Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:06
Hoi,

Vraagje, ik heb sinds kort ook de Tradfri startersset (2x E27, bridge, afstandsbediening) en heb de volgende vraag.

Is het ook ergens in te stellen dat de lampen altijd op een basis stand aangaan? Niet de stand waar hij in stond toen ze uit gingen, maar bijv medium wit, 50%? Zodat hij altijd als hij uit is geweest weer in dezelfde basisstand aan gaat, ongeacht waar hij in stond...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runur
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-06 17:52
Hallo mede smarthome eigenaren.

Ik heb dit topic en het internet al wat door gespit maar zie nergens een antwoord op mijn vraag.
Als ik de Rolgordijnen (FYRTUR) aanschaf moet ik dan ook de hub (TRADFRI) aanschaffen. Ik heb thuis de Philips Hue hub met diversen lampen(HUE). Dit alles gebruik ik via de ‘woning’ app van Apple, komen hier in dus ook de rolgordijnen? Wil namelijk alles in 1 app houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 22:34

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Runur schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:12:

Ik heb dit topic en het internet al wat door gespit maar zie nergens een antwoord op mijn vraag.
Als ik de Rolgordijnen (FYRTUR) aanschaf moet ik dan ook de hub (TRADFRI) aanschaffen. Ik heb thuis de Philips Hue hub met diversen lampen(HUE). Dit alles gebruik ik via de ‘woning’ app van Apple, komen hier in dus ook de rolgordijnen? Wil namelijk alles in 1 app houden.
Als je ze in HomeKit wilt hebben wel ja. Als dat niet nodig is werken ze ook met alleen de remote (maar dan zijn ze ook niet te bedienen via je telefoon)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:31

Dan zou je eens kunnen kijken naar https://www.smartblinds.nl/.

Dat zijn rolgordijnmotoren die rechtstreeks werken met Homekit zonder Hub.
HUE kan geen rolgordijnen bedienen. Is alleen geschikt voor verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:58

Ja, dat moet (extra bridge) & kan:
Dat heb ik hier al een paar jaar zo in gebruik.
Het is gewoon een kwestie van de IKEA bridge óók aan HomeKit koppelen, dan verschijnen de rolgordijnen vanzelf in de Home-app., samen met de Hue lampen.

Mogelijk moet je met de Hue-bridge wel van Zigbee-kanaal wisselen als ze elkaar in de weg zitten, en dus Hue of Fyrtur niet 100% betrouwbaar werkt.

Voor het koppelen van de Fyrtur rolgordijnen heb je je wel de IKEA-app (eenmalig) nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door jwhoogervorst op 07-09-2021 15:08 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:13

je kan ook kijken naar een zigbee stick, dan heb je maar 1 hub nodig. Weet alleen niet of je dat direct in Homekit kan gieten, anders zou je een HA-achtige tool moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runur
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-06 17:52
Dank voor alle berichten. Ik ga dan toch maar de Ikea hub aanschaffen. Mag wel bijna een extra kast aanschaffen voor al die hubs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-05 17:39
cvanatten schreef op zondag 5 september 2021 @ 08:21:
[...]

Ja. Je kunt ook gewoon beide bridges koppelen en tegelijk gebruiken.
Dat is niet wat ik vraag. Dat heb ik nu inderdaad zo werken, maar ik wil van de Ikea bridge af en de lampen via Hue EN Google Home kunnen bedienen. De vraag is: kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

xburchartz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:30:
Dat is niet wat ik vraag. Dat heb ik nu inderdaad zo werken, maar ik wil van de Ikea bridge af en de lampen via Hue EN Google Home kunnen bedienen. De vraag is: kan dat?
De vraag die iedereen bezig houdt is waarschijnlijk: op wat voor manier denk je dat dit topic de juiste plek zou zijn om die vraag te stellen?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDVC
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-06 16:53

LDVC

Let's get it over with

[...]

Ja, je kan Google Home koppelen met je Hue bridge en zo ook de lampen via Google Home / Google Assistant besturen. Dat geldt dan voor alle lampen die aan je Hue bridge gekoppeld zijn, ook lampen van andere fabrikanten.
Voor meer info, zie het Philips Hue topic

Nintendo switch friendcode: SW-0415-2447-4320

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 19:19
[...]
Even goed lezen. De eerste twee letters van mijn reactie is het antwoord op je vraag. ;) En daarbij kreeg je nog extra info.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 10:26
Bestaan er tegenwoordig ook inbouwschakelaars die om kunnen gaan met Tradfri lampen? Die afstandsbedieningen kunnen frustrerend werken icm klassieke lichtschakelaars. Ook ben ik niet te spreken over het batterijverbruik.
De keuken afstandsbediening gebruiken wij het meeste en de batterij ervan gaat nog net geen half jaar mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ja zag ze al voorbij komen op Reddit idd. Benieuwd of deze versie wel een courante versie van WiFi heeft. Mijn symfonisk lamp gaat terug vanwege de waardeloze ontvangst dat dat ding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:07

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Tomba schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:18:
[...]

Ja zag ze al voorbij komen op Reddit idd. Benieuwd of deze versie wel een courante versie van WiFi heeft. Mijn symfonisk lamp gaat terug vanwege de waardeloze ontvangst dat dat ding heeft.
Er zit nu Airplay 2 ondersteuning in, dus lijkt op wat nieuwere software/hardware, dus wie weet ook een fatsoenlijke Wifi chip :D

Wie weet Sonos One SL Gen2 hardware!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Mars Warrior schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:39:
[...]

Er zit nu Airplay 2 ondersteuning in, dus lijkt op wat nieuwere software/hardware, dus wie weet ook een fatsoenlijke Wifi chip :D

Wie weet Sonos One SL Gen2 hardware!
De huidige versie heeft ook gewoon AirPlay 2, maar alleen 802.11g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:07

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Tomba schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:44:
[...]

De huidige versie heeft ook gewoon AirPlay 2, maar alleen 802.11g
Dan ben ik in de war. Dacht dat het Airplay 1 was :X

Dan hooen dat er een hardware upgrade inzit voor Wifi n of meer 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-06 23:21
Ik heb twee skydrag led strips onder mijn keukenkastjes hangen. Ik heb de strips aan de ANSLUTA Led-driver hangen (na tip van IKEA medewerker).

De led strips staan op de AUTO stand waarin de sensor aan staat. 1 Led strip gaat uit in de AUTO stand (ook als je voor de sensor beweegt). De andere led strip staat alleen maar continue aan en gaat dus niet uit...

Volgens de IKEA medewerker zou de sensor de led strip aan moeten laten gaan als je ervoor beweegt.

Heeft iemand ervaring met die Skydrag led strips ? Het liefst laat ik ze aan en uit gaan aan de hand van een sensor en niet een aparte knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
@vortexnl1982 In de stand AUTO zouden ze inderdaad automatisch aan en uit moeten gaan. Ik ga er vanuit dat ze dan ook allebei apart op AUTO hebt gezet. Heb je al een keer geprobeerd om de knop even een paar keer om te schakelen? Spanning 10 seconden er af? Omwisselen van de 2 armaturen? Als die hardnekkig blijft weigeren dan zal de sensor defect zijn en kun je hem gaan ruilen voor een nieuwe bij IKEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
robertwebbe schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:26:
@vortexnl1982 In de stad AUTO zouden ze inderdaad automatisch aan en uit moeten gaan. Ik ga er vanuit dat ze dan ook allebei apart op AUTO hebt gezet. Heb je al een keer geprobeerd om de knop even een paar keer om te schakelen? Spanning 10 seconden er af? Omwisselen van de 2 armaturen? Als die hardnekkig blijft weigeren dan zal de sensor defect zijn en kun je hem gaan ruilen voor een nieuwe bij IKEA.
Ja, ze staan allebei op AUTO. Het is sowieso vreemd dat er één led strip gewoon niet aan gaat in de AUTO stand, die lijkt me sowieso kapot. Ik heb de spanning er ook afgehaald en de knop een paar keer geschakeld.

De ANSLUTA Led-driver heeft voldoende vermogen toch om twee led strips aan te sturen ? Normaal wordt zo'n andere driver aangeraden door IKEA (die kan ook dimmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Op een ANSLUTA kun je 6 eenheden aansluiten met een maximum van 19 Watt.

Je hebt ook LED-drivers uit de TRADFRI reeks, de kleine is 10 Watt en de grote 30 Watt.
En de nieuwe SILVERGLANS (=IP44 vochtdicht) is ook 30 Watt.

De TRADFRI en SILVERGLANS drivers kun je aan een TRADFRI bridge koppelen zodat je ze smart kunt maken. Je zou dan bijvoorbeeld op basis van zonsondergang en timers je verlichting automagisch aan en uit kunnen doen. En je kunt ze dimmen, bijvoorbeeld 's nachts op 1%. De ANSLUTA driver heeft dat niet, dat is eigenlijk slechts een domme voeding.

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 14-09-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
robertwebbe schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:37:
Op een ANSLUTA kun je 6 eenheden aansluiten met een maximum van 19 Watt.

Je hebt ook LED-drivers uit de TRADFRI reeks, de kleine is 10 Watt en de grote 30 Watt.
En de nieuwe SILVERGLANS (=IP44 vochtdicht) is ook 30 Watt.

De TRADFRI en SILVERGLANS drivers kun je aan een TRADFRI bridge koppelen zodat je ze smart kunt maken. Je zou dan bijvoorbeeld op basis van zonsondergang en timers je verlichting automagisch aan en uit kunnen doen. En je kunt ze dimmen, bijvoorbeeld 's nachts op 1%. De ANSLUTA driver heeft dat niet, dat is eigenlijk slechts een domme voeding.
Hmm die driver moet dus voldoende zijn. Weet je hoe de sensor werkt van de skydrag ? Kan ik mijn hand eronder houden (bv bij een kookplaat) en detecteert hij dat ? Of moet je echt je hand voor de sensor houden (wat de sensor dan weer een stuk minder aantrekkelijk maakt) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@vortexnl1982 Ik ken niet de exacte specificaties van de SKYDRAG maar bij de meeste moet je wel enige afstand bewaren en er ook weer niet te dicht bij zitten. Als je hem bijvoorbeeld op plinthoogte zou monteren, dan zal de sensor niet gaan werken.

• de_lange
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-10-2023
Ik ben op zoek naar geschikte armaturen die ik samen met tradfri lampjes kan gebruiken voor de badkamer. Heeft er iemand suggesties? Mijn vriendin durft daar het licht nogal eens vergeten uit te doen, dus lijkt me tradfri een perfecte oplossing :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenhorst1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 15:29
de_lange schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:07:
Ik ben op zoek naar geschikte armaturen die ik samen met tradfri lampjes kan gebruiken voor de badkamer. Heeft er iemand suggesties? Mijn vriendin durft daar het licht nogal eens vergeten uit te doen, dus lijkt me tradfri een perfecte oplossing :-)
Ik gebruik de Tross boven de spiegel en spoelbak met de Tradfri GU10. Laat naar 3 jaar wat lichte roestsporen zien. Maar dat vindt ik meer dan logisch in een vochtige ruimte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

Ikea heeft ook stiekem nieuwe roestvrijstale knopjes online gezet. Je moet echt die site ene beetje in de gaten houden om daar achter te komen :P

https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-10435224/
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/styrbar-afstandsbediening-roestvrij-staal__0975193_pe812671_s5.jpg?f=xl

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:27
bonzz.netninja schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:23:
Ikea heeft ook stiekem nieuwe roestvrijstale knopjes online gezet. Je moet echt die site ene beetje in de gaten houden om daar achter te komen :P

[Afbeelding]
Die zijn al een tijdje leverbaar hoor, een maand terug nog zo'n ding gekocht bij de Ikea :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

Tux3.14 schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:58:
[...]

Die zijn al een tijdje leverbaar hoor, een maand terug nog zo'n ding gekocht bij de Ikea :).
Ow ze staan sinds paar dagen op de site

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[Afbeelding]
Ziet er best strak uit maar flinke units zeg! Tis jammer dat de Ikea schakelaars niet echt bruikbaar zijn via een Zigate of andere Zigbee stick (zij werken alleen binnen een groep met andere Zigbee apparaten en zijn dus verder niet echt ergens anders voor te gebruiken) anders had ik er wel 1 aangeschaft denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

[Afbeelding]
De oude, ronde zijn nu ook in prijs verlaagd dus die zullen er binnenkort wel uit zijn. Ik vind hem wel bulky en lomp, wat mij betreft heeft het RVS hem niet sjieker gemaakt. Wat mij betreft zou die de helft kleiner mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

robertwebbe schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:21:
[...]

De oude, ronde zijn nu ook in prijs verlaagd dus die zullen er binnenkort wel uit zijn. Ik vind hem wel bulky en lomp, wat mij betreft heeft het RVS hem niet sjieker gemaakt. Wat mij betreft zou die de helft kleiner mogen.
Die ronde zonder knop die in het luchtledige draaide? Ja die waren ook wel redelijk irritant :) gebruik hem nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:22

_Eend_

🌻🇺🇦

bonzz.netninja schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:17:
[...]

Die ronde zonder knop die in het luchtledige draaide? Ja die waren ook wel redelijk irritant :) gebruik hem nooit
Die van mij was na nog geen 2 jaar al dood en in die tijd heb ik hem misschien 10-20x gebruikt, echt handig was hij niet. Toen ik mijn Tradfri verbindingshub had gekocht dacht ik dat ik dat ronde ding wel kon gebruiken, ja niet dus :/

En die hub had ik op de laatste dag dat de IKEA open was gekocht. Kon ik nog geen fluit met die hub doen :(

[ Voor 10% gewijzigd door _Eend_ op 19-09-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Laatst online: 20-06 12:55
Tweakers,

Wij bouwen onze aangebouwde garage om tot slaapkamer en kleine badkamer.
Het plafond bestaat uit houten balken, die ik nu zo goed als volgestopt heb met steenwol. Daaronder zitten tengels (22mm), en gips (12,5mm).
De verlichting wil ik doen met inbouwspots; 6 stuks in de slaap/woonruimte (15m2) en 3 stuks in de badkamer van 3x1m.

Ik zat te kijken naar de Leptiters van Ikea.
- Klopt het dat de totale hoogte van de lamp 8cm is? Hierover is Ikea namelijk niet héél helder. In dat geval moet ik het steenwol zo'n 45mm indrukken. Dat moet wel lukken, maar ideaal is het nooit.
- Zijn er bij jullie weten betere/andere inbouwspots, bij voorkeur met wat minder inbouwhoogte?
- Klopt het dat je voor de Leptiters de ronde Tradfri afstandsbediening nodig hebt als je ook de wittinten wil kunnen veranderen? En dat als je de normale dimmer gebruikt, je de wittint in principe niet kan instellen tenzij je via de hub werkt?

Ik sta aan het begin van domotica, en ik zoek bij voorkeur smart oplossingen die wel met enige eenvoud direct te koppelen zijn aan een afstandsbediening.

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

Laro schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:21:
Tweakers,

Wij bouwen onze aangebouwde garage om tot slaapkamer en kleine badkamer.
Het plafond bestaat uit houten balken, die ik nu zo goed als volgestopt heb met steenwol. Daaronder zitten tengels (22mm), en gips (12,5mm).
De verlichting wil ik doen met inbouwspots; 6 stuks in de slaap/woonruimte (15m2) en 3 stuks in de badkamer van 3x1m.

Ik zat te kijken naar de Leptiters van Ikea.
- Klopt het dat de totale hoogte van de lamp 8cm is? Hierover is Ikea namelijk niet héél helder. In dat geval moet ik het steenwol zo'n 45mm indrukken. Dat moet wel lukken, maar ideaal is het nooit.
- Zijn er bij jullie weten betere/andere inbouwspots, bij voorkeur met wat minder inbouwhoogte?
- Klopt het dat je voor de Leptiters de ronde Tradfri afstandsbediening nodig hebt als je ook de wittinten wil kunnen veranderen? En dat als je de normale dimmer gebruikt, je de wittint in principe niet kan instellen tenzij je via de hub werkt?

Ik sta aan het begin van domotica, en ik zoek bij voorkeur smart oplossingen die wel met enige eenvoud direct te koppelen zijn aan een afstandsbediening.

Bvd!
Als je steenwol gaat indrukken voor spotjes moet je speciale soort hoedjes gebruiken vanwege hittevorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Laatst online: 20-06 12:55
bonzz.netninja schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:33:
[...]

Als je steenwol gaat indrukken voor spotjes moet je speciale soort hoedjes gebruiken vanwege hittevorming.
Die afstandshouders ken ik inderdaad, maar in de handleiding van de spots van Ikea staat specifiek vermeld dat ze direct tegen het isolatiemateriaal geplaatst mogen worden. Dat, in combinatie met de mogelijkheid om ze direct te koppelen, spreekt me erg aan. Maar, ze diameter is vrij fors, en ik had nog wat andere vragen, voordat ik besluit een grote set te kopen. Met betrekking tot de isolatie zou een alternatief nog kunnen zijn om van die érg lage inbouwspots te gebruiken, bijvoorbeeld de EGLO's van Hornbach, maar daarover zijn mijn twijfels nog groter.

Bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door Laro op 19-09-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
bonzz.netninja schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:17:
[...]

Nee, die zijn er al lang uit. Waarschijnlijk vanwege te hoge retour en defect. Ik bedoelde deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/f8196fdcceabf4f780b71c22f076087bdeff31f7/?url=https%3A%2F%2Fc1.staticflickr.com%2F5%2F4738%2F39541756551_21f7815be5_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-06 23:02
Bij de kleurlamp staat dat het een nieuw product is. Weet iemand of de kleurweergave ook verbeterd is? Volgens mij was groen altijd een zwakke kleur. In de beschrijving staat niets dat duidt op een verbetering van de kleurweergave en vis Google kan ik geen reviews vinden over deze nieuwe lamp.

https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-70439158/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

Laro schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:40:
[...]

Die afstandshouders ken ik inderdaad, maar in de handleiding van de spots van Ikea staat specifiek vermeld dat ze direct tegen het isolatiemateriaal geplaatst mogen worden. Dat, in combinatie met de mogelijkheid om ze direct te koppelen, spreekt me erg aan. Maar, ze diameter is vrij fors, en ik had nog wat andere vragen, voordat ik besluit een grote set te kopen. Met betrekking tot de isolatie zou een alternatief nog kunnen zijn om van die érg lage inbouwspots te gebruiken, bijvoorbeeld de EGLO's van Hornbach, maar daarover zijn mijn twijfels nog groter.

Bedankt!
Mmm..ik zou voor die paar euro voor zo'n hoedje toch niet het risico willen nemen.
Klopt. Wittinten (kleuren) kun je alleen instellen of via de hub, of via een controller waarop ook die knopjes zitten.

Ik gebruik die wittinten trouwens echt nooit.

[ Voor 21% gewijzigd door bonzz.netninja op 20-09-2021 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

robertwebbe schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:19:
[...]

Nee, die zijn er al lang uit. Waarschijnlijk vanwege te hoge retour en defect. Ik bedoelde deze:
[Afbeelding]
Ah vandaar dat die afgeprijsd in de schappen lagen in Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:16

Mimiix

Professioneel Prutser

Tomba schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:18:
[...]

Ziet er best strak uit maar flinke units zeg! Tis jammer dat de Ikea schakelaars niet echt bruikbaar zijn via een Zigate of andere Zigbee stick (zij werken alleen binnen een groep met andere Zigbee apparaten en zijn dus verder niet echt ergens anders voor te gebruiken) anders had ik er wel 1 aangeschaft denk ik!
Dat is pertinent onjuiste info.

In deCONZ gebruikte ik de ronde Tradfri voor verschillende zaken waarvan er maar 2 met lampen te maken hadden.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Mimiix schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:52:
[...]

Dat is pertinent onjuiste info.

In deCONZ gebruikte ik de ronde Tradfri voor verschillende zaken waarvan er maar 2 met lampen te maken hadden.
Hmm dan doet deCONZ onder water toch iets anders. Als ik de Remote niet in dezeflde group gooi binnen mijn Zigate/Domoticz setup krijg ik helemaal niks door. (switch is wel zichtbaar maar kliks geven geen enkele event)
Ik heb het dan overigens over de Wireless dimmer. Die ronde heb ik verder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:16

Mimiix

Professioneel Prutser

Tomba schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:09:
[...]

Hmm dan doet deCONZ onder water toch iets anders. Als ik de Remote niet in dezeflde group gooi binnen mijn Zigate/Domoticz setup krijg ik helemaal niks door. (switch is wel zichtbaar maar kliks geven geen enkele event)
Ik heb het dan overigens over de Wireless dimmer. Die ronde heb ik verder niet.
Daar werkt het precies hetzelfde :)

Binnen deCONZ kun je die groepen ook gebruiiken, maar je kunt de knoppen individueel toewijzen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik zocht even 2 Tradfri E27 lampen op die het witte spectrum doen, dus zowel warm als koud wit licht.
Twee stuks lijken aan die voorwaarde te voldoen, met prijzen van 9.99 of 17.99.
Buiten het genoemde verschil in aantal lumen (1055 vs 1000), zie ik niet direct andere noemenswaardige verschillen.

https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-40486783/
https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-60408483/

Iemand zo bekend met de verschillen?

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 23-09-2021 19:41 ]

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 16:16
JBS schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:41:
Ik zocht even 2 Tradfri E27 lampen op die het witte spectrum doen, dus zowel warm als koud wit licht.
Buiten het genoemde verschil in aantal lumen (1055 vs 1000), zie ik niet direct andere noemenswaardige verschillen.

Vreemd inderdaad, enige verschil dat ik zo zie is wattage, vreemd genoeg heeft de goedkoopste lamp de hoogste lumen opbrengst en laagste vermogen, 9,5W versus 11W

Benieuwd inderdaad of iemand meer weet.

• Tux3.14
JBS schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:41:

Gokje. Die van 9,99 is nieuw en is de opvolger van de lamp die 17,99 kost. Reden: die van 17,99 heeft best veel reviews. Die van 9,99 nog geen enkele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de_lange
Tux3.14 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:05:
[...]

Gokje. Die van 9,99 is nieuw en is de opvolger van de lamp die 17,99 kost. Reden: die van 17,99 heeft best veel reviews. Die van 9,99 nog geen enkele.
Ik heb die van 1055 lumen vorige zaterdag aangekocht. Ik heb hem nadien direct terug naar de winkel gedaan omdat ik hem niet kon linken aan mijn hub, en als ik hem toch kon linken, kon ik hem niet toewijzen aan een bepaalde kamer.

Bovendien, en dat zag ik achteraf, was het energielabel uitermate slecht, energielabel E. Vandaar dat ik deze (in belgië) ook niet kon betalen met ecocheques, wat ik met een andere tradfri lamp wel kon.

Ik zou mijn handen ervan afhouden, van die 1055 lumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
de_lange schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:54:
[...]

Ik heb die van 1055 lumen vorige zaterdag aangekocht. Ik heb hem nadien direct terug naar de winkel gedaan omdat ik hem niet kon linken aan mijn hub, en als ik hem toch kon linken, kon ik hem niet toewijzen aan een bepaalde kamer.

Bovendien, en dat zag ik achteraf, was het energielabel uitermate slecht, energielabel E. Vandaar dat ik deze (in belgië) ook niet kon betalen met ecocheques, wat ik met een andere tradfri lamp wel kon.

Ik zou mijn handen ervan afhouden, van die 1055 lumen.
Niet gewoon een defect exemplaar gehad?
Betreft energie label E, waar is dat op gebaseerd? Een slimme led lamp van 9 watt die 1055 lumen doet is simpelweg gewoon zuinig. Ik heb hier domme 1000 lumen led lampen in huis die 10 watt verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
Tux3.14 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:14:
[...]

Niet gewoon een defect exemplaar gehad?
Betreft energie label E, waar is dat op gebaseerd? Een slimme led lamp van 9 watt die 1055 lumen doet is simpelweg gewoon zuinig. Ik heb hier domme 1000 lumen led lampen in huis die 10 watt verbruiken.
Had er twee mee, werkten beiden niet. Geen idee waarop dit label gebaseerd is, stond gewoon op de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:06

[Afbeelding]
De witte Styrbar versie is te koop bij Ikea Amsterdam.
Een gekocht om te testen. Ben niet tevreden met de ronde versie omdat batterijen maar 6 maanden meegaan.

Qua voorraad was het in Amsterdam niet best. Vele Tradfri items waren niet op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
robertwebbe schreef op maandag 20 september 2021 @ 00:19:
[...]

[Afbeelding]
Volgens een medewerker gaat deze uit het assortiment omdat Ikea alleen maar producten wilt waar je oplaadbare batterijen kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:15
de_lange schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:54:
[...]

Waarschijnlijk hebben ze dan al het nieuwe energielabel.
En dan is label E vrij goed.
De Philips Hue GU10 spots die vroeger A+ waren hebben nu label G

(Het nieuwe energie label kun je herkennen aan de QR code)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:13
Beste Mede Tweakers, ik heb wat vragen over de Tradfri serie en hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. We hebben een nieuw huis gekocht en de vorige bewoonster heeft onder de bovenste keukenkastjes 9 IKEA LED strips geïnstalleerd op 5 witte Ansluta LED drivers met twee witte (een knop) Ansluta pucks.

Mijn vriendin is helemaal weg van deze LED strips met bijbehorende puck en daarom ben ik voornemens om de uitdaging aan te gaan om ze te integreren in onze Philips Hue en Google Home aansturing. Ik heb echter 0 ervaring met Tradfri van IKEA en voor mij staat voorop dat het perfect moet werken. Geld speelt hierbij een ondergeschikte rol al wil ik het project uiteraard zo efficiënt mogelijk regelen😋

Aanvankelijk dacht ik het makkelijk te kunnen oplossen door Hue schakelaars te plaatsen tussen de Ansluta LED driver en het stopcontact maar kwam al snel tot de conclusie dat dit niet goed functioneert in combinatie met de Ansluta 1 knops pucks. Ik ben dus verder gaan zoeken en op deze manier terecht gekomen in dit topic.

Enfin ik heb begrepen dat ik de huidige witte LED drivers van Ansluta incl. aansluitkabel zal moeten vervangen door de LED drivers uit de Tradfri reeks. Maar voordat ik zoals wel vaker in het wilde weg spullen ga kopen en mijn geld verspil heb ik daar nog wat vragen bij.

Betekent dit dan automatisch dat ik de Ansluta 1 knops pucks niet meer kan gebruiken en moet vervangen door pucks uit de Tradfri reeks? Of kan ik deze oude pucks alsnog aansluiten op de nieuwe LED drivers uit de Tradfri reeks?

Hoe essentieel is daarnaast de Tradfri verbindingshub? Is het inmiddels mogelijk om updates via de Hue bridge te ontvangen? En hoe essentieel zijn die updates in mijn specifieke geval waarbij ik alleen gebruik maak van Tradfri LED drivers en voor de rest alleen Hue producten gebruik? Ik heb namelijk begrepen dat de LED drivers rechtstreeks op de Philips Hue bridge kunnen worden aangesloten. Voor mij is het opzich geen groot probleem om een extra bridge toe te voegen aan de rest van mijn apparatuur in de meterkast maar het zou natuurlijk mooi zijn om de ruimte en het geld uit te sparen. De meterkast is vrij dichtbij de keuken dus kwa signaal verwacht ik geen grote problemen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 19:19
De Ansluta serie met afstandsbediening is nu niet meer te koop, dus ik weet niet precies hoe de aansluitingen van die serie eruit zien. De aansluitingen voor lampen van de huidige Ansluta led driver is hetzelfde als op de tradfri driver. Goed kijken dus als je in de winkel bent of de oude er ook op passen. De Tradfri driver werkt prima met Hue. Om te koppelen moet je misschien de Touchlink functie gebruiken, bijvoorbeeld met de app Hue Essentials. Als afstandbediening heb je niets meer aan de oude. Ik zou er een Hue smart button of Hue draadloze dimmer voor gebruiken. De Tradfri hub heb je dan niet nodig. Als er een update komt in de toekomst die je niet wilt missen kun je altijd nog de Tradfri hub kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:13
cvanatten schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:06:
De Ansluta serie met afstandsbediening is nu niet meer te koop, dus ik weet niet precies hoe de aansluitingen van die serie eruit zien. De aansluitingen voor lampen van de huidige Ansluta led driver is hetzelfde als op de tradfri driver. Goed kijken dus als je in de winkel bent of de oude er ook op passen. De Tradfri driver werkt prima met Hue. Om te koppelen moet je misschien de Touchlink functie gebruiken, bijvoorbeeld met de app Hue Essentials. Als afstandbediening heb je niets meer aan de oude. Ik zou er een Hue smart button of Hue draadloze dimmer voor gebruiken. De Tradfri hub heb je dan niet nodig. Als er een update komt in de toekomst die je niet wilt missen kun je altijd nog de Tradfri hub kopen.
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een oude Ansluta driver (4 a 6 jaar oud). Goed om te weten dat er ook nog verschil zit tussen nieuwe en oude. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:15

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik wilde net een nieuwe lamp met bewegingssensor aan mijn set-up toevoegen maar loop tegen een probleem aan in de iOS app. Als ik de app open (laatste keer dat ik die opende is maanden geleden) dan komt er een melding naar voren dat hij geen verbinding kan maken met mijn hub (gewoon de Trådfri hub), maar hij ziet wel een "nieuwe" en vraagt of ik daar verbinding mee wil maken. Ik neem aan dat die "nieuwe" gewoon mijn enige hub is maar ik ben bang dat als ik opnieuw verbinding maak dat ik mijn set-up weer helemaal opnieuw mag gaan instellen. Is dat inderdaad het geval, of neemt hij alle geconfigureerde apparaten gewoon mee?

Ik gebruik de Apple Woning app om alles te bedienen, zelfde vraag daar, merkt die geen verschil, of kan ik die ook weer van schaats gaan opzetten?

Ik ben sinds de laatste keer dat de app gebruikt is wel overgestapt op een nieuwe iPhone, misschien dat dat voor het probleem zorgt?
De hun opnieuw opstarten maakt geen verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BDS6vb1gkmH-T-MMmxxrqHFf8A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hqRvhuhgvaikntDaJzZNVyf0.png?f=fotoalbum_large

[Edit]
De gok gewaagd, als je met de "nieuwe" hub wil verbinden geeft hij een stap verder aan dat hij de instellingen mee neemt, en dat heeft hij inderdaad netjes gedaan. Alles is gebleven en werkt zoals het was :)

[Edit 2]
Hmm, de bewegingssensor alleen 's avonds/s' nachts laten reageren is geen optie blijkbaar. Hij laat de lamp altijd aan springen, ook als ik in HomeKit aangeef dat hij dat alleen na zonsondergang moet doen.
Als ik een extra automatisering aanmaak voor overdag dat hij de lamp juist uit moet zetten (zou hem effectief uit moeten laten dan, dus dat zou ook prima zijn), dan springt de lamp eerst een halve seconde aan voor hij weer uit gaat :+

[ Voor 20% gewijzigd door Spike_wolf op 11-10-2021 12:24 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-03 21:30
Wij zijn bezig met de renovatie van onze woning, en ik heb al meerdere Tradfri lampen in en om het huis. Nu worden onze oude 24v spotjes vervangen door 220v (GU10) spotjes, en wil ik daar graag tradfri lampen in doen.
In één kamer zitten 13 spotjes, die zal ik dan in 2 groepen moeten splitsen want ik heb begrepen dat er maximaal 10 apparaten in één groep kunnen, en in de andere kamer 4.
Ik heb nu 2 tradfri lampen (https://www.ikea.com/nl/n...it-globe-helder-40439254/) die ik als paar aanstuur, en er is er altijd als ik ze aanzet één met minder lichtsterkte dan de ander. Helemaal naar 0% of 100% en dan weer naar 50% en dan zijn ze weer gelijk qua sterkte.
Ga ik dat met de spotjes ook krijgen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:53
Wtrdk schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:44:
Wij zijn bezig met de renovatie van onze woning, en ik heb al meerdere Tradfri lampen in en om het huis. Nu worden onze oude 24v spotjes vervangen door 220v (GU10) spotjes, en wil ik daar graag tradfri lampen in doen.
In één kamer zitten 13 spotjes, die zal ik dan in 2 groepen moeten splitsen want ik heb begrepen dat er maximaal 10 apparaten in één groep kunnen, en in de andere kamer 4.
Ik heb nu 2 tradfri lampen (https://www.ikea.com/nl/n...it-globe-helder-40439254/) die ik als paar aanstuur, en er is er altijd als ik ze aanzet één met minder lichtsterkte dan de ander. Helemaal naar 0% of 100% en dan weer naar 50% en dan zijn ze weer gelijk qua sterkte.
Ga ik dat met de spotjes ook krijgen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Soms reageert er 1 spotje in de groep niet waardoor ze uit sync zijn. Aan/Uit knop 6 seconden inhouden en de hele groep gaat dan op 100% aan en lost dit dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of 10 lampen per groep een keiharde limiet is, of meer een richtlijn? Is ook een beetje jammer als je 11 lampen hebt dat je dan 2 groepen moet aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:19
Spike_wolf schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:57:
Ik wilde net een nieuwe lamp met bewegingssensor aan mijn set-up toevoegen maar loop tegen een probleem aan in de iOS app. Als ik de app open (laatste keer dat ik die opende is maanden geleden) dan komt er een melding naar voren dat hij geen verbinding kan maken met mijn hub (gewoon de Trådfri hub), maar hij ziet wel een "nieuwe" en vraagt of ik daar verbinding mee wil maken. Ik neem aan dat die "nieuwe" gewoon mijn enige hub is maar ik ben bang dat als ik opnieuw verbinding maak dat ik mijn set-up weer helemaal opnieuw mag gaan instellen. Is dat inderdaad het geval, of neemt hij alle geconfigureerde apparaten gewoon mee?

Ik gebruik de Apple Woning app om alles te bedienen, zelfde vraag daar, merkt die geen verschil, of kan ik die ook weer van schaats gaan opzetten?

Ik ben sinds de laatste keer dat de app gebruikt is wel overgestapt op een nieuwe iPhone, misschien dat dat voor het probleem zorgt?
De hun opnieuw opstarten maakt geen verschil.

[Afbeelding]

[Edit]
De gok gewaagd, als je met de "nieuwe" hub wil verbinden geeft hij een stap verder aan dat hij de instellingen mee neemt, en dat heeft hij inderdaad netjes gedaan. Alles is gebleven en werkt zoals het was :)

[Edit 2]
Hmm, de bewegingssensor alleen 's avonds/s' nachts laten reageren is geen optie blijkbaar. Hij laat de lamp altijd aan springen, ook als ik in HomeKit aangeef dat hij dat alleen na zonsondergang moet doen.
Als ik een extra automatisering aanmaak voor overdag dat hij de lamp juist uit moet zetten (zou hem effectief uit moeten laten dan, dus dat zou ook prima zijn), dan springt de lamp eerst een halve seconde aan voor hij weer uit gaat :+
Heb je je bewegingssensor in zijn eigen Ikea app "kamer" staan, alles wat daarbij in staat wordt anders namelijk geschakeld, door die sensor, daar heb je in homekit dan geen grip op. Als de sensor in zijn eigen "kamer" zit, zou alleen homekit op de sensor moeten reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:15

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

wvanommen schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

Heb je je bewegingssensor in zijn eigen Ikea app "kamer" staan, alles wat daarbij in staat wordt anders namelijk geschakeld, door die sensor, daar heb je in homekit dan geen grip op. Als de sensor in zijn eigen "kamer" zit, zou alleen homekit op de sensor moeten reageren.
Held _O_

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aking
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-03 18:07
Hoi,

Ik heb nu al een tijdje "domme" Trådfri in huis, dus alleen direct gekoppeld met schakelaars/afstandsbedieningen/sensoren. En nu dacht ik de volgende stap te maken door de Home Smart app van Ikea te installeren, maar ik loop gelijk tegen een probleem aan.

Ik heb mijn internet thuis, en dus ook mijn Wifi namelijk van mijn telefoon als hotspot. En nu heb ik volgens de app dus geen verbinding met een Wifi-netwerk op mijn telefoon. (wat opzich natuurlijk klopt, want mijn telefoon IS het netwerk 8)7 )

Is hier een oplossing/workaround voor?

En Klopt het dat je de hub alleen bedraad aan kan sluiten, of kan dat ook als alleen Wifi? In het eerste geval kan ik natuurlijk een accespoint aan mijn Hub hangen die mijn getetherde Wifi van mijn telefoon opvangt en zo dus verbinding maakt, al zit ik dan nog steeds met het probleem dat de app geen wifi heeft.

Mocht er iemand tips of trucs hebben, ik hoor ze graag :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:36
@aking voor zover ikzelf gemerkt heb, is bijvoorbeeld 4g +vpn naar thuis ook niet voldoende.
De app blijft zeuren “not connected to {wifi}”.

Voor automatisering moet je dus een tijdelijke workaround maken met een 2e telefoon zodat je in de app kan komen om de automations op de hub op te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

aking schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 01:56:
Ik heb mijn internet thuis, en dus ook mijn Wifi namelijk van mijn telefoon als hotspot. En nu heb ik volgens de app dus geen verbinding met een Wifi-netwerk op mijn telefoon. (wat opzich natuurlijk klopt, want mijn telefoon IS het netwerk 8)7 )

Is hier een oplossing/workaround voor?
Nee, de Ikea app controleert dat je telefoon met een WiFi netwerk verbonden is en zo niet dan weigert hij te starten. Functioneel gezien is deze beperking nergens voor nodig, want de verbinding naar je bridge hoeft niet via die WiFi verbinding te lopen, het werkt ook gewoon via bijvoorbeeld een VPN op je telefoon.

Alternatief is een andere app te gebruiken.

De Osram bridge kon je juist alleen via WiFi aansluiten op internet, maar die is al jaren niet meer te koop.
De Hue bridge heeft officieel geen WiFi en die kan je dus ook alleen bedraad aansluiten.

Om een bridge te kunnen instellen is het wel nodig dat je er met je telefoon mee kunt verbinden. Op een plek waar geen router is, zoals bij jou, kan je daar het handigst/goedkoopst een oude router voor aansluiten. De router hoeft voor het configureren geen internet te hebben, met 1 uitzondering: voor het configureren van bewegingsmelders op de Hue bridge, is wel een internetverbinding noodzakelijk.

Maar daar ben je er nog niet helemaal mee, want bridges halen onder andere de interne klok op via internet. Dus juist de features die een bridge zou toevoegen (toegang via internet en tijdschakelaars), kan je niet gebruiken als je hem niet (vast) op internet aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-06 22:21
aawe mwan schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:05:
[...]

Nee, de Ikea app controleert dat je telefoon met een WiFi netwerk verbonden is en zo niet dan weigert hij te starten. Functioneel gezien is deze beperking nergens voor nodig, want de verbinding naar je bridge hoeft niet via die WiFi verbinding te lopen, het werkt ook gewoon via bijvoorbeeld een VPN op je telefoon.
Inderdaad ook mijn ervaring. Daarbij is *een* WiFi verbinding inderdaad een idiote test waar op gecontroleerd wordt.
Zodra je op een wildvreemde WiFi zit met een vpn naar huis toe werkt het ook zonder problemen.
Dus wellicht kan je iets bereiken met een WiFi extender of zoiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:19
blazez schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

Inderdaad ook mijn ervaring. Daarbij is *een* WiFi verbinding inderdaad een idiote test waar op gecontroleerd wordt.
Zodra je op een wildvreemde WiFi zit met een vpn naar huis toe werkt het ook zonder problemen.
Dus wellicht kan je iets bereiken met een WiFi extender of zoiets.
Dan zou ik eerder investeren in een 4G router, die beginnen bij 60 euro ergens (en wellicht nog goedkoper op marktplaats of v&a?). Misschien kun je bij je provider dan ook nog een "duo-sim" krijgen, zodat je normaal gesproken gewoon via WiFi verbonden kunt zijn als je thuis bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
wvanommen schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:51:
[...]

Dan zou ik eerder investeren in een 4G router, die beginnen bij 60 euro ergens (en wellicht nog goedkoper op marktplaats of v&a?). Misschien kun je bij je provider dan ook nog een "duo-sim" krijgen, zodat je normaal gesproken gewoon via WiFi verbonden kunt zijn als je thuis bent.
@aking Een handige zoekterm in deze is: "Mifi router"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 18:38
Hier zijn we ook bezig met de Tradfri lampen. Bij mijn vriendin in het appartement werkt het allemaal prima.
Bij mij loop ik tegen een probleempje aan: mijn dochter :)

Ik heb even zitten zoeken maar kan er zo snel niet vinden of het bestaat voor de Tradfri serie. Mijn dochter zet 's ochtends namelijk de verlichting aan met de wandschakelaar. Daarna is de lamp niet meer bereikbaar.
Nu zijn er van bepaalde merken van die inbouwapparaatjes waardoor je de schakelaar alsnog kunt gebruiken om de lamp aan of uit te zetten. Zijn er mensen die deze gebruiken met de Tradfri lampen?

Andere vraag, de bewegingsmelder kwam ik afgelopen week tegen in de Ikea. Kun je deze ook gebruiken als een schakelaar om verlichting in te schakelen zodra het licht wat donkerder is? Dus niet dat hij overdag ook schakelt maar alleen wanneer het schemerig is? Dat is namelijk handig als ik nu met de kortere dagen de trap op loop met de was en dan niet de schakelaar om kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Binnetie Ik denk dat deze oplossing dan ook wel iets voor jou is:
robertwebbe in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-06 20:00

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Binnetie schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:22:
Andere vraag, de bewegingsmelder kwam ik afgelopen week tegen in de Ikea. Kun je deze ook gebruiken als een schakelaar om verlichting in te schakelen zodra het licht wat donkerder is? Dus niet dat hij overdag ook schakelt maar alleen wanneer het schemerig is? Dat is namelijk handig als ik nu met de kortere dagen de trap op loop met de was en dan niet de schakelaar om kan zetten.
Jep. kijk maar op de achterkant van de sensor. Bij mij schakelt de sensor ook alleen wanneer het donker(der) wordt. Overdag dus niet.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Binnetie schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:22:
Dus niet dat hij overdag ook schakelt maar alleen wanneer het schemerig is? Dat is namelijk handig als ik nu met de kortere dagen de trap op loop met de was en dan niet de schakelaar om kan zetten.
Ik mis in je vraag welke ramp er precies gaat gebeuren als hij zou schakelen als het niet schemerig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 18:38
aawe mwan schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Ik mis in je vraag welke ramp er precies gaat gebeuren als hij zou schakelen als het niet schemerig is?
Eigenlijk niet zo heel veel. Neem aan dat je 1 lamp met de bewegingsmelder kunt aansturen? Dan gaat het om 1 plafond lamp van 10W. Als er meerdere lampen op kunnen dan zit ik al snel op 60W, dat vind ik vrij fors als die continue branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Binnetie schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:37:
[...]
Neem aan dat je 1 lamp met de bewegingsmelder kunt aansturen?
Dat klopt, maar je kunt er ook meer dan 1 lamp op aansluiten.
Ik gebruik bijvoorbeeld een IKEA bewegingsmelder met een lamp en tegelijk een outlet (voor oude lampjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-06 20:00

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Binnetie schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:37:
[...]

Eigenlijk niet zo heel veel. Neem aan dat je 1 lamp met de bewegingsmelder kunt aansturen? Dan gaat het om 1 plafond lamp van 10W. Als er meerdere lampen op kunnen dan zit ik al snel op 60W, dat vind ik vrij fors als die continue branden.
Ze branden niet continu maar slechts 3 minuten.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenhorst1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 15:29
Ik zag begin vorige week, dat de Starkvind leverbaar was. Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik zou graag willen weten wat je in de Ikea Home smart app ziet en in HomeKit. Zodra ik weer bij Ikea kom, staat deze zeker op het verlanglijstje.
Linkje; https://ingka.page.link/BgHBFtn1tNShSVsUA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 22-06 13:07

page404

Website says no

ChiMan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:34:
[...]

De witte Styrbar versie is te koop bij Ikea Amsterdam.
Een gekocht om te testen. Ben niet tevreden met de ronde versie omdat batterijen maar 6 maanden meegaan.

Qua voorraad was het in Amsterdam niet best. Vele Tradfri items waren niet op voorraad.
Wat is jouw ervaring met de Styrbar? Ik vind het op zich een mooi en robuust ding en hij werkt prima. Alleen krijg ik hem niet aangesloten op de Ikea Hub en de documentatie is weer op zijn Ikea's, namelijk vaag en incompleet.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haas2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-05 12:47
Ik zou de smart GU-10 spots als plafond inbouwverlichting willen gebruiken. (meer specifiek de 3 kleurtinten GU10 400 lumen - artikel 904.086.03)
Deze passen echter niet in de inbouwbehuizingen die ik uitprobeer.
Is er ergens een lijst van compatibele modellen in omloop?
De goedkope van Gamma, Brico en Hubo passen al zeker niet helaas, de lamp is steeds iets te groot om het metalen ringetje nog te kunnen bevestigen zodat de lamp er niet uitvalt.
Ik heb wat zitten zoeken, maar ik denk dat ik verkeerd zoek want ik kan me niet voorstellen dat ik de enige met dit probleem ben.
Het gat waar het ringetje in klikt groter boren is geen optie omdat dit al te dicht bij de rand zit. Het is de bedoeling om geen aanpassingen meer te moeten doen aan de gekochte behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
page404 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:49:
[...]

Wat is jouw ervaring met de Styrbar? Ik vind het op zich een mooi en robuust ding en hij werkt prima. Alleen krijg ik hem niet aangesloten op de Ikea Hub en de documentatie is weer op zijn Ikea's, namelijk vaag en incompleet.
Tot nu toe positief. Styrbar reageert sneller dan de Tradfri remote en werken met 2 AAA batterijen die hopelijk langer meegaan dan de knopcel batterijen.

Via de Ikea app heb, heb ik de Styrbar geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 22-06 13:07

page404

Website says no

ChiMan schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

Tot nu toe positief. Styrbar reageert sneller dan de Tradfri remote en werken met 2 AAA batterijen die hopelijk langer meegaan dan de knopcel batterijen.

Via de Ikea app heb, heb ik de Styrbar geinstalleerd.
Aaah via de app had ik nog niet geprobeerd, straks even doen. Ik zat al op mijn knieen onder de kast waar de hub lag met een ingedrukt knopje te wachten tot er iets ging knipperen, maar dat is verleden tijd dus.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
haas2 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:15:
Ik zou de smart GU-10 spots als plafond inbouwverlichting willen gebruiken. (meer specifiek de 3 kleurtinten GU10 400 lumen - artikel 904.086.03)
Deze passen echter niet in de inbouwbehuizingen die ik uitprobeer.
Is er ergens een lijst van compatibele modellen in omloop?
De goedkope van Gamma, Brico en Hubo passen al zeker niet helaas, de lamp is steeds iets te groot om het metalen ringetje nog te kunnen bevestigen zodat de lamp er niet uitvalt.
Ik heb wat zitten zoeken, maar ik denk dat ik verkeerd zoek want ik kan me niet voorstellen dat ik de enige met dit probleem ben.
Het gat waar het ringetje in klikt groter boren is geen optie omdat dit al te dicht bij de rand zit. Het is de bedoeling om geen aanpassingen meer te moeten doen aan de gekochte behuizing.
Dat probleem had ik ook, maar dan zoek je gewoon armaturen met een boordiameter gelijk aan je daadwerkelijke boordiameter, met al dan niet een extra ring om alles wat beter af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:31
Wie weet er waarom deze set energielabel E heeft?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27CncEFpmsK16vXLZJkUY06utt4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SX6LeqLqIQbGKXzpKV9j3uZr.jpg?f=user_large

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Sensai schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:31:
Wie weet er waarom deze set energielabel E heeft?[Afbeelding]
Specs van energie labels zijn aangepast. Wat vorig jaar nog A was, is nu G. Dus met E zit je wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:31
Tux3.14 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:42:
[...]

Specs van energie labels zijn aangepast. Wat vorig jaar nog A was, is nu G. Dus met E zit je wel goed.
Dank je, het is alleen wel suf dat ernaast een setje staat dat niet aangepast is waarschijnlijk, verwarrend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Slut4wS3xUWSpEvfAlX2KxHSr4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BYVQ3z5KaqkouWTwRDRUyf7.jpg?f=fotoalbum_large

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Sensai schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

Dank je, het is alleen wel suf dat ernaast een setje staat dat niet aangepast is waarschijnlijk, verwarrend.
[Afbeelding]
Dat is de oude set, dus oude regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
Hallo allemaal,

Is er een manier om de settings van de Ikea Gateway ergens op te slaan, en deze over te brengen naar een Hue Bridge? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

de_lange schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:54:
Hallo allemaal,

Is er een manier om de settings van de Ikea Gateway ergens op te slaan, en deze over te brengen naar een Hue Bridge? :-)
Nee, werkt totaal anders dus is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
Tomba schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:03:
[...]

Nee, werkt totaal anders dus is onmogelijk.
Jammer. Ik ben aan het nadenken om van de tradfri hub over te schakelen naar een hue bridge, aangezien ik teveel last heb van storingen/vertragingen tussen de ikea hub en google assistent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

de_lange schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:17:
[...]

Jammer. Ik ben aan het nadenken om van de tradfri hub over te schakelen naar een hue bridge, aangezien ik teveel last heb van storingen/vertragingen tussen de ikea hub en google assistent...
Kan het je zeker aanraden. De Hue bridge en de bijbehorende software is veel volwassener. Wel zul je geen updates meer kunnen doen van je Tradfri spul en Hue ondersteunt alleen lichten en plugs en qua schakelaars alleen de eigen bediening. De tradfri schakelaars of bv de rolgordijnen werken niet met een Hue bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willek
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-12-2021
Sinds vandaag heb ik een Philips hue hub en 2 philips lampen. Nu heb ik ook tradfri lampen gekocht maar ik krijg ze niet zichtbaar in hue app. Alle tips geprobeerd. 6x aan/uit, uitzetten voordat je op zoeken drukt. Hub gereset. Er gebeurt helemaal niets. Ben in staat om het weer terug te brengen. Iemand nog andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Willek schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:25:
Sinds vandaag heb ik een Philips hue hub en 2 philips lampen. Nu heb ik ook tradfri lampen gekocht maar ik krijg ze niet zichtbaar in hue app. Alle tips geprobeerd. 6x aan/uit, uitzetten voordat je op zoeken drukt. Hub gereset. Er gebeurt helemaal niets. Ben in staat om het weer terug te brengen. Iemand nog andere tips?
Gebruik je wel touchlink? (Als in je lamp ingeschakeld op de Bridge leggen terwijl je in een daar voor geschikte app een Touchlink doet, bv iConnectHue) zo kreeg ik zowel een Tradfri driver als een e14 lamp gekoppeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Tomba op 20-10-2021 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willek
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-12-2021
@Tomba ga ik proberen. Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
Tomba schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:00:
[...]

Kan het je zeker aanraden. De Hue bridge en de bijbehorende software is veel volwassener. Wel zul je geen updates meer kunnen doen van je Tradfri spul en Hue ondersteunt alleen lichten en plugs en qua schakelaars alleen de eigen bediening. De tradfri schakelaars of bv de rolgordijnen werken niet met een Hue bridge.
Sommige van mijn lampen hebben serieus vertraging als ik ze bedien via mijn stem met de google assistent. Ik heb geen idee vanwaar dit komt, maar de ikea hub van de stroom halen doet alles weer werken, tot op een zeker moment toch...

Niet alle lampen hebben hier last van, dus ik wil degene die storingen veroorzaken aansluiten op de philips hue bridge, in de hoop geen storingen meer te hebben. De rest laat ik zitten op de ikea hub.

Ik heb dan wel twee hubs in huis, maar daar kan ik mee leven. Ik ga ervan uit dat beide hubs naast elkaar kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn zoontje heeft één van de lampen met de schakelaar uit gedaan. Ik krijg geen verbinding meer met de app, geeft de melding buiten bereik. Ik heb opnieuw geprobeerd te koppelen door de lamp te resetten naar fabrieksinstellingen, en daarna instructies volgen in de app. De app blijft zoeken en kan de lamp niet vinden, maar de lamp blijkt wel gekoppeld aan de afstandsbediening. Hoe kan ik dit oplossen zonder de hele boel te moeten resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
Ainnir schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:36:
Mijn zoontje heeft één van de lampen met de schakelaar uit gedaan. Ik krijg geen verbinding meer met de app, geeft de melding buiten bereik. Ik heb opnieuw geprobeerd te koppelen door de lamp te resetten naar fabrieksinstellingen, en daarna instructies volgen in de app. De app blijft zoeken en kan de lamp niet vinden, maar de lamp blijkt wel gekoppeld aan de afstandsbediening. Hoe kan ik dit oplossen zonder de hele boel te moeten resetten?
Terug de schakelaar aanzetten zou het probleem toch moeten oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
de_lange schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:40:
[...]

Terug de schakelaar aanzetten zou het probleem toch moeten oplossen?
Normaal gesproken werkt dat inderdaad, maar bij deze lamp werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
Ainnir schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

Normaal gesproken werkt dat inderdaad, maar bij deze lamp werkt het niet.
Probeer de hub even van de stroom te halen, dat werkt meestal ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
de_lange schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

Probeer de hub even van de stroom te halen, dat werkt meestal ook wel.
Inmiddels ook al geprobeerd.

Stappen doorlopen:
  • Stroom van lamp af gehaald
  • Lamp verwijderd uit app
  • Lamp gereset naar fabrieksinstellingen
  • Router gereset en hub gereset
  • Lamp opnieuw toevoegen aan app: blijft hangen op scherm "je apparaat zoeken"
De lamp blijft wel volledig bedienbaar met de afstandsbediening.

Oh ja, zojuist is er ook een hub update geweest blijkbaar, versie 1.15.55.

[ Voor 6% gewijzigd door Ainnir op 21-10-2021 12:59 . Reden: versienummer toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ainnir schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:56:
[...]

Inmiddels ook al geprobeerd.

Stappen doorlopen:
  • [...]
  • Lamp gereset naar fabrieksinstellingen
  • [..]
De lamp blijft wel volledig bedienbaar met de afstandsbediening.
Die 2 dingen lijken mij met elkaar in tegenspraak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ainnir
  • Niet online
Tomba schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:15:
[...]

Die 2 dingen lijken mij met elkaar in tegenspraak..
De lamp blijft bedienbaar na het opnieuw toevoegen in de app. De app komt alleen niet verder dan het venster "je apparaat zoeken", maar koppelt dus wel aan de afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ainnir schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:28:
[...]

De lamp blijft bedienbaar na het opnieuw toevoegen in de app. De app komt alleen niet verder dan het venster "je apparaat zoeken", maar koppelt dus wel aan de afstandsbediening.
Ah sorry, dan begreep ik je verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
Tomba schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:58:
[...]

Ah sorry, dan begreep ik je verkeerd.
Voor zover ik me herinner heb ik dit ook eens gehad. Als ik toen de lamp wou verplaatsen naar een andere ruimte in de ikea app, zag ik de lamp daar wel staan.
Pagina: 1 ... 97 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)