Murphy was an optimist

Net even in Ikea Gent (BE) binnengesprongen.
Ik had er bíjna overgekeken, maar jawel hoor, ze lagen er al
Zowel de 10W als de 30W variant, respectievelijk €20 en €30, weer €5 duurder dan in NL

(de gewone Tradfri GU10 kost bvb. ook €10 ipv €7)
Ik heb zonet even gepraat met een Ikea-meneer die me de adapters zag bekijken. Volgens hem zou het stopcontact niet meer voor dit jaar zijn.Masterkev schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:08:
Iemand al iets vernomen over de aangekondigde Trådfri stopcontacten? Laatste bericht had het over april '18. Zit er met smart (pun intended) op te wachten!
Hij wist me ook nog te vertellen dat er vernieuwing in de verlichting aankomt: nieuwe LED panelen (met 'uniforme verlichting', waaruit ik opmaak 'niet edge lit'). En de Utrusta lampen zouden uit het assortiment gaan.
Evenals dat 'ie gisteren zelf een Tradfri adapter had meegenomen om te testen, en dat 'ie zoemde...
Dat kan wel vervelend worden. Ik ga de mijne straks even testen.
[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 09-03-2018 16:58 ]
Onaangenaam verrast dat ik ook een andere aansluitkabels zou moeten gebruiken.
Gelukkig werkt 't wel met die oude (ansluta: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50116593/), maar de verbinding is niet optimaal.
Drivers laten zich prima koppelen aan de puck, maar ook aan de afstandsbediening.
Die klein (10W) kan ik niet betrappen op gezoem wanneer ze zijn aangesloten op 2 stuks Urshult:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50260397/
Die laten zich prima traploos dimmen en onthouden nu de laatste stand.
Werkt een stuk prettiger dan Ansluta afstandsbediening die je verplicht door de 3 standen moest cyclen.
Ik heb ondertussen trouwens ook 2 van mijn 3 drivers aangesloten, geen gezoem.
Moet wel zeggen dat ik de ronde Omlopp spotjes echt geen hoogvliegers vind, met hun 65 lumen. Maar dat komt misschien ook door de ledstrip van 2.5m en +50W waar ze in de keuken tegen moeten opboksen
[ Voor 60% gewijzigd door Slonzo op 10-03-2018 21:26 ]
Het liefst doe ik geen factory reset, omdat ik geen losse schakelaar heb gekocht en de lampen direct met de hub heb gekoppeld.
Door de netwerkprolemen moet ik de hub wel vaak pairen omdat de app niet kan connecten. Ik had wel ikea verwacht, maar dit is wel heel knullig.
Iemand een idee om dat ding geudate te krijgen en lost dat ook de problemen op?
Ik heb nu drie drivers in gebruik (2x30W en 1x10W) in combinatie met de Urshult lampen en in de keuken met de STROMLINJE (Geeft erg mooi licht op het aanrecht).
Murphy was an optimist
Stromlinje niet terug te vinden op de website... Typfoutje?GoGoHaRrY schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:25:
in de keuken met de STROMLINJE (Geeft erg mooi licht op het aanrecht)
Ha tof, dan heb ik denk ik zo'n hub, want de mijne is na een maandje of 3 (vlak voor de feestdagen gekocht) uitgevallen, en wil met geen mogelijkheid meer aan de praat.ivdbroek schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:46:
[...]
Volgens medewerker IKEA Delft zijn deze weer uit de handel gehaald omdat ze nog niet goed waren. Zouden na verloop van tijd uitvallen en niet meer aangaan. Volgens hem zouden ze pas in april 2018 weer beschikbaar worden.
Ding deed het prima, app en homeassistant geintegreerd... merk ik op een dag dat mijn lichten niet meer met het dag/nacht ritme meedoen.
Gateway had alleen maar het onderste ledje branden, homeassist klaagde en de app was de gateway kwijt.
Zucht. Dan maar een rebootje. Zonder succes.
Zucht^2. Dan maar een factory reset. En nu werd het interessant.
Factory reset werkt. Voor wel 10 seconden. Power led gaat aan, NIC komt op, DHCP doet het, netwerkLED gaat aan. Bovenste LED (wat is dat eigenlijk?) knippert 10s, daarna reboot de gateway. Om weer in precies dezelfde staat te belanden als eerder: PowerLED brandt, de rest niet.
Zucht^3. 3x factory reset geprobeerd, opnieuw pairen met een overgebleven bewegingssensor geprobeerd. Niets werkt. Ja, voor 10s, maar dat is te kort om iets zinnigs te doen.
Nee geen typfout, is een nieuw product. Had in de winkel (Duiven) ook nog geen demo in de showroom. Maar een medewerken was zo vriendelijk mij het licht te laten zien van deze verlichting. De medewerker liet het ook meteen zien op een Tradfri LED driver.Slonzo schreef op zondag 11 maart 2018 @ 22:12:
[...]
Stromlinje niet terug te vinden op de website... Typfoutje?
Met dde accenten op de juiste plaats heet deze lijn STRÖMLINJE.
Murphy was an optimist
In Oostenrijk al op de website: http://www.ikea.com/at/de/catalog/products/80343042/GoGoHaRrY schreef op maandag 12 maart 2018 @ 07:12:
[...]
Nee geen typfout, is een nieuw product. Had in de winkel (Duiven) ook nog geen demo in de showroom. Maar een medewerken was zo vriendelijk mij het licht te laten zien van deze verlichting. De medewerker liet het ook meteen zien op een Tradfri LED driver.
Met dde accenten op de juiste plaats heet deze lijn STRÖMLINJE.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Arjan A schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:05:
In Oostenrijk al op de website: http://www.ikea.com/at/de/catalog/products/80343042/
Ah, fijn, bedankt. Dat is dan waarschijnlijk het nieuwe paneel waar de medewerker het tegen mij over hadGoGoHaRrY schreef op maandag 12 maart 2018 @ 07:12:
Nee geen typfout, is een nieuw product.
Best wel prijzig, maar een stuk subtieler dan het huidige aanbod werkbladverlichting (vind ik) + hogere lichtopbrengst.20cm - 170lm - 3W - €25
40cm - 300lm - 5W - €40
60cm - 500lm - 8W - €55
Allemaal 3000K kleurtemperatuur.
Dit ging om de E14 lampen het kaarsmodel, niet om de hub.Mescaline schreef op maandag 12 maart 2018 @ 02:57:
[...]
Ha tof, dan heb ik denk ik zo'n hub, want de mijne is na een maandje of 3 (vlak voor de feestdagen gekocht) uitgevallen, en wil met geen mogelijkheid meer aan de praat.
Ding deed het prima, app en homeassistant geintegreerd... merk ik op een dag dat mijn lichten niet meer met het dag/nacht ritme meedoen.
Gateway had alleen maar het onderste ledje branden, homeassist klaagde en de app was de gateway kwijt.
Zucht. Dan maar een rebootje. Zonder succes.
Zucht^2. Dan maar een factory reset. En nu werd het interessant.
Factory reset werkt. Voor wel 10 seconden. Power led gaat aan, NIC komt op, DHCP doet het, netwerkLED gaat aan. Bovenste LED (wat is dat eigenlijk?) knippert 10s, daarna reboot de gateway. Om weer in precies dezelfde staat te belanden als eerder: PowerLED brandt, de rest niet.
Zucht^3. 3x factory reset geprobeerd, opnieuw pairen met een overgebleven bewegingssensor geprobeerd. Niets werkt. Ja, voor 10s, maar dat is te kort om iets zinnigs te doen.
Iemand die dit weet? Ik kan het niet vinden in de summiere handleiding.JaMaaT schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:44:
Als ik de timer functie gebruik, onthoud de lamp dan ook de lichtsterkte? Ik wil het graag gebruiken voor de verlichting in onze tuin (en tuinhuis).
Vind het zonde om te investeren in het tradfri systeem als het niet aan mijn eisen voldoet.
Ja, wij gebruiken het als automatische avond lampJaMaaT schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:04:
[...]
Iemand die dit weet? Ik kan het niet vinden in de summiere handleiding.
Vind het zonde om te investeren in het tradfri systeem als het niet aan mijn eisen voldoet.
Na een eerste nacht dat de remoet gekoppelt was aan een Tradfri LED driver werkte de remote de dag erna helemaal niet meer, de batterij was compleet leeg. Ik heb de LED Drriver daarna naar een andere groep verhuist en de remote van nieuwe batterijen voorzien, hiervan bleef het batterij niveau ruim twee dagen op 100% staan.
Vanmiddag de LED Driver weer toegevoegd aan de groep, en binnen enkele uren was het batterij-niveau gezakt naar 87%. Hieruit trek ik voorzichtig mijn conclusie.
De versies welke ik in gebruik heb
Hub/Gateway: 1.3.14
Remote: 1.2.214
LED Driver: 1.2.245
Murphy was an optimist
Alsook, met enkel de gateway (40eur) zou ik deze perfect op homekit moeten kunnen koppelen?
(Met enkel de app om initieel de lampen aan de gateway te koppelen)
Is er een idee van wat het bereik (en bereikverschil) is tegenover Philips Hue?
~ beware of misinformation.
Zigbee heeft zijn eigen security protocollen gebruik makende van AES, dus ja is veilig, voor verbinding tussen bridge en router, Ikea lijkt inderdaad DTLS te gebruiken.Nindustries schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:46:
Ben ik correct te stellen dat dit, zoals z-wave/zigbee, over dTLS loopt met authenticatie en dus 'veilig' zou moeten zijn?
Alsook, met enkel de gateway (40eur) zou ik deze perfect op homekit moeten kunnen koppelen?
(Met enkel de app om initieel de lampen aan de gateway te koppelen)
Is er een idee van wat het bereik (en bereikverschil) is tegenover Philips Hue?
Je moet voor Ikea naast de gateway ook minimaal een dimmer switch kopen om de lampen met de gateway te kunnen koppelen. Homekit wordt ondersteund door Ikea gateway, maar dan alleen voor de Ikea Lampen, lampen van derden en ook de Ikea accesoires, zoals dimmers en sensoren worden niet door gegeven.
Bereik is vergelijkbaar met Philips, hoewel somiggen op dit forum klagen over slecht bereik, maar is niet duidelijk of dat idd een Ikea probleem is, of dat dit door andere externe omstandigheden is, is altijd moeilijk in te schatten met Zigbee of welk draadloos communicatie oplossing dan ook.
Thanks, dit was inderdaad de truc.Prullenbak84 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:17:
[...]
Volgens mij is hier je volgorde verkeerd. Je moet de dimmer eerst koppelen aan de hub. En dan de lampen (via de dimmer) aan de hub.
[...]
Nu alleen nog één van de dimmers ge-update krijgen, die staat al dagen op "update pending". De andere dimmer had er ook drie dagen voor nodig...
Ik zag laatst ergens een "koppelprotocol" waarin stond dat je na het succesvolle koppelen even de batterij uit de afstandsbediening moest halen. Ik denk bijna vanwege een of andere bug.GoGoHaRrY schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:28:
Na een eerste nacht dat de remoet gekoppelt was aan een Tradfri LED driver werkte de remote de dag erna helemaal niet meer
[...]
Vanmiddag de LED Driver weer toegevoegd aan de groep, en binnen enkele uren was het batterij-niveau gezakt naar 87%
Misschien durf je er nog een batterij aan te wagen?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Tja vanalles
Zie hiervso schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:00:
hmm welke lampen kan je op de nieuwe leddrivers aansluiten ? ik ben geen ikea kenner kwa verlichting en de website (misschien overheen gekeken?) zie ik ook niet welke lampen erbij zou kunnen pakken.
[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 14-03-2018 18:53 ]
heb de kleuren lamp gehaald met afstandbediening.
en gekoppeld via de hue bridge, werkt helemaal super, en kan alles instellen via de hue app.
maar nu gebruik ik domoticz en hier zie ik hem ook als color lamp maar krijg er alleen maar wit licht uit.
kan alle kleuren kiezen die ik wil maar hij dimt alleen maar.
iemand hier bekent mee?
Had ik ook voor een maand lang zelfs, ff hub resetten door kleine knopje binnen in in te drukken.iRob schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:37:
[...]
Thanks, dit was inderdaad de truc.
Nu alleen nog één van de dimmers ge-update krijgen, die staat al dagen op "update pending". De andere dimmer had er ook drie dagen voor nodig...

onervaren instapper hier, heb me net een paar spullen aangeschaft om er mee te gaan spelen
Korte vraag:
Kan ik 1 lamp zowel met een afstandsbediening als een dimmer verbinden?
Mijn probeersels tot nu toe draaien uit op of geconnecteerd met de afstandsbediening, of geconnecteerd met de dimmer, maar ik krijg het niet voor elkaar om 1 lamp met ze allebei te bedienen.
Doe ik wat fout, of heb ik een verkeerd verwachtingspatroon? (en in dat laatste geval: hoeveel afstandsbedieningen kan je max aan 1 lamp koppelen?)
De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...
Volgens mij moest je de dimmer en de afstandsbediening aan elkaar koppelen. Staat hier wel ergens in het topic (kan het zo snel niet vinden..).roeleboel schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:06:
Hallo allemaal,
onervaren instapper hier, heb me net een paar spullen aangeschaft om er mee te gaan spelen
Korte vraag:
Kan ik 1 lamp zowel met een afstandsbediening als een dimmer verbinden?
Mijn probeersels tot nu toe draaien uit op of geconnecteerd met de afstandsbediening, of geconnecteerd met de dimmer, maar ik krijg het niet voor elkaar om 1 lamp met ze allebei te bedienen.
Doe ik wat fout, of heb ik een verkeerd verwachtingspatroon? (en in dat laatste geval: hoeveel afstandsbedieningen kan je max aan 1 lamp koppelen?)
Canon EOS | DJI M2P
Misschien staat het in de FAQ?Arjan A schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:23:
[...]
Staat hier wel ergens in het topic (kan het zo snel niet vinden..).
[ Voor 14% gewijzigd door aawe mwan op 18-03-2018 19:42 ]
Hey
Canon EOS | DJI M2P
Dat was idd de truc, dankuwel, het werkt ondertussen zoals verwacht!Arjan A schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:23:
[...]
Volgens mij moest je de dimmer en de afstandsbediening aan elkaar koppelen. Staat hier wel ergens in het topic (kan het zo snel niet vinden..).
De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...
Of werkt dan echt alleen de bewindssensor van KAKU/Zigbee ?
Ik heb op de overloop een lamp waar ik een bewijs medler wil hangen zodat automatisch het ligt aan gaat in het trappengaten en e.v.t. toilet ?
Je koppelt de sensor rechtstreeks aan de lamp(en), ik denk niet dat het lukt om hem aan de KaKu te koppelen.MarioMark1541 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:59:
Weet iemand of de bewegingssensor van IKEA ook werkt met de ics2000 van KAKU?
Of werkt dan echt alleen de bewindssensor van KAKU/Zigbee ?
Ik heb op de overloop een lamp waar ik een bewijs medler wil hangen zodat automatisch het ligt aan gaat in het trappengaten en e.v.t. toilet ?
Bedoel je de drivers of de lampen? Owv condensatie?aawe mwan schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:21:
Heeft iemand het Tradfri 24 Volt systeem al succesvol toegepast in de badkamer (bij de spiegel)?
Werkt goed voor zowel de knoppen als de lampen.
Ik heb de stick gebruikt, maar had problemen met een paar lampen die gingen 'flitsen' (Die via de HUB wel correct werkt).Nindustries schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:34:
Iemand dat zijn TRADFRI lichten aan de hand van een ConBee USB stickje met DeCONZ aanstuurt?
Ik gebruik nu een mix van DeCONZ en Tradfri hub. DeCONZ voor non-ikea schakelaren.
Interessant, ik voeg hem toe aan het knipperende lampen topic.MacGrumpy schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:43:
[...]
Ik heb de stick gebruikt, maar had problemen met een paar lampen die gingen 'flitsen' (Die via de HUB wel correct werkt).
Heb je dit ooit opgelost gekregen?MacGrumpy schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:43:
[...]
Ik heb de stick gebruikt, maar had problemen met een paar lampen die gingen 'flitsen' (Die via de HUB wel correct werkt).
Ik gebruik nu een mix van DeCONZ en Tradfri hub. DeCONZ voor non-ikea schakelaren.
Ik bedoel: welke lampen zijn praktisch genoeg voor in de badkamer?Slonzo schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:25:
[...]
Bedoel je de drivers of de lampen? Owv condensatie?
Het gaat dus om de armaturen.
[ Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 23-03-2018 10:55 ]
Ne een boel prutsen is het mij wel weer gelukt om alles werkend te krijgen. (Aan de hulp van de IKEA helpdesk op Twitter ( @IKEAHelpt ) heeft het niet gelegen .... die zeggen op afstand niet precies te kunnen helpen en geven als oorzaak dat ik RF in de lucht heb in de buurt van de Tradfri Hub op een soortgelijke frequentie welke stoort. De andere tips die ik kreeg was power cyclen en power cyclen, maar dit bleek met de losse apparaten/lampen niet het gewenste effect te hebben.
Ik heb vervolgens alle Tradfri lampen en Drivers spanningsloos gemaakt, en daarna de Trafdri Hub een power-cycle gegeven. Hierna werkte alles weer als vanouds.
Het lijkt mij een software issue aan de zigbee kant van de devices/hub, welke alleen weer goed te krijgen is door alles uit te zetten en de ZigBee-mesh compleet opnieuw op te laten bouwen.
Ik hoop niet dat dit te vaak gebeurd want met meer dan 30 devices is dit nogal een gedoe.
Murphy was an optimist
Wat fijn dat het gelukt is zonder dat je alle lampen opnieuw moest koppelen met de hub.GoGoHaRrY schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:20:
Ik heb vervolgens alle Tradfri lampen en Drivers spanningsloos gemaakt, en daarna de Trafdri Hub een power-cycle gegeven. Hierna werkte alles weer als vanouds.
De TRÅDFRI Gateway verwijderd uit de Apple Home app, TRÅDFRI Gateway herstart, vervolgens opnieuw moeten koppelen aan de TRÅDFRI app en daarna is de TRÅDFRI Gateway niet te vinden in de Apple Home app.
Ik heb gelezen dat er mensen zijn die ditzelfde probleem hadden nadat ze de TRÅDFRI Gateway hadden verwijderd uit de Apple Home app, terwijl ze niet verbonden waren met hun thuisnetwerk, maar dat was ik wel... Hun oplossing was de TRÅDFRI Gateway resetten, maar is er geen andere oplossing vraag ik me af?
Not trying to pretend the enemy that I am.
Behalve Tradfri bridge, die blijft ook nu ruim 24 uur later weigeren een DHCP lease aan te vragen of te vernieuwen, heb inmiddels modem nog maar een keer herstart, alle andere devices ontkoppeld en alleen tradfri bridge eraan om te kijken of dat beter ging, maar zelfs dan weigert de tradfri een IP adres aan te nemen. Ik neem aan dat de oplossing hier is: Reset de gateway maar volledig en ga je 30 lampen maar 1 voor 1 opnieuw inleren? Dan misschien gelijk maar een Hue bridge op MP scoren

Wat is de bridge toch een gigantisch waardeloos product van IKEA, en zeker met hun doelgroep vraag je je af hoe lang het gaat duren voor dit uit de handel gaat omdat er teveel terug komt en slechte klantervaringen zijn.
Misschien is het al voldoende om alleen de netwerk kabel even los te koppelen en weer aan te sluiten om een DHCP request te forceren.tlpeter schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:26:
Waarom herstart je de bridge niet? Omgekeerde wereld om de router te herstarten.
Ik kan me in denken dat dit gekoppeld is aan het aansluiten van de netwerk interface.
(kan me ook voorstellen dat het niet goed gaat als de Tradfri hub een link-up signaal detecteert en de router nog niet ver genoeg is met opstarten er iets niet goed gaat met de Tradfri hub.)
Murphy was an optimist
Echter heb ik gelezen dat je per afstandsbediening of bewegingsensor maximaal 10 lampen kan sturen.
Geldt dit ook voor de software op je smartphone?
Zijn de groepen die je daar kan maken ook beperkt tot 10 lampen?
Ja.DinoBe schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:41:
Zijn de groepen die je daar kan maken ook beperkt tot 10 lampen?
Ik heb dit probleem ook gehad. Na wat zoeken op google op een reddit forum gekomen waar ze aangaven de gateway een hard-reset te geven en vervolgens de koppelingen weer opnieuw te maken. Na dit gedaan te hebben kon ik HomeKit weer zonder problemen gebruiken.Arie schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:17:
Net terug van een week vakantie, blijkt de TRÅDFRI Gateway geen verbinding meer te hebben met Apple HomeKit. Lijkt er op dat mijn router kuren heeft gehad, mogelijk dat dat de oorzaak is...
De TRÅDFRI Gateway verwijderd uit de Apple Home app, TRÅDFRI Gateway herstart, vervolgens opnieuw moeten koppelen aan de TRÅDFRI app en daarna is de TRÅDFRI Gateway niet te vinden in de Apple Home app.
Ik heb gelezen dat er mensen zijn die ditzelfde probleem hadden nadat ze de TRÅDFRI Gateway hadden verwijderd uit de Apple Home app, terwijl ze niet verbonden waren met hun thuisnetwerk, maar dat was ik wel... Hun oplossing was de TRÅDFRI Gateway resetten, maar is er geen andere oplossing vraag ik me af?
Schijnt dat dit voor kan komen als de stroom wegvalt op je router.
Wat ik al dacht dus, spijtig.Markb26 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:11:
[...]
Ik heb dit probleem ook gehad. Na wat zoeken op google op een reddit forum gekomen waar ze aangaven de gateway een hard-reset te geven en vervolgens de koppelingen weer opnieuw te maken. Na dit gedaan te hebben kon ik HomeKit weer zonder problemen gebruiken.
Schijnt dat dit voor kan komen als de stroom wegvalt op je router.
Van het weekend wat te doen...
Not trying to pretend the enemy that I am.
Ik zou deze optie ook graag willen. Hoorde van collega dat HUE die optie wel heeft. Zou top zijn om licht te laten aangaan als het donker wordt ipv op een tijdstip die nu tijdens zomer worden steeds veranderd.mcetweaker schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:37:
Ik heb ikea lampen met een ikea hub en gekoppeld aan de Alexa app.
Is het ergens in deze combinatie mogelijk om iets met zonsopkomst/zonsondergang te doen ?
Zou je ergens IKEA verzoekjes kunnen plaatsen, soort van OneVoice ?
Ik weet niet of je apparatuur van Apple in huis hebt. Zo ja, dan is de makkelijkste weg om gebruik te maken van HomeKit. Daarmee kun je diverse automation rules aanmaken, o.a. zonsopkomst, -ondergang.pollewops schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:17:
[...]
Ik zou deze optie ook graag willen. Hoorde van collega dat HUE die optie wel heeft. Zou top zijn om licht te laten aangaan als het donker wordt ipv op een tijdstip die nu tijdens zomer worden steeds veranderd.
Zou je ergens IKEA verzoekjes kunnen plaatsen, soort van OneVoice ?
Ik zou alleen willen dat Apple een homekit-hub zou verkopen die niet meteen een homepod, appletv of ipad moet zijn...Want ik wil wel homekit-automations gebruiken, maar niet alle andere dingen die die producten bieden. Om nou een paar honderd euro uit te gaan geven voor alleen dat...meesje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:23:
[...]
Ik weet niet of je apparatuur van Apple in huis hebt. Zo ja, dan is de makkelijkste weg om gebruik te maken van HomeKit. Daarmee kun je diverse automation rules aanmaken, o.a. zonsopkomst, -ondergang.
Volgens mij kan je met de android app hue essentials wel automations aanmaken. Anders kan je kijken naar Home assistant dan ben je voor 40 euro voor een raspberry klaar.Prullenbak84 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:21:
[...]
Ik zou alleen willen dat Apple een homekit-hub zou verkopen die niet meteen een homepod, appletv of ipad moet zijn...Want ik wil wel homekit-automations gebruiken, maar niet alle andere dingen die die producten bieden. Om nou een paar honderd euro uit te gaan geven voor alleen dat...
Ja maar we hadden het hier over Apple Homekit en Tradfri toch? Niet over Hue en AndroidSPX420 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:29:
[...]
Volgens mij kan je met de android app hue essentials wel automations aanmaken.
In plaats van homekit bedoel je? Dat is nog wel iets wat ik wel wil proberen, maar dan kan ik weer niet met siri mijn lampen aan en uitzetten.Anders kan je kijken naar Home assistant dan ben je voor 40 euro voor een raspberry klaar.
Misschien marktplaats maar eens goed in de gaten houden voor een 2e hands Apple TV...
oeps ik bedoelde dat meer richting @pollewopsPrullenbak84 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:42:
[...]
Ja maar we hadden het hier over Apple Homekit en Tradfri toch? Niet over Hue en Android
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Welke lampen heb je precies? Want voor zover ik weet is voor de GU10 lampjes die ik heb, nog nooit een nieuwe softwareversie verschenen. De nieuwste software dateert van ergens eerste helft vorig jaar.Wimhaw schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:05:
mijn 5 tradfri GU10 lampen kan updaten
Vorige keer dat de klok verzet werd, was in de Ikea hub niet alleen de klok automatisch aangepast, maar waren ook alle timers met een uur aangepast. Dus alle timers stonden verkeerd en moest je met de hand corrigeren.
Hoe is het deze keer gegaan?
(De hub is bij mij spanningsloos, dus ik kan het zelf niet controleren)
[ Voor 14% gewijzigd door Wimhaw op 28-03-2018 21:43 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Je zou hooguit even iets van een lampe mee moeten nemen waar die GU10 peertjes in kunnen, want daar heb ik niets draagbaars van liggen (heb er een in de overloop op 4,5 meter hoog… niet echt heel handig). En hou er trouwens rekening mee dat het updaten behoorlijk lang kan duren (duurde bij mij 4-24 uur)... in het ergste geval zou je ze even een nachtje moeten laten staan en de volgende ochtend weer ophalen of zo
[ Voor 51% gewijzigd door Kapotlood op 28-03-2018 21:58 ]
Hmmmmm heb er deze keer niks van gemerkt.aawe mwan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:10:
Afgelopen weekend is de klok verzet.
Vorige keer dat de klok verzet werd, was in de Ikea hub niet alleen de klok automatisch aangepast, maar waren ook alle timers met een uur aangepast. Dus alle timers stonden verkeerd en moest je met de hand corrigeren.
Dus lijkt opgelost.
Hier net even gecontroleerd maar alle timers staan nog hetzelfde. De lampen gaan ook netjes op de juiste tijd aan/uit.aawe mwan schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:10:
Afgelopen weekend is de klok verzet.
Ook in combinatie met de Tradfri van IKEA ?meesje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:23:
[...]
Ik weet niet of je apparatuur van Apple in huis hebt. Zo ja, dan is de makkelijkste weg om gebruik te maken van HomeKit. Daarmee kun je diverse automation rules aanmaken, o.a. zonsopkomst, -ondergang.
Ja, tradfri ondersteunt homekit.pollewops schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:29:
[...]
Ook in combinatie met de Tradfri van IKEA ?
Heb verder geen inzicht vergaard in de interne communicatie. Mocht pairen al lukken, kan ik me voorstellen dat wanneer slechts een I/O wordt gestuurd vanuit de sensor, het geheel in de war raakt wanneer beide sensor zones worden geactiveerd binnen een schakel periode.
Of is het systeem slim genoeg ... is er een apart 'aan' signaal en neemt een volgende sensor de leiding over van een eerdere sensor bij het activeren van meerdere zones binnen de interval?
.: There are 10 kinds of people in the world: those that understand binary, and those that do not :.
(ik heb zelf 2 remotes aan een setje van 3 peertjes gekoppeld, wat perfect werkt)

[ Voor 15% gewijzigd door Kapotlood op 29-03-2018 11:42 ]
Bewegingssensor onder en boven aan de trap
Kanttekening is wel dat de betreffende lampen nu wel uit de hue bridge zijn gevallen. Kijken of we dat later nog even op kunnen lossen (geen tijd om ze uit de armaturen te halen en te gaan stoeien met de bridge)
.: There are 10 kinds of people in the world: those that understand binary, and those that do not :.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Je moet je lampen weer opnieuw koppelen met je Hue Bridge. Vervolgens ook de sensors koppelen met de Hue bridge (zie YouTube voor een beschrijving voor het koppelen van Tradfri remote dmv TouchLink met Hue Bridge). Het koppelen van de sensors/remotes dmv Touchlink zorgt ervoor dat ze in het juiste netwerk hangen. Nu kan je ze koppelen aan de lampen via de normale koppel procedure van Tradfri. Met als resultaat dat je lampen gewoon beschikbaar blijven op je Hue Bridge maar ook aangestuurd worden door de Motion Sensors.Sledge HaMMeR schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:05:
Top, meteen gedaan.
Bewegingssensor onder en boven aan de trap
Kanttekening is wel dat de betreffende lampen nu wel uit de hue bridge zijn gevallen. Kijken of we dat later nog even op kunnen lossen (geen tijd om ze uit de armaturen te halen en te gaan stoeien met de bridge)
Edit: Linkje toegevoegd: YouTube: Using IKEA TRÅDFRI remote on Philips Hue system with bridge
[ Voor 7% gewijzigd door BarryS op 29-03-2018 16:22 ]
AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE
Voor die tijd had ik de remote al gerest, lampen opnieuw gekoppeld aan de remote. betreft 2 lampen, 1 remote en een gateway. Gekoppeld aan Home Assistant.
Heb ik gewoon de pech dat ik een maandag morgen modelletje heb, of zijn er meer mensen met dit probleem?
volgens mij kan je ook niet zonder AB in je setup want die heeft de gateway nodig.
Heb je de draaidimmer of afstandsbediening?zoeperman schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:48:
Zondag nieuwe (IKEA) batterij in mijn remote gedaan, volgens HA was die toen 87% een dag later was die al 36% toen heel lang 11% en vanmorgen was die al leeg (hele AB reageerde niet meer ).
Voor die tijd had ik de remote al gerest, lampen opnieuw gekoppeld aan de remote. betreft 2 lampen, 1 remote en een gateway. Gekoppeld aan Home Assistant.
Heb ik gewoon de pech dat ik een maandag morgen modelletje heb, of zijn er meer mensen met dit probleem?
volgens mij kan je ook niet zonder AB in je setup want die heeft de gateway nodig.
Als het dan toch zover is, kan je dan niet gewoon de bewegingsmelder gebruiken?wpeterw schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:56:
Ik heb voor het toilet
afstandsbediening
edit, plaatje toegevoegd

[ Voor 23% gewijzigd door zoeperman op 30-03-2018 20:06 ]
Hoe kun je die 10 euro meer voor Philips Hue Dimmer te duur vindenwpeterw schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:56:
Ik heb voor het toilet 2 Tradfri GU10 spots gekocht en gekoppeld aan mijn Hue bridge. Kan ik voor de bediening zowel een Hue als een Tradfri dimmer gebruiken ? Ik twijfel nog, de Philips is duur, de Tradfri lelijk.
Als je er nu 10 moest kopen kan ik het nog snappen...
En als ik de berichten omtrend batterij gebruik tradfri remote zo lees dan heb je die 10 euro zo terug verdient met wat je aan batterijen uitspaart
Verder als je al een Hue bridge gebruikt heb je veel meer functionaliteit (vraag is of je die nodig hebt op toilet) vergeleken met Tradfri remote, denk aan scene selectie met aanknop bij Philips en natuurlijk de integratie met Apple Homekit.
Blijkbaar zal het stopcontact niet mee voor dit jaar zijn volgens de verkoper.
Ah, IKEA-batterijen. Dat zijn misschien geen supergoede batterijen.zoeperman schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:48:
Zondag nieuwe (IKEA) batterij in mijn remote gedaan, volgens HA was die toen 87% een dag later was die al 36% toen heel lang 11% en vanmorgen was die al leeg (hele AB reageerde niet meer ).
Ik heb ze laatst ook gebruikt voor de sleutel van mijn auto en die klaagt nu alweer over het vervangen van de batterij. Ook de draaidimmer deed ingewikkeld totdat ik de batterij verving.
Hmmm, als je een beetje googled op batterij test dan zul je zien dat de IKEA batterijen juist wel heel goed zijn. In de meeste gevallen winnen ze de beste prijs/prestatie prijs. Duracells zijn natuurlijk beter maar die voor de prijs van 1 Duracell batterij krijg je er 10 bij IKEA. Dan wissel ik liever wat vaker.RudolfR schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:53:
[...]
Ah, IKEA-batterijen. Dat zijn misschien geen supergoede batterijen.
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 31-03-2018 12:52 ]
Ik heb 2 A.B's al een paar maanden dagelijks in gebruik, er zit nog steeds de bijgeleverde batterij inrobertwebbe schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:52:
[...]
Hmmm, als je een beetje googled op batterij test dan zul je zien dat de IKEA batterijen juist wel heel goed zijn. In de meeste gevallen winnen ze de beste prijs/prestatie prijs. Duracells zijn natuurlijk beter maar die voor de prijs van 1 Duracell batterij krijg je er 10 bij IKEA. Dan wissel ik liever wat vaker.
@robertwebbe Heb je een test waarin ze zijn meegenomen? Ik vind zo snel geen goede tests/reviews.
https://www.amazon.com/Ik...roduct-reviews/B00VZOQDD8
Misschien heb ik gewoon pech gehad met deze verpakking en moet ik 't nog 'ns proberen.
Nee, dat zal nooit gebeuren (zonder tradfri bridge). Is een eis van Apple. Elk apparaat moet van nieuwe firmware kunnen worden voorzien. Daarvoor heb je dus de tradfri bridge nodig. Dan heb je wel HK ondersteuning.Kristelnl schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 18:01:
Vandaag voor het eerst 3 Tradfri lampen aan mijn Hue systeem toegevoerd. Werkt prima. Had stiekem wel gehoopt die ook te kunnen bedienen met de Home(kit) mobiele applicatie want ik vind het handiger kwa automation maar pech ! Weet iemand of het in de toekomst zal werken (bij een nieuwer firmware ofzo ?)?
De afstandsbedieningen kunnen alleen hun eigen merk aansturen. Het enige alternarief is dat je over gaat naar HomeKit. Hue en Tradfri ondersteunen dit beide (moet je ook wel een tradfri bridge hebben). Je kunt dan bv de Hue Tap of Dimmer onder HomeKit configureren zodat je daarmee zowel Tradfri als Hue kunt bedienen.wpeterw schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 14:56:
Ik heb voor het toilet 2 Tradfri GU10 spots gekocht en gekoppeld aan mijn Hue bridge. Kan ik voor de bediening zowel een Hue als een Tradfri dimmer gebruiken ? Ik twijfel nog, de Philips is duur, de Tradfri lelijk.
hardwareinfo heeft AA en AAA batterijen van Ikea getest, komen als beste koop uit de test.RudolfR schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:12:
Ik had 't niet over de meegeleverde batterijen, maar over zo'n doosje Plattboj's, mijn ervaring (N=1) is niet supergoed.
@robertwebbe Heb je een test waarin ze zijn meegenomen? Ik vind zo snel geen goede tests/reviews.
https://www.amazon.com/Ik...roduct-reviews/B00VZOQDD8
Misschien heb ik gewoon pech gehad met deze verpakking en moet ik 't nog 'ns proberen.
En iemand ervaring met Hue Bridge + Tradfri bridge baast elkaar ? Loopt dat soepel ?meesje schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:16:
[...]
Nee, dat zal nooit gebeuren (zonder tradfri bridge). Is een eis van Apple. Elk apparaat moet van nieuwe firmware kunnen worden voorzien. Daarvoor heb je dus de tradfri bridge nodig. Dan heb je wel HK ondersteuning.
Ik heb zelf geen spullen van Tradfri, maar ik volg dit topic wel. Volgens mij is het wel raadzaam om de twee bridges (en welicht ook modem/router, als alles bij elkaar in de meterkast zit) wat uit elkaar te houden. Bij Hue wordt b.v. aangeraden om minimaal 50 cm afstand te houden tussen modem/router en de bridge.Kristelnl schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:54:
[...]
En iemand ervaring met Hue Bridge + Tradfri bridge baast elkaar ? Loopt dat soepel ?
Heb je dan alles LAN-kabels getrokken?sweebee schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:03:
Zelf een Hue bridge, tradfri hub en Aqara/Xiaomi gateway in de meterkast. Allemaal zo'n 30cm uit elkaar. Werkt zonder problemen. Wifi zit echter niet in de meterkast.
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Hoe bedoel je precies? Hue en tradfri zitten aangesloten op LAN, aqara op wifi.
Heb geen wifi in de meterkast, wel AP's door 't huis (woonkamer, boven en tuin).
Er zal toch ergens iets ingeplugd moeten worden. Heb je een extender in je meterkast hangen?sweebee schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:34:
[...]
Hoe bedoel je precies? Hue en tradfri zitten aangesloten op LAN, aqara op wifi.
Heb geen wifi in de meterkast, wel AP's door 't huis (woonkamer, boven en tuin).
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Alleen router en switch in de meterkast van ubiquiti.Serena schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:05:
[...]
Er zal toch ergens iets ingeplugd moeten worden. Heb je een extender in je meterkast hangen?
Ik wil de afstandsbediening eigenlijk niet gebruiken, maar ander schakelmateriaal namelijk.
Nee hoor, de Tradfri dimmer praat prima met Hue peertjes. Het is wat gedoe (de dimmer opnemen in het netwerk van Hue), maar daarna praat de dimmer rechtstreeks met één of meerdere Hue lampen, terwijl het mogelijk blijft om de lampen via de Hue bridge te bedienen.meesje schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:22:
[...]
De afstandsbedieningen kunnen alleen hun eigen merk aansturen. Het enige alternarief is dat je over gaat naar HomeKit. Hue en Tradfri ondersteunen dit beide (moet je ook wel een tradfri bridge hebben). Je kunt dan bv de Hue Tap of Dimmer onder HomeKit configureren zodat je daarmee zowel Tradfri als Hue kunt bedienen.
Minpuntje bij deze setup, de dimmer wordt niet getoond in de Hue app.
Nee hoor, geen probleem.zoeperman schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:42:
Als ik de afstandsbediening verwijder, kan ik de lampen nog wel in de app bedienen. Is dat erg, of is het systeem daar niet op ontworpen?
Ik wil de afstandsbediening eigenlijk niet gebruiken, maar ander schakelmateriaal namelijk.
1 combo pack lamp + afstandsbediening
1 e27
1 cu19
Maar het lijkt mij steeds maar niet te lukken om meer dan 1 lamp met de remote te verbinden. Bij een 2de of 3de lamp gebeurt er niks tijdens het pairen
Het vreemde is dat alle lampen los van elkaar wel reageren dus het lijkt te gaan om enkel de situatie meer dan 1 lamp verbonden met de afstandsbediening
Iemand nog ideeën?
Dit topic is gesloten.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.