Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
BlazeMuis schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:04:
[...]

Maar levert het doorverbinden geen brandgevaar op? Ik durf het zelf nog niet aan om te doen, ik heb alle schakelaars hier aan staan, maar als ik lang weg ben druk ik ze voor de zekerheid alsnog uit..
Nou dat kaatste kan sowieso geen kwaad natuurlijk. Als dat voor jou situatie goed werkt zou ik dat zo houden.

Ik persoonlijk vind twee schakelaars (“Analoog” en digitaal) op dezelfde plek niet fraai. Dus vandaar voor de doorlus gekozen.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
aawe mwan schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:34:
[...]

Er zou best wel eens een verband kunnen zijn, want een paar weken geleden schreef Sebastiaan001 in dit topic dat hij de Ikea app maar 1 week gebruikt heeft, als die niet vastliep. Ik gebruik juist alleen de Ikea app.

HomeKit is iets dat uitsluitend door Apple gebruikers gebruikt kan worden, toch?
Klopt, de app is niet te gebruiken hier. Ik stuur alles aan via Home Assistant en dat gaat altijd goed.

HomeKit is inderdaad alleen voor Apple gebruikers.
BlazeMuis schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:04:
[...]

Maar levert het doorverbinden geen brandgevaar op? Ik durf het zelf nog niet aan om te doen, ik heb alle schakelaars hier aan staan, maar als ik lang weg ben druk ik ze voor de zekerheid alsnog uit..
Als je het netjes met lasdoppen doet levert dit geen brandgevaar op. Je schakelaar altijd aan laten levert toch ook geen brandgevaar op.

[ Voor 28% gewijzigd door SPX420 op 09-12-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40
aawe mwan schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:34:
[...]

HomeKit is iets dat uitsluitend door Apple gebruikers gebruikt kan worden, toch?
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmalkus
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 15:22
Ik gebruik nu al een tijdje tradfri en homekit met veel plezier.
Echter zijn mijn ervaringen met home-assistant (draaiend op een oude raspberry) niet helemaal positief.
Eerste werkte de link home assistant tradfri prima, tot op een gegeven er een stroom onderbreking was en nu vind home assistant tradfri niet meer.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
mmalkus schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:11:
Ik gebruik nu al een tijdje tradfri en homekit met veel plezier.
Echter zijn mijn ervaringen met home-assistant (draaiend op een oude raspberry) niet helemaal positief.
Eerste werkte de link home assistant tradfri prima, tot op een gegeven er een stroom onderbreking was en nu vind home assistant tradfri niet meer.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en een oplossing voor?
De stroom van de tradfri hub afhalen en van je raspberry. Dan de tradfri hub weer aan het stroom wachten tot hij opgestart is en dan de raspberry weer op het stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk007
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-04 12:21
Mijn tradfri komt dubbel naar voren in HA :/. De lampen zijn zichtbaar (en zijn ook aan te sturen via HA) maar toch krijg ik een nieuwe 'configurator' waar de key ingegeven moet worden. Denk dat dit te maken heeft met 't feit dat mijn tradfri een dynamisch IP heeft en de pi / tradfri / router opnieuw opgestart zijn.

In de router (Huawei 525s-23a) zie ik geen mogelijkheden om een vast IP per MAC adres in te stellen. Dit kan je in de tradfri getaway ook niet instellen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
PietjePuk007 schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:56:
Mijn tradfri komt dubbel naar voren in HA :/. De lampen zijn zichtbaar (en zijn ook aan te sturen via HA) maar toch krijg ik een nieuwe 'configurator' waar de key ingegeven moet worden. Denk dat dit te maken heeft met 't feit dat mijn tradfri een dynamisch IP heeft en de pi / tradfri / router opnieuw opgestart zijn.

In de router (Huawei 525s-23a) zie ik geen mogelijkheden om een vast IP per MAC adres in te stellen. Dit kan je in de tradfri getaway ook niet instellen toch?
Vast IP zal je via je router moeten doen. Wat heb je in je config staan?
You can add the following to your configuration.yaml file if you are not using the discovery: component:
# Example configuration.yaml entry
tradfri:
host: IP_ADDRESS
Dus als je discovery aan hebt staan moet je het bovenstaande niet in je config hebben staan. Als je dit al niet hebt kan je nog proberen om het bestandje Tradfri.conf te deleten en opnieuw op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietjePuk007
  • Laatst online: 23-04 12:21
Ah bedankt d:)b , dat was het inderaad. Ik was in de veronderstelling dat discovery alleen werkt voor de allereerste keer dat je een apparaat aan HA wil toevoegen. Nu werkt tradfri zonder een regel code in de config.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-05 21:02

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Weet iemand of je toevallig elke zigbee remote kan gebruiken met de Tradfri? Ik heb namelijk wat mooie wandschakelaars gevonden op Smartthings.com (zie hier) en gezien de vrouw wandschakelaars nodig heeft dacht ik dat dit de beste middenweg is... :)

Edit: Heb de gok gewoon en er 4 besteld, gezien ze maar een tientje zijn bij Gearbest.

[ Voor 11% gewijzigd door TeGek op 10-12-2017 23:07 ]

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
TeGek schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:26:
Weet iemand of je toevallig elke zigbee remote kan gebruiken met de Tradfri? Ik heb namelijk wat mooie wandschakelaars gevonden op Smartthings.com (zie hier) en gezien de vrouw wandschakelaars nodig heeft dacht ik dat dit de beste middenweg is... :)

Edit: Heb de gok gewoon en er 4 besteld, gezien ze maar een tientje zijn bij Gearbest.
Gaat helaas nog niet direct werken. Als je er een Xiaomi aqara hub bij besteld en Tradfri en Xiaomi aan een domotica systeem koppelt kan het wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-05 21:02

TeGek

Engineer in hart en nieren.

SPX420 schreef op maandag 11 december 2017 @ 01:00:
[...]

Gaat helaas nog niet direct werken. Als je er een Xiaomi aqara hub bij besteld en Tradfri en Xiaomi aan een domotica systeem koppelt kan het wel werken.
Ik heb wel de Zigbee versie besteld en niet de Aqara, ze hebben namelijk 2 versies.

Ik heb net van een Redditor doorgekregen dat het bij hem wel werkt om de lampen te schakelen, maar Long-press voor dim etc niet werkt. inschakelen is voor mij ook meer als genoeg dus hopelijk komen ze snel binnen.

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Iemand de lampen al direct aan de praat gekregen met een Echo Plus zonder gebruik van de gateway?
Dit zou moeten werken maar krijg de lamp helaas niet gepaird.

(Vreemd genoeg kan ik de AB we pairen maar daar heb ik geen moer aan want er valt niets te bedienen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 09:39
aawe mwan schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:13:
[...]

Zoals ik het eerder schreef, klopt het niet. Er is één bewegingssensor die de groep vormt. In de groep kan je lampen toevoegen en ook andere bewegingssensors. Een groep met 2 bewegingssensors maak je zonder hub.
Heb inmiddels een set draaiende met meerdere bewegingssensoren. Heb inmiddels ook een hub, o.a. om de timers te kunnen gebruiken.

Het valt me op de dat de "master" bewegingssensor (waarmee alle lampen gekoppeld zijn) veel sneller reageert dan de andere twee sensoren. Alsof die via de hub gaan? De master is "instant", de twee slaves hebben 1 a 2 seconden nodig. Geen probleem voor mijn toepassing.

Helaas heel veel ruzie met de timers: regelmatig krijg ik een melding dat de timers aangepast zijn (keuze "view" of "close". Als je dan voor "view" kiest, zijn soms niet alle lampen meer aangevinkt, en altijd staat de timer uit. Je moet dan handmatig de timer weer aanzetten. Het is elke avond weer een verrassing of de lampen aan gaan, en welke aan gaan. Automatisch uit gaan doen ze eigenlijk zelden. Als ik de lampen handmatig aan of uit zet via de app, reageren ze direct.

Iemand suggesties hoe ik de timers betrouwbaar krijg? Heb de Android app, en alle lampen hebben een up-to-date firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
TeGek schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:00:
[...]

Ik heb wel de Zigbee versie besteld en niet de Aqara, ze hebben namelijk 2 versies.

Ik heb net van een Redditor doorgekregen dat het bij hem wel werkt om de lampen te schakelen, maar Long-press voor dim etc niet werkt. inschakelen is voor mij ook meer als genoeg dus hopelijk komen ze snel binnen.
Het merk is Xiaomi aqara, al die producten werken met zigbee. Heb je een linkje naar die Reddit post? Ik ben best benieuwd hoe diegene het dan heeft gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-05 19:40
Voor diegene met een Homey. Daar kan je Trådfri en Aqara mee koppelen zonder tussenkomst van de Trädfri & Xiaomi/Aqara bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 22:09
Ik heb twee bewegingssensoren maar ik moet zeggen, het valt echt tegen. Ik kan vlak langs de sensoren lopen en de lampen gaan niet aan. Die ik in de keuken heb gemonteerd is de vervelendste, die reageert zelden. Die op de overloop reageert ietsjes beter, maar ik kan vaak gewoon langs de sensor lopen zonder dat deze aan gaat. Als je flink gaat zwaaien met je armen dan gaat soms ineens de lamp aan. Zijn ze niet goed of zijn er meer mensen met die ervaring? Beide lampen hebben 1 sensor op zo'n 2 meter afstand (met zicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik denk even hardop hoor maar is er iets van een plug-in waarmee je de lampen als een soort van Ambilight kunt gebruiken?

Ik dacht dat ik zo iets wel eens gezien had voor de Philips Hue lampen.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
ArawnofAnnwn schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:40:
Ik heb twee bewegingssensoren maar ik moet zeggen, het valt echt tegen. Ik kan vlak langs de sensoren lopen en de lampen gaan niet aan. Die ik in de keuken heb gemonteerd is de vervelendste, die reageert zelden. Die op de overloop reageert ietsjes beter, maar ik kan vaak gewoon langs de sensor lopen zonder dat deze aan gaat. Als je flink gaat zwaaien met je armen dan gaat soms ineens de lamp aan. Zijn ze niet goed of zijn er meer mensen met die ervaring? Beide lampen hebben 1 sensor op zo'n 2 meter afstand (met zicht).
Vreemd, ik heb 5 sensoren en die werken allemaal perfect tot een meter of 3/4 daarna wel iets minder. Heb je ze direct aan de lamp gekoppeld of via een hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 21:39
Edit: never mind. Dit is ikea topic. Ik dacht Philips.

[ Voor 84% gewijzigd door spokje op 13-12-2017 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40
Heb je ze misschien ondersteboven hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-03 17:43
Ik heb precies hetzelfde. Die in de keuken reageert heel traag. De andere werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-05 10:29
Ik heb nu twee begingssensoren, 1 in de trapkast en 1 in de schuur. Beide werken perfect. Ik heb nog een derde liggen voor in het toilet, maar die moet ik nog plaatsen.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
bloblub schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:48:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Die in de keuken reageert heel traag. De andere werkt perfect.
Al geprobeerd om hem te resetten en opnieuw te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05 12:58
Ik heb een starterskit gehaald bij de IKEA (remote control + 2x E27 lampen + gateway)

Gateway aan het netwerk gehangen en de app gedownload.
De app kan de gateway vinden, dan moet ik een steering device (remote control bijv.) toevoegen.
Dan gaat het mis bij mij, ik doe precies wat er staat, maar het lampje gaat niet 4x knipperen op de gateway. Ik krijg dus niets met elkaar gekoppeld.

Heb IKEA gebeld en die wisten het ook niet, langs gegaan bij de vestiging en die wisten het ook niet.
Heb mijn starterskit nu omgeruild voor een compleet nieuwe, en zelfs dan werkt het niet.
Op meerdere Wi-Fi netwerken in mijn huis geprobeerd en zelfs met meerdere devices (2x iPhone, een iPad en zelfs een Android tablet) maar niets werkt.
Op internet staat ook geen soortgelijk probleem, en ik word er nu wel erg gestoord van.
Sta op het punt om deze troep wederom terug naar IKEA te brengen en mijn Hue set verder uitbreiden ipv IKEA troep. :-(

Mijn laatste hoop zijn de tweakers hier, die misschien iets weten.
Ik kan vanaf mijn Macbook wel de gateway pingen, portscan geeft poort 80 open. Als ik erheen ga dan krijg ik een witte pagina (geen html ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:15
jesse! schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:15:
Ik heb een starterskit gehaald bij de IKEA (remote control + 2x E27 lampen + gateway)

Gateway aan het netwerk gehangen en de app gedownload.
De app kan de gateway vinden, dan moet ik een steering device (remote control bijv.) toevoegen.
Dan gaat het mis bij mij, ik doe precies wat er staat, maar het lampje gaat niet 4x knipperen op de gateway. Ik krijg dus niets met elkaar gekoppeld.

Heb IKEA gebeld en die wisten het ook niet, langs gegaan bij de vestiging en die wisten het ook niet.
Heb mijn starterskit nu omgeruild voor een compleet nieuwe, en zelfs dan werkt het niet.
Op meerdere Wi-Fi netwerken in mijn huis geprobeerd en zelfs met meerdere devices (2x iPhone, een iPad en zelfs een Android tablet) maar niets werkt.
Op internet staat ook geen soortgelijk probleem, en ik word er nu wel erg gestoord van.
Sta op het punt om deze troep wederom terug naar IKEA te brengen en mijn Hue set verder uitbreiden ipv IKEA troep. :-(

Mijn laatste hoop zijn de tweakers hier, die misschien iets weten.
Ik kan vanaf mijn Macbook wel de gateway pingen, portscan geeft poort 80 open. Als ik erheen ga dan krijg ik een witte pagina (geen html ook)
toon volledige bericht
Was de gateway niet gewoon aan het updaten naar laatste firmware? En heb je de stekker er misschien tijdens het updaten uitgetrokken? Ik weet niet of dit ook al vanuit de verpakking bij opstarten automatisch gaat, weet wel dat het updaten even tijd in beslag kan nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door voorstad op 13-12-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
voorstad schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:18:
[...]

Was de gateway niet gewoon aan het updaten naar laatste firmware? En heb je de stekker er misschien tijdens het updaten uitgetrokken?
Nope, heb minuten lang gewacht en nog eens geprobeerd, maar nog niets.

Het lijkt wel hetzelfde probleem als deze post:
Anoniem: 1007967 in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie"

Ik heb thuis ook Ziggo, en mijn Wi-Fi router zit achter de Horizon box / modem volgens mij (al hebben wij nog wel een aparte modem / router van Ziggo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:15
jesse! schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:20:
[...]

Ik heb thuis ook Ziggo, en mijn Wi-Fi router zit achter de Horizon box / modem volgens mij (al hebben wij nog wel een aparte modem / router van Ziggo)
Tja, als je het dan over "troep" hebt, zou ik dat eerder zeggen over de horizonbox :*)

Minuten wachten is in mijn ervaring te kort, het kan tientallen minuten duren (in combinatie met updaten van de lampen).

Ik heb mijn Ziggo geval in bridge, met daarachter een Synology router en dan de gateway. Werkt als een tierelier. Zelfs met Alexa / Echo dot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
voorstad schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:24:
[...]

Tja, als je het dan over "troep" hebt, zou ik dat eerder zeggen over de horizonbox :*)

Minuten wachten is in mijn ervaring te kort, het kan tientallen minuten duren (in combinatie met updaten van de lampen).

Ik heb mijn Ziggo geval in bridge, met daarachter een Synology router en dan de gateway. Werkt als een tierelier. Zelfs met Alexa / Echo dot.
Lampen heb ik nu nog niet eens aan staan.
Ik heb met de vorige gateway wel een moment gehad dat de app zei hij is gekoppeld, maar dat dat niet zo was.
Daardoor kon ik verder in de app, en zag ik dat gateway en remote control beide op de laatste versie zaten.
Stond toen wel gekoppeld de remote control, maar op "deactivated". En kon er ook niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
jesse! schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:20:
[...]

Al geprobeert om de gateway daar aan te pluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
SPX420 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:37:
[...]

Al geprobeert om de gateway daar aan te pluggen?
Yep.. Maar hij krijgt wel een IP en die kan ik pingen. dus hij zou goed moeten zitten qua netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 993875

Heb je de remote gereset voor het koppelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Anoniem: 993875 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:40:
Heb je de remote gereset voor het koppelen ?
Ja, ook al minimaal 50x :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Koppeld de remote wel met de lampen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Anoniem: 993875 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:53:
[...]

Koppeld de remote wel met de lampen ?
Kan dat zonder bridge?
De eerste set werkte niet. De tweede set heb ii de lampen nog niet uitgepakt, zal ik zo even proberen. Maar verwacht niet dat dat nu wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jesse! schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:56:
[...]

Kan dat zonder bridge?
De eerste set werkte niet. De tweede set heb ii de lampen nog niet uitgepakt, zal ik zo even proberen. Maar verwacht niet dat dat nu wel werkt.
Het zou best wel eens kunnen dat de remote pas zichtbaar word als ie gekoppeld is met zowel de bridge als en een lamp.
Volgens mij staat het ook zo in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Anoniem: 993875 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:59:
[...]

Het zou best wel eens kunnen dat de remote pas zichtbaar word als ie gekoppeld is met zowel de bridge als en een lamp.
Volgens mij staat het ook zo in de handleiding.
Ga het gelijk even proberen, thanks

edit: Nee werkt ook niet. Kan geen lampen pairen met remote.
Lamp kan ik wel resetten (6x aan en uit) dan knippert de lamp 1x
maar remote kan ik niet koppelen

[ Voor 19% gewijzigd door jesse! op 13-12-2017 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ledje in de remote knipperd wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
Als ik hem reset wel, daarna niet meer. Heel incidenteel wel, soort ping ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
jesse! schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:00:
[...]

Ga het gelijk even proberen, thanks

edit: Nee werkt ook niet. Kan geen lampen pairen met remote.
Lamp kan ik wel resetten (6x aan en uit) dan knippert de lamp 1x
maar remote kan ik niet koppelen
Probeer het is als je de router van het stroom hebt gehaald. Soms stoort wifi met Zigbee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesse!
SPX420 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:05:
[...]

Probeer het is als je de router van het stroom hebt gehaald. Soms stoort wifi met Zigbee.
Werkt ook niet.
Heb ook Philips Hue lampen, die werken wel gewoon.

Overigens als ik in de app naar het scherm ga om toe te voegen (remote control) en dat scherm dan verlaat, dan knippert de gateway wel zoals hij hoort te knipperen bij het pairen.
Alleen doet hij dit ook als ik geen remote control erbij haal. Geen idee waarom, er is ook niets gepaired dan. Maar geeft wel aan dat gateway en app enige vorm van connectie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
jesse! schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:07:
[...]

Werkt ook niet.
Heb ook Philips Hue lampen, die werken wel gewoon.

Overigens als ik in de app naar het scherm ga om toe te voegen (remote control) en dat scherm dan verlaat, dan knippert de gateway wel zoals hij hoort te knipperen bij het pairen.
Alleen doet hij dit ook als ik geen remote control erbij haal. Geen idee waarom, er is ook niets gepaired dan. Maar geeft wel aan dat gateway en app enige vorm van connectie hebben.
Kan je ze niet koppelen aan de hue hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
SPX420 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:11:
[...]

Kan je ze niet koppelen aan de hue hub?
Niet geprobeerd, wil het eerst werkend hebben met de IKEA gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
jesse! schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:21:
[...]

Niet geprobeerd, wil het eerst werkend hebben met de IKEA gateway.
Toch vreemd dat de lampen niet willen koppelen. Denk dat er toch iets stoort of je doet iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
SPX420 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:36:
[...]

Toch vreemd dat de lampen niet willen koppelen. Denk dat er toch iets stoort of je doet iets verkeerd.
Heb van alles geprobeerd en precies zoals beschrijving.
Morgen deze “troep” maar weer terug brengen naar de IKEA, en gelijk even wat Philips Hue lampen halen.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Op de kamer van mijn oudste dochter heb ik een Tradfri E27 RGBW-lamp opgehangen. In combinatie met de Tradfri remote werkt(e) dit perfect. Ze kan de lamp eenvoudig zelf dimmen, aan/uit en kleur veranderen.

Nu heb ik de lamp en de remote gekoppeld aan onze Hue bridge maar sindsdien werkt het veranderen van kleuren niet meer via de remote (wel via de Hue app). Dimmen en aan/uit werkt wel. Op reddit.com heb ik posts gezien van users met hetzelfde probleem. Kort door de bocht: dit werkt gewoon niet.

De keuze (met de actuele firmwares) lijkt: Tradfri lamp en remote in eigen netwerk en dan werkt de remote volledig maar heb je geen bediening vanaf je Hue-app/-netwerk, OF Tradfri lamp en remote in Hue netwerk waardoor app/netwerk wel werken maar kleursetting vanaf de remote niet.

Ik kan er natuurlijk voor kiezen terug te gaan naar optie 1, maar er bestaat ook een Philips Living Colors remote (link). Daarmee zou ik hopelijk optie 3 kunnen realiseren: bediening vanaf de app/homekit/domoticz mogelijk houden maar ook alles zelf kunnen regelen via deze remote.

Oftewel (TL;DR): heeft er hier iemand (liefst positieve :+) ervaring met het bedienen van een Tradfri RGBW-lamp met de Philips LC remote?

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• men-noemt-m-o
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-05 12:49
MrTinux schreef op donderdag 14 december 2017 @ 08:54:
Op de kamer van mijn oudste dochter heb ik een Tradfri E27 RGBW-lamp opgehangen. In combinatie met de Tradfri remote werkt(e) dit perfect. Ze kan de lamp eenvoudig zelf dimmen, aan/uit en kleur veranderen.

Nu heb ik de lamp en de remote gekoppeld aan onze Hue bridge maar sindsdien werkt het veranderen van kleuren niet meer via de remote (wel via de Hue app). Dimmen en aan/uit werkt wel. Op reddit.com heb ik posts gezien van users met hetzelfde probleem. Kort door de bocht: dit werkt gewoon niet.

De keuze (met de actuele firmwares) lijkt: Tradfri lamp en remote in eigen netwerk en dan werkt de remote volledig maar heb je geen bediening vanaf je Hue-app/-netwerk, OF Tradfri lamp en remote in Hue netwerk waardoor app/netwerk wel werken maar kleursetting vanaf de remote niet.

Ik kan er natuurlijk voor kiezen terug te gaan naar optie 1, maar er bestaat ook een Philips Living Colors remote (link). Daarmee zou ik hopelijk optie 3 kunnen realiseren: bediening vanaf de app/homekit/domoticz mogelijk houden maar ook alles zelf kunnen regelen via deze remote.

Oftewel (TL;DR): heeft er hier iemand (liefst positieve :+) ervaring met het bedienen van een Tradfri RGBW-lamp met de Philips LC remote?
Ik heb 3 Ikea E27 RGBW lampen in combinatie met ikea remotes en de lampen gekoppeld aan de hue bridge en alles werkt gewoon zoals het zou horen. Ik kan zowel via de hue bridge als de ikea remotes de kleuren veranderen en dimmen.

Ik moest de remote wel op een iets andere manier koppelen. Eerst alles resetten, dan de lampen toevoegen aan de hue bridge (zonder de remote). Vervolgens eerst de remote koppelen aan de hue bridge en daarna pas de remote koppelen aan de lampen.

In dit filmpje wordt het uitgelegd: YouTube: Using IKEA TRÅDFRI remote on Philips Hue system with bridge

En heb je ook de laatste firmware? Mijn lampen hebben 1.3.002. De remotes weet ik niet, die zijn niet zichtbaar in de hue app.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

men-noemt-m-o schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:11:
[...]

Ik heb 3 Ikea E27 RGBW lampen in combinatie met ikea remotes en de lampen gekoppeld aan de hue bridge en alles werkt gewoon zoals het zou horen. Ik kan zowel via de hue bridge als de ikea remotes de kleuren veranderen en dimmen.

Ik moest de remote wel op een iets andere manier koppelen. Eerst alles resetten, dan de lampen toevoegen aan de hue bridge (zonder de remote). Vervolgens eerst de remote koppelen aan de hue bridge en daarna pas de remote koppelen aan de lampen.

In dit filmpje wordt het uitgelegd: YouTube: Using IKEA TRÅDFRI remote on Philips Hue system with bridge

En heb je ook de laatste firmware? Mijn lampen hebben 1.3.002. De remotes weet ik niet, die zijn niet zichtbaar in de hue app.
Dank voor je reactie, en jouw procedure is exact dezelfde als ik gevolgd heb. Inderdaad ook ahv dat YouTube-filmpje.

Firmware is bij de RGBW-lamp ook 1.3.002.

Misschien gewoon nog een keer proberen, dus. Het moet kennelijk kunnen!

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• aawe mwan
  • Laatst online: 29-05 08:33

aawe mwan

Wat ook leuk is:

MrTinux schreef op donderdag 14 december 2017 @ 08:54:
Op de kamer van mijn oudste dochter heb ik een Tradfri E27 RGBW-lamp opgehangen.
Op basis waarvan ben je tot de conclusie gekomen dat de Ikea kleurenlamp een RGBW lamp zou zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door aawe mwan op 14-12-2017 17:38 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

jesse! schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:15:
Dat klopt; als de led op de bridge niet knippert, dan is je afstandsbediening niet gekoppeld en krijg je verder niets voor elkaar. Dit heeft niets met WiFi, netwerk of router te maken.

Helaas klopt de beschrijving van Ikea niet. Het is belangrijk dat je de afstandsbediening op de juiste plaats tegen de hub aan drukt. Je kunt zien dat het paringsproces begint, aan de rode led op de afstandsbediening. Als het paringsproces niet begint, kan je de afstandsbediening in een andere positie draaien en/of hem op een andere plaats tegen de hub aan houden.

De 2 centimeter afstand die de handleiding noemt is te veel.

Ook bij het koppelen met een lamp moet je de afstandsbediening tegen de lamp aan houden (maar niet het gedeelte waar het licht uit komt).

De procedure is dus:
  • afstandsbediening resetten
  • afstandsbediening koppelen met de hub
    (als het koppelproces begint, gaat de rode led op de afstandsbediening aan,
    als het koppelproces slaagt, knippert een witte led op de bridge)
  • sluit de app helemaal af
  • start de app opnieuw op en constateer dat er nu een nieuwe groep is aangemaakt
  • koppel de afstandsbediening aan de lamp
    (als het koppelproces begint, dan gaat de lamp pulseren,
    als het koppelproces slaagt, dan flitst de lamp 1 keer (niet 2 keer) en reageert de lamp meteen op de afstandsbediening.)
  • Soms krijg je in de app nu een pop-up dat er een nieuwe lamp gekoppeld is, maar vaak ook niet. Je kunt de app laten zoeken en/of de app afsluiten en opnieuw starten
Je kunt Trådfri prima gebruiken zonder de bridge (en zonder app); dat scheelt heel veel frustratie.

[ Voor 36% gewijzigd door aawe mwan op 14-12-2017 18:33 ]

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:11
Ik heb een probleem:

Ik heb 3 spotjes bij de voordeur hangen. Deze heb ik geprobeerd te koppelen met mijn gateway. Het eerste spotje kon ik koppelen met de afstandsbediening. Maar in de Tradfri app kwam er geen melding. Het tweede en 3e spotje werkte wel prima.

Nu zie ik in mijn gateway 2 spotjes staan. Maar als ik de afstandsbediening gebruik gaan alle 3 de lampjes aan of uit.

Ik heb in Home Assistant de groep Voordeur, als ik die schakel gaan ook alle 3 de spotjes aan en uit. Ik krijg dus alleen het eerste spotje niet te zien in de Tradfri app.

Ik heb ook al de lamp gereset (6x aan en uit schakelen was het volgens mij). Is mijn lampje gewoon defect of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:46
Vandaag ook aangesloten bij de Tradfri gebruikers community. Basis set gehaald en 1 extra lamp/AB. Alles werkte direct/snel/redelijk intuïtief. Nu even oefenen met de app en dan snel uitbreiden he.....Had een paar jaar terug een Hue setje (gekregen), maar dit ziet er ook prima uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het is bijzonder dat jij de enige bent die dit probleem merkt en dan meteen bij 2 sensoren tegelijk. Daarom zou je verwachten dat het probleem specifiek met jouw installatie te maken heeft.

De bewegingssensor is van het type „Passive InfraRed”, kortweg PIR.

Een PIR sensor werkt met een lens in de vorm van een (ondoorzichtig) plastic koepeltje en een simpele IR detector. Omdat de lens onregelmatig is, verandert de hoeveelheid IR op de sensor met sprongetjes als er iets beweegt, of geleidelijk als de hele omgeving verandert. De lamp gaat aan als het sprongetje groot genoeg is. Meer intelligentie zit er niet in.

De lens heeft een beperkt blikveld, de gevoeligheid is meestal „naar beneden” dus hij mag niet op z'n kop hangen. PIR sensoren werken niet door glas heen. Als er een een sterke bron van infrarood (warmte) in het blikveld staat, kan het ook zijn dat ze niet goed werken.

Nog een ding: staan de sensoren misschien zo ingesteld dat ze niet aan gaan als er omgevingslicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-03 17:43
aawe mwan schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:34:
[...]

Het is bijzonder dat jij de enige bent die dit probleem merkt en dan meteen bij 2 sensoren tegelijk. Daarom zou je verwachten dat het probleem specifiek met jouw installatie te maken heeft.

De bewegingssensor is van het type „Passive InfraRed”, kortweg PIR.

Een PIR sensor werkt met een lens in de vorm van een (ondoorzichtig) plastic koepeltje en een simpele IR detector. Omdat de lens onregelmatig is, verandert de hoeveelheid IR op de sensor met sprongetjes als er iets beweegt, of geleidelijk als de hele omgeving verandert. De lamp gaat aan als het sprongetje groot genoeg is. Meer intelligentie zit er niet in.

De lens heeft een beperkt blikveld, de gevoeligheid is meestal „naar beneden” dus hij mag niet op z'n kop hangen. PIR sensoren werken niet door glas heen. Als er een een sterke bron van infrarood (warmte) in het blikveld staat, kan het ook zijn dat ze niet goed werken.

Nog een ding: staan de sensoren misschien zo ingesteld dat ze niet aan gaan als er omgevingslicht is?
toon volledige bericht
Ik mijn geval heb ik de sensor op voethoogte wegens gebrek aan ruimte. Zou hij hier op de kop beter reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

marcelmg2 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:38:
Vandaag ook aangesloten bij de Tradfri gebruikers community. Basis set gehaald en 1 extra lamp/AB. Alles werkte direct/snel/redelijk intuïtief. Nu even oefenen met de app en dan snel uitbreiden he.....Had een paar jaar terug een Hue setje (gekregen), maar dit ziet er ook prima uit!
Ik heb geen ervaring met Hue, en twijfel eigenlijk om in plaats van Hue aan TRÅDFRI te beginnen.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295641

Klein vraagje, kan ik met 2 iPhones (en iPad) op de HomeKit /tradfri?

Als ik de ene iPhone er aankoppel gaat de andere los volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345323

HomeKit werkt op al je iOS devices waar je met iCloud op bent ingelogd. Mijn vrouw heb ik uitgenodigd via HomeKit sharing en zij kon direct op haar iPhone en iPad alles bedienen. Ook scenes, devices en kamers zijn direct zichtbaar.
(Edit; iOS spelling check en zonder bril levert hilarische teksten op 8)7 )

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 345323 op 16-12-2017 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

TommyGun schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:49:
[...]
Ik heb geen ervaring met Hue, en twijfel eigenlijk om in plaats van Hue aan TRÅDFRI te beginnen.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen :)
Ik ben begonnen met Trådfri en heb daarna ook een Osram Lightify en Philips Hue systeem gekocht.

Het Ikea systeem werkt heel goed, als je maar niet de bridge en de app gebruikt.

Krijg je op een gegeven moment de behoefte om je lampen vanaf je mobiele telefoon te bedienen, koop dan nooit de Ikea bridge, maar die van Philips. Daar kan je de Ikea lampen gewoon op aansluiten. De bridge van Osram is ook goed en veel goedkoper, maar daar werkt de kleurenlamp van Ikea niet op.

Hou goed de aanbiedingen in de gaten, want de bekende merken smart verlichting kan je normaal gesproken op internet voor de helft van de adviesprijs kopen, of nog goedkoper. Voor Ikea geldt dat niet, dus op papier lijkt Ikea veel goedkoper, maar in praktijk zijn de bekende merken met korting juist allemaal even duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 06:59
Omdat bij jou de ikea bridge niet goed werk moet je die maar niet kopen. :?
Bij mij werkt hij nog steeds top.
Mis wel de optie om stekkers te kunnen schakelen.
Heb er nu 2 bewegingssensoren op en 4 lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:08
tafmaf schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:00:
Omdat bij jou de ikea bridge niet goed werk moet je die maar niet kopen. :?
Bij mij werkt hij nog steeds top.
Mis wel de optie om stekkers te kunnen schakelen.
Heb er nu 2 bewegingssensoren op en 4 lampen
Ik heb zowel de Tradfri als de Hue bridge en app geprobeerd. De Hue app biedt veel meer mogelijkheden om zaken te regelen ivm met de Tradfri app. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een combinatie van een raspberry met een raspbee module als bridge. Hierop draait homebridge met een aantal modules om de link met Homekit te maken. Hiermee kan je ook de Ikea sensoren binnen homekit gebruiken iets dat niet mogelijk is als je de Hue bridge gebruikt. Ruim 30 lichten en sensoren draaien hier prima op.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:50
Ik neem aan dat, als je automatisch het licht om 20 uur aan wilt laten gaan en dsn om 22 uur uit, dat je dan een bridge nodig hebt. Of kan dit ook met alleen een afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 15:27
Ook tevreden Trådfri gebruiker hier (tot nu toe 1 lamp, na morgen hopelijk 3, gateway en 1 afstandsbediening).

Maar wat is nu het verschil tussen de aan/uitfunctie in de app en de weg-van-huis? Zit er een random timer op de weg van huisfunctie zodat niet alles tegelijk uit gaat?

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
DigitalExcorcist schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:36:
Ook tevreden Trådfri gebruiker hier (tot nu toe 1 lamp, na morgen hopelijk 3, gateway en 1 afstandsbediening).

Maar wat is nu het verschil tussen de aan/uitfunctie in de app en de weg-van-huis? Zit er een random timer op de weg van huisfunctie zodat niet alles tegelijk uit gaat?
Daar zit geen verschil in, er zit geen random timer oid in.
pascoa341 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:33:
Ik neem aan dat, als je automatisch het licht om 20 uur aan wilt laten gaan en dsn om 22 uur uit, dat je dan een bridge nodig hebt. Of kan dit ook met alleen een afstandsbediening?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

pascoa341 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:33:
Als je een Ikea lamp hebt, dan kan dit ook met een schakelklok van 5 euro van de bouwmarkt. De lamp bewaart namelijk de ingestelde helderheid als er geen stroom op staat.

Als je het licht niet elke dag precies om 20:00:00 aan wilt laten gaan, maar je wilt (voor de veiligheid) een beetje willekeurigheid in de tijd brengen, of je wilt dat de lamp automatisch aan gaat omstreeks het moment dat het donker begint te worden (wat in de winter een paar uur eerder is dan in de zomer), alleen dan heeft het echt nut om hiervoor een smart lamp te gebruiken. Maar dan kan dat alleen met de Philips hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GnrlSchnavy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 15:49
Ik heb net op de gok maar een aantal Trafdi lampen gekocht en kon deze zonder ook maar iets van basisstation voor de Trafdi lampen redelijk makkelijk koppelen aan de hue. Ik zag niet 1 2 3 binnen dit topic mensen die dat al hadden gedaan dus bij deze :). Enige wat nodig was was het handige java programmatje en op die manier kon ik ze direct koppelen aan de hue. De beschrijving die OP heeft gegeven is dus mogelijk een beetje outdated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295641

Anoniem: 345323 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 07:49:
HomeKit werkt op al je iOS devices waar je met iCloud op bent ingelogd. Mijn vrouw heb ik uitgenodigd via HomeKit sharing en zij kon direct op haar iPhone en iPad alles bedienen. Ook scenes, devices en kamers zijn direct zichtbaar.
(Edit; iOS spelling check en zonder bril levert hilarische teksten op 8)7 )
bedankt, maar toch lukt het niet...

in de app woning zie ik mijn vriendin die ik dan wil toevoegen, maar daarna geeft hij de melding dat het niet lukt omdat haar @me.com niet bij iCloud is geregistreerd..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuadrifoglioVerde
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2024
Gebruik je weldegelijk haar icloud e-mailadres? Dat kan verschillen van appleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik gebruik het volgende:
  • 9 gu10 spots (die van 6,99)
  • 5 spectrum wit lampen e27
  • 3 witte lampen e27
  • de hub
  • de afstandsbediening
  • de Ikea app
  • Home Assistant
  • Homekit
Mijn ervaringen:
  • De app blijf echt achter qua functionaliteit, en ook wel qua stabiliteit. Te vaak gebeurt het dat ik de app start (iOS) en dat ie zegt dat ie de hub niet kan vinden. Het design van de app vind ik echt heel erg lelijk, maar dat is natuurlijk maar een mening.
  • De verkrijgbaarheid van de producten is momenteel echt onder de maat. Heb mijn lampen verspreid over 4 ikea's gekocht, omdat ik steeds misgreep in mijn "eigen" Ikea. De e14 lampen (ik heb ze gelukkig niet nodig) zijn momenteel helemaal niet verkrijgbaar, volgens mij vanwege het flikkeren (zie hieronder ook)
  • Sommige van mijn gu10 spotjes knipperen af en toe, als ze uit staan. Een van de ledjes gaat dan even aan. Het zijn altijd dezelfde spotjes die dan knipperen. Voor mij geen issue, want als het licht is zie je het niet, en het betreft alleen de woonkamer, dus 's nachts heb ik er geen last van.
  • De hub draait stabiel, ik hoef hem nooit te resetten.
  • Het toevoegen van lampen werkt prima, met de afstandsbediening. Ik was eerst bang dat mijn buitenlampen niet toegevoegd zouden kunnen worden, maar het mesh netwerk werkt blijkbaar prima: de spotjes in de kamer hangen redelijk in de buurt, en geven het signaal goed door. Moest wel de telefoon binnen leggen omdat het wifi netwerk niet door het HR++ glas heenkomt :)
  • De extra functionaliteit die ik wilde, heb ik gerealiseerd met Home Assistant, draaiend op een RPi3. Het was even wennen qua configuratie, maar inmiddels werkt het prima. HA doet uiteraard meer dan dat ik kan verwachten van de Ikea app. Ik schakel namelijk ook lampen op basis van aanwezigheid
  • Homekit integratie werkt top: heb scenes gedefinieerd, en dat werkt goed en snel. Gebruik mijn iPad als Hub hiervoor. Het werkt natuurlijk niet als mijn iPad leeg is. Misschien toch nog een keer een AppleTV kopen.
  • Mijn schoonouders moeten er ook nog een beetje aan wennen. Vaak gebeurt het dat na een dagje oppassen lampen niet meer reageren. Wat blijkt: schakelaar staat dan uit...... :)
edit: opmaak, typo

[ Voor 10% gewijzigd door gysman11 op 17-12-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Anoniem: 295641 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:58:
[...]

bedankt, maar toch lukt het niet...

in de app woning zie ik mijn vriendin die ik dan wil toevoegen, maar daarna geeft hij de melding dat het niet lukt omdat haar @me.com niet bij iCloud is geregistreerd..??
Er is een issue met homekit sharing. Opgelost in iOS 11.2.1.
https://www.macrumors.com...-update-with-homekit-fix/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Laatst online: 29-05 19:57
Heb je alle iOS apparaten geüpdatet? Ook een evt Apple tv? HomeKit loopt bij mij via de Apple tv. Na update kon ik mijn partner weer toevoegen. Krijg ook steeds die foutmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricom
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:07
Ik dacht laat ik mijn ervaringen ook eens delen. Van de week had ik mijn Amazon Echo dot binnen, en begon het gelijkt te jeuken om mijn lichten te kunnen bedienen. Vol goede moed naar de Ikea gegaan om er ter plekke achter te komen dat alles op voorraad was behalve de bridge, die toch wel redelijk essentieel is. Bij de Ikea gegoogled, en kwam erachter dat met de nieuwe firmware de Tradfari ook werkt met de Hue bridge, althans zo leek het. Dus de stoute schoenen aangetrokken en 6 GU10 Tradfari lampen gehaald, en een Hue startestset bij Coolblue afgehaald(€100 voor 3 lampen een bridge en schakelaar). Tot mijn verbazing kon ik inderdaad de Tradfari lampen direct toevoegen aan mijn Hue bridge, na de lichtknop 6 keer aan en uit te doen voor een reset. Lang verhaal kort, super tevreden over de Tradfari, zeker als je naar de prijs van de GU10 spots kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Laatst online: 12-05 22:09
SPX420 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 00:08:
[...]

Vreemd, ik heb 5 sensoren en die werken allemaal perfect tot een meter of 3/4 daarna wel iets minder. Heb je ze direct aan de lamp gekoppeld of via een hub?
robertwebbe schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:13:
[...]

Heb je ze misschien ondersteboven hangen?
bloblub schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:48:
[...]

Het blijkt dat als ik de stand aanpas (achterkant van de bewegingssensor de linkerkant van horizontaal naar vertikaal), dat het dan in wel werkt. Hij gaat dan wel altijd aan als je langs loopt, ook als het licht is, maar hij reageert tenminste vlot en goed. Zo goed zelfs, dat hij vaak op mijn kat reageert tegerwijl de sensor op schouderhoogte hangt en mijn kat gewoon over de grond loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 16:42
Heb sinds kort twee Ikea tradfri lampen aan mijn Philips Hue systeem gekoppeld. Nu krijg ik sunset/sunrise niet goed werkend. Zowel via de app als routine als via de Hue Labs.

De lampen gaan wel aan, maar schakelen na de sunrise niet uit. Locatie etc staat allemaal goed. Wat kan dit zijn? Is het een beperking omdat het Ikea lampen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-05 21:10
De beschikbaarheid is op dit moment wel erg slecht. Klopt dit? Startersset is nergens verkrijgbaar en bij prognose staat zelfs:

Dit product is niet op voorraad in de geselecteerde vestiging. Verwachte leverdatum: do 12 apr - do 19 apr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirefel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 19:01
Prullenbak84 schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:04:
De beschikbaarheid is op dit moment wel erg slecht. Klopt dit? Startersset is nergens verkrijgbaar en bij prognose staat zelfs:

Dit product is niet op voorraad in de geselecteerde vestiging. Verwachte leverdatum: do 12 apr - do 19 apr
Mijn ervaring is dat de website soms 'niet op voorraad' aangeeft, terwijl ik ze in de winkel gewoon zag liggen. Maar ik weet ook dat bepaalde setjes vaak snel uitverkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:04:

Wisselt denk ik per filiaal. Laatst helemaal naar Duiven gereden terwijl Hengelo/Zwolle dichterbij is. Daar lag er in elk geval genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:46
Vrijdag in Amersfoort lagen nog genoeg (>10) setjes. De site gaf aan dat er nog maar 2 waren.
Was net (di 18h) weer bij de IKEA en nu lag er niks meer.

[ Voor 24% gewijzigd door marcelmg2 op 19-12-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncan_R
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 08:48

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Heb sinds kort ook een setje lampen maar wat ik raar vind is dat je maat 1 tijdschakel moment kan kiezen voor een set lampen. Ik heb 3 lampen boven de eetkamertafel en ik wil ze om 7:30 tot 08:00 en 16:00 tot 24:00 aan hebben. De app geeft echter aan dat er dan een conflict is. Zie ik iets over het hoofd of is het systeem echt zo beperkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Duncan_R schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 00:13:
Heb sinds kort ook een setje lampen maar wat ik raar vind is dat je maat 1 tijdschakel moment kan kiezen voor een set lampen. Ik heb 3 lampen boven de eetkamertafel en ik wil ze om 7:30 tot 08:00 en 16:00 tot 24:00 aan hebben. De app geeft echter aan dat er dan een conflict is. Zie ik iets over het hoofd of is het systeem echt zo beperkt?
Volgens mij kan je de foutmelding gewoon negeren en werkt het dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
@knirefel @sigmundfreund @marcelmg2

Ok, gewoon ene beetje in de gaten houden en gokken, dus. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik had iets van eind december meegekregen. Is er al een specifieke datum bekend waarop de google home update komt voor de gateway ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 09:31

MsG

Forumzwerver

Ik heb dan wel Domoticz in huis en allerlei spielerij, zoals een RFLink (nog niet met 2.4 Ghz)

Maar ik wil qua verlichting gewoon iets simpels: Ik heb een lamp met 3 GUI 10 spots, waarvan recent 1 stuk is gegaan.

Nu zit ik er aan te denken om 3 GU10's te kopen van deze lijn en gecombineerd met de draadloze dimmer de boel te kunnen dimmen. Kan dit zonder verdere poespas met gewoon 3 X GU10 + dimmer? Ik zie dimmersetjes namelijk enkel met E27.

Snap ook niet waarom de ene GU10 7 euro is en de andere 15. Beide Tradfri en 400 lumen. Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 11% gewijzigd door MsG op 19-12-2017 12:48 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
MsG schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:43:
Ik heb dan wel Domoticz in huis en allerlei spielerij, zoals een RFLink (nog niet met 2.4 Ghz)

Maar ik wil qua verlichting gewoon iets simpels: Ik heb een lamp met 3 GUI 10 spots, waarvan recent 1 stuk is gegaan.

Nu zit ik er aan te denken om 3 GU10's te kopen van deze lijn en gecombineerd met de draadloze dimmer de boel te kunnen dimmen. Kan dit zonder verdere poespas met gewoon 3 X GU10 + dimmer? Ik zie dimmersetjes namelijk enkel met E27.

Snap ook niet waarom de ene GU10 7 euro is en de andere 15. Beide Tradfri en 400 lumen. Zie ik iets over het hoofd?
Ja dit kan zonder poespas gewoon met 3x GU10 + dimmer.
De 7 euro versie is maar 1 tint (kleur) wit die je wel kunt dimmen. De 15 euro versie kan je van tint veranderen, van warm wit naar koud wit en tevens in alle tinten kunt dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 09:31

MsG

Forumzwerver

Ah nu zie ik het inderdaad. Die 7 euro is best redelijk tegenover de 4 euro oid die ik bij de Action aftikte voor een zeer eenvoudige led die ook nog eens relatief snel kapotging. En een inbouw led-dimmer is best aan de prijs en past niet lekker bij mijn dubbele wandcontactdoos, dus de IKEA biedt hiermee best een mooie oplossing.

Jammer dat het spectrum van de duurdere GU10 zo klein is qua kleurwarmte. Van normaal lamplicht naar TL-licht. Als ze nou tot dag-temperatuur gingen was het nog een mooie optie in de winter. Maar met deze Kelvin-range mis ik de meerwaarde ten opzichte die van 7 euro.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
MsG schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:11:
Ah nu zie ik het inderdaad. Die 7 euro is best redelijk tegenover de 4 euro oid die ik bij de Action aftikte voor een zeer eenvoudige led die ook nog eens relatief snel kapotging. En een inbouw led-dimmer is best aan de prijs en past niet lekker bij mijn dubbele wandcontactdoos, dus de IKEA biedt hiermee best een mooie oplossing.

Jammer dat het spectrum van de duurdere GU10 zo klein is qua kleurwarmte. Van normaal lamplicht naar TL-licht. Als ze nou tot dag-temperatuur gingen was het nog een mooie optie in de winter. Maar met deze Kelvin-range mis ik de meerwaarde ten opzichte die van 7 euro.
Let ook even op, als je toch besluit voor de spectrum lamp te gaan, dat je met de normale dimmer de kleurtemperatuur niet kunt aanpassen. Je moet dan de afstandsbediening hebben (die kan dimmen en tint veranderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarteng
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11-2022
Het zal ongetwijfeld al ergens besproken zijn.
Ik ben van plan om een uitgebreide set lampen aan te schaffen van Ikea, spotjes, dimbare leds, bewegingssensoren.

Echter is er geen oplossing voor bijvoorbeeld een LED strip die ik onder mijn zwevende tv meubel heb zitten, deze zou middels een stopcontact schakelaar moeten worden bediend.

Kan ik deze van Philips aanschaffen en koppelen aan het TRADFRI netwerk?

Alvast thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05 11:19
Ik lees nu al een tijdje mee met dit topic en heb ook de stap gewaagd richting een Hue bridge en een Tradfri lamp. Ik heb een gen1 bridge op MP gescoord en heb een GU10 Tradfri spotje gehaald, die van 6,99, met alleen de dimfunctie.

Het aankoppelen was goed te doen maar na een tijdje gebruik valt me op dat af en toe het licht voor een halve seconde uitvalt. Dat kan na een paar uur zijn, maar ook vrijwel direct na aansluiten.

De enige apps die op de bridge nog rechten hebben zijn de Hue 2 app en all 4 hue, geen schema's of automation voor zover ik weet.

Klinkt dit bekend of heb ik een rotte appel te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 15:24
jaspervz schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:04:
Ik lees nu al een tijdje mee met dit topic en heb ook de stap gewaagd richting een Hue bridge en een Tradfri lamp. Ik heb een gen1 bridge op MP gescoord en heb een GU10 Tradfri spotje gehaald, die van 6,99, met alleen de dimfunctie.

Het aankoppelen was goed te doen maar na een tijdje gebruik valt me op dat af en toe het licht voor een halve seconde uitvalt. Dat kan na een paar uur zijn, maar ook vrijwel direct na aansluiten.

De enige apps die op de bridge nog rechten hebben zijn de Hue 2 app en all 4 hue, geen schema's of automation voor zover ik weet.

Klinkt dit bekend of heb ik een rotte appel te pakken?
Is er een firmware update beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Maarteng schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:41:
Het zal ongetwijfeld al ergens besproken zijn.
Ik ben van plan om een uitgebreide set lampen aan te schaffen van Ikea, spotjes, dimbare leds, bewegingssensoren.

Echter is er geen oplossing voor bijvoorbeeld een LED strip die ik onder mijn zwevende tv meubel heb zitten, deze zou middels een stopcontact schakelaar moeten worden bediend.

Kan ik deze van Philips aanschaffen en koppelen aan het TRADFRI netwerk?

Alvast thanks!
IKEA ondersteund de ledstrip van hue, ze zijn zelf niet van plan om een ledstrip uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervz
CuBras schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:31:
[...]

Goede vraag. Ik heb zelf geen bridge aangeschaft dus ik kan dat niet zien. Ik had de hoop dat de kwaliteit van de integratie hoog genoeg was om het niet nodig te hebben. Ik vrees dat ik er toch niet onderuit kom... Ik had een stille hoop dat ik iets logisch verkeerd deed :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncan_R
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 08:48

Duncan_R

www.motor-forum.nl

SPX420 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 01:04:
[...]

Volgens mij kan je de foutmelding gewoon negeren en werkt het dan wel.
Kwam vanmorgen beneden en het licht stond idd aan :-), vanmiddag toen ik thuiskwam ook.... nu effe kijken of ze tussendoor ook uitgaan maar het lijkt idd te werken ondanks de foutmelding. Al heb ik wel 1 weg van huis en 1 aan en uit schakelaar ingesteld staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervz
CuBras schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:31:
[...]

Begrijp ik het trouwens goed dat dit bij een bepaalde firmwareversie een bekend probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:43
Ik zat eraan te denken om deze Ikea lampjes te proberen in mijn Hue systeem.

Nu kunnen de spotjes gekoppeld worden zonder Ikea bridge. Echter moet je dan 6x aan/uit drukken? Alleen heb ik geen fysieke lichtschakelaars meer, dus dat wordt iets lastiger voor mij.

En hoe zit het met die goedkope dimmer. Heeft die wel perse de Ikea bridge nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 08:54
NeutraleTeun schreef op woensdag 20 december 2017 @ 07:38:
Echter moet je dan 6x aan/uit drukken? Alleen heb ik geen fysieke lichtschakelaars meer, dus dat wordt iets lastiger voor mij.
Heb je niet een losse (tafel) lamp met een fitting waar de lamp in past? Anders even voor een paar euro een losse fitting, stukje snoer en knipschakelaartje kopen. "Tweak" je je eigen re-setter in elkaar 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarteng
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11-2022
SPX420 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:16:
[...]

IKEA ondersteund de ledstrip van hue, ze zijn zelf niet van plan om een ledstrip uit te brengen.
Dan wordt mijn Ikea LED strip die ik nu heb dus eigenlijk overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-05 10:41
Kan ik de Tradfri GU10 lampen ook bedienen met de Philips dimmer ? Ik heb de lampen gekoppeld aan de Hue bridge.

De kleine Ikea dimmer bevalt slecht en de grote dimmer van Ikea is nogal, eh, lelijk.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483796

NeutraleTeun schreef op woensdag 20 december 2017 @ 07:38:

Nu kunnen de spotjes gekoppeld worden zonder Ikea bridge. Echter moet je dan 6x aan/uit drukken? Alleen heb ik geen fysieke lichtschakelaars meer, dus dat wordt iets lastiger voor mij.
tip: haal bij de electraboer voor 2 euro zo'n E27->GU10 converter , dan kun je ze in een gewone lamp even met hue koppelen . ps de tradfri afstandbediening heb je met de nieuwste firmware niet meer nodig om te koppelen met hue. er dicthbij/bovenop houden hoeft ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik heb een dimset, lamp plus dimmer (onding, trouwens).

Dit werkt nu onafhankelijk van een gateway.

Ik wil de lamp koppelen aan mijn Hue-bridge, maar werkt de dimmer nog? Of moet ik die opnieuw koppelen of ook aan de bridge koppelen?

Nb. Ik weet dat het van de firmwar afhangt of ik de lamp kan koppelen, dus misschien werkt het überhaupt niet, maar voordat ik het probeer wilde ik het even dubbelchecken of de dimmer nog werkt.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:59
@anandus

Volgens mij kun je de sensors/dimmers (nog?) niet koppelen met een Hue-bridge.

En om de lamp te koppelen aan de Hue-bridge moet je deze eerst resetten en daarmee vervalt de koppeling met de dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
RudolfR schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:18:
@anandus

Volgens mij kun je de sensors/dimmers (nog?) niet koppelen met een Hue-bridge.

En om de lamp te koppelen aan de Hue-bridge moet je deze eerst resetten en daarmee vervalt de koppeling met de dimmer.
Thanks, daar was ik al bang voor.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 29-05 21:39
Sowieso werken die sensoren wat apart vind ik, met zo'n schroef die je moet instellen qua daglicht zag ik? Apart. Geef mij die van Philips dan maar hoor :)
Pagina: 1 ... 22 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)