Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.010.722 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
CaLeX schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:09:
[...]
Met de 100 euro per maand methode kom je niet aan die 90% in dit voorbeeld, zelfs niet als je op de top van 1929 instapt.

Ja je zal flink verlies staan, maar geen 90%. Is het reëel dat je zulke verliezen lijdt? Vast wel, maar zodra dat gebeurt verwacht ik hele andere problemen (WW3 / kernbommen / aarde die ermee kapt / einde der tijd / alien invasion) waardoor het weinig meer uit maakt hoeveel verlies je hebt.
Ik ben het met je eens, maar denk toch dat WW3 en kernbommen daarbij niet hoeft op de treden. Het is vaker gebeurd dat er zo'n crash is geweest. Ik verwacht niet dat het leven dan ineens stopt. Mensen blijven brood kopen, gas, water en licht zijn basisbehoeften, daar gaan we niet ineens mee stoppen.

Dan kan het geheel misschien crashen, maar de mens ploetert gewoon lekker door.

Neemt niet weg dat ik 90% ook een bizar scenario vind, dat ga je inderdaad niet redden als je gespreid aankoopt en blootgesteld bent in diverse beleggingscategorieën. Dan moet je inderdaad op een hoog punt een groot deel van je vermogen ergens in hebben gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
DJH schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:27:
Viel me net op dat bij degiro de NYSE aandelenkoers nu ook realtime wordt weergegeven (BT). Deze waren eerder altijd 15min vertraagd. Kan er alleen geen nieuws over vinden dus misschien zie ik het verkeerd...? (Zie het pas net, beurs is nu nog gesloten).

Trouwens, bij degiro kun je geen opties in Nasdaq aandelen kopen? Waar wel?
Van de website: "Zodra u een transactie in Amerikaanse aandelen verricht bij DEGIRO dan ontvangt u vanaf dat moment gratis real-time koersen. Deze blijft u ontvangen tot het eind van de daarop volgende maand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

Tanooki schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:18:
[...]

Van de website: "Zodra u een transactie in Amerikaanse aandelen verricht bij DEGIRO dan ontvangt u vanaf dat moment gratis real-time koersen. Deze blijft u ontvangen tot het eind van de daarop volgende maand."
Aha, dat was voor vandaag nog niet zo :) In ieder geval NYSE aandelen waren niet real time.

edit: nu de beurs open is zie ik dat NYSE nog steeds met 15 minuten vertraging wordt weergegeven, helaas!

[ Voor 11% gewijzigd door DJH op 24-07-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Crasheeee schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:11:
[...]

Ik denk nu even hard op na, maar is 'de hoogte dividend ETF' wel een goed argument/idee? Leverde dat bijvoorbeeld in het verleden meer op dan een ETF met meer spreiding zoals VWRL? (I know, iets met verleden, garantie, toekomst.)

Van nature klinkt 'hoog en veel' enzovoort goed in de oren, maar ik lees in de meeste posts niet terug wat nou echt een zwaar wegend voordeel is?
Veel bedrijven in dividend ETFs keren jaar in jaar uit hoog dividend uit.
Die bedrijven hebben een solide bedrijfsvoering om dat te bewerkstelligen
Veel bedrijven opereren in gangbare sectoren.

Dit soort aandelen zijn imo beter bestand bij een crisis.

Hoge rendementen van afgelopen jaren zeggen niet altijd zoveel.
Erg volatiele etf of fondsen doennhet dan meestal beter.

Ik heb zelf ook VWRL overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:11
Tsurany schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:14:
[...]

Let dan wel op dat je ETF's uit de kernselectie koopt. Met slechts 50 tot 100 euro per maand gaan aankoopkosten er flink in hakken en dat is dan zonde.
Heb het even nagekeken. Geen van de 10 fondsen met hoog dividend (zie link in de topic van gisteren) zit in de kernselectie bij De Giro.
Die vlieger gaat dus denk ik niet meer op. Aangezien de maandelijkse inleg vrij beperkt is en dan ook nog eens te hoge kosten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:47
Blazer Coke schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:27:
[...]
Veel bedrijven in dividend ETFs keren jaar in jaar uit hoog dividend uit.
Die bedrijven hebben een solide bedrijfsvoering om dat te bewerkstelligen
Veel bedrijven opereren in gangbare sectoren.

Dit soort aandelen zijn imo beter bestand bij een crisis.

Hoge rendementen van afgelopen jaren zeggen niet altijd zoveel.
Erg volatiele etf of fondsen doennhet dan meestal beter.

Ik heb zelf ook VWRL overigens.
Puur uit nieuwsgierigheid, maar blijkt dat dan uit cijfers uit het verleden dat ze inderdaad beter bestand zijn tegen de crisis?

Dat ze structureel dividend uitblijven keren is mij duidelijk, maar dan kan de aankoop/verkoopprijs van de ETF nog wel kelderen naar mijn idee.

Ik heb het overigens niet opgezocht, maar het klinkt alsof jij dat wel hebt gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Crasheeee schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:54:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, maar blijkt dat dan uit cijfers uit het verleden dat ze inderdaad beter bestand zijn tegen de crisis?

Dat ze structureel dividend uitblijven keren is mij duidelijk, maar dan kan de aankoop/verkoopprijs van de ETF nog wel kelderen naar mijn idee.

Ik heb het overigens niet opgezocht, maar het klinkt alsof jij dat wel hebt gedaan.
Klopt, als je deze bedrijven, zogenaamde Dividend Aristocrats ( bedrijven die >25 jaar lang dividend uitkeren en verhogen en aan de S&P500 genoteerd staan), dan zie je dat deze structureel beter presteren, en ook in recessies minder klappen vangen. Daar staat tegenover dat de rit omhoog langzamer gaat als de beurs uit een dal komt.

Ergens in de afgelopen weken paar mooie linkjes gezien, zal eens kijken of ik nog wat heb in de leeslijst heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Na de vorige keer dat dat werd gemeld had ik wat gegoogled, (gewoon dividend aristocrats vs S&P500), en bijvoorbeeld dit als resultaat: https://www.fool.com/inve...dividend-aristocrats.aspx

Misschien lees ik er overheen, maar één ding is mij niet duidelijk daaruit (en te lui het zelf uit te zoeken): Ze laten zien hoeveel beter de aristocrats het doen tov de S&P500, maar zijn dat de huidige aristocrats, of degene uit 1991? Immers het is natuurlijk een enorme inkopper om achteraf te bepalen welk bedrijf het goed heeft gedaan en hun dividend heeft verhoogd om daaruit te bepalen waar je in had moeten investeren: De vraag is of de huidige aristocrats over 25 jaar ook nog succesvol zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:27

oscar82

De ondertitel

Trezzahn schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:11:
[...]

Heb het even nagekeken. Geen van de 10 fondsen met hoog dividend (zie link in de topic van gisteren) zit in de kernselectie bij De Giro.
Die vlieger gaat dus denk ik niet meer op. Aangezien de maandelijkse inleg vrij beperkt is en dan ook nog eens te hoge kosten..
Ik beperk me ook zoveel mogelijk tot de kernselectie. Als je wilt sturen op dividend (en een REIT is geen optie vanwege gewenste spreiding in asset classes) zou je voor IDVY kunnen gaan. Is een ETF die in 30 bedrijven belegd, allen in euro genoteerd. Met 0,4% kosten vind ik die echter wel aan de dure kant voor 4,29% dividend.

Wist je dat de top 100 britse bedrijven (de zgn FTSE100 of ishares ticker ISF) op het moment ook 3,89% dividend uitkeren met slechts 0,07% aan kosten? Kan me voorstellen dat dit op bezwaren stuit vanwege het gebrek aan geografische spreiding, maarja... just saying.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
De FTSE ETF vind ik zeker niet slecht, maar het komende jaar investeer ik waarschijnlijk niet in alles wat veel met UK en brexit te maken heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:07
Trezzahn schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:11:
[...]

ISPA levert goed dividend en zit in de kernselectie.

Hij staat overigens ook in het overzicht van die link...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
Blazer Coke schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:29:
De FTSE ETF vind ik zeker niet slecht, maar het komende jaar investeer ik waarschijnlijk niet in alles wat veel met UK en brexit te maken heeft. ;)
De Brexit zit al lang ingeprijsd in aandelen.
Het enige punt van debat is of er een soft brexit komt (met vrije handel) of niet.
Als je denkt dat die deal er komt moet je juist in die bedrijven investeren. Want nu wordt de mogelijkheid op een harde brexit nog steeds serieus genomen. Als de deal er toch komt, kunnen die bedrijven een bump verwachten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Grappig om te zien dat de dividend discussie altijd weer terugkomt.

Om de knuppel in het hoenderhok te gooien, zijn er ETF's die zich focussen op dividend aristocrats, maar dividend accumulaten? Dan haal je een nadeel weg(transactie kosten bij aankopen stukken uit dividend) maar heb je wel de aristocrats te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:16
RocketKoen schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:01:
[...]

Het enige punt van debat is of er een soft brexit komt (met vrije handel) of niet.
Als je denkt dat die deal er komt moet je juist in die bedrijven investeren. Want nu wordt de mogelijkheid op een harde brexit nog steeds serieus genomen. Als de deal er toch komt, kunnen die bedrijven een bump verwachten.
Ik geloof juist dat men nog steeds niet geloofd dat die harde Brexit er komt en dat de soft/geen Brexit in de prijzen zit. Overigens zijn het voornamelijk Britse bedrijven die er echt last van hebben en is de koers van de pond een extra onzekere factor.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer Coke
RocketKoen schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:01:
[...]

Soft of hard is juist waar alles om nu draait bij brexit

Imo rekent nu iedereen op soft en is bij een daadwerkelijke soft vrijwel niets meer te winnen.
Bij een hard verwacht ik dat zowel de FTSE als de pond een flinke correctie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 20:12
pirke schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 00:10:
@Redbull4u Obligaties heb ik IEAC en IHYG, de eerste heb ik 3x zoveel als de tweede. Samen 25% vd portefeuille. Voornamelijk als counter balans voor de aandelen. De reden dat ik er ook wat IHYG bij heb is omdat het rendement anders wel erg laag is. Het was beter toen ik erin stapte, maar de aanhoudende lage rente helpt niet echt mee. Ach, het compenseert inflatie+VRH, en ondanks dat het verleden geen garantie is lijkt een deel obligaties een goede keuze voor een portefeuille te zijn. Echter voor mij geen staatsobligaties: geen rendement en veel rentegevoeliger. Bedrijfsobligaties met een korte looptijd heb ik dan liever.

Overigens zit mijn hele portefeuille op slechts 3% dividend ofzo, zou het eens moeten bekijken, maar echt veel is het niet. Groei levert meer op, maar dividend herinvesteren is leuk. Bijna elke maand weer een cadeautje krijgen :)
Nou, toch maar de knoop doorgehakt en een order geplaatst voor maar liefst 2 stuks :P. IHYG kon ik niet vinden op Xetra, dit hoort volgens mij EUNW te zijn, toch? Lang getwijfeld, maar deze behoort tot de kernselectie en heeft een mooi dividend. Wel redelijk hoge lopende kosten (0,5%) en ik ben benieuwd wat er gebeurt als de rente stijgt ;w. Maar ik koop hem vooral om ook hier ervaring mee op te doen O-) .
TucanoItaly schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 07:07:
[...]

Obligaties hoeven niet per sé iets op te leveren in een portefeuille, hè? Met andere woorden, je hebt ze om andere redenen dan het rendement. Het kan gewoon een hedge zijn voor de aandelen in je portefeuille.
Dat moet je me toch eens uitleggen / onderbouwen... Ik ben nog een leek in deze en met 0% beurscrash ervaring (dat komt nog denk ik :P). Ik kan me voorstellen dat obligaties minder volatiel zijn en dus bij een crash nauwelijks dalen, of misschien wel stijgen (toevlucht?). Maar nu stijgen ze nauwelijks. En met de mogelijk oplopende rente (ECB) wordt het risico op een daling wel steeds groter.

Weegt het hebben van een obligatie hedge met bijbehorende laag rendement en oplopende risico's tot daling dan toch op tegenover een spaarrekening of deposito?

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
Blazer Coke schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:47:
[...]

Soft of hard is juist waar alles om nu draait bij brexit

Imo rekent nu iedereen op soft en is bij een daadwerkelijke soft vrijwel niets meer te winnen.
Bij een hard verwacht ik dat zowel de FTSE als de pond een flinke correctie krijgen.
Ik verwacht meer zoiets als de dagen na brexit. Enorme beurscrash en daling van de pond. En een weekje later vrijwel volledig hersteld.

En als "iedereen" denkt dat het een soft brexit wordt, dan zou het wel raar lopen als die allemaal ongelijk hebben.
Al heb ik net ook een WK gezien waar België 16x scoort en Nederland niet mee mocht doen. Dat hield 2 jaar geleden ook niemand voor mogelijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Het valt me op dat een hoop mensen hier zo vol in dividend aandelen zitten. Terwijl deze waarde aandelen het al jaren slechter doen dan groei.

Denken jullie dat dit binnenkort omslaat, en is het wel verstandig om zo de markt te proberen te timen??

Dividend is vooral nuttig als je een passief inkomen wilt hebben, maar neem aan dat het Tweakers publiek vooral jong en dus opbouwend is. Het is dan toch veel verstandiger om wanneer je een passief inkomen nodig hebt, je groei of gemengde portfolio te verkopen en dan pas waarde aandelen aan te schaffen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Redbull4u schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 23:18:
[...]

Nou, toch maar de knoop doorgehakt en een order geplaatst voor maar liefst 2 stuks :P. IHYG kon ik niet vinden op Xetra, dit hoort volgens mij EUNW te zijn, toch? Lang getwijfeld, maar deze behoort tot de kernselectie en heeft een mooi dividend. Wel redelijk hoge lopende kosten (0,5%) en ik ben benieuwd wat er gebeurt als de rente stijgt ;w. Maar ik koop hem vooral om ook hier ervaring mee op te doen O-) .
IE00B66F4759 = IHYG = EUNW op xetra

Als de rente stijgt, dan zakken obligaties over het algemeen.
[...]

Dat moet je me toch eens uitleggen / onderbouwen... Ik ben nog een leek in deze en met 0% beurscrash ervaring (dat komt nog denk ik :P). Ik kan me voorstellen dat obligaties minder volatiel zijn en dus bij een crash nauwelijks dalen, of misschien wel stijgen (toevlucht?). Maar nu stijgen ze nauwelijks. En met de mogelijk oplopende rente (ECB) wordt het risico op een daling wel steeds groter.

Weegt het hebben van een obligatie hedge met bijbehorende laag rendement en oplopende risico's tot daling dan toch op tegenover een spaarrekening of deposito?
Je gedachtengang is correct imo.

Ik zie het nut ook niet om nu in obligaties te investeren.
Alleen als de rente nog verder zakt en de aandelen gaan iets naar beneden, is het interessant om obligaties te hebben.

Voor een echte aandelen crash kun je beter goud oid kopen.
RocketKoen schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 23:43:
[...]

Ik verwacht meer zoiets als de dagen na brexit. Enorme beurscrash en daling van de pond. En een weekje later vrijwel volledig hersteld.

En als "iedereen" denkt dat het een soft brexit wordt, dan zou het wel raar lopen als die allemaal ongelijk hebben.
"Iedereen" dacht dat de brexit er niet zou komen. ;)

De uittreeddatum is nog geen 8 maanden weg en er is nog nauwelijks iets geregeld.

Ik zie weinig positiefs in de brexit, maar hou niet van speculeren op een crash.
Al heb ik net ook een WK gezien waar België 16x scoort en Nederland niet mee mocht doen. Dat hield 2 jaar geleden ook niemand voor mogelijk.
Ik verwachte al een aantal jaar niets van het NL elftal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
HEA220 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 01:14:
Het valt me op dat een hoop mensen hier zo vol in dividend aandelen zitten. Terwijl deze waarde aandelen het al jaren slechter doen dan groei.

Denken jullie dat dit binnenkort omslaat, en is het wel verstandig om zo de markt te proberen te timen??

Dividend is vooral nuttig als je een passief inkomen wilt hebben, maar neem aan dat het Tweakers publiek vooral jong en dus opbouwend is. Het is dan toch veel verstandiger om wanneer je een passief inkomen nodig hebt, je groei of gemengde portfolio te verkopen en dan pas waarde aandelen aan te schaffen??
Timen van de markt kan zo goed als niemand natuurlijk. Als je kijkt naar hoe dividend ETFs vs groei ETFs, dan onderpresteren ze bijna op elk vlak, ook met dividend opbrengsten. Maar wat boeiend is, is dat DGI (dividend growth investing) zich bezig houdt met beide. Als je vervolgens kijkt naar die specifieke bedrijven zoals 3M, MO, PepsiCo, MacDonald, zien we per stuk een betere prestaties dan de markt.

Ik zou daarom ook niet zo snel alléén in Dividend ETFs stappen, maar eerder in een all-world ETF en een small growht cap. De rest van mijn portfolio bouw ik op uit dividendaandelen en een enkele pure growth, waar je selecteert op dividend+groei. Bijvoorbeeld AT&T en Starbucks, beide interessant op dit moment voor iemand die aan DGI doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Fuff schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 18:16:
[...]

Klopt, als je deze bedrijven, zogenaamde Dividend Aristocrats ( bedrijven die >25 jaar lang dividend uitkeren en verhogen en aan de S&P500 genoteerd staan), dan zie je dat deze structureel beter presteren, en ook in recessies minder klappen vangen. Daar staat tegenover dat de rit omhoog langzamer gaat als de beurs uit een dal komt.

Ergens in de afgelopen weken paar mooie linkjes gezien, zal eens kijken of ik nog wat heb in de leeslijst heb staan.
Recente lijstjes met dividend aristocrats hebben natuurlijk een gigantische survivor-biased (er zijn genoeg bedrijven die naar 50+ jaar dividend groei hier ineens mee stopte of failliet gingen (GM bijvoorbeeld, die tot het aller laatste moment dividend bleef uitkeren om te voorkomen dat de anders de beurskoers helemaal zou crashen). Maar dan worden ze geschrapt van het lijstje.

Ik zie het verschil niet tussen het voorspellen van dividend groei op basis van resultaten uit het verleden of het voorspellen van bedrijfswaarde groei op basis van het verleden. Bovendien staan bedrijfswaarde en dividend uitkering ook niet volledig los van elkaar.

Een dividend ETF zou met dat in het achterhoofd misschien wel interessant zijn.
Sissors schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 18:29:
Na de vorige keer dat dat werd gemeld had ik wat gegoogled, (gewoon dividend aristocrats vs S&P500), en bijvoorbeeld dit als resultaat: https://www.fool.com/inve...dividend-aristocrats.aspx

Misschien lees ik er overheen, maar één ding is mij niet duidelijk daaruit (en te lui het zelf uit te zoeken): Ze laten zien hoeveel beter de aristocrats het doen tov de S&P500, maar zijn dat de huidige aristocrats, of degene uit 1991? Immers het is natuurlijk een enorme inkopper om achteraf te bepalen welk bedrijf het goed heeft gedaan en hun dividend heeft verhoogd om daaruit te bepalen waar je in had moeten investeren: De vraag is of de huidige aristocrats over 25 jaar ook nog succesvol zijn.
Eens met bovenstaande dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 13:04

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Hey iedereen, ik beleg normaal via Schwab, maar ik wilde graag wat Xiaomi aandelen kopen, en dat ging daar niet helaas. Ik heb daarom een DeGiro account geopend, en dit werkt prima, heb inmiddels de aandelen kunnen aankopen. Maar nu wil ik graag dividend automatisch herinvesteren en ik kan die optie nergens vinden. Weet iemand missschien waar die optie zit? Wellicht relevant: ik heb een custody account.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Zygapophysis schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:14:
[...]

Recente lijstjes met dividend aristocrats hebben natuurlijk een gigantische survivor-biased (er zijn genoeg bedrijven die naar 50+ jaar dividend groei hier ineens mee stopte of failliet gingen (GM bijvoorbeeld, die tot het aller laatste moment dividend bleef uitkeren om te voorkomen dat de anders de beurskoers helemaal zou crashen). Maar dan worden ze geschrapt van het lijstje.

Ik zie het verschil niet tussen het voorspellen van dividend groei op basis van resultaten uit het verleden of het voorspellen van bedrijfswaarde groei op basis van het verleden. Bovendien staan bedrijfswaarde en dividend uitkering ook niet volledig los van elkaar.

Een dividend ETF zou met dat in het achterhoofd misschien wel interessant zijn.

[...]

Eens met bovenstaande dus :)
Juist, dat is het probleem met actheraf praten, helemaal eens. En dat is dus precies wat je poogt te doen met DGI. En ik ben het met je eens dat het een soort van timen is. Echter, die dividend champions lijsten (of aristocrats) worden elke maand geüpdatet. Dus je kunt per maand zien wie de reeks en de status behoudt.

Als je dit blijft volgen, kun je gaandeweg een soort herverdeling maken. Ik ben dus ook erg benieuwd hoe alle dividend ETFs omgaan hiermee. Misschien zijn er al wel die dit doen.

Wat betreft het verhaal van GM: dat is waar je in DGI ook op (zou moeten) screent, er is een aantal parameters waar je heel duidelijk kan herkennen dat een bepaald dividendstrategie niet meer houdbaar is. Als ze >100% van hun earnings uitkeren aan dividend bijvoorbeeld waarbij de verhouding langdurige schuld / equity ver boven een gezonde waarde uitkomt. Bij GM had je dit vrij simpel kunnen zien, en iemand die in DGI zou dan, als je die strategie zegt aan te houden, ook moeten uitstappen. Goed, we weten allemaal dat gedrag nogal wordt beïnvloed door emotie en niet enkel door ratio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
i7x schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:53:
Hey iedereen, ik beleg normaal via Schwab, maar ik wilde graag wat Xiaomi aandelen kopen, en dat ging daar niet helaas. Ik heb daarom een DeGiro account geopend, en dit werkt prima, heb inmiddels de aandelen kunnen aankopen. Maar nu wil ik graag dividend automatisch herinvesteren en ik kan die optie nergens vinden. Weet iemand missschien waar die optie zit? Wellicht relevant: ik heb een custody account.
Dat kan niet, zal je zelf moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Fuff schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:01:
[...]

Juist, dat is het probleem met actheraf praten, helemaal eens. En dat is dus precies wat je poogt te doen met DGI. En ik ben het met je eens dat het een soort van timen is. Echter, die dividend champions lijsten (of aristocrats) worden elke maand geüpdatet. Dus je kunt per maand zien wie de reeks en de status behoudt.

Als je dit blijft volgen, kun je gaandeweg een soort herverdeling maken. Ik ben dus ook erg benieuwd hoe alle dividend ETFs omgaan hiermee. Misschien zijn er al wel die dit doen.

Wat betreft het verhaal van GM: dat is waar je in DGI ook op (zou moeten) screent, er is een aantal parameters waar je heel duidelijk kan herkennen dat een bepaald dividendstrategie niet meer houdbaar is. Als ze >100% van hun earnings uitkeren aan dividend bijvoorbeeld waarbij de verhouding langdurige schuld / equity ver boven een gezonde waarde uitkomt. Bij GM had je dit vrij simpel kunnen zien, en iemand die in DGI zou dan, als je die strategie zegt aan te houden, ook moeten uitstappen. Goed, we weten allemaal dat gedrag nogal wordt beïnvloed door emotie en niet enkel door ratio.
Dan heb je dus wel weer de nadelen van actief beleggen: parameters analyseren en veel transacties (dus kosten). Daarnaast moet je dan aardig wat dividendaandelen kopen om voldoende spreiding te hebben. Want als de DGI screening goed zou werken zou je ook geen dividend aristocrats lijsten nodig hebben toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Zygapophysis schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:31:
[...]

Dan heb je dus wel weer de nadelen van actief beleggen: parameters analyseren en veel transacties (dus kosten). Daarnaast moet je dan aardig wat dividendaandelen kopen om voldoende spreiding te hebben. Want als de DGI screening goed zou werken zou je ook geen dividend aristocrats lijsten nodig hebben toch?
Nou je screent aan de hand van de lijsten natuurlijk. Althans, ik doe dat. Dat is eens per maand een filter instellen, vergelijken met de maand ervoor en besluiten om wel/niet een aandeel te (ver)kopen.
Transactiekosten zijn nagenoeg nihil, ik betaal ongeveer €0,50-0,75 per transactie van €750-2000.

Maar je hebt gelijk, het is wel weer werk. Het voordeel is dat het routinematig gaat met een vast filter per strategie. De meeste energie gaat zitten in het bijhouden van nieuws en persco's. Dat doe ik het liefst zo min mogelijk.

En eens, als je veel spreiding wilt zul je ook relatief veel moeten aankopen. Ik streef naar een aandeel of 25-30, over verschillende sectoren. Er zijn ook mensen met 100 stocks. Maar goed, dat zijn vaak ook mensen die al van het dividend (kunnen) leven. Voor hen zal het meer en meer om het dividend zelf gaan en minder om de groei en waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 08:32
Fuff schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 08:37:
[...]

VWRL is een goed alternatief met nagenoeg zelfde dekking.
VWRL heeft wel dividendlek, net als VTI/VXUS. Er zijn alternatieven: https://www.trackerbelegger.nl/genoodzaakt-tot-verandering/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:00
Muncher schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:34:
[...]

VWRL heeft wel dividendlek, net als VTI/VXUS. Er zijn alternatieven: https://www.trackerbelegger.nl/genoodzaakt-tot-verandering/
Mij word nergens duidelijke hoeveel het dividendlek daadwerkelijk scheelt, als in harde Euro's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Carfanatic schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:51:
[...]

Mij word nergens duidelijke hoeveel het dividendlek daadwerkelijk scheelt, als in harde Euro's.
https://www.trackerbelegger.nl/dividendlekkage-repareren/

Als ik dat mag geloven gaat het om 10% van het dividend. Dus met een dividend van 2% heb je het over 0,2% rendement dat verloren gaat. Wil je het dus vergelijken met een ETF waar je geen dividendlekkage hebt moet de TER van dat fonds dus minder dan 0,2% hoger zijn dan VWRL.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Zie voor onderzoek naar dividendlekken de mooie post van @The_FrankO hierover: The_FrankO in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Redbull4u schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 23:18:
Daar raak je wel een zwak punt in de theorie. Vroeger, in het pre-QE tijdperk, kocht je 30-jaars obligaties met een bepaald rendement. Die waren behoorlijk volatiel als de rente veranderde.

De theorie is, dat een portefeuille met meerdere zeer volatiele asset classes een overall lage volatiliteit heeft. Dat is belangrijk omdat dat de belegger gerust stelt, en het gemakkelijker maakt om aan de strategie vast te houden.

Tweede theorie is "riding the yield curve", d.w.z. je houdt de obligaties aan voor een bepaalde tijd in de maturity voor het hoogste rendement. Dus 30-jaars staatsobligaties verkoop je wanneer er nieuwe 30-jaars obligaties worden aangeboden. ETFs zoals iShares Euro Govt. Bond doen dit.

Praktijk is ietsje anders in het huidige QE tijdperk. 30-jaars staatsobligaties hebben nauwelijks upside, moet je niet doen dus. 10-jaars kan nog wel: als ik het goed begrijp, kreeg je bij bovengenoemde iShares Euro Govt. Bond vorig jaar iets meer dan 1%. Beter dan spaarrekening.

N.B. ik ben niet intiem familiair met bovenstaande strategieen, ik begrijp de theorie en maak er gebruik van, dat is alles.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:27
Rond het begin van dit jaar is hier ook uitgebreid gediscussieerd over het niet meer kunnen beleggen in bijvoorbeeld US ETF’s wegens het gebrek aan een KIID/EID. De AFM heeft wat onderzoek gedaan en publiceert net haar bevindingen. Voor de liefhebbers: https://tinyurl.com/ybeq2thg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
AFM zegt dat de EID dus geen belemmering vormt, maar het voldoen aan AIFMD (alt. Investment fund mgr directive). Wat bijzonder is, omdat die regels in 2011 van toepassing zijn geworden.

In AIFMD zitten regels mbt provisie, transparantie, vergunningsplicht door lokale toezichthouder, geen spannende dingen voor fondsbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Bij Degiro kun je kiezen tussen een Standaard profiel en een Custody profiel. Als belangrijkste verschil tussen deze profielen vermeldt Degiro bij het aanhouden van een Custody Profiel de effecten niet kunnen worden uitgeleend. Aangezien ik voor een Standaard profiel heb gekozen heeft Degiro wel het recht om mijn effecten uit te lenen.

Klopt het dat dit uitlenen van aandelen gebeurt (en nodig is) om Short gaan mogelijk te maken? Of heeft dit (nog) een andere reden?

Edit: antwoord al gevonden eerder in dit topic

[ Voor 5% gewijzigd door Tanooki op 25-07-2018 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Fuff schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:45:
[...]

Nou je screent aan de hand van de lijsten natuurlijk. Althans, ik doe dat. Dat is eens per maand een filter instellen, vergelijken met de maand ervoor en besluiten om wel/niet een aandeel te (ver)kopen.
Transactiekosten zijn nagenoeg nihil, ik betaal ongeveer €0,50-0,75 per transactie van €750-2000.

Maar je hebt gelijk, het is wel weer werk. Het voordeel is dat het routinematig gaat met een vast filter per strategie. De meeste energie gaat zitten in het bijhouden van nieuws en persco's. Dat doe ik het liefst zo min mogelijk.

.....
Welke strategien bedoel je dan?

En hoe pas je die filter toe? Met een excel sheet met macro oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 19:55
Blazer Coke schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 17:18:
[...]

Wat was je strategie eerst?
En wat is die nu?
En waarom ben je veranderd.
[...]
*knip*
De aanpassing en het waarom noem ik al in de reacties waar je op reageert. M'n aanpak is voornamelijk geïnspireerd door http://jlcollinsnh.com/stock-series/ en het boek van Wintermans (Meesman).

[ Voor 13% gewijzigd door Jesse op 25-07-2018 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Blazer Coke schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:29:
[...]

Welke strategien bedoel je dan?

En hoe pas je die filter toe? Met een excel sheet met macro oid?
Deze sheet van Peter Gormsen en dan elke maand de nieuwe data van de Dividend Champions lijsten kopiëren van The DRiP investing center.

Welke filters hangt af van je doelen en wensen. Ik heb een vrij standaard profiel waarin ik mik op total return van ~12%. Maar je zit altijd met subjectieve informatie, schattingen voor de toekomst. Daarom kjik ik elke maand even hoe het ervoor staat en of ik moet herbalanceren (daar kun je ook regels voor bedenken voor jezelf, bijv geen enkel individueel aandeel mag >10% portefeuille zijn o.i.d.)

Je kan ook via FinViz stock screener filteren op alle aandelen, niet alleen de dividend champions (maar die wil je juist hebben).
Jesse schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:05:
[...]

De aanpassing en het waarom noem ik al in de reacties waar je op reageert. M'n aanpak is voornamelijk geinspereerd door http://jlcollinsnh.com/stock-series/ en het boek van Wintermans (Meesman).
Ja leuk, ik haal daar ook veel nuttige info vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:06

Roozzz

Plus ultra

Leuk een topic over beleggen, ga ik volgen :)

Om dan maar meteen met een vraag binnen te komen. Ik koop maandelijks VWRL en neem ook af en toe VUSA om de getallen rond te krijgen (+ lage TER). Nu zit ik gevoelsmatig oververtegenwoordigd in large caps en in de VS. Dus ik zou graag mijn spreiding wat verbeteren, maar ik heb nog geen ETF kunnen vinden die ongeveer doet ik wat wil.

Uiteraard is een combinatie van Europa (VERX?) en Emerging Markets (VFEM) een optie, maar dan ontbreekt bijvoorbeeld nog steeds Japan en de UK. Én het wordt zodoende nogal een puzzel om e.e.a. gebalanceerd te houden. Extra factortje is dat deze niet in de kernselectie van De Giro zitten, dus de kosten (iets) toe gaan nemen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met deze afweging, dus ben benieuwd of jullie nog tips hebben? Of dit gewoon niet zozeer als een probleem zien?

Ik heb in principe wel even de tijd om een definitieve keuze te maken, want ik wacht de brexit wel even af voordat ik mijn positie in Europa/UK verander. En ja, de markt timen kan ik niet... maar toch he ;)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Roozzz VWRL heeft 8,4% in Japan zitten en 6,0% in de UK.

En anders heb je ook nog iShares, bijvoorbeeld:
  • iShares MSCI Europe UCITS ETF EUR (IE00B1YZSC51)
  • ISHARES MSCI EM A (IE00B4L5YC18)

[ Voor 59% gewijzigd door Tsurany op 26-07-2018 13:32 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Roozzz schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:15:
Leuk een topic over beleggen, ga ik volgen :)

Om dan maar meteen met een vraag binnen te komen. Ik koop maandelijks VWRL en neem ook af en toe VUSA om de getallen rond te krijgen (+ lage TER). Nu zit ik gevoelsmatig oververtegenwoordigd in large caps en in de VS. Dus ik zou graag mijn spreiding wat verbeteren, maar ik heb nog geen ETF kunnen vinden die ongeveer doet ik wat wil.

Uiteraard is een combinatie van Europa (VERX?) en Emerging Markets (VFEM) een optie, maar dan ontbreekt bijvoorbeeld nog steeds Japan en de UK. Én het wordt zodoende nogal een puzzel om e.e.a. gebalanceerd te houden. Extra factortje is dat deze niet in de kernselectie van De Giro zitten, dus de kosten (iets) toe gaan nemen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met deze afweging, dus ben benieuwd of jullie nog tips hebben? Of dit gewoon niet zozeer als een probleem zien?

Ik heb in principe wel even de tijd om een definitieve keuze te maken, want ik wacht de brexit wel even af voordat ik mijn positie in Europa/UK verander. En ja, de markt timen kan ik niet... maar toch he ;)
Ik zat met bijna hetzelfde luxeprobleem. Ik heb besloten dat ik m'n assets zo sterk mogelijk van elkaar wil laten onderscheiden, zodat ik tijdens het bijkopen duidelijk zie welke relatief het verst achterlopen.

Mijn manier om dat te bereiken: NIET meer bijkopen van een wereldwijd gespreid fonds. In plaats daarvan leg ik alleen nog maar in gelijke hoeveelheden in op VUSA en IMEU (de EU+UK, kernselectie!). Daarnaast heb ik een Emerging Markets ETF en een REIT. Voor mijn gevoel zijn de engie landen die ik in deze constructie echt mis Japan, Canada en Australie. Echter heb ik net zoals jij ook nog wat VWRL waar dat heus wel inzit, ik koop het er alleen niet meer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
Ik blijf het simpel houden; VWRL only. Die diversificatie die jullie zoeken wordt naar mijn mening aan voldaan dmv VWRL (+ oude VXUS/VTI).

Ik ben benieuwd of VWRL nu veel groeit, zodat ze op een gegeven moment de TER laten zakken omdat het fonds groot genoeg is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Tsurany schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:23:
@Roozzz VWRL heeft 8,4% in Japan zitten en 6,0% in de UK.

En anders heb je ook nog iShares, bijvoorbeeld:
  • iShares MSCI Europe UCITS ETF EUR (IE00B1YZSC51)
  • ISHARES MSCI EM A (IE00B4L5YC18)
Klopt, dat was mij even ontschoten in de 'meer-diverse-fondsen-puzzel'. In Japan en UK zal ik inderdaad nog steeds een aardig aandeel hebben als ik andere fondsen toevoeg.

Die iShares zien er op het eerste gezicht goed uit. Ik had in mijn hoofd zitten dat die in verhouding in minder bedrijven aandelen houden, maar zo te zien geldt dat voor deze fondsen een stuk minder.

@oscar82 Klinkt zinnig. Ik denk dat ik de korte termijn inderdaad wat IMEU ga aanschaffen om de balans te verbeteren. In een later stadium is dan het toevoegen van emerging markets een optie.

@AceAceAce Klopt, ik heb het mezelf wat moeilijker gemaakt door de aanschaf van VUSA. Zonder dat had ik het waarschijnlijk allemaal prima gevonden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giganielsie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 18:49
Wat is jullie afweging om vooral voor VWRL te gaan en niet voor IWDA? Simpelweg meer spreiding met VWRL?

De kosten zijn bij IWDA namelijk iets lager (0.05%) en de resultaten van de 2 zijn redelijk identiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-05 18:29
Spreiding VWRL is beter qua aantal posities (bijna 2x zoveel), zit voor 10% minder in de VS (vind ik wel prettig) en VWRL heeft ~10% emerging markets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Ik zat eerst in IWDA voordat ik de overstap maakte op VTI/VXUS vanwege lagere kosten.
cooper87 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:12:
Spreiding VWRL is beter qua aantal posities (bijna 2x zoveel), zit voor 10% minder in de VS (vind ik wel prettig) en VWRL heeft ~10% emerging markets.
Daarnaast vind ik het hele business model van Vanguard aantrekkelijk; geen conflicterende belangen tussen eigenaren van het bedrijf en aandeelhouders, aangezien die twee gelijk zijn. Daarnaast verwacht ik daardoor ook een lagere TER als het fonds groot genoeg is om lagere kosten af te dwingen.

Tenslotte past iShares optimalisatie toe op hoe zij de benchmark volgen, terwijl Vanguard volledige replicatie toepast (en daardoor iets hogere kosten maakt). Vanguard volgt dus beter de benchmark.
Uit de KID van IWDA:
Het Fonds maakt gebruik van optimalisatietechnieken om een rendement te behalen dat vergelijkbaar is met dat van zijn referentie-index. Deze kunnen onder meer betrekking hebben op de strategische selectie van bepaalde effecten die deel uitmaken van de referentie-index en ook het gebruik van financiële derivaten (d.w.z. beleggingen waarvan de prijzen zijn gebaseerd op een of meer onderliggende activa). Derivaten kunnen worden gebruikt voor directe beleggingsdoeleinden. Het gebruik van derivaten zal voor deze Aandelenklasse naar verwachting beperkt zijn

[ Voor 26% gewijzigd door AceAceAce op 26-07-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
cooper87 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:12:
De 10% verschil in VS bij VWRL (c. 50% tegen 60%) zit in Azie. Als koper zijnde zou ik dus met name bepalen of je meer VS exposure wil of juist ook 10% Azie.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

AceAceAce schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:07:
Ik zat eerst in IWDA voordat ik de overstap maakte op VTI/VXUS vanwege lagere kosten.
Hoe/waar koop je VTI/VXUS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:40
R_W schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:29:
[...]

Hoe/waar koop je VTI/VXUS?
Als je dit topic leest dan zal je zien dat je deze al maanden niet meer kunt kopen.

Iets met EU regels over dat informatie in de taal van het land waar je woont beschikbaar moet zijn.

Antwoord op je vraag ==> niet/nergens dus.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

@Panzer_V, precies daarom vroeg ik het ook. @AceAceAce lijkt te impliceren ze nog wel te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:16
Pharming wel goede cijfers dus een mooie 6% erbij ong.
Wel spijt van AMD.. alles eind vorig jaar verkocht omdat ik er geen heil meer in zag.. na vandaag wel spijt van :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
R_W schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:40:
@Panzer_V, precies daarom vroeg ik het ook. @AceAceAce lijkt te impliceren ze nog wel te kopen.
Hi @R_W , excuus voor het slechte chronologische overzicht.
  1. IWDA totdat ik het lef en het verstand had gevonden om volledig over te stappen op:
  2. VTI/VXUS, totdat die incapabele politiek over-beschermend werd, dus toen (noodgedwongen) nieuwe inleg en dividend in gaan leggen op:
  3. VWRL

[ Voor 3% gewijzigd door AceAceAce op 26-07-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Fuff schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:15:
[...]

Deze sheet van Peter Gormsen en dan elke maand de nieuwe data van de Dividend Champions lijsten kopiëren van The DRiP investing center.

Welke filters hangt af van je doelen en wensen. Ik heb een vrij standaard profiel waarin ik mik op total return van ~12%. Maar je zit altijd met subjectieve informatie, schattingen voor de toekomst. Daarom kjik ik elke maand even hoe het ervoor staat en of ik moet herbalanceren (daar kun je ook regels voor bedenken voor jezelf, bijv geen enkel individueel aandeel mag >10% portefeuille zijn o.i.d.)

Je kan ook via FinViz stock screener filteren op alle aandelen, niet alleen de dividend champions (maar die wil je juist hebben).
Die Peter Gormsen sheet werkt erg goed!

Is er ook een variant van Dividen Champions voor euro aandelen (en evt de gehele wereld)?
Bij FinViz kan ik wel filteren op dividend yield, maar er hangt geen parameter aan voor aantal jaren en dividend growth (en dan krij3g je heeeel veeeel REITs).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De transactiekosten op NYSE EN NASDAQ zijn zo goedkoop, tov Amsterdam en Xetra, dat het veel makkelijler is om individuele aandelen te kopen.

Bij 500€ betaal je ca. 0.1% kosten.

Amsterdam en Xetra zijn resp. ca. 4 en 8 keer zo duur om aan te kopen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 22:50
Blazer Coke schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 23:26:
[...]
Amsterdam en Xetra zijn resp. ca. 4 en 8 keer zo duur om aan te kopen. :/
Daar kun je dan weer besparen op valuta-transactiekosten.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Blazer Coke schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 23:26:
[...]
Die Peter Gormsen sheet werkt erg goed!

Is er ook een variant van Dividen Champions voor euro aandelen (en evt de gehele wereld)?
Bij FinViz kan ik wel filteren op dividend yield, maar er hangt geen parameter aan voor aantal jaren en dividend growth (en dan krij3g je heeeel veeeel REITs).
Geen geüpdatete meer, Nomorewaffles heeft dit paar jaar gedaan, maar die zijn allemaal outdated. Ik denk omdat het gewoon een takkewerk is om bij te houden en er doorgaans meer interesse is voor US-gebaseerde lijsten en wereldlijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:51

page404

Website says no

ID-College schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 19:47:
Wel spijt van AMD.. alles eind vorig jaar verkocht omdat ik er geen heil meer in zag.. na vandaag wel spijt van :')
Ik zit al sinds 2005 of zo in Pharming dus ik heb het van de hoogste toppen naar de diepste dalen en via een reverse split naar nog diepere dalen zien gaan O-)
Begint nu weer een beetje groei in te komen. ‘T is dat het aandeel te weinig waard werd om nog te verkopen, ik ga nu voor de heeeele lange adem ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:04

tomtom901

Moderator General Chat
ID-College schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 19:47:
Tsja dat is met alles he. Je kan ook in $FB zitten (ik gelukkig niet) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:16
Haha ja true.. vind die social media sowieso een hype. Daar waag ik mij niet aan iig!
Over het algemeen doet alles het erg goed maar das ook niet zo moeilijk in deze tijd..

Gezien de berichten hier had ik al veel vertrouwen in AMD. Beetje jammer dat ik ze vroegtijdig weg heb gedaan.. naja, shit happens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:51

page404

Website says no

Als je van achtbanen houdt is Steinhoff ook een leuk aandeel. Afgelopen jaar 98% van de beurswaarde verdampt door fraude met de boeken. Koers fluctueert nu hevig zonder enige correlatie met aanwezigheid van nieuws of soort nieuws. Prachtig om te zien. Ik ben dan toch blijer met mijn trackers.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-05 22:32

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ik kreeg net een mail van Degiro dat de standaardtarieven worden verhoogd, voor een periode van maximaal 18 maanden. Dit naar aanleiding van de veranderingen die de MiFiD II met zich mee bracht.

Begin dit jaar is nieuwe Europese regelgeving in werking getreden (MiFID II), met nieuwe regels voor beleggingsondernemingen. Als gevolg hiervan hebben wij de manier waarop orders van klanten onderling konden worden uitgevoerd gestopt, en u hier eind vorig jaar over bericht. Om binnen de huidige regels dezelfde efficiëntie weer te behalen hebben we meer tijd nodig dan oorspronkelijk gedacht. Hierom maakt DEGIRO momenteel meer kosten voor het uitvoeren van uw orders. Het voorgaande resulteert in het invoeren van een toeslag op de tarieven.

De tarieven worden als volgt:

Er komt een toeslag op de standaardtarieven van:
+ 0,018% op effectentransacties (met uitzondering van US en Canadese markten). Het tarief voor bijvoorbeeld een aandelentransactie op Euronext Amsterdam komt nu uit op €2,00 + 0,038%.

+ €0,15 op derivatentransacties. Zo kost bijvoorbeeld een optie op Euronext Amsterdam nu €1,00 per contract.

Bovenstaande toeslagen worden per 15 augustus 2018 ingevoerd voor maximaal 18 maanden. DEGIRO onderzoekt namelijk alternatieven om de kosten weer naar het gewenste niveau te brengen. Dit kan een zelf ontwikkelde oplossing zijn, of een extern beschikbare variant.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
mark de man schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:22:
Bovenstaande toeslagen worden per 15 augustus 2018 ingevoerd voor maximaal 18 maanden. DEGIRO onderzoekt namelijk alternatieven om de kosten weer naar het gewenste niveau te brengen. Dit kan een zelf ontwikkelde oplossing zijn, of een extern beschikbare variant.
Dit was natuurlijk te verwachten. Je kunt niet eeuwig in de onderkant van de marge blijven opereren.

Leuk dat ze zeggen dat de kostenverhoging een maximum tijd heeft. Ik verwacht persoonlijk dat ze bij de GIRO naar een model gaan dat er geen kernselectie meer is zonder kosten maar dat je overal voor mag gaan betalen.

Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor de giro.

Goedkoop......is duurkoop (IMHO ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Panzer_V is dat ook ergens op gebaseerd? Ik zie persoonlijk geen reden waarom DeGiro duurkoop zou zijn op lange termijn. Zelfs nu ze de prijzen verhogen is deze verhoging zelf minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

Degiro biedt blijkbaar geen US aandelenopties aan (alleen CME & CBOE). Zit nu te overwegen een account aan te maken bij Lynx of Alex voor opties. Welk platform bevalt jullie het beste voor optiehandel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Bericht van de giro:

Wat gaat er wijzigen?

Er komt een toeslag op de standaardtarieven van:

+ 0,018% op effectentransacties (met uitzondering van US en Canadese markten). Het tarief voor bijvoorbeeld een aandelentransactie op Euronext Amsterdam komt nu uit op €2,00 + 0,038%.
  + €0,15 op derivatentransacties. Zo kost bijvoorbeeld een optie op Euronext Amsterdam nu €1,00 per contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
So de knetters, een verdubbeling van de variabele transactiekosten omdat ze hun eigen kosten niet in de hand houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:55
AceAceAce schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:10:
So de knetters, een verdubbeling van de variabele transactiekosten omdat ze hun eigen kosten niet in de hand houden?
Dit was natuurlijk wel te verwachten. je kan niet eeuwig op externe investeerders blijven teren die willen uiteindelijk hun geld terug. Zo een kernselectie o.a. is prachtig om mensen binnen te halen, maar uiteindelijk is het gewoon een bedrijf.

Al gun ik ze de wereld, al is het maar omdat ze ervoor hebben gezorgd dat andere brokers hun tarieven hebben verlaagd ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:45

Kid Buu

Huh, Pietje?

DJH schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:00:
Degiro biedt blijkbaar geen US aandelenopties aan (alleen CME & CBOE). Zit nu te overwegen een account aan te maken bij Lynx of Alex voor opties. Welk platform bevalt jullie het beste voor optiehandel?
Toen ik beetje serieuzer begon te handelen ben ik van Binck naar Lynx gegaan, maar Lynx is eigenlijk slechts een skin van Interactive Brokers met een Nederlandse laag er tussen. Ik ben toen vrij snel overgestapt naar IB waar ik intern mijn Lynx account kun overzetten naar hen toe. De commissie verschillen tussen Lynx en IB zijn enorm in het voordeel van die laatste en zal dan ook altijd die aanraden.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

Kid Buu schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:16:
[...]

Toen ik beetje serieuzer begon te handelen ben ik van Binck naar Lynx gegaan, maar Lynx is eigenlijk slechts een skin van Interactive Brokers met een Nederlandse laag er tussen. Ik ben toen vrij snel overgestapt naar IB waar ik intern mijn Lynx account kun overzetten naar hen toe. De commissie verschillen tussen Lynx en IB zijn enorm in het voordeel van die laatste en zal dan ook altijd die aanraden.
IB is interactivebrokers.com?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:40
Kid Buu schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:16:
[...]

Eens voor 'serieuze handelaren'

Let wel op de minimum 'monthly activity' voor beleggers met 'slechts' enkele duizenden of tienduizenden in hun account.

https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=4969

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
helloitsme schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:20:
[...]

Eens voor 'serieuze handelaren'

Let wel op de minimum 'monthly activity' voor beleggers met 'slechts' enkele duizenden of tienduizenden in hun account.

https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=4969
Ff snel doorgebladerd en er zijn nogal een hoop verschillende mogelijkheden.

Is dit in praktijk alleen interessant als je 100k+ belegd of "daytrader" bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik zou denken dat het pas interessant wordt als je gemiddeld minimaal paar transacties per week wil doen of met grotere bedragen gaat werken.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:20
Blazer Coke schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:16:
[...]

Ff snel doorgebladerd en er zijn nogal een hoop verschillende mogelijkheden.

Is dit in praktijk alleen interessant als je 100k+ belegd of "daytrader" bent?
Niet eens zozeer voor de kosten, die lijken me vergelijkbaar met De Giro, maar meer vanwege de grotere keus aan belegginsproducten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
HallonRubus schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:21:
[...]

Niet eens zozeer voor de kosten, die lijken me vergelijkbaar met De Giro, maar meer vanwege de grotere keus aan belegginsproducten.
Bij IB komt het volgens mij neer op 120€ per jaar aan comissie of membership fee.

Bij DG kun je veel goedkoper terecht als je kernselecties gebruikt of weinig handelt.

Welke beleggingsproducten heeft IB, die DG niet heeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Blazer Coke op 27-07-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:20
Blazer Coke schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 20:10:
[...]
Bij IB komt het volgens mij neer op 120€ per jaar aan comissie of membership fee.

Bij DG kun je veel goedkoper terecht als je kernselecties gebruikt of weinig handelt.

Welke beleggingsproducten heeft IB, die DG niet heeft?
Zoals hierboven al genoemd, opties en andere derivaten op meer beurzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 11:36
AceAceAce schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:46:
[...]

Hi @R_W , excuus voor het slechte chronologische overzicht.
  1. IWDA totdat ik het lef en het verstand had gevonden om volledig over te stappen op:
  2. VTI/VXUS, totdat die incapabele politiek over-beschermend werd, dus toen (noodgedwongen) nieuwe inleg en dividend in gaan leggen op:
  3. VWRL
Waarom beschouw je vwrl beter dan iwda? Vind zelf het herbeleven wel prettig bij iwda, maar dat is een persoonlijke voorkeur uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Kluifjes schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:07:
[...]

Waarom beschouw je vwrl beter dan iwda? Vind zelf het herbeleven wel prettig bij iwda, maar dat is een persoonlijke voorkeur uiteraard.
Ik weet de beweegredenen van @AceAceAce niet, maar voor mij zat het hem voornamelijk in het aantal bedrijven dat in het fonds vallen. VWRL zit in grofweg 2x zoveel bedrijven. ~3k ipv ~1,6k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
oscar82 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:36:
[...]
Daarnaast heb ik een Emerging Markets ETF en een REIT.
Welke Emerging Market ETF heb jij gekozen? Ik ben zelf ook geinteresseerd om die markten kleinschalig te proberen. Ik zit nu naar Vanguard en spdr msci emerging markets te kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door TJHeuvel op 28-07-2018 08:56 ]

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Oh, vergeten te vermelden. Naast iwda heb ik ook emim van ishares om wat meer spreiding te hebben, overigens ook een emerging markt etf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

@TJHeuvel ik heb al m'n etf's aan de euronext amsterdam via degiro. Het Emerging Markets aanbod in de kernselectie vind ik zeer karig. De enigen die er zijn zijn mij te duur (TER=0,68%) bijvoorbeeld. Dan koop ik liever wat groter in van een etf die niet in de kernselectie zit. Echter blijf ik wel trouw aan de euronext ams.
Ik heb nu vanguard (VFEM) 0,25 TER
Maar in de toekomst zou ik kiezen voor iShares (EMIM) met 0,18 TER.

Grootste verschil is dat iShares EMIM herbeleggend is en wel Zuid-Korea heeft (want het volgt de MSCI index voor emerging) en Vanguard dividend uitkeert en niet in Zuid-Korea zit (want het volgt de FTSE index voor emerging, en FTSE vindt Zuid-Korea gewoon een ontwikkeld land). Wat een goede keuze is, hangt er dus vooral vanaf hoe deze bij de rest van je portefeuille aansluiten en of je $dividend wilt herbeleggen of ontvangen.

[ Voor 8% gewijzigd door oscar82 op 28-07-2018 12:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Is deze al langsgekomen?

Geeft mooi de verhoudingen aan van de vijf grootste aandelen in de S&P 500, ten opzichte van de 280 "kleinste".

Edit: zoals @Kid Buu opmerkt, dit betreft dus de market cap, niet weight.

https://mobile.twitter.co...tatus/1019680856837849090

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xf1w9eK.jpg

Edit: teringjantje, waarom pakt Tweakers forum niet gewoon het originele image op Twitter en moet ik cachen op Imgur :/

[ Voor 117% gewijzigd door TucanoItaly op 28-07-2018 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
@oscar82 super bedankt. Persoonlijk ben ik wel voor het herbeleggen, minder omkijken naar en ik zit er toch voor de lange termijn in.

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

@TucanoItaly dat plaatje gaat over de market cap. Als je naar de weight gaat kijken van deze 5 bedrijven kom je op ~15.44%.

Zie: https://www.slickcharts.com/sp500

Ps. dat cachen is logisch i.v.m. wanneer de source van het plaatje down gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Na hier van alles geleerd te hebben ga ik na drie jaar mijn portefeuille omgooien. Ga de volgende verhouding aanhouden.

40% Amerika. VUSA
30% Europa IMEU
10% Nederland TDT
10% Azië Inc jap AVIAP
10% emerging EMIM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer Coke
TucanoItaly schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:51:
Is deze al langsgekomen?

Geeft mooi de verhoudingen aan van de vijf grootste aandelen in de S&P 500, ten opzichte van de 280 "kleinste".

https://mobile.twitter.co...tatus/1019680856837849090

[afbeelding]

Edit: teringjantje, waarom pakt Tweakers forum niet gewoon het originele image op Twitter en moet ik cachen op Imgur :/
S&P500 is een gewogen beurs.

Verder klopt de grafiek ook niet voor market cap.
Apple is de grootste en heeft een 800 miljard.
De totale sp500 is 20000 miljard.
Dat is ca. 4%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:50
Hier nu ook serieus aan het kijken naar beginnen met beleggen.
Ben al het een en ander aan het lezen en was benieuwd wat nu volgens jullie de beste broker zou zijn voor mijn situatie.
Mijn plan is om te gaan voor de lange adem, ben nu begin 30 en ik wil graag wat opbouwen voor richting mijn pensioen. Ik wil 5 - 10k inleggen en maandelijks 200 euro investeren, met mijn kennis van nu in etf's.
Zelf dacht ik aan Binck, omdat ik niet actief ga daytraden maar wel toegang wil hebben tot internationale etf's.

2e vraag, welke bron)nen) raadplegen jullie om de resultaten van etf's te zien en daardoor te bepalen waar in te investeren? Want daar heb ik nog geen idee van, beetje door de bomen het bos niet meer kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Fromz elke broker kan de resultaten van de afgelopen 5 jaar laten zien. Maar dat lijkt me vrij irrelevant als je voor de lange termijn wilt gaan. Dan zou ik of een goedkope broker nemen of een partij als Meesman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

HEA220 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:31:
Na hier van alles geleerd te hebben ga ik na drie jaar mijn portefeuille omgooien. Ga de volgende verhouding aanhouden.

40% Amerika. VUSA (0.07% / - )
30% Europa IMEU (0.12% / - )
10% Nederland TDT (0.30% / - )
10% Azië Inc jap AVIAP (0.15% / 0.10%)
10% emerging EMIM (0.18% / - )
Ik kom zelf op deze verhouding uit (tussen haakjes de TER / aankoopkosten, heb ze bij jou er ook bij gezet):
40% N-Amerika AVIAN (0.10% / 0.05%)
25% Europa AVIAE (0.15% / 0.27%)
15% Pacific AVIAP (0.15% / 0.10%)
20% Emerging AVIAO (0.22% / 0.24%)

Reden voor mij om te kiezen voor de Actiam fondsen is dat, ze weliswaar een iets hogere TER (en aankoopkosten) hebben, maar fiscaal efficienter zijn en daardoor vrijwel geen dividendlek hebben, wat 0.2 - 0.5% (afhankelijk van welke bron je gelooft) zou moeten schelen. Heb jij dat ook meegewogen of kom je om een andere reden tot jouw keuze?

Aanvankelijk overwoog ik de hier veel genoemde VWRL (of AVIAW+EMIM), maar die heeft een verdeling 55 / 21 / 14 / 10% voor de hierboven genoemde regio's. Dan ligt de nadruk mij te veel op de VS en ik zag dat een aantal andere fondsen ook kozen voor een regio-bovengrens van zo'n 40%, zoals SNSWA (0.55% TER aan de hoge kant) en TGET (gelijk gewogen, wat me op zich wel aansprak, maar slechts 250 posities).
Fromz schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:38:
Ben al het een en ander aan het lezen en was benieuwd wat nu volgens jullie de beste broker zou zijn voor mijn situatie.
Mijn plan is om te gaan voor de lange adem, ben nu begin 30 en ik wil graag wat opbouwen voor richting mijn pensioen. Ik wil 5 - 10k inleggen en maandelijks 200 euro investeren, met mijn kennis van nu in etf's.
Zelf dacht ik aan Binck, omdat ik niet actief ga daytraden maar wel toegang wil hebben tot internationale etf's.
Dat zal er o.a. vanaf hangen welke in ETF's je precies wilt gaan beleggen en of je het periodiek inleggen elke maand handmatig danwel automatisch wilt doen. Na het lezen van het blog van MrFOB keek ik eerst naar DeGiro, maar de fondsen die ik op het oog heb zitten daar niet in de kernselectie, waardoor de transactiekosten te hoog zouden zijn (ik ga beginnen met enkele honderden euro's in de maand om te ervaren hoe ik nerveus ik wordt van koersfluctuaties). In mijn geval kom ik uit op Binck Fundcoach.

[ Voor 0% gewijzigd door rvm op 19-08-2018 15:52 . Reden: typo + voortschrijdend inzicht ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Fromz schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:38:
2e vraag, welke bron)nen) raadplegen jullie om de resultaten van etf's te zien en daardoor te bepalen waar in te investeren?
Ik kijk op justETF. Die is handig want daar kun je lijstjes aanmaken.

Overigens, het lijkt mij dat je eerst bepaalt waarin je belegt, en daarna de ETFs zoekt die daar bij passen. Om de volatiliteit in de hand te houden, is het gebruikelijk om naast aandelen ook andere beleggingen aan te houden bijv. vastgoed, obligaties, goud, spaargeld enz.)

Je moet niet alleen naar performance kijken. Maar ook naar kosten, de grootte (die bepaalt de liquiditeit en daarmee de spread) en hoe het fonds het doet qua dividendlek.

Het kostenaspect is niet alleen de TER, maar div. brokers berekenen verschillende kosten, afhankelijk van welke beurs de ETF genoteerd staat.

Ik vond het allemaal vrij lastig. Dus ik ga je gewoon de fondsen geven waar ik op ben uitgekomen, dan heb je wellicht een aanknopingspunt. Ik zit bij DeGiro, die heeft een zgn. kernselectie (lijst met fondsen) waarmee 1x per maand aankopen gratis is. Die heb ik zelf als uitgangspunt gepakt.

iShares MSCI Europe UCITS ETFIMAEIE00B4K48X80
iShares Euro Government Bond 7-10yr UCITS ETFIBGMIE00B1FZS806
ETFS Physical GoldPHAUJE00B1VS3770

Ook heb ik nagedacht over de Think ETFs. Die zitten in Nederland (vind ik prettig) en hebben iets hogere kosten, maar geen dividendlek. Ze zijn wel een beetje klein. Ik heb voor iShares gekozen maar mogelijk stap ik over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
Kluifjes schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:07:
[...]

In volgorde van belang in mijn mening: Vanguard als bedrijf is een stuk beter voor beleggers dan ishares (Vanguard is van beleggers voor beleggers), meer bedrijven in het fonds, volledige replicatie van de benchmark ipv geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Alleen jammer dat Vanguard zo weinig ETF's en fondsen niet beschikbaar heeft in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
rvm schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:08:
[...]

Reden voor mij om te kiezen voor de Actiam fondsen is dat, ze weliswaar een iets hogere TER (en aankoopkosten) hebben, maar fiscaal efficienter zijn en daardoor vrijwel geen dividendlek hebben, wat 0.2 - 0.5% (afhankelijk van welke bron je gelooft) zou moeten schelen. Heb jij dat ook meegewogen of kom je om een andere reden tot jouw keuze?
Je weet dat Actiam ook een opkomende landen erf heeft? Kan je die emim eruit gooien en vervangen door een actiam fonds 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Panzer_V schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 23:44:
Je weet dat Actiam ook een opkomende landen erf heeft? Kan je die emim eruit gooien en vervangen door een actiam fonds 😉
Ja, dat weet ik, maar die staat voor zover ik weet niet in de lijst met fondsen waaruit je kunt kiezen bij Binck Fundcoach. Vermoedelijk omdat het een vrij klein fonds is.
Thanks. Die blijkt ook via fundcoach te kiezen. De pdf met fondsen op hun website was niet up-to-date.

[ Voor 11% gewijzigd door rvm op 19-08-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
rvm schreef op zondag 29 juli 2018 @ 00:30:
[...]

Ja, dat weet ik, maar die staat voor zover ik weet niet in de lijst met fondsen waaruit je kunt kiezen bij Binck Fundcoach. Vermoedelijk omdat het een vrij klein fonds is.
Bij ING kan ik hem gewoon kopen 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
AceAceAce schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:54:
[...]

In volgorde van belang in mijn mening: Vanguard als bedrijf is een stuk beter voor beleggers dan ishares (Vanguard is van beleggers voor beleggers), meer bedrijven in het fonds, volledige replicatie van de benchmark ipv geoptimaliseerd.
In Europa heeft Vanguard niet dezelfde structuur (investeerders zijn de eigenaars). Wel dezelfde filosofie. Maar veel verschil met Blackrock is er niet.

“When investing with Vanguard Europe you are NOT investing with the American cooperative non-profit organisation. Vanguard Europe is an independent subsidiary. In my humble opinion their philosophy matches the American parent company exactly. However, it is not a cooperative non-profit organisation in and of itself.”

http://jlcollinsnh.com/20...h-vanguard-for-europeans/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
rvm schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:08:
[...]

Heb het dividendlek wel mee genomen in de keus voor think aex boven de versie van ishares, die wel in de kern selectie zit.

Kijk meer naar of ze de index 1 op 1 kunnen volgen en hoe de resultaten zijn over afgelopen 3 jaar in vergelijking met elkaar. Vind dat belangrijker dan het dividendlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:11
pirke schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:17:
[...]

ISPA levert goed dividend en zit in de kernselectie.

Hij staat overigens ook in het overzicht van die link...
Ben ik dan echt zo scheel? Ik zie 'm niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:50
Kijkende naar DeGiro - hoe zwaar weegt het feit dat er stukken uitgeleend worden aan derden, is een Custody account het "risico" waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
Voor mij dusdanig dat ik een custody wil. Je weet pas zeker hoe zwaar het weegt bij een flinke crisis, totdan is het enkel theoretisch risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Ik heb het ook wel genomen, risico acht ik wel zeer klein dat er iets misgaat hoor. Maar aangezien ik toch in herbeleggende fondsen zit dus geen dividend wordt uitbetaald is het nadeel bij custody account ook wat kleiner tov regulier account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:07
Trezzahn schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:44:
[...]

Ben ik dan echt zo scheel? Ik zie 'm niet..
iShares STOXX Global Sel Dividend 100
ISIN DE000A0F5UH1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Fromz schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:01:
Kijkende naar DeGiro - hoe zwaar weegt het feit dat er stukken uitgeleend worden aan derden, is een Custody account het "risico" waard?
Ik heb een custody account.
Dat kost je wel max 10% van je dividend.

Zoals hierboven al beschreven, kans is klein, maar ik neem liever het risico niet.

Als je dividend herbelegd in een fonds/etf en/of obligaties hebt, heb je ook geen last van de nadelen van die dividendkosten.

Ik weet ook niet of je 2 accounts kan hebben.
1 voor je dividendaandelen en een custody voor de rest.
Pagina: 1 ... 38 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.