Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.702 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik heb onlangs mijn ING Beleggingsrekening gesloten en ben op zoek naar een nieuwe broker, eentje die gericht is op internationale klanten aangezien ik niet precies weet waar/hoeveel ik in het buitenland ben komende 5-10 jaar.

Nu wil ik graag mijn oude account bij Binck (Active pakket), met al jaren een saldo van €0, weer tot leven wekken. Ik vind makkelijk informatie over hun 3 nieuwe Green, Blue, Black & Combideals.
Maar ongelooflijk hoe weinig informatie te vinden is over de 4e mogelijkheid waar ik hier over lees: Inactive.

Heeft iemand toevallig een document/folder met de voorwaarden & kosten zodat ik die kan bekijken alvorens te bellen met Binck?
Een alternatief zou zijn een Combideal met een spaardeposito.

Ik snap de ophef hier dat Binck duurder is geworden, maar voor de passieve belegger valt het toch wel mee? Zo'n combideal of het inactieve profiel (voorbehoudens de voorwaarden die ik nog moet lezen) zijn zo slecht nog niet.

Ctrl+k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
M-ThijZ schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:30:
Trouwens was Q1 2018 niet het beste rendement voor mijn VTI/VXUS/IWDA portefeuille. :X
Q1 is voor velen sowieso niet zo'n goede periode. Bijna al mijn dividendbeleggingen staan inmiddels ook in het rood. Ik denk dat je het als een mooie test moet zien. Iedereen die de afgelopen twee à drie jaar is ingestapt kan nu proeven hoe het is om te moeten omgaan met een dipje. Als je nu al slecht gaat slapen, moet je stoppen. Als je hiervan 'pien in de buuk' krijgt, maar verder niets en gewoon blijft aankopen, is de kans dat het bij een serieuze crash goed met je blijft gaan, ook groter, en ben je dus één van de kanshebbers voor een succesvolle buy-and-hold-strategie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Zowel S&P500 (in EUR) als de STOXX600 noteren amper 4% lager dan op 1 januari. De maximale daling van piek naar dal in Q1 was -8,6% voor de S&P500 en -9,6% voor de STOXX600. Dit is dan nog een van de weinige significante dalingen in de afgelopen 3 jaar. Merk op dat deze indices in EUR respectievelijk 10% en 5,8% hoger staan dan 3 jaar geleden. Als je hier nerveus van wordt, dan denk ik niet dat je geld moet beleggen in aandelen(fondsen).

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Pannencouque schreef op maandag 2 april 2018 @ 08:59:
[...]
Q1 is voor velen sowieso niet zo'n goede periode. Bijna al mijn dividendbeleggingen staan inmiddels ook in het rood. Ik denk dat je het als een mooie test moet zien. Iedereen die de afgelopen twee à drie jaar is ingestapt kan nu proeven hoe het is om te moeten omgaan met een dipje. Als je nu al slecht gaat slapen, moet je stoppen. Als je hiervan 'pien in de buuk' krijgt, maar verder niets en gewoon blijft aankopen, is de kans dat het bij een serieuze crash goed met je blijft gaan, ook groter, en ben je dus één van de kanshebbers voor een succesvolle buy-and-hold-strategie.
Het grote probleem bij een serieuze crash is niet zo zeer dat je aandelen in waarde afnemen, die nemen later namelijk weer in waarde toe..
Het echte probleem is dat velen de luxe niet hebben om hun aandelen in de markt te houden omdat ze in de knoei komen met hun baan, huis en vaste lasten.

Om je voor te bereiden moet je het belang van een 'cash' noodfonds niet onderschatten, en als het zo ver komt vecht dan om je baan te behouden..maarjah makkelijker gezegd dan gedaan.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:27

CeesKees

I rest my Kees

Nick The Heazk schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:49:
Zowel S&P500 (in EUR) als de STOXX600 noteren amper 4% lager dan op 1 januari. De maximale daling van piek naar dal in Q1 was -8,6% voor de S&P500 en -9,6% voor de STOXX600. Dit is dan nog een van de weinige significante dalingen in de afgelopen 3 jaar. Merk op dat deze indices in EUR respectievelijk 10% en 5,8% hoger staan dan 3 jaar geleden. Als je hier nerveus van wordt, dan denk ik niet dat je geld moet beleggen in aandelen(fondsen).
Dat was om 10 uur vanmorgen.

US indices laten een iets negatiever beeld zien op dit moment.

Is dit nu die beloofde correctie waar na het interessant zou zijn om in te stappen?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Ik denk het wel, er zijn nog handelsoorlogen geweest in de geschiedenis.

(paranoia modus: ik zou zelfs denken dat men het er om doet; meer volaliteit op de beurs is voordelig voor mensen met heel veel geld)

Ik beleg zelf nogal in holdings, fondsen en enkele etf's. Afgelopen periode zijn mijn beleggingen ook gezakt maar al bij al valt het voorlopig nog wel mee.

Ik zit zelf momenteel op ongeveer 50% beleggingen 50%cash (en geen hyp lening meer op mijn woning).

Op 'slechte' beursdagen koop ik bij, ongeveer 1 keer per maand. (ik weet dat markettimen weinig zin heeft maar het is gewoon een methode).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:28

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik zie voorlopig nog geen reden tot kopen, we staan nog steeds ruim boven wat er een halfjaar geleden betaald werd, dus ik wacht lekker totdat die handelsoorlog echt uitbreekt (de Chinezen gaan vermoedelijk niet zo snel hun hok weer in, ik verwacht een langdurige 1-up-strijd, en koersen die nog 10% lager kunnen).

As for Binck, ik ben benieuwd of ze over een paar weken hun nieuwe plan 'uitstellen' of aanpassen, want er schijnen meer mensen over te stappen. Hun Q2-cijfers gaan bepalend zijn denk ik, maar die horen we pas na de zomer.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
CeesKees schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:17:
[...]

Dat was om 10 uur vanmorgen.

US indices laten een iets negatiever beeld zien op dit moment.

Is dit nu die beloofde correctie waar na het interessant zou zijn om in te stappen?
Dit is normale beweging gecombineerd met het inprijzen van wat extra risico ivm de maatregelen van de VS & China op de wereldeconomie.
Een echte correctie zou zijn dat de fundamentele waarde van grote pijlers/bedrijfstakken naar beneden wordt bijgesteld, dus toch nog een flinke stap naar beneden.
Kijk bijvoorbeeld naar de trend over een paar jaar, we zitten nog niet echt in een nieuwe dip:
http://markets.businessinsider.com/index/s&p_500
http://markets.businessinsider.com/index/euro_stoxx_50

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:49

3DDude

I void warranty's

Sibylle schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:48:
[...]

Het grote probleem bij een serieuze crash is niet zo zeer dat je aandelen in waarde afnemen, die nemen later namelijk weer in waarde toe..
Het echte probleem is dat velen de luxe niet hebben om hun aandelen in de markt te houden omdat ze in de knoei komen met hun baan, huis en vaste lasten.

Om je voor te bereiden moet je het belang van een 'cash' noodfonds niet onderschatten, en als het zo ver komt vecht dan om je baan te behouden..maarjah makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik wacht nog steeds tot de BAM weer omhoog gaat. Het lijkt wel of ze een aparte bv hebben opgericht en die BOEM hebben genoemd en daar de parkeergarage en de zeesluis onder geschoven hebben.
Binnenkort lekker het dividend incasseren is dat weer binnen. :D

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Laatst online: 21:28

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

BAM doet dit jaar 1 centje dividend, daar word je niet rijk van. Verder heb ik ze vaak genoeg omhoog zien gaan, soms vliegen, en altijd weer net zo hard zien neerstorten. Het is een rollercoaster-aandeel, zo lang er geen lijken uit de kast komen gaat het omhoog, en verd****, even later krijgen ze toch weer iets verprutst, en gaan ze weer omlaag. Hadden ze die lijken niet, dan zaten ze nu op 10 euro / aandeel ofzo (VolkerWessels heeft wat dat betreft een betere reputatie).

Voorlopig zie ik weinig mooie kansen, hoewel ING weer lager gaat, die serveren keurige resultaten.
Ondanks hun beunhazerij op IT-vlak timmeren ze er wel aan de weg, en doet de concurrentie het nog slechter. Banken en ICT lijkt nog steeds een slechte combi, verloren tussen regelvastheid en planmatigheid en de snelle veranderingen in IT-land die ze niet kunnen verteren.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M-ThijZ schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:30:
ITrouwens was Q1 2018 niet het beste rendement voor mijn VTI/VXUS/IWDA portefeuille. :X
Juist wel......lager, lager, lager wil ik. Zalig zodat we eindelijk weer eens tegen mooie prijzen kunnen inkopen. Lager, lager, lager. Kom op Trump, zet de markt op stelten. 8)
Cocytus schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:01:
Ik snap niet waarom mensen hier zo enthousiast naar de Giro overstappen. Wat gebeurt er als je daar weer weg wil? Kijk voor de grap even in het tariefoverzicht:

Overboeken portefeuille naar DEGIRO Gratis (vanaf portefeuillewaarde > € 3.000,-) / €10,- per regel
Overboeken portefeuille van DEGIRO Kostprijs met minimum van €100 per regel

€100 per regel minimum!! Binck wordt inderdaad wel heel duur maar ik verhuis mijn portefeuille echt niet naar een partij die €100 per regel (of meer, 'kostprijs' is een rekbaar begrip) rekent als je weer weg wil.
Omdat ik maandelijks gratis koop, geen bewaarloon betaal en toch niet weg ga. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2018 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 16-09 19:47
Ik was bezig met 't opzetten van een DeGiro account, nadat ik m'n geld bij Binck had weggehaald vanwege de hogere kosten die ze daar per mei a.s. gaan invoeren. Maar toen liep ik tegen het volgende bericht aan wat ik nog niet eerder had gezien:
http://beursbink.nl/finance/beste-broker-binck-degiro/

Daarin staat dat DeGiro duurder is als Binck wanneer je veel dividend-aandelen koopt, én dat DeGiro geen bankvergunning heeft en daarom maar tot €20.000 vergoed in geval van een faillissement. Het beleggerscompensatiestelstel waar ze zelf aan meedoen, dat is me niet zo'n probleem (heb dat bedrag vooralsnog niet namelijk), maar ik kan in hun tarieven-overzicht niet zien dat dividend-uitkeringen óók geld kosten. Daar staat alleen dat een keuze-dividend €7,50 kost, en dat dividend- en couponverwerking gratis is.

Weet iemand hier meer over toevallig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:21
Voor de zekerheid, dat onderscheid tussen Binck en DeGiro geldt dus alleen voor cash (cash wordt bij DeGiro in geldmarktfondsen belegd en zou daarmee onder het beleggerscompensatiestelsel moeten vallen). Verder kosten dividenduitkeringen bij DeGiro volgens mij geld als je een custody account in plaats van een regulier account hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Trenchdog op 03-04-2018 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:13

jjust

Het leven is een strijd

Heeft er toevallig iemand ervaring met het overboeken van aandelen van Binck naar Interactive Brokers? Is dat eenvoudig te doen? En rekent IB daar kosten voor?

Ik zie in het tarievenoverzicht wel verschillende kosten voor het overboeken van effecten maar het is mij niet duidelijk welke van toepassing is. https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=14718#security-transfer-fees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
jjust schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:17:
Heeft er toevallig iemand ervaring met het overboeken van aandelen van Binck naar Interactive Brokers? Is dat eenvoudig te doen? En rekent IB daar kosten voor?

Ik zie in het tarievenoverzicht wel verschillende kosten voor het overboeken van effecten maar het is mij niet duidelijk welke van toepassing is. https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=14718#security-transfer-fees
Binck in ieder geval wel lijkt het

https://www.binck.nl/zelf-beleggen/pakketten#kosten-overige-diensten (helemaal onderaan, kosten overige diensten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Ja dat was eerder gratis maar Binck heeft in 2016 de overboekingskosten opnieuw geintroduceerd. Ik krijg een beetje het gevoel dat ze dat met voorbedachte rade hebben gedaan. Nu ze opnieuw de kosten verhogen kan je dus niet meer gratis je portefeuille overboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Overboeken van portefeuille naar IB heb ik geen ervaring mee. Bij overboeken van Binck naar IB-dochter Lynx betaal je per positie € 25,- aan Binck (zowel in de oude als de nieuwe kostenstructuur). Bij Lynx is het ontvangen van de positie gratis, maar zij zijn tot nu toe niet bereid om de kosten te vergoeden. Je krijgt wel een transactievergoeding voor aankopen bij Lynx. Of een en ander bij IB ook zo is weet ik niet.

Binck heeft mij ook inactive aangeboden i.p.v. de huidige smaken. Daarbij geeft klantenservice mij aan dat dit geen permanente optie is zonder daarbij een termijn te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Ik heb navraag gedaan en IB geeft aan geen kosten te rekenen voor het ontvangen van effecten. Binck rekent wel overboekingskosten.

Binck inactive is dus geen bestendig alternatief. Na de tweede tariefsverhoging in twee jaar inclusief herintroduceren van overboekingskosten vind ik het tijd voor een andere broker. Ik ga over naar IB die eenmalige overboekingskosten van Binck neem ik voor lief. Die heb ik in twee a drie jaar terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Ook hier overgegaan naar een inactive account. Met een buy en hold strategie is het van belang dat je vooral in het begin de kosten erg laag houdt, zodra ik op 6 cijfers zit, gaat de impact van 120 of 200 euro per jaar een heel ander verhaal worden.

Dat Binck hier geen rekening mee houdt richting de kleine belegger, is mij echt een compleet raadsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 12:32
Cyclonist schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:26:
[...]

Dat geldt voor ETF's en andere fondsen, zoals nu ook bij Binck Basic. Maar als je alleen aandelen hebt, blijft het - zover ik begrepen heb - gratis, zonder bewaarloon met Binck Inactive.
Is die 0,15% bij Binck Inactive dan bewaarloon over de portefeuillewaarde?

In mijn geval zou ik dan alsnog op € 75,00 aan kosten per jaar uitkomen, dan kan ik haast beter naar Binck Green overgaan... :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sibylle
Als je voor ~10-30 jaar belegd, is het nog maar de vraag hoe voordelig het is om meerdere keren over te stappen ivm dit soort kosten.
Binck is nu iets duurder geworden, maar voor hetzelfde geld gebeurt over 3 jaar precies hetzelfde met de broker waar je nu naar overstapt. Als je blijft overstappen naar de prijsvechter dan mis je wellicht tijd in de markt en zit je met overstapkosten.
Een bijkomende complicatie is dat als je in het buitenland woont je ook nog belasting moet betalen over je winst als je verkoopt - koopt (bijvoorbeeld in de US zou dit als een taxable event gelden).

Lijkt mij dan ook meer nuttig om naar het complete plaatje te kijken, waar wil je je geld neerzetten 10-30 jaar lang en zijn die kosten redelijk?

Als je je investeringen & geld bij DeGiro zet bijvoorbeeld, kun je geen aanspraak maken op het depositogarantiestelsel mocht er iets fout gaan. Daarnaast kan DeGiro je effecten uitlenen, hetgeen verhoogd risico met zich mee brengt (het opt-out kost je geld).

Om die twee redenen ben ik toch niet zo enthousiast om 10-30 jaar lang vermogen bij DeGiro te hebben staan.
Als je nu begint met €75K dan mag je verwachten dat je over 10-30 jaar toch €200K - €350K heb gestald...liever bij Binck dan bij DeGiro wat mij betreft. Zeker als het verschil hooguit €100,- per jaar is.
Maar misschien kan iemand mij overtuigen :-)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:56
Sibylle schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:20:
Als je nu begint met €75K dan mag je verwachten dat je over 10-30 jaar toch €200K - €350K heb gestald...liever bij Binck dan bij DeGiro wat mij betreft. Zeker als het verschil hooguit €100,- per jaar is.
Maar misschien kan iemand mij overtuigen :-)
Ik ben ook niet zo van het in-en-uitstappen bij brokers. Het was wel een motivatie voor mij om te stoppen met verdere portfolio opbouw bij Binck en op zoek te gaan naar een alternatief (vooralsnog lijkt Lynx mij een goede keuze). Mocht Binck in de toekomst ook van de Inactive vorm af willen, dan denk ik er pas over na om mijn posities te verkopen.

@gooos Bij Binck Basic betaal je nu voor ETF's en andere fondsen ook al 0,15% bewaarloon, en dat blijft bij Binck Inactive dus hetzelfde. Aandelen zijn nu gratis (dus zonder bewaarloon bij Binck Basic) en ik heb nog geen informatie van Binck gekregen waar wordt aangegeven dat dit onder Binck Inactive anders zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooos
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 12:32
@gooos Bij Binck Basic betaal je nu voor ETF's en andere fondsen ook al 0,15% bewaarloon, en dat blijft bij Binck Inactive dus hetzelfde. Aandelen zijn nu gratis (dus zonder bewaarloon bij Binck Basic) en ik heb nog geen informatie van Binck gekregen waar wordt aangegeven dat dit onder Binck Inactive anders zou worden.
[/quote]

Ok - ik zit alleen met aandelen. Hoop dat Binck Inactive dan ook zonder bewaarloon is voor aandelen *fingerscrossed* Zal ze morgen eens gaan bellen. Wel slecht trouwens dat ze dat niet als 4e optie sowieso aan de bestaande klanten hebben gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik ben zelf wel over gestapt puur kijkende naar het percentage verhoging bij Binck, dat werd bij mij namelijk 3x zoveel. Nu zit ik vanwege de kosten en de simpele interface bij DeGiro, ook deels na het lezen van wat ervaringen hier.

Het enige waar ik zelf rekening mee houdt, is dat als m'n rekening teveel boven de €20.000 uit komt, dat ik dan weer ga overstappen. Ze zijn geen bank en hebben dus geen deposito-garantiestelsel waarmee klanten de garantie hebben dat je tot €100.000 terug krijgt bij een eventueel failliet. Ze bieden een garantie tot €20.000, wat ik dus grofweg als limiet aan wil houden.

Ik hoop eigenlijk dat Binck deze verhoging weer terug draait voordat ik boven die €20.000 kom en dus weer terug kan, want Lynx oogde me een beetje te intens (hogere leercurve) om daar voor langere termijn naartoe te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Kapotlood schreef op woensdag 11 april 2018 @ 06:50:
Het enige waar ik zelf rekening mee houdt, is dat als m'n rekening teveel boven de €20.000 uit komt, dat ik dan weer ga overstappen. Ze zijn geen bank en hebben dus geen deposito-garantiestelsel waarmee klanten de garantie hebben dat je tot €100.000 terug krijgt bij een eventueel failliet. Ze bieden een garantie tot €20.000, wat ik dus grofweg als limiet aan wil houden.
Dit garanties gaan alleen over je cash saldo hè, niet over je beleggingen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
assje schreef op woensdag 11 april 2018 @ 06:59:
[...]

Dit garanties gaan alleen over je cash saldo hè, niet over je beleggingen.
Waarbij je in de gaten moet houden dat de cash bij DeGiro in geldmarktfondsen zit en daarmee ook onder de cap van EUR 20K meegerekend moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh is dat zo? Dus je beleggingen ben je hoogstwaarschijnlijk kwijt in het geval van een faillissement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Kapotlood schreef op woensdag 11 april 2018 @ 07:58:
Oh is dat zo? Dus je beleggingen ben je hoogstwaarschijnlijk kwijt in het geval van een faillissement?
Nee, die zitten in een apart bewaarbedrijf. Zie: https://www.degiro.nl/over-degiro/veilig-vertrouwd.html
Deze manier van werken geldt in principe voor alle brokers.

[ Voor 18% gewijzigd door pdukers op 11-04-2018 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat klínkt goed, maar aan de andere kant: wat gebeurt er als het bewaarbedrijf failliet gaat? Dan zit je zonder depositogarantiestelsel én zonder beleggersgarantie van DeGiro, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 08:57

oscar82

De ondertitel

Hoe ik het begreep mag het bewaarbedrijf juridisch gezien geen andere activiteiten ondernemen dan waar het voor is opgericht: het bewaren van de beleggingen. Dit zal wel zo zijn om de kans op een eventueel failliet zo klein mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
oscar82 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:44:
Hoe ik het begreep mag het bewaarbedrijf juridisch gezien geen andere activiteiten ondernemen dan waar het voor is opgericht: het bewaren van de beleggingen. Dit zal wel zo zijn om de kans op een eventueel failliet zo klein mogelijk te maken.
Correct, en de AFM houdt daar toezicht op: https://www.afm.nl/nl-nl/...en/beschermingsregelingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
oscar82 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:44:
Hoe ik er naar kijk:
DeGiro is een prijsvechter, en zal alle mogelijke risico's nemen om een zo hoog mogelijke omzet/winst te maken. Ze zullen dus de grenzen opzoeken en er mogelijk overheen gaan.
Van de AFM hoef je niet veel te verwachten, die maken zich alleen zorgen over hun eigen vette pensioen en voorwaarden. De zakenwereld draait ze om hun vinger.

Ik vertrouw er niet op dat dit allemaal goed geregeld is.

En wat betreft Binck:
Binck (en dus Alex) idem dito. Binck heeft aardig wat rechtszaakjes aan de broek waar ze heel zwak staan (e.g. ten onrechte liquideren van portefeuilles van beleggingsverenigingen), ze zijn naarstig op zoek naar cashflow. Ze investeren in allerlei (analyse) tools, ze betalen idioten (Sem van Berkel) die vanuit vakantiebestemmingen wat cijfertjes ophoesten die gewoon in de krant staan. Dat willen ze met mijn bijdrage financieren, en daar pas ik voor.

Ze weten het gewoon niet meer.

Ik vind het overigens prima om een paar euro per maand te betalen voor het in de lucht houden, en onderhoud, van de systemen. En de jaarlijkse overzichten.
Wie (ongevraagde) adviezen of analyse tools wil, moet daar gewoon apart voor betalen.

Ik snap niet waarom de fee een percentage is van de portefeuillewaarde. Als ik 2 fondsen heb en een portefeuille van 200k dan hebben ze daar geen werk aan. Iemand met 30 fondsen en een portefeuille van 20k is veel bewerkelijker.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@poehee, dat betalen voor hun diensten zodat ze alles in de lucht kunnen houden vind ik ook geen enkel probleem... ze hebben wel mijn geld op hun rekening staan ten slotte. Alleen een prijsverhoging waarbij m'n kosten met een factor 3 omhoog gaan, dat slik ik van geen enkel bedrijf. Datzelfde geld ook voor m'n bankrekening, zorgverzekering etc... 3x zoveel betalen is, om wat voor reden dan ook, redelijk absurd in mijn ogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50
@poehee, Natuurlijk willen ze winstmaximalisatie (dat wil ik ook), misschien door grenzen op te zoeken -hoewel sterk gereguleerd. Dat doet iedere broker, bank, multinational, zelfstandige.
Financiele markten werken altijd op basis van volumes, hoe meer volume je (als broker) kan toezeggen hoe lager de kosten. Lynx en DeGiro werken toch allemaal via het platform van IB..

Waarom die zenuwachtigheid over aanhouden van cash? https://www.rijksoverheid...-schriftelijke-vragen.pdf
Welke risico's kleven aan het aanhouden van cash door particulieren bij brokers zoals DeGiro die geen bankvergunning hebben? Maakt het verschil voor die risico's of de cash vervolgens wordt belegd in een geldmarktfonds?
Het is aan beleggingsondernemingen zoals DeGiro niet toegestaan opvorderbare gelden van consumenten buiten besloten kring aan te trekken, tenzij De Nederlandsche Bank (DNB) hiervoor een ontheffing heeft verleend.1 Een dergelijke ontheffing bezit DeGiro niet.2 Dit betekent dat DeGiro zelf geen opvorderbare gelden van haar klanten kan aantrekken.
Het geld dat een klant van DeGiro overmaakt om op enig moment een belegging naar keuze te doen, wordt tot die tijd belegd in een geldmarktfonds. De risico’s van deze beleggingen zijn beperkt, maar wel aanwezig en worden gedragen door de klant. Op grond van de Wet op het financieel toezicht (Wft) moeten beleggingen in het geldmarktfonds afgescheiden worden, zodat bij een faillissement van DeGiro de beleggingen buiten de failliete boedel vallen. Mocht deze scheiding, ondanks de geldende wettelijke regels, onverhoopt niet goed zijn toegepast, dan heeft de klant bij een faillissement van DeGiro aanspraak op een vergoeding van het beleggerscompenstatiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Sibylle schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:20:
Als je je investeringen & geld bij DeGiro zet bijvoorbeeld, kun je geen aanspraak maken op het depositogarantiestelsel mocht er iets fout gaan.
Vallen aandelen überhaupt ooit onder het depositogarantiestelsel?

Zo nee, kwestie van niet je cashreserves bij DeGiro laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
Nee, aandelen vallen niet onder dat stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

Videopac

Rommelt wat aan.

poehee schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:59:
[...]

Hoe ik er naar kijk:
DeGiro is een prijsvechter, en zal alle mogelijke risico's nemen om een zo hoog mogelijke omzet/winst te maken. Ze zullen dus de grenzen opzoeken en er mogelijk overheen gaan.
Van de AFM hoef je niet veel te verwachten, die maken zich alleen zorgen over hun eigen vette pensioen en voorwaarden. De zakenwereld draait ze om hun vinger.

Ik vertrouw er niet op dat dit allemaal goed geregeld is.

En wat betreft Binck:
Binck (en dus Alex) idem dito. Binck heeft aardig wat rechtszaakjes aan de broek waar ze heel zwak staan (e.g. ten onrechte liquideren van portefeuilles van beleggingsverenigingen), ze zijn naarstig op zoek naar cashflow. Ze investeren in allerlei (analyse) tools, ze betalen idioten (Sem van Berkel) die vanuit vakantiebestemmingen wat cijfertjes ophoesten die gewoon in de krant staan. Dat willen ze met mijn bijdrage financieren, en daar pas ik voor.

Ze weten het gewoon niet meer.

Ik vind het overigens prima om een paar euro per maand te betalen voor het in de lucht houden, en onderhoud, van de systemen. En de jaarlijkse overzichten.
Wie (ongevraagde) adviezen of analyse tools wil, moet daar gewoon apart voor betalen.

Ik snap niet waarom de fee een percentage is van de portefeuillewaarde. Als ik 2 fondsen heb en een portefeuille van 200k dan hebben ze daar geen werk aan. Iemand met 30 fondsen en een portefeuille van 20k is veel bewerkelijker.
De vraag is: wat dan wel?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Goede en terechte vraag. Garantie is er nergens.

En ik zit (ook) bij InteractiveBrokers, waar ik denk dat de zaken ook beter geregeld (en gereguleerd) zijn. Net als Lynx.
Ik denk (maar ik kan het niet bewijzen) dat het bij Meesman goed geregeld is (scheve vergelijking, maar het gaat om het idee). Ik heb 3 jaarvergaderingen meegemaakt, en ik denk dat het een integer bedrijf is, en let wel, die krijgen 0,5% beheervergoeding! En ik betaal het graag (liever iets minder, maar ach).

Bij Binck zijn de mensen target gedreven (en niet richting klant...) - en dat leidt tot risicovol gedrag, en dus slechte beslissingen. En de huidige veranderingen zijn er echt niet omdat het allemaal zo goed geregeld is daar, dat is gewoon pure paniek in mijn beleving. Waar je lagere kosten verwacht vanwege schaal en automatisering, gaan de kosten omhoog.
Binck heeft zo geen bestaansrecht meer, maar er zit vast een plan achter (overname?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zijn er money market funds beschikbaar (in Euros) voor Nederlandse particuliere beleggers? Die aantrekkelijker zijn dan gewoon een spaardeposito?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Waarom niet in obligaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:11
Fidelity International lanceert spotgoedkope indexfondsen

Fidelity International heeft zes multinationale aandelen-indexfondsen gelanceerd (kosten vanaf 0,06%) en is daarmee naar eigen zeggen meteen prijsleider op de Europese indexfondsenmarkt, de ETF-markt niet meegerekend.

Afbeeldingslocatie: https://img.iex.nl/Profs/FidelityETFs.png

https://www.iexprofs.nl/N...oedkope-indexfondsen.aspx
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Hun world fonds bestaat uit 98 posities, 3,1% is shell. Niet echt een brede spreiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
pirke schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:53:
Hun world fonds bestaat uit 98 posities, 3,1% is shell. Niet echt een brede spreiding...
IE00BYX5NX33- Fidelity MSCI World Index Fund P-ACC-EUR
Lopende kosten 0,12 %
Uitstaande aandelen 1.629
https://www.fidelity.nl/fondsen/factsheet/IE00BYX5NX33

Of kijk ik nou verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
Carfanatic schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:11:
[...]

Lopende kosten 0,12 %

Of kijk ik nou verkeerd?
Volgens mij kijk je niet verkeerd; zeker niet als je de Excel-sheet met fund holdings download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Carfanatic schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:11:
[...]

Lopende kosten 0,12 %

Of kijk ik nou verkeerd?
http://www.morningstar.nl....aspx?id=F0GBR04D1Y&tab=3

Totaal aantal aandelenposities 98
Totaal aantal obligatieposities 0
% van vermogen in Top 10 posities 22,75

Of kijk ik nu verkeerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
pirke schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:41:
[...]

Of kijk ik nu verkeerd dan?
Ja, jij kijkt verkeerd. Dat is het "wereld fonds" en niet het "mcsi wereld index fonds".

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ok, thx, ik zie het nu ook ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Voor degenen onder ons die in de ACTIAM Verantwoord Index fondsen beleggen. De dividendvoorstellen voor het boekjaar 2017 zijn bekend.

https://www.actiam.nl/nl/..._Beleggingsfondsen_NV.pdf

Naam/Dividend 2017/Dividend 2016:
ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Europa € 0,60 / € 0,05
ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Noord-Amerika € 0,40 / € 0,05
ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Pacific € 0,55 / € 0,20
ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Wereld € 0,50 / € 0,10
ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Opkomende Landen € 0,00 / n.v.t.

Ik verwacht zelf dat het volgend jaar nog wat zal stijgen. Immers, de instroom van nieuw kapitaal is in 2017 wederom toegenomen.

Gaat lekker dus :)

Voor de geïnteresseerden onder ons....kijk in het jaarverslag ook eens naar de "uitgesloten ondernemingen". O.a. de gehele Volkswagen groep is uitgesloten wegens "Corruptie, Milieu en Klant- en productintegriteit" 8)7 Lekker bezig daar bij VAG ;)

De lijst doorgenomen hebbende ben ik er nog meer van overtuigd een verstandige keuze gemaakt te hebben. Heeft straks mijn zoon/dochter (is nog even 7 weken wachten voordat ie geboren wordt en ik weet wat het is) én een studiefonds én hopelijk een wereld om het geld in uit te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
Voor de geïnteresseerden onder ons....kijk in het jaarverslag ook eens naar de "uitgesloten ondernemingen". O.a. de gehele Volkswagen groep is uitgesloten wegens "Corruptie, Milieu en Klant- en productintegriteit" 8)7 Lekker bezig daar bij VAG ;)
Meesman deed hetzelfde onlangs. Ik vind het maar kortzichtig. Misschien wil je het nu juist wel hebben nu ze miljarden investeren in elektrificatie.

Als het over integriteit gaat, gooien ze Facebook er dan ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Ethische vs. financiële kwesties zijn lastig.

Als veel partijen op een gegeven moment 'verantwoord' beleggen blijft er altijd wel iemand over zonder scrupules die je aandelen Volkswagen voor een prikkie overneemt en vervolgens lekker geld verdient over de rug van iedereen die wel de brave burger uithangt. Mooi alle aandeeltjes opkopen als iedereen verontwaardigd uitstapt na 'dieselgate' en een paar jaar later weer verkopen met een mooi winstje aan de 'verantwoorde belegger' nadat Volkswagen de problemen heeft opgelost.

Ben je dan als ethische belegger handig bezig? Of ontvlucht je juist je verantwoordelijkheid (en loop je rendement mis) .. Je zou ook kunnen stellen: als je echt wat wil bereiken moet je juist je aandelen houden en in discussie gaan met het bedrijf.

Of neem een bedrijf als Pall Mall. Al decennialang een uitstekend renderend aandeel. Moet je daar eigenlijk niet in beleggen omdat sigaretten slecht zijn? Als iedereen zo denkt is het resultaat (even kort door de bocht) dat het bedrijf in handen komt van beleggers die het geen bal interesseert dat er mensen dood gaan. Dan hebben ze geen enkele incentive meer om hun producten aan te passen.

Ik heb zelf ook geen makkelijke oplossing hoor :)

[ Voor 26% gewijzigd door writser op 12-04-2018 22:38 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:23
Anderzijds, als het daardoor een bedrijf wordt dat een hoger rendement haalt betekent dat direct ook dat ze een hogere cost-of-capital hebben en het voor hun (een beetje) duurder wordt om obligaties of aandelen uit te geven. En dus wellicht minder kunnen groeien, minder activiteiten kunnen ontplooien etc.

Alhoewel ik eigenlijk denk dat het vooral symboolpolitiek is.... vooral theoretisch dat het iets uit zal maken, in de praktijk zal het extreem verwaarloosbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 19:00
Dat is niet gek? Iemand hier al ervaring mee? Hoe zit het met Belastingteruggave, ze zitten in Ierland toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 15:47
Panzer_V schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:59:
Voor degenen onder ons die in de ACTIAM Verantwoord Index fondsen beleggen. De dividendvoorstellen voor het boekjaar 2017 zijn bekend.
Bij welke broker heb jij deze fondsen gekocht en wat zijn de aanschafkosten? Ik zit bij DeGiro en heb ook interesse in een van deze fondsen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Trekken jullie je iets aan van valutarisico bij het opstellen van je portfolio?

Over het algemeen geloof ik best dat de valutaschommelingen met een divers portfolio na een aantal jaar uiteindelijk wel tegen elkaar opwegen. Kortom: You win some, you loose some.

Maar: als je theoretisch kijkt is het valutarisico een risico waar je geen extra rendement voor in ruil verwacht. Dus is het dan niet het slimst om het (zoveel mogelijk) te vermijden?

Met andere woorden: zouden wij meer in Euro-genoteerde bedrijven moeten investeren dan een Amerikaan of Japanner? Op morningstar zag ik een benchmark voor euro mixfondsen die bijv. 30% van wereldwijde aandelenportefeuille in west europa (euro) pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Railgunner schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:03:
[...]

Bij welke broker heb jij deze fondsen gekocht en wat zijn de aanschafkosten? Ik zit bij DeGiro en heb ook interesse in een van deze fondsen.
Ik heb ING als broker. Koop deze fondsen daar via de beleggersgiro. Dus fracties mogelijk. Geen aan en verkoop kosten. Alleen bewaarloon en vaste depotkosten. Dividenduitkeringen zijn ook kostenvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Ik zie vandaag dat er weer een hele zwik etf's,cef's bij de giro afgesloten zijn, waardeloos ..... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byvyr
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-07-2019
Al een aantal jaar volg ik dit soort fora en websites over (index)beleggen. Ben een student van 20 en heb 45K (thuiswonen.. :+ ) om over een paar jaar (denk rond de 5 à 7 jaar) een woning mee te kopen, heb geen studieschuld. Geen idee wanneer dit precies zal zijn. Sinds begin vorig jaar stap ik maandelijks in bij Meesman in het fonds Aandelen Wereldwijd.

Mijn uiteindelijke portefeuille moet er zo uit zien:
70% deposito's < 2 jaar (nu 80%)
20% aandelen (nu 15%)
10% liquide (nu 5%)

Doel is om op januari volgend jaar ingestapt te zijn in de bovenstaande verdeling. Benieuwd naar jullie visie hierop. :) Past deze portefeuille bij mijn horizon qua offensiviteit? Kan wel zijn dat ik blijf beleggen en de aandelen niet van de hand doe, maar dit is ook echt afhankelijk van inkomensontwikkeling tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19
oscar82 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:13:

Over het algemeen geloof ik best dat de valutaschommelingen met een divers portfolio na een aantal jaar uiteindelijk wel tegen elkaar opwegen. Kortom: You win some, you loose some.

Maar: als je theoretisch kijkt is het valutarisico een risico waar je geen extra rendement voor in ruil verwacht. Dus is het dan niet het slimst om het (zoveel mogelijk) te vermijden?

Met andere woorden: zouden wij meer in Euro-genoteerde bedrijven moeten investeren dan een Amerikaan of Japanner? Op morningstar zag ik een benchmark voor euro mixfondsen die bijv. 30% van wereldwijde aandelenportefeuille in west europa (euro) pompen.
Hangt ervan af hoe lang je posities houdt. Als je elke maand of week handelt dan is die koers niet echt relevant. Bovendien betaal je aan je broker een niet heel geringe exchange fee. Wanneer je voor lange termijn hold dan kan een valutakoersverschil van 10% er wel flink omhakken uiteraard. Veelal rekenen de Amerikaanse beurzen veel lagere kosten, daarom beleg ik bijna niet in de Europese beurzen ondanks het valutarisico.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mijn idee is juist andersom. Op korte termijn kan je wel valuta risico's hebben. Op lange termijn geloof ik er niet echt in, het trekt wel weer recht. Immers je koopt een stukje van een bedrijf. Of dat stukje nou genoteerd wordt in Euro's, Dollars of Yens, het maakt voor de echte waarde van dat stukje bedrijf geen drol uit. Dus als de dollar 10% achteruit gaat, dan ben ik ervan overtuigd dat op wat langere termijn (ik denk niet dat het precies in sync loopt) het aandeel 10% meer in dollars zal noteren, ervan uitgaande dat de waarde van het bedrijf niet is veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:23
Zo werkt het niet helemaal. Als je Bedrijf X koopt maakt het natuurlijk niet uit of het in dollars, euro's of wat dan ook is genoteerd. Daar wordt de waarde van het bedrijf niet anders van.

MAAR, dat wil absoluut niet zeggen dat wisselkoersen geen impact hebben op de waarde van het bedrijf. Een bedrijf wat al zijn activiteiten in bijv de US heeft zitten, al zijn omzet in dollars heeft, al zijn kosten in dollars heeft etc etc zal niet meer of minder winst maken als de koers van de dollar lager of hoger gaat tov. de euro. Dus als het bedrijf bijv. een winst heeft van $1 miljoen per jaar en een waarde van $10 miljoen dollar, dan blijft dat ook als de dollar -50% gaat tov van de euro. Het bedrijf blijft $10 miljoen waard, maar ipv ~8 miljoen euro is dat dan ineens ~4 miljoen euro.

Als het gaat om bedrijven die internationaal zaken doen dan wordt het verhaal natuurlijk een stuk complexer, en kunnen veranderingen van de wisselkoers, afhankelijk van het type bedrijf, zowel negatief, positief als neutraal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Oh redelijk eens daarmee. Niet helemaal, blijft versimpeld, maar het heeft inderdaad wel wat invloed. Tegelijk is mijn doel dat mijn koopkracht gelijk blijft (nou ja, vooruit gaat). En als de Euro morgen de helft waard is, dan zullen zeker niet mijn uitgaven in Euros gelijk blijven, die gaan omhoog. En niet alleen als ik een nieuwe telefoon koop uit Azië, maar uiteindelijk zal ook een brood bij de bakker duurder worden, omdat hij die nieuwe broodbakmachine uit Azië moet kopen. Wat dat betreft is het dan goede diversificatie als je in meerdere landen zit met je aandelen.

Ik zie dat dus niet echt als extra risico, maar eerder risico spreiding. Er is wat voor te zeggen dan dat je dus bij het gedeelte wat je in small caps in het buitenland zit, het valutarisico zou moeten afdekken. Ik doe niet die moeite :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

oscar82 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:13:
Jazeker. Ik heb geen zin daarin. Ik ben een kleine belegger en vind het een onrustig gevoel geven, die dollar die overal heen kan gaan. Dus voor het aandelen-deel in m'n portefeuille gebruik ik IMAE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Ik zou t niet eens zo erg vinden dat valuta’s fluctueren. Maar er staat geen risicopremie tegenover. Daarom beleg ik wel wereldwijd in aandelen, maar weeg ik het eurogebied zwaarder dan een pure Market Cap spreiding dat zou doen. Mijn obligaties zijn trouwens 100% euri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byvyr
Byvyr schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:41:
Benieuwd naar jullie visie hierop. :)
Graag jullie advies/visie in deze :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Obligaties heb ik ook 100% euro, aandelen en vastgoed wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
Valuta schommelingen lijkt mij vooral een korte termijn probleem.

Op de langere termijn maakt het niet veel uit; je wint eens wat, je verliest eens wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Wozmro schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 21:36:
Valuta schommelingen lijkt mij vooral een korte termijn probleem.

Op de langere termijn maakt het niet veel uit; je wint eens wat, je verliest eens wat.
All in op zwart 🤗

Bedoeling is meestal de verliezen te dempen en winsten te maximaliseren.
Ik zit zelf vooral Europees, sinds kort ook IWDA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:30
Tijdens mijn jaarlijkse aankoopronde, liep ik aan tegen de eerdere genoemde problemen bij DEGIRO en VSUX/VTI. Ik ben nu alle aangeboden alternatieven in dit forum aan het doornemen, thanks!

Wat ik me afvraag bij degenen die overstappen: laten jullie de VXUS/VTI gewoon staan of verkopen jullie alles en herinvesteren dit in de nieuwe fondsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 101% gewijzigd door Cocytus op 04-09-2019 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 15:47
Muncher schreef op zondag 15 april 2018 @ 07:55:
Tijdens mijn jaarlijkse aankoopronde, liep ik aan tegen de eerdere genoemde problemen bij DEGIRO en VSUX/VTI. Ik ben nu alle aangeboden alternatieven in dit forum aan het doornemen, thanks!

Wat ik me afvraag bij degenen die overstappen: laten jullie de VXUS/VTI gewoon staan of verkopen jullie alles en herinvesteren dit in de nieuwe fondsen?
Online kom ik veel het standpunt tegen dat mensen hun VXUS/VTI fondsen voorlopig behouden omdat een aantal de verwachting hebben dat deze binnen een redelijke termijn weer aangeboden zullen worden bij DEGIRO, bijv. binnen een jaar.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Zijn er mensen het die vastgoed ETFs hebben? Ik heb VNQ en VNQI, maar zoek een alternatief omdat ik deze niet meer mag kopen |:( . Zowel ishares als think hebben alternatieven, maar ik vind ze redelijk duur vergeleken bij VNQ/VNQI. Heeft iemand hier al eens onderzoek naar gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom zou je ze niet bewaren? Ik zie geen nut in het verkopen van deze fondsen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ik laat het vanguard spul ook staan. Lage TER en hopelijk mag ik ze in de toekomst weer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
Ik heb inmiddels niet de illusie meer dat de US ETF's weer beschikbaar worden, vooral omdat het akelig stil blijft.

Ben benieuwd of Degiro ook de nieuwe Fidelity trackers gaat aanbieden, qua kosten toch wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:27

CeesKees

I rest my Kees

pirke schreef op zondag 15 april 2018 @ 13:45:
Zijn er mensen het die vastgoed ETFs hebben? Ik heb VNQ en VNQI, maar zoek een alternatief omdat ik deze niet meer mag kopen |:( . Zowel ishares als think hebben alternatieven, maar ik vind ze redelijk duur vergeleken bij VNQ/VNQI. Heeft iemand hier al eens onderzoek naar gedaan?
Is dit iets?
Think Global Real Estate UCITS ETF

Of misschien iets spannender...
Guggenheim China Real Estate ETF

[ Voor 7% gewijzigd door CeesKees op 15-04-2018 22:45 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Think heeft de helft in de VS zitten, dat vind ik persoonlijk te veel.

VNQ:VNQI had ik 1:2 zodat ik ongeveer (afgerond) 1/3 VS, 1/3 EU en 1/3 Azië had (incl emerging markets en wat China exposure ipv voornamelijk Japan).

Ishares heeft wel verschillende mixbare ETFs om een vergelijkbare verhouding te krijgen, maar die zitten vrij hoog in de TER (0,4-0,6%) en vrij laag in het dividend (3%). Dat is in ieder geval het beste alternatief wat ik zo snel gevonden had.

Overigens kwam ik deze nog tegen: iShares Ageing Population UCITS ETF, afgekort tot "AGED" :) Kun je gokken dat al die oudjes dure medische hulp willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Byvyr schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:41:

Mijn uiteindelijke portefeuille moet er zo uit zien:
70% deposito's < 2 jaar (nu 80%)
20% aandelen (nu 15%)
10% liquide (nu 5%)

Doel is om op januari volgend jaar ingestapt te zijn in de bovenstaande verdeling. Benieuwd naar jullie visie hierop. :) Past deze portefeuille bij mijn horizon qua offensiviteit? Kan wel zijn dat ik blijf beleggen en de aandelen niet van de hand doe, maar dit is ook echt afhankelijk van inkomensontwikkeling tegen die tijd.
Waarom vergroot je je liquide positie? Had je het afgelopen jaar regelmatig te weinig cash beschikbaar? Op de website van NIBUD https://www.nibud.nl/consumenten/bufferberekenaar/ kan je uitrekenen wat een redelijk reservepotje voor jouw persoonlijke situatie zou zijn. Maar thuiswonend zou ik dat gewoon lekker minimaal houden.

Die 20% in aandelen gaat over 5 a 7 jaar hopelijk niet de doorslag geven of je wel of niet je droomhuis kan kopen. Hooguit of je zelf gaat schilderen / laminaat leggen of het laat doen ;) En lees ik het nou goed dat je het misschien wel helemaal laat staan? _/-\o_ goed bezig!

In dat geval zou ik zeggen: prima verdeling. Ik ben nu halverwege de 30 en wilde dat ik op m'n 20e al zo slim was om maandelijks in te leggen in een wereldwijd aandelenfonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 16-09 10:32
Ik laat ze gewoon staan. Doen me geen pijn en kosten niets extra tov andere fondsen aankopen, dus het is wel even prima zo. Zelfs een optie om die rekening even helemaal te 'vergeten' en over een tig jaar eens te kijken wat het zootje waard is.
oscar82 schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:55:
In dat geval zou ik zeggen: prima verdeling. Ik ben nu halverwege de 30 en wilde dat ik op m'n 20e al zo slim was om maandelijks in te leggen in een wereldwijd aandelenfonds.
Ik denk dat velen dat hebben. Same here, maar nooit echt in verdiept en van huis uit niet meegekregen. Ouders hebben ooit eens veel geld verloren in de beurs (zich lekker laten maken, gekocht op hoogtepunt en verkocht op dieptepunt), dus die lopen er hard bij weg. Zelf moeten ontdekken, en daar helaas wat aan de late kant mee begonnen. Niks meer aan te doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Waarom vergroot je je liquide positie?
Er is een heel belangrijke reden om cash aan te houden, en dat is de psychologie. Als je portefeuille onder druk komt te staan door een bear market, en je hebt een behoorlijke cash positie, dan ervaar je waarschijnlijk minder stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
TucanoItaly schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:45:
[...]

Er is een heel belangrijke reden om cash aan te houden, en dat is de psychologie. Als je portefeuille onder druk komt te staan door een bear market, en je hebt een behoorlijke cash positie, dan ervaar je waarschijnlijk minder stress.
Psychologie is eerder een oorzaak lijkt me.
Zonder die druk houd je minder cash aan, en ervaar je ook geen stress (in de zin dat je geen paniekverkopen uitvoert) tijdens bear markets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Of je koopt flink bij op een grote crash (-50%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 13:35
Ik vond die fidelity ETFs een heel goed alternatief maar het lijkt erop dat deze ETFs niet te koop zijn via brokers zoals lynx. degiro etc maar alleen via de "vertrouwde huisbanken"
https://www.fidelity.nl/o...waar-koopt-u-onze-fondsen ;w

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
NIK0 schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:13:
[...]

Ik vond die fidelity ETFs een heel goed alternatief maar het lijkt erop dat deze ETFs niet te koop zijn via brokers zoals lynx. degiro etc maar alleen via de "vertrouwde huisbanken"
https://www.fidelity.nl/o...waar-koopt-u-onze-fondsen ;w
Maar ook daar zitten ze lang niet altijd in de propositie. ING heeft de nieuwe trackers nog niet in het assortiment voor de beleggersgiro (waar je participaties in delen kunt kopen i.p.v. hele stukken via de beurs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 13:35
Panzer_V schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:46:
[...]

Maar ook daar zitten ze lang niet altijd in de propositie. ING heeft de nieuwe trackers nog niet in het assortiment voor de beleggersgiro (waar je participaties in delen kunt kopen i.p.v. hele stukken via de beurs).
Bij brokers ala lynx en degiro gaan deze trackers helemaal niet te koop komen heb ik begrepen.. ben nog steeds op zoek naar m'n vervanging voor VTI/VXUS...denk dat het toch ishares gaat worden.

[ Voor 3% gewijzigd door NIK0 op 16-04-2018 17:00 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byvyr
Bedankt voor de uitgebreide reacties en persoonlijke ervaringen. :)
[...]

Waarom vergroot je je liquide positie?
Ik vind 5% van 45K iets te mager, ondanks dat ik thuis woon. Wel leen ik maximaal elke maand €1.000.- bij 'Ome Duo' en zet dat vast in deposito's, dus de cashflow is er wel. Een voordeel van meer vermogen opbouwen is wel echt dat je minder liquide hoeft te zijn merk ik. Als je 10K hebt heb je al gauw de helft als buffer nodig, zet niet veel zoden aan de dijk.

Nu heb ik het idee om maandelijks te blijven storten om die 20% aandelen te houden omdat ik verwacht te kunnen blijven sparen. Nu vroeg ik me af of gezien mijn situatie die 20% logisch lijkt of dat dit eerder offensiever/defensiever mag zijn voor die 5-7 jaar? Ik stap momenteel gespreid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

1.000 euro lenen om met de rente van deposito's net break even te komen na aftrek van de VRH?

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03
Haha ja ik zal ook al te kijken.. 45k waarvan de helft schuld bij DUO? ;)

Als je 1k leent per maand zet het dan "slim" weg. Met deposito's ga je denk niet het verschil maken.. beter kan je beleggen of risico nemen..

Persoonlijk vind ik 20% weinig. Ik heb 50% aandelen en 50% eigen vermogen. Dat komt omdat ik nog een huis wil kopen.

Afhankelijk van je buffer ga ik meer richting aandelen. Dus 70/30 verhouding.. dat kan echter alleen als je voldoende vermogen hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byvyr
mark de man schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:00:
1.000 euro lenen om met de rente van deposito's net break even te komen na aftrek van de VRH?
Duolening is aftrekbaar in box 3 ;) . En de 45K is eigen geld.
ID-College schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:11:
Haha ja ik zal ook al te kijken.. 45k waarvan de helft schuld bij DUO? ;)

Persoonlijk vind ik 20% weinig. Ik heb 50% aandelen en 50% eigen vermogen. Dat komt omdat ik nog een huis wil kopen.

Afhankelijk van je buffer ga ik meer richting aandelen. Dus 70/30 verhouding.. dat kan echter alleen als je voldoende vermogen hebt..
Ah, welke horizon heb je ongeveer als ik vragen mag? En stapte je gespreid in? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Byvyr schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:18:
[...]

Duolening is aftrekbaar in box 3 ;) . En de 45K is eigen geld.

[...]

Ah, welke horizon heb je ongeveer als ik vragen mag? En stapte je gespreid in? :)
Ik heb een horizon van ongeveer 30 jaar.. mijn doel is om eerder te stoppen met werken..
Ik kan dit alleen bereiken door zo veel mogelijk te investeren en risico te nemen.. ik heb daar verschillende potjes voor.

Daarnaast heb ik een bepaalde buffer die ruimschoots voldoende moet zijn. Daarnaast heeft mijn vriendin ook een ruime buffer.. ik ben flink ingestapt aan de start. Nu leg ik lineair in (elke maand hetzelfde) en laat mijn initiële inleg altijd staan!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Heb zojuist een e-mail ontvangen van Meesman betreffende de switch naar Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fun.? Hieronder de belangrijkste info uit de e-mail:
In het geval van dit Vanguard fonds was er tussen 16 en 25 oktober, toen wij gingen verkopen voor de overstap, sprake van een afslag. In onze communicatie aan u over de kosten van de overstap zijn wij vergeten deze afslag in de koers van het Vanguard fonds mee te nemen. We hebben u ten onrechte gemeld dat de kosten van de overstap 0,25% waren. Inclusief de afslag zijn de kosten 0,7% geweest.
Ik vind het jammer dat deze fout is gemaakt. Hierdoor zijn de kosten veel hoger uitgekomen dan voorgespiegeld. Wat vinden jullie hiervan?

[ Voor 3% gewijzigd door Mastasidaz op 16-04-2018 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Erg matig.. het verschil vind ik ook erg groot.. dat is bijna 3x zoveel (!). Ze komen er ook niet in tegemoet.. dat snap ik natuurlijk wel als het om flinke bedragen gaat, maar wij hebben er natuurlijk ook niet voor gekozen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als tevreden Meesman klant vind ik dat niet echt kunnen nee. Ik vraag me sterk af hoe dat juridisch zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
IK schrok ook even van die mail. Twijfel nog om 'verhaal' te halen bij hun via Mail of telefoon want ik vind dit matig.

Dit soort mailtjes stuur je als 'eerlijk' bedrijf rond als je een administratieve fout hebt gemaakt. Als je jaarlijkse kosten in een keer 3x zo hoog uitvallen dan mag er wel wat meer vanaf eerlijk gezegd. Ook erg laat, we zitten nu al 6 maanden later.

Raar dit, flinke deuk in de stabailiteit en degelijkheid van Meesman eerlijk gezegd. Toch wel de reden waarom je daar zit. Moeten ze niet nog eens proberen om dit soort fratsen uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Mastasidaz schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:05:
Heb zojuist een e-mail ontvangen van Meesman betreffende de switch naar Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fun.? Hieronder de belangrijkste info uit de e-mail:

[...]

Ik vind het jammer dat deze fout is gemaakt. Hierdoor zijn de kosten veel hoger uitgekomen dan voorgespiegeld. Wat vinden jullie hiervan?
Ik had hem ook. Grote fan van Meesman. Grote teleurstelling ook dus.
Vooral omdat de mail niet eindigde met: Omdat dit een grove fout onzerzijds is, vinden we het niet meer dan redelijk om ook hierin bij te dragen vanuit eigen middelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

ApexAlpha schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:50:
Als je jaarlijkse kosten in een keer 3x zo hoog uitvallen dan mag er wel wat meer vanaf eerlijk gezegd.
Gaat het niet om eenmalige transitiekosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Meesman adverteerd met "Eenmalige transactiekosten: 0,25% over het bedrag van de aankoop, verkoop of switch."

Transactiekosten zijn toch gelijk inzichtelijk bij aan/verkoop, dus men heeft sinds oktober mondje dicht gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
R_W schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:40:
[...]

Gaat het niet om eenmalige transitiekosten?
Ja dat klopt. Maar dit jaar dus 0,7% erbij door de switch! Die je niet kon weigeren trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouncy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:54
Is de Think iBoxx AAA-AA Government Bond UCITS ETF geschikt voor geld wat ik waarschijnlijk lang kan missen, maar de kans bestaat dat ik in 3-10 jaar een huis koop en het wil gebruiken voor verbouwing o.i.d? Want vaak lees ik dat obligaties voor een langer termijn is met weinig risico.
Het geld wat ik zeker kan missen voor een langere periode stop ik in etf's met alleen aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
ApexAlpha schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:45:
[...]

Ja dat klopt. Maar dit jaar dus 0,7% erbij door de switch! Die je niet kon weigeren trouwens.
31-dec 2016 was het fondsvermogen Aandelen Opkomende Landen 26mln. Als die portefeuille volledig is omgezet (?) was dat een verschilletje van bijna 115K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
bouncy schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:10:
Is de Think iBoxx AAA-AA Government Bond UCITS ETF geschikt voor geld wat ik waarschijnlijk lang kan missen, maar de kans bestaat dat ik in 3-10 jaar een huis koop en het wil gebruiken voor verbouwing o.i.d? Want vaak lees ik dat obligaties voor een langer termijn is met weinig risico.
Het geld wat ik zeker kan missen voor een langere periode stop ik in etf's met alleen aandelen.
Als de rente stijgt zullen obligaties in waarde dalen. Verder weet ik niet of dat een 100% euro obligatie is of dat je ook nog valutarisico loopt.

3 jaar is erg korte termijn, 10 jaar op zich ook al...
Pagina: 1 ... 29 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.