Zou erg handig zijn, anders krijg je heel vaak dezelfde vragen die maar terug blijven komenrobertwebbe schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:01:
Ik heb de komende weken heel weinig tijd, mogelijk heeft @Slonzo er zin in tijd voor?
Daarnaast vind ik wel dat dit Tweakers is, de vader van Chrisjuh_15 is volgens mij niet echt de doelgroep, die zal meer op zijn plek zijn bij iCulture waar alles in klare taal wordt uitgelegd.
Lees net op iCulture dat de nieuwste update van de bridge de verbinding met HomeKit zou verbreken. Al gebeurd hier?
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
De nieuwspagina of het forum? Doe anders even een linkje. Ik heb de nieuwspagina snel gescand maar niks voorbij zien komen.Serena schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:11:
Lees net op iCulture dat de nieuwste update van de bridge de verbinding met HomeKit zou verbreken. Al gebeurd hier?
Op Twitter. Inmiddels al meerdere reacties. Zoek even op @iCulture.meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:22:
[...]
De nieuwspagina of het forum? Doe anders even een linkje. Ik heb de nieuwspagina snel gescand maar niks voorbij zien komen.
Een Billy heb ik nooit gehad, maar een Tradfri wilde ik wel overwegen. Maar ik heb nu wel een beetje mijn twijfels: schoenmaker blijf bij je leest.....Serena schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:06:
[...]
Op Twitter. Inmiddels al meerdere reacties. Zoek even op @iCulture.
Ik ben zojuist helemaal geupate aan alle kanten. App nieuwe versie (1.3.0) , gateway nieuwe versie (1.3.14) en 8 lampen allemaal naar 1.2.214 en 4 sensors/remotes ook allemaal naar 1.2.214.
Siri (homekit) werkt nog gewoon. Niks aan de hand hier.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ik durf het nog even niet aan.bonzz.netninja schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:53:
Ik ben zojuist helemaal geupate aan alle kanten. App nieuwe versie (1.3.0) , gateway nieuwe versie (1.3.14) en 8 lampen allemaal naar 1.2.214 en 4 sensors/remotes ook allemaal naar 1.2.214.
Maakt niet uit
Tot nu toe heb ik alleen maar positieve ervaringen met tradfri eigenlijk. Werkt allemaal direct, simpel en vergeet de prijs niet.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ik heb de lampen ook, ik durf de update nog even niet aan. Hel om plafondspotjes te linken.bonzz.netninja schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:17:
[...]
Maakt niet uit
Tot nu toe heb ik alleen maar positieve ervaringen met tradfri eigenlijk. Werkt allemaal direct, simpel en vergeet de prijs niet.
Ahja, dat snap ik. Hier was het meer toeval dan heel bewust dat alles werd geupdateSerena schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:23:
[...]
Ik heb de lampen ook, ik durf de update nog even niet aan. Hel om plafondspotjes te linken.
Zelf geen koppeling met homekit, maar mijn lampen (wittinten, dimbaar) zitten op versie 1.2.217bonzz.netninja schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:53:
ow bijzonder. Nou dan zal die update wel vanzelf doorkomen ofzo3ssen schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:48:
[...]
Zelf geen koppeling met homekit, maar mijn lampen (wittinten, dimbaar) zitten op versie 1.2.217
Enige oplossing bij mij was de Tradfri Bridge van stroom halen en daarna weer aansluiten. Opeens werkte Homekit weer.AlainG schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:35:
Mijn Trådfri vanmorgen bijgewerkt naar nieuwe 1.3.14 firmware. De Apple Homekit integratie werkt nog steeds niet terug. Accesory toevoegen en code manueel ingeven blijft Homekit eeuwig zoeken.
Enige inzichten? Is power on/off een remedie bij sommige ? Of is de integratie er gewoon niet?
Andere oplossing is alles resetten... Maar dan mag je alles weer koppelen en Homekit opnieuw instellen.
Bij mij trouwens wel nieuwe changelog in de Tradfri app, maar geen enkel device geupdate, raar mechanisme in de app...
Changelog zegt er is een update. En vervolgens zegt de app zelf dat alles is bijgewerkt, maar er is niks gebeurd.
Wat wil je precies zeggen? Ikea verkoopt ook duizenden keukens per jaar met apparatuur. En ook al sinds het begin verlichting en nu dus ook smart verlichting. Ik ben er erg tevreden over, zeker voor de prijs (voor mij dan in combinatie met een KlikAanKlikUit ICS-2000).meesje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:14:
[...]
Een Billy heb ik nooit gehad, maar een Tradfri wilde ik wel overwegen. Maar ik heb nu wel een beetje mijn twijfels: schoenmaker blijf bij je leest.....
Ik ga vrijdag een Klik aan/ klik uit ICS-2000 halen en eens kijken wat dat doet... we hebben ook een aantal schakelaars en dan kan ik het mooi in 1 app bedienen...red bull schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:31:
Ik heb gisteren bij de ikea een stapel gu10 lampjes gescoord.. wel een dimmer, bridge niet meer te krijgen.. voorlopig ook niet volgens een medewerker...
Wat zijn jullie ervaringen, hier op wachten of gewoon een hue bridge scoren?
Ik wil ook best een handje helpen hoor, ik bied mij aan als vrijwilligerrobertwebbe schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:01:
Ik heb de komende weken heel weinig tijd, mogelijk heeft @Slonzo er zin in tijd voor?
Hier ook alles probleemloos na de update: Gateway, 1 remote, 1 sensor, 10 lampen en homekit.bonzz.netninja schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:53:
Draait al bijna 3 maanden zonder een probleem. Behalve dan de kinderen die de nog niet doorgeluste wandschakelaars omzetten.
IKEA is juist goed bezig. Ze maken voor een leuke prijs domotica beschikbaar voor de gemiddelde burger. Oké er zijn soms wat software issues maar ze komen regelmatig met een update. Met een update waarbij de koppeling met Home Assistant weg zou vallen hebben ze actief benaderd en een oplossing voorgesteld. Wat ik ook een groot plus punt vind is dat alles lokaal werkt en dat t blijft werken met de afstandsbedieningen/sensoren ook al valt het internet/de gateway uit.jongetje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:20:
[...]
Wat wil je precies zeggen? Ikea verkoopt ook duizenden keukens per jaar met apparatuur. En ook al sinds het begin verlichting en nu dus ook smart verlichting. Ik ben er erg tevreden over, zeker voor de prijs (voor mij dan in combinatie met een KlikAanKlikUit ICS-2000).
Ik wilde er alleen maar mee aangeven dat ik bij Ikea niet gelijk denk aan software development. Dat is verre van hun core business. Dus daardoor was/ben ik nog een beetje terughoudend. De prijs is erg gunstig, maar als dat veel ellende oplevert bij updates, weegt dat niet op tegen het ongemak.jongetje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:20:
[...]
Wat wil je precies zeggen? Ikea verkoopt ook duizenden keukens per jaar met apparatuur. En ook al sinds het begin verlichting en nu dus ook smart verlichting. Ik ben er erg tevreden over, zeker voor de prijs (voor mij dan in combinatie met een KlikAanKlikUit ICS-2000).
Je wilt wel graag dat alles blijft werken en je niet na een update opnieuw al je spotjes (die je mooi hebt weggewerkt) moet gaan connecten met de bridge. Daar is @Serena nu een beetje (terecht) huiverig voor.
[ Voor 13% gewijzigd door meesje op 10-01-2018 12:29 ]
Philips maakt al sinds 1892 lampen en IKEA sinds 1943 meubels. Volgens mij hebben ze dat wel aardig onder de knie. Maar ik denk bij vrijwel geen enkele fabrikant die in IoT en geassocieerde diensten is gestapt aan "software development" en aspecten als security of privacy bovenaan hun lijstje.meesje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:27:
[...]
Ik wilde er alleen maar mee aangeven dat ik bij Ikea niet gelijk denk aan software development. Dat is verre van hun core business. Dus daardoor was/ben ik nog een beetje terughoudend.
De ontelbare voorbeelden van IoT security problemen dragen niet echt bij aan het beeld dat consumenten hebben.
Volgens mij is het grootste deel van de ellende bij mensen die Philips Hue koppelen met IKEA Tradfri. En daar ga je ook prutsen met een halve standaard.meesje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:27:
[...]
Ik wilde er alleen maar mee aangeven dat ik bij Ikea niet gelijk denk aan software development. Dat is verre van hun core business. Dus daardoor was/ben ik nog een beetje terughoudend. De prijs is erg gunstig, maar als dat veel ellende oplevert bij updates, weegt dat niet op tegen het ongemak.
Je wilt wel graag dat alles blijft werken en je niet na een update opnieuw al je spotjes (die je mooi hebt weggewerkt) moet gaan connecten met de bridge. Daar is @Serena nu een beetje (terecht) huiverig voor.
Als je puur IKEA pakt valt het volgens mij prima mee kwa problematiek. Philips Hue was ook verre van vlekkeloos of compleet in het begin (wandschakelaars? Nope!). Maturity komt wel.
Ik ben ook geen voorstander van ‘prutsen’ of ‘knutselen’ (zoals ik het zelf vaak noem). Ik heb wel gekeken naar hoe eventueel tradfri direct te koppelen aan de hue bridge. Echter het is geen officieel erkende methode en tradfri behoort niet tot de ‘friend of hue’. Dus geen garantie voor de toekomst....Waah schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:22:
[...]
Volgens mij is het grootste deel van de ellende bij mensen die Philips Hue koppelen met IKEA Tradfri. En daar ga je ook prutsen met een halve standaard.
Als je puur IKEA pakt valt het volgens mij prima mee kwa problematiek. Philips Hue was ook verre van vlekkeloos of compleet in het begin (wandschakelaars? Nope!). Maturity komt wel.
Om alles aan elkaar te koppelen, ga ik wel gebruik maken van Apple HomeKit, welke door zowel Ikea als Hue wordt ondersteund.
Sowieso met firmware updates heb je een tradfri bridge nodig. Nu nog even geduld voordat deze online te krijgen zijn. Iemand in die forum noemde februari, laat we hopen dat dat zo is. Of anders naar Duivn rijden. Gisteren waren ze daar nog op voorraad.
1.3.14 geïnstalleerd gisteren, liep allemaal feilloos. Echter, alléén de gateway is geüpdatet. De 3 lampen hebben nog 1.2.217 en de dimmer zit op 1.2.214 .. klopt dat??
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Klopt precies!!! Daarom wacht ik nog even wat ervaringen af voor ik moet gaan klungelen. Tot nu toe werkt het allemaal goed, dus even niet de kat op het spek binden.meesje schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:27:
[...]
Ik wilde er alleen maar mee aangeven dat ik bij Ikea niet gelijk denk aan software development. Dat is verre van hun core business. Dus daardoor was/ben ik nog een beetje terughoudend. De prijs is erg gunstig, maar als dat veel ellende oplevert bij updates, weegt dat niet op tegen het ongemak.
IKEA doet de software ontwikkeling vast niet zelf. Ze zullen wat eisen op een rijtje zetten en dat aan een externe partij uitbesteden neem ik aan. Àls ze het aan zelf doen hebben ze er speciaal nieuwe mensen voor ingehuurd.
De ellende met dit soort nieuwigheden is dat niemand er echt alles al van weet. Dus zullen er altijd kinderziektes in zitten. Kijk bijvoorbeeld maar naar Microsoft; corebusiness is software en dat al jaren. Gaat ook nog vaak mis.
Niet te voorkomen.
De ellende met dit soort nieuwigheden is dat niemand er echt alles al van weet. Dus zullen er altijd kinderziektes in zitten. Kijk bijvoorbeeld maar naar Microsoft; corebusiness is software en dat al jaren. Gaat ook nog vaak mis.
Niet te voorkomen.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Vanaf vandaag 3+1 gratis bij Ikea op veel led verlichting. Ook op tradfri.. Doe er je voordeel mee
Deze actie geld online. Geen idee of het ook in de winkel zo is.
Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl
Net bij de Ikea in Delft dezelfde aktie. Alleen de losse Tradfri lampen doen mee, niet de sets.verbraakje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:19:
Vanaf vandaag 3+1 gratis bij Ikea op veel led verlichting. Ook op tradfri.. Doe er je voordeel mee
[ Voor 7% gewijzigd door ronaldvs op 11-01-2018 12:31 ]
Specs
Waarschuwing voor luisteraars van DAB+ radio en gebruikers van IKEA TRÅDFRI producten: trådfri lampen die aanstaan in de buurt van een digitale radio verstoort het dab+ signaal! In stand-by geeft trådfri geen problemen met dab+, heb dit net ontdekt toen ik mijn tafel lamp aanzette, radio ging opeens uit! Tradfri lamp met app uitgezt, radio doet het weer....
Raar, DAB+ gebruikt frequenties tussen plm 170 en 240 MHz en Tradfri zit op 2.4 GHz, waarbij vermeld moet worden dat Zigbee in Europa ook op de 868MHz kan opereren. Misschien dat de mesh-frequenties anders zijn?DaveFlash schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:10:
Waarschuwing voor luisteraars van DAB+ radio en gebruikers van IKEA TRÅDFRI producten: trådfri lampen die aanstaan in de buurt van een digitale radio verstoort het dab+ signaal! In stand-by geeft trådfri geen problemen met dab+, heb dit net ontdekt toen ik mijn tafel lamp aanzette, radio ging opeens uit! Tradfri lamp met app uitgezt, radio doet het weer....
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Ik vind het ook bijzonder. In ieder geval bedankt voor het waarschuwen!DaveFlash schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:10:
Zit in deze DAB+ radio (welke is het trouwens?) toevallig ook een wifi aansluiting, welke verstoring zou kunnen geven?
Ikea stopt met de verkoop van de Tradfri startset.
https://www.iculture.nl/n...startset-uit-assortiment/
https://www.iculture.nl/n...startset-uit-assortiment/
Weet iemand hier of de voorraad informatie op de website klopt en dat de hub of starterset alleen in Duiven op voorraad zijn?
Toevallig iemand die weet of Ikea Delft of Utrecht toch wel voorraad heeft?
In de avondspits was radioreclame te horen dat de actie geldt in de winkels, tot eind van deze maand.verbraakje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:19:
Dat nieuws gaat over Duitsland, een markt waar de verkoop van Tradfri nog maar net begonnen was.meesje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:32:
Ikea stopt met de verkoop van de Tradfri startset.
Overigens komt het in de historie van Tradfri nog niet veel voor dat een set goedkoper is dan de onderdelen uit die set los. Zeker nu niet, nu er 25% korting is op losse lampen maar geen korting op sets. Het lijkt wel of het de bedoeling is dat de sets niet goed verkopen. Maar desondanks raken ze altijd uitverkocht en het zou me helemaal niet verbazen als dat tijdens deze actie ook weer snel gebeurt.
De actuele voorraad en de voorspelling van de verkoop de komende dagen klopt heel goed bij Ikea.H Jeroen schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:41:
Weet iemand hier of de voorraad informatie op de website klopt en dat de hub of starterset alleen in Duiven op voorraad zijn?
Sommige (Tradfri) artikelen liggen op meerdere plekken in de winkel en ik heb wel eens gemerkt dat er dan soms meer in de winkel liggen dan het aantal op de site. Maar ik verwacht dat dit voor hubs niet geldt.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Het nieuws gaat niet over Ikea Duitsland, maar de Ikea vestiging in Duitsland heeft een reactie gegeven. Dat is een wereld van verschil.aawe mwan schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:16:
[...]
In de avondspits was radioreclame te horen dat de actie geldt in de winkels, tot eind van deze maand.
[...]
Dat nieuws gaat over Duitsland, een markt waar de verkoop van Tradfri nog maar net begonnen was.
Overigens komt het in de historie van Tradfri nog niet veel voor dat een set goedkoper is dan de onderdelen uit die set los. Zeker nu niet, nu er 25% korting is op losse lampen maar geen korting op sets. Het lijkt wel of het de bedoeling is dat de sets niet goed verkopen. Maar desondanks raken ze altijd uitverkocht en het zou me helemaal niet verbazen als dat tijdens deze actie ook weer snel gebeurt.
[...]
De actuele voorraad en de voorspelling van de verkoop de komende dagen klopt heel goed bij Ikea.
Sommige (Tradfri) artikelen liggen op meerdere plekken in de winkel en ik heb wel eens gemerkt dat er dan soms meer in de winkel liggen dan het aantal op de site. Maar ik verwacht dat dit voor hubs niet geldt.
En je reactie over dat een set niet goedkoper is dan losse onderdelen, snap ik niet. Historisch kan ik het niet opzoeken. Maar een set behoort toch (bijna) per definitie goedkoper te zijn dan los, want wat is anders de toegevoegde waarde (voordeel) van een set kopen? De huidige actie (3+1 gratis) moet je natuurlijk los zien tot relatie met de setprijs.
2 lampen: 2 x € 19,95 = € 39,90
1 afstandsbediening € 14,95
1 hub € 32,95
Totaal: € 87,80
Set: € 79,95.
Set is goedkoper dan de onderdelen los; of mis ik hier iets?
1 hub € 32,95
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Exact, ik ben blij dat ik niet de enige ben die het verhaal van @aawe mwan niet snapt.GJA schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:36:
1 hub € 32,95
De 2 lampen bestellen, hier 2 ryet lampen bij (normaal 0,99 p/s). Dan komt het totaal uit op 31,42, wat dus het totaal op 79,32 brengt. Een fractie goedkoper dusGJA schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:36:
1 hub € 32,95
Maar net wel onze bestelling geplaatst, hadden een behoorlijk lijstje met een 20tal tradfri lampen dus dat scheelt nu behoorlijk
Ja, maar dit is niet niet altijd zo geweest. Belangrijk: de afstandsbediening moet je wel altijd in een set kopen, want dan krijg je er 5 euro "korting" op. Maar dat kan elke willekeurige set zijn, het hoeft niet een starterset te zijn. Momenteel is er inderdaad een echt prijsverschil, maar de onderdelen van de startersset kan je ook kopen voor 82,80 dus de korting op een startersset is eigenlijk maar 3,44%.GJA schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 19:36:
1 hub € 32,95
Wat je bij het kopen van een set extra krijgt, is dat de onderdelen al aan elkaar gekoppeld zijn en dat de set dus gebruiksklaar is. Maar als je die nieuwe afstandsbediening aan een hub wilt koppelen, dan moet je hem resetten en zal je dus alsnog alles zelf nog een keer moeten koppelen.
Wat definieert dan een set? Is dat een lamp(en), bridge en afstandsbediening?aawe mwan schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:17:
[...]
Ja, maar dit is niet niet altijd zo geweest. Belangrijk: de afstandsbediening moet je wel altijd in een set kopen, want dan krijg je er 5 euro "korting" op. Maar dat kan elke willekeurige set zijn, het hoeft niet een starterset te zijn. Momenteel is er inderdaad een echt prijsverschil, maar de onderdelen van de startersset kan je ook kopen voor 82,80 dus de korting op een startersset is eigenlijk maar 3,44%.
Wat je bij het kopen van een set extra krijgt, is dat de onderdelen al aan elkaar gekoppeld zijn en dat de set dus gebruiksklaar is. Maar als je die nieuwe afstandsbediening aan een hub wilt koppelen, dan moet je hem resetten en zal je dus alsnog alles zelf nog een keer moeten koppelen.
Dat van die 5 euro korting wist ik niet. Thanks!
Sowieso de boel te linken aan de bridge heb een sensor, afstandsbediening of dimmer nodig. Wat omslachtiger dan bij Hue maar dat is nu eenmaal zo.
Krijg je ook 5 euro korting als je een dimmer er bij koopt ipv de afstandsbediening?
Een set zit in een speciale verpakking en heeft een eigen artikelnummer. De sets die te koop zijn, worden apart genoemd op de website en hebben een eigen voorraadstand.meesje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:23:
[...]
Wat definieert dan een set? Is dat een lamp(en), bridge en afstandsbediening?
Als je de verpakking opengemaakt hebt, dan hou je dezelfde onderdelen over en als gebruiksaanwijzing krijg je gewoon de hele stapel losse boekjes van alle onderdelen.
Dat is wel een punt voor de FAQ, dat je de afstandsbediening altijd in een set moet kopen.
Was vandaag in de filiaal in Amsterdam en Tradfri is uitgesloten van de 3+1 actie.ronaldvs schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:30:
[...]
Net bij de Ikea in Delft dezelfde aktie. Alleen de losse Tradfri lampen doen mee, niet de sets.
Was daar voor iets anders
In Duiven gaan de losse Tradfri lampen mee in de actie alleen de sets niet.ChiMan schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:30:
[...]
Was vandaag in de filiaal in Amsterdam en Tradfri is uitgesloten van de 3+1 actie.
Was daar voor iets anders
Op de site verrekent hij ook de korting ook, dus ze zullen wel abuis zijn in Amsterdam.
Kom net uit Duiven daar liggen de startsets en de hubs nog ruim op voorraad, wellicht een reisje naar Duiven maken.H Jeroen schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:41:
verbraakje schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:19:

Korting geldt ook in de winkel
Toch € 42 verdient, ik had er dan meer gekocht had ik nog meer verdient.sigmundfreund schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:59:
[...]
[afbeelding]
Korting geldt ook in de winkel
Afstands bediening kun je gewoon los kopen!aawe mwan schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:37:
[...]
Een set zit in een speciale verpakking en heeft een eigen artikelnummer. De sets die te koop zijn, worden apart genoemd op de website en hebben een eigen voorraadstand.
Als je de verpakking opengemaakt hebt, dan hou je dezelfde onderdelen over en als gebruiksaanwijzing krijg je gewoon de hele stapel losse boekjes van alle onderdelen.
Dat is wel een punt voor de FAQ, dat je de afstandsbediening altijd in een set moet kopen.
De opmerking van @aawe mwan gaat om dat je een afstandsbediening nodig hebt om je lampen te koppelen aan de bridge. Dat is een groot verschil met Hue.hijskraan schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:19:
[...]
Afstands bediening kun je gewoon los kopen!
Mag je ook zelf een voorzetje voor een FAQ doen, in plaats van aan een ander de opdracht geven dat hij een FAQ moet gaan maken? Dit is Tweakers, dus dat mag wel, lijkt mij.
Je kunt heel veel vragen stellen over Tradfri, maar ik denk dat je voor de meeste onderwerpen het best de zoekfunctie kunt gebruiken. De FAQ kan dan dienen voor vragen die nu echt heel vaak gesteld worden, waarop het antwoord heel simpel kan zijn. Ik heb een voorzetje gemaakt en zie dat dit al best lang is.
Pre-sales
V: Wat is het verschil tussen de dure en de goedkope "witte" lampen?
Bij de goedkoopste Tradfri lampen is het licht "warm wit", net als een normale ledlamp. Bij de Tradfri lampen die ongeveer dubbel zo duur zijn, kan je het witte licht naar keuze een klein beetje blauwer of geler maken.
V: Ik denk dat Tradfri lampen goedkoper zijn dan smart ledlampen van een ander merk
A: Je praat over adviesprijzen. Maar (bijna) alle merken smart verlichting geven regelmatig hoge kortingen op hun adviesprijzen. Als je kortingen meerekent, zijn (op uitzonderingen na) de prijsverschillen bij smart verlichting zo klein dat het onverstandig is om je keuze voor een merk/systeem te maken op basis van prijs.
V: Ik wil een geschikte ledstrip kopen, maar die zie ik niet op de site?
A: Er is en komt voorlopig geen ledstrip van Ikea. Maar je kunt de ledstrip plus van Philips gebruiken. Gebruik een actie uit het "hue kortingcode" topic om de ledstrip goedkoper te maken.
Let wel: je kunt de ledstrip voorlopig alleen met de kleuren gebruiken, die de (Ikea) app ondersteunt.
V: Ik wil de lamp uitzetten door steeds de spanning er af te halen. Mag dat?
A: Ja. Als de Tradfri lamp daarna weer stroom krijgt, gaat hij vanzelf aan, met de lichtsterkte die hij had toen hij voor het laatst uitgezet werd. De lamp is dus normaal te gebruiken door mensen die het principe van smart verlichting niet kennen, of in noodgevallen. Maar als de lamp geen spanning heeft, is hij natuurlijk niet meer op afstand te bedienen, dus als je van plan bent om dit altijd te gaan doen, moet je je wel bij jezelf afvragen of smart verlichting wel de juiste keuze voor je is.
V: Is er ook een schakelbaar stopcontact?
A: Er is op dit moment nog geen enkel schakelbaar stopcontact bekend, dat werkt met de Tradfri hub, maar Ikea is wel van plan om er dit jaar een op de markt te brengen.
V: Ik heb gehoord dat oude software in de Ikea lampen niet goed te koppelen was met Philips Hue, maar lampen die nu in de winkel liggen zullen toch wel de nieuwe software hebben?
A: Nee, sommige typen lampen liggen nog steeds met de oude softwareversie in de winkel. Zodra je deze koppelt aan een Ikea hub, zal de software in de lamp een update krijgen. Het is niet mogelijk om de software te updaten met een hub van een ander merk.
V: Kan ik de Ikea lampen gebruiken met Apple Homekit via de hub van een ander merk?
A: Nee, in het algemeen zal een hub alleen de lampen van het "eigen" merk doorgeven aan Apple, ook als je lampen van andere merken verder wel gewoon kunt koppelen en gebruiken.
V: Als voor mij de prijs niet belangrijk is, waarom zou ik dan Ikea smart lampen kopen?
A: Sterke punten zijn:
V: Is de kleurenlamp al te koop in de winkel?
A: Ja, maar alleen in combinatie met de afstandsbediening. Hou er rekening mee dat de huidige versie van de Ikea kleurenlamp minder kleuren kan weergeven dan recente smart lampen van andere merken.
V: Ik ben speciaal naar een Ikea winkel gereden en hier blijkt geen voorraad te zijn van product X.
A: Voordat je naar een winkel gaat, kan je op de site zien wat de komende uren de voorraad naar verwachting zal zijn. Deze voorspelling klopt meestal prima.
V: Ik heb ook een Tradfri set aangeschaft !!1!elf!
A: Dank u voor de mededeling.
Installatie
V: Het koppelen van een lamp met een afstandsbediening lukt me steeds maar niet
A: Het is belangrijk om tijdens het koppelen de lamp en de afstandsbediening tegen elkaar aan te houden. Als de afstand te groot is, dan werkt het niet. Soms maakt het uit op welke plek je ze tegen elkaar houdt.
V: Ik heb een losse Ikea lamp en een losse Ikea hub gekocht. Waarom kan ik ze niet koppelen?
A: Om Ikea producten met elkaar te koppelen heb je altijd een Ikea afstandsbediening (of ander stuurapparaat) nodig. De afstandsbediening kan je het best kopen in combinatie met een lamp, dat scheelt 5 euro.
V: Ik ben op het briljante idee gekomen om de draadloze afstandsbediening vast tegen een muur te schroeven. Ben ik de eerste?
A: Nee, diverse mensen zijn daar al mee bezig. Zoek in dit topic op het woord "inbouwen". De basis voor de oplossing is een blinde plaat kopen die past bij je huidige inbouwsysteem, eventueel kan je dan met een 3D printer of een plastic dekseltje dat je los koopt aan de slag om het nog beter passend te maken op de afstandsbediening.
V: Kan ik een smart lamp gebruiken in combinatie met een ouderwetse dimmer in de muur?
A: Nee, een smart lamp heeft een eigen dimmer ingebouwd. Deze is veel energiezuiniger dan een dimmer in de muur. Als je nog zo'n oude dimmer hebt, mag je die niet gebruiken voor een smart lamp. Het is beter om hem uit te bouwen, want zelfs een dimmer die altijd op 100% staat kan een smart lamp beschadigen.
V: Hoe kan ik meerdere afstandsbedieningen koppelen aan één lamp?
A: Eerst installeer je de lamp zodat hij werkt met één afstandsbediening. Vervolgens reset je de andere afstandsbediening en koppel je hem niet aan de lamp, maar aan de eerste afstandsbediening (uitleg hoe je dit precies doet vind je met de zoekfunctie). Dit werkt met en zonder hub. Dezelfde truc werkt met bewegingsmelders. Dit staat niet in de gebruiksaanwijzing, want Ikea ondersteunt dit niet officieel.
Gebruik van de app
V: Als ik de "wake up" functie instel in de app, gaat de lamp niet vanzelf uit.
A: Je kunt een timer van een minuut instellen direct hierna, waardoor de lamp uit gaat. De app zal een foutmelding geven dat je niet meerdere timers mag instellen. Maar die melding is niet terecht: het werkt wel.
V: De Ikea app werkt niet stabiel bij mij. Wat kan ik doen om toch de Ikea hub te blijven gebruiken?
A: Wat jammer. Er zijn meerdere oplossingen:
Je kunt heel veel vragen stellen over Tradfri, maar ik denk dat je voor de meeste onderwerpen het best de zoekfunctie kunt gebruiken. De FAQ kan dan dienen voor vragen die nu echt heel vaak gesteld worden, waarop het antwoord heel simpel kan zijn. Ik heb een voorzetje gemaakt en zie dat dit al best lang is.
Pre-sales
V: Wat is het verschil tussen de dure en de goedkope "witte" lampen?
Bij de goedkoopste Tradfri lampen is het licht "warm wit", net als een normale ledlamp. Bij de Tradfri lampen die ongeveer dubbel zo duur zijn, kan je het witte licht naar keuze een klein beetje blauwer of geler maken.
V: Ik denk dat Tradfri lampen goedkoper zijn dan smart ledlampen van een ander merk
A: Je praat over adviesprijzen. Maar (bijna) alle merken smart verlichting geven regelmatig hoge kortingen op hun adviesprijzen. Als je kortingen meerekent, zijn (op uitzonderingen na) de prijsverschillen bij smart verlichting zo klein dat het onverstandig is om je keuze voor een merk/systeem te maken op basis van prijs.
A: Er is en komt voorlopig geen ledstrip van Ikea. Maar je kunt de ledstrip plus van Philips gebruiken. Gebruik een actie uit het "hue kortingcode" topic om de ledstrip goedkoper te maken.
Let wel: je kunt de ledstrip voorlopig alleen met de kleuren gebruiken, die de (Ikea) app ondersteunt.
V: Ik wil de lamp uitzetten door steeds de spanning er af te halen. Mag dat?
A: Ja. Als de Tradfri lamp daarna weer stroom krijgt, gaat hij vanzelf aan, met de lichtsterkte die hij had toen hij voor het laatst uitgezet werd. De lamp is dus normaal te gebruiken door mensen die het principe van smart verlichting niet kennen, of in noodgevallen. Maar als de lamp geen spanning heeft, is hij natuurlijk niet meer op afstand te bedienen, dus als je van plan bent om dit altijd te gaan doen, moet je je wel bij jezelf afvragen of smart verlichting wel de juiste keuze voor je is.
V: Is er ook een schakelbaar stopcontact?
A: Er is op dit moment nog geen enkel schakelbaar stopcontact bekend, dat werkt met de Tradfri hub, maar Ikea is wel van plan om er dit jaar een op de markt te brengen.
V: Ik heb gehoord dat oude software in de Ikea lampen niet goed te koppelen was met Philips Hue, maar lampen die nu in de winkel liggen zullen toch wel de nieuwe software hebben?
A: Nee, sommige typen lampen liggen nog steeds met de oude softwareversie in de winkel. Zodra je deze koppelt aan een Ikea hub, zal de software in de lamp een update krijgen. Het is niet mogelijk om de software te updaten met een hub van een ander merk.
V: Kan ik de Ikea lampen gebruiken met Apple Homekit via de hub van een ander merk?
A: Nee, in het algemeen zal een hub alleen de lampen van het "eigen" merk doorgeven aan Apple, ook als je lampen van andere merken verder wel gewoon kunt koppelen en gebruiken.
V: Als voor mij de prijs niet belangrijk is, waarom zou ik dan Ikea smart lampen kopen?
A: Sterke punten zijn:
- hoge lichtopbrengst van de witte lampen
- lampen onthouden hun dimstand als ze stroomloos zijn
- het systeem is bijzonder goed te gebruiken zonder hub en internet
V: Is de kleurenlamp al te koop in de winkel?
A: Ja, maar alleen in combinatie met de afstandsbediening. Hou er rekening mee dat de huidige versie van de Ikea kleurenlamp minder kleuren kan weergeven dan recente smart lampen van andere merken.
V: Ik ben speciaal naar een Ikea winkel gereden en hier blijkt geen voorraad te zijn van product X.
A: Voordat je naar een winkel gaat, kan je op de site zien wat de komende uren de voorraad naar verwachting zal zijn. Deze voorspelling klopt meestal prima.
V: Ik heb ook een Tradfri set aangeschaft !!1!elf!
A: Dank u voor de mededeling.
Installatie
V: Het koppelen van een lamp met een afstandsbediening lukt me steeds maar niet
A: Het is belangrijk om tijdens het koppelen de lamp en de afstandsbediening tegen elkaar aan te houden. Als de afstand te groot is, dan werkt het niet. Soms maakt het uit op welke plek je ze tegen elkaar houdt.
V: Ik heb een losse Ikea lamp en een losse Ikea hub gekocht. Waarom kan ik ze niet koppelen?
A: Om Ikea producten met elkaar te koppelen heb je altijd een Ikea afstandsbediening (of ander stuurapparaat) nodig. De afstandsbediening kan je het best kopen in combinatie met een lamp, dat scheelt 5 euro.
V: Ik ben op het briljante idee gekomen om de draadloze afstandsbediening vast tegen een muur te schroeven. Ben ik de eerste?
A: Nee, diverse mensen zijn daar al mee bezig. Zoek in dit topic op het woord "inbouwen". De basis voor de oplossing is een blinde plaat kopen die past bij je huidige inbouwsysteem, eventueel kan je dan met een 3D printer of een plastic dekseltje dat je los koopt aan de slag om het nog beter passend te maken op de afstandsbediening.
V: Kan ik een smart lamp gebruiken in combinatie met een ouderwetse dimmer in de muur?
A: Nee, een smart lamp heeft een eigen dimmer ingebouwd. Deze is veel energiezuiniger dan een dimmer in de muur. Als je nog zo'n oude dimmer hebt, mag je die niet gebruiken voor een smart lamp. Het is beter om hem uit te bouwen, want zelfs een dimmer die altijd op 100% staat kan een smart lamp beschadigen.
V: Hoe kan ik meerdere afstandsbedieningen koppelen aan één lamp?
A: Eerst installeer je de lamp zodat hij werkt met één afstandsbediening. Vervolgens reset je de andere afstandsbediening en koppel je hem niet aan de lamp, maar aan de eerste afstandsbediening (uitleg hoe je dit precies doet vind je met de zoekfunctie). Dit werkt met en zonder hub. Dezelfde truc werkt met bewegingsmelders. Dit staat niet in de gebruiksaanwijzing, want Ikea ondersteunt dit niet officieel.
Gebruik van de app
V: Als ik de "wake up" functie instel in de app, gaat de lamp niet vanzelf uit.
A: Je kunt een timer van een minuut instellen direct hierna, waardoor de lamp uit gaat. De app zal een foutmelding geven dat je niet meerdere timers mag instellen. Maar die melding is niet terecht: het werkt wel.
V: De Ikea app werkt niet stabiel bij mij. Wat kan ik doen om toch de Ikea hub te blijven gebruiken?
A: Wat jammer. Er zijn meerdere oplossingen:
- Als je Apple gebruiker bent, kan je Homekit gaan gebruiken, dit lijkt bij iedereen stabiel te werken;
- Je kunt de app "Hue Essentials" proberen, deze werkt ook op Tradfri;
- In het verleden verscheen ongeveer om de 2 maanden een nieuwe versie van de Ikea software;
- Heb je al gezien dat veel toepassingen ook gewoon zonder de hub blijven werken?
Top gedaan!aawe mwan schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:09:
Mag je ook zelf een voorzetje voor een FAQ doen, in plaats van aan een ander de opdracht geven dat hij een FAQ moet gaan maken? Dit is Tweakers, dus dat mag wel, lijkt mij.
[...]
Ik heb het toegevoegd aan de startpost.
Ik weet niet of dit hier thuis hoort maar is er iemand in omgeving Amsterdam/Baarsjes die een hub heeft waarmee mijn 3 Ikea lampen ge-update kunnen worden? Ik ben over op Hue maar zou de Ikea lampen die ik heb toch nog willen gebruiken.
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Ik heb nu mijn huis ge-tradfri-d. De eenvoud, prijs en kwaliteit spreken mij erg aan. De app is alleen net wat te eenvoudig, het ondersteund geen scenes en programmeerbaarheid (behalve dan tijdklokken). Ik begrijp niet helemaal waarom ze de app zó eenvoudig hebben gemaakt, maar er wel een enigszins geavanceerde tijdklokfunctie in hebben gebouwd. Da's een beetje vlag-op-modderschuit.
Verder is het vreemd dat op de app één lamp tweederde van mijn 1080x1920 scherm in beslag neemt... Nu heb ik een lange lijst lampen waar ik doorheen moet scrollen om een lampje te dimmen of schakelen. Niet handig.
Maar daar kwam ik niet voor. Ik ben op zoek naar de eenvoudigste mogelijkheid om een "alles-uit-knop" te maken naast mijn voordeur. Dit zou dan alle lampen uitschakelen, inclusief die op bewegingsmelder. Is dit te doen zonder externe tools zoals HAS, Hue en consorten?
Verder is het vreemd dat op de app één lamp tweederde van mijn 1080x1920 scherm in beslag neemt... Nu heb ik een lange lijst lampen waar ik doorheen moet scrollen om een lampje te dimmen of schakelen. Niet handig.
Maar daar kwam ik niet voor. Ik ben op zoek naar de eenvoudigste mogelijkheid om een "alles-uit-knop" te maken naast mijn voordeur. Dit zou dan alle lampen uitschakelen, inclusief die op bewegingsmelder. Is dit te doen zonder externe tools zoals HAS, Hue en consorten?
Koop de tradfri hub (als je deze al niet hebt) en maak gebruik van Apple HomeKit. Dan gaat er een wereld voor je open en kun je van alles configureren en extra accessoires aanschaffen.Ruudjah schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:57:
Ik heb nu mijn huis ge-tradfri-d. De eenvoud, prijs en kwaliteit spreken mij erg aan. De app is alleen net wat te eenvoudig, het ondersteund geen scenes en programmeerbaarheid (behalve dan tijdklokken). Ik begrijp niet helemaal waarom ze de app zó eenvoudig hebben gemaakt, maar er wel een enigszins geavanceerde tijdklokfunctie in hebben gebouwd. Da's een beetje vlag-op-modderschuit.
Vanochtend alles weer geunpaired... dat is even wat knoeien, maar uiteindelijk wel gelukt... met ics2000 van klik aan klik uit 1 voor 1 weer allemaal gepaired... dat ging niet vanzelf, maar na veel proberen gelukt... alles werkt.. scenes aanmaken en gaan!
Afmelden blijft gepiel, gewoon veel proberen...
Jouw opmerking heeft me getriggerd om eens te kijken naar KAKU. Ik wist niet dat ze al een Zigbee lijn hebben en middels hun bridge Ikea en Hue kunnen koppelen. Nice!red bull schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:33:
Vanochtend alles weer geunpaired... dat is even wat knoeien, maar uiteindelijk wel gelukt... met ics2000 van klik aan klik uit 1 voor 1 weer allemaal gepaired... dat ging niet vanzelf, maar na veel proberen gelukt... alles werkt.. scenes aanmaken en gaan!
Bedankt voor de tip. Ik gebruik liever geen Apple, dat is mij te duur en te slechte kwaliteit. Overigens heb ik gegoogled naar Apple HomeKit, maar kon ik geen consumentensite vinden. Bestaat die überhaupt wel?meesje schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:21:
[...]
Koop de tradfri hub (als je deze al niet hebt) en maak gebruik van Apple HomeKit. Dan gaat er een wereld voor je open en kun je van alles configureren en extra accessoires aanschaffen.
Ik zou een android-afgeleide systeem nog wel overwegen vanwege de kwaliteit en koppeling met Google diensten.
Maar het liefste nog gebruik ik in het geheel geen tweede systeem erbij, dus tradfri-only.
[ Voor 8% gewijzigd door Ruudjah op 12-01-2018 13:51 ]
Google Play: Hue Essentials (Philips Hue | IKEA TRÅDFRI)Ruudjah schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:50:
[...]
Bedankt voor de tip. Ik gebruik liever geen Apple, dat is mij te duur en te slechte kwaliteit. Overigens heb ik gegoogled naar Apple HomeKit, maar kon ik geen consumentensite vinden. Bestaat die überhaupt wel?
Ik zou een android-afgeleide systeem nog wel overwegen vanwege de kwaliteit en koppeling met Google diensten.
Maar het liefste nog gebruik ik in het geheel geen tweede systeem erbij, dus tradfri-only.
Met deze app kan je al wat meer als met de standaard app. Anders moet je toch een domotica systeem zoals domoticz of home assistant gebruiken.
Dan ben ik wel bang dat de mogelijkheden beperkt zullen blijven. Ikea is voornamelijk bedoeld voor de gewone man en niet voor een tweaker. Ik denk dat daarom alles, binnen Ikea Tradfri, eenvoudig (en daardoor beperkt) wordt gehouden (iedereen moet er mee kunnen werken). En als je meer wil, heeft Ikea de integratie met HomeKit bedacht.Ruudjah schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:50:
[...]
Bedankt voor de tip. Ik gebruik liever geen Apple, dat is mij te duur en te slechte kwaliteit. Overigens heb ik gegoogled naar Apple HomeKit, maar kon ik geen consumentensite vinden. Bestaat die überhaupt wel?
Indien andere apparatuur wel gekoppeld kan worden, is het altijd de vraag of dat blijft werken na updates. Stel je koppelt Tradfri aan Hue en Philips voert een update door voor Hue, kan het voorkomen dat de koppeling met Tradfri niet goed meer werkt. Dat is een keuze die ieder voor zich moeten maken.
En eventueel, zoals een andere tweaker al aangaf, kun je ook kiezen voor een produkt als Domoticz om alles aan elkaar te koppelen. Dat is iets meer 'knutselwerk', maar dat vindt menig tweaker wel leuk....
[ Voor 30% gewijzigd door meesje op 12-01-2018 14:25 ]
Thanks! Net de wereldreis naar het oosten gemaaktM0i schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:41:
[...]
Kom net uit Duiven daar liggen de startsets en de hubs nog ruim op voorraad, wellicht een reisje naar Duiven maken.
Apple te duur? Slechte kwaliteit?Ruudjah schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:50:
[...]
sjonge jonge
In mijn reactie heb ik daar bewust niet op gereageerd. Ik wil in dit topic geen apple vs android discussie gaan starten. Ik lees het nu nogmaals en ik zie nu pas de ‘te’ voor duur en kwaliteit. En dan wel in één zin android en kwaliteit noemen.....hijskraan schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 19:50:
[...]
Apple te duur? Slechte kwaliteit?
sjonge jonge
En daarnaast biedt Apple een thuisautomatiseringsplatform (incl. voice control) welke steeds breder omarmd wordt. Dat heeft de concurrentie (google, amazon) nog niet. Zij bieden alleen spraakbesturing.
[ Voor 18% gewijzigd door meesje op 12-01-2018 20:13 ]
Ik denk dat Ruudjah zich nog een beetje moet inlezen 👍meesje schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:11:
[...]
In mijn reactie heb ik daar bewust niet op gereageerd. Ik wil in dit topic geen apple vs android discussie gaan starten. Ik lees het nu nogmaals en ik zie nu pas de ‘te’ voor duur en kwaliteit. En dan wel in één zin android en kwaliteit noemen.....
En daarnaast biedt Apple een thuisautomatiseringsplatform (incl. voice control) welke steeds breder omarmd wordt. Dat heeft de concurrentie (google, amazon) nog niet. Zij bieden alleen spraakbesturing.
Bedoel je niet Ruudjah?verbraakje schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:32:
[...]
Ik denk dat hijskraan zich nog een beetje moet inlezen 👍
ja foutje 😅
Vanwege de aanbieding bij de IKEA op leds heb ik ook maar even de dimmer + 3 x tradfri voor mijn spot in de keuken gehaald. Helaas zit hier normaal een vrij lange GU10 in, waardoor de relatief korte Tradfri GU10 niet helemaal uit de spot komt, waardoor het ding echt specifiek als een zaklamp ergens heen schijnt.
Ik vind alleen nergens GU10 naar GU10 verloopjes, alleen op Alibaba, minimum afname 3000 stuks. Iemand een andere oplossing hiervoor? Helaas zijn er maar weinig vormen van Tradfri.
Zulke gingen er in:

Een stuk langer dan regulier GU10.
Ik vind alleen nergens GU10 naar GU10 verloopjes, alleen op Alibaba, minimum afname 3000 stuks. Iemand een andere oplossing hiervoor? Helaas zijn er maar weinig vormen van Tradfri.
Zulke gingen er in:

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Link werkt zoiets?MsG schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:06:
Vanwege de aanbieding bij de IKEA op leds heb ik ook maar even de dimmer + 3 x tradfri voor mijn spot in de keuken gehaald. Helaas zit hier normaal een vrij lange GU10 in, waardoor de relatief korte Tradfri GU10 niet helemaal uit de spot komt, waardoor het ding echt specifiek als een zaklamp ergens heen schijnt.
Zulke gingen er in:
[afbeelding]
(edit link veranderd)
[ Voor 21% gewijzigd door verbraakje op 12-01-2018 21:22 ]
Als jij daar een GU10 naar GU10 verloopje ziet krijg je een cookje. Ik zie alleen maar converters naar andere lamp-fittingen, dat is precies niet wat ik zoek :-P
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Sorry mijn ctrl V werkt niet lekker vandaagMsG schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:21:
[...]
Als jij daar een GU10 naar GU10 verloopje ziet krijg je een cookje. Ik zie alleen maar converters naar andere lamp-fittingen, dat is precies niet wat ik zoek :-P
[ Voor 46% gewijzigd door verbraakje op 12-01-2018 21:24 ]
Wat snap je niet aan "gu10 naar mr16 / g5.3 / g4" in de titel
Sorry ik ga niet zo lekker vandaag 😭MsG schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:25:
[...]
Wat snap je niet aan "gu10 naar mr16 / g5.3 / g4" in de titelik zoek echt GU10 -> GU10. De eBay-optie uit de VS biedt dan weer geen Nederland aan https://www.ebay.nl/itm/G...et-Extender-/361848420835
goedmakertje dan
Klik
Ja da's de enige die ik vond en momenteel optie B. Maar die is behoorlijk geprijsd met verzendkosten er nog overheen. Bijzonder dat Alibaba er vol mee staat maar Aliexpress niet :-P. Terwijl die verlengde GU10's best gangbaar waren.verbraakje schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:26:
[...]
Sorry ik ga niet zo lekker vandaag 😭
goedmakertje dan
Klik
Even ter verduidelijking van de Ikea led actie: de 3+1 gratis actie geldt voor alle led lampen dus ook de Trådfri lampen, maar niet voor de Trådfri sets! (= lamp met dimmer/ afstandsbediening/ sensor)
Op de borden die er hangen staat dat wel maar ik las 3x het woordje “sets” er niet bij. Dit even naar aanleiding van dat er hier al sprake was van dat een bepaalde Ikea aangaf dat de aktie niet zou gelden voor Trådfri lampen.
Op de borden die er hangen staat dat wel maar ik las 3x het woordje “sets” er niet bij. Dit even naar aanleiding van dat er hier al sprake was van dat een bepaalde Ikea aangaf dat de aktie niet zou gelden voor Trådfri lampen.
Bij de Ikea in Duiven geld het voor alle lampen maar niet voor de sets.McLovinB schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:44:
Even ter verduidelijking van de Ikea led actie: de 3+1 gratis actie geldt voor alle led lampen dus ook de Trådfri lampen, maar niet voor de Trådfri sets! (= lamp met dimmer/ afstandsbediening/ sensor)
kijk anders even op de site daar staat het ook te lezen.
Met de nieuwe batterij in de remote bleef bovenstaand probleem toch. Remote geruild voor een nieuwe en er een bijgekocht. Nu 2 remotes op 1 lamp, en geen problemen meer als de lichtschakelaar een tijd is uitgeweest.Stokertje schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:48:
Goedemiddag allen, ik heb een klein probleempje met een nieuwe Tradfri (kleuren/wit) lamp waarvan ik niet weet of het een producteigenschap is, of een defect. Heb het topic globaal doorgelopen maar kon het antwoord zo gauw niet vinden, via Google ook niet.
Situatie: Deze http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70338951/ set op slaapkamer. Werkt goed, echter als de lichtschakelaar van de betreffende kamer langere tijd (langer dan 30min?) uitgeschakeld is en daarna weer ingeschakeld wordt dan werkt de afstandsbediening niet meer, enige manier om hem weer werkend te krijgen is het verwijderen van de batterij en er weer in stoppen.
Lamp aan en uitschakelen met de gewone lichtschakelaar werkt prima.
Dit is lastig aangezien de remote op het bed gemonteerd zit en bij het verlaten van de slaapkamer het licht niet uitgedaan kan worden met de lichtschakelaar bij de deur.
Herkennen mensen het probleem dat de afstandsbediening niet meer werkt als de lichtschakelaar een tijdje uit is geweest? (De Tradfri lamp is dan dus een tijdje van spanning geweest)
Liefst had ik 2 remotes erop gehad, 1 bij bed, 1 bij deur, maar dat is blijkbaar ook niet mogelijk.
De remote was dus toch niet helemaal okay.
Stroom er even afhalen wil nog weleens helpenRemco Tr schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 00:32:
Kan je de update ook forceren? Mijn hub zegt dat alles up to date is maar hij zit nog op 1.2.42.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Uit een zeer optimistische conclusie vermoed ik dat de huidige firmware update mijn knipperende lampen probleem oplost. Iemand in de buurt van De Meern (Utrecht) die bereid is mijn lampen een update te geven?
Ik dacht dat 1.2.217 > 1.2.214 maar het blijkt het verschil te zijn tussen wittinten en warm wit
Ik dacht dat 1.2.217 > 1.2.214 maar het blijkt het verschil te zijn tussen wittinten en warm wit
[ Voor 20% gewijzigd door jaspervz op 13-01-2018 19:46 ]
Ja, er zijn voor de lampen 3 softwareversies in omloop -- en dat zijn al maanden dezelfde 3 versies.jaspervz schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:38:
Uit een zeer optimistische conclusie vermoed ik dat de huidige firmware update mijn knipperende lampen probleem oplost. Iemand in de buurt van De Meern (Utrecht) die bereid is mijn lampen een update te geven?
Misschien 3 hardware engineers die elk een eigen versie van de software gebruiken?
@Arjan A & @meesje Als antwoord op julie beiden vragen: Nee, de dab+ radio is van het merk Tiny Audio en heeft geen wifi, daarnaast merk ik verder geen storingen wat betreft zigbee o.i.d.. heb daarnaast voornamelijk philips hue in gebruik. En in dezelfde tafellamp een hue peertje geeft geen storing op de dab+ radio, mijn gok is dat de tradfri lamp niet voldoende is afgeschermd voor EM-straling bij actief gebruik.
Een tijdje geleden een vraag gesteld op dit forum en nog geen antwoord gevonden:
Bij mij werken de toetsen < en > op de ikea afstandsbediening niet meer indien alles gekoppeld is aan de hue bridge. Deze dienen normaal om het kleur te veranderen. Is dit normaal of kan hier iets aan gedaan worden?
Bij mij werken de toetsen < en > op de ikea afstandsbediening niet meer indien alles gekoppeld is aan de hue bridge. Deze dienen normaal om het kleur te veranderen. Is dit normaal of kan hier iets aan gedaan worden?
Is er toevallig iemand in Amsterdam of omgeving van wie ik een Tradfri hub mag lenen om mijn Floalt paneel en een aantal lampen mee te updaten? Desnoods kan ik ook langskomen en laat ik de Floalt even op de oude firmware
Ik heb hetzelfde in de slaapkamer, één lamp plus een afstandsbediening, bij de groep in de woonkamer werken de knoppen wel. In de woonkamer heb ik 4 spotjes van 6.99, een e27 en een e14 op dezelfde afstandsbediening.Arnoud1 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:11:
Een tijdje geleden een vraag gesteld op dit forum en nog geen antwoord gevonden:
Of er iets aan te veranderen is weet ik niet.
Kan je die spotjes dan van kleur (warm wit - koud wit) veranderen?J. de Sloper schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:16:
[...]
Ik heb hetzelfde in de slaapkamer, één lamp plus een afstandsbediening, bij de groep in de woonkamer werken de knoppen wel. In de woonkamer heb ik 4 spotjes van 6.99, een e27 en een e14 op dezelfde afstandsbediening.
Of er iets aan te veranderen is weet ik niet.
Bij mij is het 1 kleurlamp en 1 witspectrum lamp. De knoppen '<' en '>' dienen om dat kleur te regelen. Dimmen en aan uit werkt wel op de afstandsbedieningen.
De spotjes natuurlijk niet maar de andere twee wel.Arnoud1 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:29:
[...]
Kan je die spotjes dan van kleur (warm wit - koud wit) veranderen?
Bij mij is het 1 kleurlamp en 1 witspectrum lamp. De knoppen '<' en '>' dienen om dat kleur te regelen. Dimmen en aan uit werkt wel op de afstandsbedieningen.
Bedankt voor je reactie. Goed om te weten dat de Hue lamp geen storing geeft. Dat verklaart dan toch wel een beetje waarom tradfri zo goedkoop is. Voor mij een reden om zo veel mogelijk Hue te blijven gebruiken. Alleen voor de GU10 spotjes wil ik tradfri gaan proberen.DaveFlash schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 22:52:
@Arjan A & @meesje Als antwoord op julie beiden vragen: Nee, de dab+ radio is van het merk Tiny Audio en heeft geen wifi, daarnaast merk ik verder geen storingen wat betreft zigbee o.i.d.. heb daarnaast voornamelijk philips hue in gebruik. En in dezelfde tafellamp een hue peertje geeft geen storing op de dab+ radio, mijn gok is dat de tradfri lamp niet voldoende is afgeschermd voor EM-straling bij actief gebruik.
Ik ben al een tijdje bezig om alle berichten te lezen maar het antwoord op de volgende vraag weet ik nog niet.
Wat is verschil tussen de "afstandsbediening" en de "dimmer"?
Is dit alleen de knop om de lampen van kleur te veranderen?
Wat is verschil tussen de "afstandsbediening" en de "dimmer"?
Is dit alleen de knop om de lampen van kleur te veranderen?
De afstandsbediening is een remote met 5 knoppen;
Eén aan/uit knop, 2 voor kleurwarmte en 2 voor het regelen van de dimmer.
De dimmer is waarschijnlijk die 'ronde puck'; zonder knoppen die alleen draaibewegingen registreert.
De dimmer is waarschijnlijk die 'ronde puck'; zonder knoppen die alleen draaibewegingen registreert.
Ik heb de afstandsbediening al in huis, maar het gaat mij meer om welke functionaliteiten ik zou missen.RudolfR schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:04:
De afstandsbediening is een remote met 5 knoppen;
Dat de een fysieke knoppen heeft en de ander alleen kan draaien is mij bekend
Met de dimmer kan je de licht kleur niet veranderen met de puck wel.streelder schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:18:
[...]
Ik heb de afstandsbediening al in huis, maar het gaat mij meer om welke functionaliteiten ik "zou" missen.
Dat de een fysieke knoppen heeft en de ander alleen kan draaien is mij bekend
Precies wat ik dacht, helder dank daarvoor!SPX420 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:22:
[...]
Met de dimmer kan je de licht kleur niet veranderen met de puck wel.
Aangezien ik toch alleen witte lampen koop/heb die niet van wit-kleur kunnen veranderen zal ik de volgende keer een dimmer aanschaffen voor bijv. de slaapkamer.
Ik heb mij dimmer teruggebracht en omgeruild voor de ab. Dimmer reageert vaak slecht en batterij was bij mij na minder dan 2 maanden in gebruik leef.streelder schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:25:
[...]
Precies wat ik dacht, helder dank daarvoor!
Aangezien ik toch alleen witte lampen koop/heb die niet van wit-kleur kunnen veranderen zal ik de volgende keer een dimmer aanschaffen voor bijv. de slaapkamer.
Mijn advies is 5 euro meer te spenderen en voor de ab te kiezen.
HmmmChiMan schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:24:
[...]
Ik heb mij dimmer teruggebracht en omgeruild voor de ab. Dimmer reageert vaak slecht en batterij was bij mij na minder dan 2 maanden in gebruik leef.
Mijn advies is 5 euro meer te spenderen en voor de ab te kiezen.

Niet meer nodig, blijkbaar hebben mijn lampen (gisteren gekocht IKEA Amsterdam) al een firmware versie die met de HUE hub werkt.peligro2k schreef op zondag 14 januari 2018 @ 09:03:
Is er toevallig iemand in Amsterdam of omgeving van wie ik een Tradfri hub mag lenen om mijn Floalt paneel en een aantal lampen mee te updaten? Desnoods kan ik ook langskomen en laat ik de Floalt even op de oude firmware
Inderdaad gisteren ook aangeschaft bij IKEA maar werken direct met de Hue Bridge. Updaten is niet nodig
Geaocht maar niet gevonden, klopt dat? Ikea heeft geen lightstrip?
V: Ik wil een geschikte ledstrip kopen, maar die zie ik niet op de site?maartend schreef op maandag 15 januari 2018 @ 07:56:
Geaocht maar niet gevonden, klopt dat? Ikea heeft geen lightstrip?
Ik ben begonnen met de aanschaf van wat Tradfri lampen. voornamelijk omdat de lichtschakelaar in de woonkamer niet logisch zit. een extra aanleggen is wel een optie.. maar kost ook een hoop tijd, moeite en geld. en nu met de aanbieding bij Ikea voor 3+1 gratis, was de keus snel gemaakt.
Aangezien de hub overal is uitverkocht, heb ik gewoon losse lampen plus schakelaars gehaald. niet de draaischakelaar.. die viel al uit elkaar in de winkel zelf toen ik m vasthad, zeg maar, dus heb de andere genomen. beweginsdetector erbij, en hoef nu helemaal niet meer op zoek naar de schakelaar.
alle lampen werkten gelijk prima, en koppelden direct. echter, 1 gaat als er stroom op staat constant aan/uit/aan/uit/aan/uit, zowel voor als na het koppelen. is dit een gevalletje defect, of toch even wachten tot ik een firmware update uit kan voeren als ik een hub gevonden heb?
Aangezien de hub overal is uitverkocht, heb ik gewoon losse lampen plus schakelaars gehaald. niet de draaischakelaar.. die viel al uit elkaar in de winkel zelf toen ik m vasthad, zeg maar, dus heb de andere genomen. beweginsdetector erbij, en hoef nu helemaal niet meer op zoek naar de schakelaar.
alle lampen werkten gelijk prima, en koppelden direct. echter, 1 gaat als er stroom op staat constant aan/uit/aan/uit/aan/uit, zowel voor als na het koppelen. is dit een gevalletje defect, of toch even wachten tot ik een firmware update uit kan voeren als ik een hub gevonden heb?
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Klinkt niet goed inderdaad. Zit ie achter een schakelaar of een dimmer?Korras schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:35:
1 gaat als er stroom op staat constant aan/uit/aan/uit/aan/uit, zowel voor als na het koppelen.
achter een schakelaar. een andere lamp in hetzelfde armatuur heeft geen enkel probleem.jaspervz schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:01:
[...]
Klinkt niet goed inderdaad. Zit ie achter een schakelaar of een dimmer?
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
ThnxRudolfR schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:13:
[...]
Ik heb al een HUE strip, maar was dus idd nieuwsgierig naar. Koop ze nu voor een euro of 50 bij amazon.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.