Het is een keuze maar waarom in meerdere ETF's beleggen? Ik heb de VTI/VXUS combinatie. Daarnaast een spreiding over alle fondsen bij meesman. Dat laatste is vooral uit gemakzucht omdat je niets hoeft te doen. DeGiro doe ik het zelf. Vind persoonlijk dat 'emerging' erg ondergewardeerd is en er zit nog steeds erg veel US in die combi. In een techfonds haal je nog meer US binnen.. dat is een keuze maar ik zou wat meer spreiden.. nu ben je wel heel erg afhankelijk van 1 land en tech zit ook al in VXUS
Je bent niet natuurlijk niet de enige die daar veel van verwacht. Je kunt er rustig van uitgaan dat die verwachting is ingeprijsd in de huidige koers. Wie verkoopt nou een aandeel waarvan hij vermoed dat het bij wijze van spreken volgend jaar het dubbele waard is? Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de verhouding tussen de koers en en de winst van een onderneming. Of naar de verhouding tussen de waarde van alle aandelen en de vermogenspositie van de onderneming. Is de aandeelwaarde daarmee uit balans, dan is er veel toekomstige verbetering ingeprijsd.AstroNut schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:05:
[...]
Ik heb niet de kennis om te kunnen beoordelen of de technologie sector momenteel ondergewaardeerd is (of overgewaardeerd). Maar het idee dat de sector de komende decennia sneller stijgt dan de algemene markt lijkt me waarschijnlijk. Ik verwacht veel van dingen als kunstmatige intelligentie, quantum computers, zonnecellen en batterijen, ontwikkelingen in bio-tech (genetica), game industrie, crypto-currency etc. Of beredeneer ik dan verkeerd, als dit mijn argument is om bijvoorbeeld VGT te kopen?
[ Voor 35% gewijzigd door T-MOB op 17-10-2017 19:21 ]
Regeren is vooruitschuiven
Er zijn verschillende stromingen in de beleggingsfilosofie. Een stroming meent dat alle kennis van nu en toekomstige ontwikkelingen al in de prijs van aandelen is meegenomen. Een andere stroming is van mening dat de ontwikkeling van aandelenprijzen volledig willekeurig is.AstroNut schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:05:
[...]
... het idee dat de sector de komende decennia sneller stijgt dan de algemene markt lijkt me waarschijnlijk. Ik verwacht veel van dingen als kunstmatige intelligentie, quantum computers, zonnecellen en batterijen, ontwikkelingen in bio-tech (genetica), game industrie, crypto-currency etc. Of beredeneer ik dan verkeerd, als dit mijn argument is om bijvoorbeeld VGT te kopen?
Als je drie ETF's op het oog hebt, zou je ze ook een wedstrijdje tegen elkaar kunnen laten doen. Begin met een derde van je vermogen in allemaal. Kijk een jaar aan hoe dat zich ontwikkelt, eventueel natuurlijk met periodiek in gelijke mate bijkopen.
Als je na dat jaar je drie ETF's herbalanceert naar 33%, dan koop je op dat moment in ieder geval iets extra van de aandelen die relatief laag staan, en verkoop je eventueel een gedeelte van de ETF die op dat moment relatief hoog staat. Relatief is hier ten opzichte van jouw andere beleggingen. Tegelijkertijd krijg je op die manier een indruk van de correlatie tussen tech-VS-wereld markten.
Heb je al eens een boek over beleggen gelezen? Ik kan de volgende titels aanraden als beginpunt:
Benjamin Graham - The intelligent investor
Burton Malkiel - A Random Walk Down Wall Street
John C. Bogle - Common Sense on Mutual Funds
De twee stromingen die je aanhaalt (afgaande op bovenstaande boeken) zijn het eigenlijk perfect met elkaar eens. In een markt waarbij alle huidige en verwachte toekomstige ontwikkelingen reeds zijn ingeprijsd, kunnen enkel nog nieuwe ontwikkelingen (incluis vermeende) de prijs doen veranderen. Die nieuwe ontwikkelingen worden gebruikelijk als een willekeurig proces gemodeleerd (met of zonder correlaties tussen b.v. verschillende bedrijven), daar deze vaak ook echt willekeurig zijn.oscar82 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:48:
Er zijn verschillende stromingen in de beleggingsfilosofie. Een stroming meent dat alle kennis van nu en toekomstige ontwikkelingen al in de prijs van aandelen is meegenomen. Een andere stroming is van mening dat de ontwikkeling van aandelenprijzen volledig willekeurig is.
[..]
Benjamin Graham - The intelligent investor
Burton Malkiel - A Random Walk Down Wall Street
John C. Bogle - Common Sense on Mutual Funds
Stel bijvoorbeeld dat er morgen een gestoord persoon babyvoeding begint te injecteren met giftige stoffen in willekeurig geselecteerde supermarkten (oud nieuws). Volgens de EMH zouden dergelijke gebeurtenissen al ingeprijsd zitten in de prijs van een bepaalde supermarktketen. Laat ons veronderstellen dat elke marktparticipant een zeer kleine kans, zeg 0.1% per jaar (wanneer was nu de laatste keer dat zich dit afspeelde?), toekent aan dergelijke (en gelijksoortige) gebeurtenissen. Van zodra het nieuws uitkomt dat zo'n feit zich voltrokken heeft, zullen de marktparticipanten uiteraard explicieter gaan nadenken over dergelijke negatieve gebeurtenissen. Onze a priori kans van 0.1% die we aan dit soort events toekenden komt eigenlijk overeen met een verwachtingswaarde van 1 negatief event elke 1000 jaar! Maar aangezien we net een negatief event hebben geobserveerd en we, naar alle waarschijnlijkheid, geen enkele andere zulke gebeurtenis kunnen herinneren in, pakweg, de laatste 10 jaar (een perfect rationele marktparticipant zou natuurlijk de populatiestatistiek kunnen bepalen op basis van alle data, maar de gemiddelde marktparticipant zal eerder voorgaande mentale heuristiek gebruiken), dan zal je waarschijnlijk besluiten dat de werkelijke kans dichter ligt bij 1 negatieve event elke 10 jaar, oftewel 10% kans per jaar. Gezien je een evidente economische schade verwacht (minder verkoop van babyvoeding), zal je dus de waarde van het bedrijf naar beneden bijstellen. Ergo, de kans bestaat dat de aandeelprijs wat zal zakken na de aankondiging van dit nieuws.
Merk op dat de marktparticipanten in voorgaand voorbeeld last hebben van hun availability bias; ze hebben net een infrequente gebeurtenis meegemaakt en het is moeilijk voor mensen om dit soort kansen goed in te schatten (je kan ze natuurlijk perfect berekenen, indien je toegang zou hebben tot alle nieuwsberichten van, zeg, de laatste eeuw). Voor de gebeurtenis zullen waarschijnlijk veel mensen een heel kleine kans toekennen aan de gebeurtenis, net omdat het zo moeilijk is om nog een voorgaand geval voor de geest te halen. Maar vlak na de gebeurtenis ga je die kans plots sterk opwaarderen (immers je gaan van 0x in een tijdsperiode naar 1x in een tijdsperiode).
Indien de marktparticipanten echter perfect rationeel zouden zijn, dan had de prijs waarschijnlijk ongewijzigd gebleven (immers ze zouden met de correcte kans dit soort negatieve events ingeprijsd hebben en zouden zich daarnaast zich ook gerealiseerd hebben dat babyvoeding slechts een marginale bijdrage levert tot de retailomzet en dat hoogstens enkel de producten in de rekken gecompromitteerd zullen zijn en dus vernietigd moeten worden).
Performance is a residue of good design.
Money Market fondsen zijn fondsen die in kortlopend "papier" beleggen met een resterende looptijd van max 3 maanden. Denk aan Commercial Paper, kortlopende overheidspapier, deposito's etc.LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:19:
Een vraag waar ik zelf nog niet helemaal antwoord heb als lerende belegger. Ik heb naast mijn pensioenfonds op werk nog geen investering lopen, en ben me aan het inlezen over hoe en wat. Momenteel werk ik me door het boek Investing for Dummies all-in-one, en deze richt zich duidelijk op de Amerikaanse markt. In hoeverre zijn deze zaken vergelijkbaar met Europa/Nederland? Bijvoorbeeld Money Market funds, bestaat zoiets in Nederland? Ook de zogeheten REIT fundsen, voor real-estate, klinkt erg aantrekkelijk.
Kortom, waar kan ik info vinden over de verschillen tussen US en EU markten/termen etc? Mijn doel is om de komende 3 jaar op een zo vruchtbaar mogelijk maar met weinig risico een bedrag te sparen voor de aankoop van een woning, indien mijn doel er toe doet
Dit is dus NIET hetzelfde als je spaarrekening.
Vrijwel alles wat je in USD kan kopen is ook beschikbaar in EUR al zal beschikbaarheid in USD over het algemeen groter zijn. Dan heb je ook nog USD beleggen die in het fonds naar EUR worden omgezet. Goed lezen dus voordat je ergens instapt
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
DeGiro heeft een aantal veranderingen doorgemaakt waaronder de mogelijkheid om een pensioenrekening te openen. Zojuist in de nieuwsbrief gelezen.
edit: nooit geweten dat je op de Euronext Amsterdam en Brussel gratis kunt handelen, want dat komt niet terug in het tarievenoverzicht.
edit: nooit geweten dat je op de Euronext Amsterdam en Brussel gratis kunt handelen, want dat komt niet terug in het tarievenoverzicht.
[ Voor 25% gewijzigd door SteveWoz op 19-10-2017 18:05 ]
Verwijderd
Je kunt er niet zomaar gratis beleggen. Je kunt bepaalde ETF's uit de kernselectie kopen zonder transactiekosten. Als je gewoon losse aandelen op de Euronext Amsterdam wil kopen, betaal je gewoon.
Ik zag het ja! Wist nieteens dat DeGiro een pensioenrekening had! Stond op het punt hem te openen. Ben wel benieuwd hoe deze zich verhoudt tot BND. Daar betaal je eenmalig 45 euro en dat lijkt hier niet het geval.. Daarnaast kan je ook gratis beleggen via de kernselectie.. interessant :-)
Ik raad je aan om toch eerst even de tarievenpagina te lezen:Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 18:54:
Je kunt er niet zomaar gratis beleggen. Je kunt bepaalde ETF's uit de kernselectie kopen zonder transactiekosten. Als je gewoon losse aandelen op de Euronext Amsterdam wil kopen, betaal je gewoon.
Dus niet de €2,50 per beurs per jaar voor Euronext Amsterdam en Brussel. Op dezelfde pagina:U betaalt €2,50 per beurs per jaar (met een maximum van 0,25% over uw hoogste portefeuillewaarde. Voor Euronext Amsterdam en Euronext Brussel betaalt u niets.
Interpreteer ik als gratis aan-/verkopen van posities (transacties) aan de Euronext Amsterdam. Dit komt niet overeen met het tarievenoverzicht, maar is die is m.i. niet heel duidelijk, en dus in dit geval verwarrend.Euronext Amsterdam
(posities & transacties thuismarkt)
€ 0,00
Nee, dit gaat over de zogenaamde connectiviteitskosten. Dat zijn kosten om transacties te mogen doen en/of een positie aan te houden op een (buitenlandse) beurs. Dit staat los van eventuele transactiekosten, deze zijn er namelijk wel voor bijvoorbeeld EAM (de Kernselectie buiten beschouwing gelaten).SteveWoz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:54:
[...]
Ik raad je aan om toch eerst even de tarievenpagina te lezen:
[...]
Dus niet de €2,50 per beurs per jaar voor Euronext Amsterdam en Brussel. Op dezelfde pagina:
[...]
Interpreteer ik als gratis aan-/verkopen van posities (transacties) aan de Euronext Amsterdam. Dit komt niet overeen met het tarievenoverzicht, maar is die is m.i. niet heel duidelijk, en dus in dit geval verwarrend.
De laatste quote die aanhaalt, is deel van een rekenvoorbeeld dat hoort bij het volgende stukje tekst:
Minimale bijdrage voor buitenlandse beurs (connectiviteitskosten)
Om een groot aantal beurzen te kunnen aanbieden en technische support te geven in Europa, Azië en Noord-Amerika vragen wij een kleine bijdrage aan diegene die gebruik maakt van buitenlandse beurzen. DEGIRO hanteert een ‘pay-per-use’ policy in haar tarifering. Hierdoor betaalt u alleen wanneer u gebruik maakt van een bepaalde dienst en wordt u niet belast indien u geen gebruikt maakt van een bepaalde dienst.
U betaalt €2,50 per beurs per jaar (met een maximum van 0,25% over uw hoogste portefeuillewaarde. Voor Euronext Amsterdam en Euronext Brussel betaalt u niets. De kosten worden in rekening gebracht als u op een buitenlandse beurs een transactie heeft gedaan of een positie aanhoudt gedurende het kalenderjaar.
Bijvoorbeeld: Uw totale portefeuille waarde bedraagt € 5.000,- en u heeft transacties gedaan op Euronext Amsterdam, Euronext Derivaten en Eurex. Daarnaast houdt u posities aan op de NYSE en Euronext Amsterdam. [mijn cursivering]
[ Voor 42% gewijzigd door Cadezo op 19-10-2017 22:04 ]
Op hun startpagina lees ik toch echt €2 plus 0,02% van de totale waarde.SteveWoz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:54:
[...]
[...]
Dus niet de €2,50 per beurs per jaar voor Euronext Amsterdam en Brussel. Op dezelfde pagina:
[...]
Interpreteer ik als gratis aan-/verkopen van posities (transacties) aan de Euronext Amsterdam. Dit komt niet overeen met het tarievenoverzicht, maar is die is m.i. niet heel duidelijk, en dus in dit geval verwarrend.
En even doorklikken kom je op https://www.degiro.nl/tarieven/ met een aantal voorbeelden.
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Verwijderd
Posts hierboven al gelezen?SteveWoz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:54:
[...]
[...]
[...]
Niks verwarrends aan. 'Aansluitkosten' voor beurzen zijn soms gratis, soms niet. Het hebben van een positie is ook gratis. Het doen van een transactie óp die beurs, dat kost wel geld. Waar moet DeGiro anders z'n geld aan verdienen?
Zie ook het rekenvoorbeeld op de site.
Toegegeven, DeGiro lijkt wel flink z'n best te doen om de kosten lekker ondoorzichtig te maken. Zie ook de discussie een tijdje geleden over de plotsklaps opduikende kosten voor 'opzetten handelsmogelijkheden'. Ik kan me goed voorstellen dat het voor een nieuwkomer even puzzelen is voordat je overzicht hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:17:
[...]
Posts hierboven al gelezen?
Niks verwarrends aan. 'Aansluitkosten' voor beurzen zijn soms gratis, soms niet. Het hebben van een positie is ook gratis. Het doen van een transactie óp die beurs, dat kost wel geld. Waar moet DeGiro anders z'n geld aan verdienen?
Zie ook het rekenvoorbeeld op de site.
[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 20-10-2017 16:48 ]
Verwijderd
Dat is zeker waar. Ik heb ook echt wel even goed moeten kijken. En ook nog goed moeten vergelijken tussen basic en custody. Je kunt het tarievenoverzicht wel redelijk eenvoudig vinden, maar er zijn wel meerdere factoren die meespelen waardoor je even je kop erbij moet houden.
Anderzijds: als dat je daarbij niet eens lukt, moet je wellicht niet gaan beleggen...
Anderzijds: als dat je daarbij niet eens lukt, moet je wellicht niet gaan beleggen...
Ik weet dat een hoop mensen hier beleggen voor hun pensioen. Ik ben erg nieuwsgierig wat voor een type rekening jullie gebruiken? Standaard beleggersrekening of een pensioenrekening?
Ik heb gekozen voor een standaardrekening, maar mijn bewuste keuze begint een beetje onlogisch te klinken. Ik had namelijk voor mijzelf besloten dat ik graag vrijheid wil hebben, een pensioenrekening past i.m.o daar niet bij.
Aan de andere kant heb ik met mijzelf afgesproken dat het belegde geld voor mijn pensioen is, dus die vrijheid van een standaardrekening begin ik over te twijfelen.
Ik heb gekozen voor een standaardrekening, maar mijn bewuste keuze begint een beetje onlogisch te klinken. Ik had namelijk voor mijzelf besloten dat ik graag vrijheid wil hebben, een pensioenrekening past i.m.o daar niet bij.
Aan de andere kant heb ik met mijzelf afgesproken dat het belegde geld voor mijn pensioen is, dus die vrijheid van een standaardrekening begin ik over te twijfelen.
@Crasheeee waarom geen combinatie? Deels geld zelf beheren en deels fiscaal voordelig bijsparen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
@Crasheeee leestip: https://www.meesman.nl/wa...en/beleggen-voor-pensioen incl. de links. Het wc-eend gehalte kan je neem ik aan wel tussendoor lezen.
[ Voor 31% gewijzigd door Jesse op 20-10-2017 22:15 ]
@Crasheeee Ik heb gekozen voor een pensioenrekening bij BND.
De fiscale voordelen zijn te groot om te laten liggen naar mijn mening; de netto eindwaarde van je beleggingen is in het meest pessimistische geval al minimaal 2 keer hoger wanneer je het belegt in een box 1 pensioenrekening dan in een box 3 beleggingsrekening.
Omdat je aangeeft dat je nog niet eerder in een pensioenrekening hebt gestort, kun je wellicht ook je opgebouwde reserveringsruimte over de afgelopen 7 jaar 'slim' inzetten om je inkomen te sturen. Bijvoorbeeld je inkomen uit het toptarief houden, of juist zorgen dat je in aanmerking komt voor bepaalde toeslagen..
De fiscale voordelen zijn te groot om te laten liggen naar mijn mening; de netto eindwaarde van je beleggingen is in het meest pessimistische geval al minimaal 2 keer hoger wanneer je het belegt in een box 1 pensioenrekening dan in een box 3 beleggingsrekening.
Omdat je aangeeft dat je nog niet eerder in een pensioenrekening hebt gestort, kun je wellicht ook je opgebouwde reserveringsruimte over de afgelopen 7 jaar 'slim' inzetten om je inkomen te sturen. Bijvoorbeeld je inkomen uit het toptarief houden, of juist zorgen dat je in aanmerking komt voor bepaalde toeslagen..
Nadeel van een pensioenrekening blijf ik toch vinden dat je tot je pensioendatum niet meer bij je geld kunt komen. Volgens mij heb je na je pensioendatum ook niet direct de beschikking over AL je geld maar moet je een maandelijks inkomen aankopen (tenzij je met veel minder genoegen neemt). Leuk als je slechts de geweldige leeftijd van 70 mag halen of terminaal bent op je 50e. Om het nog maar niet te hebben over welke pensioenleeftijd over 30+ jaar uberhaupt de norm is.
Ja, je kunt morgen ook onder een bus komen, maar dat is een nadeel voor beide. Er zijn echter zoveel scenario's te bedenken waarbij je vroegtijdig wel kunt weten of beoordelen wanneer het tijd is om je geld op te gaan maken, omdat je bijvoorbeeld niet lang meer te leven hebt. Leuk dat extra rendement als je er niet meer bij kunt.
Als ik er naast zit, laat ik mij graag overtuigen maar dit is hoe ik een pensioenrekening nu zie.
Ja, je kunt morgen ook onder een bus komen, maar dat is een nadeel voor beide. Er zijn echter zoveel scenario's te bedenken waarbij je vroegtijdig wel kunt weten of beoordelen wanneer het tijd is om je geld op te gaan maken, omdat je bijvoorbeeld niet lang meer te leven hebt. Leuk dat extra rendement als je er niet meer bij kunt.
Als ik er naast zit, laat ik mij graag overtuigen maar dit is hoe ik een pensioenrekening nu zie.
lol+lol=hihi
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar moet je dan niks sparen voor je oude dag? Enkel AOW is niet bepaald een vetpot en de situaties die jij schetst zijn natuurlijk niet van toepassing voor de "gemiddelde" Nederlander..SnifraM schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:37:
Nadeel van een pensioenrekening blijf ik toch vinden dat je tot je pensioendatum niet meer bij je geld kunt komen. Volgens mij heb je na je pensioendatum ook niet direct de beschikking over AL je geld maar moet je een maandelijks inkomen aankopen (tenzij je met veel minder genoegen neemt). Leuk als je slechts de geweldige leeftijd van 70 mag halen of terminaal bent op je 50e. Om het nog maar niet te hebben over welke pensioenleeftijd over 30+ jaar uberhaupt de norm is.
Daarnaast betaal je over een pensioenrekening geen vermogensheffing, zoals je wel betaald over je gewone spaarrekening. Dit helpt aanzienlijk met het sparen/beleggen over langere tijd.
Overigens kan je wel vroegtijdig je pensioenrekening beëindigen, maar is dit financieel zeer ongunstig.
En je kan de bruto inleg (tot op zekere hoogte) verrekenen met je inkomstenbelasting. Scheelt ook een slok op de borrel als je nu in de hoogste schaal zit.MrWisent schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:40:
[...]
Daarnaast betaal je over een pensioenrekening geen vermogensheffing, zoals je wel betaalt over je gewone spaarrekening. Dit helpt aanzienlijk met het sparen/beleggen over langere tijd.
Onvoorstelbaar!
Zo sta ik er ook in. Vastzetten tot dat ik met pensioen ga vind ik zonde. Ik leef nu en ik ben nu vitaal. Daarnaast wil ik niet doorwerken tot mijn 70ste. Daarnaast heb ik een hypotheek die volledig afgelost moet worden en dat zie ik dan maar als een soort pensioen..SnifraM schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:37:
Kun je die berekening delen?romon schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:00:
De fiscale voordelen zijn te groot om te laten liggen naar mijn mening
Heb je meegenomen dat BND behoorlijke kosten rekent? (Net zoals alle andere pensioenbeleggers overigens, pensioenen zijn DUUR).
Daar heb ik niet over nagedacht. Mijn afweging was zo ingesteld dat ik voor het één of voor het ander moest kiezen. Ook omdat het een beetje als dubbele kosten aanvoelde. (VRH én de kosten van een pensioenrekening.)Tsurany schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:50:
@Crasheeee waarom geen combinatie? Deels geld zelf beheren en deels fiscaal voordelig bijsparen.
Van nature wil ik dubbele kosten altijd voorkomen. Vandaar dat ik nooit heb overwogen om beide te doen.
Heel erg nuttig artikel. Thanks.Jesse schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 22:13:
@Crasheeee leestip: https://www.meesman.nl/wa...en/beleggen-voor-pensioen incl. de links. Het wc-eend gehalte kan je neem ik aan wel tussendoor lezen.
Het interessante is vooral dat mijn twijfel (belastingvoordeel op een pensioenrekening) hard word getackelt.
Heb je dat berekend of schat je dat? Het klinkt nogal hoog.romon schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:00:
Overigens trek ik je niet in twijfel hoor, maar ik ben vooral benieuwd hoe je dat hebt berekend.
[ Voor 3% gewijzigd door Crasheeee op 22-10-2017 11:58 ]
Dat snap ik, maar kijk vooral naar de werkelijke kosten en niet enkel hoeveel verschillende kosten je hebt. Door de pensioenrekening bespaar je namelijk op de VRH en kan je fiscaal voordelig bijsparen. Als de winst groter is dan de kostem voor de rekening kan het zeker interessant zijn dit te combineren.Crasheeee schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 11:55:
[...]
Daar heb ik niet over nagedacht. Mijn afweging was zo ingesteld dat ik voor het één of voor het ander moest kiezen. Ook omdat het een beetje als dubbele kosten aanvoelde. (VRH én de kosten van een pensioenrekening.)
Van nature wil ik dubbele kosten altijd voorkomen. Vandaar dat ik nooit heb overwogen om beide te doen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Uiteraard moet je wel sparen, maar dan liever in eigen beheer (spaarrekening, beleggen, etc.). Het kost je inderdaad rendement, maar mijns inziens zijn de overige voordelen ook niet geheel onbelangrijk. Bij je geld kunnen wanneer je wilt, Geld kan naar je nabestaanden bij plots overlijden (hoe gaat dat bij BND?).MrWisent schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:40:
[...]
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar moet je dan niks sparen voor je oude dag? Enkel AOW is niet bepaald een vetpot en de situaties die jij schetst zijn natuurlijk niet van toepassing voor de "gemiddelde" Nederlander.
Daarnaast betaal je over een pensioenrekening geen vermogensheffing, zoals je wel betaald over je gewone spaarrekening. Dit helpt aanzienlijk met het sparen/beleggen over langere tijd.
Overigens kan je wel vroegtijdig je pensioenrekening beëindigen, maar is dit financieel zeer ongunstig.
Ik zie dat 1e niet direct als besparing. Je bespaart idd op VRH maar krijgt er wel BND kosten voor terug (stortingskosten a 0,5% en jaarlijkse beheerkosten a 0,5-0,7%).Tsurany schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:02:
[...]
Dat snap ik, maar kijk vooral naar de werkelijke kosten en niet enkel hoeveel verschillende kosten je hebt. Door de pensioenrekening bespaar je namelijk op de VRH en kan je fiscaal voordelig bijsparen. Als de winst groter is dan de kostem voor de rekening kan het zeker interessant zijn dit te combineren.
Ook het aankopen van inkomen is mij op dit moment nog VEEL te onduidelijk. Het is maar net wat 'de gek er voor geeft' in 2050. Als dat net zo'n punt gaat bereiken als de spaarrentes op dit moment dan zullen voor velen de rendementen toch behoorlijk tegenvallen.
lol+lol=hihi
Toevallig dat de discussie over pensioenbeleggen hier gaande is. Vorige week was ik voor mij zelf aan het uitzoeken wat ik wil gaan doen met mijn jaarruimte. Vandaag toch maar besloten om het dan wat meer uit te schrijven zodat er eventueel een discussie, tips of andere mensen geholpen kunnen worden. Zie het als een blog post het is dus een beetje een lange post 
Ik heb nog wat jaarruimte en ben opzoek gegaan wat ik hier het beste mee kan doen. Afgelopen jaren stortte ik dit in een Bankspaar product bij de ABN AMRO. Momenteel geeft dit bankspaar product 1.1% rente. Achteraf gezien had ik hier een beleggingsproduct voor moeten kiezen, zeker gezien mijn AOW-leeftijd niet eerder dan 35 jaar in de toekomst ligt. Een lange horizon dus. Gelukkig is het nog niet te laat om hier nu aan te beginnen.
Eerder dit jaar heeft DeGiro een concurrerend product (DeGiro Pensioenrekening) tegen Brand New Day op de markt gezet. Bij dit product kun je zelf bepalen waarin je belegt. Door de verschillende manier van opzet is het lastig te bepalen welke nou de beste keus is, daarom ben ik wat gaan narekenen. Bink heeft ook een product gelanceerd, maar daar kan ik in geen enkele berekening een goedkoper model bedenken en laat het daarom ook volledig buiten scope.
Uiteindelijk wil ik naar een passieve index belegging oplossing die zoveel mogelijk op een wereldindex lijkt. Een mooie vergelijking is de, hier veel gebruikte, VTI en VXUS combinatie die tot de volgende verdeling komt:
Daarbij laat ik obligaties voor nu liggen, het kapitaal bij het bankspaar product bij de ABN AMRO reken ik nu als obligaties.
Dividend:
Doordat het kapitaal niet in Box 3 zit, kan de dividendbelasting niet verrekend worden. Daarmee zou je in meeste gevallen 15% van het dividend kwijt zijn, in sommige gevallen zelfs 30%!. De veel gebruikte VTI en VXUS vallen hierdoor eigenlijk al af omdat de dividendbelasting niet te verrekenen valt. Voor een fonds met bijvoorbeeld een domicilie in Ierland hoeft er geen dividendbelasting betaald te worden. Het fonds betaald dan zelf de dividendbelasting en kan daarvan vaak een deel terugkrijgen. Echter is nog steeds niet alle dividendbelasting terug te halen, het dividendlek.
Om een goede vergelijking te maken heb ik het dividendlek per fonds bekeken en meegenomen inn het totaal aan kosten (of rendement verlies ten opzichte van de index) per fonds. Dit is berekend op basis van de jaarcijfers van 2015 en 2016 en volgens de berekening op bogleheads
Daarbij gebruik ik een aantal termen:
Bij deze beheerkosten gaat het om de kosten van het fonds “BND Wereld Indexfonds Hedged”, wat eigenlijk de Vanguard “Vanguard FTSE Developed World II Common Contractual Fund (eurohedged) (ISIN: IE00BVVQ9K69)” is. Dit fonds volgt de FTSE Developed Index. Een voordeel van dit fonds is dat het euro hedged is. Dit verlaagt het risico omdat toch zo’n 70% niet Eurolanden in dit fonds zitten. Daarmee is het valuta voor een deel afgedekt.
In het geval meer spreiding wenselijk is, bijvoorbeeld ook emerging markets dan is de beheerkosten van het fonds “BND Emerging Markets Indexfonds” 0,70%. Het betreft dan het “Vanguard Emerging Markets Stock Index Fund (ISIN: IE0031786142)” fonds en volgt de MSCI Emerging Markets Index.
Wil ik tot dezelfde verhouding komen zal er een verdeling van 90% BND Wereld Indexfonds Hedged en 10% BND Emerging Markets Indexfonds. Daarmee worden de beheerkosten 0.601%. Wat ik niet volledig boven water heb kunnen halen is de hoeveelheid dividendlek dit fonds heeft. Als ik naar de jaarcijfers kijk uit dit rapport (https://www.vanguard.nl/p...PDF?country=nl&docId=8367) zou het dividend de afgelopen 2 jaar gemiddeld 11,35% zijn geweest. Met een dividend van 2% zou dit op een verlies van 0,23% uitkomen die nog eens bovenop de beheerkosten komen. Kan iemand dit bevestigen?
Het dividendlek van dit fonds heb ik voor nu niet meegenomen in de berekening, anders zouden de kostten voor het fonds boven de 0,831% komen.
Een overzicht met een jaarlijkse inleg van € 1.000:
Over een looptijd van 5 jaar is er € 160,15 aan rendement verloren gegaan aan kosten met een inleg van € 5.000,-. Daarbij is koersontwikkeling niet meegenomen. Tevens valt de beheerkosten helemaal niet op, aangezien deze binnen het fonds worden afgerekend, je zal hier dus geen factuur van krijgen.
Overzicht van de kosten bij DeGiro Pensioenrekening:
* Als er transactie kosten zijn gemaakt wordt het eerst verrekend met dit bedrag.
** Geldt niet voor de Euronext Amsterdam
Daarnaast zijn de ETF’s uit de DeGiro Trackers Kernselectie gratis.
De kosten zijn een stuk lastiger te begrijpen dan bij bijvoorbeeld Brand New Day. Tevens zijn de fondskosten hier niet bij genoemd omdat je vrij bent in de keuze van de fondsen.
Het juiste fonds vinden bij DeGiro is het lastigste. Als de kosten van de activityfee, dividendlek en beheerkosten van het fonds onder de 0,601% blijft is DeGiro een goedkoper alternatief.
Met deze kennis ben ik opzoek gegaan naar een aantal fondsen met de volgende kenmerken om zo de kosten aan de broker zo laag mogelijk te houden:
Optie 1: Meest eenvoudig:
De meest eenvoudige optie is de Vanguard FTSE All-World UCITS ETF. Het fonds bevat 3.093 bedrijven en heeft een vergelijkbare regio verdeling als de VTI/VXUS combinatie. Het fonds is een onderdeel van de kernselectie, wordt in Euro’s verhandeld op de Euronext Amsterdam waardoor er geen extra kosten hoeven te worden gemaakt. Een overzicht:
Het fonds kost met het dividendlek meegerekend 0,48%
Daar komt dan nog de 0,20% activity fee bij, het totaal komt dan op 0,68%. Daarmee zouden de beheerkosten per jaar hoger zijn dan bij Brand New Day.
Optie 1b: Meest eenvoudig iets complexer en goedkoper:
De iShares variant is ook een optie, echter bevat de iShares Core MSCI World UCITS ETF geen emeriging markets en moet dus gecombineerd worden met de iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF. Het voordeel van deze fondsen is dat het dividend automatisch herbelegd wordt binnen het fonds. Je hebt er dus verder geen omkijken naar. Er kan een verdeling van 90/10 gekozen worden om een vergelijkbare verdeling te krijgen.
Een overzicht van de kosten van de fondsen:
IWDA: 1653 Bedrijven, kernselectie, euros en euronext
EMIM: 1929 Bedrijven, niet kernselectie, euros en euronext
Deze combinatie kost met het dividendlek meegerekend 0,436%.
De aankoopkosten voor de EMIM moeten nog wel in rekening genomen worden, echter dit kan tegen de service fee van die maand weggestreept worden. Bij de eerste jaar met € 1.000,- zou de service fee in 1 maand € 0,166 zijn. De aankoop van EMIM van € 100,- kost € 4,- waardoor de werkelijke aankoop € 3,834 kost. Met een kosten vermindering van 0,044% zou dit bijna 9 jaar duren voordat het terug verdiend is.
Deze terugverdientijd zou korter zijn als er in 1 transactie meer dan € 1400,- aan EMIM wordt gekocht, aangezien de kosten maximaal € 30,- bedragen. Zodra de portefeuille groter is wordt het al snel interessanter aangezien bij een portefeuille waarde van € 12.000,- de transactie kosten die maand gelijk worden aan de activity fee.
Maar toch zit de beheerkosten dan samen met de service fee op 0,636% per jaar nog boven de beheerkosten van Brand New Day.
Optie 2: Opsplitsen:
Als we per regio het goedkoopste fondsnemen kan er aan de kosten die aan het fonds verloren gaan bespaard worden.
Daarvoor komen de volgende fondsen met deze verdeling in aanmerking:
In totaal dus in 2.936 bedrijven, dit zijn er iets minder dan de eerdergenoemde fondsen echter gaat het om maar een zeer klein percentage van de totale portefeuille.
Als ik dit in de verdeling plaats en ik bereken de totale beheerkosten voor deze fondsen komt dit op 0,341% per jaar.
Daar komen echter nog wel de aankoop kosten bij voor de 4 fondsen die niet in de kernselectie zitten. Dit is met de verdeling en bij een inleg van € 1.000,- in totaal € 8,06. Als de aankoop verdeeld wordt over 4 maanden dan kan dit gecompenseerd worden met de activity fee waardoor dit bedrag lager uit komt. Tevens omdat er een start tarief van € 2,- is per transactie is de aanschafkosten percentueel gezien een stuk lager. Bijvoorbeeld met een inleg van € 5.000,- komt de aankoopkosten neer op € 8,39.
Over een looptijd van 5 jaar is er € 121,43 aan rendement verloren gegaan aan kosten met een inleg van € 5.000,-. Daarbij is koersontwikkeling niet meegenomen. Dit is een besparing van €38,72 ten opzichte van Brand New Day.
Bij deze opzet komt er per jaar zo’n € 5,41 en bij Brand New Day € 6,01. Dit verschil wordt groter bij een hogere inleg.
Bij deze berekening heb ik de vermindering in activity fee niet meegenomen voor de maand dat de aankoop wordt gedaan, dat maakt de berekening complexer. Dit zou de kosten bij DeGiro nog verder verlagen. Tevens deint de € 150,- bij het uitstappen meegenomen te worden in je overweging.
Tevens moet er altijd in hele een ETF gekocht worden, daardoor kan je nooit precies de €1000,- inleggen. Misschien is dit ook wel goed om altijd wat cash te hebben aangezien de activity fee geint moet kunnen worden.
Voor Noord-Amerika wordt de S&P 500 gebruikt, dit is natuurlijk niet heel Noord-Amerika maar alleen de Verenigde Staten. Daarvoor kan gekozen worden om de FTSE North America UCITS ETF te gebruiken, deze heeft een totaale kosten van 0,35% en is geen onderdeel van de kernselectie. De kosten gaan daarbij dus omhoog.
Conclusie:
Het verschil in kosten is zeer beperkt. Voor een iets kleinere meerprijs krijg je bij Brand New Day het gemak en is er weinig omkijken aan.
Wil je wat meer flexibiliteit dan is DeGiro een mooie oplossing.
Binnen het Brand New Day fonds zit wel degelijk ook een dividendlek dat nu niet is meegenomen.
Wat denken jullie?
Ik heb nog wat jaarruimte en ben opzoek gegaan wat ik hier het beste mee kan doen. Afgelopen jaren stortte ik dit in een Bankspaar product bij de ABN AMRO. Momenteel geeft dit bankspaar product 1.1% rente. Achteraf gezien had ik hier een beleggingsproduct voor moeten kiezen, zeker gezien mijn AOW-leeftijd niet eerder dan 35 jaar in de toekomst ligt. Een lange horizon dus. Gelukkig is het nog niet te laat om hier nu aan te beginnen.
Eerder dit jaar heeft DeGiro een concurrerend product (DeGiro Pensioenrekening) tegen Brand New Day op de markt gezet. Bij dit product kun je zelf bepalen waarin je belegt. Door de verschillende manier van opzet is het lastig te bepalen welke nou de beste keus is, daarom ben ik wat gaan narekenen. Bink heeft ook een product gelanceerd, maar daar kan ik in geen enkele berekening een goedkoper model bedenken en laat het daarom ook volledig buiten scope.
Uiteindelijk wil ik naar een passieve index belegging oplossing die zoveel mogelijk op een wereldindex lijkt. Een mooie vergelijking is de, hier veel gebruikte, VTI en VXUS combinatie die tot de volgende verdeling komt:
Regio verdeling: | ||
---|---|---|
North America | 53.30% | ![]() |
Europe - ex UK | 15.65% | |
UK | 6.25% | |
Pacific - ex Japan | 6.15% | |
Japan | 8.5% | |
Merging Markets | 10.15% |
Daarbij laat ik obligaties voor nu liggen, het kapitaal bij het bankspaar product bij de ABN AMRO reken ik nu als obligaties.
Dividend:
Doordat het kapitaal niet in Box 3 zit, kan de dividendbelasting niet verrekend worden. Daarmee zou je in meeste gevallen 15% van het dividend kwijt zijn, in sommige gevallen zelfs 30%!. De veel gebruikte VTI en VXUS vallen hierdoor eigenlijk al af omdat de dividendbelasting niet te verrekenen valt. Voor een fonds met bijvoorbeeld een domicilie in Ierland hoeft er geen dividendbelasting betaald te worden. Het fonds betaald dan zelf de dividendbelasting en kan daarvan vaak een deel terugkrijgen. Echter is nog steeds niet alle dividendbelasting terug te halen, het dividendlek.
Om een goede vergelijking te maken heb ik het dividendlek per fonds bekeken en meegenomen inn het totaal aan kosten (of rendement verlies ten opzichte van de index) per fonds. Dit is berekend op basis van de jaarcijfers van 2015 en 2016 en volgens de berekening op bogleheads
Daarbij gebruik ik een aantal termen:
- L1TW: Level 1 Tax Withholding Ratio, het dividendbelasting dat het fonds betaald
- L2TW: Level 2 Taks Withholding Ratio, de dividendbelasting die ik zou betalen (0% met fondsen uit Ierland)
- Yield: Hoeveelheid dividend
- TWR: Tax Withholding Ratio, rendement verlies door de dividendbelasting
- TER: Total Expense Ratio, rendement verlies door beheerkosten
Éénmalig afsluitkosten | € 45,- |
Stortingskosten | 0,50% over elke geldstorting |
Beheerkosten | 0,59% |
Bij deze beheerkosten gaat het om de kosten van het fonds “BND Wereld Indexfonds Hedged”, wat eigenlijk de Vanguard “Vanguard FTSE Developed World II Common Contractual Fund (eurohedged) (ISIN: IE00BVVQ9K69)” is. Dit fonds volgt de FTSE Developed Index. Een voordeel van dit fonds is dat het euro hedged is. Dit verlaagt het risico omdat toch zo’n 70% niet Eurolanden in dit fonds zitten. Daarmee is het valuta voor een deel afgedekt.
In het geval meer spreiding wenselijk is, bijvoorbeeld ook emerging markets dan is de beheerkosten van het fonds “BND Emerging Markets Indexfonds” 0,70%. Het betreft dan het “Vanguard Emerging Markets Stock Index Fund (ISIN: IE0031786142)” fonds en volgt de MSCI Emerging Markets Index.
Wil ik tot dezelfde verhouding komen zal er een verdeling van 90% BND Wereld Indexfonds Hedged en 10% BND Emerging Markets Indexfonds. Daarmee worden de beheerkosten 0.601%. Wat ik niet volledig boven water heb kunnen halen is de hoeveelheid dividendlek dit fonds heeft. Als ik naar de jaarcijfers kijk uit dit rapport (https://www.vanguard.nl/p...PDF?country=nl&docId=8367) zou het dividend de afgelopen 2 jaar gemiddeld 11,35% zijn geweest. Met een dividend van 2% zou dit op een verlies van 0,23% uitkomen die nog eens bovenop de beheerkosten komen. Kan iemand dit bevestigen?
Het dividendlek van dit fonds heb ik voor nu niet meegenomen in de berekening, anders zouden de kostten voor het fonds boven de 0,831% komen.
Jaar | Afsluitkosten | Stortingskosten | Beheerkosten Wereld Indexfonds | Beheerkosten Emerging Markets Indexfonds | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1 | € 45,- | € 5,- | € 5,31 | € 0,70 | € 56,01 |
2 | € 0,- | € 5,- | € 10,62 | € 1,40 | € 17,02 |
3 | € 0,- | € 5,- | € 15,93 | € 2,10 | € 23,03 |
4 | € 0,- | € 5,- | € 21,24 | € 2,80 | € 29,04 |
5 | € 0,- | € 5,- | € 26,55 | € 3,50 | € 35,05 |
Totaal: | € 160,15 |
Over een looptijd van 5 jaar is er € 160,15 aan rendement verloren gegaan aan kosten met een inleg van € 5.000,-. Daarbij is koersontwikkeling niet meegenomen. Tevens valt de beheerkosten helemaal niet op, aangezien deze binnen het fonds worden afgerekend, je zal hier dus geen factuur van krijgen.
Overzicht van de kosten bij DeGiro Pensioenrekening:
Minimum Activity Fee | 0,20% per jaar (0.0166% per maand) * |
Aankoop aandelenbeurs Nederland | € 2,- + 0,02% (maximum € 30,00) |
Valuta omzetten via Auto FX | 0,10% |
Overboeken kapitaal naar DeGiro | Gratis |
Overboeken kapitaal van DeGiro | € 150,- |
Opzetten handelsmogelijkheden ** | € 1,- per beurs per maand (maximum € 5,- per maand) |
* Als er transactie kosten zijn gemaakt wordt het eerst verrekend met dit bedrag.
** Geldt niet voor de Euronext Amsterdam
Daarnaast zijn de ETF’s uit de DeGiro Trackers Kernselectie gratis.
De kosten zijn een stuk lastiger te begrijpen dan bij bijvoorbeeld Brand New Day. Tevens zijn de fondskosten hier niet bij genoemd omdat je vrij bent in de keuze van de fondsen.
Het juiste fonds vinden bij DeGiro is het lastigste. Als de kosten van de activityfee, dividendlek en beheerkosten van het fonds onder de 0,601% blijft is DeGiro een goedkoper alternatief.
Met deze kennis ben ik opzoek gegaan naar een aantal fondsen met de volgende kenmerken om zo de kosten aan de broker zo laag mogelijk te houden:
- Domicilie in Ierland
- Verhandeld op de Euronext Amsterdam
- Verhandeld in Euro
- In DeGiro Trackers Kernselectie
- Lage beheerkosten van het fonds zelf
Optie 1: Meest eenvoudig:
De meest eenvoudige optie is de Vanguard FTSE All-World UCITS ETF. Het fonds bevat 3.093 bedrijven en heeft een vergelijkbare regio verdeling als de VTI/VXUS combinatie. Het fonds is een onderdeel van de kernselectie, wordt in Euro’s verhandeld op de Euronext Amsterdam waardoor er geen extra kosten hoeven te worden gemaakt. Een overzicht:
Ticker | ISIN | L1TW | Yield | TWR | TER | Totaal | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | Gemiddeld | ||||||
VWRL | IE00B3RBWM25 | 11,05% | 12,06% | 11,55% | 2,00% | 0,23% | 0,25% | 0,48% |
Het fonds kost met het dividendlek meegerekend 0,48%
Daar komt dan nog de 0,20% activity fee bij, het totaal komt dan op 0,68%. Daarmee zouden de beheerkosten per jaar hoger zijn dan bij Brand New Day.
Optie 1b: Meest eenvoudig iets complexer en goedkoper:
De iShares variant is ook een optie, echter bevat de iShares Core MSCI World UCITS ETF geen emeriging markets en moet dus gecombineerd worden met de iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF. Het voordeel van deze fondsen is dat het dividend automatisch herbelegd wordt binnen het fonds. Je hebt er dus verder geen omkijken naar. Er kan een verdeling van 90/10 gekozen worden om een vergelijkbare verdeling te krijgen.
IWDA | IE00B4L5Y983 | 11,44% | 11,81% | 11,63% | 2,00% | 0,23% | 0,20% | 0,43% |
EMIM | IE00BKM4GZ66 | 11,46% | 12,65% | 12,05% | 2,00% | 0,24% | 0,25% | 0,49% |
IWDA: 1653 Bedrijven, kernselectie, euros en euronext
EMIM: 1929 Bedrijven, niet kernselectie, euros en euronext
Deze combinatie kost met het dividendlek meegerekend 0,436%.
De aankoopkosten voor de EMIM moeten nog wel in rekening genomen worden, echter dit kan tegen de service fee van die maand weggestreept worden. Bij de eerste jaar met € 1.000,- zou de service fee in 1 maand € 0,166 zijn. De aankoop van EMIM van € 100,- kost € 4,- waardoor de werkelijke aankoop € 3,834 kost. Met een kosten vermindering van 0,044% zou dit bijna 9 jaar duren voordat het terug verdiend is.
Deze terugverdientijd zou korter zijn als er in 1 transactie meer dan € 1400,- aan EMIM wordt gekocht, aangezien de kosten maximaal € 30,- bedragen. Zodra de portefeuille groter is wordt het al snel interessanter aangezien bij een portefeuille waarde van € 12.000,- de transactie kosten die maand gelijk worden aan de activity fee.
Maar toch zit de beheerkosten dan samen met de service fee op 0,636% per jaar nog boven de beheerkosten van Brand New Day.
Optie 2: Opsplitsen:
Als we per regio het goedkoopste fondsnemen kan er aan de kosten die aan het fonds verloren gaan bespaard worden.
Daarvoor komen de volgende fondsen met deze verdeling in aanmerking:
Naam | Ticker | ISIN | Aantal Bedrijven | Regio | Verdeling | Kernselectie |
---|---|---|---|---|---|---|
Vanguard S&P 500 UCITS ETF | VUSA | IE00B3XXRP09 | 507 | North America | 53,30% | Ja |
iShares Core FTSE 100 UCITS ETF Dist | ISFA | IE0005042456 | 100 | UK | 6,25% | Ja |
Vanguard FTSE Developed Europe ex UK UCITS ETF | VERX | IE00BKX55S42 | 411 | Europe - ex UK | 15,65% | Nee |
Vanguard FTSE Japan UCITS ETF | VJPN | IE00B95PGT31 | 502 | Japan | 8,50% | Nee |
Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETF | VAPX | IE00B9F5YL18 | 367 | Pacific - ex Japan | 6,15% | Nee |
Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF | VFEM | IE00B3VVMM84 | 1.049 | Emerging | 10,15% | Nee |
In totaal dus in 2.936 bedrijven, dit zijn er iets minder dan de eerdergenoemde fondsen echter gaat het om maar een zeer klein percentage van de totale portefeuille.
VUSA | IE00B3XXRP09 | 14,21% | 15,19% | 14,70% | 1,65% | 0,24% | 0,07% | 0,31% |
ISFA | IE0005042456 | 1,29% | 0,63% | 0,96% | 3,90% | 0,04% | 0,07% | 0,11% |
VERX | IE00BKX55S42 | 10,51% | 11,07% | 10,79% | 2,86% | 0,31% | 0,12% | 0,43% |
VJPN | IE00B95PGT31 | 14,99% | 14,99% | 14,99% | 1,55% | 0,23% | 0,19% | 0,42% |
VAPX | IE00B9F5YL18 | 3,29% | 3,67% | 3,48% | 2,72% | 0,09% | 0,22% | 0,31% |
VFEM | IE00B3VVMM84 | 9,52% | 9,81% | 9,66% | 2,16% | 0,21% | 0,25% | 0,46% |
Als ik dit in de verdeling plaats en ik bereken de totale beheerkosten voor deze fondsen komt dit op 0,341% per jaar.
Daar komen echter nog wel de aankoop kosten bij voor de 4 fondsen die niet in de kernselectie zitten. Dit is met de verdeling en bij een inleg van € 1.000,- in totaal € 8,06. Als de aankoop verdeeld wordt over 4 maanden dan kan dit gecompenseerd worden met de activity fee waardoor dit bedrag lager uit komt. Tevens omdat er een start tarief van € 2,- is per transactie is de aanschafkosten percentueel gezien een stuk lager. Bijvoorbeeld met een inleg van € 5.000,- komt de aankoopkosten neer op € 8,39.
Jaar | Aankoopkosten | Beheerkosten fondsen | Activity Fee | Totaal |
---|---|---|---|---|
1 | € 8,06 | € 3,41 | € 2,00 | € 13,47 |
2 | € 8,06 | € 6,82 | € 4,00 | € 18,88 |
3 | € 8,06 | € 10,23 | € 6,00 | € 24,29 |
4 | € 8,06 | € 13,63 | € 8,00 | € 29,69 |
5 | € 8,06 | € 17,04 | € 10,00 | € 35,10 |
Over een looptijd van 5 jaar is er € 121,43 aan rendement verloren gegaan aan kosten met een inleg van € 5.000,-. Daarbij is koersontwikkeling niet meegenomen. Dit is een besparing van €38,72 ten opzichte van Brand New Day.
Bij deze opzet komt er per jaar zo’n € 5,41 en bij Brand New Day € 6,01. Dit verschil wordt groter bij een hogere inleg.
Bij deze berekening heb ik de vermindering in activity fee niet meegenomen voor de maand dat de aankoop wordt gedaan, dat maakt de berekening complexer. Dit zou de kosten bij DeGiro nog verder verlagen. Tevens deint de € 150,- bij het uitstappen meegenomen te worden in je overweging.
Tevens moet er altijd in hele een ETF gekocht worden, daardoor kan je nooit precies de €1000,- inleggen. Misschien is dit ook wel goed om altijd wat cash te hebben aangezien de activity fee geint moet kunnen worden.
Voor Noord-Amerika wordt de S&P 500 gebruikt, dit is natuurlijk niet heel Noord-Amerika maar alleen de Verenigde Staten. Daarvoor kan gekozen worden om de FTSE North America UCITS ETF te gebruiken, deze heeft een totaale kosten van 0,35% en is geen onderdeel van de kernselectie. De kosten gaan daarbij dus omhoog.
Conclusie:
Het verschil in kosten is zeer beperkt. Voor een iets kleinere meerprijs krijg je bij Brand New Day het gemak en is er weinig omkijken aan.
Wil je wat meer flexibiliteit dan is DeGiro een mooie oplossing.
Binnen het Brand New Day fonds zit wel degelijk ook een dividendlek dat nu niet is meegenomen.
Wat denken jullie?
@The_FrankO Heel mooi stuk! Wat betreft je vraag over het dividendlek bij BND; dat is er in theorie niet. De wereldfondsen hebben de status van Fiscale Beleggingsinstelling (FBI). Het fonds kan alle dividendbelasting die zij betalen terugvorderen en aan de belegger wordt 15% Nederlandse dividendbelasting gevorderd; die kan als particulier weer worden verrekend in box 1.
Ik ben het grotendeels eens met je conclusie, behalve dat ik denk dat BND (een beetje) goedkoper is bij een 'lazy' portfolio. BND biedt vooral meer gemak dan DeGiro. Een echte reden om voor DeGiro te kiezen zou zijn om actief je pensioen te beleggen.
@.SnifraM De pensioenrekeningen van BND en DeGiro zijn beide een bancair product, geen verzekering, en vervallen dus aan je erven bij overlijden
@cerberusss @Crasheeee Hier onder mijn berekening. Niet met zo veel details als The_FrankO, maar goed genoeg om te kunnen zien dat pensioenbeleggen meer dan loont.
Het vergelijkt de drie, voor zo ver ik weet, goedkoopste/eenvoudigste manieren om wereldwijde exposure te krijgen per methode.
De berekening negeert kosten zoals de eenmalige 45,- startkosten bij BND, 150,- exitkosten bij DG en maandelijkse connectiviteitskosten bij DG. Deze zijn dus in het nadeel van DG.
Aantal aannames/versimpelingen van de werkelijkheid: VWRL lekt 10%, VXUS lekt 6%, VTI lekt 0% dividendrendement. Dividendrendement is 2%. Jaarlijks rendement van de index is 6%. We zijn een dertiger met meer dan 75K vermogen en een middeninkomen. Marginaal IB tarief is nu 50% en na AOW leeftijd effectief 20%.
Ik weet niet wat de beste manier is om een excel bestand te delen.. Voor nu een screenshot:
https://imgur.com/a/iGYFA
Ik ben het grotendeels eens met je conclusie, behalve dat ik denk dat BND (een beetje) goedkoper is bij een 'lazy' portfolio. BND biedt vooral meer gemak dan DeGiro. Een echte reden om voor DeGiro te kiezen zou zijn om actief je pensioen te beleggen.
@.SnifraM De pensioenrekeningen van BND en DeGiro zijn beide een bancair product, geen verzekering, en vervallen dus aan je erven bij overlijden
@cerberusss @Crasheeee Hier onder mijn berekening. Niet met zo veel details als The_FrankO, maar goed genoeg om te kunnen zien dat pensioenbeleggen meer dan loont.
Het vergelijkt de drie, voor zo ver ik weet, goedkoopste/eenvoudigste manieren om wereldwijde exposure te krijgen per methode.
De berekening negeert kosten zoals de eenmalige 45,- startkosten bij BND, 150,- exitkosten bij DG en maandelijkse connectiviteitskosten bij DG. Deze zijn dus in het nadeel van DG.
Aantal aannames/versimpelingen van de werkelijkheid: VWRL lekt 10%, VXUS lekt 6%, VTI lekt 0% dividendrendement. Dividendrendement is 2%. Jaarlijks rendement van de index is 6%. We zijn een dertiger met meer dan 75K vermogen en een middeninkomen. Marginaal IB tarief is nu 50% en na AOW leeftijd effectief 20%.
Ik weet niet wat de beste manier is om een excel bestand te delen.. Voor nu een screenshot:
Ik weet niet of je ZZP-er bent, maar BND heeft een 'nieuwe' pricing van de ZZP Pensioenrekening geintroduceerd. Die kent fors lagere beheerkosten (0,24%) in ruil voor een vast bedrag aan servicekosten van €50. Dat is al snel de moeite..
Waarom pak je niet een tracker zoals Think Global Equity (ISIN NL0009690221), die heeft voor zover ik weet geen aankoopkosten en geen jaarlijkse kosten bij DeGiro. Het dividendlek weet ik niet in een percentage, maar is voor de Nederlandse markt geoptimaliseerd.romon schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:26:
@Tanooki Goede tip! Maar voor mij niet van toepassing.
Maar je reactie zet mij wel aan het denken! In een eerdere zoektocht naar alternatieven voor de VTI/VXUS combi vond ik het fonds "ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Wereld" (NL0011309349) dat de MSCI World trackt. Een Nederlandse FBI genoteerd in Amsterdam in EUR, dus geen dividendlek, connectiviteits- of FX kosten. Wel aan- (10bp) en verkoopkosten (7,5bp) en een grotere spread dan de Vanguard fondsen.
Dit fonds toegevoegd aan mijn sheet uit de vorige post, en hiermee blijkt DeGiro toch een stuk goedkoper dan BND:
https://imgur.com/a/KDn52
Think Global Equity volgt een index van maar 250 bedrijven met een aparte onderlinge weging, dus die is voor mij geen optie.cerberusss schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:44:
[...]
Waarom pak je niet een tracker zoals Think Global Equity (ISIN NL0009690221), die heeft voor zover ik weet geen aankoopkosten en geen jaarlijkse kosten bij DeGiro. Het dividendlek weet ik niet in een percentage, maar is voor de Nederlandse markt geoptimaliseerd.
Maar je reactie zet mij wel aan het denken! In een eerdere zoektocht naar alternatieven voor de VTI/VXUS combi vond ik het fonds "ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Wereld" (NL0011309349) dat de MSCI World trackt. Een Nederlandse FBI genoteerd in Amsterdam in EUR, dus geen dividendlek, connectiviteits- of FX kosten. Wel aan- (10bp) en verkoopkosten (7,5bp) en een grotere spread dan de Vanguard fondsen.
Dit fonds toegevoegd aan mijn sheet uit de vorige post, en hiermee blijkt DeGiro toch een stuk goedkoper dan BND:
Mooi dat je dingen helder probeert te krijgen. Altijd fijn een vergelijk te zien. Een opmerking mbt VRH bij de VTI/VXUS combinatie: Je zegt hierboven dat het om dertiger met meer dan 75k vermogen gaat. Vervolgens reken je met 1,38% VRH. Indien alleenstaand wordt dit tarief pas >100k bereikt, daaronder is het 0,86. Dit is bovendien over het meerdere van 25k vrijstelling. Indien je met z'n tweeën bent verdubbelen de staffels.romon schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:26:
@The_FrankO Heel mooi stuk! Wat betreft je vraag over het dividendlek bij BND; dat is er in theorie niet. De wereldfondsen hebben de status van Fiscale Beleggingsinstelling (FBI). Het fonds kan alle dividendbelasting die zij betalen terugvorderen en aan de belegger wordt 15% Nederlandse dividendbelasting gevorderd; die kan als particulier weer worden verrekend in box 1.
Daarbij komt dat volgend jaar de percentages al zakken naar respectievelijk 0,79% en 1,36%, en de eerste 30k vrijgesteld is.
Dit is alleen nog feitelijk. Verder wordt er nog steeds gesproken over het belasten van werkelijk rendement. Je doorrekening van 1,38% over het gehele bedrag gedurende de gehele looptijd is dus te negatief.
Tot slot: Waarom neem je VTI/VXUS alleen in box 3 mee? Als ik het goed begrepen heb zou je dit nu ook met een pensioenrekening met bijbehorende fiscale voordelen kunnen doen. Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Voor iedereen is de berekening anders. Ik deed een aantal aannames, zoals dat extra (pensioen)vermogen in box 3 in de tweede schijf belast zou worden. Dat is inderdaad niet gelijk aan 75k vermogen.coelho schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 00:34:
[...]
Mooi dat je dingen helder probeert te krijgen. Altijd fijn een vergelijk te zien. Een opmerking mbt VRH bij de VTI/VXUS combinatie: Je zegt hierboven dat het om dertiger met meer dan 75k vermogen gaat. Vervolgens reken je met 1,38% VRH. Indien alleenstaand wordt dit tarief pas >100k bereikt, daaronder is het 0,86. Dit is bovendien over het meerdere van 25k vrijstelling. Indien je met z'n tweeën bent verdubbelen de staffels.
Daarbij komt dat volgend jaar de percentages al zakken naar respectievelijk 0,79% en 1,36%, en de eerste 30k vrijgesteld is.
Dit is alleen nog feitelijk. Verder wordt er nog steeds gesproken over het belasten van werkelijk rendement. Je doorrekening van 1,38% over het gehele bedrag gedurende de gehele looptijd is dus te negatief.
Tot slot: Waarom neem je VTI/VXUS alleen in box 3 mee? Als ik het goed begrepen heb zou je dit nu ook met een pensioenrekening met bijbehorende fiscale voordelen kunnen doen. Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Eigenlijk zijn de precieze percentages niet zo relevant; zo lang er VRH wordt geheven heb je een voordeel bij pensioenbeleggen. Hetzelfde geldt voor een lager tarief IB na het bereiken van de AOW leeftijd; zo lang als deze lager is zit je goed, los van de percentages.
VTI/VXUS is niet aantrekkelijk in box 1, omdat de fondsen 30% dividendbelasting betalen in de VS. Je kan 15% daarvan terugkrijgen met een W8-BEN formulier, maar DeGiro is onduidelijk of en tegen welke kosten ze deze dienst gaan aanbieden. De andere 15% zou je normaal verrekenen met betaalde VRH, maar dat betaal je niet in box 1, dus valt er niets te verrekenen. Dit zorgt voor een erg groot dividentlek van rond de 50bp gok ik.
Pensioenbeleggen is dus het handigst met een Nederlandse FBI of een Iers fonds dat zelf geen belasting heft.
Dat staat buiten kijf. Alleen in het kader van FO is het geld dat vast staat totdat je een leeftijd hebt bereikt waarop je het waarschijnlijk niet meer nodig hebt. Ik mag van de overheid tot 70jaar en 3 maanden. Als ZZPer doe ik ook aan pensioenbeleggen (Blackrock fonds #5 via Rabo), maar zal hier niet oneindig mee doorgaan. Wat heb ik aan tonnen in een spaarpot die vrijkomen na mijn 70e (wat zeer reëel is met een horizon van nog 30 jaar), terwijl ik het liefst vanaf mijn 55e de druk van het móeten werken kwijt wil zijn?romon schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:46:
[...]
Voor iedereen is de berekening anders. Ik deed een aantal aannames, zoals dat extra (pensioen)vermogen in box 3 in de tweede schijf belast zou worden. Dat is inderdaad niet gelijk aan 75k vermogen.
Eigenlijk zijn de precieze percentages niet zo relevant; zo lang er VRH wordt geheven heb je een voordeel bij pensioenbeleggen. Hetzelfde geldt voor een lager tarief IB na het bereiken van de AOW leeftijd; zo lang als deze lager is zit je goed, los van de percentages.
VTI/VXUS is niet aantrekkelijk in box 1, omdat de fondsen 30% dividendbelasting betalen in de VS. Je kan 15% daarvan terugkrijgen met een W8-BEN formulier, maar DeGiro is onduidelijk of en tegen welke kosten ze deze dienst gaan aanbieden. De andere 15% zou je normaal verrekenen met betaalde VRH, maar dat betaal je niet in box 1, dus valt er niets te verrekenen. Dit zorgt voor een erg groot dividentlek van rond de 50bp gok ik.
Pensioenbeleggen is dus het handigst met een Nederlandse FBI of een Iers fonds dat zelf geen belasting heft.
Mijn persoonlijke conclusie is dan ook om mijn kansen te spreiden, beetje pensioenbeleggen, beetje 'gewoon' beleggen, beetje aflossen van hypotheek en ook wat spaargeld achter de hand. Hopelijk dat het spreiden van kansen me straks het beste vervolg oplevert...
Zo lang je 70 denkt te worden heb je er dan toch voordeel van? Het lijkt mij dat je in het kader van FO rekening houdt met de periode voor de AOW ingaat en die er na. Overigens helemaal eens met je conclusie en denk ik dat je per definitie aan 'een beetje' pensioenbeleggen doet, omdat je jaarruimte nou eenmaal beperkt is.coelho schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:03:
[...]
Dat staat buiten kijf. Alleen in het kader van FO is het geld dat vast staat totdat je een leeftijd hebt bereikt waarop je het waarschijnlijk niet meer nodig hebt. Ik mag van de overheid tot 70jaar en 3 maanden. Als ZZPer doe ik ook aan pensioenbeleggen (Blackrock fonds #5 via Rabo), maar zal hier niet oneindig mee doorgaan. Wat heb ik aan tonnen in een spaarpot die vrijkomen na mijn 70e (wat zeer reëel is met een horizon van nog 30 jaar), terwijl ik het liefst vanaf mijn 55e de druk van het móeten werken kwijt wil zijn?
Mijn persoonlijke conclusie is dan ook om mijn kansen te spreiden, beetje pensioenbeleggen, beetje 'gewoon' beleggen, beetje aflossen van hypotheek en ook wat spaargeld achter de hand. Hopelijk dat het spreiden van kansen me straks het beste vervolg oplevert...
Maar volgens mij betaal je met een Nederlandse FBI fonds nog steeds gewoon dividend belasting welke je niet kan verrekenen met de vermogensrendementheffing als het om pensioenbeleggen gaat. Het dividendlek komt dan dus bij jou te liggen, en dan wel 15%.romon schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 23:43:
@Tanooki Goede tip! Maar voor mij niet van toepassing.
[...]
Think Global Equity volgt een index van maar 250 bedrijven met een aparte onderlinge weging, dus die is voor mij geen optie.
Het regeerakkoord heeft het trouwens ook over dat de dividendbelasting zou gaan verdwijnen, zou dat hier ook gaan helpen of is dat alleen voor buitenlandse bedrijven?
Nederlandse dividendbelasting is een zgn voorheffing en die kun je verrekenen met je totaal verschuldigde inkomstenbelasting, ongeacht de box waar dit vandaan komt. In dit geval kun je het dus verrekenen in box 1, waardoor er geen dividendlek is.The_FrankO schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:22:
[...]
Maar volgens mij betaal je met een Nederlandse FBI fonds nog steeds gewoon dividend belasting welke je niet kan verrekenen met de vermogensrendementheffing als het om pensioenbeleggen gaat. Het dividendlek komt dan dus bij jou te liggen, en dan wel 15%.
Het regeerakkoord heeft het trouwens ook over dat de dividendbelasting zou gaan verdwijnen, zou dat hier ook gaan helpen of is dat alleen voor buitenlandse bedrijven?
Voor Nederlandse particulieren verandert er niets wat betreft de dividendbelasting, omdat ze/we al niets betaalden.
Is dat divendendlek zo'n groot issue? Ik wilde eigenlijk lange termijn gaan beleggen in VXUS en VTI.
Zoals hierboven al gemeld kunnen wij de belasting die we (in Nederland) betalen over dividend (15%) op dit moment terugvragen via de inkomstenbelasting die we in box 1 betalen. Voor particulieren met een inkomen is dit dus geen groot issue. Daarnaast heeft het nieuwe kabinet de plannen om dividendbelasting helemaal af te schaffen.Sunri5e schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 07:58:
Is dat divendendlek zo'n groot issue? Ik wilde eigenlijk lange termijn gaan beleggen in VXUS en VTI.
Als je wilt beleggen in VTI/VXUS zou ik eens kijken of je dat kan doen met een fonds dat in euro's genoteerd is, anders heb je waarschijnlijk kosten om je dollar-dividend om te laten zetten in euro's.
Het is onduidelijk of het ontvangen van dividend een must is voor jou persoonlijk. Als alternatief zijn er ook fondsen die het dividend herbeleggen. Dan ontvang jij niks (want het geld vloeit als het ware terug in de belegging), maar dan heb je er dus ook geen kosten aan.
[ Voor 15% gewijzigd door oscar82 op 24-10-2017 12:58 . Reden: alternatieve optie toegevoegd ]
Note: Dividendbelasting die voortvloeien uit een lijfrenterekening (oftewel pensioenrekening), mag je niet in box 1 terugvragen. Dus het is zeker gunstig voor pensioenrekeningen, dat de overheid straks geen dividendbelasting meer heft.oscar82 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:55:
[...]
Zoals hierboven al gemeld kunnen wij de belasting die we (in Nederland) betalen over dividend (15%) op dit moment terugvragen via de inkomstenbelasting die we in box 1 betalen. Voor particulieren met een inkomen is dit dus geen groot issue. Daarnaast heeft het nieuwe kabinet de plannen om dividendbelasting helemaal af te schaffen.
Als je wilt beleggen in VTI/VXUS zou ik eens kijken of je dat kan doen met een fonds dat in euro's genoteerd is, anders heb je waarschijnlijk kosten om je dollar-dividend om te laten zetten in euro's.
Het is onduidelijk of het ontvangen van dividend een must is voor jou persoonlijk. Als alternatief zijn er ook fondsen die het dividend herbeleggen. Dan ontvang jij niks (want het geld vloeit als het ware terug in de belegging), maar dan heb je er dus ook geen kosten aan.
Edit: Zie ook https://www.belastingdien...ordelen/dividendbelasting
[ Voor 8% gewijzigd door MrWisent op 24-10-2017 13:53 ]
Bij het dividendlek is het probleem dat de fondsen (VTI/VXUS hier) dividendbelasting moeten betalen, en dat kan jij als particulier niet terugkrijgen. Dus daar gaat rendement verloren. Bijvoorbeeld een Meesman heeft het op een manier dat ze dat wel kunnen terughalen, wat iets meer rendement oplevert (maar Meesman heeft weer wat hogere kosten, ook na meenemen van dividendlek dichting).oscar82 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:55:
[...]
Zoals hierboven al gemeld kunnen wij de belasting die we (in Nederland) betalen over dividend (15%) op dit moment terugvragen via de inkomstenbelasting die we in box 1 betalen. Voor particulieren met een inkomen is dit dus geen groot issue. Daarnaast heeft het nieuwe kabinet de plannen om dividendbelasting helemaal af te schaffen.
Exacte getallen durf ik niet te noemen, maar van wat ik hier heb meegekregen is het dividendlek bij VTI+VXUS combinatie voldoende klein om je imo niet druk over te maken.
Dus voor pensioenbeleggen nog even wachten met beleggingen die dividend uitkeren met een andere domicilie dan Ierland.MrWisent schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:45:
[...]
Note: Dividendbelasting die voortvloeien uit een lijfrenterekening (oftewel pensioenrekening), mag je niet in box 1 terugvragen. Dus het is zeker gunstig voor pensioenrekeningen, dat de overheid straks geen dividendbelasting meer heft.
Edit: Zie ook https://www.belastingdien...ordelen/dividendbelasting
VTI, en de iShares tegenhanger ITOT, is het dividendlek vrijwel 0%.Sissors schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:00:
[...]
Bij het dividendlek is het probleem dat de fondsen (VTI/VXUS hier) dividendbelasting moeten betalen, en dat kan jij als particulier niet terugkrijgen. Dus daar gaat rendement verloren. Bijvoorbeeld een Meesman heeft het op een manier dat ze dat wel kunnen terughalen, wat iets meer rendement oplevert (maar Meesman heeft weer wat hogere kosten, ook na meenemen van dividendlek dichting).
Exacte getallen durf ik niet te noemen, maar van wat ik hier heb meegekregen is het dividendlek bij VTI+VXUS combinatie voldoende klein om je imo niet druk over te maken.
Voor VXUS heb ik het even uitgerekend alleen met data van 2016:
VXUS | US9219097683 | - | 7,25% | 7,25% | 3,00% | 0,22% | 0,11% | 0,33% |
Valt dus inderdaad mee.
Daarnaast kun je zelf ook nog rendement verliezen aan dividendbelasting. Door het W8-BEN formulier in te vullen betaal je 15% dividendbelasting in plaats van de 30%. De laatste 15% wordt verrekend met de vermogensrendementheffing. Je krijgt dus pas de dividendbelasting terug als de vermogenrendementsheffing hoger is dan het betaalde dividendbelasting. Het kan dus voor kleinere vermogens goedkoper zijn om toch een fonds met domicilie Ierland te kiezen.
Ik wil graag met hefboom speculeren op een dalende markt op een termijn van 6 maanden of langer.
Vroeger deed ik dat met put opties, maar dat is ruim 10 jaar geleden en ik heb geen ervaring met alle nieuwe hefboom produkten. Er zijn speeders/turbo's, inverse/short ETF's, CFD's...... Wat is het meest geschikt, bijvoorbeeld als ik geld wil verdienen aan een dalende AEX?
Of met andere woorden, hoe zou je anno nu het beste verdienen aan een klappende luchtbel zoals de hypotheek crisis van 2008?
Vroeger deed ik dat met put opties, maar dat is ruim 10 jaar geleden en ik heb geen ervaring met alle nieuwe hefboom produkten. Er zijn speeders/turbo's, inverse/short ETF's, CFD's...... Wat is het meest geschikt, bijvoorbeeld als ik geld wil verdienen aan een dalende AEX?
Of met andere woorden, hoe zou je anno nu het beste verdienen aan een klappende luchtbel zoals de hypotheek crisis van 2008?
Iemand ervaring met het terugvragen van dividend uit België, dit vanwege Sapec.
Ik heb formulier 276 zo ver mogelijk ingevuld, en samen met iemand bekeken maar kom er toch niet helemaal uit op een aantal punten.
Bij punt 4d dacht ik de ISIN-code in te vullen maar er gaan maar 4 nummers in het vakje.
Punt 5 a lijkt me 'in het buitenland', aangezien ik Nederland ben? Wat vervolgens te doen met vakje 21?
Punt 7b lijkt me het volledige bruto dividend bedrag, dus €150 x aantal aandelen?
En als laatste, helemaal onderaan: punt IV. Dat begint denk ik met BSN nummer en een inwoner van Nederland maar in de zin van welk artikel en inkomstenbelasting van wat?
Ik heb formulier 276 zo ver mogelijk ingevuld, en samen met iemand bekeken maar kom er toch niet helemaal uit op een aantal punten.
Bij punt 4d dacht ik de ISIN-code in te vullen maar er gaan maar 4 nummers in het vakje.
Punt 5 a lijkt me 'in het buitenland', aangezien ik Nederland ben? Wat vervolgens te doen met vakje 21?
Punt 7b lijkt me het volledige bruto dividend bedrag, dus €150 x aantal aandelen?
En als laatste, helemaal onderaan: punt IV. Dat begint denk ik met BSN nummer en een inwoner van Nederland maar in de zin van welk artikel en inkomstenbelasting van wat?
Zover ik weet (en heb ingevuld), wellicht handig voor anderen:Aikon schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:00:
Iemand ervaring met het terugvragen van dividend uit België, dit vanwege Sapec.
4.a: Gewone beursaandelen, gedematerialiseerd op effectenrekening
4.d: Coupon nummer is 54 aldus de site van sapec.
7.b is bijzondere voorwaarden? (die hoeft niet lijkt mij
Hier overigens een voorbeeld van Tax-reclaim:
http://tax-reclaim.nl/wp-...Voorbeeld-Belgi%C3%AB.pdf
Dan is het direct duidelijk wat je moet invullen. Had overigens om een ontvangstbevestiging van de Belgische ficus gevraagd, maar iets zegt mij dat die niet gaat komen
Van de Nederlandse belasting had ik binnen een paar weken de woonplaatsverklaring al binnen. Dat ging gelukkig vrij vlot. Was wel de helft van de papiertjes kwijt, maar dat hoorde zo kwam ik achter
[ Voor 13% gewijzigd door RobertowNL op 25-10-2017 19:55 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Zo heb ik het ook ingevuld aan de hand van het voorbeeld van Tax-reclaim. Heb een kopie van de hele set per mail verstuurd (foreigners.team6@minfin.fed.be), daarvan ontving ik een ontvangstbevestiging. Nog even nagebeld om te verifiëren of het rekeningoverzicht van Degiro volstond als bijlage (ja).
[ Voor 5% gewijzigd door Tanooki op 25-10-2017 20:10 ]
Lekker volatiel weekje, gisteren één procent er af vandaag weer meer dan één procent er bij.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Zojuist voor het eerst mijn geld gestort in een combinatie VXUS en VTI. Dit voor de lange termijn met spaargeld wat ik niet direct nodig heb.
Men is hard op zoek naar dumb money. Afgelopen week zowel van ING als Rabo post gehad om te beginnen met beleggen
Verwijderd
Banken eigen, mensen te verleiden als de beurs reeds skyhigh staat. En niet thuis zijn als de beurs halveert. Ik heb mijn maandelijkse aankopen juist naar het minimum teruggebracht.Rukapul schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:47:
Men is hard op zoek naar dumb money. Afgelopen week zowel van ING als Rabo post gehad om te beginnen met beleggen
En nu krijg ik iedereen hier weer over me heen dat je toch voor de lange termijn belegt.
Verwijderd
Ik heb nu ook wat in ETF's en wat in dividendaandelen zitten. Nu gaat de boel even op een laag pitje. Zet wel een bedrag aan de kant, maar de komende tijd maar eens zien wat er gaat gebeuren en hooguit heel gericht bijkopen als een aandeel echt al aardig duikelt.
Het punt waar men een beetje over valt is dat je dit al vrij lang zegt. In het vorige topic kwam ik een reactie van jou tegen van januari 2015 dat je op de grote dip zit te wachten. Sinds januari 2015 heeft een veelgebruikte ETF hier, VTI, een rendement van bijna 30% gemaakt. Tsja, dan kun je zitten wachten op de dip die ooit weer gaat komen, maar dat rendement ben jij dan weer mis gelopen. Ook ik verwacht ooit wel weer eens een forse correctie en heb daarvoor ook een potje klaar staan, naast mijn maandelijkse inkopen waar ik gewoon mee door ga.Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:54:
[...]
En nu krijg ik iedereen hier weer over me heen dat je toch voor de lange termijn belegt.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Verwijderd
Ik loop geen rendementen mis. Je loopt pas rendementen mis op het moment dat je casht.Sandyman538 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:49:
[...]
Het punt waar men een beetje over valt is dat je dit al vrij lang zegt. In het vorige topic kwam ik een reactie van jou tegen van januari 2015 dat je op de grote dip zit te wachten. Sinds januari 2015 heeft een veelgebruikte ETF hier, VTI, een rendement van bijna 30% gemaakt. Tsja, dan kun je zitten wachten op de dip die ooit weer gaat komen, maar dat rendement ben jij dan weer mis gelopen. Ook ik verwacht ooit wel weer eens een forse correctie en heb daarvoor ook een potje klaar staan, naast mijn maandelijkse inkopen waar ik gewoon mee door ga.
Wanneer is volgens jou de volgende crisis? Bij -30%, -80%, -150%, -500%? M.a.w. welk punt moeten we bereiken eer jij gaat inleggen? Evengoed komt dat punt de komende 15 jaar niet voorbij en heb je dan wel degelijk (extra) rendement misgelopen.Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:52:
[...]
Ik loop geen rendementen mis. Je loopt pas rendementen mis op het moment dat je casht.Ik cash pas over zo'n 15 jaar. Overigens loop ik een twee sporen beleid. Ik koop ook maandelijks, maar heb nog een echt groot bedrag op de plank liggen. Dit pomp ik er pas in bij de volgende crisis. En ja, de beurs stond toen ook al te hoog door de rentebubbel. Ik heb mijn lesje geleerd tijdens de IT bubbel, maar als mensen nu nog grote bedragen erin pompen....be my guest.
lol+lol=hihi
Verwijderd
Wacht maar tot de ECB komt met de mededeling komt: "We stoppen ermee". Als iedereen gillend eruit stapt, er weer massa ontslagen volgen, grote bedrijven omvallen etc, dat is voor een moment dat ik grote aankopen ga doen. Als je je een beetje verdiept weet je dat een hoogconjuctuur nooit 15 jaar aanhoudt. En zowel, dan heb ik pech gehad en heb ik gewoon veel cash op de bank en hebben mijn gespreide maandelijkse aankopen hun rendement..SnifraM schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:56:
[...]
Wanneer is volgens jou de volgende crisis? Bij -30%, -80%, -150%? M.a.w. welk punt moeten we bereiken eer jij gaat inleggen? Evengoed komt dat punt de komende 15 jaar niet voorbij en heb je dan wel degelijk (extra) rendement misgelopen.
Ik zeg ook nergens dat deze stijgende beurs 15 jaar aanhoud, die 15 jaar slaat op jouw definitie van wanneer we volgens jou in de 'volgende crisis' zitten. Massaontslagen en vooral grote bedrijven die omvallen zijn toch bijna orde van de dag in deze tijd?Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:01:
[...]
Wacht maar tot de ECB komt met de mededeling komt: "We stoppen ermee". Als iedereen gillend eruit stapt, er weer massa ontslagen volgen, grote bedrijven omvallen etc, dat is voor een moment dat ik grote aankopen ga doen. Als je je een beetje verdiept weet je dat een hoogconjuctuur nooit 15 jaar aanhoudt. En zowel, dan heb ik pech gehad en heb ik gewoon veel cash op de bank en hebben mijn gespreide maandelijkse aankopen hun rendement.
lol+lol=hihi
Nou die hoogconjunctuur is nu net 2 a 3 jaar bezig in europa? Dus dan hebben we nog wel even en lijkt het me ook een goed moment om nog veel geld in de beurs te stoppen.Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:01:
[...]
Wacht maar tot de ECB komt met de mededeling komt: "We stoppen ermee". Als iedereen gillend eruit stapt, er weer massa ontslagen volgen, grote bedrijven omvallen etc, dat is voor een moment dat ik grote aankopen ga doen. Als je je een beetje verdiept weet je dat een hoogconjuctuur nooit 15 jaar aanhoudt. En zowel, dan heb ik pech gehad en heb ik gewoon veel cash op de bank en hebben mijn gespreide maandelijkse aankopen hun rendement.
Verwijderd
Zou toch de krant eens gaan lezen. Er is bijna overal nu een chronisch tekort aan personeel. Winsten van bedrijven lopen alleen maar op (en lonen blijven achter.SnifraM schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:05:
[...]
Ik zeg ook nergens dat deze stijgende beurs 15 jaar aanhoud, die 15 jaar slaat op jouw definitie van wanneer we volgens jou in de 'volgende crisis' zitten. Massaontslagen en vooral grote bedrijven die omvallen zijn toch bijna orde van de dag in deze tijd?
Waar ik me aan stoor op dit forum is het feit dat hier hetzelfde advies wordt gegeven als bij banken. Gewoon kopen joh en het komt wel goed op lange termijn. Eens, als je nu twintig bent, zal het best ooit goed komen. Als je nu 45/50 bent en nu erin pompt is dat nog maar de vraag als het voor je pensioen is. Heb al eens eerder mijn potje in mijn hypotheek aangehaald wat gewoon statisch is en net aangekocht voor de top van de IT bubbel. Dat staat nu pas break-even. Zijn we toch 19 jaar verder. Beetje zonde. Ik heb mede hierdoor en later doordat ik middels mijn vak veel met aandelenmarkt te maken kreeg mijn les geleerd.
Kijk nu gewoon eens met een helicopterview naar de markt en dan weet je dat we gewoon in een volkomen opgeblazen markt zitten door geld wat door de ECB de markt in wordt geblazen. Kunstmatig lage rente waardoor men in aandelen is gestapt. Aan dit feestje komt echt een einde. Of de markt 30, 40 of 50 % daalt en wanneer weet ik ook niet en wat precies HET moment is om te kopen ook niet. Maar mocht bijvoorbeeld de AEX weer ergens rond de 300 staan en mijn onderbuik goed, durf ik het wel weer aan om groot in te gaan kopen. Komt die daar niet heb ik pech gehad en staat mijn pensioenpot gewoon cash op de bank. Wil graag nog te eten hebben na mijn 65e.
Een bekend beursgezegde: buy low, sell high.Silence_nl schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:19:
[...]
Nou die hoogconjunctuur is nu net 2 a 3 jaar bezig in europa? Dus dan hebben we nog wel even en lijkt het me ook een goed moment om nog veel geld in de beurs te stoppen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2017 13:27 ]
Simpel boerenverstand zegt kopen als de prijzen laag zijn en verkopen als de prijzen hoog zijn. Zo maak je winst.
Wat is laag en wat is hoog een aandeel kan nu op 10 euro staan en goedkoop zijn en volgend jaar op 15 euro staan en nog steeds goedkoop zijn.
Ik heb besloten om een deel van mijn spaargeld bij Meesman te investeren voor de lange termijn. Wat zou jullie advies zijn als je kijkt naar de verschillende fondsen? Is dat nog steeds 50/50 Wereldwijd en Europa? Of is het verstandig om het te verdelen over alle 3 de fondsen dus ook met Opkomende markten erbij en dan dus 33% in elk fonds?
Ik heb ze alle 5 bij meesman. Simpelweg omdat je niet weet welke het beter doet. Ik had dit eerst niet en vooral veel in wereld. Emerging deed het toen bijzonder goed en daar was flink te halen.
Bottom line is dat je het nooit weet. Je kan er 1 of 2 pakken maar als de 3e net als een speer gaat mis je alles. Kan ook andersom en dan win je.. mijn les was uit dat het beter is om te spreiden. Als je er naast zit pak je vrij weinig rendement en met spreiden pik je toch net een graantje van alles mee..
Bottom line is dat je het nooit weet. Je kan er 1 of 2 pakken maar als de 3e net als een speer gaat mis je alles. Kan ook andersom en dan win je.. mijn les was uit dat het beter is om te spreiden. Als je er naast zit pak je vrij weinig rendement en met spreiden pik je toch net een graantje van alles mee..
De aandelen zijn relatief duur (koers/winst verhouding) omdat de rente zo laag is. Aandelen leveren historisch gezien altijd net wat meer dividendrendement dan de rente, en de koersen volgen om dat waar te maken.
Overigens is de crisis nog lang niet voorbij, het is de ECB die het verdoezeld. Het probleem is echter dat het middel wat ze normaal gebruiken om de economie aan te jagen (rente verlagen) niet meer kan, lager is gewoon geen optie. We zitten dus in een zeer risicovolle situatie momenteel: bij de volgende klap is er geen containment mogelijk...
Een potentieel gevolg is een hele flinke inflatie, de euro wordt dan significant minder waard. Dan kun je je geld beter niet in euro's aanhouden. De rentes zullen stijgen, maar de aandelen kunnen alle kanten op: ze stijgen met de inflatie mee maar zakken om het dividendrendement aan te passen aan de stijgende rente. Welke van die twee sterker zal zijn: geen idee.
Hoe dan ook kun je niet voorspellen wanneer een volgende crisis losbarst, in de tussentijd mis je de dividenden.
Overigens is de crisis nog lang niet voorbij, het is de ECB die het verdoezeld. Het probleem is echter dat het middel wat ze normaal gebruiken om de economie aan te jagen (rente verlagen) niet meer kan, lager is gewoon geen optie. We zitten dus in een zeer risicovolle situatie momenteel: bij de volgende klap is er geen containment mogelijk...
Een potentieel gevolg is een hele flinke inflatie, de euro wordt dan significant minder waard. Dan kun je je geld beter niet in euro's aanhouden. De rentes zullen stijgen, maar de aandelen kunnen alle kanten op: ze stijgen met de inflatie mee maar zakken om het dividendrendement aan te passen aan de stijgende rente. Welke van die twee sterker zal zijn: geen idee.
Hoe dan ook kun je niet voorspellen wanneer een volgende crisis losbarst, in de tussentijd mis je de dividenden.
Beetje een beginnersvraag ben ik bang, maar: Ik heb een slootje ETFs bij ING. Ooit via DeGiro als begin, maar merk dat ik het prettig vind dat sparen/uitgeven/beleggen op dezelfde plek staan (irrational human being). Nu wil ik wat geld in "iShares Core S&P U.S. Growth ETF (IUSG)" steken, maar dat is geen UCITS ETF, en wordt dus niet door ING aangeboden.
Los van een andere tussenpartij dan ING (erbij of ipv) is een andere optie een gelijkende ETF vinden die wél aangeboden wordt. Ik loop alleen een beetje stuk daarop - ik kan niet goed vinden hoe ik iets vind met een redelijk vergelijkbare opbouw. Via wat zoekwerk in ING en dan via morningstar zoeken wat er ongeveer inzit qua markt/zone werkt redelijk maar het voelt niet alsof dat de manier is hoe het werkt
Hoe doen jullie dit? Of doe ik überhaupt bizarre dingen.
Los van een andere tussenpartij dan ING (erbij of ipv) is een andere optie een gelijkende ETF vinden die wél aangeboden wordt. Ik loop alleen een beetje stuk daarop - ik kan niet goed vinden hoe ik iets vind met een redelijk vergelijkbare opbouw. Via wat zoekwerk in ING en dan via morningstar zoeken wat er ongeveer inzit qua markt/zone werkt redelijk maar het voelt niet alsof dat de manier is hoe het werkt
Hoe doen jullie dit? Of doe ik überhaupt bizarre dingen.
Welles
Heb ik ook wel, en ik weet dat de dingen die in zo'n growth-ding zitten ook wel in een S&P500 zitten, maar ik wil iets meer richting de vier (Amazon/Alphabet/Apple/FB) schuiven.Carfanatic schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:03:
Waarom geen gewone S&P 500 etf?
Welles
Vandaag ook een maandelijkse opdracht bij Meesman ingesteld. Ik heb gekozen voor voorbeeldportefeuille D. 75% aandelen (60% wereldwijd, 15% opkomend) en 25% obligaties wereldwijd. Dat is dus een hoog risico. Aangezien ik het geld over zo'n 30 jaar verwacht nodig te hebben, is dat een risico dat ik naar verwachting kan dragen.Holdem_NL schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:07:
Ik heb besloten om een deel van mijn spaargeld bij Meesman te investeren voor de lange termijn. Wat zou jullie advies zijn als je kijkt naar de verschillende fondsen? Is dat nog steeds 50/50 Wereldwijd en Europa? Of is het verstandig om het te verdelen over alle 3 de fondsen dus ook met Opkomende markten erbij en dan dus 33% in elk fonds?
Hier een link naar alle voorbeeldportefeuilles.
Ik heb sinds januari 2017 een beleggingsrekening bij Brand New Day en leg maandelijks in.Daar zit nu zo'n 3300 euro in met 7.5% rendement.
Nu heb ik sinds vorige week een rekening bij de Giro geopend (Custody) en daar voor 220 euro VTI/VXUS gekocht om te beginnen. Is het nu wijs om het bedrag in BND op te nemen en over te zetten naar de Giro?
Wij (vrouw en ik) willen in de toekomst spreiden tussen ETF, aflossing hypotheek en spaargeld. Ook hier een potje achter de hand voor als hij straks echt gaat dalen. Dat potje is nu nog een deel van onze financiële buffer.
Nu heb ik sinds vorige week een rekening bij de Giro geopend (Custody) en daar voor 220 euro VTI/VXUS gekocht om te beginnen. Is het nu wijs om het bedrag in BND op te nemen en over te zetten naar de Giro?
Wij (vrouw en ik) willen in de toekomst spreiden tussen ETF, aflossing hypotheek en spaargeld. Ook hier een potje achter de hand voor als hij straks echt gaat dalen. Dat potje is nu nog een deel van onze financiële buffer.
Hier nog een stukje advies. Misschien heb je er iets aan.Holdem_NL schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:07:
kraades in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Ik heb zelf 100% aandelen waarvan 80% wereldwijd een 20% opkomende landen. Ik spaar daarnaast nog ipv obligaties.
👉🏻 Blog 👈🏻
kraades schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 20:58:
[...]
Hier nog een stukje advies. Misschien heb je er iets aan.
kraades in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
Ons advies bij het beleggen in aandelen is om zo breed mogelijk te spreiden.
Spreken die twee elkaar niet een beetje tegen? Vooral het stukje dat meer dan de helft in de VS belegd is lijkt me niet per se heel geruststellend (gevoelsmatig). Zit hier voor het merendeel in Azië (via Robeco), maar ivm met de spanningen rond Korea toch maar de fondsen die daar voor het grootste deel inzitten op een piekje verkocht. De Aziaten lijken het ook beter te doen dan de fondsen die zich op de VS richten (afgelopen jaar, Robeco):Het klopt dat er een overlap in de bedrijven zit tussen het Europese en wereldwijde aandelenfonds. Het Europees aandelenfonds bieden wij aan als alternatief voor het wereld aandelenfonds voor beleggers die om welke reden dan ook structureel minder blootstelling aan de VS willen (het wereld fonds belegt voor meer dan de helft in de VS) of meer blootstelling aan Europa willen.
VS: https://www.robeco.nl/bel...imit=10&perfid=3®ion=1
Azië: https://www.robeco.nl/bel...imit=10&perfid=3®ion=2
Custody account is erg duur als je dividend ontvangt (en dat krijg je met VTI/VXUS), dus beter zet je alles over na BND of neem je een normaal account.Pakhaas schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 20:23:
Ik heb sinds januari 2017 een beleggingsrekening bij Brand New Day en leg maandelijks in.Daar zit nu zo'n 3300 euro in met 7.5% rendement.
Wat is dat voor lariekoek .. Als ik in het casino duizend euro vergok zeg jij ook: "je staat pas in de min als we naar huis gaan?". Jij voorspelt hier al twee jaar lang een crash en gedurende die tijd houd je extra spaargeld aan terwijl de beurs +30% staat. Ik heb een slechte mededeling voor je: dat is gewoon gemist rendement, ongeacht wat er in de toekomst gaat gebeuren.Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:52:
Ik loop geen rendementen mis. Je loopt pas rendementen mis op het moment dat je casht.
Onvoorstelbaar!
Thnx. Ik had het al nagerekend en zelfs met de extra Custody kosten (4x1 euro +3% over het dividend per jaar) is De giro goedkoper dan BND. Of zie ik iets over het hoofd?Hielko schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 21:26:
[...]
Custody account is erg duur als je dividend ontvangt (en dat krijg je met VTI/VXUS), dus beter zet je alles over na BND of neem je een normaal account.
Ik denk dat ik BND laat staan en bij de Giro nu begin met opbouw. Dan kan ik de kosten eens in praktijk vergelijken.
[ Voor 18% gewijzigd door Pakhaas op 29-10-2017 22:41 ]
Verwijderd
Tuurlijk. Dus als ik pas koop als de beurs zakt naar bijvoorbeeld 350 en niet op het huidige punt en uitstap over 15 jaar en de beurs staat op bijvoorbeeld op 700 dan heb ik rendement misgelopen. Rekenen was jouw sterkste vak op school zeker?writser schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 21:33:
[...]
Wat is dat voor lariekoek .. Als ik in het casino duizend euro vergok zeg jij ook: "je staat pas in de min als we naar huis gaan?". Jij voorspelt hier al twee jaar lang een crash en gedurende die tijd houd je extra spaargeld aan terwijl de beurs +30% staat. Ik heb een slechte mededeling voor je: dat is gewoon gemist rendement, ongeacht wat er in de toekomst gaat gebeuren.
NB: en jij bent financieel economisch opgeleid?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2017 22:41 ]
Nogmaals, als je jouw strategie vergelijkt met simpel indexbeleggen dan heb je de afgelopen 3 jaar zo'n 30% rendement misgelopen of meer, ongeacht wat er in de toekomst gebeurt. Dat laatste stuk heb jij genegeerd. En je negeert ook gemakshalve de kans dat de beurs nooit meer naar 350 zakt en dat jij voor eeuwig aan de zijlijn staat (of over een paar jaar met de staart tussen de benen toch maar instapt). Misschien heb je wel helemaal gelijk, stort de beurs keihard in volgend jaar en verdien jij bakken met geld, maar de afgelopen jaren loop je hard achter op de simpele indexbelegger. Een dooddoener als "je mist pas rendement als je casht" verandert daar niks aan. Als je zo redeneert kun je je geld ook 40 jaar op je spaarrekening laten staan. Mis je nooit rendement ..
Ik begrijp wat je probeert te doen, misschien werkt het, veel succes er mee. Blijf alleen wel realistisch, als je de afgelopen jaren dom de index had gevolgd kon je nu uitcashen, een paar keer op vakantie, de wijnkelder aanvullen en had je nog hetzelfde bedrag om tijdens de volgende crash te investeren.
Verder waardeer ik dat je mijn profiel bekijkt om met wat modder te gooien maar daar staat niet dat ik financieel-economisch ben opgeleid.
Ik begrijp wat je probeert te doen, misschien werkt het, veel succes er mee. Blijf alleen wel realistisch, als je de afgelopen jaren dom de index had gevolgd kon je nu uitcashen, een paar keer op vakantie, de wijnkelder aanvullen en had je nog hetzelfde bedrag om tijdens de volgende crash te investeren.
Verder waardeer ik dat je mijn profiel bekijkt om met wat modder te gooien maar daar staat niet dat ik financieel-economisch ben opgeleid.
[ Voor 43% gewijzigd door writser op 29-10-2017 23:54 ]
Onvoorstelbaar!
Verwijderd
@writser Ik heb ook medegedeeld dat ik een 2 sporen beleid volg en maandelijks nog steeds en al jaren (plus 20 jaar) kleinere bedragen aankoop. Aangezien mijn spaargeld, pensioengeld is neem ik niet het risico de laatste paar jaar een groot bedrag ineens te kopen (en dan heb ik het niet over €1000,-) met een totaal overspannen en ongezonde beurs. Ik heb dus winst, maar heb geen behoefte dat te gebruiken voor vakanties en lust geen wijn.
Het is geen dooddoener dat ik pas rendement mis als ik cash, net zoals iemand geen verlies heeft tot het moment dat hij casht. Pas op dat moment weet je wat je in de pocket hebt. Tot het moment van cashen is het alleen winst of verlies op papier. Nu cashen is geen optie wanneer je net als ik belegt voor de lange termijn.
Ik negeer ook helemaal niet dat de beurs wellicht niet meer fors zakt, want schrijf ook dat ik dan pech heb gehad maar iig dan mijn pensioengeld nog cash op de bank heb. Ik heb bij de beurs van de laatste paar jaar een ongezond onderbuik gevoel gebaseerd op reeële gegevens en dat maakt dat ik niet groot aankoop. We zullen en gaan het zien.
Het is geen dooddoener dat ik pas rendement mis als ik cash, net zoals iemand geen verlies heeft tot het moment dat hij casht. Pas op dat moment weet je wat je in de pocket hebt. Tot het moment van cashen is het alleen winst of verlies op papier. Nu cashen is geen optie wanneer je net als ik belegt voor de lange termijn.
Ik negeer ook helemaal niet dat de beurs wellicht niet meer fors zakt, want schrijf ook dat ik dan pech heb gehad maar iig dan mijn pensioengeld nog cash op de bank heb. Ik heb bij de beurs van de laatste paar jaar een ongezond onderbuik gevoel gebaseerd op reeële gegevens en dat maakt dat ik niet groot aankoop. We zullen en gaan het zien.
Als jij 3 jaar geleden was ingestapt, en nu zou cashen, had je nu 30% meer geld gehad. Maar waarom is nu cashen nou geen optie? Dat je belegt voor lange termijn maakt niks uit, als je denkt dat beurs binnenkort gaat kelderen is de enige logische optie om nu te verkopen.
En dat is het hele probleem bij jouw posts: Er is een verhaal over verdoemenis en bloed in de straten (je favoriete opmerking). Je raadt mensen af om nu te gaan beleggen, en vervolgens wat doe je? Elke maand lekker bijkopen. Dat komt niet overeen met het verhaal wat je verder opschrijft.
Als iemand nu 100k erft, en je bijvoorbeeld adviseert om toch gespreid in te stappen, dan zou het wat anders zijn. Maar momenteel komen je verhalen niet overeen met je acties.
En dat is het hele probleem bij jouw posts: Er is een verhaal over verdoemenis en bloed in de straten (je favoriete opmerking). Je raadt mensen af om nu te gaan beleggen, en vervolgens wat doe je? Elke maand lekker bijkopen. Dat komt niet overeen met het verhaal wat je verder opschrijft.
Als iemand nu 100k erft, en je bijvoorbeeld adviseert om toch gespreid in te stappen, dan zou het wat anders zijn. Maar momenteel komen je verhalen niet overeen met je acties.
Dat is imho wel complete onzin en daarom reageerde ik ook op je eerste post. Je redeneert net als een gokker in het casino die in de min staat maar 'het zo wel terug verdient'. Winst is winst en verlies is verlies. Als ik vandaag al mijn geld vergok met opties ben ik daadwerkelijk mijn geld kwijt en ben ik niet slechts 'op papier' blut omdat ik morgen nog quitte kan komen. Je kan elk moment dat je zelf wil in- en uitstappen. Er is geen verschil tussen gerealiseerde en ongerealiseerde winst. De afgelopen jaren underperform je hard met jouw strategie, noem het beestje dan ook gewoon bij de naam. Dat je dat in de toekomst hoopt (verwacht) goed te maken verandert de zaak niet.Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:48:Het is geen dooddoener dat ik pas rendement mis als ik cash, net zoals iemand geen verlies heeft tot het moment dat hij casht. Pas op dat moment weet je wat je in de pocket hebt. Tot het moment van cashen is het alleen winst of verlies op papier. Nu cashen is geen optie wanneer je net als ik belegt voor de lange termijn.
Jij redeneert omlaag de ene kant op: "als het omlaag gaat doe ik het supergoed want dan kan ik mijn extra spaargeld investeren" en omhoog de andere kant op: "als het omhoog gaat mis ik geen rendement want dat is alleen winst op papier". Tja.. Zo kan ik het ook. Als de beurs omhoog gaat verkoop ik wat aandelen en word ik rijker en als 'ie omlaag gaat "neem ik m'n verlies alleen op papier".
[ Voor 14% gewijzigd door writser op 30-10-2017 10:55 ]
Onvoorstelbaar!
Verwijderd
Ik geloof in mijn gelijk, jij in de jouwe. Mooi toch? Het zijn gelukkig mijn centen die jij niet beheert (en ook de bank niet die nu druk adverteren met kopen, kopen, kopen).writser schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:49:
[...]
Dat is imho wel complete onzin en daarom reageerde ik ook op je eerste post. Je redeneert net als een gokker in het casino die in de min staat maar 'het zo wel terug verdient'. Winst is winst en verlies is verlies. Als ik vandaag al mijn geld vergok met opties ben ik daadwerkelijk mijn geld kwijt en ben ik niet slechts 'op papier' blut omdat ik morgen nog quitte kan komen. Je kan elk moment dat je zelf wil in- en uitstappen. Er is geen verschil tussen gerealiseerde en ongerealiseerde winst. De afgelopen jaren underperform je hard met jouw strategie, noem het beestje dan ook gewoon bij de naam. Dat je dat in de toekomst hoopt (verwacht) goed te maken verandert de zaak niet.
Jij redeneert omlaag de ene kant op: "als het omlaag gaat doe ik het supergoed want dan kan ik mijn extra spaargeld investeren" en omhoog de andere kant op: "als het omhoog gaat mis ik geen rendement want dat is alleen winst op papier". Tja.. Zo kan ik het ook. Als de beurs omhoog gaat verkoop ik wat aandelen en word ik rijker en als 'ie omlaag gaat "neem ik m'n verlies alleen op papier".
Van hoe laat tot hoe laat is er handel in VTI en VXUS?
Die in amerika tussen 1500 en 2200Sunri5e schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:56:
Van hoe laat tot hoe laat is er handel in VTI en VXUS?
Is daar buitenom geen handel? Ik zie namelijk constant bij mijn rekening bij de Giro mijn portefeuillebedrag veranderen. Ik heb alleen deze in mijn portefeuille...
Mijn reactie had niks met geloven te maken. Ik heb geen kritiek op jouw strategie: het zou best kunnen dat de beurs op instorten staat. Ik ben met je eens dat banken momenteel veel reclame maken voor beleggingsproducten en wellicht is dat een veeg teken.Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:31:
Ik geloof in mijn gelijk, jij in de jouwe. Mooi toch? Het zijn gelukkig mijn centen die jij niet beheert (en ook de bank niet die nu druk adverteren met kopen, kopen, kopen).
Ik had alleen kritiek op de drogredenen die jij gebruikt om jouw strategie te verantwoorden. "Winst op papier", "pas rendement missen als je casht", allemaal lariekoek. Zoals ik al eerder opmerkte: als de beurs omhoog gaat zie jij alleen 'papieren rendement' maar als de beurs crasht maak je ineens 'echt rendement'. Dat onderscheid is er niet. Je leidt jezelf om de tuin, net als de eerder genoemde gokkers in het casino. Je denkt al drie jaar (of weet ik hoe lang) dat er een crash komt, tot nu toe heb je het faliekant mis en daarom loop je nu enorm achter op de gemiddelde indexbelegger. Je underperformance is een consequentie van de strategie die je zelf hebt verkozen en dat rendement heb je daadwerkelijk gemist. Ik denk dat het goed is om daarover eerlijk te zijn t.o.v. jezelf, anders loop je het risico dat je een steeds diepere kuil graaft voor jezelf om maar niet toe te hoeven geven dat je strategie niet zo goed heeft gewerkt de afgelopen jaren. Ik krijg namelijk een beetje het idee dat dat is wat je hier aan het doen bent.
Je hebt jezelf op dit forum al zo 'gecommit' aan de crash die gaat komen (en zoveel rendement gemist) dat je niet meer van standpunt kan wisselen zonder enorm gezichtsverlies. Dat lijkt mij geen ideaal uitgangspunt voor een beleggingsstrategie.
[ Voor 7% gewijzigd door writser op 30-10-2017 12:22 ]
Onvoorstelbaar!
De reguliere handelsuren in de VS zijn tussen 15:30 en 22:00, maar omdat het nu wintertijd is in Nederland is het tijdelijk van 14:30 to 21:00. Daarnaast is het mogelijk om buiten de reguliere handelsuren te handelen, en dat kan in het geval van deze ETFs op papier van 9:00 tot 01:00 's nachts op dit moment. Meestal gebeurt er echter niet zoveel qua handel buiten de officiële uren.
Yes, dat is mogelijk. Daarnaast verandert de euro/dollar wisselkoers 24/7, en kan zijn dat de Giro dat ook meeneemt in de cijfers.Sunri5e schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:01:
[...]
Is daar buitenom geen handel? Ik zie namelijk constant bij mijn rekening bij de Giro mijn portefeuillebedrag veranderen. Ik heb alleen deze in mijn portefeuille...
Dat laatste zal denk ik het geval zijn. Bedankt voor je reactie.Hielko schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:15:
[...]
De reguliere handelsuren in de VS zijn tussen 15:30 en 22:00, maar omdat het nu wintertijd is in Nederland is het tijdelijk van 14:30 to 21:00. Daarnaast is het mogelijk om buiten de reguliere handelsuren te handelen, en dat kan in het geval van deze ETFs op papier van 9:00 tot 01:00 's nachts op dit moment. Meestal gebeurt er echter niet zoveel qua handel buiten de officiële uren.
[...]
Yes, dat is mogelijk. Daarnaast verandert de euro/dollar wisselkoers 24/7, en kan zijn dat de Giro dat ook meeneemt in de cijfers.
NBVerwijderd1 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 21:12:
[...]
[...]
[...]
Spreken die twee elkaar niet een beetje tegen? Vooral het stukje dat meer dan de helft in de VS belegd is lijkt me niet per se heel geruststellend (gevoelsmatig). Zit hier voor het merendeel in Azië (via Robeco), maar ivm met de spanningen rond Korea toch maar de fondsen die daar voor het grootste deel inzitten op een piekje verkocht. De Aziaten lijken het ook beter te doen dan de fondsen die zich op de VS richten (afgelopen jaar, Robeco):
VS: https://www.robeco.nl/bel...imit=10&perfid=3®ion=1
Azië: https://www.robeco.nl/bel...imit=10&perfid=3®ion=2
De exacte regio verdeling kun je bekijken via de "factsheets" op de site.
Klopt, aandelen Wereldwijd zit relatief zwaar (~60%) in de US. Aandelen Europe is meer op Europa gericht (...) en voor ~25% in het VK. Verleggen naar andere landen lijkt mij gezien het belang van de handel in US en VK eerder het negatief beïnvloeden van het rendement.
Maar een ieder moet voor zich beslissen of men zich hier goed bij voelt.
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
We spreken elkaar na de crash en over 15 jaar.writser schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:12:
[...]
Mijn reactie had niks met geloven te maken. Ik heb geen kritiek op jouw strategie: het zou best kunnen dat de beurs op instorten staat. Ik ben met je eens dat banken momenteel veel reclame maken voor beleggingsproducten en wellicht is dat een veeg teken.
Ik had alleen kritiek op de drogredenen die jij gebruikt om jouw strategie te verantwoorden. "Winst op papier", "pas rendement missen als je casht", allemaal lariekoek. Zoals ik al eerder opmerkte: als de beurs omhoog gaat zie jij alleen 'papieren rendement' maar als de beurs crasht maak je ineens 'echt rendement'. Dat onderscheid is er niet. Je leidt jezelf om de tuin, net als de eerder genoemde gokkers in het casino. Je denkt al drie jaar (of weet ik hoe lang) dat er een crash komt, tot nu toe heb je het faliekant mis en daarom loop je nu enorm achter op de gemiddelde indexbelegger. Je underperformance is een consequentie van de strategie die je zelf hebt verkozen en dat rendement heb je daadwerkelijk gemist. Ik denk dat het goed is om daarover eerlijk te zijn t.o.v. jezelf, anders loop je het risico dat je een steeds diepere kuil graaft voor jezelf om maar niet toe te hoeven geven dat je strategie niet zo goed heeft gewerkt de afgelopen jaren. Ik krijg namelijk een beetje het idee dat dat is wat je hier aan het doen bent.
Je hebt jezelf op dit forum al zo 'gecommit' aan de crash die gaat komen (en zoveel rendement gemist) dat je niet meer van standpunt kan wisselen zonder enorm gezichtsverlies. Dat lijkt mij geen ideaal uitgangspunt voor een beleggingsstrategie.
Iedereen is vrij te doen met de info die ik geef en hoe ik erover denk. Dat jij een andere mening bent toegedaan is duidelijk en staat je ook helemaal vrij. Succes!
Het is jammer dat je weigert inhoudelijk op de argumenten in te gaan, dan voeg je helaas erg weinig toe aan dit topic.Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:13:
[...]
We spreken elkaar na de crash en over 15 jaar.Ik loop niet achter op de indexbelegger want zoals gezegd koop ik al 20 jaar plus en sta ik dik in de plus (behalve met die waardeloze hypotheekpot). Wat jouw idee over mijn strategie is boeit mij niet en lijd ik geen gezichtverlies want ik geef meerdere malen aan dat ik ook niet weet wanneer de crash komt en hoe diep die gaat zijn. Maar je zit er nogal mee, want je typt je vingers blauw.
![]()
Iedereen is vrij te doen met de info die ik geef en hoe ik erover denk. Dat jij een andere mening bent toegedaan is duidelijk en staat je ook helemaal vrij. Succes!
Klopt ja.Hielko schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:15:
[...]
[...]
Yes, dat is mogelijk. Daarnaast verandert de euro/dollar wisselkoers 24/7, en kan zijn dat de Giro dat ook meeneemt in de cijfers.
Uurtje tijd was ik even vergeten.
Het verschil zit hem zeer waarschijnlijk in de wisselkoers die bij het dagverschil in procenten wordt gerekend.
Zo kun je absoluut gezien geld verdienen in één dag, terwijl bij degiro het dagverschil in de min staat. Niet altijd heel logisch vind ik zelf.
Mij mag je ook "committen" aan de crash dan wel bear market die komen gaat. Of dat 2018 al wordt weet ik niet maar wel binnen mijn beleggingshorizon. Eventueel gezichtsverlies neem ik graag voor lief.writser schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:12:
[...]
Mooi die verhalen over 3 jaar geleden instappen en 30% rendement maken. Ik ben pas 20 maanden geleden ingestapt en had die 30% 13 maanden later al gerealiseerd. Verkocht dus. Geen opschepperij. Wel puur geluk. Minder dan 1/3 nog niet verkocht en dat deel staat nu al op 40% rendement! Toch gaat deze kip met gouden eieren er echt uit. Dit jaar nog. En ik hou er rekening mee dat ik, ondanks dit eclatante succes, nooit meer ga beleggen op de beurs. Tenzij de beurs weer 30 a 40% onder het huidige niveau gaat dalen. Het zou kunnen dat dit de komende 5 a 7 jaar niet gaat gebeuren. Jammer dan.
Het was zomer 2000 en ik was 45 jaar geworden. We verdienden wel lekker en keken uit naar een groter huis. Hoewel we voldoende vertrouwen van de bank hadden om de hypotheek telefonisch te regelen kwamen ze toch graag even bij ons thuis langs. Na wat over koetjes en kalfjes gebabbeld te hebben kwamen ze snel ter zake: "Die 800k voor uw hypotheek is geen enkel probleem. Maar we hebben een beter idee. We lenen u 800k extra en stoppen die in ons AEX beleggingsfonds. Al die rente trekt u mooi af en verder wordt u slapend rijk.... ". Over mijn bewering dat de AEX toch wel erg hoog stond deden ze erg luchtig. Een zelfde soort luchtigheid die ik op dit forum bij een grote meerderheid meen te bespeuren. De verkoper van ons beoogde huis wilde uiteindelijk niet voor zijn vraagprijs verkopen. Hij dacht dat er meer in zat. Dat is onze redding geweest. Op 4 september 2000 bereikte de beurs de hoogste "intraday"-koers aller tijden. 703,18 punten (omgerekend in euro's). En hoeveel staat ie vandaag? 17 jaar later? Tel uit je winst in die 17 jaar. En dan reken ik nog niet eens met de VRH en de, in die tijd, zeer gebruikelijke "woeker" beheersvergoeding.
Met schrik vrij gekomen. Zo heb ik lang naar de beurs gekeken. Dat ik feb/mrt 2016 toch een flink deel belegd heb was omdat ik hoopte dat de bear market van dat moment snel een bodem zou krijgen. Ik heb geluk gehad dat mijn wishfull thinking van dat moment aan de goede kant van de 50% kans uit viel. Het kan verkeren. Op de beurs.
[ Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 30-10-2017 14:03 . Reden: spel/stijlfout ]
Prima, het staat iedereen vrij om je geld volgens je eigen inzicht te beleggen. Dat is ook niet waar men tegen agiteert bij MusicMasters posts. Zolang je maar realistisch bent over het risico en niet aankomt onzin als "papieren rendement" vs "echt rendement" om gemist rendement goed te praten. Niemand wil graag in aandelen zitten als de boel instort. Maar wat als de AEX de komende 30 jaar nooit meer op 400 uitkomt (of welk niveau dan ook nodig is om het weer "goedkoop" te laten zijn?). En als iemand daar iets van zegt is de reactie met de vingers in de oren "LALALALA, het is mijn mening" zonder verder enige onderbouwing....OttiglioM schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:59:
[...]
Mij mag je ook "committen" aan de crash dan wel bear market die komen gaat. Of dat 2018 al wordt weet ik niet maar wel binnen mijn beleggingshorizon. Eventueel gezichtsverlies neem ik graag voor lief.
Mooi die verhalen over 3 jaar geleden instappen en 30% rendement maken. Ik ben pas 20 maanden geleden ingestapt en had die 30% 13 maanden later al gerealiseerd. Verkocht dus. Geen opschepperij. Wel puur geluk. Minder dan 1/3 nog niet verkocht en dat deel staat nu al op 40% rendement! Toch gaat deze kip met gouden eieren er echt uit. Dit jaar nog. En ik hou er rekening mee dat ik, ondanks dit eclatante succes, nooit meer ga beleggen op de beurs. Tenzij de beurs weer 30 a 40% onder het huidige niveau gaat dalen. Het zou kunnen dat dit de komende 5 a 7 jaar niet gaat gebeuren. Jammer dan.
Zelf denk ik niet te kunnen voorspellen wanneer de beurs crasht. Als het gebeurt gebeurt het, en dan pak ik dat mee. Maar ik vraag me wel af waarom jij denkt dat jij het wel kan. Immers als ik je verhaal goed begrijp is de enige reden dat je de dot com bubble/crash heb gemist gewoon 100% geluk. Wat heb je gedaan in de afgelopen jaren? Als je daar echt een neusje voor hebt dan neem ik aan dat je na de dot com crash goed bent ingestapt? Weer bent uitgestapt voor de financiële crisis etc etc? Of had je gewoon een keer mazzel, en wil je dat graag herhalen?
Gerelateerd aan dit onderwerp kwam ik vandaag toevallig de "conjuctuurklok" op de website van het CBS tegen. Ik kende deze tool niet, maar vind dit wel heel inzichtelijk. Volgens mij bestaat er weinig twijfel over dat er op dit moment sprake is van hoogconjunctuur.
Of dit betekend dat de beurs op instorten staat, en of het verstandig is een eventuele krach af te wachten moet iedereen wat mij betreft zelf weten. Wel denk ik dat het goed is dat op dit forum af en toe een tegengeluid hoorbaar is tegen het "iedere maand VTI / VXUS bijkopen".
Ik vraag me namelijk af hoeveel particulieren beleggers daadwerkelijk bij kunnen blijven kopen (zowel mentaal als financieel) wanneer hun baan op de tocht komt te staan, hun huis onder water, wellicht hun relatie onder druk en ze het geld meer dan ooit hard nodig hebben.
Denk dat het voor velen dan toch moeilijk zal zijn de strategie aan te houden, en niet (al dan niet met verlies) te verkopen. Volgens mij is dat het punt dat met name gemaakt dient te worden. En wat mij betreft de moeite om elkaar daar aan te herinneren, zeker in de huidige tijden van hoogconjunctuur.
Of dit betekend dat de beurs op instorten staat, en of het verstandig is een eventuele krach af te wachten moet iedereen wat mij betreft zelf weten. Wel denk ik dat het goed is dat op dit forum af en toe een tegengeluid hoorbaar is tegen het "iedere maand VTI / VXUS bijkopen".
Ik vraag me namelijk af hoeveel particulieren beleggers daadwerkelijk bij kunnen blijven kopen (zowel mentaal als financieel) wanneer hun baan op de tocht komt te staan, hun huis onder water, wellicht hun relatie onder druk en ze het geld meer dan ooit hard nodig hebben.
Denk dat het voor velen dan toch moeilijk zal zijn de strategie aan te houden, en niet (al dan niet met verlies) te verkopen. Volgens mij is dat het punt dat met name gemaakt dient te worden. En wat mij betreft de moeite om elkaar daar aan te herinneren, zeker in de huidige tijden van hoogconjunctuur.
Daarom is het zo belangrijk om maandelijks een bedrag in te leggen wat je kan missen, ook ten tijde van financiële tegenspoed. Ik leg daarom maandelijks maar 1/4e deel van mijn spaargeld in.Ardbeg10 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:35:
Wat mij betreft is dat nou net het punt... Het kunnen missen van een bepaald bedrag in de toekomst is natuurlijk erg lastig aan te geven. Stel, je raakt en je baan kwijt en de beurs stort in. Helemaal niet zo'n vreemd scenario, vraag maar aan mensen die 10 jaar geleden in de bouw werkzaam waren. Nou net in die situatie, wanneer overduidelijk sprake is van een bearmarket, nou net dan wil je periodiek bij blijven kopen.Pakhaas schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:53:
[...]
Daarom is het zo belangrijk om maandelijks een bedrag in te leggen wat je kan missen, ook ten tijde van financiële tegenspoed. Ik leg daarom maandelijks maar 1/4e deel van mijn spaargeld in.
Maar als je op dat moment geen of veel minder inkomsten hebt, dan is dat bijkopen wellicht lastiger te realiseren dan dat wij op dit moment onszelf voorhouden. En ik denk dat het verstandig is elkaar daar af en toe aan te herinneren. Ik ben in ieder geval blij als ik af en toe een kritische noot hoor wat betreft het maandelijkse blijven kopen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ardbeg10 op 30-10-2017 16:07 ]
Blijven inleggen als je je baan kwijt bent lijkt me ook niet echt realistisch, en ook niet wat men over het algemeen aanraadt. Als het goed is hou je wel rekening met de mogelijkheid, door bijv. een gezonde buffer liquide middelen aan te houden. Maar als je omstandigheden significant veranderen dan moet je ook je financiële plannen en doelstellingen herevalueren.
Verwijderd
Kreeg vanochtend een mailtje van Binck dat vanaf vandaag geen transactiekosten meer worden gerekend voor het kopen of verkopen van Binck Turbo's (let op: dus alleen het 'eigen merk'). Meer info vind je hier: https://www.binck.nl/bele...sinstrumenten/binck-turbo
Mocht je de andere merken gratis willen kopen kan dat bij degiro.
(ABM FN-Dow Jones) DeGiro heeft maandag, in navolging van concurrent BinckBank, de transactiekosten voor bepaalde hefboomproducten verlaagd naar nul.
Dit betekent dat per 1 november voor een bepaalde selectie hefboomproducten, volgens de broker de meest populaire producten, niet langer 1 euro per transactie zal worden gevraagd door DeGiro.
Voorbeurs kondigde BinckBank al aan voortaan geen kosten meer in rekening te brengen voor klanten die in de Binck Turbo handelen.
"DeGiro neemt deze stap om onze belofte aan beleggers, namelijk het beste product aan te bieden tegen de laagste prijs, in stand te houden", zo verklaarde oprichter Gijs Nagel de snelle reactie op de prijsverlaging van Binck.
(ABM FN-Dow Jones) DeGiro heeft maandag, in navolging van concurrent BinckBank, de transactiekosten voor bepaalde hefboomproducten verlaagd naar nul.
Dit betekent dat per 1 november voor een bepaalde selectie hefboomproducten, volgens de broker de meest populaire producten, niet langer 1 euro per transactie zal worden gevraagd door DeGiro.
Voorbeurs kondigde BinckBank al aan voortaan geen kosten meer in rekening te brengen voor klanten die in de Binck Turbo handelen.
"DeGiro neemt deze stap om onze belofte aan beleggers, namelijk het beste product aan te bieden tegen de laagste prijs, in stand te houden", zo verklaarde oprichter Gijs Nagel de snelle reactie op de prijsverlaging van Binck.
[ Voor 5% gewijzigd door Silence_nl op 30-10-2017 18:28 ]
Kun je nagaan hoeveel geld de Nederlandse particulier wegpist met turbo's .. Waarschijnlijk krijgt DeGiro een kickback van de aanbiedende banken. Nog even en je krijgt geld toe als je een turbo aanschaft!
Onvoorstelbaar!
Kan er leuk mee verdienen hoor moet alleen niet een te krappe stopless nemen.
Verwijderd
Soulmate....OttiglioM schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:59:
[...]
Mij mag je ook "committen" aan de crash dan wel bear market die komen gaat. Of dat 2018 al wordt weet ik niet maar wel binnen mijn beleggingshorizon. Eventueel gezichtsverlies neem ik graag voor lief.
Het was zomer 2000 en ik was 45 jaar geworden. We verdienden wel lekker en keken uit naar een groter huis. Hoewel we voldoende vertrouwen van de bank hadden om de hypotheek telefonisch te regelen kwamen ze toch graag even bij ons thuis langs. Na wat over koetjes en kalfjes gebabbeld te hebben kwamen ze snel ter zake: "Die 800k voor uw hypotheek is geen enkel probleem. Maar we hebben een beter idee. We lenen u 800k extra en stoppen die in ons AEX beleggingsfonds. Al die rente trekt u mooi af en verder wordt u slapend rijk.... ". Over mijn bewering dat de AEX toch wel erg hoog stond deden ze erg luchtig. Een zelfde soort luchtigheid die ik op dit forum bij een grote meerderheid meen te bespeuren. De verkoper van ons beoogde huis wilde uiteindelijk niet voor zijn vraagprijs verkopen. Hij dacht dat er meer in zat. Dat is onze redding geweest. Op 4 september 2000 bereikte de beurs de hoogste "intraday"-koers aller tijden. 703,18 punten (omgerekend in euro's). En hoeveel staat ie vandaag? 17 jaar later? Tel uit je winst in die 17 jaar. En dan reken ik nog niet eens met de VRH en de, in die tijd, zeer gebruikelijke "woeker" beheersvergoeding.
Met schrik vrij gekomen. Zo heb ik lang naar de beurs gekeken. Dat ik feb/mrt 2016 toch een flink deel belegd heb was omdat ik hoopte dat de bear market van dat moment snel een bodem zou krijgen. Ik heb geluk gehad dat mijn wishfull thinking van dat moment aan de goede kant van de 50% kans uit viel. Het kan verkeren. Op de beurs.
Dit topic is gesloten.