Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.530 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 19:50

oscar82

De ondertitel

pirke schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:50:
[...]

iShares STOXX Global Sel Dividend 100
ISIN DE000A0F5UH1
Wordt niet aan Euronext Amsterdam verhandeld, toch? Misschien de reden dat het niet gelijk zichtbaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Blazer Coke schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:05:
Ik weet ook niet of je 2 accounts kan hebben.
1 voor je dividendaandelen en een custody voor de rest.
Ja, dat kan. Ook gewoon op dezelfde naam en mailadres, alleen andere inlognaam kiezen.
Heb hetzelfde. Dividend via custody bleef amper iets van over, dus een normaal account ernaast genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
oscar82 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:37:
[...]

Wordt niet aan Euronext Amsterdam verhandeld, toch? Misschien de reden dat het niet gelijk zichtbaar was.
Op euronext amsterdam is deze niet te krijgen.

Wel op XET, LSE, FRA EN SWX.
Pannencouque schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:38:
[...]
Ja, dat kan. Ook gewoon op dezelfde naam en mailadres, alleen andere inlognaam kiezen.
Heb hetzelfde. Dividend via custody bleef amper iets van over, dus een normaal account ernaast genomen.
Dividendkosten bij een custody account zijn toch max 10%? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:38
Plus 2e, dus als je kleine plukjes hebt ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Volgens hun tarievenoverzicht CUSTODY:

Dividenverwerking: 1€ + 3.00% van dividend (max 10%)

Beneden 15€ dividend betaal je dus 10%

Voor 25€ dividend is het 7%
Voor 50€ dividend is het 5%
Voor 100€ dividend is het 4%
Voor 500€ dividend is het 3.2%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:15
Tsja, ze moeten bij DEGIRO op een manier aan geld komen. Werkt het linksom niet, dan halen ze het wel rechtsom. Niets mis mee in mijn opinie. Denk dat maar zo dat DEGIRO gewoon niet zit te wachten op custody accounts. Zo te lezen hebben ze hun hele bedrijfsstructuur opgebouwd rondom het uitlenen van effecten, een kernselectie en de, nu niet langer toegestane, methode om transacties eerst tussen klanten zelf te matchen alvorens de beurs op te gaan. Nu die laatste verboden is zie je al dat ze hun tarieven gaan verhogen.

Ben persoonlijk blij met ING als broker. De kosten vallen reuze mee en dividenduitbetalingen etc. zijn kostenloos. Je betaald bij ING de kosten meer aan de "voorzijde" dan aan de "achterzijde". Dus vaste kosten voor het hebben van een depot, klein percentage van het belegd vermogen en dat is alles.

Ik beleg zelf overigens grotendeels in girale fondsen, etf's etc. Heb wel één plukje via de beurs, maar dat is ooit aangekocht en zal verder niet meer verhandeld worden. Dus die transactiekosten vallen eigenlijk in het niet...

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 12:17
Afgelopen jaren heb ik altijd een beheerd beleggen rekening bij Evi van Lanschot gehad. Geen omkijken naar, maar in hindsight toch enigszins ontevreden over de performance en kosten en het lijkt me toch wel weer leuk om zelf te beleggen en ETF's uit te zoeken. Mijn keuze is hierbij gevallen op DeGiro, met name vanwege hun kernselectie en veel lagere kosten dan bijvoorbeeld Binck waar ik momenteel nog enkele Rabobank certificaten aanhoud (deze ga ik hier verkopen aangezien Binck heeft besloten een fee te gaan hanteren over het vermogen dat bij hen staat, waardoor ik relatief veel rendement inlever).

Momenteel struggle ik nog een beetje met de asset allocatie die ik aan zou kunnen houden. Een situatie schets:
  • Bijna 27 jaar jong
  • Ik wil tussen de 55% en 65% van mijn vrij opneembare vermogen gaan investeren
  • Er is een spaargeld buffer aanwezig waarvan ik noodzakelijke onverwachte kosten kan voldoen en indien nodig één jaar (werkeloos) van kan leven
  • Ik zit erin voor de long-run. Op dit moment kan ik mij hooguit voorstellen dat ik (een gedeelte van) het geld over 7-10 jaar nodig heb om in een huis te investeren (afgelopen jaar een huis gekocht, dus voorlopig geen verhuisplannen)
  • Ik wil maandelijks of tweemaandelijks geld inleggen om het vermogen verder toe te laten nemen
Al met al denk ik dat ik dus redelijk wat risico kan nemen. Voornamelijk vraag ik me nog af in hoeverre het zinvol is om een gedeelte van mijn investeringspotje te investeren in bonds, ik heb inmiddels al een voldoende grote spaargeld buffer. Zeker gezien de huidige lage rente (en daarmee dus een relatief grote kans op rente stijging) verwacht ik dat de bondprijzen an sich zullen dalen op de langere termijn. Is er hier iemand die mij een zetje in de juiste richting kan geven?

Daarnaast ben ik op de blog van jlcollins een asset allocatie tegengekomen die mij op zich wel aanstaat (met of zonder bonds):
The Simplicity Portfolio
Wat mij hier echter niet helemaal duidelijk is is waarom er gekozen wordt voor 'value equities' (VHYL bevat High dividend yield aandelen) met een hogere TER. Als ik andere 'wereld' ETFs zoek vind ik er genoeg met: minder kosten, meer verschillende stocks (=meer diversificatie), een beter rendement in de afgelopen jaren en een betere rating van Morningstar. Kan iemand mij vertellen wat deze value equities precies horen te doen voor het portfolio? En wat interessante alternatieven zijn voor VHYL? Zijn er andere op of aanmerkingen op deze asset allocatie?

Voor de andere classes heb ik inmiddels al één of meerdere ETFs gevonden (zie de tabel hieronder). Aangezien ik met een aardig bedrag overstap vind ik het te overzien als ik nu 1x transactiekosten maak, maar indien ik maandelijks aan wil/moet kopen kies ik liever voor een ETF uit de kernselectie. Het is me echter nog niet gelukt om een geschikte Emerging Markets ETF te vinden in de kernselectie, maar ik begrijp dat dat een bekend probleem is :)

Ik zie dat het een behoorlijk lange post is geworden, maar hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden en wellicht dat andere nog iets aan mij 'research' hebben.

TickerNaamRegioKosten#StocksKernselectieCommentaar
VEVEVanguard FTSE Developed World UCITS ETF (EUR)Wereld0.18%2120Nee Voornamelijk voor initiele aankoop vanwege lagere kosten dan kernselectie
IWDAiShares Core MSCI World UCITSWereld0.20%1650JaGratis maandelijks aankopen.Evt afwisselen met VWRL aangezien deze meer spreiding heeft (wel hogere TER)
VWRLVanguard FTSE All-World UCITSWereld0.25%3100JaBetere spreiding dan IWDA. Wellicht afwisseln
MEUDLyxor Stoxx Europe 600Europa0.07%600NeeInitiele aankoop vanwege spreiding en TER
IMEUiShares MSCI Europe UCITSEuropa0.12%450JaVolgende aankopen ivm kernselectie.
VUSAVanguard S&P 500 UCITSUSA0.07%500JaKernselectie en zeer lage TER
EMIMiShares Core MSCI EM IMIEmerging0.18%2700NeeLage TER

[ Voor 0% gewijzigd door siddler op 31-07-2018 09:30 . Reden: Correcties en aanvulling ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
VWRL zit bij mijn weten in de kernselectie van Degiro.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
siddler schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:15:
Afgelopen jaren heb ik altijd een beheerd beleggen rekening bij Evi van Lanschot gehad. Geen omkijken naar, maar in hindsight toch enigszins ontevreden over de performance en kosten en het lijkt me toch wel weer leuk om zelf te beleggen en ETF's uit te zoeken. Mijn keuze is hierbij gevallen op DeGiro, met name vanwege hun kernselectie en veel lagere kosten dan bijvoorbeeld Binck waar ik momenteel nog enkele Rabobank certificaten aanhoud (deze ga ik hier verkopen aangezien Binck heeft besloten een fee te gaan hanteren over het vermogen dat bij hen staat, waardoor ik relatief veel rendement inlever).

Momenteel struggle ik nog een beetje met de asset allocatie die ik aan zou kunnen houden. Een situatie schets:
  • Ik wil tussen de 55% en 65% van mijn vrij opneembare vermogen gaan investeren
  • Er is een spaargeld buffer aanwezig waarvan ik noodzakelijke onverwachte kosten kan voldoen en indien nodig één jaar (werkeloos) van kan leven
  • Ik zit erin voor de long-run. Op dit moment kan ik mij hooguit voorstellen dat ik (een gedeelte van) het geld over 7-10 jaar nodig heb om in een huis te investeren (afgelopen jaar een huis gekocht, dus voorlopig geen verhuisplannen)
  • Ik wil maandelijks of tweemaandelijks geld inleggen om het vermogen verder toe te laten nemen
Al met al denk ik dat ik dus redelijk wat risico kan nemen. Voornamelijk vraag ik me nog af in hoeverre het zinvol is om een gedeelte van mijn investeringspotje te investeren in bonds, ik heb inmiddels al een voldoende grote spaargeld buffer. Zeker gezien de huidige lage rente (en daarmee dus een relatief grote kans op rente stijging) verwacht ik dat de bondprijzen an sich zullen dalen op de langere termijn. Is er hier iemand die mij een zetje in de juiste richting kan geven?
Afhankelijk van je leeftijd, zou ik niet zo snel bonds aanschaffen overigens. De aanpak van jlcollins is daarbij overigens wel solide, het idee dat je door daling in aandelen je bonds kan verkopen voor realloceren en zodoende als hedge fungeren. Maar volgens mij is een cash buffer zoals die van jou daarvoor voldoende geschikt, tenzij het niet goed voelt op die manier. Mijn mening is om dat voorlopig te laten liggen, een jaar of 5-10 voor je 'pensioen' zou ik hier aan beginnen, dan kan ik me voorstellen dat dit wenselijk is. Sterker nog, ik zou een 100% blootstelling aan aandelen prefereren zolang je nog werkt of (nog) niet direct afhankelijk bent van je vermogen, financieel gezien. Maar goed, ik ben nog jong en kan risico nemen.
Daarnaast ben ik op de blog van jlcollins een asset allocatie tegengekomen die mij op zich wel aanstaat (met of zonder bonds):
[afbeelding]
Wat mij hier echter niet helemaal duidelijk is is waarom er gekozen wordt voor 'value equities' (VHYL bevat High dividend yield aandelen) met een hogere TER. Als ik andere 'wereld' ETFs zoek vind ik er genoeg met: minder kosten, meer verschillende stocks (=meer diversificatie), een beter rendement in de afgelopen jaren en een betere rating van Morningstar. Kan iemand mij vertellen wat deze value equities precies horen te doen voor het portfolio? En wat interessante alternatieven zijn voor VHYL? Zijn er andere op of aanmerkingen op deze asset allocatie?

Voor de andere classes heb ik inmiddels al één of meerdere ETFs gevonden (zie de tabel hieronder). Aangezien ik met een aardig bedrag overstap vind ik het te overzien als ik nu 1x transactiekosten maak, maar indien ik maandelijks aan wil/moet kopen kies ik liever voor een ETF uit de kernselectie. Het is me echter nog niet gelukt om een geschikte Emerging Markets ETF te vinden in de kernselectie, maar ik begrijp dat dat een bekend probleem is :)

Ik zie dat het een behoorlijk lange post is geworden, maar hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden en wellicht dat andere nog iets aan mij 'research' hebben.

TickerNaamRegioKosten#StocksKernselectieCommentaar
VEVEVanguard FTSE Developed World UCITS ETF (EUR)Wereld0.18%2120Nee Voornamelijk voor initiele aankoop vanwege lagere kosten dan kernselectie
IWDAiShares Core MSCI World UCITSWereld0.20%1650JaGratis maandelijks aankopen.Evt afwisselen met VWRL aangezien deze meer spreiding heeft (wel hogere TER)
VWRLVanguard FTSE All-World UCITSWereld0.25%3100NeeNiet gratis aankopen, wel beter spreiding dan IWDA. Wellicht afwisseln
MEUDLyxor Stoxx Europe 600Europa0.07%600NeeInitiele aankoop vanwege spreiding en TER
IMEUiShares MSCI Europe UCITSEuropa0.12%450JaVolgende aankopen ivm kernselectie.
VUSAVanguard S&P 500 UCITSUSA0.07%500JaKernselectie en zeer lage TER
EMIMiShares Core MSCI EM IMIEmerging0.18%2700NeeLage TER
Wat betreft die VHYL, dividend ETFs kennen doorgaans wat hogere TER als ik me niet vergis :+ Ik begrijp ook niet precies waarom deze erin zit, het lijkt alsof het er precies in zit voor het dividend. Op zich ben ik wel fan van dividend, maar dan zou ik die liever direct zelf bezitten.

Wat betreft gespreid aankopen, gewoon in één keer kopen, anders stel je risico uit. Op de lange termijn meestal de beste keuze :)

Emerging markets in de kernselectie is inderdaad lastig. Als iemand een goede heeft, dan graag delen. Ik houd het voorlopig bij VWRL, die overigens in de kernselectie van degiro zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nou nav dit topic ook maar eens een Meesman account geopend :). Ik heb me er de afgelopen weken wat in verdiept en kwam zo bij Meesman uit
In eerste instantie voornamelijk om de lage renteperiode te overbruggen, op den duur wil ik wel meer zekerheid in de vorm van deposito's.

:).

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2018 00:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke

.....

Waarom wil je zoveel spaargeld aanhouden als buffer?
1 a 2 maanden is echt meer als genoeg als je in loondienst bent en je je investeringen binnen een week kan opnemen.

Ik geloof zelf niet dat bonds verstandig zijn op dit moment.
De rente kan eigenlijk alleen maar omhoog en dan gaan je bonds in de min.

Veel bonds en veel spaargeld is imo helemaal onverstandig.

Persoonlijk ben ik ook niet zo van emerging market funds. Meestal dure kosten, dividend leak en geen superrendementen.

Waarom zoveel verschillende fondsen?

.

Wat is je startkapitaal?
(Je kan antwoorden in mo brackets zodat alleen members het kunnen zien)

Je maandelijkse stortingen zou ik in hooguit 2 fondsen stoppen, een wereldwijd of een VS en een Europa.

Als je startkapitaal hoog genoeg is zou ik 20+ bedrijven zoeken en daar individueel in investeren.
Met name in veilige bedrijven met hoog dividend die nu laag staan.
Dit kan ook met ETFs maar dan zijn de kosten hoger.

Ik zou tevens minimaal 10% van je startkapitaal is physical silver/gold stoppen om te hedgen tegen een echte crash.
Iets wat hier vrijwel niemand doet volgens mij.

Daarnaast kun je ook nog in vastgoed (REITs) of commodoties investeren, om je aandelen% wat lager te houden.

.
Sport_Life schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:28:
Nou nav dit topic ook maar eens een Meesman account geopend :). Ik heb me er de afgelopen weken wat in verdiept en kwam zo bij Meesman uit
In eerste instantie voornamelijk om de lage renteperiode te overbruggen, op den duur wil ik wel meer zekerheid in de vorm van deposito's.

:).
Ik denk dat je dan lang kan wachten. ;)

De 10 jaarsrente is namelijk nauwelijks hoger dan 1 jaars.

[ Voor 14% gewijzigd door Blazer Coke op 31-07-2018 05:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:12

Sandyman538

SandstorM [148839]

Blazer Coke schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 01:12:
[...]

1 a 2 maanden is echt meer als genoeg als je in loondienst bent en je je investeringen binnen een week kan opnemen.
Het gaat eigenlijk ook over de rest van je post, maar de zaken die jij allemaal beschrijft, zoals deze quote is echt niet zonder risico. Dat jij je daar prima bij voelt is goed natuurlijk, maar je brengt het nu alsof iemand gek zou zijn die iets minder risico wil lopen. Ik zou daar iets minder uitgesproken in zijn. Goed om de verschillende visies te lezen, maar als zulk advies zou betekenen dat iemand over 2 jaar die net zijn baan verloren is in een crisis zijn aandelen met 40% verlies moet verkopen omdat hij geen buffer heeft en anders de hypotheek niet meer kan betalen...

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 14:14
[...]

Persoonlijk ben ik ook niet zo van emerging market funds. Meestal dure kosten, dividend leak en geen superrendementen.
Ik snap dat jij er geen fan van bent, prima. Je argument van superrendementen snap ik niet, want waar haal jij die dan?

Emerging Market funds (zoals bij Meesman) zijn wel de way-to-go voor een beleggingshorizon van 30 jaar. Meesman geeft dat zelf aan, laten het zien dat het veel volatieler is dan aandelen (laat staan bonds), maar uitgezoomd (naar 20 tot 30 jaar) het altijd beter doet. Logisch in het licht van risk/reward. Voor mijn kinderen (bij Meesman ook, met eigen rekeningen) gaat elke storting in Emerging markets (horizon > 30 jaar)

Ikzelf alleen index en obligaties (50 jaar oud) - o.a. bij Meesman en BND (pensioenrekening)

[ Voor 5% gewijzigd door poehee op 31-07-2018 10:07 . Reden: Toevoeging persoonlijke situatie ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 12:17
@Fuff, ik heb mijn leeftijd toegevoegd in mijn vorige post, voor de volledigheid ook hier: bijna 27 jaar en dus nog een flinke tijd tot mijn pensioen.
squaddie schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:37:
VWRL zit bij mijn weten in de kernselectie van Degiro.
Helemaal gelijk, dat is ergens mis gegaan met de tabel aanmaken. Ik heb het aangepast :)
[...]

Met name met het oog op onvoorziene omstandigheden waarin ik ineens (snel) geld nodig heb. Ik wil dan niet gedwongen zijn om in slechtere tijden mijn investeringen met 20-50% verlies te moeten verkopen. Aangezien ik zelf ook in de financiële sector werk zou alles dan wel eens tegelijk slecht kunnen gaan (daling in beleggingen, baan kwijt en geen nieuwe baan kunnen vinden)
Ik geloof zelf niet dat bonds verstandig zijn op dit moment.
De rente kan eigenlijk alleen maar omhoog en dan gaan je bonds in de min.

Veel bonds en veel spaargeld is imo helemaal onverstandig.
Dat was ook mijn idee, maar ik was vooral benieuwd of er mensen zijn die dit anders zien. Ik zou dit graag vanuit beide oogpunten bekijken om zo een goede afweging te kunnen maken.

Waarom zoveel verschillende fondsen?

.
Dit is momenteel de lijst met fondsen die ik overweeg. In principe heb ik per categorie maximaal fondsen gekozen: één fonds voor de initiele aankoop en één fonds voor periodieke aankopen. De filosofie hierachter is dat bij de initiele aankoop de aankoopkosten minder zwaar drukken dan bij de kleinere periodieke aankopen. Daarom wil ik voor de periodieke aankopen erg graag iets uit de kernselectie en kies ik voor de initiele aankoop liever voor een ETF met een lagere TER.
Wat is je startkapitaal?
(Je kan antwoorden in mo brackets zodat alleen members het kunnen zien)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Je maandelijkse stortingen zou ik in hooguit 2 fondsen stoppen, een wereldwijd of een VS en een Europa.

Als je startkapitaal hoog genoeg is zou ik 20+ bedrijven zoeken en daar individueel in investeren.
Met name in veilige bedrijven met hoog dividend die nu laag staan.
Dit kan ook met ETFs maar dan zijn de kosten hoger.
Hoe zou je deze "veilige" bedrijven definiëren? Moet ik dan denken aan bedrijven op de dividend aristocrats lijsten?
Overigens denk ik dat mijn startkapitaal hier aan de lage kant voor is
Ik zou tevens minimaal 10% van je startkapitaal is physical silver/gold stoppen om te hedgen tegen een echte crash.
Iets wat hier vrijwel niemand doet volgens mij.

Daarnaast kun je ook nog in vastgoed (REITs) of commodoties investeren, om je aandelen% wat lager te houden.
Dit vind ik nog wel het overwegen waard, hier ga ik eens over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:40

Roozzz

Plus ultra

Ik heb momenteel 0 bonds. De rente is zó laag dat het wat mij betreft niets oplevert. Mocht de rente ooit weer stijgen wordt het misschien weer interessant. Nu is het rendement nul (net als cash) en worden ze waarschijnlijk minder waard als de rente stijgt. Tevens ben ik 32, dus een forse dip zou niet acuut voor problemen zorgen.

Qua "noodvoorraad" cash werk ik nu met 3-6 maanden inkomsten. In geval van nood zou ik het dus nog enkele maanden langer uitzingen als we niet meer zouden sparen (ca 30%). Op dit moment zit ik meer naar de onderkant i.v.m. aanschaf auto. Veel meer aanhouden vind ik moeilijk te verkopen aan mezelf vanwege gemist rendement, maar op termijn wil ik wel naar een jaar uitgaven.

Goud/zilver doe ik niets in. Wat mij betreft te duur (gemist rendement) om aan te houden voor die ene crash en daarna herstelt de beurs weer. Indien dat niet het geval is, vrees ik dat ik grotere problemen heb om me over druk te maken ;) Dus op lange termijn bezien niet nuttig (eea hangt natuurlijk sterk af in welke levensfase je zit en hoeveel risico je wilt nemen).

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard1992
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-03-2024
Ik wil mijn portfolio graag uitbreiden met een ETF gericht op dividend inkomen voor de komende 30+ jaar. Alleen twijfel ik nog over onderstaande twee ETFs. De VHYL variant heeft een zwaardere weging in de US t.o.v. de GLDV en heeft lagere kosten. Welke ETF heeft jullie voorkeur en waarom?

Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF (EUR) - (VHYL) - (0,29%)
SPDR® S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF - (GLDV) - (0,45%)

Mijn huidige portfolio bestaat momenteel uit:
VTI/VXUS - Nu niet meer te koop
VWRL - (Vanguard FTSE All-World) - Als vervanging voor de VTI/VXUS combinatie
IEMM - (iShares MSCI Emerging Markets) - Kleine plukje

O - Realty income stock
GMRE.pa - Global Medical REIT

Zoals hierboven al eerder benoemd heb ik geen bonds is mijn portfolio i.v.m. het (verwachte) lage rendement. Tevens ben ik 26 dus een flinke dip zorgt ook bij mij niet voor problemen maar wordt juist een extra aankoopmoment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-09 15:35
Richard1992 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:36:
Ik wil mijn portfolio graag uitbreiden met een ETF gericht op dividend inkomen voor de komende 30+ jaar. Alleen twijfel ik nog over onderstaande twee ETFs. De VHYL variant heeft een zwaardere weging in de US t.o.v. de GLDV en heeft lagere kosten. Welke ETF heeft jullie voorkeur en waarom?
Als je jong bent en je hebt een baan, zit je in een 'wealth accumulation phase', en zou ik geen hoog dividend ETF aanhouden.
Als je oud en/of je hebt voor langere tijd gekozen geen baan (bv sabbatical voor meer dan 6 maanden), dan zit je in een andere fase en kies je meer voor dividend genererende aandelen.

Een aanrader is dit makkelijk leesbare boek van JLCollins - The simple path to wealth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard1992
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-03-2024
AceAceAce schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:06:
[...]

Als je jong bent en je hebt een baan, zit je in een 'wealth accumulation phase', en zou ik geen hoog dividend ETF aanhouden.
Als je oud en/of je hebt voor langere tijd gekozen geen baan (bv sabbatical voor meer dan 6 maanden), dan zit je in een andere fase en kies je meer voor dividend genererende aandelen.

Een aanrader is dit makkelijk leesbare boek van JLCollins - The simple path to wealth
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een goede baan in de IT sector.
Bedankt voor de boek tip ik ga vanavond het boek eens bekijken en/of bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Richard1992 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:23:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een goede baan in de IT sector.
Bedankt voor de boek tip ik ga vanavond het boek eens bekijken en/of bestellen.
Het is een aangename gast, maar verwacht niet meer dan: koop een normaal, goed huis, in een normale goede buurt, verhuis niet, stop je geld in indexfondsen met lage kosten, koop een nieuwe, kwalitatief goede auto en rijd deze "op" (heel belangrijk - dat is goedkoper dan tweedehands rijden). Doe geen gekke dingen, doe normaal en spaar (beleg) zoveel als je kan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
poehee schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:19:
[...]

Het is een aangename gast, maar verwacht niet meer dan: koop een normaal, goed huis, in een normale goede buurt, verhuis niet, stop je geld in indexfondsen met lage kosten, koop een nieuwe, kwalitatief goede auto en rijd deze "op" (heel belangrijk - dat is goedkoper dan tweedehands rijden). Doe geen gekke dingen, doe normaal en spaar (beleg) zoveel als je kan.
En de laatste tip: Lees bovenstaande samenvatting en bespaar alvast je eerste € 17,99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

Eens. En dit klinkt voor Europeanen nog wel logisch en normaal, maar de auteur is een Amerikaan(?) en Amerikanen doen alles op krediet.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Divak schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:25:
[...]
En de laatste tip: Lees bovenstaande samenvatting en bespaar alvast je eerste € 17,99.
Nah dat vind ik te kort door de bocht. Ja, als je met dit soort onderwerpen in aanraking komt dan is het misschien niet zo boeiend, maar voor iedereen die weinig kennis heeft, net begonnen is, twijfelt, is zijn blog (en boek) zeer kwalitatieve content, wat erg inspirerend kan werken.

Ik zal niet ontkennen dat het niet de strekking is van zijn verhaal, maar je kunt er veel van leren imo. Heb het in mijn vriendenkring veel aangeraden. Daar waar de inflatiekrokodil nooit honger had, zit deze er nu om verlegen en zijn velen tot inzicht gekomen, waar ik dan weer blij van wordt. Omdat het mij niet gaat dát ze in indexfondsen beleggen, maar dat ze begrijpen hoe het geheel in elkaar steekt.

:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blazer Coke
Sandyman538 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:34:
[...]

Het gaat eigenlijk ook over de rest van je post, maar de zaken die jij allemaal beschrijft, zoals deze quote is echt niet zonder risico. Dat jij je daar prima bij voelt is goed natuurlijk, maar je brengt het nu alsof iemand gek zou zijn die iets minder risico wil lopen. Ik zou daar iets minder uitgesproken in zijn. Goed om de verschillende visies te lezen, maar als zulk advies zou betekenen dat iemand over 2 jaar die net zijn baan verloren is in een crisis zijn aandelen met 40% verlies moet verkopen omdat hij geen buffer heeft en anders de hypotheek niet meer kan betalen...
De ironie is dat ik het doemscenario al heb geleefd.

.
Members only:

.

Als je je eenmaal gaat verdiepen in alle financiele mogelijkheden, markten en ins en outs heb je echt zoveel opties.

In het verleden heb ik ook veelvuldig geluisterd, naar angsthazen, zwartkijkers, "experts", negatievelingen en pessimisten.
Hun argumenten zijn vrijwel alleen gebaseerd op emoties en doemscenario's.
Gek genoeg hebben ze het nooit over de echt grootste reden van persoonlijk financiele malaise: relatiebreuk.

De wereld is na de crisis (en ook al daarvoor) zoveel veranderd.
Laat je niet leiden door angst, doemscenario's en emoties.
Evalueer de markt, je situatie en je opties en maak vanuit daar een plan.

Maar mensen zijn rare wezens met rare keuzes. Velen kiezen om hun verlies te minimaliseren ipv hun winst te maximaliseren.
Daarom zijn er nog steeds mensen die sparen met 100% garantie op 0% rendement ipv beleggen met 75% kans op 10+% en 25% kans op -10% rendement.

Mijn observaties zijn dat sparen en bonds gewoon "waardeloos" zijn. Daar moet je minimaal van hebben.
Fondsen en ETF's zijn snel liquide te maken in geval van nood.
Verder ben ik vrij conservatief in mijn aandelenkeuze.
Lump sum invest werkt gemiddeld ook beter dan geld op een spaarrekening houden en een dollar cost averaging aanhouden.

De vraagsteller is 27, universitair opgeleid, in een goede sector.
De economische tijden zijn goed.
Imo is zijn risico laag.

.
poehee schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:06:
[...]

Ik snap dat jij er geen fan van bent, prima. Je argument van superrendementen snap ik niet, want waar haal jij die dan?
Hoeveel doen ze het nu beter dan World/US/Europe trackers?

Naast het feit dat ze imo financiele bezwaren hebben, zijn veel emerging markets geen marktgebaseerde economien en/of democratien.

Voor mij is het gedeelte in world fondsen/ETFs wel genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Blazer Coke op 01-08-2018 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

En dan ben je 90, heb je 500k+ vermogen en een afbetaalde woning. En dan?
Ja, als je een kutbaan hebt dan kan ik me voorstellen dat je zo vroeg mogelijk wilt stoppen met werken. Dus dan is bovenstaande van toepassing. Maar dan is er imo iets misgegaan bij de studie keuze.

Ik heb ook weleens mindere dagen op kantoor, maar over het algemeen vind ik de werkzaamheden leuk en uitdagend. Sterker nog in mijn vrije tijd doe ik praktisch hetzelfde, iets minder complex en een fractie van het geld ;) (nieuwbouwwoning gekocht, dus voor - nacalculatie, cash flow ivm oude woning , eigen vermogen vs vreemd vermogen, aflossen vs beleggen, etc).

Waarom dan beleggen? Simpelweg omdat we geld over houden :). En aflossen levert mij 1,x% rendement op en is bovendien saai.
Ik kan ook minder gaan werken, maar vind het dus nog te leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2018 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
Blazer Coke schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 02:12:
[...]
De ironie is dat ik het doemscenario al heb geleefd.
***members only***
*knip*
Onvolledig verhaal en mede daardoor totaal geen weerlegging van het belangrijke punt wat @Sandyman538 maakte. Je weet niet hoeveel veerkracht er in iemands persoonlijke situatie zit en je weet ook niet of iemand de stalen zenuwen heeft die nodig zijn om een dip uit te zitten. Je kan dus iemand die niet all-in gaat zomaar wegzetten zoals jij dat suggereert. Als je dat doet doe je precies wat je de ander verwijt, maar dan aan de andere kant van het spectrum.
Iemand kan alleen zelf bepalen wat voor hem of haar een acceptabel risico is.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 01-08-2018 13:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:18:
[...]

En dan ben je 90, heb je 500k+ vermogen en een afbetaalde woning. En dan?
Ja, als je een kutbaan hebt dan kan ik me voorstellen dat je zo vroeg mogelijk wilt stoppen met werken. Dus dan is bovenstaande van toepassing. Maar dan is er imo iets misgegaan bij de studie keuze.

Ik heb ook weleens mindere dagen op kantoor, maar over het algemeen vind ik de werkzaamheden leuk en uitdagend. Sterker nog in mijn vrije tijd doe ik praktisch hetzelfde, iets minder complex en een fractie van het geld ;) (nieuwbouwwoning gekocht, dus voor - nacalculatie, cash flow ivm oude woning , eigen vermogen vs vreemd vermogen, aflossen vs beleggen, etc).

Waarom dan beleggen? Simpelweg omdat we geld over houden :). En aflossen levert mij 1,x% rendement op en is bovendien saai.
Ik kan ook minder gaan werken, maar vind het dus nog te leuk.
Daar ga je wel voorbij aan de strekking. Het gaat er namelijk niet om dat je 90 bent met vermogen X en vastgoed Y.

Het zit hem er juist in dat het allemaal niet meer hoeft, je van niemand wat nodig hebt en kunt doen en laten wat jij wilt, en je in feite geen zorgen hebt. Ik vind werken ook prima, maar het liefst zou ik het niet doen, of althans ik zou misschien wel iets van werk doen, maar dan zou ik er een hele andere invulling aan geven.

Dan raak je ook precies een mooi punt trouwens, want beleggen om het beleggen is natuurlijk zinloos, wie wil er nou meer geld, gewoon vanwege het geld? Financiële onafhankelijkheid is iets wat ik nastreef, en ik geloof velen met mij. Dus de reis naar rijkdom is een die daar mooi samengevat wordt, maar wat iedereen met rijkdom bedoeld is totaal iets anders. Ook niet voor dit topic geloof ik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fuff schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:20:
[...]

Daar ga je wel voorbij aan de strekking. Het gaat er namelijk niet om dat je 90 bent met vermogen X en vastgoed Y.

Het zit hem er juist in dat het allemaal niet meer hoeft, je van niemand wat nodig hebt en kunt doen en laten wat jij wilt, en je in feite geen zorgen hebt. Ik vind werken ook prima, maar het liefst zou ik het niet doen, of althans ik zou misschien wel iets van werk doen, maar dan zou ik er een hele andere invulling aan geven.
Ik heb van dichtbij meegemaakt dat mensen *plots* niet meer hoefden te werken, men raakt in een sociaal isolement, wordt depressief, etc. Je moet echt maatschappelijk bezig blijven, anders ga je eraan onderdoor. Dat kan ook met vrijwilligerswerk bv. Maar dan kun je net zogoed een baan kiezen die je leuk vindt, dan heb je hetzelfde effect :).
Ik begrijp in jouw geval niet waarom je niet een hele andere invulling geeft aan je werk? Als je met iets anders gelukkiger wordt, dan ga je dat toch doen? Dan voel je je veel rijker. Misschien minder inkomen, maar eenmaal "FO" zal je inkomen ook lager zijn dan wanneer je inkomen geniet.
Dan raak je ook precies een mooi punt trouwens, want beleggen om het beleggen is natuurlijk zinloos, wie wil er nou meer geld, gewoon vanwege het geld?

Financiële onafhankelijkheid is iets wat ik nastreef, en ik geloof velen met mij. Dus de reis naar rijkdom is een die daar mooi samengevat wordt, maar wat iedereen met rijkdom bedoeld is totaal iets anders. Ook niet voor dit topic geloof ik ;)
Iedereen die in Nederland woont is al financieel onafhankelijk :). Tot een bruto inkomen van 30k-35k heeft werken financieel gezien geen enkele meerwaarde, aangezien de koopkracht gelijk is aan iemand die een uitkering ontvangt + huursubsidie/HRA + zorgtoeslag + kinderbijslag + nauwelijks belasting betalen + geen kinderopvangkosten etc etc.
Dus als financiele onafhankelijkheid je doel is dan kan ik je feliciteren want dat ben je al ;).
Jesse schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:13:
[...]

Onvolledig verhaal en mede daardoor totaal geen weerlegging van het belangrijke punt wat @Sandyman538 maakte. Je weet niet hoeveel veerkracht er in iemands persoonlijke situatie zit en je weet ook niet of iemand de stalen zenuwen heeft die nodig zijn om een dip uit te zitten. Je kan dus iemand die niet all-in gaat zomaar wegzetten zoals jij dat suggereert. Als je dat doet doe je precies wat je de ander verwijt, maar dan aan de andere kant van het spectrum.
Toch heeft hij wel een punt. Men gaat ervan uit dat alleen opbrensten (renteinkomsten, dividend, aandelenstijging, etc) tellen, maar men vergeet dat "gemiste opbrengsten" (wanneer je spaart ipv belegd) ook tellen.
Dus als je de angst / risicoaversie waar hij naar refereert vertaalt naar gemiste opbrengsten, kan het zomaar onverstandig zijn om 20k op een spaarrekening te zetten. Ook vanuit risico oogpunt: je mist opbrengsten (op opbrengsten) welke een toekomstige tegenvaller kunnen compenseren :). Snap je ? :P

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozero
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
AceAceAce schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:06:
[...]

Wat is de reden om in deze fase van je leven geen dividend ETF's aan te schaffen?
Zelf ben ik net een beetje begonnen, ik lees nog veel maar heb voor een klein bedrag aan ETF's aangeschaft. Ik moet zeggen dat bij ETF's er een verschrikkelijk grote keuze is, een keuze hierin maken is lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:08:
[...]

Ik heb van dichtbij meegemaakt dat mensen *plots* niet meer hoefden te werken, men raakt in een sociaal isolement, wordt depressief, etc. Je moet echt maatschappelijk bezig blijven, anders ga je eraan onderdoor. Dat kan ook met vrijwilligerswerk bv. Maar dan kun je net zogoed een baan kiezen die je leuk vindt, dan heb je hetzelfde effect :).
Ik begrijp in jouw geval niet waarom je niet een hele andere invulling geeft aan je werk? Als je met iets anders gelukkiger wordt, dan ga je dat toch doen? Dan voel je je veel rijker. Misschien minder inkomen, maar eenmaal "FO" zal je inkomen ook lager zijn dan wanneer je inkomen geniet.
Helemaal mee eens :)

Als je 'plots' niet meer hoeft te werken, is dat anders dan wanneer je doelgericht je erop voorbereid natuurlijk. Ik kan me dat ook goed voorstellen dat het lastig is. Ik denk dat iedereen zich moet bezig houden met wat voor hem waardetoevoeging is in het leven en hoe je het leven wil inrichten op een manier die daar in voldoet. Mijn werk is leuk, het is uitdagend, het voegt iets toe, maar ik ben toch nog teveel afhankelijk van anderen (lees: bestuur, management en de waan van de dag). Ik zou hetzelfde willen doen, op mijn eigen tempo, met mijn eigen mensen, zonder afleiding van de dingen die vandaag moeten en anderen mij kunnen 'opleggen'. Ik ben bezig om hierin voor mezelf te starten, maar ik moet eerst een sterker netwerk hebben om de stap te nemen. Ik begin vanaf 1 oktober in elk geval 20% voor mezelf om eens te kijken hoe me dat bevalt.

Iedereen die in Nederland woont is al financieel onafhankelijk :). Tot een bruto inkomen van 30k-35k heeft werken financieel gezien geen enkele meerwaarde, aangezien de koopkracht gelijk is aan iemand die een uitkering ontvangt + huursubsidie/HRA + zorgtoeslag + kinderbijslag + nauwelijks belasting betalen + geen kinderopvangkosten etc etc.
Dus als financiele onafhankelijkheid je doel is dan kan ik je feliciteren want dat ben je al ;).

[...]

Toch heeft hij wel een punt. Men gaat ervan uit dat alleen opbrensten (renteinkomsten, dividend, aandelenstijging, etc) tellen, maar men vergeet dat "gemiste opbrengsten" (wanneer je spaart ipv belegd) ook tellen.
Dus als je de angst / risicoaversie waar hij naar refereert vertaalt naar gemiste opbrengsten, kan het zomaar onverstandig zijn om 20k op een spaarrekening te zetten. Ook vanuit risico oogpunt: je mist opbrengsten (op opbrengsten) welke een toekomstige tegenvaller kunnen compenseren :). Snap je ? :P
Maar FO is een concept, en mijn raamwerk van FO is breder dan jouw beschrijving. Je hebt gelijk dat je vrijwel niks nodig hebt in Nederland, maar je bent financieel ontzettend afhankelijk van alle uitkeringen, toeslagen. Afhankelijk van hoe jij invulling geeft aan FO.
ozero schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:43:
[...]

Wat is de reden om in deze fase van je leven geen dividend ETF's aan te schaffen?
Zelf ben ik net een beetje begonnen, ik lees nog veel maar heb voor een klein bedrag aan ETF's aangeschaft. Ik moet zeggen dat bij ETF's er een verschrikkelijk grote keuze is, een keuze hierin maken is lastig.
Het is zo lastig als je het jezelf maakt. VTI + VXUS is een gouden combi, nu dat niet meer kan wordt VWRL door de meesten aangeraden, dat is ook nog mijn hoofdmoot. Daarnaast kun je nog small caps of emerging markets specifiek erbij pakken. Maar de basis zou ik lekker daarbij houden, je kan ook prima 'gewoon' de S&P500 volgen, hoewel veel mensen zullen zeggen dat dat teveel USA gefocusseerd is, geloof ik dat zelf niet, het zijn stuk voor stuk grote bedrijven met een grote internationale afzetmarkt.

Dividend wordt voornamelijk gezien om van te leven, of te herinvesteren. In beide gevallen zit je dan bij een dividend ETF niet helemaal goed. Door kosten van de ETF en relatief lage opbrengst lever je rendement in. Dan zou ik eerder, en anderen met mij, een portfolio van tientallen dividendaandelen kopen met een gemiddeld hogere opbrengst, om van te leven of te herinvesteren. Wat wel zo is, is dat dividend champions relatief goed presteren, maar wat minder snel terugklimmen na een correctie.

[ Voor 67% gewijzigd door Fuff op 01-08-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
*knip*
[...]
Uiteraard klopt dat, maar dat voorziet dus niet in de situatie dat je tijdens een beurscrash werkloos wordt en je aandelen moet verkopen om rond te komen. Of bijvoorbeeld in een dalende markt er voor kiest om je aandelen te verkopen omdat je een nog groter verlies wilt voorkomen.
Als je de dalen van een meer risicovolle portefeuille kan uitzitten is het allemaal prima en zal je er tenslotte meer aan over kunnen houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jesse op 01-08-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jesse schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:28:
[...]

Uiteraard klopt dat, maar dat voorziet dus niet in de situatie dat je tijdens een beurscrash werkloos wordt en je aandelen moet verkopen om rond te komen. Of bijvoorbeeld in een dalende markt er voor kiest om je aandelen te verkopen omdat je een nog groter verlies wilt voorkomen.
Als je de dalen van een meer risicovolle portefeuille kan uitzitten is het allemaal prima en zal je er tenslotte meer aan over kunnen houden.
Ik ben me er een beetje in aan het verdiepen, maar er zijn ook minder risicovolle indexen of obligaties.
Een beurscrash komt ook niet zomaar aanwaaien en het lijkt me een vrij veilige situatie wanneer je 20k op minder risicovolle indexen investeert welke je zo weer kunt verkopen wanneer de boel omslaat.
Overigens hebben we in 2009 gezien dat een bank ook kan omvallen. Dan heb je ook niet de volgende dag je geld vanuit het garantie stelsel! Dan heb je liever aandelen die je met verlies kunt verkopen.

Ik begin net dus ga nog niet alles beleggen, maar heeft meer te maken omdat ik een beetje uit wil vogelen hoe alles werkt :).
Plus 100% zekerheid dat een Meesman bv los staat van de investeringsmaatschappij. Zodat er geen nadeel ontstaat wanneer zij failliet gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 01-08-2018 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
Sport_Life schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:45:
[...]
Ik ben me er een beetje in aan het verdiepen, maar er zijn ook minder risicovolle indexen of obligaties.
Een beurscrash komt ook niet zomaar aanwaaien en het lijkt me een vrij veilige situatie wanneer je 20k op minder risicovolle indexen investeert welke je zo weer kunt verkopen wanneer de boel omslaat.
Als je een minder risicovol product kiest zal je hoogst waarschijnlijk ook minder winst maken.
Ik begin net dus ga nog niet alles beleggen, maar heeft meer te maken omdat ik een beetje uit wil vogelen hoe alles werkt :).
Tip, lees dit eens: http://jlcollinsnh.com/stock-series/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jesse schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:52:
[...]

Als je een minder risicovol product kiest zal je hoogst waarschijnlijk ook minder winst maken.

[...]

Tip, lees dit eens: http://jlcollinsnh.com/stock-series/
http://www.spaarrente.com/icesave

Faillissement in 2008, uitbetaling door DNB in 2010 ;). Oké het was een buitenlandse bank natuurlijk wat het complexer maakte, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
siddler schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:16:

[...]

Met name met het oog op onvoorziene omstandigheden waarin ik ineens (snel) geld nodig heb. Ik wil dan niet gedwongen zijn om in slechtere tijden mijn investeringen met 20-50% verlies te moeten verkopen. Aangezien ik zelf ook in de financiële sector werk zou alles dan wel eens tegelijk slecht kunnen gaan (daling in beleggingen, baan kwijt en geen nieuwe baan kunnen vinden)
Je beseft dat je nu, in 3 redelijk tot goede jaren, je 20-50% rendement mist?

En de markt gaat historisch gezien 3x zo vaak omhoog als omlaag.

.
[...]

***members only***

[...]

Hoe zou je deze "veilige" bedrijven definiëren? Moet ik dan denken aan bedrijven op de dividend aristocrats lijsten?
Overigens denk ik dat mijn startkapitaal hier aan de lage kant voor is
Bijvoorbeeld.

Bedrijven met weinig votaliteit (en gestage groei), stabiele winst en dividenduitkeringen.
Ook bedrijven in bepaalde sectoren zoals voedingsmiddelen, telecom, nutsbedrijven, healthcare, etc.

Je kunt hier ook etf en fondsen voor vinden.

Voordeel van direct in bedrijven investeren is dat de kosten lager zijn dan fondsen en etf.

Members only:

Zolang je niet meer dan 2-3k in 1 bedrijf steekt zit je goed.

Zeker in de VS kun je al vanaf 500-1000$ met lage kosten aankopen.
In NL/BE is dat al wat hoger.
Voor de rest van de regios zijn kosten wel een stuk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer Coke
[...]

De samenvatting: ;)
YouTube: The Position of Fuck You by jlcollinsnh#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Blazer Coke schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 02:12:
Maar mensen zijn rare wezens met rare keuzes. Velen kiezen om hun verlies te minimaliseren ipv hun winst te maximaliseren.
Dat is een verstandige keuze, geaard in wetenschappelijke literatuur. Verlies veroorzaakt een dubbel zo heftige emotie als winst. Omdat op het dieptepunt zelfs de meest doorgewinterde Bogleheads hun ballen kwijtraken, is het m.i. zeer verstandig om rekening te houden met je psychologie.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:28
pirke schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:50:
[...]

iShares STOXX Global Sel Dividend 100
ISIN DE000A0F5UH1
Pff.. Lekker scheel. Bedankt.

Hoe/waar kan ik zien wat er gebeurt met het dividend uit deze ETF? Op Morningstar kan ik dit niet terugvinden.

Daarnaast weet ik ook niet of ik met zelf handelen in ETF's een beter rendement zal maken dan gewoon met het geld storten in Brand New Day. Volgens mij zijn de kosten via BND al lager dan De Giro (m.u.v. de tracker kernselectie van De Giro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21
Trezzahn schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 20:54:
[...]

Hoe/waar kan ik zien wat er gebeurt met het dividend uit deze ETF? Op Morningstar kan ik dit niet terugvinden.

Daarnaast weet ik ook niet of ik met zelf handelen in ETF's een beter rendement zal maken dan gewoon met het geld storten in Brand New Day. Volgens mij zijn de kosten via BND al lager dan De Giro (m.u.v. de tracker kernselectie van De Giro).
Wat het dividend in de toekomst doet weet niemand, maar een beetje googlen geeft al snel antwoord op de vraag wat het in het verleden heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:28

page404

Website says no

[...]

En wat is het rendement bij BND? Op de site zie ik dat je uit heel veel fondsen kan kiezen, wel veel met een hele korte historie. Dat vertrouw ik al niet. Het vervelende van pensioenverzekeraars is dat ze het nu misschien goed doen maar er over 10 jaar met hun pet naar gaan gooien. En dan kan je er niet meer weg. Al met al kan je met ETF's denk ik vergelijkbare resultaten of beter halen maar je houdt wel 100% controle over je geld.

Even aanvullend... heb even ingelogd op mijn eigen BND omgeving. Je krijgt nul komma nul info over behaalde rendementen, behalve dat ze rekenen met 4% :')
Wat dat betreft is Zwitserleven transparanter.

[ Voor 9% gewijzigd door page404 op 01-08-2018 22:01 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pardon? Je betaald 0,5% per geld storing en jaarlijks 0,59%.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Tsurany schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:07:
[...]

Pardon? Je betaald 0,5% per geld storing en jaarlijks 0,59%.
Bij BND? Dus ze romen al even 1.1% van je rendement af? 8)7 Reken eens even uit wat dat over 30 jaar doet met je vermogensopbouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

page404 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:10:
[...]

Bij BND? Dus ze romen al even 1.1% van je rendement af? 8)7 Reken eens even uit wat dat over 30 jaar doet met je vermogensopbouw!
Jup, dus 0,5% eenmalig en 0,59% jaarlijks.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
pirke schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:53:
[...]

Wat het dividend in de toekomst doet weet niemand, maar een beetje googlen geeft al snel antwoord op de vraag wat het in het verleden heeft gedaan.
Ik bedoel meer wat er gebeurt bij dividenduitbetaling zeg maar. Dus wordt het op je account als liquiditeit gestort of wordt het herbelegd?
page404 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:56:
[...]

En wat is het rendement bij BND? Op de site zie ik dat je uit heel veel fondsen kan kiezen, wel veel met een hele korte historie. Dat vertrouw ik al niet. Het vervelende van pensioenverzekeraars is dat ze het nu misschien goed doen maar er over 10 jaar met hun pet naar gaan gooien. En dan kan je er niet meer weg. Al met al kan je met ETF's denk ik vergelijkbare resultaten of beter halen maar je houdt wel 100% controle over je geld.

Even aanvullend... heb even ingelogd op mijn eigen BND omgeving. Je krijgt nul komma nul info over behaalde rendementen, behalve dat ze rekenen met 4% :')
Wat dat betreft is Zwitserleven transparanter.
Waarom vertrouw je het niet? Hier kun je onder factsheets betreffende informatie over het fonds terugvinden. Is dat ook te beperkt?
Qua rendementen is het inderdaad wel lastig tot niet te vinden hoeveel je hebt behaald. Dat mis ik wel een beetje. Hoe hou je dat bij De Giro bij dan aangezien je dan ook verschillende hoeveelheden tegen verschillende koersen koopt en aankoopt?
page404 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:10:
[...]

Tsurany schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:20:
[...]

Jup, dus 0,5% eenmalig en 0,59% jaarlijks.
Pow, o ja.. Dat is me wel even ontgaan!!
Even De Giro opgezocht. Daar betaal je helemaal geen beheerkosten zie ik en ook geen stortingskosten, alleen aan- en verkoopkosten (buiten kernselectie) als ik het goed lees. Dat is nogal een verschil!
Kan ik beter over naar De Giro lijkt me dan, ook meer keus qua ETF's (al wel ik nog niet helemaal thuis ben in het vergaren van informatie er van en een keuze maken voor aankoop)?!

Best debiel, al 1,09% minder rendement maar dan heb je nog helemaal niks... :?

EDIT:
Die 0,59% zijn de beheerskosten van de betreffende tracker volgens mij. Dus die zul je dan bij De Giro ook hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Trezzahn schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:31:
EDIT:
Die 0,59% zijn de beheerskosten van de betreffende tracker volgens mij. Dus die zul je dan bij De Giro ook hebben.
Een ETF als VWRL zit op 0,25%. Dan zit je dus op minder dan de helft aan jaarlijkse kosten en betaal je geen aanschafkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Jesse schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:13:
[...]

Onvolledig verhaal en mede daardoor totaal geen weerlegging van het belangrijke punt wat @Sandyman538 maakte.
Wat vind je er onvolledig aan?

.
Je weet niet hoeveel veerkracht er in iemands persoonlijke situatie zit en je weet ook niet of iemand de stalen zenuwen heeft die nodig zijn om een dip uit te zitten. Je kan dus iemand die niet all-in gaat zomaar wegzetten zoals jij dat suggereert. Als je dat doet doe je precies wat je de ander verwijt, maar dan aan de andere kant van het spectrum.
Wat voor risico iemand wil lopen kan idd alleen hij bepalen.

Echter, beleggen en investeren draait om rationeel en planmatig je vermogenspositie verbeteren.
Als je emoties de overhand gaan krijgen, gaat dat ten koste van je rendement.
Ook aan sparen zitten risico's, ook al erkent vrijwel niemand dat. De baten zijn echter ver te zoeken bij sparen.

Beleggen kan ook met laag risico profiel. Rendement is dan lager, maar nog altijd vele malen hoger dan bij sparen.
Je kunt aandelen hedgen voor vreemde valuta.
Je kunt hedgen met goud tegen crisis (wellicht ook bitcoin).
Aandelen zijn over het algemeen zeer liquide.

Imo zijn vrijwel alle mogelijkheden beter dan sparen.
En dat noem ik hier ook gewoon.
Of de vraagsteller het opvolgt moet hij zelf bepalen.

.
TucanoItaly schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:58:
[...]

Dat is een verstandige keuze, geaard in wetenschappelijke literatuur. Verlies veroorzaakt een dubbel zo heftige emotie als winst. Omdat op het dieptepunt zelfs de meest doorgewinterde Bogleheads hun ballen kwijtraken, is het m.i. zeer verstandig om rekening te houden met je psychologie.
Angst is een slechte raadgever.
Zorg dat je je emoties onder controle krijgt!

Plan je investering rationeel en ga voor rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Blazer Coke schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:59:
[...]
Wat vind je er onvolledig aan?
Laat ik het anders zeggen, de feiten hebben geen betekenis zonder context. Bijvoorbeeld: je baan kwijtraken in een crisis is geen probleem als je snel weer een prima baan hebt. Dat een hypotheek onder water staat wordt pas een probleem als je moet verkopen.
[...]

Echter, beleggen en investeren draait om rationeel en planmatig je vermogenspositie verbeteren.
Eens, en hoe voorkom je dat je een emotioneel gedreven keuze maakt? Mogelijk door er voor te zorgen dat je portefeuille geen al te harde klappen kan krijgen?
Ook aan sparen zitten risico's, ook al erkent vrijwel niemand dat. De baten zijn echter ver te zoeken bij sparen.
De risico's van sparen zijn heel anders dan die van beleggen.
Beleggen kan ook met laag risico profiel. Rendement is dan lager, maar nog altijd vele malen hoger dan bij sparen.
Precies. Dat wil ik dus duidelijk maken; dat je goed na moet denken over je risico profiel. Een plan maken waarbij je je comfortabel voelt kan overigens ook uitstekend op zeer rationele wijze. En dat is vervolgens een goede basis om te voorkomen dat angst en emotie de overhand zouden kunnen krijgen bij je financiele keuzes.
*knip*
Imo zijn vrijwel alle mogelijkheden beter dan sparen.
En dat noem ik hier ook gewoon.
Of de vraagsteller het opvolgt moet hij zelf bepalen.
Imo is er geen alternatief voor een cash buffer (spaargeld).

[ Voor 4% gewijzigd door Jesse op 02-08-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Tsurany schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:32:
[...]

Een ETF als VWRL zit op 0,25%. Dan zit je dus op minder dan de helft aan jaarlijkse kosten en betaal je geen aanschafkosten.
VWRL heeft ook nog een dividendlek van zo'n 0,2% (10% van 2% dividend). Ik weet niet of de fondsen van BND een dividendlek hebben maar als ze dat dichten dan valt het tarief van BND mee.

Maar ik denk dat BND vooral aantrekkelijk is voor pensioen rekening, daar telt DeGiro namelijk ook 0.2% servicefee (boven op kosten van fondsen). Daarbij hebben ze sinds kort ook een nieuwe kostenstructuur van E50,- + 0.25% per jaar:
https://www.brandnewday.nl/zzp.html#Nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

[...]

Kijk eens bij Dividendfrequentie. Quarterly betekent dat het wordt uitgekeerd per kwartaal. Als de ETF accumulatief zou zijn, zou die hele categorie er niet staan en het Dividendrendement zou 0,00% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Trezzahn schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:31:
[...]

Waarom vertrouw je het niet? Hier kun je onder factsheets betreffende informatie over het fonds terugvinden. Is dat ook te beperkt?
Qua rendementen is het inderdaad wel lastig tot niet te vinden hoeveel je hebt behaald. Dat mis ik wel een beetje. Hoe hou je dat bij De Giro bij dan aangezien je dan ook verschillende hoeveelheden tegen verschillende koersen koopt en aankoopt?
Bekend trucje van vermogensbeheerders, vooral de grapjassen van NN en ING. Maak een fonds, maar zodra het even niet lekker loopt met de rendementen sluiten ze het fonds en maken ze een nieuwe aan. Als de beurzen skyrocketten, zoals de laatste 3 jaar, zien die fondsen er superinteressant uit. Maar je hebt geen enkele historie om te zien wat zo'n fonds over bv 10 jaar doet.
Overigens heb ik nog wel die fondsen teruggevonden, maar niet wat het totale rendement of jaarrendement over mijn portefeuille is tot nu toe. Slaat echt nergens op. Moet ik dan de adviseur op zijn mooie blauwe ogen geloven dat het wel goed zit? Dacht het niet.
Best debiel, al 1,09% minder rendement maar dan heb je nog helemaal niks... :?
Veel mensen onderschatten hoe dat je vermogensgroei ondermijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blazer Coke schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:59:
[...]

Risico's bij sparen zijn verwaarloosbaar. De baten zijn inderdaad ook heel laag momenteel. Eens dat je beleggen rationeel moet aanpakken, maar je moet ook met de emotie rekening houden. Je kan wel rationeel bedenken dat je meeste rendement met een ETF maakt (mogelijk met hefboom, wat blijkbaar voor de meeste toch weer te veel risico is), maar als je vervolgens maanden niet kan slapen tijdens een beursdaling, dan is dat het hogere rendement niet waard imo. Of dat het geval is, is natuurlijk persoonlijk.
Je kunt aandelen hedgen voor vreemde valuta.
Je kunt hedgen met goud tegen crisis (wellicht ook bitcoin).
Euhm, misschien lees ik het verkeerd, maar ik lees hier Bitcoins gebruiken om het risicoprofiel te verlagen. Wut?

Maar een flink gedeelte van lager risico profielen is niet fundamenteel anders dan gewoon een gedeelte in een random ETF stoppen en de rest op je spaarrekening. Dan verlaag je ook je risico en je verwachte rendement.
[...]

Angst is een slechte raadgever.
Zorg dat je je emoties onder controle krijgt!

Plan je investering rationeel en ga voor rendement.
Makkelijker gezegd dan gedaan voor genoeg mensen. En dan ben je veel beter af om rekening te houden met je beperkingen, dan gewoon die te negeren, nu vol in aandelen te gaan, en dan vervolgen bij de eerste crash niet te kunnen slapen en alles maar op het dieptepunt te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:27:
[...]

Risico's bij sparen zijn verwaarloosbaar. De baten zijn inderdaad ook heel laag momenteel. Eens dat je beleggen rationeel moet aanpakken, maar je moet ook met de emotie rekening houden. Je kan wel rationeel bedenken dat je meeste rendement met een ETF maakt (mogelijk met hefboom, wat blijkbaar voor de meeste toch weer te veel risico is), maar als je vervolgens maanden niet kan slapen tijdens een beursdaling, dan is dat het hogere rendement niet waard imo. Of dat het geval is, is natuurlijk persoonlijk.

[...]

Euhm, misschien lees ik het verkeerd, maar ik lees hier Bitcoins gebruiken om het risicoprofiel te verlagen. Wut?

Maar een flink gedeelte van lager risico profielen is niet fundamenteel anders dan gewoon een gedeelte in een random ETF stoppen en de rest op je spaarrekening. Dan verlaag je ook je risico en je verwachte rendement.

[...]

Makkelijker gezegd dan gedaan voor genoeg mensen. En dan ben je veel beter af om rekening te houden met je beperkingen, dan gewoon die te negeren, nu vol in aandelen te gaan, en dan vervolgen bij de eerste crash niet te kunnen slapen en alles maar op het dieptepunt te verkopen.
Eens met je post, ik denk dat je de goede dingen aanstipt. Alleen wat zo grappig is aan 'sparen', is dat mensen juist die risico zo zwaar onderschatten.

€1000 wordt na 1 jaar €980 in koopkracht, door inflatie.

Dus het risico van (veel) spaargeld is dat je het elk jaar ziet verdampen, en dat drukt op je rendement. Ik snap dat mensen risico-avers zijn, maar ik ben er heilig van overtuigd, dat de meeste mensen niet begrijpen wat 15 jaar spaargeld doet met je rendement, als je daarnaast alleen je geld in een huis hebt zitten, wat voor de meesten toch echt zo is. Ik snap dat als je 'gewoon' werkt en je een looncorrectie á inflatie krijgt (groot gedeelte wel), maar dit zal toch niet zo zijn voor iedereen.
Althans dit is mijn interpretatie van hoe ik denk dat @Blazer Coke dit bedoeld en ik denk dat het over het algemeen wel meevalt, voor een deel van de mensen.

Ik ben nu ineens benieuwd geworden naar het aantal mensen dat jaarlijks een inflatiecorrectie voor het salaris ontvangt en hoeveel van de mensen die dat niet krijgen hun geld alleen maar op een spaarrekening hebben staan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 10:40

Roozzz

Plus ultra

[...]

[...]
Ik vermoed dat @Blazer Coke hier een vergelijkbaar mechanisme verwacht als met goud. Daar gaat doorgaans de prijs van omhoog in tijden van crisis. Mogelijk dat dit ook gaat optreden met bitcoins, gezien men dan "vlucht" naar iets alternatiefs. Is dat het geval dan zou je deze als hedge kunnen inzetten. De tijd zal het leren, maar ik zou niet erg verbaasd zijn als bij de volgende forse dip de bitcoins een vlucht nemen.

Geen bitcoins voor mij (nog?) trouwens :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Risico's bij sparen zijn verwaarloosbaar.
Mja volgens mij maakt het geen verschil of je 10 jaar lang enkele procenten verliest aan inflatie en vermogensbelasting tov 9 jaar beurs stijging en dan een paar procent daling in jaar 10.
Alleen klinkt het eerste minder eng omdat het ongemerkt gaat ;).

Trouwens vandaag weer veel kwartaalcijfers vrijgegeven, beetje tegenvallend wel als ik zo de nieuwsberichten bekijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat is echter imo geen risico, maar een feit, en valt onder de lage opbrengst (negatief zelfs). Maar dat is alsof je het brandstof verbruik van je auto een risico noemt: Een paaltje rammen is een risico, brandstofverbruik is gewoon de kosten van je keuze. Voor mij is dat bij sparen hetzelfde: Brakke rendement is een resultaat van de keuze, risico is dat de bank omvalt en je het geld boven de €100k kwijt bent, en op de rest mogelijk lang moet wachten.

Hyperinflatie zou je ook nog een risico bij spaargeld kunnen noemen, waar theoretisch aandelen minder last van hebben. Tegelijk krijg je alleen hyperinflatie als de economie helemaal in de goot ligt, en dan zijn je aandelen ook niet meer veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sissors schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:32:
risico is dat de bank omvalt en je het geld boven de €100k kwijt bent, en op de rest mogelijk lang moet wachten.
Risico is tegenwoordig vrij minimaal als je niet extreem vermogend bent. Je hebt enorm veel banken die gratis spaarrekeningen aanbieden, als je op let dat ze volledig gescheiden zijn kan je een miljoen euro zo over 10 banken verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Jesse schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:15:
[...]

Laat ik het anders zeggen, de feiten hebben geen betekenis zonder context. Bijvoorbeeld: je baan kwijtraken in een crisis is geen probleem als je snel weer een prima baan hebt. Dat een hypotheek onder water staat wordt pas een probleem als je moet verkopen.
De context is een young professional van 27 met best veel spaargeld.
Hoogopgeleid in goede sector en goed perspectief met veel spaar vermogen.

En dat een crisis niet het einde betekent is juist het punt.
Je baan verliezen is geen drama. Je bent hoogopgeleid en blijft geen 40 jaar werkeloos.
Als je je huis niet verkoopt heb je ook geen verlies.
Als je aandelen met 50% zakken kun je gewoon terugkomen.
Tot een crisis komt, kun je opbouwen.

.
[...]

Eens, en hoe voorkom je dat je een emotioneel gedreven keuze maakt? Mogelijk door er voor te zorgen dat je portefeuille geen al te harde klappen kan krijgen?
Door rationeel te zijn en niet te doemdenken.
Deels veilige/defensieve aandelen gehedged met zilver/goud.
Sparen levert niets op.

.
[...]

De risico's van sparen zijn heel anders dan die van beleggen.
Bij beleggen kunnen je aandelen idd omlaag.
Bij sparen heb je garantie op 0% rendement.

Maar dat was niet zozeer waar ik op doelde.

In de vorige crisis, waar imo met de NL economie niets aan de hand was, lag het complete bankwezen op zijn gat dankzij onverantwoorde leningen.

DSB en Fortis failliet.
ING, ABN-AMRO, SNS genationaliseerd
Rabobank moest achtergestelde certificaten uitgeven.

Sindsdien is er alleen maar meer geld uitgegeven, meer geleend.

QE is nog niet teruggedraaid in de EU. De rente nog steeds 0.
Bij een volgende crisis bij deze omstandigheden zijn er geen simpele oplossingen meer.

We hebben de vorige keer kunnen zien wat er gebeurde met banken incl de dramas in Cyprus en Griekenland.

Ik zou alles behalve spaargeld bij een bank willen hebben.

.
[...]

Precies. Dat wil ik dus duidelijk maken; dat je goed na moet denken over je risico profiel. Een plan maken waarbij je je comfortabel voelt kan overigens ook uitstekend op zeer rationele wijze. En dat is vervolgens een goede basis om te voorkomen dat angst en emotie de overhand zouden kunnen krijgen bij je financiele keuzes.

[...]

Imo is er geen alternatief voor een cash buffer (spaargeld).
Imo een vals gevoel van veiligheid.

Goede funds en etfs zijn liquide genoeg als buffer.
2 maanden cash buffer is imo meer dan genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57

M14

Sinds een paar dagen ben ik een beetje naar het beleggen aan het kijken. Wat dat betreft ben ik dus een totale beginner. De reden dat ik me er in wil verdiepen is (initieel :)) meer vanuit hobby dan met het idee (grof 8)7 ) geld te gaan verdienen. Ik wil, kort samengevat, een stuk software schrijven wat in staat is koersen te loggen om daar vervolgens geautomatiseerd patronen in te gaan herkennen.

Zijn er brokers die een vorm van een interface of API aanbieden om daar een eigen stuk software tegenaan te schrijven? Van wat ik tot nu toe heb gevonden bieden de meesten alleen een website + app aan, sommige iets van een eigen applicatie met wat uitgebreidere mogelijkheden. Maar dat is niet echt wat ik zoek.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-09 13:17
Ik ben zelf (nog) niet actief op de beurs maar ben me er steeds meer voor gaan interesseren. Als ik kijk naar de enorme vlucht die de koersen genomen hebben sinds de topjaren in 2007 naar nu (+11.000 punten ondanks de dip in 2008/2009) vraag ik me echt af hoe het kan dat we het niveau van voor de crisis zo ver voorbij zijn gestreefd? Is er fundamenteel iets gewijzigd aan de manier waarop die index opgebouwd wordt, of is dit pure groei die er in de eerstvolgende recessie weer keihard vanaf gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Hoog opgeleid is geen garantie. Er zijn zat vakgebieden waarin in goeie recessie zomaar eens een tijd geen werk te vinden is (ook voor hoog opgeleiden), waardoor je vervolgens ook nog eens je hypotheek niet meer kan betalen. Als dan de keuze is ofwel je aandelen verkopen voor de helft van de aanschafwaarde, ofwel de bank verkoopt je huis en je blijft met een restschuld zitten, in beide gevallen kan je je flink voor de kop slaan. Zeker als je wat meer spaargeld (en wat minder inmiddels verdampt rendement) had gehad, en daarmee meer tijd/mogelijkheden om de tijd door te komen.

Als je je spaargeld neerzet bij een nederlandse systeembank is er niks aan de hand. Zoals we inmiddels weten laat de overheid die niet omvallen, en je zit tot een ton (waarmee je probleemloos een paar jaar moet kunnen doorkomen, dat lijkt mij iig behoorlijk veel spaargeld) sowieso safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke

[...]

Als bitcoin volwassen gaat worden verwacht ik dat het als hedge gebruikt gaat worden.

Ik zelf doe overigens niets met bitcoin.
Ik hedge met goud en zilver.

Met spaargeld verlaag je imo geen risico.
Het hedged niets.
Het staat gewoon in te teren op inflatie.
[...]

Als je niet kunt slapen bij een crash, kun je dan wel slapen als je 2/3 van je vermogen in aandelen hebt?

Verkopen op het dieptepunt is echt de grootste fout die je kan maken imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jesse schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:07:
[...]

Als je je spaargeld neerzet bij een nederlandse systeembank is er niks aan de hand. Zoals we inmiddels weten laat de overheid die niet omvallen, en je zit tot een ton (waarmee je probleemloos een paar jaar moet kunnen doorkomen, dat lijkt mij iig behoorlijk veel spaargeld) sowieso safe.
Mja als ik 1 ding heb geleerd afgelopen jaren is het wel de onbetrouwbaarheid van de overheid. Dat er in 2009 banken zijn gered was voornamelijk lobby en onderaan de streep de minste schade voor Balkenende en co (die nu allemaal in 't bedrijfsleven dik verdienen) , zij hielden echt geen rekening met de "gewone" mens. Dan hadden ze namelijk wel de ballen van Dirk S. afgeknipt.
Precies hetzelfde is nu met Shell aan de hand, dat bedrijf wordt door Rutte kunstmatig in leven gehouden. De intrinsieke (toekomstige) waarde is nihil. Olie verkopen in 2030 is hetzelfde als ijs verkopen op de noordpool.

Ik chargeer natuurlijk een beetje ;) maar ergens bekruipt mij wel dit gevoel (als liberaal).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 02-08-2018 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Tsurany schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:34:
[...]

Risico is tegenwoordig vrij minimaal als je niet extreem vermogend bent. Je hebt enorm veel banken die gratis spaarrekeningen aanbieden, als je op let dat ze volledig gescheiden zijn kan je een miljoen euro zo over 10 banken verspreiden.
De garantie is per bankvergunning!
Soms zitten er meerdere banken en financiele instelling op een vergunning.

Ook niet alle producten en banken vallen hieronder!

Verder moeten banken binnen 1 land zelf het stelsel dragen.
NL heeft weinig grote banken.
Gaat er een failliet dan mogen 3 andere banken dat betalen. De vraag is of ze dat kunnen dragen.

Verder is er al overleg om het stelsel niet per land te handhaven, maar voor de eurozone/EU.
Dan wordt de goede NL financiele wereld verantwoordelijk gemaakt voor falende banken in Zuid Europa.

Voor spreiding van grote bedragen, zou ik iig geval in meerdere landen gaan zitten.

Ow ja, en van een kale kip kun je niet plukken.

.
plukke schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:48:
Ik ben zelf (nog) niet actief op de beurs maar ben me er steeds meer voor gaan interesseren. Als ik kijk naar de enorme vlucht die de koersen genomen hebben sinds de topjaren in 2007 naar nu (+11.000 punten ondanks de dip in 2008/2009) vraag ik me echt af hoe het kan dat we het niveau van voor de crisis zo ver voorbij zijn gestreefd? Is er fundamenteel iets gewijzigd aan de manier waarop die index opgebouwd wordt, of is dit pure groei die er in de eerstvolgende recessie weer keihard vanaf gaat?
Met de meeste bedrijven was in 2008/2009 helemaal niets mis.
Alleen financiering van activiteiten is een aantal jaar lastig geweest.
Bij een crash komt emotie ook om de hoek kijken.
Herstel is imo niet onverwacht.

Verder is de rente naar 0 gezakt wat geld imo waardeloos maakt. Dan gaan meer mensen naar de beurs.

In de tussentijd zijn er overigens al een aantal dips/correcties geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Blazer Coke schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:16:
[...]

Als bitcoin volwassen gaat worden verwacht ik dat het als hedge gebruikt gaat worden.

Ik zelf doe overigens niets met bitcoin.
Ik hedge met goud en zilver.

Met spaargeld verlaag je imo geen risico.
Het hedged niets.
Het staat gewoon in te teren op inflatie.

[...]

Als je niet kunt slapen bij een crash, kun je dan wel slapen als je 2/3 van je vermogen in aandelen hebt?

Verkopen op het dieptepunt is echt de grootste fout die je kan maken imo.
Natuurlijk is dat de grootste fout, maar dat weten mensen niet op het moment dat ze verkopen. En mijn hele punt is dus dat je niet 2/3de van je vermogen in aandelen moet hebben als je niet kan slapen bij een crash. Dan kan je vooraf wel bedenken dat rationeel gezien je zoveel mogelijk in een ETF moet pompen, maar dan is dat toch niet handig.

En tja, je hebt gelijk dat historisch gezien als de beurs omlaag gaat goud omhoog gaat. Maar goud is wel de ultieme versie van 'het staat maar'. En je kan redelijk wat jaren je spaargeld langzaam zien verminderen voor je de kosten van zilver eruit heb (dan begin ik immers met die 21% BTW die je over zilver moet betalen).

Voor de duidelijkheid: Ik stop maandelijks ook een vast bedrag naar een ETF. Maar mijn inziens worden de risico's van ETFs hier echt veel te makkelijk weggepraat. Ja, historisch gezien maken ze een goed rendement. Wie zegt dat dit historische rendement zich doorzet? En tegen tijden met enorme rendementen, staan ook decennia met verwaarloosbare rendementen. Het is niet dat elke crisis in 3 jaar wel weer voorbij was.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 03-08-2018 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Laatst online: 12-09 14:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:25
[...]

Hoog opgeleid is geen garantie. Er zijn zat vakgebieden waarin in goeie recessie zomaar eens een tijd geen werk te vinden is (ook voor hoog opgeleiden), waardoor je vervolgens ook nog eens je hypotheek niet meer kan betalen. Als dan de keuze is ofwel je aandelen verkopen voor de helft van de aanschafwaarde, ofwel de bank verkoopt je huis en je blijft met een restschuld zitten, in beide gevallen kan je je flink voor de kop slaan. Zeker als je wat meer spaargeld (en wat minder inmiddels verdampt rendement) had gehad, en daarmee meer tijd/mogelijkheden om de tijd door te komen.

Je stipt hier een mooi punt aan met de zin, 'waardoor je vervolgens je hypotheek niet meer kan betalen'. Dit zal voor veel mensen gelden als blijkt dat de WW te kort schiet.

Het maakt mijns inziens dan niet veel uit of je een spaarbuffer aanhoudt of beleggingen hebt waarop je moet interen. Als je na een relatief korte tijd je hypotheek al niet meer kan betalen dan is je schuld veel te hoog.

Een recessie of crisis uitzitten zonder grote delen van je bezit te moeten verkopen is essentieel voor je vermogens groei. Een spaarbuffer moet natuurlijk aanwezig zijn. In beginsel is het streven naar zo weinig mogelijk schuld een uitstekende startpositie voor een mooie vermogensgroei.

Je hebt veel minder last van de psychische kant als je alles gewoon uit de maandelijkse inkomsten kan betalen, al is dat in de vorm van een minder betaalde baan of tijdelijke WW uitkering.

Voor de meeste mensen met een flinke eigen woningschuld is het rendement jagen op de beurs misschien erg spannend maar saai je hypotheek aflossen en je maandelijkse geldbehoefte naar beneden krijgen is in veel gevallen veel makkelijker.

Je wil niet tegen het probleem aanlopen dat je delen van je bezit tegen -25% moet verkopen om je maandelijkse cash flow probleem op te lossen. Dan kan je discussiëren over rendementen tot je een ons weegt maar dat haal je niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Silver7 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 07:55:
[...]

Bedoel je niet MarktScanner?
Nee. Dit is een tool wat data analyseert, iets wat ik juist op basis van eigen geschreven algoritmen zelf wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-08 13:40

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Fidelity komt (in de V.S.) met lokkertje:

https://www.fondsnieuws.n...-kid-block-met-gratis-etf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

M14 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:43:
Sinds een paar dagen ben ik een beetje naar het beleggen aan het kijken. Wat dat betreft ben ik dus een totale beginner. De reden dat ik me er in wil verdiepen is (initieel :)) meer vanuit hobby dan met het idee (grof 8)7 ) geld te gaan verdienen. Ik wil, kort samengevat, een stuk software schrijven wat in staat is koersen te loggen om daar vervolgens geautomatiseerd patronen in te gaan herkennen.
Hier zijn al websites vol over geschreven, maar bottom line is de markt behavioural, niet mathematical. Geld verdienen aan patroonherkenning is in mijn ogen een waanidee.
Zijn er brokers die een vorm van een interface of API aanbieden om daar een eigen stuk software tegenaan te schrijven? Van wat ik tot nu toe heb gevonden bieden de meesten alleen een website + app aan, sommige iets van een eigen applicatie met wat uitgebreidere mogelijkheden. Maar dat is niet echt wat ik zoek.
Waarom bij een broker? Er zijn genoeg free market APIs beschikbaar op Internet, bijv. iextrading of alpha vantage.

Edit: loggen is overigens niet nodig, aangezien je historical data kan opvragen.

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 03-08-2018 13:32 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

JackBol schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:29:
[...]

Hier zijn al websites vol over geschreven, maar bottom line is de markt behavioural, niet mathematical. Geld verdienen aan patroonherkenning is in mijn ogen een waanidee.
Juist. Net zoals verkeer. Toch is men in staat dit goed te voorspellen.
[...]

Waarom bij een broker? Er zijn genoeg free market APIs beschikbaar op Internet, bijv. iextrading of alpha vantage.
Dit zou ik even moeten onderzoeken :)
Edit: loggen is overigens niet nodig, aangezien je historical data kan opvragen.
Klopt, maar om er realtime op te reageren is het handig om data ook direct binnen te trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

M14 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:24:
[...]

Je moet het uiteraard zelf proberen, maar de tijd van traden op basis van gedistilleerde trends is al lang voorbij. De huidige modellen nemen een ruime hoeveelheid market signalen en zelfs al customer sentiment mee in hun predictions.

Traden op basis van stock trending is het equivalent van "taking a knife to a gun fight".

Laat even weten hoe het gaat.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
M14 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:24:
[...]

Die vergelijking slaat als een tang op een varken. De ijsverkopen zijn ook prima te voorspellen.
Hoe, in godsnaam hoe denk je dat te kunnen toepassen op aandelen.
Weet je waar je voorspellingen van aandelenkoersen kunt vergelijken? Met een roulette. Mensen nemen patronen uit het verleden en denken daar toekomstige uitkomsten uit te destilleren.

En hoe vergelijk jij de crashes van 2000 en 2007 met het verkeer??

Lees dit (nee, het is geen onzin, wel wat schreeuwerig): https://www.fscomeau.com/why-technical-analysis-is-bullshit/

Weet je wat je waarschijnlijk gaat doen: je gaat je analyse algoritmes zo aanpassen dat op basis van historische data er een patroon verschijnt waar je, als het patroon zich weer (gedeeltelijk) voordoet, je verwacht dat het patroon zich weer gaat herhalen. Dat kan overigens gewoon, maar de kans dat het niet gebeurt is waarschijnlijk groter (en al zit je 60% goed, dan weet je nog niet of je daarmee iets kunt verdienen omdat je ook te maken hebt met het moeten goedmaken van (onevenredig grote) verliezen).

Genoeg negativiteit :-)
Wat jij wilt maken is overigens een super zinvolle bezigheid (als in het toepassen van data analyse en verwerking). Gebruik die kennis en ervaring om leuke banen te krijgen, daar ga je zoveel meer geld en voldoening uithalen!!

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 03-08-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Sissors schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 07:31:
[...]

Natuurlijk is dat de grootste fout, maar dat weten mensen niet op het moment dat ze verkopen. En mijn hele punt is dus dat je niet 2/3de van je vermogen in aandelen moet hebben als je niet kan slapen bij een crash. Dan kan je vooraf wel bedenken dat rationeel gezien je zoveel mogelijk in een ETF moet pompen, maar dan is dat toch niet handig.
Mijn punt was dat als je je niet prettig voelt met de risico's van beleggen en een crash, dat je dat gevoel hebt bij alle bedragen.
Bij all-in, bij 2/3 bij 1/3, etc.

.
En tja, je hebt gelijk dat historisch gezien als de beurs omlaag gaat goud omhoog gaat. Maar goud is wel de ultieme versie van 'het staat maar'. En je kan redelijk wat jaren je spaargeld langzaam zien verminderen voor je de kosten van zilver eruit heb (dan begin ik immers met die 21% BTW die je over zilver moet betalen).
Goud zie ik ook niet als investering, puur als hedge. Het staat idd maar.
Net als spaargeld, maar spaargeld hedged eigenlijk niets; geen beurs crash, geen inflatie, geen crisis.

Zilver zie ik zowel als hedge als commoditie.
Voordeel van zilver is dat het juist een industrieel product is en bij schaarste meer waard wordt.
Je kunt ook zilver btw vrij kopen op de beurs of bij instellingen.
Oud Nederlands zilver geld is ook btw vrij.

.
Voor de duidelijkheid: Ik stop maandelijks ook een vast bedrag naar een ETF. Maar mijn inziens worden de risico's van ETFs hier echt veel te makkelijk weggepraat. Ja, historisch gezien maken ze een goed rendement. Wie zegt dat dit historische rendement zich doorzet? En tegen tijden met enorme rendementen, staan ook decennia met verwaarloosbare rendementen. Het is niet dat elke crisis in 3 jaar wel weer voorbij was.
Een groter nadeel van ETFs vind ik dat het deels een self full filling prophecy is.

ETFs doen het goed, gaan lekker omhoog en worden dus gewilder, gaan weer omhoog, meer rendement en dus gewilder, etc.

Naar de onderliggende waarde wordt nauwelijks gekeken.
Het wordt gekocht omdat het goed doet in een index.

.
[...]

Je kunt natuurlijk ook eerst al je aandelen met verlies moeten verkopen om alsnog je huis uitgezet te worden. ;)

Ik heb duidelijk een hele andere insteek.
Als je jong bent moet je juist risico's aangaan.
Je horizon is lang en van tegenslagen kun je veel makkelijker terugkomen.

Als je eerst jaren gaat werken aan, imo valse, veiligheid, gaat dat op lange termijn echt ten koste van je vermogenspositie.

20.000 buffer is op de beurs gemiddeld 40k na 10 jaar, en 160k na 30 jaar.

.
Apart dat je wel zo'n groot vertrouwen hebt in het garantiestelsel.

De redding van de banken was een paniekbeslissing genomen over het weekend.

Ik ben er van overtuigd dat de AFM, DNB en de overheid zich geen 2de keer laten verrassen.
Alle scenarios zijn inmiddels wel doorberekend.
Daar zit het failliet laten gaan van banken, het oprichten van een nieuwe nationale bank en herinvoering van de gulden ongetwijfeld bij.

Ow ja, en van een kale kip valt niks te plukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Blazer Coke schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:56:
...
Een groter nadeel van ETFs vind ik dat het deels een self full filling prophecy is.

ETFs doen het goed, gaan lekker omhoog en worden dus gewilder, gaan weer omhoog, meer rendement en dus gewilder, etc.

Naar de onderliggende waarde wordt nauwelijks gekeken.

Het wordt gekocht omdat het goed doet in een index.
...
Hoe bedoel je? Een ETF volgt een index. Overigens is het "self fullfilling prophecy"-effect bij aandelen juist veel groter. Een World Index laat zich niet zo makkelijk beïnvloeden door wat koop/verkooptransacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer Coke
Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

Hoe bedoel je? Een ETF volgt een index. Overigens is het "self fullfilling prophecy"-effect bij aandelen juist veel groter. Een World Index laat zich niet zo makkelijk beïnvloeden door wat koop/verkooptransacties.
Bij een world index is dit idd veel minder van toepassing. Bij gespecialiseerde etf kan dit sterk optreden.

Bij fondsen zie je ook rare zaken.
Een maatschappij richt 100 fondsen op.
Succesvolle fondsen kun je flink promoten na 3/5 jaar van goed rendement.
Slecht fondsen beeindig je.
Zo kun je altijd een scala van fondsen aanbieden die het goed doen.
Maar dat is natuurlijk gemanipuleer tot en met.

Bij sommige aandelen zie je die hype idd ook.
Het aandeel schiet omhoog, vaak op toekomstverwachtingen en sentiment.
Dat wordt het zo'n hot potato game.

Bij fondsen/ETF's en gehypte aandelen zie je veel mensen inleggen zonder zich erin te verdiepen.
Fondsen en etfs zijn natuurlijk erg toegankelijk voor jan modaal en worden erg gepromoot
Dat is bij normale individuele aandelen minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Kunnen wij hier munt uit slaan? AFAIK is het niet meer mogelijk om Amerikaanse ETF's aan te kopen volgens de EU regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-09 13:17
dotacom schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:26:
[...]

Kunnen wij hier munt uit slaan? AFAIK is het niet meer mogelijk om Amerikaanse ETF's aan te kopen volgens de EU regelgeving.
Was voor mij de doorslag om daar een account te openen (woon niet in de EU), nul fixed account fee's en een beperkte selectie ETFs zonder fees :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik las ook het nieuws van Fidelity. Via het draadje op hackernews vond ik dat Scandinaviers ook al bij zo'n fonds kunnen via https://nordnetab.com. Zulke opties zijn er dus niet binnen NL?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

poehee schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:54:
[...]

Die vergelijking slaat als een tang op een varken. De ijsverkopen zijn ook prima te voorspellen.
Hoe, in godsnaam hoe denk je dat te kunnen toepassen op aandelen.
Weet je waar je voorspellingen van aandelenkoersen kunt vergelijken? Met een roulette. Mensen nemen patronen uit het verleden en denken daar toekomstige uitkomsten uit te destilleren.

En hoe vergelijk jij de crashes van 2000 en 2007 met het verkeer??

Lees dit (nee, het is geen onzin, wel wat schreeuwerig): https://www.fscomeau.com/why-technical-analysis-is-bullshit/

Weet je wat je waarschijnlijk gaat doen: je gaat je analyse algoritmes zo aanpassen dat op basis van historische data er een patroon verschijnt waar je, als het patroon zich weer (gedeeltelijk) voordoet, je verwacht dat het patroon zich weer gaat herhalen. Dat kan overigens gewoon, maar de kans dat het niet gebeurt is waarschijnlijk groter (en al zit je 60% goed, dan weet je nog niet of je daarmee iets kunt verdienen omdat je ook te maken hebt met het moeten goedmaken van (onevenredig grote) verliezen).

Genoeg negativiteit :-)
Wat jij wilt maken is overigens een super zinvolle bezigheid (als in het toepassen van data analyse en verwerking). Gebruik die kennis en ervaring om leuke banen te krijgen, daar ga je zoveel meer geld en voldoening uithalen!!
Herkennen van patronen is inderdaad geen garantie. Daarom wilde ik juist een combinatie van wat andere dingen proberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Laatst online: 23:48

matroosoft

Lone Christian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Blazer Coke schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:56:
Mijn punt was dat als je je niet prettig voelt met de risico's van beleggen en een crash, dat je dat gevoel hebt bij alle bedragen.
Bij all-in, bij 2/3 bij 1/3, etc.
Ik voel dat toch anders, hoor. Ik heb 25% van m'n belegbaar vermogen in aandelen, de rest in obligaties, goud en deposito's. Meer dan 25% in aandelen hoeft van mij op dit moment niet. Het voelt precies goed, het mag heen en weer gaan zonder dat ik me er rot bij voel.
Net als spaargeld, maar spaargeld hedged eigenlijk niets; geen beurs crash, geen inflatie, geen crisis.
Jawel, het geeft je portefeuille stabiliteit tijdens een recessie. Je hedged dus volatility risk. Tevens kan het een driver zijn in je portefeuille in een "tight money" situatie. Maar dit is de theorie zoals ik 'm begrijp, ik ben niet volledig op de hoogte van de ins en outs.

En cash heeft het historisch helemaal niet zo slecht gedaan, hoor:
https://portfoliocharts.com/portfolio/bil/

Plus, jij negeert consequent de psychologische impact die een crash heeft, waarschijnlijk omdat jijzelf het relatief zeldzame individu bent die er geen moeite mee heeft.

Maar er is een groot verschil tussen:
a) individu die twee maanden cash heeft, en zijn portefeuille ziet halveren in waarde
b) individu die twee jaar cash heeft, en zijn portefeuille ziet halveren in waarde
Daar zit het failliet laten gaan van banken, het oprichten van een nieuwe nationale bank en herinvoering van de gulden ongetwijfeld bij.
_/-\o_ Ik vind het dus verstandig dat je mogelijke zwarte zwanen aanstipt. Dit zijn gewoon zaken die je beter doet overwegen als je enigszins vermogend bent.

[ Voor 8% gewijzigd door TucanoItaly op 07-08-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Om 21:30 terug open na een persbericht van Tesla
https://www.tesla.com/blog/taking-tesla-private

Wel +11% met de closing bell een half uur later.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Laatst online: 23:48

matroosoft

Lone Christian

Uitgelekte openbare memo:
The following email was sent to Tesla employees today:

Earlier today, I announced that I’m considering taking Tesla private at a price of $420/share. I wanted to let you know my rationale for this, and why I think this is the best path forward.

First, a final decision has not yet been made, but the reason for doing this is all about creating the environment for Tesla to operate best. As a public company, we are subject to wild swings in our stock price that can be a major distraction for everyone working at Tesla, all of whom are shareholders. Being public also subjects us to the quarterly earnings cycle that puts enormous pressure on Tesla to make decisions that may be right for a given quarter, but not necessarily right for the long-term. Finally, as the most shorted stock in the history of the stock market, being public means that there are large numbers of people who have the incentive to attack the company.

I fundamentally believe that we are at our best when everyone is focused on executing, when we can remain focused on our long-term mission, and when there are not perverse incentives for people to try to harm what we’re all trying to achieve.

This is especially true for a company like Tesla that has a long-term, forward-looking mission. SpaceX is a perfect example: it is far more operationally efficient, and that is largely due to the fact that it is privately held. This is not to say that it will make sense for Tesla to be private over the long-term. In the future, once Tesla enters a phase of slower, more predictable growth, it will likely make sense to return to the public markets.

Here’s what I envision being private would mean for all shareholders, including all of our employees.

First, I would like to structure this so that all shareholders have a choice. Either they can stay investors in a private Tesla or they can be bought out at $420 per share, which is a 20% premium over the stock price following our Q2 earnings call (which had already increased by 16%). My hope is for all shareholders to remain, but if they prefer to be bought out, then this would enable that to happen at a nice premium.

Second, my intention is for all Tesla employees to remain shareholders of the company, just as is the case at SpaceX. If we were to go private, employees would still be able to periodically sell their shares and exercise their options. This would enable you to still share in the growing value of the company that you have all worked so hard to build over time.

Third, the intention is not to merge SpaceX and Tesla. They would continue to have separate ownership and governance structures. However, the structure envisioned for Tesla is similar in many ways to the SpaceX structure: external shareholders and employee shareholders have an opportunity to sell or buy approximately every six months.

Finally, this has nothing to do with accumulating control for myself. I own about 20% of the company now, and I don’t envision that being substantially different after any deal is completed.

Basically, I’m trying to accomplish an outcome where Tesla can operate at its best, free from as much distraction and short-term thinking as possible, and where there is as little change for all of our investors, including all of our employees, as possible.

This proposal to go private would ultimately be finalized through a vote of our shareholders. If the process ends the way I expect it will, a private Tesla would ultimately be an enormous opportunity for all of us. Either way, the future is very bright and we’ll keep fighting to achieve our mission.

Thanks,
Elon
Aandeel stond vlak voor sluiting bijna $100 hoger dan zo'n 10 dagen geleden. Aandeel sloot op $379,57.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:38
Ik vertaal de memo naar: Musk is het gezeik over de negatieve balans zat. Doordat ze beursgenoteerd zijn, verplicht om periodiek rapportages te publiceren en dus kritische vragen.
Leuke wagens, aandelen misschien voor een ritje, maar lange termijn zou mij verbazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:49
Elon zoekt andere matties om z'n hobbies te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:37:
Ik vertaal de memo naar: Musk is het gezeik over de negatieve balans zat. Doordat ze beursgenoteerd zijn, verplicht om periodiek rapportages te publiceren en dus kritische vragen.
Leuke wagens, aandelen misschien voor een ritje, maar lange termijn zou mij verbazen.
Dit inderdaad. Ben wel benieuwd wie de financier is. Wie heeft er 70 miljard liggen; Apple? Alphabet? Bezos? Saudische olieprins? constellatie van VCs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Zygapophysis hoeft toch niet cash te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Volledig cash uiteraard niet. Substantieel deel waarschijnlijk wel (stockprijs is ook niet voor niets de lucht in gegaan net). Laat het de helft zijn, maakt t rijtje met bedrijven / personen die dat hebben liggen niet veel groter.

[ Voor 14% gewijzigd door Zygapophysis op 07-08-2018 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motions
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-07-2020
Krijg hier zin van om een short positie in Tesla te nemen. Een auto-fabrikant die geprijsd is als een tech-bedrijf en in een paar dagen op basis van wat tweets tientallen procenten stijgt. De markt doet net alsof Tesla het enige bedrijf is dat zelf-rijdende elektrische auto's aan het ontwikkelen is. Menig ander groot autobedrijf is er ook mee bezig. Over 5 jaar zullen we dan naar mijn mening ook zien dat Tesla gewoon een van vele autobedrijven is die dit soort auto's op de markt aanbiedt en dat Tesla zijn 'wow-factor' verloren heeft.

Om opties te handelen is voor Europeanen denk ik Interactive Brokers een goede broker? Via DeGiro heb je volgens mij maar weinig opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Motions schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:19:
Krijg hier zin van om een short positie in Tesla te nemen. Een auto-fabrikant die geprijsd is als een tech-bedrijf en in een paar dagen op basis van wat tweets tientallen procenten stijgt. De markt doet net alsof Tesla het enige bedrijf is dat zelf-rijdende elektrische auto's aan het ontwikkelen is. Menig ander groot autobedrijf is er ook mee bezig. Over 5 jaar zullen we dan naar mijn mening ook zien dat Tesla gewoon een van vele autobedrijven is die dit soort auto's op de markt aanbiedt en dat Tesla zijn 'wow-factor' verloren heeft.

Om opties te handelen is voor Europeanen denk ik Interactive Brokers een goede broker? Via DeGiro heb je volgens mij maar weinig opties.
Exact.
Hé, het aandeel doet nu $X,-, Ik maak nog steeds verlies, gaat best lekker, ik snap zelf ook niet waarom ik nog besta EN het stikt van de idioten die reageren op mijn tweets, laat ik eens voor de grap zeggen dat ik alles terugkoop voor $(X+50),-. Eerst even long gaan zitten, even wachten, en daarna short. Ik zie wel wat ik dan weer ga tweeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

poehee schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:32:
[...]

Exact.
Hé, het aandeel doet nu $X,-, Ik maak nog steeds verlies, gaat best lekker, ik snap zelf ook niet waarom ik nog besta EN het stikt van de idioten die reageren op mijn tweets, laat ik eens voor de grap zeggen dat ik alles terugkoop voor $(X+50),-. Eerst even long gaan zitten, even wachten, en daarna short. Ik zie wel wat ik dan weer ga tweeten...
Ik vind het wel humor. Een beetje dikke middelvinger naar het kapitalisme :). Al die grote beursgenoteerde bedrijven doen exact hetzelfde, zij het wat subtieler en professioneler. Wat ik overigens niet afkeur, maar het is een gegeven. Weet dat Musk het niet zo bedoelt heeft natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Motions schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:19:

Je beschrijft precies het argument van heel veel economen.

Alleen 1 van de grootste argumenten begint in te storten. Namelijk dat je niet zomaar op kunt boksen tegen fabrikanten die hun processen als sinds de 2e wereldoorlog aan het verfijnen zijn. Ze hebben wel deels gelijk gekregen. De model3 productie is echt veel moeizamer op gang gekomen dan Tesla zelf dacht. En de kwaliteit was in het begin ook niet geweldig.
Maar de model3 loopt nu in een significant volume van de band. En aan de reviews te zien is de kwaliteit van de laatste batch ook vergelijkbaar met concurrenten.

Toch vinden veel economen het absurd dat een bedrijf als Tesla een vergelijkbare waardering krijgt als oude fabrikanten die meer dan 10x zoveel auto's produceren.

Het verschil zit in de voorsprong die Tesla heeft op techniek. Het elektrische deel van de auto heeft jaren voorsprong op de concurrent. En met de productie/supply van accu's hebben ze ook een enorme voorsprong.
De reden dat bulls verwachten dat Tesla nog veel meer waard wordt, is dat ze er vanuit gaan dat niemand straks nog een ICE wil kopen. Je ziet het nu al met diesels. Emissie normen worden strenger en er zijn al een aantal fabrikanten die geen diesel meer mogen verkopen, omdat ze niet meer aan de normen kunnen voldoen. Benzine is next.

Tesla shorts klinken met de dag meer als de mensen die riepen dat Apple nooit succes zal krijgen op de telefoon markt. Nokia heeft immers een veel te dominante positie en wat weet een computer bedrijf nu van telefoons bouwen...
Of Polaroid die dachten dat digitale fotografie maar een mode verschijnsel was dat net zo snel weer zal verdwijnen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Ik heb enkele Tesla turbos bij Binck. Wat gebeurd daar mee als Tesla inderdaad private gaat voor 420$ per aandeel? Dat zou niet gek zijn op zich..

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Menesis schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:30:
Ik heb enkele Tesla turbos bij Binck. Wat gebeurd daar mee als Tesla inderdaad private gaat voor 420$ per aandeel? Dat zou niet gek zijn op zich..
Dan zou je, vergeleken met de koers nu ($375), $45 per turbo in je zak steken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Een aantal weken geleden een aantal posts gemaakt/vragen gesteld over beleggen via Brand New Day. Inmiddels wat nagekeken in BND en op internet. Blijkt dat het (zoals anderen ook al zeiden) goedkoper kan. Dus ik ga toch maar over naar De Giro om daar trackers aan te kopen i.p.v. BND.

Heb voor EUR 100 iets gekocht uit de kernselectie om eens te kijken of De Giro iets voor mij is. Bevalt op zich prima! Bij De Giro kun je wel sneller iets liquide maken mocht het nodig zijn (ik leg maandelijks maar een zeer beperkt bedrag in). Bij BND moest je altijd tot de eerste van de nieuwe maand wachten om wijzigingen te effectueren of een storting(of opname) te doen. Scheelt ook al erg veel dat je geen stortingskosten hebt (bij BND 0,5% over de storting) en trackers kunt kiezen met veel lagere kosten (bij BND was het minimum 0,59% dacht ik).

Ook heb je vele malen meer keuze uit de verschillende trackers. Misschien wel te veel want ik zie door de bomen het bos (nu al) niet meer. Hoe bepalen jullie welke trackers jullie aankopen en hoe je je portfolio opbouwt? Hoe komen jullie aan (dagelijkse) informatie, Morningstar?
Ik denk dat mijn plan is op voor het overgrote deel in trackers te gaan zitten met wereldindexen met daarnaast een aantal subrubrieken, bijvoorbeeld trackers in luchtvaart. Ik weet überhaupt niet of dat mogelijk is maar dat moet ik nog uitzoeken. Kun je zoiets ook op Morningstar vinden of heb je dan andere websites nodig?
Met een artikel als dit kom je volgens mij ook tot nieuwe fondsen..?!

Nu ik er actiever mee bezig wil zijn ben ik begonnen met een aantal boeken. Beleggen voor dummies heb ik (uiteraard) gelezen en ben nu bezig met De Beleggingsillusie. De schitterende eenvoud van indexbeleggen zal mogelijk de volgende worden als ik die ergens weg kan halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Trezzahn op 09-08-2018 07:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-08 20:51
Trezzahn schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 07:06:
...want ik zie door de bomen het bos (nu al) niet meer. Hoe bepalen jullie welke trackers jullie aankopen en hoe je je portfolio opbouwt?
Ik zou proberen om het simpel te houden. Zeker als je maar kleine plukjes aankoopt (100eu/maand) dan zou ik me beperken tot de kernselectie van DeGiro (https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf) om de transactiekosten te vermijden (de vaste kosten daarvan tikken nogal aan op 100euro per maand anders).

Op moment van schrijven kun je bijvoorbeeld voor 96,5euro precies 1 stuk elk kopen van VWRL (populaire wereld-ETF met spreiding over zeer veel bedrijven) en IDVY (ETF met europese (dividend)aandelen). Als je dat aanhoud is je portfolio grofweg 75% VWRL en 25% IDVY.
Keuze voor IDVY omdat het de geografische verspreiding iets meer terug trekt naar europa (IDVY keert dus dividend uit, dat maakt de TER iets hoger en er is af en toe wat discussie over de zin/onzin van dividendaandelen/-ETF's).
Beiden zijn te koop aan Euronext Amsterdam (dan ook geen 'aansluitkosten' a 2,50/beurs/maandjaar).

Dit zijn de twee ETF's die ik aangekocht heb sinds ik begonnen ben met beleggen aan het begin van dit jaar.
Hoe komen jullie aan (dagelijkse) informatie, Morningstar?
Whoooooo... rustig aan ;).
Indexbeleggen doe je lekker voor de (zeer) lange termijn. Daar heb je helemaal geen dagelijkse informatie voor nodig. Je kunt inderdaad Morningstar gebruiken voor het opzoeken van de TER en het opzoeken van gegevens over de spreiding (zowel geografisch, over sectoren als het aantal bedrijven volgens mij).
Mijn advies (herhalend wat ik hier al vele malen gelezen heb) is het bepalen van een strategie (welke ETFs obv: welke geografische spreiding wil ik (gewoon VWRL? meer focus naar Europa trekken? juist meer in Emerging markets?), wel/geen dividend, wel/niet (ook) losse aandelen?) en daar aan vasthouden en die niet dagelijks aan willen passen.

Lees ook de blogserie van JLCollins eens: http://jlcollinsnh.com/stock-series/

EDIT: Aansluitkosten zijn per beurs per jaar, niet per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
RocketKoen schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:25:
[...]

Je beschrijft precies het argument van heel veel economen.
Economen en veel analisten zijn mensen die in de praktijk nooit een product hebben gebouwd, geen kijk op techniek en hun handen nooit vuil hebben gemaakt. Vanuit je luie stoel redeneren en in de toekomst kijken is natuurlijk leuk als je daarvoor betaald krijgt.

Het meeste wat deze experts beweren kan je naast je neer leggen. Nu is het natuurlijk wel zo dat Elon Musk zich wel een beetje als een Mad scientist gedraagt. Of je daar in wil investeren dat hangt af van je eigen risico bereidheid. Ik verbaas me er altijd enorm over dat al die experts zelf geen miljarden op de bank hebben staan als ze het allemaal zo goed weten en zo goed zijn in wat ze doen.

Roepen vanaf de zijlijn en geen producten maken en zelf amper risico's nemen, de meningen van die mensen kun je gemakkelijk overslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
CornermanNL schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:54:
[...]

Economen en veel analisten zijn mensen die in de praktijk nooit een product hebben gebouwd, geen kijk op techniek en hun handen nooit vuil hebben gemaakt. Vanuit je luie stoel redeneren en in de toekomst kijken is natuurlijk leuk als je daarvoor betaald krijgt.

Het meeste wat deze experts beweren kan je naast je neer leggen. Nu is het natuurlijk wel zo dat Elon Musk zich wel een beetje als een Mad scientist gedraagt. Of je daar in wil investeren dat hangt af van je eigen risico bereidheid. Ik verbaas me er altijd enorm over dat al die experts zelf geen miljarden op de bank hebben staan als ze het allemaal zo goed weten en zo goed zijn in wat ze doen.

Roepen vanaf de zijlijn en geen producten maken en zelf amper risico's nemen, de meningen van die mensen kun je gemakkelijk overslaan.
De meeste fondsmanagers en analisten stoppen hun eigen geld in goedkope brede ETFs.
Maar dat is niet wat ze als advies geven, want aan ETFs verdient hun baas veel minder dan aan turbo's, shorts of beheerde fondsen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Trezzahn schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 07:06:
Een aantal weken geleden een aantal posts gemaakt/vragen gesteld over beleggen via Brand New Day. Inmiddels wat nagekeken in BND en op internet. Blijkt dat het (zoals anderen ook al zeiden) goedkoper kan. Dus ik ga toch maar over naar De Giro om daar trackers aan te kopen i.p.v. BND.

Heb voor EUR 100 iets gekocht uit de kernselectie om eens te kijken of De Giro iets voor mij is. Bevalt op zich prima! Bij De Giro kun je wel sneller iets liquide maken mocht het nodig zijn (ik leg maandelijks maar een zeer beperkt bedrag in). Bij BND moest je altijd tot de eerste van de nieuwe maand wachten om wijzigingen te effectueren of een storting(of opname) te doen. Scheelt ook al erg veel dat je geen stortingskosten hebt (bij BND 0,5% over de storting) en trackers kunt kiezen met veel lagere kosten (bij BND was het minimum 0,59% dacht ik).

Ook heb je vele malen meer keuze uit de verschillende trackers. Misschien wel te veel want ik zie door de bomen het bos (nu al) niet meer. Hoe bepalen jullie welke trackers jullie aankopen en hoe je je portfolio opbouwt? Hoe komen jullie aan (dagelijkse) informatie, Morningstar?
Ik denk dat mijn plan is op voor het overgrote deel in trackers te gaan zitten met wereldindexen met daarnaast een aantal subrubrieken, bijvoorbeeld trackers in luchtvaart. Ik weet überhaupt niet of dat mogelijk is maar dat moet ik nog uitzoeken. Kun je zoiets ook op Morningstar vinden of heb je dan andere websites nodig?
Met een artikel als dit kom je volgens mij ook tot nieuwe fondsen..?!

Nu ik er actiever mee bezig wil zijn ben ik begonnen met een aantal boeken. Beleggen voor dummies heb ik (uiteraard) gelezen en ben nu bezig met De Beleggingsillusie. De schitterende eenvoud van indexbeleggen zal mogelijk de volgende worden als ik die ergens weg kan halen.
Eerst kies je, op basis van jouw persoonlijke voorkeuren, een portfolio. Dat kan heel simpel door gewoon “de markt” te volgen. Als je er in zit voor de superlange termijn en je weet je emoties volledig uit te schakelen, doe je het dan waarschijnlijk beter dan een hoop professionals.
VWRL (dividend en 10% emerging markets) of IWDA (accumulatief en alleen ontwikkelde wereld) zijn dan de tickers om te volgen. Beide zitten in de kernselectie en worden verhandeld op Euronext Ams.

De beurs kan zomaar tijdelijk -50% doen. Daarom kiest men over het algemeen om een gedeelte in obligaties of andere weinig correlerende asset classes te stoppen. Je kan daarbij ook denken aan vastgoed of commodities (zoals goud).

Omdat ik zelf graag al na 7 tot 10 jaar een positief resultaat wil zien en bereid ben om daarvoor eventueel rendement te laten liggen, heb ik gekozen voor een portfolio die niet voor 100% de markt volgt. Mijn portfolio heeft 20% cash en daarnaast gelijke delen:
- S&P500 (VUSA)
- Europa met UK (IMEU)
- Emerging Markets (EMIM, als enige niet in kernselectie en accumulatief)
- REIT (TRET) en
- Obligaties (welke ik vervolgens weer 50/50 verdeel tussen overheden en corporate: IEAG en IEAC)

Ik heb me laten inspireren door de ivy en 7twelve portfolio’s op portfoliocharts.com en ook de boeken gelezen die de bedenkers daarvan geschreven hebben. Kijk verder eens op het boglehead forum en reddit/r/investing voor leestips. Of blader even terug in dit topic, het is nog niet zo lang geleden langsgekomen.
Feedback op dit portfolio is overigens altijd welkom. Zit ik bijvoorbeeld nog te dik in EM of REIT? Een tijdje geleden was ik nog van plan om 25% van m’n portfolio in de REIT te zetten, maar iemand hier wees me erop dat dat wat veel was. Alhoewel ik het niet eens was met het argument, klopte het punt wel: het was veel. Dus dat heb ik nu teruggebracht naar 17%. Dank daarvoor mede-tweaker, ik weet niet meer wie je bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
RocketKoen schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:10:
[...]

De meeste fondsmanagers en analisten stoppen hun eigen geld in goedkope brede ETFs.
Maar dat is niet wat ze als advies geven, want aan ETFs verdient hun baas veel minder dan aan turbo's, shorts of beheerde fondsen.
Exact, met een beetje inlezen kunnen veel mensen dit prima zelf , sterker het is een van de makkelijkste dingen in het leven om te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blazer Coke
Veel mensen gebruiken Amerikaanse blogs, websites, literatuur, goeroes, etc.

Besef je echter wel dat een aantal zaken in de VS significant anders zijn dan in NL.
  • Rente en daarmee de obligatiemarkt in VS ontwikkelen zich momenteel veel anders dan in Europa.
  • Een crisis is in de VS vaak heftiger maar voor een kortere tijd.
  • De VS heeft een minder sociaal stelsel. Veel cash hebben is daar meer een noodzaak
  • Trackers zijn in de VS goedkoper
  • Veel mensen kopen individuele aandelen op hun thuismarkt.
    Amerikanen kopen meestal alleen aandelen in de VS
  • Het belastingsysteem is in de VS heel anders dan in NL.
    Capital gain tax (15/20% op gemaakte winst) en dividend tax (30% op dividenduitkeringen) in de VS.
    VermogensRendementsHeffing ca. 0.6-1.3% op je vermogen in NL .
  • Het pensioenstelsel is anders in de VS
  • Het investerings- en ondernemersklimaat is veel anders.
    Durfinvesteringen en hotpotato-investeringen zijn daar vrij gangbaar
  • Nog wat zaken die ongetwijfeld vergeten ben.
.
oscar82 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:24:
[...]

Eerst kies je, op basis van jouw persoonlijke voorkeuren, een portfolio. Dat kan heel simpel door gewoon “de markt” te volgen. Als je er in zit voor de superlange termijn en je weet je emoties volledig uit te schakelen, doe je het dan waarschijnlijk beter dan een hoop professionals.
VWRL (dividend en 10% emerging markets) of IWDA (accumulatief en alleen ontwikkelde wereld) zijn dan de tickers om te volgen. Beide zitten in de kernselectie en worden verhandeld op Euronext Ams.

De beurs kan zomaar tijdelijk -50% doen. Daarom kiest men over het algemeen om een gedeelte in obligaties of andere weinig correlerende asset classes te stoppen. Je kan daarbij ook denken aan vastgoed of commodities (zoals goud).

Omdat ik zelf graag al na 7 tot 10 jaar een positief resultaat wil zien en bereid ben om daarvoor eventueel rendement te laten liggen, heb ik gekozen voor een portfolio die niet voor 100% de markt volgt. Mijn portfolio heeft 20% cash en daarnaast gelijke delen:
- S&P500 (VUSA)
- Europa met UK (IMEU)
- Emerging Markets (EMIM, als enige niet in kernselectie en accumulatief)
- REIT (TRET) en
- Obligaties (welke ik vervolgens weer 50/50 verdeel tussen overheden en corporate: IEAG en IEAC)

Ik heb me laten inspireren door de ivy en 7twelve portfolio’s op portfoliocharts.com en ook de boeken gelezen die de bedenkers daarvan geschreven hebben. Kijk verder eens op het boglehead forum en reddit/r/investing voor leestips. Of blader even terug in dit topic, het is nog niet zo lang geleden langsgekomen.
Feedback op dit portfolio is overigens altijd welkom. Zit ik bijvoorbeeld nog te dik in EM of REIT? Een tijdje geleden was ik nog van plan om 25% van m’n portfolio in de REIT te zetten, maar iemand hier wees me erop dat dat wat veel was. Alhoewel ik het niet eens was met het argument, klopte het punt wel: het was veel. Dus dat heb ik nu teruggebracht naar 17%. Dank daarvoor mede-tweaker, ik weet niet meer wie je bent.
Ik weet niet wat je totale vermogen is, maar 20% in cash als regel vind ik veel te veel.
Als je gewoon in loondienst bent, zou ik max 2 maanden aanhouden en de rest investeren.

Ik houd zelf helemaal geen spaargeld meer aan, maar ik krijg wel ca. 1000 euro per maand uit verhuur van apartement.

Obligaties leveren ook bijna niets op en bij een stijgende rente in de toekomst gaan ze omlaag.
Alle losse obligaties die ik had heb ik inmiddels verkocht.

In plaats van obligaties zou ik 10% goud/zilver/etc nemen (wel physical).
Dat stijgt wel in waarde bij een crisis.

Aangezien ik zelf vastgoed heb buiten mijn portefeuille, heb ik geen REITs.
Ik vind het echter goede producten met stabiel rendement.
Ik zou je obligaties/cash wegdoen en dan naast goud/zilver ook voor REITs gaan.

Qua aandelen.
Waarom drie verschillende fondsen en niet 1 ETF?
Volgens mij heb je nu ook voornamelijk large cap.
Ik ben zelf niet zo van emerging markets, maar dat is iets persoonlijks.
Pagina: 1 ... 39 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.