Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:15
Gisteren nog een filament lamp gehaald in Duiven.

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

blazez schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:03:
[...]

Met het risico op mn donder te krijgen omdat het iets offtopic voor de Tradfri gaat. Maar de Aqara knop is niet standaard homekit compatible toch? Daar moet dan ook nog weer een hub of domoticz ding bij (en dat wil ik juist niet).
Klopt!

• Klumpke
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:15
SnoeiKoei schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:08:
[...]

In Groningen ook niet. En op de website / in de app zie ik 'm ook niet.
In Eindhoven is hij vollop op voorraad. Heb er gisteren nog eentje gehaald.

• Serena
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19:42
blazez schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:03:
[...]

Met het risico op mn donder te krijgen omdat het iets offtopic voor de Tradfri gaat. Maar de Aqara knop is niet standaard homekit compatible toch? Daar moet dan ook nog weer een hub of domoticz ding bij (en dat wil ik juist niet).
Klopt, ik heb ook de Aqara hub. Goedkope devices, alarmfunctie, erg blij mee.
En ja, we gaan weer eens offtopic. 🤦🏻‍♀️

• blazez
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17-10 09:58
Serena schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:40:
[...]

Klopt, ik heb ook de Aqara hub. Goedkope devices, alarmfunctie, erg blij mee.
En ja, we gaan weer eens offtopic. 🤦🏻‍♀️
Ok, Dan doe ik een poging hem terug te tweaken naar Tradfri. Aquara geeft dus een losse knop via de aquara hub door aan Homekit zodat je er wat mee kan triggeren. De enige sensoren die ik in homekit heb als triggers zijn een drietal raamsensoren van Koogeek.
Helaas geeft Ikea via de hub dus niet een losse 0/1 schakelaar of afstandsbediening schakelaar als sensor door naar homekit (begrijp ik hem zo goed?)

Iemand ooit al eens wat gevonden om toch de knop via de IKEA hub door te geven? Of is dat simpelweg een feature die echt niet ondersteund wordt door IKEA zelf (vermoedelijk, maar toch graag even checken of ik in het juiste gedachtenspoor zit).
Dus mocht dit ooit komen, dan moet dat echt door ikea er in gebouwd worden voor de support. Eigenlijk net zo als dat het even duurde voordat de stekkers 1:1 ondersteund werden in homekit.

• MBvB
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19:34
Mijn google home verbinding was niet zo goed, dus ik wil de stroom er af en er op doen. Druk ik zonder te veel kracht de micro-usb connector kapot in de hub. Hebben meer van jullie dit gehad? Ik ga komende week even langs ikea voor de garantie.

• Serena
blazez schreef op maandag 2 september 2019 @ 23:00:
[...]

Ok, Dan doe ik een poging hem terug te tweaken naar Tradfri. Aquara geeft dus een losse knop via de aquara hub door aan Homekit zodat je er wat mee kan triggeren. De enige sensoren die ik in homekit heb als triggers zijn een drietal raamsensoren van Koogeek.
Helaas geeft Ikea via de hub dus niet een losse 0/1 schakelaar of afstandsbediening schakelaar als sensor door naar homekit (begrijp ik hem zo goed?)

Iemand ooit al eens wat gevonden om toch de knop via de IKEA hub door te geven? Of is dat simpelweg een feature die echt niet ondersteund wordt door IKEA zelf (vermoedelijk, maar toch graag even checken of ik in het juiste gedachtenspoor zit).
Dus mocht dit ooit komen, dan moet dat echt door ikea er in gebouwd worden voor de support. Eigenlijk net zo als dat het even duurde voordat de stekkers 1:1 ondersteund werden in homekit.
Nope, de knoppen en zo verschijnen helaas niet in HomeKit.

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:19
Krijg een lamp die ik verwijderd had (Tradfi) niet meer gekoppeld aan de Hue. Al heel vaak 6 keer aan uit gezet maar het lukt niet om de lamp te resetten.

Nu heb ik een tijdje terug, voor de herinstallatie van mijn laptop, een script of programma'tje gehad waarmee ik de lamp ook kon resetten. Kan het uiteraard nergens meer vinden.

Iemand een idee hoe het heet of waar ik het kan downloaden??

Bing

• Serena
robertwebbe schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:17:
Gisteren nog een filament lamp gehaald in Duiven.
En dan hebben we het over de lamp die volledig transparant is? Niet die lelijke halfwitte lamp met ‘staafjes’ erboven?

• TheodoorDG
  • Registratie: november 2011
  • Niet online
Op verschillende producten op de website zag ik vandaag ineens het label "Laatste Kans!". Namelijk op goedkopere GU10, E27, draaibare dimmer en FLOALT:

Laatste 
Kans IKEA.nl

De knoppenafstandsbediening die recent nog als nieuw op de website stond vanwege het nieuwe productnummer/versie is verdwenen en ook de nieuwe filament lampen komen maar niet op de website.

Erg jammer want geeft toch zo minder vertrouwen in het systeem, je bent toch afhankelijk van IKEA voor uitbreiding of vervanging van een TRADFRI-systeem en daarom ook recent toch maar Philips Hue aangeraden aan vrienden. Bij Hue ben je toch minder afhankelijk van één winkel en het prijsverschil is niet zo groot meer als dat het was.

Hopelijk komt IKEA snel met nieuwe betaalbare TRADFRI-producten en blijven die wel goed leverbaar via zowel de winkel als online.

• robertwebbe
Serena schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:05:
[...]

En dan hebben we het over de lamp die volledig transparant is? Niet die lelijke halfwitte lamp met ‘staafjes’ erboven?
Die:

TheodoorDG schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:01:
Op verschillende producten op de website zag ik vandaag ineens het label "Laatste Kans!". Namelijk op goedkopere GU10, E27, draaibare dimmer en FLOALT:

[Afbeelding: Laatste Kans IKEA.nl]

De knoppenafstandsbediening die recent nog als nieuw op de website stond vanwege het nieuwe productnummer/versie is verdwenen en ook de nieuwe filament lampen komen maar niet op de website.

Erg jammer want geeft toch zo minder vertrouwen in het systeem, je bent toch afhankelijk van IKEA voor uitbreiding of vervanging van een TRADFRI-systeem en daarom ook recent toch maar Philips Hue aangeraden aan vrienden. Bij Hue ben je toch minder afhankelijk van één winkel en het prijsverschil is niet zo groot meer als dat het was.

Hopelijk komt IKEA snel met nieuwe betaalbare TRADFRI-producten en blijven die wel goed leverbaar via zowel de winkel als online.
Geen paniek ze zijn bezig om Tradfri producten onder Ikea Home Smart System label te plaatsen ;) Zie https://www.ikea.com/nl/n...s/ikea-home-smart-system/

Erik1971 wijzigde deze reactie 04-09-2019 08:46 (3%)

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Erik1971 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:31:
[...]

Geen paniek ze zijn bezig om Tradfri producten onder Ikea Home label te plaatsen ;)
Dat zal het inderdaad zijn maar ik vind dat ze dat wel wat beter zouden kunnen communiceren. Nu lijkt het op de website inderdaad alsof een groot deel van het Tradfri-assortiment binnenkort simpelweg niet meer verkrijgbaar is.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• JayOne
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 12:30
TheodoorDG schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:01:

[Afbeelding: Laatste Kans IKEA.nl]

In beide gevallen heb je te maken met één leverancier, dat Philips zijn producten in meerdere winkels distribueert maakt dan niet zo heel veel uit. Wanneer Philips besluit om helemaal te kappen met lampen en volledig te concentreren op medische apparatuur en de zorg dan blijf je ook zitten met je Hue-systeem.

What's the speed of dark?

• datadevil
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:15
JayOne schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:14:
[...]

In beide gevallen heb je te maken met één leverancier, dat Philips zijn producten in meerdere winkels distribueert maakt dan niet zo heel veel uit. Wanneer Philips besluit om helemaal te kappen met lampen en volledig te concentreren op medische apparatuur en de zorg dan blijf je ook zitten met je Hue-systeem.
Zoals hier staat? nieuws: Philips Lighting verandert zijn naam in Signify
Philips verkoopt de meeste van haar oude bedrijfstakken maar de succesvolle leven wel door onder andere namen/bij andere fabrikanten
datadevil schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:25:
[...]

Zoals hier staat? nieuws: Philips Lighting verandert zijn naam in Signify
Philips verkoopt de meeste van haar oude bedrijfstakken maar de succesvolle leven wel door onder andere namen/bij andere fabrikanten
Meestal als andere fabrikant, tenzij ze worden overgenomen, zoals NXP, hoewel dat nog steeds niet duidelijk is of ze wel of niet worden overgenomen door Qualcom?!

Signify is inderdaad zelfstandig bedrijf tegenwoordig, en ze doen het niet heel slecht als lampen fabrikant, ze zijn nog steeds de grootste en veel van hun concurrenten zoals Osram zitten momenteel wel in zwaar weer. Signify heeft met Philips Hue voor consumenten een zeer goed product in handen en ook voor de professionele verlichting hebben ze een aantal zeer innovatieve product lijnen!

Ze gaan steeds meer van verlichting richting netwerk gerelateerde oplossingen, al dan niet in de cloud, waar de meeste "oude" concurrenten zoals Osram daar nog steeds geen voet aan de grond hebben!

Denk dat voor consumenten verlichting vooral Ikea met hun Home Smart/Tradfri een grotere bedreiging is voor Signify/Philips Hue, de rest van Signify concurrenten loopt eigenlijk nog vele mijlen achter.

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Gisteren 30408470 en 90408603 gehaald om op Philips Hue aan te sluiten. Dat ging helaas niet zoals een half jaar terug met de simpelere GU10's. Deze keer moest een 'Touchlink' gedaan worden, wat ook redelijk precies komt. Om binnen bereik te komen de Hue Hub aan een meters lange netwerkkabel gehangen. De gebruikservaring met de lampen is op dit moment wisselvallig.

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo | Corsair HX850i

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Vandaag een aanlal tradfri lampen gehaald en die gingen allemaal prima op één lamp na.
Allemaal (E14, E27 en GU10) via de Hue Essentials app met touchlink gedaan. Gingen allemaal aardig vlot.
Maar één E27 lamp wil gewoon niet.

Als ik de lamp reset, blijft deze langzaam pulseren, totdat ik hem fysiek uit zet.
Als ik op touchlink druk, gaat de lamp pulseren. Druk ik daarna op lamp zoeken, blijft de lamp pulseren, maar de app zegt dat er 0 lampen zijn gevonden.

Is dit gewoon een maandagochtend model en moet die dus terug? Of is er nog iets anders aan de hand?

Jeltel wijzigde deze reactie 04-09-2019 17:08 (9%)

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18:56
Jeltel schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:04:
Als ik de lamp reset, blijft deze langzaam pulseren, totdat ik hem fysiek uit zet.
Is dit gewoon een maandagochtend model en moet die dus terug? Of is er nog iets anders aan de hand?
Ik heb me ook al afgevraagd wat dit betekent.
Ik heb destijds 4 GU10 spots gekocht en 1 ervan deed dit ook. Heb die dan omgeruild en alles werkte prima. Tijdje geleden echter begon een van de vier opnieuw dit gedrag te vertonen. Helaas vond ik het bonnetje niet meer, dus ook niet direct gaan ruilen. Ik stond nu op het punt om een nieuwe te gaan halen bij Ikea, toen ik die oude hier nog zag liggen en gewoon maar even dacht van die nog eens uit te proberen. Blijkt die het ineens perfect te doen (zelfs niet eens moeten her-pairen). 8)7

EDIT: te vroeg gejuicht. Vanavond gaat die ene lamp niet meer aan. De app/hub ziet hem nog, maar de lamp blijft gewoon uit. Heb ook al eens de 4 lampen gereset (zitten allemaal op dezelfde schakelaar) en ook dan blijft die ene uit, dus qua verlichting lijkt ie dus wel echt dood nu.
EDIT2: of toch niet helemaal dood. Een van de 5 led elementen knippert lichtjes... Hoedanook dus toch onbruikbaar.

Twixie wijzigde deze reactie 04-09-2019 21:24 (18%)

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13:59

luigi87

Domotica Fanaticus

Is het mogelijk om met de IKEA tradfri hub het inschakel gedrag van de tradfri gu10 led spots aan te passen?
Nu gaan de lampen standaard aan als de spanning er af is geweest. Ik zou dit willen aanpassen naar standaard uit.

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

• robertwebbe
@luigi87 Nee, dat kan niet. Hopelijk dat ze in de toekomst dit nog toevoegen.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

robertwebbe schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:02:
@luigi87 Nee, dat kan niet. Hopelijk dat ze in de toekomst dit nog toevoegen.
Dank je. Jammer inderdaad.
Ik heb hier namelijk meerdere Gu10 spots op een HUE bridge zitten. En soms verliezen deze random hun verbinding, waardoor een lamp niet meer aangaat of juist blijft branden.
herkend iemand dit probleem?

Mijn oplossing is nu om ze automatisch per 2 dagen er van het net te schakelen en erna weer in te schakelen. gaat een beetje zijn doel voorbij met smartleds

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

luigi87 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:46:
[...]

Ik heb hier namelijk meerdere Gu10 spots op een HUE bridge zitten. En soms verliezen deze random hun verbinding, waardoor een lamp niet meer aangaat of juist blijft branden.

Mijn oplossing is nu om ze automatisch per 2 dagen er van het net te schakelen en erna weer in te schakelen. gaat een beetje zijn doel voorbij met smartleds
De nieuwste Tradfri lampen zijn ZigBee 3.0 en nu is het zo dat de ZigBee feature voor opstart gedrag (optioneel?) onderdeel is van het ZigBee 3.0 protocol!

Dus kans is groot dat de lampen deze feature al hebben en dat alleen bridge hoeft worden geupdate!
[...]

Herken ik, maar dan in combinatie met een Conbee zigbee stick en niet met de Tradfri bridge: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1261

Soms voelt een GU10 spot die de verbinding verloren is ook wat warm, lijkt er dan op dat de firmware gecrashed is.

JBS wijzigde deze reactie 05-09-2019 05:59 (7%)

• flexje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:08

flexje

got-father

[...]

Ik heb dit probleem ook, alleen de mijne draaien via zigbee2mqtt. Soms werkt het ook niet eens meer met het net schakelen en moet ik de gu10 eruit draaien en erin.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Fky85
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 12:23
Na bijna anderhalf jaar meegelezen te hebben begint de oplevering van onze nieuwe woning nu echt te naderen. Ik had gehoopt dat er in die anderhalf jaar tijd meer zou zijn veranderd om mijn keuze makkelijker te maken maar helaas. Ik zit namelijk met het volgende waarbij ik hoop dat ik wat goede tips kan krijgen.

In ons nieuwbouw huis gaan we het plafond verlagen en komen er totaal over de gehele begane grond 30 gu10 spots in het plafond. Helaas zijn deze niet in groepen van 10 in te delen (ivm beperking van de afstandsbedieningen), echter zou ik het liefst helemaal geen afstandsbediening willen.

Mijn vragen;
- Is het mogelijk om 30 gu10 spots te koppelen aan een bridge zonder afstandsbediening (ik lees hier verschillende verhalen over)
- Wat is de betrouwbaarheid van het systeem? Ik heb genoeg voorbij zien komen, maar vaak zijn er problemen wanneer er voor een andere bridge wordt gekozen of dwv domoticz/ home assistent icm stick.
- Zijn er mensen die ook hun hele plafond met spots dmv deze oplossing hebben ingericht en hebben die tips&tricks?

Ik zou het heel erg waarderen als jullie me kunnen voorzien van advies en ervaringen.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JBS schreef op donderdag 5 september 2019 @ 05:57:
[...]
Herken ik, maar dan in combinatie met een Conbee zigbee stick en niet met de Tradfri bridge: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1261

Soms voelt een GU10 spot die de verbinding verloren is ook wat warm, lijkt er dan op dat de firmware gecrashed is.
flexje schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:10:
[...]

Ik heb dit probleem ook, alleen de mijne draaien via zigbee2mqtt. Soms werkt het ook niet eens meer met het net schakelen en moet ik de gu10 eruit draaien en erin.
Duidelijk dus zeker niet de enige met dit probleem.
Ik vermoed heel sterk dat het aan de lampen zelf ligt. omdat jullie het op MQTT2Zigbee hebben, en ik zelf op de HUE bridge, en een van een ander heb ik het gehoord op de Tradfri Hub.

Het enige wat helpt is dus resetten van de lampen.
Ik ga dus verder met het inbouwen van een reset schakelaar voor mijn led spot lijnen, en reset ze dan wel 1 maal per dag ofzo.
Dan hoop ik er geen last meer van te hebben.

Fky85 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:29:
Na bijna anderhalf jaar meegelezen te hebben begint de oplevering van onze nieuwe woning nu echt te naderen. Ik had gehoopt dat er in die anderhalf jaar tijd meer zou zijn veranderd om mijn keuze makkelijker te maken maar helaas. Ik zit namelijk met het volgende waarbij ik hoop dat ik wat goede tips kan krijgen.

In ons nieuwbouw huis gaan we het plafond verlagen en komen er totaal over de gehele begane grond 30 gu10 spots in het plafond. Helaas zijn deze niet in groepen van 10 in te delen (ivm beperking van de afstandsbedieningen), echter zou ik het liefst helemaal geen afstandsbediening willen.

Mijn vragen;
- Is het mogelijk om 30 gu10 spots te koppelen aan een bridge zonder afstandsbediening (ik lees hier verschillende verhalen over)
- Wat is de betrouwbaarheid van het systeem? Ik heb genoeg voorbij zien komen, maar vaak zijn er problemen wanneer er voor een andere bridge wordt gekozen of dwv domoticz/ home assistent icm stick.
- Zijn er mensen die ook hun hele plafond met spots dmv deze oplossing hebben ingericht en hebben die tips&tricks?

Ik zou het heel erg waarderen als jullie me kunnen voorzien van advies en ervaringen.
Ik zou wat extra geld investeren in jou geval en niet voor de Tradfri oplossing gaan, maar voor Philips Hue (lampen en bridge), dan heb je niet de beperking van max 10 lampen per remote en heb je sowieso geen remote nodig om het geheel op te zetten!

Verder heeft Philips Hue net wat meer features die interessant zijn, zoals de mogelijkheid om opstart gedrag van lampen aan te passen, zodat je kunt kiezen dat de lampen niet vol aan gaan als de stroom er af is geweest, of juist wel als je de huidige "domme" wandschakelaars nog wilt gebruiken!

Verder, zoals je nu net op dit forum kunt lezen, zijn er blijkbaar betrouwbaarheidsproblemen met de Tradfri GU10 spotjes.....
Met betrekking tot de betrouwbaarheid van de GU10 spots: Ik heb er 25+ in gebruik en heel sporadisch verliest er eentje de verbinding, powercycle lost dit wel altijd direct op. Nog steeds teveel natuurlijk. Heb zelf het vermoeden ook dat 't aan de lamp zelf ligt.

@Fky85 Heb zelf in drie kamers de GU10 spots van Tradfri in het verlaagd plafond met in elke kamer een Hue dimmer aan de muur. Alles gekoppeld aan een Conbee stick met deCONZ. Zo is alles met een fysieke knop aan de wand te schakelen en dimmen, via een app en via spraak te bedienen (en gaan ze automatisch aan bij beweging na zonsondergang).

JBS wijzigde deze reactie 05-09-2019 09:13 (39%)

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik heb sinds een half jaar ofzo 6 GU10 spots in gebruik en geen enkel probleem ervaren met koppelen. Alleen heb ik 1x gehad dat er 's nachts 1 spotje spontaan aanging midden in de nacht, in een armatuur met 3 stuks die allemaal op dezelfde AB zitten. Dat was wel even raar wakker worden.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JBS schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:10:
Met betrekking tot de betrouwbaarheid van de GU10 spots: Ik heb er 25+ in gebruik en heel sporadisch verliest er eentje de verbinding, powercycle lost dit wel altijd direct op. Nog steeds teveel natuurlijk. Heb zelf het vermoeden ook dat 't aan de lamp zelf ligt.
Lijkt er duidelijk wel op dan inderdaad als anderen hier zo hoor.

Powercyclen it is :) (maar dan wel automagisch natuurlijk)

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Powercyclen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Even van de stroom af?

• Fky85
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 12:23
JBS schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:10:

@Fky85 Heb zelf in drie kamers de GU10 spots van Tradfri in het verlaagd plafond met in elke kamer een Hue dimmer aan de muur. Alles gekoppeld aan een Conbee stick met deCONZ. Zo is alles met een fysieke knop aan de wand te schakelen en dimmen, via een app en via spraak te bedienen (en gaan ze automatisch aan bij beweging na zonsondergang).
Dit is toch wel heel interessant. Waar heb je Home assistant op draaien, Pi?
Dat van het automatisch aan gaan bij zonsondergang wilde ik dmv homekit realiseren. En stembediening en scenes dmv google assistant ivm uitgebreidere integratie met andere producten (tv, soundbar, thermostaat, etc.)

Fky85 wijzigde deze reactie 05-09-2019 09:48 (11%)

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

SnoeiKoei schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:26:
Powercyclen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Even van de stroom af?
Jap, even de spanning er af. tot 10 tellen en dan de spanning erweer op. en alles werkt weer perfect (tot de volgende connection loss).
Ik ga er zelf een MQTT switch tussen zetten, zodat ik niet heel de woonkamer hoef te power cyclen, maar enkel de lampen lijn die op dat moment een storing geeft.

• Kwakkies
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 18-10 08:14
luigi87 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:39:
[...]

Jap, even de spanning er af. tot 10 tellen en dan de spanning erweer op. en alles werkt weer perfect (tot de volgende connection loss).
Ik ga er zelf een MQTT switch tussen zetten, zodat ik niet heel de woonkamer hoef te power cyclen, maar enkel de lampen lijn die op dat moment een storing geeft.
Ik lees even mee :) ik wil namelijk ook deze lampen aanschaffen en koppelen aan mijn Xiaomi Mija Hub, maar mocht dit niet goed werken neem ik de Ikea Hub. Bedoelen jullie met stroom eraf dat jullie de Hub 10 sec van het stroom halen?
Fky85 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:39:
[...]

Dit is toch wel heel interessant. Waar heb je Home assistant op draaien, Pi?
Dat van het automatisch aan gaan bij zonsondergang wilde ik dmv homekit realiseren. En stembediening en scenes dmv google assistant ivm uitgebreidere integratie met andere producten (tv, soundbar, thermostaat, etc.)
Home Assistant draai ik op een NUC (hiervoor wel op een Raspberry Pi overigens), daaraan heb ik Google Assistant gekoppeld. Integratie met thermostaat (Tado) etc. heb ik ook via HA lopen.

@luigi87 Powercyclen (van de lampen) doe ik zelfs zonder 10 seconden te wachten. Uit/aan is - bij mij tenminste - altijd voldoende.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Kwakkies schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:52:
[...]

Ik lees even mee :) ik wil namelijk ook deze lampen aanschaffen en koppelen aan mijn Xiaomi Mija Hub, maar mocht dit niet goed werken neem ik de Ikea Hub. Bedoelen jullie met stroom eraf dat jullie de Hub 10 sec van het stroom halen?
Nee niet de hub, maar de Led lampen zelf. deze verliezen waarschijnlijk gewoon hun connectie met de hub. waarbij een reset van de lamp de connectie gelijk hersteld.
JBS schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:27:

@luigi87 Powercyclen (van de lampen) doe ik zelfs zonder 10 seconden te wachten. Uit/aan is - bij mij tenminste - altijd voldoende.
als je alleen de lampen doet zal het wel gaan. Ik moet alleen mijn hele woonkamer icm. een paar geschakelde voedingen resetten. Met snel schakelen kan je een spike maken, en die vinden die geschakelde voedingen dan weer niet zo lekker.

luigi87 wijzigde deze reactie 05-09-2019 11:06 (31%)

• ProudElm
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18-10 18:50
heb nog niet eerder gehad dat lampen de connectie kwijt waren.. Wellicht een grote afstand?

Wel lokaal hier dat de hub regelmatig het niet meer doet. OH2/IKEA app komen er dan niet meer bij, moet ik daar de stroom af halen en dan gaat het weer goed.
ProudElm schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:20:
heb nog niet eerder gehad dat lampen de connectie kwijt waren.. Wellicht een grote afstand?

Wel lokaal hier dat de hub regelmatig het niet meer doet. OH2/IKEA app komen er dan niet meer bij, moet ik daar de stroom af halen en dan gaat het weer goed.
Nee is blijkbaar een probleem dat alleen optreed als de Tradfri lampen aan een andere bridge hangen dan de Tradfri bridge.

Voor de Hue bridge, en waarschijnlijk geldt dit ook voor de andere merken (behalve Tradfri), is er op de achtergrond best veel ZigBee verkeer, dit om onder andere de lampstatus bij te houden (aan/uit, kleur etc.) en hoe meer lampen je hebt, des te meer ZigBee verkeer er dus is.

Mijn theorie is dat de ZigBee stoftware van de Tradfri lampen een memory leak heeft en dat op een gegeven moment, na x aantal berichten en binnen x tijd, de software van de Tradfri lamp vast loopt. Door de lamp te power cyclen (spanning er af en na x tijd er weer op), start de lamp software opnieuw op en is het probleem tijdelijk opgelost. Zo'n memory leak kan sowieso onvoorspelbaar gedrag veroorzaken, vast lopen is iets wat veel mensen hier rapporteren, maar kan ook zijn dat de lamp reset of in het ergste geval iets in het flash geheugen overschrijft, met gevolg dat de lamp nooit meer aangaat (software applicatie kan dan niet meer opstarten....).

Met een Tradfri bridge lijkt dit probleem zich niet voor te doen, of minder vlug op te treden en het lijkt ook nog eens lamp type specifiek te zijn, ik heb mijn E27 Trradfri lamp nu meer dan een jaar aan Hue Bridge hangen en nooit geen problemen mee gehad...

• ProudElm
Erik1971 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:36:
[...]

Mijn theorie is dat de ZigBee stoftware van de Tradfri lampen een memory leak heeft en dat op een gegeven moment, na x aantal berichten en binnen x tijd, de software van de Tradfri lamp vast loopt.
Dit zou als ik er over nadenk, ook wellicht het issue met de HUB kunnen zijn. Vanuit OH2 wordt die regelmatig bevraagd, dus misschien dat die daarom het altijd na een aantal dagen/week of 2 het niet meer doet en de stroom er af moet..
@Erik1971 @ProudElm In een deCONZ release van februari van dit jaar is een wijzing doorgevoerd om Tradfri lampen te benaderen zoals de Tradfri Hub dat ook doet.

https://github.com/dresde...gin/releases/tag/V2_05_59
Handle IKEA lights like the IKEA gateway does to improve stability
Iets vergelijkbaars is in april van dit jaar gedaan rondom het rapporteren van het model

https://github.com/dresde...gin/releases/tag/V2_05_62
Let IKEA mains powered devices report the model id every 30 minutes (same as IKEA gateway does)
Het is in mijn geval ook minder geworden. Ik zie 't nu eerder als een uitzondering dat 't gebeurt waarbij 't eerder soms enkele keren per week gebeurde (niet steeds dezelfde GU10 spot). Nog minder vaak gebeurt hetzelfde met een E27 overigens.

• ProudElm
ah, ik maak echter alleen gebruik van de HUB, vandaar dus dat ik met de lampen zelf ook geen issue's heb, maar dus wel met de HUB, die ik benader via het netwerk dus

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

ProudElm schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:17:
ah, ik maak echter alleen gebruik van de HUB, vandaar dus dat ik met de lampen zelf ook geen issue's heb, maar dus wel met de HUB, die ik benader via het netwerk dus
wat voor afstand heb jij tussen je lampen en de hub?
en hoeveel muren kom je tegen in een rechte lijn tussen de hub en de lampen?

Gezien jij helemaal geen issue hebt, zou ik ook nog de mogelijkheid kunnen bekijken mijn hue hub te vervangen de Tradfri hub.

ooit gekozen voor HUE omdat Tradfri nog niet goed en compleet geïntegreerd was met Domoticz.

teacher wijzigde deze reactie 07-09-2019 14:52 (7%)

• RevellNL
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14:09
Ik heb een Tradfri stopcontact met afstandsbediening aangeschaft, maar het lijkt onmogelijk om deze aan mijn Hub gekoppeld te krijgen. Hij koppelt prima met de remote die erbij zat, maar in m'n app krijg ik hem niet te zien. Iemand enig idee hoe ik dit opgelost kan krijgen? Heb de koppeling al meerdere keren ge-reset en opnieuw tot stand gebracht. In de app blijft hij zoeken naar de outlet, ongeacht hoe lang deze al gekoppeld is aan de remote.

• ProudElm
luigi87 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:33:
[...]

wat voor afstand heb jij tussen je lampen en de hub?
en hoeveel muren kom je tegen in een rechte lijn tussen de hub en de lampen?

Gezien jij helemaal geen issue hebt, zou ik ook nog de mogelijkheid kunnen bekijken mijn hue hub te vervangen de Tradfri hub.

ooit gekozen voor HUE omdat Tradfri nog niet goed en compleet geïntegreerd was met Domoticz.

Iemand hier toevallig een tweekans Tradfri hub over voor een zacht prijsje???
ik heb geen issues tussen mijn lampen en de hub (afstanden van 3x niks en geen muren scheelt). Dus misschien bedoel je iemand anders?

(Ik zit eerder te kijken om de hub te vervangen voor iets anders :? )

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

ProudElm schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:58:
[...]

ik heb geen issues tussen mijn lampen en de hub (afstanden van 3x niks en geen muren scheelt). Dus misschien bedoel je iemand anders?

(Ik zit eerder te kijken om de hub te vervangen voor iets anders :? )
nee hoor bedoelde jou, omdat de situatie bij jou vlekkenloos werkt. Dus wilde vergelijk maken met mijn situatie daarin.

Waarom wil je hub vervangen als ik vragen mag?

• ProudElm
ah zo. Nou, IKEA only werkt prima. Geen enkel probleem. Daar zeer tevreden over.

Ik heb echter ook OpenHab2 draaien met regels. o.a. licht aan als het zo veel x uur voor zonsondergang is. Dat werkt allemaal ook prima. Had tijdens de zomervakantie ook extra regels als in lampen aan, en weer uit, weekend later etc. Ging op zich ook allemaal prima.

Echter... De hub slaat na enige tijd vast. Dan kan ik er met de IKEA app er ook niet meer bij. De stroom moet er dan af. Dit is dus erg onhandig als je alles automatisch wil laten gaan. Dit komt dus door OH2. Maar wellicht dat andere paketten daar minder last van hebben, dat moet ik nog testen.
Vandaar dat ik dacht misschien om anders met een zigbee stick direct de lampen etc te willen aanspreken. En dan de hub aan te houden ivm de WAF.
@luigi87 @ProudElm Afstand hoeft niet per se een probleem te zijn. Powered zigbee nodes (zoals een lamp en stekker) dienen als repeater en vormen zo een mesh. Zo bereiken nodes die zich wat verder van de controller bevinden de controller via een andere powered node.

Een deel van mijn Tradfri GU10/E27 in de mesh:

JBS wijzigde deze reactie 05-09-2019 14:26 (13%)

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

ProudElm schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:19:
ah zo. Nou, IKEA only werkt prima. Geen enkel probleem. Daar zeer tevreden over.

Ik heb echter ook OpenHab2 draaien met regels. o.a. licht aan als het zo veel x uur voor zonsondergang is. Dat werkt allemaal ook prima. Had tijdens de zomervakantie ook extra regels als in lampen aan, en weer uit, weekend later etc. Ging op zich ook allemaal prima.

Echter... De hub slaat na enige tijd vast. Dan kan ik er met de IKEA app er ook niet meer bij. De stroom moet er dan af. Dit is dus erg onhandig als je alles automatisch wil laten gaan. Dit komt dus door OH2. Maar wellicht dat andere paketten daar minder last van hebben, dat moet ik nog testen.
Vandaar dat ik dacht misschien om anders met een zigbee stick direct de lampen etc te willen aanspreken. En dan de hub aan te houden ivm de WAF.
hmm duidelijk, altijd zeer frustrerend als niet 100% van een systeem uit kan gaan.
Domoticz zal dan mogelijk ook niet vlekkenloos zijn ben ik bang.

• Sa1
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 17-10 17:19
@JBS wat gebruik je om die map te maken? Zal niet standaard ergens in een app zitten denk?
Sa1 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:33:
@JBS wat gebruik je om die map te maken? Zal niet standaard ergens in een app zitten denk?
Is onderdeel van deCONZ. Ik gebruik dan ook de Tradfri Hub niet, maar een Conbee met genoemde software.

• Xanderk89
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
Heeft iemand recent nog een tradfri lamp direct via de bridge gekoppeld? Een jaar geleden nog 4 lampen gedaan maar het lukt nu niet meer..

Ik heb geen afstandsbediening of dimmer liggen vandaar.

pv: 4960Wp op ZW 44°

• rickbouman
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19-10 23:09
Xanderk89 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:27:
Heeft iemand recent nog een tradfri lamp direct via de bridge gekoppeld? Een jaar geleden nog 4 lampen gedaan maar het lukt nu niet meer..

Ik heb geen afstandsbediening of dimmer liggen vandaar.
Zover ik weet heeft dit met de IKEA bridge nooit op die manier gewerkt en heb je altijd een afstandsbediening nodig gehad. Direct koppelen aan een HUE bridge werkt wel met een Tradfri lamp.

• Xanderk89
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
rickbouman schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:47:
[...]

Zover ik weet heeft dit met de IKEA bridge nooit op die manier gewerkt en heb je altijd een afstandsbediening nodig gehad. Direct koppelen aan een HUE bridge werkt wel met een Tradfri lamp.
https://www.reddit.com/r/...ir_your_bulbs_no_problem/

Het is mij viermaal gelukt. Misschien hebben ze het er uit gepatched..

pv: 4960Wp op ZW 44°

• GertJan2012
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 19-10 23:57
Hoe komt het dat die nergens op de Ikea website terug te vinden is? Ik heb hem namelijk gister ook in de winkel zien liggen, maar meer kon ik er op internet niet over vinden.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

GertJan2012 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:49:
[...]

Hoe komt het dat die nergens op de Ikea website terug te vinden is? Ik heb hem namelijk gister ook in de winkel zien liggen, maar meer kon ik er op internet niet over vinden.
Die lamp is in een deel van de winkels ook nog niet te vinden. Beetje raar allemaal. Introduceer een nieuw product of wacht er mee maar doe het niet half zoals dit...

• Rob123!
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 18-09 09:13

Als je een rolgordijn van IKEA KADRILJ of FYRTUR wil inkorten zie dan deze video.

• Serena
Die video is 8 pagina's terug al uitgebreid besproken.
Serena schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:55:
[...]

Die video is 8 pagina's terug al uitgebreid besproken.
Dat is een verschil tussen wel/niet topics bookmarken. ;)

• SubSense
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:21
Even een check vraag;
Ik heb thuis een stuk of 12 Ikea Tradfri lampen + 2 X google home. Alles werkt nagenoeg perfect met stem commando's. Echter wil ik een stap verder gaan met IFTTT.
Klopt het dat dit niet gaat werken? En dat je bv. een Hue Bridge moet hebben of een soort OpenHAB oplossing?
Ik kan namelijk niet vinden op IFTTT hoe ik Google Home kan aansturen om lichten aan te doen. Dus geen "Action Service" beschikbaar voor Google Assistant/home. *excuses als dit al eerder aanbod is gekomen, niet zo snel kunnen vinden.

• Troetelbeer
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 19:20
SubSense schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 14:35:
Even een check vraag;
Ik heb thuis een stuk of 12 Ikea Tradfri lampen + 2 X google home. Alles werkt nagenoeg perfect met stem commando's. Echter wil ik een stap verder gaan met IFTTT.
Klopt het dat dit niet gaat werken? En dat je bv. een Hue Bridge moet hebben of een soort OpenHAB oplossing?
Ik kan namelijk niet vinden op IFTTT hoe ik Google Home kan aansturen om lichten aan te doen. Dus geen "Action Service" beschikbaar voor Google Assistant/home. *excuses als dit al eerder aanbod is gekomen, niet zo snel kunnen vinden.
IKEA ondersteunt geen IFTTT, dus dat gaat inderdaad niet werken. Wat wil je via IFTTT (of iets anders) doen, wat je nu niet kan via de Google Home's?

Believe. Imagine. Create.

• SubSense
@Troetelbeer Nee dat lukt dus niet, ik kan niet Google Home aansturen met IFTTT. Ik kan dus geen "Action Service" kiezen met Google Home

SubSense wijzigde deze reactie 07-09-2019 16:19 (25%)

• Troetelbeer
SubSense schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:18:
@Troetelbeer Nee dat lukt dus niet, ik kan niet Google Home aansturen met IFTTT. Ik kan dus geen "Action Service" kiezen met Google Home
Lees je wel wat ik zeg? Poging twee..Wat uitgebreider...

IFTTT ondersteunt wel Google Assistent (Google Home maakt gebruik van de Google Assistent software).

IFTTT ondersteunt geen Ikea Home smart (Tradfri).

Dit betekent dat je wel dingen met IFTTT kan aansturen via je Google Assistent(Google Home dus), echter geen Ikea dingen.

Dus nogmaals, wat is wat je wilt doen? Misschien zijn er andere opties om dat te bereiken, zoals inderdaad domotica software zoals OpenHAB, Domoticz of Home Assistant etc.

• SubSense
@Troetelbeer Ik zal wat duidelijker proberen te zijn.
Ik wil via IFTTT instellen dat als het donker wordt (sunset) de lampen aan gaan. Ik kan deze trigger dus instellen. In het volgende scherm moet ik de "action service" selecteren. (dus wat moet er gebeuren als de zon ondergaat). Hier kan ik geen Google Home/Assistant selecteren om de lampen in te schakelen.
Ik denk dus inderdaad dat ik nog Home Assistant of OpenHAB nodig heb.
(Ik verwacht dat ik met IFTTT google home kan aansturen om mijn lichten aan te doen, dat kan dus niet)

• Troetelbeer
SubSense schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 17:51:
@Troetelbeer Ik zal wat duidelijker proberen te zijn.
Ik wil via IFTTT instellen dat als het donker wordt (sunset) de lampen aan gaan. Ik kan deze trigger dus instellen. In het volgende scherm moet ik de "action service" selecteren. (dus wat moet er gebeuren als de zon ondergaat). Hier kan ik geen Google Home/Assistant selecteren om de lampen in te schakelen.
Ik denk dus inderdaad dat ik nog Home Assistant of OpenHAB nodig heb.
(Ik verwacht dat ik met IFTTT google home kan aansturen om mijn lichten aan te doen, dat kan dus niet)
Nogmaals, dat komt omdat je lampen van Ikea zijn en die worden niet ondersteund door IFTTT...Met Hue en Yeelight lampen werkt IFTTT in combinatie met Google Assistent wel...Daar los van werkt IFTTT ook gewoon standalone met Hue, dus geen Google nodig voor die sunset functie.

Maar goed, je hebt dus inderdaad een andere oplossing nodig, want je hebt Ikea lampen...De Ikea app biedt alleen tijdschakelaars waarbij je zelf de tijd moet instellen en hebben dus geen zonsondergang functie.

Ikzelf gebruik een Raspberry Pi met Home Assistant en heb mijn automations via Node-Red(een plugin binnen HA) lopen. Mijn Ikea lampen gaan dus een half uur voor zonsondergang aan op 5% lichtsterkte en gaan in 30 minuten tijd van 5% naar 80% lichtsterkte.

• SubSense
Thanks @Troetelbeer Volgens mij bedoelen we exact hetzelfde, maar gebruikte andere woorden ;-) Het is me nu duidelijk. Ik ga zoeken naar iets voor op de Synology nas, wellicht een container (docker) of idd een Raspberry Pi.

• wouter1959
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-10 16:13
Ik heb sinds kort een ics-2000 en meteen een aantal Tradfri lampen en stekkers gekocht. Zonder zenders/hub. 1000 en 806 Lumen dimbare led E27 lampen. Koppelen met ics 2000 lukt redelijk eenvoudig met de lampen. Wel in de pairmodus zetten ( zie gebruiksaanwijzing voor reset) en dan echt tegen de ics 2000 aanhouden! Dus losse fitting of klein armatuur gebruiken. Stekkers iets lastiger. Komen niet voor in de kakuapp maar werken wel als je een ZigBee aan/uitlamp selecteert. Later naam veranderen. Als je de stekker reset ( met paperclip) kun je pairen. Ook hier belangrijk dat je het echt tegen de ics aanhoudt. Met regels van de app heb ik de klassieke kaku schemerschakelaar kunnen koppelen aan een IKEA lamp. Je maakt een regel met als trigger de schemerschakelaar aan en dan als actie de IKEA lamp aan en op de juiste intensiteit. Gaat redelijk eenvoudig. Let op: om de schemerschakelaar ook te gebruiken om de lamp uit te zetten heb je twee regels nodig. Een aan en een uitregel. Op dezelfde manier heb ik een klassieke inbouwwandschakelaar van kaku via een regel gekoppeld aan een IKEA lamp. Enige hobbel is dat de regels soms niet pakken en opnieuw moeten worden ingesteld. Groot voordeel van ZigBee is dat de stand in de kaku app zichtbaar is. Nog niet getest maar volgens mij kun je op deze manier ook de simpele 17 kanaals afstandbediening inzetten om ZigBee aan te sturen. Veel succes met de experimenten!

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:19
luigi87 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:26:
[...]

hmm duidelijk, altijd zeer frustrerend als niet 100% van een systeem uit kan gaan.
Domoticz zal dan mogelijk ook niet vlekkenloos zijn ben ik bang.
Heb weliswaar de Hue als hub, met 4 Hue lampen en een stuk of 12 Ikea lampen. werkt foutloos met Domoticz!!!! Hoef nooit iets te resetten.

Bing

• johannesberg740
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 18-10 14:01
Hallo allemaal

Ik lees op het forum diverse berichten over dit onderwerp. Heeft iemand een pasklaar antwoord voor mijn situatie?

Beneden heb ik een Philips Hue set die zichzelf automatisch regelt. (Als donker aan, na verloop van tijd weer uit). Om de kosten te drukken heb ik gisteren een starterset van IKEA gekocht om eventuele accessoires ook goedkoper te kunnen gebruiken. Deze wil ik boven installeren zodat hij op basis van automatische regels zichzelf regelt en hooguit via de hoofdschakelaar aan/uit wordt gezet. Nu kom ik er achter dat ik bij iedere ruimte minimaal een schakelaar moet gebruiken? Kan ik IKEA lampen ook alleen met de app gebruiken zonder altijd een schakelaar er tussen te zetten?

Zie graag jullie reactie tegemoet.

• Serena
johannesberg740 schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:28:
Hallo allemaal

Ik lees op het forum diverse berichten over dit onderwerp. Heeft iemand een pasklaar antwoord voor mijn situatie?

Beneden heb ik een Philips Hue set die zichzelf automatisch regelt. (Als donker aan, na verloop van tijd weer uit). Om de kosten te drukken heb ik gisteren een starterset van IKEA gekocht om eventuele accessoires ook goedkoper te kunnen gebruiken. Deze wil ik boven installeren zodat hij op basis van automatische regels zichzelf regelt en hooguit via de hoofdschakelaar aan/uit wordt gezet. Nu kom ik er achter dat ik bij iedere ruimte minimaal een schakelaar moet gebruiken? Kan ik IKEA lampen ook alleen met de app gebruiken zonder altijd een schakelaar er tussen te zetten?

Zie graag jullie reactie tegemoet.
Ik zou het anders doen. Breng de startset terug en koop losse Ikea lampen. Koppel deze aan je Hue bridge en maak gebruik van de opties in de Hue app.

Wil je toch Ikea apart gebruiken. Koppel dan al je lampen aan 1 afstandsbediening in 1 kamer. Als je klaar bent verplaats je de lampen naar de juiste ruimtes.
In de kamers waar dan geen afstandsbediening zit kun je ze met de app bedienen.

• M-ThijZ
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17:38

M-ThijZ

Riding on Rails

Wie zou mij kunnen vertellen welke ZigBee inbouwmodule aan te raden is voor lampen waarvoor geen TRÅDFRI-variant beschikbaar is? Ik heb een buitenlamp en enkele inbouwspots in mijn keuken die ik niet zomaar kan vervangen voor IKEA-lampen.

De Fibaro Dimmer 2 zie ik veel voorbijkomen, maar werkt op basis van Z-Wave. Aangezien compatibiliteit tussen leveranciers vaak een uitdaging is, wil ik het liefste bij één systeem en protocol houden. Vandaar dat de ConBee USB stick mij handig lijkt om de boel aan te sturen.

Een pulsschakelaar aan de wand lijkt mij gebruiksvriendelijk genoeg voor handmatige bediening. De onlangs aangekondigde EcoBright dimmer is mij echter veel te duur (nieuws: Nederlands bedrijf kondigt eerste dimmer met Zigbee- en Z-Wave-onders...)
M-ThijZ schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:05:
Wie zou mij kunnen vertellen welke ZigBee inbouwmodule aan te raden is voor lampen waarvoor geen TRÅDFRI-variant beschikbaar is? Ik heb een buitenlamp en enkele inbouwspots in mijn keuken die ik niet zomaar kan vervangen voor IKEA-lampen.

De Fibaro Dimmer 2 zie ik veel voorbijkomen, maar werkt op basis van Z-Wave. Aangezien compatibiliteit tussen leveranciers vaak een uitdaging is, wil ik het liefste bij één systeem en protocol houden. Vandaar dat de ConBee USB stick mij handig lijkt om de boel aan te sturen.

Een pulsschakelaar aan de wand lijkt mij gebruiksvriendelijk genoeg voor handmatige bediening. De onlangs aangekondigde EcoBright dimmer is mij echter veel te duur (nieuws: Nederlands bedrijf kondigt eerste dimmer met Zigbee- en Z-Wave-onders...)
Zelf heb ik een iCasa zigbee dimmer in gebruik gekoppeld aan een Conbee, werkt erg goed: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html

Shelly heeft overigens ook een dimmer aangekondigd (WiFi) die nog wat vriendelijker geprijsd is met 20 dollar.
Iemand enig idee waarom ik twee schakelaars niet kan voorzien van nieuwe software?

Beide zijn ingebouwd in de muur en het bereik naar de hub zou ruim voldoende moeten zijn: allebei nog geen 4 meter.

De rest van de apparaten werken allemaal prima en zijn voorzien van de nieuwste software

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:46

rens-br

Moderator Mobile & IN
JBS schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:52:
[...]
Zelf heb ik een iCasa zigbee dimmer in gebruik gekoppeld aan een Conbee, werkt erg goed: https://www.wifimedia.eu/nl/icasa-dimmer.html
@M-ThijZ Ik kan deze ook aanraden, meer informatie daarover in: rens-br in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"

Inmiddels zijn al mijn door sensors binnen voor mijn nieuwe Pax slaapkamerkast, zodat ik de verlichting kan schakelen op het moment dat (een van) de deuren open gaan. Dat ziet er dan als volgt uit:

Wat heb ik allemaal gebruikt:
- Pax kast :+
- 3x URSHULTLed-kastverlichting
- TRÅDFRI - Driver voor draadloze besturing
- FÖRNIMMA - Aansluitsnoer
- 3x Xiaomi Window and Door sensor

rens-br wijzigde deze reactie 09-09-2019 14:22 (19%)

• jeka
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17-10 15:07

jeka

Support your local club.

rens-br schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:03:
[...]

@M-ThijZ Ik kan deze ook aanraden, meer informatie daarover in: rens-br in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"

Inmiddels zijn al mijn door sensors binnen voor mijn nieuwe Pax slaapkamerkast, zodat ik de verlichting kan schakelen op het moment dat (een van ) de deuren open gaan. Dat ziet er dan als volgt uit:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Wat heb ik allemaal gebruikt:
- Pax kast ;)
- 3x URSHULTLed-kastverlichting
- TRÅDFRI - Driver voor draadloze besturing
- FÖRNIMMA - Aansluitsnoer
- 3x Xiaomi Window and Door sensor
Waar heb je de Xiaomi aangekoppeld? Kan dit aan de Hue/Ikea bridge?

FCG

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
jeka schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:51:
Waar heb je de Xiaomi aangekoppeld? Kan dit aan de Hue/Ikea bridge?
Ik gebruik zelf Zigbee2MQTT in combinatie met Domoticz, dus weet niet zeker of Xiaomi ook gekoppeld kan worden aan de Ikea Bridge. Ze praten wel allebei Zigbee, dus zou het wel verwachten.

• robertwebbe
Toppe schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:02:
Iemand enig idee waarom ik twee schakelaars niet kan voorzien van nieuwe software?

Beide zijn ingebouwd in de muur en het bereik naar de hub zou ruim voldoende moeten zijn: allebei nog geen 4 meter.

De rest van de apparaten werken allemaal prima en zijn voorzien van de nieuwste software
Misschien even een power cycle doen met de groep waarop de schakelaars zitten? Doet vaak wonderen.

robertwebbe schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:09:
[...]

Misschien even een power cycle doen met de groep waarop de schakelaars zitten? Doet vaak wonderen.
Het zijn Ikea schakelaars die werken op een batterij. Hij staat al sinds gister avond op ‘Update in behandeling’ dus wacht nog even af.

Was trouwens bezig met het koppelen van een Gira Zigbee schakelaar met Hue lampen, maar blijkbaar werken ze ook prima met Ikea lampen. Wellicht komt er dan nog een extra schakelaar in de keuken als de prijs wat zakt (nu €100, compleet met montage ring...)

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Toppe schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:16:
[...]

Het zijn Ikea schakelaars die werken op een batterij. Hij staat al sinds gister avond op ‘Update in behandeling’ dus wacht nog even af.
Bij mij heeft destijds het volgende geholpen (tip kwam van reddit):
1. haal de batterij er even uit
2. doe de batterij terug
3. leg de schakelaar op de bridge
4. ga lekker slapen ;)
De volgende ochtend was de schakelaar bijgewerkt.
meesje schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:23:
[...]

Bij mij heeft destijds het volgende geholpen (tip kwam van reddit):
1. haal de batterij er even uit
2. doe de batterij terug
3. leg de schakelaar op de bridge
4. ga lekker slapen ;)
De volgende ochtend was de schakelaar bijgewerkt.
Ligt er nu één op de bridge, voor de zekerheid even de bridge gereset in de hoop dat hij vergeet dat hij bezig was met een update, maar die vlieger ging niet op.

Enige reden waarom ik die update wil is zodat ik van die waarschuwingsteksten in de app af ben, nut hebben die update’s voor mij vrij weinig omdat alléén de aan/uit functie gebruikt wordt...

• blazez
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17-10 09:58
Ik kreeg er ook een niet ge-update. Bij mij hielp het om er een nieuwe batterij in te doen (een aantal postings terug beschreven).
Een andere 2032 batterij werkte overigens niet. De batterij zelf leek nog meer dan genoeg stroom te geven.
Een nieuwe Ikea platboi 2032 batterij er in en toen was hij in no-time ge-update.
blazez schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:48:
Ik kreeg er ook een niet ge-update. Bij mij hielp het om er een nieuwe batterij in te doen (een aantal postings terug beschreven).
Een andere 2032 batterij werkte overigens niet. De batterij zelf leek nog meer dan genoeg stroom te geven.
Een nieuwe Ikea platboi 2032 batterij er in en toen was hij in no-time ge-update.
Dit even geprobeerd, schakelaar lag al gister sinds 16:30 op de gateway zonder resultaat.

Ongetwijfeld zal er ergens een fall-back in de software van de hub zitten maar waarom is het stop zetten van die update’s niet mogelijk? Hij staat nu al sinds zondag op ‘Update in behandeling’ terwijl er niets gebeurt. Meestal is mijn ervaring met dat soort dingen dat het annuleren en opnieuw starten van dit soort acties het gewenste resultaat hebben...

Gateway stroomloos halen heeft trouwens geen effect, wellicht terug zetten naar fabrieksinstellingen wel maar is wat teveel van het goede.

Edit: zojuist even de gateway gereset en nu is er ook voor de derde afstandsbediening (die niet uit elkaar gehaald is) een update beschikbaar. Ben benieuwd wat die doet met de update...

Toppe wijzigde deze reactie 10-09-2019 07:47 (8%)

• flexje

flexje

got-father

Iemand de Fyrtur werkend gekregen met zigbee2mqtt of met de Philips Hue bridge? Heb er 2 gereserveerd in Delft, ga ze zo ophalen maar heb geen bridge. Wel draait bijna alles thuis op de zigbee2mqtt

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
flexje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:38:
Iemand de Fyrtur werkend gekregen met zigbee2mqtt
Zigbee2mqtt heeft er nog geen ondersteuning voor, volgens de support list.

• flexje

flexje

got-father

rens-br schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:57:
[...]

Zigbee2mqtt heeft er nog geen ondersteuning voor, volgens de support list.
Klopt zag ik ook, aangezien dit tweakers.net is hoopte ik dat er iemand al bezig was om dit voor elkaar te krijgen. Ik ga er vanavond wel mee aan de slag. Weet je wel of ze te bedienen zijn met een Hue bridge? Áls ik een bridge moet halen, haal ik liever een hue dan een ikea bridge... maarja eerst maar ff met z2m proberen.

• telenut
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 09:54
Vraagje over de Fyrtur gordijnen: kan je ergens instellen tot hoe laag deze gaan? Of gaan ze telkens tot volledig beneden als je op de knop drukt? of nog erger, moet je de knop blijven indrukken? (de handleidingen van ikea missen die info...)
Ik kan ook nergens de afmetingen vinden... hoe 'dik' is de rol? (hoe ver komt die max van de muur met behuizing dus) Ik heb maar 7,5 cm en vraag me af of het er tussen past dus.

• masterBunny
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18-10 14:43
@telenut :https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/fyrtur-verduisterend-rolgordijn__AA-2172195-1_pub.pdf

Verpakkingsmaat & gewicht
FYRTUR Verduisterend rolgordijn 904.081.70

Breedte: 12 cm
Hoogte: 7 cm
Lengte: 118 cm
Gewicht: 2.99 kg
Pakketten: 1

Als het pakket 7cm is moet dat wel pasen

• M-ThijZ
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17:38

M-ThijZ

Riding on Rails

Bedankt! Deze inbouwmodule lijkt niet zo geavanceerd als de Fibaro dimmer, die heeft wel een aantal voordelen:
  • Geen blauwe (nul) draad nodig.
  • Mogelijkheid voor gebruik van een normale schakelaar (voor niet-dimbare lampen).
  • Automatische calibratie (min. en max. dimwaarden).
Zal per situatie verschillen of dit in de praktijk een probleem is. De module praat in ieder geval wel ZigBee.

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:18
telenut schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:01:
Vraagje over de Fyrtur gordijnen: kan je ergens instellen tot hoe laag deze gaan? Of gaan ze telkens tot volledig beneden als je op de knop drukt? of nog erger, moet je de knop blijven indrukken? (de handleidingen van ikea missen die info...)
Ik kan ook nergens de afmetingen vinden... hoe 'dik' is de rol? (hoe ver komt die max van de muur met behuizing dus) Ik heb maar 7,5 cm en vraag me af of het er tussen past dus.
Je kan een 'eindpunt' instellen.
op de ab: ingedrukt houden is bewegen tot je loslaat. kort indrukken is helemaal open/dicht

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• telenut
paQ schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:21:
[...]

Je kan een 'eindpunt' instellen.
op de ab: ingedrukt houden is bewegen tot je loslaat. kort indrukken is helemaal open/dicht
Hoe stel je dit eindpunt dan in? Nu, als het kan ben ik al tevreden. Mijn raam is maar een 60 cm hoog. De boel moet niet beginnen oprollen op de wastafel natuurlijk :-)
Nu nog een Ikea vinden waar ze ook in stock zijn... In België valt dat wat tegen precies.

Wat wel positief is, ze kosten hier even veel als in NL. Wat van heel wat andere tradfri toestellen niet gezegd kan worden

• masterBunny
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18-10 14:43
telenut schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:39:
[...]

Hoe stel je dit eindpunt dan in? Nu, als het kan ben ik al tevreden. Mijn raam is maar een 60 cm hoog. De boel moet niet beginnen oprollen op de wastafel natuurlijk :-)
Nu nog een Ikea vinden waar ze ook in stock zijn... In België valt dat wat tegen precies.

Wat wel positief is, ze kosten hier even veel als in NL. Wat van heel wat andere tradfri toestellen niet gezegd kan worden
Ok nog een poging:

https://www.ikea.com/nl/n...ijn__AA-2172195-1_pub.pdf

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:18
telenut schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:39:
[...]

Verstellen met de knopjes op op het apparaat zelf tot de gewenste lengte, dan 2 x op 1 van de knopjes drukken.

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• telenut
Ik had er inderdaad over gelezen :-)

staat er letterlijk in: Het maximumniveau voor
uitrollen instellen
Zet de rolgordijnen in de gewenste positie
met de open/dicht-afstandsbediening of
de knoppen op het gordijn. Wanneer het
rolgordijn op de gewenste positie staat, kun je
de knop omhoog of omlaag op het gordijn twee
keer indrukken om deze positie op te slaan als
het nieuwe maximale uitrolniveau.
Als je de instelling voor het maximale
uitrolniveau zou willen wissen, moet je het
rolgordijn eerst naar de toppositie bewegen.
Vervolgens druk je twee keer achter elkaar op
de knop omhoog of omlaag op het rolgordijn.
Je kunt deze instelling niet maken met de
open/dicht-afstandsbediening.

• jwhoogervorst
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19:40
Van https://ww8.ikea.com/ikea...enotes/releasenotes.html:

Helaas heeft deze firmware de accustatus van de trådfri homebridge-plugin, die er net 5 dagen inzat, gesloopt, maar er is geen native homekit ingebouwd.

Release Version: 1.10.4
New features and changes in Accessories:
⚫ Remote Control V-2.3.014.
* Upgrade to ZB3.0.
⚫ Signal Repeater V-2.2.005.
* Max number of blinds per repeater was limited to 4. This limit is now enhanced to 10 blinds.

New features and changes in Gateway: 1.9.27
* Improvements in Blind System Performance
* Onboarding of New Devices on Gateway
* Connectivity issues fixing - DHCP, CoAP and MDNS
* Production issues fixing

jwhoogervorst wijzigde deze reactie 10-09-2019 14:35 (3%)

Voor elke oplossing is er een probleem!

• Sa1
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 17-10 17:19
jwhoogervorst schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:33:
Van https://ww8.ikea.com/ikea...enotes/releasenotes.html:

Helaas heeft deze firmware de accustatus van de trådfri homebridge-plugin, die er net 5 dagen inzat, gesloopt, maar er is geen native homekit ingebouwd.

Release Version: 1.10.4
New features and changes in Accessories:
⚫ Remote Control V-2.3.014.
* Upgrade to ZB3.0.
⚫ Signal Repeater V-2.2.005.
* Max number of blinds per repeater was limited to 4. This limit is now enhanced to 10 blinds.

New features and changes in Gateway: 1.9.27
* Improvements in Blind System Performance
* Onboarding of New Devices on Gateway
* Connectivity issues fixing - DHCP, CoAP and MDNS
* Production issues fixing
ben benieuwd of ik hem nu gewoon weer in m'n eigen LAN kan hangen, ipv op een obscuur eigen VLAN.

• jwhoogervorst
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19:40
Ik heb voorlopig de dagelijkse (automatische herstart (via een hue plug) van de gateway uitgeschakeld.
En ook de dagelijkse automatische herstart van homebridge, omdat Fyrtur niet helemaal lekker reageerde, mogelijk door de herstart van de gateway, staat tijdelijk uitgeschakeld.

Edit: bij nader inzien was nòg een herstart van homebridge nodig om de accustatus weer op gang te krijgen.
In de IKEA-app gaf hij ook 0%, dus ik heb de andere accu er maar ingedaan (hij stond eerder vandaag op 91%). Maar nu is alles weer op 100%.

jwhoogervorst wijzigde deze reactie 10-09-2019 15:08 (77%)

Voor elke oplossing is er een probleem!

• flexje

flexje

got-father

Ik heb net 2 fyrtur gordijnen gehaald en gemonteerd. Maar ik krijg deze voor geen meter gepaired met mijn Philips Hue bridge. Trouwens, de hue bridge heb ik ook net gekocht en geinstalleerd (via Android). Maar bij het opstarten van de app, zie ik alleen de mogelijkheid om een nieuwe lamp toe te voegen, verder helemaal geen menu of andere opties....

• Serena
flexje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:11:
Ik heb net 2 fyrtur gordijnen gehaald en gemonteerd. Maar ik krijg deze voor geen meter gepaired met mijn Philips Hue bridge. Trouwens, de hue bridge heb ik ook net gekocht en geinstalleerd (via Android). Maar bij het opstarten van de app, zie ik alleen de mogelijkheid om een nieuwe lamp toe te voegen, verder helemaal geen menu of andere opties....
Tja, dat gaat ook niet lukken. Je moet de Ikea hub hebben, gordijnen werken niet met de Hue bridge.

• flexje

flexje

got-father

Serena schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:37:
[...]

Tja, dat gaat ook niet lukken. Je moet de Ikea hub hebben, gordijnen werken niet met de Hue bridge.
Had ergens gelezen dat ze wel werken met de hue. Hier op GoT.

• Serena
flexje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:41:
[...]

Had ergens gelezen dat ze wel werken met de hue. Hier op GoT.
Zie dat je in het Hue topic dezelfde vraag hebt gesteld en je hetzelfde antwoord krijgt als hier. Het kan niet. Werkt alleen met de lampen en de stekkers.
Pagina: 1 ... 67 ... 72 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True