Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
_Eend_ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:00:
[...]

Kort antwoord: Nee.

Lang antwoord: KlikAanKlikUit is 'ouderwets' en ondersteunt (tenzij dit (vrij) recent is veranderd) geen Zigbee. Ik kan ook zo snel niet vinden of de KaKu Control Station Zigbee ondersteunt.
De ICS2000 ondersteunt wel degelijk Zigbee (al een aantal jaar). En ook de oude 433MHz eenwegstandaard. Dit is dus handig, zodat je je oude kaku apparatuur kunt gebruiken ivm nieuwe Zigbee-spullen (en ook bijv. een Zigbee-lamp inschakelen met een 433MHz zender).

Het antwoord op de vraag van @mvdw310 of je een Ikea remote kunt gebruiken icm. de ICS2000 (want dat is wat ie volgens mij uiteindelijk wil) is wat lastiger te beantwoorden. Het is mij wel gelukt met 1 Ikea remote. Deze heb ik zowel gekoppeld aan 2 tradfri-lampen (die ook aan de ICS2000 gekoppeld zijn) als aan de ICS2000. Hiermee kan ik dus met de Ikea remote de lampen aanzetten en dimmen en tevens met de ICS2000 bedienen (en bijv. regels aanmaken).
Het lukte mij echter niet om een tweede Ikea remote aan de ICS2000 te koppelen. Daar lijkt een beperking in te zitten.

Anyway, in het kaku ICS2000 topic heeft iemand uitgelegd hoe het moet: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57876480

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-10-2023
SMFLK schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:57:
[...]

iPhone van de baas geprobeerd en daar vond hij wel een nieuwe hub, schiet mij maar lek. Toen alles was geïnstalleerd vond mijn iPhone ineens ook een nieuwe hub.

Geen idee wat er mis is gegaan maar voor nu werkt het weer
Als je hub defect is, en je moet inderdaad een nieuwe hub gebruiken, bestaat er dan een manier om alle instellingen van de oude hub over te zetten naar de nieuwe hub? Het lijkt me heel wat werk om anders alles weer terug te gaan koppelen met de nieuwe hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Tux3.14 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:20:
Vraagje aan de mensen die een Ikea Tradfri GU10 met kleuren hebben. Doet deze wel echt RGB?
Volgens de Ikea pagina doet ie maar 9 kleuren, het lijkt er op dat het groene ledje ontbreekt.

https://www.ikea.com/nl/n...en-wit-spectrum-80439228/
Iemand? ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandermm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
:+
Thanks.

Staat alleen niet echt ergens bij of er een groene LED inzit. Njah ik gok het er maar op, hoop dat er stiekem wel inzit en dat er ooit met een update wel meerdere kleuren mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandermm
Tux3.14 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:24:
[...]

Thanks.

Staat alleen niet echt ergens bij of er een groene LED inzit. Njah ik gok het er maar op, hoop dat er stiekem wel inzit en dat er ooit met een update wel meerdere kleuren mogelijk zijn.
Ik denk het niet, je kunt wel een lime kleur mixen, maar de basiskleuren zonder app zijn denk ik de ledjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Tux3.14 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:24:
[...]

Thanks.

De handleiding van de GU10 Color 345LM is niet up to date. Heb er eerder vandaag 2 aangeschaft en heeft een groene LED. Er zijn veel meer kleuren mogelijk dan wat er in de handleiding staat omschreven. In feite worden alle kleuren ondersteunt die je ook bij andere lampen in de Ikea Tradfri app ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:41
Tot voor kort stuurde mijn hub 5 GU-lampen aan via de timer.
Opeens werkte dat niet meer.
Ik meld afstandsbediening aan bij de hub (gaat goed) en daarna wil ik de lampen aanmelden via de app.
Hij ziet er niet 1 meer in de app terwijl de afstandsbediening ze wel gewoon ziet en ook kan bedienen.
Ik werk volgens de juiste procedure.

Wat gaat hier niet goed ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerDream
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 23:24
Ik heb sinds deze week ook opeens problemen dat lampen niet reageren nadat het zeker een jaar probleemloos hebben gewerkt. Heb HUB reset gedaan, afstandsbediening weer gekoppeld en voor zekerheid voorzien van nieuwe knoopcel. Alle lampen 6x aan en uit gedaan. Maar kan alle 8 de lampen niet koppelen aan afstandsbediening en HUB, lampen gaan niet pulseren krijgt geen melding in de app. Tips zijn welkom.

[ Voor 7% gewijzigd door KillerDream op 10-07-2021 16:55 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomancer
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-07 20:46
Technomancer schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:55:
[...]

Dan denk ik dat de remote/dimmer kapot is, want die heeft nooit iets gedaan sinds ie uit de verpakking is. Er knippert niets (weet ook niet of er een rode led op die nieuwe dimmer zit hoor). Kan drukken wat ik wil maar er gebeurt gewoonweg niets. Omruilen maar dan.
Nog even een update over dit probleem: ik heb de set teruggebracht en een nieuwe besteld, en die werkte direct vanuit de doos. Dus ik had de eerste keer een defecte unit gekregen. Ben er blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
Albs schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:23:
Tot voor kort stuurde mijn hub 5 GU-lampen aan via de timer.
Opeens werkte dat niet meer.
Ik meld afstandsbediening aan bij de hub (gaat goed) en daarna wil ik de lampen aanmelden via de app.
Hij ziet er niet 1 meer in de app terwijl de afstandsbediening ze wel gewoon ziet en ook kan bedienen.
Ik werk volgens de juiste procedure.

Wat gaat hier niet goed ???
Wifi Router naast je Ikea Hub liggen? Als afstand tussen Wifi Router en Ikea Hub kleiner is dan 50cm, kan ook dit soort problemen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standby
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:45
Ben zelf lekker aan het knutselen geweest om 2 afstandsbedieningen weg te werken. Steuntjes uitgeprint en vast gelijmd in het raamwerk.
Enige wat ik nog moet doen is de bedrading achter de schakelaar doorverbinden en een kapje kopen/maken om het netjes af te doppen zodat de lampen alleen nog maar via de nieuwe afstandsbediening werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0btBH4S1PaKnk-wD-ALehHGCDPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YvX5M4ICid2qRroZxHJpPOK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCY92PhlQqC43cxNlTqcbL38efo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ub4KQx3ZEaZen3NvUDIj5CMt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oo6KVHXJVCeajrMj8sxNZ9xFMVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoBSITWLBZLqYNhsWXKBHID1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4c18TjTqp3JHmL2Sx7roRiUO2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mr9KmLTUrfnzdCsMNAnyQhUa.jpg?f=fotoalbum_large

Blaat het niet dan schaapt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 07:37
Ik heb een hue bridge bij mijn ouders geïnstalleerd met IKEA lampen en wilde wat scenes voor ze aanmaken met verschillende lichtsterktes en wat variërend licht (warm licht en wit licht).

Nu kom ik er alleen achter dat dit helemaal niet werkt. Ik kan enkel alle lampen op een bepaalde lichtsterkte en licht warmte zetten, maar niet een scène maken met variaties hierin. Althans, de scene aanmaken lukt wel, maar reageert niet goed.

Het werkt wel als ik er 2x op druk, maar vindt dat echt geen oplossing voor mijn ouders. Zie ik iets over het hoofd? Of heeft iemand een/de tip voor mij om hier goed omheen te werken?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:28

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Standby schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:14:
Ben zelf lekker aan het knutselen geweest om 2 afstandsbedieningen weg te werken. Steuntjes uitgeprint en vast gelijmd in het raamwerk.
Enige wat ik nog moet doen is de bedrading achter de schakelaar doorverbinden en een kapje kopen/maken om het netjes af te doppen zodat de lampen alleen nog maar via de nieuwe afstandsbediening werkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oké. Wegwerken? Maar ik zie ze nog steeds. Daarnaast. Het nut ontgaat mij volledig.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 17:43
@Wachten... Een snelkoppelknop?

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 12-07-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:12
Standby schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom niet de andere schakelaars van Tradfri gebruiken? Dat lijkt nog meer op een gewone schakelaar dan deze units.

Ik zou eerder de schakelaars hebben vervangen door stopcontacten, lampen doorlussen zodat ze altijd stroom hebben en de knopjes erboven/eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wachten... schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:08:
Ik heb een hue bridge bij mijn ouders geïnstalleerd met IKEA lampen en wilde wat scenes voor ze aanmaken met verschillende lichtsterktes en wat variërend licht (warm licht en wit licht).

Nu kom ik er alleen achter dat dit helemaal niet werkt. Ik kan enkel alle lampen op een bepaalde lichtsterkte en licht warmte zetten, maar niet een scène maken met variaties hierin. Althans, de scene aanmaken lukt wel, maar reageert niet goed.

Het werkt wel als ik er 2x op druk, maar vindt dat echt geen oplossing voor mijn ouders. Zie ik iets over het hoofd? Of heeft iemand een/de tip voor mij om hier goed omheen te werken?
Volgens mij is er een dingetje met de Hue hub dat je Ikea lampen maar 1 ding tegelijk kan updaten. Dus lichtkleur óf helderheid. En daardoor werkt het met 2x drukken dus wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Waah Dat dit probleem na al die jaren nog steeds aanwezig is verbaasd me. Had dit niet verwacht, maar duidelijk verhaal.

@robertwebbe Op zich been aardig idee, maar dit lost mijn probleem niet op omdat ik verschillende lichtsterktes wil binnen een zone. Maar ik zal de buttons meenemen om het een end ander eventueel the vermakkelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Wachten... Volgens mij kun je in een scène per lamp instellingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
robertwebbe schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:51:
@Wachten... Volgens mij kun je in een scène per lamp instellingen doen.
Ja dat klopt. Het instellen is geen probleem, maar het daadwerkelijk wisselen is een probleem.

Dit komt wellicht door het gebruik van een hue bridge die het commando maar 1x verstuurt zoals @Waah al aanga

Maar mocht ik er naast zitten..... Iedere oplossing is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Wachten... tja waarschijnlijk moet je de schuld toch bij Philips zoeken in dit geval ;-) die hebben er een handje van om het toch net ff anders te doen dan de standaard Zigbee regels voorschijven.

Met Home Assistant heb ik namelijk 0 problemen met Ikea Tradfri en Hue gemixt. Behalve kleurverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Waah schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:01:
@Wachten... tja waarschijnlijk moet je de schuld toch bij Philips zoeken in dit geval ;-) die hebben er een handje van om het toch net ff anders te doen dan de standaard Zigbee regels voorschijven.

Met Home Assistant heb ik namelijk 0 problemen met Ikea Tradfri en Hue gemixt. Behalve kleurverschil
Ja was ik al bang voor. Ik draai zelf ook HA met alles door elkaar, en kon inderdaad geen problemen ontdekken. Vandaar dat ik deze gok heb gewaagd, maar helaas.

Toch jammer dat je zigbee apparaten koopt, maar dat het toch niet lekker werkt. Ik kan ook geen review vinden waar dit probleem in genoemd wordt. Ík vraag me dan altijd af hoe ze dit testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
Waah schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:01:

Nee is een bug van Ikea lampen, deze kunnen niet meerdere commando's te gelijk afhandelen.

Wat Hue Bridge doet, voor 3rd party lampen, is niet een scene bericht naar lamp sturen, maar meerdere berichten achter elkaar sturen, om lamp aan te zetten, dim level goed te zetten (beide met 1 bericht) en een bericht om kleur (temperatuur) te veranderen. Maar omdat eerste bericht een transitie op de lamp start, kan de Ikea lamp tijdens deze transitie (e.g. move to level with on/off in x milliseconden) geen tweede bericht om bijvoorbeeld kleur te veranderen verwerken..... (en dit is normaal ZigBee gedrag, niets afwijkends)

ZigBee lampen van andere fabrikanten hebben dit probleem niet en werken gewoon met Hue Bridge.

Keuze om dit zo te doen is omdat aantal Scene's die op een lamp kan worden vast gelegd, niet vast gelegd is in de specificatie, en omdat Hue Bridge dit niet kan weten, stuurt men uit voorzorg geen Scenes naar 3rd party lampen om te voorkomen dat deze lampen helemaal niets doen! Dus is eigenlijk netjes hoe Hue dit probeert te omzeilen en het werkt ook goed voor alle lampen, behalve de Ikea lampen.

Is al vanaf release Ikea Tradfri bekent, maar Ikea weigert het om dit probleem te fixen, waarschijnlijk om hun eigen Hub te pushen.....

[ Voor 21% gewijzigd door Erik1971 op 13-07-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:18
Erik1971 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:01:
[...]

ZigBee lampen van andere fabrikanten hebben dit probleem niet en werken gewoon met Hue Bridge.
Die zou ik niet zo hard willen stellen. Ik heb Osram Ledstrips en die vertonen hetzelfde gedrag als de Ikea lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Sahi_NL schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:23:
[...]

Die zou ik niet zo hard willen stellen. Ik heb Osram Ledstrips en die vertonen hetzelfde gedrag als de Ikea lampen.
Okay wist ik niet, kan zijn dat ze dezelfde chip en bijbehorende software stack (soort van chip operation system) gebruiken?

Begreep dat Inrr lampen bijvoorbeeld wel goed werken. Heb zelf alleen Hue, LivingColors en Ikea lampen en bij Ikea Color Temp lamp heb ik dit probleem ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Erik1971 op 13-07-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:41
Erik1971 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:38:
[...]

Wifi Router naast je Ikea Hub liggen? Als afstand tussen Wifi Router en Ikea Hub kleiner is dan 50cm, kan ook dit soort problemen optreden.
De router van Ziggo hangt er ongeveer 80 cm vanaf maar de wifi daarvan is uitgeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Albs schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:26:
[...]

De router van Ziggo hangt er ongeveer 80 cm vanaf maar de wifi daarvan is uitgeschakeld
Okay, dan kun je dat uitsluiten als probleem, zit waarschijnlijk het in de app of hub, kan me herinneren dat in begin periode van Tradfri het regelmatig gebeurde dat hub en app connectie verloren en niet meer te herstellen was, maar dat is met meerde updates al weer gefixed?!

Kan zijn dat Ziggo Router geen nieuw Ip adres meer uitdeelt voor je Tradfi Hub, dan helpt het om je Ziggo router opnieuw op te starten (kan door 5 minuten stroom eraf te halen). Heb zelf met ook met Ziggo Router probleem dat deze soms geen nieuw Ip adres meer uitdeelt aan gekoppelde apparaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
[...]

Nee is een bug van Ikea lampen, deze kunnen niet meerdere commando's te gelijk afhandelen.

Wat Hue Bridge doet, voor 3rd party lampen, is niet een scene bericht naar lamp sturen, maar meerdere berichten achter elkaar sturen, om lamp aan te zetten, dim level goed te zetten (beide met 1 bericht) en een bericht om kleur (temperatuur) te veranderen. Maar omdat eerste bericht een transitie op de lamp start, kan de Ikea lamp tijdens deze transitie (e.g. move to level with on/off in x milliseconden) geen tweede bericht om bijvoorbeeld kleur te veranderen verwerken..... (en dit is normaal ZigBee gedrag, niets afwijkends)

Keuze om dit zo te doen is omdat aantal Scene's die op een lamp kan worden vast gelegd, niet vast gelegd is in de specificatie, en omdat Hue Bridge dit niet kan weten, stuurt men uit voorzorg geen Scenes naar 3rd party lampen om te voorkomen dat deze lampen helemaal niets doen! Dus is eigenlijk netjes hoe Hue dit probeert te omzeilen en het werkt ook goed voor alle lampen, behalve de Ikea lampen.

Is al vanaf release Ikea Tradfri bekent, maar Ikea weigert het om dit probleem te fixen, waarschijnlijk om hun eigen Hub te pushen.....
Tja die kan je ook omdraaien natuurlijk :+
Het aantal scènes is niet in de specificatie vastgelegd, maar dat ze scènes moeten ondersteunen wel.

Je kan als klant wel kiezen om het aantal scènes te beperken omdat een Ikea lamp niet zoveel ondersteund. Dan is er een workaholics of een oplossing. Met de huidige manier kan je nu dus niets met scènes…

En dat is waarschijnlijk om de Hue Hub te pushen.

En als je kijkt naar wat Philips allemaal anders doet dan de standaard met hun lampen, zie ik eerder Philips daarvoor aan. Philips is ook de enige die al een hue bridge update heeft verplicht (v1 hun naar V2)

Met de nieuwe standaard CHIP zie je dat terug. Krijgen lampen gewoon een eigen IP en kunnen ze dus direct met elkaar communiceren zonder dat je een bridge nodig hebt! Ideaal!

3x raden wie tóch een bridge gaat verplichten bij CHIP :+

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 13-07-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray68NL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-01-2022
Ik ben nog op zoek naar witte led strips voor in de tuin die ik kan aansluiten op Ikea Smart Home. Heeft iemand een goede tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Waah schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:43:
[...]

Tja die kan je ook omdraaien natuurlijk :+
Het aantal scènes is niet in de specificatie vastgelegd, maar dat ze scènes moeten ondersteunen wel.

Je kan als klant wel kiezen om het aantal scènes te beperken omdat een Ikea lamp niet zoveel ondersteund. Dan is er een workaholics of een oplossing. Met de huidige manier kan je nu dus niets met scènes…

En dat is waarschijnlijk om de Hue Hub te pushen.

En als je kijkt naar wat Philips allemaal anders doet dan de standaard met hun lampen, zie ik eerder Philips daarvoor aan. Philips is ook de enige die al een hue bridge update heeft verplicht (v1 hun naar V2)

Met de nieuwe standaard CHIP zie je dat terug. Krijgen lampen gewoon een eigen IP en kunnen ze dus direct met elkaar communiceren zonder dat je een bridge nodig hebt! Ideaal!

3x raden wie tóch een bridge gaat verplichten bij CHIP :+
Hmm, dat is wel erg kort door de bocht, Philips had ook niets kunnen doen met scenes voor 3d party lampen, als ze echt wilde pushen! Is waar dat lampen minimaal opslag voor 1 scene moeten hebben (dacht zelfs 3, maar is lang geleden dat ik specificatie heb gelezen), dus zit er weinig anders op dan de oplossing die ze gekozen hebben.

En wat CHIP betreft, voor CHIP producten die middels 6LowPan werken, heb je nog steeds een edge router nodig, wat een IP naar 6LowPan bridge is, zoals Hue Bridge dit voor ZigBee doet. En Signify kiest ervoor om voor hun producten bij ZigBee te blijven, om de bestaande producten niet in 1 klap zinloos te maken, in plaats daarvan implementeren ze CHIP alleen op de Hue Bridge, zodat je op deze manier je bestaande producten alsnog met CHIP ecosysteem kunt laten samenwerken.

En Hue V1 Bridge werkt nog steeds, alleen als je de nieuwste features wilt (en buitenhuis bediening), zul je over moeten, dat heet vooruitgang, en Signify had zeker 1,5 jaar van te voren al aangekondigd dat ze zouden stoppen met nieuwe ontwikkelingen voor V1 bridge, dus is niet zo dat ze in eens de stekker uit trokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:54

TYZ

[...]

(...)

Ik heb gemerkt dat dit issue bij de nieuwste generatie kleurenlampen ("CWS3.0") opgelost is, zowel de E14, de E27 als de GU10.

Ik heb er een aantal van elk gekoppeld aan m'n Hue bridge en ze veranderen netjes van kleur én helderheid als je van scene wisselt.

Deze nieuwe generatie dimt ook verder terug dan de oude kleurlampen. Ongeveer vergelijkbaar met de Hue-lampen.

[ Voor 5% gewijzigd door TYZ op 14-07-2021 15:27 . Reden: Aanvulling over dimmen ]

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 15:41

CasGas

.

Mijn god zeg.. eergisteren een Fyrtur gordijn besteld bij de Ikea en ik wil het gebruiken met alleen de remote die er al bij zit. Standaard zou dit al met elkaar gekoppeld moeten zijn, maar dat is het niet het geval, geen connectie..

Op de website van Ikea staat dat de remote standaard gekoppeld is aan het gordijn, maar dat werkt dus niet. Ga je verder kijken, zie je dat je de remote ook kan koppelen met meerdere gordijnen, maar dat lijkt niet de juiste manier te zijn om de remote te laten werken met het gordijn.

Nu aan de telefoon met de klantenservice en nog iemand op de chat om mijn kansen maar te vergroten, maar blijkbaar weet niemand hoe je dat met elkaar kan koppelen, dus ik hoop dat iemand mij hier kan helpen hoe ik een standaard remote (dus zonder gateway etc) gekoppeld krijg met het gordijn, iemand?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@CasGas
In deze video staan de stappen uitgelegd om te koppelen:

Mogelijk druk je de knopjes op het gordijn niet hard genoeg in (moet vrij hard). Of wacht je niet lang genoeg na het resetten van de remote totdat die klaar is (na 4x snel klikken, wachten tot de interne led uitgeknipperd is) of koppel de versterker nog een keer opnieuw zoals in het onderste video te zien is.

[ Voor 26% gewijzigd door robertwebbe op 14-07-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Ik snap ook nooit waarom mensen naar een klantenservice bellen voor uitleg hoe iets zou moeten werken. YouTube staat vol met uitleg.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@GerCor Haha, precies wat mijn kinderen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liter
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 14:49
Hi! Ik heb 4 FYRTUR rolgordijnen hangen. Erg tevreden maar nu is er eentje van slag. Pas na een paar commando's (via de app of afstandsbediening) zit er beweging in. Maar dan vaak nog steeds met stoten. Ik heb de gordijn al gereset, maar nog steeds hetzelfde probleem. Hopelijk iemand met een goede tip 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
TYZ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:20:
[...]

Ik heb gemerkt dat dit issue bij de nieuwste generatie kleurenlampen ("CWS3.0") opgelost is, zowel de E14, de E27 als de GU10.

Ik heb er een aantal van elk gekoppeld aan m'n Hue bridge en ze veranderen netjes van kleur én helderheid als je van scene wisselt.

Deze nieuwe generatie dimt ook verder terug dan de oude kleurlampen. Ongeveer vergelijkbaar met de Hue-lampen.
Goed nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@liter Heb je de accu al een keer goed opgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liter
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 14:49
Zeker! Zelfs gewisseld om er zeker van te zijn. Maar helaas hetzelfde probleem. Kijk het nog even aan en anders reset ik alle gordijnen en hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

TYZ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:20:
[...]

Wat ik overigens wel gemerkt heb bij de nieuwste kleurlampen (toe nu toe overigens alleen bij de E27-variant), is dat ze af en toe spontaan resetten. Beginnen ze eerst langzaam te knipperen en daarna op terug op de default stand, alsof je ze een handmatige reset geeft. Gebeurt ongeacht of ze aan of uit staan, en lijkt niets te maken te hebben met de stroomvoorziening (alle andere lampen blijven gewoon in werking nl).

Uiteraard zijn ze dan ook de verbinding met de bridge kwijt en moet je ze opnieuw koppelen. Komt ongeveer 1x per maand voor, is tot nu toe met 3 verschillende lampen gebeurd (van de 4 die ik heb).

Hebben meer mensen dit gedrag gemerkt?

Ik gebruik ze in combinatie met een Hue-bridge en ze hebben de release-firmware (nieuwer is er ook niet). Omdat het bij 3 verschillende lampen gebeurt, lijkt het iets in de firmware te zijn, eventueel in combinatie met de Hue-bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
TYZ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:55:
[...]

Wat ik overigens wel gemerkt heb bij de nieuwste kleurlampen (toe nu toe overigens alleen bij de E27-variant), is dat ze af en toe spontaan resetten. Beginnen ze eerst langzaam te knipperen en daarna op terug op de default stand, alsof je ze een handmatige reset geeft. Gebeurt ongeacht of ze aan of uit staan, en lijkt niets te maken te hebben met de stroomvoorziening (alle andere lampen blijven gewoon in werking nl).

Uiteraard zijn ze dan ook de verbinding met de bridge kwijt en moet je ze opnieuw koppelen. Komt ongeveer 1x per maand voor, is tot nu toe met 3 verschillende lampen gebeurd (van de 4 die ik heb).

Hebben meer mensen dit gedrag gemerkt?

Ik gebruik ze in combinatie met een Hue-bridge en ze hebben de release-firmware (nieuwer is er ook niet). Omdat het bij 3 verschillende lampen gebeurt, lijkt het iets in de firmware te zijn, eventueel in combinatie met de Hue-bridge.
Ik heb meerdere Tradfri lampen aan Hue Bridge hangen, maar herken dit probleem niet.

Je hebt de lampen niet achter een fysieke dimmer zitten? Want dat kan raare problemen geven, zoals resettende lampen en is ook niet goed voor levensduur van de lampen, ook als de dimmer op 100% staat, kan dit nog steeds problemen geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

@Erik1971 Nee hoor, netjes rechtstreeks op het stopcontact. Maar het gaat ook specifiek om één type lamp, de nieuwe E27 806lm kleurlamp. Heb dit gedrag bij 3 verschillende exemplaren gemerkt, elk op een andere plek in huis. Het komt alleen te infrequent voor om een patroon te kunnen ontdekken.

De nieuwste E14 470 lm kleurlamp, en de GU10-spot hebben het euvel niet.

Ik heb ze nog niet getest i.c.m. m'n Tradfri hub, dus ik weet ook niet of het aan de combi met Hue ligt, of gewoon aan de lamp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
TYZ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:56:
@Erik1971 Nee hoor, netjes rechtstreeks op het stopcontact. Maar het gaat ook specifiek om één type lamp, de nieuwe E27 806lm kleurlamp. Heb dit gedrag bij 3 verschillende exemplaren gemerkt, elk op een andere plek in huis. Het komt alleen te infrequent voor om een patroon te kunnen ontdekken.

De nieuwste E14 470 lm kleurlamp, en de GU10-spot hebben het euvel niet.

Ik heb ze nog niet getest i.c.m. m'n Tradfri hub, dus ik weet ook niet of het aan de combi met Hue ligt, of gewoon aan de lamp zelf.
Okay, het is zeker interessant om te weten wat ze doe als ze aan Tradfri hub hangen, of ze dan niet meer resetten. Je zou eigenlijk verwachten dat ze bij Ikea hun Tradfri lampen ook testen met een Hue hub en wellicht nog een paar andere die populair zijn, naast hun eigen Tradfri Hub?!

Verder hoe zijn de kleuren van deze lampen, wanneer ze aan Hue hub hangen, zitten ze nu meer in de buurt van de Hue kleuren lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
De hoogslaper van mijn zoon wil ik voorzien van een bed/leeslampje. Aangezien ik daar geen 220v wil hebben, ben ik aan het kijken naar hetTradfri assortiment. Ik vraag mij alleen af of dat niet ernstig overkill is, aangezien hij geen behoefte heeft aan dimmer, bewegingssensor of andere slimme functies, en het eigenlijk zelfs niet draadloos hoeft. Enige voorwaarde is dat de lichtbron vlakbij het bed geen 220v is.

Het wordt mij niet helemaal duidelijk wat nu de meest simpele oplossing is in dit geval. Of is Tradfri hier niet geschikt voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tanooki schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:20:
De hoogslaper van mijn zoon wil ik voorzien van een bed/leeslampje. Aangezien ik daar geen 220v wil hebben, ben ik aan het kijken naar hetTradfri assortiment. Ik vraag mij alleen af of dat niet ernstig overkill is, aangezien hij geen behoefte heeft aan dimmer, bewegingssensor of andere slimme functies, en het eigenlijk zelfs niet draadloos hoeft. Enige voorwaarde is dat de lichtbron vlakbij het bed geen 220v is.

Het wordt mij niet helemaal duidelijk wat nu de meest simpele oplossing is in dit geval. Of is Tradfri hier niet geschikt voor?
Tradfiri is toch ook gewoon 220 voor de aansluiting voor de lampen? Of bedoel je dat je niet wil dat hij een knopje heeft naast zijn bed dat direct aangesloten zit op die lamp?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
Tanooki schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:20:

Waarom niet zo'n lampje op batterijen? O-) Die je kan indrukken voor licht?

Dat is de simpelste oplossing. genoeg licht op te lezen. Alleen ff zoeken naar eentje met warm wit licht (2700k) en niet zo'n Action blauw-lamp-geval :D want dan leest die het boek in één nacht uit :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:30
No offence, maar als die oud genoeg is om te lezen, is die dan niet oud genoeg om te snappen dat je niet met je tong in een fitting moet zitten? :? En anders inderdaad een lampje met een adapter of batterijen ofzo?
Of een lampje waarbij het peertje achter een kapje zit? Kost extra moeite om open te maken,maar is misschien de snelste oplossing zonder continue batterijen te vervangen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:42:
[...]

Tradfiri is toch ook gewoon 220 voor de aansluiting voor de lampen? Of bedoel je dat je niet wil dat hij een knopje heeft naast zijn bed dat direct aangesloten zit op die lamp?
Ik dacht dat de Tradfri driver aansluitingen heeft voor 12v verlichting, of is die alleen voor geintegreerde 12v (kast)verlichting?

De suggestie van @Waah van een lampje op batterijen is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar zou dan wel iets willen dat vanzelf uitschakelt na x minuten.
Hopjesvla79 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:07:
No offence, maar als die oud genoeg is om te lezen, is die dan niet oud genoeg om te snappen dat je niet met je tong in een fitting moet zitten?
No offence taken. Dat snapt hij zeker, maar het gaat mij erom dat het ook veilig is als hij zijn slaap met zijn armen ligt te zwaaien.

[ Voor 25% gewijzigd door Tanooki op 28-07-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:30
Tanooki schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Ik dacht dat de Tradfri driver aansluitingen heeft voor 12v verlichting, of is die alleen voor geintegreerde 12v (kast)verlichting?

De suggestie van @Waah van een lampje op batterijen is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar zou dan wel iets willen dat vanzelf uitschakelt na x minuten.
dat zou nog een oplossing kunnen zijn, maar dan moet je zelf iets gaan klussen met hun kastverlichting idd. Vanzelf uitgaan na bepaalde x minuten is niet iets wat standaard door Tradfri ondersteund wordt. Wel uit gaan op een specifiek tijdstip. Van de andere kant heb jij natuurlijk wel de volledige controle over de verlichting, dus kan je vanaf de bank de lamp uit zetten.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tanooki schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Waarschijnlijk heb je gelijk dat die werken op 12V :)

Die Tradfri heeft ook als voordeel dat jij hem uit kan zetten en je kan zien dat hij aan is als hij stiekem te lang door leest. Al heeft hij dat ook zo door en dan gebruikt hij wel een ander lampje :p Bedlampjes met timer zijn er redelijk wat van.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
Misschien al oud nieuws, maar vanmiddag in Zwolle zag ik ze in de losse verkoop liggen in metaal-look, maar die zie ik op de NL site niet terug. Wel in Tsjechië trouwens.

Ik zag er een Zigbee logo op staan, dus ik heb m maar meegepakt. Nu eens een nieuwe poging doen om Zigbee2mqtt aan de praat te krijgen :X

[ Voor 11% gewijzigd door Stalensnuitje op 29-07-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:32

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Is er een manier om de bewegingssensor niet meer het licht ook automatisch uit te laten zetten? Ik heb er één in de woonkamer hangen, maar het is best vervelend om constant met de arm te moeten zwaaien.

Ik gebruik alleen de standaard Ikea bridge. Misschien dat ik die gewoon moet gaan vervangen wanneer ik verhuis. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Aerkhanite schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:29:
Is er een manier om de bewegingssensor niet meer het licht ook automatisch uit te laten zetten? Ik heb er één in de woonkamer hangen, maar het is best vervelend om constant met de arm te moeten zwaaien.

Ik gebruik alleen de standaard Ikea bridge. Misschien dat ik die gewoon moet gaan vervangen wanneer ik verhuis. :P
Nee. Die gaat na 3 minuten uit. Misschien ook niet de beste locatie voor een bewegingssensor van Ikea, een woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Aerkhanite schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:29:

Is het niet mogelijk om de aan-tijd aan te laten passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:04
Tux3.14 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:17:
[...]

Is het niet mogelijk om de aan-tijd aan te laten passen?
Nee dat is niet mogelijk , ik denk dat je toch ergens anders naar moet gaan kijken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:32

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Jammer. Dan toch maar gewoon uitzetten en er een andere plek voor vinden. Of ik moet is gaan kijken naar een andere bridge.
Bedankt iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Ik zou voor een woonkamer zelf een aan/uit schakelaar gebruiken :P Die van Ikea werken perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 20:03
Versie 1.15.55 van de gateway is uitgebracht (nog geen changelog beschikbaar op moment van dit bericht).

Helaas al mijn devices ‘no response’ in HomeKit 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50
Volgens mij kun je de Tradfri Motion Sensor wel instellen tussen de 1 en 10 minuten, met het knopje achterop.
Voldoet niet voor wat hier gevraagd wordt, maar het kán wel.

Bovenstaande is kennelijk niet (helemaal) correct. Zie de post van @aawe mwan hieronder.

[ Voor 22% gewijzigd door RudolfR op 04-08-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-10-2023
GigaPixels schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:14:
Versie 1.15.55 van de gateway is uitgebracht (nog geen changelog beschikbaar op moment van dit bericht).

Bij mij tot hiertoe geen problemen, maar geen idee wat er veranderd is aan de gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:31
Wel makkelijk hoef de updates niet in de gaten te houden.
Waren weer lampen offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Precies. 7 lampen off line. Dus, even de spanning eraf gehaald. Hatseflats.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:36
Release Version: 1.17.1
3rd Aug 2021
New features and changes in Gateway: 1.15.55
Maintenance and bug fixes
Fix for Gateway Zigbee network info change where all devices went into ‘unreachable’ state for some people

New features and changes in Accessories:
Support for STARKVIND Air Purifier (V-1.0.033)
New Product.

Trackly.io mail van 13:14

[ Voor 4% gewijzigd door jwhoogervorst op 04-08-2021 13:32 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:53

Rianata

Have you played Atari today?

"Fix for Gateway Zigbee network info change where all devices went into ‘unreachable’ state for some people"

Een fix die niks fixed? >:)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:31

aawe mwan

Wat ook leuk is:

RudolfR schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:22:
Volgens mij kun je de Tradfri Motion Sensor wel instellen tussen de 1 en 10 minuten, met het knopje achterop.
Voldoet niet voor wat hier gevraagd wordt, maar het kán wel.
Bjna goed maar niet helemaal.

Van de motion sensor bestaan 2 versies: een oude versie die al lang niet meer de koop is en de nieuwe versie

De oude versie had een knopje waarmee je de tijd kon instellen op 1, 5 of 10 minuten (geen tussenstanden).
De nieuwe versie heeft dat knopje niet en bij deze is de tijd niet meer instelbaar.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandermm
aawe mwan schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:19:
[...]

Bjna goed maar niet helemaal.

Van de motion sensor bestaan 2 versies: een oude versie die al lang niet meer de koop is en de nieuwe versie

De oude versie had een knopje waarmee je de tijd kon instellen op 1, 5 of 10 minuten (geen tussenstanden).
De nieuwe versie heeft dat knopje niet en bij deze is de tijd niet meer instelbaar.
Op die nieuwe versie zit ook een instelbare tijd, 2 standen 3 en 10 minuten (uit mijn hoofd). Het is nu een knopje met een cirkeltje geworden :)

Ik krijg het overigens niet voor elkaar om 2 motion sensors beweging te laten rapporteren in homekit. 1 werkt prima maar een tweede staat in homekit en geeft geen enkele beweging aan(zet wel via de Ikea app lampen aan dus hij detecteert wel gewoon beweging). Meer mensen met dit probleem?

[ Voor 0% gewijzigd door Sandermm op 05-08-2021 09:54 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Sandermm schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:41:
[...]
Op die nieuwe versie zit ook een instelbare tijd, 2 standen 3 en 10 minuten (uit mijn hoofd). Het is nu een knopje met een cirkeltje geworden :)
Ik denk dat je je vergist.

Bij de „nieuwe” die ik heb, staat het knopje met het circeltje voor de helderheid die de lamp krijgt als de bewegingssensor hem aan zet: die is 30% of 100%. Dat kon je bij de oude versie nog niet instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 05-08-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandermm
Sorry, I stand corrected dat klopt inderdaad.. Ik gebruik hem voor HomeKit dus dan vervallen die knopjes voor mijn gebruik. Hoewel als ik via de app de lamp instel op 5% hij nooit feller gaat dan die 5% ook als ik ze niet via HomeKit (automation) gebruik, vandaar de aanname dat dit de tijd was. Dat is dan dus gewoon laag of maximaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik zat net naar de E14 lampjes te kijken en vroeg me af waarom je voor een kaars of globe zou kiezen. Leek me een simpele vraag, maar Google kon me niet echt helpen.

Het gaat me dan niet om uiterlijk of dat de lamp wel/niet in een armatuur past. Als je dat buiten beschouwing laat, maakt het dan nog uit?

Schijnen ze bijvoorbeeld meer naar boven (globe) of zijkanten (kaars) misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40
teacher schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:55:
[...]

Hier ook hue lampen op de tradfri hub. Geen hue hub nodig.
Tradfri praat tegenwoordig zigbee 3.0, dus alle andere zigbee 3.0 is compatibel.
Zijn dan alle features beschikbaar zoals aan en uit op bepaalde tijdstip?
Of zijn er beperkingen met een Hue lamp en Tradfri hub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

ChiMan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:19:
[...]
In aawe mwan in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie" zie je welke merken lampen ik in 2017 op de Trådfri hub uitgeprobeerd heb.

Eigenlijk is er sinds 2017 niks meer veranderd.

[ Voor 22% gewijzigd door aawe mwan op 18-08-2021 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
ChiMan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:19:
[...]

Afhankelijk hoe je het bekijkt, vanuit de functionaliteit die Tradfri hub bied zijn er geen beperkingen ten opzichte van een Tradfri lamp.

Andersom, zijn er veel beperking, de Tradfri bridge kan niet gebruik maken van alle features die de Hue (kleuren) lamp heeft, denk aan mogelijkheid om het inschakelgedrag van lamp te configureren nadat deze van stroom is geweest, de mogelijkheid om volledige kleur spectrum (16 miljoen kleuren) te gebruiken, Hue Entertainment, enz.

Dus ja het kan een Hue lamp achter Tradfri bridge en ten opzichte van Tradfri lampen zal je niets missen, maar je levert wel een hoop Hue features in en betaald dan eigenlijk te veel voor Hue features die je nooit kunt gebruiken, beter is of om alleen Tradfri of andere goedkopere ZigBee 3.0 lampen met je Tradfri hub te gebruiken of een Hue Hub gebruiken, waar je ook je Tradfri lampen aan kunt koppelen (niet de andere Tradfri accessories zoals dimmers en sensoren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40
Erik1971 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:49:
[...]

Afhankelijk hoe je het bekijkt, vanuit de functionaliteit de Tradfri hub bied zijn er geen beperkingen ten opzichte van een Tradfri lamp.

Andersom, zijn er veel beperking, de Tradfri bridge kan niet gebruik maken van alle features die de Hue (kleuren) lamp heeft, denk aan mogelijkheid om het inschakelgedrag van lamp te configureren nadat deze van stroom is geweest, de mogelijkheid om volledige kleur spectrum (16 miljoen kleuren) te gebruiken, Hue Entertainment, enz.

Dus ja het kan een Hue lamp achter Tradfri bridge en ten opzichte van Tradfri lampen zal je niets missen, maar je levert wel een hoop Hue features in en betaald dan eigenlijk te veel voor Hue features die je nooit kunt gebruiken, beter is of om alleen Tradfri of andere goedkopere ZigBee 3.0 lampen met je Tradfri hub te gebruiken of een Hue Hub gebruiken, waar je ook je Tradfri lampen aan kunt koppelen (niet de andere Tradfri accessories zoals dimmers en sensoren).
Thanks!

Heb een buitenlamp gekocht waar een Hue lamp erbij zit.
Wil deze gebruiken icm mijn Tradfri hub.
Tijdschakelaar en misschien sensor zijn de enige 2 functies die ik wil gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:01
Iemand een oplossing voor het instellen van de kleurtemperatuur in apple homekit? Ik gebruikt de tradfri spotjes, maar de apple homekit zet de kleur op warm wit en bij instellingen kan ik het blijven aanpassen maar er verandert niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Erik1971 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:49:
[...]

, denk aan mogelijkheid om het inschakelgedrag van lamp te configureren nadat deze van stroom is geweest,
Ondertussen wel toch?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Zou kunnen, ik gebruik mijn Tradfi lampen in combinatie met Hue Bridge, en daar werkt het niet voor de Tradfri lampen, sowieso zijn het oudere lampen dus mis ik waarschijnlijk de juiste software versie in de lamp voor deze feature, als het al werkt met Hue?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om 2 Tradfri hubs te gebruiken in 1 opstelling? Of kun je met de Ikea Tradfri app 2 aparte hubs bedienen?
We hebben meerdere tradfri lampen in huis, maar ik merk dat lampen die te ver van andere lampen en de main hub staan niet altijd reageren op commando’s. Ik zie dat de Ikea wel een signaal versterker heeft, maar ben niet zo’n fan van signaal versterkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tux3.14 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:25:
Weet iemand of het mogelijk is om 2 Tradfri hubs te gebruiken in 1 opstelling? Of kun je met de App 2 aparte hubs bedienen?
We hebben meerdere tradfri lampen in huis, maar ik merk dat lampen die te ver van andere lampen en de main hub staan niet altijd reageren op commando’s. Ik zie dat de Ikea wel een signaal versterker heeft, maar ben niet zo’n fan van signaal versterkers.
Die signaalversterkers zijn niet signaalversterkers als in WiFi, maar worden gewoon onderdeel van het Zigbee netwerk, net zoals een lamp zelf ook een router is.

Zoals je ook kan zien, dit is in Deconz de schakelaar (enddevice), daarna een gewone ikea GU10 lamp (router) en daarna de range extender, gewoon een router.

Je ziet ook duidelijk hoeveel verbindingen er op een router zitten en hoeveel (1) een enddevice heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7rTsr1aakV_zyTGCqR8jYWi_pA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o9djMEXaqz0lMBtkmzQwXwwH.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Vorkie op 28-08-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om 2 Tradfri hubs te gebruiken in 1 opstelling? Of kun je met de Ikea Tradfri app 2 aparte hubs bedienen?
Halverwege een signaalversterker/slimme schakelaar/lamp plaatsen en de mesh heeft geen gat meer.
Lijkt mij een handigere en voordeliger oplossing dan met een extra hub gaan klooien, de bovengenoemde apparaten hebben allen een repeaterfunctie ingebouwd.
Wat is de afstand tussen de niet reageergroep en het dichtstbijzijnde Tradri apparaat?

Hier in huis staat alles zo'n beetje in een andere hoek van het appartement, hub in de ene, lamp in de andere, daartussen nog een lamp in de hal (die vaak zonder stroom staat en met ouderwetse schakelaar wordt bediend) en in de allerverste hoek een slimme schakelaar voor wat spotjes.
Ik was eerst ook bang dat de schakelaar onbereikbaar zou zijn maar boven alle verwachting werkt het ondanks de grote afstand allemaal feilloos. (nadat de hub op een afstand van <50 cm van de router gelegd was, dichterbij gaf eerder wel wat bereikbaarheidsproblemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:56
PalingDrone schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:54:
[...]

Halverwege een signaalversterker/slimme schakelaar/lamp plaatsen en de mesh heeft geen gat meer.
Lijkt mij een handigere en voordeliger oplossing dan met een extra hub gaan klooien, de bovengenoemde apparaten hebben allen een repeaterfunctie ingebouwd.
En dan zou ik persoonlijk voor die slimme schakelaar die hier wordt benoemd gaan. Die kost hetzelfde als de signaalversterker maar je hebt er gelijk een... ja... schakelaar bij. Al zou je hem niet gebruiken, blokkeert hij in ieder geval niet je stopcontact.

Alle Tradfri-producten die werken op netstroom zullen als router fungeren en daarmee je bereik dus vergroten. (De producten op batterijen natuurlijk niet, anders sta je om de 3 dagen de batterijen te vervangen). Dus hang nog ergens tussendoor een lamp op of plaats zo'n schakelaar. Je merkt er echt niks van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Normaal zou Zigbee een mesh netwerk moeten vormen en zou je dit probleem niet mogen hebben. Met de tooltjes die daarvoor bestaan, heb ik wel eens gezien dat het netwerk dat bij mij in huis gevormd werd, eigenlijk gewoon op basis van de ideale minimale afstand tussen de apparaten liep.

Misschien heb je last van een ander probleem, namelijk een bepaald apparaat dat niet mooi meespeelt met de andere apparaten en dat daardoor het mesh verstoort. Ik heb verschillende apparaten gekoppeld gehad die dat gedrag vertoonden. Vuistregel is: de stoorders zijn Zigbee apparaten van een ander merk dan je hub is.

Maar behalve dat: twee IKEA bridges in één WiFi netwerk bedienen met de standaard app, ik denk niet dat dat gaat werken. Je kunt wel meerdere bridges in een Google home netwerk toevoegen en ze dan vanuit die app bedienen (dan werkt het ook buitenshuis en over meerdere netwerken/adressen). Maar die Google home app werkt bij mij nooit erg lang goed en dan moet ik weer alles opnieuw instellen, dus die gebruik ik niet meer.

Meerdere bridges maar van verschillende merken werkt wel zonder probleem. Dat is gemakkelijker dan wanneer je twee bridges van hetzelfde merk in huis hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
aawe mwan schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Normaal zou Zigbee een mesh netwerk moeten vormen en zou je dit probleem niet mogen hebben. Met de tooltjes die daarvoor bestaan, heb ik wel eens gezien dat het netwerk dat bij mij in huis gevormd werd, eigenlijk gewoon op basis van de ideale minimale afstand tussen de apparaten liep.

Misschien heb je last van een ander probleem, namelijk een bepaald apparaat dat niet mooi meespeelt met de andere apparaten en dat daardoor het mesh verstoort. Ik heb verschillende apparaten gekoppeld gehad die dat gedrag vertoonden. Vuistregel is: de stoorders zijn Zigbee apparaten van een ander merk dan je hub is.

Maar behalve dat: twee IKEA bridges in één WiFi netwerk bedienen met de standaard app, ik denk niet dat dat gaat werken. Je kunt wel meerdere bridges in een Google home netwerk toevoegen en ze dan vanuit die app bedienen (dan werkt het ook buitenshuis en over meerdere netwerken/adressen). Maar die Google home app werkt bij mij nooit erg lang goed en dan moet ik weer alles opnieuw instellen, dus die gebruik ik niet meer.

Meerdere bridges maar van verschillende merken werkt wel zonder probleem. Dat is gemakkelijker dan wanneer je twee bridges van hetzelfde merk in huis hebt.
Thnx! Ik ben idd even aan het spelen geweest met mijn apparaten. Blijkt dat 1 lamp het signaal niet goed ontvangt en doorstuurt. Deze vervangen & problem solved :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 00:14
aawe mwan schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Is er eigenlijk iets om te testen/meten hoe je mesh netwerk het doet ? Dus qua signaalsterkte en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 20:03
Iemand gehoord of Ikea als dan niet Thread zal ondersteunen? Eventueel enkel voor de bridge?

Voorbeeld van een fabrikant die het reeds aanbiedt: https://www.evehome.com/en/thread

Info over thread: https://www.threadgroup.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
GigaPixels schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 18:58:
Iemand gehoord of Ikea als dan niet Thread zal ondersteunen? Eventueel enkel voor de bridge?

Voorbeeld van een fabrikant die het reeds aanbiedt: https://www.evehome.com/en/thread

Info over thread: https://www.threadgroup.org/
Neem aan dat je Matter bedoeld? https://buildwithmatter.com/

Ikea staat erbij, dus ik verwacht net zoals bij Philips Hue onlangs is aangekondigd, dat de Ikea bridge een update krijgt om de Tradfri lampen middels Matter protocol zichtbaar te maken in je netwerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:27
Erik1971 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:37:
[...]

Neem aan dat je Matter bedoeld? https://buildwithmatter.com/

Ikea staat erbij, dus ik verwacht net zoals bij Philips Hue onlangs is aangekondigd, dat de Ikea bridge een update krijgt om de Tradfri lampen middels Matter protocol zichtbaar te maken in je netwerk!
Ha, ik verwacht eerder een 'vernieuwde' hub die je kan kopen met aflopende support op de huidige spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
hpmkruit schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:30:
[...]

Ha, ik verwacht eerder een 'vernieuwde' hub die je kan kopen met aflopende support op de huidige spullen.
Hoop van niet, vind upgrade van bridge met Matter support netter voor bestaande setups ;)

Maar ik verwacht in de toekomst, als Matter inderdaad een success wordt, dat de ZigBee producten voor zowel Hue als Tradfri door Matter varianten worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:17
Mijn vriendin kocht afgelopen week een Tradfri startersset met 2x E14 lampen en 1x E27 samen met de verbindingshub. Dit alles was zo geinstalleerd.
Ze heeft de Ikea app gekoppeld met Google Home. Het was even uitvogelen hoe je met je stem de lampen op een warme kleur krijgt. Maar het commando was: Ok Google, stel alle lampen in op kaarslicht.

Bijzondere was dat mijn stem prima werkte om commandos te geven (ze heeft een speaker van Harman Kardo die haar assistent is).

Nadat alles operationeel was (scenes, timers wil ik nog eens naar kijken) heeft ze mij uitgenodigd als lid van haar huis. Ik kreeg een melding op mijn telefoon en kan nu haar huis zien in Google Home. Maar ik zie daar niet de lampen (ben beheerder van haar huis). Ik zie wel haar Chromecast en de slimme speaker, maar de lampen zie ik niet. Sterker nog, als ik nu een commando geef dan krijg ik telkens een fout.
Commando: Oke Google, zet alle lampen aan
Google: zo te zien zijn deze lampen nog niet ingesteld. Je kunt dat doen via de Assistent-instellingen.

Hoe kan ik nu haar lampen te zien krijgen in de Home app en ook zelf commandos geven? De Ikea app is via Google geïntegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:19
De methode om de Ikea lampen aan de Hue bridge te koppelen lijkt nogal verouderd zo te zien. De Hue app vindt de Ikea lampen tegenwoordig gewoon als je ze hebt gereset door 6x uit/aan te schakelen.

Ik zit echter met een andere uitdaging: Is het mogelijk om Google Home te koppelen via de Hue bridge ipv de Ikea bridge? De reden is dat ik stemgestuurd de lampen wil kunnen bedienen, maar ook met de Hue app en met de Philips remotes.

Tot nu toe lukt het me alleen om Google home via de Ikea bridge te koppelen, maar zodra ik de lampen via de Ikea bridge koppel, verliezen ze de connectie met de Hue bridge en kan ik de Philips remotes dus niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenhorst1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-08 18:50
Beste Tradfri eigenaren en bezitters. Sinds een maand of anderhalf mag ik me ook eigenaar noemen van een witte Tradfri hub plus lampen ;)

Naast de Tradfri hub ben ik ook eigenaar van een Philips Hue hub. Echter wilde ik in de ruimtes waar ik ‘minder’ ben, ook slimme lampen. Heb de nare eigenschap om lichten nooit uit te zetten. Dat ‘vergeet’ ik altijd. Ikea leek me de beste van alle ‘goedkopere lampen’. Tegenwoordig zijn er nogal wat merken actief..

Zowel de Hue als Tradfri hub zijn geconnect via Homekit. Gebruik een schade iPad van 2017 als Homekit hub. Heb ter voorbereiding op deze post alle berichten van 2021 gelezen.

Maak veel gebruik van tijden dat lichten aan gaan en doe weinig met de afstandsbedieningen. Verder wil ik later nog; snelkoppelingen, sensoren, gordijnen en lucht filters gebruiken van Ikea. Las dat er in dit najaar een nieuwe versie komt met Tradfri koppeling.

Ben naast dit systeem ook eigenaar van Een Plugwise Stretch 3.0 en Plugwise P1 meter v.2 Maar die zijn end of life. Helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
jeroenhorst1 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:44:
Beste Tradfri eigenaren en bezitters. Sinds een maand of anderhalf mag ik me ook eigenaar noemen van een witte Tradfri hub plus lampen ;)

Naast de Tradfri hub ben ik ook eigenaar van een Philips Hue hub. Echter wilde ik in de ruimtes waar ik ‘minder’ ben, ook slimme lampen. Heb de nare eigenschap om lichten nooit uit te zetten. Dat ‘vergeet’ ik altijd. Ikea leek me de beste van alle ‘goedkopere lampen’. Tegenwoordig zijn er nogal wat merken actief..

Zowel de Hue als Tradfri hub zijn geconnect via Homekit. Gebruik een schade iPad van 2017 als Homekit hub. Heb ter voorbereiding op deze post alle berichten van 2021 gelezen.

Maak veel gebruik van tijden dat lichten aan gaan en doe weinig met de afstandsbedieningen. Verder wil ik later nog; snelkoppelingen, sensoren, gordijnen en lucht filters gebruiken van Ikea. Las dat er in dit najaar een nieuwe versie komt met Tradfri koppeling.

Ben naast dit systeem ook eigenaar van Een Plugwise Stretch 3.0 en Plugwise P1 meter v.2 Maar die zijn end of life. Helaas.
Gefeliciteerd!
En je vraag is? Of meer een "ervaring delen" post? Kan natuurlijk ook maar mis "the point" een beetje.

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 04-09-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

xburchartz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:05:
De methode om de Ikea lampen aan de Hue bridge te koppelen lijkt nogal verouderd zo te zien. De Hue app vindt de Ikea lampen tegenwoordig gewoon als je ze hebt gereset door 6x uit/aan te schakelen.
Was het maar waar

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenhorst1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-08 18:50
PalingDrone schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:32:
[...]

Gefeliciteerd!
En je vraag is? Of meer een "ervaring delen" post? Kan natuurlijk ook maar mis "the point" een beetje.
Inderdaad, gewoon even voorstellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:19
Het is waar :) Ik kan de Ikea lampen gewoon aan de Hue 2.0 bridge koppelen door ze 6x uit/aan te doen. Daarna zoek en vind ik ze in de Hue app. Hoef ik verder geen rare capriolen voor uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Misschien degene die je nu koopt wel. Maar de oudere generaties ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

xFeverr schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:04:
[...]

En dan zou ik persoonlijk voor die slimme schakelaar die hier wordt benoemd gaan. Die kost hetzelfde als de signaalversterker maar je hebt er gelijk een... ja... schakelaar bij. Al zou je hem niet gebruiken, blokkeert hij in ieder geval niet je stopcontact.

[..]
Klopt en je kunt m zelfs in een inbouwdoos kwijt;

Tomba in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie"

(Al verlies je dan natuurlijk wel het schakelende stopcontact ;) )

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 20:17
Ik zit echter met een andere uitdaging: Is het mogelijk om Google Home te koppelen via de Hue bridge ipv de Ikea bridge?
Ja. Je kunt ook gewoon beide bridges koppelen en tegelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[…]
Hmm, ik moest de beide E14s die ik de afgelopen maand heb gekocht toch gewoon touchlinken, misschien out of the box te oude firmware?

[ Voor 36% gewijzigd door Tomba op 05-09-2021 08:24 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De IKEA lampen draaien niet allemaal op dezelfde firmware.

De E14 kleurenlampen (de oude, dure versie) die ik gebruik, missen allebei wel eens een aan/uit commando, zowel op de IKEA bridge als op de Hue bridge. Met de andere lampen heb ik dit probleem niet.

De Ikea plug die ik het laatst kocht, kon ik ook alleen met touchlinken gekoppeld krijgen aan Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

robertwebbe schreef op zondag 5 september 2021 @ 00:07:
Misschien degene die je nu koopt wel. Maar de oudere generaties ook?
@xburchartz
Ik kon het juist prima met de oude generatie.

De lampen die ik vorige maand kocht konden geen van allen pairen.

Een maal een E27 en 6 maal een GU10

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1 ... 96 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)