3 month LIBOR 2.31%
EUR 3 month LIBOR -0.35%
Het hangt helemaal af van de tijdspanne en andere parameters van het vraagstuk. Laat die persoon nadenken over wat hij/zij wil met zijn leven en wat dat aan geld kost. Bepaal de tijdlijn en kijk wat er dan nuttig kan zijn.
Het advies is dus: afblijven. Lijkt me prima!writser schreef op woensdag 19 september 2018 @ 17:19:
[...]
Dit is een filing van het bedrijf zelf waarin ze (nogmaals) waarschuwen voor sterk tegenvallende resultaten en ook waarschuwen dat de tweede helft van 2018 'challenging' blijft / wordt. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in dit aandeel (jij kennelijk niet) wellicht een interessante update na de enthousiaste writeup van Ardberg eerder in dit topic. Aandeel staat na deze aankondiging verder in de min en handelde vandaag zelfs op 6.60. Ik heb zelf geen positie maar vind het nog steeds een potentieel ideetje voor de portfolio en hou het bedrijf een beetje in de gaten. Ondanks het slechte nieuws begint het wel erg goedkoop te worden ..
You're either part of the solution or you're part of the problem
Sorry, misschien verkeerd verwoord, hij wil een beperkt risico lopen.Hielko schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:01:
[...]
Simpel, dat bestaat niet. Bij een minimaal risico hoort een minimaal rendement... en een spaarrekening is overigens niet zo slecht. Als je op de beurs iets met een vergelijkbaar risico koopt (lees: kortlopende Nederlandse staatsobligaties) dan heb je in plaats van een marginaal positief rendement gewoon een negatief rendement.
Ja hij is nu 52, dus nog wel wat te gaan voor pensioen (ik dacht dat hij op 64 met pensioen zou willen/kunnen). Maar zijn horizon is dus een jaar of 5-8 zou ik zeggen, hij wil in ieder geval dat niet hebben vastzitten tot zijn pensioen. Hij zou al wel tevreden zijn met een 2%.CornermanNL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:17:
[...]
Het ligt aan veel meer factoren, huidige inkomen , pensioen plannen etc. Als je het geld de komende jaren nodig hebt voor bijvoorbeeld pensioen aanvulling, spaarrekening en klaar. Wellicht een deel deposito of zoiets. Heeft de beste persoon nog 20+ jaar voordat het geld nodig is dan lekker beleggen.
Het hangt helemaal af van de tijdspanne en andere parameters van het vraagstuk. Laat die persoon nadenken over wat hij/zij wil met zijn leven en wat dat aan geld kost. Bepaal de tijdlijn en kijk wat er dan nuttig kan zijn.
Dus in principe 12 jaar te gaan nog dan is een lange termijn spaardeposito >10 jaar wel iets wellicht die tikken de 2% net aan momenteel dacht ik. Dan ben je in ieder geval beschermd en heb je je inflatie correctie zo goed als te pakken.Galactic schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:40:
[...]
Sorry, misschien verkeerd verwoord, hij wil een beperkt risico lopen.
[...]
Ja hij is nu 52, dus nog wel wat te gaan voor pensioen (ik dacht dat hij op 64 met pensioen zou willen/kunnen). Maar zijn horizon is dus een jaar of 5-8 zou ik zeggen, hij wil in ieder geval dat niet hebben vastzitten tot zijn pensioen. Hij zou al wel tevreden zijn met een 2%.
Nee, het advies (if any) is: lijkt erg goedkoop, potentieel interessant maar zitten wel wat risico's aan dus doe je eigen due diligence.poehee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:36:
[...]
Het advies is dus: afblijven. Lijkt me prima!
Onvoorstelbaar!
De markt staat nu erg hoog, AEX op 546 punten. Ik zou nu nergens op instappen. Of toch...
Zegt niks. In 2000 stond 'ie boven de 700 punten..Slava1 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:53:
De markt staat nu erg hoog, AEX op 546 punten. Ik zou nu nergens op instappen. Of toch...
Ja, maar was de markt toen niet heel anders als nu?Conono schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:06:
[...]
Zegt niks. In 2000 stond 'ie boven de 700 punten..
En tweede uit interesse, welke van de 25 zie jij/jullie nog verder stijgen en welke gaan afvallen als een KLM toestel dat een duikvlucht maakt?
De AEX is gebaseerd op beurswaarde en notering aan die beurs. Als een bepaald aandeel in trek is, neemt volume toe en stuwt de index omhoog. Toevoegen van Adyen zodra er voldoende verhandelbaar is, zal ook een flinke impact hebben op de AEX.
Ondertussen worden aandelen van de beurs gehaald of naar lokale beurs omgezet.
Oftewel, je kan niet zomaar vergelijken met 10 jaar terug.
Exact. Je kan alleen achteraf vaststellen dat de AEX hoog stondBiLLY_daKid schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:16:
De AEX is gebaseerd op beurswaarde en notering aan die beurs. Als een bepaald aandeel in trek is, neemt volume toe en stuwt de index omhoog. Toevoegen van Adyen zodra er voldoende verhandelbaar is, zal ook een flinke impact hebben op de AEX.
Huidige inflatie wel, ja.CornermanNL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:51:
[...]
Dus in principe 12 jaar te gaan nog dan is een lange termijn spaardeposito >10 jaar wel iets wellicht die tikken de 2% net aan momenteel dacht ik. Dan ben je in ieder geval beschermd en heb je je inflatie correctie zo goed als te pakken.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Klopt ook al is dat wel de doelinflatie tegenwoordig. Het is in ieder geval een mogelijkheid om het geld weg te zetten tegen een laag risico dat wat meer opbrengt dan je spaarrekening. En als je het geld gaat gebruiken is het minder erg om iets meer inflatie te hebben dan als geheel -10% te staan.
Maar ik ben het met je eens, als de inflatie naar 6% schiet is het geen goed idee om het zo vast te zetten.
Ik vind de AEX als beurs om in individuele bedrijven te investeren, weinig interessant.Slava1 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:13:
[...]
Ja, maar was de markt toen niet heel anders als nu?
En tweede uit interesse, welke van de 25 zie jij/jullie nog verder stijgen en welke gaan afvallen als een KLM toestel dat een duikvlucht maakt?
Maar dat geldt voor de meeste Europese bedrijven.
Vooruitzichten zijn vrij mager tov de US bedrijven.
Daarzit veel meer blue chip bedrijven met redelijke dividenduitkeringen en ook veel meer potentieel voor groeibedrijven.
Ik vraag me serieus af hoe zoiets loopt... Je hebt een kwart miljoen en vraagt dan aan 'een familielid' advies over beleggen terwijl je (uiteraard) eigenlijk geen risico wilt lopen. Iets waarvan toch iedereen inmiddels wel weet dat dat niet kan. En dat familielid geeft dan op een forum aan de werking niet te begrijpen etc.Galactic schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:24:
USD 3 month LIBOR 2.31%
EUR 3 month LIBOR -0.35%
Serieus, dan kan je het best even professioneel advies inwinnen als je niet weet wat je doet. Op zich prima om wat te proberen, maar dan moet je beginnen met kleine bedragen en zo ervaring opbouwen.
Kom op man, de man stelt best een goede vraag. Er zijn veel noobs die hier mee lezen waaronder ik zelf ook nog onder val. Ik ben heel benieuwd naar het antwoord op zijn vraag.Aikon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:18:
[...]
Ik vraag me serieus af hoe zoiets loopt... Je hebt een kwart miljoen en vraagt dan aan 'een familielid' advies over beleggen terwijl je (uiteraard) eigenlijk geen risico wilt lopen. Iets waarvan toch iedereen inmiddels wel weet dat dat niet kan. En dat familielid geeft dan op een forum aan de werking niet te begrijpen etc.
Serieus, dan kan je het best even professioneel advies inwinnen als je niet weet wat je doet. Op zich prima om wat te proberen, maar dan moet je beginnen met kleine bedragen en zo ervaring opbouwen.
Kortom goede vraag wat mij betreft
De vraag is ook goed, daar is 't forum ook voor. Ik snap ook lang niet alles natuurlijk, maar probeer dan met een paar honderd euro bijv.. Maar ik snap gewoon serieus niet dat je met dat soort bedragen en blijkbaar onvoldoende kennis geen professioneel advies zou inwinnen, kosten daarvan vallen in het niet.
Heb je wel eens professoneel advies gehad?Aikon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:24:
De vraag is ook goed, daar is 't forum ook voor. Ik snap ook lang niet alles natuurlijk, maar probeer dan met een paar honderd euro bijv.. Maar ik snap gewoon serieus niet dat je met dat soort bedragen en blijkbaar onvoldoende kennis geen professioneel advies zou inwinnen, kosten daarvan vallen in het niet.
Goede kennis van mij wel en dat koste ‘m 3200 euro en het advies was achteraf niet zo best!
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Mede mogelijk gemaakt door de overheid, met een enorm begrotingstekort tot gevolg. Vroeger of later keert de wal het schip: de VS moet saneren of/en de dollar raakt zijn positie als reservemunt kwijt.Blazer Coke schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:11:
[...]
Ik vind de AEX als beurs om in individuele bedrijven te investeren, weinig interessant.
Maar dat geldt voor de meeste Europese bedrijven.
Vooruitzichten zijn vrij mager tov de US bedrijven.
Daarzit veel meer blue chip bedrijven met redelijke dividenduitkeringen en ook veel meer potentieel voor groeibedrijven.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik vind het staatsschuld in de VS zorgwekkend, en had ipv belastingverlaging liever staatschuldsanering gezien.Videopac schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:39:
[...]
Mede mogelijk gemaakt door de overheid, met een enorm begrotingstekort tot gevolg. Vroeger of later keert de wal het schip: de VS moet saneren of/en de dollar raakt zijn positie als reservemunt kwijt.
Maar besef je goed dat de VS er veel beter voor staat dan zeer veel landen in West-Europa.
De ECB drukt geld bij en koopt op, de VS is dat al aan het terugdraaien.
De ECB kan de rente niet verhogen, de VS wel.
De Tech sector is in de VS booming, in Europa is deze vrijwel afwezig.
De UK gaat uit de EU en verzwakt daarmee de EU (en zichzelf).
De euro is ook een zwakkere munt dan de dollar.
De VS heeft nog steeds het machtigste leger.
Europa vergrijst, de VS niet.
Europa is te verdeeld oa door bovenstaande zaken.
Das wel een beetje het probleem. Ik heb de resultaten van een aantal zogenaamde professionele beleggers (incl Evi!) laatst eens bekeken. Strategie en meerjarig resultaat, en die vielen me stuk voor stuk tegen. En daar betaal je dan veel geld voor!HereIsTom schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:49:
[...]
Heb je wel eens professoneel advies gehad?
Goede kennis van mij wel en dat koste ‘m 3200 euro en het advies was achteraf niet zo best!
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik heb hier al is wat eerder over gepost, maar zit de denken of van mijn obligaties een gedeelte af te snoepen voor de Cyber Security ETF.
- ETFS ISE CYBER SEC.GO DZ
- DE000A14ZT85
Dividend is laag, rente hoger, en zelfs verlies op obligaties de laatste twee jaar.
Nadelen: aansluitkosten (2.50 p/j) en transactiekosten (~2.10 per keer)
Daarom wil een grote batch kopen van 1100 euro, zo een 88 stuks.
Risico's in me porto wordt wat groter, aangezien mijn obligaties dan maar 10% van mijn porto zijn i.p.v rond de 22%
Verder me porto zitten de welbekende EM en All World ETF's van Vanguard.
Wat denken jullie?
- DE000A14ZT85
Dividend is laag, rente hoger, en zelfs verlies op obligaties de laatste twee jaar.
Risico's in me porto wordt wat groter, aangezien mijn obligaties dan maar 10% van mijn porto zijn i.p.v rond de 22%
Wat denken jullie?
[ Voor 17% gewijzigd door Paul.tjuh1986 op 21-09-2018 06:51 ]
Ik denk dat jij je gewoon aan je meerjarenplan moet houden. Koersschommelingen moet je nooit invloed laten hebben op je lange termijn filosofie.
Dan wil je nu, after the fact, gaan reageren door een reeds gedaalde investering te verkopen en te herbeleggen in een reeds gestegen investering. Die obligaties trekken wel weer bij. En laat dat nou precies op het moment zijn dat die ander gaat dalen. Dat ga je ook niet kunnen timen.
Dus over 4 jaar sta je hier weer? Met de vraag dat je overweegt om je cyber te ruilen voor obligaties. Weer after the fact.
Daarom......maak een plan en blijf erbij!
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Zit zeker wat in wat jij zegt, maar het is ook zo dat ik de CS ETF zie zitten.Panzer_V schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:03:
[...]
Ik denk dat jij je gewoon aan je meerjarenplan moet houden. Koersschommelingen moet je nooit invloed laten hebben op je lange termijn filosofie.
Dan wil je nu, after the fact, gaan reageren door een reeds gedaalde investering te verkopen en te herbeleggen in een reeds gestegen investering. Die obligaties trekken wel weer bij. En laat dat nou precies op het moment zijn dat die ander gaat dalen. Dat ga je ook niet kunnen timen.
Dus over 4 jaar sta je hier weer? Met de vraag dat je overweegt om je cyber te ruilen voor obligaties. Weer after the fact.
Daarom......maak een plan en blijf erbij!
Ik stort elke maand wat bij, en ga ze uiteindelijk wel pakken. Nadeel is dat ik dan meer transactiekosten genereer.
Kan het ook dus andersom doen, nu CS ETF's pakken in one go, daarna elke maand iShares Core Euro Corporate Bond UETF terug pakken.
Uit mijn hoofd zit Ishares in de "scope" van De Giro, dus geen transactiekosten.
Persoonlijk laat ik zaken als transactiekosten niet meewegen als het gaat om de volgorde waarin ik mijn geld beleg. Ik volg zelf gewoon mijn plan en blijf daarbij.Paul.tjuh1986 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:15:
Kan het ook dus andersom doen, nu CS ETF's pakken in one go, daarna elke maand iShares Core Euro Corporate Bond UETF terug pakken.
Uit mijn hoofd zit Ishares in de "scope" van De Giro, dus geen transactiekosten.
Mijn advies: houdt de bonds en koop die CS dingen maandelijks bij.
Houdt er wel rekening mee dat hiermee het percentage bonds in je portefeuille gaat afnemen. Oftewel, je zult ook maandelijks een plukje bonds bij moeten kopen om op hetzelfde percentage bonds binnen de portefeuille te blijven.
Overigens.....wat vind je zo bijzonder aan die CS ETF dat je daar 10% van je portefeuille in wilt stoppen? De tien grootste beleggingen in deze ETF zijn al goed voor 40% van dat ding??!!
Daarnaast zal het gros van deze bedrijven ook al in de allworld ETF zitten die je hebt.
Kortom, je wilt 4 a 5% van je portefeuille stoppen in 10 zeer volatiele bedrijven die in een volatiele onvolwassen markt opereren??
Ik heb er zo mijn bedenkingen bij en vind die CS ETF maar een hype dingetje....
[ Voor 23% gewijzigd door Panzer_V op 21-09-2018 07:43 ]
https://www.bnr.nl/podcas...nezen-zijn-uitgetarifeerdChina moet oppassen: de VS is nog lang niet door hun sanctiemogelijkheden heen. De Amerikaanse financiële markten zijn belangrijk voor China: er staan nogal wat Chinese bedrijven genoteerd aan de Amerikaanse beurs. Die kwamen destijds de beurs op, omdat toezichthouder SEC 'de andere kant op keek'. Van hun cijfers klopte natuurlijk helemaal niks, maar de VS wilde graag zaken doen met China. En als de SEC die Chinese bedrijven net zo gaat behandelen als Amerikaanse bedrijven belooft dat 'niet veel goeds voor die Chinese bedrijven'.
https://www.washingtonpos...story.html??noredirect=on
Hoe schatten jullie het risico in dat de Amerikaanse regering daadwerkelijk Chinese bedrijven gaat doorlichten of zelfs van de beurs gaat halen? Ik heb zelf wel wat in Chinese tech zitten, en nog eens 20% of meer eraf zou wel zachtgezegd vervelend zijn .
Precies. Bovendien heeft dat ding jaarlijkse beheerskosten van 0.75%. Je hebt net je portfolio op een rationale manier opgebouwd met zo laag mogelijke jaarlijkse kosten en nu wil je ineens van je plan afstappen, zoals ik lees omdat:Panzer_V schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:37:
[...]
Kortom, je wilt 4 a 5% van je portefeuille stoppen in 10 zeer volatiele bedrijven die in een volatiele onvolwassen markt opereren??
1. Je een beetje verlies hebt gemaakt met je bond ETF's.
2. Je de CS ETF 'ziet zitten' en de lange termijn grafiekjes van CyberArk en Fortinet omhoog gaan.
3. Je doet zelf wat projecten in cyber security.
Punt 1 en 2 zijn gebaseerd op emoties (voelt slecht om geld te verliezen, voelt slecht om aandelen die je niet bezit omhoog te zien gaan) en niet op daadwerkelijke analyse van de onderliggende bedrijven van de ETF (hoe zijn ze gewaardeerd: duur, goedkoop, hoe ziet de balans er uit, cashflow, etc.) dus zijn geen redenen om van je strategie af te stappen. Punt 3 is zelf een reden om dat niet te doen: als je al in de IT / cybersecurity werkt zou ik juist geen aandelen in die sector kopen: als de hele IT sector door het putje gaat ben je zowel je baan als je spaargeld kwijt.
Ik zou lekker wegblijven bij die ETF. Mocht je toch willen instappen, hou dan in je achterhoofd dat je met een deel van je geld lekker aan het gokken / klootviolen bent (niemand die dat verbiedt!) maar houd jezelf niet voor dat die ETF deel is van een uitgekiende beleggingsstrategie.
Onvoorstelbaar!
We zitten niet op dezelfde lijn. Ik vroeg een artikel waarin meer gedetailleerd in uitgelegd wordt hoe heding van een fonds in vreemde valuta werkt. Ik vraag hier geen advies over welk product te kopen, daar heb ik zelf meer dan genoeg verstand van.Aikon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:18:
[...]
Ik vraag me serieus af hoe zoiets loopt... Je hebt een kwart miljoen en vraagt dan aan 'een familielid' advies over beleggen terwijl je (uiteraard) eigenlijk geen risico wilt lopen. Iets waarvan toch iedereen inmiddels wel weet dat dat niet kan. En dat familielid geeft dan op een forum aan de werking niet te begrijpen etc.
Een hele hoop Chinese bedrijven hebben geen daadwerkelijke waarde en zitten vol met schulden. De ergste daarvan zijn er misschien wel uit geshort inmiddels , dat weet ik niet.HallonRubus schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:26:
[...]
https://www.bnr.nl/podcas...nezen-zijn-uitgetarifeerd
Hoe schatten jullie het risico in dat de Amerikaanse regering daadwerkelijk Chinese bedrijven gaat doorlichten of zelfs van de beurs gaat halen? Ik heb zelf wel wat in Chinese tech zitten, en nog eens 20% of meer eraf zou wel zachtgezegd vervelend zijn .
Maar over het algemeen is het rommel. Als je nu 20% in de min staat en je wil niet nog 20% verliezen. Dan zou ik nu uitstappen. Verlies nemen hoort erbij en is belangrijker dan winstnemen.
De positie die 20% in de min stond (JD.com) heb ik al eerder verkocht. Het slaat ook nergens op dat die bedrijven geen waarde hebben, denk je echt dat Tencent met Wechat met een miljard gebruikers geen omzet draait, of dat Alibaba met hun dominante positie op verkoop van vrijwel alles uit China niks verdient.CornermanNL schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:06:
[...]
Een hele hoop Chinese bedrijven hebben geen daadwerkelijke waarde en zitten vol met schulden. De ergste daarvan zijn er misschien wel uit geshort inmiddels , dat weet ik niet.
Maar over het algemeen is het rommel. Als je nu 20% in de min staat en je wil niet nog 20% verliezen. Dan zou ik nu uitstappen. Verlies nemen hoort erbij en is belangrijker dan winstnemen.
Het gaat mij er ook niet om of een ander de huidige waardering onzin vindt of niet, maar meer om de politiek eromheen.
Onder Trump?: Groot.HallonRubus schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:26:
[...]
https://www.bnr.nl/podcas...nezen-zijn-uitgetarifeerd
Zijn handelsembargo is ook voornamelijk op China gericht.
Verder vind ik China een gemanipuleerde markt met dito cijfers, en investeer ik er niet bewust in, buiten mijn ww fondsen.
Veel van de bedrijven die genoteerd zijn in Amerika was het overgrote merendeel , wellicht niet de bedrijven waar jij inzit (ik had geen lijst gezien in je post), was opgepropt met schulden en dubieuze boekhoudpraktijken en feitelijk waardeloos.HallonRubus schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:48:
[...]
De positie die 20% in de min stond (JD.com) heb ik al eerder verkocht. Het slaat ook nergens op dat die bedrijven geen waarde hebben, denk je echt dat Tencent met Wechat met een miljard gebruikers geen omzet draait, of dat Alibaba met hun dominante positie op verkoop van vrijwel alles uit China niks verdient.
Het gaat mij er ook niet om of een ander de huidige waardering onzin vindt of niet, maar meer om de politiek eromheen.
De politiek er omheen is niet eens zo boeiend, zeker niet als de waarderingen voor de politieke turbulentie in orde waren. Dan zou het een koopkans zijn. Alibaba en Tencent als bedrijven kunnen prima zijn , ik heb ze nooit bekeken. Maar als ze dominant zijn en geld verdienen zou je juist moeten bijkopen bij 20 of meer procent , dan zijn ze sterk in de aanbieding. Op de plank en wachten maar. Juist op termijn komt het dan weer goed.
Dan zou ik zeker niet verkopen.
Galactic schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:24:Nu weet ik dat er wel wat currecy hedged funds zijn, maar ik begrijp de werking niet helemaal. Iemand een goed artikel wat uit de doeken doet hoe dit werkt? Ik vermoed ook dat de hedging een negatieve invloed heeft op het rendement? Zoals ik het nu begrijp is de kost van het hedged van een laag risico obligatiefonds vaak niet de moeite waard.
USD 3 month LIBOR 2.31%
EUR 3 month LIBOR -0.35%
Even een zure reactie: als je werkelijk denkt dat het hedgen van de euro/dollar 1.96% procent op jaarbasis kost (eigenlijk 2.66% volgens je voorbeeld: je vergeet het minteken) dan vraag ik me af of je 'meer dan genoeg verstand' hebt om het juiste product uit te kiezen waar je familie even 3 ton in gaat parkeren.Ik vraag hier geen advies over welk product te kopen, daar heb ik zelf meer dan genoeg verstand van.
Het hedgen van de Turkse lire kost ook 20% op jaarbasis volgens jou? Dan wissel ik vandaag mijn lire's in voor euro's, geef ik je volgend jaar 80% van die euro's en steek ik de overige 20% in eigen zak. Snel verdiend! Zo werkt het natuurlijk niet. Als je valuta hedged dan hou je rekening met de rentestand. Als de rente in Turkije 20% is en de wisselkoers is momenteel 7.38 dan prijs je al in dat de wisselkoers over een jaar 8.86 is. Een andere wisselkoers kun je arbitreren.
En, zoals andere posters al aangaven, rendement zonder risico bestaat niet. Nederlandse staatsobligaties leveren niks op, dan moet je niet denken dat je met wat slimme trucjes ineens zonder risico een paar procent op jaarbasis kan verdienen op je euro's. Als je familie geen risico wil lopen laat ze het bedrag lekker verspreiden over een aantal spaarrekeningen. Kom dan niet aanzetten met een currency hedged product vol buitenlandse bedrijfsobligaties waarvan je zelf niet precies weet hoe het werkt. Sowieso is het gevaarlijk om je familie voor zulke bedragen aan 'advies' te geven, want als het niet uitpakt zoals gehoopt dan worden de familie-uitjes er potentieel niet gezelliger op
Als ze weinig risico willen nemen kun je ook voorstellen om 90% van het bedrag op de spaarrekening te zetten en 10% in aandelen te beleggen. Een simpelere oplossing, en als het dan een keer in de min staat kun je zeggen: "tja, kan gebeuren".
Onvoorstelbaar!
Dus goud toevoegen aan het portfolio?Videopac schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:39:
[...]
Mede mogelijk gemaakt door de overheid, met een enorm begrotingstekort tot gevolg. Vroeger of later keert de wal het schip: de VS moet saneren of/en de dollar raakt zijn positie als reservemunt kwijt.
Dat is een boel geld in fee`s. Dit houdt mij ook tegen om van crypto beleggen gedeeltelijk naar regulier beleggen te gaan, elke handeling is zo duurPaul.tjuh1986 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 06:49:
Ik heb hier al is wat eerder over gepost, maar zit de denken of van mijn obligaties een gedeelte af te snoepen voor de Cyber Security ETF.
- DE000A14ZT85
Wat denken jullie?

Kernselectie van DeGiro is gewoon gratis aankopen/verkopen eens per maand. Je kosten zijn dan ontzettend laag.Slava1 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:17:
[...]
Dat is een boel geld in fee`s. Dit houdt mij ook tegen om van crypto beleggen gedeeltelijk naar regulier beleggen te gaan, elke handeling is zo duur
Daarnaast is crypto geen beleggen maar speculeren, dat zou ik niet gaan vergelijken.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Voor 99% zeker waar. Maar Ripple en Bitcoin zijn gewoon no brainers. Dit gold ook voor Ethereum in de ICO en toen het enkele dollars waard was.Tsurany schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 00:11:
[...]
Kernselectie van DeGiro is gewoon gratis aankopen/verkopen eens per maand. Je kosten zijn dan ontzettend laag.
Daarnaast is crypto geen beleggen maar speculeren, dat zou ik niet gaan vergelijken.
De rest zijn Sjhiiiit coins
Vraagje, die kernselectie, krijg je dan ook dividend of is het alleen maar een koers tracker?
[ Voor 8% gewijzigd door Slava1 op 22-09-2018 00:23 ]
Het is speculeren. Genoeg mensen die tonnen hebben verloren met Bitcoin en Ethereum terwijl iedereen riep dat Bitcoin naar de 50k of 250k zou gaan.Slava1 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 00:22:
[...]
Voor 99% zeker waar. Maar Ripple en Bitcoin zijn gewoon no brainers. Dit gold ook voor Ethereum in de ICO en toen het enkele dollars waard was.
De rest zijn Sjhiiiit coins
Dat kan uitgekeerd worden. De vraag is echter of je dat wilt.Vraagje, die kernselectie, krijg je dan ook dividend of is het alleen maar een koers tracker?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Sja als je laat ben in gestapt was het speculeren. Maar toen ik Ethereum kocht voor 2 dollar en Ripple voor 0.005xxx Dollar cent (ja dat zijn 2 nullen na de punt) was het een no brainer en een belegging althans voor mij.Tsurany schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 00:26:
[...]
Het is speculeren. Genoeg mensen die tonnen hebben verloren met Bitcoin en Ethereum terwijl iedereen riep dat Bitcoin naar de 50k of 250k zou gaan.
[...]
Dat kan uitgekeerd worden. De vraag is echter of je dat wilt.
(75% verkocht tijden de bubbel)
-------------
Dividend niet uitkeren dus, auto her investeren?
Ik vind van wel, ja.
Sowieso: als je een grote portefeuille hebt (zoals die 300.000 euro van hierboven) is het vanwege difersificatie aan te raden.
Als je verliest in het casino was het gokken. Maar toen ik op het juiste moment op 18 had ingezet was het een no brainer en een belegging althans voor mij.Slava1 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 00:33:
[...]
Sja als je laat ben in gestapt was het speculeren. Maar toen ik Ethereum kocht voor 2 dollar en Ripple voor 0.005xxx Dollar cent (ja dat zijn 2 nullen na de punt) was het een no brainer en een belegging althans voor mij.
(75% verkocht tijden de bubbel)
-------------

Alleen achteraf kan je zeggen dat je de juiste keuze op het juiste moment hebt gemaakt. Investeren in cryptocurrencies blijft echter speculatie, ook al heb je nu toevallig geluk gehad. Bij cryptocurrencies bestaat er geen onderliggende waarde, waardoor de koers per definitie wordt bepaald door speculatie. Speculatie betekent overigens niet dat winst onmogelijk is.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 22-09-2018 08:20 ]
Ik ben aan het kijken naar LCWD. (Lyxor Core MSCI world)
Heeft een TER van 0.12%,
VWRL Vanguard all world heeft een TER van 0.25%
LCWD is echter niet gratis en genoteerd aan de Franse beurs, dus ieder jaar €2.50.
Plus het heeft "maar" 1632 stocks, VWRL heeft 3200 stocks.
(LCWD heeft tevens geen emerging markets)
Als je buy and hold doet is LCWD wel goedkoper vanaf € 2000 belegd.
Wat denken jullie?
Heeft een TER van 0.12%,
LCWD is echter niet gratis en genoteerd aan de Franse beurs, dus ieder jaar €2.50.
Wat denken jullie?
Dit dus.Zr40 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 08:16:
[...]
Als je verliest in het casino was het gokken. Maar toen ik op het juiste moment op 18 had ingezet was het een no brainer en een belegging althans voor mij.
Alleen achteraf kan je zeggen dat je de juiste keuze op het juiste moment hebt gemaakt. Investeren in cryptocurrencies blijft echter speculatie, ook al heb je nu toevallig geluk gehad. Bij cryptocurrencies bestaat er geen onderliggende waarde, waardoor de koers per definitie wordt bepaald door speculatie. Speculatie betekent overigens niet dat winst onmogelijk is.
Mensen halen investeren en gokken te veel door elkaar. Een investering levert elke maand/kwartaal/jaar rendement op in de vorm van cashflow. De onderliggende waarde is ondergeschikt, het enige dat echt telt is return on investment.
In dat licht is goud dus geen investering maar een speculatie. Al weet je dat vrij zeker dat het gemiddeld grofweg de inflatie zal volgen, maar al hou je het 30 jaar in de kluis, je kan er pas een boterham van eten als je het verkoopt.
Zelfs over de groeiaandelen kun je betwisten of dat echt investeringen zijn. Je krijgt pas return bij verkoop. Het grote verschil met goud is dat ze actief proberen om meer waard te worden. Al kan dat ook mislukken en gaan ze failliet.
Crypto is het dieptepunt. Het heeft geen onderliggende waarde en is ook nog eens enorm slecht voor het milieu: bitcoin verbruikt meer stroom dan heel Nederland bij elkaar. Beleg dan in olie of ontbossing, dat is gezonder voor onze planeet...
1632 of 3200 stocks is geneuzel in de marge. Die extra 1600 stocks zijn waarschijnlijk maar 1% van de waarde van de ETF. De aandelen zijn namelijk altijd gewogen. Apple, Amazon en Alphabet zijn waarschijnlijk meer dan 5%, in plaats van 3/1632 of 3/3200.Unif schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:58:
Heeft een TER van 0.12%,
Wat denken jullie?
Je hebt al berekend hoeveel je moet investeren om de LCWD goedkoper te maken. Dus daar heb je je antwoord.
Geld ook voor de meeste beleggingen.Zr40 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 08:16:
[...]
Alleen achteraf kan je zeggen dat je de juiste keuze op het juiste moment hebt gemaakt. Investeren in cryptocurrencies blijft echter speculatie, ook al heb je nu toevallig geluk gehad.
Klopt. Maar, bij Ripple zeker wel! Ripple het bedrijf achter xrp heeft zeker marktwaarde, of zoals ik het noem "markt meerwaarde". Ze gaan internationale betalingen voor bijvoorbeeld een twee tal grote banken in Dubai regelen. Dit is dus echt toegevoegde waarde en toch een crypto belegging.Bij cryptocurrencies bestaat er geen onderliggende waarde, waardoor de koers per definitie wordt bepaald door speculatie. Speculatie betekent overigens niet dat winst onmogelijk is.
Bitcoin heeft ook marktwaarde, 114 miljard marktwaarde, uniek product en iedereen gebruikt het om te traden.
Ik ben in Februari 2012 in de Bitcoin gestapt omdat ik zag dat dit super veel potentie had, erg vroeg dus en zeker geen fanboy van de laatste anderhalf jaar die toevallig geluk had
Ah, snap hem, ja dat klikt plausibel.pirke schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:49:
[...]
Dit dus.
Mensen halen investeren en gokken te veel door elkaar. Een investering levert elke maand/kwartaal/jaar rendement op in de vorm van cashflow. De onderliggende waarde is ondergeschikt, het enige dat echt telt is return on investment.
In dat licht is goud dus geen investering maar een speculatie. Al weet je dat vrij zeker dat het gemiddeld grofweg de inflatie zal volgen, maar al hou je het 30 jaar in de kluis, je kan er pas een boterham van eten als je het verkoopt.
Ripple is een goed voorbeeld van een crypto met onderliggende waarde en wordt niet gemined.Crypto is het dieptepunt. Het heeft geen onderliggende waarde en is ook nog eens enorm slecht voor het milieu
Ja, goed punt. Veel crypto gebruiken veel stroom, maar SWIFT bijvoorbeeld is 1 van de bedrijven die internationale betalingen afgehandeld hebben ziek grote datacenters. Het zelfde geld voor banken. Gelukkig zit crypto nog in de begin jaren qua ontwikkeling, er word gewerkt aan een betere fork(update) van Bitcoin die veel minder zal verbruiken.Bitcoin verbruikt meer stroom dan heel Nederland bij elkaar.
Nog een kleine opmerking meeste grote miners zitten naast een natuurlijk bron van energie, zoals bijv Genesis Mining op IJsland. Dit heeft dus veel minder impact op de natuur gelukkig. Maar inderdaad toch moet het verbruik naar beneden, zo kan het niet blijven.
Zoals je zelf al zegt zijn VWRL en LCWD niet helemaal 1:1 te vergelijken omdat VWRL wel emerging markets heeft en LCWD niet. Hoe die 0.13% extra TER van VWRL zich verhoudt tot een mogelijk extra rendement vanwege emerging markets weet ik niet, dat is natuurlijk koffiedik kijken.Unif schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:58:
Heeft een TER van 0.12%,
Wat denken jullie?
LCWD is wél goed te vergelijken met IWDA, en dan is die 0.12% TER vs 0.20% TER een fraaie stap vooruit.
Visa heeft ook grote datacenters, en kan 40.000 transacties per seconde verwerken, ipv 7... De hoeveelheid stroom voor 1 bitcoin transactie staat gelijk aan 10 dagen stroom voor 1 heel huishouden. Dat is absurd. En als die miners er niet waren dan ging die groene stroom naar huishoudens ipv naar speculatieve transacties.Slava1 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:34:
[...]
Ah, snap hem, ja dat klikt plausibel.
[...]
Ripple is een goed voorbeeld van een crypto met onderliggende waarde en wordt niet gemined.
[...]
Ja, goed punt. Veel crypto gebruiken veel stroom, maar SWIFT bijvoorbeeld is 1 van de bedrijven die internationale betalingen afgehandeld hebben ziek grote datacenters. Het zelfde geld voor banken. Gelukkig zit crypto nog in de begin jaren qua ontwikkeling, er word gewerkt aan een betere fork(update) van Bitcoin die veel minder zal verbruiken.
Nog een kleine opmerking meeste grote miners zitten naast een natuurlijk bron van energie, zoals bijv Genesis Mining op IJsland. Dit heeft dus veel minder impact op de natuur gelukkig. Maar inderdaad toch moet het verbruik naar beneden, zo kan het niet blijven.
Nederland heeft veel grote zware industrie, grote datacenters, noem het maar op. Bitcoin kost meer dan alles van Nederland bij elkaar. Ik hou van onze planeet, en ik hou niet van speculeren, twee goede redenen om niet aan bitcoin mee te doen
@Unif LCWD is wel een heel jong fonds met kleine omvang, dat betekent vaak lage liquiditeit en hoge spreads, dus aankoopkosten. Wat betreft de lopende kosten moet je ook naar het dividendlek kijken, met name wat via de VS weglekt omdat dat 60% van de index is. LCWD is een Luxemburgs fonds, heeft dus geen verdragstarief met de VS en betaalt de standaard 30% dividendbelasting. Bijvoorbeeld Nederlandse en Ierse fondsen betalen 15%.Rhemme schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:36:
[...]
Zoals je zelf al zegt zijn VWRL en LCWD niet helemaal 1:1 te vergelijken omdat VWRL wel emerging markets heeft en LCWD niet. Hoe die 0.13% extra TER van VWRL zich verhoudt tot een mogelijk extra rendement vanwege emerging markets weet ik niet, dat is natuurlijk koffiedik kijken.
LCWD is wél goed te vergelijken met IWDA, en dan is die 0.12% TER vs 0.20% TER een fraaie stap vooruit.
Dividendrendement uit de VS ligt ongeveer tussen de 1.6 en 2%. LCDW betaalt dus 15% meer belasting voor 60% van het fonds. Tov Ierland/IWDA dus 0.14 tot 0.18% extra kosten op jaarbasis voor alleen het VS deel. Nederland/AVIAW is nog 2x goedkoper dan dat. Om precies dezelfde index te volgen!
offtopic:
Gaat het weer over dividendbelasting..
Gaat het weer over dividendbelasting..
Ook de publieke omroep NOS voedt de FUD door de BIS aan te halen.

De media-aandacht ivm 10 jaar Lehman. zet je wel aan het denken over goede mogelijkheden en manieren om geld te maken als de markt (pijlsnel) naar beneden gaat.Waarschuwing voor turbulentie op financiële markten.
VANDAAG, 19:59
De financiële markten moeten zich voorbereiden op een turbulente periode. Die waarschuwing geeft het hoofd van de Bank voor Internationale Samenwerkingen (BIS) af, een overkoepelende instelling van nationale centrale banken.
Tien jaar na het faillissement van de Amerikaanse bank Lehman Brothers en het ontstaan van de kredietcrisis, vergelijkt directeur Claudio Borio de huidige toestand van de financiële markten met die van een patiënt die van een zwaar medicijn afkomt.
Heftige koersbewegingen zijn dan ook "vroeg of laat" waarschijnlijk, zo zegt hij in het BIS-kwartaalverslag. En die bewegingen zijn niet eenvoudig op te lossen door banken als de Europese Centrale Bank of de Amerikaanse Federal Reserve.
Lenen te makkelijk
"Ironisch genoeg was de enorme schuldenberg het hart van de crisis. En nu hebben we nog veel meer schulden", zegt Borio. Experts van de bank zeggen dat de schuldenberg te groot is en het nog steeds veel te makkelijk is om geld te lenen. Vooral opkomende landen als Brazilië, India en Turkije hebben een grote dollarschuld en die is sinds de financiële crisis alleen maar toegenomen. Hun economieën hebben veel last van de relatief sterke dollar.
De BIS heeft in het rapport bekeken welke belangen banken hebben in Turkije. Door de val van de Turkse munt, de lira, staat het land financieel onder druk. Buitenlandse banken hadden voor 223 miljard dollar aan leningen, effecten en andere bezittingen uitstaan in Turkije.
Ook andere ontwikkelingen maken heftige koersbewegingen waarschijnlijk. Zo zijn de VS en China, de twee grootste economieën ter wereld, verwikkeld in een handelsoorlog en stopt de Europese Centrale Bank eind dit jaar met het opkopen van overheidsleningen. Sinds maart 2015 stak de ECB ruim 2400 miljard euro in de economie.
[ Voor 3% gewijzigd door 3x3 op 23-09-2018 22:07 ]
| live and give like no one else |
Bedoel je short gaan, of juist long als je denkt dat het weer omhoog gaat?3x3 schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:06:
[Afbeelding]
[...]
De media-aandacht ivm 10 jaar Lehman. zet je wel aan het denken over goede mogelijkheden en manieren om geld te maken als de markt (pijlsnel) naar beneden gaat.
Klinkt erg timing kritisch
Ctrl+k
Bitcoin is nog in ontwikkeling, over een tijdje kan het evenveel transacties per seconden aan.pirke schreef op zondag 23 september 2018 @ 20:09:
[...]
Visa heeft ook grote datacenters, en kan 40.000 transacties per seconde verwerken, ipv 7... De hoeveelheid stroom voor 1 bitcoin transactie staat gelijk aan 10 dagen stroom voor 1 heel huishouden. Dat is absurd. En als die miners er niet waren dan ging die groene stroom naar huishoudens ipv naar speculatieve transacties.
Nederland heeft veel grote zware industrie, grote datacenters, noem het maar op. Bitcoin kost meer dan alles van Nederland bij elkaar. Ik hou van onze planeet, en ik hou niet van speculeren, twee goede redenen om niet aan bitcoin mee te doen
Echter Ripple kan 50k tx per sec verwerken, je kan daar eens naar kijken.
[ Voor 81% gewijzigd door Rukapul op 27-09-2018 10:36 ]
You're either part of the solution or you're part of the problem
Dit is het beleggingstopic. Als je wil discussiëren over de gebreken / fantastische mogelijkheden van Ripple, Bitcoin en weet ik veel wat: daar is een speciaal forum voor opgericht.
Onvoorstelbaar!
Flow Traders als hedge? Is wel iets waar ik zelf aan zit te denken. Zelf geloof ik niet in die crashroepers, natuurlijk komt het een keer en als je geen tijdsspanne noemt kan je altijd je gelijk claimen. Ik durf hem ook wel aan dat we binnen nu en 20 jaar een nieuwe depressie/crisis krijgen. Ik zit wel te dubben om een kleine positie (<3% van totale beleggingen) in Flow Traders te nemen om rendement te pakken bij volatiliteit. Persoonlijk zie ik Flow Traders niet als gok op een sterke daling (market timing) omdat het bedrijf momenteel ook gewoon winst maakt en dividend uitkeert. Short gaan of goud/Bitcoin zie ik wel als market timing omdat je daarbij gewoon niet weet wat het gaat doen.3x3 schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:06:
[Afbeelding]
[...]
De media-aandacht ivm 10 jaar Lehman. zet je wel aan het denken over goede mogelijkheden en manieren om geld te maken als de markt (pijlsnel) naar beneden gaat.
Het probleem van Flow Traders is momenteel voor mij is dat ik hun producten/diensten niet 100% begrijp en het feitelijk een financiële instelling is. Ik heb een ongeschreven regel geen financiële clubs (met uitzondering van Berkshire Hathaway) in mijn portefeuille op te nemen, al is dat meer bedoeld voor banken
Panzer_V schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:37:
[...]
Persoonlijk laat ik zaken als transactiekosten niet meewegen als het gaat om de volgorde waarin ik mijn geld beleg. Ik volg zelf gewoon mijn plan en blijf daarbij.
Mijn advies: houdt de bonds en koop die CS dingen maandelijks bij.
Houdt er wel rekening mee dat hiermee het percentage bonds in je portefeuille gaat afnemen. Oftewel, je zult ook maandelijks een plukje bonds bij moeten kopen om op hetzelfde percentage bonds binnen de portefeuille te blijven.
Overigens.....wat vind je zo bijzonder aan die CS ETF dat je daar 10% van je portefeuille in wilt stoppen? De tien grootste beleggingen in deze ETF zijn al goed voor 40% van dat ding??!!
Daarnaast zal het gros van deze bedrijven ook al in de allworld ETF zitten die je hebt.
Ik heb wel verder gekeken dan alleen die drie punten. Een 10% van je porto aan "volatiliteit" aandelen kan in mijn geval niet veel kwaad.writser schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:43:
[...]
Precies. Bovendien heeft dat ding jaarlijkse beheerskosten van 0.75%. Je hebt net je portfolio op een rationale manier opgebouwd met zo laag mogelijke jaarlijkse kosten en nu wil je ineens van je plan afstappen, zoals ik lees omdat:
1. Je een beetje verlies hebt gemaakt met je bond ETF's.
2. Je de CS ETF 'ziet zitten' en de lange termijn grafiekjes van CyberArk en Fortinet omhoog gaan.
3. Je doet zelf wat projecten in cyber security.
Punt 1 en 2 zijn gebaseerd op emoties (voelt slecht om geld te verliezen, voelt slecht om aandelen die je niet bezit omhoog te zien gaan) en niet op daadwerkelijke analyse van de onderliggende bedrijven van de ETF (hoe zijn ze gewaardeerd: duur, goedkoop, hoe ziet de balans er uit, cashflow, etc.) dus zijn geen redenen om van je strategie af te stappen. Punt 3 is zelf een reden om dat niet te doen: als je al in de IT / cybersecurity werkt zou ik juist geen aandelen in die sector kopen: als de hele IT sector door het putje gaat ben je zowel je baan als je spaargeld kwijt.
Ik zou lekker wegblijven bij die ETF. Mocht je toch willen instappen, hou dan in je achterhoofd dat je met een deel van je geld lekker aan het gokken / klootviolen bent (niemand die dat verbiedt!) maar houd jezelf niet voor dat die ETF deel is van een uitgekiende beleggingsstrategie.
Maar gelijk heb je, CS ETF is volatiel inderdaad, maar wat niet mbt (ETF) aandelen? Ook VWRL, VFEM of wat dan ook. Vooral de laaste drie maande sta je zelfs op verlies.
Maar na jullie advies heb ik wel opnieuw naar me balans van me portefeuille gekeken, en kwam wel tot de conclusie dat bonds wat laag was. Zal deze eerste wat aanvullen vooraleer ik verder mijn ETF "aandelen" ga aanvullen
Ik zie bij DeGiro dat VWRL wel hun dividend al bekend hebben gemaakt, terwijl dat voor VTI en VXUS nog niet bekend is, weet iemand wat er aan de hand is?
De kwartalen hiervoor waren VTI en VXUS dividenden juist eerder bekend dan VWRL.
VWRL: Dividend 0.4557 per aandeel
De kwartalen hiervoor waren VTI en VXUS dividenden juist eerder bekend dan VWRL.
Wat zegt de website van Vanguard zelf?AceAceAce schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:49:
Ik zie bij DeGiro dat VWRL wel hun dividend al bekend hebben gemaakt, terwijl dat voor VTI en VXUS nog niet bekend is, weet iemand wat er aan de hand is?
Ah vandaag zie ik nu updates
VWRL
VTI laat nu wat zien. payable 3 oktober..
VXUs laat nu ook wat zien. payable 1 oktober
VWRL
VTI laat nu wat zien. payable 3 oktober..
VXUs laat nu ook wat zien. payable 1 oktober
Zojuist een mail gekregen van Lynx. Ze gaan de kosten van het platform aanpassen, per 1 oktober.
Het platform gaat dus van ideaal voor ETFs (geen fee voor langdurig niets doen) naar 60 euro per jaar. 0.6% bij een portefeuille van 10.000 euro. Daarnaast waren de transactie kosten ook al niet ideaal, maar dat accepteerde ik doordat ik niet actief (of zelfs maandelijks) handelde.
Ik ben dus begonnen met uitzoeken wat de voor- en nadelen zijn van DeGiro en of ik de portefeuille ga overschrijven of verkopen en iets anders aankopen.
Grootste punten die mij nu opgevallen zijn:
- Jaarlijkse kosten voor het hebben van een positie op een beurs.
- Maandelijkse kernselectie gratis transactie.
Daarnaast nog betreft dividend. Er staat in het transactie overzicht eerst een regel
"Dividend-& Couponverwerking" gratis, maar daarna "Keuze dividend -Stock dividend (best effort basis)" 7,50 per dividend.
Waar moet ik nu rekening mee houden?
En zijn er nog punten die jullie belangrijk vinden voor de rest?
quote: LynxTarievenverlaging opties en aandelen
Vanaf nu betaalt u bij LYNX € 0,89 voor een aandelenoptie op Euronext Amsterdam en € 0,99 voor een AEX-indexoptie. U betaalt daarmee bij LYNX minder dan bij andere Nederlandse brokers.
Het tarief voor aandelentransacties op Euronext Amsterdam gaat omlaag van 0,09% naar 0,06% over de transactiewaarde, met een minimumtarief van € 6,00 en maximumtarief van € 45,00 per order.
Daarbij even navraag gedaan bij de Lynx helpdesk. De eerste afschrijving gebeurd in november.quote: LynxPlatform fee
Daarnaast introduceert LYNX vanaf 1 oktober 2018 een platform fee. Voor het totaalpakket — met onder meer het zeer geavanceerde handelsplatform, toegang tot uitgebreide content en wekelijks meerdere Masterclasses — vraagt LYNX in het uiterste geval € 5,00 per maand, waarbij portefeuilles vanaf € 100.000 worden uitgesloten.
Deze fee vervalt echter al naar gelang het aantal orders dat u uitvoert. Gemaakte transactiekosten worden namelijk direct weggestreept tegen de platform fee. Voert u een aandelenorder uit waarvoor u € 6,00 aan transactiekosten betaalt, dan vervalt de gehele platform fee. Koopt en verkoopt u maandelijks enkele optiecontracten, dan vervalt de platform fee eveneens.
Het platform gaat dus van ideaal voor ETFs (geen fee voor langdurig niets doen) naar 60 euro per jaar. 0.6% bij een portefeuille van 10.000 euro. Daarnaast waren de transactie kosten ook al niet ideaal, maar dat accepteerde ik doordat ik niet actief (of zelfs maandelijks) handelde.
Ik ben dus begonnen met uitzoeken wat de voor- en nadelen zijn van DeGiro en of ik de portefeuille ga overschrijven of verkopen en iets anders aankopen.
Daarnaast nog betreft dividend. Er staat in het transactie overzicht eerst een regel
"Dividend-& Couponverwerking" gratis, maar daarna "Keuze dividend -Stock dividend (best effort basis)" 7,50 per dividend.
Ik heb een custodian bij Degiro. Op mijn dividend wordt 1e +3÷ van het dividend ingehouden. Ik zou liever stock hebben, maar daar heb ik geen 7,50 voor over.
Ik zit toch meer in accumulating fondsen en paar losse aandelen. Al met al toch minder kosten dan ik bij Binck had.
Ik zit toch meer in accumulating fondsen en paar losse aandelen. Al met al toch minder kosten dan ik bij Binck had.
Ik zit momenteel zowel by De Giro als LynxSpacey1989 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:29:
Zojuist een mail gekregen van Lynx. Ze gaan de kosten van het platform aanpassen, per 1 oktober.
Zit er nu aan te denken bij Lynx weg te gaan (ik zat er juist omdat er geen vaste / maandelijkse kosten waren)
Dividend bij een normale rekening van De Giro ontvang je gratis. Die 7,50 is dacht ik bedoeld als je i.p.v. geld op je rekening je dividend direct weer in aandelen wilt hebben (zij doen dan de aankoop voor je regelen)
Het is wat met die Nederlandse brokers. Ze maken het je bijna onmogelijk om ETF's te verhandelen. Ook hier komen er weer extra kosten uit de hoge hoed. Ben niet blij met deze ontwikkelen en ga me beraden wat mijn opties zijn. Misschien wel de hele handel verkopen.
Als ik het goed lees vervalt dus eigenlijk de enige reden om Lynx te verkiezen boven een account direct bij IB, namelijk de afwezigheid van de monthly activity fee. 5 euro is weliswaar lager dan 10 USD, maar meer dan 0 (wat het voorheen was) en dan kan je net zo goed voor de lagere transactiekosten van IB kiezenSpacey1989 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:29:
ETF beleggers nemen ze dus niet serieusWij zijn een broker voor serieuze beleggers. Wij bieden een geavanceerd handelsplatform aan met uitgebreide tools en analyse mogelijkheden. Dit totaalpakket kost in het uiterste geval 5 EUR per kalendermaand, waarbij portefeuilles van 100K of groter worden uitgesloten. Klanten die minimaal 1 aandelentransactie per maand doen hebben niet te maken met een platform fee. In tegenstelling tot de concurrentie worden actieve handelaren dus niet geconfronteerd met extra kosten, refererend aan de service fee van Binck en aansluitkosten van DeGiro.
Die nemen ze serieus vanaf 100K EUR. Die grens (maar dan in USD) hanteert IB zelf trouwens ook voor hun monthly activity fee.
[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 27-09-2018 13:46 ]
Vind het ook zuur, deze doorlopende fee bij Lynx.
Bovendien ben je er ook niet als je de 100K aantikt, want bij een daling sta je dan zo weer daaronder en komen ze toch incasseren. Zelfs met een conservatieve portefeuille (zeg worldwide ETFs) zou je dan eerder 150K moeten inleggen, om ook tijdens de volgende crisis (~ -33%) deze kosten nog te kunnen te vermijden.
Bovendien ben je er ook niet als je de 100K aantikt, want bij een daling sta je dan zo weer daaronder en komen ze toch incasseren. Zelfs met een conservatieve portefeuille (zeg worldwide ETFs) zou je dan eerder 150K moeten inleggen, om ook tijdens de volgende crisis (~ -33%) deze kosten nog te kunnen te vermijden.
Blijf zelf nog wel bij lynx en DeGiro,
Vind de fee ook wel zuur, echter doe ik bij lynx toch bijna wel elke maand een transactie dus de werkelijke fee is een stuk lager dan 60euro per jaar.
Voor de Actiam fondsen is DeGiro duurder in aanschaf + DeGiro vraag ook een Service fee van 0,2% + BTW.
Vind de fee ook wel zuur, echter doe ik bij lynx toch bijna wel elke maand een transactie dus de werkelijke fee is een stuk lager dan 60euro per jaar.
Voor de Actiam fondsen is DeGiro duurder in aanschaf + DeGiro vraag ook een Service fee van 0,2% + BTW.
Hoe maken ze het precies onmogelijk? Door minimale kosten te rekenen?maxoss schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:26:
Het is wat met die Nederlandse brokers. Ze maken het je bijna onmogelijk om ETF's te verhandelen. Ook hier komen er weer extra kosten uit de hoge hoed. Ben niet blij met deze ontwikkelen en ga me beraden wat mijn opties zijn. Misschien wel de hele handel verkopen.
Tegenargument w.b. het Lynx-verhaal: die masterclasses vind ik doorgaans erg interessant. Die kennisdeling mag ook wat waard zijn...
Heh, laten we even nuchter blijven: bij 100.000 euro praat je over 0.06% op jaarbasis. Bovendien betaal je die fee niet als je een paar transacties doet. Er zijn relevantere dingen om over na te denken als je een ton belegt.Terpen Tijn schreef op donderdag 27 september 2018 @ 13:52:
Vind het ook zuur, deze doorlopende fee bij Lynx.
Onvoorstelbaar!
Het lijkt er nu op dat na Binck ook Lynx genoeg heeft van al die buy&hold shoppers, zeker als ze 'weinig' vermogen meebrengen. IB hield ze al op afstand met hun $10/maand fee, DeGiro is misschien wel een prijsvechter, maar ook alleen voor actieve beleggers.
Ik snap het ook wel, ik als 3x-per-jaar-een-transactie-belegger lever natuurlijk geen fluit op, maar je hebt ook geen last van me. Nu moet ik dus gaan kiezen of ik 60 euro/jaar (0.6% rendement eraf) redelijk vind, of dat ik liever overstap naar iets anders. Beleggen kan dan niet (of weet iemand nog een goedkope broker zonder maintainers fee?), maar spaarrekening + p2p investeren kan ook.
Voorlopig slik ik het even, en ga ik kijken of ik al dan niet m'n portfolio met 1 belegging per maand ga reduceren...
Ik snap het ook wel, ik als 3x-per-jaar-een-transactie-belegger lever natuurlijk geen fluit op, maar je hebt ook geen last van me. Nu moet ik dus gaan kiezen of ik 60 euro/jaar (0.6% rendement eraf) redelijk vind, of dat ik liever overstap naar iets anders. Beleggen kan dan niet (of weet iemand nog een goedkope broker zonder maintainers fee?), maar spaarrekening + p2p investeren kan ook.
Voorlopig slik ik het even, en ga ik kijken of ik al dan niet m'n portfolio met 1 belegging per maand ga reduceren...
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Als jij dat waard vind is dat natuurlijk jouw keuze, maar als ik daar geen gebruikt van maak wil ik daar niet extra voor betalen. Ik heb Lynx specifiek gekozen omdat ze geen 'service fee' rekenen. Nog contact opgenomen met de helpdesk toen ik aan het kiezen was met deze expliciete vraag.SublimnAll schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:50:
Tegenargument w.b. het Lynx-verhaal: die masterclasses vind ik doorgaans erg interessant. Die kennisdeling mag ook wat waard zijn...
Nu er dus geen brokers meer zijn die geen standaard kosten rekenen is het kijken naar degene die dit het goedkoopst doet (waarschijnlijk dus DeGiro).
Ook zit ik eraan te denken om de boel gewoon te verkopen en te wachten op de 'crash'. Ik weet dat tijd in de markt beter is en dat het nog jaren kan duren voordat die komt, maar het is toch wachten. Ook net een nieuw huis gekocht, dus misschien dat ik daar wel wat dieper in de mogelijkheden duik om de maandelijkse lasten zo laag mogelijk te krijgen.
Welke standaard kosten heeft DeGiro dan naast de volgende? Of is dit het lijstje?Spacey1989 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:21:
[...]
Nu er dus geen brokers meer zijn die geen standaard kosten rekenen is het kijken naar degene die dit het goedkoopst doet (waarschijnlijk dus DeGiro).
- Aansluitkosten per beurs (2.50/jaar)
- IF Custodian Account: fee over verwerken dividend
Dat is inderdaad ook het lijstje waar ik momenteel vanuit ga.AceAceAce schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:44:
[...]
Welke standaard kosten heeft DeGiro dan naast de volgende? Of is dit het lijstje?
- Aansluitkosten per beurs (2.50/jaar)
- IF Custodian Account: fee over verwerken dividend
Gisteren een bericht van tariefwijziging bij de giro gekregen:
Onderstaande wijzigingen gaan per 28 september 2018 in en gelden voor alle Euronext markten.
Aandelenopties Euronext gaan van €1,- naar €0,85 per contract
Indexopties Euronext gaan van €1,- naar €0,95 per contract.
Onderstaande wijzigingen gaan per 28 september 2018 in en gelden voor alle Euronext markten.
Aandelenopties Euronext gaan van €1,- naar €0,85 per contract
Indexopties Euronext gaan van €1,- naar €0,95 per contract.
Verwijderd
Begrijpelijk of niet, dat je dat in een mailing met titel tariefsverlagingen doet en het over 4 dagen in laat gaan kan natuurlijk niet.
Navraag leert dat lynx dat wel normaal vindt, want voorwaarden zeggen 'direct'. Handig, want dan kan je ook zeggen dat per morgen al je geld van hun is, immers, voorwaarden.
De wet werkt gelukkig zo niet, maar helaas had de helpdesk niet het licht om even bij legal te checken toen ik dat aangaf. Inmiddels bevestiging van ANP dat er een nieuwsitem aan komt.
Die awards klantenservice en beste broker zullen ook wel voor het laatst zijn. Wat één stomme actie die eigenlijk niets oplevert voor gevolgen kan hebben.
Doe een briefje, zeg coulant per 1 januari, en iedereen snapt het. Maar ja, ik denk blijkbaar te simpel
Navraag leert dat lynx dat wel normaal vindt, want voorwaarden zeggen 'direct'. Handig, want dan kan je ook zeggen dat per morgen al je geld van hun is, immers, voorwaarden.
De wet werkt gelukkig zo niet, maar helaas had de helpdesk niet het licht om even bij legal te checken toen ik dat aangaf. Inmiddels bevestiging van ANP dat er een nieuwsitem aan komt.
Die awards klantenservice en beste broker zullen ook wel voor het laatst zijn. Wat één stomme actie die eigenlijk niets oplevert voor gevolgen kan hebben.
Doe een briefje, zeg coulant per 1 januari, en iedereen snapt het. Maar ja, ik denk blijkbaar te simpel
Binck heeft dan ook speciaal Fundcoach in het leven geroepen voor de buy&hold shoppers. Natuurlijk willen ze die dan van hun reguliere handelsplatform af hebben.FreezeXJ schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:13:
Het lijkt er nu op dat na Binck ook Lynx genoeg heeft van al die buy&hold shoppers, zeker als ze 'weinig' vermogen meebrengen. IB hield ze al op afstand met hun $10/maand fee, DeGiro is misschien wel een prijsvechter, maar ook alleen voor actieve beleggers.
Tja, maar ik wil funds noch een coach. Ik wil gewoon m'n aandeeltjes binnenhengelen als ik denk dat dat nuttig is, en ze daarna lekker een jaar of 3-5 laten renderen.Skyaero schreef op donderdag 27 september 2018 @ 17:29:
Binck heeft dan ook speciaal Fundcoach in het leven geroepen voor de buy&hold shoppers. Natuurlijk willen ze die dan van hun reguliere handelsplatform af hebben.
Fondsen zijn een hele andere tak van sport, en daar zit ik (via pensioenverzekeringen) al genoeg in. Wat ik persoonlijk bijbeun is expres in (een serie) specifieke bedrijven.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
QFT!Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 16:50:
Begrijpelijk of niet, dat je dat in een mailing met titel tariefsverlagingen doet en het over 4 dagen in laat gaan kan natuurlijk niet.
Ik heb vandaag direct mijn rekening daar opgezegd. Die masterclasses zijn op zich wel grappig maar dat platform is echt dramatisch verouderd en die webtrader is het ook net niet. Op vragen die ik had nav alternatieve ETFs vanwege de nieuwe wetten die US ETFs aanschaffen bemoeilijkt kreeg ik het antwoord dat ze geen inzicht of een niet eens een (nuttige) lijst hadden met alternatieven van ETFs welke wel in de EU verkrijgbaar zijn(en dat ik maar moest zoeken op Google

Lynx is zich blijkbaar op een specifieke doelgroep aan het richten maar de tijden gaan echt veranderen en de race richting de 0 is een tijdje geleden al ingezet. (door partijen als RobinHood en DeZero)
Lynx mag best wat verdienen maar wat men nu aan tarieven hanteert en gaat hanteren gaat een leegloop veroorzaken no doubt

Member of the Ukraine IT Army
Grappig, ik vind het platform juist beter dan die van bijvoorbeeld Binck of Degiro. Weliswaar met een steile leercurve en zeker niet gebruikersvriendelijk in eerste instantie.
Maar voor het platform kan je net zo goed direct naar IB gaan, en de masterclasses van Lynx zijn voor iedereen gratis toegankelijk. Blijft over de tariefstructuur die een iets andere focus heeft dan IB zelf, en de Nederlandstalige support, maar die kunnen in principe niets doen wat jij niet zelf kan met een IB account, behalve dan misschien transactiekosten refunden bij een actie of referral.
Maar voor het platform kan je net zo goed direct naar IB gaan, en de masterclasses van Lynx zijn voor iedereen gratis toegankelijk. Blijft over de tariefstructuur die een iets andere focus heeft dan IB zelf, en de Nederlandstalige support, maar die kunnen in principe niets doen wat jij niet zelf kan met een IB account, behalve dan misschien transactiekosten refunden bij een actie of referral.
[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 27-09-2018 20:32 ]
Als je geen service fee wilt kan je ook kijken naar 1 van de vele andere IB resellers. In Nederland is alleen Lynx geloof ik nog actief omdat ze zelf alle andere hebben overgenomen (Todays, Tradzster, Traders Only), maar er zijn genoeg buitenlandse resellers (die vaak nog lagere kosten hanteren ook) die je gewoon toegang geven tot het IB platform zonder maandelijkse activity fee. Bijv. placetrade (heb ik zelf ooit een account gehad), maar er zijn vele alternatieven. (ik zie net dat die tegenwoordig ook een min activity fee hebben)Spacey1989 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:21:
[...]
Als jij dat waard vind is dat natuurlijk jouw keuze, maar als ik daar geen gebruikt van maak wil ik daar niet extra voor betalen. Ik heb Lynx specifiek gekozen omdat ze geen 'service fee' rekenen. Nog contact opgenomen met de helpdesk toen ik aan het kiezen was met deze expliciete vraag.
Overigens, iedereen loopt wel te huilen dat ze geen vaste kosten willen betalen, en dat snap ik, dat wil ik ook niet (ben ook gewoon zo'n goedkope eikel die lekker met de Binck Inactive kostenstructuur zit), maar als je even nadenkt dan is het wel logisch dat dit gebeurt. Want laten we eerlijk zijn, ladingen Lynx en Binck klanten zijn particulieren die misschien met een paar duizend euro zitten te beleggen. Als ze nou leuk aan het spelen zijn met wat turbo's ofzo dan is dat een goede business voor de broker, maar als ze een paar keer per jaar een ETF aankopen met minimale transactiekosten en verder niks betalen dan kan je als broker ze beter de deur wijzen. Want zodra ze 1 mailtje sturen richting de support maak je waarschijnlijk verlies op die klant... en laten dat nou ook net de klanten zijn die regelmatig allerhande beginnersvragen hebben. En blijkbaar hebben ondertussen toch wat brokers het licht gezien dat je sommige klanten beter kwijt dan rijk bent.
Mooi gezegd! I second thatHielko schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:33:
[...]
Overigens, iedereen loopt wel te huilen dat ze geen vaste kosten willen betalen, en dat snap ik, dat wil ik ook niet (ben ook gewoon zo'n goedkope eikel die lekker met de Binck Inactive kostenstructuur zit), maar als je even nadenkt dan is het wel logisch dat dit gebeurt. Want laten we eerlijk zijn, ladingen Lynx en Binck klanten zijn particulieren die misschien met een paar duizend euro zitten te beleggen. Als ze nou leuk aan het spelen zijn met wat turbo's ofzo dan is dat een goede business voor de broker, maar als ze een paar keer per jaar een ETF aankopen met minimale transactiekosten en verder niks betalen dan kan je als broker ze beter de deur wijzen. Want zodra ze 1 mailtje sturen richting de support maak je waarschijnlijk verlies op die klant... en laten dat nou ook net de klanten zijn die regelmatig allerhande beginnersvragen hebben. En blijkbaar hebben ondertussen toch wat brokers het licht gezien dat je sommige klanten beter kwijt dan rijk bent.
Zit zelf al jaren tevreden bij ING en vind de kosten meevallen voor wat je er voor terug krijgt. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten vind ik zo jammerlijk...
Ben ik met je eens, maar aan de andere kant... als ik een ETF heb die 0.5 procent kosten rekent, en vervolgens maak ik 12€ transactiekosten op een aan+verkoop, plus de fee van de broker is 3 euro p/m, dan heb ik op 1000 euro belegging 5 + 12 + 36 euro kosten, ofwel 5,2%. Nu is 1000 euro niet veel, maar op 10000 euro (wat voor veel mensen al een aardig kapitaal is, zeker als je net begint), nog steeds 50 +12+36 ofwel ~1%. Dat kan een aardig effect op je totale CAGR hebben wat ik liever vermijdPanzer_V schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:49:
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten vind ik zo jammerlijk...
Wat is Binck's garantie mbt de Inactive accounts? Ik heb zelf nog een oud account bij Binck dat nu een Inactive profiel heeft, maar ik heb nooit bevestigd gekregen van Binck dat die vorm definitief blijft bestaan.Hielko schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:33:
[...]
Als je geen service fee wilt kan je ook kijken naar 1 van de vele andere IB resellers. In Nederland is alleen Lynx geloof ik nog actief omdat ze zelf alle andere hebben overgenomen (Todays, Tradzster, Traders Only), maar er zijn genoeg buitenlandse resellers (die vaak nog lagere kosten hanteren ook) die je gewoon toegang geven tot het IB platform zonder maandelijkse activity fee. Bijv. placetrade (heb ik zelf ooit een account gehad), maar er zijn vele alternatieven. (ik zie net dat die tegenwoordig ook een min activity fee hebben)
Ik wil ern aanzienlijk bedrag vastleggen voor 10-20 jaar en twijfel tussen Binck en Meesman.
Meesman is iets duurder, maar ik ben bang dat ik bij Binck minstens 1x moet kopen/verkopen omdat de kostenstructuur van Inactive gaat veranderen in die periode. In dat geval is Meesman wss goedkoper.
Ctrl+k
Dat zijn veel kosten. Als ik bij ING zo’n ETF koop kost het mij niets. Helemaal niets..... alleen bewaarloon (klein percentage per jaar) en vaste depotkosten van €16 per jaar.page404 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:00:
[...]
Ben ik met je eens, maar aan de andere kant... als ik een ETF heb die 0.5 procent kosten rekent, en vervolgens maak ik 12€ transactiekosten op een aan+verkoop, plus de fee van de broker is 3 euro p/m, dan heb ik op 1000 euro belegging 5 + 12 + 36 euro kosten, ofwel 5,2%. Nu is 1000 euro niet veel, maar op 10000 euro (wat voor veel mensen al een aardig kapitaal is, zeker als je net begint), nog steeds 50 +12+36 ofwel ~1%. Dat kan een aardig effect op je totale CAGR hebben wat ik liever vermijd
Vergeet niet dat die ETF kosten niet direct zichtbaar voor jou zijn. Die moet je echt bij de ETF zelf opzoeken en zijn er altijd. 0.5% is misschien wat aan de hoge kant, maar 0.2-0.3% is zeker het minimum. Die kosten maak jij dus ookPanzer_V schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:40:
[...]
Dat zijn veel kosten. Als ik bij ING zo’n ETF koop kost het mij niets. Helemaal niets..... alleen bewaarloon (klein percentage per jaar) en vaste depotkosten van €16 per jaar.
Wat is je bewaarloon? Als ik op de site van de ING kijk wordt ik daar niet blij van! https://www.ing.nl/partic...leggingskosten/index.html
Ik zie bij 50000€ al bijna 1.8% aan totale kosten. Word ik een beetje verdrietig van hoor.
Klopt ik heb ook beetje bij de ING en kosten lopen op tot bijna 2% zonder te handelen.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Uiteraard maar die ETF kosten heb je overal, dus die kan je uit de vergelijking halen. Zijn fonds specifieke kosten.page404 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:46:
[...]
Vergeet niet dat die ETF kosten niet direct zichtbaar voor jou zijn. Die moet je echt bij de ETF zelf opzoeken en zijn er altijd. 0.5% is misschien wat aan de hoge kant, maar 0.2-0.3% is zeker het minimum. Die kosten maak jij dus ook![]()
Wat is je bewaarloon? Als ik op de site van de ING kijk wordt ik daar niet blij van! https://www.ing.nl/partic...leggingskosten/index.html
Ik zie bij 50000€ al bijna 1.8% aan totale kosten. Word ik een beetje verdrietig van hoor.
Overigens klopt je calculatie bij ING niet. Je moet uiteraard niet "beleggen met beheer" maar "zelf op de beurs". Bewaarloon over de eerste 75K is 0,24% per jaar. Alles daarboven is lager (maar we houden ons nu even beperkt tot <75K).
Dus bij 50K heb je aan jaarlijkse kosten:
€16 voor depot
0,24%*50K = €120
Aankoopkosten €0
Totaal €136. Dat is 0,272% kosten aan ING. Noem ik weinig.
dubbelpost
[ Voor 96% gewijzigd door Panzer_V op 28-09-2018 06:46 ]
ok, ik had het verkeerde product. Is al een stuk schappelijker. Maar ik vind het raar om ETF kosten uit de vergelijking te halen. Dat is jezelf rijk rekenen want ze gaan gewoon keihard van je CAGR af.Panzer_V schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 06:27:
[...]
Uiteraard maar die ETF kosten heb je overal, dus die kan je uit de vergelijking halen. Zijn fonds specifieke kosten.
Overigens klopt je calculatie bij ING niet. Je moet uiteraard niet "beleggen met beheer" maar "zelf op de beurs". Bewaarloon over de eerste 75K is 0,24% per jaar. Alles daarboven is lager (maar we houden ons nu even beperkt tot <75K).
€16 voor depot
0,24%*50K = €120
Aankoopkosten €0
Ik doelde erop dat je de ETF kosten uit de vergelijking haalt als je brokers vergelijkt met elkaarpage404 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 06:51:
[...]
ok, ik had het verkeerde product. Is al een stuk schappelijker. Maar ik vind het raar om ETF kosten uit de vergelijking te halen. Dat is jezelf rijk rekenen want ze gaan gewoon keihard van je CAGR af.
Voor je rendementsberekening neem je e.e.a. natuurlijk wel mee.
Ik lees al een tijdje mee op dit forum, ik zit zelf bij Lynx en deze "verglaagde tarieven" kwamen als een verrassing. Als ik jouw voorbeeld toepas op Lynx kom ik op het volgende:Panzer_V schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 06:27:
[...]
€16 voor depot
0,24%*50K = €120
Aankoopkosten €0
50K (geen aankopen/verkopen)
Platform fees 12*5 = 60
Totaal € 60,- dat is 0,12% kosten aan Lynx
Correct me if I am wrong.
Nou dan correct ik jouHurmen schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:09:
[...]
Ik lees al een tijdje mee op dit forum, ik zit zelf bij Lynx en deze "verglaagde tarieven" kwamen als een verrassing. Als ik jouw voorbeeld toepas op Lynx kom ik op het volgende:
50K (geen aankopen/verkopen)
Platform fees 12*5 = 60
Totaal € 60,- dat is 0,12% kosten aan Lynx
Correct me if I am wrong.
Bij ING is het gros van de gangbare ETF's en beleggingsfondsen zonder aankoopkosten te koop. Dus er staat niet "geen aankopen/ verkopen". Er staat dat de aankopen en verkopen niets kosten.
Bij je Lynx vergelijking moet je dus nog wel de aan- en verkoopkosten meenemen in je vergelijking.
Maar enfin, ik denk dat de eindconclusie kan zijn dat er zoveel brokers zijn met zoveel verschillende tariefstructuren dat er geen "beste broker voor iedereen" is.
Mijns inziens moet je in kaart brengen wat jij verwacht aan handelingen te doen en dan kan je specifiek daarop de brokers vergelijken. Het is maatwerk IMHO.
CheckPanzer_V schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 06:53:
[...]
Ik doelde erop dat je de ETF kosten uit de vergelijking haalt als je brokers vergelijkt met elkaar![]()
![]()
Voor je rendementsberekening neem je e.e.a. natuurlijk wel mee.
Afgelopen week mijn 1e stap gezet, en via Degiro 1 deel Vanguard FTSE AW (vwrl) gekocht.
Een kennis van mij is met Peaks begonnen, daar heb je 4 risico profielen waaruit je kan kiezen, en hoppa je kan beginnen.
Nu lees ik overal dat de kosten van peaks een stuk hoger zijn, vwrl zit in de kernselectie van Degiro, dus dat is mooi meegenomen.
Nu zit ik rond te kijken wat nu wijsheid is.
Het gaat niet om grote bedragen, het idee is om ronde €75 per maand te beleggen. Ik wil geen grote bedragen, aangezien we een koophuis willen kopen ergens in de aankomende jaren.
En dan zit ik met heel wat vragen in mijn hoofd. Wat is wijsheid voor nu, wat is wijsheid voor in de toekomst, de jaren vliegen immers voorbij. Hoe zijn jullie begonnen?
Een kennis van mij is met Peaks begonnen, daar heb je 4 risico profielen waaruit je kan kiezen, en hoppa je kan beginnen.
Nu lees ik overal dat de kosten van peaks een stuk hoger zijn, vwrl zit in de kernselectie van Degiro, dus dat is mooi meegenomen.
Het gaat niet om grote bedragen, het idee is om ronde €75 per maand te beleggen. Ik wil geen grote bedragen, aangezien we een koophuis willen kopen ergens in de aankomende jaren.
En dan zit ik met heel wat vragen in mijn hoofd. Wat is wijsheid voor nu, wat is wijsheid voor in de toekomst, de jaren vliegen immers voorbij. Hoe zijn jullie begonnen?
Goed begin! Peaks is inderdaad duur en VWRL bij DeGiro is een prima keuze. Ik denk dat we allemaal zijn begonnen met kleine bedragen.Dacuuu schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:17:
Afgelopen week mijn 1e stap gezet, en via Degiro 1 deel Vanguard FTSE AW (vwrl) gekocht.
Wat is wijsheid? Heb je een lange termijn financieel doel? Beleg alleen geld voor die lange termijn; zorg bijvoorbeeld dat je je portefeuille niet hoeft te verkopen als je straks een huis koopt. Bouw risico af naar mate je je doel nadert. Probeer de markt(rente) nooit te voorspellen.
Dit topic is gesloten.