Haha
Glencore schijnt een groot aandeel in cobaltverwerking en delving te hebben. Verder heb je nog China Molybdenum Luoyang.
Er zijn niet echt grotere beursgenoteerde bedrijven die alleen in cobalt zitten.
[ Voor 21% gewijzigd door HallonRubus op 20-05-2018 14:18 ]
Glencore doet daarnaast veel aan arbitrage en future handel. En in handel is altijd geld te verdienen. Ze hebben een paar jaar geleden wel een tik gehad vanwege de enorme bankkredieten die ze voor hun handel gebruikten. Die klap zijn ze inmiddels weer ruim te boven, op koers gebied dan. Geen idee hoe het met de huidige schuldenberg is.HallonRubus schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:15:
[...]
Glencore schijnt een groot aandeel in cobaltverwerking en delving te hebben. Verder heb je nog China Molybdenum Luoyang.
Er zijn niet echt grotere beursgenoteerde bedrijven die alleen in cobalt zitten.
Ooit opgericht door Marc Rich, een illustere handelaar uit vervlogen tijden.
Kernenergie en dus ook uranium is niet weg te denken in een toekomst waarin duurzame energie de overhand heeft over fossiele brandstoffen. Toch blijven de investeringen, gezwicht onder een onterechte negatieve publieke opinie, in kernenergie weg.
Maar is dit het moment al om in te stappen? Ik denk persoonlijk dat die negatieve publieke opinie nog wel een tijd vol gaat houden. Maar de noodzaak voor kernenergie zal vanzelf alleen maar evidenter worden.
Maar is dit het moment al om in te stappen? Ik denk persoonlijk dat die negatieve publieke opinie nog wel een tijd vol gaat houden. Maar de noodzaak voor kernenergie zal vanzelf alleen maar evidenter worden.
Verwijderd
Alleen dan wel Fusie en geen Splitsing. Dus andere tak van sport met compleet andere uitdagingen.Motions schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:20:
Kernenergie en dus ook uranium is niet weg te denken in een toekomst waarin duurzame energie de overhand heeft over fossiele brandstoffen. Toch blijven de investeringen, gezwicht onder een onterechte negatieve publieke opinie, in kernenergie weg.
Fusie zal naar verwacht pas per 2050 rendabel mogelijk zijn. De investeringen daarvoor zijn 100% overheden.
Splitsing is relatief simpel en levert een enorme berg aan hoog radio-actief afval op dus niet duurzaam.
Fusie is bijzonder ingewikkeld en voorlopig buiten bereik maar met de belofte van bijna oneindig schone energie met heel weinig relatief laag radio-actief afval.
N.B. alles waar Plutonium of Uranium aan te pas komt is dus niet duurzaam. (tenzij Thorium reductie)
(wel heeft Splitsings kernenergie een functie gehad in het voorkomen van nog meer CO2 uitstoot.)
Thorium is al in de jaren 60 in onderzoekreactoren (ORNL) succesvol gebruikt, je post leest nu alsof thorium niet erg realistisch is. Probleem met thorium is dat ze destijds het onderzoek stop hebben gezet ten faveure van wat we nu hebben, en ze recent pas verder zijn gegaan met het ontwikkelen van thorium reactoren. Binnen enkele decennia zou het dus best commercieel kunnen zijn. 2050 lijkt me erg optimistisch voor kernfusie, laten we eerst maar eens een echt functionele kernfusiereactor zien.Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:26:
[...]
Alleen dan wel Fusie en geen Splitsing. Dus andere tak van sport met compleet andere uitdagingen.
Fusie zal naar verwacht pas per 2050 rendabel mogelijk zijn. De investeringen daarvoor zijn 100% overheden.
Splitsing is relatief simpel en levert een enorme berg aan hoog radio-actief afval op dus niet duurzaam.
Fusie is bijzonder ingewikkeld en voorlopig buiten bereik maar met de belofte van bijna oneindig schone energie met heel weinig relatief laag radio-actief afval.
N.B. alles waar Plutonium of Uranium aan te pas komt is dus niet duurzaam. (tenzij Thorium reductie)
(wel heeft Splitsings kernenergie een functie gehad in het voorkomen van nog meer CO2 uitstoot.)
Thorium wordt net als uranium ook gewoon gedolven of uit uranium gemaakt, voor de mijnbouwbedrijven maakt het geen groot verschil. De meeste kernreactoren worden door staatsbedrijven gebouwd en gerund, hier kun je niet in investeren.
Afgezien van waar dit stuk gepubliceerd staat zijn de redeneringen en ondersteunende feiten niet heel sterk. Een paar meningen, geen analyses, trends of feiten.Sunri5e schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 17:01:
[...]
Moeten "wij" als beleggers in VTI, VXUS en VWRL hier nog rekening mee gaan houden? Eventueel nog een 4de tracker erbij pakken?
Uiteraard zijn brokers of ETF managers ook blij als er geïnvesteerd wordt in andere producten met hogere managementvergoedingen.
Terug naar de echte vraag, een goede portfolio is gediversifeerd om incidentele en systematische risico's uit te sluiten. Daardoor zou je dus breed moeten speculeren in geografie, type business, type risico, etc. Echter zijn veel risico's verbonden aan elkaar (waardoor je meerdere trackers ongeveer hetzelfde koersverloop ziet volgen), waardoor die moeilijker uit te sluiten zijn.
Een emerging market tracker met voldoende dekking in Azië zou een goede aanvulling kunnen zijn, echter heb je daarmee ook te maken met toenemende kosten (managementfee, aankoopkosten, etc.).
VWRL en IWDA zitten bijvoorbeeld ook ruim in Japan (maar de laatste dan weer niet groot in China, Zuid-Korea, etc.).
Divide and conquer.
Ik heb nu al een paar maanden drie ETF's: IWDA, CEMU en EMIM. Als ik zie hoe goed die presteren zonder gedoe dan ben ik geneigd om de rest weg te doen (enkele aandelen en fondsen).
Een stevige cashbuffer: spaarrekening + mogelijk binnenkort weer termijnrekeningen als de rente stijgt. En dan al de rest in ETF's.
Een stevige cashbuffer: spaarrekening + mogelijk binnenkort weer termijnrekeningen als de rente stijgt. En dan al de rest in ETF's.
Dat zijn inderdaad drie prima ETF's. Op deze manier heb je goede geografische spreiding en kun zelf de weging beïnvloeden door hoeveelheid inleg.Wozmro schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:46:
Ik heb nu al een paar maanden drie ETF's: IWDA, CEMU en EMIM. Als ik zie hoe goed die presteren zonder gedoe dan ben ik geneigd om de rest weg te doen (enkele aandelen en fondsen).
Edit. Laatste twee zitten niet in kernselectie De Giro, dus daar betaal je dan €2,- + 0,02% per order voor.
[ Voor 8% gewijzigd door wimpie op 22-05-2018 21:20 ]
Divide and conquer.
Iemand hier die weet of het mogelijk is om te beleggen in Noord-Korea?
Goede grapSunri5e schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:56:
Aangezien Noord-Korea als vermeende schurkenstaat op alle sanctielijsten te vinden is, zal dat niet gaan werken. Het is dus de uitdaging om (een samenstelling aan) beleggingen te vinden waarvan de prestaties correleren met die van de Noord-Koreaanse beurs (voor zover die overigens bestaat, daar heb ik geen weet van).Sunri5e schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:56:
Daarom lijkt het mij zo interessant als die sancties wellicht af zullen nemen op het moment dat Kim besluit het kernwapenprogramma te stoppen.Trenchdog schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:10:
[...]
Aangezien Noord-Korea als vermeende schurkenstaat op alle sanctielijsten te vinden is, zal dat niet gaan werken. Het is dus de uitdaging om (een samenstelling aan) beleggingen te vinden waarvan de prestaties correleren met die van de Noord-Koreaanse beurs (voor zover die overigens bestaat, daar heb ik geen weet van).
Chinese bedrijven exporteren wel naar Noord Korea, en als Noord Korea groeit dan zal alles via China moeten, dus de aanliggende provincies zullen ook groeien.Trenchdog schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:10:
[...]
Aangezien Noord-Korea als vermeende schurkenstaat op alle sanctielijsten te vinden is, zal dat niet gaan werken. Het is dus de uitdaging om (een samenstelling aan) beleggingen te vinden waarvan de prestaties correleren met die van de Noord-Koreaanse beurs (voor zover die overigens bestaat, daar heb ik geen weet van).
http://en.people.cn/n3/2018/0505/c90000-9456847.html
Ik zie alleen niet in waarom Noord Korea een veelbelovende groeimarkt is, als je graag in tot recent 'gesloten' landen wilt investeren, probeer dan Vietnam, Laos, Cambodja, of de '-stan' landen.
Verwijderd
Ja joh, ga met je centen zo'n regime steunen, als het al mogelijk is. Heb nog wel een paar landen voor je dan, Syrië, Mali, etc etc. Helemaal ontzien dat je foute landen en instellingen steunt is bijna niet mogelijk, maar zoiets als dit onderzoeken?Sunri5e schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:56:

"Communisme" en "beleggen op de beurs" gaan niet echt goed samen, begrijp je dat?Sunri5e schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:31:
[...]
Daarom lijkt het mij zo interessant als die sancties wellicht af zullen nemen op het moment dat Kim besluit het kernwapenprogramma te stoppen.
beleg je wel in de vs? die zijn wel ok volgens jou?Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:33:
[...]
Ja joh, ga met je centen zo'n regime steunen, als het al mogelijk is. Heb nog wel een paar landen voor je dan, Syrië, Mali, etc etc. Helemaal ontzien dat je foute landen en instellingen steunt is bijna niet mogelijk, maar zoiets als dit onderzoeken?
Verwijderd
Lezen jongen:" Helemaal ontzien dat je foute landen en instellingen steunt is bijna niet mogelijk".superpolm schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:32:
[...]
beleg je wel in de vs? die zijn wel ok volgens jou?
Als ik moet kiezen woon, leef en investeer ik toch liever in de VS dan Noord-Korea. Vergelijk van niets .....
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2018 16:09 ]
Verwijderd
Ik zie dat er sinds enkele dagen een nieuwe iShares ETF op de markt is: deze volgt de MSCI World Small Cap Index. Ticker code is IUSN, linkje naar de site vind je hier: https://www.blackrock.com...-ucits-etf-usd-(acc)-fund.
Aangezien de ETF pas enkele dagen verhandelbaar is op de beurs wil ik minimaal wachten tot de Kerst om te beoordelen hoe deze index zich gedraagt. Wellicht is het op termijn echter een alternatief voor het Kempen Orange Fund dat ik momenteel in mijn portefeuille heb. Zijn er mensen die hier nog iets vinden van deze iShares ETF? De financiële bladen hebben er nog niet over gepubliceerd, en ook het dagelijkse handelsvolume is nog vrij laag.
Aangezien de ETF pas enkele dagen verhandelbaar is op de beurs wil ik minimaal wachten tot de Kerst om te beoordelen hoe deze index zich gedraagt. Wellicht is het op termijn echter een alternatief voor het Kempen Orange Fund dat ik momenteel in mijn portefeuille heb. Zijn er mensen die hier nog iets vinden van deze iShares ETF? De financiële bladen hebben er nog niet over gepubliceerd, en ook het dagelijkse handelsvolume is nog vrij laag.
de vs heeft meer landen gebombardeerd en dan n.k. hoor.Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:05:
[...]
Lezen jongen:" Helemaal ontzien dat je foute landen en instellingen steunt is bijna niet mogelijk".
Als ik moet kiezen woon, leef en investeer ik toch liever in de VS dan Noord-Korea. Vergelijk van niets .....
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 24-05-2018 12:46 ]
Zou je liever hebben dat Nederland meer het Amerikaanse of het Noord Koreaanse model volgt? De VS is natuurlijk niet heilig, maar als je dat serieus met NK gaat vergelijken ben je niet goed wijs. Om het nog niet te hebben over het problematische puntje dat het een communistische dictatuur is.superpolm schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:48:
[...]
de vs heeft meer landen gebombardeerd en dan n.k. hoor.
Waarom die en niet gewoon IWDA/VWRL?Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:13:
Ik zie dat er sinds enkele dagen een nieuwe iShares ETF op de markt is: deze volgt de MSCI World Small Cap Index. Ticker code is IUSN, linkje naar de site vind je hier: https://www.blackrock.com...-ucits-etf-usd-(acc)-fund.
Het is geen bijzondere ETF, zijn veel meer die op small-caps focussen. Daarom zal je er ook niks over lezen in financiële bladen, anders hebben ze pagina's vol over niet bijzondere ETF's.
Als de TER laag was, dan zou je het kunnen overwegen als aanvulling op IWDA. Maar omdat niet zo is zou ik de ETF links laten liggen, want small-caps stelt weinig voor als je markt gewogen kijkt.
Ik wil het liefste een MSCI ACWI IMI ETF(large, mid en small) maar die is er helaas nog niet met goeie TER en AUM. VTI/VXUS combinatie kwam op hetzelfde neer, maar kunnen wij helaas niet meer kopen.
Dus kies ik voor IWDA/VWRL.
Dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door Zenix op 23-05-2018 19:07 ]
Verwijderd
Ja bijvoorbeeld Duitsland. Lang leven de VS.superpolm schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:48:
[...]
de vs heeft meer landen gebombardeerd en dan n.k. hoor.
AEX dan ook wegblijven of ben je ook zo trots op ons koloniaal verleden en slaventransport? Niemand is heilig, maar naar de huidige maatstaven is Noord-Korea not done. Rest my case.
Verwijderd
Ik heb momenteel zowel de IWDA, EMIM en het Kempen Orange Fund in mijn bezit. Laatstgenoemde heb ik gekozen omdat de kans op koerswinst (of verlies) bij small- en midkapfondsen gemiddeld genomen hoger ligt dan bij de mammoettankers. Vandaar mijn vraag. Om een accent aan te leggen zou de MSCI World Small Cap ETF misschien een goedkoper alternatief zijn, al neemt het gedeelte Europese aandelen dan wel flink af.
EMIM heeft ook small-caps, vergelijk die eens met bijvoorbeeld AEEM(zonder small) zit weinig verschil tussen, impact van small-caps valt wel mee.
Opzich is je gedachte goed. Alsnog zou ik er geen accent op leggen, maar bijvoorbeeld 10% van het bedrag wat je in large caps hebt inzetten voor small. Voor mij is het gerommel in de marge en de moeite niet waard. Sowieso zou ik dat Kempen fonds vanwege kosten niet nemen.
Opzich is je gedachte goed. Alsnog zou ik er geen accent op leggen, maar bijvoorbeeld 10% van het bedrag wat je in large caps hebt inzetten voor small. Voor mij is het gerommel in de marge en de moeite niet waard. Sowieso zou ik dat Kempen fonds vanwege kosten niet nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 23-05-2018 22:50 ]
Verwijderd
Misschien een wat onbenullige vraag, maar als je een combinatie van twee ETF’s wilt kopen (A en B ) in een verhouding van 80:20, koop je dan (bijvoorbeeld) 80 ETF’s A plus 20 ETF’s B? Of koop je dan (bijvoorbeeld) voor €800,- ETF A en voor €200,- ETF B? M.a.w. wordt de verhouding tussen twee ETF’s bepaald door het AANTAL ETF’s of door de WAARDE van de ETF’s?
Waarde van de ETF's. Als je voor jezelf deze verhouding wil aanhouden, kan je ook elk jaar gaan herbalanceren. Op een bepaald tijdstip op een jaar (bv: 1 januari) kijk je naar je portfolio. Misschien dat A (80% aankoop) het beter heeft gedaan dan B (20% aankoop), waardoor de verhouding 85% A, 15% B is geworden. Dan kan je, afhankelijk van grootte en waarde eens wat extra B kopen om dit terug naar 80:20 te trekken.Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:59:
Misschien een wat onbenullige vraag, maar als je een combinatie van twee ETF’s wilt kopen (A en B ) in een verhouding van 80:20, koop je dan (bijvoorbeeld) 80 ETF’s A plus 20 ETF’s B? Of koop je dan (bijvoorbeeld) voor €800,- ETF A en voor €200,- ETF B? M.a.w. wordt de verhouding tussen twee ETF’s bepaald door het AANTAL ETF’s of door de WAARDE van de ETF’s?
Indien je over grote bedragen begint te spreken zal je later een beetje A moeten verkopen om B te kopen. Dit omdat 'een beetje B kopen' geen merkbare invloed meer zal hebben op de ratio. Maar dat is natuurlijk geheel jou eigen strategie.
[ Voor 3% gewijzigd door D!zzy op 24-05-2018 09:28 ]
Adyen gaat naar de beurs. Denk dat er nog best groei in zit, maar zal zeker risicovol zijn. Het is toch een concurrent van Square meen ik?
Weet dat er heel veel concurrentie is van payment providers, niet een markt die beperkt is tot de grens. Die hele betaalwereld is flink in beweging: Paypal die kaarten gaat uitgeven, labels die worden opgekocht (Klarna, Sofort). Straks PSD2 waarmee nieuwe proposities kunnen worden ontwikkeld.
Tot nu toe is Adyen juist een van de winnaars die sterk groeien. Dat kan natuurlijk wel snel veranderen. Daarnaast zul je in de toekomst vast ook veel meer betalingen via apps krijgen, zoals in China met WeChat en Alipay, waardoor het belang van betaling direct vanaf de bankrekening of creditcard afneemt.BiLLY_daKid schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:34:
Weet dat er heel veel concurrentie is van payment providers, niet een markt die beperkt is tot de grens. Die hele betaalwereld is flink in beweging: Paypal die kaarten gaat uitgeven, labels die worden opgekocht (Klarna, Sofort). Straks PSD2 waarmee nieuwe proposities kunnen worden ontwikkeld.
Het feit dat de huidige private investeerders willen cashen zegt al genoeg denk ik. Waar je wel op kan gokken is een snelle overname door een Amerikaanse/Chinese partij, want dat maakt een beursgang natuurlijk makkelijker. Ik vermoed zelf ook dat Adyen vrij snel overgenomen gaat worden, maar ik ga er niet op gokken met geldHallonRubus schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:40:
Adyen gaat naar de beurs. Denk dat er nog best groei in zit, maar zal zeker risicovol zijn. Het is toch een concurrent van Square meen ik?
Slechts 15% van de bestaande aandelen gaat de markt op. Er wordt geen nieuw geld opgehaald. Het is dus een vrij beperkte beursgang.Cubic X schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:29:
[...]
Het feit dat de huidige private investeerders willen cashen zegt al genoeg denk ik. Waar je wel op kan gokken is een snelle overname door een Amerikaanse/Chinese partij, want dat maakt een beursgang natuurlijk makkelijker. Ik vermoed zelf ook dat Adyen vrij snel overgenomen gaat worden, maar ik ga er niet op gokken met geld.
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Verwijderd
Nu moet ik weer een PEP verklaring afgeven bij de Giro. Word onderhand een beetje simpel van die lui.
Wat staat er voor het komende jaar op het programma ? Vingerafdrukken / DNA profiel / Sperm count ?
Verplichte verklaringen aandelen rekening ABN bank afgelopen jaar: 0
Verplichte verklaringen aandelen rekening De GIRO afgelopen jaar: 3
Wat staat er voor het komende jaar op het programma ? Vingerafdrukken / DNA profiel / Sperm count ?
Je hebt ze beide?
Ik heb begrepen dat het voor particulieren uiterst lastig zal worden bij de uitgifte stukken te bemachtigen. Dat wordt dus eerst afwachten totdat ze vrij verhandelbaar zijn en de eerste winst al gemaakt is (?)Railgunner schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:29:
[...]
Slechts 15% van de bestaande aandelen gaat de markt op. Er wordt geen nieuw geld opgehaald. Het is dus een vrij beperkte beursgang.
Ja, ik keek ook even op van die genoemde IWDA/VWRL combinatie. Volgens mij zijn de typische 'wereldbrede' combi's van oudsher vooral VTI/VXUS en nu vanwege de irritante regelgeving IWDA/EMIM.
Dat is in ieder geval wat ik zou aanraden als je goed en breed wilt spreiden.
Doet Adyen al iets met blockchain voor transactieverwerking? Zo nee, dan zie ik het als een risicoinvestering.HallonRubus schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:40:
Zeker, ze hebben een innovatieve blockchain in de cloud die met big data, machine learning en kunstmatige intelligentie werkt....MaZo schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:48:
[...]
Doet Adyen al iets met blockchain voor transactieverwerking? Zo nee, dan zie ik het als een risicoinvestering.

Ik zou juist zeggen "Zo ja, dan zie ik het als een risicoinvestering"MaZo schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:48:
[...]
Doet Adyen al iets met blockchain voor transactieverwerking? Zo nee, dan zie ik het als een risicoinvestering.

Die PEP verklaring invullen stelt niet veel voor , 2 maal klikken en klaar !Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:07:
Nu moet ik weer een PEP verklaring afgeven bij de Giro. Word onderhand een beetje simpel van die lui.
Wat zul jij dan simpel worden van al die cookys acceptatie op al die websites, daar krijg ik zelfs af en toe sik van.
Maar dat je bij de ABN bank niets hoeft in te vullen wil, niet zeggen dat ze bij de ABN het allemaal correct doen. Was de ABN niet 1 van de banken welke staatsteun moesten krijgen omdat ze anders de tent wel dicht konden doen?
Verwijderd
Volgens mij staat de staatssteun van ABN los van een eventuele Amerikaanse identiteit of getrouwd zijn met een Amerikaanse (1 vd nodige verklaringen voor VS beleggingen). En ja die Cookies zijn idd zwaar irritant vooral wanneer ze voor dezelfde website maar terug blijven komen, bv bij Teletekst.Raolte schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:29:
[...]
Die PEP verklaring invullen stelt niet veel voor , 2 maal klikken en klaar !
Wat zul jij dan simpel worden van al die cookys acceptatie op al die websites, daar krijg ik zelfs af en toe sik van.
Maar dat je bij de ABN bank niets hoeft in te vullen wil, niet zeggen dat ze bij de ABN het allemaal correct doen. Was de ABN niet 1 van de banken welke staatsteun moesten krijgen omdat ze anders de tent wel dicht konden doen?
Iemand bekend / ervaring met FTAC 
ze beleggen vooral in vastgoed.
Ik zie blockchain als dé toekomst voor o.a. transactieverwerking. Als directe concurrenten van Adyen hiermee vooroplopen, dan heb ik mijn twijfels voor wat betreft de toekomstige waarde van het Adyen aandeel.Zr40 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:59:
[...]
Ik zou juist zeggen "Zo ja, dan zie ik het als een risicoinvestering"
Dat mag je vinden. Ik zie het als volledig nutteloos voor intern gebruik. Blockchain is voornamelijk nuttig om correcte werking af te dwingen tussen verschillende partijen die elkaar niet kunnen vertrouwen, bijvoorbeeld tussen Adyen en de klanten van haar klanten.
Er zijn ook eigenschappen van blockchain die voor Adyen nuttig zijn (zoals geen afhankelijkheid op één centrale server) maar die eigenschappen zijn ook prima mogelijk met een klassieke database, zonder de implementatiekosten en risico's van een blockchain.
Voor de programmeurs onder ons: git is een uitstekend voorbeeld van een klassieke database die niet van één server afhankelijk is. (Weliswaar richten de meeste organisaties het vervolgens in met een centrale server, maar dat hoeft dus niet per se.)
Er zijn ook eigenschappen van blockchain die voor Adyen nuttig zijn (zoals geen afhankelijkheid op één centrale server) maar die eigenschappen zijn ook prima mogelijk met een klassieke database, zonder de implementatiekosten en risico's van een blockchain.
Voor de programmeurs onder ons: git is een uitstekend voorbeeld van een klassieke database die niet van één server afhankelijk is. (Weliswaar richten de meeste organisaties het vervolgens in met een centrale server, maar dat hoeft dus niet per se.)
[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 26-05-2018 09:54 ]
De euro staat bijna 5% lager tov de dollar, sinds midden april. Wat betekent dat voor beleggingen in dollar of andere munteenheden, indien je die nu verkoopt? Is dat een extra winst, of is dat veel te simpel gezegd?
Ik heb laatst een paar holdings met een op papier klein verlies verkocht, maar eenmaal terug in euros is het wel een netto winst. Het scheelt geen 5%, maar wel rond de 2%, ook niet onaardig.
Ik heb laatst een paar holdings met een op papier klein verlies verkocht, maar eenmaal terug in euros is het wel een netto winst. Het scheelt geen 5%, maar wel rond de 2%, ook niet onaardig.
@HallonRubus indien de koers niet veranderd is en je het direct uit laat betalen in euro's is dat natuurlijk winst. Vergelijkbaar met als je simpelweg dollars had gekocht en weer verkoopt.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Offtopic: https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/ At your service. Weer iemand blij. Weet niet of je er aandelen van kan kopen.Raolte schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 22:29:
[...]
Beleg alleen in zaken die je zelf kent en snapt. Regel 1.JAN-B schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:41:
Iemand bekend / ervaring met FTAC
Is gewoon onderdeel van; https://www.afm.nl/nl-nl/...elde-vragen/wwft-algemeenVerwijderd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:07:
Niets mis mee en iedere andere dienstverlener doet hetzelfde. Alleen herinner jij je dat niet en heb je er klakkeloos voor getekend.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2018 20:12 ]
Verwijderd
Toch niet, via ABN geen vd 3 verklaringen hoeven tekenen en kan nog steeds bij mijn beleggingsrekening....Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 20:02:
[...]
Is gewoon onderdeel van; https://www.afm.nl/nl-nl/...elde-vragen/wwft-algemeen
Niets mis mee en iedere andere dienstverlener doet hetzelfde. Alleen herinner jij je dat niet en heb je er klakkeloos voor getekend.
Bij ABN heb ik bovendien de afgelopen 5 jaar niets hoeven tekenen. Wat tzt wel een probleem gaat worden ivm belasting in de VS. Dus voordat je voortaan complete scenario's gaat invullen op basis van de dikke duim beter eerst even vragen naar de voor jou nog onbekende feiten en omstandigheden.......
Verwijderd
*knip* doe maar nietVerwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 21:32:
[...]
Toch niet, via ABN geen vd 3 verklaringen hoeven tekenen en kan nog steeds bij mijn beleggingsrekening....
Bij ABN heb ik bovendien de afgelopen 5 jaar niets hoeven tekenen. Wat tzt wel een probleem gaat worden ivm belasting in de VS. Dus voordat je voortaan complete scenario's gaat invullen op basis van de dikke duim beter eerst even vragen naar de voor jou nog onbekende feiten en omstandigheden.......
[ Voor 11% gewijzigd door Krisp op 29-05-2018 11:56 ]
Ik kan me zo voorstellen dat je ook voor intern gebruik een auditable trail wilt hebben van mutaties. Dan zou het wel handig kunnen zijn.Zr40 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 09:49:
Ik zie het als volledig nutteloos voor intern gebruik
[ Voor 7% gewijzigd door TucanoItaly op 27-05-2018 07:07 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
En dat kan nog steeds prima zonder blockchain.
Met een hamer kan je ook schroeven bevestigen. Betekent niet dat dat de beste werkwijze is. En dat een schroevendraaier daar beter voor is betekent ook niet dat hamers nergens nuttig voor zijn.
Net zo voor blockchain. Je kan er vanalles mee implementeren, maar het is niet het juiste gereedschap tenzij je te maken hebt met het specifieke scenario ‘correcte werking afdwingen tussen partijen die elkaar niet kunnen vertrouwen’ waarbij de uitvoering niet plaats vindt op eigen servers.
Met een hamer kan je ook schroeven bevestigen. Betekent niet dat dat de beste werkwijze is. En dat een schroevendraaier daar beter voor is betekent ook niet dat hamers nergens nuttig voor zijn.
Net zo voor blockchain. Je kan er vanalles mee implementeren, maar het is niet het juiste gereedschap tenzij je te maken hebt met het specifieke scenario ‘correcte werking afdwingen tussen partijen die elkaar niet kunnen vertrouwen’ waarbij de uitvoering niet plaats vindt op eigen servers.
[ Voor 38% gewijzigd door Zr40 op 27-05-2018 07:23 ]
We zoeken nog ernstig naar een probleem waar Blockchain de (schaalbare) oplossing voor is.
Tot die tijd vind ik Blockchain 100% overgewaardeerd, ongeacht de koers.
Iedereen (ja, ook grote bedrijven) in mijn omgeving hobbelt er achter aan. Combinatie van onwetendheid en angst. Prachtig.
Iedereen (ja, ook grote bedrijven) in mijn omgeving hobbelt er achter aan. Combinatie van onwetendheid en angst. Prachtig.
You're either part of the solution or you're part of the problem
@Musicmaster: OK, kun je dat uitleggen AUBVerwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 20:02:
Beleg alleen in zaken die je zelf kent en snapt. Regel 1.
Stel, iemand wil aandelen Shell kopen, moet hij dan kennis hebben van de olie en gas industrie ? of bedoelde je dat niet zo ??
Verwijderd
Voor welk bedrijf dan ook geldt: Je moet hun financiële positie (liquiditeit,solvabiliteit, hoeveelheid geplaatste aandelen, verdeling aandeelhouders (wie hebben de meerderheid) etc kennen en kunnen beoordelen, marketingstrategie, concurrenten en hun positie, toekomstplannen, managementstructuur/visie, hoeveel men conjuctuur gevoelig is etc etc. Daarom is het in mijn ogen ook ondoenlijk als particulier (die weinig tijd heeft) om je goed in te lezen in welk bedrijf dan ook en op deze manier een verantwoorde portefeuille te bouwen, afgezien van kosten om individuele aandelen/obligaties etc te kopen. Meeste beleggers kopen puur op onderbuik gevoel en bekende namen (kijk maar naar diegene die bijna alleen maar AEX fondsen kopen) of "geweldige" analyses van analisten gebaseerd op "gefundeerde" of nog erger technische analyse.JAN-B schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:43:
[...]
@Musicmaster: OK, kun je dat uitleggen AUB
Stel, iemand wil aandelen Shell kopen, moet hij dan kennis hebben van de olie en gas industrie ? of bedoelde je dat niet zo ??
Wat betreft beleggingsproducten (fondsen, trackers,sprinters, turbo's etc) geldt ook, weet wat je koopt, wat kost het, hoe ze werken en wat de voor-/nadelen zijn.
Hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben geweest?
Daarbovenop:Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2018 @ 18:03:
[...]
Voor welk bedrijf dan ook geldt: Je moet hun financiële positie (liquiditeit,solvabiliteit, hoeveelheid geplaatste aandelen, verdeling aandeelhouders (wie hebben de meerderheid) etc kennen en kunnen beoordelen, marketingstrategie, concurrenten en hun positie, toekomstplannen, managementstructuur/visie, hoeveel men conjuctuur gevoelig is etc etc. Daarom is het in mijn ogen ook ondoenlijk als particulier (die weinig tijd heeft) om je goed in te lezen in welk bedrijf dan ook en op deze manier een verantwoorde portefeuille te bouwen, afgezien van kosten om individuele aandelen/obligaties etc te kopen. Meeste beleggers kopen puur op onderbuik gevoel en bekende namen (kijk maar naar diegene die bijna alleen maar AEX fondsen kopen) of "geweldige" analyses van analisten gebaseerd op "gefundeerde" of nog erger technische analyse.
Wat betreft beleggingsproducten (fondsen, trackers,sprinters, turbo's etc) geldt ook, weet wat je koopt, wat kost het, hoe ze werken en wat de voor-/nadelen zijn.
Met al die fundamentele en technische analyses schiet je nog niets op. Eén bedrijf uit je mandje die een topranking haalt maar de boel belazert (Ahold, Baan, Koninklijke Imtech, etc) -- of waar een gebeurtenis of trend roet in het eten gooit, en je maakt het gemiddelde nooit meer goed...
Het is helemaal niet zeker of iemand die een mandje op onderbuik koopt het aflegt tegen een door en door doorgelichte portefeuille.
Als je alle informatie bij elkaar raapt en alles van de materie weet, dan loop je ook nog eens het gevaar dat je self-serving bias gaat toepassen. Iets van: omdat ik verstand van olie heb, koop ik Shell. Levensgevaarlijk.
Ik heb een collega die zweert bij Hof Hoorneman omdat dat bedrijf op bezoek gaat bij bedrijven....man man man...dat kost geld, veel geld. En wat vertellen die bedrijven aan Hof Hoorneman? Dat het slecht gaat? dat de vooruitzichten slecht zijn? Denk het ook niet...
En al die bij-een-geraapte informatie is ook nog eens in de koers verwerkt. De koers is altijd de "waarheid". Waar de koers heengaat is een gok. Niets meer, en niets minder.
Overhead elimineren bij allerhande financiële transacties. In het bijzonder voor vastgoedtransacties waarvoor je nu letterlijk een goedbetaalde vertrouwenspersoon (notaris) nodig hebt. Heel wat administratieve rompslomp zou met deze techniek vermeden kunnen worden. Ik meen me te herinneren dat in centraal-Europa een land (Tsjechië?) dit systeem al in gebruik heeft. Hoe goed het al dan niet werkt zou ik moeten opzoeken ...poehee schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:28:
We zoeken nog ernstig naar een probleem waar Blockchain de (schaalbare) oplossing voor is.
Ik deel wel je gedachte dat de blockchain natuurlijk geen wondermiddel is en dat veel gevallen eerder van het .com-type zijn: "laat ons iets met blockchain doen, want dat is hot."
Performance is a residue of good design.
Het principe is denk ik correct, toch geldt ook hier dat er nog geen goede toepassing voor is. Het probleem van het voorbeeld van de "notaris vervanging" is dat als er geen verhaal gehaald kan worden bij misverstanden. Het gaat toch vaak om gevoelige en grote transacties.Nick The Heazk schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:24:
[...]
Overhead elimineren bij allerhande financiële transacties. In het bijzonder voor vastgoedtransacties waarvoor je nu letterlijk een goedbetaalde vertrouwenspersoon (notaris) nodig hebt. Heel wat administratieve rompslomp zou met deze techniek vermeden kunnen worden. Ik meen me te herinneren dat in centraal-Europa een land (Tsjechië?) dit systeem al in gebruik heeft. Hoe goed het al dan niet werkt zou ik moeten opzoeken ...
Ik deel wel je gedachte dat de blockchain natuurlijk geen wondermiddel is en dat veel gevallen eerder van het .com-type zijn: "laat ons iets met blockchain doen, want dat is hot."
Er is ongetwijfeld wat overhead in de "Administratieve rompslomp", maar veel controles zijn er niet voor niets. En al zijn enkele controles vaak overbodig in het geheel, die neem je voor lief voor uniformiteit.
Wellicht dat dit gat gedicht gaat worden, maar doe mij voorlopig nog maar even de vertrouwenspersoon.
Ik zie veel potentieel voor Adyen. Ze ontzorgen grote organisatie met een betalings oplossing. Als blockchain een wens is van hun klanten dan kunnen ze dat eenvoudig implementeren. Ze handelen betalingen af voor de hele wereld, denk aan KLM, Facebook, Uber die klanten hebben in zeer diverse landen met elk hun eigen eisen aan betalings providers. In Nederland hebben we iDeal maar in Taiwan weer iets anders, dat regel Adyen en ook risico analyse voor misbruik van Creditcards etc.MaZo schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 08:40:
[...]
Ik zie blockchain als dé toekomst voor o.a. transactieverwerking. Als directe concurrenten van Adyen hiermee vooroplopen, dan heb ik mijn twijfels voor wat betreft de toekomstige waarde van het Adyen aandeel.
Ik ben van plan ruim in te stappen in Adyen, heeft iemand enig idee hoe ik weet wanneer het aandeel te koop komt? Of moet ik contact opnemen met mijn broker hierover?
>> Signature?
Volgens is het wachten tot ze naar de beursgang (verwachting juni). Als het goed is, krijgen ze een beurs-notering die je dan via broker kunt kopen.ChiLLeR schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:45:
[...]
Ik zie veel potentieel voor Adyen. Ze ontzorgen grote organisatie met een betalings oplossing. Als blockchain een wens is van hun klanten dan kunnen ze dat eenvoudig implementeren. Ze handelen betalingen af voor de hele wereld, denk aan KLM, Facebook, Uber die klanten hebben in zeer diverse landen met elk hun eigen eisen aan betalings providers. In Nederland hebben we iDeal maar in Taiwan weer iets anders, dat regel Adyen en ook risico analyse voor misbruik van Creditcards etc.
Ik ben van plan ruim in te stappen in Adyen, heeft iemand enig idee hoe ik weet wanneer het aandeel te koop komt? Of moet ik contact opnemen met mijn broker hierover?
Over Nederlandse IPOs gesproken, ik zit sinds kort in Alfen, maker van laadpalen en mobiele transformators, aandeel doet het erg goed, 12% erbij sinds ze naar de beurs zijn gegaan 2 maanden geleden. Ik sta na vandaag ruim 5% in de plus na 2 weken geleden te zijn ingestapt.
[ Voor 12% gewijzigd door HallonRubus op 28-05-2018 11:26 ]
Ik weet het niet met Alfen, ja het is een groeiende afzetmarkt. Maar het is nou niet echt volume draaien in die wereld?
Ja, een beetje duidelijk, heb geen idee wat trackers, sprinters en turbo,s zijn, en wil het eigenlijk ook niet weten.Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2018 @ 18:03:
Daarom is het in mijn ogen ook ondoenlijk als particulier
(fondsen, trackers,sprinters, turbo's etc)
Het komt er op neer dat je beter niet kunt beleggen, want je moet het bedrijf kennen en snappen, toch?
Nee, ik heb geen verstand van vastgoed, dus ik kan maar beter de gok niet wagen
Als de doelstelling is om binnen 10 à 20 jaar alleen nog maar elektrische auto's te verkopen, dan moeten er heel wat laadpalen bij komen. Daarnaast zitten ze ook in energieopslag, wat ook een groeimarkt is in combinatie met wind- en zonne-energie.BiLLY_daKid schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:56:
Ik weet het niet met Alfen, ja het is een groeiende afzetmarkt. Maar het is nou niet echt volume draaien in die wereld?
Of Alfen daar echt een groot aandeel in behoudt is natuurlijk niet zeker, ik zit er niet per se in voor de termijn van jaren.
Dan zou ik heel ver weg blijven bij clubs als FTAC. Ik vraag me zelfs af hoe je überhaupt op dat idee komt (gezien in Business Class misschien?)..JAN-B schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:42:
[...]
Ja, een beetje duidelijk, heb geen idee wat trackers, sprinters en turbo,s zijn, en wil het eigenlijk ook niet weten.
In de basis wel, ja. Aangezien niemand gratis geld aan jou gaat uitdelen, zal je op z'n minst de vraag "waar komt mijn winst vandaan?" moeten kunnen beantwoorden.Het komt er op neer dat je beter niet kunt beleggen, want je moet het bedrijf kennen en snappen, toch?
Als je beleggen puur en alleen als gok ziet, heb je dat verstand niet nodig. Anders wel.Nee, ik heb geen verstand van vastgoed, dus ik kan maar beter de gok niet wagen
@Conono: Ja, bedankt, aan jou heb ik watConono schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:59:
Dan zou ik heel ver weg blijven bij clubs als FTAC. Ik vraag me zelfs af hoe je überhaupt op dat idee komt (gezien in Business Class misschien?)..
Als je beleggen puur en alleen als gok ziet, heb je dat verstand niet nodig. Anders wel.
maar is het echt zo erg met FTAC of met bijv. Crowdestate
ik zat te denken om iets te beleggen en dan zou er iedere maand iets uitgekeerd worden, maar dat klopt volgens jou niet ??
Ik snap best wel dat beleggen een risico is hoor, maar ja, die rente van 0,2 % schiet ook niet erg op
Ik snap (en herken) de drang om rendement te maken. Om die reden staan ontelbare adviseurs en investeringsbedrijfjes klaar om risicoloos (voor hun) jouw geld om te zetten in een risicovol (voor jou) product. Jouw deel komt bij dat soort producten pas als alle anderen gesnoept hebben aan de beurt. Meestal ben je dus ook nog je inleg kwijt.JAN-B schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:18:
[...]
@Conono: Ja, bedankt, aan jou heb ik wat(Nee, ik kwam de naam FTAC "ergens " tegen)
ik zat te denken om iets te beleggen en dan zou er iedere maand iets uitgekeerd worden, maar dat klopt volgens jou niet ??
Ik snap best wel dat beleggen een risico is hoor, maar ja, die rente van 0,2 % schiet ook niet erg op
Wil je per se handelen (wat geld kost, maar hoeft niet erg te zijn - mensen gaan ook naar Casino's - spanning heeft een prijs), dan kun je best wat inleggen hier en daar.
Wil je rendement en niet tot de 90% (dit percentage is nog hoger over langere tijd) behoren van de groep die ondergemiddeld presteert, dan staan in dit forum hierboven talloze tips (Meesman, goedkope ETF's van Blackrock of Vanguard). Het is erg saai, maar ernstig rendabel. Puur gebaseerd op kosten laag houden en risico's spreiden.
Nou ja, "erg".. Ik ken die clubs verder niet goed, maar dit soort handel (buiten de beurs om) is m.i. ongeschikt om als leek geld in te stoppen.JAN-B schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:18:
[...]
@Conono: Ja, bedankt, aan jou heb ik wat(Nee, ik kwam de naam FTAC "ergens " tegen)
Zou er iedere maand iets uitgekeerd worden (en hoeveel dan), of zeggen ze dat ze verwachten elke maand iets uit te keren? En (om nog maar eens wat te noemen) wat ga je doen als je jouw geïnvesteerde bedrag weer nodig hebt?ik zat te denken om iets te beleggen en dan zou er iedere maand iets uitgekeerd worden, maar dat klopt volgens jou niet ??
Het schiet ook niet heel hard op als je inleg niet gebruikt is voor de aankoop van vastgoed/windmolen/teakplantage, maar voor de aanschaf van een nieuwe Maserati, waarna jij naar je centen kan fluiten..Ik snap best wel dat beleggen een risico is hoor, maar ja, die rente van 0,2 % schiet ook niet erg op
Ook ernstig rendabel in geval van een beurscrash?poehee schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:29:
[...]
Het is erg saai, maar ernstig rendabel. Puur gebaseerd op kosten laag houden en risico's spreiden.
Verwijderd
Juist als onervaren belegger raad ik je je eens te verdiepen in trackers. Google is your friend wbt uitleg. Ik hou het echt enorm simpel. Ik heb alleen maar Ishares MSCI World. Hou dat nog een jaar of 10 vol en dan is het gezien mijn leeftijd tijd te stoppen met vermogensopbouw en ga dan alleen maar interen en arm sterven.JAN-B schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:42:
[...]
Ja, een beetje duidelijk, heb geen idee wat trackers, sprinters en turbo,s zijn, en wil het eigenlijk ook niet weten.
Het komt er op neer dat je beter niet kunt beleggen, want je moet het bedrijf kennen en snappen, toch?
Nee, ik heb geen verstand van vastgoed, dus ik kan maar beter de gok niet wagen
Ja. Als je dan lekker fors bijkoopt en genoeg tijd hebt om die crash weer te boven te komen. Mooiste wat er is, beurscrahes.Het Fantoom schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:23:
[...]
Ook ernstig rendabel in geval van een beurscrash?
[/quote]
Ik had dan toch liever mijn geld hierin gestopt : https://www.investing.com...al-clean-energy?cid=45836HallonRubus schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:23:
Over Nederlandse IPOs gesproken, ik zit sinds kort in Alfen, maker van laadpalen en mobiele transformators, aandeel doet het erg goed, 12% erbij sinds ze naar de beurs zijn gegaan 2 maanden geleden. Ik sta na vandaag ruim 5% in de plus na 2 weken geleden te zijn ingestapt.
[video]
Zelfde tak van sport, minder risico middels meer spreiding en gaat zich ook wel ontwikkelen. Ik blijf maar twijfelen om het te kopen omdat ik dan mijn eigen strategie onderuit haal. Geen accenten aanbrengen want wanneer moet ik er dan weer uit blijft dan weer iedere keer de vraag.
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2018 18:01 ]
Gemiddeld 5%+ per jaar. En dat is inclusief goede en slechte jaren.Het Fantoom schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:23:
[...]
Ook ernstig rendabel in geval van een beurscrash?
Bron: https://www.robeco.nl/act...realistisch-rendement.jsp
En na inflatie! Dat maakt ook nog wel een flink verschil.Robkazoe schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:50:
[...]
Gemiddeld 5%+ per jaar. En dat is inclusief goede en slechte jaren.
Bron: https://www.robeco.nl/act...realistisch-rendement.jsp
Verwijderd
En niet te vergeten Box3 heffing als je voldoende pegels hebt. Maar altijd beter dan sparen.Hielko schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:14:
[...]
En na inflatie! Dat maakt ook nog wel een flink verschil.
Wat is jullie mening over de indexfondsen van Meesman? Ik heb een paar maanden geleden gekozen voor een spreiding van 33% in elk van de 3 fondsen.. Twijfel nu echter alweer om niet gewoon 100% in aandelen Wereldwijd te stoppen omdat die over de laatste 5 jaren het meest stabiel is en dus het meeste rendement oplevert. Zal ik nog switchen nu of gewoon alles zo laten staan?
De 0.5% kosten voor een simpel indexfonds/ETF achtig product zijn erg hoog, dat kan veel goedkoper. Kijk bijvoorbeeld naar andere aanbieders van een MSCI wereldwijd fonds (MSCI World Index ETF bijvoorbeeld).Holdem_NL schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:05:
Wat is jullie mening over de indexfondsen van Meesman? Ik heb een paar maanden geleden gekozen voor een spreiding van 33% in elk van de 3 fondsen.. Twijfel nu echter alweer om niet gewoon 100% in aandelen Wereldwijd te stoppen omdat die over de laatste 5 jaren het meest stabiel is en dus het meeste rendement oplevert. Zal ik nog switchen nu of gewoon alles zo laten staan?
Of Wereldwijd een hoger rendement dan Europa en Emerging Markets haalt de komende jaren is moeilijk te zeggen, dat hangt van de wereldeconomie af...
Ctrl+k
Dat valt mee, uit mijn hoofd zijn de kosten voor een wereldwijde tracker (VWRL) 0,25 + dividendlek van 0,20 zit je al op 0,45. Eventuele kosten van een broker komen daar bovenop.Sibylle schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:20:
[...]
De 0.5% kosten voor een simpel indexfonds/ETF achtig product zijn erg hoog, dat kan veel goedkoper. Kijk bijvoorbeeld naar andere aanbieders van een MSCI wereldwijd fonds (MSCI World Index ETF bijvoorbeeld).
Of Wereldwijd een hoger rendement dan Europa en Emerging Markets haalt de komende jaren is moeilijk te zeggen, dat hangt van de wereldeconomie af...
[ Voor 4% gewijzigd door Mastasidaz op 28-05-2018 19:33 ]
Verwijderd
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/meesman/Holdem_NL schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:05:
Ik ben helemaal happy met de Giro en MSCI World. Ik geloof niet in accent beleggen, want zoals gezegd, wanneer stap je weer uit je accent beleggingen? Je loopt naar mening altijd achter de feiten aan en ik slaap heerlijk omdat ik nooit over mijn verdeling hoef na te denken. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Ik zit zelf ook bij Meesman. €200 per maand nu, moet straks omhoog gaan als mijn noodfonds weer vol is. Ik weet dat je via Giro iets goedkoper kan doen maar het is ook heerlijk dat zij alles voor je regelen. Van incasso tot aankoop tot belasting terugvragen en herbeleggen.Holdem_NL schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:05:
Dat vind ik een erg mooie dienst en dat betaal je ook voor ja. Ik ben ook 25 jaar en beleg voor de komende 30 jaren, dan slaap ik ook rustiger bij Meesman dan bij Giro.
Verwijderd
@ApexAlpha Als je MSCI World koopt hoef je geen belasting terug te vragen want dividend wordt gewoon herbelegd in de tracker.
Verwijderd
Je hebt gelijk. Was te direct, maar de boodschap blijft staan. Je zit hier eerst te klagen over een ID verstrekken en daarna ga je nog eens doorzagen over PEP met allerlei argumenten. De Giro moet gewoon voldoen aan hun wettelijke verplichtingen, net als jij, en als je daar niet mee wil ingaan stop je bij de Giro (terwijl ook alle andere financiële instellingen dezelfde verplichtingen hebben). Het is weinig interessant op dit topic dat jij vind dat dit allemaal onzin is en het dan oa te vergelijken met een "sperm count". Als je er echt zo mee zit dien dan gewoon een klacht in bij de Giro ipv hier te gaan klagen. Maar geef je weinig kans.
[ Voor 16% gewijzigd door Krisp op 29-05-2018 11:59 ]
Verwijderd
Nog steeds ontgaat het jou dat ik bij de Giro 3 verklaringen moet tekenen, NB naar later blijkt onder valse voorwendselen en bij de ABN tot dusver geen doorgedrukte verklaringen nodig zijn. Bovendien is dit de eerste nogal forse steek de de Giro laat vallen, vandaar dat het mij relevant lijkt. Heb je hier helemaal niets mee, reageer dan gewoon niet.Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:03:
[...]
Je hebt gelijk. Was te direct, maar de boodschap blijft staan. Je zit hier eerst te klagen over een ID verstrekken en daarna ga je nog eens doorzagen over PEP met allerlei argumenten. De Giro moet gewoon voldoen aan hun wettelijke verplichtingen, net als jij, en als je daar niet mee wil ingaan stop je bij de Giro (terwijl ook alle andere financiële instellingen dezelfde verplichtingen hebben). Het is weinig interessant op dit topic dat jij vind dat dit allemaal onzin is en het dan oa te vergelijken met een "sperm count". Als je er echt zo mee zit dien dan gewoon een klacht in bij de Giro ipv hier te gaan klagen. Maar geef je weinig kans.
Ik zit ook bij Meesman, per maand 100 euro automatische incasso, 60 wereldwijd en 40 opkomende landen, ik zou niet alles in 1 fonds doen, is toch weer minder spreiding.Holdem_NL schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:05:
Verder erg tevreden over Meesman, ja het kan goedkoper via degiro maar dan moet je zelf elke maand gaan kopen en volgens mij kon je ook geen delen kopen dus kon je de ene maand eigenlijk niks kopen en een maand wachten tenzij je natuurlijk precies het geld inlegt wat er nodig is om aan te kopen.
Ik betaal graag een klein beetje extra voor het gemak
IWDA tracker bedoel je neem ik aan?Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:12:
@ApexAlpha Als je MSCI World koopt hoef je geen belasting terug te vragen want dividend wordt gewoon herbelegd in de tracker.
Divide and conquer.
Vraag over terugvragen dividendbelasting in Ierland. Via mijn werkgever koop ik aandelen tegen significante korting. Tevens wordt er prima dividend uitbetaald (eerst naar mijn account) en daarna herbelegd in dezelfde aandelen.
Mijn broker (Morgan Stanley) hanteert echter 20% bronbelasting, in plaats van 15% zoals overeengekomen is tussen de landen. Op mijn verzoeken 15% toe te passen wordt niet gereageerd.
De 15% kan ik terugvragen in jaarlijkse aangifte, de laatste 5% moet je terugvragen aan de Ierse belastingdienst. Dit schijnt nogal cumbersome te zijn. Heeft iemand dit al eens met succes gedaan?
Mijn broker (Morgan Stanley) hanteert echter 20% bronbelasting, in plaats van 15% zoals overeengekomen is tussen de landen. Op mijn verzoeken 15% toe te passen wordt niet gereageerd.
De 15% kan ik terugvragen in jaarlijkse aangifte, de laatste 5% moet je terugvragen aan de Ierse belastingdienst. Dit schijnt nogal cumbersome te zijn. Heeft iemand dit al eens met succes gedaan?
Divide and conquer.
Dat hangt nogal af van in welk(e) fonds(en) je belegt..Badpete schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:20:
[...]
Ik zit ook bij Meesman, per maand 100 euro automatische incasso, 60 wereldwijd en 40 opkomende landen, ik zou niet alles in 1 fonds doen, is toch weer minder spreiding.
...
Ziet er niet zo heel moeilijk uit: https://www.revenue.ie/en.../dwt-claim-for-refund.pdfwimpie schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:31:
Vraag over terugvragen dividendbelasting in Ierland. Via mijn werkgever koop ik aandelen tegen significante korting. Tevens wordt er prima dividend uitbetaald (eerst naar mijn account) en daarna herbelegd in dezelfde aandelen.
Verwijderd
Dit is de laatste reactie die ik erop geef: https://www.graydon.nl/blog/wat-customer-due-diligence-cdd en http://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202048.jsp Het gaat te ver om hier de hele wetgeving uit te gaan pluizen, maar nogmaals, er is helemaal niets vreemds aan.Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:15:
[...]
Nog steeds ontgaat het jou dat ik bij de Giro 3 verklaringen moet tekenen, NB naar later blijkt onder valse voorwendselen en bij de ABN tot dusver geen doorgedrukte verklaringen nodig zijn. Bovendien is dit de eerste nogal forse steek de de Giro laat vallen, vandaar dat het mij relevant lijkt. Heb je hier helemaal niets mee, reageer dan gewoon niet.
Ik deed niet anders in mijn jaren als adviseur bij een bank. Heb je hier helemaal niets mee, reageer dan gewoon niet.
Jawel.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 11:57 ]
Verwijderd
Je beseft dat de combinatie van banken (beleggen) en integriteit een "klein deukje" heeft opgelopen in 2008 ?Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:46:
[...]
Dit is de laatste reactie die ik erop geef: https://www.graydon.nl/blog/wat-customer-due-diligence-cdd en http://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202048.jsp Het gaat te ver om hier de hele wetgeving uit te gaan pluizen, maar nogmaals, er is helemaal niets vreemds aan.
Ik deed niet anders in mijn jaren als adviseur bij een bank. Heb je hier helemaal niets mee, reageer dan gewoon niet.
Dat jij blijkbaar adviseur was van een bank komt perfect naar voren in je onmacht om integriteitsschendingen (lees: jokken) door de Giro te zien als ver buiten het boekje. Immers bewust iets communiceren waarvan de Giro weet dat het niet waar is maar mensen wel sneller aanzet om actie te ondernemen (tekenen bij het kruisje) is pure misleiding. Ik had dit soort gedrag niet verwacht van de Giro........
Verwijderd
Dit is de tweede keer dat je mij op de man speelt en weer de discussie wil aan slingeren mbt het wel of niet functioneren van banken, hoe ze hun werk doen. Je beschuldigt mij van onmacht omdat ik ooit bij een bank heb gewerkt. De pot verwijt de ketel enz....Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:01:
[...]
Je beseft dat de combinatie van banken (beleggen) en integriteit een "klein deukje" heeft opgelopen in 2008 ?
Dat jij blijkbaar adviseur was van een bank komt perfect naar voren in je onmacht om integriteitsschendingen (lees: jokken) door de Giro te zien als ver buiten het boekje. Immers bewust iets communiceren waarvan de Giro weet dat het niet waar is maar mensen wel sneller aanzet om actie te ondernemen (tekenen bij het kruisje) is pure misleiding. Ik had dit soort gedrag niet verwacht van de Giro........
Ik weet niet of je het door hebt maar de discussie die je hier voert heeft werkelijk niets meer met "Beleggen op de beurs in de praktijk" te maken en je neemt niet de moeite in de wetgeving te verdiepen waarnaar ik je al een aantal keer heb verwezen. Start aub een klaagtopic voor jezelf mbt dit onderwerp. Kan je je helemaal uitleven.
Rest my case.
Verwijderd
Ik citeer voor de zekerheid nog even jouw opmerking van 11:46: ""Dit is de laatste reactie die ik erop geef""Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:22:
[...]
Dit is de tweede keer dat je mij op de man speelt en weer de discussie wil aan slingeren mbt het wel of niet functioneren van banken, hoe ze hun werk doen. Je beschuldigt mij van onmacht omdat ik ooit bij een bank heb gewerkt. De pot verwijt de ketel enz....
Ik weet niet of je het door hebt maar de discussie die je hier voert heeft werkelijk niets meer met "Beleggen op de beurs in de praktijk" te maken en je neemt niet de moeite in de wetgeving waarna ik je al een aantal keer heb verwezen. Start aub een klaagtopic voor jezelf mbt dit onderwerp. Kan je je helemaal uitleven.
Rest my case.
Wanneer de Giro (hier nogal veel besproken) dingen doet die misleidend zijn dan is dat gewoon On-Topic
Je geeft zelf aan voor een bank te hebben gewerkt en daarnaast geen probleem te zien wanneer een beleggingsonderneming zich misdraagt (lees: liegt). Dat er een verband is tussen die 2 zaken lijkt me niet meer dan logisch en is niet op de man maar op de door jou zelf ingebrachte inhoud.
[ Voor 4% gewijzigd door Krisp op 29-05-2018 12:32 ]
Ik ben ook blij met Meesman. Verdeling bij Meesman is 50% Aandelen Wereldwijd en 50% Aandelen Opkomende Land. Er gaat ook een vergelijkbaar bedrag per maand naar een spaarrekening, dat beschouw ik als het 'veilige deel' van m'n portfolio.
De automatische incasso is erg prettig, geen omkijken naar. Het zorgt er voor dat ik maandelijks blijf inleggen zonder naar de koers te kijken.
De automatische incasso is erg prettig, geen omkijken naar. Het zorgt er voor dat ik maandelijks blijf inleggen zonder naar de koers te kijken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb vorig jaar gekeken naar Meesman en deGiro en uiteindelijk voor deGiro gekozen omdat de kosten uiteindelijk lager liggen (zie: https://www.financieelona...elijk_1_Meesman_en_DeGiro).
De eerste keer kopen was spannend, want nieuw en het was nogal een fors bedrag. Maar nu maanden later kijk ik elke maand uit naar het moment dat ik mijn salaris binnen krijg en weer meer bij mag kopen. Het is niet heel ingewikkeld, ook zonder al te veel kennis over beleggen. Ik zou het kopen in ieder geval niet uit handen willen geven en er dan voor moeten betalen.
De eerste keer kopen was spannend, want nieuw en het was nogal een fors bedrag. Maar nu maanden later kijk ik elke maand uit naar het moment dat ik mijn salaris binnen krijg en weer meer bij mag kopen. Het is niet heel ingewikkeld, ook zonder al te veel kennis over beleggen. Ik zou het kopen in ieder geval niet uit handen willen geven en er dan voor moeten betalen.
Heeft Meesman een minimale inleg? Ik las op het blog van MrFOB iets over 10.000 eerste inleg. Is dat zo?sylvesterrr schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:40:
Ik ben ook blij met Meesman. Verdeling bij Meesman is 50% Aandelen Wereldwijd en 50% Aandelen Opkomende Land. Er gaat ook een vergelijkbaar bedrag per maand naar een spaarrekening, dat beschouw ik als het 'veilige deel' van m'n portfolio.
***members only***
Minimale inleg van € 10000 geldt alleen wanneer je niet periodiek (maandelijks) wil beleggen.oscar82 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:25:
[...]
Heeft Meesman een minimale inleg? Ik las op het blog van MrFOB iets over 10.000 eerste inleg. Is dat zo?
Je kunt kiezen:oscar82 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:25:
[...]
Heeft Meesman een minimale inleg? Ik las op het blog van MrFOB iets over 10.000 eerste inleg. Is dat zo?
- Minimaal 10.000 ineens of
- Minimaal 100 per maand
Dit artikel beslaat de periode van 5 jaar voor maart 2017. Dat waren dan ook net de jaren dat er een forse correctie omhoog was op de beurs na de crisisjaren. Daarom vallen de bedragen ook extreem uit.redrohX schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:40:
Ik heb vorig jaar gekeken naar Meesman en deGiro en uiteindelijk voor deGiro gekozen omdat de kosten uiteindelijk lager liggen (zie: https://www.financieelona...elijk_1_Meesman_en_DeGiro).
Ik begrijp heel goed dat er veel mensen zijn die mij gek verklaren. Maar Meesman gaat al langer mee dan de Giro, heeft een verdienmodel dat niet afhankelijk is van groei en investeringen die elk jaar groter moeten zijn en oogt stabieler op de langere termijn.
Ik weet dat mijn aandelen nog steeds van mij zijn als de Giro failliet gaat. Maar ik wil graag een 'gewoon goed' rendement op mijn geld. Niet per sé het onderste uit de pan.
Ieder zijn ding verder. Want objectief gezien is Meesman gewoon duurder dan de Giro. Dus je moet even kijken hoe veel dit je allemaal waard is.
Verwijderd
@ApexAlpha "Ik weet dat mijn aandelen nog steeds van mij zijn als de Giro failliet gaat. Maar ik wil graag een 'gewoon goed' rendement op mijn geld. Niet per sé het onderste uit de pan. "
Failliet gaan is niet het risico want dan krijg jij gewoon je aandelen terug. Het enige risico is dat men effecten uitleent. Mocht dit en masse niet worden terugbetaald zit daar het risico. Dit zal onder streng toezicht staan gezien ook zij onder toezicht staan van DnB. Maar eens, er is een klein risico. Maar dat neem je alles belegger en als vastgoed investeerder met geleend geld (eigen huis kopen met hypotheek) ook.
NB: maar deze discussie is hier ook al tot uit ten treuren gevoerd.
Failliet gaan is niet het risico want dan krijg jij gewoon je aandelen terug. Het enige risico is dat men effecten uitleent. Mocht dit en masse niet worden terugbetaald zit daar het risico. Dit zal onder streng toezicht staan gezien ook zij onder toezicht staan van DnB. Maar eens, er is een klein risico. Maar dat neem je alles belegger en als vastgoed investeerder met geleend geld (eigen huis kopen met hypotheek) ook.
NB: maar deze discussie is hier ook al tot uit ten treuren gevoerd.
Even kleine notitie. Misschien moet ik iets minder in financials steken, inmiddels -4% op portefeuille en volledige maand terug in tijd.
Krijg je dan fracties van aandelen IWDA? Mocht het uit te keren dividend niet uitkomen op een exact volledig nieuw aandeel.Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:12:
Nee. Het dividend zit bij koers in, dus de stukken die je hebt worden gewoon meer waard.Cyclonist schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:30:
[...]
Krijg je dan fracties van aandelen IWDA? Mocht het uit te keren dividend niet uitkomen op een exact volledig nieuw aandeel.
Dit topic is gesloten.