Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.733 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Philflow schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:34:
Ik heb besloten ook wat geld te gaan beleggen. Mijn spaargeld brengt al jaren niks meer op van daar dat ik nu de beurs eens wil proberen. Ik heb een leuk bedrag dat ik voorlopig niet nodig heb (denk ~10-20 jaar). Het gaat dus om lange termijn. Enig risico vind ik tot op zekere hoogte prima. Ik wil er weinig omkijken naar hebben. Ik heb weinig verstand van de beurs (leek) daarom heb ik een financieel adviseur ingeschakeld. Ik heb vertrouwen in deze man maar ik dacht het kan nooit kwaad om wat meer meningen te horen.

Ik heb een rekening geopend bij de De Giro en het advies dat ik heb gekregen is om bijvoorbeeld 70% in Vanguard All-World, 20% Ishares Eurostoxx 50, 10% Ishares AEX te beleggen.

Wat denken jullie van deze aanpak? Zijn er andere ETFs die ik zou moeten overwegen? etc.
Ik zou zelf de Stoxx50 en AEX overslaan. De AEX is vrij afhankelijk van een paar zwaargewichten. Shell, Unilever, ASML en ING zijn allemaal meer dan 10% van de tracker. De volgende daarna, Philips is maar 5.7%. De Stoxx50 is vooral large cap.

Eerder zou ik een brede Europeese tracker zoeken die ook mid/small cap heeft voor een bepaald percentage, bijvoorbeeld iets als iShares Core MSCI Europe. Ter vergelijking, de grootste daarin, Nestle, is maar 2.26%. Mid/small cap heeft wat meer risico, maar ze leveren vaker wat meer rendement. Het is doorgaans makkelijker voor kleine bedrijven om hard te groeien dan voor grote. Ze gaan ook vaker harder omlaag :).

Als je dan wilt spreiden tussen wereld en Europa dan kan je ze allebei nemen. Als je met de hele wereld klaar bent, dan kan je het daar ook bij laten.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Sallin schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:16:
[...]
Eerder zou ik een brede Europeese tracker zoeken die ook mid/small cap heeft voor een bepaald percentage, bijvoorbeeld iets als iShares Core MSCI Europe. Ter vergelijking, de grootste daarin, Nestle, is maar 2.26%. Mid/small cap heeft wat meer risico, maar ze leveren vaker wat meer rendement. Het is doorgaans makkelijker voor kleine bedrijven om hard te groeien dan voor grote. Ze gaan ook vaker harder omlaag :).
Interessant. Zou het ook een idee zijn om zowel deze te kopen als die large cap euro stoxx?

Of krijg je dan juist teveel spreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Philflow schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:23:
[...]

Interessant. Zou het ook een idee zijn om zowel deze te kopen als die large cap euro stoxx?

Of krijg je dan juist teveel spreiding?
De aandelen die in de large cap Euro stoxx zitten zullen waarschijnlijk ook in de brede tracker (misschien even nakijken). In dat geval verleg je alleen het accent van je portefeuille wat meer naar de EuroStoxx 50. Of je dat wilt, is je persoonlijke afweging. Het potentiële nadeel van deze benadering is wellicht meer transactiekosten (afhankelijk van je broker).

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Sallin schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:30:
[...]

De aandelen die in de large cap Euro stoxx zitten zullen waarschijnlijk ook in de brede tracker (misschien even nakijken). In dat geval verleg je alleen het accent van je portefeuille wat meer naar de EuroStoxx 50. Of je dat wilt, is je persoonlijke afweging. Het potentiële nadeel van deze benadering is wellicht meer transactiekosten (afhankelijk van je broker).
Volgens mij zijn bij De Giro de kernfondsen gratis, maar kan me vergissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Philflow schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:32:
[...]

Volgens mij zijn bij De Giro de kernfondsen gratis, maar kan me vergissen.
Gratis kopen/verkopen inderdaad. Maar voor de buitenlandse beurzen betaal je jaarlijks een klein bedrag. Dus neem de kernselectie, en kies die fondsen die in Amsterdam staan genoteerd.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Sallin schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:16:
[...]
Eerder zou ik een brede Europeese tracker zoeken die ook mid/small cap heeft voor een bepaald percentage, bijvoorbeeld iets als iShares Core MSCI Europe.
Ik kom die alleen niet tegen in de kern selectie van de Giro: https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf

Staat er daar een tussen die lijkt op wat jij beschreef?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

@Philflow
De eurostoxx50 zitten inderdaad allemaal in vanguard world.
Edit: zelfs de meeste bedrijven uit de "mid" en "small cap etf" van ishares zitten gewoon in de vanguard world ETF.

Voor extra blootstelling aan europese mid en small cap bedrijven zou een van deze twee ETF's interessant kunnen zijn.

IE00B02KXL92 ISHARES ESTOXX MID
IE00B02KXM00 ISHARES ESTOXX SML

Ik zou hoe dan ook een vast percentage (tussen de 25% en 75%) van je totale portefeuille in hoogwaardige obligaties stoppen en dat (half)jaarlijks herbalanceren met je aandelen. Dan schommelt je saldo wat minder.

[ Voor 23% gewijzigd door oscar82 op 19-02-2018 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
oscar82 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:46:
@Philflow

Ik zou hoe dan ook een vast percentage (tussen de 25% en 75%) van je totale portefeuille in hoogwaardige obligaties stoppen en dat (half)jaarlijks herbalanceren met je aandelen. Dan schommelt je saldo wat minder.
Waarom zou je iemand adviseren zo dik in obligaties gaan? Het schommelt ook een stuk minder omhoog. Als je zo'n lange termijn (10-20 jaar) hebt, en je doel is niet vermogensbehoud of inkomen genereren, dan vind ik dat wel erg behoudend. Met de lage rentestand doen obligaties ook niet veel meer dan 2-3%, en daarbij heb je nog steeds koersrisico. Daarnaast zijn obligaties per stuk aanzienlijk minder liquide dan aandelen. Een obligatie-ETF kan daarbij helpen.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Sallin schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 01:07:
[...]

Waarom zou je iemand adviseren zo dik in obligaties gaan?
Dat zegt hij toch? Dan schommelt je saldo wat minder. De nadelen zal iedereen begrijpen, die zijn overduidelijk.

Dat het behoudend is, dat is alleen maar op dit moment zo. Als je het op een ander tijdstip had gevraagd, bijvoorbeeld midden in een "lost decade", dan was men weer een andere mening aangedaan.

We zitten in 1 van de langste Bull markets. En als je nu obligaties in je portefeuille hebt, dan wordt dat ineens als behoudend gecategoriseerd.

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 20-02-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

Ik vind persoonlijk de blogs op portfoliochart.com altijd heel verhelderend. Zoals deze: https://portfoliocharts.c...ding-the-volatility-trap/

Kort door de bocht en op basis van historische data (geen garantie voor de toekomst): de CAGR (compound annual growth rate) van 100% aandelen portfolio's is niet altijd beter dan portfolio's die aandelen combineren met andere asset classes. In het blog noemen ze als beter presterend voorbeeld (op basis van CAGR) het Swensen portfolio, dat voor de helft uit vastgoed en obligaties bestaat: https://portfoliocharts.com/portfolio/swensen-portfolio-ger/
A reasonable long-term investor might look at a portfolio with 50% bonds and real estate and inferior average returns and conclude that adding more stocks (and volatility) is a good idea. However, an investor would have actually made slightly MORE money (measured by the more accurate CAGR) with the Swensen portfolio than with the total stock market over the long run, with shorter and less severe drawdowns along the way. There’s clearly more to the story than average returns, and volatility plays a larger role than many people realize. It hurts you not only in your anxiety levels but also in your ultimate account balance.

[ Voor 35% gewijzigd door oscar82 op 20-02-2018 14:24 . Reden: quotetje uit longread toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 19:26
Ik kwam het onderstaande tegen op Reddit...
Het is bij LYNX (tijdelijk) niet mogelijk om in Amerikaanse, Canadese, Mexicaanse, Hongkongse en Australische ETF’s te handelen. Het aanhouden/of verkopen van huidige posities in deze ETF’s is nog wel mogelijk. De nieuwe wet- en regelgeving omtrent PRIIPs (Packaged Retail Investment and Insurance-based Products Regulation) verplicht uitgevers van deze producten om een zogeheten Key Information Document (KID) beschikbaar te stellen voor ieder product dat zij aanbieden. In Nederland staat zo’n document bekend als een Essentiële-informatiedocument (EID). Momenteel stellen uitgevers van deze producten geen Nederlandstalige EID’s beschikbaar, waardoor het dus niet mogelijk is om deze producten te kopen.
https://www.lynx.nl/service/restricted-etfs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
TucanoItaly schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 07:43:
[...]

Dat zegt hij toch? Dan schommelt je saldo wat minder. De nadelen zal iedereen begrijpen, die zijn overduidelijk.

Dat het behoudend is, dat is alleen maar op dit moment zo. Als je het op een ander tijdstip had gevraagd, bijvoorbeeld midden in een "lost decade", dan was men weer een andere mening aangedaan.

We zitten in 1 van de langste Bull markets. En als je nu obligaties in je portefeuille hebt, dan wordt dat ineens als behoudend gecategoriseerd.
Nee, obligaties brengen weinig op, terwijl ze ook wel aanzienlijke risico's hebben. Ik vind iemand tot 75% obligaties aanraden nogal opvallend en ingaan tegen de gangbare adviezen. Iets meer uitleg dan "het schommelt minder" mag dan wel. In die andere tijdsperiodes hadden diezelfde obligaties misschien ook wel couponrentes van 8%, in tegenstelling tot de 2-3% nu.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 17:03
Vraag die adviseur misschien ook eens om wat emerging markets ETF's.

[ Voor 20% gewijzigd door anessie op 21-02-2018 03:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Niet 100% in aandelen gaan wordt normaal wel sterk aangeraden. Imo voor goede reden, tegelijk zit ik zelf wel voor 100% in aandelen bij mijn beleggingen? Waarom? Vanwege dat stukje 'bij mijn beleggingen'. Ik heb een koophuis, dus dan ben je zo 2 ton + verder (uiteraard hypotheek ook, maar dat veranderd niet dat ik dat huis heb), en ik heb ook voldoende buffer gewoon op de spaarrekening, wat momenteel nog meer als mijn beleggingen is.

Dus als je kijkt naar mijn totale eigendom is het lang geen 100% aandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:58

Piper

No guts, no glory

Buiten dat bouw je waarschijnlijk nog een stukje pensioen op en kun je voorlopig ook nog rekenen op AOW. Als ik dat allemaal op een grote hoop bedenk samen met idd mijn koophuis dan heb ik al een stabiel deel en kan ik dus met mijn eigen investeringsruimte 100% in de aandelen zitten en nog rustig slapen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik beleg op dit moment in ETF's via degiro. Voornamelijk VWRL op dit moment. In de portefeuille van VWRL zit wel een enorm stuk USA (>50%) dus ik zoek een tweede ETF die wat meer de focus legt op Europa.

Nu was ik aan het zoeken in de kernselectie van de giro maar ik kom alleen een hoop ETFs tegen met een vrij hoge TER.
Iemand een tip voor een ETF met een mooie gespreide portefeuille voor Europa (liefst inclusief mid cap en wellicht wat small cap)? Ik ben dus niet opzoek naar een stoxx 50 maar meer een ETF met een flinke stapel verschillende aandelen (1000+). Uiteraard wel in de kernselectie vanwege de transactie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wabs schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:40:
Ik beleg op dit moment in ETF's via degiro. Voornamelijk VWRL op dit moment. In de portefeuille van VWRL zit wel een enorm stuk USA (>50%) dus ik zoek een tweede ETF die wat meer de focus legt op Europa.

Nu was ik aan het zoeken in de kernselectie van de giro maar ik kom alleen een hoop ETFs tegen met een vrij hoge TER.
Iemand een tip voor een ETF met een mooie gespreide portefeuille voor Europa (liefst inclusief mid cap en wellicht wat small cap)? Ik ben dus niet opzoek naar een stoxx 50 maar meer een ETF met een flinke stapel verschillende aandelen (1000+). Uiteraard wel in de kernselectie vanwege de transactie kosten.
IMEU, ISIN: IE00B1YZSC51, TER 0.35%. Zie ook https://www.ishares.com/uk/individual/en/products/251860/ishares-msci-europe-ucits-etf-inc-fund?siteEntryPassthrough=true&locale=en_GB&userType=individual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Ja daar kwam ik ook op uit, alleen zie ik geen TER van 0.25% maar 0.35%
446 posities is al best goed gespreid, al zal dit niet mid en small cap bedrijven omvatten. Ik ga deze overwegen maar mocht iemand nog een alternatief weten, ik hoor het graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

@Wabs
de meeste bedrijven uit de "mid" en "small cap etf" van ishares zitten gewoon in de vanguard world ETF.

Voor extra blootstelling aan europese mid en small cap bedrijven zou een van deze twee ETF's interessant kunnen zijn.

IE00B02KXL92 ISHARES ESTOXX MID
IE00B02KXM00 ISHARES ESTOXX SML
Beide ETF's hebben echter maar rond de 100 bedrijven in hun portefeuille en een TER van 0.40%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
thanks voor het meedenken, die twee zag ik ook. Je geeft het zelf aan, relatief kleine portefeuille en een hogere TER.
Ik ben dan eerder geneigd om of voor iShares MSCI Europe UCITS ETF te gaan of gewoon meer in VWRL te stoppen.... zelf zie ik nog geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimme amateur
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-04-2021
Wat ik mij afvraag is waarvoor de beleggerscompensatieregeling dienst als je effecten toch in een bewaarbedrijf zitten.

Wanneer zou je daar in de praktijk aanspraak op kunnen maken? Voor als het bewaarbedrijf failliet gaat? En als dat zo is, hoe kan een bewaarbedrijf failliet gaan? En (hoe) verdient een bewaarbedrijf uberhaupt geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Sissors schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:42:
Niet 100% in aandelen gaan wordt normaal wel sterk aangeraden. Imo voor goede reden, tegelijk zit ik zelf wel voor 100% in aandelen bij mijn beleggingen? Waarom? Vanwege dat stukje 'bij mijn beleggingen'. Ik heb een koophuis, dus dan ben je zo 2 ton + verder (uiteraard hypotheek ook, maar dat veranderd niet dat ik dat huis heb), en ik heb ook voldoende buffer gewoon op de spaarrekening, wat momenteel nog meer als mijn beleggingen is.

Dus als je kijkt naar mijn totale eigendom is het lang geen 100% aandelen.
Zeer goed punt. Nu je dit zo zegt, besef ik ook opeens dat mijn blootstelling aan vastgoed eigenlijk absurd groot is. Weloverwogen zit ik mijn spaarcentjes in wereldwijd gespreide ETF's te steken, om risico's zoveel mogelijk uit te smeren, terwijl ik met mijn hypotheek van een paar jaar oud een gigantische hefboom heb gecreëerd op de waarde van mijn eigen huis...

Ik heb immers slechts een klein bedrag afgelost tot dusverre, de rest van de waarde van het huis geleend met een hypotheek, maar loop wel het volledige risico van eventuele waardestijging of daling van mijn huis... geeft te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:58

Piper

No guts, no glory

Slimme amateur schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:40:
Wat ik mij afvraag is waarvoor de beleggerscompensatieregeling dienst als je effecten toch in een bewaarbedrijf zitten.

Wanneer zou je daar in de praktijk aanspraak op kunnen maken? Voor als het bewaarbedrijf failliet gaat? En als dat zo is, hoe kan een bewaarbedrijf failliet gaan? En (hoe) verdient een bewaarbedrijf uberhaupt geld?
Volgens mij is die regeling o.a. voor het geld wat je al wel naar de giro hebt overgemaakt maar nog geen aandelen van hebt gekocht. Als de giro dan failliet gaat kan je tot 20k terugkrijgen via deze regeling.

Een bewaarbedrijf hoeft geen geld te verdienen, het is een aparte rechtspersoon die prima door de giro zelf onderhouden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Sallin schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 00:15:
Iets meer uitleg dan "het schommelt minder" mag dan wel
Het grote probleem met 100% aandelen is niet de keuze an sich. Als jij forse volatiliteit kunt accepteren zodat je de allerlaatste druppel rendement wilt, gewoon doen.

Als je echter je eigen balans wilt maken tussen volatiliteit en rendement, dan dien je je te verdiepen in de diverse manieren om je beleggingsportefeuille samen te stellen, en te zien hoe die in het verleden het deden. Een mooie manier is portfolio charts:

https://portfoliocharts.com/portfolios/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimme amateur
Piper schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:17:
[...]

Volgens mij is die regeling o.a. voor het geld wat je al wel naar de giro hebt overgemaakt maar nog geen aandelen van hebt gekocht. Als de giro dan failliet gaat kan je tot 20k terugkrijgen via deze regeling.

Een bewaarbedrijf hoeft geen geld te verdienen, het is een aparte rechtspersoon die prima door de giro zelf onderhouden kan worden.
Als je bedoelt DeGiro van DeGiro.nl, dan nee. Het cash geld wordt ook in het bewaarbedrijf ondergebracht in een Cash Fund.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Geinig, ik heb z'n blog gebookmarkt. Wat hij vertelt, is niet nieuw natuurlijk. Gewoon buy & hold, maar hij houdt de cijfers er bij en zet e.e.a. in perspectief.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Misschien een hele erg n00b vraag hier, maar ik snap iets misschien niet helemaal.....

Ik heb op verschillende plekken gelezen dat spreiding heel belangrijk is om risico te verlagen. Dat is vrij logisch natuurlijk.
Maar ik lees ook verschillende blogs over financiele onafhankelijkheid en daar komt meerdere keren, bij verschillende bronnen, als uitgangspunt dat je een vast bedrag van al je inkomsten moet beleggen. Ook vrij logisch natuurlijk.

Maar nu komt ie: Bij allen zeggen ze dat je het in een tracker / ETF moet proppen, en dan bij voorkeur VTSAX oid.

Maar... ik snap dat een tracker / ETF een mooie spreiding oplevert, maar je stalt al je geld bij 1 partij? Dat lijkt me dus dat je volledig afhankelijk bent van 1 bedrijf. Vanguard. Dat lijkt me nou juist een beetje spannend. Want mocht er daar iets, onverhoopt, misgaan ben je dus wel mooi de sigaar met al je 'virtuele' spreiding.

Of zie ik het helemaal verkeerd? Zoals ik al zei... n00b vraag.
Interessant. Maar is het niet typisch het advies: Buy when there's blood on the street? ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door armageddon_2k1 op 22-02-2018 13:19 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@armageddon_2k1 Elk fonds van Vanguard is een aparte juridische entiteit en tezamen zijn ze eigenaar van de Vanguard Group. De Vanguard group kan pas failliet gaan als alle aparte juridische entiteiten failliet gaan. En dat laatste gebeurt dus enkel als de waarde van al hun aandelen naar 0 zakt. Dus zelfs als er iets gruwelijk mis gaat in het bestuur van Vanguard kan dat geen invloed hebben op het fonds dat jij hebt aangekocht.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• armageddon_2k1
@Tsurany Thanks, dat wilde ik weten :)

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Slimme amateur schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:06:
[...]

Als je bedoelt DeGiro van DeGiro.nl, dan nee. Het cash geld wordt ook in het bewaarbedrijf ondergebracht in een Cash Fund.
Het beleggerscompensatiestelsel keert ook uit als de regels niet worden gevolgd en er geen bewaarbedrijf wordt gebruikt. Ook dekt het securities lending risico's af. Niet alleen bij je broker, maar ook bij (in ieder geval UCITS) ETF's die aan securities lending doen.
Tsurany schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:30:
@armageddon_2k1 Elk fonds van Vanguard is een aparte juridische entiteit en tezamen zijn ze eigenaar van de Vanguard Group. De Vanguard group kan pas failliet gaan als alle aparte juridische entiteiten failliet gaan. En dat laatste gebeurt dus enkel als de waarde van al hun aandelen naar 0 zakt. Dus zelfs als er iets gruwelijk mis gaat in het bestuur van Vanguard kan dat geen invloed hebben op het fonds dat jij hebt aangekocht.
Ook de onderliggende aandelen van een ETF zitten in een bewaarbedrijf. Vallen buiten de boedel bij faillissement van het fonds en blijven dus altijd van jou.

[ Voor 40% gewijzigd door romon op 22-02-2018 20:02 ]

• Slimme amateur
romon schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:54:
[...]

Het beleggerscompensatiestelsel keert ook uit als de regels niet worden gevolgd en er geen bewaarbedrijf wordt gebruikt. Ook dekt het securities lending risico's af. Niet alleen bij je broker, maar ook bij (in ieder geval UCITS) ETF's die aan securities lending doen.

[...]

Ook de onderliggende aandelen van een ETF zitten in een bewaarbedrijf. Vallen buiten de boedel bij faillissement van het fonds en blijven dus altijd van jou.
Zo! Er moet dus heel wat ellende gebeuren, voordat je je effecten kwijt bent. Goed om te weten :-)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Slimme amateur schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:45:
[...]

Zo! Er moet dus heel wat ellende gebeuren, voordat je je effecten kwijt bent. Goed om te weten :-)
Tenzij Mr. Robot zich er mee bemoeit is het niet echt een risico.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Moet me echt van het hart dat iik het waardeloos vind dat verreweg de meeste (interessante) ETf's niet meer aan te kopen zijn via de Giro. Echt een belachelijke regeling, die tot doel had de consument te beschermen. Die PRIIPS wetgeving slaat de plank helemaal mis imo. Wat geeft het dat de documentatie niet beschikbaar is in de nederlandse taal? En ik begrijp ook niet waarom een Vanguard bv niet even de moeite neemt om de documentatie door google translate te halen(waarschijnlijk geen haan die erna kraait wat er precies in die documentatie staat als het maar in het NL is). Alsof je op dit moment buiten de etf's geen riskante producten kan kopen.

Sorry is al meerdere keren aangehaald op dit forum, maar ik baal ervan. Denk eraan om als tweede broker IB te nemen. Weet iemand of je daar nog steeds etf's zoasl VTI kunt aankopen en of je ook gewoon opties (put.call) op individuele US aandelen kan nemen (bij voldoende marge)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 18:48
Wat ik nu weer niet snap (ja ben aan het leren beleggen met kleine inleggen), is waarom ik nu ineens bij deGiro €2,00 transactiekosten betaal (ik koop 1 aandeel VWRL, terwijl ik die transactiekosten niet betaalde toen ik eind januari 2 aandelen kocht en begin februari 3 (beiden ook VWRL).
Waar zit dit verschil in en waarom? Voel me nu ineens bestolen van €2,00 (ook al is het niet veel, toch lijkt het veel als je met kleine bedragen leert beleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:31
Goofyduck384 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:32:
Wat ik nu weer niet snap (ja ben aan het leren beleggen met kleine inleggen), is waarom ik nu ineens bij deGiro €2,00 transactiekosten betaal (ik koop 1 aandeel VWRL, terwijl ik die transactiekosten niet betaalde toen ik eind januari 2 aandelen kocht en begin februari 3 (beiden ook VWRL).
Waar zit dit verschil in en waarom? Voel me nu ineens bestolen van €2,00 (ook al is het niet veel, toch lijkt het veel als je met kleine bedragen leert beleggen).
Omdat je per maand maar één gratis transactie (1x kopen, 1x verkopen) mag doen. Koop je dus 2x per maand iets, ga je betalen. Het ligt iets genuanceerder, lees hiervoor dit document: https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Neyluzz op 23-02-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Goofyduck384 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:32:
En zo zette ik slechts 100 euro om naar dollar omdat ik net te kort kwam terwijl ik autofx had uitgezet. Gelijk minimaal 10 euro + opslagkosten. Weg alvast 10% :'( Maar het staat toch echt allemaal in de kosten sheets. |:(

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 18:48
Helder, weer wat geleerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

RouterJockey schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:08:
Moet me echt van het hart dat iik het waardeloos vind dat verreweg de meeste (interessante) ETf's niet meer aan te kopen zijn via de Giro. Echt een belachelijke regeling, die tot doel had de consument te beschermen. Die PRIIPS wetgeving slaat de plank helemaal mis imo. Wat geeft het dat de documentatie niet beschikbaar is in de nederlandse taal? En ik begrijp ook niet waarom een Vanguard bv niet even de moeite neemt om de documentatie door google translate te halen(waarschijnlijk geen haan die erna kraait wat er precies in die documentatie staat als het maar in het NL is). Alsof je op dit moement buiten de etf's geen riskante producten kan kopen.

Sorry is al meerdere keren aangehaald op dit forum, maar baal ervan. Denk eraan om als tweede broker IB te nemen. Weet iemand of je daar nog steeds etf's zoasl VTI kunt aankopen en of je ook gewoon opties (put.call) op individuele US aandelen kan nemen (bij voldoende marge)?
Heel erg eens met dit. Ik heb begin deze week (eindelijk) het traject afgerond een account aan te maken en geld te storten naar Lynx. Natuurlijk 1 dag later trekt ook Lynx de stekker eruit :)

IB (waar Lynx een reseller van is) is misschien een optie, maar ik neig er nu naar gewoon terug naar DeGiro te gaan en VWRL te kopen. Ook omdat daar de rest van mijn portefeuille al staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RouterJockey
R_W schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:11:
[...]

IB (waar Lynx een reseller van is) is misschien een optie, maar ik neig er nu naar gewoon terug naar DeGiro te gaan en VWRL te kopen. Ook omdat daar de rest van mijn portefeuille al staat.
Probleem is gewoon dat de AFM de PRIPPS wetgeving zo geinterpreteerd heeft dat men expliciet de engelse documentatie niet accepteert. Het is dus een keuze van de AFM om de wet op deze manier te interpreteren. En dat in een land Nederland waarbij de kennis van Engels zo hoog is als je het vergelijkt met landen zoals Italie Frankrijk etc. Wellicht zou de (redelijk nutteloze) AFM wellicht wat vertalers ertegen aan moeten gooien en dan zelf de vertalingen moeten opstellen.

Wellicht zit er nog iets anders achter, nl het beschermen van beleggingsinstellingen in Europa, die wellicht niet kunnen concurreren met de Amerikaanse Vanguard en Blackrock etf's i.v.m. kostenvoordeel door schaalgroote.. Ik kan op dit moment bijv van Think etf's nog van alles kopen bioj de Giro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
Bah, na 2 maanden EMIM te hebben gekocht zie ik net pas dat EMIM niet in de kernselectie zit :( Toch maar in grotere batches gaan kopen ipv per maand. Of weet iemand een goede alternatief?

Ik zie wel IEMA in de kernselectie staan, maar met een TER van 0.68% (ipv 0.25%) is dit niet goedkoper qua kosten en ik vind de verdeling large/mid/small minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
RouterJockey schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:37:
[...]

Probleem is gewoon dat de AFM de PRIPPS wetgeving zo geinterpreteerd heeft dat men expliciet de engelse documentatie niet accepteert. Het is dus een keuze van de AFM om de wet op deze manier te interpreteren. En dat in een land Nederland waarbij de kennis van Engels zo hoog is als je het vergelijkt met landen zoals Italie Frankrijk etc. Wellicht zou de (redelijk nutteloze) AFM wellicht wat vertalers ertegen aan moeten gooien en dan zelf de vertalingen moeten opstellen.

Wellicht zit er nog iets anders achter, nl het beschermen van beleggingsinstellingen in Europa, die wellicht niet kunnen concurreren met de Amerikaanse Vanguard en Blackrock etf's i.v.m. kostenvoordeel door schaalgroote.. Ik kan op dit moment bijv van Think etf's nog van alles kopen bioj de Giro
Het gaat om meer dan alleen het vertalen van de documenten. Ook moeten de kosten helemaal uitgebreid beschreven zijn. Daar zitten ze denk ik niet echt op te wachten bij de Amerikaanse ETF’s aangezien dan waarschijnlijk duidelijk wordt dat wij meer dan die 0.03% TER betalen. Ik ben daarom ook zeer verbaasd dat DeGiro en Lynx op hun website zetten, en de verwachting uitspreken, dat de Amerikaanse ETF’s binnenkort weer beschikbaar zouden zijn.
De ETF’s die het UCITS keurmerk hebben, hebben voorlopig nog uitstel om deze gedetailleerde gegevens te moeten aanleveren. Met UCITS zijn de kosten al beter gespecificeerd.

Ook brokers moeten nu meer inzicht geven in de kosten. Zo merk ik al dat er bij de transacties nu ook meer kenmerken staan. Januari 2019 kunnen we ook een rapport krijgen welke kosten de fondsen hebben gemaakt en naar ons door belasten. Ik ben zeer benieuwd wat hier boven water komt.
Ik was vorige week al geschrokken over de mail van DeGiro over de kosten van het Cash Fund. Voorlopig betaald DeGiro dit zelf nog.

Ik zie hier overigens vaak vragen langskomen over welk fonds te nemen en dan geforceerd naar de kernselectie van DeGiro blijven kijken. Wellicht kun je beter de hele broker keuzen opnieuw tegen het licht houden. Binck Fundcoach heeft bijvoorbeeld ook periodiek gratis handelen, een keer inregelen en het gaat daarna iedere maand automatisch. Ze bieden een bredere set aan fondsen dan DeGiro. Komt bij dat de interface van Binck net wat beter werkt, maar dat is persoonlijk. Kosten zijn wel 0.15% maar als je een Europa ETF wilt nemen heb je die kosten er alweer uit. Tevens leent Binck Fundcoach je aandelen niet uit!

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 14:06
Tamelijk nieuw bij dit topic, beleg pas een half jaartje. Van de week BRK.B gekocht en vandaag was daar dan de befaamde Letter van Mr. Buffet. Mijn eerste gedachte is “wat een geweldige cijfers”, mijn tweede is “wat gaan ze met al die cash doen”. Andere berkshire beleggers hier? Wat zijn jullie gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Laatst online: 11:29
R_W schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:11:
[...]

Heel erg eens met dit. Ik heb begin deze week (eindelijk) het traject afgerond een account aan te maken en geld te storten naar Lynx. Natuurlijk 1 dag later trekt ook Lynx de stekker eruit :)

Helemaal mee eens inderdaad. Belachelijk allemaal, waarom is engels niet voldoende?

Ben in ieder geval naar VWRL, bij degiro blijven wel zo makkelijk. Andere opties overwogen maar herbalanceren wordt dan ook weer wat ingewikkelder. VTI en VXUS hou ik gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
geishin schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:57:
Tamelijk nieuw bij dit topic, beleg pas een half jaartje. Van de week BRK.B gekocht en vandaag was daar dan de befaamde Letter van Mr. Buffet. Mijn eerste gedachte is “wat een geweldige cijfers”, mijn tweede is “wat gaan ze met al die cash doen”. Andere berkshire beleggers hier? Wat zijn jullie gedachten?
Jep, altijd een persoonlijk (klein) hoogtepuntje van het jaar als de jaarcijfers van Berkshire en de beroemde letter to shareholders uitkomt :) . Wel een korte brief dit jaar, maar wel weer met wat wijsheden. Gezien de recente ontwikkelingen wat Buffett betreft (Jain en Abel promoten binnen Berkshire, functie als lid van het bestuur van Kraft Heinz neerleggen) had ik eigenlijk slecht nieuws verwacht in de brief, misschien iets als een ziekte waardoor hij moet aftreden of zo. Gelukkig is dat allemaal niet aan de hand, al verwacht ik wel dat het Buffett tijdperk niet zo meer zo heel lang gaat duren :-( .

Wat ze met het cash (116 miljard dollar) gaan doen staat al min of min in de brief: uitgeven aan overnames mits de waarderingen het toelaten en daar zit nu het probleem. Er is geen enkel voordelig gewaardeerd bedrijf beschikbaar die Buffett graag zou kopen. Voorlopig denk ik dat Berkshire blijft roeleren in korte termijn obligaties en blijft sparen, totdat de bedrijven behoorlijk goedkoper zijn geworden. Ik hoop dat Buffett dat zelf nog mag meemaken en nog 1 laatste grote overname kan doen. Er waren wat kleine geruchten dat hij misschien Coca-Cola zou willen kopen, maar daar geloof ik zelf echt niks van en zie ik dan ook zeker niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik heb mijn eerste stappen in het beleggen gezet door voornamelijk Vanguard World te kopen bij de Giro.

Nu heb ik gehoord dat historisch gezien small en midcap het wat beter doen, wel met meer risico. Ik ben bereid wat meer risico te nemen dus lijkt het mij een goed idee om small en midcap erbij te nemen.

Hoe beslis ik nu of ik Europa, VS of Wereld kies?
(ben een echte leek voor zover dat niet duidelijk was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Philflow schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:42:
Ik heb mijn eerste stappen in het beleggen gezet door voornamelijk Vanguard World te kopen bij de Giro.

Nu heb ik gehoord dat historisch gezien small en midcap het wat beter doen, wel met meer risico. Ik ben bereid wat meer risico te nemen dus lijkt het mij een goed idee om small en midcap erbij te nemen.

Hoe beslis ik nu of ik Europa, VS of Wereld kies?
(ben een echte leek voor zover dat niet duidelijk was)
Ik weet niet hoe jij tot een afweging komt :), ik weet namelijk niet wat jij belangrijk vindt en wat je financiële situatie is.

Bedenk je of je valutarisico wil lopen, de USD is recent een stuk minder waard geworden, je beleggingen in USD bewegen daarin mee. Europese aandelen kunnen ook valutarisico hebben als het een brede tracker is, bijvoorbeeld die ook GB, Zwitserland, of Scandinavische landen meeneemt.

Als je net begint met beleggen dan kan je ook eens kijken hoe die world tracker je bevalt. Hou het een paar jaar vast, door groei en door een neergaande cyclus en kijk wat je risicobereidheid is als je belegging op een dag 20% lager staat dan je had ingelegd. Ga je dan verkopen? Vertrouw je dat het hersteld?

Kijk eens naar koersen tijdens recessies of financiële crisissen. Probeer je in te beelden wat je gaat vertellen als iemand (je partner, wiens geld jij ook hebt belegd, je beste vriend, je vader/oom) in die periode aan je had gevraagd hoe het met je beleggingen gaat. Hoe voel je je daarbij? Heb je enorme spijt?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Laatst online: 18-09 15:30
The_FrankO schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:49:
[...]

Het gaat om meer dan alleen het vertalen van de documenten. Ook moeten de kosten helemaal uitgebreid beschreven zijn. Daar zitten ze denk ik niet echt op te wachten bij de Amerikaanse ETF’s aangezien dan waarschijnlijk duidelijk wordt dat wij meer dan die 0.03% TER betalen. Ik ben daarom ook zeer verbaasd dat DeGiro en Lynx op hun website zetten, en de verwachting uitspreken, dat de Amerikaanse ETF’s binnenkort weer beschikbaar zouden zijn.
De ETF’s die het UCITS keurmerk hebben, hebben voorlopig nog uitstel om deze gedetailleerde gegevens te moeten aanleveren. Met UCITS zijn de kosten al beter gespecificeerd.

Ook brokers moeten nu meer inzicht geven in de kosten. Zo merk ik al dat er bij de transacties nu ook meer kenmerken staan. Januari 2019 kunnen we ook een rapport krijgen welke kosten de fondsen hebben gemaakt en naar ons door belasten. Ik ben zeer benieuwd wat hier boven water komt.
Ik was vorige week al geschrokken over de mail van DeGiro over de kosten van het Cash Fund. Voorlopig betaald DeGiro dit zelf nog.

Ik zie hier overigens vaak vragen langskomen over welk fonds te nemen en dan geforceerd naar de kernselectie van DeGiro blijven kijken. Wellicht kun je beter de hele broker keuzen opnieuw tegen het licht houden. Binck Fundcoach heeft bijvoorbeeld ook periodiek gratis handelen, een keer inregelen en het gaat daarna iedere maand automatisch. Ze bieden een bredere set aan fondsen dan DeGiro. Komt bij dat de interface van Binck net wat beter werkt, maar dat is persoonlijk. Kosten zijn wel 0.15% maar als je een Europa ETF wilt nemen heb je die kosten er alweer uit. Tevens leent Binck Fundcoach je aandelen niet uit!
Dit is zeker interessant. Wie weet welke lijken er nog uit de kast komen als er duidelijker gerapporteerd moet worden.

Over de broker keuze, twee jaar geleden was DeGiro veruit de goedkoopste (voor kleine beleggers) met name door de minimum tarieven van Binck van €10 per transactie.

Ik heb zojuist opnieuw de vergelijking gemaakt tussen DeGiro en periodieke inleg via Fundcoach. Nu is het prijsverschil nog maar 0.17% met mijn randvoorwaarden. Fundcoach 0.23% kost mij en DeGiro 0.05%. Valutaconversie bij Binck is 0.2% en bij DeGiro 0.1%. Dus dat maakt het verschil iets groter. Het blijft situatieafhankelijk maar Binck is een stuk aantrekkelijker geworden met de introductie van Fundcoach. Losse transacties zijn nog steeds vervelend prijzig bij Binck voor kleine bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

(lege post)

[ Voor 99% gewijzigd door Philflow op 26-02-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:57
Vandaag maar een kleine positie in PostNL geopend, ik verwacht niet dat ze nog veel verder afglijden, dat het volume brieven maar blijft dalen is al jaren bekend, maar qua pakketjes doen ze het wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:41
Voor een aantal mogelijk wat te risicovol maar ik wilde jullie er toch even op tippen. De BITCOIN XBTE. Een tracker die verhandeld wordt op de omx in Stockholm. Een ritje koste me bij degiro slechts €10,48 maar leverde een aanzienlijk rendement op.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence_nl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:29

Silence_nl

Slnc

HallonRubus schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:37:
Vandaag maar een kleine positie in PostNL geopend, ik verwacht niet dat ze nog veel verder afglijden, dat het volume brieven maar blijft dalen is al jaren bekend, maar qua pakketjes doen ze het wel ok.
Het punt is dat de winst tegenvalt en voor de komende jaren is de winst ook met ~25% naar beneden bijgesteld dus denk zelf dat er nog wel meer van af gaat de komende dagen/weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
R_W schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:39:
[...]

Even snel VWRL en IWDA erbij gegooid:

Inleg per maand
[afbeelding]

Inleg per kwartaal
[afbeelding]

Notes:
  1. Inleggen per kwartaal geeft op de lange termijn een iets lager rendement omdat je steeds net iets later de markt instapt. Het is op korte termijn bij Lynx wel aantrekkelijk i.v.m. vaste kosten per inleg. Voor mij als ondernemer is het wel praktischer om inleg te doen nadat ik omzetbelasting heb betaald ieder kwartaal;
  2. Zowel VWRL als IWDA hebben lagere spreiding dan VTI/VXUS.
Ik hoop dat ik het allemaal juist heb berekend. Als iemand het nog even wil dubbelchecken...
Bedankt voor dit overzicht! Ik beleg nu zelf bij Meesman. Is het mogelijk Meesman aan deze vergelijking toe te voegen? Ik vraag me af of het voordeliger is te beleggen in VWRL via een custody account bij degiro. Op de lange termijn zou dit meer op moeten leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:25

M-ThijZ

Riding on Rails

Yoicaa schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:42:
Bah, na 2 maanden EMIM te hebben gekocht zie ik net pas dat EMIM niet in de kernselectie zit :( Toch maar in grotere batches gaan kopen ipv per maand. Of weet iemand een goede alternatief?

Ik zie wel IEMA in de kernselectie staan, maar met een TER van 0.68% (ipv 0.25%) is dit niet goedkoper qua kosten en ik vind de verdeling large/mid/small minder goed.
Daar was ik mij ook niet van bewust, dank voor je post.

Met de onbeschikbaarheid van VTI/VXUS heb ik bij DeGiro maar een custody account aangemaakt en ben ik maandelijks IWDA gaan aankopen. Iets minder risico en geen dividendkosten vanwege herbeleggend.

Voor de juiste balans wilde ik op den duur nog EMIM aankopen, dan misschien maar IEMA doen. Tja TER is hoger maar volgens mij hoef je ook niet meer dan 10% emerging markets te hebben voor een balans vergelijkbaar met VWRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
M-ThijZ schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:40:
[...]

Daar was ik mij ook niet van bewust, dank voor je post.

Met de onbeschikbaarheid van VTI/VXUS heb ik bij DeGiro maar een custody account aangemaakt en ben ik maandelijks IWDA gaan aankopen. Iets minder risico en geen dividendkosten vanwege herbeleggend.

Voor de juiste balans wilde ik op den duur nog EMIM aankopen, dan misschien maar IEMA doen. Tja TER is hoger maar volgens mij hoef je ook niet meer dan 10% emerging markets te hebben voor een balans vergelijkbaar met VWRL.
Zal me ook eens verdiepen in IWDA, klinkt goed! Heb een behoorlijke afkeer tegen dividendkosten, -lekkage of er zelf met de jaaropgave weer in moet verdiepen. Mijn voorkeur gaat dus ook uit naar etf's die het herbeleggen.Wordt dit bij EMIM ook gedaan? Om ook wat meer in opkomende markten te zitten wil ik graag wel wat toevoegen dan aan IWDA.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluifjes op 26-02-2018 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimme amateur
Wat zijn de overwegingen (zowel pro’s als con’s) voor de keuze tussen VWRL en IWDA+EMIM ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:25

M-ThijZ

Riding on Rails

Tja uit mijn hoofd heeft een VWRL een TER van 0,25% en IWDA 0,20%. IWDA heeft een veel kleinere spreiding en opkomende markten doen niet mee.

EMIM zit zoals genoemd niet in de kernselectie van DeGiro, maar is een optie om opkomende markten mee te pakken. Wil je alleen uit de kernselectie kiezen dan is IEMA een optie, heeft wel een TER van 0,68%.

O ja, voor mensen die een DeGiro custody account een veiliger gevoel geeft, kunnen de genoemde iShares ETF een optie zijn omdat ze herbeleggend zijn. Bij dividenuitkerende ETF's betaal je bij een custody account €1 + 3% dividenduitkering als kosten. Bij VWRL is dat dus 4x per jaar.

Voor mensen die al een flinke portefeuille is dat natuurlijk gerommel in de marge. Ik ben sinds een aantal maanden begonnen met een eenmalige inleg en maandelijks €100 end dan zijn lage kosten wel prettig.

Er zijn veel meer andere mogelijke combinaties en traders, ik heb het gevoel dat mensen elkaar veel nadoen (no offence, doe ik zelf ook). Is wel de easy way om kennis te maken met beleggen en ik kan er natuurlijk altijd meer tijd in stoppen en een eigen weg kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Het echte grote nadeel van de Think global equity ETF is mij ook nog nooit duidelijk. Die blijf ik voorlopig dus nog maar kopen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

assje schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 22:21:
Het echte grote nadeel van de Think globaal equity ETF is mij ook nog nooit duidelijk. Die blijf ik voorlopig dus nog maar kopen.
Ik heb er zelf erg weinig verstand van. Degene die mij adviseert zegt dat hij zijn geld liever in ETFs van gerenommeerde bedrijven zoals Vanguard investeert dan in kleine Nederlandse bedrijfjes.

Ik las wel dat er een klein belasting voordeel is als je een Nederlandse ETF koopt, klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

@Philflow Dat kleine belastingvoordeel zal wel het dividendlek zijn. Dat klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

oscar82 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:34:
@Philflow Dat kleine belastingvoordeel zal wel het dividendlek zijn. Dat klopt inderdaad.
Klopt dat wel zo? Ik koop Amerikaanse ETFs en betaal voor zover ik weet (en ik heb ier wel specifiek naar gevraagd) geen enkele extra dividendbelasting via de broker ivm een belastingverdrag. Moet je wel een W8-BEN invullen enzo, maar da's zo gepiept.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

assje schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 22:21:
Het echte grote nadeel van de Think global equity ETF is mij ook nog nooit duidelijk. Die blijf ik voorlopig dus nog maar kopen.
Ik denk dat het niet echt een groot nadeel is. Er zitten twee punten in:

- Maar 250 fondsen. Dus relatief weinig om goed de markt te volgen. De index is ~1600 geloof ik. (FTSE All-world bijvoorbeeld). Een enkel aandeel heeft een relatief groot effect.
- Gelijke weging, dus niet wegen naar market cap. Dempt wel het effect van de megagroten, maar ook een stukje nauwkeurigheid minder.

Nadeel is mijn inziens een lagere nauwkeurigheid, met dus een groter risicoprofiel. Meer dan dat is het niet.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSchaafsma
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:40
Mojo schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:19:
[...]

Ik denk dat het niet echt een groot nadeel is. Er zitten twee punten in:

- Maar 250 fondsen. Dus relatief weinig om goed de markt te volgen. De index is ~1600 geloof ik. (FTSE All-world bijvoorbeeld). Een enkel aandeel heeft een relatief groot effect.
- Gelijke weging, dus niet wegen naar market cap. Dempt wel het effect van de megagroten, maar ook een stukje nauwkeurigheid minder.

Nadeel is mijn inziens een lagere nauwkeurigheid, met dus een groter risicoprofiel. Meer dan dat is het niet.
Het is inderdaad geen marktgewogen index die ze volgen. Het grootste nadeel daarvan vind ik dat ze (jaarlijks geloof ik) posities moeten verkopen en aankopen wanneer de aandelen in de index wijzigen.
Ik weet niet hoe groot die kosten zijn, maar dat zal in de fonds documentatie wel te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
i7x schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:39:
[...]

Klopt dat wel zo? Ik koop Amerikaanse ETFs en betaal voor zover ik weet (en ik heb ier wel specifiek naar gevraagd) geen enkele extra dividendbelasting via de broker ivm een belastingverdrag. Moet je wel een W8-BEN invullen enzo, maar da's zo gepiept.
Dividend lek is niet wat jij betaald aan dividendbelasting (dat kan je met W8 regelen idd), maar wat het fonds betaald. En dat kan je niet terug krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

De site Portfolio charts heeft afgelopen week een geupdate rekentool gelanceerd: target accuracy. Daarmee kan je twee asset allocations met elkaar vergelijken. De uitkomst is een range van historisch veelvoorkomende resultaten.

Het gaf mij interessante inzichten met betrekking tot (niet) correlerende assets en de kracht van jaarlijks herbalanceren. Leuk speelgoed om je huidige asset verdeling in te vullen en te kijken of er nog een betere mix mogelijk is:

https://portfoliocharts.com/portfolio/target-accuracy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

oscar82 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:48:
De site Portfolio charts heeft afgelopen week een geupdate rekentool gelanceerd: target accuracy.
Wow, dank voor de update! Die site is echt zo geniaal opgezet, fantastisch gewoon.

Het is erg grappig om te zien wat de diverse asset classes doen. Bijvoorbeeld wat goud er bij gooien geeft vrijwel hetzelfde resultaat. Terwijl je dan een mooie hedge hebt voor als de euro volledig klapt.

[ Voor 26% gewijzigd door TucanoItaly op 02-03-2018 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

oscar82 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:34:
Kun je me een indicatie geven van hoe groot dit belastingvoordeel is?

Stel ik investeer 10.000 euro in Think ip.v. 10.000 euro in Vanguard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Nu online

oscar82

De ondertitel

@Philflow Volgens de excel van @R_W is dat 0,20%. Dus op 10.000 scheelt het jaarlijks 20 euro.
R_W schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 17:39:
[...]

*knip*

Inleg per maand
[afbeelding]

Ik hoop dat ik het allemaal juist heb berekend. Als iemand het nog even wil dubbelchecken...
*knip*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Laatst online: 17-09 10:17
Ik zie hier en elders vaak wel EMIM genoemd worden als ETF voor opkomende markten, maar IEMG eigenlijk nooit, is daar een speciale reden voor? Zo op het eerste oog vergelijkbare ETF's, maar de TER is zelfs nog wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Kluifjes schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:40:
Ik zie hier en elders vaak wel EMIM genoemd worden als ETF voor opkomende markten, maar IEMG eigenlijk nooit, is daar een speciale reden voor? Zo op het eerste oog vergelijkbare ETF's, maar de TER is zelfs nog wat lager.
Omdat je die niet kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

oscar82 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:34:
@Philflow Volgens de excel van @R_W is dat 0,20%. Dus op 10.000 scheelt het jaarlijks 20 euro.
Als ik nou een veelvoud van 10.000 investeer en ik herinvesteer dat belastingvoordeel dan kan het over 20-30 jaar toch aardig oplopen denk ik zo.

Zit er verder nadelen aan die ETFs van Think? qua veiligheid bijvoorbeeld t.o.v. Vanguard ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:39

Kid Buu

Huh, Pietje?

Besloten deze week weer deels een long portefeuille op te bouwen (slechts US equities dusver). Perfect bodem vissen lukt maar zelden, maar we kwamen weer dicht in de buurt van de niveaus na de sell-off van begin februari. Benieuwd wat we met Europa gaan zien en hoeverre Trump een echte trade war gaat ontketenen.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Philflow schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:43:
[...]

Als ik nou een veelvoud van 10.000 investeer en ik herinvesteer dat belastingvoordeel dan kan het over 20-30 jaar toch aardig oplopen denk ik zo.

Zit er verder nadelen aan die ETFs van Think? qua veiligheid bijvoorbeeld t.o.v. Vanguard ed.
Een snelle rekensom met de volgende excel vergelijkingen doorgetrokken voor 30 jaar
F2*1,07
H2*1,07-H2*0,002
Met F2 en H2 op 10000 geeft je de volgende eindbedragen:
81451 versus 76861, een verschil van 5.6%

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Sallin schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 04:12:
[...]
Een snelle rekensom met de volgende excel vergelijkingen doorgetrokken voor 30 jaar
F2*1,07
H2*1,07-H2*0,002
Met F2 en H2 op 10000 geeft je de volgende eindbedragen:
81451 versus 76861, een verschil van 5.6%
Best behoorlijk toch?

Dit lijkt me best een sterk argument om in Think te beleggen. Wat vind jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Noob-alert: Hoe kom je erachter of een ETF dividend herbelegd? Ik probeer het op de iShares site zelf te zien, maar daar zie ik het niet:
https://www.ishares.com/n...-world-ucits-etf-acc-fund

Vraag 2: Hoe zit het met het valuta-risico bij een ETF die voornamelijk in USD dollars zit zoals bovengenoemde? De dollar en de euro zijn de laatste tijd nogal in beweging.

[ Voor 19% gewijzigd door armageddon_2k1 op 03-03-2018 08:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:01
Philflow schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 07:56:
[...]

Dit lijkt me best een sterk argument om in Think te beleggen. Wat vind jij?
Think ETFs hebben inderdaad als voordeel dat ze vrijwel al het dividend kunnen terugvragen. Dat scheelt inderdaad kosten. Ze hebben 250 bedrijven in de portefeuille die ze gelijk meewegen. Daarnaast wegen ze de VS, Europa en Azië voor maximaal 40% mee. Persoonlijk heb ik het liefst een zo passief mogelijke ETF, en laat ik de markt mijn portefeuille bepalen. De kleinere spreiding, gelijke weging en de regio restrictie zijn redenen voor mij om deze ETF over te slaan, ondanks het dividend voordeel. Een slechte ETF is dit echter niet, en de keuze zul je zelf moeten maken.
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:12:
[...]

Noob-alert: Hoe kom je erachter of een ETF dividend herbelegd? Ik probeer het op de iShares site zelf te zien, maar daar zie ik het niet:
Als ik de link open zie ik “Herbeleggend” staan. Ook staat in je link “acc-fund”. Dit staat voor accumulation. Het dividend wordt dus herbelegd (zoals bij vrijwel alle ETF’s met Ierse domicilie).
Vraag 2: Hoe zit het met het valuta-risico bij een ETF die voornamelijk in USD dollars zit zoals bovengenoemde? De dollar en de euro zijn de laatste tijd nogal in beweging.
Aannemend dat je er voor de lange termijn in gaat aangezien je ETF’s overweegt: dat maakt niet uit. Het gaat om de onderliggende valuta, niet om de valuta waarin de ETF genoteerd staat. Als je onderliggende portefeuille bv. voor 60% in de US zit, is je exposure naar de dollar 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:12:
[...]

Een etf die acc (zie de url/naam)is herbelegt het door het dividend van de onderliggende stukken weer in te leggen in de etf zelf (acc staat voor accumulating oftewel herbeleggen)

Een ETF die dist. (distributing) is keert de dividend van de onderliggende stukken uit.

Voordeel van acc. is dat het automatisch herbelegd word en je geen dividend belasting hoeft af te dragen, voordeel van dist is dat je het aan kunt wenden voor andere aankopen of gewoon als inkomen. Je kunt het ook zien aan het volgende op de site van ishares:
Gebruik van winst = Herbeleggend
Uitkeringsfrequentie = Niet uitkerend (in geval van een herbeleggend etf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:18

Harrie

NederVlaming

Kid Buu schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 02:46:
Besloten deze week weer deels een long portefeuille op te bouwen (slechts US equities dusver). Perfect bodem vissen lukt maar zelden, maar we kwamen weer dicht in de buurt van de niveaus na de sell-off van begin februari. Benieuwd wat we met Europa gaan zien en hoeverre Trump een echte trade war gaat ontketenen.
Hij dreigt nu al weer met extra heffingen als de EU inderdaad de heffingen invoert als reactie op de staal en aluminium heffingen...

Hopelijk is het enkel een hoop geblaas, maar ik vrees er toch een beetje voor.

Met zo'n Pipo zou ik haast overwegen uit principe mijn portefeuille "ex-US" te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Harrie op 04-03-2018 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:18

Harrie

NederVlaming

*oeps* quote ipv edit gedaan...

[ Voor 93% gewijzigd door Harrie op 04-03-2018 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 01:11
Deze vind ik zelf altijd goed te gebruiken;

http://www.morningstar.nl/nl/PortfolioManager/

Geeft je goed inzicht van je spreidingen, lopende kosten etc.

[ Voor 5% gewijzigd door KoRnboy112 op 04-03-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:46

Ves

A gadget addicted Bounty

Krijg een 404

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpookie
  • Laatst online: 30-11-2021
Hallo, omdat het geld op de spaarrekening toch niets meer opbrengt. Ben ik de laatste tijd geïnteresseerd geraakt in het idee om mijn geld te beleggen. Ik ben nu 20 jaar en ben nog een totale noob in het hele beleggen, investeren. Omdat ik van plan ben om op lange termijn mijn belegging passief te holden werd op een ander forum me aangeraden om in ETF's te investeren omdat deze bijna geen werk vragen om te beheren. Omdat er wel duizenden ETF's zijn vraag ik me af hoe ik precies weet welke ETF interessant is en welke niet. Op morningstar heb ik wat zitten zoeken en deze iShares NASDAQ 100 UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | CNDX leek me wel tof omdat ik vooral geïnteresseerd ben in de technologie sector, 5 sterren kreeg op morningstar en in het verleden wel winst bleek te maken. Ook vroeg ik me af waar ik deze ETF zou kunnen kopen. Kan ik gewoon een account maken op www.binck.be en dan deze specifieke ETF kopen?

Alvast bedankt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 15:41
elpookie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:45:
Hallo, omdat het geld op de spaarrekening toch niets meer opbrengt. Ben ik de laatste tijd geïnteresseerd geraakt in het idee om mijn geld te beleggen. Ik ben nu 20 jaar en ben nog een totale noob in het hele beleggen, investeren. Omdat ik van plan ben om op lange termijn mijn belegging passief te holden werd op een ander forum me aangeraden om in ETF's te investeren omdat deze bijna geen werk vragen om te beheren. Omdat er wel duizenden ETF's zijn vraag ik me af hoe ik precies weet welke ETF interessant is en welke niet. Op morningstar heb ik wat zitten zoeken en deze iShares NASDAQ 100 UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | CNDX leek me wel tof omdat ik vooral geïnteresseerd ben in de technologie sector, 5 sterren kreeg op morningstar en in het verleden wel winst bleek te maken. Ook vroeg ik me af waar ik deze ETF zou kunnen kopen. Kan ik gewoon een account maken op www.binck.be en dan deze specifieke ETF kopen?

Alvast bedankt :*)
Ik zou het topic ook daadwerkelijk even doorlezen ;-) Voor de langere termijn wordt vaak VTI/VXUS aangeraden, deze twee zijn op sommige platformen helaas niet meer te handelen (waarom vind je ook in dit topic). Waar de meesten nu voor gaan is VWRL, daarmee koop je in op een wereldwijde spreiding van aandelen.

Mocht je zelf interesse hebben in een specifieke sector staat het je uiteraard helemaal vrij om een ETF in die sector aan te kopen. Enige tip die ik mee kan geven is; kijk naar de TER (Lopende Kosten Factor), de totale kosten per jaar in procent uitgedrukt, en zorg dat deze goed laag is. Elk procentpunt die je hierin verliest scheelt je weer winst op de langere termijn, en dat kan met bijvoorbeeld een half procent al flink oplopen.

Begin hier bijvoorbeeld eens met lezen: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl (i'm not related/affiliated)
Hij weet het beleggen an sich goed te introduceren en geeft wat voorbeelden van zijn portfolio, een goede basis om jezelf in het beleggen zelf te verdiepen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:36

Fuelke

Forza Ferrari

https://www.tijd.be/markt...-gaat-omlaag/9989220.html
De bronbelasting op Franse dividenden daalt van 30 naar 12,8 procent. Dat is goed nieuws voor Belgische beleggers en ook voor de Belgische fiscus.

Belgische beleggers die Franse dividenden ontvangen, zullen weldra meer overhouden. Het Franse parlement heeft beslist de bronheffing vanaf 1 januari 2018 te verlagen van 30 naar 12,8 procent, meldt het weekblad De Belegger.

Maar Belgische banken merken op dat ze het lagere tarief nu nog niet kunnen toepassen. ‘De Franse fiscus moet de procedure en formaliteiten nog publiceren’, zeggen BNP Paribas Fortis, Belfius en Keytrade Bank. KBC merkt op dat het Franse parlement en de banken nog bezig zijn met de praktische uitwerking.
Beleggers zullen in principe niets moeten doen om van de belastingverlaging te genieten. Tot dusver konden Belgische beleggers al de helft van de bronbelasting van 30 procent terugvorderen via speciale formulieren. Dat zal niet meer nodig zijn.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Zojuist heb ik de kosten van Meesman en VWRL (Degiro Custody account) vergeleken, ik ben benieuwd of ik iets heb gemist.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/foqcfj.png

Volgens deze vergelijking zijn de kosten van VWRL iets lager dan bij Meesman.

[ Voor 6% gewijzigd door Mastasidaz op 06-03-2018 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
Mastasidaz schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:40:
Zojuist heb ik de kosten van Meesman en VWRL (Degiro Custody account) vergeleken, ik ben benieuwd of ik iets heb gemist.

[afbeelding]

DeGiro kosten de zijn gebruikt, zijn die van het custody account? Zover ik zo snel kan vinden heeft het basis account (waarbij je effecten uitgeleend kunnen worden, maar je verder niets van merkt volgens mij) een stuk minder kosten. Zo zijn daar geen dividendkosten of 3% kosten voor DeGiro van toepassing volgens mij, en dat zou aardig wat schelen op het totaal.

Excuus, gaat inderdaad om custody account. Ik begrijp nog niet helemaal waarom mensen niet voor het basic account kiezen, daar ga ik nog wat meer onderzoek naar doen. In dit geval zou dat best wat schelen :)

Interessant ook om deze vergelijking eens door te trekken naar bijvoorbeeld 30 jaar, met een gemiddeld van 7-8% per jaar aan rendement. Dan wordt direct duidelijk dat alles wat je bespaart op langere termijn heerlijk rendeert :)

Een korte samenvatting gezien over 5 jaar wat de verschillen qua rendement zijn bij Meesman en DeGiro: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/meesman/

[ Voor 28% gewijzigd door NeoPhire op 06-03-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@NeoPhire achteraf had ik dat ook moeten doen ja :(

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastasidaz
NeoPhire schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:47:
[...]

DeGiro kosten de zijn gebruikt, zijn die van het custody account? Zover ik zo snel kan vinden heeft het basis account (waarbij je effecten uitgeleend kunnen worden, maar je verder niets van merkt volgens mij) een stuk minder kosten. Zo zijn daar geen dividendkosten of 3% kosten voor DeGiro van toepassing volgens mij, en dat zou aardig wat schelen op het totaal.

Excuus, gaat inderdaad om custody account. Ik begrijp nog niet helemaal waarom mensen niet voor het basic account kiezen, daar ga ik nog wat meer onderzoek naar doen. In dit geval zou dat best wat schelen :)

Interessant ook om deze vergelijking eens door te trekken naar bijvoorbeeld 30 jaar, met een gemiddeld van 7-8% per jaar aan rendement. Dan wordt direct duidelijk dat alles wat je bespaart op langere termijn heerlijk rendeert :)
Het ging me vooral om het maken van een eerlijke vergelijking. Bij Meesman worden aandelen ook niet uitgeleend. Doortrekken naar 30 jaar met een rendement van 7-8% ga ik naar kijken. Ben geen held met Excel. Mocht het lukken post ik 'm :)

Overigens is het "niet uitlenen" maar voor een gedeelte waar. Vanguard leent de aandelen zelf ook uit. Bij Meesman ben ik hier niet zeker van. Zij zitten ook bij Vanguard dacht ik, dus het is goed mogelijk dat Vanguard ook deze aandelen uitleent.

[ Voor 9% gewijzigd door Mastasidaz op 06-03-2018 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
Mastasidaz schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:28:
[...]

Het ging me vooral om het maken van een eerlijke vergelijking. Bij Meesman worden aandelen ook niet uitgeleend. Doortrekken naar 30 jaar met een rendement van 7-8% ga ik naar kijken. Ben geen held met Excel. Mocht het lukken post ik 'm :)
Wellicht heb je hier al iets aan, heb hem even snel in Google Spreadsheet overgenomen met een rendement van 7% per jaar erbij gerekend in de laatste kolom:

https://docs.google.com/s...TSKzQaDM/edit?usp=sharing

Edit: ook wat tabbladen onderin toegevoegd met een andere inleg per jaar

Kleine toevoeging nog, je berekent de TER over de inlegwaarde. Als je rekent met 7% rendement per jaar zal de TER elk jaar over een hoger bedrag gerekend worden. Dan worden de absolute verschillen groter als de TER per jaar verschilt (compounding interest)

[ Voor 20% gewijzigd door NeoPhire op 06-03-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
Die EURO/USD blijft maar dwarsliggen dit jaar. :|

Is d'r trouwens nog een verschil in kosten bij Degiro tussen: Basic Account en Active Account .Op dit moment heb ik een Active Account maar gebruik eigenlijk enkel de basic functies.

[ Voor 148% gewijzigd door KoRnboy112 op 07-03-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
KoRnboy112 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:40:
Die EURO/USD blijft maar dwarsliggen dit jaar. :|

Is d'r trouwens nog een verschil in kosten bij Degiro tussen: Basic Account en Active Account .Op dit moment heb ik een Active Account maar gebruik eigenlijk enkel de basic functies.
Zover ik weet zijn er alleen Basic en Custody... Als je Custody bedoelt dan staat hierboven al genoeg info vermoed ik. Anders kun je op de site van DeGiro zelf ook de beste info vinden hierover:

https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf
https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht_CUSTODY.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
NeoPhire schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:03:
[...]

Zover ik weet zijn er alleen Basic en Custody... Als je Custody bedoelt dan staat hierboven al genoeg info vermoed ik. Anders kun je op de site van DeGiro zelf ook de beste info vinden hierover:

https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf
https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht_CUSTODY.pdf
Eerste regel PDF1 geeft gelijk al mijn antwoord 8)7
TARIEVENOVERZICHT DEGIRO BASIC/ACTIVE/TRADER

Excuus voor de iets wat snuggere vraag O-)

[ Voor 3% gewijzigd door KoRnboy112 op 07-03-2018 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
NeoPhire schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:47:
[...]

Een korte samenvatting gezien over 5 jaar wat de verschillen qua rendement zijn bij Meesman en DeGiro: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/meesman/
Dat is een vrij slecht artikel van dat blog. Hij vergelijkt twee totaal verschillende portefeuilles. Eén in euro's en één in dollars, terwijl de dollar ook sterk is gestegen in diezelfde periode. Op zo'n manier kun je de verschillen net zo groot/klein maken als je zelf wilt, door verschillende beleggingen bij verschillende brokers te vergelijken.

De tweede vergelijking lijkt correcter te zijn en daar is het verschil maar 0.3 %. Dat is dus 40x zo klein als hij in z'n titel doet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Dat is een hele interessante. Dat wordt dan toch maar wat stukken Danone/Sanofi bijkopen dit jaar, voordat het de 'massa' bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

In de media is er veel speculatie over wat Trump gaat doen en de eventuele reactie daarop. Zo wordt er gesproken over een mogelijke handelsoorlog en dat zou dan weer een depressie kunnen veroorzaken.

Is dit nou een legitieme reden om het even (of langer) af te wachten wat er gebeurt? Ik wilde nog wat meer geld in ETFs gaan steken maar vind het ook prima om een tijdje te wachten. Ik ben een echte leek op dit gebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slimme amateur
Xanaroth schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:19:
[...]

Dat is een hele interessante. Dat wordt dan toch maar wat stukken Danone/Sanofi bijkopen dit jaar, voordat het de 'massa' bereikt.
Jij bent de massa :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:50

ilm

Zoals velen dacht ik recent om ook maar wat ETFs te kopen. Met name de populaire Vanguard VTI en VXUS. Allebei distributed funds. Overal aangeraden, gemakkelijk, en het voordeel van de schaal (voor de lage TER).

Maar ik kwam nu tegen dat wij Belgen een extra 25% ofzo dividendbelasting moeten betalen bovenop de normale dividendbelasting van de onderliggende aandelen. Voor Nederland-US (en Ierland?) is er blijkbaar een overeenkomst dat ze dit niet hoeven.

Wat is nu interessanter voor Belgen. Nog altijd Vanguard VTI wegens de lage 0.07% ofzo TER, of 1 van de ishares zoals IWDA die accumuleren (en opereren vanuit Ierland) en dus geen dividend uitkeren. De TER is daar hoger (0.20%).

Om een vergelijking te maken dacht ik. Stel een gemiddelde 10% rendement. Dan betalen wij 25% op 10 = 2.5% extra? dus de 'TER' is dan 0.07 + 2.5%...

Ik weet dat ik het helemaal verkeerd heb berekend, of op zijn minst te simpel heb gemaakt, maar als iemand met kennis van zaken het kan toelichten zou fijn zijn. Zo bestaat het rendement wss niet allemaal uit dividend maar ook uit de waardegroei van de onderliggende aandelen natuurlijk. Een exacte vergelijking is wss niet makkelijk of onmogelijk.

Moest ishare beter zijn, wat te nemen naast IWDA? De EIMI en IMEU hebben een TER van bijna 0.4% en hoger.

Edit: blijkbaar is dat toch veranderd nu.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170601_02907606

[ Voor 3% gewijzigd door ilm op 07-03-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mastasidaz schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:40:

[afbeelding]

Vergeet bij Meesman ook niet de 0,25% bij verkoop mee te tellen. Vroeg of laat wil je je geld weer Terughalen en daar komt dus nog eens 0,25% kosten kijken. Dan wordt het verschil nog wat groter.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
NeoPhire schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:32:
[...]

Wellicht heb je hier al iets aan, heb hem even snel in Google Spreadsheet overgenomen met een rendement van 7% per jaar erbij gerekend in de laatste kolom:

https://docs.google.com/s...TSKzQaDM/edit?usp=sharing

Edit: ook wat tabbladen onderin toegevoegd met een andere inleg per jaar

Kleine toevoeging nog, je berekent de TER over de inlegwaarde. Als je rekent met 7% rendement per jaar zal de TER elk jaar over een hoger bedrag gerekend worden. Dan worden de absolute verschillen groter als de TER per jaar verschilt (compounding interest)
De TER van VWRL is 0,39% ipv 0,25%. Het dividendlek bedraagt 0,14% per jaar volgens Trackerbelegger. Tevens zijn de kosten voor een custody account niet meegenomen. Wanneer je de kosten voor het custody account niet meeneemt is de vergelijking met Meesman niet eerlijk meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Mastasidaz op 07-03-2018 21:54 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.