Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.777 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 17:42
Hielko schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:05:
Blijven inleggen als je je baan kwijt bent lijkt me ook niet echt realistisch, en ook niet wat men over het algemeen aanraadt. Als het goed is hou je wel rekening met de mogelijkheid, door bijv. een gezonde buffer liquide middelen aan te houden. Maar als je omstandigheden significant veranderen dan moet je ook je financiële plannen en doelstellingen herevalueren.
Natuurlijk moet je altijd je financiële plan en doelstellingen bijstellen als het even tegen zit. Maar veel mensen zitten er ook financieel veel te diep in. En dan doel ik niet alleen op beleggen. Een huis waar ze tot de nek in zitten, dure auto voor de deur etc. Als het dan tegenzit is het lastig schakelen. Wij hebben een huis op 1 salaris en reserveren zelf maandelijks voldoende om een gezonde buffer te bouwen. De kans dat wij beide tegelijk onze baan kwijt raken + tegelijk een beurscrash lijkt mij minimaal, maar goed alles kan. Je moet gewoon maandelijks een bedrag in leggen wat je ook zonder blikken of blozen doet tijdens een crash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:04
Hielko schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:50:
[...]

Zelf denk ik niet te kunnen voorspellen wanneer de beurs crasht. Als het gebeurt gebeurt het, en dan pak ik dat mee. Maar ik vraag me wel af waarom jij denkt dat jij het wel kan. Immers als ik je verhaal goed begrijp is de enige reden dat je de dot com bubble/crash heb gemist gewoon 100% geluk. Wat heb je gedaan in de afgelopen jaren? Als je daar echt een neusje voor hebt dan neem ik aan dat je na de dot com crash goed bent ingestapt? Weer bent uitgestapt voor de financiële crisis etc etc? Of had je gewoon een keer mazzel, en wil je dat graag herhalen?
Ondanks dat ik er mijn best op heb gedaan valt het niet mee om duidelijk te zijn. Je hebt er nogal wat vragen over.
1. Ook ik denk niet een bear market te kunnen voorspellen. Wat ik niet expliciet heb opgeschreven maar wat wel mijn onderbuikgevoel is dat de kans hierop stijgt naarmate de beurs hoger klimt en de jaren verstrijken nadat zich de laatste substantiële daling heeft voorgedaan. Voor de zekerheid herhaal ik nog eens het begrip "kans op".
2. De dot com bubble heb ik vooral gemist omdat ik altijd wantrouwend ben geweest jegens beleggen. Ik besef dat ik tot 100% geluk heb gehad dat de twee heren van de bank, in hun dure pakken, mij niet in de verleiding hebben kunnen brengen om met geleend(!) geld op het allerslechtste momentum van de afgelopen 17 jaar in te gaan stappen. Echt waar. De rillingen lopen me nog over de rug wat er gebeurt zou kunnen zijn indien koper ons bod wel geaccepteerd zou hebben en we gemeend zouden hebben nog vele jaren van rendement niet mis te moeten gaan lopen. Immers, de mores hier is dat je altijd kan instappen en dat het altijd wel goedkomt. In mijn voorbeeld niet dus. Na 17 jaar is de AEX nog steeds niet terug op 700.
3. Aangezien ik er geen neusje voor heb is er tot voorjaar 2016 helemaal niets gedaan op de beurs. Dat ik nu toch wat gedaan heb komt omdat mijn VUT grotendeels in box3 zit en dat het op spaarrekening verdampt i.p.v. rendement maakt. Met enige wanhoop heb ik de helft (meer durfde ik echt niet) bij de giro ondergebracht op een moment dat de beurs al een maand of zes aan het dalen was. Op het laatst best wel fors. Met het idee en de hoop over een periode van ongeveer 7 jaar in ieder geval VRH en inflatie af te kunnen dekken. Maar met het gezonde besef dat ons VUT kapitaal op ieder moment "at risk" is. Met ontzettend veel mazzel, dat geef ik grif toe, heb ik mijn doelstelling al heel snel ruimschoots gehaald. Hoef ik alleen nog maar trouw te blijven aan mijn doelstelling.
4. Ja, die mazzel zou ik best wel eens willen herhalen. Komt zo'n kans niet, dan wil ik graag blijven genieten van de mazzel die ik reeds heb mogen ervaren.

[ Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 30-10-2017 20:37 . Reden: wederom een stijlfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Zijn er mensen hier die in de MARIJUANA LIFE SCIENCES INDEX ETF zitten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:29
Heb mijn portefeuille bij Meesman nu als volgt gedaan. 100% Aandelen en dan verdeeld over alle 3 de fondsen. Zit alleen nog te twijfelen om Europa eruit te halen en meer in Wereldwijd te stoppen adv de berichten die ik las over het overlappen van de landen.. Wat denken jullie? Is dit een verstandige keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
@OttiglioM In die tijd begon ik met beleggen en verdiende op de beurs meer dan met mijn salaris. KPNQuest in 1 dag +70% KATSJING! Direct verzilverd.
Net over die piek heen alles verplaatst naar wat stabielere aandelen maar het bleef zakken en ik verloor uiteindelijk even veel als ik verdiend had.

Toen heb ik wel geleerd hoe het ging op de beurs. Begin Augustus 2008. Ik hoorde toevallig een echtpaar praten met een bankmedewerker "We willen graag beleggen want de economie gaat zo goed. We dachten aan onroerend goed" Ik moest de neiging onderdrukken om van afstand te gillen NEEEEEEE!!!!!!
Helaas had ik het te druk met andere stresvolle dingen in die tijd anders had ik mezelf een paar leuke put opties aangeschaft....
Nu dus voor de herkansing :) alleen nu zit het grootste deel van mijn spaargeld in de nieuwe woning dus ik begin met kleine bedragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 30-10-2017 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
OttiglioM schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 20:34:
[...]

2. De dot com bubble heb ik vooral gemist omdat ik altijd wantrouwend ben geweest jegens beleggen. Ik besef dat ik tot 100% geluk heb gehad dat de twee heren van de bank, in hun dure pakken, mij niet in de verleiding hebben kunnen brengen om met geleend(!) geld op het allerslechtste momentum van de afgelopen 17 jaar in te gaan stappen. Echt waar. De rillingen lopen me nog over de rug wat er gebeurt zou kunnen zijn indien koper ons bod wel geaccepteerd zou hebben en we gemeend zouden hebben nog vele jaren van rendement niet mis te moeten gaan lopen. Immers, de mores hier is dat je altijd kan instappen en dat het altijd wel goedkomt. In mijn voorbeeld niet dus. Na 17 jaar is de AEX nog steeds niet terug op 700.
Ik zag je bovenstaande ook al in je vorige post zeggen en omdat je nog door niemand verbeterd bent zal ik het proberen met niet al te veel kennis van zaken: De AEX is in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Dow Jones geen herinvesteringsindex. Je kunt de 700 van toen dan ook niet vergelijken met de 550 van nu. Bovendien verandert de AEX regelmatig van samenstelling.

Er schijnt een grafiek te zijn van de AEX waarin er getracht is om er ook een herinvesteringsindex van te maken en dan zie je dat deze net als genoemd voorbeeld Dow Jones op/rond zijn hoogste punt ooit staat.

Wellicht kunnen anderen het duidelijker verwoorden en/of hebben ze een link naar de grafiek die ik bedoel. Ik maakte in het verleden ook de fout die jij nu maakt en ik ben er destijds op gewezen. Daarom probeer ik jou nu van de juiste informatie te voorzien :)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
Klopt, als je dividendrendement van 2% a 3% per jaar meerekent sta je iets van 40% in de plus sinds de top in 2000 (ook niet echt spectaculair over 17 jaar :P)

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43
Ook niet vergeten dat zelfs als je alleen naar de koers kijkt, je eigenlijk alleen verlies gemaakt zou hebben als je alles binnen een paar maanden in 2000, of binnen een paar maanden in 2007 zou hebben aangekocht.
De meesten zullen niet enkel binnen die korte periode al hun beleggingen gedaan hebben, en ook niet enkel in de AEX, dus dan zou je over een periode van 10 jaar nog steeds winst gemaakt hebben.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

OttiglioM schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 20:34:
Immers, de mores hier is dat je altijd kan instappen en dat het altijd wel goedkomt. In mijn voorbeeld niet dus.
Het is grappig dat je nu net het belangrijkste detail weg laat, gespreid instappen en gespreid inleggen om zo koersschommelingen op te vangen. Volgens mij zal niemand hier adviseren om je gehele vermogen in een enkel moment te investeren aangezien dat inderdaad heel erg slecht kan aflopen.
Als je vanaf dat moment elke maand gespreid had ingelegd dan had je nu wel een aardig kapitaal opgebouwd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
Vraagje. Ik heb inmiddels aardig wat rendement gemaakt met mijn uitzettend goede keuzes (lees beginnersgeluk :))

Maar goed, ik vind het erg leuk en interesant om te doen. Ik heb echter een vraag.

Ik heb momenteel een aantal aandelen van een Duits bedrijf. Gekocht via degiro bij de beurs in Frankfurt.
(realtime koers) Echter ik zie nu (lekker laat) dat hetzelfde aandeel ook verkocht wordt via de XETRA. Dat is bijna 50% goedkoper qua kosten.

Nu de vragen

1. De koers in Frankfurt is hoger. Hoe kan dat? Trekt dat normaal wel redelijk gelijk?
2. Het volume wat ik zie is ERG laag in Frankfurt (enkele honderden) Terwijl het volume bij Xetra tienduizenden is. Wat is het voor-nadeel van het een danwel het ander?
3. Welke beurs heeft jullie voorkeur van de twee? en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
@PloinkDank je voor het delen van je ervaringen. Inderdaad. 2008 was ook geen best instapmoment.

@coelho en @writser en @Adion en @Tsurany: Laat ik het nu helemaal met jullie eens zijn. Mooi. Dat scheelt een hoop geschrijf. Laten we het er maar op houden dat ik dat allemaal vergeten ben te vermelden. Een andere optie zou kunnen zijn dat ik het allemaal achterwege heb gelaten om de beschrijving van dit worst case scenario niet nodeloos complex te maken.

Toch een paar kanttekeningen:

1. In de tijd gespreid beleggen was in het beschreven geval geen optie. In één keer opnemen en in één keer storten. Maar in andere gevallen kan ik me voorstellen dat er instappende beleggers die hun spaargeld, of een aanzienlijk deel daarvan, in één keur op de beurs brengen nadat in het hoofd de keuzeknop tussen sparen en beleggen eenmaal is omgezet. Mijn accountant kent meerdere gevallen waarbij hij de inhoud van box3 ongeveer heeft zien halveren nadat de cliënt de stap naar de beurs gemaakt had. Ook worst case gevallen natuurlijk. Maar ze zijn er.
2. In die tijd (rondom 2000) waren forse beheersvergoedingen eerder regel dan uitzondering. Het zou zomaar kunnen dat die vergoedingen het grootste deel van het dividendrendement opgesnoept zouden hebben. Geeft een stuk minder optimistisch beeld van de herberekende index.
3. Wat betreft het veranderen van de samenstelling van een index kan ik niet goed beredeneren wat het effect hiervan is op eenmaal ingekochte aandelen. Ik denk eerder negatief dan positief. Er van uitgaande dat er eerder zwakke dan sterke broeders uit die index vertrekken. Dus binnen je eenmaal aangekochte pakket gaan die zwakkere aandelen relatief zwaarder wegen. Maar als iemand het anders ziet/weet.....
4. Spreiden over meerdere beurzen/indices. Heel verstandig om land/regio specifieke risico's te middelen. Over het algemeen zie ik, binnen mijn beperkte beleggingstermijn, een redelijk sterke correlatie tussen alle indices die ik heb aangekocht. Alles grofweg rondom de 45%. Tussen Spanje op 40,32% en de KOSPI op 56,64%. Met uitbijters. Dat wel. De Bovespa heb ik in januari al verkocht met 102% rendement. Heeft zelfs de 130 aangetikt. De foetsie 100 (Brexit en koers pond) staat teleurstellend op 5,76%.

Tenslotte. Staat de beurs nu hoog of laag? We leven in een vrij land en we mogen er allemaal het onze van denken. Persoonlijk krijg ik er de kriebels van. Op een momenteel ingeboekt aankoopkapitaal van 54k is er vandaag alleen al weer € 450 bijgekomen. Ik heb er een "reaching the top of the bubble" gevoel bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Config schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 18:07:
Zojuist short gegaan op een Shell put, RDS.A PUT DEC-2017 30.00 voor 12.40

Dat wil zeggen:
* Je verkoopt ("schrijft") een put optie voor 12,40 euro. Het geldt voor 100 aandelen, dus je ontvangt 1.240 euro vandaag
* Op de derde vrijdag van december 2017 wordt ik uitgevoerd als de koers van Shell onder de 30 staat. Dan moet ik er 100 kopen voor 30 euro. Ik heb nu al 12,40 ontvangen dus ik koop ze effectief voor 17,60.
* Het is een Amerikaanse optie. Deze kunnen altijd uitgevoerd worden t/m de expiratiedatum.
* Als de koers boven de 30,00 staat wordt ik niet uitgevoerd. De houder kan ze dan namelijk aan iemand anders verkopen voor meer dan 30,00
* Met de kennis van vandaag, als ik ze voor 17,60 kan krijgen is dat best een goede deal. In het geval ze hoger staan dan 17,60 maar lager dan 30,00 dan haalt dat lineair je winst weg. Onder de 17,60 is het een slechte deal.
* Ik kan in de tussentijd altijd de optie terugkopen en dan winst of verlies behalen (afhankelijk van de koers), dus ik hoef december 2017 niet per se af te wachten

"tvp" :P
Nou, dat was een leuke introductie in opties. Staat nu te koop voor 3,48 EUR, hence 890 EUR in de plus op deze put. Ik heb het inmiddels niet meer zo op Shell op de LT, dus ik ga hem terugkopen en dus niet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 13:54
Investeren jullie naast zelf te beleggen ook nog in een pensioenrekening bij bijvoorbeeld Brand New Day?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 18:48
Ik dacht ook maar eens te beginnen met beleggen, simpel en kleinschalig. Ondertussen wil ik me dan inlezen en het allemaal daadwerkelijk begrijpen.
Nu heb ik via DEGIRO een rekening geopend, €100,- opgezet (wat ik maandelijks wil aanvullen met €50,-) en daar aandelen van VXUS van gekocht, dit werd nog wel eens aangeraden.
Maar wat ik nou niet begrijp (na 2 maanden), is hoe dit dan op lange termijn, >30 jaar, geld oplevert wanneer ik dit dus maandelijks met €50 verhoog. Want ik kijk nu dagelijks even en zie dan regelmatig een beetje stijgen en dalen, maar hoe werkt dit nou precies dan? Of is dat gewoon niet te zien na 2 maanden en kan ik pas na een jaar iets zinvols zien qua stijging?
Plan was om niks te verkopen, enkel maandelijks bijkopen en verder lekker laten staan voor later. Dat werd aangeraden. Of moet ik dit wel telkens kopen/verkopen e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Goofyduck384
Er is weinig zinnigs te zeggen over de koers van aandelen. Veel te veel emotie, paniek en euforie.

Er zijn wel een paar zekerheden:

A Zo zal er regelmatig een crisis uitbreken, gem. eens per 15 jaar maar tegenwoordig vaker.
(een crisis is vaak een goed koopmoment vanwege overdreven lage koersen)

B Je moet naast kennis ook een stukje geluk en timing hebben om succesvol te zijn.

C Wil je geld verdienen op de beurs dan zul je ook een stukje risico moeten nemen.

Terug naar jouw post: Zoals ik het zie wil je gaan sparen via beleggen. Dat is imho minder geschikt.
Bovendien ben ik van mening dat je alleen moet beleggen met geld dat je 100% kan missen en wanneer je geen winsten dringend nodig hebt nu of in de toekomst.

De makkelijkste manier:

Wacht tot Donald Duck (driftige kuif VS president) gaat blunderen (bv oorlog met land X) waarna alle aandelen kelderen en koop dan een (ruim van te voren goed uitgezocht) aandeel of aandelen pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Hielko schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 21:26:
[...]

Custody account is erg duur als je dividend ontvangt (en dat krijg je met VTI/VXUS), dus beter zet je alles over na BND of neem je een normaal account.
Zou je dit eens kunnen toelichten? Ik ben wel even benieuwd hoe het precies zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Je strategie is me niet helemaal duidelijk, maar dat maakt niet zo uit. Als je wat meer wilt weten over beleggen dan kan ik je het bestuderen van de links in de volgende post aanraden: Jasper in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Config schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:08:
[...]

Nou, dat was een leuke introductie in opties. Staat nu te koop voor 3,48 EUR, hence 890 EUR in de plus op deze put. Ik heb het inmiddels niet meer zo op Shell op de LT, dus ik ga hem terugkopen en dus niet uitvoeren.
Hoi,

Jij schreef "* Als de koers boven de 30,00 staat wordt ik niet uitgevoerd. De houder kan ze dan namelijk aan iemand anders verkopen voor meer dan 30,00"

Als je een put optie schrijft van 30 euro, en de onderliggende koers stijgt boven de 30 euro, dan wordt die juist toch wel uitgevoerd? Aangezien een ander hem dus bij jou voor 30 kan kopen en direct met winst kan verkopen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik had om te oefenen 2 weken terug fictief 10x CALL AEX NOV 2017 560 gekocht voor 0,34 dus voor 340 euro. De AEX zit nu op 555 en de uitoefenprijs van die CALL zit nu op 0,91. Dus stel ik had dit gedaan dan had ik nu 570 euro winst gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Laatst online: 19-09 22:38
Pakhaas schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:17:
Ik had om te oefenen 2 weken terug fictief 10x CALL AEX NOV 2017 560 gekocht voor 0,34 dus voor 340 euro. De AEX zit nu op 555 en de uitoefenprijs van die CALL zit nu op 0,91. Dus stel ik had dit gedaan dan had ik nu 570 euro winst gehad?
Ja, en stel dat m’n tante een baard had, dan was ze m’n oom. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pakhaas
nino_070 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:26:
[...]

Ja, en stel dat m’n tante een baard had, dan was ze m’n oom. :+
Ho, ik zeg hier niet dat als als als...ik vraag alleen of het klopt wat ik denk...daar is het fictief beleggen ook voor toch..om te oefenen.

Ik dacht dat we hier wat constructief met elkaar bezig zijn..maar met zulke opmerkingen ontstijgt het het niveau van het Fok! forum niet echt.

[ Voor 17% gewijzigd door Pakhaas op 01-11-2017 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Pakhaas schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:17:
Het klopt

1) De neiging is groot om bied/laat tarieven te negeren, dus ik acht de kans groot dat je ze voor 0,35/0,36 had moeten kopen, en op 0,90/0,89 had moeten verkopen.

2) Transactiekosten niet vergeten (reden dat het geen zero-sum game is en je op termijn gewoon geld verliest hiermee, afgezien van allerlei andere psychologische invloeden). Kosten tussen 0,85 en 2,- per optie (keer 20 dus).

Dus ik zou de winst drukken met 40,- ongeveer. Kan 20,- zijn, kan 60,- zijn.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
poehee schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:48:
[...]

Het klopt

1) De neiging is groot om bied/laat tarieven te negeren, dus ik acht de kans groot dat je ze voor 0,35/0,36 had moeten kopen, en op 0,90/0,89 had moeten verkopen.

2) Transactiekosten niet vergeten (reden dat het geen zero-sum game is en je op termijn gewoon geld verliest hiermee, afgezien van allerlei andere psychologische invloeden). Kosten tussen 0,85 en 2,- per optie (keer 20 dus).

Dus ik zou de winst drukken met 40,- ongeveer. Kan 20,- zijn, kan 60,- zijn.
Ja precies en natuurlijk handel je heel anders als het fictief is of je eigen geld. Hoe reageer je dan als de optie waarde daalt en wanneer neem je winst/verlies. Allemaal zaken die invloed hebben als je er echt geld in hebt gepompt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
Pakhaas schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:42:
[...]

Hoi,

Jij schreef "* Als de koers boven de 30,00 staat wordt ik niet uitgevoerd. De houder kan ze dan namelijk aan iemand anders verkopen voor meer dan 30,00"

Als je een put optie schrijft van 30 euro, en de onderliggende koers stijgt boven de 30 euro, dan wordt die juist toch wel uitgevoerd? Aangezien een ander hem dus bij jou voor 30 kan kopen en direct met winst kan verkopen.

Een put-optie geeft de houder van de optie het recht om de aandelen tegen een vooraf afgesproken bedrag (30 euro in dit geval) te verkopen aan de schrijver van de optie. Wanneer je dus een put optie schrijft, dan ga je een verplichting aan om de aandelen tegen 30 euro te kopen wanneer de houder van de optie besluit de optie uit te oefenen. Wanneer de aandelen echter meer dan 30 euro noteren (zeg 35 euro), dan ga je als houder van de optie natuurlijk niet de aandelen verkopen voor 30 euro als je er ook 35 euro voor kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Jackssonss schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:58:
Investeren jullie naast zelf te beleggen ook nog in een pensioenrekening bij bijvoorbeeld Brand New Day?
Nee. Mijn spaargeld, beleggingen en mijn huis zijn tevens mijn pensioen.

Toen ik er een jaar of twee geleden naar keek, vond ik BND en concurrenten erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ardbeg10 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:54:
[...]

Een put-optie geeft de houder van de optie het recht om de aandelen tegen een vooraf afgesproken bedrag (30 euro in dit geval) te verkopen aan de schrijver van de optie. Wanneer je dus een put optie schrijft, dan ga je een verplichting aan om de aandelen tegen 30 euro te kopen wanneer de houder van de optie besluit de optie uit te oefenen. Wanneer de aandelen echter meer dan 30 euro noteren (zeg 35 euro), dan ga je als houder van de optie natuurlijk niet de aandelen verkopen voor 30 euro als je er ook 35 euro voor kan krijgen.
Ah helder. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Pakhaas schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:31:
[...]

Ho, ik zeg hier niet dat als als als...ik vraag alleen of het klopt wat ik denk...daar is het fictief beleggen ook voor toch..om te oefenen.

Ik dacht dat we hier wat constructief met elkaar bezig zijn..maar met zulke opmerkingen ontstijgt het het niveau van het Fok! forum niet echt.
Grapje mag niet meer tegenwoordig?

Let er wel op dat sommige oefenbelegsites ook de laattarieven neemt bij het verkopen. Weke site gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
Wat is het verschil bij BND met de ETF's die degiro aanbiedt? Ik heb zelf toentertijd idd een pensioenrekening bij BND geopend en daar een paar fondsen gekozen.

Ik zie echter dat Degiro dezelfde fondsen (volgens mij) ook aanbiedt, maar dan zonder beheerkosten en aanschafkosten (uit de kernselectie dan)

edit: Lees dit ook eens: https://www.financieelona...-pensioenbeleggen-review/ dan is brandnewday dus niet zo heel duur. Je hebt er sowieso minder omkijken naar (lijkt mij)

[ Voor 15% gewijzigd door meermarco op 01-11-2017 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Laatst online: 18-09 15:30
Nee, ik heb geen fiscale ruimte. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
We zitten met de AEX nu heel dicht bij een trendbreuk.

De trend sinds 2000 was: steeds lagere pieken en steeds diepere dalen.

De piek in 2000 was boven de 700. In 2007 piekte de AEX op 561. Tot op heden is ook die stand niet meer bereikt. Maar we zitten er nu heel dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
nino_070 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:21:
[...]

Grapje mag niet meer tegenwoordig?

Let er wel op dat sommige oefenbelegsites ook de laattarieven neemt bij het verkopen. Weke site gebruik je?
Natuurlijk mag een grapje wel, maar voeg er dan ook nog iets bij waar ik wat van kan leren..

Ik had het gewoon fictief gekocht via Binck.nl moest zelf de koers invullen dus dat zal wel niet precies kloppen met de bied en laat koers, maar dat zijn kleine verschillen en niet belangrijk als je puur de werking van opties wil leren.

Ik keek er net nog even na via Degiro.nl ik heb hem gekocht op 11 oktober 2017 voor 0.34 (10x) en de biedkoers staat nu op 1.75, dus had ik er 1750 voor gekregen :o

Zal ik nu echt een CALL december 365 kopen? :o

[ Voor 11% gewijzigd door Pakhaas op 01-11-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Pakhaas schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:22:
[...]

Natuurlijk mag een grapje wel, maar voeg er dan ook nog iets bij waar ik wat van kan leren..

Ik had het gewoon fictief gekocht via Binck.nl moest zelf de koers invullen dus dat zal wel niet precies kloppen met de bied en laat koers, maar dat zijn kleine verschillen en niet belangrijk als je puur de werking van opties wil leren.

Ik keek er net nog even na via Degiro.nl ik heb hem gekocht op 11 oktober 2017 voor 0.34 (10x) en de biedkoers staat nu op 1.75, dus had ik er 1750 voor gekregen :o

Zal ik nu echt een CALL december 365 kopen? :o
Resultaten uit het verleden zeggen niks over de toekomst. Je kan prima dooroefenen op DeGiro, maar doe dit dan wel met leergeld. Dan kan het alleen maar meevallen. Dus geen geld wat je kan missen.

Het is natuurlijk ontzettend opportunistisch om je oefensessie bij Binck eerder af te breken en sneller aan 't echie te gaan beginnen, omdat je toevallig (?) een goede winst hebt geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
nino_070 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:02:
[...]

Resultaten uit het verleden zeggen niks over de toekomst. Je kan prima dooroefenen op DeGiro, maar doe dit dan wel met leergeld. Dan kan het alleen maar meevallen. Dus geen geld wat je kan missen.

Het is natuurlijk ontzettend opportunistisch om je oefensessie bij Binck eerder af te breken en sneller aan 't echie te gaan beginnen, omdat je toevallig (?) een goede winst hebt geboekt.
Nee Binck had ik afgesloten omdat ik een rekening bij de Giro had geopend. Ik doe nog niets in het echt met opties. Heb nu wel een Active account bij DeGiro. Natuurlijk is het allemaal leergeld en kan ik het missen. Ik ga denk ik eerst verder oefenen bij IEX, zodat ik alle ins en outs beter onder de knie krijg.

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 01-11-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Hoe werkt eigenlijk zo'n gedekte call schrijven?

Dus stel ik heb 100 aandelen Shell in mijn portefeuille a 25 euro per stuk in mijn portefeuille. De beurs staat momenteel op 27 euro en ik schrijf een call 28 euro december 2017 voor 0.22 euro (biedkoers). Ik krijg dan direct 22 euro. (klopt toch?)

Stel de koers gaat naar boven de 28 euro, dan zal ik ze moeten leveren. Hoe kan ik dan die 100 aandelen uit mijn portefeuille inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Pakhaas schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:42:
[...]

Hoi,

Ja je zit er inderdaad net naast. Daarom zijn opties ook zo ongewikkeld, in ieder geval in mijn hoofd :(. Een PUT schrijven geeft mij de plicht ze voor 30 euro te kopen (dus niet zoals jij zegt "bij jou voor 30 kan kopen").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
cerberusss schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:01:
[...]

Nee. Mijn spaargeld, beleggingen en mijn huis zijn tevens mijn pensioen.

Toen ik er een jaar of twee geleden naar keek, vond ik BND en concurrenten erg prijzig.
Ik ben een paar maanden geleden begonnen met beleggen bij DeGiro en zag dat je daar ook een pensioenrekening kunt openen. Ik weet niet of de kosten dan hoger zijn, maar het belastingvoordeel sprak me wel aan, alhoewel je niet weet hoe het er in de toekomst uit gaat zien.
meermarco schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:51:
[...]

Wat is het verschil bij BND met de ETF's die degiro aanbiedt? Ik heb zelf toentertijd idd een pensioenrekening bij BND geopend en daar een paar fondsen gekozen.

Ik zie echter dat Degiro dezelfde fondsen (volgens mij) ook aanbiedt, maar dan zonder beheerkosten en aanschafkosten (uit de kernselectie dan)

edit: Lees dit ook eens: https://www.financieelona...-pensioenbeleggen-review/ dan is brandnewday dus niet zo heel duur. Je hebt er sowieso minder omkijken naar (lijkt mij)
Ik dacht dat ik bij DeGiro op dezelfde manier kan beleggen met mijn pensioenrekening als ik nu al doe (VTI en VXUS), maar dan tegen lagere kosten, zoals je zegt. Dat gekoppeld aan het belastingvoordeel, leek het me wel een goed idee, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Ik zal daar eens kijken.
Ernie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:23:
[...]

Nee, ik heb geen fiscale ruimte. :'(
Zou je het wel doen als je die wel had en waarom wel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jackssonss schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:49:
[...]

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met beleggen bij DeGiro en zag dat je daar ook een pensioenrekening kunt openen. Ik weet niet of de kosten dan hoger zijn, maar het belastingvoordeel sprak me wel aan, alhoewel je niet weet hoe het er in de toekomst uit gaat zien.
Die kosten zijn hoger ja, zie ook: https://www.degiro.nl/pensioenrekening.html
Je betaald 0,2% jaarlijks over het vermogen. Dat is lager dan bij de concurrenten. En gezien het fiscale voordeel en het niet hoeven betalen van VRH kan het een interessante optie zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Pakhaas schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:52:

Dus stel ik heb 100 aandelen Shell in mijn portefeuille a 25 euro per stuk in mijn portefeuille. De beurs staat momenteel op 27 euro en ik schrijf een call 28 euro december 2017 voor 0.22 euro (biedkoers). Ik krijg dan direct 22 euro. (klopt toch?)

Stel de koers gaat naar boven de 28 euro, dan zal ik ze moeten leveren. Hoe kan ik dan die 100 aandelen uit mijn portefeuille inzetten?
Ja je krijgt direct 22 euro.

De tegenpartij drukt op een knop "uitoefenen", waarna jij direct de stukken gaat verkopen (als je ze hebt die stukken, als je ze niet hebt dan worden ze voor je gekocht op de open markt). De broker houdt geld van jou achter de hand op het moment dat je een optie schrijft. En als je in de min gaat, dan ga je in de min (daar zit ook een handsome rente op natuurlijk).

Een gedekte call schrijven is het opgeven van verdere koersstijging in ruil voor de premie. Jij gaat je maximum bereiken op 28,00 euro (namelijk (28-25) + 0,22 = 3,22 euro). Alles daarboven is winst voor de tegenpartij. Onder 28,00 heb jij 0,22 en heb je je aandelen nog steeds en kun je het nog een keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
[...]

[...]

Ik dacht dat ik bij DeGiro op dezelfde manier kan beleggen met mijn pensioenrekening als ik nu al doe (VTI en VXUS), maar dan tegen lagere kosten, zoals je zegt. Dat gekoppeld aan het belastingvoordeel, leek het me wel een goed idee, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Ik zal daar eens kijken.

[...]

Jazeker. Ondanks dat de kosten van brand new day iets hoger dan bij een doorsnee broker rekening blijft het beleggen voor 25+ jaar vanuit je brutoloon zonder VRH. Dat is in mijn ogen een no-brainer. De overheid heeft de inleg via belastingvrije wegen aan banden gelegd met een reden natuurlijk.

Overigens heb ik totaal specifieke voorkeur voor Brand New Day. Er zijn ook andere aanbieders zoals DeGiro (zoals je zelf al noemt).

[ Voor 5% gewijzigd door Ernie op 01-11-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:52:

Je moet wel even goed opletten wat de multiplier is (per hoeveel je koopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[...]

[...]

Ik zal daar eens kijken.

[...]

Je ziet zeker iets belangrijks over het hoofd. Namelijk dat jij de dividendbelasting niet kan verrekenen met het vermogenrendementsheffing als het om een lijfrente regeling gaat.
Ik heb hier een paar pagina’s terug een behoorlijk uitgebreide post over gemaakt: The_FrankO in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Conclusie is eigenlijk dat die kosten van BND nog best wel meevalt. Met een VTI en VXUS combinatie ben je sowieso duurder uit als het om pensioenbeleggen gaat.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Tsurany schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:54:
[...]

Die kosten zijn hoger ja, zie ook: https://www.degiro.nl/pensioenrekening.html
Je betaald 0,2% jaarlijks over het vermogen. Dat is lager dan bij de concurrenten. En gezien het fiscale voordeel en het niet hoeven betalen van VRH kan het een interessante optie zijn.
Inderdaad. Dat belastingvoordeel spreekt me aan.
Ernie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:36:
[...]

Jazeker. Ondanks dat de kosten van brand new day iets hoger dan bij een doorsnee broker rekening blijft het beleggen voor 25+ jaar vanuit je brutoloon zonder VRH. Dat is in mijn ogen een no-brainer. De overheid heeft de inleg via belastingvrije wegen aan banden gelegd met een reden natuurlijk.

Overigens heb ik totaal specifieke voorkeur voor Brand New Day. Er zijn ook andere aanbieders zoals DeGiro (zoals je zelf al noemt).
Ik zou dan niet vanuit mijn brutoloon inleggen in een pensioenrekening, maar van mijn spaargeld, gelijk aan mijn jaarruimte en vervolgens aftrekken van de belasting. Als ik het goed begrepen heb kan dit. De belastingdienst is ook niet heel duidelijk, met een reden natuurlijk...
The_FrankO schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:01:
[...]

Je ziet zeker iets belangrijks over het hoofd. Namelijk dat jij de dividendbelasting niet kan verrekenen met het vermogenrendementsheffing als het om een lijfrente regeling gaat.
Ik heb hier een paar pagina’s terug een behoorlijk uitgebreide post over gemaakt: The_FrankO in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Conclusie is eigenlijk dat die kosten van BND nog best wel meevalt. Met een VTI en VXUS combinatie ben je sowieso duurder uit als het om pensioenbeleggen gaat.
Ik zou dan juist niet in VTI en VXUS pensieonbeleggen omdat ik daar sowieso al in beleg. Maar het dividendlek had ik inderdaad over het hoofd gezien. Goede analyse van je! Raad je ondanks het dividendlek het toch aan om een pensioenrekening te openen? Ik bedoel, is het verwachte voordeel tussen nu minder belasting betalen in een hogere schijf en later in een lagere schijf niet groter dan het dividendlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 10:40
Zijn er meer mensen die de 6,5% rabo certificaten hebben? Ik verbaasde me vandaag over de koersstijging tot maar liefst 127%. Ik kan daar geen directe oorzaak voor vinden, iemand anders wel? Zit nu toch wel te overwegen om ze te verkopen. Heb ze destijds gekocht voor 108%. Daarnaast maken ze eigenlijk een veel te groot deel van mijn portefeuille uit.

Verder valt het me op dat in dit forum nauwelijks gesproken wordt over obligatie-etf's. Heeft niemand die vanwege het lage (of negatieve) rendement als de marktrente gaat stijgen? Of zijn ze zo saai dat er niet over gesproken wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Jackssonss schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:03:
[...]

Inderdaad. Dat belastingvoordeel spreekt me aan.

[...]

Ik zou dan niet vanuit mijn brutoloon inleggen in een pensioenrekening, maar van mijn spaargeld, gelijk aan mijn jaarruimte en vervolgens aftrekken van de belasting. Als ik het goed begrepen heb kan dit. De belastingdienst is ook niet heel duidelijk, met een reden natuurlijk...
[...]

Ik zou dan juist niet in VTI en VXUS pensieonbeleggen omdat ik daar sowieso al in beleg. Maar het dividendlek had ik inderdaad over het hoofd gezien. Goede analyse van je! Raad je ondanks het dividendlek het toch aan om een pensioenrekening te openen? Ik bedoel, is het verwachte voordeel tussen nu minder belasting betalen in een hogere schijf en later in een lagere schijf niet groter dan het dividendlek?
Met VTI en VXUS heb je bijna alle beursgenoteerde bedrijven. Dus ook met een ander fonds ga je daar overlap mee hebben.
Naast de 30% dividendbelasting dat je kwijt bent, kost de VTI en VXUS ook 2 euro per maand! Lees dus nog eens goed het kosten overzicht van de pensioenbeleggen bij DeGiro.
Met het alternatief wat in mijn originele post staat kun je het dividendlek beperken en de kosten van DeGiro ook laag houden. Mogelijk dat over 2 jaar, als de dividendbelasting in Nederland verdwijnt, een aantal Nederlandse FBI fondsen interessant worden.

Of ik een extra pensioenaanvulling aanraad? Dat is natuurlijk zeer afhankelijk van de financiële situatie. Als je vermogenrendementsheffing moet betalen en je hebt het geld nu niet nodig en je hebt jaarruimte en/of reserveringsruimte dan doe je er niet verkeerd aan om gebruik te maken van deze regeling. Het nu kunnen aftrekken tegen de hogere inkomstenbelasting en geen vermogenrendementsheffing hoeven te betalen zijn toch mooie voorwaardes. Daarin tegen ben je zeer beperkt in het opnemen van het gespaarde bedrag. In mijn geval pas op mijn 71ste :/

Met de aankomende vlakkertax gaat er ook een heel deel van het voordeel ook verloren aangezien je minder inkomstenbelasting betaald.

Ik zelf gebruik altijd de maximale jaarruimte, voorheen in een bankspaar product en dit jaar wil ik het via ern beleggingsproduct doen.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
The_FrankO schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:22:
[...]

Met VTI en VXUS heb je bijna alle beursgenoteerde bedrijven. Dus ook met een ander fonds ga je daar overlap mee hebben.
Naast de 30% dividendbelasting dat je kwijt bent, kost de VTI en VXUS ook 2 euro per maand! Lees dus nog eens goed het kosten overzicht van de pensioenbeleggen bij DeGiro.
Met het alternatief wat in mijn originele post staat kun je het dividendlek beperken en de kosten van DeGiro ook laag houden. Mogelijk dat over 2 jaar, als de dividendbelasting in Nederland verdwijnt, een aantal Nederlandse FBI fondsen interessant worden.

Of ik een extra pensioenaanvulling aanraad? Dat is natuurlijk zeer afhankelijk van de financiële situatie. Als je vermogenrendementsheffing moet betalen en je hebt het geld nu niet nodig en je hebt jaarruimte en/of reserveringsruimte dan doe je er niet verkeerd aan om gebruik te maken van deze regeling. Het nu kunnen aftrekken tegen de hogere inkomstenbelasting en geen vermogenrendementsheffing hoeven te betalen zijn toch mooie voorwaardes. Daarin tegen ben je zeer beperkt in het opnemen van het gespaarde bedrag. In mijn geval pas op mijn 71ste :/

Met de aankomende vlakkertax gaat er ook een heel deel van het voordeel ook verloren aangezien je minder inkomstenbelasting betaald.

Ik zelf gebruik altijd de maximale jaarruimte, voorheen in een bankspaar product en dit jaar wil ik het via ern beleggingsproduct doen.
Ik zal zelf ook rond die leeftijd zijn als ik het geld op kan nemen, maar het klinkt toch wel aantrekkelijk. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van mijn jaarruimte, dus ik heb behoorlijk wat ruimte. Dat geld kan ik dan inzetten in fondsen zoals je beschreven hebt om het rendement te maximaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
The_FrankO schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:01:
[...]

Naar aanleiding van die discussie heb ik toen nog eens uitgezocht hoe het met het dividendlek zit, ook en met name van BND tov DeGiro. Ik meende dat Nederlande dividendbelasting door particulieren kon worden verrekend met de inkomstenbelasting, maar @MrWisent gaf aan dat dit niet mogelijk was voor lijfrenteproducten. Echter, beleggingsondernemingen mogen dit wel onder bepaalde voorwaarden, wat BND doet voor haar beleggers. Zo lang er dus nog dividendbelasting wordt geheven zorgt dit voor een 20-30bp voordeel bij BND tov aanbieders die dit niet toepassen.

Zie ook: http://wetten.overheid.nl...-01#HoofdstukVI_Artikel25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
romon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:33:
[...]

Naar aanleiding van die discussie heb ik toen nog eens uitgezocht hoe het met het dividendlek zit, ook en met name van BND tov DeGiro. Ik meende dat Nederlande dividendbelasting door particulieren kon worden verrekend met de inkomstenbelasting, maar @MrWisent gaf aan dat dit niet mogelijk was voor lijfrenteproducten. Echter, beleggingsondernemingen mogen dit wel onder bepaalde voorwaarden, wat BND doet voor haar beleggers. Zo lang er dus nog dividendbelasting wordt geheven zorgt dit voor een 20-30bp voordeel bij BND tov aanbieders die dit niet toepassen.

Zie ook: http://wetten.overheid.nl...-01#HoofdstukVI_Artikel25
Goed om te weten. Voor mijn gevoel is het ook beter om niet alles bij DeGiro onder te brengen. Van de andere kant, mocht de dividendbelasting wegvallen, kun je dan nóg een pensioenrekening openen bij DeGiro, naast die bij BND?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Jackssonss schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:03:
[...]
Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van mijn jaarruimte, dus ik heb behoorlijk wat ruimte.
Bedenk dat dit toch aan grenzen gebonden is. Ik citeer: "Allereerst mag de reserveringsruimte niet meer bedragen dan 17% van de premiegrondslag (). Daarnaast geldt een absoluut maximum van € 7.110 in 2017 (2016: € 7.088). Maar als je ouder bent dan 55 jaar en 9 maanden (huidige AOW leeftijd minus tien jaar), dan geldt een maximum van € 14.039 (2016: € 13.997)."

Een ander punt dat ik in het bespreken van de voordelen van het pensioenbeleggen mis is het betalen van een dubbele heffing ZVW. Het effect treft vooral ondernemers en ZZP-ers bij wie het bruto inkomen niet hoger is dan 54k (2017). Strikt genomen geldt dit, dacht ik, ook voor mensen in loondienst. Maar dan valt het minder op omdat de werkgever dit bedrag betaald. Wat meer informatie in dit artikel. Hoe dan ook een effect om rekening mee te houden in de afweging "pensioen" of "gewoon" sparen voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

diedbase schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:16:
Zijn er meer mensen die de 6,5% rabo certificaten hebben? Ik verbaasde me vandaag over de koersstijging tot maar liefst 127%. Ik kan daar geen directe oorzaak voor vinden, iemand anders wel?
Oorzaak: een absurd lage spaarrente en vlucht van mensen die een hogere rente zoeken, zonder vaak stil te staan bij de risico's van dit product. Gewoon, net als alle andere koersen, de wet van vraag en aanbod.

Overigens wordt het risico van deze certificaten vaak niet genoemd, ook niet door de Rabo. Ze hadden mijn schoonvader voor meer dan de helft van zijn vermogen hierin gezet. Ok, de Rabo zal niet heel snel vallen, maar mocht dit wel zo zijn, zijn de rapen gaar. Je hebt een achtergestelde lening in portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:06
diedbase schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:16:
Zijn er meer mensen die de 6,5% rabo certificaten hebben? Ik verbaasde me vandaag over de koersstijging tot maar liefst 127%. Ik kan daar geen directe oorzaak voor vinden, iemand anders wel? Zit nu toch wel te overwegen om ze te verkopen. Heb ze destijds gekocht voor 108%. Daarnaast maken ze eigenlijk een veel te groot deel van mijn portefeuille uit.

Verder valt het me op dat in dit forum nauwelijks gesproken wordt over obligatie-etf's. Heeft niemand die vanwege het lage (of negatieve) rendement als de marktrente gaat stijgen? Of zijn ze zo saai dat er niet over gesproken wordt :+
Yup, ik heb ze en houd ze. Heb ze voor de heeeeeeeeeele lange termijn gekocht, puur als cashcow. Ondertussen bouw ik daarnaast een andere portefeuille op. Iedere maand wordt hierdoor het aandeel RABO certificaten in mijn portefeuille kleiner (naar verhouding dan hè).

Ik ga ze zeker niet bijkopen voor deze koers. Maar verkopen....ho maar 8)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Vergeet niet dat die dingen zwaar achtergesteld zijn (zie het als een aandeel) en ze zelfs af kunnen zien van het betalen van de coupon. Daarnaast kan de Rabo die dingen tegen par callen (vereist wel goedkeuring van DNB, maar geen ondenkbaar scenario als ze qua kapitaal ruim in de cijfers zitten). Je hebt dus zowel aan de onderzijde als de bovenzijde een risico, tegen minder upside dan dat een aandeel je geeft.

Ik zou ze heeeeeeeel snel verkopen.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
Jackssonss schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:03:
[...]
[...]
Uiteindelijk beleg je dan toch vanuit je bruto loon omdat je de betaalde inkomstenbelasting achteraf weer terugkrijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Ernie schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:13:
[...]

Uiteindelijk beleg je dan toch vanuit je bruto loon omdat je de betaalde inkomstenbelasting achteraf weer terugkrijgt?
Klopt, zo zie ik het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 13:42

Jrz

––––––––––––

Heeft iemand een portfolio app waarbij je ook speeders / turbos etc kan ingeven? (op isin nummer)
Of waarbij je zelf een calculatie kan doen op basis van een stock.

+ Het liefst nog cryptocurrency er bij.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 00:53

mirno

私の名前はMirnoです

Dag medeTweakers,

Hier iemand uit de cryptowereld die ook in het beleggen wilt stappen.
Ik wil dit Forum graag volgen via MyReact, hiervoor moet ik natuurlijk zelf even een reactie plaatsen, bij deze dus.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, mijn oog is op een aantal bedrijven gevallen:
- Pharming -> https://www.pharming.com/...ten-eerste-kwartaal-2017/
- Tom Tom
- Tesla (hoewel ik hier sterk over twijfel)

Pharming heeft wel veel belovende cijfers en staat erg laag, zie hier wel potentie in als long-term investment.

Tom Tom lijkt mij redelijk stabiel groeiend. Ook met de nieuwe techniek van NASA/ESA genaamd Galileo, een gratis GPS systeem dat op komst is, was hiervoor laatst op een open dag bij ESA, heel interessant, hiermee kunnen we nog nauwkeuriger gebruik kunnen maken van onze geografie, denk hierbij dus aan de opkomst van de drones.

Wat denken jullie van deze bedrijven?

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mirno
Alle 3 voor mij veel te veel risico en onzekerheden.......
Risico nemen is prima wanneer er veelbelovende ontwikkelingen aan zitten te komen.
Dat zie ik hier 3 keer niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

@Verwijderd
Bedankt voor je reactie. Echter kijkende naar Pharming bijvoorbeeld, deze staat echt extreem laag. En groeit eigenlijk al dit hele jaar.

Tom Tom heeft de afgelopen 5 jaar een stijgende lijn die wat heftiger op en neer gaat. Dat zegt natuurlijk niet alles, maar ik zie geen reden waarom TomTom bijvoorbeeld niet zou groeien in de huidige techniek sector. Het is al een grote naam wat gebruik gaat maken van de GPS-technologie.

In welke sectoren zou jij bijvoorbeeld zoeken dan? Duurzame energie is mijn oog uiteraard ook op gevallen en de bedrijven die Lithium aan het winnen zijn, kunnen in de toekomst heel interessant worden.

En de sector op zee, denk aan windmolen parken die daar geplaatst worden, volgens mij is CFE een bovenliggende groep die sectoren van de zeevaart beheert die bezig zijn met offshore windmolen parken. (En ook het Nederlandse bedrijf "van Oord" is hiermee bezig, hier kon ik geen aandelen van vinden).

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mirno
Simpel en kort:
Pharming heeft een groot potentieel maar zit met ingewikkelde en langdurige extreem onzekere trajecten.
Tom Tom, iedere Chinees kan tegenwoordig goed navigatie maken, lees: meerwaarde TT is verdwenen.
Tesla is lastiger, Het potentieel is ENORM, de drempel om daar te komen helaas nog groter. Zelfs Visionair Musk verkijkt zich vooralsnog op het bouwen van Model 3. Zelf acht ik dit meer iets voor de grote jongens om in te investeren als anti auto-gas gevestigde orde trap in het kruis.

Waar dan wel in investeren is een lastige maar anderzijds ook makkelijke vraag en antwoord: Nergens in.
Wachten tot dat Donald Duck iets echt stoms doet en de hele financiële markt onderuit gaat, dan pas investeren in iets wat je van te voren dus goed kan uitzoeken.

Zelf ben ik AMD long maar dat loont nu (nog) niet (meer) om mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Ach, vergeleken met crypto is Pharming een veilige haven ;) Dat is gewoon de Shell onder de crypto hehe :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 00:26:
Tesla is lastiger, Het potentieel is ENORM, de drempel om daar te komen helaas nog groter. Zelfs Visionair Musk verkijkt zich vooralsnog op het bouwen van Model 3. Zelf acht ik dit meer iets voor de grote jongens om in te investeren als anti auto-gas gevestigde orde trap in het kruis.
Daarnaast is de markwaarde al enorm van Tesla. Dus dat potentieel zit al in de prijs verwerkt.

Tja en of Trump ooit iets zo doms gaat doen waar de beurs van onderuit gaat moet ik eerst nog zien gebeuren. Al zijn domme gedrag tot nu toe heeft dat niet gedaan. Gespreid instappen is één ding, maar wachten tot de handel onderuit gaat zou ik zelf niet snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:02

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

mirno schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 00:09:

En de sector op zee, denk aan windmolen parken die daar geplaatst worden, volgens mij is CFE een bovenliggende groep die sectoren van de zeevaart beheert die bezig zijn met offshore windmolen parken. (En ook het Nederlandse bedrijf "van Oord" is hiermee bezig, hier kon ik geen aandelen van vinden).
SIF Holding.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

pirke schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 01:52:
Ach, vergeleken met crypto is Pharming een veilige haven ;) Dat is gewoon de Shell onder de crypto hehe :')
Ik zie Bitcoin niet als hele onveilige investering. Het blijft zich jaar op jaar continu bewijzen dat het volop in groei is, het heeft zo'n beetje alle grote tegenslagen die je maar kan hebben meegemaakt: afgewezen door China, rovingen door hacks. En alsnog blijft de prijs (gemiddeld gezien) groeien. Het aantal gebruikers neemt toe. En de Marktwaarde is dit jaar van 15 miljard naar 120miljard gestegen en nog steeds groeiende.

Daarna is Bitcoin voor de meeste mensen lastig toegankelijk. Iets wat in de toekomst makkelijker gaat worden aangezien het ook zijn stap naar de beurs gaat maken. Het aantal wallets blijft groeien en er komen software layers (Lightning protocol) die bitcoin "consument" vriendelijk kunnen maken.

Ik zie zowel de marketcap en het aantal gebruikers nog flink stijgen komende 5-10 jaar. Het aantal wallets en de marketcap blijven exponentieel groeien.

Zelf ben ik ervan overtuigd dat Bitcoin in hooguit 3 jaar de $20.000 overstijgt (en wellicht is dit nog een understatement), dit zal ongetwijfeld weer met grote pieken en dalen gaan.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik keek deze week nog naar "Zondag met Lubach" waarbij het ging over de dividendbelasting. Die is nu 15% en dit zal compleet geschrapt worden.

Aldus de bedrijven die 15% over de uitgekeerde belasting moeten betalen, hoeven dit in de toekomst niet. Waardoor ze dus op dit gebied wat meer winst zullen behalen. Bedrijven die gevestigd zijn in België en correlatie met Nederland hebben zullen hier hun voordeel uithalen.

Dit wordt in 2019 geschrapt. Maar wat zou dit voor het beleggen in Nederland kunnen betekenen?

p.s.
Op het moment kijk ik ook naar bedrijven die Lithium aan het winnen zijn. Het verbaasd mij echter nog hoe laag deze prijzen staan.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
@mirno
Toen Bitcoin nog 10 cent waard was zag ik al de potentie en dat het een goed idee was om hier een paar duizend euro tegenaan te gooien.... helaas teveel andere dingen aan mijn hoofd en heb de kans voorbij laten gaan |:( Maar ja... wat moet je met 100 miljoen? Kans was ook groot dat ik ze voor 30 cent weer verkocht zou hebben :D
Zelf ben ik ervan overtuigd dat Bitcoin in hooguit 3 jaar de $20.000 overstijgt (en wellicht is dit nog een understatement), dit zal ongetwijfeld weer met grote pieken en dalen gaan.
Ik denk dat het een bubbel is gelijk de Hollandse tulpenmanie van 1636, maar hoe lang bitcoin het volhoudt weet niemand, misschien krijg je wel gelijk.

Beware of bitcoin bubble, warn investment & financial advisors, as it smashes $7,600
“A month before the 1987 crash, my cab driver said he started day trading,” Scott Kelly, CEO of Black Dog Venture Partners in Phoenix, Arizona told Forbes. “A month before the real estate crash in 2007 in Arizona, my cab driver said he was getting into flipping real estate. Last week, my Uber driver said he just started trading Bitcoin.”

Tesla:
kijk eens op Zerohedge.
Here's The Real Reason Tesla Makes No Money
Tesla Ignores Q2 Record Cash Burn And Slashes Its Model X And Model S Prices
It's Confirmed: Without Government Subsidies, Tesla Sales Implode
Amid Management Exodus, Tesla Fires Hundreds Of Workers

Nou zijn het vaak overdreven en vooringenomen opinie artikelen op Zerohedge, maar toch..... zou er even goed naar kijken voordat je er in investeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_r86
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 23:21
[b][message=53158667,noline]
Op het moment kijk ik ook naar bedrijven die Lithium aan het winnen zijn. Het verbaasd mij echter nog hoe laag deze prijzen staan.
welke bedrijven staan op jouw watchlist, ik zie dit nl. ook als kans.

[ Voor 6% gewijzigd door richard_r86 op 07-11-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:19
richard_r86 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:53:
[...]

Is een litium ETF geen idee dan ? Ik zie er maar 1 zo snel overigens Global X Lithium ETF.

Of een handelshuis/grondstoffen delver als Glencore ? Jaartje terug enorm onderuit maar inmiddels de crash wel weer te boven door het afbouwen van de schuldenpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

richard_r86 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:53:
[...]

Nog niet heel veel gevonden, had gezocht in welke landen er veel Lithium te vinden was, dit was in Australië.
Hier een lijst van bedrijven die Lithium winnen (minen): http://www.miningfeeds.co...ning-report-all-countries

Je kan filteren op Australië. Betwijfel echter of je hier überhaupt in kan beleggen...

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 07:41:
[...]

Daarnaast is de markwaarde al enorm van Tesla. Dus dat potentieel zit al in de prijs verwerkt.

Tja en of Trump ooit iets zo doms gaat doen waar de beurs van onderuit gaat moet ik eerst nog zien gebeuren. Al zijn domme gedrag tot nu toe heeft dat niet gedaan. Gespreid instappen is één ding, maar wachten tot de handel onderuit gaat zou ik zelf niet snel doen.
Trump is op zoek naar een oorlog om zodoende een tweede termijn te garanderen.
De huidige hoogconjunctuur is gebaseerd op geleend geld (stimulerings-programma's van de ECB & FED).
Daarmee is de huidige beurswaarde per definitie niet houdbaar. Het is alleen een kwestie van wanneer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:42
mirno schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:19:
Ik keek deze week nog naar "Zondag met Lubach" waarbij het ging over de dividendbelasting. Die is nu 15% en dit zal compleet geschrapt worden.

Aldus de bedrijven die 15% over de uitgekeerde belasting moeten betalen, hoeven dit in de toekomst niet. Waardoor ze dus op dit gebied wat meer winst zullen behalen. Bedrijven die gevestigd zijn in België en correlatie met Nederland hebben zullen hier hun voordeel uithalen.

Dit wordt in 2019 geschrapt. Maar wat zou dit voor het beleggen in Nederland kunnen betekenen?

p.s.
Amg gezien :D ?
Die heb ik een hele tijd geleden gekocht en zeer recent grotendeels verkocht.
Ze waren nu toch erg duur aan t worden vind ik zelf, en ze fluctueren ook sterk met vaak een 8% verschil tussen low en high op één dag.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:45:
[...]

Trump is op zoek naar een oorlog om zodoende een tweede termijn te garanderen.
De huidige hoogconjunctuur is gebaseerd op geleend geld (stimulerings-programma's van de ECB & FED).
Daarmee is de huidige beurswaarde per definitie niet houdbaar. Het is alleen een kwestie van wanneer.....
Het is altijd een kwestie van wanneer, een short positie kost eerst een bak geld alvorens die gaat renderen. Zit je er te vroeg in dan moeten je zakken maar net diep genoeg zijn om het tot dat moment vol te houden.

Je kan in het geval van Tesla natuurlijk voor de prijs van een paar staatsloten een short turbo/sprinter/hoediedingenookheten kopen. En met een beetje mazzel win je wat. Leuker dan een staatslot.

Maar buiten professionele hedgefondsen zou ik mij als particulier er verder niet aan wagen.

Overigens is iedere hoogconjunctuur gebaseerd op voornamelijk geleend geld, de tijd dat er door bedrijven spaarzaam werd gedaan met lenen is al even geleden. Het is allemaal gebaseerd op vertrouwen. Vertrouwd de bank dat jij je centen netjes komt terugbrengen , vertrouw jij erop dat je baan binnen nu en X jaar niet weg gereorganiseerd wordt etc.

Daarom verbaas ik mij nu zo , tijdje geleden voor gek verklaard dat ik überhaupt zo dom was om nu een huis te kopen, nu wordt ik voor gek verklaard dat ik zoveel als mogelijk aflos.

Paar jaar geleden voor gek verklaard dat ik bleef beleggen , want de crisis die wordt alleen maar erger. Kan ik uitleggen dat ik slecht in voorspellen ben en mijn enige optie op succes is constant iedere maand een vast bedrag inleggen.

Nu gaan diezelfde mensen ineens weer over beleggen praten, kopen ze huizen en auto's met geleend geld alsof het gratis is.

Ik lees hier ook weleens dat er wordt getwijfeld over het nut van maandelijks inleggen en dat het wellicht niet mogelijk is dit vol te houden.

Wat mij betreft is de enige reden dat je het niet vol kan houden is dat je lasten te hoog zijn. En in de meeste gevallen bestaat een groot deel uit de hypotheek schuld. Het zal niet voor iedereen gelden , maar zodra je een huis koopt is de eerste prioriteit daar een zo groot mogelijk deel van af te lossen.

Dat maakt de kans dat je je maandelijkse lasten nu en in de toekomst makkelijk(er) kan betalen een heel stuk groter. Ook je maandelijkse investeringsbeleid kan je dan makkelijker volhouden. Natuurlijk is het zo dat met de inflatie meegerekend aflossen op je huis zeker bij de huidige rentestanden niet een optimaal rendement oplevert. Maar het maakt je cash flow noodzaak iedere maand een stuk minder. En dat slaapt wel zo lekker

En daar zit het hem in, de meeste mensen beleggen niet vanuit een goede cash flow maar beleggen voor een groot deel met geleend geld i.e. geld dat ze eigenlijk opzij moeten zetten voor een regenachtige dag, of hun schuldenpositie mee moeten afbouwen en wel zo snel mogelijk.

De meeste mensen rekenen zich weer lekker rijk op papier , maar vergeten de maandelijkse cash flow die nodig is. En als het fout gaat , gaat het meestal in een keer mis. Grote jongen als je dan niet op de verkoopknop drukt als je ook de hypotheek nog moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_r86
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 23:21
CornermanNL schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:58:
[...]
Is een litium ETF geen idee dan ? Ik zie er maar 1 zo snel overigens Global X Lithium ETF.
Die lithium ETF zal voor velen een uitstekende oplossing zijn, maar ik beleg liever zelf in bedrijven. Ik heb ook een actiever profiel dan de gemiddelde ETF belegger. Ik ken Albemarle en FMC, maar de bedrijven staan beide op ongeveer een all time high met wel erg hoge p/e ratio's. Dat gezegd hebbende is de ETF wellicht ook voor mij niet zo'n slechte optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
richard_r86 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:00:
[...]

[...]

Die lithium ETF zal voor velen een uitstekende oplossing zijn, maar ik beleg liever zelf in bedrijven. Ik heb ook een actiever profiel dan de gemiddelde ETF belegger. Ik ken Albemarle en FMC, maar de bedrijven staan beide op ongeveer een all time high met wel erg hoge p/e ratio's. Dat gezegd hebbende is de ETF wellicht ook voor mij niet zo'n slechte optie.
Grondstoffen bedrijven zijn behoorlijk volatiel, maar als je actief bent is er zeker wel wat te verdienen denk ik, sowieso als er geen goed alternatief komt voor de grondstoffen zullen de prijzen blijven stijgen. Tijd voor meer innovatie op dat gebied denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CornermanNL schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:18:
[...]

Het is altijd een kwestie van wanneer, een short positie kost eerst een bak geld alvorens die gaat renderen. Zit je er te vroeg in dan moeten je zakken maar net diep genoeg zijn om het tot dat moment vol te houden.

Je kan in het geval van Tesla natuurlijk voor de prijs van een paar staatsloten een short turbo/sprinter/hoediedingenookheten kopen. En met een beetje mazzel win je wat. Leuker dan een staatslot.

Maar buiten professionele hedgefondsen zou ik mij als particulier er verder niet aan wagen.

Overigens is iedere hoogconjunctuur gebaseerd op voornamelijk geleend geld, de tijd dat er door bedrijven spaarzaam werd gedaan met lenen is al even geleden. Het is allemaal gebaseerd op vertrouwen. Vertrouwd de bank dat jij je centen netjes komt terugbrengen , vertrouw jij erop dat je baan binnen nu en X jaar niet weg gereorganiseerd wordt etc.

Daarom verbaas ik mij nu zo , tijdje geleden voor gek verklaard dat ik überhaupt zo dom was om nu een huis te kopen, nu wordt ik voor gek verklaard dat ik zoveel als mogelijk aflos.

Paar jaar geleden voor gek verklaard dat ik bleef beleggen , want de crisis die wordt alleen maar erger. Kan ik uitleggen dat ik slecht in voorspellen ben en mijn enige optie op succes is constant iedere maand een vast bedrag inleggen.

Nu gaan diezelfde mensen ineens weer over beleggen praten, kopen ze huizen en auto's met geleend geld alsof het gratis is.

Ik lees hier ook weleens dat er wordt getwijfeld over het nut van maandelijks inleggen en dat het wellicht niet mogelijk is dit vol te houden.

Wat mij betreft is de enige reden dat je het niet vol kan houden is dat je lasten te hoog zijn. En in de meeste gevallen bestaat een groot deel uit de hypotheek schuld. Het zal niet voor iedereen gelden , maar zodra je een huis koopt is de eerste prioriteit daar een zo groot mogelijk deel van af te lossen.

Dat maakt de kans dat je je maandelijkse lasten nu en in de toekomst makkelijk(er) kan betalen een heel stuk groter. Ook je maandelijkse investeringsbeleid kan je dan makkelijker volhouden. Natuurlijk is het zo dat met de inflatie meegerekend aflossen op je huis zeker bij de huidige rentestanden niet een optimaal rendement oplevert. Maar het maakt je cash flow noodzaak iedere maand een stuk minder. En dat slaapt wel zo lekker

En daar zit het hem in, de meeste mensen beleggen niet vanuit een goede cash flow maar beleggen voor een groot deel met geleend geld i.e. geld dat ze eigenlijk opzij moeten zetten voor een regenachtige dag, of hun schuldenpositie mee moeten afbouwen en wel zo snel mogelijk.

De meeste mensen rekenen zich weer lekker rijk op papier , maar vergeten de maandelijkse cash flow die nodig is. En als het fout gaat , gaat het meestal in een keer mis. Grote jongen als je dan niet op de verkoopknop drukt als je ook de hypotheek nog moet betalen.
Ik lees hier zelden commentaren cq adviezen die ik goed onderbouwd vind, maar voor deze: 10 punten!!! _/-\o_

Met deze moet je hier wel uitkijken: De meeste mensen rekenen zich weer lekker rijk op papier. Kreeg laatst het halve forum over mij heen toen ik iets soortgelijks postte. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:42:
[...]

Ik lees hier zelden commentaren cq adviezen die ik goed onderbouwd vind, maar voor deze: 10 punten!!! _/-\o_

Met deze moet je hier wel uitkijken: De meeste mensen rekenen zich weer lekker rijk op papier. Kreeg laatst het halve forum over mij heen toen ik iets soortgelijks postte. :+
Zeer opmerkelijk dat je dit inhoudelijk een goed stuk vindt......

Ik lees juist een opeenstapeling van open deuren en misvattingen:
Wanneer er een specifiek probleem genoemd word gaat dat al heel snel onder de noemer, ja maar dat is altijd het geval. Dit is natuurlijk pure gegeneraliseerde onzin.
Algemene strekking: "Alles is altijd hetzelfde", yeah right.....
"Geleend geld uit de markt is hetzelfde als biljoenen aan kunstmatig geïnjecteerd geld door overheden"
Tuurlijk joh.....
Wanneer hij er daadwerkelijk "alles aan zou doen om zijn hypotheek af te lossen" dan heeft hij helemaal geen investeringen op beurs.

Wellicht ben ik te kritisch maar zijn verhaal klopt van A-tot-Z niet of nauwelijks imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Laatst online: 29-06 23:11
mirno schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:19:
p.s.
Vanwege lithium batterijen? Die bestaan voornamelijk uit andere (ook beperkte) grondstoffen zoals nikkel, mangaan en kobalt. Lithium is maar een relatief klein deel. Wellicht interessant om ook naar die andere grondstoffen te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:01:
[...]

Wanneer hij er daadwerkelijk "alles aan zou doen om zijn hypotheek af te lossen" dan heeft hij helemaal geen investeringen op beurs.
Pikte deze er even uit

Lijkt me heel makkelijk. X schuld los je lineair of annuiteair in 30 jaar. Dan weet je wat je per maand overhoudt voor je andere lasten en om te sparen/beleggen. Met grote winsten zou je kunnen aflossen. Vrij simpel. En blijf gewoon eens 20 jaar in hetzelfde huis wonen en wees tevreden. Ik woon voor een appel en een ei ondertussen en heb centen zat om te beleggen en geen euro consumptief krediet ( en ook nog nooit in mijn leven gehad). Heb genoeg meegemaakt in mijn inkomenspositie en kon en kan nog steeds beleggen/sparen.

Schuld is te gewoon geworden voor zowel consumenten, als overheden, als bedrijven (hebben we hier thuis ook nog eens, een bedrijfje). De huidige beurs is mijn ogen daarom ook een schuldzeepbel met dank aan de ECB.

Vandaar dat ik het met dat stuk ook helemaal eens ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:31:
[...]
Pikte deze er even uit

Lijkt me heel makkelijk. X schuld los je lineair of annuiteair in 30 jaar. Dan weet je wat je per maand overhoudt voor je andere lasten en om te sparen/beleggen. Met grote winsten zou je kunnen aflossen. Vrij simpel. En blijf gewoon eens 20 jaar in hetzelfde huis wonen en wees tevreden. Ik woon voor een appel en een ei ondertussen en heb centen zat om te beleggen en geen euro consumptief krediet ( en ook nog nooit in mijn leven gehad). Heb genoeg meegemaakt in mijn inkomenspositie en kon en kan nog steeds beleggen/sparen.

Schuld is te gewoon geworden voor zowel consumenten, als overheden, als bedrijven (hebben we hier thuis ook nog eens, een bedrijfje). De huidige beurs is mijn ogen daarom ook een schuldzeepbel met dank aan de ECB.

Vandaar dat ik het met dat stuk ook helemaal eens ben.
Er "alles aan doen om zo snel mogelijk een hypotheek af te lossen" = niet investeren op de beurs (risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:01:
[...]

Zeer opmerkelijk dat je dit inhoudelijk een goed stuk vindt......

Ik lees juist een opeenstapeling van open deuren en misvattingen:
Wanneer er een specifiek probleem genoemd word gaat dat al heel snel onder de noemer, ja maar dat is altijd het geval. Dit is natuurlijk pure gegeneraliseerde onzin.
Algemene strekking: "Alles is altijd hetzelfde", yeah right.....
"Geleend geld uit de markt is hetzelfde als biljoenen aan kunstmatig geïnjecteerd geld door overheden"
Tuurlijk joh.....

Wellicht ben ik te kritisch maar zijn verhaal klopt van A-tot-Z niet of nauwelijks imho.
Ik heb het wat zwaar neergezet wellicht. Natuurlijk is geen enkele situatie hetzelfde. Maar het heeft wel raakvlakken , en over het algemeen kan je stellen dat grote schulden door de meeste consumenten aangegaan worden op momenten dat er geld ten overvloede in de markt is.

Ofwel door veel bijdrukken of slappe regelgeving. De schulden lopen op en dat duurt nu eenmaal een tijd voordat je die op een acceptabel niveau hebt teruggebracht. Het is een beetje vreemd dat er nu mensen zijn die bijna een ton meer betalen voor eenzelfde huis waarvan ze een paar jaar geleden nog tegen mij zeiden dat ik er veel teveel voor ging betalen en de bodem nog niet in zicht was.

Waar ik meer op doelde is het feit dat er veel mensen zijn die nauwelijks bezig zijn met het redeneren vanuit risico en veel meer dat als alles goed lijkt te gaan en het voelt goed mensen enorme risico's nemen. En andersom als de risico's minder zijn geneigd zijn de risico's te overschatten.

Het is dus absoluut niet zo dat ik iedere cyclus op 1 hoop wil gooien, maar de omgang met de huishoudboekjes en de overweging om al dan niet te gaan beleggen wordt door veel mensen niet goed afgewogen. Ze vergeten de " makkelijke " stappen en richten zich op rendementen in plaats van de makkelijkere zekerheden die over tijd simpelweg gewoon goed geld besparen.

Ik hou het simpel, van hetgeen ik overhou spaar ik 1/3 , los ik 1/3 extra af en beleg ik 1/3. Voor mij heeft dat tot nu toe prima gewerkt.

Uiteraard hoor ik graag jou visie, ik ben hier om te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:23

SPT

Na een aantal jaren verfent te hebben afgelost stop ik inmiddels al mijn nieuwe spaargeld in aandelen, behalve een kleine buffer van 2-5.000 euro. De reden daarvan is dat het rendement op zowel spaargeld als aflossen heel erg laag is. Op spaargeld is het rendement nu (reëel) zo'n -1% als je minder hebt dan de vrijstellingsgrens, en daarboven -1,56% of nog lager. Door de lage hypotheekrente en de hypotheekrente-aftrek is het reële rendement op het aflossen van de hypotheek (bij een rente van 2%) zo'n 2-2*0,45222-1,5=-0,4%, dus rente - hra - inflatie. Als je dus al je geld in spaargeld en aflossen van de hypotheek stopt levert dat je vrijwel geen inkomsten uit vermogen op, je kan dan net zogoed alles uitgeven (enige voordeel is nog dat je het opgebouwde vermogen natuurlijk in de toekomst kunt uitgeven).

Als je geld in aandelen stopt kan je op de lange termijn daarentegen toch wel een aardig rendement tegemoet zien. De bedrijven die ik in mijn portefeuille heb maken per jaar alleen al bijna 7% winst ten opzichte van de markt-capitalisatie. Dat is denk ik een goede indicator voor het op lange termijn te verwachten reële rendement. Met wat volumegroei erbij kan je nog iets hoger uitkomen. Natuurlijk staat de markt nu op een hoog punt, maar wanneer het weer gaat dalen is lastig in te schatten, zeker omdat de rente voorlopig nog wel even laag zal blijven. En ondertussen loop je door niet te beleggen uit angst dat er een correctie komt wel elk jaar je aandeel in de bedrijfsresultaten mis.

[ Voor 0% gewijzigd door SPT op 08-11-2017 12:42 . Reden: Rekenfoutje :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
mirno schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:13:
Ik zie Bitcoin niet als hele onveilige investering. Het blijft zich jaar op jaar continu bewijzen dat het volop in groei is, het heeft zo'n beetje alle grote tegenslagen die je maar kan hebben meegemaakt: afgewezen door China, rovingen door hacks.
- Deprecation door superieure concurrenten? Bitcoin technologie ligt mijlenver achter sommige van de nieuwe coins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het meest gevaarlijke aan al die cryptocoins lijkt mij toch dat zowel de eigenaar als de eerste enthousiastelingen een enorme hoeveelheid coins kunnen generen. Zeker bij Bitcoin zie je dat het overgrote deel in handen is van enkele spelers, enorm gevoelig voor marktmanipulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CornermanNL schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:19:
[...]

Ik heb het wat zwaar neergezet wellicht. Natuurlijk is geen enkele situatie hetzelfde. Maar het heeft wel raakvlakken , en over het algemeen kan je stellen dat grote schulden door de meeste consumenten aangegaan worden op momenten dat er geld ten overvloede in de markt is.

Ofwel door veel bijdrukken of slappe regelgeving. De schulden lopen op en dat duurt nu eenmaal een tijd voordat je die op een acceptabel niveau hebt teruggebracht. Het is een beetje vreemd dat er nu mensen zijn die bijna een ton meer betalen voor eenzelfde huis waarvan ze een paar jaar geleden nog tegen mij zeiden dat ik er veel teveel voor ging betalen en de bodem nog niet in zicht was.

Waar ik meer op doelde is het feit dat er veel mensen zijn die nauwelijks bezig zijn met het redeneren vanuit risico en veel meer dat als alles goed lijkt te gaan en het voelt goed mensen enorme risico's nemen. En andersom als de risico's minder zijn geneigd zijn de risico's te overschatten.

Het is dus absoluut niet zo dat ik iedere cyclus op 1 hoop wil gooien, maar de omgang met de huishoudboekjes en de overweging om al dan niet te gaan beleggen wordt door veel mensen niet goed afgewogen. Ze vergeten de " makkelijke " stappen en richten zich op rendementen in plaats van de makkelijkere zekerheden die over tijd simpelweg gewoon goed geld besparen.

Ik hou het simpel, van hetgeen ik overhou spaar ik 1/3 , los ik 1/3 extra af en beleg ik 1/3. Voor mij heeft dat tot nu toe prima gewerkt.

Uiteraard hoor ik graag jou visie, ik ben hier om te leren.
Dat heet casinogedrag, het gedrag wat je beschrijft.

Ik vind dat jij niets meer te leren hebt als het gaat om een goede financiële planning. Maar hij is dan ook identiek aan de mijne. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Heeft iemand hier (bijv. n.a.v. de Sapec deal dit jaar) ervaring met het aanvragen van een dividendnota bij Interactive Brokers? Hoe heet zo'n formulier in het Engels?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Nee, ik had het vooraf gevraagd en was niet gerustgesteld met het antwoord van Lynx en heb het verder via Binck geregeld. De reclaim heb ik uit handen gegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Rukapul schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:00:
Nee, ik had het vooraf gevraagd en was niet gerustgesteld met het antwoord van Lynx en heb het verder via Binck geregeld. De reclaim heb ik uit handen gegeven :)
Charles is ook voor mij aan het werk .. :) Maar heb nu een kleine positie waarvoor uit handen geven niet de moeite waard is. Wou het zelf een keer proberen. Meende dat mensen dat hier ook gedaan hadden met Sapec bij IB maar kon het zo snel niet terug vinden.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
writser schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:05:
[...]

Charles is ook voor mij aan het werk .. :)
Bekende naam :)

Al / nog iets gehoord na het retourneren van het getekende formulier?
Meende dat mensen dat hier ook gedaan hadden met Sapec bij IB maar kon het zo snel niet terug vinden.
Dat meende ik ook, maar idem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 16:20
Rukapul schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:09:
[...]

Bekende naam :)

Al / nog iets gehoord na het retourneren van het getekende formulier?
Ik weet dat mijn formulier redelijk rap richting België is verstuurd (heb dat ook via zelfde partij gedaan)
writser schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:37:
Heeft iemand hier (bijv. n.a.v. de Sapec deal dit jaar) ervaring met het aanvragen van een dividendnota bij Interactive Brokers? Hoe heet zo'n formulier in het Engels?
Tax voucher. Voor paar landen heeft IB de kosten hier staan: https://www.interactivebrokers.co.uk/en/index.php?f=14718 Geen idee of ze zweden ondersteunen. Ik meende mij te herinneren dat de persoon die in Belgie zelf de tax reclaim probeert te doen gewoon een IB activity statement als bewijs heeft meegeleverd, geen officiële dividend nota. Vraag is of de Belgische/Zweedse belastingdienst daar mee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
SPT schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:29:
De bedrijven die ik in mijn portefeuille heb maken per jaar alleen al bijna 7% winst ten opzichte van de markt-capitalisatie...
Klinkt goed, zou je de complete lijst ook kunnen delen?
Wel zo interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
SPT schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:29:
Als je geld in aandelen stopt kan je op de lange termijn daarentegen toch wel een aardig rendement tegemoet zien. De bedrijven die ik in mijn portefeuille heb maken per jaar alleen al bijna 7% winst ten opzichte van de markt-capitalisatie. Dat is denk ik een goede indicator voor het op lange termijn te verwachten reële rendement. Met wat volumegroei erbij kan je nog iets hoger uitkomen. Natuurlijk staat de markt nu op een hoog punt, maar wanneer het weer gaat dalen is lastig in te schatten, zeker omdat de rente voorlopig nog wel even laag zal blijven. En ondertussen loop je door niet te beleggen uit angst dat er een correctie komt wel elk jaar je aandeel in de bedrijfsresultaten mis.
Prima strategie in mijn ogen, ik doe ook iets soortgelijks. Wellicht ook geïnspireerd door Joel Greenblatt? Vooral zijn voorbeeld van de kauwgum winkel vind ik erg verhelderend. Ik kijk overigens niet naar markt kapitalisatie, maar naar enterprise value, om op die manier ook de schulden en cash mee te nemen in de analyse.

Daarnaast ben ik een fervent aanhanger van Bruce Greenwald, door in je analyses vooral naar activa en huidige omzet te kijken en eventuele groei buiten beschouwing te laten. Sterker nog, in zijn boek Value Investing legt hij heel mooi uit hoe groei, in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, devaluerend kan werken voor een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asndrag0n
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:59
Ik ben benieuw naar jullie inzicht hier over. Als ik start met 2000 euro beleggen en dit maandelijks ga uitbeiden met +/- 500 euro. Het doel is langetermijn beleggen en niet alleen speculeren op koers wisseling. Wat zouden jullie doen? Ik zit te twijfelen tussen het kiezen van fondsen of zelf een beleggen in een aantal aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
asndrag0n schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:02:
Ik ben benieuw naar jullie inzicht hier over. Als ik start met 2000 euro beleggen en dit maandelijks ga uitbeiden met +/- 500 euro. Het doel is langetermijn beleggen en niet alleen speculeren op koers wisseling. Wat zouden jullie doen? Ik zit te twijfelen tussen het kiezen van fondsen of zelf een beleggen in een aantal aandelen.
Even aannemend dat jij, net als 90 tot 99% van de overige stockpickers (waaronder professionele), ook niet het gemiddelde rendement zal halen ten opzichte van een breed gespreide etf (een veel aangehaalde is de combinatie van VTI en VXUS) over een langere periode (minimaal 10 jaar) : breed spreiden, vti+vxus.
Lage kosten maken hier een belangrijk verschil.

Maar er is natuurlijk een kans van, laat ik het ruim nemen, 5%, dat jij wel een beter rendement haalt (los van de vraag hoeveel beter dat rendement is).

Als je voor losse aandelen kiest (alleen voor aankoop, niet handelen), dan is het allemaal misschien wel wat leuker. Dat telt ook.

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 08-11-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Zoek je een hobby of wil je vermogen opbouwen?
Dit al gelezen? Jasper in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:46
Ik zou mijn geld lekker in trackers stoppen zoals VTI en VXUS. Je hebt er niet echt omkijken naar en deze trackers hebben zich de afgelopen jaren al bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:23

SPT

Je moet wel om de aankoopkosten denken, dit hangt af van je Broker. Zelf beleg ik in losse aandelen, en koop ik telkens als ik weer 4.000 euro beschikbaar heb één nieuwe positie in een bedrijf (de aankoopkosten zijn dan in mijn geval 0,25%, maar bij een aankoop van 500 euro zou dat wel 2% zijn). Eigenlijk valt het beleggen in losse aandelen echter te ontraden, omdat dit niet de meest efficiënte portfolio oplevert. Bij beleggen is namelijk sprake van een uitruil tussen risico en rendement, en met een perfect gediversifieerde portefeuille heb je dezelfde rendementsverwachting bij een lager risico. Daarom kan je het beste beleggen in (wereld) indextrackers, waarbij je ook weer enorm op de kosten moet letten. Ik heb geen idee welke trackers het beste zijn, maar volgens mij zijn er op de beurs van Frankfurt een paar die maar zo'n 0,2% kosten p.j. aan beheerskorten en dividend-lekkage (doordat je de dividendbelasting niet kan terugvragen) hebben. Reden dat ik toch in losse aandelen zit is dat het leven anders wel erg saai wordt, en dat je iets hebt om tijdens de lunch met de collega's over te praten. Maar ik heb al een keer meegemaakt dat mijn hele jaarwinst verdampte door problemen bij één bedrijf, waar ik toch wel even een zuur gevoel over had (tip: beleg nooit in financials, veel te riskant door de hoge leverage).

Van fondsbeleggen ben ik niet gecharmeerd, die berekenen vaak relatief hoge beheerskosten (wat ten koste gaan van je rendement), en ze doen het als gevolg van het efficient market theorem niet beter dan de markt. Als je naar de prestaties van de fondsen die nu bestaan kijkt lijken ze het nog best goed te doen, maar dat is een vertekend beeld. Slecht presterende fondsen worden namelijk vaak na een aantal jaren opgeheven, terwijl men doorgaat met de goed presterende fondsen. Als gevolg van toeval zal in een bepaald jaar altijd ongeveer de helft van de fondsen het beter en ongeveer de helft het slechter doen dan de markt. Als een deel van de slecht presterende fondsen wordt opgeheven heb je in het daaropvolgende jaar een pool van fondsen die het in het voorgaande jaar beter hebben gedaan dan de markt, zonder dat dat iets zegt over de toekomstige rendementsverwachting.

Kortom: een indextracker met lage kosten is in alle opzichten optimaal, losse aandelen moet je alleen doen als je dat leuk vind (niet omdat je denkt slimmer te zijn dan de markt, wat dat ben je toch niet), en financials en fondsen kan je het beste mijden als de pest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Het is al eerder aangehaald, maar kijk uit met de transactiekosten.

Ik zit bij de ABN bijvoorbeeld, daar zijn die kosten al minimaal 10 euro per transactie. Bij 500 euro betaal je dan dus al 2% om de aandelen te kopen en nog eens 2% als je ze weer kwijt wil.

Dan moet je dus al 4% rendement behalen om überhaupt uit de kosten te komen.

Op de tarievenkaart staat 6,50 per order + 0,10% met een minimum van 10 euro. Wil je die transactiekosten dus minimaliseren, dan moet je 10 - 6,50 = 3,50 = 0,10% oftewel 3500 euro per keer beleggen wil je niet teveel betalen.

En dat zijn dan de binnenlandse orders.

Voor de rest is het beste waarschijnlijk in losse bedrijven beleggen en steeds jezelf inlezen. Dus:
- Hoe is de winstprognose van het bedrijf? (jaarverslagen en persberichten)
- Hoe hoog of laag is de koers ten opzichte van de winst? (P/E ratio)
- Hoe presteert het bedrijf ten opzichte van zijn directe concurrenten?
- Wat zijn de risico's? (staat ook vaak in de verslagen)

En bovenal niet in paniek raken als de koers daalt. Dat vind ik nog het lastigste.

Maar goed. Ik heb nog weinig bereikt met beleggen :+ Dit is meer mijn indruk ervan en hoe ik zelf ermee aan de slag wil.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:00

RobertowNL

For your gear!

Hielko schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:46:
[...]

Ik weet dat mijn formulier redelijk rap richting België is verstuurd (heb dat ook via zelfde partij gedaan)

[...]

Tax voucher. Voor paar landen heeft IB de kosten hier staan: https://www.interactivebrokers.co.uk/en/index.php?f=14718 Geen idee of ze zweden ondersteunen. Ik meende mij te herinneren dat de persoon die in Belgie zelf de tax reclaim probeert te doen gewoon een IB activity statement als bewijs heeft meegeleverd, geen officiële dividend nota. Vraag is of de Belgische/Zweedse belastingdienst daar mee akkoord gaat.
Zover ik heb kunnen nagaan zou voor België zou een bewijs van betaling van het dividend in principe al voldoende moeten kunnen zijn.
Maar goed; we gaan het zien. Mijn formulieren liggen ondertussen 2 maand in België maar ik begreep dat het wel even kon duren voordat je bovenop de stapel ligt.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
RobertowNL schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:11:
Maar goed; we gaan het zien. Mijn formulieren liggen ondertussen 2 maand in België maar ik begreep dat het wel even kon duren voordat je bovenop de stapel ligt.
14 maanden werd mij verteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 16:20
RobertowNL schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:11:
[...]

Zover ik heb kunnen nagaan zou voor België zou een bewijs van betaling van het dividend in principe al voldoende moeten kunnen zijn.
Ik hoop het voor je. Ging voor mij in ieder geval om een aanzienlijk bedrag, dus dan wil ik geen enkel onnodig risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
APBaguette schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:30:
[...]

Vanwege lithium batterijen? Die bestaan voornamelijk uit andere (ook beperkte) grondstoffen zoals nikkel, mangaan en kobalt. Lithium is maar een relatief klein deel. Wellicht interessant om ook naar die andere grondstoffen te kijken.
Als de Lithium-sulfur battery ooit doorbreekt, dan wordt lithium de toekomst op lange termijn:
(echter voor nu als Tesla instort en de vraag naar Li-ion afneemt.....)

https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium–sulfur_battery
Lithium–sulfur batteries may succeed lithium-ion cells because of their higher energy density and reduced cost from the use of sulfur.[3] Currently the best Li–S batteries offer specific energies on the order of 500 W·h/kg, significantly better than most lithium-ion batteries, which are in the range of 150 to 200 W·h/kg.

Batterijen worden ontwikkeld door Sion Power - Please take my money!!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kans dat de Lithium markt helemaal instort is nihil.
Zelfs wanneer Tesla voorlopig niet goed draait.
Pagina: 1 ... 16 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.