Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.016.333 views

Onderwerpen

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
.SnifraM schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:14:
[...]

Vergeet bij Meesman ook niet de 0,25% bij verkoop mee te tellen. Vroeg of laat wil je je geld weer Terughalen en daar komt dus nog eens 0,25% kosten kijken. Dan wordt het verschil nog wat groter.
Klopt. Mocht je beleggen via de lifecycle wijze (gedurende je horizon steeds meer naar obligaties) betaal je ook 0,25% voor het switchen van aandelen naar obligaties.

Aangezien het eenmalige kosten zijn valt het naar mijn mening mee. Mocht je bijv. uitstappen met 100k krijg je 99,75k op je rekening.

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
hier een sheet waarmee je van alles kunt modelleren, alleen broker en fonds invoeren.

https://www.dropbox.com/s...20Baytep%20rev2.xlsx?dl=0

Wat ik me wel afvraag is wat de afschaffing van de dividendsbelasting in Nederland voor effect zal hebben.
Op het moment betaal je die belasting en is die vervolgens terug te krijgen waardoor die effectief tot 0 gereduceerd wordt.
Als deze afgeschaft wordt veranderd dan ook de uitwerking van de belastingverdragen?
Immers, zover ik begrijp hoef je in landen waar buitenlandse fondsen gevestigd zijn minder of geen belasting te betalen omdat deze wordt verekend met de Nederlandse dividendsbelasting. Bij afschaffing kan het wel eens zijn dat de dividendsbelasting dan voortaan in het land betaalt moet worden waar het fonds gevestigd is.
Weet iemand hier iets van?

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-11 15:30
Mastasidaz schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:52:
[...]

De TER van VWRL is 0,39% ipv 0,25%. Het dividendlek bedraagt 0,14% per jaar volgens Trackerbelegger. Tevens zijn de kosten voor een custody account niet meegenomen. Wanneer je de kosten voor het custody account niet meeneemt is de vergelijking met Meesman niet eerlijk meer.
De TER van VWRL komt volgens de volgende links komt neer op 0,25%
http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0000YXJO
https://www.vanguard.nl/portal/instl/nl/en/product.html#/fundDetail/etf/portId=9505/assetCode=EQUITY/?overview

Met het dividendlek heb je nog wel een punt inderdaad, de moeite waard om nog even na te rekenen.

Waarom een vergelijk met custody alleen eerlijk zou zijn begrijp ik niet helemaal. Persoonlijk ben ik op zoek naar een mogelijkheid om gespreid te beleggen tegen een zo hoog mogelijk rendement. Met die filters is DeGiro Basic voor mij nog steeds een prima keuze...

Edit: Ah, 0,39% is inclusief het dividendlek, ik snap hem nu :)

Spreadsheet aangepast, kortweg en grof gerekend heb je met een VWRL belegging via DeGiro na 10 jaar ongeveer 1% meer vermogen opgebouwd in vergelijking met Meesman, na 30 jaar is dat ruim 2% verschil, en dan is de opname fee van Meesman van 0.25% nog niet gerekend.

Deze vergelijking gaat er verder wel vanuit dat beide opties precies hetzelfde renderen over al die jaren, daar kan uiteraard nog een verschil in zitten wat niet te voorzien is.

[ Voor 16% gewijzigd door NeoPhire op 07-03-2018 22:19 ]

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Het dividendlek moet je wel vermenigvuldigen met het dividendrendement om de kosten van het lek te berekenen. Voor VWRL/ All World index is dat ongeveer 2,3% op jaarbasis. Ruim 0,3% kosten dus, bovenop de TER van 0,25%. VWRL is dus een hele dure tracker! Voor een DeGiro custody account komt daar nog eens 2,3% * 3 bovenop.

Een custody account voor een jaarlijkse inleg van 1,5k is trouwens complete overkill. Je bent in het begin een enorm deel van je dividend kwijt aan de (vaste) kosten. Voor uitgeleende effecten ontvangt DeGiro onderpand met een hogere waarde, vaak cash of obligaties. Daarnaast garandeert de overheid tot 20K via het beleggerscompensatiestelsel.

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-11 21:47
Mochten er mensen zijn die te veel belasting betaald hebben over hun dividend. Dit is terug te vragen vanuit het land.

Over Zwitserse aandelen word bijv. 35% belasting geïnd terwijl Nederland een verdrag heeft voor 15% met de meeste Europese landen.

Voor US aandelen is standaard al een W8 form beschikbaar bij in mijn geval m'n broken. Deze hoeft maar 1x ingevuld te worden.

Zie bijv voor zwitserland:

https://tax-reclaim.nl/di...rland/?token=A986FDE34018

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5aa10344cb0d3/5aa10344c3826-10_OMSLAGARTIKEL-2-tabel.jpg

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mastasidaz schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:58:
[...]

Klopt. Mocht je beleggen via de lifecycle wijze (gedurende je horizon steeds meer naar obligaties) betaal je ook 0,25% voor het switchen van aandelen naar obligaties.

Aangezien het eenmalige kosten zijn valt het naar mijn mening mee. Mocht je bijv. uitstappen met 100k krijg je 99,75k op je rekening.
Als je daarnaast aan maandelijks inleggen doet, dan kun je daarmee ook sturen zodat je steeds meer obligaties aankoopt. Dan hoef je niet tot nauwelijks te switchen.

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-11 20:23
Als beginner een vraag over ETF's.

Over het algemeen wordt gezegd, tijd in de markt is beter dan "timing the market" en dat een ETF een "relatief" veilige belegging is met een goed rendement. Nu zie je momenteel ook veel mensen instappen.
Wat mij opvalt, is dat we qua markt op dit moment op een behoorlijke "high" zitten waar we nog niet weten hoe lang deze door zal lopen.

Stel je kijkt naar de Ishares AEX ETF, dan heeft deze over de laatste tien jaar een uitstekend rendement behaald. Échter, was je net ingestapt op dat moment op de high (juli 2007), had je tot januari 2018 nodig gehad om op hetzelfde punt uit te komen als dat je toen was (ergo rendement over ruim 10 jaar, 0%).

Nu is mijn idee dus dat het risico momenteel best aanmerkelijk is om in te stappen met een ETF.. Ondanks dat er nog geen tekenen zijn van een economische neergang, zou dat over bijv. 3 jaar wel zou kunnen zijn, waarna je ontzettend lang nodig kan hebben om überhaupt op hetzelfde punt wéér uit te komen.

Ik snap ook dat niet investeren natuurlijk helemaal geen rendement oplevert, maar ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken?

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 15:51
ilm schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:01:
Zoals velen dacht ik recent om ook maar wat ETFs te kopen. Met name de populaire Vanguard VTI en VXUS. Allebei distributed funds. Overal aangeraden, gemakkelijk, en het voordeel van de schaal (voor de lage TER).

Maar ik kwam nu tegen dat wij Belgen een extra 25% ofzo dividendbelasting moeten betalen bovenop de normale dividendbelasting van de onderliggende aandelen. Voor Nederland-US (en Ierland?) is er blijkbaar een overeenkomst dat ze dit niet hoeven.

Wat is nu interessanter voor Belgen. Nog altijd Vanguard VTI wegens de lage 0.07% ofzo TER, of 1 van de ishares zoals IWDA die accumuleren (en opereren vanuit Ierland) en dus geen dividend uitkeren. De TER is daar hoger (0.20%).

Om een vergelijking te maken dacht ik. Stel een gemiddelde 10% rendement. Dan betalen wij 25% op 10 = 2.5% extra? dus de 'TER' is dan 0.07 + 2.5%...

Ik weet dat ik het helemaal verkeerd heb berekend, of op zijn minst te simpel heb gemaakt, maar als iemand met kennis van zaken het kan toelichten zou fijn zijn. Zo bestaat het rendement wss niet allemaal uit dividend maar ook uit de waardegroei van de onderliggende aandelen natuurlijk. Een exacte vergelijking is wss niet makkelijk of onmogelijk.

Moest ishare beter zijn, wat te nemen naast IWDA? De EIMI en IMEU hebben een TER van bijna 0.4% en hoger.

Edit: blijkbaar is dat toch veranderd nu.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170601_02907606
VTI/VXUS is voor ons Belgen niet interessant. Wij moeten door onze overheid in accumulerende fondsen instappen omdat hier geen belasting op wordt geheven. Ikzelf heb ook IWDA icm EMIM. TER van EMIM is 0.25%. Met deze combo heb je een mooi passief & gespreid internationaal portfolio.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja is een terugkerend punt. Sommige zeggen gewoon direct alles inleggen, andere zeggen (al een aantal jaar) dat de markt nu elk moment kan crashen. Ik weet het niet. Of hij nu hoog staat of niet weet je ook pas echt achteraf. Wel is veiligheid zeker relatief, ook ETFs kunnen hard onderuit gaan.

Wil je nu beginnen met maandelijks inleggen? Dan gewoon nu doen. Wil je een groot bedrag inleggen? Ik zelf zou het toch een beetje spreiden, maar dat blijft een persoonlijke keuze.
Als je maandelijks wil inleggen moet je datzelfde rekensommetje van in juli 2007 beginnen nog eens doen, dan kom je veel beter uit. Sowieso kijk jij naar de AEX koers en negeer je dividend. Met herbeleggingsindex heb je ook dividend erbij. En dan had je ergens in 2015 op break even gezeten, en nu op zo'n 36% rendement (over dus 10 jaar, dus nog niet heel indrukwekkend, maar wel een stuk beter).

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11 15:07
De time-in-the-market wijsheid moet je (m.i.) bekijken in de context van tientallen (20+) jaren. Hieruit wordt uiteraard direkt duidelijk dat je eigen beleggingshorizon heel belangrijk is. Wanneer wil je het geld gaan gebruiken? Is dat < 10~20 jaar dan is het de vraag of je uberhaupt nog moet beginnen met beleggen.
(Tussentijds verlies of winst zouden niks moeten betekenen.)
Hier is overigens al veel over geschreven, zie bv op dit blog: http://jlcollinsnh.com/stock-series/

De AEX is m.i. geen goed voorbeeld omdat je daarmee niet echt breed spreid. De ene ETF (of index) is de andere niet.
Daarnaast reken je als je stand van de AEX neemt het dividend niet mee. Zoek maar eens op 'AEX incl dividend'.

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 08-03-2018 19:01 ]

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:49

ilm

dotacom schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:13:
[...]

VTI/VXUS is voor ons Belgen niet interessant. Wij moeten door onze overheid in accumulerende fondsen instappen omdat hier geen belasting op wordt geheven. Ikzelf heb ook IWDA icm EMIM. TER van EMIM is 0.25%. Met deze combo heb je een mooi passief & gespreid internationaal portfolio.
Ja, heb het volgende op spaargids gevonden:
https://www.spaargids.be/...rd-of-ishares-t23160.html
Post 2 geeft daar aan hoeveel de TER dan eigenlijk is voor VTI voor Belgen.

EMIM ziet er goed uit, dan heb je een groot deel van de aziatisch markt (alibaba, samsung etc.) mee.

Er zijn er zoveel, kwam nog de volgende tegen:
https://www.ishares.com/u...i-usa-momentum-factor-etf
Concept lijkt me wel interessant (momentum), en slechts een TER van 0.15%. Wel US genoteerd en niet duidelijk of het accumulating is.

Eventjes overzicht voor mijzelf maken:
- IMAE op AEX: 0.33% TER - Europa + VK
- CEMU op AEX: 0.33% TER - Eurozone
- EMUM op LSE: 0.25% TER - Eurzone Mid cap. (EMU + M)
- EIMI op LSE: 0.25% TER - Emerging markets
- EMIM op AEX: 0.25% TER - Emerging markets (Emerging Markets Investible Markets)

Nog verder aan te passen. Beter eens leren waar de afkortingen voor staan, zal het gemakkelijker maken om het te onthouden.

Edit: ok, naast IWDA nu ook EMIM gekocht. Ook aangeraden op:
https://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?t=167337

Twee fondsen is genoeg voor nu, alhoewel die momentum fonds toch eens verder onderzoeken

[ Voor 7% gewijzigd door ilm op 08-03-2018 17:10 ]

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:30

Fuelke

Forza Ferrari

KoRnboy112 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:33:
Over Zwitserse aandelen word bijv. 35% belasting geïnd terwijl Nederland een verdrag heeft voor 15% met de meeste Europese landen.
En bijkomend heb je in Zwitserland ook nog een uitzondering. Als het dividend wordt betaald uit kapitaal reserves, dan is daar geen (Zwitsere) bronbelasting op verschuldigd.

Zie bijvoorbeeld hier: https://www.cembra.ch/en/...are-information/dividend/

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:11
NeoPhire schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:32:
[...]

Wellicht heb je hier al iets aan, heb hem even snel in Google Spreadsheet overgenomen met een rendement van 7% per jaar erbij gerekend in de laatste kolom:

https://docs.google.com/s...TSKzQaDM/edit?usp=sharing

Edit: ook wat tabbladen onderin toegevoegd met een andere inleg per jaar

Kleine toevoeging nog, je berekent de TER over de inlegwaarde. Als je rekent met 7% rendement per jaar zal de TER elk jaar over een hoger bedrag gerekend worden. Dan worden de absolute verschillen groter als de TER per jaar verschilt (compounding interest)
Opgebouwd bedrag bij Meesman klopt natuurlijk maar is de waarde daar alleen niet lager aangezien je ook 0,25% aan transactiekosten betaald bij een verkooporder?

• NeoPhire
Gecko123 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:06:
[...]

Opgebouwd bedrag bij Meesman klopt natuurlijk maar is de waarde daar alleen niet lager aangezien je ook 0,25% aan transactiekosten betaald bij een verkooporder?
Yes, zeker waar, dat ligt uiteraard wel aan wanneer je verkoopt. Zal er nog een laatste kolom bij maken voor de compleetheid :)

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-11 23:13
Fuelke schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 21:10:
[...]

En bijkomend heb je in Zwitserland ook nog een uitzondering. Als het dividend wordt betaald uit kapitaal reserves, dan is daar geen (Zwitsere) bronbelasting op verschuldigd.

Dat is in (voorzover ik weet) bijna alle landen het geval. Dividend wordt gezien als winst, een 'return of capital' is een uitkering van inleg, dat valt (meestal?) onder een andere belastingregeling. Is ook zo in de US, Canada, Belgie, Italie, etc.

Onvoorstelbaar!

• KoRnboy112
Fuelke schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 21:10:
[...]

Ok, heb zelf Novartis in mijn proto, maar daar is dit niet van toepassing, als ik het goed gezien heb.

Echter je hebt ook nog een tax voucher nodig van je broken bij navraag kan mijn broker Degiro op dit moment niet kan verstrekken |:( .

Hun systeem was nog niet zo ingericht wellicht later maar kon de dame aan de telefoon me niet vertellen, beetje jammer weer.

De rest laat ik ook voor dit jaar maar even achterwege voor nu omdat de winst die daar te halen is mogelijk net zo duur is als de postzegels en 't gedoe.

Ff iets anders voor m'n kids beleg ik al enige tijd maandelijks in de

iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IWDA
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000MLIH

Ze hebben nog een horizon van 15 - 20 jaar minimaal. In hoeverre is het zinvol/nuttig/verstandig om daar bijvoorbeeld voor 20% obligaties bij te doen, persoonlijk ben ik van mening dat dit het rendement mogelijk kan drukken of zie ik dat verkeerd. Oh ja ze hebben trouwens ook nog een spaarrekening. Die van m'n dochter is opzegbaar, die van mijn zoon niet (18 jaar vast).

Mogelijk dat ik het bedrag van de spaarrekening van m'n dochter in obligaties kan zetten.

Bijvoorbeeld onderstaande welke ook bij Degiro in de kernselectie zitten:

iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist) (EUR) | IEAG

http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000M4I4

iShares Core € Corp Bond UCITS ETF EUR (Dist) (EUR) | IEAC

http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000M4I5

[ Voor 35% gewijzigd door KoRnboy112 op 09-03-2018 14:05 ]

• NeoPhire
Kleine update van de spreadsheet, gezien bij VWRL het dividendlek van de tracker al in de koers meegenomen is. Dat betekend dat het dividendlek van 0,14% gemiddeld per jaar niet apart meegenomen hoeft te worden, maakt het verschil met Meesman net even groter.

Voor mensen die op zoek zijn naar een set it & forget it oplossing raad ik vaak wel Meesman aan. Ik zoek echter het absoluut hoogste rendement haalbaar, en dan komt VWRL bij DeGiro er net even wat beter uit , vooral goed te zien naarmate je beleggingstermijn langer is dat het verschil qua kosten gaat meewegen in je uiteindelijke rendement. En nu is Meesman nog een keurige partij met relatief lage kosten voor het gebruiksgemak wat ze bieden. Als je een andere partij pakt met hogere kosten worden de absolute verschillen bijna schrikwekkend :)

Meesman vs DeGiro VWRL

[ Voor 25% gewijzigd door NeoPhire op 12-03-2018 03:40 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@NeoPhire als het dividendlek in de koers is meegenomen heb je toch simpelweg een lagere koers en daardoor alsnog minder rendement?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• NeoPhire
Tsurany schreef op maandag 12 maart 2018 @ 08:21:
@NeoPhire als het dividendlek in de koers is meegenomen heb je toch simpelweg een lagere koers en daardoor alsnog minder rendement?
Goed punt, daar ben ik even blind voorbij gelopen. In dat geval wordt het echt een vergelijking op daadwerkelijk behaald rendement in de afgelopen jaren. Wat ik zo snel kan vinden is de laatste 5 jaarcijfers, wat op een gemiddelde uitkomt voor Meesman van 13,78% over 2013 - 2017. Voor VWRL is dat 11,7% over dezelfde periode.

VWRL Factsheet
Meesman rendement

De spreiding van beide fondsen is aardig anders:

VWRL:2900 aandelen in 43 landen
Meesman Wereldwijd indexfonds: 1605 aandelen in 23 landen

VWRL is breder gespreid, in mijn ogen betekend dat minder risico. En dan komt ook het zinnetje 'in het verleden behaalde resultaten...' weer naar boven, waardoor het vergelijken van deze fondsen een stuk minder inzichtelijk wordt. Ik zal de spreadsheets eens updaten met behaalde rendementen van afgelopen 5 jaar om een betere vergelijking te trekken.

Edit: voor de fun even de tabbladen gekopieerd en het gemiddelde rendement van de afgelopen 5 jaar erin gezet om mee te rekenen. Dan is helemaal schrikwekkend goed te zien wat compounding interest doet :)

[ Voor 7% gewijzigd door NeoPhire op 12-03-2018 11:10 ]

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien moet je je ook niet helemaal blind staren op die compounding interest in verband met een dividendlek. Volgens dezelfde logica heeft het wellicht net zo veel, of misschien meer impact om je maandelijkse / jaarlijkse uitgaven tegen het licht te houden, te bezuinigen (verzekeringen oversluiten, geen geld in de kantine uitgeven, stoppen met roken/drinken, ...) en het geld wat je daarmee bespaard te beleggen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• NeoPhire
Ik staar me er ook niet blind op. Wel erken ik het effect ervan, en als dat door middel van wat uitzoekwerk nu zichzelf flink terugverdient over de komende 30 jaar is het in mijn ogen wel de moeite waard :)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sallin schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:49:
Misschien moet je je ook niet helemaal blind staren op die compounding interest in verband met een dividendlek. Volgens dezelfde logica heeft het wellicht net zo veel, of misschien meer impact om je maandelijkse / jaarlijkse uitgaven tegen het licht te houden, te bezuinigen (verzekeringen oversluiten, geen geld in de kantine uitgeven, stoppen met roken/drinken, ...) en het geld wat je daarmee bespaard te beleggen.
Een verschil van een paar duizend euro tussen verschillende beleggingsplatformen is toch wel de moeite waard om te analyseren. Ik snap niet waarom je dat probeert weg te strepen tegen andere (fictionele) uitgaven. Dat is volstrekt irrelevant en doet niks af aan de mogelijke besparing.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Sallin
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:01:
[...]
Dat is volstrekt irrelevant en doet niks af aan de mogelijke besparing.
Wow sterke statement.Het doet inderdaad niets af aan de mogelijke besparing als al het andere gelijk is.Mijn punt is dat het niet het enige is waar je op moet letten. Het is een aspect, net als kosten, spreiding, et c. Ik stel niet dat een dividendlek onzin is, ik stel dat men zich er niet blind op moet staren bij het vergelijken van belegginsproducten.

Verder stel ik dat er vaak andere financiële keuzes te maken zijn waar men vaak overheen kijkt die net zo'n impact hebben als dividendlek.

100 Euro besparen per jaar op je normale uitgaven en beleggen geeft over 30 jaar tegen 7% ook 10.207 Euro extra. Geld is geld, en compounded interest werkt ook op dit soort zaken.

Je kan dus veel energie steken in het managen van dividendlekken en de beste tracker zoeken die het beste omgaat met dividenlekken. Je kan ook proberen 100 Euro per jaar extra te beleggen voor 10k extra over 30 jaar. Of je doet het allebei :).

This too shall pass

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Sallin dus eigenlijk voegt je reactie niks toe. Je zegt dat iemand zich blind aan het staren is (terwijl nergens uit blijkt dat hij dat doet) en komt vervolgens met methoden om geld te besparen die irrelevant zijn als je wilt kijken naar de kosten van beleggen zelf.
Je laatste zin doet de rest van je post al volledig teniet.

• djiedjee
  • Laatst online: 13:08
mensen.... mensen, rustig aan!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Die gekke (;)) Amerikanen hebben de overstap naar de zomertijd al gemaakt en het gevolg daarvan is dat gedurende twee weken Wall Street al opent om 14h30 en de deuren van de handelsdag gaan ook alweer dicht om 21h00 ipv 15h30 - 22h00).

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:21
Fuelke schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:20:
Die gekke (;)) Amerikanen hebben de overstap naar de zomertijd al gemaakt en het gevolg daarvan is dat gedurende twee weken Wall Street al opent om 14h30 en de deuren van de handelsdag gaan ook alweer dicht om 22h00 ipv 15h30 tot 22h00).
21h00 ;)

• Sallin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Sallin op 13-03-2018 00:33 . Reden: Geen nuttige discussie. ]

This too shall pass

• Rhemme
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:02
NeoPhire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 08:42:
[...]

Goed punt, daar ben ik even blind voorbij gelopen. In dat geval wordt het echt een vergelijking op daadwerkelijk behaald rendement in de afgelopen jaren. Wat ik zo snel kan vinden is de laatste 5 jaarcijfers, wat op een gemiddelde uitkomt voor Meesman van 13,78% over 2013 - 2017. Voor VWRL is dat 11,7% over dezelfde periode.

VWRL Factsheet
Meesman rendement

VWRL is breder gespreid, in mijn ogen betekend dat minder risico. En dan komt ook het zinnetje 'in het verleden behaalde resultaten...' weer naar boven, waardoor het vergelijken van deze fondsen een stuk minder inzichtelijk wordt. Ik zal de spreadsheets eens updaten met behaalde rendementen van afgelopen 5 jaar om een betere vergelijking te trekken.

Edit: voor de fun even de tabbladen gekopieerd en het gemiddelde rendement van de afgelopen 5 jaar erin gezet om mee te rekenen. Dan is helemaal schrikwekkend goed te zien wat compounding interest doet :)
Heel veel dank voor dit super handige overzicht, NeoPhire! Om de vergelijking 100% eerlijk te maken, zou je dan het rendement van VWRL niet op 6,86% moeten stellen (7%-0,14% dividendlek)? Dan heb ik het natuurlijk alleen over de sheets met het hypothetische rendement, niet met de daadwerkelijk behaalde rendementen van de laatste 5 jaar.

• NeoPhire
Rhemme schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:06:
[...]

Heel veel dank voor dit super handige overzicht, NeoPhire! Om de vergelijking 100% eerlijk te maken, zou je dan het rendement van VWRL niet op 6,86% moeten stellen (7%-0,14% dividendlek)? Dan heb ik het natuurlijk alleen over de sheets met het hypothetische rendement, niet met de daadwerkelijk behaalde rendementen van de laatste 5 jaar.
Thanks :) Heb de dividendlekkage er ook weer in verwerkt voor de scenario's waar met 7% gemiddeld gerekend wordt. In de scenario's waar met het daadwerkelijke rendement van de afgelopen 5 jaar wordt gerekend is deze niet meegenomen, gezien daarin het dividendlek al is meegenomen in het rendement van de tracker zelf.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
NeoPhire schreef op maandag 12 maart 2018 @ 08:42:
[...]

VWRL Factsheet
Meesman rendement

Na loop van tijd kom je op een punt aan dat meer spreiding simpelweg niet meer effectief is om risico te verlagen. Wat wel relevant nog kan zijn is dat eentje bijvoorbeeld meer in de US zit, of meer in large caps, etc. Daar zou je je nog druk over kunnen maken, maar gewoon aantal aandelen is imo niet heel relevant.

En tja, ik vind wel dat hier soms een beetje te obsessief naar kosten wordt gekeken. Lage kosten is zeker belangrijk, maar persoonlijk vind ik dat er limieten zijn tot hoe ver het relevant is. Trouwens niet vergeten dat je wel mee moet nemen dat bij aankopen via Meesman je betere DCA doet omdat je geen hele aandelen hoeft te kopen. (Ik heb het een keer uitgerekend, is echt gerommel in de marge, maar het is iets :P).

Als je gewoon laagste kosten wil dan zal dat niet Meesman zijn. Die is goedkoop, maar via de Giro kan het vast nog ietsjes goedkoper. Bij Meesman is het wel makkelijker niet-emotioneel te handelen, en dat kan wel afhankelijk van persoon tot persoon een verschil maken. (Als eerste omdat je niet continue de koers kan opvragen als de handel naarbeneden gaat bijvoorbeeld, ten tweede omdat je niet bewust ervoor moet kiezen weer een bepaalde hoeveelheid te kopen. Bij grotere schommelingen denk ik dat een redelijk gedeelte van de mensen moeite heeft met aan hun strategie vasthouden, terwijl bij Meesman als je niks doet alles automatisch gaat).

• NeoPhire
Zeker eens met wat je zegt. Als je een oplossing zoekt waar je gewoon naartoe stort elke maand en wat redelijk gespreid belegt wordt dan is Meesman een goede keuze.

Mijn strategie is om maandelijks automatisch iets te storten en dat gelijk te beleggen in VWRL ongeacht de koers. Daarmee raak je wel een goed punt, de meeste mensen zullen dat inderdaad lastiger vinden om vol te houden als de koersen naar beneden knallen, misschien ik ook wel, dat kan ik pas onderzoeken als het daadwerkelijk gebeurd :)

Het is een balans zoeken tussen gemak/geruststelling en de laagste kosten. Als wat onderzoek vooraf en een gerichte keuze dan uiteindelijk kan leiden tot een flink verschil in het bedrag dat je overhoudt vind ik het wel de moeite waard. Nu de resultaten van afgelopen jaren ook inzichtelijk zijn in het (grote) voordeel van Meesman valt me alleen maar meer op dat deze fondsen niet direct te vergelijken zijn.

VWRL is meer gespreid, daardoor minder risico, en inherent daaraan ook minder opbrengt de afgelopen 5 jaar t.o.v. Meesman. Meesman doet dat precies andersom, maar met meer risico is daar ook de kans dat het harder omlaag gaat als alle koersen gaan zakken.

Geeft voor mij ook reden tot nadenken om misschien wel de inleg te verdelen over beide opties, stof tot nadenken. Besef me ook goed dat dit ook echt tot in de details iets uitzoeken is. Zelf haal ik daar wel plezier uit en het geeft me het gevoel een onderbouwde keuze te maken, wat weer rust geeft in de toekomst.

• Mastasidaz
  • Laatst online: 31-08 18:33
NeoPhire schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:23:
Zeker eens met wat je zegt. Als je een oplossing zoekt waar je gewoon naartoe stort elke maand en wat redelijk gespreid belegt wordt dan is Meesman een goede keuze.

Mijn strategie is om maandelijks automatisch iets te storten en dat gelijk te beleggen in VWRL ongeacht de koers. Daarmee raak je wel een goed punt, de meeste mensen zullen dat inderdaad lastiger vinden om vol te houden als de koersen naar beneden knallen, misschien ik ook wel, dat kan ik pas onderzoeken als het daadwerkelijk gebeurd :)

Het is een balans zoeken tussen gemak/geruststelling en de laagste kosten. Als wat onderzoek vooraf en een gerichte keuze dan uiteindelijk kan leiden tot een flink verschil in het bedrag dat je overhoudt vind ik het wel de moeite waard. Nu de resultaten van afgelopen jaren ook inzichtelijk zijn in het (grote) voordeel van Meesman valt me alleen maar meer op dat deze fondsen niet direct te vergelijken zijn.

VWRL is meer gespreid, daardoor minder risico, en inherent daaraan ook minder opbrengt de afgelopen 5 jaar t.o.v. Meesman. Meesman doet dat precies andersom, maar met meer risico is daar ook de kans dat het harder omlaag gaat als alle koersen gaan zakken.

Geeft voor mij ook reden tot nadenken om misschien wel de inleg te verdelen over beide opties, stof tot nadenken. Besef me ook goed dat dit ook echt tot in de details iets uitzoeken is. Zelf haal ik daar wel plezier uit en het geeft me het gevoel een onderbouwde keuze te maken, wat weer rust geeft in de toekomst.
Waar je rekening mee dient te houden betreffende spreiding is dat er in een VWRL ook opkomende landen zitten (10% dacht ik) Dit is bij Meesman ondergebracht in een aparte ETF (opkomende landen). Daar zitten 800 bedrijven in. Dan is het verschil al een stuk kleiner.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-11 23:13
-

[ Voor 100% gewijzigd door writser op 14-03-2018 10:21 ]

Onvoorstelbaar!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:11

Dogooder

dus...

Ik heb een n00b vraag, ik heb al ruim 5 jaar iets van 8k op een asn spaarrekening staan. Aangezien dit al lange tijd onaangeroerd daar staat geparkeerd dacht ik aan een buy en hold strategie door aan te kopen in een asn mixfonds. (Ik heb inmiddels wel begrepen dat de kosten daar wel aan de hoge kant zijn). Mijn vraag gaat over het risico tussen de verschillende mixfondsen.

Risico is kans x impact. Voor wat ik begrijp is het verschil tussen zeer defensief en zeer offensief enkel een verschil in impact. Beide claimen een kans van 10/90 op stijging of daling. Alleen bij zeer offensief is het >10% van je vermogen en bij defensief < 3%.

Nu maakt mij het niet zo veel uit of ik nu 500 of 800 per jaar verlies beide zijn vervelend, maar ik ga er van uit dat het met buy en hold uiteindelijk wel goed komt.

Zie ik dit nu correct?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Dogooder lees die teksten nog eens goed door. Ze geven aan dat, op basis van historische data, de kans op rendement onder x 10% is en de kans op rendement boven x 90% is. Dat is heel wat anders dan een 10% kans op een daling en 90% kans op een stijging.

Bij zeer offensief geven ze aan dat de kans op een rendement onder de -15% neer komt op 10%. Nergens geven ze aan wat de daadwerkelijke kans op negatief rendement is.
Bij zeer defensief geven ze aan dat de kans op een rendement onder de -6% neer komt op 10%. Ook hier geven ze niet aan wat de daadwerkelijke kans op een negatief rendement is.

Vergeet overigens ook niet om 0,3% servicekosten (met een maximum van 300 euro) af te trekken van het rendement. In totaal zijn de kosten dus 0,9%* voor defensief en 1,2% voor offensief bij een belegd kapitaal onder de 100.000 euro.

*Tijdelijke korting, gaan ze binnenkort verhogen.

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

@Dogooder Sowieso is het enkel aan te raden om geld te beleggen dat je over een lange termijn (zeg minstens 5 jaar) kan missen. Een spaarbuffer van 12x je maandelijkse kosten aanhouden is in elk geval een goed plan, alvorens te gaan beleggen op de beurs.

Performance is a residue of good design.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:11

Dogooder

dus...

@Tsurany Dank voor de toelichting, objectief risico en rendement inschatten blijft lastig. Maar je hebt gelijk, ik had iets te kort door de bocht gelezen.

@Nick The Heazk Dat komt helemaal goed, ik heb deze buffer inmiddels al 5 jaar niet aangeraakt omdat ik een actievere buffer heb voor noodgevallen welke ik ook gewoon aanhoudt. Maar juist omdat ik hier dus 5 jaar niks mee heb gedaan dacht ik dus aan beleggen want ik heb geen indicatie dat het de komende 5 jaar nodig zal hebben.

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10 17:59

mark de man

Wij zullen doorgaan...

De oude http://finance.google.com pagina lijkt nu helaas ook niet meer te werken. Weet iemand misschien een goed alternatief? Ook een waarbij het volume en de dividenduitkeringen ook vermeldt worden in de grafiek zelf? Ik snap niet dat Google zoveel functionaliteiten uit deze oude versie heeft weggelaten in de nieuwe versie.
Finance.yahoo heeft wel de mogelijkheden om volume en dividend te tonen zie ik net, maar is toch minder strak dan de oude Google versie.

[ Voor 17% gewijzigd door mark de man op 15-03-2018 17:22 ]

Join het DPC Whatpulse team

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:43
mark de man schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 17:01:
De oude http://finance.google.com pagina lijkt nu helaas ook niet meer te werken. Weet iemand misschien een goed alternatief? Ook een waarbij het volume en de dividenduitkeringen ook vermeldt worden in de grafiek zelf? Ik snap niet dat Google zoveel functionaliteiten uit deze oude versie heeft weggelaten in de nieuwe versie.
Finance.yahoo heeft wel de mogelijkheden om volume en dividend te tonen zie ik net, maar is toch minder strak dan de oude Google versie.
Ik gebruik investing.com

Volgens mij hebben ze wat je bedoelt, 'D' staat voor dividend in de grafiek, de bar graph eronder is voor het volume.

https://www.investing.com/equities/apple-computer-inc

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10 17:59

mark de man

Wij zullen doorgaan...

HallonRubus schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:21:
[...]

Ik gebruik investing.com

Volgens mij hebben ze wat je bedoelt, 'D' staat voor dividend in de grafiek, de bar graph eronder is voor het volume.

https://www.investing.com/equities/apple-computer-inc
Bedankt! Ik zal deze even noteren.

Join het DPC Whatpulse team

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
KoRnboy112 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:42:
[...]

Ok, heb zelf Novartis in mijn proto, maar daar is dit niet van toepassing, als ik het goed gezien heb.

Echter je hebt ook nog een tax voucher nodig van je broken bij navraag kan mijn broker Degiro op dit moment niet kan verstrekken |:( .

Hun systeem was nog niet zo ingericht wellicht later maar kon de dame aan de telefoon me niet vertellen, beetje jammer weer.

De rest laat ik ook voor dit jaar maar even achterwege voor nu omdat de winst die daar te halen is mogelijk net zo duur is als de postzegels en 't gedoe.

Ff iets anders voor m'n kids beleg ik al enige tijd maandelijks in de

iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IWDA
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000MLIH

Ze hebben nog een horizon van 15 - 20 jaar minimaal. In hoeverre is het zinvol/nuttig/verstandig om daar bijvoorbeeld voor 20% obligaties bij te doen, persoonlijk ben ik van mening dat dit het rendement mogelijk kan drukken of zie ik dat verkeerd. Oh ja ze hebben trouwens ook nog een spaarrekening. Die van m'n dochter is opzegbaar, die van mijn zoon niet (18 jaar vast).

Mogelijk dat ik het bedrag van de spaarrekening van m'n dochter in obligaties kan zetten.

Bijvoorbeeld onderstaande welke ook bij Degiro in de kernselectie zitten:

iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR (Dist) (EUR) | IEAG

http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000M4I4

iShares Core € Corp Bond UCITS ETF EUR (Dist) (EUR) | IEAC

http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000M4I5
Heb hier geen reactie op gezien, maar ben erg benieuwd naar de meningen over een bond ETF (zoals IEAG of IEAC of een andere) als alternatief voor sparen

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
Mijn grootste probleem met EUR bond ETF is hoe zwaar Italie (~13%), Spanje (~8%) en in mindere maten Frankrijk (~13%) wegen in de samenstelling van de bijna alle EUR bond ETF. Dit eerste 2 zijn in mijn ogen risico landen als het gaat om financieel stabieliteit.

Dat gezegd hebben investeer ik wel in IEAG omdat ik mijn bonds in EUR willen hebben, maar ik ben wel op zoek naar een beter alternatief.
Idealiter zou ik graag een EUR hedged BNDX zien, maar helaas is die er niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Yoicaa op 16-03-2018 12:13 ]

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:10

oscar82

De ondertitel

@Will_Ams @KoRnboy112 Hangt allemaal af van persoonlijke bereidheid om risico te nemen en niet in paniek te raken als je belegging bijv. 10 jaar lang minder waard is dan in het begin.

Mijn horizon is relatief kort (< 10 jaar) dus persoonlijk ben ik heel blij om IEAG in mijn portefeuille te hebben. Puur als buffertje tegen te grote koersdalingen. Ik streef er naar om zo'n 15 tot 20% aan te houden, en daarnaast een gelijke hoeveelheid cash. Verder kan je ook nog goud overwegen als verzekering tegen een (grote) beurscrash.
Naast een lage TER is de spreiding wat betreft bonds in onze eigen munt wat mij betreft geniaal in IEAG. Overheid, corporate, langlopend, kortlopend etc... het zit er allemaal in.
@Yoicaa Think heeft een ETF met AA-AAA overheidsobligaties en lage TER. Is superstabiel, maar levert alleen maar wat dividend op. De afgelopen vijf jaar zie je hier geen spectaculaire koersstijgingen.

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
@oscar82 bedankt voor het de tip!

Ik was eerlijk gezegd THINK etfs helemaal vergeten aangezien ik meestal voor US etfs ging. Echter met de verandering per 1 jan zijn ze wel weer interessanter geworden.

• KoRnboy112
Will_Ams schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:18:
[...]

Heb hier geen reactie op gezien, maar ben erg benieuwd naar de meningen over een bond ETF (zoals IEAG of IEAC of een andere) als alternatief voor sparen
ik denk dat je het niet als alternatief moet zien voor sparen. Is natuurlijk een belegging en daar horen fluctuaties en in zekere mate risico's bij. Ik heb ooit in een beleggersboek gelezen dat je eigenlijk je leeftijd in obligaties moet hebben er van uitgaande dat je tot je 80ste ofzo wil beleggen.

Dus in jou geval als je 10 jaar hebt zou ik voor 80/20 verhouding gaan bijvoorbeeld.

Je kunt ook prima gewoon een mixfons pakken zoals de NN dynamic mix fund I ofzo of een ETF van Think bijv: Think Total Market UCITS ETF Defensief.

Tevens kun je bijvoorbeeld ook bij Fitvermogen de NN fondsen eenvoudig aanschaffen, Think bij bijvoorbeeld de Giro.

Je kunt ook je eigen mixfonds maken zie bijv:

https://www.veb.net/fonds...en-passief-mixfonds-samen

Al met al is spreiding belangrijk ook bij defensieve beleggingen.

• NeoPhire
Na een opmerking eerder over de verdeling van de aandelen binnen Meesman heb ik nog een overzicht erbij gemaakt. Om VWRL goed te kunnen vergelijken met de fondsen van Meesman met een redelijk gelijke spreiding gaan we hierin als volgt vergelijken:

VWRL = 2900 posities in 47 landen
Meesman 50/50 = 2400 posities in 47 landen
(Wereldwijd = 1600 posities in 23 landen, Opkomend = 800 posities in 24 landen)

Een redelijk goede vergelijking wat betreft spreiding in mijn ogen.
Daaruit kom het volgende overzicht, uiteengezet met inleg per maand tegen een gemiddeld rendement zoals we dat kennen voor aandelen wereldwijd (7%) en daarnaast een vergelijking met het rendement van de afgelopen 5 jaar doorgetrokken naar de komende 30 jaar. (I know, resultaten uit het verleden...)

Meesman 90/10 vs DeGiro Basic VWRL

Voor de compleetheid hier ook de link naar de eerder gemaakte vergelijking van Meesman Wereldwijd fonds tegen VWRL:

Meesman Wereldwijd vs DeGiro Basic VWRL

Heeft iemand nog een goede tracker (met lage RET en aan te kopen bij DeGiro) die vergelijkbaar is met het Wereldwijd aandelenfonds van Meesman? Is het wellicht ook nog waard om een vergelijking te maken :)

[ Voor 7% gewijzigd door NeoPhire op 16-03-2018 22:19 ]

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Als ik het goed zie weeg je Wereldwijd en Opkomend allebei voor 50%, terwijl binnen VWRL opkomende landen maar voor 10% wegen. Ik denk dat je die 90/10 weging ook moet aanhouden voor de twee Meesman fondsen om een betere vergelijking te maken.
NeoPhire schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:17:
Heeft iemand nog een goede tracker (met lage RET en aan te kopen bij DeGiro) die vergelijkbaar is met het Wereldwijd aandelenfonds van Meesman? Is het wellicht ook nog waard om een vergelijking te maken :)
IWDA?

• NeoPhire
R_W schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 22:06:
Als ik het goed zie weeg je Wereldwijd en Opkomend allebei voor 50%, terwijl binnen VWRL opkomende landen maar voor 10% wegen. Ik denk dat je die 90/10 weging ook moet aanhouden voor de twee Meesman fondsen om een betere vergelijking te maken.

[...]

IWDA?
Thanks! Heb de vergelijkende sheet aangepast naar 90/10.
En dank voor de suggestie IWDA, dat wordt de volgende sheet .

Bij deze de vergelijking tussen IWDA en Meesman. IWDA heeft ene TER van 0,2% en geen dividendlek gezien het dividend opnieuw geïnvesteerd wordt. Wel interessant om te zien dat Meesman een beter rendement heeft behaald over de afgelopen 5 jaar. Verder zijn ze heel goed vergelijkbaar, beiden rond de 1600 posities.

Meesman Wereldwijd VS DeGiro Basic IWDA

[ Voor 32% gewijzigd door NeoPhire op 16-03-2018 22:41 ]

• dj_tjerk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 00:29
NeoPhire schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 22:20:
[...]

Thanks! Heb de vergelijkende sheet aangepast naar 90/10.
En dank voor de suggestie IWDA, dat wordt de volgende sheet .

Bij deze de vergelijking tussen IWDA en Meesman. IWDA heeft ene TER van 0,2% en geen dividendlek gezien het dividend opnieuw geïnvesteerd wordt. Wel interessant om te zien dat Meesman een beter rendement heeft behaald over de afgelopen 5 jaar. Verder zijn ze heel goed vergelijkbaar, beiden rond de 1600 posities.

Meesman Wereldwijd VS DeGiro Basic IWDA
Dat je geen dividendbelasting hoeft te betalen betekent niet dat er geen dividendlek is. Het fonds zelf krijgt namelijk nog steeds dividend uitgekeerd, en moet daar in het land van domicilie belasting over afdragen. Dat is wat over het algemeen wordt verstaan onder dividendlek.

Dividendbelasting kan je trouwens verrekenen met vermogensrendementheffing, dus in de meeste gevallen maakt het voor de kosten niet uit of en fonds herbeleggend is of niet.

Ik vond dit zelf ook allemaal maar verwarrend, en vond dit document van iShares/BlackRock verhelderend.

• NeoPhire
dj_tjerk schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:11:
[...]

Dat je geen dividendbelasting hoeft te betalen betekent niet dat er geen dividendlek is. Het fonds zelf krijgt namelijk nog steeds dividend uitgekeerd, en moet daar in het land van domicilie belasting over afdragen. Dat is wat over het algemeen wordt verstaan onder dividendlek.

Dividendbelasting kan je trouwens verrekenen met vermogensrendementheffing, dus in de meeste gevallen maakt het voor de kosten niet uit of en fonds herbeleggend is of niet.

Ik vond dit zelf ook allemaal maar verwarrend, en vond dit document van iShares/BlackRock verhelderend.
Thanks voor de toelichting, erg leerzaam :) Ik heb de sheet aangepast en bij de tabs met een rendement van 7% gemiddeld deze dividendlekkage van 0,24% ook toegepast. Bij het vergelijken van de inleg met een historisch rendement is deze niet van toepassing, gezien deze al in de koers verwerkt is.

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
NeoPhire schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:17:
AVIAW. Zelfde index als meesman en IWDA, maar lagere TER en geen dividendlek. Relatief hoge transactiekosten (minimaal 7,50), dus vaak of met kleine bedragen inleggen is duur.

• dj_tjerk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 00:29
romon schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:24:
[...]

AVIAW. Zelfde index als meesman en IWDA, maar lagere TER en geen dividendlek. Relatief hoge transactiekosten (minimaal 7,50), dus vaak of met kleine bedragen inleggen is duur.
Deze leek mij inderdaad ook zeer verleidelijk, maar dat Anbang Insurance Group er eigenaar van is houd me op dit moment een beetje tegen. Een maand geleden was er namelijk in het nieuws dat 'Anbang had violated laws and regulations which “may seriously endanger the solvency of the company”', en dat de Chinese overheid Anbang daarom heeft overgenomen.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:48
Zo te lezen kan ik niet inschrijven voor emissie van NIBC via DeGiro?

Klopt dat?

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Silver7 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:01:
Zo te lezen kan ik niet inschrijven voor emissie van NIBC via DeGiro?

Klopt dat?
Zoals ik het lees: Nee

Event
Start inschrijvingsperiode - maandag 12 maart 2018 09:00 uur
Sluiting inschrijvingsperiode - woensdag 21 maart 2018 16:00 uur
Verwachte bekendmaking IPO prijs en allocatie - donderdag 22 maart 2018
Eerste handelsdag op Euronext Amsterdam - vrijdag 23 maart 2018 09:00 uur

U heeft tot woensdag 21 maart 2018 16:00 uur de mogelijkheid om een kooporder voor de IPO van NIBC Holding N.V. te plaatsen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-11 17:58

Bio

Wat denken jullie, is Nvidia nog altijd de moeite om in te stappen? Qua techniek, marktpositie en groei voor de komende jaren verwacht ik veel (machine learning, autonoom rijden, e.d.)

Maar de koers staat momenteel wel op een hoogtepunt met een PE ratio van 50 en een PEG van 3.8...

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:08
P/E van 50 vind ik toch echt aan de forse kant. Dan moeten er toch betere aandelen te vinden zijn.

Of heb je een heel goede onderbouwing (cijfermatig ook), voor het groeipotentieel?

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:27

DYX

Bio schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:04:
Wat denken jullie, is Nvidia nog altijd de moeite om in te stappen? Qua techniek, marktpositie en groei voor de komende jaren verwacht ik veel (machine learning, autonoom rijden, e.d.)

Maar de koers staat momenteel wel op een hoogtepunt met een PE ratio van 50 en een PEG van 3.8...
Gezien het mogelijk concurrentie vervalsing(zie https://tweakers.net/nieu...en-bij-amd-producten.html) zou ik hier persoonlijk nog even de kat uit de boom kijken hoe dit verhaal zich ontwikkelt

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:15

Kid Buu

Huh, Pietje?

Mij lijkt het eerder een probleem dat de verkopen voor een groot deel afhankelijk zijn van het crypto minen. Hun goede resultaten zijn echt volledig daar op gestuwd. Als die hype zich niet doorzet of consolideert zullen hun verkopen gewoon weer stagneren.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Nvidia is eigenlijk voor komende 2-3 jaar enorme groei in de prijs meegenomen. Logisch ook aangezien dat ook de periode is voor self-driving-cars, datacenters, AI etc. Toch ben ik benieuwd tot in hoeverre die prijs echt gaat stijgen ten opzichte van andere aandelen en tot in hoeverre dit al is meegenomen.

Dus er zit zeker veel potentie in, maar ook voldoende risico omlaag. Tragere ontwikkeling self-driving cars, gaming-sector (lees: mining) die inzakt, om maar wat te noemen.

Crypto begint bijvoorbeeld wat breukjes te vertonen (BTC van 20k nu iets van 8k..?). Met iets van de helft van het geld van Nvidia uit de 'gaming' sector, waar de grafische kaarten onder vallen, kan een klein schokje daar de complete groei voor een jaar teniet doen.

Als ik dan naar de meer-jaren koersgrafiek kijk, welke zo ongeveer verticaler omhoog schiet dan welke andere bubbel dan ook die ik ken, zie ik daar een perfect scenario voor een bedrijf wat het niet gaat volhouden zo door te gaan.

Dus de vraag is vooral, waarom denk je dat Nvidia het beter zal doen dan willekeurig ander bedrijf, en dat de huidige cijfers in stand zullen blijven.

[ Voor 35% gewijzigd door Xanaroth op 21-03-2018 14:53 ]

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-11 17:58

Bio

Goede genuanceerde reacties. Bevestigt ook mijn eigen buikgevoel om er in elk geval niet met de huidige koers in te stappen..

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

De projectontwikkelaar Atenor lanceert twee retailobligaties met een termijn van 4 en 6 jaar.

Particulieren kunnen vanaf 26 maart inschrijven.

De nominale waarde van de obligaties bedraagt 1.000 euro met een brutocoupon van 2,875 procent op 4 jaar en 3,5 procent op 6 jaar.

De uitgifteprijzen bedragen respectievelijk 101,5 procent en 101,875 procent zodat dat het effectieve nettorendement 1,622 procent is op 4 jaar en 2,114 procent op 6 jaar.

Atenor verwacht een opbrengst tussen 40 en 50 miljoen euro waarmee het de balans zal versterken.
https://www.tijd.be/onder...articulieren/9994430.html

Van dat vetgedrukt word ik altijd een beetje triest. Dat is geld dat dan naar de begeleidende banken stroomt. Hoe zit dat in Nederland qua uitgifteprijs? Zit die veel boven de 100% ?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:38
Vanuit wat concludeer je dat dat geld is dat naar de begeleidende banken stroomt? Die zullen natuurlijk hun werk niet gratis gedaan hebben (en dat lijkt me niet meer dan logisch), maar de uitgifteprijs lijkt me niet noodzakelijk iets te maken te hebben met hun beloning. Als je obligaties verkoopt en men ziet de rente als relatief hoog willen beleggers meer dan 100% van de nominale waarde betalen, en andersom als men de rente relatief laag vind.

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Hielko schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:05:
Vanuit wat concludeer je dat dat geld is dat naar de begeleidende banken stroomt?
Uitgifteprijs :
101,500% van het nominale bedrag, namelijk 1.015 EUR per Coupure (inbegrepen de verkoops- en plaatsingscommissie van 1,500% ten laste van de particuliere belegger) voor de Obligaties op 4 jaar.

101,875% van het nominale bedrag, namelijk 1.018,75 EUR per Coupure (inbegrepen de verkoops- en plaatsingscommissie van 1,875% ten laste van de particuliere belegger) voor de Obligaties op 6 jaar.

Uit het prospectus op https://www.belfius.be/re...-aanbod/atenor/index.aspx

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zijn er meer mensen die ineens een "Upload identificatiebewijs" taak in degiro open hebben staan? Ik heb nergens bericht van gehad maar zie ineens nu ik inlog dat ze mijn ID nodig hebben.

lol+lol=hihi

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-11 17:35
.SnifraM schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:45:
Zijn er meer mensen die ineens een "Upload identificatiebewijs" taak in degiro open hebben staan? Ik heb nergens bericht van gehad maar zie ineens nu ik inlog dat ze mijn ID nodig hebben.
Ja, bij mijn accounts stond ie er opeens vorige week. Geen bericht of email over gehad.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:10

oscar82

De ondertitel

koksie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:54:
[...]

Ja, bij mijn accounts stond ie er opeens vorige week. Geen bericht of email over gehad.
Ik heb er 23-11-2017 een mail over gehad met als onderwerp: Vernieuwde wetgeving; nieuwe taak in uw account.

"Als financiële dienstverlener is DEGIRO verplicht om aan Europese wetgeving (MIFID II en MIFIR) te voldoen. Vanwege aanpassingen in deze wetgeving willen wij u vragen identificatiegegevens te verstrekken. Zonder deze gegevens kunt u vanaf 3 januari 2018 geen orders meer plaatsen."

• .SnifraM
  • Niet online
oscar82 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 23:20:
[...]

Ik heb er 23-11-2017 een mail over gehad met als onderwerp: Vernieuwde wetgeving; nieuwe taak in uw account.

"Als financiële dienstverlener is DEGIRO verplicht om aan Europese wetgeving (MIFID II en MIFIR) te voldoen. Vanwege aanpassingen in deze wetgeving willen wij u vragen identificatiegegevens te verstrekken. Zonder deze gegevens kunt u vanaf 3 januari 2018 geen orders meer plaatsen."
Die heb ik ook gehad, maar daar hoefde ik alleen een paspoort nummer voor op te geven meen ik mij te herinneren. Nu ineens duikt dit verzoek op. Maar zo te zien ben ik niet de enige, dan zal het daar nog wel mee te maken hebben. :9

lol+lol=hihi

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Al m'n aandelen en ETF's staan lager dan in lange tijd, in een paar dagen tijd toch een flinke dip opgetreden. Zal toch die handelsoorlog van Trump zijn denk ik?

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:54
Kijk eens op bloomberg, ft of fd...

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Blauwschaap
  • Laatst online: 02-11 20:22
Ik zag op mijn De Giro rekening een aantal vreemde transacties:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/153th7q.png

Uiteindelijk ging ik van een saldo van 27 cent positief naar een saldo van 10 cent negatief.

Toch maar even nagevraagd waar dit precies vandaan kwam en ik kreeg de volgende reactie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gaat natuurlijk niet om grote bedragen, maar ik vind het wel erg vaag. Is ook niet echt transparant want ik zou niet weten hoe ik kan controleren of De Giro dit juist heeft gedaan. :?

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Herclassificering heb ik wel al vaker gehad aangezien ik in een aantal CEF's zit, maar wel maar enkel en alleen in de positieve zin, nl. dividend dat in eerste instantie werd betaald als dividend maar dat op het einde van het (boek)jaar eerder als kapitaalvermindering werd geboekt door het fonds.

In de omgekeerde richting heb ik het nog nooit meegemaakt.

Verwijderd

Tsurany schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:41:
Al m'n aandelen en ETF's staan lager dan in lange tijd, in een paar dagen tijd toch een flinke dip opgetreden. Zal toch die handelsoorlog van Trump zijn denk ik?
Nee hoor. De boel loopt helaas al weer op. :'(

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
China heeft aangegeven dat het ook import heffingen op Amerikaanse producten gaat heffen.

Tevens geven ze aan dat als ze (Amerika en China) geen akkoord kunnen bereiken over de staal en aluminium handel, voor het eind van de maand, dan gaat China nog meer heffingen instellen.

https://www.zerohedge.com...ct-chinese-import-tariffs

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U69RBdNh.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xejUBnqm.png
Dit is toch raar? Ik dacht dat ik 57*~€35,42 zou moeten betalen, dus ongeveer €2018,94.
De transactiekosten zullen toch niet €100 (5%) extra zijn? Hij staat in de kernselectie van DeGiro.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:42
Zal wel wat marge inzitten omdat je een markt order plaatst. Probeer eens een limiet order.

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 15:41

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

chronoz schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:52:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit is toch raar? Ik dacht dat ik 57*~€35,42 zou moeten betalen, dus ongeveer €2018,94.
De transactiekosten zullen toch niet €100 (5%) extra zijn? Hij staat in de kernselectie van DeGiro.
Kan de diepte van het order book zijn. Wellicht wordt er maar een aandeel voor 35.42 aangeboden en de volgende 56 voor 35.60 om maar een voorbeeld te geven.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-11 19:44
Daar gaan we....

Nieuwe beleggingspakketten bij Binck (en dus ook bij Alex neem ik aan).

Naast wat zand in de ogen met betrekking tot transactiekosten:

De Service fee: EUR 3,- + 0,01% van de portefeuille waarde.
Weet niet precies van de combideal inhoudt.

De service fee kan ik nog mee inkomen, die vaste kosten zijn dodelijk.
Ik heb er rekeningen voor mijn kinderen ook, wordt weer een hoop werk.

[ Voor 5% gewijzigd door poehee op 26-03-2018 08:08 . Reden: combideal ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Cubic X
  • Laatst online: 13-09 11:57
poehee schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:06:
Daar gaan we....

Nieuwe beleggingspakketten bij Binck (en dus ook bij Alex neem ik aan).

Naast wat zand in de ogen met betrekking tot transactiekosten:

De Service fee: EUR 3,- + 0,01% van de portefeuille waarde.
Weet niet precies van de combideal inhoudt.

De service fee kan ik nog mee inkomen, die vaste kosten zijn dodelijk.
Ik heb er rekeningen voor mijn kinderen ook, wordt weer een hoop werk.
Damn. Binck was altijd al de duurste broker, maar met deze nieuwe tarieven worden ze nog veel duurder. Een service fee van €3 + 0,01% per maand! We leven toch niet meer in 2000? Dit zijn gewoon ontzettend veel extra kosten voor niks. Voor mij betekent dat minstens €13 per maand om klant van Binck te mogen zijn, een extra kostenpost van €156 per jaar. Ik doe weinig transacties (buy and hold) en krijg nu dus dit voor mijn kiezen. Dit is werkelijk belachelijk in een tijd waarin de concurrentie voor Binck toeneemt als een malle :/. De lagere transactiekosten zijn leuk, maar het minimum bedrag blijft gewoon op €8 staan per transactie....dat levert 0 winst op.

Ik was al meer en meer aan het verschuiven richting DeGiro, maar ik ga nu serieus contact opnemen om mijn volledige portefeuille te verhuizen naar hun.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11 20:43
Vanaf 7k in portfolio is de nieuwe servicee fee voordeliger. Wel jammer dat ze nog steeds minimum tarieven van 10e hanteren op aandelen.

/edit: aj. Van jaarfee naar maand. Is wel heel iets duurder geworden.

[ Voor 21% gewijzigd door BiLLY_daKid op 26-03-2018 09:01 ]

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Cubic X schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:58:
[...]
Ik was al meer en meer aan het verschuiven richting DeGiro, maar ik ga nu serieus contact opnemen om mijn volledige portefeuille te verhuizen naar hun.
Idem hier; ik had mijn ETF's al weggehaald, maar ik ga nu alles daar weghalen. Nu gaan uitzoeken wat de goedkoopste manier is.

Nieuwe tarieven gaan in per 1 mei. Zie persbericht van Binck.

[ Voor 17% gewijzigd door pdukers op 26-03-2018 09:17 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:44

page404

Website says no

Zooo nu ben ik wel klaar met ze. Met een kleinere portefeuille pakken ze zo één tot anderhalf procent van mijn winst. Nog los van transactiekosten.
Is er een alternatief waar je ook ishares ETF’s kunt handelen? Mag ook buitenlands zijn.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@page404 DeGiro? Daar kan je iShares verhandelen.

• merkens11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-10 16:33
Wat mij betreft heeft Binck zijn doodvonnis getekend. Ik ben er ook klaar mee en ga deze week alles overzetten naar DeGiro.

• page404

page404

Website says no

Tsurany schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:41:
@page404 DeGiro? Daar kan je iShares verhandelen.
Ah kijk, ik dacht dat dat daar niet kon. Is wel een optie om even goed naar te kijken.
Thanks!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

page404 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:45:
[...]

Ah kijk, ik dacht dat dat daar niet kon. Is wel een optie om even goed naar te kijken.
Thanks!
Volgens mij zijn er geen limieten bij DeGiro, een deel zit in de kernselectie en is dus eens per maand gratis te verhandelen. De rest is volgens normale tarieven te verhandelen.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Dacht eerst ook dat Binck 3+0,01 per jaar was gezien de kosten per transactie, wat nog enigzins overwegen waard is als ze de kosten per transactie iets omlaag zouden gooien. Maar gezien er toch echt staat per maand zonder dat andere kosten omlaag gaan, gaat dit toch hard aantikken.
Zo 75-100 euro per jaar meer zonder dat je er iets voor terug krijgt vind ik iets teveel van het goede.

De ING vraagt lagere servicekosten en de helft per transactie als ik zo even snel kijk, terwijl die als grootbank niet bekend staat als goedkoop wordt het nu ineens een serieuze prijsvechter. DeGiro wordt helemaal hilarisch veel goedkoper.

Heb dus maar even mail gestuurd of er geen typfout in het overzicht staat, want kan me niet voorstellen dat de cijfers kloppen. Dit is gewoon jezelf kansloos uit de markt prijzen :). Maar in de tussentijd, zijn er behalve DeGiro nog andere brokers die prijstechnisch interessant kunnen zijn om te overwegen?

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 26-03-2018 11:13 ]

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-11 20:35
Lynx

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-11 19:48

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:42
Service fee was 0,15% per jaar bij Binck Basic en gaat nu naar 0,01% per maand bij Binck green. Hoe is dat dan duurder?

• poehee
Ascension schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:51:
Service fee was 0,15% per jaar bij Binck Basic en gaat nu naar 0,01% per maand bij Binck green. Hoe is dat dan duurder?
Door de 3,- ??

Een portefeuille (zonder transacties) van 15.000 kost me EUR 54,- per jaar. Dat is ongeveer 0,3%.

Even teruggekeken, ik zie nergens dat ik een service fee heb betaald in 2017 of 2016 (geen idee wat voor abonnement ik had ("Zelf beleggen" of zo ?), ben passieve belegger, kijk alleen naar kosten).

Geen service fee bij 75 transacties per maand 8)7 8)7 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door poehee op 26-03-2018 12:04 . Reden: "Zelf beleggen" ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
page404 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:38:
Zooo nu ben ik wel klaar met ze. Met een kleinere portefeuille pakken ze zo één tot anderhalf procent van mijn winst. Nog los van transactiekosten.
Is er een alternatief waar je ook ishares ETF’s kunt handelen? Mag ook buitenlands zijn.
Is de keuze van ETFs in Binck Fundcoach (veel goedkoper) dan zo beperkt dat je Binck Zelf Beleggen nodig hebt?

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ascension schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:51:
De 0,15% was specifiek voor ETF's en beleggingsfondsen (geintroduceerd in 2016). Nu geldt de fee voor de gehele portefeuille. En die 3 euro per maand gaat voor de kleine portefeuiles aardig aantikken.

[ Voor 12% gewijzigd door pdukers op 26-03-2018 12:12 ]

• wourk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-04 11:58
Ik zit zelf bij Binck omdat ze een heel gebruiksvriendelijk platform hebben, Lynx heb ik geprobeerd maar vond ik totaal niet prettig. Hoe is het platform van Degiro? Daar heb ik nl. geen ervaring mee, maar ik overweeg nu wel om het over te zetten.

• page404

page404

Website says no

Skyaero schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:02:
[...]

Is de keuze van ETFs in Binck Fundcoach (veel goedkoper) dan zo beperkt dat je Binck Zelf Beleggen nodig hebt?
Niet eens, maar overstappen kan niet volgens de klanten”service”. Dat is nog wel mijn grootste irritatie, die al een tijdje speelt; de arrogantie van het bedrijf hoe ze reageren op vragen en suggesties. Zoals die keer dat ik een hardnekkige bug in het authenticeren op de app meldde en dat hardnekkig ontkend werd. Ik kots op dit soort bedrijven, die doen alsof je een idioot bent.

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:13
Wow, dit is inderdaad wel een verrassing. Eerst een servicefee op ETF's en nu op de gehele portfolio en ook nog eens een flinke verhoging.
Iemand al uitgezocht wat het kost om te verhuizen naar DeGiro?

• page404

page404

Website says no

henkjobse schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:39:
Wow, dit is inderdaad wel een verrassing. Eerst een servicefee op ETF's en nu op de gehele portfolio en ook nog eens een flinke verhoging.
Iemand al uitgezocht wat het kost om te verhuizen naar DeGiro?
Degiro laat je gratis overstappen maar binck vraagt 25€ per regel als je weggaat. Iets waar ze ooit zelf fel tegen waren...

• poehee
wourk schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:30:
Ik zit zelf bij Binck omdat ze een heel gebruiksvriendelijk platform hebben, Lynx heb ik geprobeerd maar vond ik totaal niet prettig. Hoe is het platform van Degiro? Daar heb ik nl. geen ervaring mee, maar ik overweeg nu wel om het over te zetten.
Probeer het uit, kost je niets.

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-11 14:55
Ben blij dat er meer mensen zijn die hier van de wijziging van Binck opkijken. Ik wilde eigenlijk vragen of iemand me een beetje kan uitleggen wat nu de kosten gaan worden van Binck, vergeleken met een ander zoals DeGiro… meer omdat ik vind dat ze wat verwarrend zijn in hun communicatie en ik een vergelijk met DeGiro wat lastig vind, maar die maandelijkse kosten van Binck doen me ook zetten tot overstappen.

Heeft DeGiro een vergelijkbare hoeveelheid aandelen als Binck trouwens? Zo te zien wel, maar zijn er specifieke groepen die DeGiro mist?

Ik zit nu een jaar of 3 bij Binck, maar deze wijziging kwam even verkeerd over bij me in ieder geval ;)

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-11 19:33
Zag wel dat je bij binck de 3€ per maand niet hoeft te betalen als je een gratis (?) spaarrekening bij ze opent. Combi-deal zeg maar.
Pagina: 1 ... 27 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.