Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
- Toppe
- Registratie: Januari 2004
- Laatst online: 06-05 23:19
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Ikea Trådfri E27 LED 1000lm
- Ikea Trådfri Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar, wit spectrum
- Ikea Trådfri E27 LED 980lm
- Ikea Trådfri E14 Led 400lm
- Ikea Trådfri Led 950lm
- Domoticz
- Bediening
- Zigbee2MQTT
- Domoticz Home Automation System
- Homekit
- Zigbee
- Schakelaars
- Sensors
- Home Assistant Core
- Basisstations
:strip_icc():strip_exif()/u/101621/apple.jpg?f=community)
Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Brommen van led lampen heeft meestal met de voeding te maken. Zit er toevallig een dimmer tussen? Zet deze op vol vermogen of nog beter haal die er eens tussen uit.Ktistes schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:26:
Ik heb vandaag een trafdri fillament bulb binnen gekregen. Koppelen aan hue was geen probleem, maar viel me meteen op dat de lamp best wel bromt. Ook als hij uit staat gaat dit door.
Nope, zit gewoon in een standaard aan/uit armatuurtje. Net ook in een verhuisfitting direct op net aangesloten geprobeerd, zelfde effect.sweetdude schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:02:
[...]
Brommen van led lampen heeft meestal met de voeding te maken. Zit er toevallig een dimmer tussen? Zet deze op vol vermogen of nog beter haal die er eens tussen uit.
Ik heb deze ook, maar herken dit probleem niet. Is er toevallig nieuwe firmware beschikbaar? En heb je de lamp toevallig in een armatuur van Ikea geprobeerd, of een ander ‘modern’ armatuur?Ktistes schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:26:
Ik heb vandaag een trafdri fillament bulb binnen gekregen. Koppelen aan hue was geen probleem, maar viel me meteen op dat de lamp best wel bromt. Ook als hij uit staat gaat dit door.
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Firmware kan ik niet updaten, ik heb een hue hub. Armatuurje was ook van ikea idd, maar twee anderen waar ik hem geprobeerd heb niet. Allemaal normale aan/uit dingen zonder dimmers of iets dergelijks.hubertgruber schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:23:
[...]
Ik heb deze ook, maar herken dit probleem niet. Is er toevallig nieuwe firmware beschikbaar? En heb je de lamp toevallig in een armatuur van Ikea geprobeerd, of een ander ‘modern’ armatuur?
@BaRF Thnx, dan ga ik eens kijken of ik een vervangend lampje kan krijgen.
Ik heb sinds deze week twee van die lampjes naast elkaar hangen. Hier merk ik niets van brommen of wat voor een geluid dan ook. Wellicht een slecht exemplaar?Ktistes schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:26:
Het is zelfs zo dat hoe feller ik ze zet hoe harder ze brommen.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Laat maar, verkeerde forum in gedachten.ShaneV schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:12:
Heb ik het correct op dat de bewegingssensor enkel werkt op dag OF nacht en niet dag EN nacht? (De nieuwste beschikbaar)?
Excuus.
[ Voor 29% gewijzigd door Henkhuppelschot op 21-04-2021 11:00 ]
Ik weet niet precies wat je vraag is maar de bewegingssensor van Ikea kun je instellen op altijd of alleen 's avonds. Ik heb de bewegingssensor in de gang. Eerst stond de schakelaar, blijkbaar, op 'altijd'. Nu op de nachtstand gezet en daarmee reageert de sensor alleen 's avonds.ShaneV schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:12:
Heb ik het correct op dat de bewegingssensor enkel werkt op dag OF nacht en niet dag EN nacht? (De nieuwste beschikbaar)?
Beter......
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Op de nieuwe sensor heb je enkel een zon en nacht icoontje. Heb je de nieuwe of de oude waarop je nog de tijd kon instellen?GerCor schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:24:
[...]
Ik weet niet precies wat je vraag is maar de bewegingssensor van Ikea kun je instellen op altijd of alleen 's avonds. Ik heb de bewegingssensor in de gang. Eerst stond de schakelaar, blijkbaar, op 'altijd'. Nu op de nachtstand gezet en daarmee reageert de sensor alleen 's avonds.
Beter......
Nieuwe.ShaneV schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:41:
[...]
Op de nieuwe sensor heb je enkel een zon en nacht icoontje. Heb je de nieuwe of de oude waarop je nog de tijd kon instellen?
Kan je er ook op instellen dat de gekoppelde lamp bijvoorbeeld 's nachts 20% helderheid heeft wanneer deze getriggerd wordt en tijdens normale uren dat de lamp aan staat gewoon op 90% lichtsterkte gaat?
Of is de Ikea hub/app wat te beperkt voor dat soort specifieke regels?
Voor zover ik weet kan dat niet met IKEA-app.PalingDrone schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:38:
[...]
Kan je er ook op instellen dat de gekoppelde lamp bijvoorbeeld 's nachts 20% helderheid heeft wanneer deze getriggerd wordt en tijdens normale uren dat de lamp aan staat gewoon op 90% lichtsterkte gaat?
nee, dit kan niet met de IKEA app. Als je in het apple ecosysteem zit kan dit wel via Homekit geregeld worden. En waarschijnlijk als je wat verder gaat in homeautomation met domoticz/ Home assistent e.d.PalingDrone schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:38:
[...]
mijn signature is bewust leeg :-)
is er een ETA voor dit product ?ChiMan schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:29:
Benieuwd naar de nieuwe STYRBAR remote die op 2 AAA batterijen werkt.
Hopelijk gaan de batterijen nu wel langer mee
[Afbeelding]
Tja vanalles
Geen idee!
Op dit moment alleen te koop icm met een lamp
https://www.ikea.com/nl/n...en-wit-spectrum-60462432/
thxChiMan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:18:
[...]
Geen idee!
Op dit moment alleen te koop icm met een lamp
https://www.ikea.com/nl/n...en-wit-spectrum-60462432/
Tja vanalles
Het kan wel, maar met een omweg.PalingDrone schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:38:
[...]
Maak in de Ikea app 2 automatiseringen aan, en stel bij elke de gewenste lichtsterkte in. Die voor 's nachts laat je dan bijvoorbeeld om 21:00 starten en om 21:01 weer uitgaan. En die voor overdag om 08:00 - 08:01.
Tussen 21:00 en 8:00 gaat het licht aan met de lage helderheid, en tussen 8:00 en 21:00 met volle helderheid.
Ik heb dit in HomeKit geregeld, maar je kan het ook met de Ikea app zelf instellen.
Briljante oplossing!lausemaus schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:47:
[...]
Het kan wel, maar met een omweg.
Maak in de Ikea app 2 automatiseringen aan, en stel bij elke de gewenste lichtsterkte in. Die voor 's nachts laat je dan bijvoorbeeld om 21:00 starten en om 21:01 weer uitgaan. En die voor overdag om 08:00 - 08:01.
Tussen 21:00 en 8:00 gaat het licht aan met de lage helderheid, en tussen 8:00 en 21:00 met volle helderheid.
Ik heb dit in HomeKit geregeld, maar je kan het ook met de Ikea app zelf instellen.
- Toppe
- Registratie: Januari 2004
- Laatst online: 06-05 23:19
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Ikea Trådfri E27 LED 1000lm
- Ikea Trådfri Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar, wit spectrum
- Ikea Trådfri E27 LED 980lm
- Ikea Trådfri E14 Led 400lm
- Ikea Trådfri Led 950lm
- Domoticz
- Bediening
- Zigbee2MQTT
- Domoticz Home Automation System
- Homekit
- Zigbee
- Schakelaars
- Sensors
- Home Assistant Core
- Basisstations
:strip_icc():strip_exif()/u/101621/apple.jpg?f=community)
5 er van hangen in de overkapping, 2 aan het plafond, 2 aan de wand en 1 bij de poort aan de buitenkant.
Nu verliezen die laatste 3 de laatste dagen het signaal. Eerst is het rechts en dan komt links er na een aantal uren bij als onbereikbaar. Soms is het dat alleen de poort zijn signaal verliest.
Als ik de lampen even spanningsloos maak en weer van spanning voorzie dan doen ze het weer meteen.
Normaal gesproken zou je kunnen zeggen dat de afstand te ver is, maar het heeft dik 2 jaar zonder problemen gewerkt en de lamp in de achterdeur en de plafond lampen dienen af repeater. Plafond en achterdeur zitten in een line-of-sight zonder obstakels.
Alles draait op de origineel Ikea bridge, iemand een idee?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Maar sinds kort werkt dit niet meer. Als ik de tijden check, zie ik dat zonsopgang+30minuten 6:56 is, dus eerder dan 7:00. Effectief lijkt dit te betekenen dat de lamp aan staat van 7:00 tot 6:56 (de volgende dag) :-/
Iemand hetzelfde probleem?
When life gives you lemons, start a battery factory
Helaas geen idee, wel helaas dezelfde ervaring, ook alles enkel Ikea.Toppe schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:02:
Ik heb buiten 6 Ikea lampen, allemaal E27 wit.
5 er van hangen in de overkapping, 2 aan het plafond, 2 aan de wand en 1 bij de poort aan de buitenkant.
Nu verliezen die laatste 3 de laatste dagen het signaal. Eerst is het rechts en dan komt links er na een aantal uren bij als onbereikbaar. Soms is het dat alleen de poort zijn signaal verliest.
Als ik de lampen even spanningsloos maak en weer van spanning voorzie dan doen ze het weer meteen.
Normaal gesproken zou je kunnen zeggen dat de afstand te ver is, maar het heeft dik 2 jaar zonder problemen gewerkt en de lamp in de achterdeur en de plafond lampen dienen af repeater. Plafond en achterdeur zitten in een line-of-sight zonder obstakels.
Alles draait op de origineel Ikea bridge, iemand een idee?
Vanaf 2018 redelijk probleemloos diverse lampen, bewegingssensoren en stopcontacten in gebruik en ook wat uitbreidingen in de afgelopen tijd.
Nu waren de laatste updates al een groot feest met steeds resetten en opnieuw connecten, maar nu is het echt drama. Diverse lampen random buiten bereik, soms zelf een spotje in 1 armatuur met 2 anderen die wel bereik hebben. Ook paar buiten lampen wel en aantal niet. Stroom eraf of zelfs hub even spanningsloos helpt niet meer. Moet nu steeds opnieuw connecten met afstandsbediening.
Ik weet dat het fors duurder is maar ben nu toch echt aan het overwegen naar Hue over te stappen.
Voor de lagere Ikea prijzen ben ik best wel bereid wat in te leveren en zelfs af en toe te resetten maar dit gaat nu toch echt zo langzamerhand een brug te ver.
Ik heb mijn lampen ingesteld met Google Home (Routines). Had ook even problemen. Spanningsloos gemaakt en het werkt weer.
Ik heb 5 lampen onder de overkapping. 3 (spotjes) daarvan ingesteld dat ze aan moeten gaan 30 minuten na zonsondergang. Om 23.30 uur moeten ze weer uitgeschakeld worden. 2 bleven er aan.
Stabiel is het allemaal niet maar zolang alles eenvoudig te herstellen is.
Dat is dus nu net het probleem momenteel, het is niet meer zo eenvoudig te herstellen.GerCor schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:42:
Misschien handig om er ook even bij te vermelden met welke app jullie de lampen hebben ingesteld.
Ik heb mijn lampen ingesteld met Google Home (Routines). Had ook even problemen. Spanningsloos gemaakt en het werkt weer.
Ik heb 5 lampen onder de overkapping. 3 (spotjes) daarvan ingesteld dat ze aan moeten gaan 30 minuten na zonsondergang. Om 23.30 uur moeten ze weer uitgeschakeld worden. 2 bleven er aan.
Stabiel is het allemaal niet maar zolang alles eenvoudig te herstellen is.
Voorheen was het kwestie van spanning er even af en erop en voila alles werkt weer.
Nu moet ik ze steeds weer reconnecten met een remote.
In principe alles via de Ikea app maar ook wel bezig met Google Home.
Probleem is echter dat als lampen in de IKEA app geen connectie hebben ze ook deels niet in Google Home zijn te gebruiken.
Ook bewegingsmelder kun je volgens mij niks mee via Google Home
Daarnaast 4 andere gezinsleden en eventuele gastgebruikers die niet allemaal via een app werken en gewoon de remote van de betreffende ruimte gebruiken. Als dan maar de helft van de lampen aangaat is het dus gelijk weer bal.
Deze bulbs zitten wel net in lampen die op een kattenkop hangen. Zou het daarmee te maken hebben? Valt dit met kattenkop toch op te lossen?
Wat is een kattenkop?de_lange schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:09:
Iemand een ideetje waarom bij de inschakelstand sommige tradfri bulbs als incompatiebel staan weergegeven? Geen idee waarom eigenlijk. Voor de rest werken ze perfect.
Deze bulbs zitten wel net in lampen die op een kattenkop hangen. Zou het daarmee te maken hebben? Valt dit met kattenkop toch op te lossen?
Ik heb het ook bij 1 lamp, een kleurenlamp, een oud modelletje misschien.
Een kattenkop is een stekkerdoos 😊pietervanhuizen schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:30:
[...]
Wat is een kattenkop?
Ik heb het ook bij 1 lamp, een kleurenlamp, een oud modelletje misschien.
Hier zijn het ook de kleurenlampen. De niet-kleurenlampen kan je wel aanpassen qua inschakelstand. Zou het daar aanliggen?
[ Voor 16% gewijzigd door de_lange op 01-05-2021 07:16 ]
Dat lijkt me wel; de lamp ondersteunt het misschien niet of misschien is de benodigde firmware nog niet beschikbaar. Voor mij niet belangrijk genoeg om onderzoek naar te doen. Met een stekkerblok zal het niet te maken hebben.de_lange schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:54:
[...]
Een kattenkop is een stekkerdoos 😊
Hier zijn het ook de kleurenlampen. De niet-kleurenlampen kan je wel aanpassen qua inschakelstand. Zou het daar aanliggen?
Niet helemaal. Volgens mij is een stekkerdoos altijd met een snoer. Bij een kattenkop zit de stekker gewoon op de verdeelblok zelf, waarbij de pluggen vaak in 3 richtingen georiënteerd zijn zodat de stekkers die je erin plugt zo weinig mogelijk in elkaars weg zitten. Als ik me niet vergis zijn die dingen overigens al lang verboden. Herinner me alvast zoiets van mijn kindertijd.
Geen update geweest..... gewoon, vanuit het niets.... foetsie.
Klopt, dat was een ouderwetse driewegstekker, de huidige varianten zijn wel veilig. Kattenkoppen of dominostekkers als naam kende ik ook niet maar daar bedoelt men idd een verdeelstekker mee.Twixie schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:14:
[...]
Niet helemaal. Volgens mij is een stekkerdoos altijd met een snoer. Bij een kattenkop zit de stekker gewoon op de verdeelblok zelf, waarbij de pluggen vaak in 3 richtingen georiënteerd zijn zodat de stekkers die je erin plugt zo weinig mogelijk in elkaars weg zitten. Als ik me niet vergis zijn die dingen overigens al lang verboden. Herinner me alvast zoiets van mijn kindertijd.
offtopic: Schatte je wat jonger in omdat je username Twixie is ipv Raider
[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 01-05-2021 10:13 ]
Is gekend. Betreft een probleem in de firmware van de lampen. Daar zou nu (na jaren) eindelijk een oplossing voor zijn. Nu nog hopen dat Ikea ook effectief de nodige firmware gaat updaten.GerCor schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:30:
Maar het blijft, inderdaad, een merkwaardig fenomeen. Ik kwam vannacht thuis, brandt er een lamp in de overkapping. Ik dacht nog, die heeft mijn vriendin ingeschakeld zodat mijn zoon en ik niet in het pikkedonker onder de overkapping hoeven lopen als we thuiskomen. Aan de andere kant wil ik juist dat het licht uit blijft omdat er een merel zit te broeden. Zegt ze vanmorgen tegen mij: 'alle lampen doen het niet meer, behalve de rechter hanglamp'. Ik in de IKEA app kijken en ja hoor; de overige 4 zijn grijs. Dus, weer naar de meterkast en na 3 keer de spanning eraf gehaald te hebben zijn ze weer terug.
Geen update geweest..... gewoon, vanuit het niets.... foetsie.
Aan: een half uur na zonsondergang.
Uit: 23:00 uur.
Heeft het vanaf het begin gedaan. Sinds een paar dagen gaat de lamp netjes aan maar niet meer uit.
Routine al een keer gewijzigd. Verwijderd, opnieuw aangemaakt. Opnieuw opgeslagen maar niets helpt.
Toen bedacht: ik gooi de Routine weg en maak een timer in de IKEA app.
Werkt perfect.
Dan kan het toch niet aan de lamp liggen?
Hi Ha Hopjesvla
Voor die voordeurlamp dan. Want ik heb dezelfde (iets andere tijd uit) Routine voor 3 lampen onder de overkapping en dat werkt wel. En de Routine heeft het ook altijd gedaan maar, ook weer, uit het niets werkt het niet meer.Hopjesvla79 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:12:
Het feit dat het nu weer werkt lijkt me niet, maar dus eerder aan de koppeling met Google
Maar goed. Zolang er een alternatief is en je het kunt oplossen.
Aha, dat is dan wel handige info om te wetenGerCor schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:22:
[...]
Voor die voordeurlamp dan. Want ik heb dezelfde (iets andere tijd uit) Routine voor 3 lampen onder de overkapping en dat werkt wel. En de Routine heeft het ook altijd gedaan maar, ook weer, uit het niets werkt het niet meer.
Maar goed. Zolang er een alternatief is en je het kunt oplossen.
Maakt het wel vreemd inderdaad.
Hi Ha Hopjesvla
Wat wil je verhelpen met die Ikea schakelaar? Op deze manier is het toch gewoon eenzelfde in/uit schakeling als je stekkerdoos? Ik zou eerder kijken naar wat je aan die stekkerdoos qua apparatuur hebt hangen. Uitslaan van een stop is niet normaal in ieder geval.datadevil schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:06:
lichtelijk off-topic wellicht maar we hebben stekkerdozen die we netjes uitzetten als we de apparaten erop niet gebruiken. Nu slaat soms een stop uit als we die aanzetten en ik vroeg me af of het zou helpen om een ikea schakelaar er voor te zetten.
Want lijkt niet echt goed als die kortsluitingen veroorzaken.
Stekkerdoos met veel adapters en/of computers?datadevil schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:06:
lichtelijk off-topic wellicht maar we hebben stekkerdozen die we netjes uitzetten als we de apparaten erop niet gebruiken. Nu slaat soms een stop uit als we die aanzetten en ik vroeg me af of het zou helpen om een ikea schakelaar er voor te zetten.
Ter voorkoming van de rode lichjes enzo
Nu is het zo dat de lampjes soms toch heel even aanspringen, zeer lort maar toch.
Is daar een oplossing voor of moet ik het vervangen door bv een sonoff?
https://www.rouwette.com/
Klinkt meer als piekspanning probleem bij inschakelen van meerdere apparaten gelijkertijd.datadevil schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:06:
Dit ga je met Ikea schakelaar niet oplossen.
Of dus kijken naar je apparaten en 1 voor 1 er bij insteken zodat je weet wat veroorzaker is en die dan na laten kijken of je zet er een piekspanningbeveiliger tussen.
Had het hier ook met flipperkast, bij inschakelen vloog altijd direct die groep eruit. Probleem was in de flipperkast niet te verhelpen dus bij Conrad maar voor 50 Euro een inschakelstroombegrenzer gekocht en nu werkt het probleemloos.
Yes zal ik eens proberen!Septillion schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:47:
@Rouwette Je bedoelt als de Ikea stekker uit staat? Dan eens de Ikea stekker omdraaien, je schakelt nu waarschijnlijk de N ipv de L waardoor er wat lekstroom is.
https://www.rouwette.com/
thanks, eens kijken, dat of het verdelen over meerdere dozen wellicht..Cujo74 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:42:
[...]
Klinkt meer als piekspanning probleem bij inschakelen van meerdere apparaten gelijkertijd.
Dit ga je met Ikea schakelaar niet oplossen.
Of dus kijken naar je apparaten en 1 voor 1 er bij insteken zodat je weet wat veroorzaker is en die dan na laten kijken of je zet er een piekspanningbeveiliger tussen.
Had het hier ook met flipperkast, bij inschakelen vloog altijd direct die groep eruit. Probleem was in de flipperkast niet te verhelpen dus bij Conrad maar voor 50 Euro een inschakelstroombegrenzer gekocht en nu werkt het probleemloos.
sinds vorige week heb ik er 4 aan het plafond, naast 2 oude witte (een kleur, niet de versie met verschillende wit tinten (als die er is...??).koelkast schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:12:
Ik ben van plan om wat gu10 met kleur aan te schaffen. Wie heeft er ervaring met deze relatief nieuw modellen? Kunnen ze bijv. flink terugdimmen? Dat kunnen de huidige warm witte niet. En kunnen ze lekker fel als het nodig is? Hoe staan ze te boek qua connectie? Ik gebruik de conbee 2 stick, waar ik met tradfri spullen wel vrij goede ervaringen mee heb.
Als ik ze beide op 1% helderheid zet en de kleur GU10 op kleurtemp warm wit zet dan is hij toch wel een stukje minder fel. Is misschien lastig te zien door de verschillende hoek.
(en ja, er zit een rolmaat bovenop mijn tradfri gordijn....
:strip_exif()/f/image/7YWGhH7Ml3LOTmPfU4g5Xz0C.jpg?f=fotoalbum_large)
mijn signature is bewust leeg :-)
Wow dat is een goede tipSeptillion schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:47:
@Rouwette Je bedoelt als de Ikea stekker uit staat? Dan eens de Ikea stekker omdraaien, je schakelt nu waarschijnlijk de N ipv de L waardoor er wat lekstroom is.
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Je hebt goede ervaringen, mooi.pCOW schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:51:
[...]
sinds vorige week heb ik er 4 aan het plafond, naast 2 oude witte (een kleur, niet de versie met verschillende wit tinten (als die er is...??).
Als ik ze beide op 1% helderheid zet en de kleur GU10 op kleurtemp warm wit zet dan is hij toch wel een stukje minder fel. Is misschien lastig te zien door de verschillende hoek.
(en ja, er zit een rolmaat bovenop mijn tradfri gordijn....deze zorgt ervoor dat hij schuin naar beneden wordt getrokken en enigszins strak tegen het dakraam blijft).
[Afbeelding]
Ik heb tot nu toe alleen de 'witte', niet instelbare, die het prima doen, maar ik wil iets meer met kleurtemperatuur gaan spelen, en soms ook kleur.
Ik heb inmiddels wat Hue ambiance wit gekocht, gu10 uit een aanbieidng, maar die kleuren gu10 zijn van philips wel érg duur. Vandaar mijn vraag dus over de tradfri kleuren gu10's. Die ga ik maar eens halen.
Overigens heeft IKEA ook de wit spectrum lampen, die schijnen ook behoorlijk terug te kunnen dimmen. Maar niet zover als Philips Hue....
Ik heb nu een ICS-2000 met wat zut maar wil een aantal Ikea producten gebruiken die alleen met de Tradfri hub werken maar wat ik zover kan vinden is dat de KaKu Zigbee producten niet werken met de Tradfri hub?
Hmm anders maar overwegen of ik wel 2 hubs wil
Nee IKEA hub doet alleen IKEA. Zigbee USB sticks is je antwoordsapphire schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:33:
Ik zit nou al een tijdje te googlen maar ik kom er niet echt uit; kun je nou ook andere zigbee lampen aansturen met de Tradfri hub?
Ik heb nu een ICS-2000 met wat zut maar wil een aantal Ikea producten gebruiken die alleen met de Tradfri hub werken maar wat ik zover kan vinden is dat de KaKu Zigbee producten niet werken met de Tradfri hub?
Hmm anders maar overwegen of ik wel 2 hubs wil
Probleem: Werkt blijkbaar alleen maar met zon geavanceerde afstandsbedienin. Maar ik heb zon simpele kleine draaiknop (los)
Zijn er alternatieve lampen die wel werken met de simpele dimmer? Ik zoek een E14 kaarsvorm lamp (voor afzuigkap) andere optie is een compactie afstandsbediening die met beide lampen werkt
Het zit mij dwars dat het spul na 1 jaar al niet meer te verkrijgen is, en ik tot upselling gedwongen wordt.
en daarnaast heb ik gewoon geen zin in zon dikke toeter in mn keuken, die kleine was juist lekker onopvallend
[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 09-05-2021 01:12 ]
ora et labora
https://www.ikea.com/nl/n...loze-dimmer-wit-70408595/
Die niet inderdaad,maar ik doelde op meer op dezerobertwebbe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:31:
@mrc4nl Die draadloze dimmer is toch geen dikke toeter?
https://www.ikea.com/nl/n...loze-dimmer-wit-70408595/
:strip_exif()/f/image/LKD71O66yfdeJm7PJBMGn3Tb.png?f=user_large)
Ik heb zelf de 003.478.31, of is die tegenwoordig vervangen door de 704.085.95 die jij laat zien?
ora et labora
Nu heb ik sommige lampen (die vertraagd reageren) in een soort van routine gestoken met spraakcommando, bv. "Geef meer licht in de keuken". Als je dat doet, dan gaan de lampen wel direct aan zonder vertraging. Zeg je gewoon de lampen in de keuken aan te zetten, dan is er een serieuze vertraging.
Iemand een idee hoe dit kan?
Ik heb de gateway ook even op een andere plaats gezet, misschien dat dit mijn probleem van vertraging oplost aangezien het opvalt dat het enkel de lampen op de beneden verdieping zijn die er last van hebben. De lampen op de benedenverdieping verder van de gateway hebben er zelfs geen last van (bv. bovenverdieping).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Release Version: 1.16.2 17th May 2021 New features and changes in Gateway: 1.14.24 Integration onboarding improvements for Alexa and Google Support for music in Timers New features and changes in Accessories: FYRTUR and KADRILJ roller blinds (V-2.3.073). Secure OTA upgrade introduced. The state of blind in the App was not getting updated when the battery of the blind was removed and reinserted again. This has been fixed. Zigbee commands received by the Blinds during Motor FW initialisation were causing unwanted behaviour. This is now fixed. TRÅDFRI signal repeater (V-2.3.070). Secure OTA upgrade introduced. |
"Secure OTA upgrade introduced"... Ging dat via http?

[ Voor 4% gewijzigd door Mau_Maus op 17-05-2021 18:58 ]
Ja. Deze pagina gebruikt IKEA om firmware updates te verspreiden: http://fw.ota.homesmart.ikea.net/feed/version_info.jsonMau_Maus schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:56:
Coming up:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Release Version: 1.16.2 17th May 2021 New features and changes in Gateway: 1.14.24 Integration onboarding improvements for Alexa and Google Support for music in Timers New features and changes in Accessories: FYRTUR and KADRILJ roller blinds (V-2.3.073). Secure OTA upgrade introduced. The state of blind in the App was not getting updated when the battery of the blind was removed and reinserted again. This has been fixed. Zigbee commands received by the Blinds during Motor FW initialisation were causing unwanted behaviour. This is now fixed. TRÅDFRI signal repeater (V-2.3.070). Secure OTA upgrade introduced.
"Secure OTA upgrade introduced"... Ging dat via http?
[ Voor 7% gewijzigd door jugger naut op 17-05-2021 19:03 ]
Zou die dan niet nu al bereikbaar moeten zijn via https?jugger naut schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:03:
[...]
Ja. Deze pagina gebruikt IKEA om firmware updates te verspreiden: http://fw.ota.homesmart.ikea.net/feed/version_info.json
https://fw.ota.homesmart.ikea.net/feed/version_info.json
Hoewel dit van een beta achtig kanaal komt kan dat natuurlijk via een andere url binnenkomen... Toch wel vreemd dat dit nooit eerder was. Http update is wel echt al een tijd passé vanwege MIT.
Edit:
Ah zo te zien is specifiek https anders ingesteld voor deze, want de update bestanden werken gelukkig wel al via https
https://fw.ota.homesmart.ikea.net/
Apart...
[ Voor 12% gewijzigd door Mau_Maus op 17-05-2021 19:12 ]
Ikea hub deed alleen ikea.Zandpad schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:41:
[...]
Nee IKEA hub doet alleen IKEA. Zigbee USB sticks is je antwoord
Maar nu praat de hub gewoon zigbee 3.0 en kan je er van alles aankoppelen.
Hier een combi van hue, icasa, gledopto, ecobright en ikea op de hub.
Wise enough to play the fool
Ikea Bridge deed altijd al zigbee, maar ZLL en nu zigbee 3.0 wat idd het toevoegen van zigbee 3.0/ZLL producten van derden iets makkelijker maakt!teacher schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:44:
[...]
Ikea hub deed alleen ikea.
Maar nu praat de hub gewoon zigbee 3.0 en kan je er van alles aankoppelen.
Hier een combi van hue, icasa, gledopto, ecobright en ikea op de hub.
Kan je dan bijvoorbeeld een Xiaomi Mi Light Detection Sensor (zigbee 3.0) in je Ikea hub en lampen setup plaatsen om de timers te overrulen wanneer het plotseling donker word tijdens een flinke bui?Erik1971 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:25:
[...]
Ikea Bridge deed altijd al zigbee, maar ZLL en nu zigbee 3.0 wat idd het toevoegen van zigbee 3.0/ZLL producten van derden iets makkelijker maakt!
Zou dit wel een leuke toevoeging vinden aangezien Ikea dit soort sensors niet in het assortiment heeft.
(Geen zin in een collectie hubs of een RPI neerleggen om de boel wat uitgebreider te automagiseren, zou fijn zijn wanneer dit allemaal via de Ikea hub zou lopen)
[ Voor 4% gewijzigd door PalingDrone op 18-05-2021 00:27 ]
Waarschijnlijk gaat dat niet werken, lampen van derden gaat wel goed, maar probleem met sensoren en ook switches, is dat voor dit soort automatiseringen je het gedrag van een sensor moet weten en net dat wordt niet door ZigBee 3.0 standaard vast gelegd.PalingDrone schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 00:19:
[...]
Kan je dan bijvoorbeeld een Xiaomi Mi Light Detection Sensor (zigbee 3.0) in je Ikea hub en lampen setup plaatsen om de timers te overrulen wanneer het plotseling donker word tijdens een flinke bui?
Zou dit wel een leuke toevoeging vinden aangezien Ikea dit soort sensors niet in het assortiment heeft.
(Geen zin in een collectie hubs of een RPI neerleggen om de boel wat uitgebreider te automagiseren, zou fijn zijn wanneer dit allemaal via de Ikea hub zou lopen)
Je zou zo'n sensor wel aan je netwerk kunnen toevoegen, maar dan werkt deze 'standalone', dat wil zeggen dat je alleen gebruik kan maken van de lokale mogelijkheden van de desbetreffende sensor en vaak is dat zeer beperkt gedrag.
Nu zie ik deze lamp van GledOpto. Een RGB controller van hen werkt zo te zien wel met Tradfri samen.
Enig idee of die breedstraler ook te koppelen is?
[ Voor 5% gewijzigd door Mr_gadget op 18-05-2021 12:34 ]
Kun je die breedstraler niet gewoon met snoer en stekker in slim stopcontact pluggen en zo aansturen?Mr_gadget schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:33:
Ik ben op zoek naar een manier om een buitenlamp (breedstraler) via de hub te sturen. IKEA heeft echter geen buitenlampen (of je zou iets in een waterdicht armatuur moeten doen).
Nu zie ik deze lamp van GledOpto. Een RGB controller van hen werkt zo te zien wel met Tradfri samen.
Enig idee of die breedstraler ook te koppelen is?
Eventueel icm bewegingssensor als dat een doel zou zijn.
Lijkt me geen goed idee: dit is zelf ook een slimme lamp met dim en RGB mogelijkheden, met een slim stopcontact kun je hem alleen aan en uit zetten. Je mist dan de RGB en dim mogelijkheden, of mis ik nu iets?Cujo74 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:34:
[...]
Kun je die breedstraler niet gewoon met snoer en stekker in slim stopcontact pluggen en zo aansturen?
Eventueel icm bewegingssensor als dat een doel zou zijn.
Wel een interessante lamp overigens, ben benieuwd naar praktijk ervaringen. Dit ding lijkt een stuk krachtiger dan de tuinlampen van de LIDL.
[ Voor 12% gewijzigd door Batilan op 18-05-2021 14:51 ]
[ Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 18-05-2021 15:22 ]
Ik zeg niet dat een Zigbee stekker altijd een slecht idee is, alleen is het een beetje zonde om een RGB / dimbare zigbee lamp achter een Zigbee stekker te plaatsenrobertwebbe schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:21:
Ik heb al sinds dat je de stekkers kunt kopen (2 jaar?) een stekker buiten onder de overkapping hangen en nergens last van.
Maar blijkbaar is dat voor degene die een oplossing zocht geen probleem

Ah en jij reageert op Mr_gadget niet op mijn post (daarom quote ik zo graag

[ Voor 17% gewijzigd door Batilan op 18-05-2021 15:47 ]
Als je inderdaad kleur wilt gebruiken en eventueel wilt kunnen dimmen dan is mijn voorstel niet bruikbaar en inderdaad zonde om die RGB lamp te kopen.
Wil je enkel aan en uit dan prima bruikbaar met een basic breedstraler.
Zelf hier ook geruime tijd onder overkapping in gebruik en ook afgelopen winter meerdere buiten gehad voor de kerstverlichting, dus kou en vocht zou ik me niet zo druk over maken, zolang je ze uiteraard maar niet direct in de regen plaatst.
zojuist had ik de ubdate van IKEA tradfry naar 1.14.24.
Wie weet nu echt waar de ubdate inhoud, wat is er verbeterd of zo.
Scroll even omhoog.......Gerrya schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:18:
Hoi allemaal ,
zojuist had ik de ubdate van IKEA tradfry naar 1.14.24.
Wie weet nu echt waar de ubdate inhoud, wat is er verbeterd of zo.
[ Voor 3% gewijzigd door jwhoogervorst op 20-05-2021 07:50 ]
Voor elke oplossing is er een probleem!
De update is bij mij, gelukkig, probleemloos verlopen. Een dag voor de update weer spontaan 2 lampen in de overkapping 'grijs' in de IKEA-app. Inderdaad, spanning er even een paar keer af en ze zijn weer gevonden. Blijft onbegrijpelijk.lw.keizer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:08:
Ik merkte dat de Hub een update had omdat hij (zoals bij iedere update wel) een paar lampjes "afstoot". Even stroom er af en weer aan en dan loopt alles weer in de pas. Nu geven mijn bewegingsdetectoren ook geen teken van leven meer, hebben meer mensen daar last van na de update? Tips om ze weer werkend te krijgen behalve opnieuw installeren?
Is het niet hoor.
Bugje in de firmware.
prijs/kwaliteit.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Hier 14 lampen/stopcontacten niet meer bereikbaarlw.keizer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:08:
Ik merkte dat de Hub een update had omdat hij (zoals bij iedere update wel) een paar lampjes "afstoot". Even stroom er af en weer aan en dan loopt alles weer in de pas. Nu geven mijn bewegingsdetectoren ook geen teken van leven meer, hebben meer mensen daar last van na de update? Tips om ze weer werkend te krijgen behalve opnieuw installeren?

/f/image/Evi2VQFqS1NDYKoQhZLvq4WR.png?f=fotoalbum_large)
C:\>Signature.bat
Ik heb ook vanaf nu de toegang tot het internet verboden in mijn router, ik bepaal zelf wanneer die updates mag doen
Alle lampen even uitzetten en weer aandoen en dan even geduld hebben is trouwens het advies, het lijkt erop dat er dan 1 "router" zijn verbindingen vasthoudt en zo doende sommige lampen onbeschikbaar houdt totdat je die ook gedaan hebt.
Maar dan kun je de lampen ook niet meer vanaf een locatie schakelen met bijvoorbeeld Google Home. En dat vind ik dan weer onhandig. Keuzes, keuzes.lw.keizer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:10:
Batterijtjes even uit de sensor halen heeft geholpen, hoefde niet opnieuw te installeren of ontkoppelen of wat dan ook. Niet heel gebruiksvriendelijk maar niet al te veel werk. Bedankt voor de tip om de hub toegang tot internet te ontzeggen, dat voorkomt in de toekomst in ieder geval onverwacht gedoe.
Een tijdje terug in de smart verlichting gestapt en voornamelijk hue lampen gekocht. Inmiddels ook Lidl lampen en Xiaomi motion sensoren werkend met Conbee 2 stick.
Afijn, mijn vrouw kocht een kleine fado lamp en wilde daar een klein filament led lampje in. Mijn vriendin kwam met een e14 ryet lampje aan, maar toch maar even gekeken of ze geen smart variant hadden.
Bij de tradfri afdeling kwam ik echter een e14 250 led filament (spiraalvorm, zie je in E14 toch al weinig!) tegen voor een euro of 7. Deze maar meegenomen om eens kennis te maken met IKEA tradfri lampen.
Zojuist na het resetten keurig in de Philips hue app kunnen koppelen. Verrassend goed voor deze prijs!
Echter kan ik online niks over dit model vinden op de site van IKEA, maar ook niet bij google(los van een notatie in zigbee Alliance)!?
Iemand die bekend is met deze lamp?
Het modelnr:
LED1935C3 met artikelnr 304.413.80
:strip_exif()/f/image/mgqrYg9RkJdfwWzixfqYQvOx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Wedw0bPSpkh5eTpLmhs25eS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u29rWYbGpQV8DpYh27KgcGuG.jpg?f=fotoalbum_large)
Philips hue herkend de lamp als
/f/image/zgowmlqeYwpbt7iEeb7xT70r.png?f=fotoalbum_large)
Of ben Ik nou heel erg scheel

En apps opnieuw opstarten, modem opstarten, speakers opstarten geeft geen verschil.
Zoiets?oscarwashere schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:25:
Het lijkt erop dat er een nieuwe versie van sommige lampen op de Ikea site staat en de 'oude' modellen zijn afgeprijsd. Heb ik iets gemist, of zijn jullie wel bekend met de verschillen? De prijzen liggen de helft lager!
Zie dat ze een nieuwe remote hebben?
/f/image/mKJUOVcKvbteWtSoCL4gOzrK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0Ife5FOPKyW1QcZZD1SKUwXS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OXiqGZV5lBMu2V6Cf11ZnFPo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xleAfxXd43fOl75WqKNn7gpo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pBRouS8lx3ZnUGwZRqgtZnrU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cM9ZuTfCFNBZAal01iy3VWie.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hgB8Sy8h8hGjREdu3kmGszmX.png?f=fotoalbum_large)
Dat bedoel ik inderdaad, de afstandsbediening was het enige verschil wat ik kon vinden. Echter hebben de sommige E14 en E27 nu twee varianten in de webshop. Bij de ene staat "Prijs geldig t/m..." en bij de ander "Nieuw". Zo op het oog is er geen verschil behalve de 1/2 prijs, of zie ik iets over het hoofd?Vorkie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:31:
[...]
Zoiets?
Zie dat ze een nieuwe remote hebben?![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
600 naar 806 lumen?oscarwashere schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:49:
[...]
Dat bedoel ik inderdaad, de afstandsbediening was het enige verschil wat ik kon vinden. Echter hebben de sommige E14 en E27 nu twee varianten in de webshop. Bij de ene staat "Prijs geldig t/m..." en bij de ander "Nieuw". Zo op het oog is er geen verschil behalve de 1/2 prijs, of zie ik iets over het hoofd?
Dat de 600 eruit gaat?
Bij de Ikea hebben ze de starterkit met HUB, Remote en 2x 600 lumen color/white in de aanbieding voor 39,95
Dus die meegenomen inclusief derde lamp en stopcontact. Was iets meer dan 60€ kwijt.
Van het kastje naar de muur lopen...
Ik worstel er nu al een jaar of wat ermee en er was recent een heel kort moment dat alles instant klaar stond maar is nu weer voorbij. In mijn netwerksetup is niets gewijzigd.
Het netwerk ziet er zo uit:
TP-Link Deco M5 -> TP-Link 24 poorts (unmanaged) switch -> Tradfri bridge.
Er zijn nog twee Deco's in het huis, eentje draadloos en eentje verbonden om de rest van het huis van (draadloos) internet te voorzien.
Twee iPads (2017 en 2018) als HomeKit hub. 1 iPad zit vast in een muur en zit dichtbij een Deco, signaalsterkte is perfect. De andere slingert rond in het huis.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Alle lampen, bridge, etc hebben de nieuwste firmware volgens Ikea Smart Home.
- Bridge, deco's meerdere malen herstart. Heeft eigenlijk geen effect.
- Bridge heeft QoS voorkeur op de Deco.
- 1 HomeKit hub gebruiken in plaats van twee, ongeacht welke iPad heeft dit geen effect.
- Via de Ikea Smart Home app reageren ze direct.
Verder opvallend:
- Ik heb ook enkele Hue lightstrips, deze hebben altijd een constant goede status en reageren direct. Deze zijn ook verbonden met een Hue bridge.
Is iemand dit al eens tegengekomen en kunnen oplossen?
Dit topic is gesloten.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.