Ardbeg10 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:33:
Ok, zal ik dan eens een poging wagen om een analyse hier te delen: United Carpets. Een Engels franchise bedrijf dat actief is in de retail sector, en dan met name binnen de vloerbedekking en bedden.
[..]
Anyway, schiet maar raak!
Nogmaals, mooie post! Ik heb vandaag even in wat meer detail naar het bedrijf gekeken - slechts vanaf de reorganisatie. Een paar (zure) kanttekeningen:
* Peter Cowgill is CEO van JD Sports, een bedrijf met een market cap van ~5 miljard pond. Hij verdient daar een paar miljoen per jaar en bezit voor tientallen miljoenen aan aandelen. Hij is non-executive chairman bij diverse andere bedrijfjes. Bij UCG verdient hij daar 47k per jaar mee. Daar komt hij natuurlijk z'n bed niet voor uit

. Dit lijkt me vooral een 'prestige' boardseat. Het zou me verbazen als de beste man zich veel bezig houdt met wat er gebeurt bij United Carpets en het lijkt me optimistisch ingeschat dat de beste man een genie is dat in een paar uurtjes aan board meetings per jaar het hele bedrijf als een soort wonderdokter kan beïnvloeden.
* De afgelopen jaren was de nettowinst rond de 1.2m per jaar, maar de directors (die zelf ~75% van de aandelen in bezit hebben), verdienen ook elk jaar bijna een miljoen met z'n zessen, en daar komen nog wat bonussen bovenop. Dat zijn aardige vaste kosten voor zo'n klein bedrijfje. Als het een jaartje wat minder gaat zal de winst snel kelderen. Wordt dit bedrijf gerund voor aandeelhouders of voor management? Er is ook elk jaar een waslijst aan 'related party' transacties, en het bedrijf huurt vastgoed van de directors. Hoeft allemaal niet slecht te zijn maar is zeker geen pluspunt m.i..
* Normaliter ben ik fan van een 'franchise': je laat de ondernemers onder je al het risico lopen en zelf incasseer je royalty fees. Echter, United Carpets huurt zelf vastgoed om dat weer door te verhuren aan franchisenemers. Volgens het laatste jaarverslag hebben ze 25m aan leaseverplichtingen de komende jaren en franchisenemers hebben maar 5m aan leaseverplichtingen. Mocht het de komende jaren wat minder gaat dan kunnen franchisenemers dus redelijk makkelijk de handdoek in de ring gooien en dan zit de holding nog met enorme verplichtingen. Ook heeft het bedrijf een warehousing divisie die niet bedoeld is 'to generate a normal, commercial return'. Zou je ook kunnen zien als een subsidiëring van franchisenemers door aandeelhouders. Samenvattend, het franchise-businessmodel lijkt me in dit geval niet helemaal risicoloos.
* Betreft de omzet: de disclosure hier is wat mij betreft erg opaak. Omzet omvat bovenstaande leases, de resultaten van de winkels die ze direct bezitten en franchise fees. Denk dat je o.b.v. de omzet weinig zinnigs kan zeggen over de benodigde cash voor bedrijfsvoering en/of hoe goed het gaat met het bedrijf.
* Het is natuurlijk een dooddoener voor elk Brits aandeel, maar: de Brexit. Ten eerste is dit een cyclische business: als bij een eventuele Brexit rentes omhoog gaan en huizenprijzen omlaag dan zal dat niet goed zijn voor de verkoop van vloeren en tapijten. Bovendien sourcen ze hun materialen buiten de UK, dus de inkoopkosten gaan waarschijnlijk ook omhoog bij een dalende pond. En tenslotte kan een veranderende rentestand ook nog negatieve gevolgen hebben voor de lease-constructies die ze op hun boek hebben. Ik zou zeggen dat dit bedrijf extra hard geraakt wordt bij een mogelijke slechte uitkomst.
* "Waarschijnlijk is United Carpets zo ver onder de radar dat het gewoonweg niet opgemerkt wordt". Dat is een gevaarlijke aanname. Ik ben met je eens dat het waarschijnlijk een van de redenen is dat het aandeel goedkoop is maar het kan ook prima mogelijk zijn dat mensen zich wel degelijk hebben verdiept in dit bedrijf maar zich zorgen maken over een mogelijke Brexit, gebrekkige disclosure, het feit dat de aandelen een half jaar 'suspended' waren in 2013 vanwege de reorganisatie en/of de huurverplichtingen.
Goed, aan de andere kant lijkt het aandeel gewoon heel goedkoop. Afgelopen drie jaar is 2.5m aan dividend uitgekeerd en er staat ook nog 2.5m aan cash op de balans. Dat is enorm op een market cap van 6.5m. ROE en ROA zijn uitstekend sinds de reorganisatie en ze genereren ook een mooie cashflow. Lijkt een mooi bedrijfje. EBIT was ~1.3m laatste paar jaar, 20% tax rate, kom je op ~1.05m net earnings. Ballpark zou ik daar een 8x of 10x PE ratio op plakken, gezien bovenstaande kanttekeningen en de gebrekkige beurs waar het op handelt. Tel daar nog 1.5m aan extra cash bij op ofzo en dan kom ik op een 'fair value' van 12 a 14 cent per aandeel. Dat lijkt ook een beetje de 'upper range' van waar het heeft gehandeld de afgelopen jaren.
Denk dat je een prima aankoop hebt gedaan. Dat wil niet zeggen dat het ook goed uit gaat pakken

. Misschien probeer ik ook wat aandeeltjes te kopen. Ik laat het nog even bezinken (lees: ik ben lui).
[
Voor 39% gewijzigd door
writser op 03-09-2018 19:30
]