Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• pCOW
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19:52
Stalensnuitje schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:20:

Ik heb op zolder al een dubbele spot met een bewegingssensor hangen, die werkt prima. Maar nu heb ik het volgende getest: je zet een timer op de spotjes met gedimd licht en de bewegingssensor op de stand "voluit". Ze gaan dan dus gedimd aan op de tijdschakeling, maar wanneer je in het bereik van de sensor komt gaan ze alsnog op 100% branden.

Misschien wisten jullie het allemaal al ;) Maar ik heb nu in elk geval een mooie oplossing voor bij de voordeur 8)
als zodanig wist ik het niet. Maar was het niet zo dat als een lamp aan is door een tijdschemar, uit gaat nadat de tijd verstreken is van een gekoppelde en getriggerde sensor?
Als bij jou de lamp aanblijft tijdens je schema is dit misschien aangepast..

mijn signature is bewust leeg :-)

• Stalensnuitje
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:31
SnoeiKoei schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:25:
[...]

Huh, hoe stel je in hoe fel de lamp wordt specifiek na aanschakelen met de bewegingssensor? Voor zover ik weet schakelt die de lamp gewoon aan op de laatste stand waarop die stond.

Dat heb ik dus vanmorgen even getest, in de app heb ik een timer ingesteld op 20% gedimd licht, dus toen ik 5 minuten later checkte brandde het licht keurig. Maar dmv het rechter knopje had ik de bewegingssensor ingesteld op max. licht. En zodra ik in de range van de sensor kwam ging hij dus feller branden :)
pCOW schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:28:
[...]

als zodanig wist ik het niet. Maar was het niet zo dat als een lamp aan is door een tijdschemar, uit gaat nadat de tijd verstreken is van een gekoppelde en getriggerde sensor?
Als bij jou de lamp aanblijft tijdens je schema is dit misschien aangepast..
Dat is wel een goed punt, dat heb ik (nog) niet getest. Testronden 2 loopt, je hoort het zo ;)

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:58

aawe mwan

Wat ook leuk is:

SnoeiKoei schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:25:
Huh, hoe stel je in hoe fel de lamp wordt specifiek na aanschakelen met de bewegingssensor? Voor zover ik weet schakelt die de lamp gewoon aan op de laatste stand waarop die stond.
Bij de oude wel, bij de nieuwe niet. Bij de nieuwe moet je met een van de drukknopjes instellen of de lamp op 100% of op 30% van de sterkte inschakelt.

老厮是麂

• Stalensnuitje
  • Registratie: december 2006
Stalensnuitje schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:35:
[...]

[Afbeelding]
Dat heb ik dus vanmorgen even getest, in de app heb ik een timer ingesteld op 20% gedimd licht, dus toen ik 5 minuten later checkte brandde het licht keurig. Maar dmv het rechter knopje had ik de bewegingssensor ingesteld op max. licht. En zodra ik in de range van de sensor kwam ging hij dus feller branden :)

[...]

Dat is wel een goed punt, dat heb ik (nog) niet getest. Testronden 2 loopt, je hoort het zo ;)
Helaas :'( Van gedimd naar sterker werkt prachtig, maar na 3 minuten gaan ze helemaal uit.

Even denken of ik daar nog een workaround voor kan bedenken O-)

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:51
Darkz0rs schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 07:33:
[...]

Hoe bedoel je... Is iederedag wel een keer....
Mogelijk heeft je lamp een slecht signaal van je bridge. Als de verbinding verbroken wordt, dan gaat die opnieuw verbinden en als dat succesvol is, dan geeft die de zeer korte knipper als feedback. Normaal zal dit nauwelijks tot nooit gebeuren omdat het signaal voldoende sterk is om verbonden te blijven.

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• Darkz0rs
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 11-06 07:53
robertwebbe schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:54:
[...]

Mogelijk heeft je lamp een slecht signaal van je bridge. Als de verbinding verbroken wordt, dan gaat die opnieuw verbinden en als dat succesvol is, dan geeft die de zeer korte knipper als feedback. Normaal zal dit nauwelijks tot nooit gebeuren omdat het signaal voldoende sterk is om verbonden te blijven.
Nou inmiddels heb ik het al 2 dagen niet meer gezien

• Hobbit13
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 10-06 15:54
Hobbit13 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Ik zal eens kijken of ik de Hub op een andere plek kan hangen, hangt nu in de meterkast, daar zijn natuurlijk heel veel draden e.d. die als een Faraday kooi zouden kunnen werken.
Na spanning uit/aan van de lampen heeft het weer een week goed gewerkt, en toen verdwenen de zelfde drie lampen weer.

Suggestie gevolgd, en de hub in een andere ruimte gehangen, verder van het access point (maar ook verder van de dichtstbijzijnde Ikea lamp).

Kijken hoe lang het nu goed gaat.

• jwhoogervorst
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19:17
Release Version: 1.15.1
09th February 2021
New features and changes in Accessories:
TRÅDFRI Driver & Warm White 1.0 (V-2.3.068).
FW upgraded to ZB3.0.
FLOALT EU (V-2.3.068).
FW upgraded to ZB3.0.

Voor elke oplossing is er een probleem!

• ShaneV
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17:12

ShaneV

Nikonian

jwhoogervorst schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:34:
09th February 2021
FW upgraded to ZB3.0.
FLOALT EU (V-2.3.068).
FW upgraded to ZB3.0.
Ik ben heel benieuwd als dit het probleem oplost met de niet verbonden GU10 lampen.. duimen :)

www.shanevandewalle.be

• Serena
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:03
jwhoogervorst schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:34:
09th February 2021
FW upgraded to ZB3.0.
FLOALT EU (V-2.3.068).
FW upgraded to ZB3.0.
*Zucht* En weer vallen stekkers buiten bereik en is 1 van de lampen al een dag aan het updaten. Word er langzaam een beetje moedeloos van.
Vooroorlogs systeem…

Gateway van de stroom gehaald, na 10 seconden weer ingestoken. Lichtknoppen aan en uit, stekkers uitgetrokken en weer ingestoken (Vrieskou getrotseerd, in alle mogelijke bochten gewrongen om erbij te komen) en alles werkt weer. Kan echt niet de bedoeling zijn…

[Voor 21% gewijzigd door Serena op 10-02-2021 11:22]

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• GerCor
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:13

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Serena schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:03:
[...]

*Zucht* En weer vallen stekkers buiten bereik en is 1 van de lampen al een dag aan het updaten. Word er langzaam een beetje moedeloos van.
Vooroorlogs systeem…

Gateway van de stroom gehaald, na 10 seconden weer ingestoken. Lichtknoppen aan en uit, stekkers uitgetrokken en weer ingestoken (Vrieskou getrotseerd, in alle mogelijke bochten gewrongen om erbij te komen) en alles werkt weer. Kan echt niet de bedoeling zijn…
Inderdaad. Ik ben een stekker en een hanglamp 'kwijt'. De hanglamp volgens de IKEA app al 26 dagen en de stekker 11 dagen. Terwijl de hanglamp gisteravond nog ingeschakeld was. Even kijken hoe ik die weer activeer want die zit rechtstreeks op de 230v. Er zit geen aan- en uitschakelaar tussen.

Me.

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:50
Hier ook 1 GU10 die niet meer bereikbaar is. Vanavond maar even de spanning eraf halen om te kijken of dit helpt. Fijne update...

[Voor 6% gewijzigd door hpmkruit op 10-02-2021 11:31]

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Ik moest de hanglamp en de stekker echt in de buurt van de hub opnieuw toevoegen. En daarna kon ik ze weer terugplaatsen. Anders werden ze maar niet gevonden.

Me.

• tafmaf
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:36
Serena schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:03:
[...]

Vooroorlogs systeem…

Hmmm dan heb ik denk ik te vroeg batterijtjes van een bewegingssensor vervangen. :P
Vond het al raar want die gaf nog 60% aan maar dacht zal wel.
Toen gingen de lampen in de gang ook niet aan maar dit was op te lossen met het opnieuw opstarten van de hub.
ik gebruik de ikea app niet meer omdat home assistant veel fijner werkt.
Toch maar eerst doen als iets niet werkt.. :)
Nu weet ook weer waarom ik de oude schakelaars niet verwijder.
En alle buiten verlichting kan ik vanuit de meterkast even zonder stroom zetten scheelt weer door kou en sneeuw gaan. :P

• hpmkruit
tafmaf schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:31:
[...]

Hmmm dan heb ik denk ik te vroeg batterijtjes van een bewegingssensor vervangen. :P
Toen gingen de lampen in de gang ook niet aan maar dit was op te lossen met het opnieuw opstarten van de hub.
ik gebruik de ikea app niet meer omdat home assistant veel fijner werkt.
Toch maar eerst doen als iets niet werkt.. :)
Nu weet ook weer waarom ik de oude schakelaars niet verwijder.
En alle buiten verlichting kan ik vanuit de meterkast even zonder stroom zetten scheelt weer door kou en sneeuw gaan. :P
Haha, ja ik ga ook echt niet de spotjes loshalen of schakelmateriaal lostrekken. Even de juiste groep in de meterkast omzetten haalt ook de spanning eraf.

• Serena
hpmkruit schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:32:
[...]

Haha, ja ik ga ook echt niet de spotjes loshalen of schakelmateriaal lostrekken. Even de juiste groep in de meterkast omzetten haalt ook de spanning eraf.
Toch fijn dat ik gewoon nog ouderwetse lichtknoppen heb.

• tafmaf
We moeten maar denken ze hadden ook niks kunnen doen.
Heb wel het idee dat er geregeld nog iets aan het systeem word verbeterd.

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Ach.. wat moet je anders doen? Het kwam me vandaag eigenlijk niet uit maar ik kon ook niet wachten tot vanavond.

Trouwens. Als de IKEA app de lamp niet kan vinden dan kan Google Home de lamp ook niet meer bedienen.

Alles draait hier weer. Tot de volgende update 😉

Me.

• hpmkruit
Ook hier werkt het weer. Lamp bleek nog op oude versie te zitten en liep vast tijdens de update. Nu is de update gelukt en werkt de lamp weer netjes mee.

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

tafmaf schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:31:
[...]

Hoe kun je dat zien? Ik heb dat ooit in beeld gehad maar ik zou niet weten hoe je status van de batterijen kunt bekijken.

Me.

• Mimiix
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:22

Mimiix

Professioneel Prutser

GerCor schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 05:42:
[...]

Hoe kun je dat zien? Ik heb dat ooit in beeld gehad maar ik zou niet weten hoe je status van de batterijen kunt bekijken.
Volgens mij met gebruik van de HueEssentials app oid.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• tafmaf
[...]

Ik gebruik Home assistant op een raspberry pi4.
Hiermee kan ik ook gelijk meerdere merken combineren maar eigenlijk is het ooit geboren omdat ik sun up en sub down miste.

• wvanommen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 19:23
[...]

Dit kan ook met de TradfriLux App, de meest rechtse optie in de app geeft al je afstandsbedieningen met hun lading.

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Allemaal leuke suggesties maar ik heb het in de IKEA app al gezien. Ik weet alleen niet meer hoe ik dat kan zien.

Volgens mijn dochter komt het pas in beeld als de batterijen bijna leeg zijn.

Me.

• Serena
wvanommen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Dit kan ook met de TradfriLux App, de meest rechtse optie in de app geeft al je afstandsbedieningen met hun lading.
Hier had ik dus nog nooit van gehoord. Meteen maar even gedownload. Thanks voor de tip!

• Rouwette
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:13
wvanommen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Met Domoticz zie ik dat ook, inderdaad handig :)

http://www.rouwette.com

• Flash3d
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 11:01
Voor mijn moeder 11 wall outlets, 5 lampen en de Bridge van Tradfri gekocht. Blijkt dat ik nog schakelaars nodig heb. Wilde alles met zonsondergang en tijdschema schakelen via de Bridge.

Dus.. Als ik 2 groepen wil:
Groep 1. 11 wall outlets
Groep 2. 5 lampen

Wat heb ik dan minimaal nodig?

Gebruik zelf homewizard en link en was mij niet bewust van de schakelaar eis van tradfri.

• hpmkruit
Minimaal 1 AB om aan de bridge te koppelen

• Flash3d
hpmkruit schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:55:
Minimaal 1 AB om aan de bridge te koppelen
En die kan je dan na de 1e groep te koppelen weer gebruiken voor de 2e groep?

En welke schakelaar/afstandsbediening?
Deze: https://www.ikea.com/nl/n...standsbediening-30443124/

Deze is dan het voordeligste:
https://www.ikea.com/nl/n...loze-dimmer-wit-70408595/

Beetje ingelezen, jaja was beetje lui.
Minimaal 1 ab nodig om te beginnen, daarna kan je alles toevoegen lees ik.

[Voor 23% gewijzigd door Flash3d op 11-02-2021 21:05]

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Flash3d schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:43:
Voor mijn moeder 11 wall outlets, 5 lampen en de Bridge van Tradfri gekocht. Blijkt dat ik nog schakelaars nodig heb. Wilde alles met zonsondergang en tijdschema schakelen via de Bridge.

Dus.. Als ik 2 groepen wil:
Groep 1. 11 wall outlets
Groep 2. 5 lampen

Wat heb ik dan minimaal nodig?

Gebruik zelf homewizard en link en was mij niet bewust van de schakelaar eis van tradfri.
Hoezo groep 1 en groep 2?
Noem het zoals je wilt maar Ikea gebruikt te term Kamer. Maar je hebt inderdaad minstens 1 schakelaar nodig. Een aan- uitschakelaar/dimmer of een afstandsbediening.

Maar als jij de afstandsbediening in groep 1 gooit dan werkt de afstandsbediening alleen voor groep 1.

Het is dan ook de bedoeling dat je de IKEA app gebruikt. Daar is de hub voor. Dan kun je alles bedienen met je telefoon of tablet.

Zelf gebruik ik naast de IKEA app de app Google Home. Mijn vriendin daarnaast nog Homekit en de kinderen alleen Homekit.

Vind ik zelf ook de mooiste app maar ik heb geen iPhone of iPad.

Smartthings van Samsung vind ik ook een mooie app maar daar kun je Ikea alleen integreren als je een Samsung hub hebt en die was ik niet van om aan te schaffen.

[Voor 28% gewijzigd door GerCor op 12-02-2021 02:21]

Me.

• blazez
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10-06 17:25
Flash3d schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:16:
[...]

En die kan je dan na de 1e groep te koppelen weer gebruiken voor de 2e groep?

Beetje ingelezen, jaja was beetje lui.
Minimaal 1 ab nodig om te beginnen, daarna kan je alles toevoegen lees ik.
Je hebt inderdaad minimaal 1 AB nodig. Welke maakt niet zoveel uit.
de AB voeg je toe aan de hub, en met de AB voeg je lampen toe aan een kamer.

in de app maak je andere kamers aan en de lampen die je niet op de betreffende AB wil hebben sleep je naar een andere kamer toe.
Een kamer in de app is uiteraard niet verplicht een fysieke ruimte in je huis. Het is de naam van een groep bij elkaar horende apparaten (die geschakeld worden met de schakelaar in die ruimte).
Als je verder de Ab niet gebruikt, kan je deze in een verder lege kamer gewoon laten staan en aan de kant leggen.

• Flash3d
blazez schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Je hebt inderdaad minimaal 1 AB nodig. Welke maakt niet zoveel uit.
de AB voeg je toe aan de hub, en met de AB voeg je lampen toe aan een kamer.

in de app maak je andere kamers aan en de lampen die je niet op de betreffende AB wil hebben sleep je naar een andere kamer toe.
Een kamer in de app is uiteraard niet verplicht een fysieke ruimte in je huis. Het is de naam van een groep bij elkaar horende apparaten (die geschakeld worden met de schakelaar in die ruimte).
Als je verder de Ab niet gebruikt, kan je deze in een verder lege kamer gewoon laten staan en aan de kant leggen.
Dank, heb via MP de afstandsbediening geregeld (die met 5 knoppen). Via ikea lukt bestellen amper, te druk.
Als het goed is vandaag (zaterdag) binnen.

Verhaal is duidelijk, maak denk 1 kamer aan waar ik alles aan toevoeg (11 wall outlets en 5 lampen). Schakel dan alles met de timers, aan met de zonsondergang en uit op vaste tijd. AB zal amper gebruikt worden.

Blijft apart dat je een AB nodig hebt om spul toe te voegen.

• Serena
Flash3d schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:21:
[...]

Dank, heb via MP de afstandsbediening geregeld (die met 5 knoppen). Via ikea lukt bestellen amper, te druk.

Verhaal is duidelijk, maak denk 1 kamer aan waar ik alles aan toevoeg (11 wall outlets en 5 lampen). Schakel dan alles met de timers, aan met de zonsondergang en uit op vaste tijd. AB zal amper gebruikt worden.

Ik raad je toch echt aan om kamers te maken, anders wordt het vreselijk onoverzichtelijk.
Je kunt toch met 1 timer alles aan of uit laten zetten.

• blazez
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10-06 17:25
Flash3d schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:21:
[...]

De eerste kamer (haha) wordt automatisch aangemaakt. Als je een AB toevoegt bij de hun wordt deze automatisch in een nieuwe lege kamer gezet.
En ik zou qua overzicht inderdaad wel aparte kamers gebruiken.

Pas werd hier overigens de TradfriLux app aangeraden. Die ziet er ook wel mooi uit. Vele malen beter voor de bediening (dus niet voor software IP-adres en toevoegen etc) dan de eigen Ikea app.

• Flash3d
Serena schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:09:
[...]

Ik raad je toch echt aan om kamers te maken, anders wordt het vreselijk onoverzichtelijk.
Je kunt toch met 1 timer alles aan of uit laten zetten.
Prima,

De stekkers zijn allemaal woonkamer verlichting, doe ik die als 1e op de AB en in kamer (woonkamer).
De 5 lampen zijn voor buitenverlichting, die in aparte kamer (buitenverlichting).

Dank!

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Flash3d schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Prima,

De stekkers zijn allemaal woonkamer verlichting, doe ik die als 1e op de AB en in kamer (woonkamer).
De 5 lampen zijn voor buitenverlichting, die in aparte kamer (buitenverlichting).

Dank!
Ach, weet je? Al doende leert men. Als je er straks mee bezig gaat wordt het al snel duidelijk.

En aangezien het voor jouw moeder is, is het ook niet echt belangrijk welke app je gebruikt.

De IKEA app is lokaal. Maar wil je het zelf ook - voor jouw moeder - in de gaten houden dan is een Google Home app handig. Kun je het thuis bekijken als ze vragen heeft.

Hoe dan ook, het is een handige uitvinding.

Me.

• Danielson
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:59
Ik ben van plan om een aantal Tradfri GU10 Color spots aan te schaffen om te koppelen met Hue of Zigbee2MQTT.

Hoe zijn de ervaringen met deze nieuwe GU10 spots? :)

• ChiMan
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:47
Ik heb op 5 januari 2021 batterij vervangen van een Tradfri remote.
Deze is sinds vandaag weer leeg!

Wat kan de oorzaak zijn?
- De remote heeft de laatste firmware versie.
- Batterij is van de Ikea en was nieuw uit verpakking

Of is het misschien omdat ik de lamp waarop de remote is aangesloten aan en uit doe met de wandschakelaar?

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

ChiMan schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:56:

Wat kan de oorzaak zijn?
- Batterij is van de Ikea en was nieuw uit verpakking

Of is het misschien omdat ik de lamp waarop de remote is aangesloten aan en uit doe met de wandschakelaar?
Dat laatste helpt niet nee. Als je een lamp uitzet door de spanning eraf te halen dan blijft je remote ernaar zoeken...

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Serena
ChiMan schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:56:

Wat kan de oorzaak zijn?
- Batterij is van de Ikea en was nieuw uit verpakking.

Waarom zet je in hemelsnaam een slimme lamp uit met de wandschakelaar? Dan ga je toch volledig je doel voorbij? Kun je er net zo goed een gewoon peertje in laten zitten.

Zou me zomaar voor kunnen stellen dat de afstandsbediening naar de lamp blijft zoeken.

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Nou weet ik het ook niet maar ik zat zo te denken. Je schakel de lamp uit met de wandschakelaar en dan zou de afstandsbediening er naar gaan zoeken. Zou kunnen maar waarom geeft de IKEA app dan niet aan dat de lamp niet zichtbaar/onbereikbaar is?

Me.

• wvanommen
GerCor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:52:
Nou weet ik het ook niet maar ik zat zo te denken. Je schakel de lamp uit met de wandschakelaar en dan zou de afstandsbediening er naar gaan zoeken. Zou kunnen maar waarom geeft de IKEA app dan niet aan dat de lamp niet zichtbaar/onbereikbaar is?
Zijn ze in de firmware check online? Dus wieletje rechtsboven -> IKEA Home Smart Version (mijn systemen staan allemaal op Engels, dus als je de app in het Nederlands hebt heten menus wellicht anders), daar staan bij mij de slimme lampen die uit staan met de knop toch echt op unreachable. Homekit weet het overigens bij mij ook, want daar staan lampen die met de knop uit staan ook op unreachable.

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

wvanommen schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Zijn ze in de firmware check online? Dus wieletje rechtsboven -> IKEA Home Smart Version (mijn systemen staan allemaal op Engels, dus als je de app in het Nederlands hebt heten menus wellicht anders), daar staan bij mij de slimme lampen die uit staan met de knop toch echt op unreachable. Homekit weet het overigens bij mij ook, want daar staan lampen die met de knop uit staan ook op unreachable.
Vraag is dan wel. Heeft dat iets te maken met het zoeken van de afstandsbediening naar de lamp of is het signaal van de hub naar de lamp verbroken en dus onbereikbaar?

Want mijn dochter heeft een lamp die ze op haar slaapkamer had meegenomen naar haar studentenkamer en toen gaf de IKEA app aan: onbereikbaar. Ze heeft de afstandsbediening ook meegenomen. Ze heeft een andere lamp hier gelaten en de IKEA app vindt die lamp nog steeds.

Dan zou haar afstandsbediening nu dus constant op zoek zijn naar de lamp in haar slaapkamer.

[Voor 20% gewijzigd door GerCor op 15-02-2021 12:39]

Me.

• wvanommen
GerCor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Vraag is dan wel. Heeft dat iets te maken met het zoeken van de afstandsbediening naar de lamp of is het signaal van de hub naar de lamp verbroken en dus onbereikbaar?

Want mijn dochter heeft een lamp die ze op haar slaapkamer had meegenomen naar haar studentenkamer en toen gaf de IKEA app aan: onbereikbaar. Ze heeft de afstandsbediening ook meegenomen. Ze heeft een andere lamp hier gelaten en de IKEA app vindt die lamp nog steeds.
Wat de rol van de afstandsbediening is nadat deze een lamp heeft toegevoegd is mij ook nog steeds onduidelijk. Ik heb het idee dat de afstandsbediening niet nodig is om een lamp via de app te bedienen (dat is zo want ik heb net de batterij uit de afstandsbediening gehaald en dan kan ik de bijbehorende lamp nog steeds met de app schakelen). Maar toch lijkt een gekoppelde en met die afstandsbediening te bedienen, maar niet bereikbare lamp, inderdaad invloed te hebben op het batterijverbruik van de AB.

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

wvanommen schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:44:
[...]

Wat de rol van de afstandsbediening is nadat deze een lamp heeft toegevoegd is mij ook nog steeds onduidelijk. Ik heb het idee dat de afstandsbediening niet nodig is om een lamp via de app te bedienen (dat is zo want ik heb net de batterij uit de afstandsbediening gehaald en dan kan ik de bijbehorende lamp nog steeds met de app schakelen). Maar toch lijkt een gekoppelde en met die afstandsbediening te bedienen, maar niet bereikbare lamp, inderdaad invloed te hebben op het batterijverbruik van de AB.
Daarvoor had je de batterij niet hoeven te verwijderen. Als jij de afstandsbediening uit de kamer van de lamp haalt kun je de lamp ook niet meer met de afstandsbediening schakelen. Wel met de app.

Dus eigenlijk bedenk ik me nu. Ik heb de lamp en de afstandsbediening uit de slaapkamer van mijn dochter verwijderd. Dus die afstandsbediening zoekt niet naar de lamp op haar slaapkamer.

Overigens. De basis van Ikea Home smart is: afstandsbediening. De rest is daaromheen gebouwd.

Bij Philips Hue is de basis de hub.

[Voor 5% gewijzigd door GerCor op 15-02-2021 12:58]

Me.

• wvanommen
GerCor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Daarvoor had je de batterij niet hoeven te verwijderen. Als jij de afstandsbediening uit de kamer van de lamp haalt kun je de lamp ook niet meer met de afstandsbediening schakelen. Wel met de app.

Dus eigenlijk bedenk ik me nu. Ik heb de lamp en de afstandsbediening uit de slaapkamer van mijn dochter verwijderd. Dus die afstandsbediening zoekt niet naar de lamp op haar slaapkamer.

Overigens. De basis van Ikea Home smart is: afstandsbediening. De rest is daaromheen gebouwd.

Bij Philips Hue is de basis de hub.
Waar het mij meer om ging is of ook al staat de schakelaar in een andere kamer, hij niet toch alsnog via de schakelaar "geschakeld" wordt. Je hangt een repeater (voor de rolgordijnen) ook aan een specifieke afstandsbediening, daar moet een reden achter zitten.

• Serena
Ik wil even deze nogal oeverloze discussie beëindigen.
De app is NIET gebouwd rondom de afstandsbediening, die heb je alleen nodig om apparaten aan de app te koppelen. Het schijnt zelfs zonder te kunnen met alleen de gateway, maar dat schijnt nogal omslachtig te zijn.
Als je de afstandsbediening in een andere kamer dan de lamp plaatst kun je NIET meer de lamp schakelen.
Je hoeft geen afstandsbediening in een kamer te hebben staan. Ik heb tig kamers en 2 ab’s (die ik niet eens gebruik)
Ik schakel alles met Hue knoppen, ingesteld in HomeKit.
Nogmaals de tip, installeer enkel je apparaten via de Ikea app en laat deze daarna heel snel links liggen. De Google Home app werkt voor iedereen en voor mensen met een Apple TV of HomePod is HomeKit de oplossing.
Dus nee, de basis is niet de afstandsbediening, dat is kul.
Als je slimme lampen in een plafondarmatuur hebt zitten zet je de wandschakelaar NIET uit. Dan werkt die natuurlijk niet meer omdat er geen stroom op staat.

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Serena schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:33:
De app is NIET gebouwd rondom de afstandsbediening, die heb je alleen nodig om apparaten aan de app te koppelen. Het schijnt zelfs zonder te kunnen met alleen de gateway, maar dat schijnt nogal omslachtig te zijn.
Als je de afstandsbediening in een andere kamer dan de lamp plaatst kun je NIET meer de lamp schakelen.
Je hoeft geen afstandsbediening in een kamer te hebben staan. Ik heb tig kamers en 2 ab’s (die ik niet eens gebruik)
Nogmaals de tip, installeer enkel je apparaten via de Ikea app en laat deze daarna heel snel links liggen. De Google Home app werkt voor iedereen en voor mensen met een Apple TV of HomePod is HomeKit de oplossing.
Als je slimme lampen in een plafondarmatuur hebt zitten zet je de wandschakelaar NIET uit. Dan werkt die natuurlijk niet meer omdat er geen stroom op staat.
iets inhoudelijker mag best

[Voor 2% gewijzigd door teacher op 16-02-2021 00:46]

Me.

Nee hoor is geen kul, bij Ikea is de bridge just another remote, en werkt naast de andere remotes, en omdat het lastig is om met je bridge door je huis rond te lopen om lampen toe te voegen, heb je een extra remote nodig om lampen aan netwerk toe te voegen. Is namelijk precies zoals het in ZLL specificatie staat hoe het zou moeten werken.

Philips Hue heeft juist afgeweken met hun birdge en remotes en daar is de bridge het centrale device en werkt alles via de bridge ook de remotes, dus als bridge uit staat zullen je remotes en wandschakelaars niets meer doen (eigenlijk zoals het met ZHA protocol bedoeld is) en bij Ikea maakt het niet uit of je bridge aan of uit staat!

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
...

Hier zit 1 lamp in de hal die we gewoon met de schakelaar bedienen. Waarom dan een Tradfri? Nou, omdat je dan heel makkelijk de kleur en lichtsterkte in kan stellen, scheelt weer een dimmer inbouwen.
De rest gaat wel gewoon via timers en de app.

[Voor 44% gewijzigd door PalingDrone op 15-02-2021 17:06]

DnB is Liquid

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

PalingDrone schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Hier zit 1 lamp in de hal die we gewoon met de schakelaar bedienen. Waarom dan een Tradfri? Nou, omdat je dan heel makkelijk de kleur en lichtsterkte in kan stellen, scheelt weer een dimmer inbouwen.
De rest gaat wel gewoon via timers en de app.
En dan zijn we weer terug bij de vraag. Als je de Tradfri lamp in- en uitschakelt met een gewone wandschakelaar, en dus de spanning van de lamp haalt. Gaat dan de afstandsbediening constant zoeken naar de lamp waardoor de batterijen snel leeglopen?

Me.

• hijskraan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:19
GerCor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:52:
[...]

En dan zijn we weer terug bij de vraag. Als je de Tradfri lamp in- en uitschakelt met een gewone wandschakelaar, en dus de spanning van de lamp haalt. Gaat dan de afstandsbediening constant zoeken naar de lamp waardoor de batterijen snel leeglopen?
ja

• NIB0R
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:34
GerCor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:52:
[...]

Nee, de afstandbedieningen zoeken niet. Deze zijn passief. Ze zullen alleen zenden als jij een knop op de afstandbediening in drukt.

Mijn originele reactie blijkt niet waar te zijn. Excuus daarvoor.

[Voor 6% gewijzigd door NIB0R op 16-02-2021 09:19]

• Flash3d
Heb een e14 lamp van hue gekoppeld aan de Tradfri bridge, hij staat netjes in het overzicht en je kunt hem met de app en AB gewoon bedienen.

Alleen komt de lamp niet voor in de scènes of timers van de Tradfri app. Je ziet hem dan niet in het overzicht staan en je kunt hem dus niet "aanvinken" voor een timer of een scene.

Voor de zekerheid nog even laatste firmware op de Hue lamp gezet (met de bluetooth Hue app van Philips).
Lamp weer verwijdert van de Tradfri bridge en weer toegevoegd. Maar zelfde verhaal.

Kan ik hier nog wat aan doen?

Hue lamp gekozen omdat de Tradfri niet in de houder past (e14 van Tradfri is vrij fors).

[Voor 41% gewijzigd door Flash3d op 15-02-2021 21:39]

• ChiMan
NIB0R schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:24:
[...]

Nee, de afstandbedieningen zoeken niet. Deze zijn passief. Ze zullen alleen zenden als jij een knop op de afstandbediening in drukt.
Wat kan dan de oorzaak zijn dat batterijen zo snel leeg zijn?
Ik gebruik Tradfri al meer dan 3 jaar en geen een remote heeft het langer dan 6 maanden vol gehouden!

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:25

bonzz.netninja

business analist

ChiMan schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:33:
[...]

Wat kan dan de oorzaak zijn dat batterijen zo snel leeg zijn?
Ik gebruik Tradfri al meer dan 3 jaar en geen een remote heeft het langer dan 6 maanden vol gehouden!
Een kapotte afstandbediening wellicht. Ik merkte iig wel groot verschil tussen verschillende (op dezelfde dag gekochte) sensors die ik had. De ene ging prima een jaar mee, de andere kapte er na 2 maanden elke keer mee. Die heb ik dus maar vervangen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | geensnor.nl - Misschien wel een uber hippe "Digital Garden" | | Omloop de Snor 2019

• Joyous-P
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 13-06 20:51
Danielson schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:45:
Ik ben van plan om een aantal Tradfri GU10 Color spots aan te schaffen om te koppelen met Hue of Zigbee2MQTT.

Hoe zijn de ervaringen met deze nieuwe GU10 spots? :)
Ik denk aan hetzelfde, heb goede ervaring met de wit/gele GU10 spots. Is er iemand die ervaring heeft met de gekleurde?
NIB0R schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:24:
[...]

Nee afstandbediening is niet passief, is een ZigBee Enddevice en heeft een parent ZigBee router nodig om met netwerk te communiseren (lamp).

Iedere 5 minuten zal de afstandbediening checken bij zijn parent lamp of er een berichtje klaar staat (e.g. voor software update) en als de lamp uit staat gaat de afstandbediening op zoek naar nieuwe parent. Als dit goed isimplementeerd zal die dat voor x seconden proberen en dan gaat de afstandbediening weer in slaap modus om batterij te sparen, maar bij Ikea blijft deze dus langer zoeken of nooit meer slapen, met gevolg dat de batterijen binnen no time leeg zijn!

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Erik1971 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:39:
[...]

Nee afstandbediening is niet passief, is een ZigBee Enddevice en heeft een parent ZigBee router nodig om met netwerk te communiseren (lamp).

Iedere 5 minuten zal de afstandbediening checken bij zijn parent lamp of er een berichtje klaar staat (e.g. voor software update) en als de lamp uit staat gaat de afstandbediening op zoek naar nieuwe parent. Als dit goed isimplementeerd zal die dat voor x seconden proberen en dan gaat de afstandbediening weer in slaap modus om batterij te sparen, maar bij Ikea blijft deze dus langer zoeken of nooit meer slapen, met gevolg dat de batterijen binnen no time leeg zijn!
Ik ga het nog een keer proberen.

Mijn dochter heeft in haar studentenkamer een lamp en een afstandsbediening. Dat werkt prima. Ikea verkoopt dat ook zo. Lamp en afstandsbediening.

Dus, studentenkamer: lamp en afstandsbediening. Nu zet mijn dochter de lamp uit met de wandschakelaar en dan gaat de afstandsbediening elke 5 minuten zoeken naar een router?

Ik kan me niet voorstellen dat Ikea zoiets verkoopt.

Me.

• NIB0R
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:34
Erik1971 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:39:
[...]

Excuus. Je hebt gelijk. Ik heb mijn reactie weg gehaald.
GerCor schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 01:42:
[...]

Ik ga het nog een keer proberen.

Mijn dochter heeft in haar studentenkamer een lamp en een afstandsbediening. Dat werkt prima. Ikea verkoopt dat ook zo. Lamp en afstandsbediening.

Dus, studentenkamer: lamp en afstandsbediening. Nu zet mijn dochter de lamp uit met de wandschakelaar en dan gaat de afstandsbediening elke 5 minuten zoeken naar een router?

Ik kan me niet voorstellen dat Ikea zoiets verkoopt.
Moet om aan ZigBee specificatie te voldoen anders mogen ze geen label op hun producten plakken! En ja Ikea neemt nog steeds niet de moeite om dit probleem goed op te lossen, Philips Hue Dimmers zijn namelijk wel robust tegen dit probleem! Maar ja daarom zijn de Ikea spullen zo goedkoop!

Mijn Ikea Switch draait al meer dan 2 jaar op dezelfde batterij, meerdere lampen in bereik dus altijd wel een router beschikbaar!

De oude LivingColors remotes van Philips werden wel wakker met button press ( zijn niet officieel gecertificeerd ), maar batterijen gaan dan ook meer dan 7 jaar mee!

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Mij raakt het verder ook niet. Ik gebruik de afstandsbedieningen niet. Ik heb wel reservebatterijen liggen mocht de afstandsbediening nodig zijn na een update maar ik gebruik Routines en een bewegingssensor. En daarnaast de apps.

Maar wel interessant om te weten.

Me.

• PimGoosen
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 01-03 23:10
Ik wil graag de scenes die ik per kamer heb aangemaakt in de Tradfri-app aansturen met een (multi-puls?) wandschakelaar per kamer. Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja, welke (merk) schakelaar is goed te koppelen aan de Tradfri-app?

Ik wil dus in de keuken een schakelaar waarmee ik de bijvoorbeeld de scenes Eten, Koken en Lezen voor de keuken kan inschakelen, in de woonkamer een schakelaar voor scenes.... voor de woonkamer etc.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Erik1971 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:31:
[...]

Nee hoor is geen kul, bij Ikea is de bridge just another remote, en werkt naast de andere remotes, en omdat het lastig is om met je bridge door je huis rond te lopen om lampen toe te voegen, heb je een extra remote nodig om lampen aan netwerk toe te voegen. Is namelijk precies zoals het in ZLL specificatie staat hoe het zou moeten werken.

Philips Hue heeft juist afgeweken met hun birdge en remotes en daar is de bridge het centrale device en werkt alles via de bridge ook de remotes, dus als bridge uit staat zullen je remotes en wandschakelaars niets meer doen (eigenlijk zoals het met ZHA protocol bedoeld is) en bij Ikea maakt het niet uit of je bridge aan of uit staat!
Nee... Hue remotes kunnen gewoon direct aan lampen gekoppelt worden. Die heeft de bridge niet nodig.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Erik1971 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:03:
[...]

Moet om aan ZigBee specificatie te voldoen anders mogen ze geen label op hun producten plakken! En ja Ikea neemt nog steeds niet de moeite om dit probleem goed op te lossen, Philips Hue Dimmers zijn namelijk wel robust tegen dit probleem! Maar ja daarom zijn de Ikea spullen zo goedkoop!

Mijn Ikea Switch draait al meer dan 2 jaar op dezelfde batterij, meerdere lampen in bereik dus altijd wel een router beschikbaar!

De oude LivingColors remotes van Philips werden wel wakker met button press ( zijn niet officieel gecertificeerd ), maar batterijen gaan dan ook meer dan 7 jaar mee!
Dit is ook niet waar. De spec is vrij te interpreteren. Daar zit het probleem in.

Mimiix schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:44:
[...]

Nee... Hue remotes kunnen gewoon direct aan lampen gekoppelt worden. Die heeft de bridge niet nodig.
We hadden het over situatie waar remote met bridge in netwerk zit, maar inderdaad je kunt ook Hue dimmers zonder Hue bridge gebruiken en dan praten ze direct met de gelinkte lampen, kan ook niet anders zonder bridge 8)7.

Verder voor ZLL en ZigBee 3.0 specificatie, moet de remote (ZigBee EndDevive) ieder x seconden (x is maximaal 5 minuten, korter mag ook) zijn parent ZigBee Router (Lamp, Plug of Bridge) pollen. Idee hier achter is dat wanneer er bijvoorbeeld een berichtje voor End Device klaar staat, dat deze wordt opgehaald (op de Router is er namelijk ook een timeout hoe lang dit berichtje wordt vast gehouden, ZigBee producten hebben maar beperkt geheugen dus kunnen niet te lang van alles onthouden).

Dit gedrag wordt met de certificatie testen geverifieerd, wat inderdaad vrij is om te implementeren is hoe om te gaan als de parent ZigBee router niet beschikbaar is. In specificatie staat niet van probeer het x keer en ga dan maar terug naar deepsleep mode om na x uur weer wakker te worden om het opnieuw te proberen, dat is iets wat fabrikant zelf mag bedenken (kans is ook nog eens groot dat gedrag dat ik hier beschrijf gepattenteerd is door Philips ;) ).

Wat je ziet bij Ikea ( en de meeste andere budget ZigBee lampen) is dat zij de standaard configuratie van de ZigBee software stack van de chip leverancier overnemen. Dat betekend dat voor dit soort specifiek gedrag niets bijzonders is bedacht, want dezelfde chip wordt door meerdere klanten en bijbehorende producten gebruikt, dus willen/kunnen ze niet met alle randcondities rekening houden. Met gevolg in geval van de Ikea Remotes, deze te lang naar nieuwe parent blijven zoeken, tot dat de lamp weer wordt aangezet of de batterijen leeg zijn. Als radio van ZigBee EndDevice continue aanstaat, dan loopt een knoop cel batterij in zo'n 12-24 uur leeg (heb dit meerdere malen mee gemaakt, tijdens ontwikkeling van vergelijkbare ZigBee producten ;) ).

Wat je ziet bij fabrikant als Signify (Philips Hue) is dat zij zeer hoge eisen aan software stack van een ZigBee chip fabrikant stellen en daarvoor ook een uitgebreide test set hebben, die verschillende eigenschappen en gedrag van ZigBee stack/chip testen, voordat er producten van worden gemaakt!

Dit kost natuurlijk wel extra geld voor de ontwikkeling van de software, mede hierdoor zijn de Philips Hue producten zo veel duurder, maar ook betrouwbaarder dan de bijvoorbeeld de Ikea producten!

[Voor 5% gewijzigd door Erik1971 op 17-02-2021 19:25]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Erik1971 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:22:
[...]

We hadden het over situatie waar remote met bridge in netwerk zit, maar inderdaad je kunt ook Hue dimmers zonder Hue bridge gebruiken en dan praten ze direct met de gelinkte lampen, kan ook niet anders zonder bridge 8)7.

Verder voor ZLL en ZigBee 3.0 specificatie, moet de remote (ZigBee EndDevive) ieder x seconden (x is maximaal 5 minuten, korter mag ook) zijn parent ZigBee Router (Lamp, Plug of Bridge) pollen. Idee hier achter is dat wanneer er bijvoorbeeld een berichtje voor End Device klaar staat, dat deze wordt opgehaald (op de Router is er namelijk ook een timeout hoe lang dit berichtje wordt vast gehouden, ZigBee producten hebben maar beperkt geheugen dus kunnen niet te lang van alles onthouden).

Dit gedrag wordt met de certificatie testen geverifieerd, wat inderdaad vrij is om te implementeren is hoe om te gaan als de parent ZigBee router niet beschikbaar is. In specificatie staat niet van probeer het x keer en ga dan maar terug naar deepsleep mode om na x uur weer wakker te worden om het opnieuw te proberen, dat is iets wat fabrikant zelf mag bedenken (kans is ook nog eens groot dat gedrag dat ik hier beschrijf gepattenteerd is door Philips ;) ).

Wat je ziet bij Ikea ( en de meeste andere budget ZigBee lampen) is dat zij de standaard configuratie van de ZigBee software stack van de chip leverancier overnemen. Dat betekend dat voor dit soort specifiek gedrag niets bijzonders is bedacht, want dezelfde chip wordt door meerdere klanten en bijbehorende producten gebruikt, dus willen/kunnen ze niet met alle randcondities rekening houden. Met gevolg in geval van de Ikea Remotes, deze te lang naar nieuwe parent blijven zoeken, tot dat de lamp weer wordt aangezet of de batterijen leeg zijn. Als radio van ZigBee EndDevice continue aanstaat, dan loopt een knoop cel batterij in zo'n 12-24 uur leeg (heb dit meerdere malen mee gemaakt, tijdens ontwikkeling van vergelijkbare ZigBee producten ;) ).

Wat je ziet bij fabrikant als Signify (Philips Hue) is dat zij zeer hoge eisen aan software stack van een ZigBee chip fabrikant stellen en daarvoor ook een uitgebreide test set hebben, die verschillende eigenschappen en gedrag van ZigBee stack/chip testen, voordat er producten van worden gemaakt!

Dit kost natuurlijk wel extra geld voor de ontwikkeling van de software, mede hierdoor zijn de Philips Hue producten zo veel duurder, maar ook betrouwbaarder dan de bijvoorbeeld de Ikea producten!
Precies! Ik heb hier geen aanvulling op, goed stuk tekst! Overigens kan de remote van ikea ook in het netwerk zitten, maar onafhankelijk aansturen. Dit doe ik thuis bijvoorbeeld in mn deCONZ netwerk. Hij neemt dan wel de functies van de remote over.

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Erik1971 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:22:
[...]

Ik vind het als a-technisch persoon nogal moeilijk te lezen wat je nou precies schrijft. Ik ben meer van het logisch nadenken.

Stel, ik ben Ikea en wil slimme lampen verkopen. Ikea verkoopt slimme lampen en om die te kunnen bedienen heb je minimaal een afstandsbediening nodig. Die afstandsbediening wordt gevoed door een batterij. Druk je op een knop van de afstandsbediening dan zendt de afstandsbediening een signaal naar de lamp.

Het nut van 'pollen' of er een software update beschikbaar is ontgaat mij volledig.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat wanneer de afstandsbediening aan een hub gekoppeld is en er een update beschikbaar is, de hub de update verstuurt naar de apparaten die bij de hub bekend zijn.

Er was laatst weer een update en mijn hub kon 1 lamp en 1 stekker niet vinden. Mijn afstandsbediening kon de lamp wel bedienen.

Begrijp me niet verkeerd. Jouw technische uitleg zal best kloppen maar de logica dat een afstandsbediening elke X tijd gaat pollen ontgaat mij volledig.

Me.

• RobinB.
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 23:19
GerCor schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:35:
[...]
Begrijp me niet verkeerd. Jouw technische uitleg zal best kloppen maar de logica dat een afstandsbediening elke X tijd gaat pollen ontgaat mij volledig.
De afstandsbediening is een battery device, om energie te besparen zal die het grootste deel van de tijd 'slapen' en kan hij dus niet luisteren naar berichtjes die mogelijk aan hem geadresseerd zijn. Om het toch mogelijk te maken om berichtjes naar een battery device te sturen polled elk battery device dus om de zoveel tijd zijn parent (een router die wél altijd online is en dus berichtjes kan ontvangen). Die router bewaart als het ware de berichtjes die eigenlijk aan zijn child (de afstandsbediening) gericht waren, zodat die op een later moment als de afstandsbediening wakker is opgehaald kunnen worden.

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

RobinB. schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:57:
[...]

De afstandsbediening is een battery device, om energie te besparen zal die het grootste deel van de tijd 'slapen' en kan hij dus niet luisteren naar berichtjes die mogelijk aan hem geadresseerd zijn. Om het toch mogelijk te maken om berichtjes naar een battery device te sturen polled elk battery device dus om de zoveel tijd zijn parent (een router die wél altijd online is en dus berichtjes kan ontvangen). Die router bewaart als het ware de berichtjes die eigenlijk aan zijn child (de afstandsbediening) gericht waren, zodat die op een later moment als de afstandsbediening wakker is opgehaald kunnen worden.
Jep. Zelf vind ik dat onlogisch. Je zou denken: luister afstandsbediening, als er een update is, of welk bericht dan ook, dan laat ik (de hub) je dat wel even weten. Ik maak jou dan wakker.

Maar goed, de afstandsbediening slaapt dus.

Nu de volgende stap, want het gaat erom dat de batterij snel leegloopt wanneer de spanning van de lamp wordt gehaald.

De afstandsbediening polt bij de hub. De hub heeft niks te melden. En dan gaat de afstandsbediening tegen de lamp zeggen: er is geen nieuws. Geen bericht voor je, geen update voor je. Lamp, hallo lamp. Waar ben je? En dat gaat continu door totdat de batterij leeg is?

Me.

• ChiMan
GerCor schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Nu de volgende stap, want het gaat erom dat de batterij snel leegloopt wanneer de spanning van de lamp wordt gehaald.
Zelfs continue onder spanning is een mijn remote snel leeg! Gemiddeld moet ik om de 6 maanden batterij vervangen.

Batterij op 25 nov 2020 vervangen (batterij van Ikea) en volgens TradfriLux is de batterij 60% vol op dit moment.

[Voor 13% gewijzigd door ChiMan op 18-02-2021 09:39]

GerCor schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Ik vind het als a-technisch persoon nogal moeilijk te lezen wat je nou precies schrijft. Ik ben meer van het logisch nadenken.

Stel, ik ben Ikea en wil slimme lampen verkopen. Ikea verkoopt slimme lampen en om die te kunnen bedienen heb je minimaal een afstandsbediening nodig. Die afstandsbediening wordt gevoed door een batterij. Druk je op een knop van de afstandsbediening dan zendt de afstandsbediening een signaal naar de lamp.

Het nut van 'pollen' of er een software update beschikbaar is ontgaat mij volledig.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat wanneer de afstandsbediening aan een hub gekoppeld is en er een update beschikbaar is, de hub de update verstuurt naar de apparaten die bij de hub bekend zijn.

Er was laatst weer een update en mijn hub kon 1 lamp en 1 stekker niet vinden. Mijn afstandsbediening kon de lamp wel bedienen.

Ja je verhaal is logisch en is ook wat je in standalone (remote en lamp zonder bridge) zou willen hebben, maar dat wordt door de specificatie tegen gehouden. Je zou dan idd liever willen dat de remote alleen actief wordt als je hem gebruikt....

Maar specificatie technisch is het helaas wat complexer, en dan probeer ik het nog zo eenvoudig mogelijk uit te leggen ;)

Het is namelijk niet alleen om berichtjes bij de parent router op te halen dat de remote (child end device) om de x tijd zijn parent lamp moet pollen, de router kan namelijk ook maar een beperkt aantal child end devices bij houden, dus als een remote zich niet meld bij de lamp (router) dan gaat deze er vanuit dat of remote niet meer in netwerk zit of een andere parent heeft gevonden en dan zal de router deze remote uit zijn lijst van child devices gooien. Als dit gebeurt en de remote wil zich weer melden op netwerk, dan gaat dit niet meer en moet deze opnieuw joinen, dit duurt helaas veel langer. Dit heeft als gevolg dat je remote niet meteen reagreed op je eerste button press, en je waarschijnlijk meerdere keren op een knop moet drukken voordat er iets gebeurd (snap als dit te technisch is ;) )

[Voor 21% gewijzigd door Erik1971 op 18-02-2021 10:10]

Mimiix schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 07:43:
[...]

Precies! Ik heb hier geen aanvulling op, goed stuk tekst! Overigens kan de remote van ikea ook in het netwerk zitten, maar onafhankelijk aansturen. Dit doe ik thuis bijvoorbeeld in mn deCONZ netwerk. Hij neemt dan wel de functies van de remote over.
Ja ik heb mijn Ikea dimmer ook rechtstreeks aan mijn Hue netwerk toegevoegd, werkt perfect!

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

ChiMan schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:37:
[...]

Zelfs continue onder spanning is een mijn remote snel leeg! Gemiddeld moet ik om de 6 maanden batterij vervangen.

Batterij op 25 nov 2020 vervangen (batterij van Ikea) en volgens TradfriLux is de batterij 60% vol op dit moment.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Want als ik kijk naar de afstandsbedieningen van mijn auto, waarvan ik WEET dat die regelmatig contact zoeken met mijn auto (rood lampje knippert op afstandsbediening) is ook na een half jaar leeg. Ik doe er dan geen goedkope batterijen van Ikea in maar of Varta of Duracell.

Me.

GerCor schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Jep. Zelf vind ik dat onlogisch. Je zou denken: luister afstandsbediening, als er een update is, of welk bericht dan ook, dan laat ik (de hub) je dat wel even weten. Ik maak jou dan wakker.

Maar goed, de afstandsbediening slaapt dus.

De afstandsbediening polt bij de hub. De hub heeft niks te melden. En dan gaat de afstandsbediening tegen de lamp zeggen: er is geen nieuws. Geen bericht voor je, geen update voor je. Lamp, hallo lamp. Waar ben je? En dat gaat continu door totdat de batterij leeg is?
Precies dat en wat er dan moet gebeuren is niet letterlijk gespecificeerd, dus als je eindeloos blijf zoeken tot batterij leeg is, is dat geen probleem om een certificaat te krijgen en waarschijnlijk de default implementatie van de ZigBee chip fabrikant!

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Erik1971 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:44:
[...]
Maar specificatie technisch is het helaas wat complexer, en dan probeer ik het nog zo eenvoudig mogelijk uit te leggen ;)
Nou, een tip dan. Schrijf in voor iedereen begrijpelijke taal. Dan bereik je ook veel meer lezers.

Voor mij zijn begrippen als stack, parent, child en standalone, om er maar een paar te noemen, eigenlijk helemaal niet nodig om iets uit te leggen.

Ik kan me voorstellen dat er lezers zijn die denken: 'oké, laat maar. Mij te moeilijk'. En dat is jammer.

Niet dat ik je iets wil verbieden hoor. Want dat je de lezers iets uit wil leggen, verdient de hoogste waardering. 😉👍

Me.

GerCor schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Nou, een tip dan. Schrijf in voor iedereen begrijpelijke taal. Dan bereik je ook veel meer lezers.

Voor mij zijn begrippen als stack, parent, child en standalone, om er maar een paar te noemen, eigenlijk helemaal niet nodig om iets uit te leggen.

Ik kan me voorstellen dat er lezers zijn die denken: 'oké, laat maar. Mij te moeilijk'. En dat is jammer.

Niet dat ik je iets wil verbieden hoor. Want dat je de lezers iets uit wil leggen, verdient de hoogste waardering. 😉👍
Zal er meer rekening mee houden, maar soms ontkom ik er niet aan om het wat technischer te omschrijven, vooral om somige personen te kunnen overtuigen hoe het een en ander werkt, die geloven het niet als ik het in Jip en Janneke taal uitleg en wel als ik zo ongeveer de ZigBee specificatie over typ ;)

Maar beide manieren kan ook natuurlijk, moet ik wel wat meer tijd er in steken en vanaf mijn telefoon (iPhone SE met een 4inch scherm) gaat dat wel wat moeizamer! Vanaf computer kan ik ook de tekts in een editor voor bewerken en dan overnemen hier!

• Mau_Maus
  • Niet online
Aankomende update:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Release Version: 1.16.0
18th February 2021
New features and changes in Gateway: 1.13.21
* Support for TRÅDFRI Motion sensor and Shortcut button in Apple Homekit
* Configure TRÅDFRI Bulb On/Off behaviour on power cycle
ASKVADER Wireless on/off Switch (V-1.0.002).
STYRBAR Remote control (V-1.0.024).
* New product.
Mau_Maus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:14:
Aankomende update:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
18th February 2021
* New product.
Dit is best wel groot nieuws, support for Tradrfi Motion Sensor and Shortcut button in Apple Homekit, dat betekend dat net als bij Hue, deze production via de Bridge werken en niet meer rechtstreeks met de lampen, dit geeft meer automatiseringsopties!

En daarnaast ook nog dat je het inschakelgedrag van de lampen kunt configureren!!!! Werd wel eens tijd, is namelijk onderdeel van ZigBee 3.0 specificatie!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Erik1971 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:24:
[...]

Dit is best wel groot nieuws, support for Tradrfi Motion Sensor and Shortcut button in Apple Homekit, dat betekend dat net als bij Hue, deze production via de Bridge werken en niet meer rechtstreeks met de lampen, dit geeft meer automatiseringsopties!

En daarnaast ook nog dat je het inschakelgedrag van de lampen kunt configureren!!!! Werd wel eens tijd, is namelijk onderdeel van ZigBee 3.0 specificatie!
Die askavader is ook vet! Als ie komt (https://www.ikea.com/se/s...uttag-med-1-hal-10466475/) is dat echt een gamechanger. Gaat nog wel even duren hoorde ik (maart/april) maar hey, it's on it's way!

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:17
Mimiix schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:57:
[...]

Die askavader is ook vet! Als ie komt (https://www.ikea.com/se/s...uttag-med-1-hal-10466475/) is dat echt een gamechanger. Gaat nog wel even duren hoorde ik (maart/april) maar hey, it's on it's way!
Kan niet echt zien wat het nu is? :? Schakelbaar stopcontact welke je kan doorkoppelen?

Is ieg wat compacter dan het huidige stopcontact.

[Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-02-2021 12:04]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Kan niet echt zien wat het nu is? :? Schakelbaar stopcontact welke je kan doorkoppelen?
Ja. Een soort modulair systeem van koppelbare stopcontacten. Maar dan betaalbaar. Daarnaast ook dus een on/off switch er tussen om alles er achter uit te zetten bijv. Ik zie het ook wel gebeuren dat ze dus een unit maken voor USB bijv. Op die manier kan je bij je bureau of bij het bed op een nette manier een custom stopcontact bouwen voor een goede prijs.

Edit: https://www.ikea.com/se/s...artkit-set-om-4-50486711/

Dat is net wat duidelijker.

[Voor 8% gewijzigd door Mimiix op 19-02-2021 12:06]

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Erik1971 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:24:
[...]

Waar lees jij dat? Ik heb zelf het idee dat ze zichtbaar worden in Homekit. In de IKEA app kun je er niks mee, behalve dat de app meldt dat ze aanwezig zijn
Waar moeten we dan aan denken?

Me.

GerCor schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:19:
[...]
Waar lees jij dat? Ik heb zelf het idee dat ze zichtbaar worden in Homekit. In de IKEA app kun je er niks mee, behalve dat de app meldt dat ze aanwezig zijn
[...]
Waar moeten we dan aan denken?
Is inderdaad een aanname, maar om de accesoires zichtbaar te krijgen in HomeKit, betekend dat de Ikea Bridge de events (zoals button press of montion detected) van de Motion Sensor en Scene Button, door moet geven aan HomeKit en dan is stap twee waarom zou Ikea dit zelf ook niet gebruiken!

Maar kan best zijn dat ze initieel nog niets doen met deze events in de Bridge en ze alleen maar doorgeven aan HomeKit......

Bij aanpassen inschakelgedrag moet je denken aan de mogelijkheid dat je een lamp kunt instellen dat deze uit blijft na een stroom onderbreking, of juist vol aan gaat of naar een gedefineerde setting, dit is zoals het met Philips Hue werkt momenteel.

[Voor 14% gewijzigd door Erik1971 op 19-02-2021 12:55]

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Erik1971 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Is inderdaad een aanname, maar om de accesoires zichtbaar te krijgen in HomeKit, betekend dat de Ikea Bridge de events (zoals button press of montion detected) van de Motion Sensor en Scene Button, door moet geven aan HomeKit en dan is stap twee waarom zou Ikea dit zelf ook niet gebruiken!

Maar kan best zijn dat ze initieel nog niets doen met deze events in de Bridge en ze alleen maar doorgeven aan HomeKit......

Bij aanpassen inschakelgedrag moet je denken aan de mogelijkheid dat je een lamp kunt instellen dat deze uit blijft na een stroom onderbreking, of juist vol aan gaat of naar een gedefineerde setting, dit is zoals het met Philips Hue werkt momenteel.
Met een bewegingssensor van Ikea kun je niks. Dus waarom moet je daar als Ikea dan iets mee anders dan vermelden in de lijst van apparaten?
In Homekit is het, misschien, wel aardig om te zien dat de bewegingssensor bestaat en wordt 'getriggerd'. De sensor schakelt bijvoorbeeld een lamp in en doet vervolgens 3 minutenlang niks. Daarnaast is het, wat mij betreft, vreemd dat Homekit als enige wordt genoemd.

Overigens, bovenstaande is ook slechts een aanname.

Me.

• ChiMan
Benieuwd naar de nieuwe STYRBAR remote die op 2 AAA batterijen werkt.
Hopelijk gaan de batterijen nu wel langer mee :)

GerCor schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Met een bewegingssensor van Ikea kun je niks. Dus waarom moet je daar als Ikea dan iets mee anders dan vermelden in de lijst van apparaten?
In Homekit is het, misschien, wel aardig om te zien dat de bewegingssensor bestaat en wordt 'getriggerd'. De sensor schakelt bijvoorbeeld een lamp in en doet vervolgens 3 minutenlang niks. Daarnaast is het, wat mij betreft, vreemd dat Homekit als enige wordt genoemd.

Overigens, bovenstaande is ook slechts een aanname.
Dat zou juist het goede nieuws zijn dat door de HomeKit feature, je nu wel iets met de bewegingssensor kunt doen, maar ook dat is een aaname, maar dan zou je nog steeds slimmere automatiseering in HomeKit kunnen doen (met de limitaties van HomeKit).

Maar we moeten gewoon even afwachten, wat het wordt, het lijken me in iedergeval ontwikkelingen in de juiste richting :)

• robertwebbe
Mau_Maus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:14:
Aankomende update:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
18th February 2021
* New product.
Ik heb deze vandaag binnen zien komen op mijn hub.

• Mau_Maus
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:35:
[...]

Ik heb deze vandaag binnen zien komen op mijn hub.
Ja? 1.13.21 al op je hub? Dat is wel snel .Misschien zit je nu in die groep die als eerste die update krijgt...
Ik heb hem ieder geval nog niet. Meestal een dag of 4/5 later pas...

• robertwebbe
@Mau_Maus Ik keek net weer even maar de update van de hub gaf een foutmelding, die is nu weer terug naar 1.13.19. Een paar lampen worden nu wel bijgewerkt.

[Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 19-02-2021 20:37]

• Sjoerdfoto
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 09-06 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik heb een ledstrip (domme chinese) welke ik gekoppeld heb aan een IKEA Tradfri driver 10W unit. Printplaatje eruit gehaald, en nu draaiend op een 12V accu.

Werkt al ruim een jaar perfect. Tot twee weken geleden. Ding ging niet meer aan, maar werd nog wel herkend in de app...
Balen, maar alles kan stuk gaan. Dus via marktplaats een 30W tradfri driver gescoord, printplaatje er weer uitgehaald, erin en het werkt weer! Heeft nog geen dag gewerkt helaas, want toen ging die ook weer niet aan. Zelfde verhaal: wel in de app herkend maar niet aan of uit gaan.

Dat deze weer stuk ging vond ik wel heel vreemd (en balen). Poosje zitten googlen, en blijkt dat IKEA een update heeft gedaan.
Zie deze tread:
https://www.reddit.com/r/...to_led_driver_breaks_12v/

Wellicht voor anderen ook interessant.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro Retina 13,3" | www.foto-sjoerd.nl

• robertwebbe
@Mau_Maus Zojuist kon ik weer updaten en nu draait mijn hub op 1.13.21.

• Mau_Maus
  • Niet online
robertwebbe schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:58:
@Mau_Maus Zojuist kon ik weer updaten en nu draait mijn hub op 1.13.21.
Hier nu ook beschikbaar.

• GerCor

GerCor

Zonder dalen geen pieken

Bij mij automatisch geüpdatet. Weer 4 lampen buiten bereik 😡

Edit: even de spanning eraf en hatseflats, daar zijn ze weer. 👍

[Voor 38% gewijzigd door GerCor op 22-02-2021 15:48]

Me.

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
Die motion sensor in HomeKit doet niet zoveel, geen notification alert, niks..

• hpmkruit
GerCor schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:37:
Bij mij automatisch geüpdatet. Weer 4 lampen buiten bereik 😡

Edit: even de spanning eraf en hatseflats, daar zijn ze weer. 👍
Yup hier hetzelfde met 1 lamp gehad na de update. Was er al op voorbereid dus keertje de automaat flipperen was de oplossing.

• wvanommen
Deshmir schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:33:
Die motion sensor in HomeKit doet niet zoveel, geen notification alert, niks..
Heb je iets ingesteld staan voor wat betreft motion in die kamer, je kunt automations maken in homekit op basis van de status van de motionsensor. Als je op de motion sensor klikt in Home kun je onder het kopje Status and Notifications (of de Nederlandse variant daarvan natuurlijk), instellen of je notificaties wilt, als je dan een camera in dezelfde kamer hebt kun je ook een screenshot krijgen.

Apple gaat niet automagisch voor jou verzinnen wat je zou willen dat er gebeurt op het moment dat er motion is, dat kun/moet je zelf instellen.

• Deshmir
  • Nu online
wvanommen schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:46:
[...]

Heb je iets ingesteld staan voor wat betreft motion in die kamer, je kunt automations maken in homekit op basis van de status van de motionsensor. Als je op de motion sensor klikt in Home kun je onder het kopje Status and Notifications (of de Nederlandse variant daarvan natuurlijk), instellen of je notificaties wilt, als je dan een camera in dezelfde kamer hebt kun je ook een screenshot krijgen.

Apple gaat niet automagisch voor jou verzinnen wat je zou willen dat er gebeurt op het moment dat er motion is, dat kun/moet je zelf instellen.
Er staat ook een notification aan; een notifiicatie sturen met geen onderscheid in dag en/of personen

Als ik eenzelfde doe bij de Aqara cam dan blijft mn telefoon pingen als je heen en weer danst voor de camera. Alleen dus nu niet.

Komt dat omdat de motion sensor aan de lampen gekoppeld zit?
Deze gaan natuurlijk wel aan.

• wvanommen
Deshmir schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:50:
[...]

Er staat ook een notification aan; een notifiicatie sturen met geen onderscheid in dag en/of personen

Als ik eenzelfde doe bij de Aqara cam dan blijft mn telefoon pingen als je heen en weer danst voor de camera. Alleen dus nu niet.

Komt dat omdat de motion sensor aan de lampen gekoppeld zit?
Deze gaan natuurlijk wel aan.
Dat zou kunnen, bij mij staat de betreffende motion sensor in zijn eentje in zijn eigen "kamer".

• Deshmir
  • Nu online
@wvanommen
Ik zie wel dat hij de “Status Active: Yes” mist, heeft die van jou dat wel?

Dat heeft de Aqara namelijk wel..
Pagina: 1 ... 91 ... 95 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True