Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.624 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:30
Xanaroth schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:49:
[...]

De infrastructuur etc zijn allemaal klaar, alle grote (start)kosten zijn gemaakt. Een nieuwe klant betekend software pakketje installeren en klaar.

Dus even grof overdreven, pakken ze voor elke nieuwe klant potentieel een 80-100% marge. Dat stelt ze in staat om de bottom line absurd te laten groeien, met tientalen tot honderden procenten per jaar over meerdere jaren.

Mijn enige probleem is de 12% van beschikbare aandelen. Is de prijs van 240 naar 440 gegaan omdat het bedrijf het waard is, of omdat deze 'schaarste' de prijs omhoog werkt voor degene die per se iets van willen kopen.
Het is perse willen kopen, en wellicht blijkt het in de toekomst het ruim waard te zijn. Geen idee. Maar de mensen die bij de private geld ophaalrondes aandelen hebben gekocht drinken er wel een paar flessen champagne op vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Klopt. Marges zijn gigantisch maar de koers winst inmiddels ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:51

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Conono schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:18:
[...]

Wees gerust, dat weet ik.
@Conono: OK, wat is het antwoord dan volgens jou :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 22:06
matroosoft schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:37:
Ontopic: vanavond maar een stuk of wat TSLA aandelen gekocht bij DEGIRO. Alles een beetje uitvinden maar het is gelukt. Gelijk een hoop nieuwe termen eigen gemaakt. :) Had alleen beter een half uurtje kunnen wachten, staat nu zo'n $10 lager. Afijn, zo kan je altijd wel blijven wachten. Aandeel stijgt afgelopen dagen vrij hard dus nog later inzetten had ik het risico te hoog gevonden. Nu nog zien of ik m'n geduld kan bewaren en er voor langere tijd vanaf kan blijven. En Miss matroosoft al helemaal.. :P
Och die koers dendert vanzelf weer een keer naar beneden. Deze koers heeft het aandeel eerder op gestaan en paar dagen later zat de koers onder de $300 per aandeel. Voordeel van dan bij kopen is dat je de aankoopprijs middelt. Dollar cost averaging.

Prijs is nu vooral gedreven door de uitspraken van Elon tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering en kort daarna. Als ze de targets missen eind van de maand dan zakt het wel weer in. Op de korte termijn kijk ik niet meer op van dit soort oplevingen. Als ze stabiel 5000 - 10000 M3's per week weten te produceren dan ligt de bodem er om de koers op dit hoge niveau te houden.

Voordeel van deze hoge koers is wel dat ik nu ook in Euro's winst begin te maken op het aandeel :+

Adyen is mij teveel hype. Enige reden van de beursgang is om de huidige investeerders te laten cashen. Vervolgens is er een hype gecreerd die nu de koers omhoog laat vliegen. Fundamenteel is daar volgens mij geen reden voor om die koers te rechtvaardigen.

Dat opschalen wat ze zouden moeten kunnen tegen hele lage kosten zijn ze niet de enige in. Er zijn genoeg payment providers die precies hetzelfde bieden als Adyen biedt. Vraag me af wat hun unieke voordeel is. Las dat ze om Ebay binnen te halen 5% van het bedrijf aan Ebay hebben moeten geven. Ebay kiest dus niet voor Adyen omdat hun product zo goed is maar omdat ze 5% van de aandelen krijgen. Dat is geen verkopen maar investeren.

[ Voor 20% gewijzigd door s_schimmel op 13-06-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:18

matroosoft

Lone Christian

s_schimmel schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:28:
[...]

Och die koers dendert vanzelf weer een keer naar beneden. Deze koers heeft het aandeel eerder op gestaan en paar dagen later zat de koers onder de $300 per aandeel. Voordeel van dan bij kopen is dat je de aankoopprijs middelt. Dollar cost averaging.

Prijs is nu vooral gedreven door de uitspraken van Elon tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering en kort daarna. Als ze de targets missen eind van de maand dan zakt het wel weer in. Op de korte termijn kijk ik niet meer op van dit soort oplevingen. Als ze stabiel 5000 - 10000 M3's per week weten te produceren dan ligt de bodem er om de koers op dit hoge niveau te houden.

(...)
Berenberg heeft een $500 per aandeel price target op de lange termijn met een paar goede argumenten. Afijn, we gaan het zien. Ik heb er wel vertrouwen in, al kan het gerust een tijd gaan duren.

http://www.proactiveinves...ays-berenberg-198616.html

[ Voor 6% gewijzigd door matroosoft op 13-06-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
JAN-B schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:00:
[...]

@Conono: OK, wat is het antwoord dan volgens jou :?
Waarom wil je dat weten? Mijn punt was dat jij van jouw investeringen moet begrijpen waarom jij daar geld aan overhoudt (en op welke manier geld aan jou wordt verdiend). Hoe dat voor mij is, is voor jou niet zinvol (en gaat je niks aan bovendien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
matroosoft schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:50:
[...]

Berenberg heeft een $500 per aandeel price target op de lange termijn met een paar goede argumenten. Afijn, we gaan het zien. Ik heb er wel vertrouwen in, al kan het gerust een tijd gaan duren.

http://www.proactiveinves...ays-berenberg-198616.html
Tsja, beursanalisten. De price targets voor tesla zitten tussen de $3000 en binnen een jaar failliet.

Ik ben zelf ook long. Ik verwacht dat de koers explodeert als Elon de belofte waarmaakt om tesla winstgevend te maken in q3.
En dan begin volgend jaar nog wat verder bij de model y presentatie.
Dan gaan ze geld ophalen (veel goedkoper hij een hoge koers) om de productie verder op te schroeven.
Zodra de uitgaven voor die uitbreiding op de balans verschijnen zakt het aandeel weer in.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
meermarco schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:28:
Vraag me af waarom Adyen zo hoog geprijsd is. Wij gebruiken het ook en ben nou niet echt onder de indruk.
Hier hetzelfde, onlangs nog geswitcht van Adyen naar Mollie. Adyen was duurder en een aardige PITA om te integreren in je software...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een poos van inactiviteit toch maar weer wat geld vrijgemaakt om te traden. Voorheen deed ik dit bij Binck, maar heb nu een account bij deGiro aangemaakt.

Ik ben niet erg happig op uploaden kopie ID, dus had mooi bsn en foto geblurred, om vervolgens nóg een formulier- die met belastingen te maken heeft - moet worden ingevuld waarbij je zeker niet aan BSN invullen ontkomt.

Was dit laatste in het verleden ook al zo, of is het pas recent?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2018 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:35:
Na een poos van inactiviteit toch maar weer wat geld vrijgemaakt om te traden. Voorheen deed ik dit bij Binck, maar heb nu een account bij deGiro aangemaakt.

Ik ben niet erg happig op uploaden kopie ID, dus had mooi bsn en foto geblurred, om vervolgens nóg een formulier- die met belastingen te maken heeft - moet worden ingevuld waarbij je zeker niet aan BSN invullen ontkomt.

Was dit laatste in het verleden ook al zo, of is het pas recent?
Als je hen al niet vertrouwd dat ze goed omgaan met een kopie van jouw ID, waarom vertrouw je hen dan wél je geld toe?

Ik vind het altijd bijzonder, dit. Niet dat je altijd en overal je ID maar moet achterlaten, maar juist bij banken vind ik dit volstrekt logisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uh... Binck nam ook gewoon genoegen met het noteren van het betreffende documentnummer. Ik vind dit ook bijzonder, vooral bijzonder belangrijk :)

Is deGiro überhaupt een bank trouwens?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2018 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 09:35
@Verwijderd Wat maakt het uit of DeGiro een bank is? Ze hebben een licentie als beleggingsonderneming. Voor meer informatie over bescherming, zie dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-08 22:56
Ok, na wat lees/studeerwerk denk ik dat me beginnersmandje (~10k), er ongeveer zo uit zal zien (ETF's):

Aandelen
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (ISIN: IE00B3RBWM25) --> 50%
Actiam VIA Wereld (AVIAW / NL0011309349) --> 20%

EDIT:
OF iShares Core MSCI World UCITS ETF --> 20%

Obligaties
iShares Core Euro Corporate Bond UETF (IEAC / IE00B3F81R35) --> 20%
iShares Core Euro Government Bond UCITS ETF IEGA / IE00B4WXJJ64 --> 10%

Per maand ongeveer 200Eur erbij via de Giro.

Wat denken jullie? Meesman schrok me toch wat af mbt het langere termijn rendement verschil met de Giro

[ Voor 5% gewijzigd door Paul.tjuh1986 op 13-06-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2019 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BiLLY_daKid schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:27:
@Verwijderd Wat maakt het uit of DeGiro een bank is? Ze hebben een licentie als beleggingsonderneming. Voor meer informatie over bescherming, zie dit topic.
Mij verder niet, maar ik zie iemand reageren met dat hij/zij dit voor bank(en) volstrekt logisch vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evant87
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09-2023
Na veel lezen op blogs en het tweakers forum ben ik sinds een jaar ook gestart met beleggen in (ETF's). Omdat ik nog weinig ervaring had met beleggen en ben ik na een hoop goede berichten en de eenvoud begonnen bij Meesman.

Momenteel leg ik hier maandelijks 300 in en heb ik wat grote eenmalige transacties gedaan. Waardoor ik nu ruim 11K heb staan. (75% in aandelen wereldwijd en 25% in opkomende landen). Met als doel om dit geld voor lange termijn (20 tot 30 jaar) te beleggen. Ben nu 28 dus heb nog wel even!

Nu wil ik graag nog een deel van mijn spaargeld (+/- 10-15K) gaan beleggen, maar hoop ik advies te krijgen hoe ik dat het beste kan doen. Is het verstandig om meer geld in mijn portfolio van Meesman te stoppen of bijv. ook een deel via DeGiro te gaan beleggen door o.a. VWRL aan te kopen? Of uiteraard alles over te zetten naar DeGiro? Vanwege de lagere kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
De vraag is hoeveel/of je voldoende spaargeld je achter de hand houdt, want dat is vrij opneembaar. Als je het in beleggingen stopt, en die kunnen ook in de min staan, wil je eigenlijk niet verkopen als je geld nodig hebt.

Teveel spreiding maakt ook onoverzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex_esco
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-11-2021
Adyen is de absolute koning van de global PSP’s. Niemand kan echt aan ze tippen behalve Stripe, maar die richten zich voornamelijk op SME.

Ze hebben nog voldoende groei mogelijkheden, beginnen nu pas de bank licentie uit te nutten.

Ik zou niet zeggen dat ze 14 miljard waard zijn maar zeker wel die 8 die het oorspronkelijk zou worden.

Er is gewoon weg geen nieuwe partij om ze te challengen ze kunnen het voornamelijk zelf verknallen. Vergeet niet dat ze ook alweer 12 jaar oid actief zijn. Dit doe je niet na in een jaartje,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Conono: Als het niet te veel moeite is ??
Ik heb geen idee waar het geld vandaan komt als mijn investering op winst staat; misschien :? dat anderen op verlies staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@lex_esco Ik ben ook bekend met de payments wereld. Ze hebben een nieuwe infrastructuur, en de zaken goed op orde. Maar. Die wereld is heel competetief, alles draait om volume, brengt de kosten omlaag. Er zijn veel PSP's, ook met (betere) internationale proposities. Groei zit in het toevoegen van labels (andere betaalmethoden), ze starten iedergeval met uitbetalen voor settlements.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:19:
[...]

Waarom twee wereld ETF's? Heb nooit overwogen dat te doen, enige reden dat ik kan bedenken is dat de stukprijs samen beter onder je maandelijkse inleg valt.
Inderdaad. ~70 + ~20 Euro :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Evant87 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:42:
Na veel lezen op blogs en het tweakers forum ben ik sinds een jaar ook gestart met beleggen in (ETF's). Omdat ik nog weinig ervaring had met beleggen en ben ik na een hoop goede berichten en de eenvoud begonnen bij Meesman.

Momenteel leg ik hier maandelijks 300 in en heb ik wat grote eenmalige transacties gedaan. Waardoor ik nu ruim 11K heb staan. (75% in aandelen wereldwijd en 25% in opkomende landen). Met als doel om dit geld voor lange termijn (20 tot 30 jaar) te beleggen. Ben nu 28 dus heb nog wel even!

Nu wil ik graag nog een deel van mijn spaargeld (+/- 10-15K) gaan beleggen, maar hoop ik advies te krijgen hoe ik dat het beste kan doen. Is het verstandig om meer geld in mijn portfolio van Meesman te stoppen of bijv. ook een deel via DeGiro te gaan beleggen door o.a. VWRL aan te kopen? Of uiteraard alles over te zetten naar DeGiro? Vanwege de lagere kosten.
Ik zou het deel spaargeld zelfs nog iets uitbreiden naar 22K, wat je wel alvast kan doen is je maandelijkse inleg vergroten. Het is natuurlijk erg irritant dat je op je spaargeld inteert zonder er iets mee te doen maar een achterdeur hebben is wel erg handig. Je hoeft bij een dipje in je inkomen of cash flow niet je portefeuille te verkopen en zo zijn er nog wel wat voordelen.

Het vergroten van risico door het verlagen van je stapel cash is een veelgemaakte fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Paul.tjuh1986 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:44:
Ok, na wat lees/studeerwerk denk ik dat me beginnersmandje (~10k), er ongeveer zo uit zal zien (ETF's):

Aandelen
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (ISIN: IE00B3RBWM25) --> 50%
Actiam VIA Wereld (AVIAW / NL0011309349) --> 20%

EDIT:
OF iShares Core MSCI World UCITS ETF --> 20%

Obligaties
iShares Core Euro Corporate Bond UETF (IEAC / IE00B3F81R35) --> 20%
iShares Core Euro Government Bond UCITS ETF IEGA / IE00B4WXJJ64 --> 10%

Per maand ongeveer 200Eur erbij via de Giro.

Wat denken jullie? Meesman schrok me toch wat af mbt het langere termijn rendement verschil met de Giro
Nou is er een hoop gezegd over het timen van je inleg (en waarom je dat niet zou moten doen), maar obligaties kopen op het moment dat de rente historisch laag is én op het punt staat om te stijgen, voelt voor mij persoonlijk niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:46:
[...]

Nou is er een hoop gezegd over het timen van je inleg (en waarom je dat niet zou moten doen), maar obligaties kopen op het moment dat de rente historisch laag is én op het punt staat om te stijgen, voelt voor mij persoonlijk niet goed.
Hetzelfde zou je kunnen zeggen over aandelen. We zitten in de langste bull markt ooit.
Met andere woorden: de markt moet je niet proberen te timen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Skyaero schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:56:
[...]

Hetzelfde zou je kunnen zeggen over aandelen. We zitten in de langste bull markt ooit.
Vind ik toch wat anders. Die bull kan nog wel even doorgaan, m.a.w. de kans dat het nog verder omhoog gaat is aanwezig. De kans dat je nog wat kan verdienen aan obligaties is nagenoeg uitgesloten, omdat de rente aan het stijgen is én het onwaarschijnlijk is dat de rente verder gaat dalen.

Een spaarrekening of deposito is m.i. op dit moment een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was in 2011 ingestapt in een AEX ETF met al mijn spaargeld als student toen. November 2017 heb ik deze aandelen allemaal verkocht. Ik heb er ruim de aankoopprijs keer 2 uit kunnen halen en ik heb al die jaren jaarlijks ongeveer 1 euro dividend per aandeel uitgekeerd gekregen.

Ik denk dat ik dit in de toekomst nog een keer ga doen en in de tussentijd mijn geld dus op de spaarrekening laat staan. Een klein % van dit geld zit nu gespreid over vastgoed om minder te verliezen op mijn vermogen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 15:30
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:10:
[...]

Vind ik toch wat anders. Die bull kan nog wel even doorgaan, m.a.w. de kans dat het nog verder omhoog gaat is aanwezig. De kans dat je nog wat kan verdienen aan obligaties is nagenoeg uitgesloten, omdat de rente aan het stijgen is én het onwaarschijnlijk is dat de rente verder gaat dalen.

Een spaarrekening of deposito is m.i. op dit moment een betere keuze.
Het gros van die obligatiefondsen, trackers etc., heeft natuurlijk een gespreide maturity. Kortom, de gevolgen van een stijgende rente zijn echt niet zo groot als jij noemt. Ja, de huidige obligaties met lage rente keren lage rente uit. Echter, het kapitaal dan vrijvalt van de gematureerde obligaties wordt weer herbelegd in nieuwe obligaties met.....een hogere rente (want die zou stijgen in jouw voorbeeld).

De gemiddelde coupon stijgt dus iets trager dan de marktrente maar daalt ook iets trager dan de marktrente.

Zolang je obligatiefonden niet koopt voor de koerswinst maar voor het dividend zie ik niet in waarom dit een risico zou zijn.

Ikzelf houdt 30% van mijn portefeuille aan in obligatiefondsen. Zelfs in deze markt met lage rentes is de coupon hoger dan mijn spaarrekening. En als de koers straks zou dalen....dan koop ik per maand automatisch meer participaties aan.

Toevoeging:
Zojuist nog even nagerekend. Mijn obligatiefondsen doen nog steeds zo tussen de 2% en 4,5% rendement per jaar (staatsobligaties vs. bedrijfsobligaties).

[ Voor 14% gewijzigd door Panzer_V op 14-06-2018 10:08 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

@Panzer_V, welke obligatiefondsen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
Panzer_V schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:41:
[...]

Het gros van die obligatiefondsen, trackers etc., heeft natuurlijk een gespreide maturity. Kortom, de gevolgen van een stijgende rente zijn echt niet zo groot als jij noemt. Ja, de huidige obligaties met lage rente keren lage rente uit. Echter, het kapitaal dan vrijvalt van de gematureerde obligaties wordt weer herbelegd in nieuwe obligaties met.....een hogere rente (want die zou stijgen in jouw voorbeeld).

De gemiddelde coupon stijgt dus iets trager dan de marktrente maar daalt ook iets trager dan de marktrente.

Zolang je obligatiefonden niet koopt voor de koerswinst maar voor het dividend zie ik niet in waarom dit een risico zou zijn.

Ikzelf houdt 30% van mijn portefeuille aan in obligatiefondsen. Zelfs in deze markt met lage rentes is de coupon hoger dan mijn spaarrekening. En als de koers straks zou dalen....dan koop ik per maand automatisch meer participaties aan.

Toevoeging:
Zojuist nog even nagerekend. Mijn obligatiefondsen doen nog steeds zo tussen de 2% en 4,5% rendement per jaar (staatsobligaties vs. bedrijfsobligaties).
Bedankt allen, erg nuttige informatie voor mij over wat jullie denken.

30% heb ik inderdaad ook aangehouden mbt obilgaties. 70% aandelen fondsen.
Ja, beetje natte vingerwerk, maar ook beslist door wat lees/studeer werk, en portefeuilles afkijken ;)

Ik hou jullie op de hoogte van mijn progressie (of geen portefeuille).
Ga binnenkort beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
Panzer_V schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:41:
[...]

Trouwens, hoe werkt dividend in de Giro? Krijg je dit als cash?
Meesman herbelegd het weer, maar bij de Giro moet je dit zelf doen neem ik aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Paul.tjuh1986 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:01:
[...]

Trouwens, hoe werkt dividend in de Giro? Krijg je dit als cash?
Meesman herbelegd het weer, maar bij de Giro moet je dit zelf doen neem ik aan.
Dit krijg je gewoon uitgekeerd als cash funds. Als jij een ETF hebt die divident uitkeert in plaats van herbelegd dan moet je dat zelf doen inderdaad.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 15:30
Het Robeco Euro Government Bonds CH EUR
https://www.robeco.com/en...eco-Euro-Government-Bonds

Het NN Hoog Dividend Obligatiefonds
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F0GBR04IR5

Ik heb bewust voor deze fondsen gekozen vanwege de hoge dividend uitbetaling welke de fondsen nastreven zonder dat de fondskosten te hoog worden. De balans vind ik binnen deze twee fondsen ideaal.

Overigens heb ik de 30% obligaties als volgt verdeeld:
20% Robeco Euro Gov Bonds en 10% NNHDO.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:20:
Ik denk dat ik dit in de toekomst nog een keer ga doen en in de tussentijd mijn geld dus op de spaarrekening laat staan. Een klein % van dit geld zit nu gespreid over vastgoed om minder te verliezen op mijn vermogen.
@sunnyCrowder: Kun je iets meer vertellen over dat " gespreid in vastgoed " :?
een paar weken geleden had ik een post over beleggen in vastgoed en kreeg ik reacties als: Pas op, blijf ver weg van die clubs die beleggen in vastgoed ! (FTAC bijvoorbeeld)
over welke bedragen gaat het bij jou ? (als het niet te persoonlijk is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Skyaero schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:56:
[...]

Aandelen is wel een iets anders mechanisme dan obligaties. Voor de obligatiebeleggers...lees de link even die ik een paar dagen geleden heb gepost.

En ik blijf erbij...ik zou je niet aanraden nu tig duizenden euro's in aandelen te plempen. €100,- per maand of zo voor de lange termijn ok, maar 30 mille en straks gehalveerd zijn, daar kunnen er maar weinig tegen en die stappen er vaak dan uit om er nooit meer in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:39:
[...]

@sunnyCrowder: Kun je iets meer vertellen over dat " gespreid in vastgoed " :?
een paar weken geleden had ik een post over beleggen in vastgoed en kreeg ik reacties als: Pas op, blijf ver weg van die clubs die beleggen in vastgoed ! (FTAC bijvoorbeeld)
over welke bedragen gaat het bij jou ? (als het niet te persoonlijk is)
Waarom ben jij zo geïnteresseerd in wat anderen doen? Wat als zijn antwoord is "ik beleg 500k in een vastgoedfonds-turbo met een hefboom van 10". Ga jij dat dan ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Ik heb aandelen ETFs, vastgoed ETFs, obligaties ETFs, allemaal manieren om exposure te krijgen bij bepaalde asset classes met een mooie spreiding.

En bedrijfsobligaties zijn al een stuk minder rentegevoelige dan staatsobligaties, zeker de kortlopende (1-3 jaar) en high yield bedrijfsobligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pirke schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:06:

En bedrijfsobligaties zijn al een stuk minder rentegevoelige dan staatsobligaties, zeker de kortlopende (1-3 jaar) en high yield bedrijfsobligaties.
Natuurlijk. En jij dacht dat als de rente gaat stijgen dat jouw ETF niet fors in koers gaat dalen omdat je bedrijfsobligaties hebt? Verder neem je met high yield nog eens een extra risico.

Vastgoed ETF? Die heb ik niet nodig met een eigen woning. Verdien ik al genoeg aan.

Hoor net op de radio dat de ECB eindelijk gaat stoppen met het opkoopprogramma. Iedereen riemen vast en klaar voor de rit naar beneden? 8) Kan niet wachten (doe ik al te lang) om dan eindelijk weer eens groot in te kopen. Hoop dat de rente weer lekker naar de 4 procent gaat. Hypotheek is gedekt voor jaren en kunnen we weer mooie deposito's kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2018 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:59:
...
Hoor net op de radio dat de ECB eindelijk gaat stoppen met het opkoopprogramma. Iedereen riemen vast en klaar voor de rit naar beneden? 8) Kan niet wachten (doe ik al te lang) om dan eindelijk weer eens groot in te kopen. Hoop dat de rente weer lekker naar de 4 procent gaat. Hypotheek is gedekt voor jaren en kunnen we weer mooie deposito's kopen.
En als gevolg hiervan ging de beurs... omhoog. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2018 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Nu de ECB gaat stoppen met het opkoopprogramma, moet er dan ook een moment gaan komen om alles wat ze opgekocht hebben weer te gaan verkopen? Is dat de volgende stap in de reeks?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
coelho schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:49:
Nu de ECB gaat stoppen met het opkoopprogramma, moet er dan ook een moment gaan komen om alles wat ze opgekocht hebben weer te gaan verkopen? Is dat de volgende stap in de reeks?
Obligaties hebben een einddatum. Dat kunnen ze dus gewoon natuurlijk laten verlopen over de komende 20-30 jaar.

Tenzij er een reden is om dat proces te versnellen, hoeven ze niet actief te verkopen. Slechts wachten en aan het einde handje op houden. Dat lijkt mij ook veel waarschijnlijker, er is teveel geld uitgegeven dat snel afbouwen er niet echt in zit. Anders stort gelijk de obligatiemarkt volledig in.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 14-06-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Op NOS schrijven ze:
Nu wordt er maandelijks nog 30 miljard aan leningen opgekocht. Vanaf oktober wordt er maandelijks nog maar 15 miljard in de economie gestoken, totdat het programma helemaal stopt. Vanaf dat moment zal de ECB alleen nog de leningen die aflopen vervangen door een nieuwe aankoop, waarmee het totale bedrag dat de ECB in de economie pompt niet verder zal toenemen.
https://nos.nl/artikel/22...-met-opkoopprogramma.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpEdgeOne
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:31
Ik wil starten met beleggen via etf`s met een horizon van 20+ jaar. Nu zit ik te kijken naar DeGiro en Meesman. DeGiro is meer werk, alles zelf aankopen bij elke maand inleg. Maar dit scheelt wel flink rendement op de lange termijn doordat bij keuze uit de kernselectie er geen transactiekosten zijn. Daarnaast gooit Meesman het in een aantal eigen gekozen index fondsen en kan ik zelf niet kiezen. Mijn plan is om het vervolgens te verdelen als 40% wereldwijd, 30% opkomende, 20% obligaties, 10% small cap. Ik denk dat opkomende markten+wereldwijd en opkomende+small cap wel enige overlapping zullen hebben maar soit.

Als ik de kernselectie doorneem kom ik na een beetje zoeken op deze selectie uit. Wat vind men hier van? Kan ik beter kiezen voor de tracker met de laagste kosten? En hoe vind ik terug welke van deze trackers het dividend herbelegt om zo dividend lek te voorkomen?

Wereldwijd: IE00B441G979 MSCI WRD EH of IE00B0M62Q58 ISHARES WORLD of IE00B3RBWM25 VANGUARD FTSE AW Jaarlijkse kosten fonds 0,55%, 0,50%, 0,25%
Opkomende: IE00B0M63177 ISHARES EM MARKETS of FR0010429068 LYXOR ETF MSCI EM Jaarlijkse kosten fonds 0,75% tov 0,55%
Obliaties: FR0010737544 LYXOR ETF EU CORBD of IE0032523478 ISHARES E CORP BD of FR0010754119 AMUNDI ETF EUR CRP Jaarlijkse kosten fonds 0,20%, 0,20%, 0,16%
Small cap: LU1598689153 LYXOR SMALL CAP Jaarlijkse kosten fonds 0,40%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:59:
[...]

Natuurlijk. En jij dacht dat als de rente gaat stijgen dat jouw ETF niet fors in koers gaat dalen omdat je bedrijfsobligaties hebt? Verder neem je met high yield nog eens een extra risico.

Vastgoed ETF? Die heb ik niet nodig met een eigen woning. Verdien ik al genoeg aan.

Een forse daling verwacht ik niet nee, zeker niet bij de kortlopende bedrijfsobligaties. En een daling vind ik helemaal niet erg, ik verkoop ze niet. Ik heb mijn geld simpelweg een paar jaar weggezet tegen 3 tot 5%. Die 3 tot 5% op mijn oorspronkelijke inleg blijf ik gewoon krijgen mits de bedrijven niet failliet gaan.

Een eigen woning is een noodzaak en een kostenpost, geen belegging. Een belegging in vastgoed (of het nu een appartement is wat je verhuurd of een vastgoed ETF) levert elke maand/kwartaal/jaar rendement op. Daarnaast kun je met een ETF wereldwijd spreiden, wat met losse appartementjes wat lastig wordt.

Rit naar beneden? De euro zakt als een baksteen ja, maar dat is alleen maar gunstig als je ook buitenlandse exposure hebt. Van mij mag hij naar 1 euro/dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:41:
[...]

En als gevolg hiervan ging de beurs... omhoog. :+
Ja grappenmaker, omdat iedereen nu precies weet wanneer het feest is afgelopen. Tot die tijd blijft het feestje en de slingers nog even hangen. ;)
pirke schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:53:
[...]

Een forse daling verwacht ik niet nee, zeker niet bij de kortlopende bedrijfsobligaties. En een daling vind ik helemaal niet erg, ik verkoop ze niet. Ik heb mijn geld simpelweg een paar jaar weggezet tegen 3 tot 5%. Die 3 tot 5% op mijn oorspronkelijke inleg blijf ik gewoon krijgen mits de bedrijven niet failliet gaan.

Een eigen woning is een noodzaak en een kostenpost, geen belegging. Een belegging in vastgoed (of het nu een appartement is wat je verhuurd of een vastgoed ETF) levert elke maand/kwartaal/jaar rendement op. Daarnaast kun je met een ETF wereldwijd spreiden, wat met losse appartementjes wat lastig wordt.

Rit naar beneden? De euro zakt als een baksteen ja, maar dat is alleen maar gunstig als je ook buitenlandse exposure hebt. Van mij mag hij naar 1 euro/dollar.
Grappig dat je een eigen huis niet als belegging ziet. Het is de meest risicovolle belegging die mensen doen. Investeren in stenen met geleend geld. Let maar eens op als straks de mensen die nu kopen tegen hoge prijzen in de volgende crisis moeten verkopen. Had ik nu maar niet geinvesteerd in een woning. :'( Iig is het mijn beste belegging na 20 jaar plus huiseigenaar. En nu helemaal omdat ik bijna voor niets woon door die belachelijke lage rente. *O*

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2018 18:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Je moet ergens in wonen, of dat nu een koop- of huurhuis is. Dat is dus geen investering maar een noodzakelijke eerste levensbehoefte.

En je hebt pas iets aan prijsstijgingen als je naar een kleiner goedkoper huis gaat verhuizen. Doorstroom naar een duurder huis kun je beter in een dal doen. En als je niet verhuist zorgt een hogere WOZ voor hogere maandlasten.

Een investering levert rendement op, als je genoeg geïnvesteerd hebt kun je van je rendement leven. Het maakt niet uit hoe duur het huis is waar je in woont, het zal altijd geld blijven kosten zolang je er in woont, daarmee is het een liability, geen investering.

Overigens is het heel normaal dat spullen in de loop der tijd duurder worden, dat heet inflatie. Dat geldt ook voor een huis (mits goed onderhouden, en dat kost weer geld).

[ Voor 12% gewijzigd door pirke op 14-06-2018 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pirke schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:31:
Je moet ergens in wonen, of dat nu een koop- of huurhuis is. Dat is dus geen investering maar een noodzakelijke eerste levensbehoefte.

En je hebt pas iets aan prijsstijgingen als je naar een kleiner goedkoper huis gaat verhuizen. Doorstroom naar een duurder huis kun je beter in een dal doen. En als je niet verhuist zorgt een hogere WOZ voor hogere maandlasten.

Een investering levert rendement op, als je genoeg geïnvesteerd hebt kun je van je rendement leven. Het maakt niet uit hoe duur het huis is waar je in woont, het zal altijd geld blijven kosten zolang je er in woont, daarmee is het een liability, geen investering.
Huren is geen investering maar geld in het putje gooien, eens. En wonen is ook een levensbehoefte, maar dat is stroom ook en mijn zonnepanelen vind ik ook een belegging want die leveren mij ook rendement. Maar wij worden het niet eens. Mijn investering in mijn huis met geleend geld, zorgt iig dat als ik straks ga huren en mijn woning verkoop toch een lekker aanvullend pensioen heb en kan ik dus van het rendement leven. Ik zag gelukkig al op mijn 21e de waarde van het kopen van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
Adyen flink in de min vandaag, stond gister ook al af en toe rond de 430, denk ook niet dat er in de kort termijn veel meer in zit.

Gister wel 16% op IQ en 10% op BILI gepakt. Met die aandelen meer verdiend dan met een 'veilig' portfolio in de 3 maanden hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:42
Het is allemaal niet zwart wit:
- een koopwoning is een investering want je hoeft niet te huren
- een elektrische auto is een investering in lagere operationele kosten
- een televisie is een investering als je daardoor niet meer naar de bios gaat

Je kunt het zien zoals je zelf wilt.
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:38:
[...]

Huren is geen investering maar geld in het putje gooien, eens.
En dit is en blijft sowieso onzin.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
Ik loop te zoeken, maar kom er niet helemaal uit mbt divident uitkering.

Wil in me mandje:
- iShares Core € Corp Bond UCITS ETF --> halfjaarlijks --> nu 1,15%
- VANGUARD FTSE AW --> Kwartaalijks --> nu ...%?

Maar welke datums?
Als ik ze nu koop, heb ik de uitkeringen net gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
Paul.tjuh1986 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:38:
Ik loop te zoeken, maar kom er niet helemaal uit mbt divident uitkering.

Wil in me mandje:
- iShares Core € Corp Bond UCITS ETF --> halfjaarlijks --> nu 1,15%
- VANGUARD FTSE AW --> Kwartaalijks --> nu ...%?

Maar welke datums?
Als ik ze nu koop, heb ik de uitkeringen net gemist?
Zoek op de ex dividend date

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SublimnAll
Mijn investering in mijn huis met geleend geld, zorgt iig dat als ik straks ga huren en mijn woning verkoop toch een lekker aanvullend pensioen heb en kan ik dus van het rendement leven. Ik zag gelukkig al op mijn 21e de waarde van het kopen van een huis.
....totdat de huizenmarkt (eindelijk eens) crasht en je kan fluiten naar die opbrengsten.
Nu stoer doen dat het kopen van huis een goede investering is nogal makkelijk, nu de prijzen zo belachelijk aan het stijgen zijn. Dat is hetzelfde als Bitcoin kopen in 2010 en dan in 2017 stoer doen dat je dem sick gainz hebt - het is allebei pure speculatie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
HallonRubus schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 10:58:
[...]

Zoek op de ex dividend date
Dank!

https://www.vanguardinves...distribution-schedule.pdf

IE00B3RBWM25 VWRL (GBP, EUR, CHF)/VWRD (USD) Vanguard FTSE All-World UCITS ETF US Dollars
Frequency: Quarterly
Annoucnement: 06/14/18
EX-date 06/21/18
REcord date 06/22/18
Pay-date 07/05/18

https://www.ishares.com/n...nl_NL&userType=individual
iShares Core € Corp Bond UCITS ETF EUR
DATUM AANKONDIGING 05/07
EX-DIVIDEND DATUM 12.07
Boekdatum 13/07
Uitkerings-Datum 25/07

Ik doe nog net mee zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
Niet helemaal fair m.i.
30% lager op de huizenmarkt is een behoorlijke crash.
30% lager in crypto is (nu nog) heel normaal.
SublimnAll schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:01:
[...]

....totdat de huizenmarkt (eindelijk eens) crasht en je kan fluiten naar die opbrengsten.
Nu stoer doen dat het kopen van huis een goede investering is nogal makkelijk, nu de prijzen zo belachelijk aan het stijgen zijn. Dat is hetzelfde als Bitcoin kopen in 2010 en dan in 2017 stoer doen dat je dem sick gainz hebt - het is allebei pure speculatie geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
SharpEdgeOne schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:41:Daarnaast gooit Meesman het in een aantal eigen gekozen index fondsen en kan ik zelf niet kiezen. Mijn plan is om het vervolgens te verdelen als 40% wereldwijd, 30% opkomende, 20% obligaties, 10% small cap. Ik denk dat opkomende markten+wereldwijd en opkomende+small cap wel enige overlapping zullen hebben maar soit....
Je noemt een nadeel van Meesman, dat, in ieder geval voor mij, misschien wel een groot voordeel is. Namelijk dat ik niet zelf kan kiezen (ik kan mijzelf niet hoger inschatten in het selecteren van fondsen/etf's dan Meesman).

De aan- en verkoopkosten bij Meesman over een periode van 20 jaar is ongeveer 0,025% per jaar. Kan ik mee leven.

De lopende kosten van Meesman a 0,5% zijn all-in kosten en Meesman vordert dividendbelasting terug.

Meesman is de weg van verantwoord beleggen ingeslagen - dit heeft misschien een klein nadelig effect op het rendement - daar kan ik goed mee leven (en zijn vele mitsen en maren aan verantwoord beleggen, ik weet het, maar dit is een absoluut minimum dat ik kan doen)

Zelf doen is mogelijk goedkoper, maar de tijd en moeite die je er extra moet insteken moet genoeg voldoening geven voor dat extra rendement

En het allermoeilijkste is accepteren dat je het achteraf misschien helemaal niet beter gedaan hebt (die kans acht ik niet gering).

Ik ben absoluut een Meesman fan (niet als antwoord op "zelfdoen", maar als antwoord op Robeco's, EVI's en andere beheerders die om de 3 jaar hun producten aanpassen zodat je niet over langere tijd kan vergelijken).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 16-09 23:16
Iemand een idee waar ik de recent uitgegeven achtergestelde obligatie van Vivat kan vinden? (Vivat NV 7% PERP SUB EUR). Staat volgens mij in Dublin genoteerd. Kom er niet bij via degiro en ABN AMRO. Zou iemand bij Binck misschien kunnen kijken? (heb ik een slapende account, maar om die nou te activeren om alleen te kijken of ik 'm daar kan krijgen is ook weer zowat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SublimnAll schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:01:
[...]

De huizenmarkt moet wel heel veel crashen wil ik geen winst meer hebben. Zelfs bij de vorige woningmarkt crash had ik geen verlies. Daar lig ik niet wakker van. Ik heb mijn eerste huis in de jaren 90 gekocht toen de rente op 9 procent stond. Huizen waren toen nog net niet gratis. 8) Eigenlijk geldt voor huizen hetzelfde als voor aandelen, buy low, sell high. Iedereen die nu nog een woning koopt is in mijn ogen knettergek met de huidige prijzen (afhankelijk van de regio, dat dan wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:28
[...]

Huren is geen investering maar geld in het putje gooien, eens. En wonen is ook een levensbehoefte, maar dat is stroom ook en mijn zonnepanelen vind ik ook een belegging want die leveren mij ook rendement. Maar wij worden het niet eens. Mijn investering in mijn huis met geleend geld, zorgt iig dat als ik straks ga huren en mijn woning verkoop toch een lekker aanvullend pensioen heb en kan ik dus van het rendement leven. Ik zag gelukkig al op mijn 21e de waarde van het kopen van een huis.
Ik vind dat hij het wel goed uitlegt: YouTube: Anton Kreil – Rent to Own – Define Assets & Liabilit...

Als je huurt heb je vrijheid, dat is een belangrijk bezit. Dus het is niet zomaar geld in t putje gooien.

(Voor de geïnteresseerden hier de volledige video: YouTube: 10 Secrets to Achieve Financial Success aanrader!)

[ Voor 8% gewijzigd door superpolm op 15-06-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:45:
[...]

De huizenmarkt moet wel heel veel crashen wil ik geen winst meer hebben. Zelfs bij de vorige woningmarkt crash had ik geen verlies. Daar lig ik niet wakker van. Ik heb mijn eerste huis in de jaren 90 gekocht toen de rente op 9 procent stond. Huizen waren toen nog net niet gratis. 8) Eigenlijk geldt voor huizen hetzelfde als voor aandelen, buy low, sell high. Iedereen die nu nog een woning koopt is in mijn ogen knettergek met de huidige prijzen (afhankelijk van de regio, dat dan wel).
Allemaal hindsight. Zo makkelijk. En een exemplarisch voorbeeld (mijn Toyota heeft panne, dus ik koop nooit meer een Toyota, tsja...).

Toen ik in 1998 een huis kocht voor 425.000 gulden verklaarde iedereen mij net zo gek, als jij nu de huidige kopers voor gek verklaart.
Ik ben uitermate content nu met die beslissing, maar schrijf dat niet toe aan enige kennis, kunde of intelligentie. We wilden graag dat huis.

Collega's van mij hebben in 2008 gekocht, op het moment dat je maar beter kon kopen, want het werd duurder en duurder. Die zitten met een relatief hoge rente, en hun prijzen komen weer terug op dat niveau, en dat na 10 jaar...

Dat kopen waarschijnlijk iets goedkoper is dan huren is geen geheim. Mensen vergeten toch ook even om al hun kosten en hypotheeklasten bijelkaar op te tellen. Meestal is het rijk rekenen op basis van de huizenprijs alleen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Paul.tjuh1986 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:13:
[...]
*knip*

Let maar eens goed op wat de koers doet op de datum dat het dividend wordt uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Paul.tjuh1986 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:13:
[...]

Dank!

https://www.vanguardinves...distribution-schedule.pdf

IE00B3RBWM25 VWRL (GBP, EUR, CHF)/VWRD (USD) Vanguard FTSE All-World UCITS ETF US Dollars
Frequency: Quarterly
Annoucnement: 06/14/18
EX-date 06/21/18
REcord date 06/22/18
Pay-date 07/05/18

https://www.ishares.com/n...nl_NL&userType=individual
iShares Core € Corp Bond UCITS ETF EUR
DATUM AANKONDIGING 05/07
EX-DIVIDEND DATUM 12.07
Boekdatum 13/07
Uitkerings-Datum 25/07

Meestal zakt een aandeel wel precies zoveel als het dividend (plus/min de normale koersschommelingen) dus wanneer je instapt maakt niet uit qua rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:45:
Dan nog geldt: een huis kopen waar je zelf in gaat wonen is een speculatieve investering. Het genereert geen cashflow. En je hoopt dan maar dat het op het moment dat je het verkoopt, het meer waard is geworden dan toen je het gekocht hebt.
In de tussentijd heb je met een "eigen" (haha, eigenlijk is het de eerste 20 jaar (deels) eigendom van de bank) huis ook gewoon kosten in de vorm van onderhoud, belastingen, rente noem maar op.

Ergo: wonen kost altijd geld. Een huis kopen is een investering, maar of het een goede is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Niet online
PLAE schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 11:37:
Iemand een idee waar ik de recent uitgegeven achtergestelde obligatie van Vivat kan vinden? (Vivat NV 7% PERP SUB EUR). Staat volgens mij in Dublin genoteerd. Kom er niet bij via degiro en ABN AMRO. Zou iemand bij Binck misschien kunnen kijken? (heb ik een slapende account, maar om die nou te activeren om alleen te kijken of ik 'm daar kan krijgen is ook weer zowat).
Zie ik bij Binck ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSide77
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-02 15:40
Vraagje: Ik heb een vrij simpele buy low, sell high strategie bedacht die volgens mij basic back testing strategieen wel eens zou kunnen werken.

Nu wil ik deze geautomatiseerd inzetten op de AEX en S&P. Heeft iemand ervaring met het coderen van een strategie?

DeGiro heeft een API, maar naar mijn weten werken de professionals met Lynx en/of IB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
BenSide77 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:47:
Vraagje: Ik heb een vrij simpele buy low, sell high strategie bedacht die volgens mij basic back testing strategieen wel eens zou kunnen werken.

Nu wil ik deze geautomatiseerd inzetten op de AEX en S&P. Heeft iemand ervaring met het coderen van een strategie?

DeGiro heeft een API, maar naar mijn weten werken de professionals met Lynx en/of IB?
De Giro heeft alleen onofficiële third-party APIs

https://www.degiro.co.uk/helpcenter/faq/trading/1070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex_esco
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-11-2021
BiLLY_daKid schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:19:
@lex_esco Ik ben ook bekend met de payments wereld. Ze hebben een nieuwe infrastructuur, en de zaken goed op orde. Maar. Die wereld is heel competetief, alles draait om volume, brengt de kosten omlaag. Er zijn veel PSP's, ook met (betere) internationale proposities. Groei zit in het toevoegen van labels (andere betaalmethoden), ze starten iedergeval met uitbetalen voor settlements.
Ik zou niet weten wie er een betere propositie heeft dan Adyen afgezien van Stripe maar die zijn meer SME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Huren is geen investering maar geld in het putje gooien, eens
Mwah... als je kleren koopt, dan noem je dat toch ook geen "geld in het putje gooien"? Verder met je post eens.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
SublimnAll schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:34:
[...]

Dan nog geldt: een huis kopen waar je zelf in gaat wonen is een speculatieve investering. Het genereert geen cashflow. En je hoopt dan maar dat het op het moment dat je het verkoopt, het meer waard is geworden dan toen je het gekocht hebt.
In de tussentijd heb je met een "eigen" (haha, eigenlijk is het de eerste 20 jaar (deels) eigendom van de bank) huis ook gewoon kosten in de vorm van onderhoud, belastingen, rente noem maar op.

Ergo: wonen kost altijd geld. Een huis kopen is een investering, maar of het een goede is...
Ik snap de hele discussie nooit zo goed met betrekking tot huren vs kopen. Het is een noodzakelijke basisbehoefte, onderdak. Je kan je onderdak huren, met een jaarlijkse procentuele verhoging of je koopt en in het slechtste geval weet je voor de komende 30 jaar wat je lasten op het gebied van wonen zijn.

In het geval dat je ook nog eens extra aflost , krijg je meer weerstand tegen financiële tegenvallers en is je basisbehoefte zekerder geworden. Zoals we de laatste jaren gezien hebben worden veel salarissen niet meer of onvoldoende geïndexeerd. min of meer gedwongen ZZP zijn bijvoorbeeld. Dus prijzen steeds meer mensen zich langzaam uit hun huurhuis. Het (deels versneld) aflossen van een woonhuis is mijns inziens voor de meeste mensen de eerste stap op weg naar meer financiële zekerheid. Die moet altijd voorgaan op investeringen in zaken als renderend vastgoed , aandelen, goud enzovoorts.

Of het een investering is, is een beetje irrelevant het is voorzien in een basis behoefte die bij het kopen vaak nog een (meestal gunstige) restwaarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door DJH op 18-06-2018 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Sport_Life heel veel valt er niet aan te "oefenen". Het is gewoon aankopen en voila. DeGiro bied je wel de mogelijkheden om een klein deel aandelen aan te houden mocht je enkel ETF's wat te saai vinden.

Het verschil zit hem vooral in volledig geautomatiseerd bij Meesman versus handmatig inleggen bij DeGiro. Als jij de discipline hebt elke maand bij te kopen is DeGiro een prima optie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:23:
[...]

Waarom ben jij zo geïnteresseerd in wat anderen doen? Wat als zijn antwoord is "ik beleg 500k in een vastgoedfonds-turbo met een hefboom van 10". Ga jij dat dan ook doen?
@Alfalva: nou, ik ben gewoon geinteresseerd wat anderen doen, kan ik misschien wat van leren. en nee, ik ga hem niet perse na doen - hij heeft trouwens helemaal nog niet gereageerd -

het komt er op neer: ik ben nogal besluiteloos, dus ben hier op zoek naar tips;
vorige week nog een rekening aangemaakt bij de Giro, maar geen idee hoe / waar ik moet beginnen;
had ik dit weekend iets gevonden, maar dat zit niet bij de Giro, dus ben nu van plan om bij Binck te beleggen...
(geen idee of ik nu wel goed bezig ben, volgens mij doe ik te ingewikkeld :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:08:
[...]

@Alfalva: nou, ik ben gewoon geinteresseerd wat anderen doen, kan ik misschien wat van leren. en nee, ik ga hem niet perse na doen - hij heeft trouwens helemaal nog niet gereageerd -

vorige week nog een rekening aangemaakt bij de Giro, maar geen idee hoe / waar ik moet beginnen;
had ik dit weekend iets gevonden, maar dat zit niet bij de Giro, dus ben nu van plan om bij Binck te beleggen...
Ik denk dat je er goed aan doet om je eerst enigszins te verdiepen in beleggen. Lees eens een boek, zoek wat op internet. Gewoon, de basisdingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
JAN-B schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:08:
[...]

Begin hier eens met lezen: https://www.investopedia.com/university/beginner/
Deze website bevat genoeg informatie om je alle basisbegrippen van beleggen bij te brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet welke "adviseur"jij had maar een bankspaarhypotheek is juist top als de rente stijgt. Daarmee daalt je inleg. Wie tekent er niet voor 4 of 5 of 6 procent gegarandeerde rente op je inleg?

Wbt beleggen, niet moeilijk doen en maandelijks Ishares MSCI World kopen. Maak er geen rocketscience van. Daarmee gaan de meeste juist op hun bek. Geldt ook voor @JAN-B

@iedereen: Ik kan al maanden niet meer inloggen via Firefox op de Giro. Krijg na het inloggen een blancoscherm. Na alles uitzetten wbt Ublock etc geen verschil. Iemand die weet waar het probleem ligt? Switch nu naar Edge of de App op de phone, maar Firefox moet het ook gewoon doen lijkt me.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
BenSide77 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:47:

Over welke periode heb je getest? Er is namelijk al een tijdje een bull-market aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehoutgast schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:31:
[...]

Over welke periode heb je getest? Er is namelijk al een tijdje een bull-market aan de gang.
De meeste hier kennen alleen maar de hiep hiep hoera periode. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:24:
[...]

Ik weet niet welke "adviseur"jij had maar een bankspaarhypotheek is juist top als de rente stijgt. Daarmee daalt je inleg. Wie tekent er niet voor 4 of 5 of 6 procent gegarandeerde rente op je inleg?
Het probleem bij een bankspaar hypotheek is dat de betaalrente dan ook 4/5/6% is, dus je schiet er per saldo alleen de hra mee op.. En laat men die nou net aan het afbouwen zijn. Je mag ook niet meer sparen dan lenen. En bovendien is het spaarsaldo pas na 10/15 jaar hoog genoeg om te profiteren, daarvoor maak je "verlies". En wil je van het spaargeld een nieuwe auto kopen? Mag niet..

Dus in mijn ogen is een dergelijk product te beperkt en zijn de rendementen te laag. Nogmaals : ik ben niet op zoek naar een gegarandeerd rendement, een beetje risico mag.

Mijn betaalrente is nu bruto 2,45%, ook als de spaarrente straks weer 3% is. Nog los van aandelen.

En die "adviseur" ben ik zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 18-06-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
[...]

@iedereen: Ik kan al maanden niet meer inloggen via Firefox op de Giro. Krijg na het inloggen een blancoscherm. Na alles uitzetten wbt Ublock etc geen verschil. Iemand die weet waar het probleem ligt? Switch nu naar Edge of de App op de phone, maar Firefox moet het ook gewoon doen lijkt me.
Hier zojuist nog ingelogd, maar geen probleem met firefox, het werkt hier gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:56:
[...]
Het probleem bij een bankspaar hypotheek is dat de betaalrente dan ook 4/5/6% is, dus je schiet er per saldo alleen de hra mee op.. En laat men die nou net aan het afbouwen zijn. Je mag ook niet meer sparen dan lenen. En bovendien is het spaarsaldo pas na 10/15 jaar hoog genoeg om te profiteren, daarvoor maak je "verlies". En wil je van het spaargeld een nieuwe auto kopen? Mag niet..

Dus in mijn ogen is een dergelijk product te beperkt en zijn de rendementen te laag. Nogmaals : ik ben niet op zoek naar een gegarandeerd rendement, een beetje risico mag.

Mijn betaalrente is nu bruto 2,45%, ook als de spaarrente straks weer 3% is. Nog los van aandelen.

En die "adviseur" ben ik zelf.
Ik vind het een kromme redenatie. Hoeveel denk jij met beleggen te halen? Als je gaat beleggen ben je al een hele knappe als je over twintig/dertig jaar een gemiddelde haalt van 5 procent. Verder valt je geld in Box3 en met een bankspaarhypotheek niet en heb je de garantie van eindkapitaal. Niet lullig bedoeld, maar ben blij dat jij mijn adviseur niet bent. Ik had vroeger ook zo'n adviseur. Kan die vent nog wurgen omdat hij op mijn 25e mijn spaarhypotheek heeft overgesloten. Dan was ik nu volledig hypotheekvrij geweest. En het spaargeld voor aflossing van je huis is ook niet om auto's van te kopen maar om je hypotheek af te lossen. 8) Verder ben je jong en denk je nu dat je later een goed pensioen hebt en dat jou niets kan gebeuren, maar jij kan niet in een glazen bol kijken. Dat kan nog wel eens heel anders gaan worden door allerlei factoren.

Maar laten we het weer over beleggen hebben en lees gewoon eens dit topic en denk dat je dan genoeg info kan vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:14:Ik had vroeger ook zo'n adviseur. Kan die vent nog wurgen omdat hij op mijn 25e mijn spaarhypotheek heeft overgesloten.
Hij heeft je goed te pakken gehad ja .. Die vent heeft je eerst een ton gekost (ik noem maar een bedrag) door je hypotheek over te sluiten en kost je de rest van je leven het dubbele of meer omdat je sindsdien vindt dat de beurs te hoog staat.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:14:
[...]

Ik vind het een kromme redenatie. Hoeveel denk jij met beleggen te halen? Als je gaat beleggen ben je al een hele knappe als je over twintig/dertig jaar een gemiddelde haalt van 5 procent. Verder valt je geld in Box3 en met een bankspaarhypotheek niet en heb je de garantie van eindkapitaal. Niet lullig bedoeld, maar ben blij dat jij mijn adviseur niet bent. Ik had vroeger ook zo'n adviseur. Kan die vent nog wurgen omdat hij op mijn 25e mijn spaarhypotheek heeft overgesloten. Dan was ik nu volledig hypotheekvrij geweest. En het spaargeld voor aflossing van je huis is ook niet om auto's van te kopen maar om je hypotheek af te lossen. 8) Verder ben je jong en denk je nu dat je later een goed pensioen hebt en dat jou niets kan gebeuren, maar jij kan niet in een glazen bol kijken. Dat kan nog wel eens heel anders gaan worden door allerlei factoren.

Maar laten we het weer over beleggen hebben en lees gewoon eens dit topic en denk dat je dan genoeg info kan vinden.
Nou ja, als ik 6% rente betaal en tegelijkertijd ook 6% ontvang is mijn rendement met banksparen gewoon 0 hoor :+. Met de afschaffing van hra èn het feit dat de meeste mensen straks 2,x% sparen en dus in verhouding veel inleg betalen, maakt het in sommige gevallen geen goed product (meer). Zoals in mijn geval.
Eea mede veroorzaakt door veranderde wetgeving en een onbetrouwbare regering (waardoor het toekomstige rendement mogelijk nòg lager is.) Ik zet nu de hypotheek rente vast op bruto 2,x% voor bijna 20 jaar , daar gaat zelfs een spaarrekening straks beter rendement op halen :).

Maar ik dacht dat dit het topic was voor beleggers, dus laten we het daar ook over hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 18-06-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Laatst online: 31-08 18:33
Ben vandaag begonnen met maandelijks inleggen in VWRL (degiro). Zit ook bij Meesman, wil eens kijken hoe het zelf inleggen via degiro bevalt.

Hebben jullie wellicht nog tips? Ik ben van plan 1x per maand aan te kopen rond de 20ste. Bij het aankopen doe ik een limit order 1c boven de laat-koers.

[ Voor 5% gewijzigd door Mastasidaz op 18-06-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

writser schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:24:
[...]

Hij heeft je goed te pakken gehad ja .. Die vent heeft je eerst een ton gekost (ik noem maar een bedrag) door je hypotheek over te sluiten en kost je de rest van je leven het dubbele of meer omdat je sindsdien vindt dat de beurs te hoog staat.
Heeft mij geen ton gekost, alleen de garantie op aflossen hypotheek en ik beleg al 25 jaar plus dus de winst zit daar ruim voldoende wiseguy. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mastasidaz schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:36:
Ben vandaag begonnen met maandelijks inleggen in VWRL (degiro). Zit ook bij Meesman, wil eens kijken hoe het zelf inleggen via degiro bevalt.

Hebben jullie wellicht nog tips? Ik ben van plan 1x per maand aan te kopen rond de 20ste. Bij het aankopen doe ik een limit order 1c boven de laat-koers.
Een limietorder is zinloos met maandelijks kopen op een termijn van 15/20 jaar. Gewoon bedrag tegen actuele koers, druk kopen, klaar. Niet moeilijker maken dan nodig. Als je limiet niet wordt gehaald kan je volgende dag weer gaan klooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:14:
[...]
Als je gaat beleggen ben je al een hele knappe als je over twintig/dertig jaar een gemiddelde haalt van 5 procent.
5 Procent was in een grijs verleden de standaard spaar rente bij de bank op je spaar rekening.
Ik mag toch hopen dat beleggers hier ambitieuzer zijn dan tevredenheid bij 5 procent per jaar gemiddeld....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:40:
[...]

Heeft mij geen ton gekost, alleen de garantie op aflossen hypotheek en ik beleg al 25 jaar plus dus de winst zit daar ruim voldoende wiseguy. ;)
Neem van mij maar aan dat je (in de meeste gevallen - niet allemaal en afhankelijk hoe je ermee om gaat..) beter uit bent zonder zo'n bankspaarhypotheek. Met 25 jaar beleggingservarig had ik wel iets meer rekenkundig talent verwacht ;). Maarja, jij zit ook maar aan een redement van 5% :P.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 18-06-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser

Prima plan. Je kan die limiet best wat hoger leggen (zeg 10 cent of 50 cent) boven de vraagprijs want tenzij je voor miljoenen euro's instapt is de uitvoeringsprijs hetzelfde. En zoals Musicmaster al aangeeft, als de koers net een paar cent omhoog tikt dan krijg je misschien geen uitvoering en moet je weer een nieuwe order inleggen of koppig wachten tot de koers weer omlaag gaat. Dat kost tijd, moeite en je loopt het risico dat je onbewust afdwaalt van je simpele plan: elke 20e van de maand kopen ongeacht de prijs.

Nooit market orders gebruiken. Ook al zal dat 99.99% van de keren goed gaan bij een grote ETF, het kan potentieel een hoop geld kosten en het is een slechte gewoonte om jezelf aan te leren.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:13:
[...]

5 Procent was in een grijs verleden de standaard spaar rente bij de bank op je spaar rekening.
Ik mag toch hopen dat beleggers hier ambitieuzer zijn dan tevredenheid bij 5 procent per jaar gemiddeld....?
Mijn ambities liggen ook hoger, maar er is natuurlijk wel een verband tussen het rendement op je spaarrekening en het rendement dat je op de beurs kan verwachten. Even kort door de bocht, op de beurs neem je meer risico en (in theorie in elk geval ;)) wordt je daar op de lange termijn voor beloond met een hoger rendement. Als je op je spaarrekening 10% per jaar krijgt dan zou het gek zijn als je op de beurs verwacht maar 8% te verdienen - dan zou je toch meteen je aandelen verkopen. Maar momenteel verdampt je geld gewoon op je spaarrekening (door vermogensrendementheffing en inflatie). Het lijkt me wat optimistisch om te denken dat je dan ook nog 20% per jaar kan verdienen op de beurs zonder al te veel moeite te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 18-06-2018 22:52 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

writser schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:46:
[...]
Het lijkt me wat optimistisch om te denken dat je dan ook nog 20% per jaar kan verdienen op de beurs zonder al te veel moeite te doen.
Dat lijkt mij ook, dus daarom hoor je mij dat ook niet zeggen.......
Ik heb zelfs geen idee waar die 20 procent vandaan komt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 02:03:
[...]

Dat lijkt mij ook, dus daarom hoor je mij dat ook niet zeggen.......
Ik heb zelfs geen idee waar die 20 procent vandaan komt :?
Kwam uit de hoge hoed! Ik wou alleen maar aangeven dat 5% per jaar, wat volgens jou niet ambitieus genoeg is, misschien helemaal niet zo slecht is gegeven de huidige rentestand en groei van de economie.

Blackrock, de beheerder van Ishares ETF’s, verwacht bijvoorbeeld de komende vijf jaar een return van 5.6% op large cap EMU aandelen. Vanguard zit gemiddeld ook rond de 5% met hun 10 year outlook.

Niet dat die schattingen heilig zijn maar ook als jij 7% per jaar verwacht te verdienen het komende decennium ben je m.i. al behoorlijk ambitieus.

[ Voor 8% gewijzigd door writser op 19-06-2018 06:26 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
[...]
Wbt beleggen, niet moeilijk doen en maandelijks Ishares MSCI World kopen. Maak er geen rocketscience van. Daarmee gaan de meeste juist op hun bek. Geldt ook voor @JAN-B
ISIN IE00B441G979??
Heb nog wat cash wat ik in kan leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Laatst online: 29-05 14:39

Let ook even op dat niet alle manieren van ETF's kopen uit de kernselectie gratis zijn. Moet je even opzoeken welke manier je niets kost, anders schiet je er nog niets mee op!
Misschien toch niet... Weet iemand bovenstaande zeker? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Sjeik op 19-06-2018 08:49 ]

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Bij de kernselectie moet je wel even checken bij welke beurs je moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ja VWRL is bij de Amsterdamse beurs aan te schaffen zonder transactiekosten bij Degiro. Nog wel steeds een van de weinige fondsen van Vanguard die bij Degiro zijn te verhandelen.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
mark de man schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:21:
Ja VWRL is bij de Amsterdamse beurs aan te schaffen zonder transactiekosten bij Degiro. Nog wel steeds een van de weinige fondsen van Vanguard die bij Degiro zijn te verhandelen.
Inderdaad, klopt.
Zodra de handsoorlog beetje geklameert is, zou ik zeggen nemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Dat is de hedged variant met 0.55% TER.

IE00B4L5Y983 is unhedged met 0.20% TER.

Overigens was die laatste via Lynx gisteren nog niet verhandelbaar via Euronext Amsterdam (samen met nog wat iShares ETFs) maar bijvoorbeeld wel in Londen. Mailtje aan gewaagd en toeval of niet, maar vandaag is hij wel in Amsterdam verhandelbaar. Blijkbaar heeft iemand op wat knoppen gedrukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
Rukapul schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:25:
[...]

Dat is de hedged variant met 0.55% TER.

IE00B4L5Y983 is unhedged met 0.20% TER.
Even voor mij beleving (n00b vraag), verschil tussen Hedged en Unhedged ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Verschil BND Wereld Indexfonds Unhedged vs. BND Wereld Indexfonds Hedged

De aandelen in beide fondsen zijn niet alleen in euro’s, maar ook in andere valuta genoteerd. Hierdoor bestaat er een valutarisico. Dit risico wordt in het Unhedged fonds niet afgedekt. In het Hedged fonds wordt dit risico binnen het fonds afgedekt.
Dit fenomeen zien we ook bij pensioenfondsen op dit moment: zeer goede rendementen op (externe) fondsen, maar in Dollars. En laat de Dollar nu in waarde zijn gezakt ten opzichte van de Euro (dus weg rendement).

Hedgen is dus het afdekken/dempen van valutarisico. Dat kan bescherming bieden, maar ook je winst blokkeren.

/ter aanvulling: vermogensbeheerders hedgen zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door BiLLY_daKid op 19-06-2018 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:31:
[...]

Maarja, jij zit ook maar aan een redement van 5% :P.
Zegt iemand met 0,0 beleggingservaring. >:) Ik spreek je over 20 jaar nog wel een keer.

@Verwijderd Ambitieuzer wel, maar realiseren is een ander verhaal.

Maar zoals ik al eerder zei, zitten er hier een boel die tot nu toe alleen maar hiep hiep hoera jaren hebben meegemaakt en die de wijsneus uithangen. Kijken hoe ze piepen als de boel in elkaar stort. :*)

Succes verder ......

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:25:
[...]
Zegt iemand met 0,0 beleggingservaring. >:) Ik spreek je over 20 jaar nog wel een keer.

@Verwijderd Ambitieuzer wel, maar realiseren is een ander verhaal.

Maar zoals ik al eerder zei, zitten er hier een boel die tot nu toe alleen maar hiep hiep hoera jaren hebben meegemaakt en die de wijsneus uithangen. Kijken hoe ze piepen als de boel in elkaar stort. :*)

Succes verder ......
Niet iedereen is hier 15 jaar oud.....
Ik heb de olie crisis nog meegemaakt en lift dankbaar mee op iedere crash / ineenstorting.
Dat levert nl. heel wat meer op dan een paar procent gemiddeld per jaar. Bovendien geeft dat rust.
De crash van 2008 was voor mij een uitgelezen moment om weer heel interessant in te kopen.
Kan niet wachten tot de volgende crisis. Je maakt nl geen winst bij verkoop maar bij inkoop...... :*)
Pagina: 1 ... 34 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.