Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.522 views

Onderwerpen

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01

Roozzz

Plus ultra

Puck! schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:35:
Maakt niemand zich zorgen over de impact op het rendement bij Meesman, Actiam, Think, ... met het (eventuele) afschaffen dividendbelasting?
[...]
Bron: www.dufas.nl/nieuws/nieuw...affing-dividendbelasting/
Het is ergens door mijn hoofd geschoten wat de gevolgen voor mij/ons zouden kunnen zijn. Maar gevalletje te ingewikkeld voor mij om uit te zoeken. Thanks voor het delen!

Ik tik hem meteen even door naar mijn familie; die hebben nogal wat bij Robeco staan. Nog een halve % rendementsverlies zou zomaar eens de druppel kunnen zijn om te gaan moven :P

If you can see, look. If you can look, observe

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-09 15:25
HEA220 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:43:
[...]

Ik zie dat je vooral gefocust ben op dividend. Op zich een hele goede strategie. Alleen waarom kies je daarvoor?
Zeker wanneer je aangeeft dat deze belegging als doel heeft om er potentieel een huis van te kopen, heb je niks aan een passief inkomen.
Dat gedeelte had ik anders moeten omschrijven. Door o.a. een nieuwe baan heb ik straks dusdanig veel over dat ik mijn dividend potje niet nodig heb voor een hypotheek.

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 19:02
Maakt niemand zich zorgen over de impact op het rendement bij Meesman, Actiam, Think, ... met het (eventuele) afschaffen dividendbelasting?

[...]

De afschaffing is nog niet doorgevoerd; de plannen zijn per 1 januari 2020. Er kan nog veel gebeuren in de tussentijd, zeker gezien de ophef in de samenleving van alle kanten. Mocht de afschaffing doorgaan dan zal er wel een column of bericht van Meesman komen met een toelichting wat de gevolgen zijn voor de fondsen.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-09 13:17
Wat is een beetje het gemiddeld rendement wat mensen uit ETFs halen op dit moment? Ik heb een maand geleden voor het eerst een aantal ETFs gekocht en het resultaat schommelt een beetje. Heb de afgelopen maand op -2% en +2% gestaan, maar het lijkt telkens wel een beetje terug te komen rond de 0% rendement. Of ik zou heel actief moeten gaan aan en verkopen, maar daarvoor had ik nou juist geen ETFs uitgekozen.

Nu begrijp ik dat ETFs eigenlijk meer voor de lange termijn (3-7 jaar) zijn, maar ik heb hier in de US ook een spaarrekening voor 1.85% vrij opneembaar, wat op dit moment dus beduidend meer rendement oplevert dan mijn ETFs.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

plukke schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:55:
Wat is een beetje het gemiddeld rendement wat mensen uit ETFs halen op dit moment? Ik heb een maand geleden voor het eerst een aantal ETFs gekocht en het resultaat schommelt een beetje. Heb de afgelopen maand op -2% en +2% gestaan, maar het lijkt telkens wel een beetje terug te komen rond de 0% rendement. Of ik zou heel actief moeten gaan aan en verkopen, maar daarvoor had ik nou juist geen ETFs uitgekozen.

Nu begrijp ik dat ETFs eigenlijk meer voor de lange termijn (3-7 jaar) zijn, maar ik heb hier in de US ook een spaarrekening voor 1.85% vrij opneembaar, wat op dit moment dus beduidend meer rendement oplevert dan mijn ETFs.
3-7 jaar is niet de lange termijn waar het in dit topic altijd over gaat.

3 hoort m.i. zelfs bij korte termijn.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is een beetje het gemiddeld rendement wat mensen uit ETFs halen op dit moment?...
Over welke termijn? Een maand zegt nagenoeg niets. Koersen fluctueren nou eenmaal, en als je een gemiddeld jaarrendement van 7% verwacht is het niet zo dat de koers elke maand met 0,583% stijgt. Als je zenuwachtig wordt van -2% kan je het beter bij sparen houden.

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-09 13:17
Het is niet dat ik zenuwachtig wordt van -2% of meer gelukkig. Wat me wel opvalt is dat veel mensen het over 4%-7% op jaarbasis hebben maar als de koers telkens een beetje rond het zelfde punt schommelt schiet dat natuurlijk niet op in vergelijking met een spaarrekening hier. Maargoed, volgend jaar rond deze tijd weten we wat meer opgebracht heeft in een jaar tijd

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Spikeee schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:41:
[...]

Dat gedeelte had ik anders moeten omschrijven. Door o.a. een nieuwe baan heb ik straks dusdanig veel over dat ik mijn dividend potje niet nodig heb voor een hypotheek.
Als je het voor je pensioen doet zou ik gewoon bij een wereldwijde index (+ natuurlijk je Spikee's special mix) houden, omdat:

1) Beter gediversifieerd. Nu zit je voor 90% in de VS, en bijna alleen waarde.
2) Fees zijn over het algemeen lager
3) Je zit dan ook in de groei aandelen
4) Je hebt een zeer lange beleggingshorizon, dus dan kan je een hoger risico profiel aanhouden.

Op het moment dat je met pensioen gaat kan je deze portefuille omzetten naar een dividend portefuille of een pensioenverzekering kopen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
plukke schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:52:
Het is niet dat ik zenuwachtig wordt van -2% of meer gelukkig. Wat me wel opvalt is dat veel mensen het over 4%-7% op jaarbasis hebben maar als de koers telkens een beetje rond het zelfde punt schommelt schiet dat natuurlijk niet op in vergelijking met een spaarrekening hier. Maargoed, volgend jaar rond deze tijd weten we wat meer opgebracht heeft in een jaar tijd
Maar dan nog steeds zijn dat gemiddelden. Er zijn decennia geweest waarin aandelen geen drol rendement opleverde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05

[...]

Ik maak me meer zorgen over de dividend teruggave voor particuliere beleggers in losse aandelen.

Wat gaat er gebeuren met de belastingverdragen met andere landen (met name VS).

Nu is het het 15% en deze kun je terugclaimen.
Gaan er straks nieuwe belastingverdragen komen met 0%?
Moet je het bij de buitenlandse BD terugvragen (wat nu al met sommige landen zo is voor een deel van de dividendbelasting).
Of ben je het kwijt?

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:38

Op de lange termijn , laten we dat even voor het gemakt >10 jaar doen leveren beleggingen in aandelen (je koopt stukjes van bedrijven en wordt voor een deel mede eigenaar) van bedrijven zo gespreid mogelijk (ETF's zijn mandjes aandelen die volgens een bepaalde samenstelling een index, bedrijfstak, grondstof of wat dan ook volgen) ergens tussen de 4% en 10% per jaar op.

Dit bestaat in de meeste gevallen uit dividend (winst die bedrijven uitkeren aan aandeelhouders) en koersstijgingen, het dividend kan je ruwweg gezegd als rente zien. Koersstijgingen als de verwachting dat de bedrijven meer winst en omzet gaan halen in de toekomst. In de meeste prijzen zit een verwachtingswaarde.

Een spaarrekening is een heel ander ding, daar zet je je geld weg bij een bank die daar weer zaken mee kan gaan doen , geld lenen dmv consumptieve kredieten, hypotheken, bedrijfsleningen , aandelen kopen van bedrijven en andere diensten. In ruil voor het gebruik geven ze jou een vergoeding, de rente.

De 2 vergelijken heeft niet zoveel zin, de risico's zijn heel anders en je doet feitelijk iets heel anders. Bij de 1 koop je een stuk van een bedrijf en bij de ander geef je je geld in bruikleen bij de bank.

Aandelen schommelen veel meer door allerlei factoren politiek, verwachtingen , het weer of wat dan ook, -2% is overigens helemaal niks. Je gaat nog wel een keer (of meerdere keren) een dip van meer dan 25% meemaken.

De kunst is om gewoon te blijven kopen (liefst in een wereldwijd gespreide ETF, wel zo simpel) en tegen de tijd dat je er wat mee wil gaan doen (over >10 jaar) omzetten naar geld en dit parkeren op een spaarrekening.

Het helpt wel enorm om vooraf je doel te bepalen, waarom wil je geld gaan verzamelen (via sparen of beleggen of wat dan ook) en wat is je einddoel, wil je over 3 jaar een huis kopen ? Dan valt beleggen eigenlijk af vanwege de te korte horizon. Wil je over 20 jaar vervroegd met pensioen dan is het een goede optie.

Bereken wat je nodig hebt en bepaal aan de hand daarvan je risico bereidheid, sparen vs aandelen vs vastgoed. En in welke categorie je dan je geld wil stoppen (hoog risico staat grosso modo gelijk aan hoger rendement)

Ik verbaas me een beetje dat veel mensen zich blind lijken te staren op de rendement percentages , dat is in het geheel niet de eerste vraag die je moet beantwoorden. Buiten het gebrek aan theoretische kennis over de verschillende instrumenten en wat de risico's zijn.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:38
Blazer Coke schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:17:
[...]

Ik maak me meer zorgen over de dividend teruggave voor particuliere beleggers in losse aandelen.

Wat gaat er gebeuren met de belastingverdragen met andere landen (met name VS).

Nu is het het 15% en deze kun je terugclaimen.
Gaan er straks nieuwe belastingverdragen komen met 0%?
Moet je het bij de buitenlandse BD terugvragen (wat nu al met sommige landen zo is voor een deel van de dividendbelasting).
Of ben je het kwijt?
Volgens mij zit hier de angel: je kan nu de betaalde buitenlandse belasting opgeven en dat kan worden verminderd tot het Nederlandse percentage (oftewel je krijgt iets terug van de Belastingdienst).
Als er straks geen dividendbelasting meer bestaat, kan er ook niet meer worden verminderd, dus ben je die betaalde belasting kwijt. Dus je gaat sec meer belasting betalen buiten Nederland.

• Spikeee
HEA220 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:57:
[...]

Als je het voor je pensioen doet zou ik gewoon bij een wereldwijde index (+ natuurlijk je Spikee's special mix) houden, omdat:

1) Beter gediversifieerd. Nu zit je voor 90% in de VS, en bijna alleen waarde.
2) Fees zijn over het algemeen lager
3) Je zit dan ook in de groei aandelen
4) Je hebt een zeer lange beleggingshorizon, dus dan kan je een hoger risico profiel aanhouden.

Op het moment dat je met pensioen gaat kan je deze portefuille omzetten naar een dividend portefuille of een pensioenverzekering kopen.
1. Goed punt
3. Het 2e fonds gaat specifiek over dividend aandelen die ook een groei hebben van een procent of 6 dacht ik. Ik moet eens goed nakijken hoe dit vergelijkt met de benchmark.
4. Dat is een goed punt. Ik moet hier nog eens goed naar kijken

bedankt

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
BiLLY_daKid schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:43:
[...]

Volgens mij zit hier de angel: je kan nu de betaalde buitenlandse belasting opgeven en dat kan worden verminderd tot het Nederlandse percentage (oftewel je krijgt iets terug van de Belastingdienst).
Als er straks geen dividendbelasting meer bestaat, kan er ook niet meer worden verminderd, dus ben je die betaalde belasting kwijt. Dus je gaat sec meer belasting betalen buiten Nederland.
Ik mag toch hopen dat daar rekening mee gehouden wordt. Dat zou namelijk belachelijk zijn. Ik krijg elk jaar rond de €500 'terug' (eigenlijk is het meer verrekenen met de inkomsten) door deze regeling. Het zou uitermate sneu zijn als ik en andere particuliere beleggers voor €X per jaar gepakt gaan worden voor niks, het hakt nogal in het rendement dan... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Dufas heeft berekend dat het de retail 130mln kost, dat zijn wij dus 😉.
En het andere deel wordt gesponsord door de banken die hun coco's (perpetuals, eeuwigdurende obligaties) niet meer mogen aftrekken. Dus wellicht dat ze die coco's ook gaan aflossen?

Ik ben ook erg benieuwd naar de uiteindelijke business case. Het lijkt toch wel erg veel te kosten om Shell in Nederland te houden. En ja daar zit veel kennis en hoogopgeleid (dus inkomstenbelasting) personeel, het is wel een sector waar komende jaren flinke klappen gaan vallen. En zijn gevallen, in verband met uitbesteden van veel(!) werk naar Oost-Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer Coke
Je vergeet Unilever, jeweetwel, waar Rutte heeft gewerkt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 21:33
Ah, de dividendtaks... Die maatregel die geen van de regeerpartij in hun programma had staan, maar waarvan het nieuwe kabinet had gehoopt dat deze stilletjes doorgevoerd zou worden en niemand het zou merken dat we voor meer dan een miljard genaaid worden. Alle fractievoorzitters hielden hun kaken stijf op elkaar, en pas na maanden had men een reden verzonnen: om grote multinationals in NL te houden, en nieuwe multinationals aan te trekken. Je weet wel, diezelfde jongens die brievenbusfirma's, zoals ondermeer Starbucks, in NL hebben, wat ons ook al miljarden aan omzetbelasting kost. Omdat NL bekend staat als een belastingparadijs...

Lijkt me in dit geval toch wel overduidelijk dat de heren politici hier "an offer you can't refuse" hebben gehad om maar de dividendbelasting af te schaffen. In de hoop dat als dit ooit uit zou komen men al lang en breed uit het zicht zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, geen paniek. De verrekening van de buitenlandse dividendbelasting wordt voor particulieren niet anders als de Nederlandse dividendbelasting wordt afgeschaft.
Even in het kort: Nederlandse DivBel kun je cash terugkrijgen, ingehouden buitenlandse DivBel/bronheffing wordt verrekend met verschuldigde Inkomstenbelasting, en bij bedrijven met vennootschapsbelasting. En dat laatste is (zoals dat stuk van dufas aanstipt) voor beleggingsfondsen het probleem. De beleggingsfondsen waar het over gaat maken gebruik van een speciaal fiscaal regime (de fiscale beleggingsinstelling) waardoor ze geen vennootschapsbelasting verschuldigd zijn. Dat is mooi, maar dat betekent dat de ingehouden buitenlandse bronheffing nooit verrekend kan worden (ze dragen immers nooit vpb af dus valt er niks te verrekenen). Vandaar dat deze specifieke fondsen de ingehouden buitenlandse bronheffing mogen verrekenen met de dividendbelasting die ze afdragen over hun uitkeringen. Dat gaat dus straks ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Blijf het ook gek vinden dat een maatregel die niemand wil er toch door komt.

Voor mij persoonlijk zal het een heel licht positief effect hebben denk ik.

- Mijn vermogen zit in box 3.
- Alle belastingafspraken met buitenland blijven gewoon bestaan.
- Mijn enigste nederlandse fonds is de Think AEX, en voor dat fonds veranderd er niks. Wanneer het zover is stap ik alleen over naar de Ishares AEX omdat deze gratis aan te kopen is bij deGiro.

Mijn enige fonds waar het iets mee doet is de Ishares MSCI Europe.
Deze hoeft nu geen belasting af te tikken aan Nederland dus blijft er een klein beetje meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:09:
Mensen, geen paniek. De verrekening van de buitenlandse dividendbelasting wordt voor particulieren niet anders als de Nederlandse dividendbelasting wordt afgeschaft.
Even in het kort: Nederlandse DivBel kun je cash terugkrijgen, ingehouden buitenlandse DivBel/bronheffing wordt verrekend met verschuldigde Inkomstenbelasting, en bij bedrijven met vennootschapsbelasting.
Kun je dit misschien alsjeblieft heel langzaam en duidelijk uitleggen zodat ik het ook snap?

Als je in een wereldwijde ETF zit aan een Amerikaanse beurs (zoals veel mensen)
Dan wordt zover ik begrijp de dividend belasting die je in Amerika betaalt gelijkgesteld aan die in nederland door middel van verdragen.
Vervolgens kun je dan de betaalde belasting in Nederland terugvragen.
Maar als de dividend belasting wordt afgeschaft gaan andere landen er toch nooit mee akkoord dat je hun belastin niet betaalt? Of zie ik het nu helemaal scheef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:09:
Even in het kort: Nederlandse DivBel kun je cash terugkrijgen, ingehouden buitenlandse DivBel/bronheffing wordt verrekend met verschuldigde Inkomstenbelasting, en bij bedrijven met vennootschapsbelasting. En dat laatste is (zoals dat stuk van dufas aanstipt) voor beleggingsfondsen het probleem. De beleggingsfondsen waar het over gaat maken gebruik van een speciaal fiscaal regime (de fiscale beleggingsinstelling) waardoor ze geen vennootschapsbelasting verschuldigd zijn. Dat is mooi, maar dat betekent dat de ingehouden buitenlandse bronheffing nooit verrekend kan worden (ze dragen immers nooit vpb af dus valt er niks te verrekenen). Vandaar dat deze specifieke fondsen de ingehouden buitenlandse bronheffing mogen verrekenen met de dividendbelasting die ze afdragen over hun uitkeringen. Dat gaat dus straks ook niet meer.
Euhm, geen paniek schrijf je, en je eindigt met de conclusie dat ik dus meer belasting moet gaan betalen (of nou ja, dat kosten van fondsen significant hoger gaan worden, zo significant dat ik waarschijnlijk de hele handel moet gaan overzetten om dan zelf te gaan kloten met formulieren om het terug te vragen).

Oftewel:
Afbeeldingslocatie: https://25.media.tumblr.com/3f60de27670f1e7f98a244748464fd40/tumblr_mgdfat7Gut1qer7yko1_400.gif

Onder de streep lekker subtiel (niet dus) lasten verzwaring voor particulieren om een enkele multinational een leuke meevaller te geven. Ik hoop toch dat van de partijen er minstens één tweedekamerlid is die gaat weigeren om ermee in te stemmen totdat het kabinet nou eens uitlegt waarom dit noodzakelijk is.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 31-08-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:33
@Verwijderd Particuliere beleggers in deze fondsen hebben dus mogelijk wel een probleem.
Beleggers die zelf beleggen en niet via een fonds beleggen hebben geen last van de afschaffing. Zij kunnen dividendbelasting die ze afdragen in het buitenland verrekenen met de Nederlandse inkomstenbelasting, zelfs als de dividendbelasting in Nederland is afgeschaft. Maar voor particuliere beleggers in beleggingsfondsen geldt dat niet. De fondsen waarin zij beleggen, betalen in het buitenland meestal dividendbelasting aan de desbetreffende buitenlandse fiscus. Over de winst die zij uitkeren aan hun klanten moeten zij dividendbelasting inhouden, waarmee ze feitelijk belastinggeld invorderen voor de fiscus. De belasting die zij in het buitenland afdragen wordt in mindering gebracht op de winst.
Bron: https://www.accountancyva...haffen-dividendbelasting/

Ik vraag me af of de impact nog niet veel groter is. Institutionele beleggers zoals pensioenfondsen, verzekeraars die beleggen (of gebruik maken van fondsen) onder het FBI regime? Geen idee, maar dan raakt het nog veel meer Nederlanders.

Enfin geen paniek :)

[ Voor 12% gewijzigd door Puck! op 31-08-2018 10:19 ]

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Baytep schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:02:
[...]

Kun je dit misschien alsjeblieft heel langzaam en duidelijk uitleggen zodat ik het ook snap?

Als je in een wereldwijde ETF zit aan een Amerikaanse beurs (zoals veel mensen)
Dan wordt zover ik begrijp de dividend belasting die je in Amerika betaalt gelijkgesteld aan die in nederland door middel van verdragen.
Niet helemaal. In zo'n verdrag staat (bijvoorbeeld) dat de Verenigde Staten maximaal 15% mag inhouden op dividenden aan Nederland, en andersom hetzelfde. Dat sluit dus niet uit dat Nederland 0% inhoudt.
Vervolgens kun je dan de betaalde belasting in Nederland terugvragen.
Dat is niet juist, de ingehouden (buitenlandse) dividendbelasting krijg je niet direct terug. Deze wordt (tot een bepaald maximum) verrekend met de inkomstenbelasting die je bent verschuldigd. Als je geen inkomstenbelasting bent verschuldigd, valt er niks te verrekenen en krijg je dit dus ook niet terug. Dat is dus anders dan Nederlandse dividendbelasting. Die krijg je wel terug, ook al betaal je geen inkomstenbelasting.
Maar als de dividend belasting wordt afgeschaft gaan andere landen er toch nooit mee akkoord dat je hun belastin niet betaalt? Of zie ik het nu helemaal scheef?
Die betaal je dus wel, de wordt immers al ingehouden op de dividenduitkering. Als jij uit de VS een dividend ontvangt van USD 100, krijg je slechts USD 85 bijgeschreven op je rekening.
Sissors schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:02:
Euhm, geen paniek schrijf je, en je eindigt met de conclusie dat ik dus meer belasting moet gaan betalen
Nee, je betaalt geen cent meer belasting.
(of nou ja, dat kosten van fondsen significant hoger gaan worden, zo significant dat ik waarschijnlijk de hele handel moet gaan overzetten om dan zelf te gaan kloten met formulieren om het terug te vragen).
Wat ga je dan terug vragen? Zo'n land mag gewoon inhouden, dat kan je niet terugvragen (tenzij ze te veel inhouden, wat ook nogal eens gebeurt).

Verder, dit geldt dus voor Nederlandse beleggingsfondsen die de FBI-status hebben. Als je belegt in US-fondsen heb je hier dus al geen last van. Ik heb verder niet duidelijk welke Nederlandse fondsen hier überhaupt gebruik van maken.
Puck! schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:08:
@Verwijderd Particuliere beleggers in deze fondsen hebben dus mogelijk wel een probleem.
Bron: https://www.accountancyva...haffen-dividendbelasting/
Het leidt tot hogere kosten van zo'n fonds. In dit topic lijkt echter de angst te bestaan dat men helemaal geen buitenlandse bronheffing meer kan verrekenen, en dat is dus niet zo. Dus ja, het is zuur, maar de impact hiervan voor de particuliere belegger moet je zien in tienden van procenten rendement wat je mogelijk misloopt, als je al je geld bij een Nederlands fonds met FBI-status hebt staan. Vandaar mijn opmerking "geen paniek".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck!
  • Laatst online: 20:33
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:30:
[...]

Het leidt tot hogere kosten van zo'n fonds. In dit topic lijkt echter de angst te bestaan dat men helemaal geen buitenlandse bronheffing meer kan verrekenen, en dat is dus niet zo. Dus ja, het is zuur, maar de impact hiervan voor de particuliere belegger moet je zien in tienden van procenten rendement wat je mogelijk misloopt, als je al je geld bij een Nederlands fonds met FBI-status hebt staan. Vandaar mijn opmerking "geen paniek".
Nou.. ik vind hogere kosten/lager rendement (per jaar!) van tienden van procenten een beetje meer dan zuur.

Wijziging: rest van post geen meerwaarde.

[ Voor 33% gewijzigd door Puck! op 31-08-2018 12:19 ]

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puck! schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:44:
Nou.. ik vind hogere kosten/lager rendement (per jaar!) van tienden van procenten een beetje meer dan zuur.

Bron: https://meesman.klantsite...oordeel+2016.pdf?ext=.pdf
Ik leg uit hoe het zit, want daar was zo te zien nogal wat onduidelijkheid over. Of jij van die tienden van procenten suïcidale gedachten krijgt, in paniek raakt, het niet meer dan zuur vindt, of dat je die lachend wegtikt laat ik verder aan jullie over, OK?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

HEA220 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:56:
[...]

Doe het tegenwoordig gewoon lenen bij deGiro en dan betaal je 1,25% rente.

Het rendement wat ik hiermee heb gehaald kan ik niet echt zeggen

Waar ik nu nog geleend geld in heb zitten is bijvoorbeeld de Rabo Certificaten. Hierbij doe ik 1/3 bij lenen.
Deze geven nu een dividend van 5,4%. Dus op mijn eigen vermogen geven ze nu:

1/3*(5,4%-1,25%)+5,4% = 6,8% dividend

Geen wereld van verschil, maar wel lekker
Wordt die allocatie dan ook gezien als een lening voor de belastingdienst en kan je dat dan eigenlijk ook nog van het eigen vermogen aftrekken? In het voorbeeld als de allocatie even groot is als de waarde van de aandelen die je daarvan koopt, dan wordt de waarde voor de belastingdienst daarvoor dus eigenlijk 0.

Stel je hebt voor 50.000 euro aandelen en neemt een allocatie van 10.000 euro en koopt daar weer aandelen van met een waarde van 10.000, dan heb je portefeuille met een waarde van 60.000 euro, maar kun je die 10.000 euro van die allocatie dan ook weer in mindering brengen op je totale vermogen, aangezien het een lening betreft? Het eigen vermogen daalt dan weer effectief naar 50.000 euro, waardoor je eigenlijk op die 10.000 euro geen vermogensrendementsheffing hoeft te betalen?

Of zie ik iets over het hoofd? Je betaalt natuurlijk wel die 1.25% kosten om te lenen, plus de euribor als die ooit positief wordt, maar als je in feite dan niet de vrh hoeft te betalen over die allocatie van 0.79% of 1.38% als het vermogen boven een ton komt, dan wordt het heel aantrekkelijk lijkt mij?

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
mark de man schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:42:
[...]

Wordt die allocatie dan ook gezien als een lening voor de belastingdienst en kan je dat dan eigenlijk ook nog van het eigen vermogen aftrekken? In het voorbeeld als de allocatie even groot is als de waarde van de aandelen die je daarvan koopt, dan wordt de waarde voor de belastingdienst daarvoor dus eigenlijk 0.

Stel je hebt voor 50.000 euro aandelen en neemt een allocatie van 10.000 euro en koopt daar weer aandelen van met een waarde van 10.000, dan heb je portefeuille met een waarde van 60.000 euro, maar kun je die 10.000 euro van die allocatie dan ook weer in mindering brengen op je totale vermogen, aangezien het een lening betreft? Het eigen vermogen daalt dan weer effectief naar 50.000 euro, waardoor je eigenlijk op die 10.000 euro geen vermogensrendementsheffing hoeft te betalen?

Of zie ik iets over het hoofd? Je betaalt natuurlijk wel die 1.25% kosten om te lenen, plus de euribor als die ooit positief wordt, maar als je in feite dan niet de vrh hoeft te betalen over die allocatie van 0.79% of 1.38% als het vermogen boven een ton komt, dan wordt het heel aantrekkelijk lijkt mij?
Klopt, op de site van DeGiro staat het dan als volgend:

PORTEFEUILLE € 60.000
EUR CASH FUND € -10.000

TOTAAL ACCOUNT
€50.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09 13:08
Heeft er iemand advies voor een small cap ETF aan te schaffen via degiro?
Ik richt me op accumulerende fondsen (dus zonder dividenduitkering). Ik zit momenteel in IWDA en EMIM, maar mis voor m'n gevoel wat small cap hierbij.

Ik zag dat de iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF (WSML) helaas niet te koop is bij degiro. Wel op de Duitse beurs (IUSN), maar dan dus wel kosten ivm buiten kernselectie - en ook volgens mij enkele euro's per jaar ivm buitenlandse beurs.Ik weet dat VWRL wel small-caps erbij heeft, maar die valt dus af voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Hoewel het extra rendement mij wel aanspreekt, zou ik toch niet graag lenen om te beleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:29
Vergeet niet dat die 1,4 miljard (of 2 miljard) jaarlijks terugkomt, het is geen eenmalige rekening... Totaal van de zotte dat ze dit er doorheen drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Kluifjes schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 15:37:
Heeft er iemand advies voor een small cap ETF aan te schaffen via degiro?
Ik richt me op accumulerende fondsen (dus zonder dividenduitkering). Ik zit momenteel in IWDA en EMIM, maar mis voor m'n gevoel wat small cap hierbij.

Ik zag dat de iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF (WSML) helaas niet te koop is bij degiro. Wel op de Duitse beurs (IUSN), maar dan dus wel kosten ivm buiten kernselectie - en ook volgens mij enkele euro's per jaar ivm buitenlandse beurs.Ik weet dat VWRL wel small-caps erbij heeft, maar die valt dus af voor mij.
Ik weet niet of er een geschikte small cap bestaat die in de kern selectie zit. Maar zelf vind ik gewenste asset allocatie belangrijker dan de allerlaagste kosten. Dus liever een "betere" ETF dan een mindere die in de kernselectie zit.

Afhankelijk van in welke verhouding je IWDA en EMIM hebt kan SXRJ een optie zijn. Stel dat je 85% IWDA en 15% EMIM hebt, dan heb zit je relatief veel in VS tov EU (55 vs. 20) en heb je nauwelijks small cap. Dan zou 80% IWDA, 10% EMIM en 5% SXRJ een optie kunnen zijn. Wel gaat dan ook je relatieve exposure aan Azie omhoog.

SXRJ zit niet in de kernselectie en de TER is met 0.36 (0.58 - 0.22 door inkomsten van uitlenen) niet heel laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:09
mark de man schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:42:
[...]

Inderdaad. Vergeet niet dat je de eerste € 3.000 aan schulden niet van het box 3 vermogen mag aftrekken als drempel. Bovenstaand voorbeeld dus VRH over € 53.000 (minus heffingsvrij vermogen).

[ Voor 3% gewijzigd door remcoboy1479 op 03-09-2018 06:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Dit is n=1, maar mijn YTD is 9.4%.
Sinds de start in 2015 zit ik op totaal 13% maar dat is erg vertekend omdat ik toen met 1000€ begon en sindsdien zit er bijna 10k in de portefeuille.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

remcoboy1479 schreef op maandag 3 september 2018 @ 06:03:
[...]

Inderdaad. Vergeet niet dat je de eerste € 3.000 aan schulden niet van het box 3 vermogen mag aftrekken als drempel. Bovenstaand voorbeeld dus VRH over € 53.000 (minus heffingsvrij vermogen).
Ah ja ik zie het, dan heeft het weinig zin om daar voor 1.000 euro mee te spelen, alhoewel ik kan natuurlijk een fonds uit de kernselectie kopen en volgende maand verkopen bij DeGiro, dat scheelt in ieder geval weer de transactiekosten. Hoef ik alleen 1 maand rente te betalen :P

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-09 15:35
page404 schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:10:
[...]

Dit is n=1, maar mijn YTD is 9.4%.
Sinds de start in 2015 zit ik op totaal 13% maar dat is erg vertekend omdat ik toen met 1000€ begon en sindsdien zit er bijna 10k in de portefeuille.
Kijken naar een enkel jaar is te korte termijn, en naar mijn mening is zelfs kijken vanaf je startdatum verkeerd aangezien dat ook een momentopname is. Eigenlijk zou je naar een gemiddelde van een maand/kwartaal moeten kijken om dan een beetje te kunnen vergelijken, met standaarddeviaties enzo.

Maar als we het kortzichtig simpel bekijken (d.w.z. de koersen van 2 enkele dagen), dan heb ik hier mijn input:

Ik ben ook start 2015 begonnen. Als ik kijk naar alleen het fonds waar ik toen mee begon (IWDA), maar waar ik nu niet meer in zit dan:
1e jaar = -9%
Vandaag tov begin 2015 = +30.5%
YoY rendement mag je zelf uitrekenen.
IWDA is een accumulating ETF, dus dividend is meteen weer geinjecteerd.

Als ik in 2015 zou zijn begonnen met VWRL, waar ik pas dit jaar mee ben gaan handelen, is het:
1e hypothetische jaar (Feb 2015 - Feb 2016): -12%
Vandaag tov begin 2015: +19.4%
VWRL is een distributing ETF, dus dividend krijgt je broker en moet je zelf weer injecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

AceAceAce schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:14:
[...]

Kijken naar een enkel jaar is te korte termijn, en naar mijn mening is zelfs kijken vanaf je startdatum verkeerd aangezien dat ook een momentopname is. Eigenlijk zou je naar een gemiddelde van een maand/kwartaal moeten kijken om dan een beetje te kunnen vergelijken, met standaarddeviaties enzo.

Maar als we het kortzichtig simpel bekijken (d.w.z. de koersen van 2 enkele dagen), dan heb ik hier mijn input:

Ik ben ook start 2015 begonnen. Als ik kijk naar alleen het fonds waar ik toen mee begon (IWDA), maar waar ik nu niet meer in zit dan:
1e jaar = -9%
Vandaag tov begin 2015 = +30.5%
IWDA is een accumulating ETF, dus dividend is meteen weer geinjecteerd.

Als ik in 2015 zou zijn begonnen met VWRL, waar ik pas dit jaar mee ben gaan handelen, is het:
1e hypothetische jaar (Feb 2015 - Feb 2016): -12%
Vandaag tov begin 2015: +19.4%
VWRL is een distributing ETF, dus dividend krijgt je broker en moet je zelf weer injecteren.
Tsja, wat moet je dan ;)
Uiteindelijk telt alleen je CAGR natuurlijk, of je historie nu 3 maanden of 13 jaar is.
Vervelende is alleen dat wanneer je je portefeuille snel opbouwt je in die periode weinig waarde aan die cagr kan hechten. Ik haalde in het eerste jaar 7% maar dat was over 1000€. Over de huidige portefeuille is dat maar 0.7% van het totaal en daarom moet je ook naar de rendementen per jaar kijken. Voor de rest, ik doe zoveel mogelijk buy&hold dus afwachten en kijken wat er gebeurt de komende tien, twintig jaar.
Op de portefeuilles van mijn kinderen zit ik trouwens veel hoger. Alleen maar World en S&P en relatief veel minder bijgestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09 13:08
Zygapophysis schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:34:
[...]

Ik weet niet of er een geschikte small cap bestaat die in de kern selectie zit. Maar zelf vind ik gewenste asset allocatie belangrijker dan de allerlaagste kosten. Dus liever een "betere" ETF dan een mindere die in de kernselectie zit.

Afhankelijk van in welke verhouding je IWDA en EMIM hebt kan SXRJ een optie zijn. Stel dat je 85% IWDA en 15% EMIM hebt, dan heb zit je relatief veel in VS tov EU (55 vs. 20) en heb je nauwelijks small cap. Dan zou 80% IWDA, 10% EMIM en 5% SXRJ een optie kunnen zijn. Wel gaat dan ook je relatieve exposure aan Azie omhoog.

SXRJ zit niet in de kernselectie en de TER is met 0.36 (0.58 - 0.22 door inkomsten van uitlenen) niet heel laag.
Hmm, dat is inderdaad misschien wel een redelijke optie inderdaad. Ik zal er eens wat meer naar kijken. Iets minder in VS. Kernselectie vind ik inderdaad geen ramp, het is toch niet dat ik vaak koop dus transactiekosten vallen sowieso mee. Wel weinig aanbod aan small caps ETF valt me op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Heeft een van de (voormalige) SAPEC beleggers al iets gehoord van de Belgische fiscus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:26
Tanooki schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:13:
Heeft een van de (voormalige) SAPEC beleggers al iets gehoord van de Belgische fiscus?
Ik heb nog niks gehoord. Volgens mijn belastingadviseur was vorig jaar juli de gemiddelde doorlooptijd van een reclaim in België rond de 12 maand. Inmiddels is dit opgelopen tot 18 a 20 maand (wellicht door Sapec?). Kan nog wel even duren dus.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 21:33
@writser Weet jij wat ongeveer het te verwachten rendement op de koers van destijds was?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• writser
Ardbeg10 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:33:

Ok, zal ik dan eens een poging wagen om een analyse hier te delen: United Carpets. Een Engels franchise bedrijf dat actief is in de retail sector, en dan met name binnen de vloerbedekking en bedden.

[..]

Anyway, schiet maar raak!
Nogmaals, mooie post! Ik heb vandaag even in wat meer detail naar het bedrijf gekeken - slechts vanaf de reorganisatie. Een paar (zure) kanttekeningen:

* Peter Cowgill is CEO van JD Sports, een bedrijf met een market cap van ~5 miljard pond. Hij verdient daar een paar miljoen per jaar en bezit voor tientallen miljoenen aan aandelen. Hij is non-executive chairman bij diverse andere bedrijfjes. Bij UCG verdient hij daar 47k per jaar mee. Daar komt hij natuurlijk z'n bed niet voor uit :P . Dit lijkt me vooral een 'prestige' boardseat. Het zou me verbazen als de beste man zich veel bezig houdt met wat er gebeurt bij United Carpets en het lijkt me optimistisch ingeschat dat de beste man een genie is dat in een paar uurtjes aan board meetings per jaar het hele bedrijf als een soort wonderdokter kan beïnvloeden.

* De afgelopen jaren was de nettowinst rond de 1.2m per jaar, maar de directors (die zelf ~75% van de aandelen in bezit hebben), verdienen ook elk jaar bijna een miljoen met z'n zessen, en daar komen nog wat bonussen bovenop. Dat zijn aardige vaste kosten voor zo'n klein bedrijfje. Als het een jaartje wat minder gaat zal de winst snel kelderen. Wordt dit bedrijf gerund voor aandeelhouders of voor management? Er is ook elk jaar een waslijst aan 'related party' transacties, en het bedrijf huurt vastgoed van de directors. Hoeft allemaal niet slecht te zijn maar is zeker geen pluspunt m.i..

* Normaliter ben ik fan van een 'franchise': je laat de ondernemers onder je al het risico lopen en zelf incasseer je royalty fees. Echter, United Carpets huurt zelf vastgoed om dat weer door te verhuren aan franchisenemers. Volgens het laatste jaarverslag hebben ze 25m aan leaseverplichtingen de komende jaren en franchisenemers hebben maar 5m aan leaseverplichtingen. Mocht het de komende jaren wat minder gaat dan kunnen franchisenemers dus redelijk makkelijk de handdoek in de ring gooien en dan zit de holding nog met enorme verplichtingen. Ook heeft het bedrijf een warehousing divisie die niet bedoeld is 'to generate a normal, commercial return'. Zou je ook kunnen zien als een subsidiëring van franchisenemers door aandeelhouders. Samenvattend, het franchise-businessmodel lijkt me in dit geval niet helemaal risicoloos.

* Betreft de omzet: de disclosure hier is wat mij betreft erg opaak. Omzet omvat bovenstaande leases, de resultaten van de winkels die ze direct bezitten en franchise fees. Denk dat je o.b.v. de omzet weinig zinnigs kan zeggen over de benodigde cash voor bedrijfsvoering en/of hoe goed het gaat met het bedrijf.

* Het is natuurlijk een dooddoener voor elk Brits aandeel, maar: de Brexit. Ten eerste is dit een cyclische business: als bij een eventuele Brexit rentes omhoog gaan en huizenprijzen omlaag dan zal dat niet goed zijn voor de verkoop van vloeren en tapijten. Bovendien sourcen ze hun materialen buiten de UK, dus de inkoopkosten gaan waarschijnlijk ook omhoog bij een dalende pond. En tenslotte kan een veranderende rentestand ook nog negatieve gevolgen hebben voor de lease-constructies die ze op hun boek hebben. Ik zou zeggen dat dit bedrijf extra hard geraakt wordt bij een mogelijke slechte uitkomst.

* "Waarschijnlijk is United Carpets zo ver onder de radar dat het gewoonweg niet opgemerkt wordt". Dat is een gevaarlijke aanname. Ik ben met je eens dat het waarschijnlijk een van de redenen is dat het aandeel goedkoop is maar het kan ook prima mogelijk zijn dat mensen zich wel degelijk hebben verdiept in dit bedrijf maar zich zorgen maken over een mogelijke Brexit, gebrekkige disclosure, het feit dat de aandelen een half jaar 'suspended' waren in 2013 vanwege de reorganisatie en/of de huurverplichtingen.

Goed, aan de andere kant lijkt het aandeel gewoon heel goedkoop. Afgelopen drie jaar is 2.5m aan dividend uitgekeerd en er staat ook nog 2.5m aan cash op de balans. Dat is enorm op een market cap van 6.5m. ROE en ROA zijn uitstekend sinds de reorganisatie en ze genereren ook een mooie cashflow. Lijkt een mooi bedrijfje. EBIT was ~1.3m laatste paar jaar, 20% tax rate, kom je op ~1.05m net earnings. Ballpark zou ik daar een 8x of 10x PE ratio op plakken, gezien bovenstaande kanttekeningen en de gebrekkige beurs waar het op handelt. Tel daar nog 1.5m aan extra cash bij op ofzo en dan kom ik op een 'fair value' van 12 a 14 cent per aandeel. Dat lijkt ook een beetje de 'upper range' van waar het heeft gehandeld de afgelopen jaren.

Denk dat je een prima aankoop hebt gedaan. Dat wil niet zeggen dat het ook goed uit gaat pakken :P. Misschien probeer ik ook wat aandeeltjes te kopen. Ik laat het nog even bezinken (lees: ik ben lui).

[ Voor 39% gewijzigd door writser op 03-09-2018 19:30 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Ardbeg10 schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:14:
@writser Weet jij wat ongeveer het te verwachten rendement op de koers van destijds was?
Lastig te zeggen, wat is 'rendement' .. Hangt er van af hoe snel je verwachtte het geld van de Belgische fiscus terug te krijgen en in hoeveel jaar je de rest van de dividendbelasting wou verrekenen in Nederland.

Je kon het aandeel vlak voor het dividend kopen rond de 190 euro, dacht ik. Daarvoor kreeg je terug: 105 euro netto dividend, een stub die voor 60 euro werd overgenomen, 22.50 euro die je kon terugclaimen in Belgie en 22.50 die je in Nederland kon verrekenen. Afhankelijk van je aannames kon je daar een IRR aan plakken. Omdat je die 150 euro vrijwel meteen terug kreeg was het al vrij snel een goede deal. Je kocht effectief voor 25 euro een pakketje receivables van 45 euro. Dat vind ik leuke situaties - kleine prijsverschillen zorgen voor een enorm verschil in IRR.

[ Voor 14% gewijzigd door writser op 04-09-2018 00:10 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Kluifjes schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:33:
[...]

Hmm, dat is inderdaad misschien wel een redelijke optie inderdaad. Ik zal er eens wat meer naar kijken. Iets minder in VS. Kernselectie vind ik inderdaad geen ramp, het is toch niet dat ik vaak koop dus transactiekosten vallen sowieso mee. Wel weinig aanbod aan small caps ETF valt me op helaas.
Betaal je geen 0.2% beheerkosten voor een ETF/fonds als deze buiten de kernselectie valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Blazer Coke schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:48:
[...]

Betaal je geen 0.2% beheerkosten voor een ETF/fonds als deze buiten de kernselectie valt?
mmm...hoe zou je daar nu achter kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
Ik kwam toevallig het volgende fonds tegen:
https://www.actiam.nl/nl/...-aandelenfonds?tab=tabs-4

Dit volgt net als actiam's andere fondsen de wereldindex, maar de kostenvan 0.02% zijn veel lager dan andere (nederlandse) fondsen die ik kon vinden. Mis ik nu iets of is dit een heel aantrekkelijk fonds hiervoor ?
Het alternatief is het actiam duurzaam wereld fonds of het vanguard (eu equivalent) fonds. Beide hebben veel hogere lopende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Spikeee schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 00:28:
Ik kwam toevallig het volgende fonds tegen:
https://www.actiam.nl/nl/...-aandelenfonds?tab=tabs-4

Dit volgt net als actiam's andere fondsen de wereldindex, maar de kostenvan 0.02% zijn veel lager dan andere (nederlandse) fondsen die ik kon vinden. Mis ik nu iets of is dit een heel aantrekkelijk fonds hiervoor ?
Het alternatief is het actiam duurzaam wereld fonds of het vanguard (eu equivalent) fonds. Beide hebben veel hogere lopende kosten.
Actief beheerd fonds voor 2bp TER, af te nemen icm een verzekeringsproduct. Ik gok dat de TER een lokkertje is en de kosten worden verrekend in de verzekering. Dacht dat dit niet meer mocht met huidige mifid regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
FWIW als je geïnteresseerd bent in United Carpets is het wellicht ook nuttig om je een beetje te verdiepen in wat er de afgelopen maanden gebeurd is bij concurrent Carpetright (sluiten bijna 100 winkels, aandeel -85% YTD) en andere soortgelijke bedrijven in de UK. Ook UCG heeft al een winstwaarschuwing gegeven: "The first half of the current financial year is expected to be very challenging and the board do not anticipate the first half profit levels of the previous year to be achieved.". De sector is een redelijk slagveld momenteel.

Buy when there's blood in the streets, zeggen ze dan :P . Aan de andere kant, als de resultaten de volgende jaren een beetje tegenvallen kan de winst hard omlaag gaan (ter herinnering: het eerste miljoen gaat naar management en een groot deel van de omzet komt van het warehousing segment dat amper winst maakt) en dan is de huidige waardering wellicht niet bijzonder aantrekkelijk.

Ik denk nog steeds dat het aandeel aan de goedkope kant is - maar geen no-brainer.

Om eens een ander balletje op te gooien, zijn er hier mensen die het drama rond Aimia (Canada) gevolgd hebben? Wellicht zijn de preferred shares een aardig ideetje.

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 04-09-2018 13:34 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Even een vraag vanwege de perikelen rondom ING.
In het jaarverslag 2016 is melding gedaan van misdrijfonderzoek. Mogelijke consequenties nog niet te kwantificeren. In 2017 eveneens melding onderzoek door US, ook niet te kwantificeren.

Nu krijgt de ING een multimiljoenen schikking aangeboden op basis van vier misdrijven. Dat kan potentieel meer worden.

Wat zijn de regels rondom jaarverslagen? Had dit risico niet gekwantificeerd moeten worden, reservering opnemen?
Aegon had bijvoorbeeld wel een reservering voor hun foute modellen, waarmee klanten zijn gedupeerd (en gecompenseerd). Dan wordt de koers door de markt gecorrigeerd. Bij ING komt het als verrassing. Wat ongetwijfeld (en hopelijk) de kop van Ralph gaat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Laatst online: 14-09 13:34
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:12:
Even een vraag vanwege de perikelen rondom ING.
In het jaarverslag 2016 is melding gedaan van misdrijfonderzoek. Mogelijke consequenties nog niet te kwantificeren. In 2017 eveneens melding onderzoek door US, ook niet te kwantificeren.

Nu krijgt de ING een multimiljoenen schikking aangeboden op basis van vier misdrijven. Dat kan potentieel meer worden.

Wat zijn de regels rondom jaarverslagen? Had dit risico niet gekwantificeerd moeten worden, reservering opnemen?
Aegon had bijvoorbeeld wel een reservering voor hun foute modellen, waarmee klanten zijn gedupeerd (en gecompenseerd). Dan wordt de koers door de markt gecorrigeerd. Bij ING komt het als verrassing. Wat ongetwijfeld (en hopelijk) de kop van Ralph gaat kosten.
Als ze er geen bedrag op kunnen plakken (lees niet zeker weten welk bedrag je erop moet plakken) hoef je dat niet te doen. Je moet voor meer dan 50% zeker zijn dat iets zich zal materialiseren, is dat het geval dan moet je het vermelden. ING zal de schikking gewoon in haar Q3 cijfers gaan verwerken.

• writser
darryl schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:50:
[...]

Als ze er geen bedrag op kunnen plakken (lees niet zeker weten welk bedrag je erop moet plakken) hoef je dat niet te doen. Je moet voor meer dan 50% zeker zijn dat iets zich zal materialiseren, is dat het geval dan moet je het vermelden. ING zal de schikking gewoon in haar Q3 cijfers gaan verwerken.
Inderdaad. Verder is het denk ik naïef om te denkend dat 'de markt' alleen rekening houdt met een boete als daar een reserve voor staat in de jaarrekening. Het onderzoek was bekendgemaakt door ING en daar kon elke belegger zelf al een prijskaartje aan hangen. Wellicht was de markt onaangenaam verrast door de hoogte van de opgelegde boete, maar dat geldt misschien wel net zo goed voor ING zelf ..

En betreft de hoogte van die boete: de SEC (Amerikaanse AFM) deed tegelijkertijd onderzoek naar ING en die hebben de laatste jaren gigantische boetes uitgedeeld aan meerdere grote banken betreft witwasserij (BNP Paribas kreeg bijv. een 9 miljard dollar boete in 2014). Dus dat deze kwestie potentieel veel geld ging kosten lijkt me niet echt een verrassing.

Ik zou er ook zeker niet van uit gaan dat dit schandaal betekent dat Hamers op moet stappen.

off-topic: @Ardbeg10: Lees je dit topic nog? Benieuwd of je nog een reactie hebt betreft UCG.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Laatst online: 15:20
Het blijft toch wel leuk om het nieuws rond Tesla te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:32
Hoe zit het met het BAM aandeel? Ondanks goede cijfers, beter dan vorig jaar en meer werorkders dan vorig jaar. Zelfs de afschrijving van de sluizen zijn al geweest? Zijn alsnog de aandelen in een neerwaartse beweging aan het gaan?
Shorters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Van 3.82 met "best aardige" cijfers naar 3,25 op basis van m.i. geen nieuws: regelmatig nieuwe projecten, maar reputatie en sentiment is niet goed. Die grap met die sluizen is funest en heeft toen aangetoond dat het risicomanagement niet goed is ingeregeld. Ze hebben meer grote trajecten lopen, is het daar wel onder controle? Deze doet wel pijn in mijn portefeuille :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Laatst online: 01:05

3DDude

I void warranty's

BiLLY_daKid schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 01:23:
Van 3.82 met "best aardige" cijfers naar 3,25 op basis van m.i. geen nieuws: regelmatig nieuwe projecten, maar reputatie en sentiment is niet goed. Die grap met die sluizen is funest en heeft toen aangetoond dat het risicomanagement niet goed is ingeregeld. Ze hebben meer grote trajecten lopen, is het daar wel onder controle? Deze doet wel pijn in mijn portefeuille :)
Vertel mij wat heb ze sinds vorig jaar voor 4.50 gekocht...
Houd ze nog maar even vast dus..

Ik begreep ook dat van Herk zijn belang aan het afbouwen is (die heeft ze waarschijnlijk aantal jaar terug voor 2€ per stuk dus die maakt nog steeds winst). Hij had 10% van alle BAMen dat is die dus volledig aan het afbouwen.

Dus die alles aan het dumpen... en dan gaat de prijs omlaag

[ Voor 3% gewijzigd door 3DDude op 08-09-2018 11:51 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silence_nl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:51

Silence_nl

Slnc

vandaag een nieuwe melding gekomen dat A. van Herk op 6 september onder de 3% gekomen is stond toen op 2,66% met nog 7.407.720,00 aandelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

3DDude schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:50:
[...]

Vertel mij wat heb ze sinds vorig jaar voor 4.50 gekocht...
Houd ze nog maar even vast dus..

Ik begreep ook dat van Herk zijn belang aan het afbouwen is (die heeft ze waarschijnlijk aantal jaar terug voor 2€ per stuk dus die maakt nog steeds winst). Hij had 10% van alle BAMen dat is die dus volledig aan het afbouwen.

Dus die alles aan het dumpen... en dan gaat de prijs omlaag
Even de zeiksnor uithangen, maar: wat je in het verleden betaald hebt is niet relevant. Het enige relevant is of je vanaf dit moment verwacht het rendement te halen dat je zou willen halen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Vraagje, heeft iemand een goede money market gevonden?

Ik zit bij DeGiro, en daar hebben ze:
http://www.morningstar.nl...000HOBD&InvestmentType=FE

Daar krijg je 1% dividend, maar heeft een negatief rendement.

Dus dat schiet niet echt op.
---------------------------------------

Als je het vergelijkt met VMMXX (vanguard money market)
Die heeft 2% dividen en een positief rendement.
(in $)
--------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:32
Videopac schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:56:
[...]

Even de zeiksnor uithangen, maar: wat je in het verleden betaald hebt is niet relevant. Het enige relevant is of je vanaf dit moment verwacht het rendement te halen dat je zou willen halen.
Het aandeel BAM blijft maar dalen, even aankijken nog en dan misschien bijkopen

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Unif schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:09:
Vraagje, heeft iemand een goede money market gevonden?

Ik zit bij DeGiro, en daar hebben ze:
http://www.morningstar.nl...000HOBD&InvestmentType=FE

Daar krijg je 1% dividend, maar heeft een negatief rendement.

Dus dat schiet niet echt op.
---------------------------------------

Als je het vergelijkt met VMMXX (vanguard money market)
Die heeft 2% dividen en een positief rendement.
(in $)
--------------------------------
Het standaard Morgan Stanley fonds van DeGiro? Daar wordt het negatieve rendement van gecompenseerd. Dividend yield maakt niets uit. Met huidige rentestanden doen money market fondsen in EUR al snel -50bp op jaarbasis.

Heb je zo veel cash dat je niet kunt sparen onder het DGS?

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Het gaat mij vooral er vooral om dat ik wat meer rendement krijg.
Gewone spaarrekening is iets van 0.30% max.

Morgan stanley is ook rondt de 0%, dus kan ik het beter op de spaarrekening laten staan.

Het lijkt erop dat alle geldmarkt fondsen in eur 0% of lager zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Dat is toch logisch? Die fondsen maken gebruik van weetikveel AA staatsleningen ivm risico en die rentes staan onder 0.

Als je meer wilt, moet je direct in staatsleningen gaan.

• Paul.tjuh1986
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-08 22:56
Ik zit te denken aan de L&G-L&G CYBER SECURITY U.ETF (DE000A14ZT85)
Nu kun je deze via degriro aankopen via de Londense beurs of de Duitse.
Uit me hoofd heb je 2.50 perjaar "aansluit kosten" wanneer je de Duitse neemt.

Welke, volgens jullie ervaring, is de beter / goedkoopste qua vast kosten om te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-08 20:51
Als ik het mijn goed herinner, heb je bij alle beurzen anders dan de nederlandse en belgische gewoon 2,50 aansluitkosten per jaar. Wat dat betreft dus hetzelfde.
Het verschil zit volgens mijn dan in de valuta waarin je in die ETF handelt. Op de Duitse beurs is dat in Euro's, op de Londense beurs is dat in Dollars (!). Daar heb je er dus een valutarisico bij.

• shakespeare
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-08 10:39
Paul.tjuh1986 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:17:
Ik zit te denken aan de L&G-L&G CYBER SECURITY U.ETF (DE000A14ZT85)
Nu kun je deze via degriro aankopen via de Londense beurs of de Duitse.
Uit me hoofd heb je 2.50 perjaar "aansluit kosten" wanneer je de Duitse neemt.

Welke, volgens jullie ervaring, is de beter / goedkoopste qua vast kosten om te kopen?
waarom deze ETF? geleidelijke groei zie ik ?

• Paul.tjuh1986
shakespeare schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:33:
[...]

waarom deze ETF? geleidelijke groei zie ik ?
Zit in de IT (zoals 90%hier), doe wat Cyber Sec. projecten, en geloof er in dat dit steeds belangrijker wordt.
Wat wil je nog meer weten?

• shakespeare
Paul.tjuh1986 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:52:
[...]

Zit in de IT (zoals 90%hier), doe wat Cyber Sec. projecten, en geloof er in dat dit steeds belangrijker wordt.
zitten er nog meer voorwaarden aan deze ETF's etc.. ?

ik investeer voornamelijk aandelen. ( kiadis pharma momenteel ). Crypto's ook veel gedaan, echter zitten deze op het moment in een bear market. wachten op de bullrun om weer in te stappen.

Ik zit ook in de IT btw;)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Belangrijker ok, maar worden de aandelen ook meer waard? Neem aan dat dát het doel is.

Daarnaast, als het slecht gaat ben je niet alleen je baan kwijt maar zakt ook je vermogen nog eens, bij wijze van spreke.

• Paul.tjuh1986
shakespeare schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:05:
[...]

zitten er nog meer voorwaarden aan deze ETF's etc.. ?

ik investeer voornamelijk aandelen. ( kiadis pharma momenteel ). Crypto's ook veel gedaan, echter zitten deze op het moment in een bear market. wachten op de bullrun om weer in te stappen.

Ik zit ook in de IT btw;)
Waarom heb je nu geen Galapagos? ;)

ETF zijn aandelenmandjes. Weet niet precies waar je mee doelt met voorwaarden, maar je voelt een eventuele bearmarket alle direct zoals met losse aandelen.
Emerging Markets (welke ik ook een plukje van heb) doet ook nog niet zo pijn, terwijl sommige EM landen we (officieel) in een bearmartket zitten.

ETF's zijn long term, en intressant omdat degrio geen transactiekosten rekent bij sommige gekozen ETF's. Scheelt omdat ik maandelijks bij koop.
Transactiekosten zal met de Cybersec. ETF wel het geval zijn, dus zal daar grotere plukjes aanschaffen.

• Paul.tjuh1986
Aikon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:09:
[...]

Belangrijker ok, maar worden de aandelen ook meer waard? Neem aan dat dát het doel is.

Daarnaast, als het slecht gaat ben je niet alleen je baan kwijt maar zakt ook je vermogen nog eens, bij wijze van spreke.
Kijk naar het lijstje aandelen wat erin zit, ja.. daar zie ik wel meer groei in.
CyberArk, Fortinet Inc etc.. kijk bijvoorbeeld als een start naar de lange termijn grafiekjes van deze bedrijven.

• BiLLY_daKid
Ik heb Galapogos al een paar weken op mijn shortlist, maar nog niet gekocht omdat te weinig cash en ik niet wil verkopen.
"Achteraf" is het mooi wonen, maar ik had beter het plukje BAM kunnen laten liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Gebruiken jullie een bepaalde website of portfolio manager om je cost basis uit te rekenen? Of gewoon Excel?

• shakespeare
ik wil een aantal NIO kopen (chinese tesla).. die is al verkrijgbaar op de NSEY.. maar nog niet op degiro etc.. iemand enig idee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

En is het belangrijker worden van cyber security niet al in de koers van de ETF meegenomen? Ik vind het een magere argumentatie om ETF's uit te kiezen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30
Wat is er ooit aan de hand rondom Adyen? Gaat alle kanten op.

Staat vandaag wel dat er meer aandelen door de oude investeerders worden verkocht aan de markt, maar waarom dan wel 2x dik in de plus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IwPfHS4YfZC3HPzESnQhalrK/full.png

• BiLLY_daKid
Ik heb bij de IPO al aangegeven dat ik de koerssprong niet snap. Van 240 voorbeurs naar 400. Binnen paar maanden naar hoog 600. Terwijl slechts een fractie vrij verhandelbaar is. Alsof ze zoveelngrote klanten en dus volume hebben ingetankt.

Natuurlijk komt mijn reactie uit jaloersheid. Maar deze bubbel slaat echt nergens op, behalve sentiment.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AMD gaat lekker, samen met mn vorige werkgeber het enige aandeel dat ik heb dat positief uitpakt :+

Stockpicking is geen valide strategie met mij aan het roer :(

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• shakespeare
nio +50% mooi, 1 ding waar ik ff mee zit.. de tijd loopt 15m achter op nederlands brokers tav usa. als je een stoploss instel op limit pakt die dan de prijs van de nederlandse ? dit betekend dat je geen fatsoenlijke stoploss in kan stellen ?

• page404

page404

Website says no

shakespeare schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:01:
nio +50% mooi, 1 ding waar ik ff mee zit.. de tijd loopt 15m achter op nederlands brokers tav usa. als je een stoploss instel op limit pakt die dan de prijs van de nederlandse ? dit betekend dat je geen fatsoenlijke stoploss in kan stellen ?
Is gebruik van stoploss een winnende strategie? Serieuze vraag, ik heb het vroeger ook geprobeerd en dat pakte altijd verkeerd uit, nl reageren op kortdurend negatief sentiment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Laatst online: 14-09 14:14
page404 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:18:
[...]

Is gebruik van stoploss een winnende strategie? Serieuze vraag, ik heb het vroeger ook geprobeerd en dat pakte altijd verkeerd uit, nl reageren op kortdurend negatief sentiment.
Alle limieten/trailing en stoploss strategieën zijn verzinsels van brokers en gelieerde adviseurs. Ze zorgen voor extra handel en dus (extra) provisie.
Simpele gedachte-experiment: als het rendabel zou zijn, zou iedereen het doen. En degenen die roepen dat het kan, kunnen hier geen trackrecord van overleggen. Hooguit op basis van backtracking, maar op basis van backtracking kun je altijd succesvolle strategieën ontwikkelen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Een stop-loss is inderdaad een waardeloze strategie. Maar zo'n order wordt gewoon naar de beurs gestuurd en daar verwerkt (niet in je eigen account) , dus heeft geen last van de vertraagde koersen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakespeare
writser schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:35:
Een stop-loss is inderdaad een waardeloze strategie. Maar zo'n order wordt gewoon naar de beurs gestuurd en daar verwerkt (niet in je eigen account) , dus heeft geen last van de vertraagde koersen.
nice... in dit geval is dit aandeel +75% gegaan gisteren. deze gaat inleveren mischien niet vandaag, om zeker te zijn van geen verlies zet ik mijn stop boven mijn buy prijs. heb redelijk hoog ingekocht, had eerder moeten instappen maar niet gedaan. gevalletje.. buy high sell low;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Unif schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:47:
Het gaat mij vooral er vooral om dat ik wat meer rendement krijg.
Gewone spaarrekening is iets van 0.30% max.

Morgan stanley is ook rondt de 0%, dus kan ik het beter op de spaarrekening laten staan.

Het lijkt erop dat alle geldmarkt fondsen in eur 0% of lager zijn.
Dit specifiek fonds van MS belegt alleen in GER papier met duratie van 0.5 en wat cash dus momenteel betekent dat dus negatieve carry.

EUR MM fondsen hebben doorgaans 3M Euribor als benchmark. 3M euribor doet -30bps of zo. Trek daar nog fees vanaf en je moet al vrij hard de rating ladder afgaan wil je dat positief maken (credit spread in Europa zijn ook al zo tight....)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

shakespeare schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 07:01:
[...]

nice... in dit geval is dit aandeel +75% gegaan gisteren. deze gaat inleveren mischien niet vandaag, om zeker te zijn van geen verlies zet ik mijn stop boven mijn buy prijs. heb redelijk hoog ingekocht, had eerder moeten instappen maar niet gedaan. gevalletje.. buy high sell low;)
dan snap ik het helemaal niet. Je kan ook gewoon nu 75% winst pakken. Maar jij kiest er nu voor om te wachten tot hij zakt naar 40% om dan uit te stappen. :D Zie je waarom het geen winnende strategie is? Je bent puur op verliesaversie aan het handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakespeare
page404 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 07:43:
[...]

dan snap ik het helemaal niet. Je kan ook gewoon nu 75% winst pakken. Maar jij kiest er nu voor om te wachten tot hij zakt naar 40% om dan uit te stappen. :D Zie je waarom het geen winnende strategie is? Je bent puur op verliesaversie aan het handelen.
Hij kan vandaag nog hoger gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

shakespeare schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 07:45:
[...]

Hij kan vandaag nog hoger gaan?
Als je een stoploss op de hoogste koers van gisteren zet snap ik het nog een beetje. Mijn ervaring is dat hij dan net onder je stoploss dipt om daarna de weg naar boven te vervolgen. Als je anticipeert op verdere stijging dan moet je gewoon een limiet op een hogere koers zetten. Maar als jij denkt dat je de markt kan voorspellen, be my guest ;) ik heb een pesthekel aan speculeren juist door dit soort scenario's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-07 22:11
Vannacht RChain verkocht, 33% winst in 48 uur tijd, EPIC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
Slava1 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 07:50:
Best knap als je dat spul vannacht hebt aangekocht en al weet dat 48u later het rendement 33% zal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Slava1 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 07:50:
Chief schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:30:
[...]

Best knap als je dat spul vannacht hebt aangekocht en al weet dat 48u later het rendement 33% zal zijn :)
B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
LoL!! True!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-07 22:11
Chief schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:30:
[...]

Wat bedoel je?

• writser
mbt United Carpets: https://www.londonstockex...-detail/UCG/13796783.html
As previously described in the Company's full year results announced in July, trading in early summer was difficult due to the exceptionally warm, sunny weather, and the World Cup, which together had a significant adverse impact on the Company's sales volumes, as they had on the sector as a whole.

As a result of these headwinds, the modest decline of 1.9% in like for like sales for the 24 weeks ended 13 September 2018 has been achieved at the cost of increased marketing investment. Further costs have been absorbed during the period in supporting the franchise network and making additional investment in future business developments. The combination of these influences will be reflected in significantly lower profit levels in the first half of the current financial year.

Whilst comparatives for the balance of the year remain challenging, the Board believes the business is well positioned for future trading and is actively pursuing appropriate ways to respond in the second half of this financial year in order to reduce the impact on the full year results.

In view of the strength of its store portfolio together with the abilities and commitment of the franchisee network, the Board remains confident that the Group will continue to be cash generative, with no borrowings, and able to support its current dividend policy.

Onvoorstelbaar!

• poehee
  • Laatst online: 14-09 14:14
Ziet eruit als een bullshit textgenerator (kan trouwens voor elk bedrijf gebruikt worden, en wordt dat ook...).
Wat kan ik hiermee? Wat is je punt?

You're either part of the solution or you're part of the problem

• page404

page404

Website says no

poehee schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:59:
[...]

Ziet eruit als een bullshit textgenerator (kan trouwens voor elk bedrijf gebruikt worden, en wordt dat ook...).
Het enige wat ik kan verzinnen is dat writser hoopt dat wij ook aandeeltjes gaan kopen zodat de koers stijgt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
poehee schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:59:
[...]

Dit is een filing van het bedrijf zelf waarin ze (nogmaals) waarschuwen voor sterk tegenvallende resultaten en ook waarschuwen dat de tweede helft van 2018 'challenging' blijft / wordt. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in dit aandeel (jij kennelijk niet) wellicht een interessante update na de enthousiaste writeup van Ardberg eerder in dit topic. Aandeel staat na deze aankondiging verder in de min en handelde vandaag zelfs op 6.60. Ik heb zelf geen positie maar vind het nog steeds een potentieel ideetje voor de portfolio en hou het bedrijf een beetje in de gaten. Ondanks het slechte nieuws begint het wel erg goedkoop te worden ..

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 19-09-2018 17:22 ]

Onvoorstelbaar!

• page404

page404

Website says no

Helder verhaal :) het blijft een roulettetafel ;)

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:00
Bij de giro staat bij mij onder corporate actions een bedrag n.a.v. Dividend.
Kan ik daar meer info over krijgen? Is dat geld wat nog ontvangen gaat worden? Waar ontvang ik dat (als cash op de beleggingsrekening)? Of wordt dat het belegt (denk van niet want dividend dekt moet 1 volledig aandeel).

In het help center kon ik niets vinden. Heb zowel in de app als de webtrader gekeken.

---
ImaPseudonym schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:35:
Vanaf de ex-dividend datum (datum waarop het dividend wordt toegekend aan de houder van het aandeel op die dag) staat het in je lijstje corporate actions. Dat is echter niet dezelfde dag dat het dividend ook uitgekeerd wordt.
Tot het moment dat het dividend aan je uitgekeerd wordt staat het als corporate action in je portfolio (en wordt ook nog niet meegeteld voor je totaalresultaat).
Als het straks aan je uitgekeerd wordt dan krijg je het in je beleggingsaccount uitgekeerd in de valuta waarin je het dividend krijgt, en daarna mag je het of uitboeken naar je tegenrekening of investeren in nieuwe aandelen.
Top bedankt! Lijkt me duidelijk!

[ Voor 50% gewijzigd door Trezzahn op 20-09-2018 08:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-08 20:51
Vanaf de ex-dividend datum (datum waarop het dividend wordt toegekend aan de houder van het aandeel op die dag) staat het in je lijstje corporate actions. Dat is echter niet dezelfde dag dat het dividend ook uitgekeerd wordt.
Tot het moment dat het dividend aan je uitgekeerd wordt staat het als corporate action in je portfolio (en wordt ook nog niet meegeteld voor je totaalresultaat).
Als het straks aan je uitgekeerd wordt dan krijg je het in je beleggingsaccount uitgekeerd in de valuta waarin je het dividend krijgt, en daarna mag je het of uitboeken naar je tegenrekening of investeren in nieuwe aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Een familielid is in een ver process om een huis te verkopen en wil het geld nu gaan investeren. Het gaat om een bedrag van 270.000 euro. Hij wil dit al helemaal niet op een spaarrekening zetten aangezien je geld dan verdampt. Echter wil hij een minimaal risico.

Daarom zat ik te denken om te belegen in papier uit de US, een fonds met een beperkt risico zoals bijvoorbeeld een iShares Core U.S. Aggregate Bond ETF (die risicoklasse is het meeste risico dat hij wil nemen). MAAR dit is natuurlijk in USD genoteerd. Het valutarisico wil hij liever niet.

Nu weet ik dat er wel wat currecy hedged funds zijn, maar ik begrijp de werking niet helemaal. Iemand een goed artikel wat uit de doeken doet hoe dit werkt? Ik vermoed ook dat de hedging een negatieve invloed heeft op het rendement? Zoals ik het nu begrijp is de kost van het hedged van een laag risico obligatiefonds vaak niet de moeite waard.

USD 3 month LIBOR 2.31%
EUR 3 month LIBOR -0.35%

De hedging zou dus jaarlijks al zeker 1,96% kosten.

[ Voor 15% gewijzigd door Galactic op 20-09-2018 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Laatst online: 24-05-2023
Galactic schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:24:
Nu weet ik dat er wel wat currecy hedged funds zijn, maar ik begrijp de werking niet helemaal. Iemand een goed artikel wat uit de doeken doet hoe dit werkt? Ik vermoed ook dat de hedging een negatieve invloed heeft op het rendement?
Investopedia is je beste vriend: https://www.investopedia....rencyhedged-etfs-work.asp

Het idee is dat er, naast de bestaande producten, aparte producten worden gekocht die qua waarde precies de andere kant op bewegen bij fluctuatie van de waarde van bepaalde valuta's: zgn. currency futures/forwards (in de link vind je een link met meer informatie hierover).

Wat betreft je rendement - dit valutarisico afdekken betekent dat je het effect van valutawaardeverandering "nult": het heeft geen effect meer op je rendement. Wat overblijft is het rendement van het product zelf.

Extra tip: des te langer je beleggingshorizon, des te minder valutarisico een rol lijkt te spelen. I.a.w.: de fluctuaties lijken dan elkaar als het ware te "nullen". Je kunt je dus afvragen of je afdekken moet willen :)

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Klopt, maar in zijn geval is de horizon 5-8 jaar.

Ik verwacht de kans dat de dollar een keer flink onderuit gaat binnen deze periode aanzienlijk.
Pagina: 1 ... 43 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.