Gekoppeld aan Tradfi hub en Google assistent + Homekit. In woning app krijg ik alleen tradfi gateway te zien en niet het losse rolgordijn (eerste ikea product). Hoe krijg ik het rolgordijn in de woning app zodat ik deze met siri kan bedienen, en evt met hue knop kan bedienen?
Dat zal voorlopig nog wel niet gaan ook.....stefanvdv1988 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:27:
Zojuist geïnstalleerd en werkt perfect (fyrtur 100cm).
Gekoppeld aan Tradfi hub en Google assistent + Homekit. In woning app krijg ik alleen tradfi gateway te zien en niet het losse rolgordijn (eerste ikea product). Hoe krijg ik het rolgordijn in de woning app zodat ik deze met siri kan bedienen, en evt met hue knop kan bedienen?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Kan je enkel met de IKEA app dan momenteel de rolgordijnen bedienen, of ook gewoon via de woning-app?
In principe zou je ze met homekit moeten kunnen bedienen , mits je een inderdaad de Ikea Hub hebt. Misschien moet je hem nog even toevoegen in homekit ? Door in de Ikea Home Smart app naar instellingen --> Intergraties --> Apple Homekit te gaan en die code in Apple Homekit in te voeren ( voeg een nieuw apparaat toe ) Dan zou je ze moeten zijn. Anders even de Ikea Hub herstarten.stefanvdv1988 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:27:
Zojuist geïnstalleerd en werkt perfect (fyrtur 100cm).
Er zit een losse afstandsbediening bij die er voor zorgt dat je in feite geen hub nodig hebt. Wil je het met een app kunnen bedienen dan heb je uiteraard de hub nodig. Of hij ook werkt met de Hue Bridge durf ik je niet te vertellen.-Muncky- schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:49:
Die Fyrtur rolgordijnen.. daar heb je toch altijd een Ikea Hub voor nodig, of niet? Heb al wel een Hue Bridge.
Kan je enkel met de IKEA app dan momenteel de rolgordijnen bedienen, of ook gewoon via de woning-app?
Als het qua maten aansluit op het raam, waarom niet ?mcetweaker schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:20:
Kunnen die gordijnen nou ook op een velux dakraam of enkel op "gewone" ramen ?
Omdat een velux dakraam een schuin kantelraam is? De Ikea rolgordijnen zijn daar niet voor geschikt..GertJan2012 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:35:
[...]
Als het qua maten aansluit op het raam, waarom niet ?
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Goed punt.... daar had ik niet over nagedacht.Greetoz schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:40:
[...]
Omdat een velux dakraam een schuin kantelraam is? De Ikea rolgordijnen zijn daar niet voor geschikt..

ik zit met precies hetzelfde probleem, maar ga een beetje doe het zelf-en om te kijken of het mij wel lukt om het gordijn via geleiders schuin naar beneden/omhoog te laten gaan. Maar daarvoor wil ik eerst even het fysieke product bekijken om te weten hoe dik de cilinder onderaan het gordijn is om daarvoor een mooi geleidingssysteem te vinden. Ik ga de gordijnen trouwens niet direct op het velux dakraam plaatsen, maar op de koof die eromheen is gebouwd.GertJan2012 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:47:
[...]
Goed punt.... daar had ik niet over nagedacht.als ze geleiders hadden gehad dan was het natuurlijk een ander verhaal geweest.
Ik neem aan dat de motor sterk genoeg is om het gordijn via deze geleiders schuin naar beneden te duwen ipv recht naar beneden mbv zwaartekracht.
[ Voor 6% gewijzigd door pCOW op 15-08-2019 21:28 ]
mijn signature is bewust leeg :-)
En idem voor de rolgordijnen of heb je die ikea hub voor beide nodig om hem te bedienen?
De hub heb je sowieso nodig om je devices door Google Home te kunnen laten vinden.Joostje123 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 23:23:
Wat ik nou nog niet helemaal begrijp kan ik die ikea plank direct aansturen vanuit mijn Google home nest, oftewel Google assistent.
En idem voor de rolgordijnen of heb je die ikea hub voor beide nodig om hem te bedienen?
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Nu zit ik met het volgende, namelijk:
de twee lampen zijn boven de eettafel gemonteerd, de kleurlamp zit ergens in de woonkamer. Als ik de afstandsbediening gebruik, dan worden alle drie de lampen bediend, wat uiteraard logisch is.
Nu gebruik ik 's avonds de IKEA app om de lampen op de gewenste kleur en intensiteit te stellen, maar sochtends wil ik met de afstandsbediening alleen de keuken bedienen.
Kan ik de kleurlamp van de AB afhalen zonder dat deze uit de hub verdwijnt?
Maak gewoon een nieuwe kamer aan en verplaats de kleurenlamp naar die kamer. Dan kun je hem wel nog met de app bedienen, maar niet meer met de afstandsbediening.Thomox schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:16:
Ik heb sinds deze week ook een startset Tradfri (AB, Hub, 2x 1000lm geel/wit/warm) met een extra kleurlamp erbij van 600lm.
Nu zit ik met het volgende, namelijk:
de twee lampen zijn boven de eettafel gemonteerd, de kleurlamp zit ergens in de woonkamer. Als ik de afstandsbediening gebruik, dan worden alle drie de lampen bediend, wat uiteraard logisch is.
Nu gebruik ik 's avonds de IKEA app om de lampen op de gewenste kleur en intensiteit te stellen, maar sochtends wil ik met de afstandsbediening alleen de keuken bedienen.
Kan ik de kleurlamp van de AB afhalen zonder dat deze uit de hub verdwijnt?
De boekenplank speaker heeft de hub niet nodig om Google Home te kunnen gebruiken, die functionaliteit bied Sonos zelf immers ook , het rolgordijn uiteraard wel.Serena schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:10:
[...]
De hub heb je sowieso nodig om je devices door Google Home te kunnen laten vinden.
ben benieuwd naar je ervaring!pCOW schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:27:
[...]
ik zit met precies hetzelfde probleem, maar ga een beetje doe het zelf-en om te kijken of het mij wel lukt om het gordijn via geleiders schuin naar beneden/omhoog te laten gaan. Maar daarvoor wil ik eerst even het fysieke product bekijken om te weten hoe dik de cilinder onderaan het gordijn is om daarvoor een mooi geleidingssysteem te vinden. Ik ga de gordijnen trouwens niet direct op het velux dakraam plaatsen, maar op de koof die eromheen is gebouwd.
Ik neem aan dat de motor sterk genoeg is om het gordijn via deze geleiders schuin naar beneden te duwen ipv recht naar beneden mbv zwaartekracht.
Ik had echt geen idee wat hij met 'plank' bedoelde.GertJan2012 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:43:
[...]
De boekenplank speaker heeft de hub niet nodig om Google Home te kunnen gebruiken, die functionaliteit bied Sonos zelf immers ook , het rolgordijn uiteraard wel.
De boekenplank Symfonisk noemt men bij Ikea eigenlijk “plank” ( beetje vreemde keuze als je het mij vraagt )Serena schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:49:
[...]
Ik had echt geen idee wat hij met 'plank' bedoelde.
In theorie wel, ik schakel de Tradfri lampen via Domoticz, maar de python plugin hiervoor is nog niet geschikt (pytradfri). Kwestie van afwachtenvwtune schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:45:
Zijn die rolgordijnen (KADRILJ bijvoorbeeld) te bedienen via domoticz op 1 of andere manier?
De 80cm Fyrtur heeft volgens de IKEA site een breedte van 84.3mm en laat mijn raamopening nu net 83.8mm zijn.
Denken jullie dat dat te redden is?
Klopt, zag ik! Denk dat de opbouw voor de verschillende maten wel ongeveer gelijk is, dus als jij een antwoord hebt @stefanvdv1988 dan graag!robertwebbe schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:36:
@Duncank Een aantal posts boven je zegt @stefanvdv1988 dat hij Fyrtur 100cm heeft.
Denk dat de geleiders dan niet te veel weerstand moeten geven.Joostje123 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 23:23:
Wat ik nou nog niet helemaal begrijp kan ik die ikea plank direct aansturen vanuit mijn Google home nest, oftewel Google assistent.
https://www.rouwette.com/
Aan de linkerkant zit ook de fysieke knop voor omhoog/omlaag redelijk dichtbij het einde van de aluminium behuizing, rechts heb je wel een paar mm speling om eraf te schuren denk ik. 5mm zal wel krap kunnen worden ben ik bang..Duncank schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:44:
[...]
Klopt, zag ik! Denk dat de opbouw voor de verschillende maten wel ongeveer gelijk is, dus als jij een antwoord hebt @stefanvdv1988 dan graag!
Dat heb ik reeds vanaf het begin, maar dan nog blijft hij met de AB mee gaan. Zal 'm nogmaals uit het circuit halen door 'm 6 keer aan en uit te zetten. Vanavond even proberen.Serena schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:27:
[...]
Maak gewoon een nieuwe kamer aan en verplaats de kleurenlamp naar die kamer. Dan kun je hem wel nog met de app bedienen, maar niet meer met de afstandsbediening.
Thanks voor het advies
Maar dan moet je hem daarna weer met dezelfde ab toevoegen. Heeft weinig nut. Maak eens een screenshot van je app.Thomox schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:19:
[...]
Dat heb ik reeds vanaf het begin, maar dan nog blijft hij met de AB mee gaan. Zal 'm nogmaals uit het circuit halen door 'm 6 keer aan en uit te zetten. Vanavond even proberen.
Thanks voor het advies
Weet je zeker dat die lamp daar in een andere ruimte staat? Zou dan niet meer op die ab mogen werken.
Je kunt beter de ab wissen en opnieuw toevoegen denk ik.
Iedere keer als ik iets nieuws toevoeg doe ik dat met dezelfde ab en sleep het nieuwe ding daarna naar de goeie kamer. Dan reageert dat niet meer op de ab.
Er zullen ongetwijfeld nog veel meer leuke speledingetjes komen.
[ Voor 20% gewijzigd door robertwebbe op 16-08-2019 16:02 ]

Om de rolgordijnen te kunnen gebruiken met de app vraagt hij om een update. Hub heeft versie 1.3.14.
Iemand een idee?
[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 16-08-2019 17:16 ]
Let op trouwens, er zit geen bevestigingsmateriaal bij de Fyrtur.
Ik heb de AB en de kleurlamp gereset en opnieuw ingedeeld in een kamer, dit heeft gewerkt! ThanksSerena schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:32:
[...]
Maar dan moet je hem daarna weer met dezelfde ab toevoegen. Heeft weinig nut. Maak eens een screenshot van je app.
Weet je zeker dat die lamp daar in een andere ruimte staat? Zou dan niet meer op die ab mogen werken.
Je kunt beter de ab wissen en opnieuw toevoegen denk ik.
Iedere keer als ik iets nieuws toevoeg doe ik dat met dezelfde ab en sleep het nieuwe ding daarna naar de goeie kamer. Dan reageert dat niet meer op de ab.
Zo te zien wel op maat te maken, maar makkelijk zal het niet zijn omdat je de hele alu frame moet doorzagen.
Ik ga rond november/december verhuizen, en ben behoorlijk geïnteresseerd in deze slimme gordijnen, en dan met name de Kadrilj i.c.m. normale verduisterende gordijnen voor wat sfeer. Maar in het huis waar ik zit (jaren '20-'30 huis) moet ik er gelijk 3 ophangen aan de voorzijde, en 3 aan de achterzijde. Dan is het wel fijn als ik met 2 remotes (1 per zijde van het huis) de boel kan bedienen i.p.v. 6 totaal
Nu hebben we nog geen armatuur op zolder. Mn oog is gevallen op iets waar 4 gu10 spotjes inkunnen.
(Niet Ikea).
Is het dan mogelijk de vier Tradfri spotjes die ik hierin zou stoppen tegelijkertijd te bedienen met een app of ab? Of kan ik beter kijken naar een oplossing die de gehele armatuur in een keer bedient?
Ik heb nu een mix van klik aan klik uit en verschillende Chinese WiFi/smart lampen in huis, maar dit heeft een lage WAF factor. Vooral als iets niet helemaal werkt. Lijkt me eigenlijk wel fijn over te gaan naar een systeem. Project zolder is misschien wel een mooie start om op Tradfri over te gaan.
Hmmm.... naast alu frame, de (metalen) buis/rol en dan nog de stof. Dat zou ik allemaal wel een grote uitdaging vinden. Wat betreft het alu frame, aan beide kanten zit een kapje dat tegen het alu frame geplaatst wordt (en niet over de rand). Wat minder fraai zaagwerk blijf je nu zien.iMars schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:28:
Is deze al gedeeld?
[YouTube: IKEA FYRTUR smart blinds unboxing and teardown]
Zo te zien wel op maat te maken, maar makkelijk zal het niet zijn omdat je de hele alu frame moet doorzagen.
Geen bevestigingsmateriaal? In de handleiding wordt op pag. 6 het bevestigingsmateriaal getoond. Dat heb je nodig om de cassette op te kunnen hangen. Het lijkt me stug dat dat er niet bij zit.-Muncky- schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 18:11:
Ik breng de Fyrtur en hub weer terug naar de Ikea. Je kan de montagesteuntjes niet monteren op de -beide- uiteinden van het rolgordijn. Daardoor kan ik hem helaas niet op de muur of het plafond monteren.
Let op trouwens, er zit geen bevestigingsmateriaal bij de Fyrtur.
Op reddit heb ik trouwens gelezen dat de rolgordijnen nog niet werken met Apple HomeKit. Klopt dit? In de specs op de site van Ikea wordt wel HomeKit genoemd.
[ Voor 37% gewijzigd door meesje op 17-08-2019 09:50 ]
Je kan ze in dezelfde groep zetten, of koppelen aan 1 bewegingssensor. Dan reageren ze allemaal hetzelfde.miles schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:16:
Omdat bij ons op zolder het licht nog wel eens blijft branden, wil ik er iets smarts ophangen en in domoticz bv regelmatig checken of het licht uit is, of een bewegingsmelder gaan gebruiken.
Nu hebben we nog geen armatuur op zolder. Mn oog is gevallen op iets waar 4 gu10 spotjes inkunnen.
(Niet Ikea).
Is het dan mogelijk de vier Tradfri spotjes die ik hierin zou stoppen tegelijkertijd te bedienen met een app of ab? Of kan ik beter kijken naar een oplossing die de gehele armatuur in een keer bedient?
Ik heb nu een mix van klik aan klik uit en verschillende Chinese WiFi/smart lampen in huis, maar dit heeft een lage WAF factor. Vooral als iets niet helemaal werkt. Lijkt me eigenlijk wel fijn over te gaan naar een systeem. Project zolder is misschien wel een mooie start om op Tradfri over te gaan.
Geen zorgen, je lampen kunnen in een groep aangestuurd worden.miles schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:16:
Aangezien je toch al KlikAanKlikUit spullen in huis hebt, is de ICS-2000 dan niet iets? Die kan namelijk de KlikAanKlikUit-spullen en Zigbee-spul bedienen. Kan je je Tradfri GU10 spotjes op de ICS-2000 aanmelden en er een geheel systeem van maken.
Ik heb zelf de IKEA bridge gehad, tsja... Hij viel nogal eens uit en de app was heel mager. Overgestapt op de ICS-2000 omdat ik dan niet al mijn Tradfri-spullen hoefde terug te brengen. En mijn KaKu spul die ik al had was opeens ook een stuk slimmer.
Ik wil er eentje gaan plaatsen bij een kiep/kantelraam maar daar is maar beperkte ruimte aan de bovenkant. En het is wel fijn om dat raam te kunnen blijven gebruiken.
@Kapotlood Vermoedelijk kun je op één afstandsbediening meerdere gordijnen bedienen. Ik verwacht dat het hetzelfde zal werken als bij de geschakelde stopcontacten. Als je telkens dezelfde afstandsbediening gebruikt bij het koppelen, reageren alle rolgorijnen op die code. Volgens mij heeft nog geen enkele tweaker meerdere gordijnen hangen dus er is nog geen praktijkervaring.
Op Reddit is iemand lekker aan het knutselen geweest en heeft hij met zijn 3D printer een klepje geprint voor de IKEA aan/uit knop waardoor het een standaard wandschakelaar wordt. Ik hoop dat snel een vergelijkbare wip komt voor de ABB Busch-Jaeger Reflex SI.

[ Voor 71% gewijzigd door robertwebbe op 17-08-2019 13:21 ]
De gebruiksaanwijzing geeft aan dat je tot 4 rolluiken aan één AB kan koppelen.Kapotlood schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:08:
Wat ik zelf nog niet heb terug kunnen vinden, is of je met één Kadrilj/Fyrtur remote, ook meerdere rolgordijnen tegelijkertijd kan bedienen. Dat zou nogal wat schelen als je er 2-3 naast elkaar hebt hangen namelijk.
Ik ga rond november/december verhuizen, en ben behoorlijk geïnteresseerd in deze slimme gordijnen, en dan met name de Kadrilj i.c.m. normale verduisterende gordijnen voor wat sfeer. Maar in het huis waar ik zit (jaren '20-'30 huis) moet ik er gelijk 3 ophangen aan de voorzijde, en 3 aan de achterzijde. Dan is het wel fijn als ik met 2 remotes (1 per zijde van het huis) de boel kan bedienen i.p.v. 6 totaal
Heb mn Fyrtur net opgehangen, werkt erg lekker! Nu kijken hoe ver ik kom met spraakbesturing. Heb nog een 'oude' hub liggen die ik niet gebruik omdat ik al mn Hue en Tradfri bedien vanuit de Hue app en Google assistant.
dat alu frame doorzagen vind ik nog niet de uitdaging met een houten balk ertussen en wat schuur werk kan je die verlengen .. eventueel onzichtbaar maken met wat schuurwerk en verven ..iMars schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:28:
Is deze al gedeeld?
[YouTube: IKEA FYRTUR smart blinds unboxing and teardown]
de buis maak ik me meer "zorgen" over een standaard rolgordijn buis is 25 mm ?
De ribbels die erin zitten zullen niet voor niks er in zitten, en een gladde buis hmmm 30mm met binnen maat 28mm.. dan moet je erg voorzichting schuren, als je te veel schuurt, en hij slipt maar een klein beetje dan is het een kwestie van tijd totdat de in/uitdraaien niet meer werkt.
ik vraag me af hoe je dit verder aan kan passen .. .
Tja vanalles
Dat zou hartstikke mooi uitkomen als je er 3-4 per afstandsbediening kan koppelen!
Zo'n printplaatje voor een Tradfri 'rocker' switch is ook een goed idee zeg… daar kan ik zonder 3D printer ook nog wel uitkomen met wat handig snijwerk bij een normale schakelaar denk ik. Ik heb dat destijds ook gedaan met de kleine dimmer van Tradfri, wat er goed uit ziet al zeg ik 't zelf, maar zo'n switch is in een aantal gevallen ook 'n tof idee!

@vso, zelfs de buis is het probleem niet eens, die heb ik zelf ook al regelmatig ingekort bij zogenaamde "niet inkortbare" rolgordijnen. Het hangt er meer van af wat voor mechanisme er in het frame zit.
- Deze van Ikea bijvoorbeeld kun je niet (zomaar) inkorten omdat het mechanisme over de gehele breedte met springveren en touwtjes werkt.
- Maar gewone of duo rolgordijnen daarentegen, zoals deze van Veneta, die zijn zonder problemen in te korten.
[ Voor 42% gewijzigd door Kapotlood op 17-08-2019 14:17 ]
Vanaf het plafond inclusief montagesteunen is dit 105mm. (opgerold)robertwebbe schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:16:
@stefanvdv1988, kun je voor mij eens opmeten wat de hoogte van het geheel is in opgerolde toestand?
Ik wil er eentje gaan plaatsen bij een kiep/kantelraam maar daar is maar beperkte ruimte aan de bovenkant. En het is wel fijn om dat raam te kunnen blijven gebruiken.
[Afbeelding]
bedoelde "verlengen" .. inkorten is inderdaad het probleem niet .. maar met 1m de "breedste" .. hmmmKapotlood schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:10:
@vso, zelfs de buis is het probleem niet eens, die heb ik zelf ook al regelmatig ingekort bij zogenaamde "niet inkortbare" rolgordijnen. Het hangt er meer van af wat voor mechanisme er in het frame zit.
[ Voor 10% gewijzigd door vso op 17-08-2019 14:42 ]
Tja vanalles
Nope, geen schroeven/pluggen e.d. Zie ook het filmpje in de laatste post van @robertwebbe !meesje schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:29:
[...]
Hmmm.... naast alu frame, de (metalen) buis/rol en dan nog de stof. Dat zou ik allemaal wel een grote uitdaging vinden. Wat betreft het alu frame, aan beide kanten zit een kapje dat tegen het alu frame geplaatst wordt (en niet over de rand). Wat minder fraai zaagwerk blijf je nu zien.
[...]
Geen bevestigingsmateriaal? In de handleiding wordt op pag. 6 het bevestigingsmateriaal getoond. Dat heb je nodig om de cassette op te kunnen hangen. Het lijkt me stug dat dat er niet bij zit.
Op reddit heb ik trouwens gelezen dat de rolgordijnen nog niet werken met Apple HomeKit. Klopt dit? In de specs op de site van Ikea wordt wel HomeKit genoemd.
Ah, dat bedoel je met bevestigingsmateriaal. Ik dacht dat je die twee metalen hoeken bedoelde.-Muncky- schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:32:
[...]
Nope, geen schroeven/pluggen e.d. Zie ook het filmpje in de laatste post van @robertwebbe !
@Duncank
[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 18-08-2019 00:20 ]

niet een nieuw gaatje geboord voor het schroefje rechts wat in de steun valt aan de bovenkant, en ik zou niet op het rolgordijn gaan zitten en werken, wordt de stof niet echt beter van.robertwebbe schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:19:
En hier een video over hoe je ze kunt inkorten:
[YouTube: IKEA FYRTUR SMART BLINDS cut to size - how to modify your smart blinds]
@Duncank
We hebben er eentje nodig (in de woonkamer) van 3,60 meter....iMars schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:44:
Even na gemeten, de raam in mijn slaapkamer is 176cm in de dag. Een 180cm zou perfect zijn. Waarom Ikea, waarom...![]()
![]()
Mijn verwachting is dat ze tzt wel met bredere exemplaren zullen komen. En wellicht zelfs een maatwerk service. Kennelijk is het huidige motortje niet krachtig genoeg (of de accu zal te snel leeg zijn) om een breder stuk stof aan te kunnen. Er moet dan meer gewicht verplaatst worden.
Maar de maatvoeringen zijn veelal useless in Nederland....
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
140cm de langste? Jammer
met papier mache kun je alles maken!!
Voor de rest van de wereld zijn de maten blijkbaar wel passend. Ze kunnen moeilijk alleen voor Nederland ander maten maken.Servowire schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:46:
Wat jammer dat de maten zo vreemd zijn, ramen in jaren 30 stijl huizen zijn vaak smal of heel breed.
140cm de langste? Jammer
Hetzelfde voor de bedden. Die zijn ook maar max. 2 meter wat erg klein is voor het langste volk ter wereld.
Kom je niet precies uit als je de cassette etc ook meerekent?Wallie schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:30:
Jammer dat die gordijnen maar 1,95m lang zijn, moet hier tot aan de vloer komen, 2,10m...
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.remmuz schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:05:
[...]
Voor de rest van de wereld zijn de maten blijkbaar wel passend. Ze kunnen moeilijk alleen voor Nederland ander maten maken.
Hetzelfde voor de bedden. Die zijn ook maar max. 2 meter wat erg klein is voor het langste volk ter wereld.
Het is eerder dat Ikea geen goed marktonderzoek heeft gedaan.
Je moet je producten afstemmen op de behoefte van de klant en niet andersom.
Zeker bij raambekleding bestaat er geen one-size-fits-all.
OMHOOG: Druk hierop om je rolgordijn te openen.
OMLAAG: Druk hierop om je rolgordijn te sluiten.
Koppelen: Voeg IKEA Smart-producten toe aan je systeem. Zie onderstaande instructies.
BELANGRIJKE OPMERKING: Je hebt de signaalversterker nodig om je rolgordijnen te kunnen bedienen met de draadloze open/dicht- afstandsbediening!
APPARATEN TOEVOEGEN AAN JE DRAADLOZE OPEN/DICHT- AFSTANDSBEDIENING
Wanneer de draadloze open/dicht- afstandsbediening wordt verkocht in combinatie met een draadloos rolgordijn en een signaalversterker (in dezelfde verpakking), zijn ze al gekoppeld.
Om meer draadloze rolgordijnen toe te voegen, hoef je alleen de onderstaande stappen maar te herhalen:
Zorg dat je draadloze rolgordijn aan staat.
1. Houd de open/dicht-afstandsbediening in de buurt van het draadloze rolgordijn dat je wilt toevoegen (niet meer dan 5 cm weg de zendontvanger) .
2. Druk kort op beide knoppen op het rolgordijn. Dit activeert het apparaat, dat vervolgens 10 seconden lang klaar is om te koppelen. Druk de koppelknop in en houd deze ten minste 10 seconden ingedrukt op de draadloze open/dicht-afstandsbediening. Je vindt de koppelknop onder de klep op de achterkant.
3. Op de open/dicht-afstandsbediening zal een rood lampje gaan branden. Op het draadloze rolgordijn zal een wit lampje langzaam uitgaan en uiteindelijk één keer knipperen om aan te geven dat de koppeling geslaagd is.
Er kunnen max. 10 draadloze rolgordijnen worden gekoppeld aan 1 open/dicht- afstandsbediening.
Zorg dat je ze één voor één koppelt. Als je problemen ondervindt met het koppelen van meerdere rolgordijnen, verbreek dan tijdelijk degene die al zijn gekoppeld zijn door de
batterij erin te verwijderen. Dit maakt de koppelprocedure makkelijker.
JE DRAADLOZE ROLGORDIJNEN GEBRUIKEN
Open het rolgordijn helemaal met de open/dicht-afstandsbediening
Druk één keer (kort) op de knop omhoog op de open/dicht-afstandsbediening
Sluit het rolgordijn naar het vooringestelde niveau met de open/dicht- afstandsbediening
Druk één keer (kort) op de knop omlaag op de open/dicht-afstandsbediening
Rolgordijn openen met de open/dicht-afstandsbediening
Druk op de knop omhoog op de open/dicht- afstandsbediening en houd deze ingedrukt. Zolang de knop ingedrukt wordt gehouden gaat het rolgordijn omhoog (tot de gewenste positie of bovenste positie is bereikt), wanneer de knop wordt losgelaten, stopt het rolgordijn.
Rolgordijn sluiten met de open/dicht-afstandsbediening
Druk op de knop omlaag op de open/dicht- afstandsbediening en houd deze ingedrukt Zolang de knop ingedrukt wordt gehouden gaat het rolgordijn omlaag (tot de gewenste positie of het maximum is bereikt), wanneer de knop wordt losgelaten, stopt het rolgordijn.
Open het rolgordijn helemaal met de knoppen op het rolgordijn.
Druk één keer op de bovenste (Top) knop op het rolgordijn totdat het gordijn de bovenste positie heeft bereikt.
Sluit het rolgordijn naar het vooringestelde niveau met de knoppen op het rolgordijn.
Druk één keer op de onderste (Lower) knop op het rolgordijn totdat het gordijn de onderste positie heeft bereikt.
Het rolgordijn openen met de knoppen op het gordijn.
Druk op de bovenste (Top) knop op het rolgordijn en houd deze ingedrukt.
Het rolgordijn sluiten met de knoppen op het gordijn.
Druk op de onderste (Lower) knop op het rolgordijn en houd deze ingedrukt.
Het maximumniveau vooruitrollen instellen
Zet de rolgordijnen in de gewenste positie met de open/dicht-afstandsbediening of de knoppen op het gordijn. Wanneer het rolgordijn op de gewenste positie staat, kun je de knop omhoog of omlaag op het gordijn twee keer indrukken om deze positie op te slaan als het nieuwe maximale uitrolniveau.
Als je de instelling voor het maximale uitrolniveau zou willen wissen, moet je het rolgordijn eerst naar de toppositie bewegen. Vervolgens druk je twee keer achter elkaar op de knop omhoog of omlaag op het rolgordijn.
LET OP: Je kunt deze instelling niet maken met de open/dicht-afstandsbediening.
JE APPARAAT RESETTEN NAAR FABRIEKSINSTELLINGEN
Voor de draadloze open/dicht-afstandsbediening:
Druk binnen 5 seconden 4 keer op de koppelknop.
Voor draadloos rolgordijn:
Druk 5 seconden lang op beide knoppen. Er gaat een LED knipperen om het resetten te bevestigen.
Voor draadloze signaalversterker:
Druk tenminste 5 seconden lang een pin in het gat aan de onderkant van de signaalversterker.
Na het resetten van de signaalversterker moet de open/sluit-afstandsbediening met de signaalversterker worden gekoppeld en vervolgens moet de open/sluit- afstandsbediening weer met het rolgordijn worden gekoppeld.
DE BATTERIJ VERVANGEN
Wanneer de open/sluit-afstandsbediening regelmatig en zoals bedoeld wordt gebruikt gaat de batterij ongeveer 2 jaar mee. Wanneer het tijd is om de batterij te wisselen, knippert er een rode waarschuwingsled wanneer je de open/sluit-afstandsbediening gebruikt.
Open het achterdeksel en vervang de batterij door een nieuwe CR2032 batterij.
WAARSCHUWING!
Explosiegevaar wanneer de batterij wordt vervangen door een verkeerd type. Voer gebruikte batterijen af volgens de instructies.
BELANGRIJK!
— De draadloze open/sluit-afstandsbediening mag alleen binnen gebruikt worden bij temperaturen tussen 0 en 40 graden C.
— Laat de draadloze open/sluit- afstandsbediening niet in direct zonlicht liggen of vlak bij een hittebron, omdat deze oververhit kan raken.
— Het bereik tussen de draadloze open/ sluit-afstandsbediening en de ontvanger geldt voor open ruimte. Verschillende bouwmaterialen en de plaats van de units kunnen het bereik van de draadloze verbinding beïnvloeden.
VERZORGING
Gebruik een zachte, droge doek voor het schoonmaken van de draadloze open/sluit- afstandsbediening en het draadloze rolgordijn.
LET OP!
Gebruik geen schurende schoonmaakmiddelen of chemische oplosmiddelen omdat dit het product kan beschadigen.
Bewaar deze instructies voor toekomstig gebruik.
TECHNISCHE GEGEVENS
Type: E1766 open/sluit-afstandsbediening
Ingangsvermogen: 3V, CR2032 batterij
Bereik: 10 m in open ruimte
Alleen voor gebruik binnen
Bedieningsfrequentie: 2405-2480 MHz
Uitgangsvermogen: 0 dBm
Bron: https://www.ikea.com/nl/n...llo__AA-2129585-1_pub.pdf
Maar als ik dan eerst nog moet staan wachten tot het omhoog is dan kan ik net zo goed de gordijnen houden die er nu hangen!
Wel vreemd dat in mijn geprinte documentatie staat dat er max 4 gekoppeld kunnen worden.robertwebbe schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:10:
Er kunnen max. 10 draadloze rolgordijnen worden gekoppeld aan 1 open/dicht- afstandsbediening.
Bron: https://www.ikea.com/nl/n...llo__AA-2129585-1_pub.pdf
Ik vermoed dat het 4 is en dat dit samenhing met het probleem waarom deze gordijnen uitgesteld waren. Het bereik is niet al te groot. De ontvanger zit teveel afgeschermd door de metalen behuizing. Ze hebben het opgelost met een repeater die er dan vlakbij moet hangen.
@Panzer Dean In de 2e YouTube video van die Deen is te zien dat dit 34 seconden duurt.
[ Voor 47% gewijzigd door robertwebbe op 18-08-2019 21:46 ]
Net even aan het bijlezen hier omdat ik al maanden problemen heb met de Ikea hub die constant onbereikbaar wordt, ik zie nu dat er hier rond dezelfde tijd ook wat meldingen verschenen zijn van meerdere tweakers met gelijkaardige problemen, maar weinig concrete oplossingen kunnen vinden in verdere posts.DvD77 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:09:
[...]
Ik heb nu al 1,5 jaar tradfri ( icm Home Assistant) en sinds een week moet ik elke dag de hub restarten omdat er geen verbinding meer is, lampen reageren niet meer etc. Wordt er echt gek van.
Aan mn setup is niks veranderd, gw is versie 1.8.25
middelste ledje is wel uit, wat suggereerd dat de hub geen internet verbinding heeft.
Raar want na een herstart kan ik de hub bereiken en zie ik netjes een ip verschijnen in mn dhcp lijst. ( gereserveerd adres)
Iemand nog een suggestie ?
Hier al vanalles geprobeerd, maar zonder resultaat, verdere suggesties zijn zeer welkom.
-hub verplaatst dichter of verder van router
-HA uitgeschakeld om te testen als deze de oorzaak was van de constante hub crashes (daarna leek de hub iets langer te blijven draaien, maar nog altijd om de zoveel dagen onbereikbaar)
-hub volledig gereset en alle lampen opnieuw gepaired
De 3 lampjes op de hub blijven ondertussen altijd branden. Aan de rest van mijn netwerk setup is ook niks gewijzigd, snap er niks van momenteel.
Hopelijk gaat dat niet al te lang duren, want ik denk dat ze dan echt aansluiten bij de wensen van de doelgroep.meesje schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:03:
[...]
We hebben er eentje nodig (in de woonkamer) van 3,60 meter....
Mijn verwachting is dat ze tzt wel met bredere exemplaren zullen komen. En wellicht zelfs een maatwerk service. Kennelijk is het huidige motortje niet krachtig genoeg (of de accu zal te snel leeg zijn) om een breder stuk stof aan te kunnen. Er moet dan meer gewicht verplaatst worden.
Zie het filmpje dat robertwebbe gepost heeft. Iets meer dan een halve minuut.Panzer Dean schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:34:
Dit is waarschijnlijk een rare vraag, want niemand heeft dit nog ergens op het internet genoemd. Kan iemand vertellen hoe lang het duurt om vanuit opgerolde staat om de hele 195cm naar beneden te krijgen? Dit omdat ik het als afsluiting tussen twee ruimtes wil gebruiken, en via een sensor laten bedienen.
Maar als ik dan eerst nog moet staan wachten tot het omhoog is dan kan ik net zo goed de gordijnen houden die er nu hangen!
Als je veel problemen hebt met de IKEA hub en HA zou je kunnen kijken naar een deCONZ stick. Schijnt erg goed te werken en ben je van de hub af. Anders proberen in te ruilen voor een nieuwe hub..Memphis. schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:39:
[...]
Net even aan het bijlezen hier omdat ik al maanden problemen heb met de Ikea hub die constant onbereikbaar wordt, ik zie nu dat er hier rond dezelfde tijd ook wat meldingen verschenen zijn van meerdere tweakers met gelijkaardige problemen, maar weinig concrete oplossingen kunnen vinden in verdere posts.
Hier al vanalles geprobeerd, maar zonder resultaat, verdere suggesties zijn zeer welkom.
-HA uitgeschakeld om te testen als deze de oorzaak was van de constante hub crashes (daarna leek de hub iets langer te blijven draaien, maar nog altijd om de zoveel dagen onbereikbaar)
De 3 lampjes op de hub blijven ondertussen altijd branden. Aan de rest van mijn netwerk setup is ook niks gewijzigd, snap er niks van momenteel.
https://makezine.com/2019...high-quality-speaker-amp/
Het ziet er dus naar uit dat er nog een update moet komen voor HomeKit.
Zelfde probleem hier, hub niet bereikbaar, in HA en in app..Memphis. schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:39:
[...]
Net even aan het bijlezen hier omdat ik al maanden problemen heb met de Ikea hub die constant onbereikbaar wordt, ik zie nu dat er hier rond dezelfde tijd ook wat meldingen verschenen zijn van meerdere tweakers met gelijkaardige problemen, maar weinig concrete oplossingen kunnen vinden in verdere posts.
netwerk issue uitgesloten lijkt inderdaad op de hub...
nu maar overgestapt op zigbee2mqtt tijdelijk, alleen die heeft een klein beetje lag... Maar goed heb het ook pas sinds het weekend dus kijken hoe we dat kunnen finetunen
Meer mensen met kapotte lampen hier? 2 jaar voor een lamp is redelijk beperkt. (en heb er nog een heleboel hangen die het hopelijk langer volhouden).

Bron: Hacked Symfonisk lamp
Ergens een 'geruststelling' om te horen dat er nog kampen met hetzelfde probleem. Geeft weer hoop dat het niet enkel aan mijn onkunde ligtzoeperman schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:42:
[...]
Zelfde probleem hier, hub niet bereikbaar, in HA en in app.
netwerk issue uitgesloten lijkt inderdaad op de hub...
nu maar overgestapt op zigbee2mqtt tijdelijk, alleen die heeft een klein beetje lag... Maar goed heb het ook pas sinds het weekend dus kijken hoe we dat kunnen finetunen
Aan de andere kant jammer dat het probleem bij Ikea niet wordt aangepakt, het kan niet enkel bij tweakers zijn dat dit voorvalt.
Zal het nog 1 poging ondernemen, mijn hub bij Ikea gaan inruilen zoals Sebastiaan001 ook al voorstelt en alles opnieuw van scratch installeren. Idem met mijn volledige HA installatie, gezien ik deze er ook van verdenk de Ikea hub te laten crashen.
Als dit ook niet wil lukken, dan gaat de ikea hub definitief terug en proberen we het met een alternatieve hub.
Gelukkig is Ikea zo soepel in ruilen/teruggave beleid, dat moet je ze zeker meegeven.
Prima!ro3lie schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:14:
(Niet mijn post) iemand die een nieuwe kap heeft geplaatst op de Symfonisk:
[Afbeelding]
Bron: Hacked Symfonisk lamp
Dat had Ikea zelf ook wel kunnen bedenken, verwisselbare lampenkappen.
Dat maakt het product zoveel flexibeler.
Benieuwd of het dit keer sneller gaat dan met de Tradfri Plug
Heeft iemand deze lamp al gespot in de winkels?Tralapo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:25:
[...]
Als je dat artikelnummer nu zoekt op Google krijg je twee PDF'jes van de IKEA site waaruit zou blijken dat ze zelfs maar €9,99 gaan kosten. Lekker prijsje!
[Afbeelding]
De homebridge plugin werkt wel.GertJan2012 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:08:
Slecht nieuws voor iedereen die gehoopt had dat de rolgordijnen direct met HomeKit compatibel zouden zijn, helaas naar nu blijkt is dat niet het geval en verklaard dus ook gelijk waarom een aantal gebruikers hier ze ook niet in HomeKit zagen staan ( bron : https://9to5mac.com/2019/...mart-blinds-homekit-fall/)
Benieuwd of het dit keer sneller gaat dan met de Tradfri Plug
Nee, ik was maandag in Delft en daar was hij nog niet. Medewerker heeft in computer gekeken maar daar stond nog geen leverdatum in.daveknoop schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:56:
[...]
Heeft iemand deze lamp al gespot in de winkels?
Grappig dat je nu net de bedden pakt. Die hebben ze namelijk wel gehad bij Ikea, staat hier in huis van 2.20 lang.remmuz schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:05:
[...]
Voor de rest van de wereld zijn de maten blijkbaar wel passend. Ze kunnen moeilijk alleen voor Nederland ander maten maken.
En nu is er niets meer van te krijgen bij IKEA, minpunten voor hun..
Op de dag van de introductie stonden er een paar opgesteld in Duiven. Ik weet niet meer zeker of ze ook in het schap lagen, maar ik denk van wel. Heb er eerlijk gezegd niet goed op gelet, aangezien ik er voor de boekenplank speakers kwam (en mee heb genomen).daveknoop schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:56:
[...]
Heeft iemand deze lamp al gespot in de winkels?
[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 23-08-2019 20:40 ]
(Oeps, een kickje..)Mars Warrior schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:38:
[...]
Bij Ikea loopt niets via de cloud. Lekker veilig dus en geen privacy problemen.
Daar lijkt een einde aan gekomen te zijn met de SYMFONISK. Die leutert van alles tegen z'n baasjes. Wat je luistert, hoe hard, of het op een playlist staat, vanaf welk device, in welke kamer(s), wat de temperatuur van de speaker (en dus de kamer) is, enzovoort.
Je moet een Sonos-account aanmaken en akkoord gaan met die policy, anders blijven het inerte plastic dozen. Geen keus.
Je koopt dus geen leuke luidsprekers, je koopt nodes van een spionage-netwerk.
Sonos' eigen gebruikers zijn ook al niet blij. Oudere Sonos-devices waren zonder app en zonder internet-verbindingen te gebruiken. Dat wordt snel afgebroken. Waarom zou je één keer geld in ontvangst nemen als je gegevens van je gebruikers voortdurend kunt verkopen?
Kortom: ze gaan ongeopend terug. Jammer, IKEA. Niet van je verwacht.
I don't like facts. They have a liberal bias.
https://www.bright.nl/tes...T+-+innovative+lifestyle)
Rond oktober moet dat zijn begreep ik zal dat voor de voorwaarden dan ook anders zijn?
Zal wel allemaal nog vraag tekens zijn denk ik.
Of een DIY kit? Zodat je ze wel via een zigbee hub kan besturen.
(En dan natuurlijk een nieuwe doek en buis erbij.)
Weet je dit zeker?Erik1971 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:51:
@-Muncky- , @GertJan2012 de rolgordijnen gaan niet met Hue bridge werken, zijn geen lampen en worden dus ook niet herkent door de Hue bridge.
Iemand toevallig al proberen te TouchLinken misschien? Ben zeer geïnteresseerd in deze dingen maar vind 2 Zigbee hubs (en meerdere apps) een beetje veel van t goeie.
https://www.somasmarthome...t-shades-with-solar-panel
https://www.iculture.nl/gids/gordijnen-homekit/
Ik wil nog wèl een Fyrtur 60cm voor een raam waar ik niet behoorlijk bij kan om een rolgordijn dicht te doen, maar waar ik wel behoorlijk bij de accu kan.
Daar zit op dit moment nog geen rolgordijn.
[ Voor 22% gewijzigd door jwhoogervorst op 23-08-2019 21:56 ]
Voor elke oplossing is er een probleem!
100% zeker dat Hue bridge dit nooit gaat supporten ( tenzij Ikea Signify overneemt of andersom) !Tomba schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:31:
[...]
Weet je dit zeker?
Iemand toevallig al proberen te TouchLinken misschien? Ben zeer geïnteresseerd in deze dingen maar vind 2 Zigbee hubs (en meerdere apps) een beetje veel van t goeie.
Philips Hue bridge support alleen ZLL en ZigBee 3.0 lampen van andere fabrikanten, mits deze 100% aan de standaard voldoen! Zo zie je dat Ikea lampen en plug niet altijd meteen werkten, totdat Ikea de bugs had gefixed ( ZigBee compliance bugs).
Hoe krijg je dit snel gefixxed?
Elect a clown, expect a circus.
Hier hetzelfde. Ik heb twee afstandsbedieningen. 1 is er bijgewerkt naar 1.2.223 (na een dag of zo) en de tweede staat nu al een aantal dagen op update in behandeling. Die tweede heeft versie 1.2.214. De rest van de spullen zijn allemaal bijgewerkt.Slasher schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:54:
Heb in de app al een tijdje staan dat de update van de afstandsbediening “in behandeling” is.
Hoe krijg je dit snel gefixxed?
Die Deen heeft een methode gevonden om de rolgordijnen werkend te krijgen met HomeKit met behulp van Homebridge: https://github.com/meg768/homebridge-ikea-tradfri-gateway
[ Voor 19% gewijzigd door robertwebbe op 24-08-2019 15:45 ]
Dit topic is gesloten.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.