HEA220 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:31:
Na hier van alles geleerd te hebben ga ik na drie jaar mijn portefeuille omgooien. Ga de volgende verhouding aanhouden.
40% Amerika. VUSA (0.07% / - )
30% Europa IMEU (0.12% / - )
10% Nederland TDT (0.30% / - )
10% Azië Inc jap AVIAP (0.15% / 0.10%)
10% emerging EMIM (0.18% / - )
Ik kom zelf op deze verhouding uit (tussen haakjes de TER / aankoopkosten, heb ze bij jou er ook bij gezet):
40% N-Amerika AVIAN (0.10% / 0.05%)
25% Europa AVIAE (0.15% / 0.27%)
15% Pacific AVIAP (0.15% / 0.10%)
20% Emerging AVIAO (0.22% / 0.24%)
Reden voor mij om te kiezen voor de Actiam fondsen is dat, ze weliswaar een iets hogere TER (en aankoopkosten) hebben, maar fiscaal efficienter zijn en daardoor vrijwel geen dividendlek hebben, wat 0.2 - 0.5% (afhankelijk van welke bron je gelooft) zou moeten schelen. Heb jij dat ook meegewogen of kom je om een andere reden tot jouw keuze?
Aanvankelijk overwoog ik de hier veel genoemde VWRL (of AVIAW+EMIM), maar die heeft een verdeling 55 / 21 / 14 / 10% voor de hierboven genoemde regio's. Dan ligt de nadruk mij te veel op de VS en ik zag dat een aantal andere fondsen ook kozen voor een regio-bovengrens van zo'n 40%, zoals SNSWA (0.55% TER aan de hoge kant) en TGET (gelijk gewogen, wat me op zich wel aansprak, maar slechts 250 posities).
Fromz schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:38:
Ben al het een en ander aan het lezen en was benieuwd wat nu volgens jullie de beste broker zou zijn voor mijn situatie.
Mijn plan is om te gaan voor de lange adem, ben nu begin 30 en ik wil graag wat opbouwen voor richting mijn pensioen. Ik wil 5 - 10k inleggen en maandelijks 200 euro investeren, met mijn kennis van nu in etf's.
Zelf dacht ik aan Binck, omdat ik niet actief ga daytraden maar wel toegang wil hebben tot internationale etf's.
Dat zal er o.a. vanaf hangen welke in ETF's je precies wilt gaan beleggen en of je het periodiek inleggen elke maand handmatig danwel automatisch wilt doen. Na het lezen van het blog van MrFOB keek ik eerst naar DeGiro, maar de fondsen die ik op het oog heb zitten daar niet in de kernselectie, waardoor de transactiekosten te hoog zouden zijn (ik ga beginnen met enkele honderden euro's in de maand om te ervaren hoe ik nerveus ik wordt van koersfluctuaties). In mijn geval kom ik uit op Binck Fundcoach.
[
Voor 0% gewijzigd door
rvm op 19-08-2018 15:52
. Reden: typo + voortschrijdend inzicht ]