Na afgelopen jaren bijna 100% aandelen, merk ik dat ik toch een beetje hoogtevrees begin te krijgen bij dergelijk portfolio zonder diversificatie.
Teveel all-time-high's samen met all-time lows op dit moment. De paar groten der aarde als FANG/internet-based lijken dusdanig te groeien, dat de terugval van de rest ruimschoots gecompenseerd wordt en niet opvalt of verdrongen (zie een GE). Gevolg is ook veel indicatoren en ratio's die het extreme rapporteren en dergelijke uitschieters (zoals growth vs value stocks, schiller/buffet index, pick your poison).
Voor mijn smaak iets teveel extremen en uitersten die tegelijkertijd op hetzelfde wijzen.
Ook lijkt de automatiserings-revolutie langzaam aan serieus te worden, wat voor de lange termijn goed is maar prima de aanleiding van de volgende bubbel kan zijn (zie wederom ongeveer de hele high-tech wereld).
Geen idee alleen hoe realistisch en hoe onderbuikgevoel/emotioneel dat is, dus benieuwd of er ook anderen zijn die zoiets zien of denken (of juist niet).
Voor nu ben ik in elk geval langzaam aan wat meer actief diversificatie aan het opzoeken, met name met schuin oog op het 'what-if' van een knaller in de komende 1-2 jaar. O.a. bezig geweest met gold/silver aankoop (waarschijnlijk later dit jaar nog wat voor avg down) met als doel een 5% van het vermogen, cash aanvullen richting de 10%, en de aankopen die ik nog doe meer defensieve aandelen (met name gecharmeerd van water/afval utilities, consumables, zaken die altijd nodig blijven).
Mogelijk dat ik ook nog een bonds positie toevoeg (5% cash/5% bonds) maar daar moet ik nog even induiken om eentje te hebben die een goede landspreiding heeft - suggesties welkom natuurlijk.
Dan kan ik vanaf daar die posities uitbreiden, doel is terug te gaan naar een 75-80% stocks/20-25% rest (gold/cash/bonds). Als ik mijn inleg gelijk hou zou dit vanzelf komend jaar bereikt worden.
[
Voor 6% gewijzigd door
Xanaroth op 16-08-2018 13:53
]