Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 21:37
Copitano schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

De Hue werkt wel (met de Philips lampen tenminste), maar het gaat mij om de IKEA Trådfri Hub/bridge. Die lampen zouden ook op de Hue moeten kunnen. Maar ik heb dat nog niet voor elkaar kunnen krijgen, ook niet met het truckje - eerst zoeken aanzetten op de app en dan pas de Trådfri lampen inschakelen - .
Wat doe je met dat vrachtautootje dan? 8)7

Alles wat niet aan een originele hub/gateway is gekoppeld verschijnt niet in HomeKit. Eis van Apple…

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Serena schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:12:
[...]

Wat doe je met dat vrachtautootje dan? 8)7

Alles wat niet aan een originele hub/gateway is gekoppeld verschijnt niet in HomeKit. Eis van Apple…
Dit vrachtautootje ;)
Ik wil niets met HomeKit, maar koppelen aan domoticz op mijn Pi.

[ Voor 8% gewijzigd door Copitano op 20-10-2020 22:33 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Sorry, kon het echt niet laten… 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Serena schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

Sorry, kon het echt niet laten… 🤣
Kan ik wel hebben hoor _O-

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebboking
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-07 09:11
Septillion schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:11:
@sebboking Echt? Is HomeKit daar zo anders in dan andere koppelingen en de Hue Hub? :o
Apple heeft nou eenmaal bepaald dat alleen hardware in HomeKit mag verschijnen als die hardware werkt op via de originele hub. Dus IKEA hardware via de IKEA hub, Hue hardware via de Hue hub, etc. Die dimmer van ROBBshop is niet gemaakt door IKEA of Hue en werkt daarom niet met HomeKit.

Je kunt wel via Home Assistant die dimmer op je IKEA hub doorzetten naar HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@sebboking Enige wat ik daar op kan zeggen is zucht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:09
Ook iets aparts, 1 van de ikea lampen staat op "buiten bereik" in de app en ik kan deze dus niet aanzetten, de rest wel.
Ik gebruik homeseer icm de ikea bridge plugin, deze praat tegen de ikea bridge, in de plugin staan alle lampen online en ik kan ook deze lamp aan en uitzetten.

Heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
akatar schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:59:
Ook iets aparts, 1 van de ikea lampen staat op "buiten bereik" in de app en ik kan deze dus niet aanzetten, de rest wel.
Ik gebruik homeseer icm de ikea bridge plugin, deze praat tegen de ikea bridge, in de plugin staan alle lampen online en ik kan ook deze lamp aan en uitzetten.

Heel apart.
Gewoon even de ouderwetse schakelaar uit- en weer aanzetten. Opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:09
Serena schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Gewoon even de ouderwetse schakelaar uit- en weer aanzetten. Opgelost...
Dat weet ik, maar het is wel apart dat je via de app (die tegen de bridge aan praat) een aantal lampen niet kan bedienen (buiten bereik) en dat je via een plugin (die tegen de zelfde bridge aanpraat) die lampen wel kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeroyNobel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-10-2020
Wie o wie kan mij helpen. ik ben in het bezit van meerdere Ikea lampen in combinatie met een hup. Deze bediende ik regelmatig met een spraakcommando via Google home. Nu is het feit dat sinds onverklaarbare redenen 1 lamp niet reageert op het spraakcommando. hij zit wel in de groep zowel bij Google als bij Ikea.

Als ik de lamp handmatig bedien (Google of Ikea app) doormiddel van de groep aan te spreken reageert de lamp wel. Dus de koppeling zal goed moeten zitten.

Iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15
@LeroyNobel roep eens “Hey Google, synchroniseer apparaten.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 12:47
LeroyNobel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:16:
Wie o wie kan mij helpen. ik ben in het bezit van meerdere Ikea lampen in combinatie met een hup. Deze bediende ik regelmatig met een spraakcommando via Google home. Nu is het feit dat sinds onverklaarbare redenen 1 lamp niet reageert op het spraakcommando. hij zit wel in de groep zowel bij Google als bij Ikea.

Als ik de lamp handmatig bedien (Google of Ikea app) doormiddel van de groep aan te spreken reageert de lamp wel. Dus de koppeling zal goed moeten zitten.

Iemand hier ervaring mee ?
Hoi hoi.
Ik heb ook de tradfry hub en lampen en zo en Google home .heb je al geprobeerd om de lamp ergens anders in te draaien of hij dan wel werkt dichter bij de hub en misschien even eerst helemaal verwijderen en dan een dag wachten en dan weer connecten op de hub.

Anders verwacht ik dat hij kapot is. ( het wifi gedeelte )
Gr. Gerrya

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
Voor degene die ook de timer functie gebruiken, hebben jullie ook last dat de tijd niet is aangepast naar wintertijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ChiMan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:53:
Voor degene die ook de timer functie gebruiken, hebben jullie ook last dat de tijd niet is aangepast naar wintertijd?
Ja, heb ik ook last van. Nog geen instelling gevonden om dit te repareren.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 15:13
Zelfde hier, mijn verlichting gaat om 23:00 uur uit, gecheckt dat de app ook 23:00 aangeeft, maar zat toch ineens om 22:00 in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsam
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-09 10:22
Had ik ook vanmorgen; ipv 7:30 ging het licht om 6:30 aan...

[ Voor 68% gewijzigd door mcsam op 26-10-2020 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Het lijkt er op dat het anno 2020 nog steeds lastig is om tijdzones correct te programmeren. En natuurlijk is die hub zo "gebruikersvriendelijk" dat je helemaal niks kan instellen of controleren.

Wat niet helpt:

[ Voor 12% gewijzigd door TwOkkie op 26-10-2020 09:32 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb momenteel 16 GU10 spotjes in huis, de warmwit variant van 7 euro. Zit gekoppeld aan mijn DeConz stick.
Deze lampen zijn niet zo ver terug te dimmen.
Zou het kunnen dat dat met een software-update verbetert, of is dat een hardware beperking?
En zijn de wit-spectrum GU10's van Tradfri verder terug te dimmen?

Van Hue weet ik het in ieder geval, maar om ze nu allemaal te vervangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ja hier ook last van en geen oplossing :(

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

koelkast schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:57:
Ik heb momenteel 16 GU10 spotjes in huis, de warmwit variant van 7 euro. Zit gekoppeld aan mijn DeConz stick.
Deze lampen zijn niet zo ver terug te dimmen.
Zou het kunnen dat dat met een software-update verbetert, of is dat een hardware beperking?
En zijn de wit-spectrum GU10's van Tradfri verder terug te dimmen?

Van Hue weet ik het in ieder geval, maar om ze nu allemaal te vervangen....
Ik heb eigenlijk geen idee. Hoe ver is "niet ver" voor jou? Ik vind ze best donker al.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mimiix schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Ik heb eigenlijk geen idee. Hoe ver is "niet ver" voor jou? Ik vind ze best donker al.
Je doelt op de warmwitte of de wit-spectrum-lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TwOkkie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:28:
Het lijkt er op dat het anno 2020 nog steeds lastig is om tijdzones correct te programmeren. En natuurlijk is die hub zo "gebruikersvriendelijk" dat je helemaal niks kan instellen of controleren.

Wat niet helpt:
Ik snap je laatste punt niet helemaal, maar dat terzijde.

Al geprobeerd de lampen eens spanningsloos te maken? Ik heb het probleem nu niet maar dat komt omdat ik HomeKit gebruik ipv Ikea zelf.

Wellicht zou je ook kunnen te proberen de gateway te herstarten zonder internet kabel. Hij gaat dan in een 'fout' modus zitten en zodra dat het geval is dan eens herstarten met internet kabel.

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 26-10-2020 13:36 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

koelkast schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:13:
[...]

Je doelt op de warmwitte of de wit-spectrum-lampen?
Die warmwitte van 7 euro.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Toppe schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:34:
[...]

Ik snap je laatste punt niet helemaal, maar dat terzijde.
Eigenlijk heel simpel: Ik vond jouw post toen ik zocht op Wintertijd, maar in die post en de reacties daarop vond ik geen oplossing voor mijn probleem. Voor zover gedocumenteerd in dit topic heb jij dit probleem ook nog steeds. Dit was een opsomming van dingen die ik geprobeerd heb, vandaar. (Of had jij dit probleem met homekit i.p.v. de Ikea Hub/App? Dan zat ik sowiso op een verkeerd spoor)
Al geprobeerd de lampen eens spanningsloos te maken?
Uh nee, maar dat lijkt mij ook wat onzinnig. Als er ergens een klok wordt bijgehouden is dat toch niet in de lamp maar in de Hub, neem ik aan? Of snap ik de werking nog niet goed?
Wellicht zou je ook kunnen te proberen de gateway te herstarten zonder internet kabel. Hij gaat dan in een 'fout' modus zitten en zodra dat het geval is dan eens herstarten met internet kabel.
Dat zal ik straks proberen. Goeie tip. Dan gooi ik hem ook gelijk uit de DHCP-server zodat ie opnieuw moet onderhandelen. Misschien dat ie dan gelijk ook iets zinnigs doet met de timezone. Maar bizar is het wel. Hoe krijg je dit uitgelegd aan de a-technische gebruiker waar dit produkt op gericht is?

Of gaat dit bij heel veel mensen wel goed? Anyone in dit topic die met de Ikea-app timers gebruikt en geen problemen heeft met de overgang naar wintertijd?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

TwOkkie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:22:
[...]
Of gaat dit bij heel veel mensen wel goed? Anyone in dit topic die met de Ikea-app timers gebruikt en geen problemen heeft met de overgang naar wintertijd?
Ik verwacht (kleine gok) dat de hub vanaf volgende zondag wel de correcte tijd gebruikt: dan verandert de USA namelijk naar wintertijd...
(mij zou het alleszins niets verbazen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Eigenlijk heel simpel: Ik vond jouw post toen ik zocht op Wintertijd, maar in die post en de reacties daarop vond ik geen oplossing voor mijn probleem. Voor zover gedocumenteerd in dit topic heb jij dit probleem ook nog steeds. Dit was een opsomming van dingen die ik geprobeerd heb, vandaar. (Of had jij dit probleem met homekit i.p.v. de Ikea Hub/App? Dan zat ik sowiso op een verkeerd spoor)

[...]

Uh nee, maar dat lijkt mij ook wat onzinnig. Als er ergens een klok wordt bijgehouden is dat toch niet in de lamp maar in de Hub, neem ik aan? Of snap ik de werking nog niet goed?

[...]

Dat zal ik straks proberen. Goeie tip. Dan gooi ik hem ook gelijk uit de DHCP-server zodat ie opnieuw moet onderhandelen. Misschien dat ie dan gelijk ook iets zinnigs doet met de timezone. Maar bizar is het wel. Hoe krijg je dit uitgelegd aan de a-technische gebruiker waar dit produkt op gericht is?

Ah, ik had je verkeerd begrepen, my bad.

Ik heb in het begin gebruik gemaakt van de Ikea app maar deze de deur uit gedaan op het moment dat de HomeKit ondersteuning er was, dat werkt namelijk stukken prettiger, duidelijker en overzichtelijker.

Het spanningsloos maken van die lampen zal niet direct helpen nee, maar daarmee móet de lamp wel de verbinding opnieuw maken met de gateway. Wellicht dat de gateway hiermee weer wakker wordt en het probleem herstelt/oplost.

Aangezien je nergens een tijdzone hebt hoeven kiezen ga ik er vanuit dat deze via NTP wordt opgehaald en dat daar de fout ontstaat :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvroon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-05-2021
[...]

[...]

[...]

Hier ook geen wintertijd. Timers staan 1 uur te vroeg nu. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

roeleboel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:34:
[...]

Ik verwacht (kleine gok) dat de hub vanaf volgende zondag wel de correcte tijd gebruikt: dan verandert de USA namelijk naar wintertijd...
(mij zou het alleszins niets verbazen)
Reddit geeft je gelijk:

https://www.reddit.com/r/...g_time_not_accounted_for/

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Voor degene die ook de timer functie gebruiken, hebben jullie ook last dat de tijd niet is aangepast naar wintertijd? Uit
Joining this club. Beetje jammer ook dat je het nergens kunt aanpassen.

Om het topic nog een beetje leuk te houden dan:

YouTube: The Problem with Time & Timezones - Computerphile

Zo te zien moet iemand bij Ikea dat nog even kijken.

[ Voor 28% gewijzigd door Wilke op 26-10-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
Bij mij gaat het vanavond wel goed.. het enige wat ik heb gedaan is in de app de tijdschakelaar uit en weer aan gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25
Volgens mij heb ik dit de vorige keer ook zo opgelost.

Pffff nu zeer content met mijn Home assistant.
De lampen gaan mooi de sunset mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Laatst online: 23:14
zjeeraar84 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:19:
Bij mij gaat het vanavond wel goed.. het enige wat ik heb gedaan is in de app de tijdschakelaar uit en weer aan gezet.
Bij mij werkt het nog steeds niet. Zelfs een nieuwe actie aangemaakt zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

zjeeraar84 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:19:
Dan ben ik wel benieuwd of jouw systeem er dan volgende week weer een uur naast zit. Misschien dat hij bij deze actie de lokale tijd omrekent naar de "systeemtijd" (durf het geen UTC te noemen) en dan volgende week de boel een uur later aan gaat sturen.

Maar ik ga het straks ook proberen. Ben nu niet thuis. Ik ben benieuwd...

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Hier gaat het weer fout.
Uur te vroeg aan, zal straks ook wel een uur te vroeg uit gaan :(

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:41

aawe mwan

Wat ook leuk is:

roeleboel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:34:
[...]
Als dat straks blijkt te kloppen, dan kan daarmee de theorie dat de Tradfri software door Duitsers / in Duitsland geprogrammeerd zou worden dus definitief van tafel?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@IKEAHelpt op Twitter:

Hej, bedankt voor je bericht! De tijd van de TRÅDFRI verbindingshub kan niet worden gewijzigd. De software van de TRÅDFRI serie is ingesteld op de wintertijd van de Verenigde Staten, die over een week begint. Oeps! 🙈 1/2

2/2 Op dit moment werkt ons team in Zweden met de hoogste prioriteit om dit recht te zetten. Mijn excuses voor het ongemak! Hopelijk weet je zo voldoende. Ik wens je een mooie avond! ^Teun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Mau_Maus schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:17:
@IKEAHelpt op Twitter:

Hej, bedankt voor je bericht! De tijd van de TRÅDFRI verbindingshub kan niet worden gewijzigd. De software van de TRÅDFRI serie is ingesteld op de wintertijd van de Verenigde Staten, die over een week begint. Oeps! 🙈 1/2

2/2 Op dit moment werkt ons team in Zweden met de hoogste prioriteit om dit recht te zetten. Mijn excuses voor het ongemak! Hopelijk weet je zo voldoende. Ik wens je een mooie avond! ^Teun
Teun had het beter een mooie korte avond kunnen noemen omdat de lampen wat eerder uitgaan, maar dat zal niet in het consumentafwimpelcursusje communicatie langsgekomen zijn.
Niks oeps aan, vorig jaar precies dezelfde oeps, en met een beetje pech volgend jaar weer.
Din jävla IKEA! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Ik zit te kijken naar een dimbare witte lamp met e27 fitting. Op de site staat een dimmer kit voor 12,95 en een kit met afstandsbediening voor 27,95, meer dan het dubbele maar snap het verschil niet goed.

Dimmer kit komt met de LED1836G9, kleurtemperatuur 2700
Afstandbediening kit komt met de LED1732G11, ook kleurtemperatuur 2700

via google vind ik die laatste lamp ook los voor 17,95 (is niet op voorraad dus kan hem op ikea.nl zelf niet vinden).

-Klopt het dat de dimmer kit ook "aan/uit" kan doen? ja toch? dat is voldoende
-mis ik een belangrijk verschil tussen de lampen oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

jaspov schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:34:
Ik zit te kijken naar een dimbare witte lamp met e27 fitting. Op de site staat een dimmer kit voor 12,95 en een kit met afstandsbediening voor 27,95, meer dan het dubbele maar snap het verschil niet goed.

Dimmer kit komt met de LED1836G9, kleurtemperatuur 2700
Afstandbediening kit komt met de LED1732G11, ook kleurtemperatuur 2700

via google vind ik die laatste lamp ook los voor 17,95 (is niet op voorraad dus kan hem op ikea.nl zelf niet vinden).

-Klopt het dat de dimmer kit ook "aan/uit" kan doen? ja toch? dat is voldoende
-mis ik een belangrijk verschil tussen de lampen oid?
Die set van 27.95 heeft een witspectrumlamp, dus koel of warm wit. De set van 12.95 met dimmer is alleen warmwit. Met de dimmer kun je idd de lamp aan en uit doen (kort drukken op boven- en onderkant) of feller/minder fel (langer drukken). Maar kleurtemperatuur kun je alleen met de afstandbediening doen, of via de app (als je een hub hebt).

Edit: die laatste lamp is volgens mij https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-60408483/

[ Voor 7% gewijzigd door SnoeiKoei op 28-10-2020 10:07 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
SnoeiKoei schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:02:
[...]

Die set van 27.95 heeft een witspectrumlamp, dus koel of warm wit. De set van 12.95 met dimmer is alleen warmwit. Met de dimmer kun je idd de lamp aan en uit doen (kort drukken op boven- en onderkant) of feller/minder fel (langer drukken). Maar kleurtemperatuur kun je alleen met de afstandbediening doen, of via de app (als je een hub hebt).

Edit: die laatste lamp is volgens mij https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-60408483/
Top dank! Hier kan ik verder mee en scheelt in Corona tijd door de Ikea heen struinen en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
TwOkkie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd of jouw systeem er dan volgende week weer een uur naast zit. Misschien dat hij bij deze actie de lokale tijd omrekent naar de "systeemtijd" (durf het geen UTC te noemen) en dan volgende week de boel een uur later aan gaat sturen.

Maar ik ga het straks ook proberen. Ben nu niet thuis. Ik ben benieuwd...
Ik denk dat ik me gewoon vergist had, want vandaag ging hij ook een uur te vroeg uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Quakez schreef op maandag 13 april 2020 @ 07:05:
[...]

Je hebt inderdaad een dimmer nodig vor het koppelen van de apparaten aan de hub, maar verder heb je deze dus niet nodig. Die 2de dimmer die je kocht mag je dus terugbrengen naar Ikea als je hem niet nodig hebt ;)

Koppel je lampen aan je hub met de dimmer, zet ze in de juiste kamer en verwijder vervolgens de lampen van de dimmer. En zo kan je eindeloos bezig blijven met het toevoegen van apparaten. Je kan ze dan netjes via de app besturen!

Waarom Ikea de keuze maakt om ze te koppelen via de afstandsbediening is mij ook een raadsel, maar het zij zo. Maak trouwens niet de fout om na het koppelen de afstandsbediening terug te brengen naar Ikea. Geloof me als ik zeg dat je die in de toekomst nog gaat nodig hebben als de Ikea hub wat moeilijk doet ;)
Net twee tradfri color lampen met tradfri remotes gekocht en getracht te koppelen aan de hue hub. Volgens mij mis ik iets rondom de combinatie lamp/remote van Ikea.

In eerste instantie lamp en remote alleen onderling gekoppeld. Dat gaat soepel. Daarna remote en lamp gereset en beiden getracht aan hue te koppelen. Op een gegeven moment kon ik de lamp met de hue app bedienen, maar deed de remote niets meer. Hoe koppel je lamp en remote, en wat is de link tussen die twee dat je “via de remote (dimmer) moet koppelen?”

Ik dacht te begrijpen dat Ikea remotes rechtstreeks met een lamp koppelen. Dan zijn ze niet zichtbaar in de hub dus. Alleen toen de lamp het deed via de hue hub, koppelde ik daarna remote en lamp weer maar daarna was de lamp niet meer te bedienen via hue.

Doe ik iets in verkeerde volgorde?

Update 7 Nov: Lijkt er op dat nieuwe firmware ikea lampen dit veroorzaakt
https://www.reddit.com/r/...um=&utm_content=post_body

[ Voor 15% gewijzigd door jaspov op 07-11-2020 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Een update van de app…
Ik zie werkelijk geen enkel verschil.

[ Voor 92% gewijzigd door Serena op 29-10-2020 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hhog20
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-11-2020
Ikea home smart app heeft een update gehad.
Timers gaan nu op het juiste moment uit.
Release 1.14.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Serena schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:09:
Ik wel. De lampen die om 19:30 aan moesten gaan, gingen om 19:30 aan.

Dat is al een hele verbetering. Ben benieuwd of ik morgenochtend inderdaad mag doorslapen tot de wekker gaat.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
Serena schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:09:
Een update van de app…
Dat is natuurlijk met heel veel app updates zo. Vaak iets onder de motorkap.

Maar als ik hun moet geloven is hierin het wintertijd probleem ook opgelost:
https://mobile.twitter.co...tatus/1321757683750440960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Hhog20 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:30:
Ikea home smart app heeft een update gehad.
Timers gaan nu op het juiste moment uit.
Release 1.14.1
Hier gisteren update naar versie 1.11.10 op Android, en nog steeds een uur verschil :-(

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

jaspov schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:57:
[...]
Ik dacht te begrijpen dat Ikea remotes rechtstreeks met een lamp koppelen. Dan zijn ze niet zichtbaar in de hub dus. Alleen toen de lamp het deed via de hue hub, koppelde ik daarna remote en lamp weer maar daarna was de lamp niet meer te bedienen via hue.
Dit is een bekend probleem: je moet de oplossing voor je probleem gemakkelijk dit het Hue topic kunnen vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 30-10-2020 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
TwOkkie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:30:
[...]

Ik wel. De lampen die om 19:30 aan moesten gaan, gingen om 19:30 aan.

Dat is al een hele verbetering. Ben benieuwd of ik morgenochtend inderdaad mag doorslapen tot de wekker gaat.
Ah, dat probleem had ik sowieso niet. Mijn automatiseringen zitten in HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 20:03
Keuken gekozen, en er werd volgende lichtpunten voorgesteld onder de bovenste kasten om zo het werkblad te belichten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKapQyxhExb3zbqHmukLaH3iQRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhKnuMhjaVS3I7LkfUmT81nl.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me een ideale kandidaat om te vervangen door OMLOPP van IKEA?

- Voordelen: goedkoper, ‘smart’, zelf Kelvin instellen
- Nadelen: zelf te installeren

Iemand ervaringen, tips?
Stopcontact te voorzien dan in de kast? Middelste kast of net zijkant?
Ik heb dan 3 x OMLOPP nodig met 30W driver en 2 x verbindingssnoer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYB972zEPK2MlTUP-DUJQIIE2Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaFBchv02L8a80rB1GtPLTAX.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ergens wat schrik om dit proper weg te werken in de keuken. Het gaat om een nieuwe keuken en het zou jammer zijn deze naar beneden te halen door slechte installatie van werkblad led..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 11:38
Ben geen LED strip expert, maar heb er wel al een aantal geïnstalleerd. Eerste wat mij opvalt is het lage verbruik van die Doeco Hera: 7,5w per meter. Lijkt mij dat er erg weinig LED's per meter worden gebruikt. Dit ga je dan goed zien, ook met de diffuser erop. Heb je deze al eens in het 'echt' gezien? Alleen al hierom zou ik voor de IKEA variant kiezen als ik tussen de 2 moest kiezen.

De Ikea variant is alleen in 40cm, 60 cm en 80 cm te krijgen, dus even opletten of je daarmee weg komt. Ik kan het verkeerd zien, maar ik zie die OMLOPP maar in 1 Kelvin variant (3000K), dus weet niet of dit wel instelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 07:23
De OMLOPP items maken gebruik van de TRADFRI driver (of domme driver) en is inderdaad alleen maar dimbaar, geen kleur/kelvin instelbaar. Ik heb zelf 8 spotjes daarvan in de keuken ingebouwd dus geen ervaring met de ledstrip, maar is dezelfde aansluiting. (Spotjes en ledstrip zelf zijn dom natuurlijk). Ik vind zelf de kleur prima.

[ Voor 42% gewijzigd door pietervanhuizen op 30-10-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
aawe mwan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:00:
[...]

Dit is een bekend probleem: je moet de oplossing voor je probleem gemakkelijk dit het Hue topic kunnen vinden.
Thanks, verkeerde topic dus. Net weer geprobeerd maar nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
Heb sindskort een Tradfri hub gekocht om dingen te automatiseren hier in mijn slaapkamer, maar ik loop nog tegen een aantal zaken aan. Ik heb een iPhone 6S om de hub mee te bedienen.

Er zijn een paar dingen die voor mij belangrijk zijn om te hebben die ik nog niet uitgevogeld heb.

- Lampen automatisch aan/uit laten gaan wanneer ik het huis verlaat/naar huis kom
- Lampen automatisch aanzetten gebaseerd op zonsondergang. Beetje als F.lux zeg maar, ook met wittint wijziging.

Voor het eerste heb ik nu een "shortcut" ingesteld, maar ik ben niet zeker of het ook werkt want ik weet niet of mijn Iphone ook daadwerkelijk met de hub kan communiceren zonder wifi. Het enige alternatief zou zijn een Apple TV/homepod of Pi3/4 aan te schaffen, maar dat doe ik liever niet voor 4 lampen.

Is het op de een of andere manier mogelijk dit werkend te krijgen zonder weer extra zooi aan te hoeven schaffen?

Edit: Het 2e punt heb ik soort van opgelost, ik heb een automatisering ingesteld die 1 uur voor zonsondergang ingaat en een die 2 uur na zonsondergang ingaat. Het is niet super vloeiend, maar het is een begin voor nu.

[ Voor 10% gewijzigd door YoghurtO_o op 02-11-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

YoghurtO_o schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:03:
Edit: Het 2e punt heb ik soort van opgelost, ik heb een automatisering ingesteld die 1 uur voor zonsondergang ingaat en een die 2 uur na zonsondergang ingaat. Het is niet super vloeiend, maar het is een begin voor nu.
Met alleen Tradfri-spul? Hoe doe je dat? Ik heb nog nergens een optie gevonden om zonsondergang of - opkomst te gebruiken als trigger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 12:47
Hoi hoi.
Wie weet of die indoor Lsc smart connect ip camera van de Lidl van 25 euro ook op Google home kan draaien . Lijkt mij wel leuk voor die paar cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:19
Gerrya schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:54:
Hoi hoi.
Wie weet of die indoor Lsc smart connect ip camera van de Lidl van 25 euro ook op Google home kan draaien . Lijkt mij wel leuk voor die paar cent.
Dan kan je beter even het LSC topic doorspitten. Dit is het IKEA topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
SnoeiKoei schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:36:
[...]

Met alleen Tradfri-spul? Hoe doe je dat? Ik heb nog nergens een optie gevonden om zonsondergang of - opkomst te gebruiken als trigger.
Dit kun je via Opdrachten (shortcuts) doen op je iOS device. In mijn geval mijn iPhone. Je kan een timer instellen op basis van zonsopgang of zonsondergang.

Ik overweeg nu om een Hue Bridge aan te schaffen en mijn Tradfri gateway retour te doen, maar dan verlies ik wel Homekit support aangezien Tradfri lampen 3rd party zijn en dan niet herkend worden. Ik zou met een Pi homeassist of iets dergelijks kunnen opzetten, maar dan zou ik een Pi moeten kopen. Hoe dan ook, het lijkt erop dat ik sowieso een Pi moet aanschaffen als ik mijn lampen zo zou willen gebruiken als dat ik wil, of het nu met een Hue bridge of Tradfri gateway is. Beetje lastig, voor en nadelen aan beide system.

Of ik kan gewoon mijn lampen handmatig uitzetten via homekit voor ik het huis verlaat, ook niet zo'n groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:25
Raar probleem/vraag die ik ook in het Klikaanklikuit stelde. Maar misschien is hier meer ervaring mee.
Gisteren een extra Tradfri smartplug met AB gekocht. De smartplug aangemeld op mijn Trust Z1 hub. Daarna de AB gekoppeld met de smartplug. Nu is de smartplug met de app én de AB te bedienen. Prima tot zover.
Maar nu blijkt dat de AB óók mijn andere smartplug aan-uit schakelt. Dus hij schakelt twee smartplugs. Alles resetten (AB’s en smartplugs) heeft niet geholpen. Verwisselen van de AB’s helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25
Dan lijkt erop dat je Trust Z1 hub niet geschikt is.
Heb je nog meer ikea erop aangesloten en laat hij die wel met rust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn ervaring met de ics2000 (volgens mij technisch grotendeels gelijk aan die z1) is dat het koppelen van meerdere IKEA remotes sowieso niet lukt.

Hoe heb je het overigens precies gekoppeld? Want als je eerst de smart plug aan de z1 koppelt en daarna de IKEA remote aan de smartplug dan is de koppeling tussen de smartplug en de z1 denk ik weer weg. Je moet eerst de remote koppelen aan de z1, zodat ze in hetzelfde zigbee netwerk zitten. Dan de smartplug aan de z1 (zodat die ook in hetzelfde netwerk zitten). Dan de remote aan de smartplug (dan zit alles dus in hetzelfde netwerk). De beperking in dit is dat maar 1 keer lijkt te lukken met trust/klikaanklikuit hubs. En tweede remote koppelen lukt mij iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
@tafmaf ik heb meerdere lampen en een dimmer van Ikea aangesloten. Plus twee stopcontacten (Ikea) zonder AB, en één met AB. Alleen de laatste schakelt mee, met de nieuwe smartplug.

@Palomar weet je misschien of meerdere remotes dan wél met de Ikea hub werken? Dan kan ik die beter aanschaffen.
Het lukte mij niet om de remote aan de Z1 te koppelen. Tijdens koppelen van een remote aan de Z1 gaat het rode licht ook niet branden (via de app staat de hub wel in verbindingsmodus).
Mijn werkwijze is om eerst de smartplug aan de hub te koppelen. Daarna de remote resetten en aan de smartplug koppelen. Dan is de smartplug zowel via de app als via de AB te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Frup schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:43:
Mijn werkwijze is om eerst de smartplug aan de hub te koppelen. Daarna de remote resetten en aan de smartplug koppelen. Dan is de smartplug zowel via de app als via de AB te bedienen.
Op die manier gaat het gegarandeerd nooit werken.
De actie die jij "de remote resetten" noemt, kan niet het resetten van de remote zijn, maar is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
@aawe mwan voor de duidelijkheid: met remote bedoel ik de draadloze dimmer. Het gaat om onderstaande afstandsbediening die bij de smartplug wordt geleverd.
Resetten gebeurt door het koppelknopje 4x kort in te drukken. Daarna kan deze worden gekoppeld aan de smartplug. Het werkt, want zo heb ik mijn koffiemachine ook op een Tradfri smartplug met AB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKpZcBZuNXmn5r9l1jRSMi-CGsg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DVySzIzYESwt1DnXKcxdFP0c.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:14
Ik loop even helemaal vast. Ik heb een bewegingssensor gekocht met als gedachtegang: snachts de lampen aan in de gang. (Bijvoorbeeld als je naar het toilet moet)

Nu heb ik deze aan mijn hub gekoppeld maar dan komt hij bij de los gekoppelde apparaten te staan.

Uiteindelijk rechtstreeks aan de lampen proberen te koppelen, maar dat werkt ook niet.

Daarna de lampen en de bestaande schakelaar verwijderd. Alles opnieuw toegevoegd. Nu kan ik de lampen wel naar de juist kamer slepen maar ik krijg de schakelaar niet terug.

Wat doe ik nu precies fout? Ook hoe kan ik nu de twee schakelaars aan de lampen koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

deamosreapos schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:30:
Ik loop even helemaal vast. Ik heb een bewegingssensor gekocht met als gedachtegang: snachts de lampen aan in de gang. (Bijvoorbeeld als je naar het toilet moet)

Nu heb ik deze aan mijn hub gekoppeld maar dan komt hij bij de los gekoppelde apparaten te staan.

Uiteindelijk rechtstreeks aan de lampen proberen te koppelen, maar dat werkt ook niet.

Daarna de lampen en de bestaande schakelaar verwijderd. Alles opnieuw toegevoegd. Nu kan ik de lampen wel naar de juist kamer slepen maar ik krijg de schakelaar niet terug.

Wat doe ik nu precies fout? Ook hoe kan ik nu de twee schakelaars aan de lampen koppelen?
Hoe je twee schakelaars / afstandsbedieningen / dimmers / bewegingsensors aan 1 lamp koppelt staat beschreven in de startpost van dit topic. Komt er op neer dat je de tweede aan de eerste koppelt en niet aan de lamp die je wilt bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanDC
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik heb een probleem met twee reeksen (3 en 5 stuks) van Tradfri GU 10 White Spectrum lampen. Ik zou nu al voor de derde keer de lampen terug moeten gaan koppelen via de Hue bridge. Het is namelijk zo dat ze al voor de derde keer bij het inschakelen van de stroom (de installatie is nog niet helemaal omgebouwd om ze voortdurend onder spanning te laten) van zelf in de "koppel"-modus gaan. Ik heb de indruk dat er in tegenstelling tot vroeger (halogeen GU10), de Niko schakelaar hoorbaar vonken geeft bij het openen (of sluiten). Is dit een bekend probleem bij specifiek Tradfri of veel LED-lampen met een circuit voor 230 V? En is dit mogelijk de oorzaak dat ze in "koppel"-modus gaan? Ik ken het elek(tron)isch) schema niet van deze lampen. Maar zou het zin hebben om een condensator parallel te plaatsen. Ik heb het hier over een condensator die doorgaans aanbevolen wordt om flikkerproblemen op te lossen bij het dimmen. Dus niet meteen hetzelfde ... Ik heb me al gek gezocht/gegoogled over dit probleem. Het is alsof ik de enigste ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:14
@Verwijderd die had ik inderdaad gevonden. Maar als ik nu de schakelaars verwijder en weer wil toevoegen aan de groep komt deze er niet bij te staan.

Dus wat gebeurt er nu? Ik kan ze ook niet slepen. Ik kan de lampen wel aan de groep toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09-2022
Ik heb me er niet super erg in verdiept, maar gaat dit (linkje) werken in combinatie met een IKEA Tradfri hub en/of een Tradfri afstandsbediening?

Hoe zal dit gaan met het veranderen van kleur? Of moet ik daarvoor iets anders ertussen zetten?
Zit er ook aan te denken om alles te koppelen aan Home Assistant, voor zo ver dat lukt in deze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb een INNR LEDstrip gebruikt, maar die werkte regelmatig niet lekker samen met de rest van het systeem. Daarom ligt hij nu opgerold in de kast. Was eigenlijk een best duur ding nog.

De Tradfri hub heeft sowieso maar weinig mogelijkheden om kleur in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
aawe mwan schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:27:
Ik heb een INNR LEDstrip gebruikt, maar die werkte regelmatig niet lekker samen met de rest van het systeem. Daarom ligt hij nu opgerold in de kast. Was eigenlijk een best duur ding nog.

De Tradfri hub heeft sowieso maar weinig mogelijkheden om kleur in te stellen.
Dit laatste ligt niet aan de hub, maar eerder aan de ikea home smart app. Met een andere app als Hue Essentials heb je veel meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
tarlitz schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:52:
[...]

Dit laatste ligt niet aan de hub, maar eerder aan de ikea home smart app. Met een andere app als Hue Essentials heb je veel meer opties.
En weet je dan toevallig ook of dit in Home Assistant ook beter te bedienen is? Dus niet alleen aan en uit, maar ook de kleur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 09:53
GiannoezNL schreef op maandag 9 november 2020 @ 23:45:
[...]

En weet je dan toevallig ook of dit in Home Assistant ook beter te bedienen is? Dus niet alleen aan en uit, maar ook de kleur etc.
Ik weet het niet specifiek voor een led strip, maar met de spotjes en peertjes van tradfri heb je in home assistant veel meer opties qua kleur.

De wit/warm wit bulbs hebben een slider met alles ertussenin ipv 3 opties en voor de color bulbs heb je een color picker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
KingKoning schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 06:40:
[...]

Ik weet het niet specifiek voor een led strip, maar met de spotjes en peertjes van tradfri heb je in home assistant veel meer opties qua kleur.

De wit/warm wit bulbs hebben een slider met alles ertussenin ipv 3 opties en voor de color bulbs heb je een color picker
Dankje voor de info, dan ga ik het eens uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wat een graf ellende die cr2032 batterijen vervangen ..
die remotes zijn echt bagger ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

vso schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:51:
wat een graf ellende die cr2032 batterijen vervangen ..
die remotes zijn echt bagger ..
Valt wel mee toch... tot nu toe 1x een batterij hoeven vervangen in een remote, was in 20sec gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

SnoeiKoei schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:17:
[...]

Valt wel mee toch... tot nu toe 1x een batterij hoeven vervangen in een remote, was in 20sec gepiept.
20 cr batterijtjes verder --> ik heb 4 remotes

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:14
vso schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:48:
[...]

Ik heb hier ook wel een aantal remotes in huis, maar een batterij vervangen is toch redelijk zeldzaam. wat ik in het begin wel geleerd heb (en ik kan het nog steed niet onderbouwen, dus don't ask) is dat het beste is om de eigen merk Ikea (kan even niet de idiote zwøøtse naam herinneren) cr2032 batterijen te gebruiken.
bij eens van m’n eerste problemen met updaten van een remote heb ik meerdere nieuwe CR2032 batterijen gebruikt en pas toen ik een iKea batterij er in deed werkte het goed.
Dus sindsdien standaard een extra pakje Ikea CR2032 batterijen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

blazez schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:58:
[...]

Ik heb hier ook wel een aantal remotes in huis, maar een batterij vervangen is toch redelijk zeldzaam. wat ik in het begin wel geleerd heb (en ik kan het nog steed niet onderbouwen, dus don't ask) is dat het beste is om de eigen merk Ikea (kan even niet de idiote zwøøtse naam herinneren) cr2032 batterijen te gebruiken.
bij eens van m’n eerste problemen met updaten van een remote heb ik meerdere nieuwe CR2032 batterijen gebruikt en pas toen ik een iKea batterij er in deed werkte het goed.
Dus sindsdien standaard een extra pakje Ikea CR2032 batterijen in huis.
Plattboj :D Die zijn inderdaad prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
En je vindt ze nergens zo goedkoop als bij IKEA.

• Serena
robertwebbe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:12:
En je vindt ze nergens zo goedkoop als bij IKEA.
Wel hoor, 10 stuks voor € 1,- bij Jysk.

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
vso schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:48:
[...]

Ik heb er ook een aantal in gebruik en 1 keer na ruim 1,5 jaar batterij vervangen en andere na 2 jaar nog steeds niet leeg!

Maar ik altijd wel een lamp in de buurt die als parent voor remote dient, probleem met Ikea remotes is dat deze snel leeg lopen als er geen lampen bereikbaar zijn (fysiek uit gezet)!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:34
Niets zo vervelend als lege batterijen, dat geld niet alleen voor Ikea spullen!

AA, AAA, CR2032 heb ik hier altijd wel een vol pakje van op voorraad. Typisch van die dingen waar je je aan ergert als ze leeg zijn en telkens vergeet te kopen.

Ik vind het overigens wel meevallen hoe snel de remotes van Ikea leeg raken. Ik heb de meeste hier nu een dik jaar in gebruik.
Een sensor in de hal (voor aan/uit licht) was na een jaar leeg, wordt meermaals per dag gebruikt natuurlijk. De remote in de keuken vertoonde ook kuren na iets meer dan een jaar, maar wordt ook meermaals per dag gebruikt. De overige remotes worden minder vaak gebruikt en doen het nu dus na een dik jaar nog steeds prima.

Jaarlijks een batterijtje wisselen weegt niet op tegen het gemak van de slimme verlichting e.d. :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

als ik het over de 4 jaar tel dan is het niet 20 batterij-en maar 40 :) .. overgens eerlijkheids halve als het simpel batterij erin plaatsen is en weer werken zou het veel minder ergenis zijn .

ik heb al een aantal keer gehad dat ik batterij erin prop en 5 minuten tot een dag later scheid hij er ermee uit .. dat is het frusterende .hiervan

Tja vanalles

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

vso schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:05:
als ik het over de 4 jaar tel dan is het niet 20 batterij-en maar 40 :) .. overgens eerlijkheids halve als het simpel batterij erin plaatsen is en weer werken zou het veel minder ergenis zijn .

ik heb al een aantal keer gehad dat ik batterij erin prop en 5 minuten tot een dag later scheid hij er ermee uit .. dat is het frusterende .hiervan
Ja dat lijkt me ook irritant inderdaad. Maar gebruik je dan knoopcellen van de Action/bouwmarkt/supermarkt ofzo? Het zou niet uit mogen maken maar ik heb er in andere producten geen goede ervaringen mee, terwijl die van Ikea tot nu toe wel goed deugen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

SnoeiKoei schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:53:
[...]

Ja dat lijkt me ook irritant inderdaad. Maar gebruik je dan knoopcellen van de Action/bouwmarkt/supermarkt ofzo? Het zou niet uit mogen maken maar ik heb er in andere producten geen goede ervaringen mee, terwijl die van Ikea tot nu toe wel goed deugen.
hema/action / ikea .. maakt geen fluit uit ..

Als het aan mij ligt zou ik een 18650 oid met usb charger variant willen hebben

kan ik die lampen niet direct aan de gateway koppelen ? ben ik iig het gelazer met die knoppen kwijt . teminste nu omdat de lamp --> knop --> gateway met defect knop ben je de pizang .

[edit].
ik heb hier in dit topic een 3d printed variant gezien .. (laat ik nu geen 3d printer nog hebben)
maar er zijn bv 18650 backup ups printplaatjes zoals deze mooie dingen waarbij je een 18650 erin propt en 3 v oid eruit trekt .. dus ideaal in een diy knop situatie.

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 12-11-2020 18:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
vso schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:57:
[...]

hema/action / ikea .. maakt geen fluit uit ..

Als het aan mij ligt zou ik een 18650 oid met usb charger variant willen hebben

kan ik die lampen niet direct aan de gateway koppelen ? ben ik iig het gelazer met die knoppen kwijt . teminste nu omdat de lamp --> knop --> gateway met defect knop ben je de pizang .
ja dat kan, hebben ik en anderen beschreven eerder in dit forum. Weet niet of de app dan werkt maar ik gebruik Home Assistant

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Als je alles met de app of bv Google Home aanstuurt heb je na het koppelen inderdaad geen afstandsbediening meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

datadevil schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:51:
[...]

ja dat kan, hebben ik en anderen beschreven eerder in dit forum. Weet niet of de app dan werkt maar ik gebruik Home Assistant
je had me helemaal +1 blij gemaakt als het is via app "zoek lamp" ;) .. oid is .. of ff een zoek woordje .. denk dat tradfri gateway me best wel veel hits gaat geven :)

ik heb nod-red en domoticz .. maar zelfde idee ..

maar om even duidelijk te zijn ik zoek eigenlijk dat zowel via de gw + ab maar eigenlijk onafhankelijk van elkaar de lamp te bedienen ..

dat HA/Domoticz --> gw --. lamp tja ach het zei zo :)

kan het overgens niet ook goed maar liever single point of failure elimineren ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• datadevil
  • Nu online
vso schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 01:52:
[...]

je had me helemaal +1 blij gemaakt als het is via app "zoek lamp" ;) .. oid is .. of ff een zoek woordje .. denk dat tradfri gateway me best wel veel hits gaat geven :)

ik heb nod-red en domoticz .. maar zelfde idee ..

maar om even duidelijk te zijn ik zoek eigenlijk dat zowel via de gw + ab maar eigenlijk onafhankelijk van elkaar de lamp te bedienen ..

dat HA/Domoticz --> gw --. lamp tja ach het zei zo :)

kan het overgens niet ook goed maar liever single point of failure elimineren ..
datadevil in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Nu online
haha..graag gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb zojuist 5 stuks NORRFLY van 55 cm op de Ikea 30W driver aangesloten.

Maar wanneer ik de lampen ga dimmen produceert dat ding een hinderlijk geluid.
Vol aan of volledig gedimd is er geen geluid maar daar tussenin wel in verschillende geluidssterktes.

Is die driver dan stuk of hoort dit er nu eenmaal bij? (ik hoop het niet :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Goed nieuws idd ook voor de ics2000 denk ik. Aan de andere kant biedt het volgens mij weinig nieuws tov IKEA zigbee spullen (qua prijs en functionaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 16:05
Binnenkort wil ik aan de slag met de kerstverlichting en hiervoor aan de slag met slimme stopcontacten.
Nu heb ik binnenshuis alles van Ikea, dus dat heeft de eerste voorkeur.

Stopcontacten komen onder overkapping, dus hoeven niet perse outdoor te zijn.
Doel is verder op bepaalde tijd aan en uit te laten gaan.

Iemand hier ervaring mee, want het schakelen op tijd lijkt niet mogelijk in de ikea app?
Indien niet mogelijk en ik dan toch gebruik van Google zou moeten maken dan is er weinig reden om strikt binnen het Ikea ecosysteem te blijven en dan zou het met ieder andere slimme stekker kunnen.

Hoop dat iemand me is voorgegaan waar ik van kan leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsoutthere
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 18:17

itsoutthere

The Truth

Cujo74 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:20:
Binnenkort wil ik aan de slag met de kerstverlichting en hiervoor aan de slag met slimme stopcontacten.

Iemand hier ervaring mee, want het schakelen op tijd lijkt niet mogelijk in de ikea app?
Indien niet mogelijk en ik dan toch gebruik van Google zou moeten maken dan is er weinig reden om strikt binnen het Ikea ecosysteem te blijven en dan zou het met ieder andere slimme stekker kunnen.

Ik schakel op dezelfde manier bepaalde verlichting in mijn tuin (met een trådfri stopcontact, hangt ook buiten, onder een overkapping) en die staat inderdaad op timer in de app om aan en uit te gaan op bepaalde tijden.

Google Pixel 7 Pro - PSP PSVita PS2 PS3 PS4 PS5 - Retropie - Ikea Trådfri - Intel NUC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Niet online
Aankomende update:
code:
1
2
3
4
5
Release Version: 1.14.2
19th November 2020
New features and changes in Gateway: 1.12.30
Support for scenes using lights, blinds, control outlets and speakers
Linking Shortcut button to Scenes

Edit:
code:
1
2
New features and changes in Accessories:
TRÅDFRI Shortcut button (V-2.3.015).

(Geen idee of ik het gemist had met kopiëren, maar ik zie dit er nu bijstaan)

[ Voor 28% gewijzigd door Mau_Maus op 20-11-2020 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Zou dit jaar dan toch nog een snelkoppelknop brengen?

• Serena
Cujo74 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:20:

Wat houdt je tegen om een routine in Google te maken? Dan kun je wel op eigen tijden schakelen.
Hier hangt zo’n stekker al twee jaar onder de overkapping, werkt nog steeds prima.

Pagina: 1 ... 87 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)