Ik zou zelf de Stoxx50 en AEX overslaan. De AEX is vrij afhankelijk van een paar zwaargewichten. Shell, Unilever, ASML en ING zijn allemaal meer dan 10% van de tracker. De volgende daarna, Philips is maar 5.7%. De Stoxx50 is vooral large cap.Philflow schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:34:
Ik heb besloten ook wat geld te gaan beleggen. Mijn spaargeld brengt al jaren niks meer op van daar dat ik nu de beurs eens wil proberen. Ik heb een leuk bedrag dat ik voorlopig niet nodig heb (denk ~10-20 jaar). Het gaat dus om lange termijn. Enig risico vind ik tot op zekere hoogte prima. Ik wil er weinig omkijken naar hebben. Ik heb weinig verstand van de beurs (leek) daarom heb ik een financieel adviseur ingeschakeld. Ik heb vertrouwen in deze man maar ik dacht het kan nooit kwaad om wat meer meningen te horen.
Ik heb een rekening geopend bij de De Giro en het advies dat ik heb gekregen is om bijvoorbeeld 70% in Vanguard All-World, 20% Ishares Eurostoxx 50, 10% Ishares AEX te beleggen.
Wat denken jullie van deze aanpak? Zijn er andere ETFs die ik zou moeten overwegen? etc.
Eerder zou ik een brede Europeese tracker zoeken die ook mid/small cap heeft voor een bepaald percentage, bijvoorbeeld iets als iShares Core MSCI Europe. Ter vergelijking, de grootste daarin, Nestle, is maar 2.26%. Mid/small cap heeft wat meer risico, maar ze leveren vaker wat meer rendement. Het is doorgaans makkelijker voor kleine bedrijven om hard te groeien dan voor grote. Ze gaan ook vaker harder omlaag
Als je dan wilt spreiden tussen wereld en Europa dan kan je ze allebei nemen. Als je met de hele wereld klaar bent, dan kan je het daar ook bij laten.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr