Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:10

vso

raap voor zijn recht

ik wil de rolgordijnen maar ze zijn te kort voor mijn ramen :(

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Serena
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19:42
Gaan we weer. Het updaten van de ronde afstandsbediening duurt weer uren. *Zucht*

• paQ
  • Laatst online: 12:18
vso schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:12:
ik wil de rolgordijnen maar ze zijn te kort voor mijn ramen :(
Je ramen zijn gewoon te lang :+

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• blazez
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17-10 09:58
Serena schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:41:
Gaan we weer. Het updaten van de ronde afstandsbediening duurt weer uren. *Zucht*
hier ook hetzelfde. Twee afstandsbedieningen geven zelfs al aan dat ze niet kunnen bijgewerkt worden. Een is net een week oud, dus de batterij kan het niet zijn. Ze liggen nu al meer dan een uur naast de hub.
Wat een verschrikkelijk slecht update proces.

Edit: alle drie geven nu failed aan. En komt er bovenin het scherm een knop met "probeer opnieuw" dus dat maar eens gedaan. En bij twee de batterij er uit gehaald en opnieuw geplaatst.

Edit2, Zelfs een hele nacht naast de hub laten liggen helpt niet. Hub gisterenavond gereset en twee van de drie afstandsbedieningen naast de hub gelegd. Nog steeds alle drie “in behandeling”.

blazez wijzigde deze reactie 11-09-2019 09:10 (30%)

• remmuz
  • Laatst online: 11:20
Sonos / Symfonisk afstandsbediening: https://www.ikea.com/fr/f...de-volume-blanc-60370480/
Hij is er ook in het zwart.
Je hebt wel een Tradfri hub nodig om het te laten werken.

Handleiding (PDF): https://www.ikea.com/fr/f...ume__AA-2144639-2_pub.pdf

remmuz wijzigde deze reactie 11-09-2019 09:18 (24%)

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:41
blazez schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:17:
[...]

hier ook hetzelfde. Twee afstandsbedieningen geven zelfs al aan dat ze niet kunnen bijgewerkt worden. Een is net een week oud, dus de batterij kan het niet zijn. Ze liggen nu al meer dan een uur naast de hub.
Wat een verschrikkelijk slecht update proces.

Edit: alle drie geven nu failed aan. En komt er bovenin het scherm een knop met "probeer opnieuw" dus dat maar eens gedaan. En bij twee de batterij er uit gehaald en opnieuw geplaatst.

Edit2, Zelfs een hele nacht naast de hub laten liggen helpt niet. Hub gisterenavond gereset en twee van de drie afstandsbedieningen naast de hub gelegd. Nog steeds alle drie “in behandeling”.
Hier hetzelfde probleem, alleen dan nog een tandje erger. De Ikea app wilde maar niet openen en bleef hele tijd op een wit scherm hangen. Pas ná het verwijderen van de gehele app en het opnieuw installeren en instellen van de app kwam ik erachter dat de software van de afstandsbedieningen aan het updaten was.

Zeker weten doe ik het uiteraard niet, maar ik vermoed wel met de ervaringen tot nu toe dat het update proces mijn hub/app verbinding heeft verstoord. Daarnaast staan ze bij mij allemaal (3) op mislukt.

• RikTW
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18-10 17:20
Ik weet niet of het gerelateerd is, maar sinds gisteren heeft 1 (van de 3) ronde afstandsbedieningen kuren: de lampen die hiermee bediend worden gaan af en toe (regelmatig?) opeens aan :| Volgens mij om het uur of zo, maar ik heb het niet echt bijgehouden.
Alles geprobeerd te updaten (via de app / hub), er werden geen updates gevonden (misschien waren ze juist net geupdate en was dat de oorzaak).
Ik heb nu de afstandsbediening maar even losgekoppeld van de lampen, vanavond opnieuw proberen te verbinden en kijken of het probleem er dan nog is.
Komt omdat sowieso ZigBee niet zo snel is en een ZigBee End Device (batterij gevoede apparaten over het algemeen, zoals dimmers en sensors) updaten gaat sowieso langzamer dan een ZigBee Router (mains powered apparaten, zoals lampen).

Dit komt dat ZigBee End Device niet actief mee doet in ZigBee netwerk en alleen maar kan communiceren als deze zelf actief word (na vaste tijd of actie zoals knop indrukken), daardoor verloopt de software download wat langzamer en je wilt tijdens downloaden nog steeds de dimmer kunnen gebruiken!

Zodra download begonnen is blijft de dimmer als het goed is wel actief (weet niet of dit ook voor Ikea geld, maar wel voor Hue ;) ) met vragen om nieuwe zigbee pakketjes met de nieuwe software, anders zou hat wel jaren kunnen duren voordat alles gedownload is :)

• Serena
Dagje niet naar de update omgekeken en inmiddels is alles gelukkig up to date.
Je moet gewoon veeeeel geduld hebben!!!

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:15
Net als de vorige keer: geduld is een schone zaak :Y

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18:56
Is er ergens een changelog beschikbaar voor de updates?

• robertwebbe
IKEA Home Smart Release Version: 1.10.4

New features and changes in:
Remote Control: V-2.3.014
* Upgrade to ZB3.0.

Signal Repeater: V-2.2.005
* Max number of blinds per repeater was limited to 4. This limit is now enhanced to 10 blinds.

Gateway: V-1.9.27
* Improvements in Blind System Performance
* Onboarding of New Devices on Gateway
* Connectivity issues fixing - DHCP, CoAP and MDNS
* Production issues fixing

Eind deze maand zouden ook de Symfonisk afstandsbedieningen beschikbaar moeten zijn bij IKEA.
In Nederland gaan ze € 14,99 kosten. Als je de bridge hebt kun je hem ook gebruiken met je Sonos spullen.
De doorsnede is 5cm. Het zou mooi zijn als iemand een plaatje zou maken met de 3D printer waardoor je dit bij je schakelmateriaal kunt hangen. Ideaal voor als je je smartphone een keertje boven hebt laten liggen ofzo.

Edit: O, stond vanmorgen al als nieuwsartikel, had ik nog niet gezien...
nieuws: IKEA begint op 1 oktober met verkoop van Sonos-afstandsbediening voor...

robertwebbe wijzigde deze reactie 11-09-2019 20:08 (59%)

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:36
Afgelopen week 3 lampen, hub, stopcontact en AB gekocht. Koppelen is gelukt en werkt inmiddels ook via de Assistent. Hoe krijg ik een timer ingesteld op het stopcontact? Ik lees in de reviews dat dit mogelijk is maar kan in de IKEA app alleen kiezen voor lampen of raam verduistering. Iemand een tip? :)

http://wotlabs.net/eu/player/Bo0bz

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
flexje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:41:
[...]

Had ergens gelezen dat ze wel werken met de hue. Hier op GoT.
Homey ondersteunt het wel. De Ikea app van hun (beta versie 1.3.1) ondersteunt deze https://apps.athom.com/app/com.ikea.tradfri
Niet gelijk een oplossing maar, als je toch wat meer met domotica wilt gaan doen, wellicht een Homey.

• ProudElm
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18-10 18:50
Bo0bz schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:05:
Afgelopen week 3 lampen, hub, stopcontact en AB gekocht. Koppelen is gelukt en werkt inmiddels ook via de Assistent. Hoe krijg ik een timer ingesteld op het stopcontact? Ik lees in de reviews dat dit mogelijk is maar kan in de IKEA app alleen kiezen voor lampen of raam verduistering. Iemand een tip? :)
Het moet kunnen. Ik kan via die timing dingen kiezen voor het stopcontact. Werkt prima. In de winter de mieetenmat van me vrouw er op en van de zomer had ik de pomp van het zwembad er op zitten. Zit achter dat klokje in de app. Kan het helaas hier nu niet testen.

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:08

flexje

got-father

Hulliee schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:29:
[...]

Homey ondersteunt het wel. De Ikea app van hun (beta versie 1.3.1) ondersteunt deze https://apps.athom.com/app/com.ikea.tradfri
Niet gelijk een oplossing maar, als je toch wat meer met domotica wilt gaan doen, wellicht een Homey.
Thanks, maar ik wacht gewoon tot de beste heren van zigbee2mqtt hier iets op vinden

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• RoaDHouse
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:01
Ik heb een heel vreemd probleem :) ik heb 6 dimbare lampen (3 kleurig) in de woonkamer en sinds een paar dagen gaan de lampen opeens feller branden na een paar uur inclusief de 2 die al op de max brightness staan.

Maar het wordt nog gekker, als ik naar bed ga en alles via de afstands-bediening uitzet en ik kom 's morgens in de woonkamer branden alle lampen. Ik heb dit probleem nu 2 dagen en ik heb geen idee hoe dit mogelijk is.

Iemand een idee die er verstand van heeft.

• RikTW
  • Laatst online: 18-10 17:20
RoaDHouse schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:45:
Ik heb een heel vreemd probleem :) ik heb 6 dimbare lampen (3 kleurig) in de woonkamer en sinds een paar dagen gaan de lampen opeens feller branden na een paar uur inclusief de 2 die al op de max brightness staan.

Maar het wordt nog gekker, als ik naar bed ga en alles via de afstands-bediening uitzet en ik kom 's morgens in de woonkamer branden alle lampen. Ik heb dit probleem nu 2 dagen en ik heb geen idee hoe dit mogelijk is.

Iemand een idee die er verstand van heeft.
Lijkt op het probleem dat ik ook heb of had. Ik heb de bijbehorende afstandsbediening gereset, daarmee stopte het gedrag in ieder geval (de groep kan nog met de app bediend worden nu). Nog niet geprobeerd om de lampjes weer aan de afstandsbediening te koppelen (gisteravond vergeten :$ )

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:36
ProudElm schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:30:
[...]
Het moet kunnen. Ik kan via die timing dingen kiezen voor het stopcontact. Werkt prima. In de winter de mieetenmat van me vrouw er op en van de zomer had ik de pomp van het zwembad er op zitten. Zit achter dat klokje in de app. Kan het helaas hier nu niet testen.
Het is gelukt. Had het stopcontact nog niet toegewezen aan een kamer waardoor hij niet selecteerbaar was. Inmiddels dus gefixt!

http://wotlabs.net/eu/player/Bo0bz

• ProudElm
Top!

• RoaDHouse
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:01
RikTW schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:01:
[...]

Lijkt op het probleem dat ik ook heb of had. Ik heb de bijbehorende afstandsbediening gereset, daarmee stopte het gedrag in ieder geval (de groep kan nog met de app bediend worden nu). Nog niet geprobeerd om de lampjes weer aan de afstandsbediening te koppelen (gisteravond vergeten :$ )
Ok,,, ik ga alles maar verwijderen en dan opnieuw installen, misschien ook wel verstandig naar 2 jaar.

• Laef
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17-10 13:15
Hier ook sinds een dag het verschijnsel dat lampen en schakelaars spontaan aanspringen.

Het kostte heel wat spitten door logboeken, uitschakelen van integraties etc. om er achter te komen dat de afstandbediening van de betreffende groep random dim+/- signalen uitstuurt.

die verborgen functie stond helaas niet in de update changelogs. uberhaupt het feit dat er een update is gebeurd, moet je maar naar raden.

gelukkig heb ik een home-assistant setup en had de afstandbediening al lang geen functie meer, deze ligt voorlopig zonder batterijen in een hoekje, en gebruik ik alleen nog maar voor pairing.

toch een slechte beurt voor ikea, deze update is absoluut niet goed getest en automatische updates zijn niet uit te schakelen.

Laef wijzigde deze reactie 12-09-2019 15:38 (9%)

Heel irritant die lamp op de overloop die vanzelf aan gaat... lekker vol in je bakkus :P

Hopelijk komen ze snel met een fix!

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:03
Ik heb mijn Tradfri-installatie ook al 2 jaar, en had al een paar updates het probleem dat 4 ronde remotes niet meer ge-update werden.
Ik had eentje al een nacht en dag op de hub gelegd, maar geen resultaat.
De update werd pas voltooid toen ik de oude batterij (voor de zekerheid) vervangen had en een reset van de remote had uitgevoerd. (4x op de pair-knop drukken)
Daarna opnieuw gekoppeld aan de hub en lamp.

Nu moet de rest ook, maar daar zitten per afstandsbediening veel meer lampen aan... 😆

• blazez
Chickendorp schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:52:
Ik heb mijn Tradfri-installatie ook al 2 jaar, en had al een paar updates het probleem dat 4 ronde remotes niet meer ge-update werden.
Ik had eentje al een nacht en dag op de hub gelegd, maar geen resultaat.
De update werd pas voltooid toen ik de oude batterij (voor de zekerheid) vervangen had en een reset van de remote had uitgevoerd. (4x op de pair-knop drukken)
Daarna opnieuw gekoppeld aan de hub en lamp.

Nu moet de rest ook, maar daar zitten per afstandsbediening veel meer lampen aan... 😆
Misschien een idee om een extra/reserve afstandsbediening te nemen die je tijdelijk in kan zetten voor een afstandsbediening die je voor update bij de hub legt.
Dat van die batterij is mij ook opgevallen. Lijkt heel erg kritisch te zijn op batterijspanning voor het updaten. Bij mij was ook na het plaatsen van een nieuwe batterij de boel snel ge-update. Wel daarna weer de “oude” (twee weken oud) er in terug gedaan.
Vanacht (rond 05:15) wéér lampen die spontaan aan gaan.

Net contact opgenomen met IKEA en die geven aan de AB's te resetten om te kijken of dit effect heeft. Is er al iemand die dit geprobeerd heeft?

Ga het vanmiddag anders nog wel even proberen en dan de andere AB loskoppelen zodat die niet gebruikt kan worden..

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• Chalk
  • Laatst online: 19:45
Afgelopen weken in de tuin gewerkt aan een overkapping om in de zomer ook de schaduw op te kunnen zoeken. Deze heb ik voorzien van 2x een wandlamp aan de achterwand en op 3 kolommen heb ik een kabeldoorvoer gemaakt om op de buitenzijde ook een downlight op te kunnen hangen. Deze heb ik voorzien van de GU10 Tradfri spots zodat ik deze met mijn telefoon kan aansturen/automatiseren.

Overzicht van de situatie:
  • De lampen in de tuin heb ik op een aparte AB gezet.
  • De halogeenspots aan de achtergevel heb ik vervangen voor Tradfri versies om de dekking te verbeteren
  • Alle lampen in de tuin reageren op de AB, ook als ik binnen sta.
  • Het wifi signaal in huis is zeer goed, achter in de tuin matig
  • De lampen in de tuin zijn aangemeld in de HUB
Waar ik nu tegen aan loop is dat ik de lampen in de tuin sóms kan bedienen in de app, maar veel vaker dat ze niet bedienbaar zijn.
Ik ging er eigenlijk van uit dat als ik een dekkend mesh netwerk had dat dit wel goed zou komen. Is er iemand die kan bevestigen dat voor het bedienen van de lampen via de app er alsnog een goed dekkend wifi netwerk nodig is naast het mesh netwerk?

In dat geval ga ik investeren in een powerline adapter die ik onder de overkapping inplug om te kijken of dat een oplossing is.
Of zou een Tradfri signaalversterker ook nog wat uithalen? Lijkt me niet in dit geval?

:)

• Serena
Chalk schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:37:
Afgelopen weken in de tuin gewerkt aan een overkapping om in de zomer ook de schaduw op te kunnen zoeken. Deze heb ik voorzien van 2x een wandlamp aan de achterwand en op 3 kolommen heb ik een kabeldoorvoer gemaakt om op de buitenzijde ook een downlight op te kunnen hangen. Deze heb ik voorzien van de GU10 Tradfri spots zodat ik deze met mijn telefoon kan aansturen/automatiseren.

[Afbeelding]
  • De halogeenspots aan de achtergevel heb ik vervangen voor Tradfri versies om de dekking te verbeteren
Waar ik nu tegen aan loop is dat ik de lampen in de tuin sóms kan bedienen in de app, maar veel vaker dat ze niet bedienbaar zijn.
Ik ging er eigenlijk van uit dat als ik een dekkend mesh netwerk had dat dit wel goed zou komen. Is er iemand die kan bevestigen dat voor het bedienen van de lampen via de app er alsnog een goed dekkend wifi netwerk nodig is naast het mesh netwerk?

In dat geval ga ik investeren in een powerline adapter die ik onder de overkapping inplug om te kijken of dat een oplossing is.
Of zou een Tradfri signaalversterker ook nog wat uithalen? Lijkt me niet in dit geval?

Ik denk dat het wel degelijk helpt om een signaalversterker in een hoekje van de garage op te hangen. Heb ik hier ook gedaan. Onder de overkapping een versterker opgehangen om de stekkers in de garage te ondersteunen. Werkt feilloos nu.

• Hatman
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12-10 10:52
Chalk schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:37:

[Afbeelding]

Ik denk dat je wifi buiten te zwak is. Een wifi-repeater of powerline adapter zou dan de oplossing zijn.
Ik ga er van uit dat je binnen met de app geen problemen hebt.
Hatman schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:21:
[...]

Ik denk dat je wifi buiten te zwak is. Een wifi-repeater of powerline adapter zou dan de oplossing zijn.
Ik ga er van uit dat je binnen met de app geen problemen hebt.
Tradfri maakt gebruik van ZigBee, geen Wifi repeaters nodig om ZigBee signaal te versterken, maar gewoon meer Tradfri lampen/plug/extenders neer hangen ;)
Erik1971 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:32:
[...]

Tradfri maakt gebruik van ZigBee, geen Wifi repeaters nodig om ZigBee signaal te versterken, maar gewoon meer Tradfri lampen/plug/extenders neer hangen ;)
Om de app te gebruiken heb je dan wel weer Wifi dekking nodig op dat punt in de tuin.

@Chalk werkt het wel altijd wanneer je op je telefoon je 4G verbinding gebruikt in plaats van WiFi?

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

JBS schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:43:
[...]
Om de app te gebruiken heb je dan wel weer Wifi dekking nodig op dat punt in de tuin.

@Chalk werkt het wel altijd wanneer je op je telefoon je 4G verbinding gebruikt in plaats van WiFi?
Volgens mij werkt dat laatste sowieso niet. Je telefoon moet op hetzelfde Wifi-netwerk zitten als je hub, anders kun je niks in de app.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Serena
SnoeiKoei schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:45:
[...]

Volgens mij werkt dat laatste sowieso niet. Je telefoon moet op hetzelfde Wifi-netwerk zitten als je hub, anders kun je niks in de app.
Of je installeert gewoon de Google Home app op je telefoon en voegt Trådfri toe. Hop, ook via 4G verbinding.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Serena schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:54:
[...]

Of je installeert gewoon de Google Home app op je telefoon en voegt Trådfri toe. Hop, ook via 4G verbinding.
Precies. Maar met alleen de Ikea app gaat het niet lukken op 4G.

• Serena
SnoeiKoei schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:58:
[...]

Precies. Maar met alleen de Ikea app gaat het niet lukken op 4G.
Hahaha, die wil je toch ook niet vrijwillig gebruiken? Spulletjes zijn leuk, app is waardeloos (en dat is nog een understatement).
Ik gebruik zelf HomeKit, maar daar heb je natuurlijk ook een hub voor nodig. Google Home is gewoon leuk voor erbij.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Serena schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:25:
[...]

Hahaha, die wil je toch ook niet vrijwillig gebruiken? Spulletjes zijn leuk, app is waardeloos (en dat is nog een understatement).
Ik gebruik zelf HomeKit, maar daar heb je natuurlijk ook een hub voor nodig. Google Home is gewoon leuk voor erbij.
Zeg ik toch ook niet? Ik probeer iemand te helpen die volgens mij problemen ervaart met bereikbaarheid van Tradfri-spullen vanuit de app.

• Chalk
Serena schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:54:
[...]

Oh ok! Dit wist ik nog niet :D De Google Home app (en assistant via Sonos speakers) gebruik ik inderdaad ook.
JBS schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:43:
[...]

De lampen zijn niet bedienbaar met de app (Google Home en Ikea) als ik binnen én buiten sta. Dus ik ga er even van uit dat het niet met de verbinding van mijn telefoon te maken heeft. Ik ga wel je tip van 4G eens proberen, you never know.
Erik1971 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:32:
[...]

Ik heb nog een signaalversterker liggen, dus die ga ik vanavond even proberen :)

• blazez
Als je op 4g zit kan je de Ikea app niet eens starten. Dan krijg je de melding dat je op WiFi moet zitten.
Ik kan een VPN naar m’n eigen router doen (netgear). Dan nog kan ik de app niet starten als ik met VPN op 4g zit.
Als ik ergens anders op een WiFi zit en ik zet m’n VPN aan kan ik wel de app starten en de boel bedienen vanuit de Ikea app.

De app kijkt dus specifiek of je op 4g zit. Geen WiFi = app niet kunnen starten.

• Chalk
blazez schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:06:
Als je op 4g zit kan je de Ikea app niet eens starten. Dan krijg je de melding dat je op WiFi moet zitten.
Ik kan een VPN naar m’n eigen router doen (netgear). Dan nog kan ik de app niet starten als ik met VPN op 4g zit.
Als ik ergens anders op een WiFi zit en ik zet m’n VPN aan kan ik wel de app starten en de boel bedienen vanuit de Ikea app.

De app kijkt dus specifiek of je op 4g zit. Geen WiFi = app niet kunnen starten.
Zoals ik het begreep is het dan ook noodzaak om de Google Home app te gebruiken ipv de Ikea app. Bij Google Home heb ik de Tradfri spullen aangemeld.

Correct me if I'm wrong.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is er al iemand die de accu van het FYRTUR / KADRILJ rolgordijn extern heeft weten te maken?
Rolgordijn hangt bij mij in de keuken achter een koof en kan niet zonder breken bij de accu komen als ie straks zou hangen.

• Serena
SnoeiKoei schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:46:
[...]

Zeg ik toch ook niet? Ik probeer iemand te helpen die volgens mij problemen ervaart met bereikbaarheid van Tradfri-spullen vanuit de app.
Ik denk dat je de toon van het berichtje verkeerd opvat. Het was lollig bedoeld. 🤷🏻‍♀️
SnoeiKoei schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:45:
[...]

Ja voor de Ikea Home app heb je helaas Wifi nodig, ik zelf heb Hue Bridge en dan ben je niet afhankelijk van je Wifi bereik, werkt namelijk ook perfect via 4G.

• DJGizbo
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 22:01
Ik kreeg net een melding dat om veiligheidsredenen ik was uitgelogd. Of ik de bridge even opnieuw wilde scannen. Heb ik gedaan en nu is alles weg. 2 jaar aan toegevoegde apparaten/settings/automatisering... 😢

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:26:
Is er al iemand die de accu van het FYRTUR / KADRILJ rolgordijn extern heeft weten te maken?
Rolgordijn hangt bij mij in de keuken achter een koof en kan niet zonder breken bij de accu komen als ie straks zou hangen.
Net een gehaald. Alleen van 140cm was op voorraad in Delft, maar precies die ik zocht >:)
De accu klikt vast in het “deurtje”, maar zoek nog een manier om dat deurtje los te halen zonder de boel te slopen. Het is allemaal plastic maar zie niet zo snel waar ik moet drukken om het netjes los te krijgen, kan misschien niet?

Update: gelukt!
Aan de zijkant heb ik met een aardappelmesje heel voorzichtig kunnen wrikken om ze het kapje naar boven te drukken. Ver genoeg om het scharnier van het klepje los te krijgen.

Nu met de soldeerbout aan de slag om te verlengen. 3 meter zal geen probleem zijn neem ik aan ivm spanningsval? Accu is rated op 7.2V 2A.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 13-09-2019 20:41 (23%)

• flexje

flexje

got-father

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 20:22:
[...]

Net een gehaald. Alleen van 140cm was op voorraad in Delft, maar precies die ik zocht >:)
De accu klikt vast in het “deurtje”, maar zoek nog een manier om dat deurtje los te halen zonder de boel te slopen. Het is allemaal plastic maar zie niet zo snel waar ik moet drukken om het netjes los te krijgen, kan misschien niet?

Update: gelukt!
Aan de zijkant heb ik met een aardappelmesje heel voorzichtig kunnen wrikken om ze het kapje naar boven te drukken. Ver genoeg om het scharnier van het klepje los te krijgen.
[Afbeelding]
Nu met de soldeerbout aan de slag om te verlengen. 3 meter zal geen probleem zijn neem ik aan ivm spanningsval? Accu is rated op 7.2V 2A.
Ik ben toch benieuwd of we dit kunnen modden met een Shelly 2....
Ben geen elektricien maar begrijp dat we dan alleen elektra goed moeten krijgen....

+

flexje wijzigde deze reactie 13-09-2019 21:56 (14%)

• Chalk
Chalk schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:57:
[...]

Oh ok! Dit wist ik nog niet :D De Google Home app (en assistant via Sonos speakers) gebruik ik inderdaad ook.

[...]

De lampen zijn niet bedienbaar met de app (Google Home en Ikea) als ik binnen én buiten sta. Dus ik ga er even van uit dat het niet met de verbinding van mijn telefoon te maken heeft. Ik ga wel je tip van 4G eens proberen, you never know.

[...]

Ik heb nog een signaalversterker liggen, dus die ga ik vanavond even proberen :)
Een update voor toekomstige users die een soortgelijke situatie hebben. Na het toevoegen van een versterker op een strategisch punt (binnen tegen de achtergevel) in combinatie met tradfri lampen in de wandlamp tegen de achtergevel (buiten) heb ik voldoende dekking in het mesh netwerk kunnen creëeren.

Het probleem lag dus niet in, zoals ik eerder vermoedde, de wifi dekking.

Thanks aan de andere users voor het meedenken! :)

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:18
flexje schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:36:
[...]

Ik ben toch benieuwd of we dit kunnen modden met een Shelly 2....
Ben geen elektricien maar begrijp dat we dan alleen elektra goed moeten krijgen....

[Afbeelding]

+

[Afbeelding]
Waarom zou je dat willen? Kun je dan niet beter een 230V buismotor kopen icm een Shelly? Dat heb ik hier ook met m'n zonneschermen.

De Ikea rolgordijnen hebben alles al ingebouwd, ik zou geen behoefte hebben aan een alternatieve controller. Aansturen via zigbee2mqtt en klaar.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inmiddels gelukt met het inbouwen van de rolgordijnen. Heb de accubedrading aangelengd met 2,5 meter UTP kabel. Hierbij heb ik 1 aderpaar per pool genomen zodat er voldoende stroom doorheen kan.

2 gaatjes in behuizing geboord zodat er een tiewrap de UTP kabel goed vast zet als trekontlasting. Werkt prima! Hoop alleen dat ik straks niet opnieuw hoef te pairen als ik de Conbee stick binnen heb, dan moet mn hele koof weer los.. ik vrees van wel..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 14-09-2019 16:17 (8%)

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:24:
Inmiddels gelukt met het inbouwen van de rolgordijnen. Heb de accubedrading aangelengd met 2,5 meter UTP kabel. Hierbij heb ik 1 aderpaar per pool genomen zodat er voldoende stroom doorheen kan.
[Afbeelding]
2 gaatjes in behuizing geboord zodat er een tiewrap de UTP kabel goed vast zet als trekontlasting. Werkt prima! Hoop alleen dat ik straks niet opnieuw hoef te pairen als ik de Conbee stick binnen heb, dan moet mn hele koof weer los.. ik vrees van wel..
Volgende keer even een knoop in de kabel vóór je tie-wrap, mijn ervaring zonder knoop is niet al te best... Of anders een tweede tie-wrap aan de linker kant en dan de kabel als kruis laten lopen. :)

• flexje

flexje

got-father

freakstar schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 09:20:
[...]

Waarom zou je dat willen? Kun je dan niet beter een 230V buismotor kopen icm een Shelly? Dat heb ik hier ook met m'n zonneschermen.

De Ikea rolgordijnen hebben alles al ingebouwd, ik zou geen behoefte hebben aan een alternatieve controller. Aansturen via zigbee2mqtt en klaar.
Ik heb al zigbee2mqtt hier, ik krijg alleen deze gordijnen er niet aan gepaired.... jij wel dan?

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Toppe schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:19:
[...]

Volgende keer even een knoop in de kabel vóór je tie-wrap, mijn ervaring zonder knoop is niet al te best... Of anders een tweede tie-wrap aan de linker kant en dan de kabel als kruis laten lopen. :)
Een knoop in een UTP kabel? Eh.. nee dit zit strak vast en gaat geen kant op.
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:30:
[...]

Een knoop in een UTP kabel? Eh.. nee dit zit strak vast en gaat geen kant op.
Ben benieuwd over 6 maanden :)

Edit: nog even terug komend op mijn probleem van zelf schakelende verlichting; ook de laatste schakelaar is nu voorzien van de laatste software en de afgelopen 24 uur heb ik geen last gehad van lampen die uit zichzelf aan gaan. Ondanks dat de schakelaars geen repeaters zijn kan ik alleen bedenken dat dit gebeurt door de hub die een signaal stuurt via (of naar) de afstandsbediening...

Ben benieuwd of dit een op zich zelf staand probleem is of dat dit straks met elke update gaat gebeuren, in dat geval hoop ik dat je een update kan afbreken, die optie mis ik nu namelijk wel. Al is het maar om een update opnieuw te kunnen starten :)

Toppe wijzigde deze reactie 14-09-2019 19:16 (57%)

• EValentino
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
Sinds kort gaan de Ikea lampen mij random aan in de nacht. Vannacht wel 5x gebeurt... schijnt een bekend probleem te zijn lees ik op Reddit, mensen hier die dit ook gemerkt hebben?
EValentino schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:15:
Sinds kort gaan de Ikea lampen mij random aan in de nacht. Vannacht wel 5x gebeurt... schijnt een bekend probleem te zijn lees ik op Reddit, mensen hier die dit ook gemerkt hebben?
Haha, zie mijn bericht boven jou bericht: ja, het is ook hier een bekend probleem. Zijn alle afstandsbedieningen bij jou voorzien van de laatste software of zijn er nog apparaten bezig met de installatie?

Had Ikea er over gesproken; of ik even de complete installatie kon verwijderen en alle apparaten opnieuw kon toevoegen...

• EValentino
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:18:
[...]

Haha, zie mijn bericht boven jou bericht: ja, het is ook hier een bekend probleem. Zijn alle afstandsbedieningen bij jou voorzien van de laatste software of zijn er nog apparaten bezig met de installatie?

Had Ikea er over gesproken; of ik even de complete installatie kon verwijderen en alle apparaten opnieuw kon toevoegen...
Helemaal over het hoofd gezien, sorry! De suggestie van Ikea gaan we dus mooi niet uitvoeren inderdaad...

Ik zal eens kijken of alles up2date is, hopelijk is dat de oplossing! Onze kleine is al een paar keer wakker geworden vannacht door dit geintje. Ironisch dat het ook precies de slaapkamerverlichting is waar het probleem speelt.
EValentino schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:23:
[...]

Helemaal over het hoofd gezien, sorry! De suggestie van Ikea gaan we dus mooi niet uitvoeren inderdaad...

Ik zal eens kijken of alles up2date is, hopelijk is dat de oplossing! Onze kleine is al een paar keer wakker geworden vannacht door dit geintje. Ironisch dat het ook precies de slaapkamerverlichting is waar het probleem speelt.
Haha, had het bericht bewerkt dus je kon het ook niet weten ;)

Het probleem zit hem in elk geval in de draadloze schakelaar, bij mij was/lijkt het probleem opgelost sinds alle afstandsbedieningen waren voorzien van de nieuwe software :)

• EValentino
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:25:
[...]

Haha, had het bericht bewerkt dus je kon het ook niet weten ;)

Het probleem zit hem in elk geval in de draadloze schakelaar, bij mij was/lijkt het probleem opgelost sinds alle afstandsbedieningen waren voorzien van de nieuwe software :)
Er stond inderdaad een update klaar, ben benieuwd hoe het vannacht gaat!

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 02:02
Toppe schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:18:
[...]

Niet zo moeilijk doen meneer, gewoon eventjes doen 8)7
gekke mensen ook, met 1 lamp is zoiets wel te doen maar met 10-20 lampen wordt je van zulke adviezen niet echt blij...
Ik ben tijdelijk op zigbee2mqtt overgestapt omdat mijn bridge hele tijd niet benader was, kreeg ik dit advies ook om even opnieuw op te bouwen...
zoeperman schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:36:
[...]

Niet zo moeilijk doen meneer, gewoon eventjes doen 8)7
gekke mensen ook, met 1 lamp is zoiets wel te doen maar met 10-20 lampen wordt je van zulke adviezen niet echt blij...
Ik ben tijdelijk op zigbee2mqtt overgestapt omdat mijn bridge hele tijd niet benader was, kreeg ik dit advies ook om even opnieuw op te bouwen...
33 lampen, stelletje gekken :') Uiteindelijk nadat ik vriendelijk heb aangegeven dat we dat dus niét gaan doen wordt t verhaal nu toch doorgezet naar de afdeling TRÅDFRI. Allemaal even klagen op Messenger en het probleem wordt sneller opgepakt!

• Hopjesvla79
Hier loopt de update nu al een paar dagen... Inmiddels batterijen vervangen, afstandsbedieningen liggen bij de Hub en vandaag ook maar eens gereset.. Hopelijk morgen resultaat. Behalve de afstandsbedieningen is alles up to date... Maar duurt nu wel erg lang...
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:15:
Hier loopt de update nu al een paar dagen... Inmiddels batterijen vervangen, afstandsbedieningen liggen bij de Hub en vandaag ook maar eens gereset.. Hopelijk morgen resultaat. Behalve de afstandsbedieningen is alles up to date... Maar duurt nu wel erg lang...
Batterijen uit de AB halen, gateway opnieuw opstarten en als die volledig is opgestart de batterij weer terug plaatsen, daarna kwam hij bij mij vrij snel door (de derde) en was het probleem weer opgelost.

• Yo_flow
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 18-10 15:54
Hallo allemaal, ik zit met het probleem dat 1 van mijn 2 Tradfri dimmers niet meer werkt. Ik heb de batterij tot 2x toe vervangen deze week en de boel (inclusief gateway) een volledige reset gegeven.

Nu was het wel zo dat al enkele dagen de melding; 'update in behandeling' in de app zichtbaar was bij de inmiddels niet werkende dimmer. Ik kan zelfs geen reset uitvoeren, ik zie de rode led niet oplichten.

Dus de vraag; dimmer overleden door een mislukte firmware update of is er iets anders aan de hand?

Alvast bedankt!

• robertwebbe
@Yo_flow Als 4x snel achter elkaar geen reset meer uitvoert dan is die defect. De Ikea klantenservice is meestal vrij makkelijk, vraag ze om een cadeaubon zodat je een nieuwe kunt pakken en deze met de cadeaubon bij de kassa inwisselt. Heb je gelijk de nieuwe spatwaterdichte uitvoering.

• Serena
robertwebbe schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:38:
@Yo_flow Als 4x snel achter elkaar geen reset meer uitvoert dan is die defect. De Ikea klantenservice is meestal vrij makkelijk, vraag ze om een cadeaubon zodat je een nieuwe kunt pakken en deze met de cadeaubon bij de kassa inwisselt. Heb je gelijk de nieuwe spatwaterdichte uitvoering.
Begreep van een vriend dat die nieuwe versie andere instellingen heeft? Weet niet precies wat, maar alleen nog maar dat hij na een paar minuten uit gaat. Dus niet bij geen beweging?

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
Serena schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:48:
[...]

Begreep van een vriend dat die nieuwe versie andere instellingen heeft? Weet niet precies wat, maar alleen nog maar dat hij na een paar minuten uit gaat. Dus niet bij geen beweging?
Hij is inderdaad niet meer instelbaar, dus nu standaard 3 min na geen beweging.
Wel nog een dag/nacht stand.
Als je hem niet buiten of in de badkamer hangt is het wel 1 met minder functionaliteit dan zn voorganger

• NoFate
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-10 18:26
kan iemand me vertellen of je met de tradfri gateway ook Xiaomi apparatuur kan aansluiten?
ik heb een aantal Xiaomi Aqiara pir/motion sensors, zou wel handig zijn als ik deze mee kan opnemen

thnx

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

De nieuwe bewegingsmelder heeft idd geen instelbare uit-tijd meer (nu altijd 3 minuten) en je kunt ook niet zelf meer instellen hoever gedimd de gekoppelde lamp aangaat (alleen keus tussen 30% of 100%).

• ProudElm
Alleen IKEA spullen kunnen aan de IKEA gateway gekoppeld worden voor zover ik weet @NoFate.

• NoFate
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-10 18:26
ah, dat is wel jammer , dan knoei ik nog maar even verder met de conbee

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:18
Ik mag me hier ook melden :)

Boven onze nieuwe keuken komt een verlaagd plafond en daar wil ik de GU10 Tradfri lampen in hebben. Vooruitlopend daarop alvast een set gekocht + hub en deze geïnstalleerd.

Doos open gemaakt, handleiding gepakt netjes de stappen gevolgd voor het koppelen......... en het werkte niet. Zat er nog een handleiding in, waarin staat dat als je een complete set koopt alles al gekoppeld is |:(
Lekker handig die tegenstrijdige handleidingen, maar ik weet nu ook hoe ik ze moet resetten en even later werkte het prima.

Dag later de hub aangesloten en ook dat werkt erg makkelijk.

Nu aan het grasduinen welke app het meeste bevalt.
De Ikea app is leuk, maar op onze telefoons (Samsungs) heb ik de Google Home app direct maar in gebruik genomen. Die werkt beter.

Op de iPad deze ook geïnstalleerd, maar Apple Homekit werkt ook erg prettig. Wat ik op de iPad vooral handig vind is het pulldown menu waarmee je snel de verlichting/scenes aanpast. Is er. eventueel met een omweg, ook zoiets voor Android?

• ProudElm
Toppe schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:37:
[...]

Nu nog wel ja, maar in de toekomst verwacht ik daar toch echt wel verandering in: https://www.iculture.nl/nieuws/ikea-xiaomi-samenwerking/
Ben benieuwd. Kan geen kwaad. Scheelt je wel een gateway kopen/hebben voor elke fabrikant. (Of de ikea gateway dat het beste is daar gelaten ;-))

• Serena
B-Real schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:42:

Boven onze nieuwe keuken komt een verlaagd plafond en daar wil ik de GU10 Tradfri lampen in hebben. Vooruitlopend daarop alvast een set gekocht + hub en deze geïnstalleerd.

Doos open gemaakt, handleiding gepakt netjes de stappen gevolgd voor het koppelen......... en het werkte niet. Zat er nog een handleiding in, waarin staat dat als je een complete set koopt alles al gekoppeld is |:(
Lekker handig die tegenstrijdige handleidingen, maar ik weet nu ook hoe ik ze moet resetten en even later werkte het prima.

Dag later de hub aangesloten en ook dat werkt erg makkelijk.

Nu aan het grasduinen welke app het meeste bevalt.
De Ikea app is leuk, maar op onze telefoons (Samsungs) heb ik de Google Home app direct maar in gebruik genomen. Die werkt beter.

Op de iPad deze ook geïnstalleerd, maar Apple Homekit werkt ook erg prettig. Wat ik op de iPad vooral handig vind is het pulldown menu waarmee je snel de verlichting/scenes aanpast. Is er. eventueel met een omweg, ook zoiets voor Android?
Suggestie. Als je dan toch HomeKit hebt, dan zou ik de spots in het plafond groeperen. Dan bedien je ze als '1' lamp. Stukken handiger.
Wacht nog steeds tot Google ook met deze optie komt. Niet te doen anders.
Serena schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:49:
[...]

Suggestie. Als je dan toch HomeKit hebt, dan zou ik de spots in het plafond groeperen. Dan bedien je ze als '1' lamp. Stukken handiger.
En tóch kan je de lampen ook alsnog individueel bedienen.

Zonder teveel offtopic te gaan: Ik heb één keukenkast opgeofferd als een soort verzamelplek voor de digitale hobby zoals de Tradfri drivers, speakersnoer (ingebouwde speakers), netwerkkabels en dat soort ongein. Ik kan je aanraden om iets soort gelijks te doen. Ik merk namelijk dat ik er nu heel veel profijt van heb. Wil straks ook een TV'tje in de keuken ophangen en dan hoef ik niet het halve plafond te slopen :)

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:41
Toppe schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:37:
[...]

Nu nog wel ja, maar in de toekomst verwacht ik daar toch echt wel verandering in: https://www.iculture.nl/nieuws/ikea-xiaomi-samenwerking/
Uhm, dit is toch oud nieuws? Datum bericht is ook al van vorig jaar. Inmiddels kun je ook al Tradfri lampen koppelen aan je Mi Home app mbv de V2 hub van Xiaomi. Stekkers en rolgordijnen volgens mij nog niet.
hpmkruit schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:01:
[...]

Uhm, dit is toch oud nieuws? Datum bericht is ook al van vorig jaar. Inmiddels kun je ook al Tradfri lampen koppelen aan je Mi Home app mbv de V2 hub van Xiaomi. Stekkers en rolgordijnen volgens mij nog niet.
Klopt, alleen was de vraag of het mogelijk was om Xiaomi sensoren aan te sluiten op de Ikea gateway

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:18
Serena schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:49:
[...]

Dat is nu het geval, zowel met Homekit als Google Home.
Ik heb de lampen nu als één kamer/groep aangemerkt en ze kunnen dus in 1x aangepast worden (of individueel).
Straks voor de woonkamer haal ik ook nog een aantal lampen en maak ik ook een kamer aan.

Of begrijp ik je verkeerd?

Homekit is prettig, maar heb tegenwoordig alleen nog een iPad telefoons zijn Android. Dus eigenlijk hoop ik dat Google Home voldoet in mijn wensen.
Toppe schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:58:
[...]

En tóch kan je de lampen ook alsnog individueel bedienen.

[...]

Zonder teveel offtopic te gaan: Ik heb één keukenkast opgeofferd als een soort verzamelplek voor de digitale hobby zoals de Tradfri drivers, speakersnoer (ingebouwde speakers), netwerkkabels en dat soort ongein. Ik kan je aanraden om iets soort gelijks te doen. Ik merk namelijk dat ik er nu heel veel profijt van heb. Wil straks ook een TV'tje in de keuken ophangen en dan hoef ik niet het halve plafond te slopen :)
Ik ga zo'n hoekje maken bij de Ziggo router denk ik. Ik wil zoveel mogelijk draadloos gaan doen, dat volstaat voor mij tegenwoordig prima.
In de keuken komen alleen GU10 spots en t.z.t. wellicht een Sonos speaker.

Ik zag een paar pagina's terug iemand een vraag stellen over de verbinding van de lampen in de tuin. Dat riep bij mij de vraag op of deze lampen een beetje tegen vocht (geen regen) en kou kunnen.
Wij hebben buiten bij de schuifpui nu vier spots hangen, die kan ik ook vervangen voor Tradfri maar als die in no-time overlijden laat ik dat achterwege.

• mvrooij
  • Laatst online: 18-10 15:20
Kan iemand mij vertellen dat als ik een Ikea draadloze stopcontact gekoppeld heb aan de Hub via Tradfri Afstandsbediening en ik de afstandsbediening eruit gooi en reset of het stopcontact dan nog steeds rechtstreeks aangestuurd wordt via de Hub? Of dien ik altijd een afstandsbediening hiervoor te gebruiken?

Vind het namelijk zonde want ik gebruik deze afstandsbediening niet omdat ik alleen maar HomeKit of de Ikea app hiervoor gebruik,
B-Real schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:07:
[...]
Ik zag een paar pagina's terug iemand een vraag stellen over de verbinding van de lampen in de tuin. Dat riep bij mij de vraag op of deze lampen een beetje tegen vocht (geen regen) en kou kunnen.
Wij hebben buiten bij de schuifpui nu vier spots hangen, die kan ik ook vervangen voor Tradfri maar als die in no-time overlijden laat ik dat achterwege.
Ze overlijden niet sneller dan een 'domme' lamp. Sterker nog, ik vindt ze qua bouwkwaliteit een stuk beter dan de ouderwetse lamp. Je kan ze zonder problemen gewoon buiten hangen.
mvrooij schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:12:
Kan iemand mij vertellen dat als ik een Ikea draadloze stopcontact gekoppeld heb aan de Hub via Tradfri Afstandsbediening en ik de afstandsbediening eruit gooi en reset of het stopcontact dan nog steeds rechtstreeks aangestuurd wordt via de Hub? Of dien ik altijd een afstandsbediening hiervoor te gebruiken?

Vind het namelijk zonde want ik gebruik deze afstandsbediening niet omdat ik alleen maar HomeKit of de Ikea app hiervoor gebruik,
Afstandsbediening heb je alleen nodig om te koppelen. Daarna niet meer. Maar waarom zou je de afstandsbediening willen verwijderen? Mocht je in de toekomst weer een lamp willen koppelen dan moet je eerst de afstandsbediening weer koppelen...?

Toppe wijzigde deze reactie 16-09-2019 10:46 (38%)

• mvrooij
Toppe schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:45:
Afstandsbediening heb je alleen nodig om te koppelen. Daarna niet meer. Maar waarom zou je de afstandsbediening willen verwijderen? Mocht je in de toekomst weer een lamp willen koppelen dan moet je eerst de afstandsbediening weer koppelen...?
Hierop zit een raspberry gekoppeld welke ik via mijn telefoon aan en uit wil zetten. Hier heb ik geen afstandsbediening voor nodig dus gebruik deze dan liever ergens anders voor. Ik ga de afstandsbediening resetten/loskoppelen zodat ik er 1 over heb om ergens anders te gebruiken. Thanks!
mvrooij schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:07:
[...]

Hierop zit een raspberry gekoppeld welke ik via mijn telefoon aan en uit wil zetten. Hier heb ik geen afstandsbediening voor nodig dus gebruik deze dan liever ergens anders voor. Ik ga de afstandsbediening resetten/loskoppelen zodat ik er 1 over heb om ergens anders te gebruiken. Thanks!
Je kan hem ook gewoon van ruimte verplaatsen, scheelt weer koppelen ;)

• mvrooij
Toppe schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:10:
[...]

Je kan hem ook gewoon van ruimte verplaatsen, scheelt weer koppelen ;)
Oja tuurlijk, kan hem natuurlijk in de app gewoon aan een andere lamp/stopcontact koppelen

• Serena
B-Real schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:07:
[...]

Dat is nu het geval, zowel met Homekit als Google Home.
Ik heb de lampen nu als één kamer/groep aangemerkt en ze kunnen dus in 1x aangepast worden (of individueel).
Straks voor de woonkamer haal ik ook nog een aantal lampen en maak ik ook een kamer aan.

Of begrijp ik je verkeerd?
In HK staan ze dan als 1 lamp in de ruimte, ik hoef er dus niet een aparte ruimte voor aan te maken. Dat vind ik ik bij Google heel raar, je hebt toch wel vaker armaturen met meerdere lampen?

Serena schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:06:
[...]

In HK staan ze dan als 1 lamp in de ruimte, ik hoef er dus niet een aparte ruimte voor aan te maken. Dat vind ik ik bij Google heel raar, je hebt toch wel vaker armaturen met meerdere lampen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De nieuwe iconen waren me nog niet eens opgevallen bij iOS 13. Eindelijk een strip :9~

• robertwebbe
Die @Serena, ze heeft zelfs een smartlamp in haar afzuigkap... _O- oOo

Of is het een smartswitch om de motor aan- en uit te zetten? Hey Google, zet de afzuigkap aan. :)

robertwebbe wijzigde deze reactie 16-09-2019 12:40 (42%)

• iMars
  • Laatst online: 19-10 19:35
robertwebbe schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:39:

Of is het een smartswitch om de motor aan- en uit te zetten? Hey Google, zet de afzuigkap aan. :)
Duh! Wie niet ;) :+

• Hopjesvla79

Mag ik vragen welke inbouwspotjes je daarvoor heb gebruikt? En heb je de oude GU10 (de witte) of de nieuwe GU10 (de 'zilveren') gebruikt?

Las dat de nieuwe GU10 een paar mm groterdieper is, dus zoek nog een goed passend armatuur, daar we ook bij ons in de keuken ze willen laten inbouwen. Als iemand anders een goed idee heeft hoor ik dat ook graag.
Hopjesvla79 schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:34:
[...]

Mag ik vragen welke inbouwspotjes je daarvoor heb gebruikt? En heb je de oude GU10 (de witte) of de nieuwe GU10 (de 'zilveren') gebruikt?

Las dat de nieuwe GU10 een paar mm groter is, dus zoek nog een goed passend armatuur, daar we ook bij ons in de keuken ze willen laten inbouwen. Als iemand anders een goed idee heeft hoor ik dat ook graag.
De afwijkende grote komt voornamelijk voor op de diepte van die dingen, ze kunnen ze niet zomaar een paar mm groter maken qua diameter...

• Hopjesvla79
Toppe schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:38:
[...]

De afwijkende grote komt voornamelijk voor op de diepte van die dingen, ze kunnen ze niet zomaar een paar mm groter maken qua diameter...
check, heb het aangepast ;)

Zat zelf aan deze te denken, heb ze ooit al eens ergens voorbij zien komen (Hue zou er bv in moeten passen, maar heb geen idee hoe dat zich verhoudt met Tradfri). Ik haal anders wel een paar lampen en deze armaturen, kan ik even kijken of het past. Maar als iemand al ervaringen heeft met de nieuwe lampen is dat mooi meegenomen.

Hopjesvla79 wijzigde deze reactie 16-09-2019 13:45 (6%)

Hopjesvla79 schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:44:
[...]

check, heb het aangepast ;)

Zat zelf aan deze te denken, heb ze ooit al eens ergens voorbij zien komen (Hue zou er bv in moeten passen, maar heb geen idee hoe dat zich verhoudt met Tradfri). Ik haal anders wel een paar lampen en deze armaturen, kan ik even kijken of het past. Maar als iemand al ervaringen heeft met de nieuwe lampen is dat mooi meegenomen.
Ik heb dit soort spotjes in het plafond zitten (alleen met borgveertje aan de onderkant), je heb daar geen limiet qua hoogte omdat er geen bovenkant in zit... En ook nog eens heel bewust met borgveer omdat je anders vaak je hele armatuur uit het plafond moet halen en dus de kans aanwezig is dat je het stuc mee trekt...

Sommige mensen beginnen over brandveiligheid etc omdat er geen dichte bovenkant in zit maar ik maak me hier absoluut geen zorgen om...

• Serena
robertwebbe schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:39:

Nee, originele lampjes waren defect. Heb er van die platte Ikea spots in bevestigd met een driver. Dit is dus puur de verlichting.

• robertwebbe
@Serena Volgens mij kan Tweakers bij jou thuis een leuke video komen maken van al je Home control. Kan het wel voor je opperen bij @Ginz.

• Serena
robertwebbe schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:10:
@Serena Volgens mij kan Tweakers bij jou thuis een leuke video komen maken van al je Home control. Kan het wel voor je opperen bij @Ginz.
Hahaha, ik denk dat ik inderdaad een beetje ben doorgeslagen. Maar het is ook allemaal zó leuk!!!
De oplossing van @Serena moet ik waarschijnlijk ook gaan volgen.

In onze afzuigkap heb ik destijds twee Hue White & Ambiance GU10 lampjes geplaatst. Nadat de stroom er een keer af moest (via meterkast) hoorde ik bij het stroom er weer opdoen wat geknetter bij de afzuigkap. De verlichting was er mee opgehouden. De lampen zelf werken nog goed, echter iets is er doorgebrand. Het indicatielampje voor de verlichting op de afzuigkap gaat nog wel aan, maar er gebeurt verder niks. De afzuiging verder werkt nog goed. Om nu voor alleen de verlichting een nieuwe afzuigkap aan te schaffen...., dan ga ik liever zelf nog wat proberen.

Ik heb volgens mij twee opties:

1. Twee GU10 fittingen te kopen (bv https://www.ledlichtdisco...uHMOot0_UNRxoCFKcQAvD_BwE) en deze aan te sluiten op de stekkerdoos achter de schouw van de afzuigkap. De grootste uitdaging is om deze fittingen op dezelfde plaats te krijgen als waar nu de fittingen zitten. Dit zijn een soort van hoekprofielen.

2. De oplossing van Serena volgen door het volgende te kopen:
- TRÅDFRI Driver voor draadloze besturing, grijs, 10 W (https://www.ikea.com/nl/n...besturing-grijs-50356187/)
- FÖRNIMMA Aansluitsnoer, 3.5 m (https://www.ikea.com/nl/n...a-aansluitsnoer-50394698/)
- OMLOPP Led-werkbladverlichting, aluminiumkleur, 40 cm

Wat betreft het laatste twijfel ik nog tussen 40 en 60 cm. De afzuigkap zelf is 90, dus 60 cm zal niet raar zijn, echter de huidige twee spotjes zitten 35 cm van elkaar. Dan is 40 cm ook voldoende denk ik.

@Serena Klopt het dat ik alleen bovenstaande drie producten nodig heb? De schakelaar op het aansluitsnoer is volgens mij niet nodig (eentje zonder heb ik niet gevonden).

Trouwens wel handig om het vermogen van de lamp te zetten onder het kopje 'formaat product' ipv 'technische informatie'. Rare jongens die Zweden... ;)
meesje schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:59:
De oplossing van @Serena moet ik waarschijnlijk ook gaan volgen.

In onze afzuigkap heb ik destijds twee Hue White & Ambiance GU10 lampjes geplaatst. Nadat de stroom er een keer af moest (via meterkast) hoorde ik bij het stroom er weer opdoen wat geknetter bij de afzuigkap. De verlichting was er mee opgehouden. De lampen zelf werken nog goed, echter iets is er doorgebrand. Het indicatielampje voor de verlichting op de afzuigkap gaat nog wel aan, maar er gebeurt verder niks. De afzuiging verder werkt nog goed. Om nu voor alleen de verlichting een nieuwe afzuigkap aan te schaffen...., dan ga ik liever zelf nog wat proberen.

Ik heb volgens mij twee opties:

1. Twee GU10 fittingen te kopen (bv https://www.ledlichtdisco...uHMOot0_UNRxoCFKcQAvD_BwE) en deze aan te sluiten op de stekkerdoos achter de schouw van de afzuigkap. De grootste uitdaging is om deze fittingen op dezelfde plaats te krijgen als waar nu de fittingen zitten. Dit zijn een soort van hoekprofielen.

2. De oplossing van Serena volgen door het volgende te kopen:
- TRÅDFRI Driver voor draadloze besturing, grijs, 10 W (https://www.ikea.com/nl/n...besturing-grijs-50356187/)
- FÖRNIMMA Aansluitsnoer, 3.5 m (https://www.ikea.com/nl/n...a-aansluitsnoer-50394698/)
- OMLOPP Led-werkbladverlichting, aluminiumkleur, 40 cm

Wat betreft het laatste twijfel ik nog tussen 40 en 60 cm. De afzuigkap zelf is 90, dus 60 cm zal niet raar zijn, echter de huidige twee spotjes zitten 35 cm van elkaar. Dan is 40 cm ook voldoende denk ik.

@Serena Klopt het dat ik alleen bovenstaande drie producten nodig heb? De schakelaar op het aansluitsnoer is volgens mij niet nodig (eentje zonder heb ik niet gevonden).

Trouwens wel handig om het vermogen van de lamp te zetten onder het kopje 'formaat product' ipv 'technische informatie'. Rare jongens die Zweden... ;)
Nadeel van onderbouw is dat je dit niet makkelijk kan schoonmaken, ik zou dus kijken voor een optie in je afzuigkap :)

Of zoiets: https://www.abc-led.nl/we...-4-meter---45-graden.html

Ziet er wel strak uit...

Toppe wijzigde deze reactie 16-09-2019 15:28 (3%)

• Serena
@meesje Klopt, lampjes, driver en kabeltje.
Het verdient misschien niet helemaal de schoonheidsprijs, maar het werkt wel zoals ik het wil.
Lampjes werkten al niet toen ik het huis 16 jaar geleden kocht, aangezien de rest van de keuken nog prima is leek me dit een ideale oplossing.

• paQ
  • Laatst online: 12:18
ALS Wh kookplaat > 100, DAN lampjes afzuigkap AAN

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• Serena
paQ schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:58:
ALS Wh kookplaat > 100, DAN lampjes afzuigkap AAN
Uhm… Gas? O-)
Serena schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:50:
@meesje Klopt, lampjes, driver en kabeltje.
Het verdient misschien niet helemaal de schoonheidsprijs, maar het werkt wel zoals ik het wil.
Lampjes werkten al niet toen ik het huis 16 jaar geleden kocht, aangezien de rest van de keuken nog prima is leek me dit een ideale oplossing.

[Afbeelding]
Ik vind het er zeer acceptabel uit zien. Bij ons zou de led 'balk' onder de afzuigkap tegen de muur aankomen. Daar is 7,5 cm ruimte voor een balk van 2,6cm diep. M.i. valt de balk dan niet eens extreem op.
In onze woning willen we nog max. 3 jaar blijven wonen. Ik heb dan geen zin meer om te investeren in een nieuwe afzuigkap (als alleen de verlichting stuk is).

Komende week maar weer eens een bezoekje brengen bij de Ikea. Ik ken gelukkig de kortste route naar de Trådfri afdeling. ;)

• mvrooij
Ik krijg het niet gevonden maar ik heb nog enkele Philips Hue Lux lampen liggen met een oude bridge. Deze bridge kan ik niks meer mee doen omdat het geen homekit ondersteund en zou graag de Hue lampen aan mijn Ikea Hub willen koppelen. Is dit mogelijk? Ik lees overal dat het andersom wel kan, maar ben benieuwd of ik dus ook de philips lampen aan de Ikea hub kan koppelen.
Pagina: 1 ... 68 ... 72 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True