Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.012.209 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-06 22:51
Ardbeg10 schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:37:
Vorige week "Value Investing" van Bruce Greenwald gelezen, echt een aanrader voor de iets gevorderde belegger. Na Security Analysis denk ik een van de meest toepasbare boeken op het gebied van value investing.
Interessant.
Heb je nog een take-away of korte samenvatting? Waar komt het op neer?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:06

g0tanks

Moderator CSA
Volgens mij is er iets misgegaan in de mailing van Binck. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SJO8PNCKLjSrQ1A2JMBxkixL/full.png

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 920977

Of je hebt er een flinke Turbo XL op losgelaten? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Rutix schreef op zondag 24 september 2017 @ 23:21:
Ik weet niet precies of deze vraag mag in dit topic maar wat gebruiken jullie om je portfolio bij te houden? Ik gebruikte altijd de portfolio functie van Google Finance maar die gaat in november blijkbaar weg (https://support.google.com/finance#7534448) en ik ben op zoek naar een goed alternatief.
Iemand had hier laatst het linkje naar Portfolio Performance al gezet geloof ik. Heb hem toen gedownload > op Engels gezet > en heb nu alle transacties van 2016+2017 er in zitten. So far so good _/-\o_.

http://www.portfolio-performance.info/portfolio/

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-06 23:00
.SnifraM schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:01:
[...]

Iemand had hier laatst het linkje naar Portfolio Performance al gezet geloof ik. Heb hem toen gedownload > op Engels gezet > en heb nu alle transacties van 2016+2017 er in zitten. So far so good _/-\o_.

Is er een gemakkelijke manier om de csv van degiro in te laden? Jammer dat alle documentatie in het Duits is. Mijn Duits is niet slecht, maar zoiets specifieks is niet echt snel behapbaar.
Oh ik zie nu dat Degrio er gewoon tussenstaat, ik zoek nog even verder :D .

Doubl edit. Dat werkt dus niet :( . vervelend...

[ Voor 10% gewijzigd door alaintje op 25-09-2017 20:23 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
alaintje schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:17:
[...]

Is er een gemakkelijke manier om de csv van degiro in te laden? Jammer dat alle documentatie in het Duits is. Mijn Duits is niet slecht, maar zoiets specifieks is niet echt snel behapbaar.
Oh ik zie nu dat Degrio er gewoon tussenstaat, ik zoek nog even verder :D .

Doubl edit. Dat werkt dus niet :( . vervelend...
Nee die heb ik niet werkend gekregen dus heb het handmatig gedaan. Verder een kwestie van maandelijks bijhouden nu.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
.SnifraM schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:29:
[...]

Nee die heb ik niet werkend gekregen dus heb het handmatig gedaan. Verder een kwestie van maandelijks bijhouden nu.
ehm, even overwegen of ik een scriptje schrijf wat mijn CSV aanpast naar een wel werkend CSV. Op zich niet al teveel moeite...
Dan zou ik al mijn transactions in kunnen laden. Ben ik dan klaar?

Heb er net wat in zitten te kloten. Doe alles in het nederlands dus moet even schakelen met securities, deposits en zo.
Heb niet de behoefte om het te linken aan mijn account. Handmatig bijhouden zou geen probleem zijn, maar hoe gaat dat dan met de transactiekosten en dividenden invullen?
Liever import ik de 'account.csv' (ik denk de zogebaamde mutaties, bij degiro onder het kopje 'rekening').

[ Voor 31% gewijzigd door alaintje op 25-09-2017 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
.SnifraM schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:01:
[...]

Thanks! Ik ga daar de komende dagen eens naar kijken.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:54
alaintje schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:41:
[...]
Heb niet de behoefte om het te linken aan mijn account. Handmatig bijhouden zou geen probleem zijn, maar hoe gaat dat dan met de transactiekosten en dividenden invullen?
kun je ook handmatig toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4xf83zW.jpg

Wat ik bij Google Finance en ook Yahoo Finance miste was EUR/USD bij aankoop/verkoop
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PsR3AbN.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Carfanatic schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:28:
[...]

[afbeelding]

Wat ik bij Google Finance en ook Yahoo Finance miste was EUR/USD bij aankoop/verkoop
[afbeelding]
Bedankt! Ik ben er nog een beetje mee bezig. Ik ben van plan de .csv die je download van DeGiro voor je mutaties van je rekening op te splitsen in de kolommen die Portofolio Performance nodig heeft.
Op die manier krijg ik met terugwerkende kracht hopelijk alle cijfers er uit gerold en kan ik in de toekomst een nieuwe .csv importeren in Portofolio Performance en dat zo dan alles is bijgewerkt.

Ik ben er nog even wat mee aan het spelen, heb er niet zo'n haast mee en heb nog andere dingen te doen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
[...]
[afbeelding]
Ik merkte laatst wel dat de koers EUR/USD wat af lijkt te wijken van de koers die je in deGiro zit.

lol+lol=hihi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
.SnifraM schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:02:
[...]

Ik merkte laatst wel dat de koers EUR/USD wat af lijkt te wijken van de koers die je in deGiro zit.
Ja, omdat DeGiro kosten in rekening brengt voor het omwisselen. Ik dacht 0.10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat is naar jullie mening de minimale portefeuille/ordergrootte om actief te beleggen uitgaande van een goedkope broker als DeGiro. Ik snap dat het met kleine portefeuille/ordergroottes moeilijk is rendement te maken vanwege de transactiekosten.

[ Voor 30% gewijzigd door Bartjeee op 26-09-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat kan al met 10 euro, koop een aandeel dat verdubbeld en je hebt de ~4 euro kosten voor aan- en verkoop er alweer uit. Er is dus niet een minimaal bedrag, het hangt echt af van het rendement dat je denkt te maken.
Een enkel aandeel dat meer stijgt dan de transactiekosten is in principe al winst.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-01-2024
Ik vraag me af hoe veilig het platform van DeGiro is. Om m'n account zo goed mogelijk te beveiligen maak ik gebruik van de Authenticator functie. Stel iemand hacked mijn account is het dan eenvoudig de bedragen weg te boeken of te investeren in hefboomproducten zodat ik ook nog met een schuld kan achterblijven?

[ Voor 8% gewijzigd door Mastasidaz op 26-09-2017 22:01 ]

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:53
Google stopt met de portfolio functie van Google Finance. Dat wordt dus zoeken naar een vervanger 😐

https://www.ghacks.net/20...retired-in-november-2017/

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mastasidaz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:00:
Ik vraag me af hoe veilig het platform van DeGiro is. Om m'n account zo goed mogelijk te beveiligen maak ik gebruik van de Authenticator functie. Stel iemand hacked mijn account is het dan eenvoudig de bedragen weg te boeken of te investeren in hefboomproducten zodat ik ook nog met een schuld kan achterblijven?
Als iemand toegang heeft tot jouw account kan hij al je aandelen verkopen en daar weer andere aandelen voor terug kopen of inderdaad investeren in andere type producten.

Het is dus aan te raden de Authenticator te gebruiken met een goed wachtwoord.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-06 22:51
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
--offtopic--
Doorstrepen was vrij zinloos O-)
Ons bijzondere brein leest bijna automatisch gewoon de doorgestreepte fondsen...

Weet niet precies waarom je ze zou doorstrepen trouwens (anders dan schaamte, maar dat zal hopelijk niet de reden zijn).

You're either part of the solution or you're part of the problem

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
Ik weet niet of deze post hier hoort dus excuus als dat niet mocht ik vond geen beter topic.

Als ik hier lees lees ik veel over lage rentes, bubbels die op ploffen staan, niet al teveel zonnige dingen dus. En geld wegzetten levert zo goed als niks op.

Zelf beleggen is voor mij niet te doen totaal geen kennis op dit punt dus dat valt af voorlopig.

Dacht aan een aanzienlijk bedrag in een indexfonds steken bv bij Degiro
Als ik wat verhalen lees van financiële "goeroes" lees ik over behaalde percentages van 15% afgelopen jaar dat zou wel leuk zijn.

Leg ik dit tegen jullie ervaringen dan denk dit kan toch niet je mag al blij zijn met 4% max.

Mijn vraag zijn die percentages van 15% serieus te nemen of beter wat korreltjes zout erbij en dat verhaal vergeten?
Het mag een paar jaar blijven staan voor ik het moet gaan afnemen

[ Voor 10% gewijzigd door ErikRo op 27-09-2017 13:36 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• alaintje
meintje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 07:20:
Google stopt met de portfolio functie van Google Finance. Dat wordt dus zoeken naar een vervanger 😐

Hierboven wordt portfolio performance aangeraden.
Ik ben zo nu en dan bezig om dingen van DeGiro automatisch in dit programma te krijgen.
Tot nu toe wel een goede indruk van het programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:26

Sandyman538

SandstorM [148839]

ErikRo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:34:
Zelf beleggen is voor mij niet te doen totaal geen kennis op dit punt dus dat valt af voorlopig.

Deze 2 zinnen stroken niet met elkaar. Indexfonds is ook gewoon beleggen.
Als ik wat verhalen lees van financiële "goeroes" lees ik over behaalde percentages van 15% afgelopen jaar dat zou wel leuk zijn.
Afgelopen jaar heb ik ook zo'n soort rendement gehaald, maar dat is vrij makkelijk als je vanuit een crisis komt en alles omhoog gaat.
Leg ik dit tegen jullie ervaringen dan denk dit kan toch niet je mag al blij zijn met 4% max.
Dit gaat over een periode van bijvoorbeeld 30 of 40 jaar, waarbij er dan vaak gerekend wordt met een rendement van gemiddeld gezien zo'n 4% per jaar. Want je snapt wel dat de 15% die vorig jaar gehaald is redelijk uitzonderlijk is en dat er ook genoeg jaren van -10%, -20% of -30% zijn, die moet je ook meenemen.
Paar jaar is echt te kort aangezien er wel risico's aan zitten. Als je vorig jaar 15% pakt en dit jaar nog een keer 15% zit je fictieve initiele inleg van 10k op dik 13k, maar als dan het 3e jaar het 20% daalt zit je weer op een rendement wat net boven je initiele inleg zit.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
*knip*
Als je je wat wilt inlezen, begin dan eens aan de links in deze post: Jasper in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

• SteveWoz
  • Niet online
alaintje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:39:
[...]

Hierboven wordt portfolio performance aangeraden.
Ik ben zo nu en dan bezig om dingen van DeGiro automatisch in dit programma te krijgen.
Tot nu toe wel een goede indruk van het programma.
Wat is het voordeel van een dergelijk programma vs. Portfolio Slicer of de Stock Market Functions add-in voor Excel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Zijn er hier mensen die bij Binck zitten en gebruik maken van Securities Lending? Kan er bijna niks over vinden, omdat de term zo algemeen is.
Met name geïnteresseerd in wat voor rendement dit per maand ruwweg oplevert, om te kunnen inschatten of het de moeite/risico waard is, en waarom mensen dit wel/niet hebben geactiveerd.

Basis van risico afdekking lijkt er best ok uit te zien (105% van uitgeleende waarde als onderpand, en in apart bedrijf gestopt), maar rendement bepaald natuurlijk of het het risico dat over blijft waard is.

• SteveWoz
  • Niet online
Kan iemand uitleggen hoe de prijs van een aandeel op de NASDAQ meer dan 2 decimalen kan hebben? Als de tick size van het aandeel bijv. 100 is, dan zou je alleen (kleine) bedragen kunnen krijgen met 2 decimalen. Toch zijn er bid en ask prijzen van bijv. $0.3554.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:40
Bartjeee schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:37:
Wat is naar jullie mening de minimale portefeuille/ordergrootte om actief te beleggen uitgaande van een goedkope broker als DeGiro. Ik snap dat het met kleine portefeuille/ordergroottes moeilijk is rendement te maken vanwege de transactiekosten.
Ik zou altijd proberen om de orderkosten onder de 1% te houden. Bij een broker als Binck moet je dan denken aan 1000 euro / ~10 euro transactie kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:23
SteveWoz schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:02:
Kan iemand uitleggen hoe de prijs van een aandeel op de NASDAQ meer dan 2 decimalen kan hebben? Als de tick size van het aandeel bijv. 100 is, dan zou je alleen (kleine) bedragen kunnen krijgen met 2 decimalen. Toch zijn er bid en ask prijzen van bijv. $0.3554.
http://blogs.reuters.com/...tions-of-a-penny-sort-of/

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 12:20
Cyclonist schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:12:
[...]

Ik zou altijd proberen om de orderkosten onder de 1% te houden. Bij een broker als Binck moet je dan denken aan 1000 euro / ~10 euro transactie kosten.
1% lijkt me inderdaad het minimale. Zelf reken ik altijd met 1% van de totale aan- EN verkoopkosten, wat in de praktijk bij Binck vaak neerkomt op ca. EUR 2.000 aan ordergrootte bij een aandelentransactie. Let er wel even op dat je bij opties vaak per contract betaald. Transactiekosten vreten hier echt aan het rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Mijn vraag zijn die percentages van 15% serieus te nemen of beter wat korreltjes zout erbij en dat verhaal vergeten?
Een paar jaar is te kort, zoals reeds hierboven gezegd.

Maar zoals je zelf al zegt, je hebt geen tijd om je er in te verdiepen. Dan wordt het een lastig verhaal natuurlijk. Want je zult in de basis een aantal beslissingen moeten maken, bijvoorbeeld: hoeveel risico wil ik nemen? Waar spaar ik voor (studie kinderen? Auto? Verbouwing?) Of spaar ik nergens voor en wil ik slechts mijn geld beschermen tegen inflatie? Of wil ik er geld mee verdienen? Lig ik wakker als de beurs onderuit klapt? Ligt mijn partner daar wakker van? Huur of koop ik? Heb ik een vast contract? Is mijn cash buffer groot genoeg voor de meeste problemen die kunnen optreden? Hoe goed is mijn pensioen? Hoe groot of klein is je vertrouwen in de euro? Over welk bedrag hebben we het? Hoeveel ga je per maand bijstorten?

Ik zou zeggen, houd die antwoorden eens tegen het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ardbeg10 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 08:33:
[...]

1% lijkt me inderdaad het minimale. Zelf reken ik altijd met 1% van de totale aan- EN verkoopkosten, wat in de praktijk bij Binck vaak neerkomt op ca. EUR 2.000 aan ordergrootte bij een aandelentransactie. Let er wel even op dat je bij opties vaak per contract betaald. Transactiekosten vreten hier echt aan het rendement.
Ik reken zelf ook ~1% kosten voor aan- en verkoop kosten. Bij DeGiro komt dit voor de AEX neer op ongeveer 4,xx€, dus ongeveer 400-500€. Ik zou voor 500€+ gaan bij DeGiro.
Dan kun je voor een 'klein' bedrag al aardig wat posities kopen.
Ligt aan je termijn, maar 1% is eigenlijk nog steeds best wel veel merk ik.

Iets anders, hebben hier mensen hun eigen 'beleggingsclub'? Nu lees je dat het 'verboden' is voor vrienden, maar daar wil ik het niet over hebben.
Waar het mij om gaat: waar schrijf je zoiets in? Je moet natuurlijk ook belastingen betalen, geen probleem. Het vermogen bij 1 persoon stallen is geen optie want dan heb je ineens een hoop spaargeld en is risicovoller.
Een stichting/notaris oprichten? Deze maakt dan 'winst', en wat moet deze doen met zoveel eigen vermogen? Ook heffing over betalen?
Via google kom ik bij de VEB uit, maar nergens lees ik hoe de constructies daadwerkelijk worden opgericht en de VEB is voornamelijk voor clubs waarbij het niet echt om winst speelt maar voornamelijk het leren.
Nog wel wat vragen en ik vind het niet erg om het uit te zoeken, maar ik hoef wellicht niet het wiel conpleet opnieuw uit te vinden :) .
Is spreken met een notaris/boekhouder verstandig?
Het gaat om 5-15 personen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525568

Die 1% is van belang als je het voor de korte termijn doet. Koop je nu een positie van 200 euro om 'm dertig jaar vast te houden, dan ga je dan echt niet wakker liggen van de transactiekosten nu. Bij regelmatig handelen is het wel handig om een bepaalde grens te blijven hanteren inderdaad, anders ga je failliet aan die kosten.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ligt er ook aan hoe en wat je doet rond je beleggingen. Lange termijn beleggen is bijvoorbeeld lopende kosten (custody account de giro, 3 euro/dividend uitkering) of bewaarkosten (ing, 0,x%/jaar aan rekeningkosten) veel relevanter.

Bijvoorbeeld klinkt mijn huidige ~2% kosten per transactie enorm. Maar heb geen bewaarkosten (ing 0,24% per jaar over de volledige som). Daardoor ben ik aan het einde van het jaar goedkoper uit.
Zelfde voor degiro bijvoorbeeld onder custody account. Heb een dividend portfolio, dus met 3 euro/uitkering zou dat alleen richting de 160x3 euro gaan.

Dus daarmee volg ik ook @cerberusss . Je zult je moeten verdiepen in wat en hoe je wilt. Net zoals er verschillende stijlen en strategien zijn om te beleggen, zijn er ook verschillende aanbieders en accountvormen die elk bij een andere stijl beter passen. Dat moet je echt voor jezelf bepalen.

Dat kan niet procenten, maar wel tientallen procenten schelen in extremere scenario's.

[ Voor 58% gewijzigd door Xanaroth op 30-09-2017 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:47

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

meintje schreef op woensdag 27 september 2017 @ 07:20:

Ik ben laatst begonnen met Sharesight.com. Werkt erg goed én je kan je Google Finance portfolio importeren daar (heb ik niet geprobeerd overigens).

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 00:12

Fuelke

Forza Ferrari

Geef voortaan een standaardkeuze door voor keuzedividenden

Beste klant,

Met uw suggesties en feedback gaan we werkelijk aan de slag! U gaf aan dat u graag een standaardkeuze zou kunnen doorgeven voor keuzedividenden. Machtig makkelijk, want zo hoeft u niet meer voor elk keuzedividend apart uw voorkeur door te geven en de Orderdesk te contacteren!

Voortaan kunt u bij Bolero dus uw keuzedividenden altijd in cash of in effecten laten uitkeren. Voor alle klanten staat cash nu als standaard voor keuzedividenden ingesteld.
Whoohoo, de administratie wordt een pak makkelijker. Tot nog toe kreeg ik van mijn broker een PDF in de mail voor een keuzedividend in aandelen, wat ik dan moest printen, ondertekenen, inscannen en terug mailen naar de broker. 8)7

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-06 12:43

Gast1981

room with a moose!

Zoals iemand al zei, 15% klinkt mooi op 1 jaar, maar dat zal wel normaliseren over de periode van enkele jaren. En al blijft het steken op 4%, dan is dat alsnog (veel) meer dan je spaarrente ;)

Ben zelf ook pas dit jaar gestart als redelijke nitwit qua beleggen. Na veel inlezen, rondkijken en vragen stellen kwam bij de ETF trackers terecht. Leek mij prima als instap en past qua idee redelijk goed bij hoe ik er (nu) in sta.
Beleggingsrekening bij de ING geopend, omdat ik daar mijn andere zaken ook heb en je daar behalve wat fee enzo geen transactiekosten hebt. Die fee reken ik dan voorlopig als leergeld en ik kan naar hartenlust "handelen".

Gedurende de 7-8 maand dat ik die rekening heb nu tot een kleine 10k in diverse trackers gestopt.
Rendement, als in, aankoopwaarde afgezet tegen huidige waarde, staat op +3,6 %.
Niet gigantisch, maar hey... het begin is er, en het is niet negatief ;)
Daarnaast nog 160 Euro aan dividend bijgeschreven gekregen, dus dat maakt een totaal van bijna +5 %.
Daar zijn de voorlopige ING kosten dan al vanaf.
Kortom, als dit zo gestaag doorhobbelt ben ik allang blij met mijn keuze(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:43
Iemand ervaring met zelf beleggen bij de ING? Ik heb een tijdje terug meegedaan met een beleggers-actie voor starters; gratis beleggen met beheer voor een half jaar. Dat beviel wel maar ik heb 'm stopgezet vanwege de zeer hoge fee die ING vraagt. Zelf beleggen is een stuk goedkoper, maar ik heb er de ballen verstand van.

Mijn doel/aanpak; ik wil een X bedrag inleggen en een X bedrag standaard beleggen per maand. Dat mag er jaren, tientallen jaren staan. Geen hoge risico's, iets wat (over het algemeen) stabiel groeit is voldoende. Is dit voor een startende belegger goed te doen via ING? Beleggen in beleggingsfondsen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Piet_Piraat7 Geen ervaring, maar gezien de kosten kan ik het niet aanraden. Je betaald 16 euro per jaar standaard en dan nog 0,24% over je belegd vermogen. Met een belegd vermogen van 10.000 euro betaal je dus 40 euro per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar als je dat jaar een rendement hebt gemaakt van 4% betaal je dus 10% van je rendement aan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Laatst online: 03:23
Ja je kan het zelf MITS je jezelf inleest en jezelf wat vragen stelt.

Wat is je doel? Zo hoog mogelijk rendement, zo min mogelijk risico of er iets tussen in? 100% in aandelen beleggen geeft theoretisch hoogst verwacht rendement maar ook meeste risico om als voorbeeld te noemen.

Wat is je streefrendement of maximaal risico en met risico bedoel ik bijvoorbeeld: kan je het aan om in een jaar tijd 30% van de waarde van je beleggingen te verliezen en dan te blijven zitten of word je dan erg nerveus?

In het bereiken van je doel is de belangrijkste keuze in welke beleggingscategorieen je belegt: aandelen, obligaties, vastgoed, cash etc. Dat bepaalt voor het allergrootste gedeeldte je (verwacht) rendement,

Binnen iedere categorie kan je ook nog diversiferen. Binnen aandelen heb je bijna oneindige keuze. Maak het jezelf makkelijk: kies voor brede indextrackers vanwege de spreiding in combinatie met relatief lage kosten. Dit geldt niet alleen voor aandelen maar ook voor obligaties bijvoorbeeld.

Qua verwacht rendement en aanverwant risico, van hoog naar laag:

Aandelen
Bedrijfsobligaties
Staatsobligaties
Cash

Heb je een hele hoge risicotollerantie dan kan je 100% in aandelen overwegen wat hoogste verwacht rendement heeft maar ook hoogste volatileit (= mate waarin koersen op en neer kunnen gaan). Hoe lager je risico tolerantie, hoe minder de % aandelen bijvoorbeeld.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een mix van bovenstaande (excl cash misschien als je al standaard voldoende geld op je rekening hebt) zodat als aandelen het een jaar erg slecht doen je nog het dempend effect van staatsobligaties hebt bijvoorbeld. Op internet staan vrij veel voorbeelden en wellicht kunnen mede Tweakers hun ervaringen delen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:06:
*knip*

Mijn doel/aanpak; ik wil een X bedrag inleggen en een X bedrag standaard beleggen per maand. Dat mag er jaren, tientallen jaren staan. Geen hoge risico's, iets wat (over het algemeen) stabiel groeit is voldoende. Is dit voor een startende belegger goed te doen via ING? Beleggen in beleggingsfondsen bijvoorbeeld?
Inlezen? Zie Jasper in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Laatst online: 11:34
Tsurany schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:58:
@Piet_Piraat7 Geen ervaring, maar gezien de kosten kan ik het niet aanraden. Je betaald 16 euro per jaar standaard en dan nog 0,24% over je belegd vermogen. Met een belegd vermogen van 10.000 euro betaal je dus 40 euro per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar als je dat jaar een rendement hebt gemaakt van 4% betaal je dus 10% van je rendement aan kosten.
Een heel groot voordeel van ING vind ik het klein kunnen instappen. Ik hoef niet een volledige tracker te kopen, als ik wil zou ik zelfs een eurootje kunnen inleggen. Ik zit zelf ook bij de Giro, maar daar kun je, tot nu toe, alleen een volledig aandeel/tracker kopen. Sommige lopen richting de 100 of daarboven en als je ook knog wat spreiding wilt dan moet je wel ineens redelijk veel aankopen.

Ik heb dus het deel wat ik periodiek geheel wil aanschaffen bij de Giro en de rest bij de ING.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 22:13
Kees_frl schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:57:
[...]

Een heel groot voordeel van ING vind ik het klein kunnen instappen. Ik hoef niet een volledige tracker te kopen, als ik wil zou ik zelfs een eurootje kunnen inleggen. Ik zit zelf ook bij de Giro, maar daar kun je, tot nu toe, alleen een volledig aandeel/tracker kopen. Sommige lopen richting de 100 of daarboven en als je ook knog wat spreiding wilt dan moet je wel ineens redelijk veel aankopen.

Ik heb dus het deel wat ik periodiek geheel wil aanschaffen bij de Giro en de rest bij de ING.
In fracties beleggen zoals jij aangeeft, zijn ze mee bezig bij DeGiro. Dat zou inderdaad een uitkomst zijn voor velen. Vooral als je maandelijks een vast bedrag wil beleggen(en wel het hele bedrag wil gebruiken).

Het staat hier https://www.degiro.nl/over-degiro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Dat is inderdaad wel een voordeel. Persoonlijk zou ik dan niet gaan beleggen want dan is het financieel niet te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:54
[...]

Grootste nadeel van ING vond ik dat je geen aan/verkopen kon doen via de ING app, imo niet meer van deze tijd. Aanbod ETF's was destijds ook wat matig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 20:04
Zijn de Sapec kopers weer uitgestapt?
Komt erg weinig nieuws over het openbare overnamebod..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

In dit geval kun je ook bij Meesman gaan zitten. Minimale maandelijkse inleg 100 euro, daarmee is het klaar. Automatische incasso dus als je er geen zorgen om wil hebben, is het daarmee klaar. Rendement schijnt wel wat lager te zijn dan bij DeGiro, maar daar staat dus wel een voordeel tegenover. Dividend wordt ook automatisch herbelegd, dus één keer je incassomachtiging doorgeven en daarna dertig jaar niet meer naar kijken :+ Tenzij je tussendoor nog met wat stappen je inleg wil vergroten natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 525568 op 05-10-2017 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
remcoboy1479 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:05:
Zijn de Sapec kopers weer uitgestapt?
Komt erg weinig nieuws over het openbare overnamebod..
Dat laatste is opvallend inderdaad.

Neem trouwens aan dat de meeste kleine beleggers wel zijn uitgestapt. Ben zelf op 59.89 uitgestapt een flinke tijd geleden.

De aanvraag voor de tax reclaim is inmiddels ook in gang gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Ik heb mijn aandelen Sapec ook verkocht omdat ik niet langer op het bod wilde wachten. Het grote wachten op de Belgische fiscus is begonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:28
Weet iemand een goede app of widget (Android) waar ik een soort market dashboard mee kan samenstellen. Ik zou graag iets op de telefoon hebben waar ik in een oogopslag en snel een overzicht heb van de huidige markten. Liefst een zelf samenstelbaar dashboard met bijvoorbeeld enkele indexen, rentes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ben me rustig aan het orienteren voor 'ooit' en heb dus een account op DeGiro aangemaakt. Ik zit daar een beetje te neuzen tussen aandelen etc en dan zoek ik voor de lol op Amazon en krijg ik:
- Amazon.com Inc
- AMAZON.COM INC. DL-,01
- AMAZON.COM INC. DL-,02

Die laatste twee zijn op dagbasis en dus niet realtime. Maar hier komt mijn domme vraag:
Wat zijn die twee dan? De ene is in Frankfurt genoteerd en de andere ook (Xetra). Als ik Google zie ik veel trackers, maar verder niks.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Niet online
Galactic schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:51:
Weet iemand een goede app of widget (Android) waar ik een soort market dashboard mee kan samenstellen. Ik zou graag iets op de telefoon hebben waar ik in een oogopslag en snel een overzicht heb van de huidige markten. Liefst een zelf samenstelbaar dashboard met bijvoorbeeld enkele indexen, rentes...
Probeer apps van de bekende websites/platformen: Bloomberg, DeGiro, etc. Op iOS kan de pre-installed Stocks app al voldoende zijn.

@armageddon_2k1 : Een aandeel kan genoteerd zijn aan verschillende beurzen, op die manier kun je in je eigen valuta aankopen en kun je bepaalde belastingvoordelen behalen. Daarbovenop heb je verschillende types aandelen (regulier, preferent en prioriteit). Dan kun je ook nog aandelen hebben zoals Berkshire Hathaway die classes hanteert. De meeste aandelen die je zult tegenkomen zijn echter de reguliere aandelen, maar het is goed om te verifiëren wat voor soort aandelen je waar aankoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Niet online
Vanaf 2019 schijnt de dividendbelasting in Nederland geschrapt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Nederland kent geen dividendbelasting, maar alleen een voorheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:51
Rukapul schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 08:43:
Nederland kent geen dividendbelasting, maar alleen een voorheffing.
Vertel dat maar eens aan de buitenlandse beleggers in Nederlandse bedrijven. Wat dat betreft ben ik eigenlijk wel een beetje verbaasd dat ze het afschaffen. Voor Nederlanders verandert er eigenlijk niks, maar buitenlandse beleggers krijgen een mooi kado'tje. Schiet je politiek toch niet veel mee op lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
Direct heeft weinig levert het weinig op politiek gezien, maar het maakt het gunstiger voor een buitenlands bedrijf om hier zich hier te vestigen. Met als gevolg dat er meer banen komen en dit is wel politiek wenselijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
^ die politieke discussie is hier offtopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 16:49
Rukapul schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:53:
^ die politieke discussie is hier offtopic
Misschien zijn er wat reacties verwijderd, maar ik zie geen discussie. Er wordt een relevante opmerking gemaakt over een nieuwe regeling en of deze consequenties heeft voor ons als beleggers en er wordt een uitleg gegeven wat het gevolg is. Daar moet toch ruimte voor zijn in dit topic??

[ Voor 9% gewijzigd door coelho op 09-10-2017 10:56 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-06 12:55
Even een luie vraag ('t staat helaas niet in de OP):

Hebben jullie tips voor 't leren van (verstandig) korte termijn beleggen? Eg. boeken, etc.

Ik neem aan dat ik vooral naar een organisatie en betreffende industrie moet kijken om te bepalen of het goed / slecht gaat, maar heb geen idee waar precies te beginnen.

Ik kan (een klein deel van) mijn spaargeld -dat op dit moment toch alleen maar minder waard staat te worden- prima missen. Plus het lijkt me leuk en leerzaam om wat meer bezig te gaan met inhoudelijk te kijken naar organisatie strategie en beleid; en potentieel winstgevend dus. Maandelijkse inleggen op ETFs gaat gewoon door, dus het zou puur voor erbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Morphix schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:46:

Hebben jullie tips voor 't leren van (verstandig) korte termijn beleggen? Eg. boeken, etc.
*knip*
Het klopt dat je niks kan vinden over verstandig korte termijn beleggen, want dat bestaat niet.
Ben je niet gewoon op zoek naar actief beleggen? Daar moet toch wel wat over te vinden zijn? Er zijn best wel wat mensen die dat doen, al of niet met een beperkt deel van de portefeuille, gewoon omdat het een leuke hobby is.

[ Voor 23% gewijzigd door Jesse op 10-10-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 23:29
Zit me wat te verdiepen in indexbeleggen.
Meesman spreekt me wel aan, alleen lees ik dat de tarieven aardig lager zijn bij Degiro.
Is https://www.financieelona...g.nl/indexfondsen-degiro/ nou hetzelfde principe als wat Meesman doet? Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 23:23

Piper

No guts, no glory

Paul.tjuh1986 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:41:
Zit me wat te verdiepen in indexbeleggen.
Meesman spreekt me wel aan, alleen lees ik dat de tarieven aardig lager zijn bij Degiro.
Is https://www.financieelona...g.nl/indexfondsen-degiro/ nou hetzelfde principe als wat Meesman doet? Of begrijp ik het verkeerd?
Dat komt wel ongeveer op hetzelfde neer ja. Je kunt het prima zelf. Meesman is iets makkelijker(automatische incasso en automatisch aankopen en je kunt ook achter de komma kopen zodat je hele inleg elke maand geïnvesteerd wordt) en deGiro is iets meer werk maar niet bepaald rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het idee is hetzelfde. Meesman is wat eenvoudiger. Je hoeft niet zelf aan te kopen, je hoeft geen belastingteruggaaf formulieren in te vullen, je hebt wat betere dollar-cost-averaging (al om eerlijk te zijn, toen ik het narekende was het echt gerommel in de marge), je kan gewoon vast bedrag inleggen (Giro kan enkel per hele eenheid van het fonds), en belangrijk voor sommige: Je ziet niet elke maand wat de koers doet*.

Tegelijk is het iets duurder. Ik vind dat geen wereldschokkend verschil en zit daarom bij Meesman, maar je rendement zal iets beter zijn bij de Giro.

* Ik moet zeggen dat ik aan het begin dat alsnog regelmatig deed, maar nu totaal niet meer. Dus dan kan maak je je ook niet zo snel druk erom, en is buy & hold makkelijker. Tegelijk als je op het nieuws hoort dat de aandelen instorten zal de verleiding om te kijken toch wel weer komen.
Maar er zijn er hier ook langsgekomen die zich zorgen maakte als het een paar procent in de min staat, en dan is het denk ik wel een pré als je niet elke maand weer met je neus erin gedrukt wordt.

Maar onder de streep zijn het imo zowel in rendement als extra moeite bij de Giro geen echt significante verschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 10-10-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoekel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-03 20:03
Bij ABN Amro kun je periodiek geld inleggen in fondsen, en als je dat met een standaardbedrag per maand/kwartaal doet dan komen er geen transactiekosten bij kijken. Dan vallen die kosten dus weg op dit overzicht? Binck overzicht kosten

Nu kan ik alleen nog nergens vinden hoe uitgebreid het aanbod van ABN Amro is. Mocht dit toereikend zijn, is er dan nog een reden om naar Meesman of DeGiro te gaan?

Heb ook nog een Binck account welke ik zou kunnen inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
@yoekel naast transactiekosten moet je ook kijken naar beheerkosten (service fee) en fondskosten (ter).
Ivm de normaalgesproken lange looptijd van beleggingen zijn kleine verschillen in die laatste twee erg relevant.

Edit: bij Meesman is de keuze aan fondsen overigens zeer beperkt.

[ Voor 49% gewijzigd door Jesse op 10-10-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duk3n
  • Laatst online: 11:35
Ik handel sinds kort in opties en vanwege het soms onrustige karakter, ben ik op zoek naar app of sms dienst die een waarschuwing geeft als een fonds/index/optie een bepaalde waarde doorbreekt.
Ik zit momenteel bij Binck, maar ik wil niet dagelijks betalen voor sms / alerts.
Hoor graag of iemand tips heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraagje: weet één van jullie of je bij DeGiro zowel een regulier als een Custody-account kan hebben? Ik wil eigenlijk dat mijn ETF's niet uitgeleend kunnen worden, maar ik wil ook wel iets met dividendbeleggen. Dan zijn de kosten bij Custody weer niet handig (een euro plus een klein percentage per dividenduitkering, dat hakt erin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-05 10:22
Nu ik over uitlenen lees, hoe staat men daar hier tegenover?
Ik kreeg van binckbank een mailtje dat het vanaf nu bij hen mogelijk is, en dat je daar een kleine vergoeding voor krijgt. Het risico lijkt me niet heel groot aangezien bij wanbetaling eerst binck het zelf moet ophoesten voordat het mijn probleem wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Anoniem: 525568 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:09:
Vraagje: weet één van jullie of je bij DeGiro zowel een regulier als een Custody-account kan hebben? Ik wil eigenlijk dat mijn ETF's niet uitgeleend kunnen worden, maar ik wil ook wel iets met dividendbeleggen. Dan zijn de kosten bij Custody weer niet handig (een euro plus een klein percentage per dividenduitkering, dat hakt erin).
Ja dat kan, ik heb een basic account voor mijn dividendbeleggingen en een Custody-account voor m'n ETF's.

Verder op datzelfde emailadres nog een account voor mijn zoontje en nog een gezamenlijk account :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-06 21:16
Morphix schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:46:

Het zou inderdaad handig zijn te vermelden wat je met korte termijn bedoelt. Daytrading? Persoonlijk beschouw ik mezelf als korte termijn belegger. Ook al bestaat dat kennelijk niet. Mijn korte termijn loopt tussen nu en 7 jaar. Waarom 7 jaar?
1. Omdat ik een deel van die beleggingen na afloop van die termijn nodig heb.
2. Omdat er, tot op heden, grofweg zoiets als een 7 jaars patroon bestaat. Na 7 jaar groei wordt de kans op een zeer forse correctie wel erg groot. Heel vervelend indien je vlak voor zo'n moment ingekocht hebt. Indien je je geld op kortere termijn nodig hebt. Beleggers met een horizon die ver over die 7 jaar gaat hebben hier niet blijvend last van omdat het herstel uiteindelijk het verlies ruimschoots zal gaan overtreffen.

Mijn verwachting voor mijn korte termijn is dat de kans op een substantieel verlies groter is dan de kans op een substantiële winst. Ik koop dus niets meer. Ik verkoop alleen nog maar. De eerste helft van 2016 zijn er heel goede instapmogelijkheden geweest. Rendement nu 30 a 40%. Blijkt achteraf moet ik eerlijk zeggen. Ik hield er het moment van instappen ook rekening mee dat de investeringen nog zouden kunnen halveren. Waarvoor mijn accountant, met ervaringen uit eigen praktijk, me voor waarschuwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Piper schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:09:
[...]

Ja dat kan, ik heb een basic account voor mijn dividendbeleggingen en een Custody-account voor m'n ETF's.

Verder op datzelfde emailadres nog een account voor mijn zoontje en nog een gezamenlijk account :+
Thanks. Ik had DeGiro ook gemaild en die bevestigen dit. Mooi. Dan ga ik hetzelfde doen. Custody voor de ETF's en de rest voor reguliere beleggingen. Alleen jammer dat ik er al een paar heb aangekocht via m'n Custody-account, daar ben ik dus de transactiekosten voor kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_r86
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-06 12:06
OttiglioM schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:51:
[...]
Mijn korte termijn loopt tussen nu en 7 jaar. Waarom 7 jaar?
2. Omdat er, tot op heden, grofweg zoiets als een 7 jaars patroon bestaat. Na 7 jaar groei wordt de kans op een zeer forse correctie wel erg groot.
Niemand weet wanneer de volgende correctie komt, zelfde geld mis je de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 19-06 19:11
Ik ben al geruime tijd aan het zoeken wat ik met mijn spaargeld ga doen. Op de bank levert het niets op en in de branche waar ik werk hebben we geen CAO en daarom ook geen pensioenopbouw. Dit moeten we zelf regelen. Ik ben al geruime tijd aan het zoeken hoe ik dit wil gaan doen. Of via beleggen (dan kom ik uit op VTI en VXUS) of bij Brand New Day. Ik kan alleen de beslissing maar niet maken. Aan de ene kant wil ik mijn geld niet vastzetten tot dat ik met pensioen ben (ik weet ook nog niet op welke leeftijd dat is). Dan is beleggen interessanter. Maar aan de andere kant geeft het pensioensparen met BNW mij wel een "veilig gevoel".

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom niet combineren? Je pensioen opbouwen geeft je fiscale voordelen en zelf belegen geeft je financiële vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Tsurany schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:51:
Waarom niet combineren? Je pensioen opbouwen geeft je fiscale voordelen en zelf belegen geeft je financiële vrijheid.
Geeft pensioen opbouwen werkelijk zo veel voordelen? Leuk die belastingvoordelen bij de opbouw maar als je geld op gaat nemen moet je er weer belasting over betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sunri5e schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:06:
[...]

Geeft pensioen opbouwen werkelijk zo veel voordelen? Leuk die belastingvoordelen bij de opbouw maar als je geld op gaat nemen moet je er weer belasting over betalen.
Je kan de belasting terug vragen over je inleg, die betaal je dan pas bij het uitkeren. Dat is handig wanneer je nu in een hoge belastingschaal zit en op het moment van uitkeren in een lagere belastingschaal.
Daarnaast betaal je geen VRH over het vermogen dat belegd is, dat kan ook aanzienlijk schelen als je het op lange termijn bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Tsurany schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:17:
[...]

Je kan de belasting terug vragen over je inleg, die betaal je dan pas bij het uitkeren. Dat is handig wanneer je nu in een hoge belastingschaal zit en op het moment van uitkeren in een lagere belastingschaal.
Daarnaast betaal je geen VRH over het vermogen dat belegd is, dat kan ook aanzienlijk schelen als je het op lange termijn bekijkt.
Oké.
En in welke percentages zou je het combineren? 50/50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
[...]

Je bedoelt wat bij BND staat.
Niet dat geld wat belegd is, daar betaal je gewoon VRH over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik heb op mijn woning trouwens ook een hypotheek die ik in zijn geheel moet aflossen. 0 aan hypotheeklasten zie ik ook als een soort van pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat pensioenbeleggen is fiscaal wel interessant (al wordt het iets minder interessant met de nieuwe belastingschijven). Nadeel ervan is, dat het echt vaststaat tot je je pensioenleeftijd haalt. Gebeurt er in de tussentijd iets in je leven waar je normaal gesproken je geld voor uit de beurs zou halen, mag je nu volle bak aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

alaintje schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:04:
[...]

Je bedoelt wat bij BND staat.
Niet dat geld wat belegd is, daar betaal je gewoon VRH over.
Dat is gewoon belegd vermogen. Alleen dan onder bepaalde voorwaarden.
Sunri5e schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:46:
[...]

Oké.
En in welke percentages zou je het combineren? 50/50?
Dat hangt van zoveel factoren af, erg lastig daar advies over te geven.

[ Voor 31% gewijzigd door Tsurany op 11-10-2017 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul.tjuh1986
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 23:29
Sissors schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:53:
Het idee is hetzelfde. Meesman is wat eenvoudiger. Je hoeft niet zelf aan te kopen, je hoeft geen belastingteruggaaf formulieren in te vullen, je hebt wat betere dollar-cost-averaging (al om eerlijk te zijn, toen ik het narekende was het echt gerommel in de marge), je kan gewoon vast bedrag inleggen (Giro kan enkel per hele eenheid van het fonds), en belangrijk voor sommige: Je ziet niet elke maand wat de koers doet*.

Tegelijk is het iets duurder. Ik vind dat geen wereldschokkend verschil en zit daarom bij Meesman, maar je rendement zal iets beter zijn bij de Giro.
Thanks, wat zijn je ervaringen bij Meesman, qua support, mogelijkheden online, rendement etc..
Twijfel echt nog enorm of ik het "zelf" ga doen (Degiro), of bij Meesman.
De ene zegt dat lange termijn rendement niet zoveel scheelt, de andere wel..
Over b.v. een bedrag inleggen van 10k, hoeveel scheelt dat aan kosten met de twee vergeleken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Paul.tjuh1986 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 04:57:
Thanks, wat zijn je ervaringen bij Meesman, qua support, mogelijkheden online, rendement etc..
Keuze van broker is minder belangrijk.

Maar welke je ook kiest, je moet een beleggingsstrategie bepalen. Welke asset allocatie, met welk bedrag, hoe stap je in, wanneer stap je uit, wat is het doel van de belegging, hoe beleef je risico's enz. Waar je dat belegt, dat boeit eigenlijk niet zo veel, hoor.

Wat Meesman betreft, open een account en stort gewoon eens 200 euro. Klik even door de schermen heen (er zijn er hooguit vijf) en dan weet je dat ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paul.tjuh1986 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 04:57:Over b.v. een bedrag inleggen van 10k, hoeveel scheelt dat aan kosten met de twee vergeleken?
Leesvoer :)
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/meesman/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Over b.v. een bedrag inleggen van 10k, hoeveel scheelt dat aan kosten met de twee vergeleken?
Support niet nodig gehad (van wat ik hier langs heb zien komen ook geen klachten). Mogelijkheden zijn er niet, dat is ook het idee van Meesman: Je stelt automatische incasso in, en je kan natuurlijk verkopen + koers/rendement zien. Maar juist niet 500 opties.

En tja rendement, zelfde als Giro minus het verschil in kosten (plus iets door dichten dividend lek, maar dan ligt het eraan met welke van de Giro je vergelijkt):
Bij Meesman kunt u rekenen op blijvend lage kosten. Zo groeit uw geld sneller. De jaarlijkse fondskosten bedragen 0,5% en eenmalige transactiekosten 0,25%. Er zijn geen andere kosten.
Gok dat je bij de Giro rond de 0.2% fondskosten kan uitkomen, beetje afhankelijk welk fonds, hoeveel dividend lek, etc. Als je dat over 30 jaar uitrekent is dat een flink bedrag door rente op rente, dus op die manier vinden sommige het een groot verschil (het is over 30 jaar zo'n 8-9% verschil in rendement). Ik accepteer dat momenteel vanwege de voordelen (vaste inleg, hoef niks te doen en krijg niet elke maand de huidige koers te zien). Andere willen het extra rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-06 21:16
[...]

Klopt. Maar "klein" verdieners (momenteel tot € 53.701) zullen ook rekening moeten houden met een dubbele bijdrage ZVW. Momenteel 5,4%. Tendens stijgend. Het is één van de kostenposten die het in zich heeft om nu en in de toekomst flink uit de klauwen te gaan lopen. Voor een in het nauw zittende overheid relatief eenvoudig te pareren door zowel het percentage als de bovengrens te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

[...]

Ik heb Meesman wel eens gebeld na 17:00 en kreeg Hendrik Meesman zelf aan de lijn, direct, geen bandje. Dus dat was een plusje voor de support.
Elke maandagmiddag na 17:00 worden de koersen bijgewerkt en kun je dus een update van je portefeuille zien. Vaker dan 1x per week kijken is dus totaal zinloos. Online inloggen en bedragen aanpassen werkt allemaal prima. Automatische incasso is wel erg makkelijk moet ik zeggen. Ze organiseren ook wel eens wat bijeenkomsten over verschillende onderwerpen maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad.

Bij DeGiro heb ik ook elke keer keurig antwoord via mail gehad. Koersen van VTI/VXUS veranderen elk moment van de dag(als de beurs open is uiteraard) en je kunt dus ook elk moment van de dag kopen/verkopen. Bij Meesman kan dit niet en dat kan een voordeel en een nadeel zijn.
Zelf aankopen is geen rocket science, er blijft wel wat cash over in je portefeuille omdat je dus alleen hele aandelen kan kopen maar dat is op de lange termijn dus kruimelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Interessante discussie op Bloomberg tussen Nir Kaissar en Barry Ritholtz: Passive Versus Active Investing: A Debate.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Niet online
Anoniem: 525568 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:52:
[...]
Thanks. Ik had DeGiro ook gemaild en die bevestigen dit. Mooi. Dan ga ik hetzelfde doen. Custody voor de ETF's en de rest voor reguliere beleggingen. Alleen jammer dat ik er al een paar heb aangekocht via m'n Custody-account, daar ben ik dus de transactiekosten voor kwijt.
Transactiekosten ben je altijd kwijt. Bedoel je de kosten die degiro in rekening brengt voor dividenduitkeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is de reden om voor een regulier account te gaan. Maar wil ik dus m'n actieve investeringen overhevelen van Custody naar regulier, moet ik 7,50 per regel betalen, of kosten voor verkoop en aankoop in eigen beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:43

LankHoar

Langharig tuig

Een vraag waar ik zelf nog niet helemaal antwoord heb als lerende belegger. Ik heb naast mijn pensioenfonds op werk nog geen investering lopen, en ben me aan het inlezen over hoe en wat. Momenteel werk ik me door het boek Investing for Dummies all-in-one, en deze richt zich duidelijk op de Amerikaanse markt. In hoeverre zijn deze zaken vergelijkbaar met Europa/Nederland? Bijvoorbeeld Money Market funds, bestaat zoiets in Nederland? Ook de zogeheten REIT fundsen, voor real-estate, klinkt erg aantrekkelijk.

Kortom, waar kan ik info vinden over de verschillen tussen US en EU markten/termen etc? Mijn doel is om de komende 3 jaar op een zo vruchtbaar mogelijk maar met weinig risico een bedrag te sparen voor de aankoop van een woning, indien mijn doel er toe doet :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Beleggen moet je niet gebruiken als methode om te sparen op korte termijn. Geen enkele belegging heeft gegarandeerd rendement en als er onvoorziene omstandigheden optreden zal je nooit kunnen herstellen in die korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:03

oscar82

De ondertitel

LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:19:
... In hoeverre zijn deze zaken vergelijkbaar met Europa/Nederland? Bijvoorbeeld Money Market funds, bestaat zoiets in Nederland? Ook de zogeheten REIT fundsen, voor real-estate, klinkt erg aantrekkelijk.
De zaken zijn tot op zeker hoogte vergelijkbaar. Alleen moet je zelf vaak een vertaling maken.

Ik interpreteer de Money Market altijd gewoon als een lopende (bank)rekening. Waar je dus real time geld van kan opnemen en inleggen.

REIT fondsen of -ETF's hebben "wij" ook aan deze kant van de oceaan. Sterker nog: we hebben er een hoop! Eventueel gespecialiseerd in geografische gebieden (NL, EU, wereld) en/of bestemming (woningen, winkels, kantoren).
LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:19:
...Kortom, waar kan ik info vinden over de verschillen tussen US en EU markten/termen etc? Mijn doel is om de komende 3 jaar op een zo vruchtbaar mogelijk maar met weinig risico een bedrag te sparen voor de aankoop van een woning, indien mijn doel er toe doet :)
3 jaar is een hele korte termijn. Ik zou sowieso geen geld beleggen dat je niet kan missen. Het zou jammer zijn als je over drie jaar geen huis kan kopen of in een inloopkast moet slapen omdat je verstandige belegging opeens veel minder waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:43

LankHoar

Langharig tuig

oscar82 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:51:
[...]
Ik interpreteer de Money Market altijd gewoon als een lopende (bank)rekening. Waar je dus real time geld van kan opnemen en inleggen.
En wat is dan de vergelijking voor het verschil tussen een Money Market fund en Money Market account? Lopende rekening en spaarrekening? Dat zou een bummer zijn, want MMF geven leuke rentes. Spaarrekeningen in NL daarentegen...
REIT fondsen of -ETF's hebben "wij" ook aan deze kant van de oceaan. Sterker nog: we hebben er een hoop! Eventueel gespecialiseerd in geografische gebieden (NL, EU, wereld) en/of bestemming (woningen, winkels, kantoren).
Thanks, ik ga eens zoeken naar ETF's!
3 jaar is een hele korte termijn. Ik zou sowieso geen geld beleggen dat je niet kan missen. Het zou jammer zijn als je over drie jaar geen huis kan kopen of in een inloopkast moet slapen omdat je verstandige belegging opeens veel minder waard is.
En wanneer ik dit toch doe, en bij tegenvallen van de investeringen nog 2 jaar mijn geld laat zitten (en door spaar/investeer)? Dus een strategie volg van "ik hoop dat het goed gaat, en zo niet zit ik mijn tijd uit". Of wellicht is dat niet interessant omdat ik door moet gaan met huur aftikken elke maand.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

LankHoar schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:11:
[...]
En wanneer ik dit toch doe, en bij tegenvallen van de investeringen nog 2 jaar mijn geld laat zitten (en door spaar/investeer)? Dus een strategie volg van "ik hoop dat het goed gaat, en zo niet zit ik mijn tijd uit". Of wellicht is dat niet interessant omdat ik door moet gaan met huur aftikken elke maand.
Wat als twee jaar niet genoeg is? Wat als vijf jaar niet genoeg is? Wat als de markt crashed een maand voordat jij wilt uitstappen en zes a zeven jaar nodig heeft om te herstellen?

Je moet goed begrijpen dat er geen garanties zijn, op het verkeerde moment instappen met veel vermogen kan betekenen dat je erg lang moet wachten op herstel.

En juist als de markt crasht wil je eigenlijk gespreid bijkopen, dat is namelijk een interessant moment.

Maar misschien gaat de huidige stijging nog vijf jaar door. Wie weet het echt zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 16:49
Ik leg al enige tijd maandelijks in ETFs in. Nu maak ik in mijn Excel overzicht gebruik van de functie IR.SCHEMA om het gewogen rendement te bereken. Ik twijfel nu echter over de exacte betekenis. Ik ging er van uit dat de uitkomst het gemiddelde rendement over de gehele periode was, maar is dat correct? Als na 36 maanden een percentage van 10% uit deze functie krijg, betekent dat dan dat mijn rendement gemiddeld 10% per jaar was, of is mijn rendement een procent of 3 per jaar waardoor het cumulatieve rendement zo'n 10% over 3 jaar is??

Ik vermoed het eerste, maar de omschrijving in de help van Office is dusdanig gecompliceerd dat ik het niet begrijp wat ze bedoelen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:51
Het eerste, maar niet helemaal. Het is namelijk een internal rate of return, niet het gemiddelde rendement. Dat laatste is sowieso geen nuttig gegeven, immers het gemiddelde rendement van bijv E100 inleggen, eerste jaar +100%, tweede jaar -100% is 0%, terwijl je wel al je geld kwijt bent. De internal rate of return is dan bijv. wel -100% zoals je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AstroNut
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05-2024
Als beginnend belegger ben ik van plan om maandelijks een bedrag van 100 tot 200 euro te investeren in ETF's via de Giro (naast geld op mijn spaarrekening zetten). Het idee is om de ETF's voor langere termijn aan te houden (15 - 30 jaar). Zo te lezen is de combinatie VTI/VXUS een relatief veilige optie, met een lage TER. Daar zou ik dan sowieso in willen investeren.
Ik vraag me af of het een goede strategie zou zijn om daarnaast te investeren in trackers die een specifieke sector volgen (zeg ~50% van mijn inleg). Hierbij denk ik met name aan de technologie sector, aangezien ik mij goed kan voorstellen dat deze sneller blijft groeien dan 'de gemiddelde economie'.
Denk aan:
- Vanguard Information Technology ETF: http://etfdb.com/etf/VGT/ (0,10 % TER)
Of nog specifieker:
- iShares Nasdaq Biotechnology ETF: http://etfdb.com/etf/IBB/ (0,47% TER)
- PureFunds Video Game Tech ETF: http://etfdb.com/etf/GAMR/ (0,75% TER)
- Global X Robotics & Artificial Intelligence Thematic ETF: http://etfdb.com/etf/BOTZ/ (0,68% TER)
- ROBO Global Robotics and Automation Index ETF: http://etfdb.com/etf/ROBO/ (0,95% TER)

Enkele nadelen die ik kan bedenken:
- meer risico, want minder spreiding
- hogere TER
- niet in de kernselectie van de Giro, dus hogere kosten voor aanschaf
- trackers op verschillende beurzen (de Giro brengt kosten in rekening per beurs)

Daarentegen lijken deze trackers historisch gezien beter te presteren dan VTI/VXUS (uiteraard geen garanties voor de toekomst). De hogere aanschafkosten zou ik evt. kunnen beperken door enkele maanden niet te investeren, om vervolgens in een keer een groter bedrag te investeren (bijv. 500,- euro per 3 maanden).

Zijn er, naast de punten die ik noem, nog andere factoren waar ik dan rekening mee moet houden? (wel/niet uitkeren dividend, dividendbelasting afhankelijk van de beurs?)

En weegt het hogere rendement dat (hopelijk) verwacht kan worden op tegen deze nadelen?

Ondanks dat ik me goed probeer in te lezen blijft het ingewikkelde materie voor me. Ik verwacht geen letterlijk aankoopadvies, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening / inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asndrag0n
  • Laatst online: 09:26
Ik ben ook geinterisseerd om te beleggen in de Vanguard Information Technology ETF en iShares Nasdaq Biotechnology ETF. Ik zit te denken om in het begin met een startkapitaal van 4k te beginnen en dit maandelijks uitbereiden met wat er beschikbaar is. Ga me nog verdiepen in ETFs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:03

oscar82

De ondertitel

AstroNut schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 16:39:
Als beginnend belegger ben ik van plan om maandelijks een bedrag van 100 tot 200 euro te investeren in ETF's via de Giro (naast geld op mijn spaarrekening zetten). Het idee is om de ETF's voor langere termijn aan te houden (15 - 30 jaar). Zo te lezen is de combinatie VTI/VXUS een relatief veilige optie, met een lage TER. Daar zou ik dan sowieso in willen investeren.
Ik vraag me af of het een goede strategie zou zijn om daarnaast te investeren in trackers die een specifieke sector volgen (zeg ~50% van mijn inleg). Hierbij denk ik met name aan de technologie sector, aangezien ik mij goed kan voorstellen dat deze sneller blijft groeien dan 'de gemiddelde economie'.
Denk aan:
- Vanguard Information Technology ETF: http://etfdb.com/etf/VGT/ (0,10 % TER)
...
Daarentegen lijken deze trackers historisch gezien beter te presteren dan VTI/VXUS (uiteraard geen garanties voor de toekomst). De hogere aanschafkosten zou ik evt. kunnen beperken door enkele maanden niet te investeren, om vervolgens in een keer een groter bedrag te investeren (bijv. 500,- euro per 3 maanden).

Zijn er, naast de punten die ik noem, nog andere factoren waar ik dan rekening mee moet houden? (wel/niet uitkeren dividend, dividendbelasting afhankelijk van de beurs?)

En weegt het hogere rendement dat (hopelijk) verwacht kan worden op tegen deze nadelen?

...
Let er op dat VTI/VXUS ook al een percentage technologie met zich meebrengt. Dus als je 50% blootstelling wil aan tech-aandelen, dan zou het aandeel van de "pure" tech ETF een stukje lager dan 50% moeten zijn.

Sowieso vind ik 50% vrij hoog. Ik ben misschien wat behoudend, maar zou eerder voor 10-20% gaan in een "gespecialiseerde" ETF zoals jij in tech voorstelt. Maar dat kan net zo goed vastgoed zijn of een specifiek land.

Wat betreft transactiekosten: Als je 500 euro belegt en je hebt bijvoorbeeld 2,50 aankoopkosten. Dan is dat 0,5%. Bij verkoop heb je dit weer, dus samen ongeveer 1%.

Je start dus als het ware op een verlies van 1%. Je hebt wel een lange termijn in gedachten, dus misschien kan je dat nog wel goedmaken qua rendement.

Let wel op bij hoe langer de termijn, des te belangrijker die TER wordt. En natuurlijk de bottom line: waarom denk je dat tech het beter gaat doen dat de markt als geheel? Is het op dit moment zo ontzettend ondergewaardeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AstroNut
  • Laatst online: 08-05-2024
oscar82 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:29:
[...]

Let er op dat VTI/VXUS ook al een percentage technologie met zich meebrengt. Dus als je 50% blootstelling wil aan tech-aandelen, dan zou het aandeel van de "pure" tech ETF een stukje lager dan 50% moeten zijn.

Sowieso vind ik 50% vrij hoog. Ik ben misschien wat behoudend, maar zou eerder voor 10-20% gaan in een "gespecialiseerde" ETF zoals jij in tech voorstelt. Maar dat kan net zo goed vastgoed zijn of een specifiek land.

Wat betreft transactiekosten: Als je 500 euro belegt en je hebt bijvoorbeeld 2,50 aankoopkosten. Dan is dat 0,5%. Bij verkoop heb je dit weer, dus samen ongeveer 1%.

Je start dus als het ware op een verlies van 1%. Je hebt wel een lange termijn in gedachten, dus misschien kan je dat nog wel goedmaken qua rendement.

Let wel op bij hoe langer de termijn, des te belangrijker die TER wordt. En natuurlijk de bottom line: waarom denk je dat tech het beter gaat doen dat de markt als geheel? Is het op dit moment zo ontzettend ondergewaardeerd?
Dank je wel voor deze reply! Voor mij is dit hele nuttige input.

Ik zal dan inderdaad gaan voor een lager percentage aan "pure" tech ETF's. De Vanguard Information Technology ETF (VGT) heeft een TER die zelfs lager is dan die van VXUS. En daarmee zou ik ook meer spreiding hebben binnen de technologie sector, dan met specifieke bio-, game-, of robotica tech ETF's. Qua regio zit er natuurlijk minder spreiding in, aangezien de grootste tech bedrijven in Amerika zitten(?). Wellicht dat ik dan ook nog naar een technologie ETF kijk waar meer Europese en Aziatische aandelen in zitten, maar dat is dan voor later.

Ik heb niet de kennis om te kunnen beoordelen of de technologie sector momenteel ondergewaardeerd is (of overgewaardeerd). Maar het idee dat de sector de komende decennia sneller stijgt dan de algemene markt lijkt me waarschijnlijk. Ik verwacht veel van dingen als kunstmatige intelligentie, quantum computers, zonnecellen en batterijen, ontwikkelingen in bio-tech (genetica), game industrie, crypto-currency etc. Of beredeneer ik dan verkeerd, als dit mijn argument is om bijvoorbeeld VGT te kopen?
Pagina: 1 ... 14 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.