Maar hoe zal je dat een lamp moeten koppelen ? ik kan me toch niet voorstellen dat je met de lamp dan bij de hub moet hangen ? Dat wordt wat bij een lamp die ergens boven hangt.Hopjesvla79 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:59:
[...]
ha ha ik zat ook al te zoeken. Misschien dat het wel een echt wiel is bij de kleurenlampen?
Iets anders is wel nu dat je bij de instellingen je lamp kan identificeren: die gaat dan even zachtjes knipperen. Misschien zat dit er al in, maar valt me nu pas op .
ik neem aan dat die meteen met de hub gekoppeld wordt zolang die binnen bereik is.blazez schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:32:
[...]
Maar hoe zal je dat een lamp moeten koppelen ? ik kan me toch niet voorstellen dat je met de lamp dan bij de hub moet hangen ? Dat wordt wat bij een lamp die ergens boven hangt.
Hi Ha Hopjesvla
6x aan en uitzetten met het lichtknopjeHopjesvla79 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:36:
[...]
ik neem aan dat die meteen met de hub gekoppeld wordt zolang die binnen bereik is.
:strip_exif()/f/image/gvXgcdjNpp1oYCMGcolGeByx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Koptelefoontje op 16-12-2021 07:16 ]
Die snelkoppelknop, de kan je in de Ikea app met 3 opties gebruiken (1x drukken, 2x drukken en ingedrukt houden. Binnen homekit heb je maar 2 opties (1x drukken en ingedrukt houden).
Weet iemand of het verschil tussen 2 of drie opties een limiet van homekit is of kan deze optie tot ook nog naar homekit komen.
Weet iemand of het verschil tussen 2 of drie opties een limiet van homekit is of kan deze optie tot ook nog naar homekit komen.
In de Eve app geeft hij wel de mogelijkheid om alle 3 de mogelijkheden in te stellen (ik heb niet getest of het ook echt werkt).blazez schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:30:
Die snelkoppelknop, de kan je in de Ikea app met 3 opties gebruiken (1x drukken, 2x drukken en ingedrukt houden. Binnen homekit heb je maar 2 opties (1x drukken en ingedrukt houden).
Jeetje, nooit over nagedacht. In de Home+ app net geprobeerd. Kan het wel instellen, maar er gebeurt helaas helemaal niets.wvanommen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:23:
[...]
In de Eve app geeft hij wel de mogelijkheid om alle 3 de mogelijkheden in te stellen (ik heb niet getest of het ook echt werkt).
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
lw.keizer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:32:
Een update zonder afgestoten lampen, het is een wonder!
code:
1
| ◆ Solves an issue where some products become unreachable after a gateway restart. |
Zou dit er dan voor hebben gezorgd? Ik ben er wel blij mee, kon elke keer na een update een rondje door het huis doen om de lampen even van het stroom af te halen.
C:\>Signature.bat
Toen ik dat las had ik wel enige hoop, ja! Maar dat het al meteen goed zou gaan was een aangename verrassing.
Toch ook maar eens een setje kopen idd voor naast de HUE lampenGerCor schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:22:
Het wordt steeds mooier met Ikea.
Ik moet je teleurstellen. Normaal heb ik nooit met een update gehad dat ik de lampen van het stroom af moest halen of opnieuw moest koppelen. Uitgerekend met deze update waren er 3 lampen offline, die moest ik van het stroom afhalen en er weer opzetten.winDOS schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:38:
[...]
code:
1 ◆ Solves an issue where some products become unreachable after a gateway restart.
Zou dit er dan voor hebben gezorgd? Ik ben er wel blij mee, kon elke keer na een update een rondje door het huis doen om de lampen even van het stroom af te halen.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een E27 lamp met RGB kleuren. Bij IKEA is die al heel lang uitverkocht. Ik zag dat de Lidl ook Zigbee RGB lampen verkoopt die wel op voorraad zijn. Iemand een idee of die aan de Ikea remote te koppelen is?
De kleurenlampen van Ikea zijn geen RGB lampen, maar ze werken volgens een ander kleurensysteem.Palomar schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 06:26:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een E27 lamp met RGB kleuren. Bij IKEA is die al heel lang uitverkocht.
De kleuren RGB zijn moeilijk te mengen tot subtiele wittinten en ze geven rare gekleurde schaduwen in huis, in de praktijk vind je RGB eigenlijk alleen bij Chinese lampen.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
True that. Ikea Tradfri lampen zijn eigenlijk WRGB lampen.aawe mwan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:52:
[...]
De kleurenlampen van Ikea zijn geen RGB lampen, maar ze werken volgens een ander kleurensysteem.
De kleuren RGB zijn moeilijk te mengen tot subtiele wittinten en ze geven rare gekleurde schaduwen in huis, in de praktijk vind je RGB eigenlijk alleen bij Chinese lampen.
@Palomar Of bedoelde je in het algemeen lampen die ook kleuren kunnen weergeven?
[ Voor 38% gewijzigd door robertwebbe op 18-12-2021 10:32 ]
Ja, heherobertwebbe schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:31:
@Palomar Of bedoelde je in het algemeen lampen die ook kleuren kunnen weergeven?
Situatie:
Ik heb ik mijn keuken 5 inbouwspotjes (gu10) met een busch-jaeger dimmer. Nu wil ik die vervangen door een Ikea Tradri Dimmer (de verbindingshub er ook bij natuurlijk
). Ik zie dit artikel:
https://www.ikea.com/nl/n...besturing-grijs-50356187/
Zoals ik het zie, kan ik die ertussen monteren, maar in de omschrijving staat dat er max 10 watt doorheen mag. Dat is toch niks? De spotjes die er nu in zitten zijn 5w/stuk dus 25w..... Volgens mij is dimmen niet minder stroomverbruik toch?
Ik heb ik mijn keuken 5 inbouwspotjes (gu10) met een busch-jaeger dimmer. Nu wil ik die vervangen door een Ikea Tradri Dimmer (de verbindingshub er ook bij natuurlijk
Zoals ik het zie, kan ik die ertussen monteren, maar in de omschrijving staat dat er max 10 watt doorheen mag. Dat is toch niks? De spotjes die er nu in zitten zijn 5w/stuk dus 25w..... Volgens mij is dimmen niet minder stroomverbruik toch?
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
Dan neem je toch de 30 watt versie? https://www.ikea.com/nl/n...besturing-grijs-60342656/
Persoonlijk zou ik eerder de spotjes zelf vervangen als dat mogelijk is en de huidige dimmer bypassen.
Persoonlijk zou ik eerder de spotjes zelf vervangen als dat mogelijk is en de huidige dimmer bypassen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ah, ik heb een vrij korte neus denk ik
.
En waarom de spotjes vervangen? Ik heb nog wel een bypass liggen toevallig. Wat maakt dit een betere combi dan een draadloze dimmer van Ikea?
En waarom de spotjes vervangen? Ik heb nog wel een bypass liggen toevallig. Wat maakt dit een betere combi dan een draadloze dimmer van Ikea?
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
Je zou de huidige GU10 lampen ook kunnen vervangen door GU10 Tradfri lampen. Dan stuur je de lampen aan zonder tussenkomst van een losse driver. Moet je de Busch Jeager dimmer er wel tussen uit slopen...Christiaan.. schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:00:
Situatie:
Ik heb ik mijn keuken 5 inbouwspotjes (gu10) met een busch-jaeger dimmer. Nu wil ik die vervangen door een Ikea Tradri Dimmer (de verbindingshub er ook bij natuurlijk). Ik zie dit artikel:
Ja, dat was mijn plan tot ik die driver zag. Scheelt toch weer een tientje. Driver = 25 euro; 5 nieuwe lampen 35 euro. Vandaar mijn overweging. Ik denk dat ik de 5 lampen ga halen. Dimmer er tussenuit en de Ikea dimmer voor de schakeling laten zorgen.
@..Christiaan..
Ik heb alle spotjes wel vervangen. In de praktijk hebben we altijd bepaalde spots zachtjes aan of helemaal uit, anderen wat feller.
Je kunt zo perfect een paar scenes afhankelijk van het moment maken.
Ik heb alle spotjes wel vervangen. In de praktijk hebben we altijd bepaalde spots zachtjes aan of helemaal uit, anderen wat feller.
Je kunt zo perfect een paar scenes afhankelijk van het moment maken.
Zoals het nu werkt zet de Ikea bridge voor 5 minuten het ZigBee netwerk open, om nieuwe ZigBee devices toe te laten. Dit commando wordt gebroadcast, waardoor alle lampen in je netwerk mee doen met het toevoegen van een nieuwe lamp.blazez schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:32:
[...]
Maar hoe zal je dat een lamp moeten koppelen ? ik kan me toch niet voorstellen dat je met de lamp dan bij de hub moet hangen ? Dat wordt wat bij een lamp die ergens boven hangt.
Dit houd in dat zolang je een andere ZigBee lamp inbereik hebt hangen die aan de Ikea Bridge is gekoppeld dat deze lamp hoogst waarschijnlijk de nieuwe lamp toelaat tot je ZigBee netwerk. Zodra lamp is toegevoegd, zal deze een ZigBee bericht broadcasten dat hij is toe gevoegd en dan weet de Ikea bridge dat ook en zal hij deze lamp in zijn lijst van lampen opnemen en daarmee ook zichtbaar maken op de app.
Ik heb er inmiddels 8 aangesloten op Hue. Het principe van 6x aan/uit en dan kan Hue hem vinden.Speedfight schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:07:
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe GU10 spot? Type: LED2005R5
Oftewel deze:
https://www.ikea.com/nl/e...-white-spectrum-90486785/
Er is nog weinig van te vinden op internet en ben wel benieuwd of deze goed werkt i.c.m. Hue en hoe fel ze nog zijn in de laagste dimstand.
Lampen werken prima, alle wit tinten zijn te kiezen. Ze zijn ook erg goed te dimmen totdat ze bijna uit zijn.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Dit kan niet. De driver is voor de lampen met speciale stekkertjes die Ikea zelf verkoopt zoals Skydrag en Vaxmyra. De driver is niet voor 220v (domme) lampen zoals GU10 maar zet om naar 24V...Christiaan.. schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:00:
Situatie:
Ik heb ik mijn keuken 5 inbouwspotjes (gu10) met een busch-jaeger dimmer. Nu wil ik die vervangen door een Ikea Tradri Dimmer (de verbindingshub er ook bij natuurlijk). Ik zie dit artikel:
Iemand het color-weel al gebruikt met een 3'rd party RGB driver? Ik heb de iCasa 4-in-1 Zigbee LED controller / dimmer aangeschaft. Deze kan zonder problemen (ook zonder eerst te koppelen met de AB) gekoppeld worden met de IKEA gateway via de Home Smart app. Echter als ik via het color wheel de primaire RGB kleuren probeer te maken, dan blijft er altijd nog een hinderlijke 2e of zelfs 3e kleur branden met een (lage) intensiteit welke de primaire kleur wel duidelijk verstoort.
Onuitstaanbaar natuurlijk als je op kerstavond rood en/of groen wilt maken
Heeft iemand dit al gemerkt? Ik heb nog geen IKEA RGB lampen, zijn deze wel in staat om de primaire kleuren volledig te satureren (zonder een hinderlijk blauw door het groen, of een groen door het rood?).
De strip werd direct herkend als RGB lamp, ik neem aan dat IKEA niet zo flauw is om 3'rd party lampen moedwillig te saboteren? Zal eens een IKEA RGB lamp koppelen en het zigbee verkeer onderscheppen (en eens proberen of z2m wèl de primaire kleuren kan maken met deze driver.
Onuitstaanbaar natuurlijk als je op kerstavond rood en/of groen wilt maken
Heeft iemand dit al gemerkt? Ik heb nog geen IKEA RGB lampen, zijn deze wel in staat om de primaire kleuren volledig te satureren (zonder een hinderlijk blauw door het groen, of een groen door het rood?).
De strip werd direct herkend als RGB lamp, ik neem aan dat IKEA niet zo flauw is om 3'rd party lampen moedwillig te saboteren? Zal eens een IKEA RGB lamp koppelen en het zigbee verkeer onderscheppen (en eens proberen of z2m wèl de primaire kleuren kan maken met deze driver.
Zoals @cvanatten beschrijft lukt dat niet met de IKEA driver. Ik weet niet of je al een oplossing hebt, maar wat je volgens mij wel kunt doen is een generieke zigbee driver/dimmer gebruiken zoals deze of deze. Bij de laatste kun je de spotjes nog steeds via een dimmerknop bedienen, meestal wel zo prettig voor de WAF :-)..Christiaan.. schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:00:
Situatie:
Op dit moment zijn beiden in de aanbieding zie ik, verleidelijk om er nog een paar aan te schaffen
Moedwillig saboteren zullen ze vast niet doen. Echter de Ikea Tradfri Hub en app ondersteunen officieel alleen de Tradfri lampen.Batilan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:07:
Iemand het color-weel al gebruikt met een 3'rd party RGB driver? Ik heb de iCasa 4-in-1 Zigbee LED controller / dimmer aangeschaft. Deze kan zonder problemen (ook zonder eerst te koppelen met de AB) gekoppeld worden met de IKEA gateway via de Home Smart app. Echter als ik via het color wheel de primaire RGB kleuren probeer te maken, dan blijft er altijd nog een hinderlijke 2e of zelfs 3e kleur branden met een (lage) intensiteit welke de primaire kleur wel duidelijk verstoort.
Onuitstaanbaar natuurlijk als je op kerstavond rood en/of groen wilt maken![]()
@Batilan Ik dacht ook gelezen te hebben dat tradfri-lampen XY-aansturing hadden in plaats van RGB-aansturing. Mogelijk heeft de driver moeite met die aansturing en heeft IKEA daar zijn lampen voor geoptimaliseerd.
Hoe werkt dat als je bijvoorbeeld Hue Essentials erbij pakt? Daar kun je naast XY ook een RGB-waarde opgeven. Misschien dat dat wel werkt
Nu gebruik ik Hier Essentials icm Hue bridge, maar heb het ooit ook voor de IKEA bridge gebruikt. Of de RGB-optie dan ook beschikbaar is weet ik niet, maar wellicht de moeite waard om dat te bekijken.
Hoe werkt dat als je bijvoorbeeld Hue Essentials erbij pakt? Daar kun je naast XY ook een RGB-waarde opgeven. Misschien dat dat wel werkt
Nu gebruik ik Hier Essentials icm Hue bridge, maar heb het ooit ook voor de IKEA bridge gebruikt. Of de RGB-optie dan ook beschikbaar is weet ik niet, maar wellicht de moeite waard om dat te bekijken.
Thx!xFeverr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:51:
@Batilan Ik dacht ook gelezen te hebben dat tradfri-lampen XY-aansturing hadden in plaats van RGB-aansturing. Mogelijk heeft de driver moeite met die aansturing en heeft IKEA daar zijn lampen voor geoptimaliseerd.
Zojuist nog even via de front-end van z2m getest. Die biedt standaard ook alleen xy-color aan lijkt het, dus geen 100% primaire kleuren. Helaas blijft hue essentials hangen in een spinner, wellicht omdat ik meerdere gateways had toegevoegd toen dat nog met de standaard versie mogelijk was, ik kan ze ook niet zien of verwijderen zo lijkt het. Zal dan maar eens upgraden 😏
Straks nog even via de api van z2m proberen, daar moet het wel lukken meen ik.
Dat is inderdaad te verwachten, want Ikea kleurenlampen zijn helemaal geen RGB lampen.Batilan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:07:
Echter als ik via het color wheel de primaire RGB kleuren probeer te maken, dan blijft er altijd nog een hinderlijke 2e of zelfs 3e kleur branden met een (lage) intensiteit welke de primaire kleur wel duidelijk verstoort.
Een beter groen dan groenachtig geel kunnen ze niet maken, daarvoor hebben ze niet de hardware aan boord.
Ze zijn te vergelijken met de oude generatie Philips Hue lampen, die al meer dan 4 jaar niet meer te koop is. Maar let op: om mee te Ambilighten met je televisie is die oude kleurenruimte ook al goed genoeg.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Maar welk stukje hardware zorgt er dan voor dat een led niet geheel gedimt kan worden?aawe mwan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:55:
[...]
Dat is inderdaad te verwachten, want Ikea kleurenlampen zijn helemaal geen RGB lampen.
Een beter groen dan groenachtig geel kunnen ze niet maken, daarvoor hebben ze niet de hardware aan boord.
Ze zijn te vergelijken met de oude generatie Philips Hue lampen, die al meer dan 4 jaar niet meer te koop is. Maar let op: om mee te Ambilighten met je televisie is die oude kleurenruimte ook al goed genoeg.
Intussen 5x gui lampje gekocht + hub + nog wat andere lampen. Werkt wel heel easy peasy. Op mp nog zo'n mooiere dimmer weten te vinden. Zijn hier (Zwolle) en omstreken uitverkocht, maar ziet er veel mooier uit dan die andere dimmer.Batilan schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 00:18:
[...]
Zoals @cvanatten beschrijft lukt dat niet met de IKEA driver. Ik weet niet of je al een oplossing hebt, maar wat je volgens mij wel kunt doen is een generieke zigbee driver/dimmer gebruiken zoals deze of deze. Bij de laatste kun je de spotjes nog steeds via een dimmerknop bedienen, meestal wel zo prettig voor de WAF :-)
Op dit moment zijn beiden in de aanbieding zie ik, verleidelijk om er nog een paar aan te schaffen
Deze houder komt donderdag https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Kan ik 'm toch mooi aan de muur hangen op plek oude dimmer. Ik heb een weekend geprutst met een Conbee II, maar die kreeg ik niet werkend op mijn Synology nas (dsm7) en ik heb 'm retour gestuurd. Volgend jaar nog maar eens proberen.
Ik heb in dezelfde situatie de Busch-Jaeger dimmer vervangen door een Zigbee dimmer van EcoBright en ben daar erg tevreden over. Bediening is hetzelfde gebleven (druk/draai), maar de spots in mijn keuken worden nu ook aangestuurd door een (IKEA) bewegingssensor...Christiaan.. schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:00:
Situatie:
Die sensor heb ik de hal hangen. Ideaal. Met de hub lichtsterkte op 50% ipv 30% ingesteld en het werkt als een zonnetje. Wel jammer dat je aan die 3 minuten niks kan veranderen.
Stomme vraag wellicht: ik heb een tradfri remote (zo'n ronde) en in de app en aantal scenes ingesteld. Hoe kan ik met de remote door die scènes heen? Dimmen en aan/uit werkt, maar de pijltjes doen niks?
Volgens mij doet die remote niets met je scènes, die zijn om door kleur of wit tinten te gaan, voor zover ik weet doen ze niet met de info uit de app. Daar heb je een snelkoppelknop voor nodig.unifi schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:13:
Stomme vraag wellicht: ik heb een tradfri remote (zo'n ronde) en in de app en aantal scenes ingesteld. Hoe kan ik met de remote door die scènes heen? Dimmen en aan/uit werkt, maar de pijltjes doen niks?
Zo'n beetje na de update starten mijn lampen, die ik heb ingesteld op meest geel, wit op. Hebben ze nooit gedaan dus waar het vandaan komt. Iemand een idee?
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Wellicht is het al eerder besproken maar gooi 'm er toch even in. Een willekeurige helft van mijn lampen is vaak na een maand of 2 prima te hebben gewerkt niet meer met de bridge/app/ Google home te benaderen. Werkt nog wel prima via de remotes. Enig idee of dit op te lossen is? Zou een Hue bridge beter werken? Wordt een beetje wanhopig want ik moet steeds een volledige reset doen om het te laten werken
Steeds een "volledige reset"? Het gebeurt wel vaker dat na een firmware update van de hub sommige lampen onbereikbaar zijn. De betreffende lamp even van het stroom halen en weer aanzetten herstelt de verbinding. Vervelend maar vereist in mijn geval verder geen herstart of herinrichting van het systeem. Het goede nieuws is dat het lijkt dat dit probleem sinds de vorige update verholpen is.
DSM7 heeft standaard geen ondersteuning voor USB devices. Is echter wel te activeren. Zijn diverse post over te vinden, zie bijvoorbeeld hier: https://mariushosting.com...add-usb-support-on-dsm-7/..Christiaan.. schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:18:
[...]
Intussen 5x gui lampje gekocht + hub + nog wat andere lampen. Werkt wel heel easy peasy. Op mp nog zo'n mooiere dimmer weten te vinden. Zijn hier (Zwolle) en omstreken uitverkocht, maar ziet er veel mooier uit dan die andere dimmer.
Deze houder komt donderdag https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Kan ik 'm toch mooi aan de muur hangen op plek oude dimmer. Ik heb een weekend geprutst met een Conbee II, maar die kreeg ik niet werkend op mijn Synology nas (dsm7) en ik heb 'm retour gestuurd. Volgend jaar nog maar eens proberen.
Ben fan van de ikea lampen, maar zou niet meer zonder mijn conbee II in combinatie met home assistant meer kunnen.
De wit spectrum/globe opaalwit lampen hebben sinds de laatste update 5 i.p.v. 3 wit instellingen.GerCor schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:29:
Zo'n beetje na de update starten mijn lampen, die ik heb ingesteld op meest geel, wit op. Hebben ze nooit gedaan dus waar het vandaan komt. Iemand een idee?
Misschien is dat het oorzaak?
Okee, jij hebt gelukkig gelijk, na het verwijderen van de lampen uit de fittingen gingen ze een update uitvoeren en nu lijken ze het inderdaad weer te doen. Thankslw.keizer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:11:
Steeds een "volledige reset"? Het gebeurt wel vaker dat na een firmware update van de hub sommige lampen onbereikbaar zijn. De betreffende lamp even van het stroom halen en weer aanzetten herstelt de verbinding. Vervelend maar vereist in mijn geval verder geen herstart of herinrichting van het systeem. Het goede nieuws is dat het lijkt dat dit probleem sinds de vorige update verholpen is.
Is het niet makkelijker om even de lichtschakelaar uit en weer aan te zetten???Gumball schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:46:
[...]
Okee, jij hebt gelukkig gelijk, na het verwijderen van de lampen uit de fittingen gingen ze een update uitvoeren en nu lijken ze het inderdaad weer te doen. Thanks
Niet als de verlichting "smart" is gemaakt door de lichtschakelaar onklaar te maken.Serena schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:08:
[...]
Is het niet makkelijker om even de lichtschakelaar uit en weer aan te zetten???
spoiler:
Guilty.
Heb al switch modules besteld. 
Als het goed is zou het niet meer voor moeten komen na de laatste update maar of dat het geval is gaan we zien. En ander alternatief voor moeilijk bereikbare apparatuur is nog even de betreffende groep in de meterkast even uit- en inschakelen.
Helaas, net weer stekkers uit moeten trekken.robertwebbe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:33:
Als het goed is zou het niet meer voor moeten komen na de laatste update maar of dat het geval is gaan we zien. En ander alternatief voor moeilijk bereikbare apparatuur is nog even de betreffende groep in de meterkast even uit- en inschakelen.
Eventjes creatief geweest. Op Amazon deze houder besteld: https://www.amazon.nl/Sam...id=pla-862240304321&psc=1
Vervolgens kwam ik erachter dat de plek van mijn ouder iets te groot is. Bovendien zitten er aan de houder wat inkepingen die ik niet zo mooi vind. Zo kijk je alsnog het 'gat' in. Dus van een stukje board (wat je meestal als achterplaat van een kledingkast gebruikt) een plaatje gemaakt en over het gat geplakt.
Met een dubbel plaatje heb ik de houder opgevuld en de Ikea houder in de nieuwe houder verlijmd. Past perfect zo.
(beetje lange url, geen referral hoor
)
:strip_exif()/f/image/POJpRmaJyJXDIQ7VJqKPCCnW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind deze dimmer zoveel mooier dan die hele kleine, maar deze is slecht verkrijgbaar (Zwolle) en gelukkig kon ik 'm op marktplaats kopen.
Vervolgens kwam ik erachter dat de plek van mijn ouder iets te groot is. Bovendien zitten er aan de houder wat inkepingen die ik niet zo mooi vind. Zo kijk je alsnog het 'gat' in. Dus van een stukje board (wat je meestal als achterplaat van een kledingkast gebruikt) een plaatje gemaakt en over het gat geplakt.
Met een dubbel plaatje heb ik de houder opgevuld en de Ikea houder in de nieuwe houder verlijmd. Past perfect zo.
:strip_exif()/f/image/in56Buhiosfjv0Ud5rVs9XHH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/POJpRmaJyJXDIQ7VJqKPCCnW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind deze dimmer zoveel mooier dan die hele kleine, maar deze is slecht verkrijgbaar (Zwolle) en gelukkig kon ik 'm op marktplaats kopen.
Same shit here. In eerste instantie had ik een slimme schakelaar aan de hub gehangen zodat ik de stroom eraf kon halen en weer opzetten. Dat hielp bij mij altijd, maar sommige lampen waren dan weer onbereikbaar, wat nu soms trouwens nog zo is.Gumball schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:38:
Wellicht is het al eerder besproken maar gooi 'm er toch even in. Een willekeurige helft van mijn lampen is vaak na een maand of 2 prima te hebben gewerkt niet meer met de bridge/app/ Google home te benaderen. Werkt nog wel prima via de remotes. Enig idee of dit op te lossen is? Zou een Hue bridge beter werken? Wordt een beetje wanhopig want ik moet steeds een volledige reset doen om het te laten werken
Omdat dit zo irritant was, heb ik de gehele benedenverdieping omgezet naar Hue, werkt perfect nu. De bovenverdieping werkt met Ikea Tradfri, maar dat volstaat voor mij omdat ik hier geen spraakcommando's gebruik.
Moraal van het verhaal: Hue is een pak stabieler en robuuster, maar dat weet iedereen al wel :-)
Klopt. Maar in Google Home had ik er al 6. En nu heeft mijn betere helft ook nog een kleurenwiel op haar iPhone en ook een selectie van 5 wit/geeltinten op haar iWatch.ChiMan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:03:
[...]
De wit spectrum/globe opaalwit lampen hebben sinds de laatste update 5 i.p.v. 3 wit instellingen.
Misschien is dat het oorzaak?
Maar ondanks dat was het altijd zo dat de lampen zelf de laatste instelling onthouden.
Goed, het is even een speurtocht. Misschien komen we er ooit achter.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Lichtschakelaars zijn er natuurlijk niet meer. Had trouwens ook gewoon de groep even uit en aan kunnen zettenSerena schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:08:
[...]
Is het niet makkelijker om even de lichtschakelaar uit en weer aan te zetten???
Waarom is dat natuurlijk? In 9 van de 10 huizen zit de schakelaar er gewoon nog.Gumball schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:26:
[...]
Lichtschakelaars zijn er natuurlijk niet meer. Had trouwens ook gewoon de groep even uit en aan kunnen zetten
Heb je de inschakelstand goed staan?GerCor schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:18:
[...]
Klopt. Maar in Google Home had ik er al 6. En nu heeft mijn betere helft ook nog een kleurenwiel op haar iPhone en ook een selectie van 5 wit/geeltinten op haar iWatch.
Maar ondanks dat was het altijd zo dat de lampen zelf de laatste instelling onthouden.
Goed, het is even een speurtocht. Misschien komen we er ooit achter.
/f/image/VnL7ufRvl31YKYSsuTnHyiFX.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben er onlangs achter gekomen dat de aan/uit stand onthouden niet altijd de beste keuze is. Op vrijdagmiddag klapte internet er hier uit en heb het hele weekend zonder gezeten. Op deze locatie ook geen knoppen meer, alles met stembediening via Google Assistant. Maar als je geen internet hebt, geen licht. En even de lamp losdraaien om hem weer aan te zetten, dat ging ook niet meer.
Gelukkig komen internetstoringen maar heel weinig voor maar als het je overkomt, dan wil je toch nog wel iets achter de hand hebben. Ik heb dus alle lampen, behalve die van de slaapkamers weer op aan gezet.
Gelukkig komen internetstoringen maar heel weinig voor maar als het je overkomt, dan wil je toch nog wel iets achter de hand hebben. Ik heb dus alle lampen, behalve die van de slaapkamers weer op aan gezet.
Twijfel dus. Hmm. Ik ga ze even op onthouden zetten en dan kijken wat er morgen gebeurt. Toch even testen natuurlijk.
@Serena Nou, dat was het ook niet. Start vrolijk weer in het wit.
Kijk ik in Google Home en bij de kleuren dan staat in geen enkele keuzemogelijkheid van wit het ✔️ teken.
🤪😡
@Serena Nou, dat was het ook niet. Start vrolijk weer in het wit.
Kijk ik in Google Home en bij de kleuren dan staat in geen enkele keuzemogelijkheid van wit het ✔️ teken.
🤪😡
[ Voor 48% gewijzigd door GerCor op 31-12-2021 17:06 ]
Ik wil twee lampen in de woonkamer vervangen door Tradfri peertjes, zodat ze ook meedoen met de rest
Ik zie echter op de website van Ikea iets wat ik niet begrijp. Ik bekijk deze twee:
704.243.12 € 12,99 470 lumen 5,2 watt energieklasse A+ 3 wit-kleuren
204.867.84 € 6,99 470 lumen 4,7 watt energieklasse F 3 wit-kleuren
Wat is het verschil tussen deze twee lampen? Waarom krijgt een lamp die met minder vermogen hetzelfde aantal lumens procudeert een veel lagere energieklasse?
Ik neig ernaar om voor die van € 6,99 te gaan, maar ik wil voorkomen dat ik een nadeel over het hoofd zie.
Wat is het verschil tussen deze twee lampen? Waarom krijgt een lamp die met minder vermogen hetzelfde aantal lumens procudeert een veel lagere energieklasse?
Ik neig ernaar om voor die van € 6,99 te gaan, maar ik wil voorkomen dat ik een nadeel over het hoofd zie.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Omdat per 1 sept 2021 een nieuwe energielabel van kracht is.JeroenH schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:11:
Ik wil twee lampen in de woonkamer vervangen door Tradfri peertjes, zodat ze ook meedoen met de restIk zie echter op de website van Ikea iets wat ik niet begrijp. Ik bekijk deze twee:
Let bij beide labels ook op het elektriciteitsverbruik: dit staat op het label vermeld als kWh/1000 uur.ChiMan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:06:
[...]
Omdat per 1 sept 2021 een nieuwe energielabel van kracht is.
Van die site:
Let bij beide labels ook op het elektriciteitsverbruik: dit staat op het label vermeld als kWh/1000 uur.
Ik heb net even de Tradfri hub ontkoppelt van mijn switch. Maar ik kon nog wel via de Trafdri draadloze schakelaars mijn lampen nog in en uit schakelen.robertwebbe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:24:
Ik ben er onlangs achter gekomen dat de aan/uit stand onthouden niet altijd de beste keuze is. Op vrijdagmiddag klapte internet er hier uit en heb het hele weekend zonder gezeten. Op deze locatie ook geen knoppen meer, alles met stembediening via Google Assistant. Maar als je geen internet hebt, geen licht. En even de lamp losdraaien om hem weer aan te zetten, dat ging ook niet meer.
Natuurlijk werkte de app en vanzelf sprekend Google Assistant niet. Maar zonder internet deed de rest 't nog wel. Of de timers dan ook nog bleven werken weet ik niet.
Heb trouwens uit voorzorg sommige lampen wel even op 'aan' stand gezet
Ik heb een tijdje terug m'n Tradfri hub aan Apple Home Kit gekoppeld.
Nu wil ik daar weer eens mee gaan spelen, maar zie ik daar niet alle lampen. Lampen die ik aan de hub heb toegevoegd ná het koppelen met home kit, zie ik niet in de home app.
Hoe kan ik deze extra lampen toevoegen? Of is het een kwestie van de koppeling met home kid verbreken en opnieuw configureren? In dat laatste geval wacht ik even tot ik m'n Floalt panel heb opgehangen en gekoppeld
Nu wil ik daar weer eens mee gaan spelen, maar zie ik daar niet alle lampen. Lampen die ik aan de hub heb toegevoegd ná het koppelen met home kit, zie ik niet in de home app.
Hoe kan ik deze extra lampen toevoegen? Of is het een kwestie van de koppeling met home kid verbreken en opnieuw configureren? In dat laatste geval wacht ik even tot ik m'n Floalt panel heb opgehangen en gekoppeld
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Maar je kunt toch een lamp en een schakelaar kopen en die zijn vaak al gekoppeld. En anders koppel je ze zelf. Wat heeft internet daarmee te maken?Tux3.14 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:55:
[...]
Ik heb net even de Tradfri hub ontkoppelt van mijn switch. Maar ik kon nog wel via de Trafdri draadloze schakelaars mijn lampen nog in en uit schakelen.
Natuurlijk werkte de app en vanzelf sprekend Google Assistant niet. Maar zonder internet deed de rest 't nog wel. Of de timers dan ook nog bleven werken weet ik niet.
Heb trouwens uit voorzorg sommige lampen wel even op 'aan' stand gezet
Niks, vermoed ik. Maar mijn reactie was ook op een quote van @robertwebbeGerCor schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:34:
[...]
Maar je kunt toch een lamp en een schakelaar kopen en die zijn vaak al gekoppeld. En anders koppel je ze zelf. Wat heeft internet daarmee te maken?
Maar dat, als ik dat goed lees, is een situatie ZONDER knoppen. Alles gaat via de hub. Met stembediening via Google Assistent. Dan ben je de pineut als internet wegvalt.Tux3.14 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:36:
[...]
Niks, vermoed ik. Maar mijn reactie was ook op een quote van @robertwebbe
[ Voor 3% gewijzigd door GerCor op 01-01-2022 20:44 ]
Alle apparaten die je toevoegt aan de hub die door homekit ondersteund worden (volgens mij op dit moment alles) moeten automatisch gesynchroniseerd worden als de hub nog in homekit zit. Wat nog wel eens wil helpen is de Ikea hub uit en aan zetten als dit niet gebeurt. Als je de hub verwijderd/gereset hebt, zul je hem opnieuw moeten toevoegen.ralpje schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:20:
Ik heb een tijdje terug m'n Tradfri hub aan Apple Home Kit gekoppeld.
[ Voor 3% gewijzigd door wvanommen op 01-01-2022 21:11 ]
Ik snap dat je tradfri lampen met een philips hue kan koppelen. Maar kan je eigenlijk ook bv de afstandbediening van deze set koppelen met hue?
https://www.ikea.com/nl/n...ng-wit-spectrum-20495910/
Bl44t
Nu ik het lees.. ja inderdaadGerCor schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:41:
[...]
Maar dat, als ik dat goed lees, is een situatie ZONDER knoppen. Alles gaat via de hub. Met stembediening via Google Assistent. Dan ben je de pineut als internet wegvalt.

Ik heb de Sonos Beam besteld en kom er maar niet achter of je die ook aan de Ikea Hub kunt toevoegen of dat het alleen de Sonos speakers zijn die door Ikea geleverd worden.
Jein, je kunt hem aan zelfde ZigBee netwerk toevoegen, maar niet via de Hue bridge!OcGuru schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:51:
Ik snap dat je tradfri lampen met een philips hue kan koppelen. Maar kan je eigenlijk ook bv de afstandbediening van deze set koppelen met hue?
Is heel erg omslachtig om dit voor elkaar te krijgen, het is mij gelukt, maar raad niet aan omdat je dan je Hue bridge moet resetten en ook de ZigBee module in de bridge en dat kan alleen met een Hue dimmer switch of oude Philips Smart Link remotes ( van livingcolors).
Ik kan mijn Beam en One er ook gewoon mee bedienen. Denk dus dat alles van Sonos er ook mee kunt bedienen.GerCor schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:22:
Ik heb de Sonos Beam besteld en kom er maar niet achter of je die ook aan de Ikea Hub kunt toevoegen of dat het alleen de Sonos speakers zijn die door Ikea geleverd worden.
Yep, ik heb al mijn Sonossen in de app zitten. De volumeknoppen van Ikea zijn erg prettig. Die liggen/hangen hier door het hele huis. Speakers staan een beetje verdekt opgesteld en je hebt niet altijd je gsm bij de hand. Knopje is ideaal.GerCor schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:22:
Goede tip, moest nog iets anders bij Ikea bestellen, dus ook zo'n volumeknop erbij gedaan, want het lijkt me ook wel handig. Had er wel eens eerder naar gekeken, maar de reviews waren wat matig.Serena schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:04:
[...]
Yep, ik heb al mijn Sonossen in de app zitten. De volumeknoppen van Ikea zijn erg prettig. Die liggen/hangen hier door het hele huis. Speakers staan een beetje verdekt opgesteld en je hebt niet altijd je gsm bij de hand. Knopje is ideaal.
Kijk dat wist ik niet! Dat verklaart nog altijd niet de halvering van de prijs, maar ik heb maar twee van die goedkope besteld. Ook een hub besteld. Ik telde gisteren dat ik al 9 (straks dus 11) Tradfri lampen in huis heb, en nog geen hub. Dat kan natuurlijk niet in het huishouden van een TweakerChiMan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:06:
Omdat per 1 sept 2021 een nieuwe energielabel van kracht is.
Ik ben het met je eens, mijn tenen krommen altijd als er weer eens (some ook hier op Tweakers!) kilowatt per uur oid wordt gebruikt, maar in dit geval is het misschien niet zo'n gekke keuze. Veel mensen zegt "verbruik lamp = 5 watt" helemaal niets, maar "deze lamp kost je € xxx per (bv) jaar" wel. Daarom zullen ze het zo doen. In het geval van dit soort slimme lampen moet je het elektriciteitsverbruik als de lamp uit is ook meenemen.Osiris schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:37:
Let bij beide labels ook op het elektriciteitsverbruik: dit staat op het label vermeld als kWh/1000 uur.
Sure, laten we eerst Joule per seconde (=W) per tijdseenheid omzetten naar een stiekem best wel rare eenheid (kWh) en laten we het dan vervolgens weer delen door de tijdseenheid om éigenlijk weer uit te komen op het aantal W, maar we noemen het gewoon lekker onhandig
Maar we zouden hoe dan ook beter af zijn geweest als de eenheid kilowattuur iets anders had geheten, bv. gnork of zo.
Nou, inderdaad. Maar dan is 't al helemaal lastig hoe je het verbruik per 1000 uur zou neerzetten. Is dat alleen stand-by? Is dat altijd aan? Is dat altijd aan op 50 %? Is dat 50 % van de tijd aan op 100 %? Is dat 50 % van de tijd aan op 50 %?JeroenH schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:58:
[...]
In het geval van dit soort slimme lampen moet je het elektriciteitsverbruik als de lamp uit is ook meenemen.
Wat is er mis met gewoon joule?JeroenH schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:58:
Maar we zouden hoe dan ook beter af zijn geweest als de eenheid kilowattuur iets anders had geheten, bv. gnork of zo.
Ik was even op zoek omdat bij nieuwe apparaten toevoegen luidsprekers niet voorkomt. Goed, de Beam komt dinsdag binnen en dan wijst het zich vanzelf wel, denk ik.Palomar schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:53:
[...]
Ik kan mijn Beam en One er ook gewoon mee bedienen. Denk dus dat alles van Sonos er ook mee kunt bedienen.
Edit: mijn lampen starten nu weer in geel. Waarom eerder in het wit en nu weer geel? Geen idee.
[ Voor 11% gewijzigd door GerCor op 02-01-2022 20:00 ]
Anoniem: 343919
Is het mogelijk om aan 1 lamp twee bewegingssensoren aan te sluiten?
Ik woon op de tweede verdieping en ik heb een trap naar beneden naar de voordeur. In dat halletje hangt 1 lamp. Ik zou graag willen dat die lamp aan gaat op basis van de sensor die boven hangt (als ik naar beneden loop) en eentje die beneden hangt. (als ik de voordeur open doe als ik naar binnen ga)
Is dit überhaupt mogelijk? Of ben ik nu te complex aan het denken?
Ik woon op de tweede verdieping en ik heb een trap naar beneden naar de voordeur. In dat halletje hangt 1 lamp. Ik zou graag willen dat die lamp aan gaat op basis van de sensor die boven hangt (als ik naar beneden loop) en eentje die beneden hangt. (als ik de voordeur open doe als ik naar binnen ga)
Zou gewoon moeten werken, als je ze parallel aansluit. Dus er komt bij voorkeur ergens één bruine draad binnen, die splits je naar beiden sensoren. Van elke sensor één zwart naar de lamp, en dan van de lamp één blauw 'terug'.Anoniem: 343919 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:39:
Let met name op dat je niet toch stiekem twee aparte fase (bruin) draden hebt die van twee verschillende groepen komen.
Zo scherp als een voetbal!
Dit heeft totaal GEEN betrekking op de Tradfri sensor. Er is niks aan te sluiten op draden. Het is een draadloze sensor.Reptile209 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Zou gewoon moeten werken, als je ze parallel aansluit. Dus er komt bij voorkeur ergens één bruine draad binnen, die splits je naar beiden sensoren. Van elke sensor één zwart naar de lamp, en dan van de lamp één blauw 'terug'.
Let met name op dat je niet toch stiekem twee aparte fase (bruin) draden hebt die van twee verschillende groepen komen.
Slecht advies. Misschien even verdiepen in het topic alvorens antwoord te geven.
Hoe kun je 2 bruine draden (van verschillende groepen) op 1 lamp hebben?Reptile209 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Zou gewoon moeten werken, als je ze parallel aansluit. Dus er komt bij voorkeur ergens één bruine draad binnen, die splits je naar beiden sensoren. Van elke sensor één zwart naar de lamp, en dan van de lamp één blauw 'terug'.
Daarbij is de sensor toch draadloos?
Het is dan ook de vraag of je 1 lamp kan aansturen met 2 draadloze sensoren.
Of dit bij Ikea kan, weet ik niet.
Ik heb dit wel gedaan met de HUE sensor, 1 sensor boven en 1 beneden. Die sturen 2 lampen aan (1 boven in de hal en 1 op de overloop)
Dat zou volgens dr google moeten kunnen, maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.Anoniem: 343919 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:39:
Had ik inderdaad gezien. Nu zijn de kosten ook niet gigantisch hoog van die producten maar hoopte op iemand van Tweakers met gebruikservaring. Dan weet ik van tevoren of ik wel of niet naar de Ikea moet.JeroenH schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:28:
[...]
Dat zou volgens dr google moeten kunnen, maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.
Laten we verder ook heel eerlijk zijn. Dit is echt een luxeprobleem, knopje werkt ook.
En @SerenaHenkhuppelschot schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:20:
[...]
Hoe kun je 2 bruine draden (van verschillende groepen) op 1 lamp hebben?
Daarbij is de sensor toch draadloos?
Het is dan ook de vraag of je 1 lamp kan aansturen met 2 draadloze sensoren.
Of dit bij Ikea kan, weet ik niet.
Ik heb dit wel gedaan met de HUE sensor, 1 sensor boven en 1 beneden. Die sturen 2 lampen aan (1 boven in de hal en 1 op de overloop)
Sorry hoor, dat ik iemand probeer te helpen. Vandaf twee locaties één lamp aansluiten (bedraad) is een goede recept om twee groepen te mixen en dat wil je niet. Dat de sensor draadloos werkt, had ik me niet gerealiseerd.
Zo scherp als een voetbal!
Ha, de Sonos kwam gisteren al binnen. Verder geen tijd voor gehad maar mijn vriendin heeft de Sonos in de IKEA app gezet.
Nice.
Later nog even toevoegen aan Google Assistent. 🤪
Nice.
Later nog even toevoegen aan Google Assistent. 🤪
[ Voor 17% gewijzigd door GerCor op 04-01-2022 13:22 ]
De Ikea is dichtAnoniem: 343919 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:33:
of ik wel of niet naar de Ikea moet.
Laten we nog eerlijker zijn: alles rondom Tradfri/home automation is een luxeprobleemLaten we verder ook heel eerlijk zijn. Dit is echt een luxeprobleem, knopje werkt ook.
Dat je iemand wil helpen is geen probleem, dat willen we allemaal hier lijkt me.Reptile209 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:03:
[...]
En @Serena
Sorry hoor, dat ik iemand probeer te helpen. Vandaf twee locaties één lamp aansluiten (bedraad) is een goede recept om twee groepen te mixen en dat wil je niet. Dat de sensor draadloos werkt, had ik me niet gerealiseerd.
Alleen het antwoord had (in mijn ogen) niets met de vraag en het topic te maken.
Dat lukt zeker, net even geprobeerd. Heb nu 3 sensoren in de gang hebben om elke hoek te triggeren. Let wel op: je kan in de ikea app maar 2 bedieningsapparaten in eenzelfde groep/kamer zetten blijkbaar. Heb de 3e sensor dus in een andere groep gestoken.Anoniem: 343919 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:33:
[...]
Had ik inderdaad gezien. Nu zijn de kosten ook niet gigantisch hoog van die producten maar hoopte op iemand van Tweakers met gebruikservaring. Dan weet ik van tevoren of ik wel of niet naar de Ikea moet.
Laten we verder ook heel eerlijk zijn. Dit is echt een luxeprobleem, knopje werkt ook.
Hoe koppel je de sensoren? Connecteer ze allemaal met de hub, reset ze dan allemaal behalve eentje. Degene die gereset zijn houd je vlak naast de sensor die niet gereset is en je drukt op de koppelknop van beide sensoren. Er gaan wat rode lichtjes flikkeren van de sensoren, maar eens deze uit zijn, zijn ze gekoppeld :-)
Geweldig man, bedankt voor het uitzoeken! @de_lange
En de rest uiteraard ook bedankt voor het meedenken.
Kleine update: ook al gaf de ikea app aan dat ik maar 2 bedieningsapparaten in één kamer kon zetten, heeft hij de 3e sensor (die ik in een andere kamer had gezet) nu toch in de juiste kamer gezet (na de koppeling met de andere sensor). Handig.Anoniem: 343919 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:20:
Geweldig man, bedankt voor het uitzoeken! @de_lange
Hoi,
Ik probeer een lamp toe te voegen mét afstandbediening, lukte tot gisteren prima, maar sinds vandaag crasht de app (Android) steeds naar "desktop". De app is nog actief, maar ik ben eruit gegooid zeg maar. Als ik terug ga naar de app zit ik weer in het hoofdscherm.
Heb de app al opnieuw geinstalleerd en Ikea Gateway opnieuw opgestart (stroom eraf en erop).
Nog iets wat ik kan proberen?
PS: met de iPad lukt het wel.
Ik probeer een lamp toe te voegen mét afstandbediening, lukte tot gisteren prima, maar sinds vandaag crasht de app (Android) steeds naar "desktop". De app is nog actief, maar ik ben eruit gegooid zeg maar. Als ik terug ga naar de app zit ik weer in het hoofdscherm.
Heb de app al opnieuw geinstalleerd en Ikea Gateway opnieuw opgestart (stroom eraf en erop).
[ Voor 3% gewijzigd door albertvanderiet op 05-01-2022 11:37 ]
Probeer het zonder afstandbediening, dat lukt ook tegenwoordig na de nieuwste update. Hier geprobeerd en lukt.albertvanderiet schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:34:
Hoi,
Ja dat klopt inderdaad, heb ik bij een aantal lampen ook al gedaan.de_lange schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:01:
[...]
Probeer het zonder afstandbediening, dat lukt ook tegenwoordig na de nieuwste update. Hier geprobeerd en lukt.
Maar ik wil deze lamp juist óók gekoppeld hebben aan een afstandsbediening.
En dan moet je dus eerst de AB aan de Gateway koppelen.
Ik heb 2 stuks E14 470 lumen Tradfri lampjes, maar weet iemand welke FW deze zouden moeten hebben?Exact schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:12:
De test release heb ik zelf niet. Maar via http://fw.test.ota.homesmart.ikea.net/feed/version_info.json kan je zien welke builds/firmwares beschikbaar zijn.
Als je dan de hub firmware download (via browser) en vervolgens opent in bijvoorbeeld Sublime en de encoding op UTF-8 zet kan je "strings" lezen.
Wat mij overigens nog steeds opvalt is dat alle firmwares updates en overige rest calls via http gaan.
Deze geven soms wat random problemen hier in huis (gaan vaak niet uit), en heb t vermoeden dat dit met de FW te maken heeft.
Maar geen enkele FW die ik vind lijkt voor image 0x2101 te zijn.
Gaan ze niet uit via de app of via bv. google home?Powermage schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:39:
[...]
Ik heb 2 stuks E14 470 lumen Tradfri lampjes, maar weet iemand welke FW deze zouden moeten hebben?
Deze geven soms wat random problemen hier in huis (gaan vaak niet uit), en heb t vermoeden dat dit met de FW te maken heeft.
Maar geen enkele FW die ik vind lijkt voor image 0x2101 te zijn.
Ze zitten bij mij aan Deconz gekoppeld, en via dia app gaan ze ook niet uit.
Over firmware gesproken. Is er ergens een plaats waar je de laatste versies kunt checken met change log ? Ik heb nu al mijn Tradfri devices ook in deCONZ zitten met een ConBee stick. Dat wil ook zeggen dat ze niet meer automatisch gaan updaten via de Tradfri app.
Ik stond eigenlijk op het punt van mijn Tradfri bridge te verkopen, maar lees nu ook al dat het met de bridge de enige manier is om gemakkelijk firmware updates te doen van je Tradfri apparaten.
Ik stond eigenlijk op het punt van mijn Tradfri bridge te verkopen, maar lees nu ook al dat het met de bridge de enige manier is om gemakkelijk firmware updates te doen van je Tradfri apparaten.
Deconz kan dit ook met de OTAU plugin.Twixie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:03:
Over firmware gesproken. Is er ergens een plaats waar je de laatste versies kunt checken met change log ? Ik heb nu al mijn Tradfri devices ook in deCONZ zitten met een ConBee stick. Dat wil ook zeggen dat ze niet meer automatisch gaan updaten via de Tradfri app.
Kleine handleiding van iemand die zn symfonisk controller geupdate heeft:
[/quote]
Remove battery from Symfonisk
In Phoscon Add new switch > IKEA > TRÅDFRI Dimmer
Insert battery and press pairing button on the back four times quickly (close to your coordinator) and the red light should indicate the joining sequence
Ignore the Phoscon web interface and observe deCONZ GUI
The device should appear and after a little while you should see it being named "SYMFONISK Sound Controller"
Select the device and read the "Basic" attributes in the Cluster Info panel, "SW Build ID" should say 2.1.022 or similar
Open the STD OTAU Plugin panel
It should say "OTAU enabled"
Choose the file 10043101-3.1-TRADFRI-dimmer-2.3.080.ota.ota.signed or whichever is the latest version for 4554 at the time you are reading this
Make sure you have selected the right device
Press Update
The "Progress" column should say "Queued", try if Query starts the update process
If not, remove the battery from Symfonisk again and reinsert it after a few seconds
I had to retry this a couple of times with different Update and Query sequences
The update progress should be displayed in the "Progress" column, the whole process can take up to a few hours depending on your mesh
Once the update was complete I had to remove the node and rejoin it
In Phoscon, I can now see all of the events by going to Help > API Information > Switches > My Dimmer > Events
[quote]
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
In Home Assistant kan het nu volledig automatisch, je moet in de configuratie dan wel even een paar regeltjes toevoegen om dat aan te zetten want standaard staat dit uit.
Ik ga mijn bridge binnenkort ook verkopen.
Gisteren kwam mijn Gateway binnen, deze gisteravond aangesloten, en de eerste AB's en lampen aangesloten. Aangenaam verrast door hoe gemakkelijk dat allemaal ging, en nog aangenamer verrast door de notificatie van Home Assistant "hee je hebt nieuwe spulletjes"
Fijn als IoT spul een keer makkelijk en daadwerkelijk vanzelf werkt.
Na het verder spelen met Ikea app toch één dingetje ontdekt wat niet werkt zoals ik verwacht. Ik heb momenteel vier lampen gekoppeld, eentje los aan een AB, en drie in een groep aan een AB. Dat werkt perfect qua aan/uit, dimmen enz.
De app maakte een default scene "All off" aan. Als ik die activeer gaat alleen de "losse" lamp uit, maar de groep van drie doet niet mee. Als ik de configuratie van de scene bekijk lijken alle lampen daar wel in te zitten. Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat die groep van drie niet meedoet in deze scene?
Na het verder spelen met Ikea app toch één dingetje ontdekt wat niet werkt zoals ik verwacht. Ik heb momenteel vier lampen gekoppeld, eentje los aan een AB, en drie in een groep aan een AB. Dat werkt perfect qua aan/uit, dimmen enz.
De app maakte een default scene "All off" aan. Als ik die activeer gaat alleen de "losse" lamp uit, maar de groep van drie doet niet mee. Als ik de configuratie van de scene bekijk lijken alle lampen daar wel in te zitten. Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat die groep van drie niet meedoet in deze scene?
Kun je laten zien hoe precies? Ik zie er niks over terug in in de HA documentatie voor deCONZ.robertwebbe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:36:
In Home Assistant kan het nu volledig automatisch, je moet in de configuratie dan wel even een paar regeltjes toevoegen om dat aan te zetten want standaard staat dit uit.
Wat ik wel vind is dit verzoek, maar die lijkt niet geimplementeerd.
Tradfri durft nogal eens moeilijk doen. Als je de lampen even spanninsloos maakt, werkt het dan daarna beter? Gateway resetten is ook een optie, dat lost bij mij elk probleem op :-)JeroenH schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:20:
Gisteren kwam mijn Gateway binnen, deze gisteravond aangesloten, en de eerste AB's en lampen aangesloten. Aangenaam verrast door hoe gemakkelijk dat allemaal ging, en nog aangenamer verrast door de notificatie van Home Assistant "hee je hebt nieuwe spulletjes"Fijn als IoT spul een keer makkelijk en daadwerkelijk vanzelf werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door de_lange op 07-01-2022 13:16 ]
Sorry, ik gebruik geen deCONZ maar ZigBee Home Automation. Als je deze gebruikt dien je in je configuration.yaml alleen maar dit stukje code toe te voegen:RudolfR schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:49:
[...]
Kun je laten zien hoe precies? Ik zie er niks over terug in in de HA documentatie voor deCONZ.
Wat ik wel vind is dit verzoek, maar die lijkt niet geimplementeerd.
code:
1
2
3
4
5
| zha: zigpy_config: ota: otau_directory: /config/zigpy_ota ikea_provider: true |
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.