☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
[ Voor 11% gewijzigd door kepler op 21-08-2018 12:12 ]
https://9to5mac.com/2018/...__twitter_impression=true
Ik kon mn dimmer en mn hub niet updaten terwijl er wel updates waren. Als je je hub open maakt zit daar een reset knop. Als je hem op deze manier reset kan je daarna je hub en dimmer updaten.puntje013 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 23:26:
[...]
Dat probleem had ik afgelopen week ook met mijn gu10 lampen.
Lampen en remote nog een keer resetten ( 6 keer aan en uit voor de lampen) en dan de remote tegen de lamp aan houden tijdens het koppelen.
Het werkte bij mij pas toen ik alleen de lamp die ik wilde koppelen aan had staan, heb een armatuur waar er drie inzitten dus telkens 2 eruit draaien en zo 1 voor 1 koppelen.
Waren 2 frustrerende uren voordat ik dat door had en alles gekoppeld had.
Heb zelf ook een probleem met updaten:
Mijn draadloze dimmer heeft een update maar die blijft steeds op "update pending" staan in de app en na een dag krijg ik de melding dat het updaten niet gelukt is en begint ie weer opnieuw.
Iemand enig idee?
Is al bekend of die homeplug ook realtime energie kan uitlezen, zoals de Fibaro? Of is het alleen aan/uit?Em_ schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 06:26:
Geen nieuws is ook nieuws... ze hebben duidelijk dit topic niet gelezen
https://9to5mac.com/2018/...__twitter_impression=true
Zit volgens mij niet in Zigbee ZLL dus reken er maar niet op.Richh schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:30:
[...]
Is al bekend of die homeplug ook realtime energie kan uitlezen, zoals de Fibaro? Of is het alleen aan/uit?
Ja, een hub is 'verplicht'. En nee, kan niet met andere hubs.groggy schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:34:
Moet je een tradfri/hue hub hebben om de tradfri lampen aan te sluiten, of zijn er ook algemene hubs?
Ik heb overigens beiden.
Die van Ikea is zo duur niet. Had geen (lees NUL) zin om steeds te klooien, dus gewoon de originele hub erbij gekocht.
Edit: Lees dus in de post hieronder dat het ook met een Homey kan.
[ Voor 7% gewijzigd door Serena op 23-08-2018 15:05 ]
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Als algemene hub zou je eventueel een Athom Homey kunnen overwegen.groggy schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:34:
Moet je een tradfri/hue hub hebben om de tradfri lampen aan te sluiten, of zijn er ook algemene hubs?
https://www.athom.com/nl/usecases/ikea-tradfri/
Je kunt de IKEA TRADFRI lampen direct koppelen aan Homey - de TRÅDFRI bridge is hiervoor niet nodig.
Voordat je eventueel direct een Homey aanschaft
O ja, ik zou overigens wel een Tradfri bridge aanschaffen voor firmware updates. Ik maak al lange tijd gebruik van Hue, maar zie toch regelmatig een update voor de lampen verschijnen. Het updaten kan alleen via de merkgebonden bridge.
[ Voor 15% gewijzigd door meesje op 23-08-2018 14:43 ]
Daarmee bedoel je dat je op de Hue hub regelmatig een update voor de Hue lampen ziet verschijnen?meesje schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:41:
[...]
O ja, ik zou overigens wel een Tradfri bridge aanschaffen voor firmware updates. Ik maak al lange tijd gebruik van Hue, maar zie toch regelmatig een update voor de lampen verschijnen.
Sinds Tradfri in Nederland te koop is, herinner ik me maar één softwareupdate voor Tradfri lampen; dat was toen ze niet meer konden samenwerken met de Philips hub, nu ongeveer anderhalf jaar geleden.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Defineer aansturengroggy schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:34:
Wil je er met een app bij, dan heb je een bridge nodig
Ik heb een setje Tradfri's en enkel de Hue-bridge. Dat werkt prima en heel simpel. Ik ben voor de Hue bridge gegaan omdat deze beter te integreren is in Domoticz.
De Tradfri-bridge heb je nodig voor software updates. Maar mijn ervaring is dat de lampen al worden uitgeleverd met de laatste software update tegenwoordig, en zoals je hierboven leest verschijnt er de laatste tijd toch niks nieuws.
meesje schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:41:
[...]
Als algemene hub zou je eventueel een Athom Homey kunnen overwegen.
Serena schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:22:
[...]
Edit: Lees dus in de post hieronder dat het ook met een Homey kan.
Nog een alternatief is Raspberry Pi met Home Assistant en een RaspBee premium voor je zigbee apparaten. Dan koppel je onder andere bijvoorbeeld je Tradfri lampen, Hue lampen, Xiaomi schakelaars/sensoren, Osram Smart+ tussenstekkers zonder Tradfri/Hue/Xiaomi/Osram hub.groggy schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:34:
[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 23-08-2018 16:10 ]
Ja klopt, dat bedoel ik.aawe mwan schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:53:
[...]
Daarmee bedoel je dat je op de Hue hub regelmatig een update voor de Hue lampen ziet verschijnen?
Sinds Tradfri in Nederland te koop is, herinner ik me maar één softwareupdate voor Tradfri lampen; dat was toen ze niet meer konden samenwerken met de Philips hub, nu ongeveer anderhalf jaar geleden.
De tradfri lampen kunnen nu toch wel weer gekoppeld worden aan de hue bridge?
Goed dat dit genoemd is, hoef ik niet heel de boel los te trekken thuis en aan de Ikea hub te hangen om te zien of er een update voor is :-)aawe mwan schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:53:
[...]
Hier thuis Hue hub, met verschillende Hue en ook Tradfri lampen en sinds 2 dagen ook Osram smartplugs, werkt allemaal goed :-) (behalve het niet via Homekit aansturen zonder merk-eigen hub)
2 uur lang zonder succes geprobeerd de remotes ket de lampen en hub te koppelen volgens de beschrijvingen en de app.
Ik kan op beide remotes de pair knop ingedrukt houden tot ik een ons weeg, maar ze weigeren te koppelen.
Iemand nog een idee?
Ikea may launch $10 smart plugs in OctoberJBS schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:11:
[...]
Is hier inmiddels al wat meer concreets over bekend? Las hier ook wat berichten dat bij diverse IKEA's was aangegeven dat ze toch dit jaar niet meer zouden komen, en lees er op dit moment ook nog niets concreets over?
Ik had dat ook met een paar lampen. Volgens mij is het toen gelukt nadat ik de desbetreffende lampen had gereset.ArcticTiger schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 18:21:
Vandaag 10 gu10 spotjes (warm wit) gekocht, samen met 2 5-knops remotes en een hub.
2 uur lang zonder succes geprobeerd de remotes ket de lampen en hub te koppelen volgens de beschrijvingen en de app.
Ik kan op beide remotes de pair knop ingedrukt houden tot ik een ons weeg, maar ze weigeren te koppelen.
Iemand nog een idee?
Geloof 10 keer aan en uit doen snel achterelkaar.
DaveD
Zes keer, zie instructiefilmpje hoe precies: https://www.google.nl/url...Vaw1mqMoO-qoKyZYx7xlN8IG7DaveD1109 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 22:55:
[...]
Ik had dat ook met een paar lampen. Volgens mij is het toen gelukt nadat ik de desbetreffende lampen had gereset.
Geloof 10 keer aan en uit doen snel achterelkaar.
Daarna knippert de lamp.
Ik heb bij een afstandsbediening ook wat problemen gehad. Uiteindelijk kunnen koppelen op de volgende manier. Reset de lampen door ze 6x met de (muur)schakelaar van de lamp aan en uit te zetten. Reset ook de afstandsbediening door 4x op het knopje te drukken. Wacht vervolgens een minuutje. Koppel vervolgens eerst de afstandsbediening aan de hub en koppel daarna pas de lampen aan de afstandsbediening. Ik hoop dat dit helpt!
Heb het probleem ook met alletwee de remotes.
Na vervangen van de batterijen kon ik ze koppelen aan de hub, maar niet aan een lamp.
Ik denk dat het nu 1 van de twee is:
- brakke batterijen (de action batterijen die ik zelf nog had liggen ook al een poosje)
- de echte pech van het kopen van 2 brakke remotes tegelijk
Gisteren een halve dag weggegooid.
En dat alles voor 1 groep van 10 lampen die ik met 2 remotes wil aansturen.
Edit: en kom net terug van Ikea, allemaal nieuwe units, en hetzelfde probleem.
Uit de doos alles gereset, hub een vast ip gegeven, en nog steeds wil die troep op geen enkele manier pairen.
[ Voor 31% gewijzigd door ArcticTiger op 26-08-2018 14:23 ]
Mag ik vragen welke handleiding je precies gevolgd hebt om ze te koppelen?ArcticTiger schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:49:
Uit de doos alles gereset, hub een vast ip gegeven, en nog steeds wil die troep op geen enkele manier pairen.
Ik wil google assitant gebruiken op ze aan te zetten met mijn stem.
dus ik zet in de tradfri app google assistant integratie aan dan zegt die maak het af in de google home app.
Zodra ik daarheen ga kan google home geen apparaten vinden.
wat doe ik verkeerd?
Echter ook de papieren handleidingen die bij de producten zelf zitten.
Ook zonder hub krijg ik een remotes niet aan de lanpen gekoppeld.
De remote houdt ikntegen de lanpen en regen de hub aan.
Je moet in de Google home app links boven op die 3 streepjes klikken en dan home control selecteren daarna rechtsboven klikken op de stippeltjes en dan nanage accounts.sgouman schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:12:
Hmm
Ik wil google assitant gebruiken op ze aan te zetten met mijn stem.
dus ik zet in de tradfri app google assistant integratie aan dan zegt die maak het af in de google home app.
Zodra ik daarheen ga kan google home geen apparaten vinden.
wat doe ik verkeerd?
Dan kan je zoeken naar IKEA tradfri en deze koppelen aan Google home.
DaveD
Voor zover ik weet, ondersteunt Ikea officieel niet het aan elkaar koppelen van 2 remotes. Het werkt wel, maar de uitleg hoe het moet zal je niet van Ikea krijgen.ArcticTiger schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:24:
@aawe mwan ik heb de stappen gevolgd welke de tradfr app me voorschotelen.
Je kunt het best een ander stappenplan zoeken, wat wel werkt voor jou.
Dit topic staat er al vol mee, dus gebruik de zoekfunctie.
Hoi,DaveD1109 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:24:
[...]
Je moet in de Google home app links boven op die 3 streepjes klikken en dan home control selecteren daarna rechtsboven klikken op de stippeltjes en dan nanage accounts.
Dan kan je zoeken naar IKEA tradfri en deze koppelen aan Google home.
Ik heb bij google home alleen staan apparant accountvoorkeruen aanbiedien en instructies voor casten.
geen home control
Telefoon in het engells zetten. Dan moet het er komen te staan. In het Nederlands is de assistent erg beperktsgouman schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:39:
[...]
Hoi,
Ik heb bij google home alleen staan apparant accountvoorkeruen aanbiedien en instructies voor casten.
geen home control
[ Voor 6% gewijzigd door DaveD1109 op 26-08-2018 15:43 ]
DaveD
oh ik dacht omdat google assitant nu in het nederlands werkt dat tradfri ook wel zou werken in het nederlandsDaveD1109 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:41:
[...]
Telefoon in het engells zetten. Dan moet het er komen te staan. In het Nederlands is de assistent erg beperkt
EDIT: taal in het engels gezet van de telefoon werkt echter nog niet en krijg nogsteeds dezelfde opties als voorheen.
[ Voor 14% gewijzigd door sgouman op 26-08-2018 15:50 ]
Telefoon gereboot? iOS of Android?sgouman schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:47:
[...]
oh ik dacht omdat google assitant nu in het nederlands werkt dat tradfri ook wel zou werken in het nederlands
EDIT: taal in het engels gezet van de telefoon werkt echter nog niet en krijg nogsteeds dezelfde opties als voorheen.
DaveD
android. ja telefoon heb ik opnieuw gestart.
US engels gepakt?sgouman schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:22:
[...]
android. ja telefoon heb ik opnieuw gestart.
Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog
Stomme vraag misschien, maar hou je de pair knop wel goed ingedrukt tijdens het koppelen? Knippert het onderste icoontje op de hub wel 4x voordat je de pair knop loslaat?ArcticTiger schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:24:
@aawe mwan ik heb de stappen gevolgd welke de tradfr app me voorschotelen.
Ook zonder hub krijg ik een remotes niet aan de lanpen gekoppeld.
De remote houdt ikntegen de lanpen en regen de hub aan.
En de assistent opnieuw moeten instellen?
DaveD
Ik hou het knopje goed ingedrukt.lausemaus schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:58:
[...]
Stomme vraag misschien, maar hou je de pair knop wel goed ingedrukt tijdens het koppelen? Knippert het onderste icoontje op de hub wel 4x voordat je de pair knop loslaat?
Ik kan hem ingedrukt houden tot ik een ons weeg, maar hij pairt niet.
Hebbhet geprobeerd met hard indrukken, zacht indrukken. Als ik hem 4 keer indruk knippert het rode ledje 6 keer, vervolgens wacht ik 10 seconden voordat ik hem probeer te pairen met de hub.
Precies zoals de instructies in de app.
Ja.DaveD1109 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:01:
[...]
En de assistent opnieuw moeten instellen?
Mis alleen nogsteeds dat knopje home control.
EDIT: ik heb ze nu kunnen verbinden.
Echter als ik nu zeg zet alles aan zegt die dat er geen muziekdienst verbonden is.
[ Voor 22% gewijzigd door sgouman op 26-08-2018 17:31 ]
Echter als ik nu bijvoorbeeld 1 aan een kamer link en dan zeg zet kantoor aan zegt die er zijn geen apparataen gelinkt aan je account
je kunt apparaten toevoegen in de google home app.
Wat me wel opviel is dat elke keer als het luke, het rode ledje ging branden zodra ik de pairing knop indrukte.
Nu nog 8 lampen te gaan en al een half uur bezig met de eerste daarvan....
Het rode ledje gaat ook niet branden zodra ik de pairing knop indruk.

[ Voor 38% gewijzigd door Isane op 26-08-2018 19:45 ]
Klopt, heb ze vandaag nog zien liggen bij Ikea Barendrecht voor iets van 24,95.Slonzo schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:46:
Volgens deze post zou de RGB lamp nu apart beschikbaar moeten zijn
Ik heb alles gedaan wat jij hebt gedaan maar ik zie nog steeds nergens de optie. Werkt het bij jou nu wel?sgouman schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:51:
Ik heb ze via google dan instellingen dan google assistant instellingen kunnen linken.
Echter als ik nu bijvoorbeeld 1 aan een kamer link en dan zeg zet kantoor aan zegt die er zijn geen apparataen gelinkt aan je account
je kunt apparaten toevoegen in de google home app.
Ja.dherre65 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:07:
[...]
Ik heb alles gedaan wat jij hebt gedaan maar ik zie nog steeds nergens de optie. Werkt het bij jou nu wel?
Je moet wel je telefoon in het engels hebben dan werkt het wel.
Hebben mensen daar ervaring mee ? Mijn thuisnetwerk is opgedeeld, mijn 'lan wifi' is anders als mijn IOT wifi
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Even reageren al is het maar half on topic: ik ben nu bezig om 9 ledberg spots aan te sluiten op een Tradfri (30w, foutje...Robvdberger schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:09:
[...]
Dank voor je reactie! Zijn er andere mensen hier in dit topic die ervaring hebben met de tradfri driver in combinatie met de ledberg strips? Bij de ledbergs staat niet dat ze dimbaar zijn, maar de driver kan dat wel. Werkt dimmen dan gewoonweg niet, of zijn de ledbergs stiekem toch dimbaar in combinatie met deze driver?
*insert signature here
Het klopt dat Ikea Tradfri geen out of home control heeft, ze hebben geen eigen cloud dienst om dit te regelen zoals Philips het wel heeft.ChaserBoZ_ schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:47:
Geïnteresseerd in ofwel Trafdri of Hue, lees ik dat Tradfri alleen te besturen is vanuit 'hetzelfde' wifi netwerk ? Hue kan middels de cloud overal worden aangestuurd lees ik.
Hebben mensen daar ervaring mee ? Mijn thuisnetwerk is opgedeeld, mijn 'lan wifi' is anders als mijn IOT wifi
Maar middels Apple HomeKit kan het wel geregeld worden mist je altijd een iPad of een Apple TV op je IOT WiFi netwerk hebt zitten......
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Philips Hue bridge, maar dan kun je de Tradfri lampen geen software update geven en werkt HomeKit ook niet voor deze lampen.
De Tradfri-app heeft alleen een controle of de telefoon verbonden is met WiFi, dit hoeft niet hetzelfde WiFi te zijn als waar de Tradfri Hub is aangesloten.ChaserBoZ_ schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:47:
Geïnteresseerd in ofwel Trafdri of Hue, lees ik dat Tradfri alleen te besturen is vanuit 'hetzelfde' wifi netwerk ? Hue kan middels de cloud overal worden aangestuurd lees ik.
Ik kan met de Tradfri App zelfs over een VPN naar huis de Tradfri Hub bedienen ..... zolang ik maar verbonden ben met WiFi anders start de App niet door. (een medewerker van de IKEA stond hier ook van te kijken toen ik hen in de winkel mijn Tradfri-setup liet zien)
Dus eerst de App koppelen in het IoT segment en daarna de Hub bereikbaar maken voor het device met de Tradfri App vanuit je thuisnetwerk lijkt mij geen probleem.
Murphy was an optimist
Kan idd ook via VPN, moet je wel een router hebben die dit ondersteund en iets handiger zijn met dit soort zaken (maar ja TweakersGoGoHaRrY schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 06:52:
[...]
De Tradfri-app heeft alleen een controle of de telefoon verbonden is met WiFi, dit hoeft niet hetzelfde WiFi te zijn als waar de Tradfri Hub is aangesloten.
Ik kan met de Tradfri App zelfs over een VPN naar huis de Tradfri Hub bedienen ..... zolang ik maar verbonden ben met WiFi anders start de App niet door. (een medewerker van de IKEA stond hier ook van te kijken toen ik hen in de winkel mijn Tradfri-setup liet zien)
Dus eerst de App koppelen in het IoT segment en daarna de Hub bereikbaar maken voor het device met de Tradfri App vanuit je thuisnetwerk lijkt mij geen probleem.
Zijn wel een aantal aandachts punten, je moet zorgen dat je de beveiliging in orde hebt (lees een goede password kiezen) en het kan zijn dat je internet provider je IP address laat verlopen en dan moet je dit opnieuw uitzoeken om opnieuw VPN op te zetten.
Mijn voorkeur gaat uit naar certificaten voor elk device welke een verbinding maakt over VPN maar dat hoort in een ander topic thuis.Erik1971 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:26:
Zijn wel een aantal aandachts punten, je moet zorgen dat je de beveiliging in orde hebt (lees een goede password kiezen) en het kan zijn dat je internet provider je IP address laat verlopen en dan moet je dit opnieuw uitzoeken om opnieuw VPN op te zetten.
Het blijft in ieder (nog) geval niet mogelijk om met een device anders dan wifi connected een verbinding op te zetten naar de Tradfri Hub met de Tradfri App.
Zelf gebruik ik ook Home Assist om mijn Tradfri Hub aan te sturen, dit lukt wel onderweg met een VPN (zonder dat er WiFi in de buurt is).
Murphy was an optimist
Erik1971 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 23:20:
[...]
Het klopt dat Ikea Tradfri geen out of home control heeft, ze hebben geen eigen cloud dienst om dit te regelen zoals Philips het wel heeft.
Maar middels Apple HomeKit kan het wel geregeld worden mist je altijd een iPad of een Apple TV op je IOT WiFi netwerk hebt zitten......
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Philips Hue bridge, maar dan kun je de Tradfri lampen geen software update geven en werkt HomeKit ook niet voor deze lampen.
Dank voor de antwoorden, ik ga voor de HueGoGoHaRrY schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 06:52:
[...]
De Tradfri-app heeft alleen een controle of de telefoon verbonden is met WiFi, dit hoeft niet hetzelfde WiFi te zijn als waar de Tradfri Hub is aangesloten.
Je kan evt op marktplaats een 2.0/2.1 Hue hub scoren goedkoop en daar de Ikea lampen aanhangen.
*insert signature here
Iemand een idee of dit zal gaan werken met tradfri? Of echt een kwestie van proberen?
Kwestie van koppelen met de lamp neem ik aan?
Busch Jaeger heeft ook wel zigbee spul https://www.busch-jaeger-...=1013323&programm=1022970
[ Voor 22% gewijzigd door Isane op 28-08-2018 20:38 ]
Is dit om lampen aan en uit te zetten ofniet? Want dat kan toch met de app?Isane schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:42:
https://www.schuurman-et....ender-cd500-4-voudig.html
Iemand een idee of dit zal gaan werken met tradfri? Of echt een kwestie van proberen?
Kwestie van koppelen met de lamp neem ik aan?
Busch Jaeger heeft ook wel zigbee spul https://www.busch-jaeger-...=1013323&programm=1022970
Ja exact, het kan inderdaad met de app!sgouman schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:02:
[...]
Is dit om lampen aan en uit te zetten ofniet? Want dat kan toch met de app?
Maar mn vrouw gaat het nooit goed vinden om lampen met de app te bedienen.
Ah.Isane schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:08:
[...]
Ja exact, het kan inderdaad met de app!
Maar mn vrouw gaat het nooit goed vinden om lampen met de app te bedienen.
Er zijn ook afstandbedidningen te koop.
Maar als je dr stroom uitzet reset na een tijdje de lamp of tenminste de kleur
Geen hub, en eindeloos veel meer mogelijkheden. Een dubbele wandschakelaar van 'n tientje op een plek naar keuze aan de muur bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com.../2336152_32850892649.html
Toegegeven, het is zeker geen plug-and-play, maar dat maakt 't (wat mij betreft) ook een leuk hobby project
Oeh, optiesTjark schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:40:
[...]
Je kan evt op marktplaats een 2.0/2.1 Hue hub scoren goedkoop en daar de Ikea lampen aanhangen.
Zeker een optie. Maar ik vond het wel handig dat Hue dingen als geo-fencing heeft zodat het licht aangaat als ik thuiskom en het na zonsondergang is, zonder dat ik dan weer dingen als eigen Pi's met VPN moet draaien aangezien Tradfri geen cloud/externe verbinding heeft (toch?ChaserBoZ_ schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:30:
[...]
Oeh, optiesIk ga eens kijken, maar neig naar 'alles van 1 pakket' in het kader van 'de minste kans op sh*t thuis'
*insert signature here
Vraagje: hoe zit 't dan evt met updates van Hue/Tradfri lampen? #dtvJBS schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:07:
Nog een alternatief is Raspberry Pi met Home Assistant en een RaspBee premium voor je zigbee apparaten. Dan koppel je onder andere bijvoorbeeld je Tradfri lampen, Hue lampen, Xiaomi schakelaars/sensoren, Osram Smart+ tussenstekkers zonder Tradfri/Hue/Xiaomi/Osram hub.
*insert signature here
Zelf nog niet gedaan of ervaring mee, maar dat schijnt ook mogelijk te zijn (met Tradfri in ieder geval): https://github.com/dresde...onz-rest-plugin/issues/96Tjark schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:57:
[...]
Vraagje: hoe zit 't dan evt met updates van Hue/Tradfri lampen? #dtv
[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 29-08-2018 11:08 ]
Tradfri werkt inderdaad alleen maar binnenshuis. Mocht je extra dingen willen zoals afstand, of aanmelding van bepaalde devices op het lokale netwerk, kan je ook eens naar HomeAssistant kijken. Dat werkt oa samen met Tradfri, en geeft erg veel automation mogelijkheden (beetje erg veel, zodat je wellicht door de bomen het bos weer niet ziet).Tjark schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:54:
[...]
Zeker een optie. Maar ik vond het wel handig dat Hue dingen als geo-fencing heeft zodat het licht aangaat als ik thuiskom en het na zonsondergang is, zonder dat ik dan weer dingen als eigen Pi's met VPN moet draaien aangezien Tradfri geen cloud/externe verbinding heeft (toch?)
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Is het al mogelijk om de Ikea lampen out of the box aan de Hue te koppelen? Of zijn er nog trucjes voor nodig?Tjark schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:40:
[...]
Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)
Ik heb alleen ervaring met een Tradfri 30w driver. In eerste instantie werd die niet gevonden, maar las ergens dat je ze echt tegen elkaar (bijna) moet leggen. Ik heb dat gedaan, maar tegelijkertijd ook 't via de site http://www.easy-hue.com de koppeling gedaan, die is (blijkbaar) net wat handiger dan de Hue app. Je moet dan in hetzelfde (wifi)netwerk zitten. Maar goed: toen vond m'n Hue hub de driver En meteen gekoppeld en was ook meteen in de Hue app beschikbaar met mogelijkheid om te dimmen enzo.keverjeroen schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:28:
[...]
Is het al mogelijk om de Ikea lampen out of the box aan de Hue te koppelen? Of zijn er nog trucjes voor nodig?
*insert signature here
Ok. Ik heb de eerste generatie E14 lampjes, nu rechtstreeks verbonden met Homey en begreep dat ik eerst de firmware zou moeten updaten (via een Ikea hub, die ik niet heb), om de aan Hue te kunnen krijgen.Tjark schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:42:
[...]
Ik heb alleen ervaring met een Tradfri 30w driver. In eerste instantie werd die niet gevonden, maar las ergens dat je ze echt tegen elkaar (bijna) moet leggen. Ik heb dat gedaan, maar tegelijkertijd ook 't via de site http://www.easy-hue.com de koppeling gedaan, die is (blijkbaar) net wat handiger dan de Hue app. Je moet dan in hetzelfde (wifi)netwerk zitten. Maar goed: toen vond m'n Hue hub de driver En meteen gekoppeld en was ook meteen in de Hue app beschikbaar met mogelijkheid om te dimmen enzo.
Ja, dit werkt nu out of the box.keverjeroen schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:28:
[...]
Is het al mogelijk om de Ikea lampen out of the box aan de Hue te koppelen? Of zijn er nog trucjes voor nodig?
Zie Leader98 in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie"
Als de lampen al wat ouder zijn zouden ze een oudere firmware kunnen hebben waardoor het koppelen met de Hue zonder firmwareupdate niet gaat.keverjeroen schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:51:
[...]
Ok. Ik heb de eerste generatie E14 lampjes, nu rechtstreeks verbonden met Homey en begreep dat ik eerst de firmware zou moeten updaten (via een Ikea hub, die ik niet heb), om de aan Hue te kunnen krijgen.
Voor de firmwareupdate heb je wel een Ikea hub oid nodig.
De lampen die ik afgelopen weekend kocht werkten zonder Ikea hub direct op de Hue (na resetten middels 6x aan/uit en hangende direct naast mijn al gekoppelde Philips lampen.
Ik heb ze gekocht, vlak nadat ze te koop kwamen. Dus die zullen een nog oude firmware hebben. Helaas worden de Ikea hubs nog niet 2e hands aangeboden op MP. Misschien toch maar een keer een nieuwe kopen dan..Leader98 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:54:
[...]
Als de lampen al wat ouder zijn zouden ze een oudere firmware kunnen hebben waardoor het koppelen met de Hue zonder firmwareupdate niet gaat.
Voor de firmwareupdate heb je wel een Ikea hub oid nodig.
De lampen die ik afgelopen weekend kocht werkten zonder Ikea hub direct op de Hue (na resetten middels 6x aan/uit en hangende direct naast mijn al gekoppelde Philips lampen.
Iemand nog tips of ideeën?ArcticTiger schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:49:
Helaas alle reset manieren al geprobeerd.
Heb het probleem ook met alletwee de remotes.
Na vervangen van de batterijen kon ik ze koppelen aan de hub, maar niet aan een lamp.
Ik denk dat het nu 1 van de twee is:Vanmiddag maar terug met de hub en remotes.
- brakke batterijen (de action batterijen die ik zelf nog had liggen ook al een poosje)
- de echte pech van het kopen van 2 brakke remotes tegelijk
Gisteren een halve dag weggegooid.
En dat alles voor 1 groep van 10 lampen die ik met 2 remotes wil aansturen.
Ik heb inmiddels met veel pijn en moeite 1 afstandsbediening en 2 lampen met de hub weten te koppelen.
Maar als ik de rest probeer te koppelen lijkt het wel of het pairen niet gestart wordt, terwijl ik alle instructies volg die de app me geeft.
Al meerdere malen de hub gereset, afstandsbedieningen gereset, en de te koppelen lampen gereset...
Afstandsbedienig tegen de lampen aan, er bijna tegenaan, diverse hoeken geprobeerd, maar als ik het pair knopje indruk gaat het rode ledje ook niet branden, wat bij de gekoppelde afstandsbediening en lampen wel het geval was.
Terugbrengen naar de winkel en nieuwe vragen.ArcticTiger schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:03:
[...]
Iemand nog tips of ideeën?
Ik heb inmiddels met veel pijn en moeite 1 afstandsbediening en 2 lampen met de hub weten te koppelen.
Maar als ik de rest probeer te koppelen lijkt het wel of het pairen niet gestart wordt, terwijl ik alle instructies volg die de app me geeft.
Al meerdere malen de hub gereset, afstandsbedieningen gereset, en de te koppelen lampen gereset...
Afstandsbedienig tegen de lampen aan, er bijna tegenaan, diverse hoeken geprobeerd, maar als ik het pair knopje indruk gaat het rode ledje ook niet branden, wat bij de gekoppelde afstandsbediening en lampen wel het geval was.
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Ja zo'n lelijke grijze ronde afstandsbediening. Dat ziet er natuurlijk niet uit als ik deze aan de muur maak.sgouman schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:29:
[...]
Ah.
Er zijn ook afstandbedidningen te koop.
Maar als je dr stroom uitzet reset na een tijdje de lamp of tenminste de kleur
[ Voor 9% gewijzigd door Isane op 29-08-2018 21:38 ]
Die batterijen willen wel eens leeg zijn. Al geprobeerd te vervangen?
Daarna kon ik die ene afstandsbediening en 2 lampen eindelijk koppelen.
@Vorkie ik heb de batterijen ook al vervangen, geen verschil.
Of het werkt echt voor geen meter, of ik doe echt iets gruwelijk fout..
[ Voor 32% gewijzigd door ArcticTiger op 29-08-2018 22:40 ]
Kan zijn dat de touch link window maar van korte duur is, ik zou proberen om voordat je de lamp met afstandbediening linked, de lamp even van stroom te halen (~30 seconden) en dan weer aan te zetten. Kan ook zijn dat je de eerste x seconden/minuten je de lamp niet kunt touch linken, lampen moeten ook naar een open netwerk kunnen zoeken en ik verwacht niet dat Ikea zowel het zoeken naar open netwerk als touch linken tegelijk ondersteund?!ArcticTiger schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:40:
@Serena dat had ik zondag al gedaan, nieuwe hub en afstandsbedieningen...
Daarna kon ik die ene afstandsbediening en 2 lampen eindelijk koppelen.
@Vorkie ik heb de batterijen ook al vervangen, geen verschil.
Of het werkt echt voor geen meter, of ik doe echt iets gruwelijk fout..
Kan ook zijn dat je in de buurt moet zijn van een van de andere lampen die al gelinked is, zou normaal niet hoeven, maar ik weet niet hoe Ikea dit heeft geimplementeerd.
Iemand kreeg het ook niet voor elkaar, en die had last van storing door de wifi (2,4GHz)
Nu is het bij mij nog een proefopstelling waarbij zowel de bridge, de fitting voor het koppelen van de lampen en mijn router erg dicht bij elkaar staan (zeg maar binnen 50cm van elkaar)
Ik heb het zendvermogen van mijn router (TP-Link uit het jaar kruik) al omlaag gezet, en zal vanavond de Tradfri gateway iets verder weg zetten en nogmaals proberen.
Ook zal ik meteen de tip doorvoeren om na inschakelen even te wachten voordat ik ga koppelen.
Zou dit hetzelfde kunnen zijn waardoor ik de 2e remote niet kan koppelen?
Inderdaad je moet je zigbee producten niet te dicht bij Wifi router zetten, dan is de kans groot dat zigbee berichten worden weg gedrukt, 50 cm of meer afstand is inderdaad de oplossing (heb op Hue forum al een aantal keer uitgelegt het waarom, als je geintereseerd bentArcticTiger schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:42:
@Erik1971 Ik was wat aan het zoeken op internet en ga vanavond proberen de opstelling iets anders te maken.
Iemand kreeg het ook niet voor elkaar, en die had last van storing door de wifi (2,4GHz)
Nu is het bij mij nog een proefopstelling waarbij zowel de bridge, de fitting voor het koppelen van de lampen en mijn router erg dicht bij elkaar staan (zeg maar binnen 50cm van elkaar)
Ik heb het zendvermogen van mijn router (TP-Link uit het jaar kruik) al omlaag gezet, en zal vanavond de Tradfri gateway iets verder weg zetten en nogmaals proberen.
Ook zal ik meteen de tip doorvoeren om na inschakelen even te wachten voordat ik ga koppelen.
Zou dit hetzelfde kunnen zijn waardoor ik de 2e remote niet kan koppelen?
Als je een tweede remote wilt koppelen (aan je orginele remote neem ik aan) dan moet er altijd een lamp in bereik zijn.
En ja die 2e remote moet uiteindelijk aan mijn eerste remote gekoppeld worden, maar ik vraag me af of dat nog wel kan als er in die groep al 10 lampen zitten...
Ik ben niet bekent met de exacte implementatie van de Tradfri remotes, maar voor de Philips LivingColors remotes (vergelijkbaar), heeft iedere remote een eigen groep, ik verwacht dat Tradfri ook zoiets doet. Heb zelf geen Tradfri remotes, wel alle Philips Livings Colors en Hue Dimmer Switch versiesArcticTiger schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:58:
@Erik1971 Vanavond dus maar eens doen
En ja die 2e remote moet uiteindelijk aan mijn eerste remote gekoppeld worden, maar ik vraag me af of dat nog wel kan als er in die groep al 10 lampen zitten...
Kan zeker kloppen. De batterijen zijn niet 100% vol. Ik had er eentje die al meteen op 54% stond. Die heb ik inmiddels vervangen.sgouman schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:56:
Ik heb vi home automation de batterij status van de afstandbediening en motion sensor. Deze staan al op 87% na een week. Klopt dit of niet?
Canon EOS | DJI M2P
Hoelang gaan ze gemiddeld mee?Arjan A schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 00:22:
[...]
Kan zeker kloppen. De batterijen zijn niet 100% vol. Ik had er eentje die al meteen op 54% stond. Die heb ik inmiddels vervangen.
Ik heb 2 afstandsbedieningen vanaf april dit jaar, en van één heb ik de batterij vervangen. De andere loopt nog steeds op de originele batterij.
Canon EOS | DJI M2P
Is wel erg kort ongeveer 5 maanden, zou verwachten dat ze wel een paar jaar mee gaan, heb hier Hue Dimmer Switches vanaf het begin dat ze beschikbaar waren en nog steeds met de originele batterijen (ongeveer 3 jaar)!Arjan A schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 15:55:
[...]
Ik heb 2 afstandsbedieningen vanaf april dit jaar, en van één heb ik de batterij vervangen. De andere loopt nog steeds op de originele batterij.
Wanneer vervang je ze, kan zijn dat batterij indicatie in de app niet nakeuring is en te vlug aangeeft dat ie leeg is?
Ik heb zelf vreemde ervaringen met het batterij verbruik van de remotes.sgouman schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:56:
Ik heb vi home automation de batterij status van de afstandbediening en motion sensor. Deze staan al op 87% na een week. Klopt dit of niet?
- De batterij van de afstandsbediening waar ik regelmatig lampen met de hub mee koppel (en verder helemaal niet gebruik) gaat soms in grote stappen naar beneden als ik meerdere devices koppel. Als deze stil op de plank ligt lijkt er niets te gebeuren met het niveau van de batterij.
- Een keer is een batterij in één nacht van 87% helemaal leeg gelopen, persoonlijk wijt ik dit aan "slecht bereik"/issues met de zigbee Mesh. Ik heb niets aan de situatie veranderd (een nieuwe batterij dat wel) en het is niet nog een keer voorgekomen.
Murphy was an optimist
Idd raar, toen de batterij in 1 nacht snel leeg liep stond toen de lamp fysiek uit (of buiten bereik als ik je verhaal goed begrijpGoGoHaRrY schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:35:
[...]
Ik heb zelf vreemde ervaringen met het batterij verbruik van de remotes.
- De batterij van de afstandsbediening waar ik regelmatig lampen met de hub mee koppel (en verder helemaal niet gebruik) gaat soms in grote stappen naar beneden als ik meerdere devices koppel. Als deze stil op de plank ligt lijkt er niets te gebeuren met het niveau van de batterij.
- Een keer is een batterij in één nacht van 87% helemaal leeg gelopen, persoonlijk wijt ik dit aan "slecht bereik"/issues met de zigbee Mesh. Ik heb niets aan de situatie veranderd (een nieuwe batterij dat wel) en het is niet nog een keer voorgekomen.
Een afstandbediening is een Zigbee end device en deze heeft een Zigbee router (lamp of bridge) nodig om met netwerk te kunnen communiseren!
Normaal gaat Zigbee end device in stand-by mode en wordt iedere x minuten wakker om zijn parent router te pollen, maar als deze uitstaat (of niet gevonden wordt) gaat ie opzoek naar een andere router, kan zijn dat Ikea een implementatie fout heeft gemaakt en dat de afstandbediening niet meer naar stand-by gaat als deze geen router (lamp of bridge) kan vinden om mee te communiseren en dan loopt zo’n batterij idd in een nacht leeg!
Ik kan nog steeds niets toevoegen.
Zowel de lampjes als de tweede remote.
Daarnaast durf ik de gateway ook niet te resetten want dan doet niets het meer...
Bij de ikea vestiging zelf loopt echt niemand met verstand hiervan, en via dacebook krijg ik een melding dat het wel enige dagen kan duren voor ik een antwoord krijg.
Tips en tricks zijn van harte welkom
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticTiger op 01-09-2018 11:48 ]
Hmm, nee helaas, wellicht dat je nog wat Youtube filmpjes kunt opzoeken met instructies hoe je lampen en meerdere remotes koppelt?ArcticTiger schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 10:08:
Ondertussen begint het frustrerend te worden.
Ik kan nog steeds niets toevoegen.
Zowel de lampjes als de tweede remote.
Daarnaast durf ik de gateway ook niet te resetten want dan doet niets het meer...
Bij de ikea vestiging zelf loopt echt niemand met verstand hiervan, en via dacebook krijg ik een melding dat het wel enige dagen kan duren voor ik een antwoord krijg.
Tips en tricks zijn van harte welkom
En wat gebeurt er als je de 2e remote reset en de lampen die je niet kun linken ook, kun je die dan met elkaar verbinden, als 2e systeem, al is het maar om uit te sluiten dat lampen en/of remote niet defect zijn?
Lijkt me stug dat r zo veel defecte producten tegeelijk worden verkocht

Ik heb begrepen dat ze medio oktober weer volop beschikbaar zijn, maar dat verhaal heb ik ook al meerdere keren horen verschuiven
[ Voor 21% gewijzigd door iMars op 02-09-2018 15:18 ]
Dat vind ik wel “bijzonder”, vorige maand hadden ze die daar niet. Wordt kennelijk toch mondjesmaat aangevuld.Bandicoot schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:43:
Net wat E14 kaarslampjes gehaald in Delft, daar lagen er ook nog wel wat.
Vorige week was ik daar nog, toen werd er gezegd dag ze voorlopig niet meer kwamenBandicoot schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:43:
Net wat E14 kaarslampjes gehaald in Delft, daar lagen er ook nog wel wat.
Morgen maar even langs dan
Dit topic is gesloten.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.