Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.010.527 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:34
Blazer Coke schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:52:

Ik weet niet wat je totale vermogen is, maar 20% in cash als regel vind ik veel te veel.
Als je gewoon in loondienst bent, zou ik max 2 maanden aanhouden en de rest investeren.

Ik houd zelf helemaal geen spaargeld meer aan, maar ik krijg wel ca. 1000 euro per maand uit verhuur van apartement.
Pure interesse, hou je die 1000 euro per maand over aan de verhuur ? Dat is een flink passief inkomen , goed gedaan ! Dan is de noodzaak tot het aanhouden van een cash buffer minder noodzakelijk , een groot deel van je vaste lasten is dan al gedekt denk ik.

Voor mensen met een minder riante positie is minimaal een half jaar tot een jaar cash achter de hand wel aan te raden, zeker als je ww tijd niet al te lang is. Dat is mijn stelregel een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:29
[...]

Ik weet niet wat je totale vermogen is, maar 20% in cash als regel vind ik veel te veel.
Als je gewoon in loondienst bent, zou ik max 2 maanden aanhouden en de rest investeren.
Ik vind twee maanden wel heel erg krap als buffer in loondienst. De gemiddelde werknemer krijgt echt niet binnen twee maanden na ontslag een nieuwe baan, zeker niet als je ontslagen bent door economische teruggang en bedrijven zuinig en voorzichtig zijn met nieuw personeel. Natuurlijk krijg je WW, maar voordat je dat hebt ben je al twee maanden verder en dat is maar 70% van je laatste loon. Persoonlijk zou ik voor loondienst minimaal 4 salarissen aan bugger aanhouden.
Aangezien ik zelf vastgoed heb buiten mijn portefeuille, heb ik geen REITs.
Ik vind het echter goede producten met stabiel rendement.
Ik zou je obligaties/cash wegdoen en dan naast goud/zilver ook voor REITs gaan.
Ik ben het met je eens dat er een aantal goede Amerikaanse REITS zijn, ik zit daar zelf ook in vanwege het goede dividend en betrouwbaarheid. Ik heb geen zin aan gedoe met huurders dus een REIT is dan een prima vervanger. Een REIT heeft wel iets minder rendement dan vastgoed maar geeft meer gemoedsrust en je hebt geen hefboom, voor de gemiddelde persoon is dat sowieso beter denk ik.
Volgens mij heb je nu ook voornamelijk large cap.
Ik ben zelf niet zo van emerging markets, maar dat is iets persoonlijks.
Emerging markets zou ik ook mijden inderdaad, er is altijd wel iets met die landen (zie nu de crisis in Turkije) en zoveel rendement geeft het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 09:59
  • ...
  • Het belastingsysteem is in de VS heel anders dan in NL.
    Capital gain tax (15/20% op gemaakte winst) en dividend tax (30% op dividenduitkeringen) in de VS.
    VermogensRendementsHeffing ca. 0.6-1.3% op je vermogen in NL .
  • ...
VermogensRendementsHeffing in NL is over 2018 0.6-1.3-1.6%, met het hoogste percentage vanaf € 978.001 (maar daar ben ik nog niet :'( ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 09:48
Cubic X schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:40:
[...]

Ik vind twee maanden wel heel erg krap als buffer in loondienst. De gemiddelde werknemer krijgt echt niet binnen twee maanden na ontslag een nieuwe baan, zeker niet als je ontslagen bent door economische teruggang en bedrijven zuinig en voorzichtig zijn met nieuw personeel. Natuurlijk krijg je WW, maar voordat je dat hebt ben je al twee maanden verder en dat is maar 70% van je laatste loon. Persoonlijk zou ik voor loondienst minimaal 4 salarissen aan bugger aanhouden.
Hangt er ook vanaf waar je in geinvesteerd hebt.
Aandelen zijn dagelijks verhandelbaar, dus 2 maanden tijd is dan ruim voldoende om er daar een deel van te verkopen.
Langer lopende investeringen zou je ook zo kunnen aankopen/spreiden dat er vervolgens minstens elk half jaar wel iets vrij komt.
Zit je dan nog steeds krap bieden sommige investeringen ook nog een mogelijkheid tot vroegtijdige uitstap, eventueel met boete of zonder interest.

Verder zou ik rekenen in maanduitgaven ipv maandlonen om je buffer te bepalen.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Emerging markets zou ik ook mijden inderdaad, er is altijd wel iets met die landen (zie nu de crisis in Turkije) en zoveel rendement geeft het nooit.
Standaard disclaimer is hier van toepassing, maar toch:

Geannualiseerd rendement sinds 2000

MSCI Emerging Markets: 9.55%
MSCI World: 5.27%

https://www.msci.com/docu...f2-4ba9-ad01-226fd5678111

Het is weliswaar volatieler maar het heeft de afgelopen 18 jaar bijna het dubbele aan rendement opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:47
Frank-NL schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:50:
[...]

Het is weliswaar volatieler maar het heeft de afgelopen 18 jaar bijna het dubbele aan rendement opgeleverd.
Yep, waarschijnlijk omdat de meeste beleggers denken zoals Cubic (met de kanttekening dat je niet weet hoe het de komende 18 jaar gaat natuurlijk).

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324818

Uiteindelijk geloof ik ook dat de Emerging Markets (en zo Emerging zijn die niet meer) op de langere termijn meer groei laten zien. Met name vanuit de theorie van Hofstede zie ik meer duurzame groei uit die hoek komen (https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/). Bovenstaande cijfers verbazen mij daarom niet veel, en zeker met een perspectief van 20 jaar maak ik mij meer druk om long-term dan short-term.

Edit: je kunt je eigen portfolio uitzetten t.o.v. zijn cijfers, wellicht geeft je dat nog leuke inzichten.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 324818 op 10-08-2018 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[...]

Meer risk, meer rendement.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:18

CeesKees

I rest my Kees

Anders slopen we vandaag de economie van Turkije even...

Iemand nog op zoek naar een koopkans?

https://www.ishares.com/n...nl_NL&userType=individual

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:38
Misschien een totale beginnersvraag maar kon zowel hier als op google niet vinden of het volgende mogelijk is:

Is het bij DeGiro mogelijk om een deel van een etf te aan te schaffen? Als een etf bijvoorbeeld 50€ kost en ik stort maandelijks 75€, zou ik dan 1,5 etf kopen? Of kan je alleen hele stukken kopen

Zit momenteel bij fitvermogen en wil graag overstappen. Ik stort maandelijks een vast bedrag waarmee ik kan instappen in fondsen, en daar is het dus wel mogelijk om een deel van een fonds te kopen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:01
@DKjordy bij DeGiro kun je alleen hele stukken aankopen. Geruime tijd geleden hebben ze wel eens gemeld dat ze in de toekomst mogelijk wilden maken om delen van trackers aan te kopen, maar heb daar tot op heden nooit weer iets over gehoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
@DKjordy Dan laat je die 25 euro een maandje staan en koop je de volgende maand 2 stuks. Ik stort aan het eind van de maand wat ik kan missen en ga dan pas kijken wat ik er van koop. Voor de rente op je spaarrekening hoef je het daar niet een maandje te laten staan.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 09:05
CeesKees schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:32:
Anders slopen we vandaag de economie van Turkije even...

Iemand nog op zoek naar een koopkans?

https://www.ishares.com/n...nl_NL&userType=individual
Ik zou nog even wachten denk ik. Wellicht is het ook wat minder risicovol om binnenkort in ING te stappen i.p.v. deze Turkse EFT.

Edit: ik zie bij die EFT alleen maar minnen staan de laatste jaren.

[ Voor 6% gewijzigd door Sunri5e op 11-08-2018 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-05 16:09
Al jaren leg ik elke maand geld opzij met het idee om op termijn een huis te kopen tegen een wat lagere LTV, en daarnaast om mijzelf van pensioen te voorzien (ik heb nog 30 jaar). Maar de huizenprijzen stijgen veel harder dan mijn spaargeld. Dus ik raak steeds verder verwijderd van mijn doel. Ik wil mijn spaargeld beschermen tegen verdere prijsstijgingen. Dit ECB beleid maakt sparen enorm onaantrekkelijk. Ik hou niet van risico, maar in deze context heeft spaargeld m.i. een hoger risico. Namelijk het risico dat mijn spaargeld door inflatie over vele jaren veel waarde verliest, en dat mijn doel (eigen woning, acceptabel pensioen) niet behaald wordt.

Ik denk er aan om daarom een deel te beleggen, door bijvoorbeeld elke drie maanden zo'n 1000 euro in een ETF te stoppen. Het liefst een ETF met een wereldwijde spreiding, bestaande uit aandelen, vastgoed en obligaties.

Zou de ETF van Think Total Market Defensief een aantrekkelijke mogelijkheid zijn?

Meer specifiek vraag ik mij af wat er in het slechtste geval kan gebeuren: Is het mogelijk dat ik meer dan mijn totale inleg kwijtraak (zoals bij opties het geval kan zijn)? Bijvoorbeeld als Think failliet zou gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Maahes schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:14:
Al jaren leg ik elke maand geld opzij met het idee om op termijn een huis te kopen tegen een wat lagere LTV, en daarnaast om mijzelf van pensioen te voorzien (ik heb nog 30 jaar). Maar de huizenprijzen stijgen veel harder dan mijn spaargeld. Dus ik raak steeds verder verwijderd van mijn doel. Ik wil mijn spaargeld beschermen tegen verdere prijsstijgingen. Dit ECB beleid maakt sparen enorm onaantrekkelijk. Ik hou niet van risico, maar in deze context heeft spaargeld m.i. een hoger risico. Namelijk het risico dat mijn spaargeld door inflatie over vele jaren veel waarde verliest, en dat mijn doel (eigen woning, acceptabel pensioen) niet behaald wordt.

Ik denk er aan om daarom een deel te beleggen, door bijvoorbeeld elke drie maanden zo'n 1000 euro in een ETF te stoppen. Het liefst een ETF met een wereldwijde spreiding, bestaande uit aandelen, vastgoed en obligaties.

Zou de ETF van Think Total Market Defensief een aantrekkelijke mogelijkheid zijn?

Meer specifiek vraag ik mij af wat er in het slechtste geval kan gebeuren: Is het mogelijk dat ik meer dan mijn totale inleg kwijtraak (zoals bij opties het geval kan zijn)? Bijvoorbeeld als Think failliet zou gaan?
Ik zou als ik jou was gewoon eens kijken bij meesman , of gewoon simpelweg iedere maand een MSCI world index kopen. Hou het simpel , zeker als je er geen hobby aan hebt om zelf op onderzoek uit te gaan. Ik zou zeker geen obligatie deel erbij pakken met een beleggers horizon van 30 jaar.

Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom je niet al een huis gekocht hebt ? In een keer het goede huis proberen te kopen waar je je rest van je leven in wil blijven wonen ?

Je bent spaarzaam genoeg om ook iedere maand extra af te lossen. Dan had de tijd al flink in je voordeel gewerkt. De lagere LTV had dan vanzelf wel gekomen en wonen moet je toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
Maahes schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:14:

Lekker defensief beleggen in Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWRL). Dit gaat lekker. Op jaarbasis pak ik zo'n 10 procent. Ik leg elke maand 250 euro in. Echter ga ik dit vanaf volgende maand verhogen naar 500 euro want mijn spaarbuffer is groot genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:55
DKjordy schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:17:
Misschien een totale beginnersvraag maar kon zowel hier als op google niet vinden of het volgende mogelijk is:

Is het bij DeGiro mogelijk om een deel van een etf te aan te schaffen? Als een etf bijvoorbeeld 50€ kost en ik stort maandelijks 75€, zou ik dan 1,5 etf kopen? Of kan je alleen hele stukken kopen

Zit momenteel bij fitvermogen en wil graag overstappen. Ik stort maandelijks een vast bedrag waarmee ik kan instappen in fondsen, en daar is het dus wel mogelijk om een deel van een fonds te kopen.

Alvast bedankt!
Waarom zou je halve aandelen/ETF's willen kopen? Voor 75 euro aan ETF's 'investeren' zet sowieso geen zoden aan de dijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:38
Het Fantoom schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:18:
[...]

Waarom zou je halve aandelen/ETF's willen kopen? Voor 75 euro aan ETF's 'investeren' zet sowieso geen zoden aan de dijk natuurlijk.
Het was een voorbeeld; ik heb nooit gezegd dat ik daadwerkelijk 75€ wil investeren maar voor het voorbeeld was het makkelijk om te kijken of ik dan mijn maandbedrag moet verhogen of verlagen om een hele ETF te kopen of bijvoorbeeld de ene maand meer dan de andere maand koop.

Daarnaast ben ik van mening dat ook al zou het "maar" 75€ per maand zijn (of minder) dit zeker wel zoden aan de dijk zet over een langere periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 21:41
Van plan om mijn portefeuille als volgt op te bouwen:
  • iShares EuroStoxx Dividend UCITS ETF (IDFY) (10%)
  • iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA) (30%)
  • Think Global (TRET) (10%)
  • Vanguard FTSE AW (VWRL) (30%)
  • Lyxor STX EU600 (INDG) (10%)
De overige 10% wil ik ook een ETF steken, maar dan in 1 voor consumptiegoederen. Heb er al een aantal gecheckt maar ik kan geen ETF vinden die in de kernselectie zit van De Giro die daaraan voldoet. Iemand tips? Anders breid ik INDG uit naar 20% denk ik?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Trezzahn schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:57:
Van plan om mijn portefeuille als volgt op te bouwen:
  • iShares EuroStoxx Dividend UCITS ETF (IDFY) (10%)
  • iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA) (30%)
  • Think Global (TRET) (10%)
  • Vanguard FTSE AW (VWRL) (30%)
  • Lyxor STX EU600 (INDG) (10%)
De overige 10% wil ik ook een ETF steken, maar dan in 1 voor consumptiegoederen. Heb er al een aantal gecheckt maar ik kan geen ETF vinden die in de kernselectie zit van De Giro die daaraan voldoet. Iemand tips? Anders breid ik INDG uit naar 20% denk ik?!
Zitten bovenstaande allemaal in de kernselectie? En waarom kies je precies voor deze spreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Sunri5e schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:10:
[...]

Zitten bovenstaande allemaal in de kernselectie? En waarom kies je precies voor deze spreiding?
Die zitten allemaal in de kernselectie ja.
Geen idee waarom eigenlijk. Denk vooral gevoel? Net pas begonnen namelijk, ik ga over van Brand New Day naar De Giro.

Grootste deel (2x 30%) als wereldindex vanwege spreiding, 10% Europese dividendaandelen, 10% in vastgoed en 10/20% in consumptie- en industriële goederen aangezien ik verwacht dat dat sterk(er) stijgt dan wereldindex en dat lijkt mij erg solide aangezien consumptie altijd zal blijven bestaan.
Juist die fondsen omdat ze een erg lage TER hebben. Juist ten opzichte van BND waar je altijd 0,5% stortingskosten had en de wereldindex ETF een TER had van 0,59%.
Nu ik het zelf wil gaan doen hoop ik in ieder geval een beter rendement te kunnen behalen aangezien de kosten lager zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:10

Zenix

BOE!

Trezzahn schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:18:
[...]

Geen idee waarom eigenlijk. Denk vooral gevoel? Net pas begonnen namelijk, ik ga over van Brand New Day naar De Giro.

Grootste deel (2x 30%) als wereldindex vanwege spreiding, 10% Europese dividendaandelen, 10% in vastgoed en 10/20% in consumptie- en industriële goederen aangezien ik verwacht dat dat sterk(er) stijgt dan wereldindex en dat lijkt mij erg solide aangezien consumptie altijd zal blijven bestaan.
Juist die fondsen omdat ze een erg lage TER hebben. Juist ten opzichte van BND waar je altijd 0,5% stortingskosten had en de wereldindex ETF een TER had van 0,59%.
Nu ik het zelf wil gaan doen hoop ik in ieder geval een beter rendement te kunnen behalen aangezien de kosten lager zullen zijn.
Op basis van gevoel moet je niet gaan beleggen. Kies gewoon voor VWRL of IWDA en je bent klaar. Je hebt nu ook een ETF op Euronext Parijs, dat kost ook extra geld jaarlijks. Op basis van de ETF's die je hebt gekozen heb nu ontzettend veel overlap, terwijl die 'speciale' ETF's ook meer TER kosten. Dat past niet bij de strategie kosten verlagen voor meer rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
Trezzahn schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:18:
[...]

Oke. Bedankt voor je uitleg.

Ik zit zelf in VTI, VXUS en sinds dat niet meer kan (ik laat het geld wat er in zit er wel in staan) zit ik volledig in VWRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Zenix schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:49:
[...]

Op basis van gevoel moet je niet gaan beleggen. Kies gewoon voor VWRL of IWDA en je bent klaar. Je hebt nu ook een ETF op Euronext Parijs, dat kost ook extra geld jaarlijks. Op basis van de ETF's die je hebt gekozen heb nu ontzettend veel overlap, terwijl die 'speciale' ETF's ook meer TER kosten. Dat past niet bij de strategie kosten verlagen voor meer rendement.
Klopt, met je eens. Maar gevoel is op dit moment voorlopig even het enige waarop ik keuzes kan baseren, naast het feit dat de overstap naar De Giro lagere kosten met zich mee brengt.

Dus in jouw ogen is 100% in VWRL of IWDA voldoende?
Waarom niet een ETF voor een bepaalde sector erbij naast? Zoals vastgoed of consumentengoederen? Ben benieuwd naar je mening/ervaring daarover.

Waarom kost een ETF op de Euronext Parijs meer geld? Of bedoel dat die TER hoger is dan IWDA (0,1%) want die ETF zit in de kernselectie namelijk?
Sunri5e schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:51:
[...]

Oke. Bedankt voor je uitleg.

Ik zit zelf in VTI, VXUS en sinds dat niet meer kan (ik laat het geld wat er in zit er wel in staan) zit ik volledig in VWRL.
Kan niet meer? In de zin van dat die niet meer in de kernselectie zit..?

EDIT:
Al gevonden:
"Per 1 januari 2018 geldt de nieuwe Europese wetgeving MiFID II/PRIIPS. Deze verplicht uitgevende instellingen om indexfondsen te voorzien van documentatie in de taal van de koper. Van VTI en VXUS is geen Nederlandstalige documentatie beschikbaar. Daardoor mogen VTI en VXUS niet meer verkocht worden in Nederland zolang er geen Nederlandstalige documentatie van beschikbaar is. Beleggingen in VTI en VXUS die je al hebt mag je wel blijven aanhouden en verkopen."
Bron

[ Voor 17% gewijzigd door Trezzahn op 12-08-2018 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Trezzahn schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:19:
Waarom niet een ETF voor een bepaalde sector erbij naast? Zoals vastgoed of consumentengoederen? Ben benieuwd naar je mening/ervaring daarover.
Omdat je geen enkele argumentatie hebt waarom die sector beter dan gemiddeld gaat presteren. Als jij die niet hebt waarom wil je er dan wel in investeren?
Waarom kost een ETF op de Euronext Parijs meer geld? Of bedoel dat die TER hoger is dan IWDA (0,1%) want die ETF zit in de kernselectie namelijk?
Omdat je per beurs connectiviteitskosten betaald.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
CornermanNL schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:28:
[...]

Pure interesse, hou je die 1000 euro per maand over aan de verhuur ? Dat is een flink passief inkomen , goed gedaan ! Dan is de noodzaak tot het aanhouden van een cash buffer minder noodzakelijk , een groot deel van je vaste lasten is dan al gedekt denk ik.
Net als de huizenmarkt is de huurmarkt ook best overspannen.

Dit kan in de toekomst nog wel gaan dalen, maar ik verwacht dat het nog wel even aanhoudt.

.
Voor mensen met een minder riante positie is minimaal een half jaar tot een jaar cash achter de hand wel aan te raden, zeker als je ww tijd niet al te lang is. Dat is mijn stelregel een beetje.
[...]

WW heb je binnen een maand is mijn ervaring.

Verder zijn goede ETF's (VWRL en IWDA) zeer goed te verhandelen en kun je verkopen in geval van nood.

.
[...]

EM hebben het goed gedaan van 2000-2010.
Developed world heeft de internetbubbel, 911 en kredietcrisis gehad.

Laatste 5 jaar is develeoped ca. 10% en EM ca. 5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Tsurany schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:18:
[...]

Omdat je geen enkele argumentatie hebt waarom die sector beter dan gemiddeld gaat presteren. Als jij die niet hebt waarom wil je er dan wel in investeren?

[...]

Omdat je per beurs connectiviteitskosten betaald.
Die connectiviteitskosten had ik nog helemaal niet gezien. Bedankt!
Op je eerste opmerking heb ik geen tegenargument. Hiervoor al aangegeven dat het meer een gevoel was en ik een deel van mijn portefeuille ook in andere ETF's wil steken.
Maar zoals je al zei die zitten op een andere beurs en hebben vaker ook weer een hogere TER.

Dan wordt het voorlopig toch maar 100% wereldindex waarbij het gaat tussen iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA) en VANGUARD FTSE AW (VWRL). Daarbij neig ik meer naar IWDA vanwege de iets lagere TER.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Trezzahn schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:07:
Dan wordt het voorlopig toch maar 100% wereldindex waarbij het gaat tussen iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA) en VANGUARD FTSE AW (VWRL). Daarbij neig ik meer naar IWDA vanwege de iets lagere TER.
Iets om mee te wegen:
VWRL omvat 3100 aandelenposities en daar horen ook de emerging markets bij
IWDA omvat 1641 aandelenposities en omvat enkel de ontwikkelde markten (dus niet EM).

Vergelijk ze maar eens bij Morningstar:
http://www.morningstar.nl...H&tab=3&InvestmentType=FE
http://www.morningstar.nl...O&tab=3&InvestmentType=FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Laatst online: 05-05 17:39
Trezzahn schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:19:
[...]

[...]
Omdat als je sectoren gaat selecteren, je niets anders aan het doen bent dan stockpicking (op een arguably hoger aggregratie niveau). Met Stockpicking weten we hoe dat afloopt op termijn...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[...]

Op je eerste opmerking heb ik geen tegenargument. Hiervoor al aangegeven dat het meer een gevoel was en ik een deel van mijn portefeuille ook in andere ETF's wil steken.
Maar zoals je al zei die zitten op een andere beurs en hebben vaker ook weer een hogere TER.

Spreiding bij VWRL is beter en heeft emerging. Er is op dit moment in NL geen betere allround etf te verkrijgen ;)

Maar goed dat je bent overgestapt, nu lekker knallen en niet aankomen, als je het goed doet hoef je er misschien wel nooit aan te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-04 06:21
Vaak komt voorbij dat VWRL beter is dan IWDA vanwege hogere spreiding (3100 vs 1641 aandelen), maar als je het hebt over risicospreiding bereik je dat al bij meer dan 30 aandelen. Die extra 1400 aandelen in VWRL maken voor je risicospreiding volgens mij niet uit.

Wat natuurlijk wel een argument is, is dat VWRL in emerging markets belegd en IWDA niet, maar dat kun je compenseren met EMIM.

Ik heb zelf IWDA vanwege lagere TER en herbelegging van dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Je kan prima op gevoel af gaan maar dan moet je accepteren dat de kans erg klein is dat het je een hoger rendement op levert. Ik heb ook wat aandelen en ETF's gekocht op gevoel, tot nu toe heeft dat een slechter rendement opgeleverd dan mijn andere ETF's.
diedbase schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:35:
Vaak komt voorbij dat VWRL beter is dan IWDA vanwege hogere spreiding (3100 vs 1641 aandelen), maar als je het hebt over risicospreiding bereik je dat al bij meer dan 30 aandelen. Die extra 1400 aandelen in VWRL maken voor je risicospreiding volgens mij niet uit.

Wat natuurlijk wel een argument is, is dat VWRL in emerging markets belegd en IWDA niet, maar dat kun je compenseren met EMIM.

Het hangt enorm af van de sectoren en landen waarin die bedrijven opereren. Je kan met 30 aandelen aardig spreiden maar dan moet je wel erg goed opletten welke bedrijven het zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
diedbase schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:35:

IWDA = MSCI tracker
VWRL = FTSE tracker

Je zou eigenlijk IWDA moeten vergelijken met VEVE, dat is developed market index van Vanguard (TER 0.18%). Maar dan is een fonds van Actiam AVIAW ook wel interessant, volgt MSCI index en heeft TER van 0,15% zonder dividendlek.

Om die reden heb ik ook de VWRL momenteel als enige ETF, die dekt voor mij voorlopig alles. Maar ik vind die TER van 0.25% best hoog, gezien de VTI/VXUS combi een stuk goedkoper was.

Ik ben altijd in voor betere opties maar vind die VWRL dus wel vrij gemakkelijk op het moment :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvm
  • Niet online

rvm

Fuff schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:11:
Je zou eigenlijk IWDA moeten vergelijken met VEVE, dat is developed market index van Vanguard (TER 0.18%). Maar dan is een fonds van Actiam AVIAW ook wel interessant, volgt MSCI index en heeft TER van 0,15% zonder dividendlek.
Alleen valt dat Actiam fonds niet binnen de kernselectie van deGiro, dus komt er 0.20% service fee + transactiekosten bij, waardoor aankoop via die broker minder interessant is als je frequent, periodiek wilt inleggen... of is de kernselectie bij deGiro in werkelijkheid uitgebreider dan wat ze in de PDF bestanden hier hebben staan: https://www.degiro.nl/hel...ven-conditieoverzichten/2 ?

[ Voor 14% gewijzigd door rvm op 12-08-2018 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Nee. PDF is leidend.

Vergeet ook niet dat je ook nog securities lending hebt, TER van IWDA is bijvoorbeeld effectief maar 0,17%, omdat het rendement uit securities lending 0,03% is. Voor mij is niet duidelijk hoeveel VWRL of Actiam uit securities lending halen, of dat ze het überhaupt doen. Vanguard USA doet het altijd wel.

https://www.ishares.com/n...-world-ucits-etf-acc-fund

Kortom TER zegt ook niet alles ;)

[ Voor 108% gewijzigd door Zenix op 12-08-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:48
Actiam (prospectus) doet niet aan seclending maar hun pools kunnen daar wel gebruik van maken.
Ik kan mij voorstellen dat duurzame fondsen dit niet zomaar doen, omdat daarmee ook de voting rights kunnen worden overgedragen (terwijl die fondsen misschien juist inspraak willen hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Laatst online: 05-05 17:39
Het cryptocurrency forum is hilarisch...Maar hoe anders zijn wij eigenlijk??
Ik krijg even geen plaatje ge-upped, maar het is zeg maar de 'naald' die de candlesticks tekent (vijfhoekig met de pijl naar rechts, rood en groen naar gelang de koers). En die wijkt dus (soms?) af van de actuele koers....maar ik begrijp dus niet wat dat aangeeft/betekent.
Mijn tactiek was eigenlijk de hele maand in BNB zitten en dan de laatste week VET aanschaffen. Heb ook nog een aardig potje HOT en had een klein zakje POE. Uiteindelijk BNB toch maar in USDT gezet want deze begin mij teveel te zakken. Wel nog met winst verkocht. Uiteindelijk besloten om gisteren toch maar een aardig potje VET aan te schaffen. POE ook omgezet naar VET. Voor HOT en VET heb ik mijn doel wel behaald hoeveel munten ik wilde hebben. Ik laat het voorlopig even zo. Dondert alles in elkaar anticipeer ik daar uiteraard op, maar in principe gaat ik weinig traden. Alleen zei ik dat een paar weken geleden ook tegen mijzelf.
Een echte tactiek heb ik eigenlijk niet buiten mijn ongelofelijke HODL strategie vwb IOTA..

Nu dus aan het twijfelen of ik weer in HOT stap..
Vraag ik mij af. Sowieso zal 1 HOT token gelijk staan aan 1 HOF en ten tijde van die swap zal die sowieso meer waard worden. Kortom, nu accumuleren :-)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Blazer Coke schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 01:10:
[...]

Net als de huizenmarkt is de huurmarkt ook best overspannen.

Dit kan in de toekomst nog wel gaan dalen, maar ik verwacht dat het nog wel even aanhoudt.

.

[...]

[...]

WW heb je binnen een maand is mijn ervaring.

Verder zijn goede ETF's (VWRL en IWDA) zeer goed te verhandelen en kun je verkopen in geval van nood.

.

[...]

EM hebben het goed gedaan van 2000-2010.
Developed world heeft de internetbubbel, 911 en kredietcrisis gehad.

Laatste 5 jaar is develeoped ca. 10% en EM ca. 5%
Ik doelde dus meer op de duur van je WW uitkering, dat het snel geregeld is , is een ander verhaal. De WW duur is de laatste jaren ingekort. Afhankelijk van je opgebouwde WW rechten. Ook zit er een maximum aan.

Dus als ik hoor dat mensen maximaal 2 maanden reserve hebben vindt ik dat weinig. Zeker als je boven het maximum bedrag verdient en daar ook naar leeft, iemand dus bijvoorbeeld een ten opzichte van je WW uitkering een hoge hypotheek verplichting heeft.

Veel mensen leven naar wat ze verdienen, maar daar moet je je buffers dus ook naar inrichten.

Als je zoals in jouw geval een passief inkomen hebt van 1000 per maand is er qua cash flow al veel gedekt. Zit alles echter in verplichtingen, hypotheken , auto's etc. dan is het een heel ander verhaal.

Je beleggingen hebben alleen zin als je ze lang kan aanhouden. Dus bij tegenwind de gekozen koers kan blijven varen, moet je dan delen verkopen om de gaten in je cash flow te dichten voor onbepaalde tijd dan kan het hard gaan.

Dus voor het merendeel van de mensen die nu willen beleggen omdat hun , in mijn ogen , kleine spaarbedrag zo weinig rente oplevert zeg ik altijd , kijk eerst eens naar de schulden kant, los dat versneld af en zorg dat je cash flow behoefte naar beneden gaat. Hoe minder verplichtingen hoe makkelijker een persoonlijke financiële calamiteit te overbruggen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 21:40
poehee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:48:
Het cryptocurrency forum is hilarisch...Maar hoe anders zijn wij eigenlijk??
Goede vraag. Wat denk je zelf? Nu quote je alleen zonder de quotes zelf van commentaar te voorzien.

Ik zie vooral een hoop afkortingen die mij niets zeggen. En als ik de quotes lees dan zou een voorzichtige schatting van mij zijn dat de gemiddelde leeftijd van de personen erg laag ligt (<30, misschien wel <20).

En hoe hilarisch is men op dit forum? Wel....iedere dag wordt er naar de bekende weg gevaagd. Of DeGiro nou echt zo goed is, of toch beter Binck. Dat het wel schandalig is dat Binck de tarieven verhoogd. Of je nu moet kopen of niet. Welke verdeling van ETF's nou goed is.

Veel vragen, weinig persoonlijke meningen met onderbouwing.

Kortom, ik denk dat er niet zo'n groot verschil zit. Hoogstens dat de gemiddelde leeftijd op dit forum wat hoger zal liggen...

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Als iemand die in beide draadjes meeleest, het cryptoforum is echt niet te vergelijken met dit forum.

Constante TA (lijntje gaat omhoog, lijntje gaat omlaag), constante nutteloze voorspellingen (prijs gaat omhoog, prijs gaat omlaag) en constant gezeik over de portfolio (waarde gaat omhoog, waarde gaat omlaag).

Nee hier komen regelmatig dezelfde vragen voorbij maar er is ook genoeg inhoudelijks te vinden. Zolang we niet gaan voorspellen dat VWRL een dubbel head and shoulders pattern heeft en dat het daarom naar "the moon" gaat zit je hier een stuk beter.

Crypto is vooral leuk om te volgen omdat er zoveel gebeurd en het eigenlijk wall street op de anabolen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 21:40
Anoniem: 604938 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:20:
Als iemand die in beide draadjes meeleest, het cryptoforum is echt niet te vergelijken met dit forum.

Constante TA (lijntje gaat omhoog, lijntje gaat omlaag), constante nutteloze voorspellingen (prijs gaat omhoog, prijs gaat omlaag) en constant gezeik over de portfolio (waarde gaat omhoog, waarde gaat omlaag).

Nee hier komen regelmatig dezelfde vragen voorbij maar er is ook genoeg inhoudelijks te vinden. Zolang we niet gaan voorspellen dat VWRL een dubbel head and shoulders pattern heeft en dat het daarom naar "the moon" gaat zit je hier een stuk beter.

Crypto is vooral leuk om te volgen omdat er zoveel gebeurd en het eigenlijk wall street op de anabolen is.
hahaha, vermakelijk omschreven :) +1

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozero
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
Zijn er mede-tweakers die bepaalde cursussen en/of boeken kunnen aanraden op het gebied van beleggen?

Zelf ben ik recentelijk met kleine bedragen begonnen met beleggen.
€1500 initiële inleg en ik wil daarnaast elke maand ronde de 150/200 euro inleggen.
Dit wil ik voornamelijk in ETF's stoppen.

Maar op het moment zit ik met de volgende vragen, waar een cursus of boek mij wellicht mee kan helpen:
- Hoe bepaal je waarin je investeert? (welke ETF's, welke sector (huizen/technologie/ etc), AEX , S&P 500, small caps, nieuwsberichten vertalen naar investeringsmogelijkheden etc.)
- Wat voor verdeling maak je in je portfolio en waarom? (% aandelen, % obligaties, goud, etc)
- Hoe bepaal je een verkoopdoelstelling (Wat zijn goede manieren om doelstellingen vast te stellen ipv willekeurig bij percentage X winst/verlies verkoop ik weer)

De beste leerschool is wellicht gewoon uitproberen, maar er zullen vast wel wat regels zijn die ervaren beleggers hanteren met een goede reden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@ozero belangrijk om te beseffen is dat enkel nieuwsberichten lezen niet voldoende is om een goede investeringskeuze te kunnen maken. Immers iedereen heeft toegang tot diezelfde nieuwsberichten, die zijn dus allang meegenomen in de prijs.
Een nieuwsbericht dat er een enorme olievoorraad gevonden is heeft dus al effect gehad op de olieprijs voordat jij dat bericht überhaupt gelezen hebt. Wat dat betreft ben je dus te laat en heb je de boot gemist.
Je moet dus zorgen dat je veel beter op de hoogte bent dan de gemiddelde belegger, eerder weet wat de markt gaat doen of wat een bepaalde sector gaat doen. En dat kan een deel gokwerk zijn, met enorme foutmarge, of specialistische kennis van een bepaalde sector.

Zo slaat nu bijvoorbeeld Turkije volledig op hol. Valuta daalt keihard en de ETF's die zich specifiek op Turkije richten staan enorm in de min. Kan een perfecte kans zijn om een flink rendement te behalen wanneer die weer herstellen. De vraag is echter of ze gaan herstellen, kan jij daar een sterk beargumenteerd antwoord op geven? Anders is het puur gokwerk en kan dat positief of negatief uitpakken.

De belangrijkste regel om te hanteren is dus niet denken dat jij de markt kan verslaan zonder die specialistische kennis. En dan ga je dus puur voor gespreide ETF's en verkoop je pas wanneer je geld nodig hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 13-08-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
CornermanNL schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:00:
[...]

Ik doelde dus meer op de duur van je WW uitkering, dat het snel geregeld is , is een ander verhaal. De WW duur is de laatste jaren ingekort. Afhankelijk van je opgebouwde WW rechten. Ook zit er een maximum aan.

Dus als ik hoor dat mensen maximaal 2 maanden reserve hebben vindt ik dat weinig. Zeker als je boven het maximum bedrag verdient en daar ook naar leeft, iemand dus bijvoorbeeld een ten opzichte van je WW uitkering een hoge hypotheek verplichting heeft.

Veel mensen leven naar wat ze verdienen, maar daar moet je je buffers dus ook naar inrichten.
Tering naar de nering zetten.

Van 2 maandsalarissen kan ik 4 maanden rondkomen als het moet.
Dan heb je nog WW.
En je aandelen.

Dan reken ik huurinkomsten niet een mee.

Tegen die tijd ben ik echt wel weer aan het werk.

.
Dus voor het merendeel van de mensen die nu willen beleggen omdat hun , in mijn ogen , kleine spaarbedrag zo weinig rente oplevert zeg ik altijd , kijk eerst eens naar de schulden kant, los dat versneld af en zorg dat je cash flow behoefte naar beneden gaat. Hoe minder verplichtingen hoe makkelijker een persoonlijke financiële calamiteit te overbruggen is.
Je geld moet altijd naar het datgene wat het meeste oplevert voor het minste risico.

Investeren in aandelen voor 7% is niet slim als je een lening hebt van 8%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
@ozero

Hoe ervaren ben je al?

Ik zou eerst de online informatie doornemen.
Er is zeer veel te vinden op websites en fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

ozero schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:50:
Zijn er mede-tweakers die bepaalde cursussen en/of boeken kunnen aanraden op het gebied van beleggen?

€1500 initiële inleg en ik wil daarnaast elke maand ronde de 150/200 euro inleggen.

Maar op het moment zit ik met de volgende vragen, waar een cursus of boek mij wellicht mee kan helpen:
- Hoe bepaal je waarin je investeert? (welke ETF's, welke sector (huizen/technologie/ etc), AEX , S&P 500, small caps, nieuwsberichten vertalen naar investeringsmogelijkheden etc.)
- Wat voor verdeling maak je in je portfolio en waarom? (% aandelen, % obligaties, goud, etc)
- Hoe bepaal je een verkoopdoelstelling (Wat zijn goede manieren om doelstellingen vast te stellen ipv willekeurig bij percentage X winst/verlies verkoop ik weer)

De beste leerschool is wellicht gewoon uitproberen, maar er zullen vast wel wat regels zijn die ervaren beleggers hanteren met een goede reden.
Ik heb geen boek gelezen of een cursus. Ik heb gewoon de term ETF gezocht in deze topic reeks. als je dat doet van 5 t/m 8 heb je genoeg informatie denk ik ;) Als je geen verstand hebt van beleggen gewoon brede ETF zoals VWRL of IWDA en je bent klaar(termen die je kan gebruiken) voor obligaties kan je denken aan https://www.ishares.com/n...-aggregate-bond-ucits-etf
De IWDA,VWRL en IEAG zijn allemaal gratis aan te kopen via DeGiro.

Qua verdeling kan je bogleheads methode aanhouden, of alleen aandelen, wat je zelf wilt. En verkopen doe je niet bij een bepaalde doelstellling, dat doe je als je het geld nodig hebt. Beleggen doe je voor 10~30 jaar, niet voor quick wins, want dan is het speculeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 13-08-2018 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:16

Kijk is bij Meesman.nl. De uitleg op hun site is begrijpelijk geschreven en geeft, in mijn ogen, genoeg info om te kunnen starten met beleggen. Tegen een kleine vergoeding beleg je maandelijks automatisch in bijvoorbeeld het Wereldwijde aandelenfonds in 1600 bedrijven en heb je er verder geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozero
Tsurany schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:27:
@ozero belangrijk om te beseffen is dat enkel nieuwsberichten lezen niet voldoende is om een goede investeringskeuze te kunnen maken. Immers iedereen heeft toegang tot diezelfde nieuwsberichten, die zijn dus allang meegenomen in de prijs.
Een nieuwsbericht dat er een enorme olievoorraad gevonden is heeft dus al effect gehad op de olieprijs voordat jij dat bericht überhaupt gelezen hebt. Wat dat betreft ben je dus te laat en heb je de boot gemist.
Je moet dus zorgen dat je veel beter op de hoogte bent dan de gemiddelde belegger, eerder weet wat de markt gaat doen of wat een bepaalde sector gaat doen. En dat kan een deel gokwerk zijn, met enorme foutmarge, of specialistische kennis van een bepaalde sector.

Zo slaat nu bijvoorbeeld Turkije volledig op hol. Valuta daalt keihard en de ETF's die zich specifiek op Turkije richten staan enorm in de min. Kan een perfecte kans zijn om een flink rendement te behalen wanneer die weer herstellen. De vraag is echter of ze gaan herstellen, kan jij daar een sterk beargumenteerd antwoord op geven? Anders is het puur gokwerk en kan dat positief of negatief uitpakken.

De belangrijkste regel om te hanteren is dus niet denken dat jij de markt kan verslaan zonder die specialistische kennis. En dan ga je dus puur voor gespreide ETF's en verkoop je pas wanneer je geld nodig hebt.
Daar heb je denk ik gelijk in, als iets op een nieuwssite staat is de koers al aangepast. Je zou de ETF's die op Turkije gericht zijn als een soort uitverkoop kunnen zien?
De markt zal zich vast wel weer herstellen, de vraag is alleen of het binnen 1 jaar of binnen 10 jaar is.
Blazer Coke schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:20:
@ozero

Hoe ervaren ben je al?

Ik zou eerst de online informatie doornemen.
Er is zeer veel te vinden op websites en fora.
Ik heb weinig ervaring, wel veel gelezen o.a. op tweakers en beleggings websites.
Heb zelf geen kennis over verschillende strategieën e.d. behalve dat ETF's aardig veilig zijn en dat de markt verslaan eigenlijk niet haalbaar is voor de meeste mensen.
Het volgende heb ik aangeschaft:
  • iShares AEX UCITS ETF
  • VANGUARD S&P 500 UCITS ETF
  • BETER BED HOLDING
Beter bed heb in aangeschaft op basis van verschillende berichten in het FD.
Analisten van verschillende banken denken dat de koers zich weer herstelt naar rond de 13 euro, maar zeker weten doe je het natuurlijk niet.
Tegen mijn eigen strategie in om alleen maar in ETF's te investeren, maar het is iets eenmalig .

Voor de ETF's die ik heb aangeschaft heb ik niet een goede reden.
Zenix schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:31:
[...]

Ik heb geen boek gelezen of een cursus. Ik heb gewoon de term ETF gezocht in deze topic reeks. als je dat doet van 5 t/m 8 heb je genoeg informatie denk ik ;) Als je geen verstand hebt van beleggen gewoon brede ETF zoals VWRL of IWDA en je bent klaar(termen die je kan gebruiken) voor obligaties kan je denken aan https://www.ishares.com/n...-aggregate-bond-ucits-etf
De IWDA,VWRL en IEAG zijn allemaal gratis aan te kopen via DeGiro.

Qua verdeling kan je bogleheads methode aanhouden, of alleen aandelen, wat je zelf wilt. En verkopen doe je niet bij een bepaalde doelstellling, dat doe je als je het geld nodig hebt. Beleggen doe je voor 10~30 jaar, niet voor quick wins, want dan is het speculeren.
Bedankt voor de tip, ik ga Bogleheads en de ETF's/obligatie eens opzoeken.
Maar wat ik ook wil, is meer verstand krijgen van beleggen zodat ik niet alleen maar brede ETF's aanschaf. Maar ook met een goede reden/inschatting van de risico's minder brede/ of andere ETF's dan de standaard ETF's aanschaffen.

Ik ben het met je eens dat je moet beleggen voor de lange termijn, maar is het af en toe niet verstandig om van ETF te wisselen om winsten te maximaliseren?
Of ben je dan alweer teveel bezig met speculeren?
GoEV6 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:11:
[...]

Kijk is bij Meesman.nl. De uitleg op hun site is begrijpelijk geschreven en geeft, in mijn ogen, genoeg info om te kunnen starten met beleggen. Tegen een kleine vergoeding beleg je maandelijks automatisch in bijvoorbeeld het Wereldwijde aandelenfonds in 1600 bedrijven en heb je er verder geen omkijken meer naar.
Ik zal de site eens doornemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-04 06:21

https://www.trackerbelegger.nl/verder-lezen/

Die 3 Nederlandse boeken die daar genoemd worden kan ik je aanraden.

Overigens als het om beleggen gaat is gewoon uitproberen zeker niet de beste leerschoo en gaat je waarschijnlijk geld kosten (been there done that). Begin met rustig lezen op dit forum en alle links die voorbij komen zoals deze: https://www.reddit.com/r/...overzicht_voor_beginners/

[ Voor 11% gewijzigd door diedbase op 13-08-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:40
Onlangs nog eens een quote van W. Buffett zien passeren: 'Het beste wat een belegger, meestal, kan doen is niets doen'.

Klinkt eenvoudiger dan het lijkt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@ozero
op deze blog vind je een berg universele basis informatie.
https://jlcollinsnh.com/stock-series/
Hij is wel erg gericht op Vanguard producten, maar als je een paar soortgelijke blogs leest zie je het patroon wel.
Dan heb je ook nog een Nederlands blog: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/ dat wat meer op de lokale mogelijkheden ingaat.
hij is juist erg gericht op DeGiro broker.
In beide staat voldoende informatie om je een goede basis voor tracker beleggen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:52
Haha, blijkbaar is er toch nog een schrale troost voor de Fortis beleggers ten tijde van de nationalisatie destijds.

Blijkbaar krijg ik nog €37,- als schrale troost :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer Coke
ozero schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:56:

[...]

Ik heb weinig ervaring, wel veel gelezen o.a. op tweakers en beleggings websites.
Heb zelf geen kennis over verschillende strategieën e.d. behalve dat ETF's aardig veilig zijn en dat de markt verslaan eigenlijk niet haalbaar is voor de meeste mensen.
  • iShares AEX UCITS ETF
  • VANGUARD S&P 500 UCITS ETF
  • BETER BED HOLDING
Beter bed heb in aangeschaft op basis van verschillende berichten in het FD.
Analisten van verschillende banken denken dat de koers zich weer herstelt naar rond de 13 euro, maar zeker weten doe je het natuurlijk niet.
Tegen mijn eigen strategie in om alleen maar in ETF's te investeren, maar het is iets eenmalig .

Voor de ETF's die ik heb aangeschaft heb ik niet een goede reden.
De S&P500 is op zich een goede tracker.
Besef je wel dat je een usdollar valutarisico hebt (is bijna onvermijdelijk aangezien US de halve aandelenmarkt is).
Tevens zit je erg diep in tech en financials.

De AEX vind ik persoonlijk een waardeloze tracker omdat 3 van de 25 bedrijven bijna de helft van die beurs bepalen. De 5 grootsten hebben 60%.
Spreiding is erg slecht.
Ik zou deze wegdoen en een euro/EU/Europa etf nemen.

Ter vergelijking, bij S&P500 heeft het grootste bedrijf Apple slecht 4% itt de 17% van Shell.
De 3 grootsten hebben 10% itt 45%.
De 5 grootsten 14% itt 60%

Veel experts claimen na een heftige koersval dat het aandeel weer op zijn oude niveau komt.
Beter bed, PostNL, Wessanen, etc.
Meestal is dat een race van lange adem.

Je kunt voor je gehele investering VWRl of IWDA nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Ben eigenlijk nog op zoek naar goede bedrijfsobligaties (geen fonds).

Zit op dit moment in:

- Rabo certificaten
- CECM III
- Volkswagen 3,5% PERP

Iemand nog goede tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozero
Als ik al deze berichten zie heb ik aardig wat leeswerk te doen. Maar daar ben ik voor gekomen.
diedbase schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:50:
[...]

https://www.trackerbelegger.nl/verder-lezen/

Die 3 Nederlandse boeken die daar genoemd worden kan ik je aanraden.

Overigens als het om beleggen gaat is gewoon uitproberen zeker niet de beste leerschoo en gaat je waarschijnlijk geld kosten (been there done that). Begin met rustig lezen op dit forum en alle links die voorbij komen zoals deze: https://www.reddit.com/r/...overzicht_voor_beginners/
Bedankt voor de info, sommige van deze boeken zag ik al vaker voorbij komen. Ik ga er zeker een paar kopen en lezen.
Baytep schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:39:
@ozero
op deze blog vind je een berg universele basis informatie.
https://jlcollinsnh.com/stock-series/
Hij is wel erg gericht op Vanguard producten, maar als je een paar soortgelijke blogs leest zie je het patroon wel.
Dan heb je ook nog een Nederlands blog: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/ dat wat meer op de lokale mogelijkheden ingaat.
hij is juist erg gericht op DeGiro broker.
In beide staat voldoende informatie om je een goede basis voor tracker beleggen te geven.
Dank :)
Blazer Coke schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 02:40:
[...]

De S&P500 is op zich een goede tracker.
Besef je wel dat je een usdollar valutarisico hebt (is bijna onvermijdelijk aangezien US de halve aandelenmarkt is).
Tevens zit je erg diep in tech en financials.

De AEX vind ik persoonlijk een waardeloze tracker omdat 3 van de 25 bedrijven bijna de helft van die beurs bepalen. De 5 grootsten hebben 60%.
Spreiding is erg slecht.
Ik zou deze wegdoen en een euro/EU/Europa etf nemen.

Ter vergelijking, bij S&P500 heeft het grootste bedrijf Apple slecht 4% itt de 17% van Shell.
De 3 grootsten hebben 10% itt 45%.
De 5 grootsten 14% itt 60%

Veel experts claimen na een heftige koersval dat het aandeel weer op zijn oude niveau komt.
Beter bed, PostNL, Wessanen, etc.
Meestal is dat een race van lange adem.

Je kunt voor je gehele investering VWRl of IWDA nemen.
Bedankt voor de uitleg. :)
VWRI en IWDA zie ik vaker voorbij komen, ik moet denk ik mijn portefeuille maar eens aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:47
Afgelopen dagen heb ik Buffett Partnership Letters gelezen (van 1957 tot 1970, dus niet de Berkshire Letters).
Heel interessante kost. Wat mij opviel is dat Buffett drie (en later vier) categorien beschrijft waarin hij belegt; de "generals", de "work-outs" en de "controls". In het kort:
  • Generals zijn ondergewaarde aandelen, waar niets te zeggen valt over bedrijfsbeleid noch over een tijdspanne waarin de onderwaardering zichzelf kan corrigeren.
  • Work-outs zijn aandelen waarvan de prijs zal reageren op bedrijfsacties, zoals bijvoorbeeld spin-offs, reorganisaties, fusies, etc. Dit zijn aandelen met een "tijdschema" waartijdens zich de winst zal realiseren.
  • Controls zijn situaties waarin een bedrijf volledig of voor een groot deel wordt opgekocht.
De controls zijn voor een particuliere investeerder niet aan de orde, en de generals denk ik dat de meeste wel zullen kennen en zelf in belggen.
Maar dan de workouts... Weten jullie waar je iets dergelijks zou moeten zoeken? Ik weet dat een tijd geleden in dit topic SAPEC voorbij is gekomen (volgens mij valt dit onder het kopje "work-out"), maar waar moet je beginnen om dergelijke kansen tegen te komen? Iemand een idee of ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zelf heb ik veel gehad aan het volgende boek:
https://www.amazon.de/Per...t-Strategy/dp/1118288254/

Wat ik het interessantst van het boek vond, was dat men de diverse economische omstandigheden beschreef (recessie, depressie, hyperinflatie, tight money, etc.) en uitlegde hoe de portefeuille daar tegen beschermt. Dit heb ik tot nu toe nergens anders gezien. Het beschrijft vrijwel al jouw vragen, die ik ook had.

Het is wel gefocused op Amerika. Bijv. dat men adviseert om 30-jaars staatsobligaties te kopen. In Europa moet je dat niet doen, en dat geven de auteurs ook aan op het boek-gerelateerde forum.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Ardbeg10 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:34:
Afgelopen dagen heb ik Buffett Partnership Letters gelezen (van 1957 tot 1970, dus niet de Berkshire Letters).
Heel interessante kost. Wat mij opviel is dat Buffett drie (en later vier) categorien beschrijft waarin hij belegt; de "generals", de "work-outs" en de "controls". In het kort:
  • Generals zijn ondergewaarde aandelen, waar niets te zeggen valt over bedrijfsbeleid noch over een tijdspanne waarin de onderwaardering zichzelf kan corrigeren.
  • Work-outs zijn aandelen waarvan de prijs zal reageren op bedrijfsacties, zoals bijvoorbeeld spin-offs, reorganisaties, fusies, etc. Dit zijn aandelen met een "tijdschema" waartijdens zich de winst zal realiseren.
  • Controls zijn situaties waarin een bedrijf volledig of voor een groot deel wordt opgekocht.
De controls zijn voor een particuliere investeerder niet aan de orde, en de generals denk ik dat de meeste wel zullen kennen en zelf in belggen.
Maar dan de workouts... Weten jullie waar je iets dergelijks zou moeten zoeken? Ik weet dat een tijd geleden in dit topic SAPEC voorbij is gekomen (volgens mij valt dit onder het kopje "work-out"), maar waar moet je beginnen om dergelijke kansen tegen te komen? Iemand een idee of ervaring hiermee?
KHC, is volgens definitief WB een work-out. Die willen duidelijk gaan consolideren/overnemen. Als je deze wil identificeren, moet je denk ik gewoon een goede kennis hebben van het bedrijfsleven op de beurzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Galactic op 14-08-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1099713

Houd wel rekening met het feit dat we tegenwoordig in een hele andere wereld leven dan de wereld van Warren Buffet in de jaren 70, 80 en 90. Toen had je bedrijven op de beurs die ook een behoorlijke activa hadden, fysieke waarde. Als we nu naar Facebook etc. kijken dan zijn dit bedrijven met een gigantische marktwaarde maar fysiek is het niet zoveel.

De wereld is snel veranderd de laatste jaren, de beurs ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1099713 op 14-08-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Klopt deels: de wereld is inderdaad veranderd. Echter, bedrijven met veel immateriele active bestaan nu en bestonden toen ook. De oplossing is om enkel bedrijven te analysren waar je iets van kunt vinden. Een bedrijf dat voor 100 te koop staat, maar met 200 euro aan materiele activa waarop jaarlijks 10% wordt gedraaid.
Bedrijven zoals facebook, waar je niets van kunt vinden (ik in ieder geval niet!), laat je dna ook links liggen. Dat geld tegenwoordig, maar dat gold vroeger net zo goed.

Wat volgens mij, zeker vanuit het oogpunt van work-outs, meer is veranderd is de snelheid waarmee nieuws zich verspreid. Wanneer een bedrijf 30 jaar geleden een spin-off op touw zette, dan verspreidde dat nieuws zich vrij gestaag, door kranten etc. Tegenwoordig weet de halve wereld het binnen enkele minuten. Dat leidt er volgens mij toe dat er minder makkelijk geld mee te verdienen is, maar dat het kan illustreet het voorbeeld van SAPEC wel. Volgens mij hebben verschillende tweakers hier goed door geboerd.
Mijn vraag is alleen, waar haal je deze informatie / nieuws vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Ardbeg10 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:34:
Heel veel lezen en bovenop het nieuws zitten. Dagelijks SEC-filings, AFM-filings, blogs, seekingalpha, fora, twitter, etc. doornemen. Alerts maken voor bepaalde keywords, Qua boeken is er niet heel veel noemenswaardigs. Je zou 'You can be a stock market genius' kunnen lezen of, een oudje 'How to profit from special situations in the stock market'.

De Nederlandse markt is eigenlijk te klein (qua aantal bedrijven met een beursnotering, gebeurt simpelweg niet zo vaak iets), dus je zal het internationaal moeten zoeken. Hier een paar voorbeelden van situaties die momenteel lopen. Je kan proberen een paar te bekijken, de risico's in te schatten (bijv., hoe lang duren ze, moet er nog gestemd worden, regulatory risico's, risico dat de deal afketst, wat zijn de incentives van management en grote aandeelhouders, belastingconsequenties) en dat af te wegen tegen je geschatte upside.

Zoals je zelf al zegt, de markt is vrij efficient dus de 'hapklare' deals leveren zelden een goede boterham op. In het geval van Sapec had je (alleen als Nederlandse particulier) een belastingvoordeel dat bijna geen enkele andere marktparticipant had en daarom was dat een buitenkansje vlak voordat de deal sloot. Maar zulke zwart/witte situaties komen zelden voor. Of lijken alleen achteraf overduidelijk.

Ik geloof niet dat ik het zou aanraden je hier in te gaan verdiepen tenzij je een hoop vrije tijd en geld over hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 14-08-2018 11:02 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
writser schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:56:
[...]

Heel veel lezen en bovenop het nieuws zitten. Dagelijks SEC-filings, AFM-filings, blogs, seekingalpha, fora, twitter, etc. doornemen. Alerts maken voor bepaalde keywords, Qua boeken is er niet heel veel noemenswaardigs. Je zou 'You can be a stock market genius' kunnen lezen of, een oudje 'How to profit from special situations in the stock market'. Geloof niet dat ik het zou aanraden tenzij je een hoop vrije tijd (of geld) over hebt en/of full-time hier mee bezig bent.

De Nederlandse markt is eigenlijk te klein (qua aantal bedrijven met een beursnotering, gebeurt simpelweg niet zo vaak iets), dus je zal het internationaal moeten zoeken. Hier een paar voorbeelden van situaties die momenteel lopen. Je kan proberen een paar te bekijken, de risico's in te schatten (bijv., hoe lang duren ze, moet er nog gestemd worden, regulatory risico's, risico dat de deal afketst, wat zijn de incentives van management en grote aandeelhouders, belastingconsequenties) en dat af te wegen tegen je geschatte upside.
Ik moest inderdaad ook meteen aan you can be a stock market Genius denken. Maar jij lijkt redelijk in de materie te zitten. Die voorbeeld die je noemt, waar heb je die bijvoorbeeld gevonden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
Wat ik zeg, heel veel lezen. Ik heb zo'n 150 blogs verzameld in Feedly, volg een hoop mensen op Twitter, houd nieuws bij van flink wat aandelen via yahoo portfolios, lees elke dag de financiële headlines, diverse fora, ik volg een aantal rechtszaken en bekijk een hoop filings en press releases. Af en toe komt daar iets interessants uit rollen, zoals bovenstaande voorbeelden. Maar het kost een hoop tijd. Er is geen hapklare oplossing. Misschien een Bloomberg terminal, maar die kost een rib uit je lijf.

Ook denk ik dat er voor obscuurdere / winstgevende situaties niet altijd een drijfveer is om met iedereen te delen dat je wat interessants hebt gevonden (of hoe je dat hebt gevonden). Sapec, om een voorbeeldje te noemen, handelt nog steeds maar de gemiddeld dagomzet is maar een paar duizend euro. Als ik al zou denken dat Sapec, om wat voor reden dan ook, een koopje is, zou ik dat niet hier vermelden - de kans dat ik dan nog een paar aandelen in kan slaan op een bodemprijs is miniem. In zulke gevallen zul je toch echt zelf het saaie voorwerk moeten doen.

En de andere kant van de medaille: de grote deals met veel liquiditeit kun je vaak zelf makkelijk vinden als je het nieuws een beetje in de gaten houdt (bijv. de overname van Gemalto, Sky of de perikelen rond Akzo) maar het is de vraag in hoeverre je in zulke situaties een 'edge' hebt op de markt. Gemalto handelt momenteel rond de 49.80, daar kun je nog 2.5% uitpersen als de overname door Thales doorgaat. Maar goed, hoe lang duurt het nog tot de deal rond is? Wat is de kans dat de deal afketst en wat is Gemalto dan waard? Hoe schat je de kansen in dat de EU de merger blokkeert? Krijgt Thales wel genoeg aandelen in handen? Het offer is al een keer een half jaar verlengd. Zulke vragen zijn lastig te beantwoorden vanaf de bank in de woonkamer. En is dat onderzoeken überhaupt de moeite waard? Als je er 100.000 euro instopt hoop je 2500 euro te verdienen - minus transactiekosten. En de downside is substantieel. Dan moet je redelijk zeker weten dat je geen inschattingsfouten hebt gemaakt en dat andere beursparticipanten niet meer kennis hebben dan jij. En je moet sterk in je schoenen staan als het aandeel ineens 5% omlaag gaat.

Dat gezegd hebbende, er zijn soms wel degelijk interessante situaties, maar als je na je werk elke dag nog even een half uurtje op internet rondstruint in de hoop af en toe een leuke 'workout' in te slaan dan ben ik bang dat dat tegen gaat vallen. Over het algemeen is de markt redelijk efficient. En dat was hij vroeger ook al. Achteraf kun je makkelijk zeggen dat het geld toen op straat lag, maar dat is met de kennis en middelen van nu (en zelfs dan betwijfel ik het).

[ Voor 55% gewijzigd door writser op 14-08-2018 12:10 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
@writser mooi uitgebreide reactie.

Gezien de hoeveel moeite die er nodig is om het een beetje te volgen, ben ik nog blijer met mijn KISS aanpak van alleen VWRL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
ozero schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:56:
[...]

Ik heb weinig ervaring,

• BETER BED HOLDING
Op zich goed dat je je verdiept in adviezen alvorens te kopen. Maar dit is geen beleggen, maar speculeren. Daarbij hebben analisten vorig jaar nog een koersdoel van 22 euro afgegeven.

Volume in de winkels is bedroevend en online sales lopen ook veel slechter dan concurrentie. Duitsland is hierin een goede proxy, en die resultaten waar ook niet best.
Er wordt nog weinig verhandeld (volume), maar koers zal denk ik nog wel verder dalen.

Als je wilt speculeren op een koersstijging naar 13 euro of daling naar pennystock zit je goed. Wil je beheerst rendement halen (buy and hold) zou ik wat anders aanraden.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
wimpie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:13:
[...]

Op zich goed dat je je verdiept in adviezen alvorens te kopen. Maar dit is geen beleggen, maar speculeren. Daarbij hebben analisten vorig jaar nog een koersdoel van 22 euro afgegeven.

Volume in de winkels is bedroevend en online sales lopen ook veel slechter dan concurrentie. Duitsland is hierin een goede proxy, en die resultaten waar ook niet best.
Er wordt nog weinig verhandeld (volume), maar koers zal denk ik nog wel verder dalen.

Als je wilt speculeren op een koersstijging naar 13 euro of daling naar pennystock zit je goed. Wil je beheerst rendement halen (buy and hold) zou ik wat anders aanraden.
Speculeren is meer daghandel. Investeren in ondergewaarde of bedrijven met potentie is in mijn ogen ook gewoon beleggen.

Dan over beter bed:
De omzetkrimp neemt af in Duitsland, en de omzet in Nederland stijgt. Kan dus goed zijn dat dit een kantelpunt is.
Daar in tegen is de fysieke retailomgeving een lastige,met de sterke opkomst van de online spelers.
In November komt het bedrijf als het goed is met een masterplan. Kan goed zijn dat de koers daar op gaat reageren.
Het is daardoor wel een leuk aandeel.

Ps. ik heb ze zelf niet. Beleg voor 90% in ETF's en 10% in losse aandelen.
Moet beleggen ook een beetje als hobby zien vind ik, en alleen ETF's zijn :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
HEA220 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:25:

Dan over beter bed:
De omzetkrimp neemt af in Duitsland, en de omzet in Nederland stijgt. Kan dus goed zijn dat dit een kantelpunt is.
Daar in tegen is de fysieke retailomgeving een lastige,met de sterke opkomst van de online spelers.
In November komt het bedrijf als het goed is met een masterplan. Kan goed zijn dat de koers daar op gaat reageren.
Het is daardoor wel een leuk aandeel.
Ik ben nog niet heel erg onder de indruk van het niveau van deze analyse. Hoe kom je vanuit dit verhaal tot een beurswaarde van ~120 miljoen? Waarom geen 50 miljoen? Of 200 miljoen?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
writser schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:42:
[...]

Ik ben nog niet heel erg onder de indruk van het niveau van deze analyse. Hoe kom je vanuit dit verhaal tot een beurswaarde van ~120 miljoen? Waarom geen 50 miljoen? Of 200 miljoen?
Kom op geen een beurswaarde uit :P Zeg alleen dat de koers erg is afgestraft, en dat de achterliggende oorzaken wel eens kunnen gaan draaien.

En dat mensen die kijken naar rebound kandidaten beter bed er zeker een is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Je had het zelf net over speculeren vs. beleggen. Als je geen idee hebt hoeveel een bedrijf waard zou moeten zijn en denkt in termen van 'afgestrafte koers', 'kantelpunt' en 'masterplan' dan zou ik zeggen dat je hard aan het speculeren bent. Die punten kun je maken ongeacht of de marktwaarde daalt van 500 naar 400 miljoen of van 150 naar 120 miljoen. Niet dat dat niet mag :P .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
Wil er voor de lol wel een bierviltjes waarde aan hangen.

Waarde nu 5,5

Gemiddelde kw verhouding is ongeveer 20. Verwachte winst 2018 0,05. Dus aan de hand hiervan 1 euro

Huidige boekwaarde 3,20 dus dat zal als steun dienen.

Als na de reorganisatie de winst terug stijgt naar 0,45 (winst 2017) is de waarde 9,00.

Winst risico ongeveer 1 op 1,5.

Puur dikke duim werk natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer Coke
writser schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:44:
Je had het zelf net over speculeren vs. beleggen. Als je geen idee hebt hoeveel een bedrijf waard zou moeten zijn en denkt in termen van 'afgestrafte koers', 'kantelpunt' en 'masterplan' dan zou ik zeggen dat je hard aan het speculeren bent. Die punten kun je maken ongeacht of de marktwaarde daalt van 500 naar 400 miljoen of van 150 naar 120 miljoen. Niet dat dat niet mag :P .
Die mensen die hun geld in fondsen/etfs duwen hebben ook geen idee wat de achterliggende waarde is van hetgene waarin ze investeren.

Is dat dan ook speculeren? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Blazer Coke schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:55:
[...]

Die mensen die hun geld in fondsen/etfs duwen hebben ook geen idee wat de achterliggende waarde is van hetgene waarin ze investeren.

Is dat dan ook speculeren? ;)
Bij een ETF gaat het niet direct om de achterliggende waarde, maar om het principe dat de markt in zijn geheel, de index, groeit vanwege het principe van kapitalisme. Dat is geen speculeren, dat is een beproefde theorie die je met een ontzettende grote hoeveelheid aan data kunt back-testen. En ja, daarmee voorspel je geen toekomst, maar er zitten aardig wat slechte periodes in die data (wereldoorlogen, crashes, en nog meer crashes), en nog steeds blijft deze omhoog gaan.

Maar dit weet jij wel ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
@Blazer Coke Dat hangt er van af denk ik :) . Ik zou zeggen, als je een brede ETF koopt (VWRD bijvoorbeeld) voor de lange termijn dan leun je een beetje op de efficiënte markt: alles op een grote hoop zal wel ongeveer juist geprijsd zijn, dus als je dat koopt verwacht je op de lange termijn de 'risk-free interest rate' te verdienen plus een opslag voor het extra risico dat je loopt door in bedrijven te beleggen. Dat noem ik geen speculeren.

Maar je hebt wel een valide punt: als je een world ETF koopt omdat je denkt "dat het wel weer terugveert de komende dagen" of je koopt een social media ETF "omdat die sector het goed gaat doen", ja, dan ben je aan het gokken wat mij betreft. En het is dan makkelijk om jezelf voor de gek te houden door te denken dat je goed bezig bent - je "belegt in ETF's", tenslotte.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardbeg10
Seth Klarman verwoord dit mooi: beleggen is de kruising tussen economie en psychologie. De economie van ETFs is natuurlijk heel eenvoudig, zoals reeds uitgelegd, gewoon leunen op de efficiente markt. Het psychologisch aspect is echter hetgeen dat beleggen in ETFs tot een uitdaging kan maken.

Kun je het mentaal opbrengen om daadwerlijk de komende 30 jaar stug door te blijven kopen wanneer de prijzen lange tijd 50% zijn gedaald, je baan op de tocht staat en daardoor wellicht je relatie onder druk, terwijl je voor je kinderen moet zorgen? Of kies je dan toch maar eieren voor je geld?
In een bullmarkt zoals de afgelopen jaren, waarin slechts enkele niet noemenswaardige correcties zijn opgetreden, is het makkelijk zeggen dat je maandelijks blijft bijkopen. Je ziet immers je vermogen gestaag doorgroeien. In een langdurige recessie is de praktijk wat weerbastiger. Dat is wat beleggen in ETFs uitdagend maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardbeg10 op 15-08-2018 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozero
TucanoItaly schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:12:
[...]

Zelf heb ik veel gehad aan het volgende boek:
https://www.amazon.de/Per...t-Strategy/dp/1118288254/

Wat ik het interessantst van het boek vond, was dat men de diverse economische omstandigheden beschreef (recessie, depressie, hyperinflatie, tight money, etc.) en uitlegde hoe de portefeuille daar tegen beschermt. Dit heb ik tot nu toe nergens anders gezien. Het beschrijft vrijwel al jouw vragen, die ik ook had.

Het is wel gefocused op Amerika. Bijv. dat men adviseert om 30-jaars staatsobligaties te kopen. In Europa moet je dat niet doen, en dat geven de auteurs ook aan op het boek-gerelateerde forum.
Bedankt voor de tip, ik begin nu met beleggen voor dummies.
Daarna zal ik ook andere boeken gaan lezen.

Op het moment heb ik de eerste 7 delen van deze blog gelezen: https://jlcollinsnh.com/stock-series/
Erg vermakelijk/makkelijk te lezen moet ik zeggen
wimpie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:13:
[...]

Na wat reacties hier en een paar blogs te hebben gelezen heb ik door dat Beter Bed niet de meest verstandige keus was, maar meer een gok, die voor mij hopelijk goed uitpakt. Maar als ik bijv. naar de waarde van Sears kijk, kan Beter Bed nog veel verder dalen.
Begin mij ondertussen af te vragen waarom er eigenlijk überhaupt nog mensen zijn die individuele aandelen kopen. Zullen allemaal wel hopen om een klapper te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ozero schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:56:
[...]

Begin mij ondertussen af te vragen waarom er eigenlijk überhaupt nog mensen zijn die individuele aandelen kopen. Zullen allemaal wel hopen om een klapper te maken.
Omdat mensen denken dat ze de markt kunnen verslaan. Het blijkt echter dat 99% van de mensen dat niet op de lange termijn kunnen. ;)

Mensen zijn heel slecht in aandelen en koersen, we kopen aandelen die goed gaan, we verkopen zodra ze omlaag gaan, we betalen veel fees aan dure beleggingsfondsen die gelijk aan of slechter presteren dan een index, we verkopen aandelen zodra er een crisis/correctie komt.

Neem ook als voorbeeld de crypto-hype van de afgelopen jaren, over de lange run is het aandeel vooral erg omhoog gegaan, het is verhonderdvoudigd, echter de laatste tijd is hij weer omlaag gegaan na de hoge piek. Je zou zeggen, wat een kansen, echter heeft de gemiddelde Nederlander die in crypto gehandeld heeft er verlies op geleden.

In mijn optiek is het beste (voor de lange termijn) om gewoon systematisch in een goede indextracker / (zelf)samengestelde portefeuille te storten, en hier verder niet meer aan te komen. Blijven inleggen als de markt omhoog gaat, omlaag gaat, crasht, bull market, etc.

Zorgen voor een goede financiële buffer om er voor te zorgen dat je in slechte tijden niet aan je aandelen hoeft te zitten is daarbij wel belangrijk, ook helpt het om minder nerveus te worden in slechtere tijden.

Enige waar ik in zou schuiven is de verdeling van de portefeuille naar mate je dichter bij je FO-leeftijd komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Paragon93 op 15-08-2018 14:45 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Op het moment heb ik de eerste 7 delen van deze blog gelezen: https://jlcollinsnh.com/stock-series/
Yep, leest gemakkelijk weg. Het is ook gewoon een sympathieke vent op 1 of andere manier. Wat ik me wel langzaam ging beseffen, is dat hij maar 1 antwoord heeft op de vraag wat je gaat doen in een echte bear market: "niet in paniek raken".

Hij blijft dingen herhalen zoals "A portfolio of 100% stocks, which is what VTSAX gives you, in study after study provides the greatest return over time". Het grote probleem is dat het overgrote deel van de particuliere beleggers slechts de helft!! haalt van het historische rendement.

Dat heeft er mee te maken dat ze om allerlei bullshit redenen afwijken van de strategie. De technisch correcte maar uiteindelijk te simplistische blogs houden hier geen rekening mee. Er zit gewoon een groot psychologisch component in, dat systematisch genegeerd wordt.
Je hebt de zeldzame groep die zich er goed in verdiept en wel degelijk meer dan de index haalt. Dat is de droom. Het is uiteraard geen strategie die goed te reproduceren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
TucanoItaly schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:09:
[...]

Yep, leest gemakkelijk weg. Het is ook gewoon een sympathieke vent op 1 of andere manier. Wat ik me wel langzaam ging beseffen, is dat hij maar 1 antwoord heeft op de vraag wat je gaat doen in een echte bear market: "niet in paniek raken".

Hij blijft dingen herhalen zoals "A portfolio of 100% stocks, which is what VTSAX gives you, in study after study provides the greatest return over time". Het grote probleem is dat het overgrote deel van de particuliere beleggers slechts de helft!! haalt van het historische rendement.

Dat heeft er mee te maken dat ze om allerlei bullshit redenen afwijken van de strategie. De technisch correcte maar uiteindelijk te simplistische blogs houden hier geen rekening mee. Er zit gewoon een groot psychologisch component in, dat systematisch genegeerd wordt.

[...]

Je hebt de zeldzame groep die zich er goed in verdiept en wel degelijk meer dan de index haalt. Dat is de droom. Het is uiteraard geen strategie die goed te reproduceren is.
Maar wat moeten die simplistische blogs (die zeer veel goede content bevatten overigens, complexe materie op een eenvoudige manier begrijpbaar gemaakt) dan doen om hier wel rekening mee te houden?
Het is toch ook 'niets anders' dan blijven zitten, doorgaan met kopen en niet verkopen?

Waar ze naar mijn idee meer aandacht aan zouden kunnen besteden is hoe je door een periode heen komt, ik neem aan dat jij hier ook op doelt? Dus ik begrijp dat ik cash nodig heb, dat ik als ik mijn baan verlies en de markt gaat slecht, ik alsnog een tijd vooruit kan, zonder dat ik aan mijn 'money working for me' hoef te komen. Ik zou hier wel wat meer werkelijke scenario's zien, lezen, horen. Lijkt mij interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
[...]
Realiseer je wel dat dit blog betrekking heeft op de Amerikaanse situatie.
De ETF's schaft hij direct bij Vanguard aan, en door groot in te kopen ook nog eens met korting (admiral shares). Deze hebben een lagere TER dan de Europese versies, en er zit ook geen broker tussen.
En sinds begin dit jaar is de VSUX / VTI voor ons niet meer beschikbaar waardoor we aangewezen zijn op het duurdere VWRL.

Dus zo efficient als hij het heeft is voor ons niet mogelijk.

• Paul.tjuh1986
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-05 08:51
Probeer in me eigen excel wat extra berekening te maken. b.v. hoeveel % per week, gemiddelde aankoop etc.. Dingen die ik wil weten wat je in de Giro niet direct ziet.

Totzover geen probleem, totdat er dividend om de hoek komt kijken.
Hoe komt deGiro aan zijn Totale Resultaat € berekening?
Of is het een valuta berekening? Maar tot zover ik weet koop ik niets in andere valuta's.

Door dit komt me total winst (in cash) niet uit met de Giro.
Iemand die de som weet?
ETF van toepassing is VWRL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 13:44
De makkelijkste som voor het totale resultaat lijkt mijne:
(Totale waarde huidige posities incl 'cash funds' + Uitboekingen) - Inboekingen

Ik heb de waarden die DeGiro geeft voor meijn portfolio even in dat sommetje ingevuld en kom dan op 3 cent minder totaalresultaat uit dan DeGiro vermeld.
Wellicht dat dat te wijten is aan afronding (prijs van IDVY kan per halve cent gaan) en/of omdat er nog iets van negatief resultaat op het euro cash fund was waarvoor (nog) niet gecompenseerd is.

Redenen die ik mijne kan bedenken waarom het bij jou misgaat:
-VWRL keert volgens mij het dividend uit in Dollars. Dus als jij rekent met de wisselkoers op de ex-dividenddatum en DeGiro rekent met de wisselkoers op de dag dat ze het op je rekenning bijboeken, dan kunnen daar verschillen ontstaan. Afhankelijk van hoe lang je al bezig bent zou dat best een fors verschil kunnen zijn.
-Je vergeet aan-/verkoopkosten mee te rekenen bij je transacties?

• Paul.tjuh1986
ImaPseudonym schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 07:49:
De makkelijkste som voor het totale resultaat lijkt mijne:
(Totale waarde huidige posities incl 'cash funds' + Uitboekingen) - Inboekingen

Ik heb de waarden die DeGiro geeft voor meijn portfolio even in dat sommetje ingevuld en kom dan op 3 cent minder totaalresultaat uit dan DeGiro vermeld.
Wellicht dat dat te wijten is aan afronding (prijs van IDVY kan per halve cent gaan) en/of omdat er nog iets van negatief resultaat op het euro cash fund was waarvoor (nog) niet gecompenseerd is.

Redenen die ik mijne kan bedenken waarom het bij jou misgaat:
-VWRL keert volgens mij het dividend uit in Dollars. Dus als jij rekent met de wisselkoers op de ex-dividenddatum en DeGiro rekent met de wisselkoers op de dag dat ze het op je rekenning bijboeken, dan kunnen daar verschillen ontstaan. Afhankelijk van hoe lang je al bezig bent zou dat best een fors verschil kunnen zijn.
-Je vergeet aan-/verkoopkosten mee te rekenen bij je transacties?
Thanks!
Geen transactiekosten door me maandelijkse inleg. Dus dat is geen probleem.

Denk dat we in de goede richting zitten mbt dividend. Maar feit is, je krijgt het cash in Euro's en legt het weer in. In theorie, zou de dollar conversie toch niet in de totale resultaat moeten zitten?

06/07/2018 22:13 05/07/2018 Cash Fund conversie: Koop 48,307 @ 0,9982 EUR Euro Cash Fund
EUR 48,52
06/07/2018 06:36 05/07/2018 Valuta Creditering EUR 48,22
EUR 48,52
06/07/2018 06:36 05/07/2018 Valuta Debitering 1,1692 -USD 56,44
USD 0,00
05/07/2018 22:25 04/07/2018 Cash Fund conversie: Verkoop 2,474 @ 0,9983 EUR Euro Cash Fund
EUR 0,30
K V 05/07/2018 07:44 05/07/2018 Dividend VANGUARD FTSE AW USD 56,44
USD 56,44

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 20:00
Ik heb een nodejs parsertje gemaakt die de Accounts.csv parsed van DeGiro en kom op de cent precies uit met wat DeGiro aangeeft. Het is nog niet stabiel genoeg om te releasen op GitHub, maar de logica is als volgt:

- Door alle lines loopen, omschrijving "Dividend" is (uiteraard) de dividend uitkering en "DEGIRO Corporate Action Kosten" de kosten hiervan (aangezien ik een custody account heb), "iDEAL" en "Koop" spreken voor zich
- Bij het vinden van Dividend of Corporate Action Kosten, moet je de dichtbijzijnste valuta wisseling van dollar naar Euro zien te vinden om het uitgekeerde bedrag uit te rekenen, deze regels heten "Valuta Debitering" en "Valuta Creditering". De dividend uitkering is altijd min de Corporate Action Kosten.

De "Totale winst" van DeGiro is je aankopen + je koerswinst/verlies + ((dividend - Corporate Action Kosten) * wisselkoers).

Na veel trial en error ben ik er achter gekomen dat DeGiro op 4 cijfers achter de komma afrondt.

Hopelijk kan ik me dit weekend even kwaad maken zodat ik het eea op GitHub kan zetten. Ik moet ook nog even kijken wat die cash fund wijzigingen van een tijdje terug voor effect hebben, dat is nog niet verwerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door cooper87 op 16-08-2018 08:06 ]

• Paul.tjuh1986
cooper87 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:03:
Ik heb een nodejs parsertje gemaakt die de Accounts.csv parsed van DeGiro en kom op de cent precies uit met wat DeGiro aangeeft. Het is nog niet stabiel genoeg om te releasen op GitHub, maar de logica is als volgt:

- Door alle lines loopen, omschrijving "Dividend" is (uiteraard) de dividend uitkering en "DEGIRO Corporate Action Kosten" de kosten hiervan (aangezien ik een custody account heb), "iDEAL" en "Koop" spreken voor zich
- Bij het vinden van Dividend of Corporate Action Kosten, moet je de dichtbijzijnste valuta wisseling van dollar naar Euro zien te vinden om het uitgekeerde bedrag uit te rekenen, deze regels heten "Valuta Debitering" en "Valuta Creditering". De dividend uitkering is altijd min de Corporate Action Kosten.

De "Totale winst" van DeGiro is je aankopen + je koerswinst/verlies + ((dividend - Corporate Action Kosten) * wisselkoers).

Na veel trial en error ben ik er achter gekomen dat DeGiro op 4 cijfers achter de komma afrondt.

Hopelijk kan ik me dit weekend even kwaad maken zodat ik het eea op GitHub kan zetten. Ik moet ook nog even kijken wat die cash fund wijzigingen van een tijdje terug voor effect hebben, dat is nog niet verwerkt.
Top!

Ben geen Excel expert, maar als dat de dageljkse wisselkoers is, wordt het me te ingewikkeld.

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 20:00
Paul.tjuh1986 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:10:
[...]

Top!

Ben geen Excel expert, maar als dat de dageljkse wisselkoers is, wordt het me te ingewikkeld.
De wisselkoers is uit dezelfde csv te halen, is alleen even een kwestie van juist matchen :)

• CornermanNL
Fuff schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:34:
[...]

Maar wat moeten die simplistische blogs (die zeer veel goede content bevatten overigens, complexe materie op een eenvoudige manier begrijpbaar gemaakt) dan doen om hier wel rekening mee te houden?
Het is toch ook 'niets anders' dan blijven zitten, doorgaan met kopen en niet verkopen?

Waar ze naar mijn idee meer aandacht aan zouden kunnen besteden is hoe je door een periode heen komt, ik neem aan dat jij hier ook op doelt? Dus ik begrijp dat ik cash nodig heb, dat ik als ik mijn baan verlies en de markt gaat slecht, ik alsnog een tijd vooruit kan, zonder dat ik aan mijn 'money working for me' hoef te komen. Ik zou hier wel wat meer werkelijke scenario's zien, lezen, horen. Lijkt mij interessant.
De vraag die je nu stelt is in mijn opinie de belangrijkste, en een heel persoonlijke, want iedereen zijn situatie is anders. De vraag is hoe je je overgebleven geld verdeelt over de diverse beleggings categorieën.

Zoals zo vaak is het een cash flow vraagstuk. Welk bedrag heb je iedere maand nodig om aan je financiële verplichtingen te voldoen ? Hoeveel daling in maandelijks inkomen kun je verwachten en hoe goed ben je daar tegen verzekerd? (in de vorm van WW en Ziektewet bij loondienst, en verzekeringen of (cash)buffers bij eigen baas in welke vorm dan ook)

De scenario's kunnen zijn , kortdurende werkloosheid met kleine dip in maandelijkse inkomsten, langdurige werkloosheid met over de tijd gezien een flinke inkomsten dip. Ziekte kort en langdurig. arbeidsongeschikt raken. Dat zijn wel de belangrijkste denk ik.

Die zijn uit te rekenen , als je dat hebt heb je je risico scenario's. Dan kan je gaan kijken hoe je nu alles nog goed gaat dat risico kan verkleinen. Schulden verminderen is dan essentieel. Als je andere schulden hebt dan een studie of woningschuld zou ik gelijk beginnen die naar 0 te brengen.

De grootste verplichting is je hypotheek, of je huur. Ook vrij essentieel om ergens te wonen. Ik ga even uit van een hypotheek, nu wordt er altijd heel veel gediscussieerd over het al dan niet nuttig zijn van versneld aflossen.

In het kader van het verminderen van je maandelijkse geldbehoefte en het naar beneden brengen van je verplichtingen is dit altijd slim. Het verlaagt het risico zonder dat het ingewikkeld is en het verminderd je geldbehoefte waardoor je als het ware tijd koopt. Je kan het immers langer uithouden met de buffers.

Daarnaast keren de meeste beleggingen een vorm van dividend uit, wat in feite je passieve inkomen is. Daar kan je in tijden van financiële nood ook nog gebruik van maken om wat gaten te dichten zonder dat je hele delen van je portefeuille hoeft te verkopen.

Het is natuurlijk altijd een punt van je eigen risicobereidheid , ik zou persoonlijk een buffer op proberen te bouwen van minimaal een jaar, rekening houdend met de diverse inkomensverzekeringen die je hebt. Dat lijkt veel maar een jaar is zo voorbij.

Overigens betekend dat niet dat het een gigantische buffer hoeft te zijn, en door het verstrijken van de tijd en het aflossen van schulden kan de buffer je steeds langer voorzien van de benodigde aanvulling op je inkomsten. Zeker als je doorgaat met de buffers uitbouwen. Je komt dat vanzelf weer op een punt dat je een deel van je cash buffers weer kan investeren of gebruiken voor het verder aflossen van je hypotheek.

Het is op het oog allemaal heel saai, er kan niet gerekend worden met mooie rendementen maar het is wel de basis voor je financiële huishouding.

Je kan nog zoveel rekenen aan mooie rendementen en de beste beleggingsstrategie , maar de echte persoonlijke risico's worden daarbij nog wel eens over het hoofd gezien.

Zaken als het verplicht moeten verkopen van je huis , het verlies van je veilige plek waar mooie herinneringen liggen kan zoveel impact hebben dat mensen daar niet overheen komen. Financieel wellicht wel, maar emotioneel is een ander verhaal.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Fuff schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:34:
Waar ze naar mijn idee meer aandacht aan zouden kunnen besteden is hoe je door een periode heen komt, ik neem aan dat jij hier ook op doelt?
Yep, dat.

De omstandigheden om "moed te houden", zouden beter onderzocht en omschreven moeten worden. Zo weten we dat mensen die een adviseur hebben, over langere tijd statistisch betere beleggingsresultaten hebben. Ondanks dat het geld kost.

Ik vermoed ook dat een aanzienlijke cash of obligatie positie (bijv. een jaar levensonderhoud) veel rust geeft. Er is naar mijn weten geen hond die dit adviseert.

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 13:44
Paul.tjuh1986 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 07:56:
Denk dat we in de goede richting zitten mbt dividend. Maar feit is, je krijgt het cash in Euro's en legt het weer in. In theorie, zou de dollar conversie toch niet in de totale resultaat moeten zitten?
Waar ik op doelde is dat de dividenduitkering van VWRL bij mij geruime tijd onder de corporate actions stond. Op dat moment staat de hoeveelheid Dollars die je gaat krijgen vast. Als je ze op de dag dat de hoeveelheid dividend bekend wordt invult in je Excel sheet (met de dan van toepassing zijnde wisselkoers), dan is dat een ander bedrag dan dat aantal dollars keer de wisselkoers op het moment dat DeGiro het bijschrijft.

DeGiro rekent dividend ook pas bij je totaalresultaat op het moment dat het bijgeschreven is.

Als je de hoeveelheden dividend die je krijgt inderdaad uit het overzicht 'rekening' haalt dan zal dat niet de oorsprong van het verschil tussen jouw berekening en die van DeGiro zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
TucanoItaly schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:29:
[...]

Yep, dat.

De omstandigheden om "moed te houden", zouden beter onderzocht en omschreven moeten worden. Zo weten we dat mensen die een adviseur hebben, over langere tijd statistisch betere beleggingsresultaten hebben. Ondanks dat het geld kost.

Ik vermoed ook dat een aanzienlijke cash of obligatie positie (bijv. een jaar levensonderhoud) veel rust geeft. Er is naar mijn weten geen hond die dit adviseert.
Niemand adviseert het inderdaad, maar het is ook vanuit onze spaarcultuur nooit echt nodig geweest. Zeker niet rekening houdend met ons sociale stelsel. Nu is geld uitgeven dat je niet hebt ook hier de normaalste zaak van de wereld. Gecombineerd met de afbraak van ons collectieve verzekeringsstelsel en toenemende groei van ZZP , kortlopende contracten en minimale loonstijgingen is dat nu aan het veranderen.

De risico's worden van de groep (goedkoop verzekeren) naar het individu (duur verzekeren) verplaatst. Of dit een goede ontwikkeling is , is hier niet relevant. Je moet je financiën erop gaan aanpassen, dat is feitelijk een groter deel sparen, dan wel schulden verlagen en zoveel mogelijk passief inkomen creëren.

Het vreemde is dan wel dat de schulden en bezittingen door de instanties dan weer wel op een hoop worden gegooid voor de statistieken, met teksten als de hypotheekschulden zijn hoog en spaartegoeden laag , maar het onderliggende bezit (papieren bezit) en de pensioenen (slechts uitgesteld inkomen) zijn hoog genoeg om dt totale risico af te dekken. Iets waar je als individu geen zak aan hebt.

Er is nog altijd de neiging om te gaan voor winstmaximalisatie en niet voor schulden verlaging en dijkverzwaring.

Beleggen is saai, dat zou het moeten zijn in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Paragon93 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:42:
gewoon systematisch (...) te storten, en hier verder niet meer aan te komen.
Nou ja, "gewoon". Zo simpel is het dus inderdaad. Maar het is dus niet gemakkelijk voor de meeste mensen om dit "gewoon" te doen. Het is een beetje hetzelfde als "gewoon" gaan sporten. Of "gewoon" gezonder eten.

Mijns inziens zou de gemiddelde belegger veel meer gefocused moeten zijn op koopkracht-behoud, in plaats van winst-maximalisatie. Als je dan die basis hebt, dan kun je met een klein deel van je portefeuille wat meer volatiele zaken (zoals aandelenfondsen) er bij pakken.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:56

oscar82

De ondertitel

Wat zouden volgens jou manieren kunnen zijn om je koopkracht te behouden? Ik denk dan gelijk aan een portefeuille met veel obligaties en goud. @TucanoItaly

Dat gezegd hebbende, mijn persoonlijke portefeuile is nooit optimaal uitgebalanceerd. Ik streef een verdeling na, en doe dat door in principe bij te kopen.

Maar je zou je asset allocatie ook kunnen verbeteren door te verkopen, mocht je de cash nodig hebben. Ik heb door voortschrijdend inzicht altijd wel een of meerdere ETF's op de nominatie om (deels) te verkopen, omdat dit mijn overall blootstelling aan risico zou verbeteren.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@oscar82 Yep, misschien ook vastgoed (maar daar weet ik weinig van af). Ik vermoed dat op lange termijn obligaties noch commodities de inflatie bijhouden, maar dat weet ik niet zeker. Dus je hebt altijd iets aandelen nodig. Maar niet 100%.

• Fuff
  • Niet online
Als je kijkt naar koopkrachtbehoud, dan zijn obligaties, deposito's en een huis vrij geschikte middelen. Ondanks wat veel mensen denken is een huis over lange termijn geen goed renderende investering, maar vooral beschermer tegen inflatie (Schiller heeft hier heel mooi data over, overigens wel voornamelijk US based).
Dus als je het mij vraagt, ik zou als het puur om koopkracht gaat combinatie hiervan. Grondstoffen ben ik zelf niet zo'n fan van, hoewel goud ook prima als inflatiebeschermer werkt over de lange termijn.

Een portfolio is nooit perfect uitgebalanceerd, net zoals niemand precies 180cm lang is. Alles fluctueert natuurlijk. Ik denk dat het goed is om een bepaade verdeling na te streven, als je ook de moed hebt je hier aan te houden.

Zo kun je bijvoorbeeld zeggen ik wil ~80/20 aandelen/obligaties hebben en bij een overschrijding van >5% dan ga je dit herverdelen en ik controleer dit elke X periode.

Volgens mij is dat dus vrij lastig, omdat emoties om de hoek komen kijken. Stel je moet een aantal aandelen verkopen omdat je 5% meer obligaties moet hebben. Wat verkoop je dan? Daar kun je volgens mij wel foutjes maken.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:56

oscar82

De ondertitel

Emotionele foutjes ja, wie kent ze niet? Goeie vergelijking wat dat betreft met sporten en gezond eten: discipline, uithoudingsvermogen en negeren van emoties zijn superbelangrijk voor een grotere kans op goed rendement op de beurs.

• Fuff
  • Niet online
Juist, even 3 x diep in- en uitademen voordat je denkt "ik heb honger" of "ik ga morgen wel sporten".

Idem voor beleggen, iedereen heeft impulsen, maar die bewust kunnen onderdrukken is van wezenlijk belang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Inhakend op dat onderwerp, dat vind ik ook een van de voordelen van Meesman - het is een setup die het voor jezelf makkelijk maakt om het hoofd koel te houden. Elke maand een afschrijving en verder niet te veel informatie die op je af komt. Met een account bij DeGiro of Binck (of nog erger, Bux of hoe dat ook heet) en al helemaal met de bijbehorende app op je smartphone word je veel sneller in verleiding gebracht om even een impulsieve transactie te doen. Een aspect van beleggen dat misschien wel onderbelicht is.

Het zou me niet verbazen als trades die bij brokers via apps gemaakt worden gemiddeld genomen underperformen t.o.v. trades die via de website gemaakt worden.

[ Voor 44% gewijzigd door writser op 16-08-2018 11:51 ]

Onvoorstelbaar!

• HEA220
HEA220 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:31:
Na hier van alles geleerd te hebben ga ik na drie jaar mijn portefeuille omgooien. Ga de volgende verhouding aanhouden.

40% Amerika. VUSA
30% Europa IMEU
10% Nederland TDT
10% Azië Inc jap AVIAP
10% emerging EMIM
Tegenvallertje voor mijn gekozen ETF/Fondsen.

Beleg bij deGiro en daarbij zijn de kosten voor Euronext Fund Services beggingsfondsen vrij hoog nl:

Aankoopkosten €7,50 + 0,10% (valt mee te leven) en een servicefee van 0,20% ;(

dus voor de Actiam Pacific fonds zijn de lopende kosten geen 0,15% meer maar 0,35%

• DjMark
  • Laatst online: 05-05 08:36
Ik wil een account bij DeGiro openen. Nu is er een referral actie dat als ik via iemand anders een account open, we beide 20e transactie tegoed krijgen.
Wil iemand mij zijn/haar referral link sturen? Dan profiteren we beide ;-)

UPDATE: Niet meer nodig :)

[ Voor 6% gewijzigd door DjMark op 16-08-2018 13:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AceAceAce
TucanoItaly schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:29:
[...]
Zo weten we dat mensen die een adviseur hebben, over langere tijd statistisch betere beleggingsresultaten hebben. Ondanks dat het geld kost.
Waitwut?

Heb je een onafhankelijke bron voor ons die dit claimed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
DjMark schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:32:
Ik wil een account bij DeGiro openen. Nu is er een referral actie dat als ik via iemand anders een account open, we beide 20e transactie tegoed krijgen.
Wil iemand mij zijn/haar referral link sturen? Dan profiteren we beide ;-)
zie je DM!
Pagina: 1 ... 40 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.