Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:55

GerCor

Zonder dallen geen pieken

blazez schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:32:
[...]

Hier inderdaad ook. Toevallig een keer op de updates gedrukt om te kijken wat de versies zijn en of er toevallig ergens een update is die blijft hangen. En wordt ineens de hub geupdate.
Tijdens de reboot van de installatie geeft de app ineens aan dat de hub niet (meer) gevonden kan worden en dat kan je niets meer.
App afgesloten en opnieuw gestart, krijg je eerst de melding dat hij nog bezig is met updaten. Gelukkig vlak daarna liep alles weer.
Software, apps en updates is toch nog wel een heel moeilijk geheel daar bij de ikea ontwikkelaars.
Ik kreeg de melding dat tijdens het updaten de Hub niet beschikbaar is. Afstandsbedieningen werken wel. Daarna de melding dat het updaten ongeveer een minuut duurt.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:25
WTF. Sinds vandaag ben ik in de App meerdere lampen kwijt.
De (Ikea) lampen staan grijs in de App, en zijn niet met de App te bedienen. Met de afstandsbediening werken ze wél.
Misschien de hub resetten? Maar ben ik dan alle instellingen en koppelingen kwijt? Ik zit er niet op te wachten om álle apparaten opnieuw te koppelen.
Komt dit door de update? Gebeurt dat vaker? Hoe is dit het makkelijkst te herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 21:25
Vaak helpt opnieuw opstarten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
tafmaf schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:01:
Opstarten in de zin van: stroom eraf even wachten en dan weer aanzetten? Dat heeft helaas niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 21:25
En alle 3 lampjes branden wel op de hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:14
tafmaf schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:01:
Toegegeven. In het begin vaak problemen gehad die na een update weer weg waren. Dus toen 3x in de week ‘s nachts de hub laten resetten (stroom uit stroom aan na drie minuten).
Daarna naar twee keer per week en ik geloof dat hij nu op 1x per week staat dat hij herstart.
Misschien binnenkort eens zonder herstart gaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
tafmaf schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:54:
En alle 3 lampjes branden wel op de hub?
Alle drie de lampjes branden. De app laat dit zien. Drie leds in een groep. Slechts één is actief in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFgqNIs_2PqP1cRgau_t8clt7_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3lLdioREX7HM4rj5CKerx7I1.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Frup op 21-12-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:35
Hmm, na een spontane update nadat ik de hub had aangesloten is een lampje kaduuk. regeert totaal niet meer ook niet op de remote.

Is ie kapot (mechanisch) of agv de update corrupot oid?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 21:10
Vraagje:

Ik zit te twijfelen tussen

https://www.ikea.com/nl/n...rslamp-opaalwit-70424312/

Led-lamp E14 470 lumen

&

https://www.lidl-shop.nl/...bee-Smart-Home/p100306622

Lichtstroom: 806 lm
Kleurtemperatuur (lichtkleur): 2200 K - 6500 K

Klopt het dat het Ikea lampje minder licht geeft? Omdat de lumen lager is?
Ik raak in de war omdat het IKEA lampje geen kleurtemperatuur aangeeft

Ik wil ze in een sfeerlampje stoppen dus ik wil de lampen zo donker mogelijk dimmen

[ Voor 6% gewijzigd door Isane op 21-12-2020 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:22

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Frup schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:38:
WTF. Sinds vandaag ben ik in de App meerdere lampen kwijt.
De (Ikea) lampen staan grijs in de App, en zijn niet met de App te bedienen. Met de afstandsbediening werken ze wél.
Misschien de hub resetten? Maar ben ik dan alle instellingen en koppelingen kwijt? Ik zit er niet op te wachten om álle apparaten opnieuw te koppelen.
Komt dit door de update? Gebeurt dat vaker? Hoe is dit het makkelijkst te herstellen?
wowly schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:40:
Hmm, na een spontane update nadat ik de hub had aangesloten is een lampje kaduuk. regeert totaal niet meer ook niet op de remote.

Is ie kapot (mechanisch) of agv de update corrupot oid?
Had ik gisteren ook :( Ik heb de lampen verwijderd (resetten door de schakelaar een paar keer aan- en uit te zetten) en de afstandsbediening ook (koppelknopje paar keer indrukken) en beide opnieuw toegevoegd. Daarna ook de lampen weer in de tijdschema's toevoegen, kwam ik vanmorgen achter. Vreemd genoeg deden slechts 2 lampen in huis het niet, beide in de woonkamer. Met de rest was niks aan de hand.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
@SnoeiKoei lekker dan. Ik hoop niet dat het zo met elke update gaat, want dan gaat de Ikea hub snel exit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Frup schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:41:
@SnoeiKoei lekker dan. Ik hoop niet dat het zo met elke update gaat, want dan gaat de Ikea hub snel exit.
Zal wel meevallen denk ik, dit is de eerste keer in 2 jaar dat ik een lamp opnieuw moet toevoegen. Ik zit ook niet op dit soort fratsen te wachten uiteraard. Maar tot nu toe is het een mooi stabiel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:50
Ik heb een simpel HA draaien op een rpi3 maar wil hier niet afhankelijk van zijn bij uitval of fouten die ik maak.
Daarom heb ik alles tot nu toe ook met fysike knoppen nog bedienbaar.

Nu heb ik in mijn keuken een kleine opzet gemaakt met een remote en spotjes. dit werkt mooi met elkaar zonder HA.

Ik wil vanaf HA wel de zaken kunnen bedienen dus vroeg ik me het volgende af.
Als ik via de Gateway van ikea de lampen en remote etc koppel. Kan ik dan van HA - > ikea gate -> lampen?
Mijn theorie is dat dan het ikea spul blijft werken als HA uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:41

bonzz.netninja

Niente baffi

Langerakpc schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:45:
Ik heb een simpel HA draaien op een rpi3 maar wil hier niet afhankelijk van zijn bij uitval of fouten die ik maak.
Daarom heb ik alles tot nu toe ook met fysike knoppen nog bedienbaar.

Nu heb ik in mijn keuken een kleine opzet gemaakt met een remote en spotjes. dit werkt mooi met elkaar zonder HA.

Ik wil vanaf HA wel de zaken kunnen bedienen dus vroeg ik me het volgende af.
Als ik via de Gateway van ikea de lampen en remote etc koppel. Kan ik dan van HA - > ikea gate -> lampen?
Mijn theorie is dat dan het ikea spul blijft werken als HA uitvalt.
Ja. HA benaderd de ikea hub dmv api calls dus als HA ermee kapt...dan blijft dat stuk gewoon werken

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

SnoeiKoei schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:45:
[...]

Zal wel meevallen denk ik, dit is de eerste keer in 2 jaar dat ik een lamp opnieuw moet toevoegen. Ik zit ook niet op dit soort fratsen te wachten uiteraard. Maar tot nu toe is het een mooi stabiel systeem.
Ik ben tradfri gebruiker van het eerste uur en het draait nu denk ik een jaar of 5 hier (kan dat?). Ik heb toch zeker 2 jaar per jaar gezeik. Dat je beneden komt sochtends en opeens er lampen aanstaan, of dat hij denkt dat een lamp er niet meer is, maar dat hij er nog wel is. En ik vind de accuduur van de sensors irritant kort. Die vervang ik ook met regelmaat.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

bonzz.netninja schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:48:
[...]

Ik ben tradfri gebruiker van het eerste uur en het draait nu denk ik een jaar of 5 hier (kan dat?). Ik heb toch zeker 2 jaar per jaar gezeik. Dat je beneden komt sochtends en opeens er lampen aanstaan, of dat hij denkt dat een lamp er niet meer is, maar dat hij er nog wel is. En ik vind de accuduur van de sensors irritant kort. Die vervang ik ook met regelmaat.
Een lamp die spontaan aangaat heb ik ook wel eens gehad (altijd GU10, toeval?) maar inmiddels is dat al meer dan een jaar niet meer voorgekomen, ik heb het idee at Tradfri echt wel verbeterd is in dat opzicht. Dat ik lampen kwijtraak in de app was nu voor het eerst en dan meteen 2 tegelijk, na een verplichte software-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

SnoeiKoei schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:51:
[...]

Een lamp die spontaan aangaat heb ik ook wel eens gehad (altijd GU10, toeval?) maar inmiddels is dat al meer dan een jaar niet meer voorgekomen, ik heb het idee at Tradfri echt wel verbeterd is in dat opzicht. Dat ik lampen kwijtraak in de app was nu voor het eerst en dan meteen 2 tegelijk, na een verplichte software-update.
Ja klopt, 4 spotjes in de keuken met een sensor erop. Kei handig maar niet als hij die 'groep' de hele tijd vernaggelt door 1 spotje eruit te halen, of opeens 1 spotje aan te doen en de rest niet...etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frup
@SnoeiKoei Even getest door de stroom van de lampen af te halen die niet meer werden herkend. Na even wachten, de stroom er weer op. Et voila, alle lampen werden weer herkend.
Het enige wat ik merk is dat de lampen in een groep niet meer tegelijk aangaan. De inmiddels weer herkende lampen gaan met een lichte vertraging aan. Daar is mee te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Laatst online: 12:35
Mijn lampje is helemaal niet meer aan te doen. Ook niet fysiek met het knopje van de lamp.. Zal wel een retourtje worden

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frup
wowly schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:45:
Mijn lampje is helemaal niet meer aan te doen. Ook niet fysiek met het knopje van de lamp.. Zal wel een retourtje worden
Vreemd, normaal zou die na aan en uit met de knop (stroom eraf en erop) toch gaan branden dacht ik. Heb je resetten van de lamp ook geprobeerd? Anders idd retour.

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:38

ultimateharry

Team Slayer:-)

Hallo allemaal, ik wil graag IKEA TRÅDFRI toepassen voor de gangverlichting in het gezamenlijke trappenhuis (3 appartementen + hal beneden).

Beoogde opzet (alles dus IKEA TRÅDFRI) :

Hal beneden
  • Bewegingssensor 1
  • Led-lamp 1 (E27)
Verdieping 1
  • Geen verlichting, is een doorloop in het trappenhuis.
Verdieping 2
  • Bewegingssensor 2
  • Led-lamp 2 (E27)
Verdieping 3
  • Andere armatuur, plafond-lamp.
  • Wil hier aparte plafond-lamp met eigen PIR-sensor toepassen.
  • Dus geen onderdeel van de Tradfri-opzet.
Verdieping 4
  • Bewegingssensor 3
  • Led-lamp 3 (E27)
Beoogde functionaliteit:
  • Sensor x geactiveerd: Led-lamp 1,2,3 aan.
  • 3 minuten na laatste sensor-activatie, lampen weer uit.
Vragen:

Koppeling devices
Ik heb gevonden dat de bewegingssensors onderling gekoppeld kunnen worden. En vervolgens de groep lampen aansturen. Maar dit is niet officieel ondersteund door IKEA en er is een nieuwe versie van de sensor.
Is dit robuust genoeg voor de beoogde functionaliteit denken jullie?

Bereik mesh-netwerk
Is het bereik van het Zigbee mesh-netwerk voldoende voor de beoogde opzet? Het betreft een open trappenhuis met houten trappen en vloeren, dus geen beton. Maar moet dus 2 keer een losse verdieping overbruggen (1e en 3e). Eventueel range extender toepassen?

[ Voor 4% gewijzigd door ultimateharry op 24-12-2020 11:45 ]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
ultimateharry schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:27:
Hallo allemaal, ik wil graag IKEA TRÅDFRI toepassen voor de gangverlichting in het gezamenlijke trappenhuis (3 appartementen + hal beneden).

Beoogde opzet (alles dus IKEA TRÅDFRI) :

Hal beneden
  • Bewegingssensor 1
  • Led-lamp 1 (E27)
Verdieping 1
  • Geen verlichting, is een doorloop in het trappenhuis.
Verdieping 2
  • Bewegingssensor 2
  • Led-lamp 2 (E27)
Verdieping 3
  • Andere armatuur, plafond-lamp.
  • Wil hier aparte plafond-lamp met eigen PIR-sensor toepassen.
  • Dus geen onderdeel van de Tradfri-opzet.
Verdieping 4
  • Bewegingssensor 3
  • Led-lamp 3 (E27)
Beoogde functionaliteit:
  • Sensor x geactiveerd: Led-lamp 1,2,3 aan.
  • 3 minuten na laatste sensor-activatie, lampen weer uit.
Vragen:

Koppeling devices
Ik heb gevonden dat de bewegingssensors onderling gekoppeld kunnen worden. En vervolgens de groep lampen aansturen. Maar dit is niet officieel ondersteund door IKEA en er is een nieuwe versie van de sensor.
Is dit robuust genoeg voor de beoogde functionaliteit denken jullie?

Bereik mesh-netwerk
Is het bereik van het Zigbee mesh-netwerk voldoende voor de beoogde opzet? Het betreft een open trappenhuis met houten trappen en vloeren, dus geen beton. Maar moet dus 2 keer een losse verdieping overbruggen (1e en 3e). Eventueel range extender toepassen?
Zijn er geen bouwkundige eisen aan de verlichting in je gezamenlijke trappenhuis?
Ik weet bijvoorbeeld dat er hier verplicht 1 lamp per verdieping aan moet zijn (in ons geval voor de lift). De overige verlichting bij de trappen gaat via de ingebouwde sensor in het armatuur. Her en der zitten er ook nog wat armaturen met ingebouwde accu voor wanneer de stroom uitvalt.
Allemaal redelijk professioneel spul, voordat je alles aan gaat leggen met Tradfri zou ik toch even nakijken of je niet al die moeite voor niets aan het doen bent omdat het wellicht niet aan bepaalde vereisten voldoet.

[ Voor 4% gewijzigd door PalingDrone op 24-12-2020 15:42 ]

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:38

ultimateharry

Team Slayer:-)

PalingDrone schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:35:
[...]

Zijn er geen bouwkundige eisen aan de verlichting in je gezamenlijke trappenhuis?
Ik weet bijvoorbeeld dat er hier verplicht 1 lamp per verdieping aan moet zijn (in ons geval voor de lift). De overige verlichting bij de trappen gaat via de ingebouwde sensor in het armatuur. Her en der zitten er ook nog wat armaturen met ingebouwde accu voor wanneer de stroom uitvalt.
Allemaal redelijk professioneel spul, voordat je alles aan gaat leggen met Tradfri zou ik toch even nakijken of je niet al die moeite voor niets aan het doen bent omdat het wellicht niet aan bepaalde vereisten voldoet.
Ja goeie, heb even het Bouwbesluit 2012 er op nagekeken.
Voor zover ik het begrijp zijn in onze situatie de volgende eisen van toepassing:
  • verlichtingsinstallatie met verlichtingssterkte van ten minste 1 Lux
  • geen noodverlichting
  • verlichtingsinstallatie aangesloten op een voorziening van elektriciteit zoals bedoeld in artikel 6.8
Daar wordt het een beetje vaag, NEN 1010 etc.

Strikt genomen zou de verlichting gewoon op het lichtnet aangesloten zijn. Bestaande E27 armaturen etc.
Alleen de bewegingssensors zijn dat niet.

Lastig ;)

Ik zal eens bij wat buren informeren die ook een dergelijke installatie (bewegingssensor-gestuurd) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Juist. Ikea introduceert 'scènes'. Dus, mijn dochter een scène gemaakt met de spotjes in de overkapping. Gaat gelijk mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwwqjWkAQviLyXymHBdNIQYxXrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6FxFnIQ93gzrSgbVOGqrJLe.jpg?f=fotoalbum_large

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
GerCor schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:55:
Juist. Ikea introduceert 'scènes'. Dus, mijn dochter een scène gemaakt met de spotjes in de overkapping. Gaat gelijk mis.

[Afbeelding]
Sinds één of twee dagen heb ik ook last dat de scènes niet meer lekker werken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:41
Ik ben helemaal verbaasd over het feit dat mensen daadwerkelijk de Ikea app gebruiken om hun lampen/scènes te bedienen. Ik gebruik die enkel en alleen om apparaten toe te voegen of te updaten. Draak van een app. En meest bedroevende, werkt niet eens op afstand.
Gebruik toch gewoon Google Home, daar heb je zoveel meer opties met Routines.
Of Woning als je Apple gebruiker bent EN een HomeKit hub hebt.
Fijn ook om op afstand even lampje aan/uit te kunnen zetten.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Serena schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:15:
Ik ben helemaal verbaasd over het feit dat mensen daadwerkelijk de Ikea app gebruiken om hun lampen/scènes te bedienen. Ik gebruik die enkel en alleen om apparaten toe te voegen of te updaten. Draak van een app. En meest bedroevende, werkt niet eens op afstand.
Ik heb op YouTube al filmpjes gezien van Homekit en een iPad in een mount op de muur gemonteerd. Ziet er fantastisch uit. Maar zelf ben ik net begonnen met Ikealampen. Kan nog alle kanten op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:02:
[...]

Ik heb op YouTube al filmpjes gezien van Homekit en een iPad in een mount op de muur gemonteerd. Ziet er fantastisch uit. Maar zelf ben ik net begonnen met Ikealampen. Kan nog alle kanten op...
Voor Google Home heb je niets anders nodig dan de app op je telefoon. Ik zou het proberen. Dan kom je tot de ontdekking dat de Ikea app nogal vooroorlogs is.
Bovendien kun je, als je die hebt, ook andere slimme apparaten toevoegen, waardoor je alles fijn samen in 1 app hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
Serena schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:15:
Dit inderdaad. Zo een verschrikking van een app. En dat het werken op afstand. Maak ik een VPN verbinding naar mijn router thuis, start ik de Ikea app terwijl ik op 4g zit . . . . Hub niet gevonden (zucht)
Zit ik op WiFi ergens anders en ga ik met dezelfde VPN naar huis, dan kan ik wel verbinden.
Dus gewoon eerst een el cheqpo check of je op WiFi zit, zit je niet op WiFi, dan kan je volgens Ikea dus ook niet eens de app starten.
Endan begin ik niet eens over de lay-out van de app, de velden die je niet wil zien (nee, ik wil geen Ikea scenes, ga dan ook weg met dat stuk schermvervuiling. Net als dat gezeul om de speakers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Serena schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:20:
[...]

Voor Google Home heb je niets anders nodig dan de app op je telefoon. Ik zou het proberen. Dan kom je tot de ontdekking dat de Ikea app nogal vooroorlogs is.
Bovendien kun je, als je die hebt, ook andere slimme apparaten toevoegen, waardoor je alles fijn samen in 1 app hebt.
Geïnstalleerd 👍

Nu verder met ontdekken. Ik heb er ineens 2 bulbs bij die ik niet kan thuisbrengen. Maar bij de spotjes kan ik nu uit 6 kleurnuances kiezen. Dat is al winst.

Goeie tip. Zeker als het 'op afstand' ook werkt.

Edit 1: inmiddels de 2 onbekende bulbs in de Ikea-app kunnen verwijderen.

Edit 2: in Google Home zie je niet de dimmer, bewegingssensor en de afstandsbediening maar je kunt wel instellen dat de lampen inschakelen - gekoppeld aan jouw locatie- als de zon onder gaat. Dus daar hoef ik nooit meer een instelling te wijzigen.

Edit 3: vriendin toegevoegd aan Google Home en alle rechten gegeven. Maar als zij een Routine maakt gebeurt er niks en de wel werkende Routines die ik gemaakt heb, ziet zij niet. Ik heb Android en zij iOS.

Edit 4: spraakbediening m.b.v. Google Assistent werkt ook.

Mooi toch. Je koopt relatief goedkope hardware en uitgebreide software kun je gratis downloaden.

[ Voor 36% gewijzigd door GerCor op 27-12-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

[ Voor 76% gewijzigd door GerCor op 27-12-2020 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:36:
[...]

Geïnstalleerd 👍

Nu verder met ontdekken. Ik heb er ineens 2 bulbs bij die ik niet kan thuisbrengen. Maar bij de spotjes kan ik nu uit 6 kleurnuances kiezen. Dat is al winst.

Goeie tip. Zeker als het 'op afstand' ook werkt.

Edit 1: inmiddels de 2 onbekende bulbs in de Ikea-app kunnen verwijderen.

Edit 2: in Google Home zie je niet de dimmer, bewegingssensor en de afstandsbediening maar je kunt wel instellen dat de lampen inschakelen - gekoppeld aan jouw locatie- als de zon onder gaat. Dus daar hoef ik nooit meer een instelling te wijzigen.

Edit 3: vriendin toegevoegd aan Google Home en alle rechten gegeven. Maar als zij een Routine maakt gebeurt er niks en de wel werkende Routines die ik gemaakt heb, ziet zij niet. Ik heb Android en zij iOS.

Edit 4: spraakbediening m.b.v. Google Assistent werkt ook.

Mooi toch. Je koopt relatief goedkope hardware en uitgebreide software kun je gratis downloaden.
Routines zijn persoonlijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Serena schreef op maandag 28 december 2020 @ 04:38:
[...]

Routines zijn persoonlijk…
Dan zou je dus dezelfde lampen een opdracht kunnen geven.

Mijn vriendin had de lampen onder de overkapping geprogrammeerd: aan bij zonsondergang. Er gebeurde niks.
Ik had de lamp bij de voordeur geprogrammeerd: aan bij zonsondergang. Gaat netjes aan.

Als je een tijd instelt bij de Ikea-app, dat ziet iedereen die opdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
SnoeiKoei schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:34:
[...]

[...]

Had ik gisteren ook :( Ik heb de lampen verwijderd (resetten door de schakelaar een paar keer aan- en uit te zetten) en de afstandsbediening ook (koppelknopje paar keer indrukken) en beide opnieuw toegevoegd. Daarna ook de lampen weer in de tijdschema's toevoegen, kwam ik vanmorgen achter. Vreemd genoeg deden slechts 2 lampen in huis het niet, beide in de woonkamer. Met de rest was niks aan de hand.
Ik had sinds eergisteren een lamp die af en toe spontaan heel kort uit ging, gisteravond ineens de meeste lampen en 1 van de 2 outlets niet bereikbaar. Toen herinnerde ik me jouw post en dat ik de app update even had laten zitten (maar later automatisch alsnog geinstalleerd).

15 seconden stroom van de hub loste het probleem op, tot zover zijn de devices braaf. Hopelijk werkt dat voor jou in de toekomst ook, is toch minder werk.

Toevoeging:
Ik heb er ook nog een 'hey google, synchronise all devices" achteraan gegooid. binnen het Tradfri systeem werkte alles weer (4 lampen reageerden op Tradfri remote), maar Google Home schakelde maar 3 uit 4 lampen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bundin op 28-12-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:12:
[...]

Dan zou je dus dezelfde lampen een opdracht kunnen geven.

Mijn vriendin had de lampen onder de overkapping geprogrammeerd: aan bij zonsondergang. Er gebeurde niks.
Ik had de lamp bij de voordeur geprogrammeerd: aan bij zonsondergang. Gaat netjes aan.

Als je een tijd instelt bij de Ikea-app, dat ziet iedereen die opdracht.
Met vragen over de Google App moet je even naar dat betreffende topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Serena schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:19:
[...]

Met vragen over de Google App moet je even naar dat betreffende topic.
Kan, maar eigenlijk ben ik er alweer klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joldemans
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 15:11
Ik heb sinds een tijdje dat ik geen apparaten meer gekoppeld krijg aan de hub via m'n remote, en sinds ongeveer een week moet ik dagelijks de hub even van de stroom halen omdat alle (± 30) lampen niet meer bereikbaar zijn...

Heb dit in het verleden ook al eens gehad en dat is toen, denk ik, via een software update, weer gefixt, maar volgens mij heeft de update van 21-12 weer van alles vernacheld.

Meer mensen die hier last van hebben?

Zit te overwegen om maar een Philips hue hub te kopen, ben dat gehobby van Ikea een beetje beu aan het worden tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:45:
[...]

Kan, maar eigenlijk ben ik er alweer klaar mee.
Duidelijk… :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

joldemans schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:56:
Ik heb sinds een tijdje dat ik geen apparaten meer gekoppeld krijg aan de hub via m'n remote, en sinds ongeveer een week moet ik dagelijks de hub even van de stroom halen omdat alle (± 30) lampen niet meer bereikbaar zijn...

Heb dit in het verleden ook al eens gehad en dat is toen, denk ik, via een software update, weer gefixt, maar volgens mij heeft de update van 21-12 weer van alles vernacheld.

Zit te overwegen om maar een Philips hue hub te kopen, ben dat gehobby van Ikea een beetje beu aan het worden tbh.
Misschien eerst wat topics over de problemen met Philips Hue lezen? Iets met groener gras bij de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:27:
[...]

Misschien eerst wat topics over de problemen met Philips Hue lezen? Iets met groener gras bij de buren.
Dat gras is 1000 malen groener bij de buren. Ikea is leuk voor de stekkers en dan houdt het op.
Kleurenlampen zijn waardeloos, kunnen niet alle kleuren weergeven. Hue valt hier nooit uit, Ikea moet ik regelmatig weer een lamp of stekker even van de stroom halen.
Als geld geen issue is. Ga voor Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
GerCor schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:27:
[...]

Iets met goedkoop is ...

Nog nooit problemen met philips hue spul gehad. Wel met een goedkope osram plug die ik eraan hing. Die weer vervangen door hue variant en weg problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Strontvlieg schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:57:
[...]

Iets met goedkoop is ...

Nog nooit problemen met philips hue spul gehad. Wel met een goedkope osram plug die ik eraan hing. Die weer vervangen door hue variant en weg problemen.
Mijn oom zaliger werkte vroeger bij Philips. In een fabriek waar ze koffiezetapparaten maakten. De klant wilde een koffiezetapparaat met een lampje zodat je kon zien dat het koffiezetapparaat ingeschakeld stond. Lampje was iets van 20 cent inclusief alles. Het koffiezetapparaat werd 30 gulden duurder.

Ik heb ooit gehoord op TV, was iets van RTL-Z o.i.d. dat de kosten van een iPhone zo'n US$ 30 is. Verkopen voor €1.200.

Mensen die problemen hebben met een product zetten dat op internet, zoals dit forum. De overgrote meerderheid die geen problemen heeft, vind je hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
GerCor schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:13:
[...]
Ik heb ooit gehoord op TV, was iets van RTL-Z o.i.d. dat de kosten van een iPhone zo'n US$ 30 is. Verkopen voor €1.200.
Iets off topic, maar toch
Dat is en blijft natuurlijk een hardnekkig fabeltje dat rond blijft gaan. In twee tellen vind je met Google dat aan materiaal een iPhone (11 in dit geval) rond de 500 euro kost. Dan komt er dus nog bijvoorbeeld ontwikkeling van het toestel, assemblage, transport en distributie en ontwikkeling (en onderhoud en distributie) van de OS bij.
Dus niet zo simpel als een toestel bouw je voor 30 euro en verkoopt het voor 1200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Inmiddels heb ik bijna alle lampen thuis op basis van het Ikea systeem.
In twee jaar tijd heb ik wel 3-4 bepaalde lampen opnieuw moeten koppelen met de bijbehorende afstandsbediening icm de ikea bridge.

Ik was benieuwd, als ik een Homey koop dan is de bridge niet meer nodig heb ik gelezen. Maar is de afstandsbediening ook nog benodigd of kan ik die skippen?

Neem aan dat het bereik van de Homey niet zo krachtig is (zolder?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Strontvlieg schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:57:
[...]

Iets met goedkoop is ...

En ik wel. Lampen die spontaan niet bereikbaar zijn, 1 van 2 motion sensors die er spontaan mee ophoudt. Maar onze individuele ervaringen zeggen niks over de produktlijnen als geheel, n=2 dus 0 voorspellende waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
Bundin schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:54:
[...]

En ik wel. Lampen die spontaan niet bereikbaar zijn, 1 van 2 motion sensors die er spontaan mee ophoudt. Maar onze individuele ervaringen zeggen niks over de produktlijnen als geheel, n=2 dus 0 voorspellende waarde.
Mee eens. En je kunt ook nog last hebben van specifieke omstandigheden zoals interferentie tussen Zigbee, WiFi, Bluetooth, DECT, magnetron, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:13
jzoin2 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:51:
Inmiddels heb ik bijna alle lampen thuis op basis van het Ikea systeem.
In twee jaar tijd heb ik wel 3-4 bepaalde lampen opnieuw moeten koppelen met de bijbehorende afstandsbediening icm de ikea bridge.

Ik was benieuwd, als ik een Homey koop dan is de bridge niet meer nodig heb ik gelezen. Maar is de afstandsbediening ook nog benodigd of kan ik die skippen?

Neem aan dat het bereik van de Homey niet zo krachtig is (zolder?)
vergeet niet dat lampen ook firmware updates krijgen. Ik weet niet of Homey die ook doorgeeft. de IKEA hub wel.
Als je de lampen koppelt op HUE dan krijgen ze geen updates zo ver ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
sweetdude schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:58:
[...]

vergeet niet dat lampen ook firmware updates krijgen. Ik weet niet of Homey die ook doorgeeft. de IKEA hub wel.
Als je de lampen koppelt op HUE dan krijgen ze geen updates zo ver ik weet.
Ja ik merk dat het daar juist fout gaat. Sommige lampen krijgen de updates vrij snel binnen, sommige lampen weer niet.

Ik denk er sterk over na om helemaal over te gaan op Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:53

aawe mwan

Wat ook leuk is:

sweetdude schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:58:
vergeet niet dat lampen ook firmware updates krijgen.
Welke functionaliteit verandert er precies bij een firmware update van de Ikea lampen
en hoe vaak per jaar mag je een firmware update verwachten?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerpassion
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
joldemans schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:56:

Ja heb ik dus ook .... Hopelijk fixen ze t snel is nogal vervelend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:58
Gaat het om IKEA lampen icm ikea hub of is het een andere combi? Het lijkt erop, al eerder gepost hier, dat problemen zich vaker lijken voor te doen bij combinaties van zowel IKEA spul en ander spul.
Wil natuurlijk niet zeggen dat dat nu ook het geval is, maart ben toch benieuwd (vooral omdat ik ook een van die gebruikers ben met weinig tot geen problemen)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
Even wat hulp bieden aan de mensen hier met stabiliteit met hun Ikea setup!

Zowel ZigBee als Wifi maken gebruik van 2,4 ghz band! En dat betekent dat ze elkaar verstoren, nu maken ze gebruik van dezelfde basis principes en dat betekent dat ze elkaar bij het zenden een vrij kanaal geven, mits ze elkaar kunnen horen, oftewel op een overlappend kanaal zitten!

Wat er fout gaat is wanneer de afstand tussen Wifi router en ZigBee Bridge kleiner is 50cm, dan zit je in het bereik van 2,4 zenders/antennes waar het signaal niet gestabiliseerd is op 1 kanaal, met andere woorden je hebt interferentie over alle kanalen en dat betekent dat je Wifi router je ZigBee bridge niet hoort en dus ook geen vrij kanaal geeft!
Dit heeft als gevolg dat er package collision op treed en dus (vooral binnen komende) berichtten verloren gaan!

Dus als je rare verbindings problemen hebt, check even afstand tussen je bridge en wifi router en zorg dat deze 50cm of meer is om problemen te voorkomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:43
Precies wat @Erik1971 zegt is ook mijn ervaring. Nadat ik de Ikea bridge een meter verder had gehangen, had ik aanzienlijk minder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:13
aawe mwan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:57:
[...]

Welke functionaliteit verandert er precies bij een firmware update van de Ikea lampen
en hoe vaak per jaar mag je een firmware update verwachten?
de frequentie van het uitbrengen weet ik niet en ook niet wat ze nog gaan uitbrengen. maar hierbij de releasenotes die ik heb kunnen vinden.
Het lijkt erop dat ze in iedergeval maandelijks aanpassingen aan de hub maken maar de lampen zijn minder frequent

https://ww8.ikea.com/ikea...senotes/releasenotes.html

voor de floalt lampen is deze bijvoorbeeld eens doorgevoerd.
FLOALT EU (V-1.2.224), FLOALT NA (V-2.0.029).
Fixed On Off State after OTA Upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
sweetdude schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:15:
[...]

de frequentie van het uitbrengen weet ik niet en ook niet wat ze nog gaan uitbrengen. maar hierbij de releasenotes die ik heb kunnen vinden.
Het lijkt erop dat ze in iedergeval maandelijks aanpassingen aan de hub maken maar de lampen zijn minder frequent

https://ww8.ikea.com/ikea...senotes/releasenotes.html

voor de floalt lampen is deze bijvoorbeeld eens doorgevoerd.

[...]
Ah, dat verklaart waarom deze week tig stekkers uit de verbinding vielen. Er is een update van de hub geweest.
Iedere keer valt dan wel iets uit. Gelukkig wel te fixen door even uit te trekken en weer in te steken, maar sommigen hangen er juist omdat het zo’n onhandige plek is. Dus een kwartiertje in alle bochten wringen om weer power te krijgen.
Dat zal toch echt moeten gaan verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joldemans
Erik1971 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:15:
Even wat hulp bieden aan de mensen hier met stabiliteit met hun Ikea setup!

Zowel ZigBee als Wifi maken gebruik van 2,4 ghz band! En dat betekent dat ze elkaar verstoren, nu maken ze gebruik van dezelfde basis principes en dat betekent dat ze elkaar bij het zenden een vrij kanaal geven, mits ze elkaar kunnen horen, oftewel op een overlappend kanaal zitten!
.....
Thanks voor de uitleg. Ik had tot enkele dagen gelden de bridge op zolder hangen (ivm netwerk switch) en router staat beneden. Nu sinds enkele dagen omdat ik iedere keer moet resetten maar even in de woonkamer naast m'n router gelegd maar merk weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joldemans
Vandaag de Hue Bridge binnengekregen. Na wat gemopper dat ik de Tradfri lampen niet verbonden kreeg, is t uiteindelijk toch gelukt.

De truck was om de lamp heel dichtbij de bridge te leggen, dan te resetten en de hue app naar een nieuwe lamp laten zoeken.

Minpuntje is dat de lampen niet in de Home app van iOS verschijnen, waardoor ik toch vrees voor enkele veel duurdere hue lampen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@joldemans Klopt, alleen officiële Hue lampen komen in HomeKit. Volgens mij een beperking door HomeKit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-09 17:00
joldemans schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:05:
Vandaag de Hue Bridge binnengekregen. Na wat gemopper dat ik de Tradfri lampen niet verbonden kreeg, is t uiteindelijk toch gelukt.

De truck was om de lamp heel dichtbij de bridge te leggen, dan te resetten en de hue app naar een nieuwe lamp laten zoeken.

Minpuntje is dat de lampen niet in de Home app van iOS verschijnen, waardoor ik toch vrees voor enkele veel duurdere hue lampen te kopen.
Als je een server hebt of een Pi kun je Homebridge met de Ikea plugin draaien en ze op die manier in Home krijgen, dat is natuurlijk wel de Tweakers oplossing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
joldemans schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:13:
[...]

Thanks voor de uitleg. Ik had tot enkele dagen gelden de bridge op zolder hangen (ivm netwerk switch) en router staat beneden. Nu sinds enkele dagen omdat ik iedere keer moet resetten maar even in de woonkamer naast m'n router gelegd maar merk weinig verschil.
Dan heb je geluk en meeste tijd zal het ook goed gaan, maar zodra je veel Wifi data hebt, zoals streamen film, kan het zijn dat je lampen minder goed op berichten van de bridge reageert!

Verder werkt het Ikea eco systeem net iets anders dan Hue, bij Ikea communiceren de dimmers en sensoren rechtstreeks met de lampen en bij Hue indirect via de bridge met de lampen!

Systeem van Ikea is in theorie robuuster dan Hue systeem, als het op gebruik sensoren en dimmers aankomt! Maar nadeel van Ikea oplossing is dat de mogelijkheden beperkt zijn vergeleken met Hue (je kunt sensoren en dimmers niet middels de Ikea bridge configureren en ze zijn ook iet zichtbaar in Homekit, wat bij Hue wel het geval is)!

Verder als je Wifi router alleen maar gebruik maakt van 5Ghz band dan heb je ook het interferentie probleem op 2,4Ghz niet ;)

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:54
Heb recent wat Tradfri lampen gekocht en deze geactiveerd met een afstandsbediening. De ab wil ik op zolder gebruiken. Rest van de lampen zitten in domoticz.
Als ik nu de lamp op zolder met de ab wil uitzetten gaan in het hele huis lampen uit.
Hoe verbreek je de koppeling met de ab met de andere lampen?

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
miles schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:17:
Heb recent wat Tradfri lampen gekocht en deze geactiveerd met een afstandsbediening. De ab wil ik op zolder gebruiken. Rest van de lampen zitten in domoticz.
Als ik nu de lamp op zolder met de ab wil uitzetten gaan in het hele huis lampen uit.
Afstandsbediening resetten, en daarna opnieuw koppelen aan de lampen die je er wel mee wil bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerpassion
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik krijg mijn GU10 leds niet meer op de IKEA app toegevoegd na de laatste update van de hub. Alles gereset. Geen idee , de IKEA dimmer werkt wel gelukkig zodat ik de lampen aan en uit kan zetten ... Iemand tips ?

Opgelost : Batterij was leeg van de dimmer 😀

[ Voor 10% gewijzigd door beerpassion op 01-01-2021 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-09 17:00
miles schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:17:
Dat ligt eraan, heb je een hub en de app in gebruik, dan moet je de lampen die niet bediend moeten worden met de afstandsbediening gewoon in een ander kamer zetten Dus nieuwe kamer maken en daar die lampen heen verhuizen.

Je afstandsbediening resetten is alleen zinvol als je geen hub hebt, maar ik zie niet in waarom je ze dan gekoppeld zou hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door wvanommen op 31-12-2020 16:02 ]

• joldemans
Gisteren even wat nieuw speelgoed besteld. Een sensor voor boven, 2x GU10 en 2x warm/cool bulb.

Ik heb nu in de hal, trapgat en in de hal boven 3 ikea sensors met daaraan elk 2 GU10 spotjes gekoppeld, die volgen je als het ware als je naar boven loopt. Nadeeltje, wat hopelijk is opgelost met die Philips Hue spots, als je er s'nachts een keer uit moet lijken de 2 lampjes op de hal toch nog redelijk fel, ondanks dat ze op 5% staan. Minder dan 5 lukt ze niet geloof ik.

Wat ik ook graag zou willen is dat de sensor verschil kan maken tussen 10u avonds en 1u s nachts en 7u s'morgens. Tussen 01:00 en 07:00 zou ik ze graag op 3% hebben en de andere tijden op 15 of 20, maar denk dat dit iets te ver gaat om in te programmeren binnen de hue app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
[b]joldemans schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:02:[/b

Wat ik ook graag zou willen is dat de sensor verschil kan maken tussen 10u avonds en 1u s nachts en 7u s'morgens. Tussen 01:00 en 07:00 zou ik ze graag op 3% hebben en de andere tijden op 15 of 20, maar denk dat dit iets te ver gaat om in te programmeren binnen de hue app.
In de Hue app kan dat prima. Daar kun je 3 verschillende standen en tijden toevoegen aan je bewegingsmelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieRay
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-12-2021
Hey mede-Tweakers,

Laatst een Symfonisk lamp van Ikea besteld met een Ikea HUB en Tradfri E14 lamp. Alles werkte naar behoren, tot vandaag. De lamp in de Symfonisk gaat niet aan. Alles geprobeerd, toen uit de Ikea app de lamp weggegooid om te resetten. Echter blijft de lamp uit na 6 keer aan en uit te klikken. Dimmer doet hier ook niks aan. Nog tips, of toch misschien een defecte lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Psst. Niet doorvertellen maar ondertussen gewoon doorgegaan met de Google Home app. Net nog even de TV van mijn dochter toegevoegd. Nog te gaan: TV van mijn zoon en zijn Xbox. Niet omdat het moet maar omdat het kan. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Psst. Niet doorvertellen maar ondertussen gewoon doorgegaan met de Google Home app. Net nog even de TV van mijn dochter toegevoegd. Nog te gaan: TV van mijn zoon en zijn Xbox. Niet omdat het moet maar omdat het kan. 😉
Als je eenmaal doorhebt hoeveel meer opties je hebt zul je de andere apps snel in een mapje ver weg stoppen. Zo fijn om alles samen te kunnen laten werken.
Ik gebruik twee apps, Woning omdat ik nagenoeg alles in HomeKit heb staan en Google Home omdat ik door het hele huis hun slimme assistent heb.
Werkt perfect samen als je slim instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Serena schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:42:
[...]

Als je eenmaal doorhebt hoeveel meer opties je hebt zul je de andere apps snel in een mapje ver weg stoppen. Zo fijn om alles samen te kunnen laten werken.
Ik gebruik twee apps, Woning omdat ik nagenoeg alles in HomeKit heb staan en Google Home omdat ik door het hele huis hun slimme assistent heb.
Werkt perfect samen als je slim instelt.
Toch is die IKEA app stukken privacyvriendelijker dan om je gelijk over te leveren aan het volledige Google ecosysteem (Iets wat hier in huis dus niet gaat gebeuren)
Dan blijft er weinig alternatief over, tenzij je met een Pi wilt gaan werken.
Voorlopig dus nog maar ff hopen dat IKEA de functionaliteit wat uit gaat breiden, voor nu is het iig, hoewel stabiel, een draak van een app met uiterst beperkte functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
PalingDrone schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:12:
[...]

Toch is die IKEA app stukken privacyvriendelijker dan om je gelijk over te leveren aan het volledige Google ecosysteem (Iets wat hier in huis dus niet gaat gebeuren)
Dan blijft er weinig alternatief over, tenzij je met een Pi wilt gaan werken.
Voorlopig dus nog maar ff hopen dat IKEA de functionaliteit wat uit gaat breiden, voor nu is het iig, hoewel stabiel, een draak van een app met uiterst beperkte functionaliteit.
The no go met deze app is dat deze niet van buitenaf bedienbaar is. In mijn ogen dus echt compleet nutteloos.
Het zal me eerlijk gezegd weinig bommen of iemand ziet dat ik het licht heb aangezet.

[ Voor 6% gewijzigd door Serena op 02-01-2021 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Serena schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:13:
[...]

The no go met deze app is dat deze niet van buitenaf bedienbaar is. In mijn ogen dus echt compleet nutteloos.
Mwah, als ik niet thuis ben zie ik het nut van lampen schakelen ook niet in, dat kunnen de timers prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
PalingDrone schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:14:
[...]

Mwah, als ik niet thuis ben zie ik het nut van lampen schakelen ook niet in, dat kunnen de timers prima toch?
Je kunt niet zien of een lamp per ongeluk nog aanstaat, er zit geen gps functie op dus met die timer gaan alle lampen aan, ook als je niet thuis bent. Stroomverspilling…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Serena schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:18:
[...]

Je kunt niet zien of een lamp per ongeluk nog aanstaat, er zit geen gps functie op dus met die timer gaan alle lampen aan, ook als je niet thuis bent. Stroomverspilling…
Tenzij er een stroomuitval bij afwezigheid is geweest staan hier nooit lampen "per ongeluk" aan.
Die paar watt per peertje incidenteel vind ik minder belangrijk dan al mijn data richting de VS sturen, maargoed zo heeft iedereen zijn eigen prioriteiten.
Ik vind het eigenlijk wel prettig dat het redelijk dichtgetimmerd zit en je slechts vanaf je eigen netwerk de boel kan bedienen. Volgens mij is het ook met die intentie opgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Voor mij is het schakelen van de lampen het belangrijkste. Via de Google Home app kun je opgeven dat de verlichting ingeschakeld moet worden bij zonsondergang. Vandaag was dat 16:32 en op dat moment gingen de lampen ook aan. Nu hoef ik daar de aankomende jaren niet meer op te letten. En, als ik niet thuis ben, en verder ook niemand, kan ik de verlichting desgewenst zelf uitschakelen. Dat kan ook met Routines trouwens. Iedereen weg, dan verlichting uit. Maar mijn zoon en dochter heb ik (nog) niet toegevoegd.

Het is gewoon erg handig. Het kan maar hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
GerCor schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:35:
Voor mij is het schakelen van de lampen het belangrijkste. Via de Google Home app kun je opgeven dat de verlichting ingeschakeld moet worden bij zonsondergang. Vandaag was dat 16:32 en op dat moment gingen de lampen ook aan. Nu hoef ik daar de aankomende jaren niet meer op te letten. En, als ik niet thuis ben, en verder ook niemand, kan ik de verlichting desgewenst zelf uitschakelen. Dat kan ook met Routines trouwens. Iedereen weg, dan verlichting uit. Maar mijn zoon en dochter heb ik (nog) niet toegevoegd.

Het is gewoon erg handig. Het kan maar hoeft niet.
Natuurlijk is dat superhandig, snap ik prima alleen weiger ik Google toe te laten op het netwerk dus dan worden die handige zaken wat ingewikkelder om te realiseren.
Ben alleen benieuwd of IKEA zoiets ook gaat implementeren of dat ze zeggen: Weetjewat, wij hebben die koppeling met Google gefixt dus gebruik dat maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
PalingDrone schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:43:
Natuurlijk is dat superhandig, snap ik prima alleen weiger ik Google toe te laten op het netwerk dus dan worden die handige zaken wat ingewikkelder om te realiseren.
Ben alleen benieuwd of IKEA zoiets ook gaat implementeren of dat ze zeggen: Weetjewat, wij hebben die koppeling met Google gefixt dus gebruik dat maar
Google praat in het algemeen met een server van de fabrikant van het apparaat wat je wilt besturen, niet direct met je lokale devices. Google zit dus ook niet op je netwerk.
Dus in het geval van de ikea hub praat google met de ikea server waar ook je hub mee praat.

Enige is natuurlijk de google home app of een google hub/mini. Er moet natuurlijk wel iets zijn wat met google praat als je het via google wilt besturen.

Wat je nu met je laatste zin bedoeld snap ik niet als je niets met google wilt doen maar wel een koppeling met google vanuit ikea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Volgens mij klopt dat niet @jobr. De IKEA hub praat niet met servers. Het is geen cloud-oplossing maar een puur lokaal systeem. Tot je Google Home, Apple Homekit of Amazon Alexa aanzet, dan praat hij met desbetreffende server.

Als je terwijl je niet thuis bent je Traffri wilt besturen zonder inmenging van derden, dan kun je lokaal een VPN server draaien waar je van buiten in kunt. Of een oplossing zoals HomeAssistant of Domoticz, en die vanuit buiten beschikbaar maken middels een port forward.

//edit
@jobr maar dan nog is er geen sprake van een 'IKEA server', en is de hub direct verbonden met betreffende diensten. OTA firmware updates komen van fw.ota.homesmart.ikea.net

[ Voor 52% gewijzigd door frickY op 09-01-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
frickY schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:19:
Volgens mij klopt dat niet @jobr. De IKEA hub praat niet met servers. Het is geen cloud-oplossing maar een puur lokaal systeem. Tot je Google Home, Apple Homekit of Amazon Alexa aanzet, dan praat hij met desbetreffende server.
Die laatste situatie bedoel ik ook. Als je iets samen met google en ikea hub wilt doen.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 03-01-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Precies zoals @frickY opmerkt hoef ik geen cloudcontact met Amazon/Google/Apple voor wat extra functies van de IKEA hub.
Juist het lokale spreekt mij aan, een extra Pi installeren vind ik behalve nogal overkill ook weer een extra faalpunt terwijl de hub toch al draait, net als de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

PalingDrone schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:47:
Precies zoals @frickY opmerkt hoef ik geen cloudcontact met Amazon/Google/Apple voor wat extra functies van de IKEA hub.
Juist het lokale spreekt mij aan, een extra Pi installeren vind ik behalve nogal overkill ook weer een extra faalpunt terwijl de hub toch al draait, net als de app.
Daar staat tegenover dat mensen zoals ik blij zijn dat derde partijen zoals genoemd bereid zijn extra functies beschikbaar te stellen die Ikea niet biedt.

[ Voor 27% gewijzigd door GerCor op 03-01-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:55

iop

Ik dacht ik koop een bewegingssensor zodat ik de lampen 's ochtends als er iemand langsloopt aanspringen. Nu gaan ze na verloop van tijd ook weer uit, maar dat is de bedoeling eigenlijk niet...

Ook als ik ze met de hand aan zet en de sensor ziet weer wat, gaat de boel weer uit later.

Iemand enig idee of er nog wat meer in te stellen valt naast de knopjes op de achterkant? Eigenlijk zou het in de app met behulp van wat regeltjes best te doen moeten zijn, lijkt me.

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1971
frickY schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:19:

Als je terwijl je niet thuis bent je Traffri wilt besturen zonder inmenging van derden, dan kun je lokaal een VPN server draaien waar je van buiten in kunt. Of een oplossing zoals HomeAssistant of Domoticz, en die vanuit buiten beschikbaar maken middels een port forward.

//edit
@jobr maar dan nog is er geen sprake van een 'IKEA server', en is de hub direct verbonden met betreffende diensten.
Ikea Tradfri Bridge praat ten alle tijden met IKEA server, is nodig om software update op te halen.

Wellicht niet zo intensief wanneer je HomeKit of Google Home hebt gelinkt, maar is onzin verhaal dat Ikea Bridge geen connectie maakt met Ikea server.

Snap overigens niet waarom mensen zo paniekerig doen, over wel of niet je Bridge connectie maakt met een server? Als je dat niet wilt moet je ook niet aan home automation beginnen, je televisie, computer en telefoon het huis uitgooien, want tegenwoordig maakt zowat ieder modern apparaat connectie via internet met de buiten wereld.

Als je alleen maar investeerd in apparaten van betrouwbare fabrikanten, zou ik me er niet te druk overmaken, ander verhaal is met alle goedkope home automation spullen, die via Wifi werken, uit China of die je bij de Action en Hema kunt kopen! Die wil ik gewoon niet in mijn huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodocus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-09 15:14
iop schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:43:
Ik dacht ik koop een bewegingssensor zodat ik de lampen 's ochtends als er iemand langsloopt aanspringen. Nu gaan ze na verloop van tijd ook weer uit, maar dat is de bedoeling eigenlijk niet...

Ook als ik ze met de hand aan zet en de sensor ziet weer wat, gaat de boel weer uit later.

Iemand enig idee of er nog wat meer in te stellen valt naast de knopjes op de achterkant? Eigenlijk zou het in de app met behulp van wat regeltjes best te doen moeten zijn, lijkt me.
Stel die lamp in met een timer voor het moment dat je wilt dat hij blijft branden. Op de momenten daarbuiten schakelt de sensor hem voor drie minuten in.

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Hmm. Ik probeer een spotje te verplaatsen naar een kamer in de IKEA tradfri app. 4 lampen zijn netjes in de kamer geplaatst maar 1 spotje gaat uit en vervolgens meldt de app dat ik eerst het spotje moet inschakelen. 🤔

Maar die stond dus aan. De app schakelt het zelf uit tijdens het verplaatsen.

Verder ook geen ramp want ik gebruik de Google Home app en mijn vriendin en dochter de Homekit van Apple. Daar staat alles wel goed.

Verder.

Inmiddels al verschillende software bekeken op YouTube die dat extra bieden t.o.v. Ikea.
Homekit van Apple. Mooi, prima integratie maar lastig bij TV toevoegen en ik zie nog geen kans Bluetooth devices toe te voegen.
Smartthings van Samsung. Ook mooi. Hier wel integratie van Bluetooth. Zelfs de radio in mijn auto. Maar voor Ikea heb je een hub nodig.

Ik wil eigenlijk en uiteindelijk een display op de muur hangen.

Keuzes, keuzes. Een luxeprobleem 😉

[ Voor 53% gewijzigd door GerCor op 06-01-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieznint1
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-03-2021
Ik ben van plan om in mijn kantoor zonder daglicht een Ikea FLOALT 90x30 te plaatsen. Nu vroeg ik me af of iemand kan bevestigen dat deze te bedienen is via HomeKit?

Ik heb al een Trâdfri gateway met meerdere lampen gekoppeld wat perfect werkt. Ik zie ook dat je de FLOALT panelen inderdaad kunt koppelen aan de gateway en kunt besturen via Ikea Smart Home. Ik kan alleen echter nergens vinden of dit ook betekent dat ze automatisch via Homekit bestuurd kunnen worden.

Daarnaast las ik dat de kleur temperatuur van de panelen via de afstandsbediening maar op een paar standen gezet kan worden. Weet iemand toevallig of je de lamp via homekit wel via het normale kleurenwiel op meer verschillende kleuren kunt zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
GerCor schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:56:
Hmm. Ik probeer een spotje te verplaatsen naar een kamer in de IKEA tradfri app. 4 lampen zijn netjes in de kamer geplaatst maar 1 spotje gaat uit en vervolgens meldt de app dat ik eerst het spotje moet inschakelen. 🤔

Maar die stond dus aan. De app schakelt het zelf uit tijdens het verplaatsen.

Verder ook geen ramp want ik gebruik de Google Home app en mijn vriendin en dochter de Homekit van Apple. Daar staat alles wel goed.

Verder.

Inmiddels al verschillende software bekeken op YouTube die dat extra bieden t.o.v. Ikea.
Homekit van Apple. Mooi, prima integratie maar lastig bij TV toevoegen en ik zie nog geen kans Bluetooth devices toe te voegen.
Smartthings van Samsung. Ook mooi. Hier wel integratie van Bluetooth. Zelfs de radio in mijn auto. Maar voor Ikea heb je een hub nodig.

Ik wil eigenlijk en uiteindelijk een display op de muur hangen.

Keuzes, keuzes. Een luxeprobleem 😉
Ik zou het HomeBridge topic eens bekijken. Ik heb heel veel devices die officieel geen HomeKit ondersteuning hebben gewoon nu in de app staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
thieznint1 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:48:
Ik ben van plan om in mijn kantoor zonder daglicht een Ikea FLOALT 90x30 te plaatsen. Nu vroeg ik me af of iemand kan bevestigen dat deze te bedienen is via HomeKit?

Ik heb al een Trâdfri gateway met meerdere lampen gekoppeld wat perfect werkt. Ik zie ook dat je de FLOALT panelen inderdaad kunt koppelen aan de gateway en kunt besturen via Ikea Smart Home. Ik kan alleen echter nergens vinden of dit ook betekent dat ze automatisch via Homekit bestuurd kunnen worden.

Daarnaast las ik dat de kleur temperatuur van de panelen via de afstandsbediening maar op een paar standen gezet kan worden. Weet iemand toevallig of je de lamp via homekit wel via het normale kleurenwiel op meer verschillende kleuren kunt zetten?
Alle Ikea Tradfri producten die achter Tradfri bridge hangen zullen zichtbaar zijn in Apple HomeKit dus ook de Floalt panelen!

Als je lampen van andere fabrikanten toevoegt dan zullen deze niet zichtbaar zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

Serena schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:16:
[...]

Ik zou het HomeBridge topic eens bekijken. Ik heb heel veel devices die officieel geen HomeKit ondersteuning hebben gewoon nu in de app staan.
Veel te ingewikkeld voor mij. Ik ben slechts gewone gebruiker. Maar bedankt voor de tip.

PS. Ik kom jou trouwens in heel veel topics over dit onderwerp tegen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:55

iop

Yodocus schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:57:
[...]

Stel die lamp in met een timer voor het moment dat je wilt dat hij blijft branden. Op de momenten daarbuiten schakelt de sensor hem voor drie minuten in.
Bedankt, maar dat is niet wat ik nodig heb. Het was bedoeld voor de kinderen, dat ze 's ochtends op de bank kunnen met het licht aan. Maar die gaat nu dus ook weer uit.
Ik gebruik de sensor nog wel op het toilet ofzo.

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 19:07

oscarwashere

"Very nice"

Ik ben mij aan het oriënteren op Tradfri en wil beginnen met de verlichting in mijn slaap-/thuiswerk-/gamekamer. De site van Ikea laat producten niet erg makkelijk vergelijken, dus ik heb een mooie spreadsheet gemaakt en twijfel nu tussen 2 soorten lampen. Voor al dat thuiswerken is een goede lichtopbrengst en 'kleurhelderheid' belangrijk, zeker nu tijdens de kortere winterse dagen. Voor na het werk heb ik het graag meer gedimd, eventueel in een leuk kleurtje. Ik twijfel nu een beetje tussen "Wit spectrum" (1000 lumen, 4000K) en "gekleurd wit spectrum" (600 lumen, 6000K). De warm witte lijkt af te vallen omdat deze net als mijn huidige lamp 2700K heeft. Momenteel heb ik namelijk een lamp boven mijn bureau hangen (zonder kap) met 470 lumen en 2700K.

Nu vraag ik mij af of de "gekleurd wit spectrum" wel geschikt is om bij te werken. Ondanks zijn hoge kleurtemperatuur, is de lichtopbrengst met 600 lumen wel wat lager dan de ander met 1000. Bovendien vraag ik mij af of die 6000K wel klopt; dit staat alleen in de productomschrijving maar bij de specificaties staat 2700K. Ook de topicstarter noemt dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IU0DleKWqtLxeOkFwmz2i9zeGAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TRYNVVRnASzo5R3absv6n8PL.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand toevallig ervaring met het gebruik van deze lampen boven hun werkplek? _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door oscarwashere op 06-01-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:58
oscarwashere schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:27:
.....

Nu vraag ik mij af of de "gekleurd wit spectrum" wel geschikt is om bij te werken. .......
lijkt me ook een beetje persoonlijk, de keren dat ik thuis werk staat mijn verlichting eerder op 'gezellig'dan op "Turks Theehuis TL"

Haal ze beiden, check welke je fijn vind en breng de ander terug. Doen ze bij IKEA niet moeilijk over.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:16

LoneWolf

Just a Byte

oscarwashere schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:27:
Momenteel heb ik namelijk een lamp boven mijn bureau hangen (zonder kap) met 470 lumen en 2700K.

Nu vraag ik mij af of de "gekleurd wit spectrum" wel geschikt is om bij te werken. Ondanks zijn hoge kleurtemperatuur, is de lichtopbrengst met 600 lumen wel wat lager dan de ander met 1000. Bovendien vraag ik mij af of die 6000K wel klopt; dit staat alleen in de productomschrijving maar bij de specificaties staat 2700K.
De 2e lamp die je noemt is gekleurd en wit spectrum.
Dus zowel kleur als wit.
Bij de hue kan ik hier een mooi warm oranje achtig licht van maken maar ook dat felle hard wit, dat “werkt” prima, heb m voor werkzaamheden meestal op net niet dat hele felle wit staan.

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb een stekker + aan/uit schakelaar + hub gekocht. De stekker en schakelaar werkten samen vanuit de doos.

Vervolgens heb ik geprobeerd de boel te verbinden met de hub. In de IKEA app heb ik gekozen voor het toevoegen van een lamp met de aan/uit schakelaar. Bij het doorlopen van de stappen krijg ik steeds de melding "Je apparaat kan niet worden toegevoegd. Probeer het vanaf stap 2 opnieuw."

Opnieuw proberen heeft helaas geen nut. Ook kan ik de schakelaar niet meer koppelen aan de stekker. Dus nu werkt er helemaal niets meer en ik weet ook even niet wat te doen. IKEA helpdesk neemt niet op: heeft iemand van jullie nog een suggestie hoe de stekker aan de hub te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

HuHu schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:10:
Ik heb een stekker + aan/uit schakelaar + hub gekocht. De stekker en schakelaar werkten samen vanuit de doos.

Vervolgens heb ik geprobeerd de boel te verbinden met de hub. In de IKEA app heb ik gekozen voor het toevoegen van een lamp met de aan/uit schakelaar. Bij het doorlopen van de stappen krijg ik steeds de melding "Je apparaat kan niet worden toegevoegd. Probeer het vanaf stap 2 opnieuw."

Opnieuw proberen heeft helaas geen nut. Ook kan ik de schakelaar niet meer koppelen aan de stekker. Dus nu werkt er helemaal niets meer en ik weet ook even niet wat te doen. IKEA helpdesk neemt niet op: heeft iemand van jullie nog een suggestie hoe de stekker aan de hub te koppelen?
Brandt het witte lampje op de stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
GerCor schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Brandt het witte lampje op de stekker?
Ja, die brandt. En als ik de aan/uit schakelaar er tegenaan hou en de connectie-knop indruk, dan gaat hij ook langzaam dimmen (beetje langzaam aan/uit). Er komt alleen nooit een connectie tot stand. Ook niet als ik het connectie-knopje erg lang indruk.

Ik heb ook al geprobeerd beide apparaten te resetten (stekker: pinnetje indrukken; aan/uit schakelaar: vier keer kort de connectie-knop indrukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:59
Bij lampen moet je na een reset eerst de schakelaar met de hub verbinden en daarna de lampen met de schakelaar. Lijkt me dat het ook zo werkt bij stekker en schakelaar. Doe je het op die manier?

You can't be late until you show up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Never mind…

[ Voor 97% gewijzigd door Serena op 07-01-2021 22:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
Interessante update aanstaande...

code:
1
2
3
4
5
6
7
Release Version: 1.15.0
07th January 2021
New features and changes in Gateway: 1.13.19
Support for Sunrise/Sunset as trigger for Timers
New features and changes in Accessories:
SILVERGLANS Driver & TRÅDFRI Bulb CWS3 (V-1.0.021).
New product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor

GerCor

HuHu schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:50:
[...]

Ja, die brandt. En als ik de aan/uit schakelaar er tegenaan hou en de connectie-knop indruk, dan gaat hij ook langzaam dimmen (beetje langzaam aan/uit). Er komt alleen nooit een connectie tot stand. Ook niet als ik het connectie-knopje erg lang indruk.

Ik heb ook al geprobeerd beide apparaten te resetten (stekker: pinnetje indrukken; aan/uit schakelaar: vier keer kort de connectie-knop indrukken).
Toevallig vandaag, maar eigenlijk gisteren al, een zelfde type probleem. 1 van mijn spotjes kreeg ik niet meer in de app. Afstandsbediening erbij, lamp doet wat hij moet doen. Is gekoppeld aan de afstandsbediening maar niet in de app. Uiteindelijk de hub gereset. En ja hoor, hatseflats.... weer in de IKEA app. Vriendin en dochter niet blij... want alles verdwijnt dan ook in de Homekit app. 😉

Pagina: 1 ... 89 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)