Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertvanderiet
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-09 15:15
de_lange schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Tradfri durft nogal eens moeilijk doen. Als je de lampen even spanninsloos maakt, werkt het dan daarna beter? Gateway resetten is ook een optie, dat lost bij mij elk probleem op :-)
Met Gateway resetten ben je toch ook al je devices / scenes kwijt? Met 30 lampen niet echt een fijne optie…maar kan me voorstellen dat het soms de enige optie is.

[ Voor 6% gewijzigd door albertvanderiet op 08-01-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertvanderiet
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-09 15:15
albertvanderiet schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:34:
Hoi,

Ik probeer een lamp toe te voegen mét afstandbediening, lukte tot gisteren prima, maar sinds vandaag crasht de app (Android) steeds naar "desktop". De app is nog actief, maar ik ben eruit gegooid zeg maar. Als ik terug ga naar de app zit ik weer in het hoofdscherm.

Heb de app al opnieuw geinstalleerd en Ikea Gateway opnieuw opgestart (stroom eraf en erop).

Nog iets wat ik kan proberen?

PS: met de iPad lukt het wel.
Dit issue is met de update van vandaag (08-01-22) opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Mijn vriendin en ik zijn sindskort de trotse eigenaar van een oud herenhuis. De vorige eigenaar heeft een groot deel van de verlichting meegenomen. Hierdoor zou ik alle verlichting met Ikea Tradfri willen herdoen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Koop ik gewoon een tradfri verbindingshub en koppel ik daar achtereenvolgens alle smart bulbs aan? Ik had gelezen dat alles via je thuisnetwerk werkt, wat indien er op sommige plaatsen mindere WiFi coverage is? Ik lees dat sommige teleurgesteld zijn in Ikea Tradfri en dat ze beter Philips Hue van in het begin genomen hadden. Zijn er nog veel kinderziektes in Ikea Tradfri of zijn deze zaken inmiddels verholpen? Misschien wel de domste vraag maar, wat met de huidige schakelaars? Moet ik die allemaal vervangen met Tradfri spul of kunnen deze hergebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:16
@dotacom

Dat kan, je kunt ook Tradfri lampen aan een Philips Hue hub koppelen (of v.v.)
Mogelijk wel met beperkingen van het updaten van firmware op de lampen.
Er zijn ook alternatieven, zoals een deCONZ conbee II stick.

De lampen vormen hun eigen netwerk en dat staat los van wi-fi

Hue lampen kunnen beter dimmen en volgens mij zijn de kleuren ook mooier.
Daar betaal je dan ook voor.

Huidige schakelaars moet je niet gebruiken, want daarmee haal je de stroom van de lamp en dan kun je ze niet meer via een app bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:52
Ikea heeft geen oplossing voor de muurschakelaars. Hue wel. Dat kan een een afstandsbediening zijn die je op de plek van de schakelaar monteert (Hue draadloze dimmer of Friends of Hue schakelaar) of een inbouwunit die van je huidige schakelaar een afstandsbediening maakt (Hue wall switch). Ikea heeft wel afstandsbedieningen maar die kun je niet op de plek van een gewone muurschakelaar monteren.
Een ander belangrijk verschil is dat Hue beter programmeerbaar is. Een Ikea bewegingsmelder kun je bijna niets aan aanpassen, een Hue bewegingsmelder wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:35

GerCor

Zonder dallen geen pieken

dotacom schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:48:
Mijn vriendin en ik zijn sindskort de trotse eigenaar van een oud herenhuis. De vorige eigenaar heeft een groot deel van de verlichting meegenomen. Hierdoor zou ik alle verlichting met Ikea Tradfri willen herdoen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Koop ik gewoon een tradfri verbindingshub en koppel ik daar achtereenvolgens alle smart bulbs aan? Ik had gelezen dat alles via je thuisnetwerk werkt, wat indien er op sommige plaatsen mindere WiFi coverage is? Ik lees dat sommige teleurgesteld zijn in Ikea Tradfri en dat ze beter Philips Hue van in het begin genomen hadden. Zijn er nog veel kinderziektes in Ikea Tradfri of zijn deze zaken inmiddels verholpen? Misschien wel de domste vraag maar, wat met de huidige schakelaars? Moet ik die allemaal vervangen met Tradfri spul of kunnen deze hergebruikt worden?
Het is eigenlijk heel simpel. Die muurschakelaars bestaan al meer dan 100 jaar dus die hebben helemaal niks met Ikea Trådfri te maken. Ik zou die muurschakelaars gewoon laten zitten. En je hangt overal slimme lampen. Ikea heeft ze in verschillende soorten en maten. Zelfs in kleur. Hubje erbij, kun je ze allemaal aansturen met de Ikea-app. Allemaal erg simpel en handig.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotacom
GerCor schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Het is eigenlijk heel simpel. Die muurschakelaars bestaan al meer dan 100 jaar dus die hebben helemaal niks met Ikea Trådfri te maken. Ik zou die muurschakelaars gewoon laten zitten. En je hangt overal slimme lampen. Ikea heeft ze in verschillende soorten en maten. Zelfs in kleur. Hubje erbij, kun je ze allemaal aansturen met de Ikea-app. Allemaal erg simpel en handig.
En alleen maar aansturen met de Ikea app dus? Lijkt mij totaal niet praktisch dat de huidige schakelaars dan allemaal onbruikbaar worden. Akkoord, jij kunt via Ikea app wel alles mooi bedienen, maar wat als je met volk zit die eens aan de schakelaar zit? Ga er nog eens goed over nadenken of alles wel de moeite waard is. Bedankt alvast voor alle feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
dotacom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 07:45:
[...]

maar wat als je met volk zit die eens aan de schakelaar zit?
Gewoon de schakelaar onklaar maken. :P Je moet er dan wel eerst voor zorgen dat die schakelaar niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

[...]

En alleen maar aansturen met de Ikea app dus? Lijkt mij totaal niet praktisch dat de huidige schakelaars dan allemaal onbruikbaar worden. Akkoord, jij kunt via Ikea app wel alles mooi bedienen, maar wat als je met volk zit die eens aan de schakelaar zit? Ga er nog eens goed over nadenken of alles wel de moeite waard is. Bedankt alvast voor alle feedback!
Nee hoor. Ik gebruik de Ikea-app, Google Home/Assistent en Woning (homekit) van Apple. En daarnaast heb je diverse Ikea schakelaars die ook nog eens magnetisch zijn dus die kun je overal - op metaal - plaatsen waar je wilt. De bestaande muurschakelaars zijn handig als een lamp buiten bereik is. Even de stroom van de lamp onderbreken en weer aanzetten. Maar goed, verder heb je de bestaande muurschakelaars niet nodig dus die kun je gewoon 'vergeten'.

Ik vind het een geweldig systeem. Buitenlampen gaan aan en uit op door mij vooraf ingegeven gewenste tijden en ik heb er geen omkijken naar. Ik heb een bewegingssensor in de gang. Dus de verlichting gaat aan als je de gang inloopt.

Kijk, je kunt natuurlijk een ander merk kopen en die kunnen alles vast allemaal net iets beter maar voor dagelijks gebruik: eenmaal instellen en niks meer aan doen, voldoet Ikea uitstekend.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
GerCor schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Nee hoor. Ik gebruik de Ikea-app, Google Home/Assistent en Woning (homekit) van Apple. En daarnaast heb je diverse Ikea schakelaars die ook nog eens magnetisch zijn dus die kun je overal - op metaal - plaatsen waar je wilt. De bestaande muurschakelaars zijn handig als een lamp buiten bereik is. Even de stroom van de lamp onderbreken en weer aanzetten. Maar goed, verder heb je de bestaande muurschakelaars niet nodig dus die kun je gewoon 'vergeten'.

Ik vind het een geweldig systeem. Buitenlampen gaan aan en uit op door mij vooraf ingegeven gewenste tijden en ik heb er geen omkijken naar. Ik heb een bewegingssensor in de gang. Dus de verlichting gaat aan als je de gang inloopt.

Kijk, je kunt natuurlijk een ander merk kopen en die kunnen alles vast allemaal net iets beter maar voor dagelijks gebruik: eenmaal instellen en niks meer aan doen, voldoet Ikea uitstekend.
Is het dan niet logischer dat je je schakelaar slim maakt ipv je lampen? Op die manier kan je toch nog je schakelaars op de klassieke manier gebruiken alsook de smart functionaltieit benutten? TP-LINK HS200 is een voorbeeld van zo een systeem. Ik zag Shelly I3 ook vaak aangeraden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

dotacom schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Is het dan niet logischer dat je je schakelaar slim maakt ipv je lampen? Op die manier kan je toch nog je schakelaars op de klassieke manier gebruiken alsook de smart functionaltieit benutten? TP-LINK HS200 is een voorbeeld van zo een systeem. Ik zag Shelly I3 ook vaak aangeraden worden.
Dat kan allemaal alleen zit je dan in het verkeerde topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 18:55
GerCor schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Ik heb twee bewegingsmelders van IKEA, voor in de gang en overloop. Als er iemand snachts ff naar beneden moet naar het toilet is er altijd licht op de trap en gang en overloop.
Is wel verrekte handig zo, ze gaan ook weer vanzelf uit. :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 22:29
Binnenkort ga ik verhuizen en dan ga ik alle bestaande schakelaars voorzien van een hue wandschakelaarmodule of een Shelly variant. Je lust achter de schakelaar de fase dan door met de schakeldraad zodat de lamp altijd spanning krijgt. En de aan/uit schakeling via de bestaande schakelaar sluit je aan op de module. Als de knop dan bediend wordt, wordt er een signaal naar de lamp gestuurd om de power mode om te draaien (dus van aan naar uit of uit naar aan, afhankelijk van in welke stand die staat). Ze kun je toch nog domme schakelaars gebruiken met slimme lampen. Er zijn nog heel veel mensen die niet zoveel hebben met al die ‘technische fratsen’ en gewoon de lampen willen bedienen met een knop. Best of both worlds.

Ik weet niet of je IKEA hub dit soort modules aan kan, denk het niet, maar je zou ook een HUE hub kunnen gebruiken. Ik ga nu over op Home Assistant, daar kun je alles moeiteloos in combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Maar goed. Mijn lampen starten dus wit terwijl ik wil dat ze geel starten. Nu viel mij op dat in de Google Home app, als de drie lampen wit branden, 2 van de 3 lampen uit staan. Voor de duidelijkheid, in werkelijkheid branden ze gewoon. Dus, ergens in de communicatie gaat er iets mis. Alleen, hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 17:23

Mimiix

Professioneel Prutser

RudolfR schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:49:
[...]

Kun je laten zien hoe precies? Ik zie er niks over terug in in de HA documentatie voor deCONZ.
Wat ik wel vind is dit verzoek, maar die lijkt niet geimplementeerd.
Kan in deCONZ ook. Gewoon die Otau plugin enablen volgens mij. Zelf update ik niets van firmware zolang alles goed werkt. Dat komt mede omdat de ikea firmware pasgeleden onwijs veranderd is. Daarbij komend dat er toch nooit functionaliteit bij komt.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 16:50

..Christiaan..

..zwll..

[...]

Ik heb op de plek van de schakelaar in mijn gang een stopcontact gemaakt. Blauwe en zwarte draad van de schakelaar in 1 lasdoosje. Daarna stopcontact op die plek aansluiten. Je kunt ook een loos stopcontact gebruiken. Nu doen ze in elk geval het licht in de gang niet meer uit .... Het is btw een hoteschakelaar en de andere schakelaar bij de voordeur werkt nog wel, just in case.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 16:19
..Christiaan.. schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:36:
[...]

Ik heb op de plek van de schakelaar in mijn gang een stopcontact gemaakt. Blauwe en zwarte draad van de schakelaar in 1 lasdoosje. Daarna stopcontact op die plek aansluiten. Je kunt ook een loos stopcontact gebruiken. Nu doen ze in elk geval het licht in de gang niet meer uit .... Het is btw een hoteschakelaar en de andere schakelaar bij de voordeur werkt nog wel, just in case.
Je stopcontact zit aan een zwarte en blauwe draad? Ik zou er toch even een bruine draad naartoe trekken. Die zijn meestal dikker namelijk. Bovendien hoort het zo, dus...

en als het een stopcontact met randaarde is moet de groen/geel natuurlijk ook aangesloten worden of vervangen door een zonder randaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
GerCor schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:32:
Maar goed. Mijn lampen starten dus wit terwijl ik wil dat ze geel starten. Nu viel mij op dat in de Google Home app, als de drie lampen wit branden, 2 van de 3 lampen uit staan. Voor de duidelijkheid, in werkelijkheid branden ze gewoon. Dus, ergens in de communicatie gaat er iets mis. Alleen, hoe los ik dit op?
Als je een Google Home speaker hebt, roep dan 'Hey Google, synchroniseer apparaten'. En als je die niet hebt, typ dan in de Google Assistant app 'synchroniseer apparaten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

xFeverr schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Je stopcontact zit aan een zwarte en blauwe draad? Ik zou er toch even een bruine draad naartoe trekken. Die zijn meestal dikker namelijk. Bovendien hoort het zo, dus...

en als het een stopcontact met randaarde is moet de groen/geel natuurlijk ook aangesloten worden of vervangen door een zonder randaarde.
Ik was niet duidelijk genoeg :). Mijn stopcontact is gewoon bruin/blauw aangesloten :). Het was een schakelaar/stopcontact en die is vervangen voor een dubbel stopcontact, vandaar dat mijn bruine draad er al was. Maar als je geen bruin hebt, zou ik er een loos stopcontact opzetten. Ben je wel je schakelaar kwijt zonder dat het raar staat.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-10-2023
dotacom schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:48:
Bij mij werkte Tradfri met hub maanden goed, inclusief de spraakbediening via Google Home, tot op een moment de commando's met vertraging werden uitgevoerd. Enige dat hielp was de hub van de stroom halen en terug insteken. Dan werkte het weer voor enkele dagen...

Vandaar, voor de kamers met spraakbediening ben ik geswitched naar Hue en heb er nog geen seconde spijt van. Al de rest loopt nog gewoon op de Tradfri. Dat is mijn ervaring, maar anderen zullen me zeker tegenspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

robertwebbe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Als je een Google Home speaker hebt, roep dan 'Hey Google, synchroniseer apparaten'. En als je die niet hebt, typ dan in de Google Assistant app 'synchroniseer apparaten'.
Geinig. Gedaan en nu maar kijken of het iets oplost.

EDIT: dat de lampen in Google Home uit staan is hiermee opgelost. In ieder geval, vandaag. Wel zijn de lampen weer wit.

Maar er is een update van de IKEA-app.

Morgen weer een kans.

[ Voor 21% gewijzigd door GerCor op 10-01-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
de_lange schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Bij mij werkte Tradfri met hub maanden goed, inclusief de spraakbediening via Google Home, tot op een moment de commando's met vertraging werden uitgevoerd. Enige dat hielp was de hub van de stroom halen en terug insteken. Dan werkte het weer voor enkele dagen...

Vandaar, voor de kamers met spraakbediening ben ik geswitched naar Hue en heb er nog geen seconde spijt van. Al de rest loopt nog gewoon op de Tradfri. Dat is mijn ervaring, maar anderen zullen me zeker tegenspreken.
Tegenspreken is natuurlijk onmogelijk wanneer jij jouw ervaringen toelicht :)

Voor mijzelf werkt Tradfri goed genoeg. Heel af en toe is een lamp "ineens" even niet bereikbaar, die ene lamp even van de stroom af is dan voldoende. En soms schakelt 1 van 3 spotjes in hetzelfde armatuur niet mee uit bij een spraakcommando via Google Home. Een keer "zet aan" gevolgd door nog een "zet uit" is dan de oplossing.

Met Hue heb ik nooit problemen, dus dat werkt wel beter/soepeler dan Tradfri. Buiten mijn woonkamer/keuken heb ik ook Hue hangen (met ook een eigen bridge), maar ik voel niet de noodzaak om al mijn tradfri te vervangen. Kan overigens ook niet want ik heb een Floalt paneel hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:31
Bundin schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Met Hue heb ik nooit problemen, dus dat werkt wel beter/soepeler dan Tradfri. Buiten mijn woonkamer/keuken heb ik ook Hue hangen (met ook een eigen bridge), maar ik voel niet de noodzaak om al mijn tradfri te vervangen. Kan overigens ook niet want ik heb een Floalt paneel hangen :)
Heb hier 2 Floalt panelen aan de Hue bridge gekoppeld, werkt gewoon, dus geen reden om niet over te stappen naar Hue bridge >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
robertwebbe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:19:
Binnenkort ga ik verhuizen en dan ga ik alle bestaande schakelaars voorzien van een hue wandschakelaarmodule of een Shelly variant. Je lust achter de schakelaar de fase dan door met de schakeldraad zodat de lamp altijd spanning krijgt. En de aan/uit schakeling via de bestaande schakelaar sluit je aan op de module. Als de knop dan bediend wordt, wordt er een signaal naar de lamp gestuurd om de power mode om te draaien (dus van aan naar uit of uit naar aan, afhankelijk van in welke stand die staat). Ze kun je toch nog domme schakelaars gebruiken met slimme lampen. Er zijn nog heel veel mensen die niet zoveel hebben met al die ‘technische fratsen’ en gewoon de lampen willen bedienen met een knop. Best of both worlds.

Ik weet niet of je IKEA hub dit soort modules aan kan, denk het niet, maar je zou ook een HUE hub kunnen gebruiken. Ik ga nu over op Home Assistant, daar kun je alles moeiteloos in combineren.
Lijkt mij ook de mooiste oplossing met de hoogte WAF. (niet onbelangrijk) Gewoon de domme schakelaars slim maken door zo een Shelly i3 module ervoor te zetten. Nadien kan ik losgaan met automatisatie en mijn vriendin (of volk/vrienden) kunnen nog steeds de standaard schakelaars gebruiken. Vraagje: maakt het dan nog uit welk soort lamp er gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Zolang het maar slimme lampen zijn en je iets hebt om die aan te kunnen sturen. Kan via je bestaande slimme lampen en bridge. Ik heb zelf een mix van allerlei merken en ze ondersteunen allemaal ZigBee. Met een ZigStar USB transceiver in mij Raspberry Pi kan ik ze allemaal aansturen in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
[...]

Je kunt dit soort schakelaars/afstandsbedieningen gebruiken, deze kun je los ergens neerleggen maar er zit ook een dingetje bij waarmee je ze aan de muur kunt hangen en ook makkelijk los kunt blijven gebruiken. Je kunt ze dan bv. naast je huidige schakelaar aan de muur hangen. Met zo'n schakelaar kun je één lamp of een hele kamer tegelijk bedienen, net wat je instelt.

Blijft wel onhandig dat je huidige schakelaars ook aan de muur blijven zitten, en niet gebruikt mogen worden omdat anders je mooie Ikea-lampen het niet meer doen. Eigenlijk zou je die muurschakelaars onklaar moeten maken door ze los te koppelen van de stroomdraden.

https://www.ikea.com/nl/n...standsbediening-30443124/

https://www.ikea.com/nl/n...dsbediening-wit-30488363/

[ Voor 11% gewijzigd door migchiell op 10-01-2022 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 10:53

ralpje

Deugpopje

Ik heb de muurschakelaars verwijderd, de bedrading in de inbouwdoos netjes aan elkaar geknoopt en vervolgens een blind/afdekplaat op die inbouwdoos gezet. Op die blindplaat plak ik vervolgens de Ikea schakelaar.
Resultaat is dat er nog steeds een schakelaar is op de plak waar iedereen hem verwacht, maar dat wel een slimme schakelaar is waardoor ik met automatiseringen een hoop kan doen. Maar de oppas die er een avondje is kan evengoed even handmatig het licht aan of uit doen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59
dotacom schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Lijkt mij ook de mooiste oplossing met de hoogte WAF. (niet onbelangrijk) Gewoon de domme schakelaars slim maken door zo een Shelly i3 module ervoor te zetten. Nadien kan ik losgaan met automatisatie en mijn vriendin (of volk/vrienden) kunnen nog steeds de standaard schakelaars gebruiken. Vraagje: maakt het dan nog uit welk soort lamp er gebruikt wordt?
Houd toch eens op over dat WAF! Je laat hierdoor vrouwen dom klinken, er zijn er hier die er vaak meer verstand van hebben dan de gemiddelde man.
Je kunt ook gewoon vertellen dat je vriendin/vrouw iets niet mooi vindt. Dat klinkt al heel anders…

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Serena schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:36:
[...]

Houd toch eens op over dat WAF! Je laat hierdoor vrouwen dom klinken, er zijn er hier die er vaak meer verstand van hebben dan de gemiddelde man.
Je kunt ook gewoon vertellen dat je vriendin/vrouw iets niet mooi vindt. Dat klinkt al heel anders…
Rustig aan, neem het niet zo persoonlijk. Ik denk dat men meer bedoeld dat het gaat om de gebruikers in huis die hier geen verstand/inzicht in hebben. Althans, zo zie ik het. In mijn geval is het namelijk mijn moeder :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Serena schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:36:
[...]

WAF is een algemene term wat al tig jaar binnen community's word gehanteerd, vooral tech community's.
WAF laat vrouwen niet dom klinken, het verwijst gewoon naar een begrip dat de vrouw ook iets moet accepteren.
Als je dat niet bevalt kun je er beter naar aanpassen, ipv dan duizenden andere leden op GoT gaan aanpassen naar een kleine groep mensen wat er zich aan irriteert (en niet begrijpt wat de term betekend).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena
Tux3.14 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:43:
[...]

WAF is een algemene term wat al tig jaar binnen community's word gehanteerd, vooral tech community's.
WAF laat vrouwen niet dom klinken, het verwijst gewoon naar een begrip dat de vrouw ook iets moet accepteren.
Als je dat niet bevalt kun je er beter naar aanpassen, ipv dan duizenden andere leden op GoT gaan aanpassen naar een kleine groep mensen wat er zich aan irriteert (en niet begrijpt wat de term betekend).
Ik begrijp zeker wat het betekenT. Ben alleen benieuwd hoe mannen zouden reageren als wij vrouwen het over de MAF zouden hebben.
Er zijn meer manieren om iets aan te duiden en dat kan heel wat vriendelijker dan zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Serena schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:04:
[...]

Ik begrijp zeker wat het betekenT. Ben alleen benieuwd hoe mannen zouden reageren als wij vrouwen het over de MAF zouden hebben.
Er zijn meer manieren om iets aan te duiden en dat kan heel wat vriendelijker dan zo.
Prima hoor als de vrouwen dat doen. Ik zie er niks onvriendelijks in ;)
Maar doe eens een suggestie :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tux3.14 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:09:
[...]

FAF: Family Acceptance Factor. Het gaat vaak ook over acceptatie van techniek door kinderen en partners in het algemeen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tux3.14 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:09:
[...]

Prima dat je er niks onvriendelijks in ziet, echter geef je dat niet aan. In je eerdere reactie geef je aan dat er geen probleem is in de term, plus dat mensen die problemen hebben met de term zelf verkeerd zitten. Sorry, maar dat is behoorlijk dubbel. Ten eerste negeer je dat er wordt aangedragen dat de term problematisch is, verder zeg je dat de term niet problematisch is, terwijl er net wordt uitgelegd dat de term gigantisch seksistisch is.

WAF, want techniek is mannen, en of iets mooi is is aan vrouwen. Dat dit jarenlang al in gebruik is, tja, in herinner me nog de tijd dat vele beroepen een mannelijke en vrouwelijk naam hadden. Dat werd ook aangepast, daar gingen ook vele mensen tegenin. Met dezelfde argumentatie, "niks mis mee", "wordt al zo lang gebruikt".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
KabouterSuper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:13:
[...]

FAF: Family Acceptance Factor. Het gaat vaak ook over acceptatie van techniek door kinderen en partners in het algemeen.
Laten we maar weer ontopic gaan :)

[ Voor 15% gewijzigd door Tux3.14 op 11-01-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:51
ralpje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:06:
Ik heb de muurschakelaars verwijderd, de bedrading in de inbouwdoos netjes aan elkaar geknoopt en vervolgens een blind/afdekplaat op die inbouwdoos gezet. Op die blindplaat plak ik vervolgens de Ikea schakelaar.
Resultaat is dat er nog steeds een schakelaar is op de plak waar iedereen hem verwacht, maar dat wel een slimme schakelaar is waardoor ik met automatiseringen een hoop kan doen. Maar de oppas die er een avondje is kan evengoed even handmatig het licht aan of uit doen.
Exact dat heb ik ook gedaan. Alleen wel jammer dat er geen inbouw schakelaar versie is.
Zo'n rond ding op dat schaaltje vind ik nou ook niet heel mooi...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Serena schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:04:
[...]

Dat zou me geen ene zak boeien. Ik denk dat je je hier iets te druk om maakt en er niet teveel achter moet zoeken. Het leven is veel te leuk om ons druk te maken om deze dingen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Mimiix op 11-01-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:11
KabouterSuper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:13:
[...]

....die hier zojuist het raam uit ging. Ik heb nu een paar dagen een gateway, en binnen twee dagen lijken twee remotes kapot, als in dood. Eerste was bij mijn computerbureau, niet erg, ik heb de app. Nu net vanochtend werkt de remote in de woonkamer niet meer. Alles geprobeerd: hard reset (4 keer knopje duwen, rode lampje doet niets, batterij 2x vervangen door nieuwe Plattboys).

Vanavond gaat de gateway terug in de doos en terug naar Ikea, dit soort ongein was nl precies waar ik bang voor was.

Maar ik zit nu wel met twee ogenschijnlijk defecte remotes (die ronde, met aan/uit, dimmen, kleur links/rechts). Iemand nog tips om die te redden? Met googlen vind ik alleen maar honderden sites met "druk 4x op het connectknopje, het lampje knippert, done" wat dus bij 2 remotes hier niet meer het geval is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:32:
[...]

....die hier zojuist het raam uit ging. Ik heb nu een paar dagen een gateway, en binnen twee dagen lijken twee remotes kapot, als in dood. Eerste was bij mijn computerbureau, niet erg, ik heb de app. Nu net vanochtend werkt de remote in de woonkamer niet meer. Alles geprobeerd: hard reset (4 keer knopje duwen, rode lampje doet niets, batterij 2x vervangen door nieuwe Plattboys).

Vanavond gaat de gateway terug in de doos en terug naar Ikea, dit soort ongein was nl precies waar ik bang voor was.

Maar ik zit nu wel met twee ogenschijnlijk defecte remotes (die ronde, met aan/uit, dimmen, kleur links/rechts). Iemand nog tips om die te redden? Met googlen vind ik alleen maar honderden sites met "druk 4x op het connectknopje, het lampje knippert, done" wat dus bij 2 remotes hier niet meer het geval is.
Meet je batterijen eens door, dikke kans dat de spanning lager is dan 3.3v.

PLATTBOJ is echt perfect maar zelf wel eens een verpakking mee gemaakt die 3.2/3.1v was en dus waardeloos.

En soms wil het ook wel eens helpen door de batterij er uit te halen en 6 uur later weer eens terug te stoppen.

offtopic:
Voor mij dus de reden, samen met het dim niveau, dat ik volledig van Ikea ben afgestapt.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
8 nieuwe plattbojs gemeten, de helft inderdaad ruim onder de 3V, WTF. Maar de andere helft 3.2-3.3V, maar ook daarop werken de remotes niet.

Voor mee hebben de Ikea lampen ruim een jaar goed gewerkt direct op de remotes, nu een paar dagen een gateway en bijna gelijk dit soort shit. Weg ermee .

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dat zou het best wel eens kunnen verklaren: de remotes kregen nu eindelijk hun updates binnen en met de oude software ging de batterij wel eens compleet leeg bij een upgradepoging.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Bij update is een goede batterij zeker noodzakelijk. En bij reset (4x knopje drukken) zijn veel mensen te ongeduldig. Eerst wachten totdat de led weer uit is, 10 seconden wachten en dan pas weer verder.

Ik heb overigens juiste goede resultaten met de IKEA batterijen. Omdat ze zo goedkoop zijn vervang ik ze ook makkelijker.

[ Voor 23% gewijzigd door robertwebbe op 12-01-2022 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
aawe mwan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:30:
Dat zou het best wel eens kunnen verklaren: de remotes kregen nu eindelijk hun updates binnen en met de oude software ging de batterij wel eens compleet leeg bij een upgradepoging.
Updates heb ik zien gebeuren net nadat ik alles aan de gateway had gekoppeld, alles was up-to-date. Dat is al een dag of twee geleden. Dat het de batterijtjes een stuk leeggetrokken heeft wil ik geloven, maar ik dat ik nu met twee dode remotes zit irriteert me mateloos.
robertwebbe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:38:
Bij update is een goede batterij zeker noodzakelijk. En bij reset (4x knopje drukken) zijn veel mensen te ongeduldig. Eerst wachten totdat de led weer uit is, 10 seconden wachten en dan pas weer verder.
Tsja, bij het plaatsen van een nieuwe (goede, doorgemeten) batterij gaat het lampje niet aan, één van de remotes heeft gisteren wel een paar uur gelegen tussen de pogingen.
Ik heb overigens juiste goede resultaten met de IKEA batterijen. Omdat ze zo goedkoop zijn vervang ik ze ook makkelijker.
Ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad, daarom verbaasde het me ook dat ik bij eentje vanochtend 2V aantrof.... 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door JeroenH op 12-01-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:38:

Ikea batterijen komen ook regelmatig als ''beste koop'' uit diverse tests. Gaan vaak langer mee dan de duurdere merken. Moet zeggen dat ik er zelf ook hele goede ervaringen mee heb.
Kruidvat batterijen doen het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Laatste bericht over mijn lampen die in het wit opstarten. Als ik de lampen handmatig inschakel met de Google Home app dan starten 2 van de 3 direct in het wit. De derde gaat een paar seconden later aan.

Start ik de 3 lampen handmatig met de IKEA-app dan gaan ze alledrie direct aan in geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tux3.14 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Ikea batterijen komen ook regelmatig als ''beste koop'' uit diverse tests. Gaan vaak langer mee dan de duurdere merken. Moet zeggen dat ik er zelf ook hele goede ervaringen mee heb.
Kruidvat batterijen doen het ook prima.
Lidl batterijen ook.

Batterijen van Action heb ik slechtere ervaringen mee, terwijl dat soms 'a-merken' zijn (waarschijnlijk b-partij die action dan goedkoop heeft kunnen kopen of voor een andere markt).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Lidl batterijen ook.

Batterijen van Action heb ik slechtere ervaringen mee, terwijl dat soms 'a-merken' zijn (waarschijnlijk b-partij die action dan goedkoop heeft kunnen kopen of voor een andere markt).
Action koopt vaak inderdaad rest partijen op. Hoeft niet eens in NL te zijn maar kan ook uit het buitenland komen. Vandaar dat op sommige producten (met name frisdranken) een nieuwe label met Nederlandse tekst over de oude labels zijn geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poederbaas
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 07:52
Goedemorgen,
Ik heb zojuist 8x de GU10 Tradfri spotjes met afstandbediening geïnstalleerd. Alles werkt in principe naar behoren, zowel via mijn HK app, Ikea app als met de afstandbediening.
Nu merkte ik alleen op dat af en toe 1 á 2 lampen niet uitgaan wanneer ik alle lampen uitschakel via de HK of Ikea app. De lampen reageren dan helemaal niet meer op aansturing vanuit de Apps, nog wel via de afstandbediening.
Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Poederbaas Ik vermoed dat de bridge niet al te dichtbij zit want dan is het een bereik issue. De afstandsbediening stuurt direct een commando naar de lampen en HomeKit en de IKEA app niet.
Je zou een Tradfri signaalversterker kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
robertwebbe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:46:
@Poederbaas Ik vermoed dat de bridge niet al te dichtbij zit want dan is het een bereik issue. De afstandsbediening stuurt direct een commando naar de lampen en HomeKit en de IKEA app niet.
Je zou een Tradfri signaalversterker kunnen overwegen.
De GU10 spotjes onderling zouden het signaal toch ook moeten versterken? Althans, dat is hoe het Zigbee protocol zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poederbaas
Tux3.14 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:52:
[...]

De GU10 spotjes onderling zouden het signaal toch ook moeten versterken? Althans, dat is hoe het Zigbee protocol zou moeten werken.
Precies dit dacht ik ook.
Spotjes zitten gemonteerd in het plafond, de gateway staat precies hierboven op de houten vloer.
Dit zou toch moeten lukken..
Ook zijn het niet altijd dezelfde lampen maar random.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Poederbaas schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Spotjes zitten gemonteerd in het plafond, de gateway staat precies hierboven op de houten vloer.
Misschien wat veel werk maar de hub even resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poederbaas
GerCor schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Misschien wat veel werk maar de hub even resetten?
Ook dit al geprobeerd, helaas geen verbetering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
Begrijp ik het goed dat Tradfri-producten niet op je Wifi-netwerk zitten, maar via een eigen netwerk met elkaar praten? En betekent dat dan dat elk lamp of bedieningsunit binnen 10 meter van een andere lamp/bedieningsunit moet zitten, en dat ze elkaar dan kunnen blijven "zien"?

Ik heb een appartement op 2 hoog, maar wel een voordeur op de begane grond en dan dus 2 trappen omhoog. Ik overweeg om zowel boven als onderin dat trappenhuis een bewegingssensor te hangen zodat het licht in het trappenhuis automatisch aangaat. Zeker de sensor beneden bij de voordeur is ver buiten bereik van de wifi, maar als de verbinding steeds "verlengd" wordt door een lamp dan redt ie het (waarschijnlijk) wel.

En over bewegingssensoren gesproken: die overweeg ik ook voor de gang boven. Het is een vrij lange gang, er hangen drie lampen met aan beide kanten van de gang een lichtknopje (in hotelschakeling). Als ik nou aan beide kanten van de gang een bewegingssensor hang, dan (neem ik aan) gaan de lampen aan als een van beide sensoren beweging detecteert. Maar als vlak daarna de andere sensor ook beweging detecteert, dan gaan de lampen niet uit, toch? Gaan de lampen dan uit als beide sensoren een x termijn geen beweging meer hebben gedetecteerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:16
@migchiell

Klopt, Tradfri-producten vormen een zigbee-mesh. Volgens mij niet beperkt op 10m, maar ook niet onbeperkt, sterk afhankelijk van muren, en het type.
Lampen (en andere apparaten op 230V) functioneren als 'repeaters' en vergroten zo het bereik.

Ik neem aan dat twee verschillende bewegingssensoren alleen 'aan' zullen sturen bij beweging (en geen 'toggle' die de voorgaande actie ongedaan maakt).
Geen idee wat het gedrag is als de eerste sensor een tijdje géén beweging meer detecteert (maar de tweede nog wel, of korter geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
RudolfR schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:32:
@migchiell

Klopt, Tradfri-producten vormen een zigbee-mesh. Volgens mij niet beperkt op 10m, maar ook niet onbeperkt, sterk afhankelijk van muren, en het type.
Lampen (en andere apparaten op 230V) functioneren als 'repeaters' en vergroten zo het bereik.

Ik neem aan dat twee verschillende bewegingssensoren alleen 'aan' zullen sturen bij beweging (en geen 'toggle' die de voorgaande actie ongedaan maakt).
Geen idee wat het gedrag is als de eerste sensor een tijdje géén beweging meer detecteert (maar de tweede nog wel, of korter geleden)
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
Poederbaas schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:06:
[...]

Ook dit al geprobeerd, helaas geen verbetering..
Heb dit ook gehad met mijn spotjes in de keuken. Via een routine in google home zouden ze allemaal moeten uitgaan als ik ga slapen, maar soms bleef er toch eentje branden. Soms was het ook gewoon random een tweede lamp. Nogmaals het commando geven zorgde ervoor dat de lamp uitging, maar dat zou eigenlijk niet mogen, het moet van de eerste keer goed zijn.

Vandaar, heb nu enkel tradfri in die kamers waar automatiseringen niet zo een rol spelen (boven). Beneden heb ik tradri eruit gehaald en vervangen door Hue lampen met bridge. Het heeft nog nooit zo goed gewerkt, nog geen enkel probleempje tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Ik wilde vandaag even een paar snelkoppelknoppen halen. Sinds wanneer zijn die dingen een tientje?! Die waren toch 7 euro (In Duitsland nog steeds trouwens)?

[ Voor 12% gewijzigd door Serena op 17-01-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

de_lange schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Heb dit ook gehad met mijn spotjes in de keuken. Via een routine in google home zouden ze allemaal moeten uitgaan als ik ga slapen, maar soms bleef er toch eentje branden. Soms was het ook gewoon random een tweede lamp. Nogmaals het commando geven zorgde ervoor dat de lamp uitging, maar dat zou eigenlijk niet mogen, het moet van de eerste keer goed zijn.

Vandaar, heb nu enkel tradfri in die kamers waar automatiseringen niet zo een rol spelen (boven). Beneden heb ik tradri eruit gehaald en vervangen door Hue lampen met bridge. Het heeft nog nooit zo goed gewerkt, nog geen enkel probleempje tegen gekomen.
Hè, wat saai als alles gewoon werkt. 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de_lange
GerCor schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:06:
[...]

Hè, wat saai als alles gewoon werkt. 🤪
Af en toe een error moet kunnen, maar niet wekelijks ;)

Tradfri werkte probleemloos voor maanden, tot de connectie met de google home begon te haperen, vertragingen, zaken die niet werden uitgevoerd,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 23:49
Serena schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:34:
Ik wilde vandaag even een paar snelkoppelknoppen halen. Sinds wanneer zijn die dingen een tientje?! Die waren toch 7 euro (In Duitsland nog steeds trouwens)?
Op 26-07-2021 betaalde ik er al €7,99 voor...
Maar Duitsland heeft ook een lager BTW-tarief.

[ Voor 7% gewijzigd door jwhoogervorst op 17-01-2022 14:29 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
jwhoogervorst schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:14:
[...]

Op 26-07-2021 betaalde ik er al €7,99 voor...
Maar Duitsland heeft ook een lager BTW-tarief.
Nou, 8 euro dan. Vind het alsnog een forse verhoging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:10
Serena schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Nou, 8 euro dan. Vind het alsnog een forse verhoging.
Prijsverhoging bij Ikea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jh85
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 11:33
Poederbaas schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Probleem hier ook gehad: spots zelf lijken het zigbee mesh netwerk niet uit te zenden. Sinds een maand een aantal tradfri stopcontacten erbij in gebruik genomen en de problemen zijn vooralsnog als sneeuw voor de zon verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 16:58
Volgens mij heeft het niets met prijsverhoging te maken, en ook niets met BTW verschillen, maar met de compleet absurde prijsverschillen tussen de verschillende landen. Ik dacht trouwens dat ik er hier al eens over gepost had.

Bvb, een GU10 warm wit, kost in Belgie €9.99, terwijl diezelfde lamp in Nederland €6.99 kost. Bij die Shortcut button is het net andersom, in België €7.99 (vorige maand heb ik nog €6.99 betaald), terwijl die in Nederland €9.99 kost (ook vorige maand al).

En zo zullen er wel tal van voorbeelden zijn.
EDIT, inderdaad. Bvb: hub: BE: €29.99, NL: €24.99. Dimmer: BE: €6, NL: €7.99. Eigenlijk zo bijna alles van Tradfri.

[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 17-01-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Ik heb 6 GU10 spotjes van Tradfri hangen (vorige bewoner laten hangen). Heb ze allemaal aangemeld op een Tradfri hub en ze zijn inmiddels, op 1 na, geupdated.

Ik heb de Hub en lamp beiden herstart en dicht bij elkaar gezet maar zonder succes. Tips om de update er door te krijgen zonder dat ik de lamp weer moet afmelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de_lange
WoBBeL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:48:
Ik heb 6 GU10 spotjes van Tradfri hangen (vorige bewoner laten hangen). Heb ze allemaal aangemeld op een Tradfri hub en ze zijn inmiddels, op 1 na, geupdated.

Ik heb de Hub en lamp beiden herstart en dicht bij elkaar gezet maar zonder succes. Tips om de update er door te krijgen zonder dat ik de lamp weer moet afmelden?
updates duren gewoon lang, komt wel goed, gewoon laten doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

WoBBeL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:48:
Volgens mij staat er geüpdatet. Maar goed. Als de lamp het gewoon doet dan is het beter voor jouw gemoedstoestand om daar niet naar te kijken. Mijn stopcontacten deden er laatst 3 dagen over om bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Ik was al sinds zondag aan het wachten maar dan zal ik er niet meer naar kijken :+ de rest was met enkele uren klaar dus ik vroeg mij af of er iets niet goed mee ging. Bij mn andere zigbee devices is het normaliter zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Hier zijn de updates altijd binnen een minuut of 10 wel klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Tux3.14 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:11:
Hier zijn de updates altijd binnen een minuut of 10 wel klaar :P
Bizar, hier duurt het letterlijk dagen. Had recent nog bvb een paar dimmers en shortcut buttons gekocht, en zelfs op 2m van de Tradfri hub duurde het zeker 2 dagen eer ze allemaal op de laatste firmware zaten, terwijl ik expliciet in de Tradfri app een Firmware Update getriggerd had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@WoBBeL Er zijn wel wat algemene tips om updates te pushen en te versnellen:
- apparaat enkele minuten spanningsloos maken (stroom eraf / batterij eruit)
- apparaten met batterijen voorzien van nieuwe batterijen
- na inschakeling een aantal keren aan/uit zetten, zowel lokaal (schakelaar) als via app
- apparaat aan laten staan
- bridge even van de spanning halen zodat die opnieuw opstart
- bridge en apparaat dichtbij elkaar brengen

In de meeste gevallen zijn alle apparaten dan binnen een uur wel klaar met updaten.
Ga het zeker niet af zitten te wachten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Of, je kijkt gewoon niet. Kijk, in apps zoals Google home en Homekit kun je niet eens zien dat ze aan het updaten zijn en speelt het ook helemaal niet.

Net terug van Ikea trouwens. Even een E14 toegevoegd. Indraaien, inschakelen en de app starten. 6 X aan en uit en hatseflats. Het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@GerCor Nou, je uitspraak blijkt te kloppen. Even niet gekeken en er is gewoon een update geweest waar ik niets van gemerkt heb.

Release Version: 1.19.1
11 Jan 2022
New features and changes in Accessories:
◉ TRÅDFRI control outlet (V-2.3.089)
◉ Upgrade to stack v6.3.1
◉ Solves an issue where product become unreachable after a gateway restart.
◉ Increased security regarding upgrade of firmware.

[ Voor 30% gewijzigd door robertwebbe op 21-01-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:12
Het klopt toch dat Ikea gebruik maakt van zigbee en dus een mesh netwerk?
Ik heb een homey en hier verschillende philips HUE producten.
Nu wil ik een schakelaar achterin mijn huis bedienen maar met traditioneel KAKU is de afstand te ver.

Ik zit eraan te denken om een Ikea stekker te kopen.
Die hopelijk dan wel reageert via de HUE lichten op het MESH netwerk die in de buurt zitten.
(alles zit rechtstreeks aangesloten)

Zou dit werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@C6DL Ikea gebruikt inderdaad ZigBee en dat vormt automatisch een mesh netwerk. Maar let wel, het moet dan wel allemaal via dezelfde bridge (= controller) verlopen. Als je er een 2e IKEA bridge bij hangt, dan vormt die een eigen mesh netwerk. Je zult dus de IKEA smartplug op je Hue bridge moeten aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 21:47
-

[ Voor 100% gewijzigd door Isane op 23-01-2022 10:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kwastie
  • Laatst online: 08-09 15:51

Kwastie

Awesomeness

Vandaag heb ik bij de Ikea in Zwolle de ÅSKVÄDER (smart modulaire stopcontact) gekocht :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA80XzDG6OGpcdoPwoUeh9nfO6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6K0mZaDaKMfTL42H4XbFCNj.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens een eerder bericht op Tweakers zouden deze artikelen pas vanaf april beschikbaar zijn, dus is was aangenaam verrast (nieuws: Slim en modulair stopcontactsysteem IKEA vanaf april in Nederland te koop)

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Kwastie Je had niet de primeur, die had @tagican al vorige maand:
tagican schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:10:y
Grappig, ik las gisteren dit bericht over het modulaire systeem ASKVÄDER. En wat kwam ik 's middags tegen in de IKEA (Amersfoort)? Juist, daar lag al een klein doosje met het spul in de schappen (ergens tussen de 10 à 20 stuks in totaal). Direct meegenomen dus, werkt als een tierelier - zelfs met Hue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Je moet er altijd zelf een 'behoefte aan' bij verzinnen. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Kwastie schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:42:
Vandaag heb ik bij de Ikea in Zwolle de ÅSKVÄDER (smart modulaire stopcontact) gekocht :) [Afbeelding]

Volgens een eerder bericht op Tweakers zouden deze artikelen pas vanaf april beschikbaar zijn, dus is was aangenaam verrast (nieuws: Slim en modulair stopcontactsysteem IKEA vanaf april in Nederland te koop)
Ziet er goed uit! Hoe klikt het in elkaar? DAarnaast vraag ik me af: Kan je meerdere schakelaars in 1 "rits" hebben? Of schakelt ie alles uit na de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie

Kwastie

Awesomeness

Mimiix schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Ziet er goed uit! Hoe klikt het in elkaar? DAarnaast vraag ik me af: Kan je meerdere schakelaars in 1 "rits" hebben? Of schakelt ie alles uit na de schakelaar?
De connectoren klikken goed in elkaar, er is wel een klein beetje speling. De schakelaar is vrij eenvoudig en schakelt in serie. (alles na de schakelaar is uit) Dus je kunt niet per stopcontact(module) in/uit schakelen.

Het is (vast) mogelijk om meerdere schakelaars toe te voegen, maar dan "wint" de eerste schakelaar.

Een scenario wat ik kan bedenken is;

[netsnoer ] -> [schakelaar] -> [stopcontact met bijv. lampen] -> [schakelaar] -> [stopcontact met bijv. televisie]

Maar dan kun je alleen tv kijken als de lampen aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Het lijkt mij een onnodig ding als je smart schakelaars hebt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:02
..Christiaan.. schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:25:
ik zie het meer als een aanvulling/alternatief. Waarom eerst een smart schakelaar waar je een verlengsnoer insteekt dan meteen een schakelbaar verlengsnoer bijvoorbeeld.

Of je maakt een stekker blok waarbij je maar een gedeelte schakelt bv.

Je kan in sommige situaties gewoon wat strakker werken lijkt me.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwastie

Kwastie

Awesomeness

..Christiaan.. schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:25:
De reden dat ik deze gekocht heb is omdat (de meeste) slimme schakelaars ervoor zorgen dat mijn tv-meubel niet strak tegen de muur aan kan. Nu gaat er gewoon een netsnoer naar een stekkerblok! Ik heb nog smart weinig stekkerblok 'oplossingen' gezien die niet super bulky zijn.

Lidl had vorig jaar een smart stekkerblok, met individuele schakelaars maar die was helaas te breed voor mijn meubel.

[ Voor 11% gewijzigd door Kwastie op 25-01-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ik doelde ook meer op deze toepassing:
Een scenario wat ik kan bedenken is;

[netsnoer ] -> [schakelaar] -> [stopcontact met bijv. lampen] -> [schakelaar] -> [stopcontact met bijv. televisie]

Maar dan kun je alleen tv kijken als de lampen aan staan.
Als stekkerdoos prima, maar dan nog is alles aan of uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie

Kwastie

Awesomeness

..Christiaan.. schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:47:
Ik doelde ook meer op deze toepassing:

[...]

Als stekkerdoos prima, maar dan nog is alles aan of uit...
Eens, ik zou zelf ook niet zo snel voor 2 schakelaars gaan. Tenzij er een mogelijkheid is om ze parallel te laten schakelen. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 18:21
Het schakelt inderdaad alles achter de eerste schakelaar.

Ik heb trouwens ook al een nadeel gevonden: bij het uitschakelen van een gebied binnen Hue, zoals bij een automation, wordt er niet naar de stand van het licht gekeken. In plaats van dat de lamp uit blijft als deze uit staat, gaat deze weer aan. Het wordt dus getoggled.

Overigens is het via Hue wel weer prima uit te lezen in Home Assistant, inclusief de status van een lamp. Dat lijkt mij dus een klein bugje / luie implementatie vanuit Signify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 02:26
Ik ben even de weg kwijt en de TS lijkt zotezien niet helemaal up to date (@Slonzo @robertwebbe ) met huidige modellen (of staat ergens anders een overzicht zoals dit met huidige modellen?, ik zie bijvoorbeeld 3x E27 met 806Lumen, maar allemaal net iets anders, andere energierating, ander uiterlijk. Zitten er nog andere grote verschillen in? ze lijken allemaal draadloos te zijn en het witspectrum te ondersteunen? Of kan bijv de ene lamp het hele spectrum en de andere lamp schakelen tussen 3 witkleuren?

bijvoorbeeld tussen deze 3
https://www.ikea.com/nl/n...um-globe-helder-30486788/

https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-90408797/

https://www.ikea.com/nl/n...um-globe-helder-30408470/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 10:53

ralpje

Deugpopje

Het verschil in die drie zit hem volgens mij met name in het uiterlijk van de 'lichtbol'. De middelste is wit, terwijl de eerste en de derde transparant zijn. Verschil tussen die twee is dan weer hoe de leds in die lamp geplaatst zijn.
Dat is vooral relevant als je een armatuur hebt waarbij dit goed zichtbaar is (zoals bij sommige hanglampen enzo).

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Wannial schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:37:
Ik ben even de weg kwijt en de TS lijkt zotezien niet helemaal up to date
Die kan inderdaad wel eens een update gebruiken.
Ik zal komend weekend zien of ik even tijd vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Iemand suggesties voor een zo goedkoop mogelijke losstaande lamphouder met schakelaar voor GU10 lampen ?
Een van mijn Ikea GU10's is overleden. Het probleem is nu dat om die te pairen met mijn Conbee, ik die 6x snel aan en uit moet doen. Echter zijn mijn GU10 armaturen in huis overbrugd aan de schakelaars zodat ze altijd onder spanning staan.
Ik vermoed dat ik niet de enige ben die tegen zoiets aanloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Kun je 'm niet 6x uit en in de houder doen? Dat heb ik in mijn keuken ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:02
Twixie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:27:
Iemand suggesties voor een zo goedkoop mogelijke losstaande lamphouder met schakelaar voor GU10 lampen ?
Een van mijn Ikea GU10's is overleden. Het probleem is nu dat om die te pairen met mijn Conbee, ik die 6x snel aan en uit moet doen. Echter zijn mijn GU10 armaturen in huis overbrugd aan de schakelaars zodat ze altijd onder spanning staan.
Ik vermoed dat ik niet de enige ben die tegen zoiets aanloopt.
ok, het blijft even knutselen..maar kabel, kroonsteentje, stekker en dit (wellicht meteen aan de stekker) zou moeten werken als je subtiel bent..

https://www.allekabels.nl...1092748/fitting-gu10.html

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:52
Gewoon een Gu10 fitting en schakelaar los kopen bij de bouwmarkt. Ik heb een losse E27, E14 en Gu10 gemaakt met schakelaar om snel te kunnen koppelen dichtbij de bridge. Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-08 12:43
Ik maak al een tijdje gebruik van ikea tradfri hub en een 5 tal lampen. Nu hebben we een hele mooie open lampenkap gekocht en ben ik op zoek naar een slimm3 e27 lamp die er ook leuk uit ziet qua design. Ikea zelf heeft weinig of eigenlijk niets. Zijn er nog andere merken lampen die werken op de traditionele hub en app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 16:19
Lisabella schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:32:
Zijn er nog andere merken lampen die werken op de traditionele hub en app?
Alle Zigbee-lampen moeten gewoon werken. Je kunt bijvoorbeeld een van de filamentlampen van Philips Hue proberen? Ik vind ze prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-08 12:43
xFeverr schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:19:
[...]

Alle Zigbee-lampen moeten gewoon werken. Je kunt bijvoorbeeld een van de filamentlampen van Philips Hue proberen? Ik vind ze prachtig.
Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:10
xFeverr schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:19:
[...]

Philips lampen kun je wel gekoppeld krijgen. Echter, lang niet alle zigbee lampen kun je koppelen aan de Ikea hub en/of remotes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Wordt tijd dat Ikea slimme rookmelders gaat aanbieden. Zijn vanaf juli 2022 verplicht dus een aardige markt in Nederland.

Pagina: 1 ... 101 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)