Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Dat is goed nieuws... nu deed ik dat met die Aqara knoppen. Geweldig hoeveel functionaliteit dat aan je home automation kan toevoegen. Alle lampen aan uit , muziek afspelen op sonos speakers , even het NOS nieuws op enkele of meerdere speakers. TV inschakelen, en lampen dimmen. Verwarming aanpassen, you name it :-)
De volgende keer bij een Ikea bezoek (Al zal dat nog wel even duren) er misschien ook maar een aantal meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
GerCor schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 00:44:
[...]

Doodat de bewegingssensor in Homekit zichtbaar is kun je ook andere merken koppelen aan de bewegingssensor van Ikea in Homekit.
Moet je wel Homekit gebruiken en een Homekit "server" hebben in huis, dat is een Apple TV, iPad (moet deze wel altijd aanstaan en opgeladen zijn) of die nieuwe speaker van Apple (en ook de oudere HomePod).

En voor Homekit, moet je wel bij Hue of Ikea blijven, dat betekend, alleen Hue spullen worden doorgegeven door Hue bridge en alleen Ikea spullen worden door gegeven door Ikea bridge.

Update: na terechte opmerking @Serena , je kunt idd Hue (met bridge) en Tradfri (ook met bridge) via HomeKit perfect samen laten werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Erik1971 op 24-03-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:12

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Uit het niets ineens 2 lampen onbereikbaar.

En gisteravond zag ik dat bij de bewegingssensor het 'oog' rood kleurde. Sensor opengemaakt en de lampjes die aangeven welke stand je hebt geselecteerd, branden. Blijkt dat de batterijen leeg zijn.

Echt betrouwbaar en stabiel is het allemaal niet.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:18
Erik1971 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:11:
[...]

Moet je wel Homekit gebruiken en een Homekit "server" hebben in huis, dat is een Apple TV, iPad (moet deze wel altijd aanstaan en opgeladen zijn) of die nieuwe speaker van Apple.

En voor Homekit, moet je wel bij Hue of Ikea blijven, dat betekent, alleen Hue spullen worden doorgegeven door Hue bridge en alleen Ikea spullen worden door gegeven door Ikea bridge.
De oude HomePod is ook een prima hub.
En je laat het nu lijken of je moet kiezen, maar Hue en Ikea werken prima naast elkaar in HomeKit. Hebben idd wel allebei hun eigen brug nodig.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-05 14:41

Mimiix

Professioneel Prutser

GerCor schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:12:
Uit het niets ineens 2 lampen onbereikbaar.

En gisteravond zag ik dat bij de bewegingssensor het 'oog' rood kleurde. Sensor opengemaakt en de lampjes die aangeven welke stand je hebt geselecteerd, branden. Blijkt dat de batterijen leeg zijn.

Echt betrouwbaar en stabiel is het allemaal niet.
Dat is de Firmware helaas. bij deCONZ hebben we dat ook vaker en het zit deels in de firmware van de lampen. Voor als je je in wil lezen: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1261

Hoeveel lampen heb je?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Mimiix schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:38:
[...]

Dat is de Firmware helaas. bij deCONZ hebben we dat ook vaker en het zit deels in de firmware van de lampen. Voor als je je in wil lezen: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1261

Hoeveel lampen heb je?
10.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Das ook niet veel. Meestal gebeurd het bij grotere netwerken. Debuggen op zigbee niveau is niet mogelijk vermoed ik.

Probeer vooral te kijken hoe ze hangen in huis. Hangen de lampen in een metalen frame? Kan het zijn dat er grote metalen objecten in de buurt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-10-2023
Ik probeer mijn vraag nogmaals te stellen, kan niet zijn dat niemand anders dit probleem heeft :-)

Ik heb nu een jaar wat Ikea Tradfri lampen hangen, gekoppeld aan de Google Home om ze via spraakbediening te bedienen. Nu, de laatste tijd heb ik heel wat vertragingen op het systeem. Het duurt soms tot een minuut vooraleer de lamp ook effectief aan of uit gaat. Dat was in het begin niet. De hub even uit het stopcontact en alles werkt weer, maar dit lijkt me geen manier van werken. Ik heb nu een tijdschakelaar ingesteld met de hub, die hem 2x per dag reset.

Nog mensen met dit probleem? Hoe kan dit opgelost worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Mimiix schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:23:
[...]

Das ook niet veel. Meestal gebeurd het bij grotere netwerken. Debuggen op zigbee niveau is niet mogelijk vermoed ik.

Probeer vooral te kijken hoe ze hangen in huis. Hangen de lampen in een metalen frame? Kan het zijn dat er grote metalen objecten in de buurt staan?
Nou ja, ik heb wel meer lampen in huis maar 10 van Ikea.

Ik denk dat ik de spanning er even af ga halen. Kijken of ze dan terugkomen. Komt altijd wel weer goed maar ik hou niet van dit soort fratsen.

@de_lange Ik gebruik alleen Google Assistent want ik heb geen Google hardware. Net even voor je getest. Geen probleem, reageert direct op een spraakopdracht.

[ Voor 12% gewijzigd door GerCor op 24-03-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

de_lange schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:28:
Ik probeer mijn vraag nogmaals te stellen, kan niet zijn dat niemand anders dit probleem heeft :-)

Ik heb nu een jaar wat Ikea Tradfri lampen hangen, gekoppeld aan de Google Home om ze via spraakbediening te bedienen. Nu, de laatste tijd heb ik heel wat vertragingen op het systeem. Het duurt soms tot een minuut vooraleer de lamp ook effectief aan of uit gaat. Dat was in het begin niet. De hub even uit het stopcontact en alles werkt weer, maar dit lijkt me geen manier van werken. Ik heb nu een tijdschakelaar ingesteld met de hub, die hem 2x per dag reset.

Nog mensen met dit probleem? Hoe kan dit opgelost worden?
Kan heel goed interference zijn. Of een vertraagd zigbee netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
Mimiix schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:45:
[...]

Kan heel goed interference zijn. Of een vertraagd zigbee netwerk
En valt dit op één of andere manier op te lossen?

@GerCor Bij mij werkt ook alles perfect, maar soms niet. Als ik de hub even zonder stroom zet en hem terug connecteer, gaat alles weer perfect, tot de volgende keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

de_lange schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:48:
[...]

En valt dit op één of andere manier op te lossen?

@GerCor Bij mij werkt ook alles perfect, maar soms niet. Als ik de hub even zonder stroom zet en hem terug connecteer, gaat alles weer perfect, tot de volgende keer...
Meestal komt het door metaal of andere signalen (wifi/zigbee) op hetzelfde kanaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Dat die 2 lampen onbereikbaar waren is opgelost. Mijn zoon had het ene lampje op zijn kamer per ongeluk met de muurschakelaar uitgeschakeld en mijn vriendin het andere lampje op de slaapkamer van mijn dochter.

Wat een volk heb ik hier in huis zeg. Mogen lijfstraffen nog in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 20:40
GerCor schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:10:
Dat die 2 lampen onbereikbaar waren is opgelost. Mijn zoon had het ene lampje op zijn kamer per ongeluk met de muurschakelaar uitgeschakeld en mijn vriendin het andere lampje op de slaapkamer van mijn dochter.

Wat een volk heb ik hier in huis zeg. Mogen lijfstraffen nog in Nederland?
Nee, maar als je de schakelaars niet wilt vervangen kun je een gekleurd stukje tape over de schakelaar plakken. Voorkomt dat ze het per ongeluk indrukken en kun je ook gelijk zien als het wel is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

hpmkruit schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:51:
[...]

Nee, maar als je de schakelaars niet wilt vervangen kun je een gekleurd stukje tape over de schakelaar plakken. Voorkomt dat ze het per ongeluk indrukken en kun je ook gelijk zien als het wel is gebeurd.
Ach. Mijn zoon begreep wel waarom zijn lamp onbereikbaar was. Bij mijn vriendin was dat anders. Mijn dochter had 2 lampen en een afstandsbediening van Ikea op haar slaapkamer. Ze is verhuisd naar Groningen en heeft 1 lamp en de afstandsbediening meegenomen. 1 lamp hangt nog in haar slaapkamer. Die was ingeschakeld. En toen dacht mijn vriendin: de afstandsbediening is in Groningen dus ik kan die lamp niet uitschakelen. Toen heeft ze de schakelaar in het snoer gebruikt. Ik heb haar uitgelegd dat ze de lamp gewoon kan schakelen met de IKEA-app, Google home app en Homekit.

Nu zijn beide lampen weer bereikbaar en is alles opgelost.

Tape over de schakelaars is gewoon lelijk. Dat ga ik niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:48
Er zit weer een update aan te komen:

Release Version: 1.16.1
25th March 2021
New features and changes in Gateway: 1.13.25
Bug fixes: Maintenance and production issues

Bron: https://ww8.ikea.com/ikea...otes/releasenotesltd.html

[ Voor 18% gewijzigd door jwhoogervorst op 25-03-2021 21:27 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40
@jwhoogervorst Die heb ik net geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 06:59
Vandaar dat ik de ikea weer opnieuw moest inladen op de home assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Vroeg me al af waarom er weer 2 lampen onbereikbaar waren....update ronde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
*Zucht* 7 stekkers en 4 lampen hebben hun verbinding weer verloren na de update.
Wat is het toch een waardeloze gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 06:59
Denk maar zo ze zijn nog steeds bezig met ontwikkeling blijkbaar.
Er komt vast een tijd dat ze gaan roepen we kunnen de oude gateway niet meer up to date houden dus koop maar een nieuwe voor de nieuwste opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Update vannacht probleemloos verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20
GerCor schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:58:
Update vannacht probleemloos verlopen.
idem hier. Ik krijg erg het gevoel dat hoe meer je alleen maar IKEA draait (dus niet nog andere dingen erbij heb) hoe stabieler het werkt. Maar goed, pech kan je altijd hebben.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:43:
[...]

idem hier. Ik krijg erg het gevoel dat hoe meer je alleen maar IKEA draait (dus niet nog andere dingen erbij heb) hoe stabieler het werkt. Maar goed, pech kan je altijd hebben.
Dat kan toch niet? Die app ziet echt niet of ik nog meer apparaten heb…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 11:20
Serena schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:42:
[...]

Dat kan toch niet? Die app ziet echt niet of ik nog meer apparaten heb…
geen idee, buiten de bias dat je natuurlijk vaker mensen hoort die problemen hebben met iets dan mensen die geen problemen hebben lijkt het erop , goed dat is mijn interpretatie dan, dat problemen zich hier vaker voordoen bij mensen die meer eraan hebben hangen dan alleen Ikea only (hue e.d.). Geen idee of dat bij jou ook zo is hoor. Het is ook meer een eigen brainfart dan een feit ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:52:
[...]

geen idee, buiten de bias dat je natuurlijk vaker mensen hoort die problemen hebben met iets dan mensen die geen problemen hebben lijkt het erop , goed dat is mijn interpretatie dan, dat problemen zich hier vaker voordoen bij mensen die meer eraan hebben hangen dan alleen Ikea only (hue e.d.). Geen idee of dat bij jou ook zo is hoor. Het is ook meer een eigen brainfart dan een feit ;)
Oh zo! Nee, hier hang puur alleen Ikea aan de hub. Iedere keer crasht de helft. Echt waardeloos. Helemaal aangezien sommige stekkers op een onhandige plek hangen. Daarom heb ik ze juist…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zou een tuinspot graag willen schakelen. Stopcontact zit binnen in een vrijstaande schuur . Zag echter laatst dat het kennelijk erg vochtig binnen is geweest. Zou daarom liever schakelbaar stopcontact willen wat voor buiten geschikt is.
Deze LEDVANCE lijkt handig. Echter lijkt de binnen variant niet een 'Zweedse Gateway' te ondersteunen volgens een recensie..
Maar hier wordt weer geclaimed dat het wel werkt..

Heeft dit misschien met versies van Zigbee te maken?Er lijken verschillende versies te zijn, ZLL en ZHA. Iemand een idee of het gaat werken. Of een IP44 zigbee socket die wel werkt?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 29-03-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hmm een idee voor die ellendige cr2032 batterij(en) YouTube: Making a CR2032 battery eliminator

met een stepdown converter ertussen kan je hem met USB voeden

nu zijn er ook 18650 UPS boardjes die je met usb kan laden en de 3.3v direct leveren, alleen van deze optie ben ik minder een fan om in de muur te stoppen .. (iets met hitte & brandgevaar) .

ik zag een nieuwe versie :? met 2x AA oid laatst in dit topic .. ik hoop dat die wat langer mee zullen gaan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Mr_gadget schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:07:
Ik zou een tuinspot graag willen schakelen. Stopcontact zit binnen in een vrijstaande schuur . Zag echter laatst dat het kennelijk erg vochtig binnen is geweest. Zou daarom liever schakelbaar stopcontact willen wat voor buiten geschikt is.
Deze LEDVANCE lijkt handig. Echter lijkt de binnen variant niet een 'Zweedse Gateway' te ondersteunen volgens een recensie..
Maar hier wordt weer geclaimed dat het wel werkt..

Heeft dit misschien met versies van Zigbee te maken?Er lijken verschillende versies te zijn, ZLL en ZHA. Iemand een idee of het gaat werken. Of een IP44 zigbee socket die wel werkt?
ik heb voor buiten KAKU (indoor & outdoor) & shelly(wifi) ..
YouTube: How (not) to open an IKEA TRÅDFRI control outlet --> je kan ook nog je eigen buiten variant ervan bouwen ..

Met Tazmotizer, arduino/esp32(wifi) en bv een 8 kanaals relay(1 t/m 16) kan je meer stekkers beheren .. genoeg filmpjes hoe je dit doet .. je hoeft niet eens te solderen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
Er is net een update (1.14.2) van de iOS-app verschenen. Die is nogal verschillend ten opzichte van de vorige versie...

Maar je kan er in ieder geval ook de inschakel-stand van de lampen mee instellen.

[ Voor 29% gewijzigd door jwhoogervorst op 30-03-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
vso schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:56:
hmm een idee voor die ellendige cr2032 batterij(en) YouTube: Making a CR2032 battery eliminator

met een stepdown converter ertussen kan je hem met USB voeden

nu zijn er ook 18650 UPS boardjes die je met usb kan laden en de 3.3v direct leveren, alleen van deze optie ben ik minder een fan om in de muur te stoppen .. (iets met hitte & brandgevaar) .

ik zag een nieuwe versie :? met 2x AA oid laatst in dit topic .. ik hoop dat die wat langer mee zullen gaan.
Je kunt ook direct een step down van 230v naar 3,3v pakken. Heb ik ook in projectjes gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

jwhoogervorst schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:38:
Maar je kan er in ieder geval ook de inschakel-stand van de lampen mee instellen.
Wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hpmkruit schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:01:
[...]

Je kunt ook direct een step down van 230v naar 3,3v pakken. Heb ik ook in projectjes gebruikt.
enige wat ik me afvraag is als je die in de muur stopt hoe "warm" worden ze .. liefst niet warmer dan 20graden oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
GerCor schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:51:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee?
Dat je kan instellen wat de lamp doet als je de stroom er op zet (bijvoorbeeld bij een stroomstoring)
Een tijdje geleden is daar een firmware-update voor geweest, alleen ontbrak nog ondersteuning in de app voor.

[ Voor 17% gewijzigd door jwhoogervorst op 30-03-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
jwhoogervorst schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:11:
[...]

Dat je kan instellen wat de lamp doet als je de stroom er op zet (bijvoorbeeld bij een stroomstoring)
Een tijdje geleden is daar een firmware-update voor geweest, alleen ontbrak nog ondersteuning in de app voor.
Die ondersteuning zit er al een hele tijd in hoor. Paar maanden geleden al ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@Serena: het is nu in ieder geval makkelijk(er) te vinden.

Ik ben vooral benieuwd naar die nieuwe “onboarding”...
Binnenkort (volgens IKEA volgende week donderdag) wordt er een nieuw rolgordijn bezorgd, ter vervanging van mijn 1e Fyrtur rolgordijn, dat ik direct toen ze in Nederland te koop waren heb gekocht.
Die is eigenlijk te smal (60cm ipv de nu bestelde 80cm), maar wat mij vooral opvalt is dat die veel trager en lawaaïger is dan de 4 rolgordijnen die ik daarna heb gekocht.

Dan zal ik het ondervinden. Bij de vorige 5 rolgordijnen was het nogal een gedoe om ze aan de gateway te koppelen, zelfs als ik het met een verse batterij in de knop probeerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 20:42

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Ik heb het na 2 jaar gebruik opgegeven. Het is echt een ramp , na elke update weer gedonder.

Ben nu alles aan het overhevelen naar een sonoff zigbee bridge (met geflashed met tasmota + home assistan& ZHA)
Alles werkt nu ook veel sneller. Een groep lampen aanzetten gaat nu echt instant.
Updates kan ik nog steeds laden......als ik dat wil.

ach ja... het blijft wel ikea. Maar nu wel onder controle van het meest geavanceerde domotica systeem voor thuisgebruik.
Serena schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:22:
*Zucht* 7 stekkers en 4 lampen hebben hun verbinding weer verloren na de update.
Wat is het toch een waardeloze gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vandaag mijn rgb e14 lampen vervangen voor de wit kleurspectrum e14 lampen.
Maar die dingen brommen als ze gedimd zijn.
Daar hebben de rgb versies geen last van.

Is dit bij al de e14 wit spectrum lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
wielhelm schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:13:
Ik heb het na 2 jaar gebruik opgegeven. Het is echt een ramp , na elke update weer gedonder.

Ben nu alles aan het overhevelen naar een sonoff zigbee bridge (met geflashed met tasmota + home assistan& ZHA)
Alles werkt nu ook veel sneller. Een groep lampen aanzetten gaat nu echt instant.
Updates kan ik nog steeds laden......als ik dat wil.

ach ja... het blijft wel ikea. Maar nu wel onder controle van het meest geavanceerde domotica systeem voor thuisgebruik.

[...]
Ik hoop dat ik de Hue stekkers een keer in een leuke aanbieding kan scoren. Dan wil ik sowieso de meest gebruikte stekkers wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sja, ik heb 3 lampen, 1 floalt paneel, 2 outlets en een symfonisk speaker aan een Trådfri bridge hangen en update na update heb ik nul issues.

De hue meuk hangt aan een hue bridge die naast de Trådfri ligt, ook nul issues. Besturing 99 procent van de tijd via Google home, werkt prima. Enkel de beroerde batterijduur van de Trådfri remotes is spijtig, daarom 2 nest mini's in m'n appartementje gehangen.

Bizar dat met dezelfde software de ervaringen zo uiteen kunnen lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bundin op 30-03-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

jwhoogervorst schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:58:
@Serena: het is nu in ieder geval makkelijk(er) te vinden.

Ik ben vooral benieuwd naar die nieuwe “onboarding”...
Binnenkort (volgens IKEA volgende week donderdag) wordt er een nieuw rolgordijn bezorgd, ter vervanging van mijn 1e Fyrtur rolgordijn, dat ik direct toen ze in Nederland te koop waren heb gekocht.
Die is eigenlijk te smal (60cm ipv de nu bestelde 80cm), maar wat mij vooral opvalt is dat die veel trager en lawaaïger is dan de 4 rolgordijnen die ik daarna heb gekocht.

Dan zal ik het ondervinden. Bij de vorige 5 rolgordijnen was het nogal een gedoe om ze aan de gateway te koppelen, zelfs als ik het met een verse batterij in de knop probeerde.
Ga ik er ook 5 van aanschaffen. Moet ze alle 5 op breedte maken. Dat is dan weer een uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@GerCor: ik heb ‘m maandag besteld, samen met nog wat andere dingen, waar maar 1 ervan in dit topic thuis hoort.

Het op maat maken (van 1) was vrij makkelijk. Gewoon het filmpje op YouTube volgen:
YouTube: IKEA SMART BLINDS cut to size - how to make them fit your window (mo...
Bij mij hoefde er gelukkig maar 1 smaller gemaakt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
GerCor schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:18:
[...]
Ga ik er ook 5 van aanschaffen. Moet ze alle 5 op breedte maken. Dat is dan weer een uitdaging.
Is niet meer of minder werk dan een ander rolgordijn wat je op maat dient te maken. Demonteren, knippen en zagen, monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Ik overweeg om een aantal producten uit de TRÅDFRI lijn te kopen.

Voor in de gang (3 plafondlampen) zou ik de bewegingssensor willen gebruiken, maar ik zou diezelfde lampen ook graag handmatig aan en uit kunnen zetten. Via de bewegingssensor gaan ze na korte tijd automatisch weer uit, en ik zou graag ook de mogelijkheid hebben om ze permanent aan te laten.

Kan ik de lampen zowel via de bewegingssensor, als ook via een losse schakelaar/dimmer aan en uit zetten? En zou dat dan betekenen dat als de lampen aan staan via de bewegingssensor, en ik druk op de schakelaar, dat ze dan weer uit gaan? Idealiter zou het zo werken dat de schakelaar de bewegingssensor overrulet, zeg maar.

Heb gegoogled maar ik vind vooral handleidingen en ervaringen met de bewegingssensor, maar niet de combinatie bewegingssensor en dimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22

Reptile209

- gers -

migchiell schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:15:

Voor in de gang (3 plafondlampen) zou ik de bewegingssensor willen gebruiken, maar ik zou diezelfde lampen ook graag handmatig aan en uit kunnen zetten. Via de bewegingssensor gaan ze na korte tijd automatisch weer uit, en ik zou graag ook de mogelijkheid hebben om ze permanent aan te laten.

Kan ik de lampen zowel via de bewegingssensor, als ook via een losse schakelaar/dimmer aan en uit zetten? En zou dat dan betekenen dat als de lampen aan staan via de bewegingssensor, en ik druk op de schakelaar, dat ze dan weer uit gaan? Idealiter zou het zo werken dat de schakelaar de bewegingssensor overrulet, zeg maar.

Heb gegoogled maar ik vind vooral handleidingen en ervaringen met de bewegingssensor, maar niet de combinatie bewegingssensor en dimmer.
Ik denk dat je de schakelaar en de bewegingsmelder parallel zou kunnen zetten: zet je de schakelaar uit, dan gaat hij alleen op beweging aan. En ze je hem aan, dan blijft hij aan. Enige nadeel is dat je hem dan niet "uit" kan forceren: hij gaat dan pas uit na de time-out van de bewegingsmelder.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

migchiell schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:15:

Als de lampen uitgeschakeld zijn dan kun je de lampen met de app/schakelaar/dimmer/afstandsbediening inschakelen. Dan blijven ze aan. Maar als de sensor beweging detecteert dan gaan ze weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
Reptile209 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 00:18:
[...]

Ik denk dat je de schakelaar en de bewegingsmelder parallel zou kunnen zetten: zet je de schakelaar uit, dan gaat hij alleen op beweging aan. En ze je hem aan, dan blijft hij aan. Enige nadeel is dat je hem dan niet "uit" kan forceren: hij gaat dan pas uit na de time-out van de bewegingsmelder.
Maar kan ik de lampen dan niet uit zetten met de schakelaar?

Wat ik zou willen is dat als de schakelaar "uit" staat, dat dan de lampen reageren op de bewegingssensor (en dus aan gaan als er beweging is en dan na 3 minuten weer uit gaan). Als de schakelaar "aan" staat, dan moeten de lampen aan blijven totdat ik ze met de schakelaar weer uit zet.

Maar dat kan dus niet, begrijp ik? De lampen kunnen niet aan blijven, maar zullen altijd uit gaan na de time-out van de bewegingssensor, ook al heb ik ze met de schakelaar aan gezet?

Is het dan misschien mogelijk om ze binnen een bepaald tijdsslot te laten reageren op de bewegingssensor, en daarbuiten op de schakelaar?
GerCor schreef op donderdag 1 april 2021 @ 02:21:
[...]

Als de lampen uitgeschakeld zijn dan kun je de lampen met de app/schakelaar/dimmer/afstandsbediening inschakelen. Dan blijven ze aan. Maar als de sensor beweging detecteert dan gaan ze weer uit.
Serieus? Dus de bewegingssensor kan ook lampen uitschakelen? Ik dacht alleen aan, en dat ze dan na een time-out vanzelf weer uitgaan.

[ Voor 17% gewijzigd door migchiell op 01-04-2021 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
migchiell schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:33:
[...]
Serieus? Dus de bewegingssensor kan ook lampen uitschakelen? Ik dacht alleen aan, en dat ze dan na een time-out vanzelf weer uitgaan.
Zo wordt het denkelijk niet bedoeld. Op het moment dat de sensor beweging detecteert gaat de timer lopen en gaan de lampen dus na enige tijd weer uit. En dan wordt de schakelaar dus overruled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
Serena schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:44:
[...]

Zo wordt het denkelijk niet bedoeld. Op het moment dat de sensor beweging detecteert gaat de timer lopen en gaan de lampen dus na enige tijd weer uit. En dan wordt de schakelaar dus overruled.
Ok, dat klinkt logisch. Dat zou misschien ondervangen kunnen worden door de bewegingssensor alleen te laten schakelen als het donker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

migchiell schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:20:
[...]

Ok, dat klinkt logisch. Dat zou misschien ondervangen kunnen worden door de bewegingssensor alleen te laten schakelen als het donker is.
Ik weet niet waar je het voor nodig hebt maar je zou natuurlijk ook een scène kunnen maken. Dan gebruik je de bewegingssensor helemaal niet. Want je vraagt nogal wat van een simpele bewegingssensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
GerCor schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:55:
[...]

Ik weet niet waar je het voor nodig hebt maar je zou natuurlijk ook een scène kunnen maken. Dan gebruik je de bewegingssensor helemaal niet. Want je vraagt nogal wat van een simpele bewegingssensor.
Wat ik zou willen bereiken is dat we de lampen in de gang permanent kunnen laten branden via een schakelaar als we dat willen, en dat als de lampen uit zijn en ik moet 's nachts plassen dat dan de lampen automatisch aan gaan (en na een paar minuten automatisch weer uit).

Dus zowel permanent aan kunnen zijn (totdat we ze via een schakelaar weer uit zetten) als ook 's nachts automatisch aangaan bij beweging.

Zo'n gekke usecase is het toch ook weer niet? Of zijn jullie allemaal nog zo jong dat je er 's nachts niet uit hoeft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Laatst online: 27-03 17:43
migchiell schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:09:
[...]

Wat ik zou willen bereiken is dat we de lampen in de gang permanent kunnen laten branden via een schakelaar als we dat willen, en dat als de lampen uit zijn en ik moet 's nachts plassen dat dan de lampen automatisch aan gaan (en na een paar minuten automatisch weer uit).

Dus zowel permanent aan kunnen zijn (totdat we ze via een schakelaar weer uit zetten) als ook 's nachts automatisch aangaan bij beweging.

Zo'n gekke usecase is het toch ook weer niet? Of zijn jullie allemaal nog zo jong dat je er 's nachts niet uit hoeft? :)
Dit gaat denk ik niet werken. Zover ik weet boeit het de bewegingsmelder niet of de lamp al aan of uit staat. Dus ook al heb je de lamp aangezet met de schakelaar. Als je langs de bewegingsmelder loopt zal die alsnog het "aan" signaal sturen en na de timer verloopt het "uit" signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
bloblub schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:29:
[...]

Dit gaat denk ik niet werken. Zover ik weet boeit het de bewegingsmelder niet of de lamp al aan of uit staat. Dus ook al heb je de lamp aangezet met de schakelaar. Als je langs de bewegingsmelder loopt zal die alsnog het "aan" signaal sturen en na de timer verloopt het "uit" signaal.
Maar zou dat te ondervangen zijn door de bewegingssensor alleen te laten schakelen in het donker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloblub
  • Laatst online: 27-03 17:43
migchiell schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:34:
[...]

Maar zou dat te ondervangen zijn door de bewegingssensor alleen te laten schakelen in het donker?
Ja goeie, dat denk ik dan weer wel! Ik denk dat er geen enkel signaal word gestuurd als het niet donker genoeg is. Succes met testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9TEv8-qL86XyIBhFz7Dz_yk-LE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jv8ZghJLQQFmC2nzwrIcIqmi.png?f=user_large
Zo bedoelde ik hem dus. Inderdaad met de bewegingsmelder ingesteld op donker. Dan krijg je:

Overdag
Schakelaar uit: licht is uit, bewegingsmelder doet niets.
Schakelaar aan: licht is aan, bewegingsmelder doet niets.
Lamp zal direct reageren op de schakelaar.

's Nachts
Schakelaar uit, bewegingsmelder regelt of het licht aan of uit is.
Schakelaar aan: licht is aan, bewegingsmelder werkt maar verandert niets.

Als het licht aan is, en je zet de schakelaar op uit, zal het licht na de time-out van de bewegingsmelder uit gaan. Of lamp gaat eerst uit en dan aan zodra je beweegt, om na time-out weer uit te gaan. Beetje zoals bij sommige auto's de koplampen aan blijven om je weg naar huis te vinden na uitstappen. Dat moet je in de praktijk even ondervinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

[...]

Zo werkt het ook. Als jij op de bewegingssensor aangeeft dat de bewegingssensor alleen in het donker reageert dan kun jij overdag de lampen inschakelen en dan reageert de bewegingssensor niet. Alleen, als het donker wordt, wordt ook de bewegingssensor actief.

Net voor je getest. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1980Wouter
  • Laatst online: 27-05 19:04
GerCor schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:20:
[...]

Zo werkt het ook. Als jij op de bewegingssensor aangeeft dat de bewegingssensor alleen in het donker reageert dan kun jij overdag de lampen inschakelen en dan reageert de bewegingssensor niet. Alleen, als het donker wordt, wordt ook de bewegingssensor actief.

Net voor je getest. 👍
Zou je de lamp(en) snachts dan ook gedimd kunnen laten aangaan bij beweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
1980Wouter schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:26:
[...]

Zou je de lamp(en) snachts dan ook gedimd kunnen laten aangaan bij beweging?
Ha, dat hoop ik van harte!

Via de schakelaar gewoon de lampen op 100%, en via de bewegingssensor (dus 's nachts) op 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Reptile209 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:18:
[...]

[Afbeelding]
Zo bedoelde ik hem dus. Inderdaad met de bewegingsmelder ingesteld op donker. Dan krijg je:

Overdag
Schakelaar uit: licht is uit, bewegingsmelder doet niets.
Schakelaar aan: licht is aan, bewegingsmelder doet niets.
Lamp zal direct reageren op de schakelaar.

's Nachts
Schakelaar uit, bewegingsmelder regelt of het licht aan of uit is.
Schakelaar aan: licht is aan, bewegingsmelder werkt maar verandert niets.

Als het licht aan is, en je zet de schakelaar op uit, zal het licht na de time-out van de bewegingsmelder uit gaan. Of lamp gaat eerst uit en dan aan zodra je beweegt, om na time-out weer uit te gaan. Beetje zoals bij sommige auto's de koplampen aan blijven om je weg naar huis te vinden na uitstappen. Dat moet je in de praktijk even ondervinden.
Een hotelschakeling met 230V krijg je met Tradfri producten toch niet voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

hpmkruit schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:22:
[...]

Een hotelschakeling met 230V krijg je met Tradfri producten toch niet voor elkaar?
Dit is geen hotelschakeling, de schakelaars staan parallel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Reptile209 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:44:
[...]

Dit is geen hotelschakeling, de schakelaars staan parallel. :)
Klopt, verkeerde schakeling. Dan nog lukt dit niet met Ikea spullen op deze wijze.

Heb dit in de hal op de begane grond en overloop 1e en 2e etage opgelost met shelly's achter de bestaande lampen en losse bewegingsensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

hpmkruit schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:40:
[...]

Klopt, verkeerde schakeling. Dan nog lukt dit niet met Ikea spullen op deze wijze.

Heb dit in de hal op de begane grond en overloop 1e en 2e etage opgelost met shelly's achter de bestaande lampen en losse bewegingsensoren.
Waarom niet? Hooguit moet je ook een nul naar de bewegingsmelder hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat het fundamenteel onmogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
Maar... waarom zou een hotelschakeling nodig zijn?

Als ik de lampen koppel aan een schakelaar, en koppel aan een bewegingsmelder, en de bewegingsmelder doet alleen iets als het donker is (oftewel, het licht is niet handmatig aangeschakeld via de schakelaar), dan ben ik er toch?

Alle bedieningselementen werken toch draadloos, ik hoef alleen maar te zorgen dat de lampen in een fitting zitten die stroom krijgt?

Overigens zitten de lampen al in een hotelschakeling; aan beide kanten van de gang zit nu een lichtknopje om de lampen aan of uit te doen.

Zodra Ikea weer normale verzendkosten hanteert, of ik de spullen kan afhalen, wil ik bestellen. Vrees dat beide nog wel even kan duren... 49 euro verzendkosten voor een paar lampjes vind ik wat gortig, en onder de 23 kilo mag ik het niet bestellen ook 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door migchiell op 01-04-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-03-2024
Hi allen,

vandaag 10 GU10 lampen bij de IKEA gehaald icm Philips Hue Bridge. Ben van plan om in de toekomst meer lampen op de bridge aan te sluiten.

Ik heb 4 x LED1923R5 (nieuwe type gekleurde lampen). Deze werken perfect. Aanrader!
Daarnaast heb ik 6x LED1739R5 (wit en warm licht). Na veel pijn en moeite is het mij gelukt om ze te koppelen. Echter, bij het instellen van warm licht vanaf de Hue App, sprint het licht na enige tijd weer naar wit licht.

Iemand bekend met dit probleem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:24

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Omdat ik wat Zigbee bereik problemen had een Tradfri plug ingebouwd in een stopcontact.
Zo ziet hij er van binnen uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKdEXxoTjd9wut6nAF63T4WbKUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GsTXigRhdhCSIeBS2oZZ1E3.jpg?f=fotoalbum_large

Enorm pokkenwerk om hem er uit te krijgen want alles is verlijmd... van de plug zelf is niks meer over :(
Ingebouwd in de muur ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lqKhN3R84Tk62luVhnu8pXfyFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtejkkAR5tyJFQwpY1Sl8n4p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrSvmRV5JzWU_6OPZFVe73RL9RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ub53HUh0rwcgllqpMAxMHVDX.jpg?f=fotoalbum_large

(Erover heen zit een Philips Hue Tap binnenwerk in een GIRA frame)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Tomba Is je bereik probleem nu niet nog erger geworden omdat je dieper hebt ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:24

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

robertwebbe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:02:
@Tomba Is je bereik probleem nu niet nog erger geworden omdat je dieper hebt ingebouwd?
Nee, daar zat nog geen Zigbee punt dus juist stuk beter geworden. Ding is niet in metaal ingebouwd verder ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:04
Hoi,

Al meer dan een jaar de setup Google Home (boxjes) door het hele huis icm Ikea tradfri lampen. Werkte ok.

Sinds 2 weken alleen problemen. Wanneer ik in de Google Home app zit dan zijn de Ikea lampen gewoon ‘zichtbaar’. Echter, wanneer je de lampen aan/uit zet in de Google Home app dan komt de order niet meer door danwel vertraagd met een minuut. Bediening vanuit Ikea’s app werkt wel gewoon.

Hele huis al van het stroom gehaald en dus alles opnieuw gestart, dat werkte niet. Alle firmwares up to date inclusief de router (orbi rbr50).

Lang verhaal kort, krijg het niet meer werkend. Geen idee wat ik over het hoofd zie. Iemand een idee?

[ Voor 5% gewijzigd door Joppiesaus2 op 04-04-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Joppiesaus2 Zegt eens tegen je Google Home speaker ‘synchroniseer apparaten’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:04
robertwebbe schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:16:
@Joppiesaus2 Zegt eens tegen je Google Home speaker ‘synchroniseer apparaten’.
Al meermaals geprobeerd...geen effect helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand enig idee hoeveel bewegingsmelders je aan elkaar kan koppelen?

Ik wil in de garage van onze nieuwe woning 3 FLOALT panelen ophangen en die aansturen met, ik denk nu, 4 bewegingsmelders… alleen kan ik niet echt vinden of 4 melders op elkaar zal werken…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Toppe schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:51:

Ik wil in de garage van onze nieuwe woning 3 FLOALT panelen ophangen en die aansturen met, ik denk nu, 4 bewegingsmelders… alleen kan ik niet echt vinden of 4 melders op elkaar zal werken…
Waarom 4 bewegingsmelders? Wil je deze dan in 1 groep zetten?

Heb in de garage ook enkele LED panelen hangen aan een ouderwetse PIR sensor. Ter overweging: ik heb een schakelaar paralel gezet aan de pir sensor, omdat ik ook klus in de garage. Als de lampen uitgaan tijdens het solderen is dat niet zo fijn ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hpmkruit schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:28:
[...]

Waarom 4 bewegingsmelders? Wil je deze dan in 1 groep zetten?

Heb in de garage ook enkele LED panelen hangen aan een ouderwetse PIR sensor. Ter overweging: ik heb een schakelaar paralel gezet aan de pir sensor, omdat ik ook klus in de garage. Als de lampen uitgaan tijdens het solderen is dat niet zo fijn ;) .
Omdat ik al op 3 plekken de garage in kan en ik niet voor elkaar krijg om met minder sensoren de boel af te dekken…

En ja, wil ze wel in 1 groep zetten… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Toppe schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:51:

Waarom wil je bewegingssensoren aan elkaar koppelen? Ik had begrepen dat je in bewegingssensor in dezelfde kamer/ruimte (softwarematig) doet als de lampen en dan werkt het. Ik zie het nut van koppelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GerCor schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:25:
[...]

Waarom wil je bewegingssensoren aan elkaar koppelen? Ik had begrepen dat je in bewegingssensor in dezelfde kamer/ruimte (softwarematig) doet als de lampen en dan werkt het. Ik zie het nut van koppelen niet.
Wat ik van 2 jaar geleden weet is dat je ze onderling moeten koppelen wil je dat ze samenwerken. Dat is ook het hele idea er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Toppe schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:27:
[...]

Wat ik van 2 jaar geleden weet is dat je ze onderling moeten koppelen wil je dat ze samenwerken. Dat is ook het hele idea er achter.
Waar bestaat die samenwerking dan uit?

Los daarvan. Je hebt 3 ingangen in de garage. Als je 3 bewegingssensoren hebt die allemaal een ingang 'bewaken'. Dan ben je er toch?

Persoonlijk zou ik er doodnerveus van worden omdat de sensor een lamp na 3 minuten weer uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GerCor schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:38:
[...]

Waar bestaat die samenwerking dan uit?

Los daarvan. Je hebt 3 ingangen in de garage. Als je 3 bewegingssensoren hebt die allemaal een ingang 'bewaken'. Dan ben je er toch?

Persoonlijk zou ik er doodnerveus van worden omdat de sensor een lamp na 3 minuten weer uitschakelt.
Je kan die tijd gewoon instellen hoor, dat is het voordeel van HomeKit. Andere optie is 3 Zwave sensoren ophangen, kan je alles op instellen en kan je ook laten bepalen op hoeveel helderheid ze aan moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Toppe schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:45:
[...]

Je kan die tijd gewoon instellen hoor, dat is het voordeel van HomeKit. Andere optie is 3 Zwave sensoren ophangen, kan je alles op instellen en kan je ook laten bepalen op hoeveel helderheid ze aan moeten
Ja. Maar waar bestaat die samenwerking uit? Want jij wilt ze koppelen. Dat was jouw vraag.

Ik kan me bij koppelen van bijvoorbeeld een bewegingssensor en een afstandsbediening wel voorstellen als je geen hub hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GerCor schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:14:
[...]

Ja. Maar waar bestaat die samenwerking uit? Want jij wilt ze koppelen. Dat was jouw vraag.

Ik kan me bij koppelen van bijvoorbeeld een bewegingssensor en een afstandsbediening wel voorstellen als je geen hub hebt.
Met een lamp. Het toevoegen van een bewegingsmelder in een ruimte is niet het zelfde. Dat zou betekenen dat elke lamp in die ruimte aan gaat bij beweging. Dank je feestelijk :+

Je koppelt de eerste bewegingsmelder aan de gateway, en de volgende bewegingsmelder aan de eerste, en zo voorts. Alleen wat is het limiet?

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 04-04-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Toppe schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:18:
[...]

Met een lamp. Het toevoegen van een bewegingsmelder in een ruimte is niet het zelfde. Dat zou betekenen dat elke lamp in die ruimte aan gaat bij beweging. Dank je feestelijk :+

Je koppelt de eerste bewegingsmelder aan de gateway, en de volgende bewegingsmelder aan de eerste, en zo voorts. Alleen wat is het limiet?
Ik ben je even kwijt. Je wilt 3 plafondlampen in de garage. Je hebt 3 ingangen in de garage. Elke ingang laat je bewaken door een bewegingssensor.

Je stopt de 3 sensoren en de 3 plafondlampen in de kamer: garage. Mocht je nog 100 lampen in de garage hebben dan stop je die in een andere kamer.

Loop je bij deur 1 naar binnen dat schakelt sensor 1 de 3 plafondlampen. Loop je bij deur 2 naar binnen dan schakelt sensor 2 de 3 plafondlampen in. Enz.

Meer is het toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GerCor schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:43:
[...]

Ik ben je even kwijt. Je wilt 3 plafondlampen in de garage. Je hebt 3 ingangen in de garage. Elke ingang laat je bewaken door een bewegingssensor.

Je stopt de 3 sensoren en de 3 plafondlampen in de kamer: garage. Mocht je nog 100 lampen in de garage hebben dan stop je die in een andere kamer.

Loop je bij deur 1 naar binnen dat schakelt sensor 1 de 3 plafondlampen. Loop je bij deur 2 naar binnen dan schakelt sensor 2 de 3 plafondlampen in. Enz.

Meer is het toch niet?
Klopt. Behalve dat het nergens op slaat om andere lampen in die ruimte in een andere kamer te plaatsen in de app.

Exact voor die reden koppel je dus de bewegingsmelders onderling met elkaar én de lampen.

Maar goed, ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag: hoeveel bewegingsmelders kan je onderling verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lausemaus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-05 10:53
...
Maar goed, ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag: hoeveel bewegingsmelders kan je onderling verbinden?
Als je ze via de Ikea app aan dezelfde groep probeert toe te voegen, krijg je de melding dat je max 2 bedieningsapparaten kan toevoegen.
Maar als je de sensoren aan elkaar koppelt, kunnen dat er meer zijn. Ik heb zelf 3 sensoren gekoppeld aan de lampen in de gang.
Het is alleen wel een heel gedoe om ze te koppelen, je moet ze in een bepaalde volgorde aan elkaar koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Toppe schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:51:
[...]

Klopt. Behalve dat het nergens op slaat om andere lampen in die ruimte in een andere kamer te plaatsen in de app.

Exact voor die reden koppel je dus de bewegingsmelders onderling met elkaar én de lampen.

Je hebt toch HomeKit? Waar maak je je druk om?!
Met Home+ of Controller kun je meer voorwaarden koppelen.
Ik zou trouwens voor deursensoren gaan ipv bewegingsmelders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Serena schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:35:
[...]

Hoe zie dat voor je? Ik heb zelf geen deursensoren maar je doet de deur open en de verlichting gaat aan. Maar het is koud dus doe je deur weer achter je dicht. Dan zou het toch ook prettig zijn als de lampen weer uit gaan. Of heb je daar ook een tijdschakeling: deur open is verlichting -bijvoorbeeld- 10 min aan.

Nou heeft Ikea geen deursensoren en zijn deursensoren, volgens mij, flink duurder dan zo'n Ikea bewegingssensor.

[ Voor 8% gewijzigd door GerCor op 05-04-2021 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:41:
[...]

Hoe zie dat voor je? Ik heb zelf geen deursensoren maar je doet de deur open en de verlichting gaat aan. Maar het is koud dus doe je deur weer achter je dicht. Dan zou het toch ook prettig zijn als de lampen weer uit gaan. Of heb je daar ook een tijdschakeling: deur open is verlichting -bijvoorbeeld- 10 min aan.

Nou heeft Ikea geen deursensoren en zijn deursensoren, volgens mij, flink duurder dan zo'n Ikea bewegingssensor.
Ik zeg ook niet dat het deursensoren van Ikea moeten zijn. Sensoren van bijvoorbeeld Aqara of Xiaomi heb je ook al voor een tientje. En ja, daar kun je idd ook een tijdschakeling op zetten.

Ik weet niet of de sensoren, nu ze eindelijk in HomeKit zitten, wel instelbaar zijn qua tijd, maar in de Ikea app zelf kun je er maar weinig mee vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serena schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:35:
[...]

Opnieuw krijg ik geen antwoord op de vraag en worden er andere app’s bij gehaald waar ik niet om vraag. Ik wil dat deze lampen werken, ook zonder HomeKit of HomeKit hub.

De vraag is: iemand enig idee hoeveel bewegingsmelders je onderling aan elkaar kan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serena schreef op maandag 5 april 2021 @ 04:54:
[...]

Ik zeg ook niet dat het deursensoren van Ikea moeten zijn. Sensoren van bijvoorbeeld Aqara of Xiaomi heb je ook al voor een tientje. En ja, daar kun je idd ook een tijdschakeling op zetten.

Ik weet niet of de sensoren, nu ze eindelijk in HomeKit zitten, wel instelbaar zijn qua tijd, maar in de Ikea app zelf kun je er maar weinig mee vind ik.
De nieuwe generatie niet. Oude generatie is instelbaar met drie verschillende tijden. In dit geval is nieuw dus niet altijd beter :+

En deur contacten is hierin niet handig aangezien ik ook een klusje daar moet kunnen doen en ik geen zin heb elke 10 minuten de deur te moeten openen en sluiten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

[...]

Oké, goed om te weten.
Anders dan ze in een kamer plaatsen kun je er in de IKEA app niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Ja, alleen kun je die weer niet koppelen aan een zigbee-group en heb je andere software nodig hiervoor.

offtopic:
Xiaomi = Aqara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Mimiix schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:16:
[...]
offtopic:
Xiaomi = Aqara
Weet ik, maar ze zien wel anders uit. Xiaomi is ovaal en Aqara is rechthoekig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Serena schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:46:
[...]

Weet ik, maar ze zien wel anders uit. Xiaomi is ovaal en Aqara is rechthoekig.
Dat maakt niet uit. Het merk van beide producten is nog steeds Xiaomi :P

Overigens zijn die Ovaal/ronde ruk, maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Mimiix schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:53:
[...]

Dat maakt niet uit. Het merk van beide producten is nog steeds Xiaomi :P
Niet dus…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_VrwYk_JAGK_NHq5zbO40DSSgg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ac6Ij3UuWugENM4Wwvj2GCRD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_lange
Joppiesaus2 schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:21:
Hoi,

Al meer dan een jaar de setup Google Home (boxjes) door het hele huis icm Ikea tradfri lampen. Werkte ok.

Sinds 2 weken alleen problemen. Wanneer ik in de Google Home app zit dan zijn de Ikea lampen gewoon ‘zichtbaar’. Echter, wanneer je de lampen aan/uit zet in de Google Home app dan komt de order niet meer door danwel vertraagd met een minuut. Bediening vanuit Ikea’s app werkt wel gewoon.

Hele huis al van het stroom gehaald en dus alles opnieuw gestart, dat werkte niet. Alle firmwares up to date inclusief de router (orbi rbr50).

Lang verhaal kort, krijg het niet meer werkend. Geen idee wat ik over het hoofd zie. Iemand een idee?
@Joppiesaus2 Ik heb hetzelfde probleem. Alles werkte bij mij perfect, tot op een keer alles vertraagd ging via de google home app (en hub). Eerst had ik de connectie Ikea-Google home terug ingesteld en dan werkte alles weer normaal. Nadeel is dat je alle lampen weer moet gaan groeperen want dan ben je alles kwijt.

Een andere optie is de Ikea hub van de stroom halen voor een minuutje en terug insteken. Dan werkt alles weer zonder problemen en zijn alle gegevens in de google home ook niet verloren.

Het is wel super ambetant elke keer, vandaar dat ik een tijdschakelaar aan de hub heb hangen, die hem om de 6 uur even uit/aan zet, in de hoop alles toch zo goed als werkende te houden. Tot hiertoe lukt me dan ook vrij goed.

Een andere optie of oplossing is ook steeds welkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Wat is dit nou weer voor onzin 8)7. Okay , weer wat geleerd. I stand corrected.

Bijzonder wel, want het internet staat er echt vol mee.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 08:06
Toppe schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:38:
[...]

Omdat ik al op 3 plekken de garage in kan en ik niet voor elkaar krijg om met minder sensoren de boel af te dekken…

En ja, wil ze wel in 1 groep zetten… :)
Waarom geen magneetschakelaars op de deuren?

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 08:06
Toppe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:01:
[...]

Omdat het zomaar kan zijn dat ik 20 minuten in de garage ben en een andere keer maar 5 minuten.
Snap ik, ik heb het wel en inderdaad bij mij gaan ze na een (door mij) ingestelde tijd uit. Echter ik kan ze ook altijd met de hand schakelen als ik langer bezig ben of ik laat een deur openstaan….

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bing69 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:07:
[...]

Snap ik, ik heb het wel en inderdaad bij mij gaan ze na een (door mij) ingestelde tijd uit. Echter ik kan ze ook altijd met de hand schakelen als ik langer bezig ben of ik laat een deur openstaan….
Dat zou ook nog een optie zijn. Aan de andere kant kan ik ook bij de installateur aangeven dat ik een extra bedrade schakelaar wil bij de achterdeur en hou de schuur gewoon 'dom'

Alleen dan zit ik met de volgende: Wat kies ik dan qua verlichting? Die FLOALT panelen zijn juist zo lekker simpel en plat waardoor ik niet heel veel hoogte verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Toppe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:17:
[...]

Dat zou ook nog een optie zijn. Aan de andere kant kan ik ook bij de installateur aangeven dat ik een extra bedrade schakelaar wil bij de achterdeur en hou de schuur gewoon 'dom'

Alleen dan zit ik met de volgende: Wat kies ik dan qua verlichting? Die FLOALT panelen zijn juist zo lekker simpel en plat waardoor ik niet heel veel hoogte verlies.
Kunnen die float panelen dan niet op een afstandsbediening? Die kun je toch aan de muur bevestigen? Ik heb de afstandsbediening van de lampen van de overkapping hier ook aan een paal geplakt (magneet). Ik gebruik de afstandsbediening verder nooit want doe alles via de app. Maar het kan wel.

Pagina: 1 ... 93 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)