Of je van deflatie niet blij wordt is discutabel. Ik word altijd wel blij als dingen goedkoper worden, net als alle andere consumentenpirke schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 08:58:
Rentes kunnen altijd zakken hoor, dat is het middel om een crisis te verzachten. Het gevaarlijke is dat de rentes nog niet hersteld zijn sinds de vorige crisis, dus wat zal er bij de volgende crash gebeuren? Massaal negatieve rentes, deflatie, wordt je ook niet blij van. Wel gunstig voor bestaande obligaties.
Persoonlijk word ik ook blij als spullen goedkoper worden. Voor je hypotheek is het wat minder leuk (althans, als deflatie leidt tot loonsverlagingingen - je premie/rente daalt niet mee)Metro2002 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:19:
[...]
Of je van deflatie niet blij wordt is discutabel. Ik word altijd wel blij als dingen goedkoper worden, net als alle andere consumenten
Overheden proberen ons te doen geloven dat deflatie slecht is omdat het leidt tot uitstel van aankopen. Dat is een valstrik en een misvatting. De werkelijkheid is dat het funest is voor hun (langlopende) schulden (net als dat het voor onze hypotheek slecht is).
You're either part of the solution or you're part of the problem
Verwijderd
Deflatie betekent dat de economie zwaar op zijn kont ligt. Wie is daar blij mee? Ik iig niet. Leuk als je je baan kan houden maar met echte deflatie zijn ontslagen meer regel dan uitzondering. Het gaat om de juiste balans te vinden in de economie. Helaas lukt dat alleen nooit. Het is meestal hollen of stilstaan. Nu zijn we hard aan het hollen. Geniet ervan zolang het duurt en zorg dat je je hypotheekrente voor langere tijd vastzet. Ik woon nu bijna voor niets, met dank aan de ECB.Metro2002 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:19:
[...]
Of je van deflatie niet blij wordt is discutabel. Ik word altijd wel blij als dingen goedkoper worden, net als alle andere consumenten
Deflatie komt overal voor in de economie en in een vrije markt economie zou deflatie zelfs gewenst zijn (en ook de normale gang van zaken zijn)Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:48:
[...]
Deflatie betekent dat de economie zwaar op zijn kont ligt.
Alleen voor mensen met schulden (*inclusief de grootste schuldenaar genaamd de overheid * ) is het vervelend.
Electronica, auto's, voedsel en tig miljoen andere consumentenproducten zijn aan deflatie onderhevig en gelukkig maar anders zou je computer je over een paar jaar een paar honderd duizend euro kosten ipv een tientje.
Maar inderdaad, met het huidige monetaire beleid is deflatie een teken dat het slecht gaat met de economie.
Verwijderd
De voorbeelden die jij noemt vind ik geen echte deflatie. Deze wordt meer veroorzaakt door marktverzadiging en concurrentie. Rampzalige deflatie die ik bedoel wordt veroorzaakt omdat consumenten en bedrijven geen ruimte meer hebben om iets te besteden en producenten genoodzaakt zijn hun prijzen te verlagen omdat men anders gewoon niets meer verkoopt. Dit soort deflatie raakt dan ook bijna alle/hele bedrijfstakken/economie (kijk naar Japan jaren geleden). Smartphones bijvoorbeeld zakken op dit moment in prijs omdat de markt langzaam raakt verzadigd, maar ik kan dit geen deflatie noemen veroorzaakt door economische omstandigheden (ok, misschien heeft nu iedereen het te goed en kan iedereen zo'n ding kopenMetro2002 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:05:
[...]
Electronica, auto's, voedsel en tig miljoen andere consumentenproducten zijn aan deflatie onderhevig en gelukkig maar anders zou je computer je over een paar jaar een paar honderd duizend euro kosten ipv een tientje.
Ik heb misschien een wat vreemde vraag maar ik kom er zelf niet achter.
Het lijkt mij erg leuk om een keer een aandelenvergadering mee te maken, nu zag ik dat de aandeelhoudersvergadering van KLM Air France 15 mei is. Dit leek mij een leuke eerste vergadering. Nu zit ik met de vraag, hoe wordt ik hiervoor uitgenodigd?
Ik heb op degiro een account gemaakt en hier 1 aandeel van klm gekocht. (koste 4 euro transactie kosten op 1 aandeel van 9 euro
)
Dus hoe krijg ik nu mijn uitnodiging?
Het lijkt mij erg leuk om een keer een aandelenvergadering mee te maken, nu zag ik dat de aandeelhoudersvergadering van KLM Air France 15 mei is. Dit leek mij een leuke eerste vergadering. Nu zit ik met de vraag, hoe wordt ik hiervoor uitgenodigd?
Ik heb op degiro een account gemaakt en hier 1 aandeel van klm gekocht. (koste 4 euro transactie kosten op 1 aandeel van 9 euro
Ik krijg ze vaak via de de post, van random aandelen die ik maar heel even heb gehad.levik7 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:45:
Ik heb op degiro een account gemaakt en hier 1 aandeel van klm gekocht. (koste 4 euro transactie kosten op 1 aandeel van 9 euro)
Voor E10 kan je via DeGiro je aanmelding voor de vergaderinglevik7 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:45:
Ik heb op degiro een account gemaakt en hier 1 aandeel van klm gekocht. (koste 4 euro transactie kosten op 1 aandeel van 9 euro)
Wil je dit in den lijve bijwonen? Anders kun je ook gewoon vast wel een keertje zo'n vergadering op YouTube nakijken. (dan kun je niet boeiende stukjes ook voorbij spoelenlevik7 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:45:
[ Voor 4% gewijzigd door ErnstH op 02-05-2018 17:03 ]
Het Fantoom schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:49:
[...]
Ik krijg ze vaak via de de post, van random aandelen die ik maar heel even heb gehad.
Moet ik daar apart een ticket voor krijgen? Ik zie het overigens ook niet staan op DeGiro, waar is dat te vinden? Is het niet zo gewoon zo dat je met een aandeel recht hebt op het bijwonen van zo'n vergadering?Hielko schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:59:
[...]
Voor E10 kan je via DeGiro je aanmelding voor de vergadering
Haha, ja het lijkt mij wel leuk om er eentje echt bij te wonen. Dacht inderdaad wel dat ze een beetje saai zullen zijn maar dat zijn hoorcolleges ookehoutgast schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 17:02:
[...]
Wil je dit in den lijve bijwonen? Anders kun je ook gewoon vast wel een keertje zo'n vergadering op YouTube nakijken. (dan kun je niet boeiende stukjes ook voorbij spoelen)
Hoe weet het bedrijf dat jij een aandeel bezit? Niet. Oftewel, dat moet van je broker komen. Bij Binck kan je je daarvoor gratis online aanmelden, bij Degiro zal je waarschijnlijk een e-malitje naar de support moeten sturen. Die E10 kosten staan in hun tarievenoverzicht.levik7 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 17:12:
[...]
[...]
Moet ik daar apart een ticket voor krijgen? Ik zie het overigens ook niet staan op DeGiro, waar is dat te vinden? Is het niet zo gewoon zo dat je met een aandeel recht hebt op het bijwonen van zo'n vergadering?
Eerste stap: snel zijnlevik7 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:45:
Tweede stap: als je in Parijs wil overnachten snel zijn
Derde stap: Op de IR site gaan kijken >> http://www.airfranceklm.c...rs/annual-general-meeting
Combined Ordinary and Extraordinary Shareholders' Meeting of May 15, 2018 at l'Espace Grande Arche - La Défense (France)
Conditions for participating in the Shareholders’ Meeting
Shareholders of Air France - KLM and unit- holders in the Aéropélican, Concorde and Majoractions FCPEs have the right to attend and vote in the Shareholders’ Meeting, regardless of the number of shares or FCPE units they hold, provided that these securities are registered at the latest two business days prior to the date of the Meeting (“record date”). For the Air France - KLM Combined Ordinary and Extraordinary Shareholders’ Meeting on May 15, 2018, this record date will thus be May 11, 2018 at 0h00 (Paris time).
You wish to attend the Meeting in person & You hold your shares in bearer form
Shareholders or holders of FCPE units wishing to attend the Meeting in person must request an admission card.
You must request an admission card from your financial intermediary who will send a certificate proving that your shares were registered on the record date to Société Générale, Service Assemblées, CS 30812, 44308 Nantes Cedex 3, France. If you sell shares between the moment you indicate your voting intentions and the second business day before the Meeting, i.e. May 11, 2018, your financial intermediary must notify Société Générale of the sale and forward the necessary information. After this date, no notifications will be taken into account.
Dat, en meer staat in http://www.airfranceklm.c...meeting_may_152c_2018.pdf
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Ik heb het idee dat de euro/dollar koers een flinke invloed heeft op de winst op mijn VXUS en VTI koers. Ik zit er sinds oktober dit jaar in. Ik heb al 2x een dividend betaling meegemaakt en de koersen staan ook hoger dan dat ik ze aankocht. Echter sta ik nagenoeg op hetzelfde bedrag als dat ik toen ingelegd heb.
Klopt, de euro is sinds midden april gedaald van $1.24 naar $1.20, sta meteen weer in het groen nuSunri5e schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:37:
Ik heb het idee dat de euro/dollar koers een flinke invloed heeft op de winst op mijn VXUS en VTI koers. Ik zit er sinds oktober dit jaar in. Ik heb al 2x een dividend betaling meegemaakt en de koersen staan ook hoger dan dat ik ze aankocht. Echter sta ik nagenoeg op hetzelfde bedrag als dat ik toen ingelegd heb.
Het is meer het probleem van de eeuwige groei theorie die achter ons hele economische model zit. Daar is alles op gebaseerd. Zonder een heel betoog te houden over nieuwe mogelijke modellen voor groei waarbij welvaart niet meer uitgedrukt wordt puur en alleen in geld en groei van de economie maar de welstand van de maatschappij wordt meegenomen is momenteel niet goed mogelijk waarderingen aan iets te geven.Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:24:
@Metro2002 "Ik belegde zelf destijds niet maar ik weet nog wel degelijk hoe ontzettend beleggen toen werd gepromoot maar óók dat er al enorm gewaarschuwd werd dat alles een enorme zeepbel was dus de risico's waren lijkt me wel engiszins bekend."
We zitten nu ook weer in een bubbel. De Rentebubbel die door de ECB is gecreeërd. Ik zie teveel overeenkomsten met de tijd voor 2000 en 2008. Tikkende tijdbom. Risico's zijn nu ook bekend maar net als toen steekt iedereen zijn kop in het zand. Er zitten op dit topic denk ik teveel mannen die de afgelopen 6 tot 8 jaar erin zitten en die nog nooit een echte draai om hun oren hebben gehad.
Maar ik zal wel weer uitgelachen worden. Ze verklaren me hier meestal voor gek.
Het levert daarnaast grote problemen op op het gebied van inflatie, en deze is niet goed meer naar het doelniveau te krijgen.
Grote schulden is in mijn boek altijd een probleem. In Nederland met name de hypotheekschuld, iets dat wordt gezien als een investering maar gewoon een eerste levensbehoefte is. Waar er tijdens de vorige crisis nog een flinke mogelijkheid tot stimulering was is die er nu niet. De bubbel zit met name in de huizenmarkt (alweer) en de beperkte ruimte die mensen nog hebben om snel van hun schulden af te komen. Een paar duizend euro cash achter de hand wordt als voldoende gezien.
Dus zoals altijd als het tegenzit moeten mensen hun beleggingsportefeuille verkopen en kan het zomaar zijn dat het huis weer flink onder water komt te staan. Ik heb geen glazen bol, en dit feest kan gewoon nog jaren duren. Maar waarom moeilijk doen ? Gewoon alles wat je overhoudt evenredig verdelen tussen een spaar deel, aflossen van wat voor schuld dan ook en beleggen. Dan kan er wat mij betreft weinig mis gaan.
Is het dan wel zo verstandig om te beleggen in VTI en VXUS? Je bent sterk afhankelijk van de euro/dollar koers.mark de man schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:52:
[...]
Klopt, de euro is sinds midden april gedaald van $1.24 naar $1.20, sta meteen weer in het groen nu
Vxus staat genoteerd in usd, maar de onderliggende aandelen niet.Sunri5e schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:48:
[...]
Is het dan wel zo verstandig om te beleggen in VTI en VXUS? Je bent sterk afhankelijk van de euro/dollar koers.
Stel dat de usd dus 10% daalt, dan stijgt Vxus automatisch ook 10%, waardoor je belegging in euro's evenveel waard blijft.
En vandaag een nieuw blog van mr FOB die met wat meer onderbouwing in essentie hetzelfde zegt.ImaPseudonym schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:23:
[...]
Een euro per maand hakt er nogal in als je je portfolio moet opbouwen met wisselgeld...
https://www.financieelona.../beleggen-met-wisselgeld/
Volgens mij ben je beter af als je de afronding van al die transacties naar een spaarpotje gaat en je dat zelf kunt beleggen.
Hoe gaat dit ooit veel opleveren (zelf of via Peaks)?ImaPseudonym schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:01:
[...]
Volgens mij ben je beter af als je de afronding van al die transacties naar een spaarpotje gaat en je dat zelf kunt beleggen.
Ik heb even gekeken, ik heb gemiddeld zo'n 50 transacties per maand. Gemiddelde wisselgeld is 50 eurocent. Komt dus neer op 25 euro per maand, ofwel 300 euro per jaar. Leuk voor een extra avondje uit, maar je gaat er niet FMA of FO van worden.
Dit soort initiatieven zijn er natuurlijk puur voor de mensen die niet de discipline hebben en dan voor deze optie kiezen. Iedereen die fatsoenlijk met z'n eigen financiën bezig is blijft natuurlijk weg bij deze bedrijven.Skyaero schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:41:
[...]
Hoe gaat dit ooit veel opleveren (zelf of via Peaks)?
Ik heb even gekeken, ik heb gemiddeld zo'n 50 transacties per maand. Gemiddelde wisselgeld is 50 eurocent. Komt dus neer op 25 euro per maand, ofwel 300 euro per jaar. Leuk voor een extra avondje uit, maar je gaat er niet FMA of FO van worden.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Rijk ga je er zeker niet van worden. Mr FOB rekent hier volgens mij met een van de agressievere profielen van Peaks. Als je een van de defensievere profielen gebruikt dan kom je met de kosten die Peaks rekent waarschijnlijk zelfs op een negatief rendement uit en had je je geld beter op een spaarrekening kunnen laten staan.Tsurany schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:45:
[...]
Dit soort initiatieven zijn er natuurlijk puur voor de mensen die niet de discipline hebben en dan voor deze optie kiezen. Iedereen die fatsoenlijk met z'n eigen financiën bezig is blijft natuurlijk weg bij deze bedrijven.
Voor FO/FMA is Peaks zeker niet geschikt. Maar daarvoor is, zoals Tsurany ook zegt, financiële discipline belangrijker. Maar ik denk eigenlijk dat de belangrijkere conclusie is dat Peaks eigenlijk alleen maar een goed idee is voor Peaks, en verder voor niemand.
Edit: oeps, verkeerde post gequote. De bedoeling was om @Skyaero een post hoger te quoten.
[ Voor 4% gewijzigd door ImaPseudonym op 03-05-2018 11:12 ]
https://fd.nl/beurs/12527...oor-beursgang-in-hongkong
Xiaomi gaat naar de beurs deze zomer (juni of juli) aldus het nieuwsbericht.
http://www.hkexnews.hk/AP...ents/SEHK201805030005.pdf
Wat denken jullie van deze beursgang? De moeite waard of links laten liggen?
[ Voor 15% gewijzigd door geishin op 03-05-2018 11:57 . Reden: link naar prospectus toegevoegd ]
Vraagje waar ik zelf niet uit kom met betrekking tot ETF's specifiek gericht op een zo'n groot mogelijk dividend.
Zover ik weet kan een ETF het dividend uitkeren of direct weer herinvesteren, ik ben specifiek op naar de eerste variant. Waar kan ik van bijvoorbeeld Vanguard High Dividend Yield ETF of SPDR S&P Dividend ETF vinden of deze dividend cash uitbetaald of herinvesteert?
Zover ik weet kan een ETF het dividend uitkeren of direct weer herinvesteren, ik ben specifiek op naar de eerste variant. Waar kan ik van bijvoorbeeld Vanguard High Dividend Yield ETF of SPDR S&P Dividend ETF vinden of deze dividend cash uitbetaald of herinvesteert?
Hier: www.morningstar.com/etfs/arcx/vym/quote.html
en hier: http://www.morningstar.com/etfs/arcx/sdy/quote.html
kun je in ieder geval zien wat ze aan dividend uitgekeerd hebben.
Ik zit in DeGiro te kijken hoe ik m'n rendement kan zien over 2017. Is zo'n rapportage ergens? Of moet ik met Excel aan de slag?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ook daar kom ik er niet uit of het dividend nou uitbetaald wordt of geherinvesteerd. Omdat hier gesproken wordt in de tabel over reinvest price denk ik dat het geherinvesteerd wordt:ImaPseudonym schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:19:
Hier: www.morningstar.com/etfs/arcx/vym/quote.html
https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundId=1530&FundIntExt=INT&funds_disable_redirect=true#tab=4
Anders maar van beide is eentje kopen en na een kwartaal zien wat er gebeurt
Als het dividend geherinvesteerd wordt dan staat er vaak iets bij als acc (accumulating neem ik aan). bij die ETF's zie je ook niet staan wat het % dividend is. Bijvoorbeeld:ScoTtix schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:56:
[...]
Ook daar kom ik er niet uit of het dividend nou uitbetaald wordt of geherinvesteerd. Omdat hier gesproken wordt in de tabel over reinvest price denk ik dat het geherinvesteerd wordt:
https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundId=1530&FundIntExt=INT&funds_disable_redirect=true#tab=4
Anders maar van beide is eentje kopen en na een kwartaal zien wat er gebeurt.
http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0000OO1Z
In het geval van VIHIX lijkt het echt uitbetaald te worden aangezien er een bedrag en datum van uitbetaling staat. Soms kan er geregeld worden dat dat dividend automatisch weer geïnvesteerd wordt.
Ze zijn de laatste tijd erg actief aan het uitbreiden naar onder meer India en landen in Europa. De vraag is hoe afhankelijk ze zijn van hun smartphones, tot nu toe concurreren ze vooral op prijs (in China zijn ze wel een mainstream merk) dus het kan zo over zijn. Ik zie het nog wel een paar jaar flink groeien maar daarna zou het wel eens kunnen stagneren.geishin schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:55:
Dank voor de reactie.Rob Wu schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 20:28:
[...]
Dus je bouwt een studieschuld op zodat je het kan investeren met een miniem rendement?
Het is de vraag of dat verstandig is, aangezien je oorspronkelijke studieschuld meetelt bij het bepalen van je maximale hypotheek. Je DUO schuld staat niet geregistreerd bij het BKR, maar als je bij het aangaan van een hypotheek je openstaande schuld verzwijgt, dan vervalt ook je recht op de NHG.
Misschien haal je nu een paar centjes meer op, maar is dat het waard als je daardoor meer moeite gaat krijgen om de financiering van een huis rond te krijgen?
De bank 80/70% voor laten schieten is toch niet 'het laatste stukje van de puzzel'?Byvyr schreef op zondag 6 mei 2018 @ 01:06:
[...]
Dank voor de reactie.Ik heb welliswaar een 'schuld' maar daar staat natuurlijk cash tegenover, dit kan ik zo aflossen wanneer ik wil door één overboeking te doen. Daarnaast heb ik, als ik mijn DUO-lening gebruik om gedeeltelijk mijn eerste woning mee te financieren ook minder hypotheek nodig. Doordat ik verwacht fors eigen geld in te brengen zal ik alleen het laatste stukje van de puzzel van een bank hoeven te hebben, die hier vast voor open staan omdat ik daarnaast 20/30% eigen geld inbreng en het risico voor de bank miniem is.
Je maximale hypotheek daalt gewoon als je een studieschuld hebt. Het heeft geen zin om op die manier een woning te financieren.Byvyr schreef op zondag 6 mei 2018 @ 01:06:
[...]
Dank voor de reactie.Ik heb welliswaar een 'schuld' maar daar staat natuurlijk cash tegenover, dit kan ik zo aflossen wanneer ik wil door één overboeking te doen. Daarnaast heb ik, als ik mijn DUO-lening gebruik om gedeeltelijk mijn eerste woning mee te financieren ook minder hypotheek nodig. Doordat ik verwacht fors eigen geld in te brengen zal ik alleen het laatste stukje van de puzzel van een bank hoeven te hebben, die hier vast voor open staan omdat ik daarnaast 20/30% eigen geld inbreng en het risico voor de bank miniem is.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Lagere rente wellicht?Tsurany schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:10:
[...]
Je maximale hypotheek daalt gewoon als je een studieschuld hebt. Het heeft geen zin om op die manier een woning te financieren.
Dat wellicht wel, enkel niet geldig voor de HRA. Daarnaast kan een lening van 30k je maximale hypotheek met 60k verlagen. Dus het kan, maar erg praktisch is anders.
De maximale hypotheek daalt inderdaad bij een studieschuld(zit wel verschil tussen oude en nieuwe stelsel).Tsurany schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:10:
[...]
Je maximale hypotheek daalt gewoon als je een studieschuld hebt. Het heeft geen zin om op die manier een woning te financieren.
Maar het kan wel zin hebben om een woning op deze manier te financieren, omdat je niet weet of je die maximale hypotheek nodig gaat hebben, want voor maximale hypotheek gaan is ook niet altijd verstandig. De voorwaarden van de studielening zijn wel een stuk gunstiger. Daarom zou ik het wel doen, want als het toch niet gunstig blijkt kan je het toch gewoon direct aflossen.
Voorbeeld situatie (nieuwe stelstel):
37K inkomen
48K studielening voor woning daardoor gaat je hypotheek met ongeveer 60K omlaag(Rabobank).
Voorbeeld situatie (oude stelsel):
37K inkomen
48K studielening voor woning daardoor gaat je hypotheek met ongeveer 100K omlaag(Rabobank).
Netto gezien ga je dus maar 12K achteruit bij nieuwe stelsel, maar je hebt dan wel een lening van 48K met gunstigere voorwaarden. En de 48K kan je ook gebruiken voor K.K. Als je hierbij ook nog wat eigen geld hebt, dan maakt het helemaal niet uit.
Bij het oude stelsel is het niet gunstig, dat lijkt mij duidelijk. Kortom het is afhankelijk van de situatie.
[ Voor 21% gewijzigd door Zenix op 06-05-2018 14:38 ]
Nieuwe stelsel kan het inderdaad in zeer uitzonderlijke gevallen gunstig zijn. Echter je hebt dan wel een lening waarvan de rente binnen 5 jaar aanzienlijk kan stijgen en die niet aftrekbaar is. Er van uitgaande dat je niet die 48k snel aflost zit je met een aardig risico waardoor je ook nog eens minder maximaal kan lenen. En als je een starter bent kan die 12k aardig aantikken.
Klopt. Maar @Byvyr gaf aan dat hij ook eigen geld gaat gebruiken dat is dus te vergelijken met die situatie die ik aangaf.Tsurany schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:46:
Nieuwe stelsel kan het inderdaad in zeer uitzonderlijke gevallen gunstig zijn. Echter je hebt dan wel een lening waarvan de rente binnen 5 jaar aanzienlijk kan stijgen en die niet aftrekbaar is. Er van uitgaande dat je niet die 48k snel aflost zit je met een aardig risico waardoor je ook nog eens minder maximaal kan lenen. En als je een starter bent kan die 12k aardig aantikken.
De rente kan stijgen, maar alsnog zijn de voorwaarden gunstiger dan een hypotheek.
- betalen naar draagkracht. Als je baan kwijt raakt en minimumloon krijgt of minder dan betaal je niks per maand, maar je lost wel af.
- elk moment volledig af te lossen
- kwijtschelding bij overlijden, gunstig voor gezin.
- aflossen kan je 5 jaar stopzetten.
Lijkt het een beetje een soort samsung. Enorm brede elektronica speler, en ze zijn op alle markten en werelddelen actief aan het uitbreiden. En daarbij aardig succesvol als je kijkt naar de recentere cijfers (marktleider India iemand?).geishin schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:55:
Hoewel ik op de lange termijn er een hard hoofd in heb gezien de positie van China steeds meer onder druk komt te staan, lijkt het mee een interessant korte termijn aandeel.
Adyen zit vermoedelijk in dezelfde periode, dus voor nu is mijn budget echter voor die club gereserveerd. Mocht er meer duidelijkheid komen over de exacte data, zie ik het wel zitten de IPO alsnog mee te pikken.
Gelukkig heb je maar één aandeel gekochtlevik7 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:45:
Wat denk je zelf dan? Zoals je het nu op schrijft (heel korte post), lijkt het alsof je denkt "zal ik een gokje wagen of niet". Dus wat wil je precies? Beleggen of speculeren? Met welk percentage van je vermogen? Of is het gewoon wat spielerei? Dat is allemaal wel van belang, denk ik.geishin schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:55:
Ik zou een stukje research plegen. Naast het gebruikelijke spul zou ik me verdiepen in zaken die niet in de prospectus staan. O.a. wat zijn de banden tussen overheid en Xiaomi? (Bijv. deze). En de laatste tijd is de Chinese overheid bezig met inteugelen van de mate van kapitalisme, in hoeverre gaat Xiaomi daar last van krijgen?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik ga zeker wat inleggen in Xiaomi, puur vanwege affiniteit met het merk en het vertrouwen in de producten. Er is nog veel ruimte op de westerse markt waar goede prijs/kwaliteit home automation een vaste plek kan veroveren.
Let wel, op 1 aandeel na zijn al mijn stock picks gedaald in plaats van gestegen
Let wel, op 1 aandeel na zijn al mijn stock picks gedaald in plaats van gestegen
Op de site van de Giro kun je dit vinden. Kost wel een vast bedrag (rond de 50 Euro).levik7 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:45:
Misschien even bellen, want het zal wel diep in de kleine lettertjes zitten
Wel leuk als je laat weten hoe het daar aan toe gaat
Ik vind 50 euro wel veel voor een uitnodiging daarnaast is de vergadering in Frankrijk. Dus dat gaat hem helaas niet worden.Baytep schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:02:
[...]
Op de site van de Giro kun je dit vinden. Kost wel een vast bedrag (rond de 50 Euro).
Misschien even bellen, want het zal wel diep in de kleine lettertjes zitten
Wel leuk als je laat weten hoe het daar aan toe gaat
Ben inderdaad ook benieuwd hoe het zal gaan na deze flinke dip.
De kosten zijn bij DeGiro:
Aanmelden voor aandeelhoudersvergaderingen Nederland €10,-
Aanmelden voor aandeelhoudersvergaderingen Buitenland €100,- + kostprijs
Aanmelden voor aandeelhoudersvergaderingen Nederland €10,-
Aanmelden voor aandeelhoudersvergaderingen Buitenland €100,- + kostprijs
wat is de ISIN nummer van Xiamoi?Tsurany schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:37:
Ik ga zeker wat inleggen in Xiaomi, puur vanwege affiniteit met het merk en het vertrouwen in de producten. Er is nog veel ruimte op de westerse markt waar goede prijs/kwaliteit home automation een vaste plek kan veroveren.
We hebben het over een IPO hier.
IEX organiseert weer een beleggersdag, misschien is dat wat voor je?levik7 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:13:
[...]
Ik vind 50 euro wel veel voor een uitnodiging daarnaast is de vergadering in Frankrijk. Dus dat gaat hem helaas niet worden.
https://beleggersdag.iex.nl/
Sinds kleine 2 maandjes begonnen met individueel kopen. Denk dat ik 500pm speelruimte heb; met vakantiegeld wat meer.
De kosten per transactie zijn me tegen gevallen. Ik merk dat ik meer uitwijk naar de Amerikaanse beurzen.
De conversie van valuta mag ik ook wat beter op letten. Denk je er X te kunnen kopen; blijkt na transactie dat je er Y had kunnen kopen. Eerlijk gezegd steek ik er nog niet zoveel aandacht in.
Heb een paar tientjes gepakt op hertz en abn. Verder zit ik wat te spreiden op van alles; microsoft, disney, vanguard, wellsfargo, spie, discovery, hellofresh..
Vooralsnog verkoop ik ongestructureerd bij een beetje winst, maar denk dat ik wel heen moet naar grotere aantallen aankopen om sneller over de transactiekosten te komen.
Voor de langere termijn moet ik nog een keertje naar een etf kijken, maar ik heb ook wat op seedrs lopen; al lijkt me dat nog wel abstract hoe je uiteindelijk aanmunt; via de interne exchange ofzo; nja iets voor een ander topic denk ik.
Heb nog naar klm gekeken, maar ik geloof niet dat ze de boel recht kunnen trekken in de alliantie met air france. Wat gebeurd er met de aandelen als ze uit elkaar gaan?
De kosten per transactie zijn me tegen gevallen. Ik merk dat ik meer uitwijk naar de Amerikaanse beurzen.
De conversie van valuta mag ik ook wat beter op letten. Denk je er X te kunnen kopen; blijkt na transactie dat je er Y had kunnen kopen. Eerlijk gezegd steek ik er nog niet zoveel aandacht in.
Heb een paar tientjes gepakt op hertz en abn. Verder zit ik wat te spreiden op van alles; microsoft, disney, vanguard, wellsfargo, spie, discovery, hellofresh..
Vooralsnog verkoop ik ongestructureerd bij een beetje winst, maar denk dat ik wel heen moet naar grotere aantallen aankopen om sneller over de transactiekosten te komen.
Voor de langere termijn moet ik nog een keertje naar een etf kijken, maar ik heb ook wat op seedrs lopen; al lijkt me dat nog wel abstract hoe je uiteindelijk aanmunt; via de interne exchange ofzo; nja iets voor een ander topic denk ik.
Heb nog naar klm gekeken, maar ik geloof niet dat ze de boel recht kunnen trekken in de alliantie met air france. Wat gebeurd er met de aandelen als ze uit elkaar gaan?
King for a day,... fool for a lifetime.
Geen idee, ik denk naar rato geplists? Mocht echter de air-france tak omvallen dan gaat de koers van het aandeel wel een duikvlucht nemen natuurlijk.dwaas schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:33:
@dwaas Ik weet niet of met kleine plukjes winst pakken, onder een strategie valt. Volgens mij is het meer roulette, want op basis van wat ben je nu 2mnd bezig?
Anyway, met kleine plukjes tikken de transactiekosten inderdaad aan. Enkele maanden terug was Binck ivm minimale kosten breakeven op ~3500 per trx. Bij DeGiro zijn die kosten lager, dus kun je kleinere plukjes handelen.
Ik doe ook aan spreiding via Duurzaam Investeren (obligaties met onderpand ca 5%), Mintos (hoog risico/rente ca 11%) en beleggen (met name ETF, paar losse aandelen). Soms wat extra handel op aandelen, maar vooral houden voor langere termijn.
Volgens mij is iedereen wel een keer glad gegaan met jouw aanpak. Jaren terug KPN gekocht, want dat kon toen echt niet lager...
Anyway, met kleine plukjes tikken de transactiekosten inderdaad aan. Enkele maanden terug was Binck ivm minimale kosten breakeven op ~3500 per trx. Bij DeGiro zijn die kosten lager, dus kun je kleinere plukjes handelen.
Ik doe ook aan spreiding via Duurzaam Investeren (obligaties met onderpand ca 5%), Mintos (hoog risico/rente ca 11%) en beleggen (met name ETF, paar losse aandelen). Soms wat extra handel op aandelen, maar vooral houden voor langere termijn.
Volgens mij is iedereen wel een keer glad gegaan met jouw aanpak. Jaren terug KPN gekocht, want dat kon toen echt niet lager...
Op basis van historische koers, nieuwsberichten, opinie, gevoel en kennis in eigen sector. Zoals iedereen het zal doen, denk ik.BiLLY_daKid schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:50:
@dwaas Ik weet niet of met kleine plukjes winst pakken, onder een strategie valt. Volgens mij is het meer roulette, want op basis van wat ben je nu 2mnd bezig?
KPN zou ik niet nemen. Geen goed gevoel bij. Als ik daar een product zoek is het te duur en qua service niet veel beter voor wat ik verwacht. Ze zitten lastig tov de kabelaar en moeten elke investering openstellen voor concurrentie. Ik zal het vast niet helemaal goed omschrijven, maar ik krijg er geen goed gevoel bij. Voelt als gerommel en als een log ouderwets bedrijf waar weinig groei in zit.
Ik overweeg eerder wat groei van aegon mee te pakken, maargoed eerst maar even vakantiegeld afwachten en dan nog eens onderzoeken.
Uiteraard hoop ik niet glad te gaan met mn huidige aanpak (en voor die tijd mogelijk over te stappen op een aanpak die als verstandiger te boek staat), maar ik kan de verliezen lijden dus de tijd zal het me leren.
King for a day,... fool for a lifetime.
'niet dat ik het verwacht dat het gaat gebeuren. Maar in feite zullen ze het bedrijf opsplitsen en komen er 2 losse bedrijven met 2 aandelen; Air france en klm. (zo simpel)dwaas schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:33:
Waarde van deze 2 aandelen staat dan ongeveer gelijk aan aandeel air france klm.
Als je wat meer wil speculeren op koersfluctuaties zijn opties een beter instrument dan aandelen.dwaas schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:50:
[...]
Op basis van historische koers, nieuwsberichten, opinie, gevoel en kennis in eigen sector. Zoals iedereen het zal doen, denk ik.
KPN zou ik niet nemen. Geen goed gevoel bij. Als ik daar een product zoek is het te duur en qua service niet veel beter voor wat ik verwacht. Ze zitten lastig tov de kabelaar en moeten elke investering openstellen voor concurrentie. Ik zal het vast niet helemaal goed omschrijven, maar ik krijg er geen goed gevoel bij. Voelt als gerommel en als een log ouderwets bedrijf waar weinig groei in zit.
Ik overweeg eerder wat groei van aegon mee te pakken, maargoed eerst maar even vakantiegeld afwachten en dan nog eens onderzoeken.
Uiteraard hoop ik niet glad te gaan met mn huidige aanpak (en voor die tijd mogelijk over te stappen op een aanpak die als verstandiger te boek staat), maar ik kan de verliezen lijden dus de tijd zal het me leren.
De kosten worden gewoon te hoog. Zeker op de kleine bedragen. Er zijn ook nog zaken als sprinters/turbo's etc. Maar daar zou ik zelf niet snel aan beginnen.
Opties zijn leuke instrumenten. Bijvoorbeeld als verzekering tegen koersdalingen op je lange termijn portefeuille.
Voor het overige is het aan te raden om gewoon een degelijke portefeuille voor de lange termijn op te bouwen. Een set goede ETF's en gewoon lekker maandelijks bijkopen. Langzaam en gestaag het vermogen laten groeien. Wellicht wat saai maar wel zo degelijk.
Ik heb sympathie voor xiaomi als bedrijf (mooie knalvoorknaken gadgets) en zal het nieuws omtrent de beursgang daarom wel blijven volgen.TucanoItaly schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:30:
[...]
Wat denk je zelf dan? Zoals je het nu op schrijft (heel korte post), lijkt het alsof je denkt "zal ik een gokje wagen of niet". Dus wat wil je precies? Beleggen of speculeren? Met welk percentage van je vermogen? Of is het gewoon wat spielerei? Dat is allemaal wel van belang, denk ik.
Ik zou een stukje research plegen. Naast het gebruikelijke spul zou ik me verdiepen in zaken die niet in de prospectus staan. O.a. wat zijn de banden tussen overheid en Xiaomi? (Bijv. deze). En de laatste tijd is de Chinese overheid bezig met inteugelen van de mate van kapitalisme, in hoeverre gaat Xiaomi daar last van krijgen?
Mijn keuze om ergens wel of niet in te stappen maak ik op basis een paar indicatoren (dividend beleid, historische koers gemiddelde koersdoelen, sector outlook). Voor xiaomi heb ik nog te weinig onderzoek gedaan om een voor mij redelijke keuze te maken en zou het voor mij inderdaad een gokje zijn,
Had je dat niet beter eerst kunnen uitzoeken voor dat je een aandeel kocht van ong. 10 euro waar 4 euro transactiekosten aan zitten?levik7 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:13:
[...]
Ik vind 50 euro wel veel voor een uitnodiging daarnaast is de vergadering in Frankrijk. Dus dat gaat hem helaas niet worden.
Ik doe momenteel de saaie manier, en dat werkt eigenlijk heel goed.CornermanNL schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:13:
[...]
Als je wat meer wil speculeren op koersfluctuaties zijn opties een beter instrument dan aandelen.
De kosten worden gewoon te hoog. Zeker op de kleine bedragen. Er zijn ook nog zaken als sprinters/turbo's etc. Maar daar zou ik zelf niet snel aan beginnen.
Opties zijn leuke instrumenten. Bijvoorbeeld als verzekering tegen koersdalingen op je lange termijn portefeuille.
Voor het overige is het aan te raden om gewoon een degelijke portefeuille voor de lange termijn op te bouwen. Een set goede ETF's en gewoon lekker maandelijks bijkopen. Langzaam en gestaag het vermogen laten groeien. Wellicht wat saai maar wel zo degelijk.
Ik heb al wat gelezen over opties, de theorie snap ik wel maar het dringt eigenlijk nog niet goed door hoe ik het praktisch kan toepassen.
Jah, dat zou je kunnen beargumenterenID-College schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:17:
[...]
Had je dat niet beter eerst kunnen uitzoeken voor dat je een aandeel kocht van ong. 10 euro waar 4 euro transactiekosten aan zitten?
Maar ik had nog nooit een aandeel gekocht en dat stond ook nog op mijn bucketlist.
Een paar papieren oefeningen en daarna een keer uitproberen. Beginnen bij een hele eenvoudige optiestrategie en dan uitbouwen, dan vallen de puzzelstukjes vanzelf in elkaar en ga je vanzelf zien hoe je het met jou doelen en strategie kan toepassen.Wozmro schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:10:
[...]
Ik doe momenteel de saaie manier, en dat werkt eigenlijk heel goed.
Ik heb al wat gelezen over opties, de theorie snap ik wel maar het dringt eigenlijk nog niet goed door hoe ik het praktisch kan toepassen.
Allen,
Kan iemand informatie vinden, waar je vangaurd etf's die gelist zijn op de NYSE kan kopen?
Kan ze niet vinden bij degiro of bij de Binck bank. (of dien ik te bellen om ze toegevoegd te krijgen?)
Whelp.
Kan iemand informatie vinden, waar je vangaurd etf's die gelist zijn op de NYSE kan kopen?
Kan ze niet vinden bij degiro of bij de Binck bank. (of dien ik te bellen om ze toegevoegd te krijgen?)
Whelp.
@BTU_Natas grote kans dat ze niet gekocht mogen worden door Nederlanders omdat ze geen Nederlands talige informatie aanbieden.
Verwijderd
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben maar ik kreeg afgelopen vrijdag avond na 20:00 uur van de Giro bericht dat ik voor 25 mei een geldig ID moet overleggen.
Normaal geen probleem maar die van mij is dus net verlopen.
Aanvragen (verwerken) duurt een week en het vroegste moment van aanvragen was a.s. vrijdag de 18-de.
Maw: precies te laat. Volgens de Giro zou toegang komen te vervallen bij inlevering op of na de 25-ste.
Effectief eist de Giro binnen 9 werkdagen (er zitten precies 2 weekenden tussen) dat de ID binnen is.
Je zal maar met vakantie zijn of ziek of je email weinig lezen, bye bye toegang (en investeringen ?).
Tot dusver was de Giro een prima club maar dit is echt een forse miskleun qua deadline en communicatie.
Normaal geen probleem maar die van mij is dus net verlopen.
Aanvragen (verwerken) duurt een week en het vroegste moment van aanvragen was a.s. vrijdag de 18-de.
Maw: precies te laat. Volgens de Giro zou toegang komen te vervallen bij inlevering op of na de 25-ste.
Effectief eist de Giro binnen 9 werkdagen (er zitten precies 2 weekenden tussen) dat de ID binnen is.
Je zal maar met vakantie zijn of ziek of je email weinig lezen, bye bye toegang (en investeringen ?).
Tot dusver was de Giro een prima club maar dit is echt een forse miskleun qua deadline en communicatie.
@Verwijderd jouw uitzondering is nota bene het voorbeeld dat in de correspondentie gebruikt wordt om aan te geven in wat voor uitzonderlijke situaties het mogelijk is de deadline te verlengen. Gewoon even contact opnemen dus.
Daarnaast is dit al een proces dat veel langer loopt. De eerste keer dat ze om een ID vroegen is eind vorig jaar geweest en de afgelopen tijd is dat regelmatig herhaald. Sterker nog, in dit topic is het al vaker besproken en jij hebt het zelfs op 22 november 2017 als eerste gemeld hier. Je hebt dus 184 dagen de tijd gehad.
Daarnaast is dit al een proces dat veel langer loopt. De eerste keer dat ze om een ID vroegen is eind vorig jaar geweest en de afgelopen tijd is dat regelmatig herhaald. Sterker nog, in dit topic is het al vaker besproken en jij hebt het zelfs op 22 november 2017 als eerste gemeld hier. Je hebt dus 184 dagen de tijd gehad.
Verwijderd
@Tsurany : Onzin, in 2017 kon dit nog worden afgedaan met slechts het invullen van je ID nummer !
Bovendien had die actie een eigen deadline van 3 januari 2018, dit gaat dus echt over een ander onderwerp.
De ID nummer optie is nu compleet komen te vervallen. Het ging in 2017 over EU wetgeving, nu NL:
https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/onderwerpen/mifid-2
https://www.eerstekamer.n...lementatiewet_vierde_anti
Bovendien had die actie een eigen deadline van 3 januari 2018, dit gaat dus echt over een ander onderwerp.
De ID nummer optie is nu compleet komen te vervallen. Het ging in 2017 over EU wetgeving, nu NL:
https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/onderwerpen/mifid-2
https://www.eerstekamer.n...lementatiewet_vierde_anti
Je krijgt wel al een maand lang iedere keer dat je inlogt de melding. De mail had op zich wel eerder mogen komen inderdaad.
@Verwijderd Het is hetzelfde onderwerp als in 2017 echter heeft DeGiro toen onjuist gezegd dat het invullen van je ID nummer genoeg is.
Alleen een ID nummer is natuurlijk nooit voldoende om jouw idenitieit vast te stellen. Dat DeGiro deze optie wel aanbood was een behoorlijke blunder en dat zijn ze nu aan het recht zetten. Ik vind een termijn van 2 weken niet onredelijk als je na gaat dat iedereen (boven de 14) in Nederland verplicht is om een geldig ID te hebben.
Dat jij geen geldig ID hebt is niet de fout van DeGiro. Je kan je situatie uitleggen aan DeGiro en ik verwacht echt niet dat ze moeilijk over gaan doen om een paar dagen.
Alleen een ID nummer is natuurlijk nooit voldoende om jouw idenitieit vast te stellen. Dat DeGiro deze optie wel aanbood was een behoorlijke blunder en dat zijn ze nu aan het recht zetten. Ik vind een termijn van 2 weken niet onredelijk als je na gaat dat iedereen (boven de 14) in Nederland verplicht is om een geldig ID te hebben.
Dat jij geen geldig ID hebt is niet de fout van DeGiro. Je kan je situatie uitleggen aan DeGiro en ik verwacht echt niet dat ze moeilijk over gaan doen om een paar dagen.
Verwijderd
Nee het zijn twee compleet verschillende onderwerpen.Yoicaa schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:03:
@Verwijderd Het is hetzelfde onderwerp als in 2017 echter heeft DeGiro toen onjuist gezegd dat het invullen van je ID nummer genoeg is.
2017: MIFID2
2018: Anti Witwas Wetgeving
In 2017 kon je gewoon je ID nummer invoeren, die optie was speciaal geïmplementeerd in de software.
Nu zal dat niet meer gaan omdat het onderwerp anders is + de mogelijkheden om je ID te overleggen.
Zelfs voor mensen die gewoon een ID hebben maar 2 weken op vakantie zijn hebben bij terugkomst een probleem. Zelf kijk ik zelden of nooit in de Giro applicatie (bewust lange termijn investeringen) dus via die weg heb ik het nooit gezien.
Opties zijn wel te verkrijgen is dat niet een goede route, door ze daadwerkelijk gewoon uit te laten voeren?Tsurany schreef op zondag 13 mei 2018 @ 16:01:
@BTU_Natas grote kans dat ze niet gekocht mogen worden door Nederlanders omdat ze geen Nederlands talige informatie aanbieden.
Ben redelijk nieuw met beleggen en vraag me iets af waar ik het antwoord zo niet op kan vinden:
Stel bedrijf X heeft een aandeelwaarde van $100. 's Nachts wanneer de beurs gesloten is, komt er heel slecht nieuws over dat bedrijf waardoor het aandeel hoogstwaarschijnlijk dik naar beneden zal gaan bij opening. Hoe kan ik hier het beste op inspelen? Bij opening is hij of gaat hij direct al naar beneden, waardoor ik b.v. niet op short kon handelen of verkopen op $100.
Stel bedrijf X heeft een aandeelwaarde van $100. 's Nachts wanneer de beurs gesloten is, komt er heel slecht nieuws over dat bedrijf waardoor het aandeel hoogstwaarschijnlijk dik naar beneden zal gaan bij opening. Hoe kan ik hier het beste op inspelen? Bij opening is hij of gaat hij direct al naar beneden, waardoor ik b.v. niet op short kon handelen of verkopen op $100.
Verwijderd
Als het slechte nieuws al naar buiten is gekomen kan je natuurlijk nooit verkopen voor $100.. Verder, in de VS kan je nog handelen (beperkt) buiten de openingstijden van de beurs, en anders is met derivaten nog wel wat te fixen. Maar ook dat gaat je in het geval dat het slechte nieuws al bekend is niet werken natuurlijk.DJH schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:55:
Ben redelijk nieuw met beleggen en vraag me iets af waar ik het antwoord zo niet op kan vinden:
Zo'n mechanisme zoek ik ook nogDJH schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:55:
Ga eens na waarom bijv. kwartaalcijfers standaard buiten handelsuren bekend worden gemaakt.DJH schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:55:
Wat vinden we van de KLM..? 50% gedaald in een paar maanden.. toegegeven: hij stond wel erg hoog maar KLM is zelf gezond.. Beetje jammer dat Air France zo zit te kloten.. gokje waard?
Die daling is je enige criterium? Stakende Fransen, oplopende olieprijs en als langetermijn investering zie ik het het ook niet zo zitten.gokje waard?
Wat is dan precies het probleem? Behalve dat je even niet kan handelen totdat je alsnog je ID geupload hebt (dit kan op je PC en via mobiele app). Als je kan inloggen kun je ook ID uploaden toch? En als die verlopen is (enige uitzondering) dan staat daar netjes een link voor en kun je de deadline verlengen. Valt allemaal wel mee dus.Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:28:
[...]
Nee het zijn twee compleet verschillende onderwerpen.
2017: MIFID2
2018: Anti Witwas Wetgeving
In 2017 kon je gewoon je ID nummer invoeren, die optie was speciaal geïmplementeerd in de software.
Nu zal dat niet meer gaan omdat het onderwerp anders is + de mogelijkheden om je ID te overleggen.
Zelfs voor mensen die gewoon een ID hebben maar 2 weken op vakantie zijn hebben bij terugkomst een probleem. Zelf kijk ik zelden of nooit in de Giro applicatie (bewust lange termijn investeringen) dus via die weg heb ik het nooit gezien.

lol+lol=hihi
Combinatie Air France en KLM heb ik nooit gelukkig gevonden, mede vanwege enorme krachten vanuit vakbonden die iedere hervorming tegen houden en al gaan staken om een dwarse scheet. Is niks en wordt niks. Maar als je geld over hebt, gokje kan altijd.
KLM/AF..
- Nooit succesvol 1 bedrijf geworden. Zijn 2 compleet losstaande bedrijven die toevallig een eindejaarsrekening delen. Zie ook kreten als 'KLM zus, AF zo'. Ze worden altijd tegen elkaar uitgespeeld als 2 individuele partijen, nooit als 1 samenwerkende partij.
- Veel gedoe met vakbonden aan beide kanten. Met name veel rond gezondheid (werk is zowel fysiek als mentaal zeer belastend) en betaling (aardig wat laag opgeleid personeel dat aan de rand zit van niet meer kunnen rondkomen). Daardoor waarschijnlijk ook dat die partijen best risico willen nemen over de toekomst van KLM/AF, want voor dat personeel zelf is failissement mogelijk niet het worst-case scenario.
- Schiphol als uitgangspunt, welke in principe niet meer kan groeien (zie o.a. lelystad, eindhoven..)
- Veel lange termijn risico, want zowel rente als olie stonden historisch laag. Als die hand in hand samen omhoog gaan, 3x raden wat het resultaat gaat doen.
- Extreme concurrentie, tot het punt dat ze zelfs op Schiphol capaciteit moeten inleveren.
- Steun door overheid is bij voorbaat al opgezegd, omdat het onder de huidige situatie eigenlijk niet levensvatbaar gezien kan worden.
Kortom geen synergy, oplopende loon/personeelskosten, oplopende operationele kosten, en geen echte ruimte voor uitbreiding maar eerder krimp, geen overheid als stok achter de deur richting bijvoorbeeld banken/investeerders. Ik zie geen reden om daar iets in te stoppen op de huidige waardering, behalve hoog-speculatief gokwerk.
Ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb, maar op basis van de huidige waarde en kennis ga ik niet eens moeite doen voor research totdat het nog eens halveert, dus richting/onder de 4 euro gaat.
- Nooit succesvol 1 bedrijf geworden. Zijn 2 compleet losstaande bedrijven die toevallig een eindejaarsrekening delen. Zie ook kreten als 'KLM zus, AF zo'. Ze worden altijd tegen elkaar uitgespeeld als 2 individuele partijen, nooit als 1 samenwerkende partij.
- Veel gedoe met vakbonden aan beide kanten. Met name veel rond gezondheid (werk is zowel fysiek als mentaal zeer belastend) en betaling (aardig wat laag opgeleid personeel dat aan de rand zit van niet meer kunnen rondkomen). Daardoor waarschijnlijk ook dat die partijen best risico willen nemen over de toekomst van KLM/AF, want voor dat personeel zelf is failissement mogelijk niet het worst-case scenario.
- Schiphol als uitgangspunt, welke in principe niet meer kan groeien (zie o.a. lelystad, eindhoven..)
- Veel lange termijn risico, want zowel rente als olie stonden historisch laag. Als die hand in hand samen omhoog gaan, 3x raden wat het resultaat gaat doen.
- Extreme concurrentie, tot het punt dat ze zelfs op Schiphol capaciteit moeten inleveren.
- Steun door overheid is bij voorbaat al opgezegd, omdat het onder de huidige situatie eigenlijk niet levensvatbaar gezien kan worden.
Kortom geen synergy, oplopende loon/personeelskosten, oplopende operationele kosten, en geen echte ruimte voor uitbreiding maar eerder krimp, geen overheid als stok achter de deur richting bijvoorbeeld banken/investeerders. Ik zie geen reden om daar iets in te stoppen op de huidige waardering, behalve hoog-speculatief gokwerk.
Ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb, maar op basis van de huidige waarde en kennis ga ik niet eens moeite doen voor research totdat het nog eens halveert, dus richting/onder de 4 euro gaat.
[ Voor 25% gewijzigd door Xanaroth op 18-05-2018 10:13 ]
Verwijderd
Het schijnt zo te zijn dat de communicatie van de Giro op meerdere fronten (bewust ?) onjuist is..SnifraM schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:36:
[...]
Wat is dan precies het probleem? Behalve dat je even niet kan handelen totdat je alsnog je ID geupload hebt (dit kan op je PC en via mobiele app). Als je kan inloggen kun je ook ID uploaden toch? En als die verlopen is (enige uitzondering) dan staat daar netjes een link voor en kun je de deadline verlengen. Valt allemaal wel mee dus.
Zo heb ik inmiddels bericht (email) dat ook een verlopen ID voorlopig toch als geldig word gezien.
N.B. dit is iets wat standaard zeer stellig word gecommuniceerd als ongeldig.
Daarnaast schijnt de deadline ineens een heel stuk minder hard te zijn.
Met enkele dagen heb ik mijn nieuwe ID en kan dan afronden.
De Giro zal ik daarna beschouwen als een club die minder betrouwbaar is in de communicatie.
Ik betreur dat omdat tot dusver de Giro heel erg goed beviel.
Inmiddels ben ik bezig om uit te zoeken of mijn ID gedeeltelijk afgedekt mag worden.
Die vraag is nog niet zo heel simpel als het lijkt.......
Ik ben nl sterk tegenstander van complete en perfecte kopieën van ID's zonder KOPIE afdruk erop.
Dit vanwege alle hacks en buitgemaakte data tegenwoordig.

Overigens toen ik 2 keer keek op de ID invoer pagina's stond daar nog geen verleng linkje......
Wellicht dat dit er inmiddels wel staat. Of dat dit pas verschijnt na uploaden van verlopen ID ?
Verwijderd
Dus je vertrouwt De Giro níet met een kopie van jouw ID, maar wel met jouw geld?Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:26:
[...]
Het schijnt zo te zijn dat de communicatie van de Giro op meerdere fronten (bewust ?) onjuist is.
Zo heb ik inmiddels bericht (email) dat ook een verlopen ID voorlopig toch als geldig word gezien.
De Giro zal ik daarna beschouwen als een club die minder betrouwbaar is in de communicatie.
Inmiddels ben ik bezig om uit te zoeken of mijn ID gedeeltelijk afgedekt mag worden.
Ik ben nl sterk tegenstander van complete en perfecte kopieën van ID's zonder KOPIE afdruk erop.
Overigens toen ik 2 keer keek op de ID invoer pagina's stond daar nog geen verleng linkje......
Wellicht dat dit er inmiddels wel staat. Of dat dit pas verschijnt na uploaden van verlopen ID ?
Verwijderd
Dat is een redelijk kromme zwart wit stelling maar klopt min of meer wel.Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:40:
[...]
Dus je vertrouwt De Giro níet met een kopie van jouw ID, maar wel met jouw geld?
Een (ID) administratie zal over het algemeen minder goed beveiligt zijn en daarmee makkelijker te stelen.
Daarnaast is geen enkele beveiliging 100% waterdicht, dus ook bij de Giro niet.
Verder zijn, zoals ik het begrepen heb de tegoeden bij de Giro iig gedeeltelijk verzekerd.
Ik ga er vanuit dat de Giro niet verzekerd is tegen diefstal van mijn ID en de evt gevolg schade daarvan.....
Dit is al meerdere keren aan bod gekomen. Via de app kan je een scan van je paspoort maken, dan scant ie daadwerkelijk de gegevens en wordt er geen foto genomen.Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:26:
[...]
Het schijnt zo te zijn dat de communicatie van de Giro op meerdere fronten (bewust ?) onjuist is.
Je zou kunnen kijken of dit ook op gaat voor ID kaarten
Verwijderd
De KopieID app maakt natuurlijk wel een foto (dit staat zelfs letterlijk in de video en beschrijving) alleen blijft die foto binnen de eigen overheids app en niet in de standaard foto app van je smartphone. Hierdoor blijft er geen foto bewaard op je smartphone. Wat de veiligheid dus ten goede komt.geishin schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:52:
[...]
Dit is al meerdere keren aan bod gekomen. Via de app kan je een scan van je paspoort maken, dan scant ie daadwerkelijk de gegevens en wordt er geen foto genomen.
Je zou kunnen kijken of dit ook op gaat voor ID kaarten
https://www.rijksoverheid...e-kopie-identiteitsbewijs
""Zorg ervoor dat uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart binnen de zoeker valt en maak een foto""
Ik heb op mijn ID kaart passpoort heel groot COPY als watermerk gezet en mijn BSN is blurred (in die lange code zeg maar). Is geaccepteerd. Het gaat er volgens mij om dat je documentnummer + naam zichtbaar zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:26:
[...]
lol+lol=hihi
Verwijderd
Je BSN mag idd weg, dat moet meestal op 2 plekken, de "stand-alone" plek en in de lange code..SnifraM schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:03:
[...]
Ik heb op mijn ID kaart passpoort heel groot COPY als watermerk gezet en mijn BSN is blurred (in die lange code zeg maar). Is geaccepteerd. Het gaat er volgens mij om dat je documentnummer + naam zichtbaar zijn.
Je BSN mag alleen worden gevraagd door overheids instellingen.
Verder hebben alleen banken, hotels en casino's recht op een volledig ID maar blijkbaar zonder BSN en evt met Kopie + datum + voor wie, indicatie erop.
Een (oud) paspoort is verder nog 5 jaar na verlopen nog geldig om mee te mogen stemmen en voor niet overheids taken. Vreemd genoeg weigeren banken dus standaard verlopen paspoorten, wat dus onterecht is.
Ik bedoelde DeGiro app en niet de KopieID app. Het is helemaal niet onterecht dat banken verlopen ID bewijzen weigeren , zij mogen (binnen bepaalde grenzen) gewoon eigen voorwaarden stellen. Overigens is DeGiro geen bank. Wellicht kan je op basis daarvan nog meer gegevens onleesbaar maken.Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:46:
[...]
De KopieID app maakt natuurlijk wel een foto (dit staat zelfs letterlijk in de video en beschrijving) alleen blijft die foto binnen de eigen overheids app en niet in de standaard foto app van je smartphone. Hierdoor blijft er geen foto bewaard op je smartphone. Wat de veiligheid dus ten goede komt.
https://www.rijksoverheid...e-kopie-identiteitsbewijs
""Zorg ervoor dat uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart binnen de zoeker valt en maak een foto""
[ Voor 14% gewijzigd door geishin op 18-05-2018 17:25 ]
Verwijderd
Dat is helemaal niet vreemd. Wel eens van identiteitsfraude gehoord? Ik heb zelf bij een bank gewerkt en wij moesten alles in het werk stellen om fraude te voorkomen. Dit is er dus 1 van. Kijken hoe jij reageert als iemand een dikke lening afsluit op jouw naam en de bank klopt bij jou aan.Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:12:
[...]
Een (oud) paspoort is verder nog 5 jaar na verlopen nog geldig om mee te mogen stemmen en voor niet overheids taken. Vreemd genoeg weigeren banken dus standaard verlopen paspoorten, wat dus onterecht is.
BSN mag je ook niet blurren bij een bank want zij hebben de plicht jouw gegevens (vermogen en schulden) door te geven aan de fiscus.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2018 17:32 ]
Verwijderd
Wel eens gehoord van de rijksoverheid en de autoriteit persoonsgegevens ?Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:30:
[...]
Dat is helemaal niet vreemd. Wel eens van identiteitsfraude gehoord? Ik heb zelf bij een bank gewerkt en wij moesten alles in het werk stellen om fraude te voorkomen. Dit is er dus 1 van. Kijken hoe jij reageert als iemand een dikke lening afsluit op jouw naam en de bank klopt bij jou aan.
BSN mag je ook niet blurren bij een bank want zij hebben de plicht jouw gegevens (vermogen en schulden) door te geven aan de fiscus.
BSN afschermen voor niet overheid taken is dus terecht de standaard.
https://autoriteitpersoon...ficatie/identiteitsbewijs
https://www.rijksoverheid...-te-geven-aan-een-bedrijf
Banken hebben sinds 2008 iedere kuch, "kredietwaardigheid" verloren.
De verkeerde mensen lastig vallen met leugens is waar zij goed in zijn.
Oplichters word door de banken bewust geen strobreed in de weg gelegd.
@geishin : Gelukkig biedt de overheid uitkomst over datgene wat is toegestaan en wat niet.
Het feit dat een identiteitsbewijs verlopen is maakt deze (extra) vatbaar voor identiteitsfraude, althans dit impliceer je. Als iemand op mijn naam een lening weet af te sluiten dan heeft de bank(medewerker) het cliëntenonderzoek niet goed uitgevoerd.Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:30:
[...]
Dat is helemaal niet vreemd. Wel eens van identiteitsfraude gehoord? Ik heb zelf bij een bank gewerkt en wij moesten alles in het werk stellen om fraude te voorkomen. Dit is er dus 1 van. Kijken hoe jij reageert als iemand een dikke lening afsluit op jouw naam en de bank klopt bij jou aan.
Banken hebben dit cliëntenonderzoek verbasterd tot verzamelen van kopieën/scans van identiteitsbewijzen. Mijn recente ervaring bij een bank was dat mijn identiteitsbewijs direct op de scanner ging en de medewerker geen daadwerkelijke identificatie heeft uitgevoerd. Terwijl als je de wet leest is het doel het vaststellen van de identiteit van de client, er is in de wet geen verplichting om een kopie of scan van een identiteitsbewijs te maken en te bewaren. In tegenstelling tot de loonbelastingwet waarin expliciet is opgenomen dat een afschrift van het identiteitsbewijs opgenomen moet worden in de loonadministratie.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Verwijderd
@Verwijderd en @squaddie . Ik ga met jullie niet de discussie aan of banken wel of niet hun werk goed doen (ik werk er ook allang niet meer) want dat is totaal irrelevant op dit topic. Moet altijd wel lachen om de meningen van mensen over banken want andere bedrijven zijn net zo erg (wellicht alleen op andere manieren), zeker de beursgenoteerde die we hier met zijn allen kopen. Denk daar eens over na als je zo principieel bent als je aandelen koopt (bijvoorbeeld Shell). Verbeter de wereld, begin bij jezelf en dan blijven er weinig aandelen/ETF's voor je over.
Verder adviseer ik jullie een topic te openen over wel of niet je ID laten kopiëren en wat daar de voor- en nadelen over zijn. Kan je helemaal los gaan en hoeft die discussie niet hier plaats te vinden.
Verder adviseer ik jullie een topic te openen over wel of niet je ID laten kopiëren en wat daar de voor- en nadelen over zijn. Kan je helemaal los gaan en hoeft die discussie niet hier plaats te vinden.
Verwijderd
@Musicmasters : Daarom koop ik ook geen Shell en andere bedrijven met een dubieuze "mentaliteit".
@Verwijderd Wat maakt voor jou t verschil tussen fondsen waar je wel/niet in investeert? Waar investeer je nu wel in en waar zou je echt nooit in investeren (en waarom)? oprechte nieuwsgieriheid
Verwijderd
Ik investeer niet in fondsen maar aandelen en dan voor de lange termijn. Daarvoor kijk ik vnl naar trends ipv koersen, dat geeft dus rust en scheelt evt stress of mijn investeringen het wel goed doen. Het beste koop en verkoop moment bepalen vergt wel de nodige voorbereidingen maar dat komt maar heel weinig voor.geishin schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 01:17:
@Verwijderd Wat maakt voor jou t verschil tussen fondsen waar je wel/niet in investeert? Waar investeer je nu wel in en waar zou je echt nooit in investeren (en waarom)? oprechte nieuwsgieriheid
Alles wat te veel leunt op fossiel doe ik niets mee net als de wapen industrie, verder zijn voor mij het milieu, mensenrechten en arbeidsomstandigheden erg belangrijk. Ook kijk ik naar de landen waar een bedrijf zich bevind. Heel veel valt er dan idd af maar er blijft nog ruim voldoende over voor een dik belegde boterham.
Overigens doe ik ook niet aan negatieve investeringen en zou deze graag verboden zien net als het hele scala aan afgeleide en mix producten. Zeer korte termijn investeringen zie ik ook weinig nut in, dat heeft geen echt realistische binding meer met de echte wereld.
Investeren is bij mij ook verantwoordelijkheid dragen voor de industrie waarin je geld steekt.
Mensen die dat los van elkaar zien acht ik verantwoordelijk voor veel misstanden op deze blauwe bol.
Het meeste geld valt immers nog steeds te verdienen door hard drugs te gaan dealen op schoolpleinen maar dat vinden mensen ineens crimineel. Wanneer je geld investeert in industrieën waar kinderarbeid een hoofdrol speelt aan de andere kant vd planeet met andere wetgeving en overbevolking ben je naar mijn bescheiden mening ook crimineel bezig. Beiden verdien modellen getuigen van een door en door slechte mentaliteit.
Tot slot, geld is niet alles.......
Moeten "wij" als beleggers in VTI, VXUS en VWRL hier nog rekening mee gaan houden? Eventueel nog een 4de tracker erbij pakken?Belegger voor meer rendement naar Azië
Nu de vaart uit de westerse economie lijkt te raken, is er volgens experts meer reden dan ooit om voor rendement naar China en andere Aziatische groeilanden te kijken. De bevolking is jong, de ambities zijn groot en technologische nieuwigheden worden omarmd.
„Europa heeft waarschijnlijk helaas al gepiekt. We zijn ook bang dat president Trump bezig is een economie te creëren die even zal opbloeien maar daarna in elkaar kan klappen”, zegt hoofdstrateeg Neil Dwane van vermogensbeheerder Allianz Global Investors. De Chinese economie groeit dit jaar naar schatting 6,5%, ruim het dubbele van Europa en Amerika. Het Chinese aandeel in de wereldeconomie bedraagt inmiddels bijna 15%.
De oplopende inflatie is volgens Dwane ook een reden om naar Azië te kijken. „We denken dat beleggers een hoger risico moeten gaan nemen om te voorkomen dat hun rendement met de inflatie vervliegt. Als je geen risico neemt, krijg je niks.” Ter vergelijking: de rente op een vijfjarige Nederlandse staatsobligatie bedraagt minus 0,2%. Tegelijkertijd biedt een Aziatische vijfjarige dollarobligatie tot wel 7% rendement.
Ook Rob Deneke van de Franse vermogensbeheerder Comgest ziet Azië als het beloofde beleggersland. „In Europa worden we oud en grijs, in Azië is de bevolking jong en groeiend.” Deneke waarschuwt wel dat wij ons niet moeten blindstaren op de torenhoge groei. „Er is historisch nergens ter wereld ooit een samenhang geweest tussen economische groei en rendement voor de belegger. De Nederlandse belegger heeft over de afgelopen honderd jaar een veel hoger rendement gehad dan dat onze economie groeide. Andersom had China jarenlang groeicijfers tussen 9 en 11%, terwijl het rendement rond de 0% was.”
Omslag
Volgens Deneke zijn er wel aanwijzingen dat er in China een omslag ten goede gaande is. Zo werd recent op het 19e congres van de Chinese Communistische partij de weg ingeslagen naar een meer kwalitatieve groei. „Dus geen bruggen naar niemandsland meer, geen spooksteden meer. Dan wordt het voor de belegger interessant, als je in een omgeving terecht komt waarin je groei kun relateren aan rendement.”
Indirect beleggen veel Nederlanders al in Azië, merkt Deneke op. „Bijvoorbeeld als je aandelen Heineken of Unilever hebt. Een groot deel van hun omzet komt tenslotte uit opkomende landen.”
Een heikel punt voor de Chinese economie blijft de dreigende handelsoorlog met de VS. Veel experts verwachten dat de soep minder heet wordt gegeten dan hij wordt opgediend, ook omdat Trump met hoge importtarieven zijn eigen consumenten in hun portemonnee treft.
De hogere tarieven zullen bovendien minder invloed op China hebben dan voorheen, tekenen economen van de Amerikaanse zakenbank JPMorgan aan. „Er is groeiend bewijs dat China een succesvolle transformatie maakt van een export- en investeringsgedreven economie naar een economie die drijft op consumptie.” Zo was in het eerste kwartaal ruim driekwart van de economische groei te danken aan lokale consumptie.
Het uitgavenpatroon van de Chinees wordt ook steeds westerser, zo werd geconstateerd op het jaarlijkse Aziëcongres van Allianz Global Investors in Berlijn. In het jaar 2000 gaf een Chinees nog 43% van zijn inkomen uit aan voedsel. Dat aandeel zal over twee jaar nog slechts 7% zijn.
Technologie
Ondertussen ontwikkelt Azië zich ook tot de leider op technologisch gebied. „Vanaf dit jaar zullen de uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling in Azië hoger uitkomen dan die in Europa en de Verenigde Staten samen”, voorspelt Terence Law van Allianz GI. Tegelijk digitaliseert de bevolking massaal. „We gaan in Azië heel snel naar een cashloze samenleving”, zegt Law. Hij illustreert dat met een foto van een Chinese zwerver die giften accepteert via het mobiele betaalplatform Alipay. Op zijn bakje staat de QR-barcode die gulle gevers met hun mobiele telefoon kunnen inscannen.
Risico’s
Tegenover de grotere kans op rendement in Azië, staan ook hogere risico’s. Zo is er de Chinese schuldenberg, die in tien jaar is verdubbeld naar omstreeks 300% van het bruto nationaal product. „Een grote uitdaging voor de Chinese overheid is om de schulden te verminderen en tegelijk economische groei te houden”, zegt portfoliomanager Anthony Wong van Allianz GI. Verder blijft de vraag of de gemuilkorfde Chinese bevolking ooit meer rechten gaat opeisen, erkent David Tan, beleggingsstrateeg bij Allianz GI voor vastrentende waardes. „Maar de overheid levert groeiende welvaart. Zolang dat voortduurt, is de kans groot dat de bevolking zich rustig houdt.”
Bron: telegraaf.nl
Zijn hier mensen die in grondstoffen beleggen? Uranium en de offshore oil drillers zijn goedkoop, lijkt me een goede contraire play.
Goud, zilver (beide fysiek gedekt, dus geen tegoedbonnen) en cobalt.superpolm schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 17:16:
Zijn hier mensen die in grondstoffen beleggen? Uranium en de offshore oil drillers zijn goedkoop, lijkt me een goede contraire play.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
geen goudmijnaandelen?Videopac schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:13:
[...]
Goud, zilver (beide fysiek gedekt, dus geen tegoedbonnen) en cobalt.
Waar en hoe beleg je in Cobalt?Videopac schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:13:
[...]
Goud, zilver (beide fysiek gedekt, dus geen tegoedbonnen) en cobalt.
Gewoon aandelen kopen van bedrijven die (exclusief) cobalt mijnen hebben.
Kans op enorme winsten omdat de vraag naar Cobalt explosief aan het stijgen is.
Risico dat andere beleggers dat al jaren zien aankomen en dat die stijging dus al in de prijs zit inbegrepen.
Risico dat de vraag instort als er door nieuwe accutechnieken geen of minder cobalt nodig is.
Ook.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Exact dit dus.RocketKoen schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:31:
[...]
Gewoon aandelen kopen van bedrijven die (exclusief) cobalt mijnen hebben.
Kans op enorme winsten omdat de vraag naar Cobalt explosief aan het stijgen is.
Risico dat andere beleggers dat al jaren zien aankomen en dat die stijging dus al in de prijs zit inbegrepen.
Risico dat de vraag instort als er door nieuwe accutechnieken geen of minder cobalt nodig is.
En dat is deels ook een reactie op die vraag over KLM ergens hier boven: of een aandeel de afgelopen dagen of weken sterk gedaald of gestegen is, is niet relevant. Het gaat erom of de verwachtingen volledig in de koers verwerkt zijn of niet. Dat weet natuurlijk niemand, maar je kunt op basis van onderzoek (of gevoel) wel een beeld hebben dat afwijkt van de consensus en daar naar handelen.
Is ook niet helemaal risicovrij: [YouTube: https://youtu.be/GfBLbo08-fQ]pirke schreef op zondag 20 mei 2018 @ 01:17:
Investeren in een goede glazen bol doet ook wonderen...
Dit topic is gesloten.