Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:59
Kek schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:41:
Ik vraag me al een tijdje af, zijn die "puck" dimmers ook te koppelen aan homekit/HUE ? want ik wil wel een aantal van die dimmers in huis...
Iemand hier al een antwoord op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-06 21:12

verbraakje

🚦

Waah schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:35:
[...]

Iemand hier al een antwoord op?
Ikea lampen en dimmers hebben geen homekit ondersteuning met de hue hub. Je zal de Ikea hub moeten kopen voor homekit... Ik weet niet of de dimmers al worden ondersteunt in de Ikea hub met homekit.

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:20

winDOS

6.22

Daarbij vond ik die dimmer echt zeer onhandig. Registreert vaak geen beweging of je draait het kapje er per ongeluk af. Ik had hem aan de muur hangen. Nu gewoon 2 remotes aan de muur hangen.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
verbraakje schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:39:
[...]

Ikea lampen en dimmers hebben geen homekit ondersteuning met de hue hub. Je zal de Ikea hub moeten kopen voor homekit... Ik weet niet of de dimmers al worden ondersteunt in de Ikea hub met homekit.
@Waah De Tradfri bridge heeft geen home kit support voor Tradfri dimmers of sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkp106
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-11-2022
DENNIS79 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:17:
[...]

Thanx! Nu ben ik alleen nog benieuwd in hoeverre de kleurenlamp de laatst ingestelde kleur zou moeten onthouden.

PS @dirkp106 mijn GU10 spotjes die ik eergisteren gekocht heb, hebben ook die software versie (1.2.214), dus ga ervan uit dat dat wel de juiste is.
Ik dacht dat de laatste versie de 1.2.217 was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:19
Bedankt @verbraakje, dat vroeg ik me ook af... ik las ook al dat niet-Hue peertjes i.c.m. een Hue Bridge zich niet altijd goed laten zien in Homekit, en dat was precies wat ik graag wilde gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:59
Geen homekit is geen issue eigenlijk... Maar zijn ze wel te koppelen met Hue? Of in ieder geval: kan ik de lampen met Hue koppelen, en de Remote blijven gebruiken?

De puck is niet ideaal,maar beter dan geen schakelpunt. En als je er aan gewend bent werkt die best oké. En het oude punt zat erg onhandig.

[ Voor 30% gewijzigd door Waah op 30-12-2017 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:45

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Kapotlood schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:46:
Bedankt @verbraakje, dat vroeg ik me ook af... ik las ook al dat niet-Hue peertjes i.c.m. een Hue Bridge zich niet altijd goed laten zien in Homekit, en dat was precies wat ik graag wilde gaan gebruiken :)
Je zou kunnen uitzoeken wat er precies wel en niet klopt van het onderstaande:

Er was iets dat een bridge alleen door Apple goedgekeurde lampen aan Homekit mag laten zien. Je kunt je afvragen welke fabrikant van een bridge dat gaat uitzoeken voor alle lampen van de concurrentie. Ik dacht eigenlijk dat een van de (weinige?) positieve uitzonderingen is dat de Philips hub de goedgekeurde Ikea lampen ondersteunt (blijft het toch nog een beetje on-topic). Een korte tijd konden alle lampen via Homekit bediend worden, maar dat was een bug in de software van Philips en nu kan dat niet meer.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:19
@aawe mwan, ik begrijp geloof ik niet zo goed wat je bedoelt te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. de Sloper
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 18:11
Waah schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:20:
Geen homekit is geen issue eigenlijk... Maar zijn ze wel te koppelen met Hue? Of in ieder geval: kan ik de lampen met Hue koppelen, en de Remote blijven gebruiken?

De puck is niet ideaal,maar beter dan geen schakelpunt. En als je er aan gewend bent werkt die best oké. En het oude punt zat erg onhandig.
Ja je kunt de lampen koppelen met de Hue bridge en de remote blijven gebruiken. De Ikea puck praat rechtstreeks met de lamp(en) en niet via de Hue bridge zoals de dimmer van Philips. Dit werkt prima icm Heu lampen, Ikea lampen en Osram lightify maar niet met de oude Phillips living whites spaarlampen.

In het Hue topic kun je een howto vinden voor het koppelen van een lamp aan de bridge en de puck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:42

Chrisjuh_15

Facta non verba

Is het ook mogelijk om twee bewegingssensoren te koppelen aan één lamp? Ik woon op twee hoog met een directe trap naar straatniveau, en ik zou graag de lamp halverwege de trap aan zien gaan als ik naar beneden loop, maar ook als ik thuis kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Chrisjuh_15 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:29:
Is het ook mogelijk om twee bewegingssensoren te koppelen aan één lamp? Ik woon op twee hoog met een directe trap naar straatniveau, en ik zou graag de lamp halverwege de trap aan zien gaan als ik naar beneden loop, maar ook als ik thuis kom.
Ja dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:42

Chrisjuh_15

Facta non verba

Gewoon zo'n tweede sensor koppelen aan dezelfde lamp dus? Had niet verwacht dat het zo eenvoudig zou zijn. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Chrisjuh_15 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:08:
[...]

Gewoon zo'n tweede sensor koppelen aan dezelfde lamp dus? Had niet verwacht dat het zo eenvoudig zou zijn. O+
Eentje resetten en dan koppelen aan de andere sensor. Dan verschijnt hij vanzelf in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-07 21:50
aawe mwan schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:42:
[...]

Niet wakker worden lijkt me een goed argument. Maar hoe heb je bepaald dat de lichtsterkte 's nachts 50% moet zijn, want dat lijkt me nog best veel. De wake-up functie van Trådfri begint namelijk bij de minimale stand van de lamp, maar veel mensen klagen dat ze daar al meteen wakker van worden.
50% is maar een gokje, maar het kan dus wel :) Dan ga ik binnenkort maar is kijken of ik nog een setje kan bemachtigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-07 16:13

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

http://www.zigbee.org/zig...59d7531465ce7e368cae5258/

Dit lijkt op de kleuren variant van de Ikea E14 lamp die er (ooit) aan gaat komen :)
Vind hem vooral heel groot ogen en een beetje lomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat is de huidige E14 ook. Vaak zijn E14 kleine lampjes dus erg onpraktisch deze grote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Priyantha Bleeker schreef op zondag 31 december 2017 @ 07:27:
http://www.zigbee.org/zig...59d7531465ce7e368cae5258/

Dit lijkt op de kleuren variant van de Ikea E14 lamp die er (ooit) aan gaat komen :)
Zijn dit dan de led (ansluta) transformatoren?
http://www.zigbee.org/zig...57763a1a75595c044a829063/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:44
Kan iemand mij de afmetingen door geven van een ikea lamp?
Ik heb nu philips 4w GU10 in mijn spots zitten, ter vervnging van halogeen. Ik heb al eerder een osram LED gekocht maar die bleek vervolgens niet in mijn spot te passen.
Voordat ik een bups ikea lampen koop en mijn philips op marktplaats zet wil ik wel weten of de boel gaat passen :)

Het gaat dan met name om de 'kop" die potentieel te groot is.

Kopgrootte van een de philips is: 4,9/5 cm
en ca. 5,5 cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Priyantha Bleeker schreef op zondag 31 december 2017 @ 07:27:
Hij ziet er eigenlijk zelfs uit alsof ze gewoon een E14 schroefgedeelte gemonteerd hebben op een lamp die verder identiek is aan de bestaande E27 kleurenlamp. Hij draait ook nog gewoon de oude software.

Ah wel, eindelijk eentje die gewoon in de Hektar staande lamp past (hopelijk), want ombouwen en adaptertjes waren voor die lamp niet echt handig. Kan ik die eindelijk gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkp106
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-11-2022
Killion schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:44:
Kan iemand mij de afmetingen door geven van een ikea lamp?
Ik heb nu philips 4w GU10 in mijn spots zitten, ter vervnging van halogeen. Ik heb al eerder een osram LED gekocht maar die bleek vervolgens niet in mijn spot te passen.
Voordat ik een bups ikea lampen koop en mijn philips op marktplaats zet wil ik wel weten of de boel gaat passen :)

Het gaat dan met name om de 'kop" die potentieel te groot is.

Kopgrootte van een de philips is: 4,9/5 cm
en ca. 5,5 cm diep.
Kopgrootte is 5 cm en diepte inclusief de voetjes is 5.5 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

nee staat er duidelijk bij
The drivers are used in panels and doors for storage and kitchen cabinets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
TrailBlazer schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:25:
[...]

nee staat er duidelijk bij

[...]
Oeps verkeerde gekopieerd die zijn idd voor de float.

deze bedoelde ik:

http://www.zigbee.org/zig...5746fe0a130a94d3203dcef6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QQ2
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 06:10

QQ2

Waah schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:20:
Ik heb geen puck maar wel zo'n TRADFRI afstandsbediening. Volgens mij werken Philips en Ikea afstandsbedieningen wezenlijk anders en is dat het probleem. Als je een Hub gebruikt stuurt de AB bij Philips een signaal naar de hub. Die bepaald vervolgens wat er moet gebeuren. (Dit is mijn vermoeden gebaseerd op de diag info die ik via All4Hue heb uitgelezen) Bij de Ikea lijkt het er op dat de AB met de bridge gekoppeld wordt en je vervolgens de AB, in dit geval de puck, koppelt aan specifieke lampen. (Instructies van uit de hub lijken over de AB te gaan maar daar heb ik geen hard bewijs van)

Ik zou zelf graag zo'n puck aan de muur hangen maar het lijkt er op dat met mijn setup (eerste generatie hue bridge en een combinatie van verschillende philips lampen en inmiddels wat Tradfri's) dat niet werkt.
Het beste kan je denk ik zo'n philips afstandsbediening kopen. Kan je ook mee dimmen alleen zijn ze duurder en werkt de philips met 4 knopjes in plaats van een draaischijf

Hoop dat je er wat aan hebt (en mocht ik iets gemist hebben en er wel een manier zijn dan hoor ik het graag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

QQ2 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 01:54:
[...]

Ik heb geen puck maar wel zo'n TRADFRI afstandsbediening. Volgens mij werken Philips en Ikea afstandsbedieningen wezenlijk anders en is dat het probleem. Als je een Hub gebruikt stuurt de AB bij Philips een signaal naar de hub. Die bepaald vervolgens wat er moet gebeuren. (Dit is mijn vermoeden gebaseerd op de diag info die ik via All4Hue heb uitgelezen) Bij de Ikea lijkt het er op dat de AB met de bridge gekoppeld wordt en je vervolgens de AB, in dit geval de puck, koppelt aan specifieke lampen. (Instructies van uit de hub lijken over de AB te gaan maar daar heb ik geen hard bewijs van)

Ik zou zelf graag zo'n puck aan de muur hangen maar het lijkt er op dat met mijn setup (eerste generatie hue bridge en een combinatie van verschillende philips lampen en inmiddels wat Tradfri's) dat niet werkt.
Het beste kan je denk ik zo'n philips afstandsbediening kopen. Kan je ook mee dimmen alleen zijn ze duurder en werkt de philips met 4 knopjes in plaats van een draaischijf

Hoop dat je er wat aan hebt (en mocht ik iets gemist hebben en er wel een manier zijn dan hoor ik het graag)
ja klopt als je de ikea gateway uitzet kan je met die ikea schakelaars nog steeds je lampen schakelen. Wel een heel failsafe systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:34

fv

-------------------> hiero

QQ2 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 01:54:
[...]

... Bij de Ikea lijkt het er op dat de AB met de bridge gekoppeld wordt en je vervolgens de AB, in dit geval de puck, koppelt aan specifieke lampen. (Instructies van uit de hub lijken over de AB te gaan maar daar heb ik geen hard bewijs van)

...
Instructies vanuit de hub gaan rechtstreeks naar de lamp en instructies vanuit de remote gaan rechtstreeks naar de lamp. Of de lamp dit dan weer doorstuurt naar de hub of dat de hub de remote instructies ook rechtsstreeks ontvangt (voor de Ikea app) laat ik even in het midden.

[ Voor 1% gewijzigd door fv op 01-01-2018 17:24 . Reden: typo ]

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

via reddit

http://www.ikea-unternehm...teuern#comment-3553104716
Hej Nils, es freut uns, dass das geklappt hat! Pläne für schaltbare Steckdosen gibt es bereits, voraussichtlich wird im April 2018 etwas dazu kommen. Viele Grüße vom IKEA Blog-Team
Hallo Nils, we zijn blij dat het werkte! Plannen voor schakelbare stopcontacten bestaan ​​al en er wordt verwacht dat er iets zal gebeuren in april 2018. Met vriendelijke groet van het IKEA Blog Team

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gisteren kreeg ik een update binnen voor de Hue Essentials app op Android. In de release notes staat dat deze nu ook de Trådfri hub ondersteunt. Ik kan de details zelf niet checken, want ik heb geen Trådfri hub maar de Hue bridge in gebruik. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor veel Trådfri gebruikers een verbetering kan zijn t.o.v. de Ikea app.

Philips Hue app ondersteunt Ikea Trådfri  hub

[ Voor 3% gewijzigd door BamSlam_ op 02-01-2018 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:27
Jammer dat dit nog even op zich laat wachten dus.
Kunnen ze gelijk werken aan een deurbel en thermostaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
tafmaf schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:20:
[...]
Jammer dat dit nog even op zich laat wachten dus.
Kunnen ze gelijk werken aan een deurbel en thermostaat ;)
En automatische gordijnen, past goed binnen het assortiment en er zijn nog weinig betaalbare opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

BamSlam_ schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:08:
Gisteren kreeg ik een update binnen voor de Hue Essentials app op Android. In de release notes staat dat deze nu ook de Trådfri hub ondersteunt.
Dat heb ik ook gezien. Ik heb deze app geïnstalleerd omdat ik niet alleen gebruiker ben van de Ikea hub, maar ook van de Philips hub.

En ik moest meteen lachen. Want direct na de upgrade deed de app het helemaal niet meer op de Philips hub. Ik heb opnieuw opgestart en hem nog een half uur open laten staan (de Ikea app doet het dan meestal wel), maar in Hue Essentials kwam geen leven meer. Het was alsof er een vloek rust op Ikea hub ondersteuning. Gelukkig kwam er een paar dagen later weer een nieuwe upgrade van Hue Essentials en nu doet hij het weer wel op Philips (voor zover ik kan zien).

Moraal van dit verhaal zou kunnen zijn: vertrouw nooit op 1 smart lighting systeem of app.
(of het zou een systeem moeten zijn dat gewoon blijft werken als je de hub uitschakelt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Laatst online: 26-10-2023
Ik zit nog steeds met een onbeantwoorde vraag voor Tradfri & Alexa Plus.

Het zou mogelijk moeten zijn om dan de lampen zonder gateway te gebruiken buj de Alexa Plus daar dat ding Zigbee heeft maar tot op heden is het mij niet gelukt. Dit zou te maken kunnen hebben met oudere firmware (de lampen zijn +- 2 maanden oud).

Iemand ervaring hiermee of het uberhaupt gaat of toch maar een gateway nemen (wat niet mijn voorkeur is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-06 10:14
Na een weekendje testen met een Hue bridge gen 2, een e27 Warm Wit Tradfri en een GU10 Warm Wit Tradfri nog steeds issues met knipperende lichten. Of ik ben er erg allegisch voor, of ik lijk de enige te zijn met dit probleem, maar het is voor een mij een reden om het spul terug te brengen en te gaan sparen voor een originele Hue setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 22:41

luigi87

Domotica Fanaticus

jaspervz schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:40:
Na een weekendje testen met een Hue bridge gen 2, een e27 Warm Wit Tradfri en een GU10 Warm Wit Tradfri nog steeds issues met knipperende lichten. Of ik ben er erg allegisch voor, of ik lijk de enige te zijn met dit probleem, maar het is voor een mij een reden om het spul terug te brengen en te gaan sparen voor een originele Hue setup.
Knipperen bij jou zowel je GU10 als de E27?
kan goed mogelijk zijn dat je gevoelliger voor bent als een ander. LED lampen knipperen namelijk ook in een veelvoud van minimaal 50hZ.
Heb het zelf ook wel eens met TL verlichting, en dan zien anderen dit niet.

Hier geen problemen met de genoemde combi, echter heb ik geen E27 lampen, maar enkel de GU10.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:49
Heeft iemand van jullie hier ervaring met zeg maar flink wat GU10's (15 stuks bij mij thuis) (alleen dimbaar) in gebruik?

Ik gebruik de Tradfri's icm Homey en Homey ondersteund nog geen Groups. Dus moet nu 1 voor 1 de lampen aanzetten in de flows. Hierdoor gaan regelmatig lampen (in een armatuur van 3 stuks GU10) niet allemaal aan of uit. WAF -100.... Is dit echt alleen Homey gerelateerd of gebeurd dit ook met lampen gekoppeld aan de Ikea Hub??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Heb net 3 E27 lampen gekocht voor aan mijn hue, maar ze hebben allemaal de oude firmware, dus heb er niet zoveel aan (heb geen hub van ikea), dus breng ze morgen maar weer terug. Wel jammer want ze hebben wel een mooi prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

jaspervz schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:40:
nog steeds issues met knipperende lichten.
En met het woord „knipperen” bedoel je hetzelfde als wat de richtingaanwijzer van een auto doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Denk een 2/3 maanden geleden een set bij de Ikea gescoord. Een Hub + afstandbedieding + enkele lampen.
De Hub netjes ingesteld en daarna aan mijn AppleTV gekoppeld. Daarna via de Home app op mijn telefoon ingesteld dat bij zonsondergang alle lampen aangaan. Werkte voor enkele weken prima.
Tot ik de stroom eraf moest halen ivm elektrawerkzaamheden. Daarna was het systeem van slag en kon de AppleTV de Hub niet meer vinden. Alles gereset en alles opnieuw ingesteld.

En binnen 2 dagen was alles weer ontregeld. Waarom weet ik niet, aangezien er geen stop uitgegaan.

Volgens mij is dit een bekend probleem, maar ik heb er nog geen definitieve oplossing voor gevonden.
Nu kan ik weer alles opnieuw instellen, maar kan ik ook zonder de koppeling AppleTV + Ikea een "scene" instellen dat bij zonsondergang de lampen aangaan? Of kan dat alleen via de Home app van Apple? Ik zie de optie namelijk niet in de Tradfri app.

Is er anders misschien een snellere manier van oplossen ipv alles te resetten/koppelen/instellen/etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ljsvv schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:12:
Heeft iemand van jullie hier ervaring met zeg maar flink wat GU10's (15 stuks bij mij thuis) (alleen dimbaar) in gebruik?

Ik gebruik de Tradfri's icm Homey en Homey ondersteund nog geen Groups. Dus moet nu 1 voor 1 de lampen aanzetten in de flows. Hierdoor gaan regelmatig lampen (in een armatuur van 3 stuks GU10) niet allemaal aan of uit. WAF -100.... Is dit echt alleen Homey gerelateerd of gebeurd dit ook met lampen gekoppeld aan de Ikea Hub??
ik heb nu 9 GU 10 lampen in 1 spotjes lijn. via een Phillips HUE stuur ik ze aan in een groep, hierdoor gaan ze allemaal tegelijk aan/uit of dimmen. Ik kan dit ook alleen maar via de HUE hub regelen, want Domoticz wat mijn controller is kan groepen niet dimmen of werk ook alleen door de lampen 1 voor 1 te doen.

Dus een phillips HUE hub (genoeg tweedehands/nieuw te krijgen via de V&A) kan het wel mee wat je wilt. en dan is de WAF +100 !

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
luigi87 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:26:
[...]

ik heb nu 9 GU 10 lampen in 1 spotjes lijn. via een Phillips HUE stuur ik ze aan in een groep, hierdoor gaan ze allemaal tegelijk aan/uit of dimmen. Ik kan dit ook alleen maar via de HUE hub regelen, want Domoticz wat mijn controller is kan groepen niet dimmen of werk ook alleen door de lampen 1 voor 1 te doen.

Dus een phillips HUE hub (genoeg tweedehands/nieuw te krijgen via de V&A) kan het wel mee wat je wilt. en dan is de WAF +100 !
Thanks, die Hue hub heb ik ook wel hoor, maar heb de Zigbee mesh nodig om de rest van de Xiaomi sensoren pratend te krijgen.... Maar fijn om te horen dat het dus wel degelijk goed en betrouwbaar werkend te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 20:18
Na het lezen van de laatste 10 pagina`s vraag ik me welke hub ik het beste kan kopen om mijn tradfri Bulb kan automatiseren met HomeKit. De Philips hue bridge bied ondersteuning voor meer apparaten en mijn Bulb heeft al de juiste firmware (productiecode 1737). Maar ik lees her en der ook dat Ikea lampen gekoppeld zitten via hue bridge niet opduiken in HomeKit? Of is dat inmiddels al weer achterhaalt door firmware updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervz
luigi87 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:09:
[...]

Knipperen bij jou zowel je GU10 als de E27?
aawe mwan schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:16:
[...]

En met het woord „knipperen” bedoel je hetzelfde als wat de richtingaanwijzer van een auto doet?
Inderdaad, ze knipperen beide. Niet continue, dan was het nog enigzins te verklaren als een soort interferentie. Hetgeen wat ik zie is dat eens in de zoveer tijd het licht uitvalt danwel op volle sterkte gaat voor een halve seconde of iets dergelijks. De knipperlichtvergelijking is een goede :-) Het vreemde is dat wanneer ik de koppeling met Hue bridge weghaal en bijvoorbeeld alleen een Ikea dimmer puck gebruik ik geen issues heb.

Ik heb bij wijze van test zondag alle koppelingen met Hue verbroken en alleen de Hue app geauthoriseerd gelaten. Toch zag ik weer een keer een bij een GU10 het licht kort uitvallen. Dat kan m.i. echt niet, en mijn vrouw denkt daar nog sterker over ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:38
Iemand enig idee wat er aan de hand is bij IKEA? Na startersets nu ook nergens hubs te krijgen volgens de site. Levertijd begin februari (en voor startersets zelfs juli nu...) En gisteren in Barendrecht het halve tradfri schap leeg. Gaat het goed met tradfri, of juist helemaal niet?

En volgens de site is de (puck)dimmer "nieuw". Wat is er nieuw aan?

[ Voor 15% gewijzigd door Prullenbak84 op 03-01-2018 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:22
Prullenbak84 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:12:
Iemand enig idee wat er aan de hand is bij IKEA? Na startersets nu ook nergens hubs te krijgen volgens de site. Levertijd begin februari (en voor startersets zelfs juli nu...) En gisteren in Barendrecht het halve tradfri schap leeg. Gaat het goed met tradfri, of juist helemaal niet?

Locatie Duiven heeft nog wat voorraad.
Ik begreep dat de vraag rondom de feestdagen gigantisch en boven verwachting is geweest, dus vermoedelijk gaat het goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als ik de berichten in dit topic lees, krijg ik de indruk dat 95% van de vragenstellers Trådfri met een iOS apparaat gebruikt. Dit lijkt ook waar Ikea het meest voor ontwikkelt, als je de releasenotes van de app bekijkt.

Tien jaar geleden had ik dat normaal gevonden, want toen was de iPhone bijna de enige telefoon die op Unix werkte. Maar jaaroverzichten van 2017 lieten zien dat het marktaandeel van iOS tegenwoordig schommelt tussen 10% en 15%. Is er een verklaring voor de scheve verhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

boefje79 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:21:
[...]

Ik begreep dat de vraag rondom de feestdagen gigantisch en boven verwachting is geweest, dus vermoedelijk gaat het goed...
is ook wel leuk om mee te prutsen tijdens de feestdagen. Ik denk dat als je alleen maar remotes dimmers en motion van ikea hebt dat het voor 90% van de gebruikers prima is. De mensen hier willen meer en gekkere dingen doen zoals aan een hue bridge hangen. Ik kan met niet voorstellen dat er veel mensen zijn die altijd hun app gebruiken om ze te bedienen. Dat is toch net iets te geekering denk ik.

DIe puck kon je eerst niet los krijgen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
boefje79 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:21:
[...]

Oh ja, ik zie het. Nog best veel ook. Best vreemd dat ze het daar ineens veel hebben. Wel ver weg voor mij. Ik wil tradfri nog een keer een kans geven, maar dan wel met hub. En die hebben ze nu dus niet online, en alleen aan de andere kant van Nederland
TrailBlazer schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:30:

DIe puck kon je eerst niet los krijgen volgens mij.
O dat zou kunnen :Y

[ Voor 13% gewijzigd door Prullenbak84 op 03-01-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ljsvv schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:29:
[...]

Thanks, die Hue hub heb ik ook wel hoor, maar heb de Zigbee mesh nodig om de rest van de Xiaomi sensoren pratend te krijgen.... Maar fijn om te horen dat het dus wel degelijk goed en betrouwbaar werkend te krijgen is.
ik snap je even niet denk ik.

Xiaomi en Tradfri praten wel allebij Zigbee. maar niet dezelfde Zigbee taal. (zie het als: Tradfri praat fries, en Xiaomi Algemeen beschaaft Nederlands) naar mijn weten. Dus je heb sowieso geen mesh tussen de lampen en de Xiaomi sensoren.
Daarnaast maken de Xiaomi sensoren geen mesh, op de 230V gevoede units na.
jaspervz schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:18:
[...]

[...]

Inderdaad, ze knipperen beide. Niet continue, dan was het nog enigzins te verklaren als een soort interferentie. Hetgeen wat ik zie is dat eens in de zoveer tijd het licht uitvalt danwel op volle sterkte gaat voor een halve seconde of iets dergelijks. De knipperlichtvergelijking is een goede :-) Het vreemde is dat wanneer ik de koppeling met Hue bridge weghaal en bijvoorbeeld alleen een Ikea dimmer puck gebruik ik geen issues heb.

Ik heb bij wijze van test zondag alle koppelingen met Hue verbroken en alleen de Hue app geauthoriseerd gelaten. Toch zag ik weer een keer een bij een GU10 het licht kort uitvallen. Dat kan m.i. echt niet, en mijn vrouw denkt daar nog sterker over ;-)
Komt dit niet gewoon uit je voedings net, dus vanuit de kabel die je huis van spanning voorziet.
LED lampen zit namelijk altijd een gelijk richter in en deze kunnen nog wel eens last hebben van NETinjectie voor straatverlichting e.d. (een DC component die in de AC spanning wordt geinjecteerd om straat verlichting of bloiler relais om te schakelen op afstand).

Persoonlijk denk ik dat het spul erg populair is.
In Delft in vorige week een lading van 500 stuks GU10 (6,99 EUR versie)lampen geleverd, daar is op moment van schrijven nog 113 stuks van over.
Het is naar mijn ervaring (2 weken) erg goed spul en gewoon rete goedkoop! _/-\o_

[ Voor 62% gewijzigd door luigi87 op 03-01-2018 11:52 ]

- leeg -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exact
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-06 20:06
In de meest recente test firmware van de Tradfri hub zit Google Home support.
  • tf/gw/%s/pairGoogleHome
  • tf/gw/%s/pairGoogleHome/result
  • tf/gw/%s/unpairGoogleHome
  • tf/gw/%s/unpairGoogleHome/result
Ik ben benieuwd wanneer de nieuwe release is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-06 21:12

verbraakje

🚦

Exact schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:54:
In de meest recente test firmware van de Tradfri hub zit Google Home support.
  • tf/gw/%s/pairGoogleHome
  • tf/gw/%s/pairGoogleHome/result
  • tf/gw/%s/unpairGoogleHome
  • tf/gw/%s/unpairGoogleHome/result
Ik ben benieuwd wanneer de nieuwe release is.
Hoe kom ik aan de test release... ik zou deze best willen testen

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exact
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-06 20:06
De test release heb ik zelf niet. Maar via http://fw.test.ota.homesmart.ikea.net/feed/version_info.json kan je zien welke builds/firmwares beschikbaar zijn.
Als je dan de hub firmware download (via browser) en vervolgens opent in bijvoorbeeld Sublime en de encoding op UTF-8 zet kan je "strings" lezen.

Wat mij overigens nog steeds opvalt is dat alle firmwares updates en overige rest calls via http gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Exact op 03-01-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Persoonlijk denk ik dat het spul erg populair is.
Dat blijkt, ja. Maar dan nog levertijden van een half jaar?
Het is naar mijn ervaring (2 weken) erg goed spul
Die ervaring had ik zelf de eerste keer niet, maar ga t graag nog een keer een kans geven. Anders eerst maar eens zonder hub.

want tja...Voor de prijs hoef je t inderdaad niet te laten... http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70338932/ vs https://www.hornbach.nl/s...ltaten/assortiment/dimmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Prullenbak84 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:34:
[...]

Dat blijkt, ja. Maar dan nog levertijden van een half jaar?

[...]

Die ervaring had ik zelf de eerste keer niet, maar ga t graag nog een keer een kans geven. Anders eerst maar eens zonder hub.

want tja...Voor de prijs hoef je t inderdaad niet te laten... http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70338932/ vs https://www.hornbach.nl/s...ltaten/assortiment/dimmer
ja die levertijden vindt ik ook wat lang.

Ik heb het draaien via de HUE bridge, en stuur bijna alleen maar aan via me amazon echo. werkt echt heel mooi. Welke problemen had jij dan?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
luigi87 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:45:
[...]

Ik heb het draaien via de HUE bridge, en stuur bijna alleen maar aan via me amazon echo. werkt echt heel mooi. Welke problemen had jij dan?
vanaf Prullenbak84 in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
luigi87 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:44:
[...]

ik snap je even niet denk ik.

Xiaomi en Tradfri praten wel allebij Zigbee. maar niet dezelfde Zigbee taal. (zie het als: Tradfri praat fries, en Xiaomi Algemeen beschaaft Nederlands) naar mijn weten. Dus je heb sowieso geen mesh tussen de lampen en de Xiaomi sensoren.
Daarnaast maken de Xiaomi sensoren geen mesh, op de 230V gevoede units na.

[...]

Komt dit niet gewoon uit je voedings net, dus vanuit de kabel die je huis van spanning voorziet.
LED lampen zit namelijk altijd een gelijk richter in en deze kunnen nog wel eens last hebben van NETinjectie voor straatverlichting e.d. (een DC component die in de AC spanning wordt geinjecteerd om straat verlichting of bloiler relais om te schakelen op afstand).

[...]
In mijn bestaande Zigbee Homey netwerk vormen de Tradfri's de Zigbee Mesh voor de Xiaomi Aqara spullen en die Xiaomi spullen werken gewoon prima. De Philips Hue hub ondersteund de Xiaomi Aqara alleen niet dus vandaar dat ik Homey gebruik als Zigbee coordinator....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Hmm oke, had al eerder mee gekregen dat die dimmers niet lekker werken.
Ik bedien dan ook niet met de dimmers, en enkel uit de me domoticz app, of via Alexa.
Ljsvv schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:32:
[...]

In mijn bestaande Zigbee Homey netwerk vormen de Tradfri's de Zigbee Mesh voor de Xiaomi Aqara spullen en die Xiaomi spullen werken gewoon prima. De Philips Hue hub ondersteund de Xiaomi Aqara alleen niet dus vandaar dat ik Homey gebruik als Zigbee coordinator....
ah dan snap ik je. Idd de Homey kan het wel.
Ik draai met Domoticz en daar heb je die ondersteuning niet in zitten, omdat alles via externe Atennes/hubs werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door luigi87 op 03-01-2018 13:45 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ik draai via HomeAssistant. Complete integratie van Tradfri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
gysman11 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:19:
ik draai via HomeAssistant. Complete integratie van Tradfri.
Ondersteund HA Zigbee Groups? En in mijn scenario met Homey, gaan alle lampen dan wel keurig uit als je ze verteld om bijv. per 3 uit te gaan? Bij Homey komt het vaak voor dat slechts 2 lampen van de 3 aan/uit/dimmen.... erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ljsvv schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:32:
[...]

Ondersteund HA Zigbee Groups? En in mijn scenario met Homey, gaan alle lampen dan wel keurig uit als je ze verteld om bijv. per 3 uit te gaan? Bij Homey komt het vaak voor dat slechts 2 lampen van de 3 aan/uit/dimmen.... erg vervelend.
Ik kan lampen per stuk aanzetten, maar ook groepen definieren. Zo heb ik "Spots Achter" waar 4 spots inzitten, en die ik dus met één opdracht kan bedienen.
Het ondersteunt ook groepen-in-groepen. Zo heb ik "Alle Binnenverlichting", met daarin "spots zijkant", "spots achter", "schemerlampen". "lampen eettafel" etc.

Via app, maar ook via automations. (At sunset, turn on "spots achter". Zoiets dus. Alle configuratie en automation gaat via YAML files. In het begin een beetje lastig, maar echt mooie (en vooral stabiele!) resultaten.

Tot slot heb ik het ook nog gecombineerd met Homekit. "Welterusten" zeggen tegen siri, en alles staat uit. Staat los van je HA vraag natuurlijk, maar werkt wel comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
gysman11 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:40:
[...]

Ik kan lampen per stuk aanzetten, maar ook groepen definieren. Zo heb ik "Spots Achter" waar 4 spots inzitten, en die ik dus met één opdracht kan bedienen.
Het ondersteunt ook groepen-in-groepen. Zo heb ik "Alle Binnenverlichting", met daarin "spots zijkant", "spots achter", "schemerlampen". "lampen eettafel" etc.

Via app, maar ook via automations. (At sunset, turn on "spots achter". Zoiets dus. Alle configuratie en automation gaat via YAML files. In het begin een beetje lastig, maar echt mooie (en vooral stabiele!) resultaten.

Tot slot heb ik het ook nog gecombineerd met Homekit. "Welterusten" zeggen tegen siri, en alles staat uit. Staat los van je HA vraag natuurlijk, maar werkt wel comfortabel.
Thanks, dat is eigenlijk precies hoe het zou moeten werken. Hmm maar eens even verdiepen in HomeAssistent dan, maar buiten de Ikea Tradfri's heb ik nog Xiaomi spul, en een hele hoop Z-wave apparaten. Moet zeggen dat veel echt goed werkt op Homey, wellicht moet ik Athom nog even meer tijd geven om de zigbee Bugs te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ljsvv schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:51:
[...]
Thanks, dat is eigenlijk precies hoe het zou moeten werken. Hmm maar eens even verdiepen in HomeAssistent dan, maar buiten de Ikea Tradfri's heb ik nog Xiaomi spul [...]
Moet zeggen dat veel echt goed werkt op Homey, wellicht moet ik Athom nog even meer tijd geven om de zigbee Bugs te fixen.
Het voordeel van Zigbee is toch juist dat er terugkoppeling is van de lamp naar de bridge, zodat de bridge kan controleren of de opdracht goed ontvangen is? Het probleem dat je beschrijft, lijkt me dan gewoon een fout.

Als je verschillende merken gaat combineren in één netwerk, dan kunnen de problemen overal vandaan komen. Zo had ik bijvoorbeeld de Innr lightstrip aangesloten op de Ikea hub, maar dat werkte alleen goed als de Innr lightstrip dichter bij de Ikea hub stond. dan een Ikea lamp. Nu ik de lightstrip aangesloten heb op de Osram hub, is er geen probleem meer. Alles is Zigbee, maar kijk uit: veel is niet gecertificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:12

Freedive

] Ken sent me _

Vandaag dim setje gekocht, batterij was al gelijk leeg van de dimmer, niet erg netjes.
Dimmer is wel erg wennen, hij reageert niet altijd hetzelfde heb ik het idee, hopen dat vriendin eraan kan wennen :)

Al met al inmiddels aardig wat Tradfri spullen gekoppeld aan Pimatic;

1x remote die 1 groep van 3 witte spectrum lampen aanstuurt
1x dimmer die 1 warm witte lamp aanstuurt
1x warm wit die voornamelijk gebruikt wordt door stroom eraf en erop te halen (ouderwetse wandschakelaar)
2x warm witte lampen zonder afstandsbediening eraan, worden door Pimatic aangestuurd (deur sensoren en op basis van zons onder en opgang)

Al met al erg tevreden over tradfri, zeker met mijn koppeling aan Pimatic.
Witte kleuren spectrum lampen zijn voor mij prima en verwacht ook niet om straks, wanneer ze los verkrijgbaar te zijn RGB lampen te gaan kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Freedive op 03-01-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:54
Freedive schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:19:
Vandaag dim setje gekocht, batterij was al gelijk leeg van de dimmer, niet erg netjes.
Dimmer is wel erg wennen, hij reageert niet altijd hetzelfde heb ik het idee, hopen dat vriendin eraan kan wennen :)
Onlangs heb ik mijn draaidimmer vervangen voor de afstandsbediening dimmer.
Het reageert vaak met veel vertraging en ook waren de batterijen binnen 2 maanden leeg terwijl altijd aan de magneet houder hing.

Met de AB dimmer werkt het zoals het moet :)

Mijn advies: investeer 5 euro meer en koop de AB dimmer ipv draaidimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:04:
Ik kan bevestigen dat het mogelijk is om met 2 afstandsbedieningen een hotel schakeling te maken.
Heb dit momenteel in de gang beneden met de lamp op de overloop boven.

Alles draait via de Tradfri hub, en het is ook zichtbaar in de Tradfri app.
En kan het ook zonder hub? We willen ikea boven en op de gang gaan gebruiken, de rest is voldoende met 1 ab en enkel de gang zou er 2 nodig hebben.. Zonde als enkel daarvoor een hub nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervz
luigi87 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:44:

[...]

LED lampen zit namelijk altijd een gelijk richter in en deze kunnen nog wel eens last hebben van NETinjectie voor straatverlichting e.d. (een DC component die in de AC spanning wordt geinjecteerd om straat verlichting of boiler relais om te schakelen op afstand).
Dat zou ik nog als een verklaring aanvaarden, ware het niet dat het zich niet voordoet als ik de bridge uit het stopcontact haal. Dat lijkt toch te duiden op een probleem met de bridge en niet met mijn lichtnet... Veel blijer word ik er uiteraard niet van, want liever heb ik dat het gewoon werkt zoals bij de anderen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb hier ook Tradfri (6 lampen) in combinatie met Xiaomi spullen draaien (6 deursensoren, 2 motion en 2 schakelaars) Alles lult met elkaar via Homeassistant. Ik ga niet lopen rotzooien om de systemen van het ene Zigbee ecosysteem te koppelen met het ander ecosysteem. Het zigbee protocol biedt nogal wat mogelijkheden om je eigen draai er aan te geven en geen zin om daar last van te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Tonkey schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:11:
[...]

En kan het ook zonder hub? We willen ikea boven en op de gang gaan gebruiken, de rest is voldoende met 1 ab en enkel de gang zou er 2 nodig hebben.. Zonde als enkel daarvoor een hub nodig is.
Daar heb je geen hub voor nodig. Gewoon de AB's aan elkaar koppelen zoals hier vaak besproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moikke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 13:01
Die draaidimmer werkt zeer onprettig; niet/traag reageren. Aan/uit effect. En idd; batterij snel leeg. Ik heb hem teruggebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

moikke schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:54:
Die draaidimmer werkt zeer onprettig; niet/traag reageren. Aan/uit effect. En idd; batterij snel leeg. Ik heb hem teruggebracht.
Ik geef het 2 weken een kans :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
aawe mwan schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:31:
[...]

Het voordeel van Zigbee is toch juist dat er terugkoppeling is van de lamp naar de bridge, zodat de bridge kan controleren of de opdracht goed ontvangen is? Het probleem dat je beschrijft, lijkt me dan gewoon een fout.
Even verduidelijking terug koppeling van ZigBee, dat hangt van de implementatie van bridge af, is niet een fout hooguit een design beperking van de bridge.

Je moet weten als je groupcast naar lampen (1 bericht om meerdere lampen tegelijk aan te sturen) dat de lampen dan geen response geven (is volgens ZigBee specificatie), zou namelijk het netwerk kunnen overbelasten als dat wel het geval was (bij veel lampen in group), bridge moet dan actief bij de lampen 1 voor 1 op vragen wat de status is (kost veel tijd).

Als je unicast (1 bericht per lamp sturen) dan kun je in ZigBee de optie meegeven dat de lampen automatisch een berichtje terug stuurt om te bevestigen dat het bericht goed (of fout) is ontvangen, maar dit is niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-07 22:17
Afgelopen week heb ik bij de Ikea 7 GU10 spotjes gehaald voor m'n keuken en eetkamer. Het type waarvan je de kleurwarmte ook van kan aanpassen. Het koppelen van de spotjes ging perfect. Had ze gewoon in groepjes in hun lamp gehangen. Heb 2 maal de factory reset van de spotjes moeten uitvoeren (6 maal uit en aan) vervolgens herkende de hue de lampjes automatisch. Heb dus niet een voor een gedaan. Maar gewoon in een groepje. Dus dat eigenlijk perfect.

Waar ik wel tegenaan ben gelopen is de samenwerking van deze bolletjes met een Scenes op de Hue app. Wanneer je een scene kiest zet hij direct de kleur warmte goed, echter de dimming niet. Kies je vervolgens nog een keer dezelfde scene, dan zet hij de dimming van die scene wel goed. Is dit probleem bekend? Is er een oplossing voor? Mijn Philips Hue lampen hebben er geen last van.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
BarryS schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:19:
Afgelopen week heb ik bij de Ikea 7 GU10 spotjes gehaald voor m'n keuken en eetkamer. Het type waarvan je de kleurwarmte ook van kan aanpassen. Het koppelen van de spotjes ging perfect. Had ze gewoon in groepjes in hun lamp gehangen. Heb 2 maal de factory reset van de spotjes moeten uitvoeren (6 maal uit en aan) vervolgens herkende de hue de lampjes automatisch. Heb dus niet een voor een gedaan. Maar gewoon in een groepje. Dus dat eigenlijk perfect.

Waar ik wel tegenaan ben gelopen is de samenwerking van deze bolletjes met een Scenes op de Hue app. Wanneer je een scene kiest zet hij direct de kleur warmte goed, echter de dimming niet. Kies je vervolgens nog een keer dezelfde scene, dan zet hij de dimming van die scene wel goed. Is dit probleem bekend? Is er een oplossing voor? Mijn Philips Hue lampen hebben er geen last van.
Ik ga vanavond naar Ikea van deze spotjes halen, maar werken deze gelijk out of the box of moeten ze eerste geupdate worden naar de juiste firmware? Ik las dat de versie van 7 euro wel out of het box werkt (1721 en hoger volgens mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-07 22:17
WeAreLegion schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:49:
[...]

Ik ga vanavond naar Ikea van deze spotjes halen, maar werken deze gelijk out of the box of moeten ze eerste geupdate worden naar de juiste firmware? Ik las dat de versie van 7 euro wel out of het box werkt (1721 en hoger volgens mij).
Hoi die van mij hebben productie datum 1737 en deze kwamen direct al met de juiste firmware 1.2.217 dus het werkt ouf of the box. Je moet ze wel een factory reset geven. Door de lamp aan te zetten en vervolgens snel achter elkaar 6 maal de lamp uit en weer aan te zetten. Je komt dus uit met de lamp weer aan, je ziet hem vervolgens een paar seconden later een paar keer achter elkaar knipperen en dat betekend dat de lichtbron gereset is. Ik heb dit twee keer moeten doen. De eerste keer vond de hue app de lampen niet. Na de tweede reset vond hij ze meteen allemaal. Ik heb m'n keuken lamp (3 GU10 spotjes) en m'n eethoek lamp (4 GU10 spotjes) in twee groepen gedaan. Dus niet bolletje voor bolletje. Maar gewoon lamp voor lamp, ging perfect.

Ik heb zelf de 15 euro lampjes waarvan je de wit warmte kan aanpassen. Maar de 7 euro spotjes die bij de Ikea lagen (Delft) hadden ook de nieuwe productie datum, en dus ook firmware.

Mijn Hue Hub hangt in de meterkast, ik heb de lichtbronnen gewoon in de lampen gehangen bij het koppelen. Dus je hoeft ze niet naast de Hub te houden op een paar centimeter afstand, zoals staat omschreven op een paar sites.

[ Voor 8% gewijzigd door BarryS op 04-01-2018 11:58 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuperThomasLab
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-10-2020
Hue Essentials app voor Android ondersteunt sinds kort ook de TRÅDFRI verbindingshub. Het brengt de Philips Hue bridge samen met de TRÅDFRI gateway in één app met multibridge support.

Hue Essentials kan smart-lampen in meerdere groepen doen en is sneller dan de originele app. Het heeft veel meer kleuren voor je lampen dan de originele app en kan scenes en effecten laten zien.

De app is nog in Beta maar wellicht leuk om eens te proberen. Feedback mag je op de Google Play Store geven aan mij als dev.

Google Play: Hue Essentials (Philips Hue | IKEA TRÅDFRI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
SuperThomasLab schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:31:
Hue Essentials app voor Android ondersteunt sinds kort ook de TRÅDFRI verbindingshub. Het brengt de Philips Hue bridge samen met de TRÅDFRI gateway in één app met multibridge support.

Hue Essentials kan smart-lampen in meerdere groepen doen en is sneller dan de originele app. Het heeft veel meer kleuren voor je lampen dan de originele app en kan scenes en effecten laten zien.

De app is nog in Beta maar wellicht leuk om eens te proberen. Feedback mag je op de Google Play Store geven aan mij als dev.

Google Play: Hue Essentials (Philips Hue | IKEA TRÅDFRI)
en werkt dit ook als je niks van Hue hebt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:40
mcetweaker schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:35:
[...]

Even lezen in de play store...:
Philips Hue bridge and/or IKEA TRÅDFRI gateway are supported.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-07 00:02
nadeel daarvan is natuurlijk wel dat je niet knoppen kan toewijzen aan lampen van Hue en Tradfri tegelijk. Het zijn verschillende zigbee netwerkjes dan. Afhankelijk van hoe je je kamers/scenes hebt ingedeeld is het al dan niet een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

SuperThomasLab schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:31:
Hue Essentials app voor Android ondersteunt sinds kort ook de TRÅDFRI verbindingshub.
Dat wist ik al, want ik gebruikte hem al om met de Philips bridge te Touchlinken.
Ik zie dat dit je eerste post was, dus welkom op Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperThomasLab
mcetweaker schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:35:
[...]

Uiteraard, je kunt er voor kiezen om alleen IKEA TRÅDFRI devices met gateway te gebruiken. Combineren met andere merken kan. Hue Essentials kan met beide (gateway of bridge) overweg. Het brengt beide systemen samen in de app als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
SuperThomasLab schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:07:
[...]

Uiteraard, je kunt er voor kiezen om alleen IKEA TRÅDFRI devices met gateway te gebruiken. Combineren met andere merken kan. Hue Essentials kan met beide (gateway of bridge) overweg. Het brengt beide systemen samen in de app als je wil.
leuk. Vanavond eens installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperThomasLab
aawe mwan schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:39:
[...]

Dat wist ik al, want ik gebruikte hem al om met de Philips bridge te Touchlinken.
Ik zie dat dit je eerste post was, dus welkom op Tweakers!
Leuk te horen dat een Tweaker al gebruiker is. Eerste post idd, werd tijd om in eigen land feedback te krijgen wat gebruikers willen zien in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 18:23
Is het verschil tussen de 7 en 15 euro lampen van de Ikea puur het instellen van de kleurtemperatuur? Het is voor bij ons in de badkamer. Dan is wellicht die van 15 euro mooier omdat dit wat meer sfeer geeft op 2200k? Ze werken allebei mij Hue Bridge neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:41:
Is het verschil tussen de 7 en 15 euro lampen van de Ikea puur het instellen van de kleurtemperatuur? Het is voor bij ons in de badkamer. Dan is wellicht die van 15 euro mooier omdat dit wat meer sfeer geeft op 2200k? Ze werken allebei mij Hue Bridge neem ik aan?
Ja verschil is idd kleurtempratuur. Ze werken allebei met de hue (als goed is ), heb er net 6 van 6 eurog ekocht en 2 van 15 euro, en ben ze nu aan proberen, maar nog geen geluk (die van 6 euro hebben 1733 als code) en die van 15 hebben 1741

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
WeAreLegion schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:46:
[...]

Ja verschil is idd kleurtempratuur. Ze werken allebei met de hue (als goed is ), heb er net 6 van 6 eurog ekocht en 2 van 15 euro, en ben ze nu aan proberen, maar nog geen geluk (die van 6 euro hebben 1733 als code) en die van 15 hebben 1741
Dan heb je dus zo'n hub nodig om ze te kunnen updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:56:
[...]

Dan heb je dus zo'n hub nodig om ze te kunnen updaten?
Als ze het niet doen wel jah, maar kan bevestigen dat beide het gewoon doen zonder te updaten.

De gewone versie heeft software versie 214 er op staan en de white color versies hebben 217. Ze doen het allemaal prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
WeAreLegion schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:59:
[...]

Als ze het niet doen wel jah, maar kan bevestigen dat beide het gewoon doen zonder te updaten.

De gewone versie heeft software versie 214 er op staan en de white color versies hebben 217. Ze doen het allemaal prima :)
In je vorige post gaf je aan "nog geen geluk" te hebben. Wat bedoel je daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

Freedive schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:11:
[...]

Ik geef het 2 weken een kans :*)
Dat werd 1 dag, ding valt uit elkaar morgen maar weer terugbrengen. Wat een aanfluiting |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:01:
[...]

In je vorige post gaf je aan "nog geen geluk" te hebben. Wat bedoel je daar mee?
Dat het op dat moment niet lukte :) maar even later wel :) factory reset ging niet helemaal goed. Maar ze doen het allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
WeAreLegion schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:12:
[...]

Dat het op dat moment niet lukte :) maar even later wel :) factory reset ging niet helemaal goed. Maar ze doen het allemaal.
Oke. Ik heb hier een Hue bridge. Als ik nu 4 Tradfri lampen ga halen kan ik die met de goede firmware dan koppelen met mijn Hue Bridge zonder dat ik zo'n Tradfri Hub heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:15:
[...]

Oke. Ik heb hier een Hue bridge. Als ik nu 4 Tradfri lampen ga halen kan ik die met de goede firmware dan koppelen met mijn Hue Bridge zonder dat ik zo'n Tradfri Hub heb?
Voor de G10 en E14 versie wel volgens mij met nummer 1721 en hoger (staat op de verpakking op de achter kant naast de barcode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-07 00:02
Sunri5e schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:41:
Ja. De 15 euro lampen gaan van wit, via geel, naar oranje. De 7 euro lampen doen alleen geel. Ik heb een paar van de goedkope lampen en hoewel ik ze niet direct ga vervangen (te duur) heb ik spijt dat ik niet voor de duurdere gegaan ben, want ik ben een grote fan van wit licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 16:23
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn Floalt paneel (tof ding!) aan mijn Hue bridge te koppelen.

Paneel is geupdate via de Ikea bridge/app
Heb hem al een paar keer gereset (6x aan/uit, hangt nog gewoon aan een stekker).
Verwijderd uit de Ikea app
iOS Hue app gebruikt
Hue Lights app gebruikt

Touchlink nog niet gebruikt maar dat lijkt me over het algemeen ook nogal een uitdaging met die panelen?

Iemand een idee wat de juiste stappen zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door bartvb op 04-01-2018 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:16
SuperThomasLab schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:12:
[...]

Leuk te horen dat een Tweaker al gebruiker is. Eerste post idd, werd tijd om in eigen land feedback te krijgen wat gebruikers willen zien in de app.
Draai ook al tijdje met je app, nog bedankt voor het icoon op de Osram Lightify Gardenpoles, viel zelfs mijn vrouw op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperThomasLab
bartvb schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:36:
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn Floalt paneel (tof ding!) aan mijn Hue bridge te koppelen.

Paneel is geupdate via de Ikea bridge/app
Heb hem al een paar keer gereset (6x aan/uit, hangt nog gewoon aan een stekker).
Verwijderd uit de Ikea app
iOS Hue app gebruikt
Hue Lights app gebruikt

Touchlink nog niet gebruikt maar dat lijkt me over het algemeen ook nogal een uitdaging met die panelen?

Iemand een idee wat de juiste stappen zijn?
Touchlink is beste optie en dan search for lights. Zit in Hue Essentials (android). De bridge bij je panel houden, desnoods via verlengde netwerkkabel als je panel al gemonteerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:22
Ik kreeg mijn spotjes ook maar niet gekoppeld met Hue.

Via Duiven een hub gescored en gekoppeld via de remote.

Waar de hue-hub de lampen amper kon vinden, geeft de ikea-hub op dezelfde afstand geen problemen.

Hue-lampen op de hue-bridge, ikea op ikea (moet natuurlijk net wel bij je scenes passen) en alles netjes te bedienen via homekit...👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QQ2
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 06:10

QQ2

Ik had het trouwens fout! Je kan een Ikea puck wel degelijk aan een systeem dat ook aan hue hangt koppelen. Niet zo elegant en je hebt minder mogelijkheden maar t werkt wel. Deze Duitser op YouTube laat zien wat je moet doen. YouTube: Using IKEA TRÅDFRI remote on Philips Hue system with bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:37

the mod man

iets van beeldmaker

Ik ben me flink aan het inlezen in systemen om verlichting te schakelen. Raak wel een klein beetje de weg kwijt in alle opties.

Ik wil heel graag, heel dom bestaande 1 lamp schakelen. In de slaapkamer. De schakelaar zit vlakbij de deur, maar ik wil de lamp ook vanuit bed kunnen bedienen. Dan kan ik een KAKU inbouw schakelaar achter de contactdoos plaatsen en de afstandsbediening naast mn bed. Geen idee of er een schakeldraad is, dan moet ik met stroom gaan klooien. Kosten 41 euro.

Voordeel: -kosten en halogeen
Nadeel: -klussen en beperkte functionaliteit

Of die ik vervang de spotjes in de lamp met ikea TRADFRI (GU10 400 lumen van €14.95.)

Kan ik 2 draadloze afstandbedieningen gebruiken voor dezelfde lampen? Dit heeft mijn voorkeur. Ik dacht ergens te lezen dat dit niet kan zonder hub. Een hub lijkt me nu wat buitenproportie voor 1 lamp.

Of kan ik een bewegingsensor combineren met een draadloze AB (303.388.49) alternatief. Bij binnenkomst kamer detecteert die beweging en heb ik licht. Vanuit bed bediening voor sfeer en uitschakelen.

Voordeel: -Functies en uitbreidbaar
Nadeel : -LED en kosten

Ik voel me heel dom 8)7

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 18:44
Waarom is led nadeel en halogeen voordeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:37

the mod man

iets van beeldmaker

maartend schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:21:
Waarom is led nadeel en halogeen voordeel?
Ik vind halogeen veel rustiger. Led blijft voor mij nog steeds onrustig licht.

Ik ben zo iemand die in z'n vorige huis kooldraad gloeilampen had in de slaapkamer.

[ Voor 15% gewijzigd door the mod man op 05-01-2018 01:09 ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Bij mij hangen ze allemaal, maar 1 lampen die white color lamp (G10) knippert om de zoveel tijd dat is wel annoying, denk dat ik die maar terug breng voor een nieuwe. Je word er nogal gek van op een gegeven moment.
Pagina: 1 ... 24 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)