Heeft er iemand hier ook ervaring met Milight ten opzichte van Tradfri? Zelf heb ik nu de Milight RGBW lampen in combinatie met de RFLink en Domotica. Dit werkt prima maar ik vind dat de milight remotes niet bepaald universeel zijn. RGBW heeft een eigen remote. De witte lampen hebben een eigen remote en die nieuwe Milight lampen hebben weer een eigen remote. Van Tradfri vind ik het jammer dat er geen remotes zijn voor meerdere kanalen. Iemand anders heeft mij gevraagd om lampen te bestellen voor een verjaardag. Maar ik twijfel nu wat ik het beste kan aanraden. Ik vond de kleuren van de normale IKEA led lampen altijd wel mooi.
In eerste instantie was mij dit niet opgevallen. Maar in de bijkeuken (Hue White icm IKEA bewegingsmelder) heb ik dat ook.Sledge HaMMeR schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 21:32:
[...]
In tegenstelling tot de remote, komen de lamp statussen die geschakeld zijn door de bewegingssensor niet/slecht door in de Hue app.
Hue Bewegingsmelders geven de status wel goed door. Nu hebben Hue accesoires meer voordelen dus zit ik steeds meer te twijfelen om de lampen van IKEA en de bedieningselementen van Hue te gaan gebruiken.
Die bewegingsmelder duurde bij mij ook erg lang. Hij heeft zeker twee dagen op de hub gelegen. Andere remotes en lampen waren zo klaar. Ben er nog niet achter waarom.Sledge HaMMeR schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 21:32:
[...]
Ik heb nog niet geprobeerd twee bewegingssensors binnen één groep te krijgen, omdat mijn tweede bewegingssensor nog niet zijn update heeft gekregen. (van v1.1.1.1.-5.7.2.0 naar v1.2.214). Update pending ....... ~zucht~
Heeft iemand hier al succesvol IKEA E14 lampen aan de HUE bridge gekoppeld die te bedienen zijn met Apple homekit? Ik heb twee kleuren HUE lampen maar die kaars modellen zijn te hoog. Nu heeft IKEA bolletjes, dat lijkt qua maat wel te passen. Kleur is niet perse nodig, meenemen in scenes wel...
Ik wil liever geen IKEA hub of schakelaar
Afhankelijk van het aantal lampen dat je aan je Hue bridge hebt hangen zal het inderdaad ff duren voordat de actuele lamp status zichtbaar is in de Hue app... Tenminste wanneer je de lampen met een dimmer of sensor schakelt die rechtstreeks de lampen bediend (lees niet via de bridge).Sledge HaMMeR schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 21:32:
[...]
Ik wilde niet m'n hele eigen post quoten, maar de bewegingssensors zijn binnen. Deze heb ik op dezelfde manier als de remote kunnen koppelen aan de Hue bridge, terwijl de lampen nog bedienbaar zijn via Hue. Wil je weten hoe, lees dan de gequote post.
De bewegingssensor neemt de Hue over bij beweging. In mijn geval zoals gehoopt en erg wenselijk. Maw, als de sensor een beweging waarneemt, schakelt het licht uit na de ingestelde periode, ongeacht de Hue status.
In tegenstelling tot de remote, komen de lamp statussen die geschakeld zijn door de bewegingssensor niet/slecht door in de Hue app.
Ik heb nog niet geprobeerd twee bewegingssensors binnen één groep te krijgen, omdat mijn tweede bewegingssensor nog niet zijn update heeft gekregen. (van v1.1.1.1.-5.7.2.0 naar v1.2.214). Update pending ....... ~zucht~
Vorkie schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 17:07:
Ik herken mij helemaal niet in die problemen, ik gebruik de app van Ikea zelf niet, maar stuur alles aan via Home Assistant (dus de hub is niet direct geladen in Homekit) welke middels Homebridge dus gekoppeld is aan Homekit.
@Gumball deze stappen dus gevolgd? https://home-assistant.io/components/tradfri/ Als je de Tradfri bridge dan met IP toevoegt komt er op de configuratiepagina een configure now knop waar je daarna je code ingeeft, zo genereert deze de juiste keypair voor die DTLS. niet goed gelezen.
hm is je OS helemaal up2date en is autoconf inderdaad geinstalleerd?
Sorry voor late reactie. Sinterklaas en kinderen en zo...Slonzo schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:59:
[...]
Bij mij werkte het nadat ik handmatig autoconf, dtlssocket en pytradfri had geinstalleerd.
Lijkt me wel een poging waard
Afijn, gisteravond wezen spelen om SSL voor elkaar te krijgen zodat ik jullie tips kan opvolgen. Helaas krijg ik na het inlogscherm in Putty een foutmelding. Ik vermoed dat er iets met mijn keys niet helemaal jofel is. Ik ga er vanavond nog even verder mee stoeien.
Hallo,
ik heb m'n Trådfri lampen (met firmware versie 1.2.214) zonder problemen gekoppeld aan de Hue bridge.
Geen van de lampen is echter zichtbaar in de apple HomeKit.
Heb ik dan een latere firmware versie nodig?
Is iemand zoeken met een Trådfri bridge, de lampen aansluiten en updaten dan voldoende en welke firmware versie zouden ze dan moeten hebben?
ik heb m'n Trådfri lampen (met firmware versie 1.2.214) zonder problemen gekoppeld aan de Hue bridge.
Is iemand zoeken met een Trådfri bridge, de lampen aansluiten en updaten dan voldoende en welke firmware versie zouden ze dan moeten hebben?
EV3 adv + LR 19” allseason
HomeKit en Hue werken alleen met Philips lampen. Dat is ook al een aantal keren aangehaald in dit topic.pati schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:34:
Hallo,
Was dat niet tot rond 1 november, en daarna wel mogelijk toen Ikea vanaf dat moment HomeKit support heeft toegevoegd? Ik ben in de veronderstelling dat vanaf dat moment de lampen ook (met firmware update) zichtbaar zouden moeten zijn net als Hue lampen in HomeKit. Had al in dit topic gezocht maar kon niet echt een antwoord vinden dus vandaar.Gumball schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:15:
[...]
HomeKit en Hue werken alleen met Philips lampen. Dat is ook al een aantal keren aangehaald in dit topic.
EV3 adv + LR 19” allseason
SSH geinstalleerd. Beetje verkeerd gelezen, certificaat was helemaal niet nodig.Gumball schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:54:
[...]
[...]
Sorry voor late reactie. Sinterklaas en kinderen en zo...
Afijn, gisteravond wezen spelen om SSL voor elkaar te krijgen zodat ik jullie tips kan opvolgen. Helaas krijg ik na het inlogscherm in Putty een foutmelding. Ik vermoed dat er iets met mijn keys niet helemaal jofel is. Ik ga er vanavond nog even verder mee stoeien.
Helaas kan ik in de terminal geen apt-get uitvoeren dus ik zou niet weten hoe ik aan de autoconf zou moeten komen. Iemand een idee?
edit: nvm. ik zie dat dit al standaard in mij RPi package moet zitten. Nu verder stoeien.
edit 2: Na een factory reset van zowel de hub als de RPi met HASSIO heb ik de hub kunnen configureren. Ik zie nu op de sambashare ook een .psk file met de Tradfri config. Ik heb echter geen enkele nieuwe opties in HASSIO terwijl ik dat wel verwacht.
Edit 3: na restart van HASSIO zijn alle lampen en remotes te zien.

Schrikbarend dat er na 2 weken gebruik nog maar 34% batterij over is in de remotes. Hopen dat dat niet klopt.
Edit 4: nu weer 47% batterij in de remote. Kennelijk hoeven we dit niet zo serieus te nemen.
[ Voor 31% gewijzigd door Gumball op 05-12-2017 08:49 ]
Mijn moeder woont bij een iKea in de buurt waar alles wat ik nodig had op voorraad was (6 kleurlampen, 4 spotjes en de Ikea Bridge).
Dit wil ik samen met drie Hue Ledstrips gaan gebruiken.
Nu is alleen mijn vraag hoe hebben julie de schakelaars op de muur aangepakt? Ik zie wel dat Ikea schakelaars levert bij de kleur lampen maar het liefst zou ik iets inbouwen wat de normale schakelaar vervangt eigenlijk.
Mocht dit laatste niet kunnen kan ik de schakelaars geleverd bij de kleurlampen dan gebruiken om te schakelen icm de bridge?
Ik heb er namelijk niet zoveel zin in om bijvoorbeeld de WC te schakelen met de App
(Kan je eigenlijk de Philips Bridge naast de Ikea bridge gebruiken indien nodig?)
Nu is alleen mijn vraag hoe hebben julie de schakelaars op de muur aangepakt? Ik zie wel dat Ikea schakelaars levert bij de kleur lampen maar het liefst zou ik iets inbouwen wat de normale schakelaar vervangt eigenlijk.
Mocht dit laatste niet kunnen kan ik de schakelaars geleverd bij de kleurlampen dan gebruiken om te schakelen icm de bridge?
Ik heb er namelijk niet zoveel zin in om bijvoorbeeld de WC te schakelen met de App
En de ledstrip aan je Ikea Bridge. Werkt dat wel met HomeKit?Gumball schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:15:
HomeKit en Hue werken alleen met Philips lampen. Dat is ook al een aantal keren aangehaald in dit topic.
(Kan je eigenlijk de Philips Bridge naast de Ikea bridge gebruiken indien nodig?)
[ Voor 22% gewijzigd door Donstil op 04-12-2017 23:16 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik heb zelf in de WC de stroomdraden van de lamp aan elkaar gekoppeld met een kroonsteentje.Donstil schreef op maandag 4 december 2017 @ 23:13:toon volledige bericht
Mijn moeder woont bij een iKea in de buurt waar alles wat ik nodig had op voorraad was (6 kleurlampen, 4 spotjes en de Ikea Bridge).
[...]
En de ledstrip aan je Ikea Bridge. Werkt dat wel met HomeKit?
Vervolgens een afdekplaatje op de doos (https://www.praxis.nl/ger...geplaat-enkel-wit/5336981)
En de ronde ikea afstandsbediening gekoppeld aan de HUE bridge en aan de WC lamp
Remote met dubbelzijdig tape op de afdekplaat, en klaar
Steekt iets verder uit dan eerder, maar ach, daar is wel mee te leven.
[ Voor 0% gewijzigd door QempZoR op 05-12-2017 10:02 . Reden: typos ]
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
Ooh dat is best wel een goed idee eigenlijkQempZoR schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:01:
[...]
Ik heb zelf in de WC de stroomdraden van de lamp aan elkaar gekoppeld met een kroonsteentje.
Vervolgens een afdekplaatje op de doos (https://www.praxis.nl/ger...geplaat-enkel-wit/5336981)
En de ronde ikea afstandsbediening gekoppeld aan de HUE bridge en aan de WC lamp
Ik heb namelijk een vrouw thuis die het moet begrijpen zeg maar, een schakelaar naast de orginele schakelaar gaat dan gegarandeerd problemen op leveren (Als in Schakelaar uit, Slime lampen werken niet > Klagen)
Ik adviseer om geen kroonstenen te gebruiken maar zogenaamde lasdoppen en om draad vergenoeg af te strippen zodat draad goed past. Kroonstenen zijn niet veilig, nu zal het met een belasting van 10 watt wel mee vallen maar tochQempZoR schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:01:
[...]
Ik heb zelf in de WC de stroomdraden van de lamp aan elkaar gekoppeld met een kroonsteentje.
Beetje hypocriet in dit geval, vrijwel elke lamp wordt met kroonsteentjes aangesloten, als dat allemaal onveilig zou zijn...Erik1971 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:56:
[...]
Ik adviseer om geen kroonstenen te gebruiken maar zogenaamde lasdoppen en om draad vergenoeg af te strippen zodat draad goed past. Kroonstenen zijn niet veilig, nu zal het met een belasting van 10 watt wel mee vallen maar toch
Juist gebruikt, is er weinig mis met kroonsteentjes. Geloof dat je die grotere porseleinen kroonsteentjes ook overal mag gebruiken (in centraaldozen etc), maar die dingen zijn 10x zo duur dan lasdoppen. Veel mensen schroeven soepele kabels zonder eindhulzen zo in een kroonsteentje, en dat gaat wel mis. De schroef snijdt dan de helft van de aders weg. Maar er zijn ook genoeg manieren om lasdoppen verkeerd te gebruiken
Ben zelf wel dol op deze serie van Wago, herbruikbaar en geschikt voor veel verschillende diameters:

Dat kroonsteentjes in lampen worden gebruikt maakt het nog niet veilig genoeg voor instalatienormen toch? Die lasdoppen die je laat zien zijn idd top, prima te koop in grote hoeveelheden trouwens en lekker makkelijk in gebruikHobbit13 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:14:
[...]
Beetje hypocriet in dit geval, vrijwel elke lamp wordt met kroonsteentjes aangesloten, als dat allemaal onveilig zou zijn...
Juist gebruikt, is er weinig mis met kroonsteentjes. Geloof dat je die grotere porseleinen kroonsteentjes ook overal mag gebruiken (in centraaldozen etc), maar die dingen zijn 10x zo duur dan lasdoppen. Veel mensen schroeven soepele kabels zonder eindhulzen zo in een kroonsteentje, en dat gaat wel mis. De schroef snijdt dan de helft van de aders weg. Maar er zijn ook genoeg manieren om lasdoppen verkeerd te gebruiken![]()
Ben zelf wel dol op deze serie van Wago, herbruikbaar en geschikt voor veel verschillende diameters:
[afbeelding]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
In plaats van dubbelzijdig tape aan de remote, zou ik een magneetje achter het afdekplaatje plakken. Dan kun je de remote er gewoon aan hangen. Dit is wat ik van plan ben:QempZoR schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:01:
[...]
Wanddoos | metaal | afdekplaatje | tradfri dimmer
en
Wandddoos | magneetje | afdekplaatje | tradfri remote
Dat is wel een goede tip, bedankt!Hobbit13 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:14:
[...]
Beetje hypocriet in dit geval, vrijwel elke lamp wordt met kroonsteentjes aangesloten, als dat allemaal onveilig zou zijn...
Juist gebruikt, is er weinig mis met kroonsteentjes. Geloof dat je die grotere porseleinen kroonsteentjes ook overal mag gebruiken (in centraaldozen etc), maar die dingen zijn 10x zo duur dan lasdoppen. Veel mensen schroeven soepele kabels zonder eindhulzen zo in een kroonsteentje, en dat gaat wel mis. De schroef snijdt dan de helft van de aders weg. Maar er zijn ook genoeg manieren om lasdoppen verkeerd te gebruiken![]()
[afbeelding]
Had zelf ook al een idee dat het misschien verstandiger is met een lasklemmetje, en deze zien er wel heel practisch uit.
Ben van plan om dit bij meer schakelaars te gaan doen; aangezien vrouwlief ook hier dezelfde klachten heeft (ik wil gewoon een schakelaar kunnen aandrukken...:)
Vanmiddag maar even langs de Praxis
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
Ik heb het zo opgelost. Ik vond hem anders te ver van de muur af staan.Prullenbak84 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:38:
[...]
In plaats van dubbelzijdig tape aan de remote, zou ik een magneetje achter het afdekplaatje plakken. Dan kun je de remote er gewoon aan hangen. Dit is wat ik van plan ben:
Wanddoos | metaal | afdekplaatje | tradfri dimmer
en
Wandddoos | magneetje | afdekplaatje | tradfri remote
SHIFTER [NL] in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie"
Ja die had ik eerder gezien. Maar volgens mij komt ie op mijn manier niet verder van de muur...Ik ben namelijk niet van plan de houder van de remote te gaan gebruiken. Ik wil een magneetje achter het afdekplaatje plakken (misschien sloop ik dat uit de houder, of ik koop een los magneetje).SHIFTER [NL] schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:26:
[...]
Ik heb het zo opgelost. Ik vond hem anders te ver van de muur af staan.
SHIFTER [NL] in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie"
[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-12-2017 15:00 ]
Whow gave tips allemaal, daar kan ik zeker wat mee!
Anoniem: 295641
wat is eigenlijk het bereik van tradfri? ik wil het aansturen via homekit...
haalt hij 2 verdiepingen? (antiek huis met houten vloeren) of is er ook een versterker voor op de 2e verdieping?
haalt hij 2 verdiepingen? (antiek huis met houten vloeren) of is er ook een versterker voor op de 2e verdieping?
Het werkt als een mesh netwerk. Dus de lampen kunnen het zigbee signaal doorgeven. Hoe meer lampen je hebt hoe beter de dekking.Anoniem: 295641 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:37:
wat is eigenlijk het bereik van tradfri? ik wil het aansturen via homekit...
oke top..en dat werkt allemaal met de ikea setting...daar heb ik niks van zigbee voor nodig?SPX420 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:48:
[...]
Het werkt als een mesh netwerk. Dus de lampen kunnen het zigbee signaal doorgeven. Hoe meer lampen je hebt hoe beter de dekking.
en dat is dan weer aan te sturen via mijn Apple TV/ homekit / iPhone...[
Ja, je hebt dan de hub, een afstandsbediening en lampen nodig. Dan kan je het via Homekit aansturen. De ab is om de lampen aan de hun te koppelen.Anoniem: 295641 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:53:
[...]
oke top..en dat werkt allemaal met de ikea setting...daar heb ik niks van zigbee voor nodig?
en dat is dan weer aan te sturen via mijn Apple TV/ homekit / iPhone...[
top...nog een idee hoe ik buiten een lamp kan aansturen?
ik heb het nu via homewizard/kaku...en daar heb ik een ontvanger die gekoppeld zit aan de buitenverlichting...
ik heb het nu via homewizard/kaku...en daar heb ik een ontvanger die gekoppeld zit aan de buitenverlichting...
Als ik zo door de thread lees werkt dit niet, je hebt voor de TRÅDFRI lampen en home kit een TRÅDFRI hub nodig. Zeker ook omdat de firmware update voor de lampen alleen mogelijk is met TRÅDFRI hub.Ernie007 schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:21:
Heeft iemand hier al succesvol IKEA E14 lampen aan de HUE bridge gekoppeld die te bedienen zijn met Apple homekit? Ik heb twee kleuren HUE lampen maar die kaars modellen zijn te hoog. Nu heeft IKEA bolletjes, dat lijkt qua maat wel te passen. Kleur is niet perse nodig, meenemen in scenes wel...
Ja en vergeet niet een Tradfri afstandsbediening, anders kun je de lampen niet koppen...
Ik blijk een 2e hub nodig te hebben, het bereik door het beton heen is niet optimaal... Wat een gedoe voor een beetje domotica...
Ik blijk een 2e hub nodig te hebben, het bereik door het beton heen is niet optimaal... Wat een gedoe voor een beetje domotica...
Een 2e hub gaat niet werken.sebastius schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:19:
Ja en vergeet niet een Tradfri afstandsbediening, anders kun je de lampen niet koppen...
Gelukkig is het een mesh-netwerk, zodat de gekoppelde apparaten ook onderling kunnen verbinden.
Wat je zou moeten doen is nog een lamp tussenin/halverwege plaatsen.
Ah, weird. M'n probleem nu is dat de hub 2 lampen in een bepaalde kamer wel kan vinden maar de 3e niet. Je zou denken dat ze dan elkaar wel gaan helpen toch?RudolfR schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:03:
[...]
Een 2e hub gaat niet werken.
Gelukkig is het een mesh-netwerk, zodat de gekoppelde apparaten ook onderling kunnen verbinden.
Wat je zou moeten doen is nog een lamp tussenin/halverwege plaatsen.
edit: Lol WUT hij is ineens toch toegevoegd
[ Voor 4% gewijzigd door sebastius op 06-12-2017 13:06 ]
Hoe gaan jullie eigenlijk om met de wandschakelaars? Ik weet zelf dat ik die niet meer hoef te gebruiken omdat ik de Tradfri afstandsbediening gebruik, maar ieder ander die in m'n huis komt weet dat natuurlijk niet. Dicht je die af, of laat je die zitten?
Ik zou het trouwens nog mooier vinden als Ikea met een inbouwdoosje komt o.i.d. zoals KaKu, waardoor je zowel de afstandsbediening als de wandschakelaar kan gebruiken. Die afstandsbediening ligt vaak op tafel (bijvoorbeeld), maar als je naar de keuken of naar boven loopt neem je 'm natuurlijk niet mee. Dan is het wel zo makkelijk als je onderweg de wandschakelaar kan gebruiken.
Ik merk wel dat als je twee aparte lampen hebt met Tradfri peertjes die beide verbonden zijn met één afstandsbediening, dat de lamp die het verst van de afstandsbediening staat soms niet goed reageert op een aan of uit klik. Als ik in het midden tussen de lampen in ga staan werkt het namelijk wel altijd goed
Ik zou het trouwens nog mooier vinden als Ikea met een inbouwdoosje komt o.i.d. zoals KaKu, waardoor je zowel de afstandsbediening als de wandschakelaar kan gebruiken. Die afstandsbediening ligt vaak op tafel (bijvoorbeeld), maar als je naar de keuken of naar boven loopt neem je 'm natuurlijk niet mee. Dan is het wel zo makkelijk als je onderweg de wandschakelaar kan gebruiken.
Ik merk wel dat als je twee aparte lampen hebt met Tradfri peertjes die beide verbonden zijn met één afstandsbediening, dat de lamp die het verst van de afstandsbediening staat soms niet goed reageert op een aan of uit klik. Als ik in het midden tussen de lampen in ga staan werkt het namelijk wel altijd goed
Nou in de pagina hiervoor hebben we daar net over gesproken toevallig en daar staan dan ook een paar mooie tipsKapotlood schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:45:
Hoe gaan jullie eigenlijk om met de wandschakelaars? Ik weet zelf dat ik die niet meer hoef te gebruiken omdat ik de Tradfri afstandsbediening gebruik, maar ieder ander die in m'n huis komt weet dat natuurlijk niet. Dicht je die af, of laat je die zitten?
Oh, heb ik dat nét over het hoofd gezien, bedankt! Het is alleen wel een petite kort stukje over de afwerking en werking van de wandschakelaars, maar er is niet echt een mooie oplossing nog zo te zien.
Dit mag niet zomaar he? De fitting moet ook af te koppelen zijn van de stroom, als jij nu jouw lamp weg haalt of er is een ander probleem dan moet je maar weten dat je de groep uit moet zetten.QempZoR schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:01:
[...]
Of een kroonsteentje veilig is hangt af wat je er in stopt. Maar een WAGO 221 neemt alle twijfel weg en is zoveel handiger én veiliger, dat je eigenlijk alle kroonsteentjes dood moet verklaren.Hobbit13 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:14:
[...]
[afbeelding]
[ Voor 41% gewijzigd door sebastius op 06-12-2017 16:15 ]
Van wie mag dat niet? Van mijzelf zekersebastius schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:13:
[...]
Dit mag niet zomaar he? De fitting moet ook af te koppelen zijn van de stroom, als jij nu jouw lamp weg haalt of er is een ander probleem dan moet je maar weten dat je de groep uit moet zetten.

Ik vind het bijzonder dat je een veiligheidsopmerking meteen belachelijk maakt.
Een E27 fitting permanent bedraad? Best een eng concept en ik snap niet dat je er lacherig om doet. Er zijn bergen usecases en als ik het goed gesnapt heb ook regelgeving dat je dit echt niet moet doen.
Er zijn natuurlijk honderden situaties te verzinnen waar de "stroom" gewoon permanent op producten staat. Ook i.c.m. E27 fittingen (Mijn hele huis i.c.m. KAKU bijvoorbeeld).sebastius schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:18:
[...]
Ik vind het bijzonder dat je een veiligheidsopmerking meteen belachelijk maakt.
Een E27 fitting permanent bedraad? Best een eng concept en ik snap niet dat je er lacherig om doet. Er zijn bergen usecases en als ik het goed gesnapt heb ook regelgeving dat je dit echt niet moet doen.
Waar ik dan wat lacherig om doe is je verwoording "mag niet", dat is misschien wat flauw van mijn kant inderdaad
Lets agree to disagree en weer lekker verder modderen met de Ikea meukDonstil schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:48:
[...]
Er zijn natuurlijk honderden situaties te verzinnen waar de "stroom" gewoon permanent op producten staat. Ook i.c.m. E27 fittingen (Mijn hele huis i.c.m. KAKU bijvoorbeeld).
Waar ik dan wat lacherig om doe is je verwoording "mag niet", dat is misschien wat flauw van mijn kant inderdaad
Ik had hier nog even verder over nagedacht. Maar de lampen staan toch sowieso altijd op spanning? Althans ik neem aan dat niemand ze uitdoet via de remote en dan fysiek ook de oude wand schakelaar nog uitdoet.sebastius schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:51:
[...]
Lets agree to disagree en weer lekker verder modderen met de Ikea meuk
Dan maakt het toch niets uit of het loopt via lasdozen t.o.v een normale wandschakelaar?
Hey! Wat gebeurde er met Lets agree to disagreeDonstil schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:52:
[...]
Ik had hier nog even verder over nagedacht. Maar de lampen staan toch sowieso altijd op spanning? Althans ik neem aan dat niemand ze uitdoet via de remote en dan fysiek ook de oude wand schakelaar nog uitdoet.
Dan maakt het toch niets uit of het loopt via lasdozen t.o.v een normale wandschakelaar?
Waar het om gaat is dat je in een goed aangelegde lichtinstallatie de fasedraad schakelt. De nul blijft inderdaad vaak aangesloten in de fitting. Met de fase weg door uitschakelen is het redelijk veilig werken aan de fitting.
In de situatie dat je de schakelaar verwijderd en de fase doorverbind met een lasklem heb je die keuze niet en zal er dus altijd een fase en een nul op een draad staan totdat je de groep helemaal afkoppelt.
Haha ik was gewoon benieuwdsebastius schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:56:
[...]
Hey! Wat gebeurde er met Lets agree to disagree
Waar het om gaat is dat je in een goed aangelegde lichtinstallatie de fasedraad schakelt. De nul blijft inderdaad vaak aangesloten in de fitting. Met de fase weg door uitschakelen is het redelijk veilig werken aan de fitting.
In de situatie dat je de schakelaar verwijderd en de fase doorverbind met een lasklem heb je die keuze niet en zal er dus altijd een fase en een nul op een draad staan totdat je de groep helemaal afkoppelt.
Ik snap het verschil tijdens installatie hoor maar ik begrijp niet helemaal wat het daadwerkelijke verschil is als de situatie “gewoon werkt”.
Voor die ene keer dat ik dan eens bij de fitting moet zijn haal ik de groep er dan wel af. Ook geen moeite denk ik dan
best wel waardeloos dat de gewoon E27 lamp al tijden uitverkocht is bij een hoop vestigingen.
Mijn Gateway kan na de update naar 1.2.42 geen verbinding meer maken met de router. Hij krijgt als netwerkadres 169.254.141.34.
Dat is duidelijk geen ip-adres dat door mijn router wordt gegeven.
In een eerdere post staat dat er inmiddels een nieuwe firmware zou zijn (1.3). Hoe krijg ik die er nu op?
Dat is duidelijk geen ip-adres dat door mijn router wordt gegeven.
In een eerdere post staat dat er inmiddels een nieuwe firmware zou zijn (1.3). Hoe krijg ik die er nu op?
Denk eens aan degene die na je komt, of die erbij geroepen wordt als jij niet beschikbaar bent...Donstil schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:12:
Voor die ene keer dat ik dan eens bij de fitting moet zijn haal ik de groep er dan wel af. Ook geen moeite denk ik dan
Iemand die niet bekend is met jouw huis, weet niet dat die groep eerst afgeschakeld moet worden.
Standaarden en voorschriften voor installatie van elektriciteit zijn er niet voor niets.
Maar dat leer je wel nadat je er een keer hebt aangehangen
[ Voor 5% gewijzigd door dodge_911 op 06-12-2017 22:39 ]
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Ik heb zelf een deel van mijn lampen aan het plafond hangen, en die hebben dus ook nog een schakelaar. Dat was eerst een dimmer, maar met de Tradfri-lampen heb ik er maar een schakelaar van gemaakt. Scheelt meteen weer een automatisme, want je merkt dat de dimmer weg is, en dan weet je weer dat je de remote van IKEA nodig hebt 
Drie andere lampen staan in hoeken, en zijn altijd al via stopcontact verbonden geweest. Eerst KAKU, nu ook IKEA. Daarbij vind ik sowieso hoek- of wandverlichting meer sfeer brengen dan een lichtbron van boven.
Eigenlijk hoop ik dat IKEA nog een keer komt met wat extra Tradfri-spullen, zoals bijv. een schakelaar die in je wanddoos past. Alleen is het pairen met de lampen dan wat minder praktisch, of ze vinden iets uit waarmee de remote er ook uit gehaald kan worden zoals ik hier in dit topic ook al eens voorbij zag komen.
Anyway, de dubbele schakelaar is hier in huis dus ook nog steeds aanwezig. En ik heb liever dat ik hem nog van het stroom kan halen om welke reden dan ook, dan dat ik de draden met elkaar verbind
.
Drie andere lampen staan in hoeken, en zijn altijd al via stopcontact verbonden geweest. Eerst KAKU, nu ook IKEA. Daarbij vind ik sowieso hoek- of wandverlichting meer sfeer brengen dan een lichtbron van boven.
Eigenlijk hoop ik dat IKEA nog een keer komt met wat extra Tradfri-spullen, zoals bijv. een schakelaar die in je wanddoos past. Alleen is het pairen met de lampen dan wat minder praktisch, of ze vinden iets uit waarmee de remote er ook uit gehaald kan worden zoals ik hier in dit topic ook al eens voorbij zag komen.
Anyway, de dubbele schakelaar is hier in huis dus ook nog steeds aanwezig. En ik heb liever dat ik hem nog van het stroom kan halen om welke reden dan ook, dan dat ik de draden met elkaar verbind
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Haha nou ik heb al vaak zat aan 230 gehangen helaasdodge_911 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:38:
[...]
Denk eens aan degene die na je komt, of die erbij geroepen wordt als jij niet beschikbaar bent...
Iemand die niet bekend is met jouw huis, weet niet dat die groep eerst afgeschakeld moet worden.
Standaarden en voorschriften voor installatie van elektriciteit zijn er niet voor niets.
Maar dat leer je wel nadat je er een keer hebt aangehangen
Ik breng het uiteraard weer in orginele staat als ik hier verrek.
Maar goed zolang dat steeds de argumenten zijn valt het allemaal wel mee merk ik en lijkt er dus geen technische beperking te zijn. Dan weet ik eigenlijk wel voldoende, ik hou er over op
Als je problemen ervaart bij het verbinden met je Tradfri Gateway, voor mij zat het probleem erin dat mijn Gateway niet goed kon omgaan met de DHCP server van mijn DrayTek Vigor2132F. Toen ik deze server uitschakelde en een ander gebruikte, ging het plots goed. Ik heb dit zowel met de Synology NAS DHCP server alswel dhcpsrv (DHCP Server for Windows) geprobeerd.
Ik hoopte dat ie daarna een firmware update zou uitvoeren waarna het wel zou werken, maar dit is (nog) niet het geval :-)
Ik hoopte dat ie daarna een firmware update zou uitvoeren waarna het wel zou werken, maar dit is (nog) niet het geval :-)
Ik heb een Ziggo Ubee modem. Een heel onhandig ding.
Gateway is nu weer terug naar z’n oorspronkelijke versie.
Wachten dus tot Ikea de nieuwe firmware beschikbaar maakt. Hoe komen we daar achter?
Wachten dus tot Ikea de nieuwe firmware beschikbaar maakt. Hoe komen we daar achter?
Als je Ziggo hebt is het sowieso een goed idee door een eigen routertje achter het modem te zetten nadat je het modem in bridge hebt laten zetten door de klantenservice. Dan kun je eea zelf regelen.
Ik heb gister nog 3 E27 lampen (die van een tientje) gehaald bij de Ikea in Hengelo, lagen er nog best veel.TrailBlazer schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:23:
best wel waardeloos dat de gewoon E27 lamp al tijden uitverkocht is bij een hoop vestigingen.
Ja inderdaad, ben er zelf gister ook geweestBlazeMuis schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:42:
[...]
Ik heb gister nog 3 E27 lampen (die van een tientje) gehaald bij de Ikea in Hengelo, lagen er nog best veel.
Waren er nog aardig wat.
Jammer dat de E14 van 6,99 nog steeds niet weer in het assortiment zijn
Volgens mij kun je van Ziggo zo de nieuwe Connect Box krijgen als je problemen ervaart met je huidige modem.EVog schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:17:
Ik heb een Ziggo Ubee modem. Een heel onhandig ding.
Ik gebruik het buiten, heb wat lampen in een buitenlamp en eentje onder een stukje overkapping van m'n tuinhuisje. Gaat tot nu toe perfect, ze gaan aan als de zon onder is en snachts weer uit. En dan in de ochtend nog even als ik vroeg moet werken.Anoniem: 295641 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:22:
iemand die het ikea systeem ook gebruikt voor buiten? en hoe?
Ik heb in mijn buitenlamp bij de voordeur twee witte GU10 lampen (de goedkoopste) zitten. Ze zijn aan mijn Hue bridge gekoppeld en via Hue Labs laat ik ze branden van zonsondergang tot zonsopgang. Voordat ik die mogelijkheid ontdekte deed ik dit met twee IFTTT rules. Beide manieren werken als een tierelier.Anoniem: 295641 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:22:
iemand die het ikea systeem ook gebruikt voor buiten? en hoe?
Sinds kort biedt Philips ook zo'n regel aan in de reguliere rules, maar na een week klooien is mijn conclusie dat die niet goed werkt.
ik bedoel eigenlijk meer...
ik heb buiten een groep zitten met buitenspots en zou die graag via dit systeem aanzetten...
stroom en schakelpunt is allemaal buiten, nu heb ik een ontvanger van klik aan klik uit, die het signaal opvangt en vervolgens de lampen aan zet...maar ik weet niet hoe ik dat met het ikea systeem kan doen...
ik heb buiten een groep zitten met buitenspots en zou die graag via dit systeem aanzetten...
stroom en schakelpunt is allemaal buiten, nu heb ik een ontvanger van klik aan klik uit, die het signaal opvangt en vervolgens de lampen aan zet...maar ik weet niet hoe ik dat met het ikea systeem kan doen...
Het is met niet helemaal duidelijk wat je wil bereiken:Anoniem: 295641 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:10:
ik bedoel eigenlijk meer...
- De huidige spots vervangen naar Tradfri en blijven schakelen met KaKU, of
- Het KaKu verhaal vervangen naar Tradfri?
Optie 2: in dit geval heb je de Ikea bridge, afstandsbediening (meen ik?) en lampen nodig. Zo lang de lampen zich in het bereik van de bridge bevinden kan je deze schakelen. De lampen vormen een mesh netwerk naar de bridge toe. Mocht het bereik naar de tuin te klein zijn dan zou je deze kunnen vergroten door tussenin lampen toe te voegen, of de bridge dichterbij te verplaatsen (deze heeft wel een ethernet aansluiting nodig).
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Heb je een bron of een linkje naar de e14 voor die prijs? Op de Ikea website zie ik alleen de e14 versie van 14,99 euro, en dat vind ik net een beetje te gek qua prijsQempZoR schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:19:
[...]
Ja inderdaad, ben er zelf gister ook geweest
Waren er nog aardig wat.
Jammer dat de E14 van 6,99 nog steeds niet weer in het assortiment zijn
Alleen deze: http://www.ikea.com/gb/en...-opal-white-art-60365271/paul-s83 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:41:
[...]
Heb je een bron of een linkje naar de e14 voor die prijs? Op de Ikea website zie ik alleen de e14 versie van 14,99 euro, en dat vind ik net een beetje te gek qua prijs
Canon EOS | DJI M2P
Ik heb er een maand of 3 geleden zelf een gekocht.paul-s83 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:41:
[...]
Heb je een bron of een linkje naar de e14 voor die prijs? Op de Ikea website zie ik alleen de e14 versie van 14,99 euro, en dat vind ik net een beetje te gek qua prijs
Echter lijken deze teruggeroepen te zijn vanwege een flikkering van de lampjes wanneer deze via de AB of app zijn uitgeschakeld. Het zijn peervormige E14, en zijn dus al een paar maanden niet leverbaar.
Ik kan het bonnetje opzoeken, maar er is eerder over gesproken hier
Edit: https://m.imgur.com/vPMtiCX
Linkje naar reddit forum: https://www.reddit.com/r/...p&utm_medium=comment_list
Edit2: in de UK weer verkrijgbaar zo te zien: http://www.ikea.com/gb/en...ighting/smart-lighting/trådfri-led-bulb-e14-400-lumen-wireless-dimmable-warm-white-chandelier-opal-white-art-60365271/
Oh NL... schiet op😁
[ Voor 25% gewijzigd door QempZoR op 07-12-2017 21:23 ]
Thanks, dat wordt nog even geduld hebben dusQempZoR schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:17:toon volledige bericht
[...]
Ik heb er een maand of 3 geleden zelf een gekocht.
Echter lijken deze teruggeroepen te zijn vanwege een flikkering van de lampjes wanneer deze via de AB of app zijn uitgeschakeld. Het zijn peervormige E14, en zijn dus al een paar maanden niet leverbaar.
Ik kan het bonnetje opzoeken, maar er is eerder over gesproken hier
Edit: https://m.imgur.com/vPMtiCX
Linkje naar reddit forum: https://www.reddit.com/r/...p&utm_medium=comment_list
Edit2: in de UK weer verkrijgbaar zo te zien: http://www.ikea.com/gb/en...ighting/smart-lighting/trådfri-led-bulb-e14-400-lumen-wireless-dimmable-warm-white-chandelier-opal-white-art-60365271/
Oh NL... schiet op😁
ik heb een nieuwe schakelaar gekocht omdat ik de 3 nu geschakelde lampen nu uit elkaar wil trekken in 2+1
is dit zo simpel als schakelaar koppelen en lamp toewijzen ?? of vereist dit alles weggooien en opnieuw alles koppelen ???
is dit zo simpel als schakelaar koppelen en lamp toewijzen ?? of vereist dit alles weggooien en opnieuw alles koppelen ???
Tja vanalles
De lamp die je aan de nieuwe AB wil toewijzen 6x aan en uit van de spanning doen, dat reset die ene lamp.vso schreef op donderdag 7 december 2017 @ 23:47:
ik heb een nieuwe schakelaar gekocht omdat ik de 3 nu geschakelde lampen nu uit elkaar wil trekken in 2+1
Daarna die lamp koppelen aan de AB. Als het goed is gegaan heb je de 2 andere lampen op hun schakelaar zitten, en de derde lamp op de nieuwe schakelaar.
[ Voor 0% gewijzigd door Arjan A op 08-12-2017 01:45 . Reden: Typo ]
Canon EOS | DJI M2P
Je kan in de IKEA app de schakelaar wisselen per 'groep'.
Daar waar je overzicht staat van je lampen en schakelaars kan je een nieuwe ruimte/groep aan maken, en dan de schakelaar slepen naar de "1" groep.
Hoef je niet alles te resetten.
Daar waar je overzicht staat van je lampen en schakelaars kan je een nieuwe ruimte/groep aan maken, en dan de schakelaar slepen naar de "1" groep.
Hoef je niet alles te resetten.
vso schreef op donderdag 7 december 2017 @ 23:47:
Iemand hier ervaring met de bewegingsensors? Wil er eentje op de gang plaatsen zodra de gang af is zodat de lamp daar aan gaat als iemand de gang op loopt. Werken deze een beetje goed?
Anoniem: 756489
Mannen,
dit topic bevat 83 pagina's
de vraag zal vast 1000 keer gesteld zijn, maar ik ga het gewoon nog een keer doen.
zijn de Tradfri lampen schakelbaar middels een HUE Bridge?
ik heb een HUE bridge, en eigenlijk wil ik daar een Ikea lamp op programmeren, heb het gevoel dat dat wel kan, maar hoe gaat dit in zn werk?
ik hoor graag van jullie!
de vraag zal vast 1000 keer gesteld zijn, maar ik ga het gewoon nog een keer doen.
ik heb een HUE bridge, en eigenlijk wil ik daar een Ikea lamp op programmeren, heb het gevoel dat dat wel kan, maar hoe gaat dit in zn werk?
robertwebbe in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie"Anoniem: 756489 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:33:
Mannen,
Jup, direct koppelen met de lampen gaat eenvoudig en de lampen reageren vlot.BlazeMuis schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:17:
Iemand hier ervaring met de bewegingsensors? Wil er eentje op de gang plaatsen zodra de gang af is zodat de lamp daar aan gaat als iemand de gang op loopt. Werken deze een beetje goed?
Sensor is instelbaar van 1 - 10 minuten.
Koppeling met HomeAssistant via Deconz (Raspbee) ook top; dus volop automatiseringsmogelijkheden.
Anoniem: 993875
Opzich kan dat prima, alleen reageren de tradfri bewegingssensors niet direct. Dit kan soms een paar seconden duren.
Ik zie twee varianten spots in de ikea-collectie, wat is het verschil, los van de kosten?
Bij de duurdere kan je de lichtkleur instellen (2200, 2700, 4000 kelvin). Maar dat had je zelf ook kunnen zien door ze te vergelijkenboefje79 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:42:
Ik zie twee varianten spots in de ikea-collectie, wat is het verschil, los van de kosten?
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Sorry, niet gezien!alesandro_46 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:08:
[...]
Bij de duurdere kan je de lichtkleur instellen (2200, 2700, 4000 kelvin). Maar dat had je zelf ook kunnen zien door ze te vergelijken.
Wat is jullie ervaring? Mis je die kleuraanpassing of is sec dimbaar voldoende? (Scheelt bij grotere aantallen een hoop geld)
Ik heb de goedkope versie, en ik vind de kleur wel goed zo, de sfeer is top. Ik ben niet zo van dat witte ziekenhuis licht (wat je in kan stellen met de duurdere), de goedkopere hebben een warme kleur en dat is voor ons meer dan prima.boefje79 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:25:
[...]
Sorry, niet gezien!
Wat is jullie ervaring? Mis je die kleuraanpassing of is sec dimbaar voldoende? (Scheelt bij grotere aantallen een hoop geld)
Maar goed, het is maar wat je zelf fijn vind, als je dat witte ziekenhuis licht mooier vind dan moet je voor de duurdere gaan, neem je genoegen met wam licht, haal dan de goedkopere
Ik heb de duurdere variant in de keuken, maar met een open keuken is dat wel praktisch. 's Avonds wat gezelliger met warm licht, en tijdens het koken normaal light. Dat superwitte licht gebruik ik eigenlijk niet.
Canon EOS | DJI M2P
Dank!
Klinkt alsof ik het wel even ga proberen met de goedkopere variant!
Nu heeft moeder de vrouw nog wel de reflex en behoefte om de klassieke schakelaars en dimmers te gebruiken.
Nu kan ik die natuurlijk loos maken, maar voor bezoek/die ingeslepen gewoontes is zo’n wanddimmer nog best wel handig.
Hoe hebben jullie dat opgelost?
Nu heeft moeder de vrouw nog wel de reflex en behoefte om de klassieke schakelaars en dimmers te gebruiken.
Nu kan ik die natuurlijk loos maken, maar voor bezoek/die ingeslepen gewoontes is zo’n wanddimmer nog best wel handig.
Sowieso geen dimmer gebruiken tussen Tradfri en je spanning.boefje79 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:24:
Bij mij was juist de wand-dimmer stuk, die heb ik vervangen door een aan-uit-schakelaar, en de lampen op Tradfri gezet. Die schakelaar staat nu eigenlijk altijd aan, omdat we de lampen toch altijd met de Tradfri-AB aan en uit zetten.
Als je een weekendje weg bent, kan je de wandschakelaar omzetten, dan verbruikt-ie helemaal niets
Canon EOS | DJI M2P
Zojuist weer bij de Ikea in Hengelo geweest en ze hebben geen enkele E27 lamp meer, eind december/begin volgend jaar komen ze weer.
Helaas.. had er graag nog een paar gehaald.
Tape over de schakelaar (doorzichtig uiteraard), en we hebben een nep-openhaard van metaal waar de magnetische remote van IKEA aan vastplakt pal daarnaast staan.boefje79 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:24:
Dank!
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Grappig inderdaad, zelfs de kleurenlamp is daar uitverkocht.BlazeMuis schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:52:
Zojuist weer bij de Ikea in Hengelo geweest en ze hebben geen enkele E27 lamp meer, eind december/begin volgend jaar komen ze weer.
Maar één ding begrijp ik niet: als je van plan was om E27 lampen te kopen, waarom ben je dan niet naar een Ikea vestiging gegaan waar ze wel op voorraad zijn?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Anoniem: 1007967
Is er iemand die de gateway via een horizonbox van Ziggo heeft aangesloten en de afstanfsbediening met deze gateway heeft kunnen connecten?
Mij lukt het niet. Gateway aangesloten via Horizonbox en dan afstandsbediening eerst geresset waarna het rode lampje knippert. Na 10 seconden moet je dan op afstand van 2 cm van de gateway connecten en zou je app moeten doorgaan omdat hij het apparaat vindt. Bij mij gebeurt dit dus niet. Krijg zelf het idee dat dit aan de Horizonbox van Ziggo legt. Iemand ervaring mee?
Mij lukt het niet. Gateway aangesloten via Horizonbox en dan afstandsbediening eerst geresset waarna het rode lampje knippert. Na 10 seconden moet je dan op afstand van 2 cm van de gateway connecten en zou je app moeten doorgaan omdat hij het apparaat vindt. Bij mij gebeurt dit dus niet. Krijg zelf het idee dat dit aan de Horizonbox van Ziggo legt. Iemand ervaring mee?
Op het moment dat je bezig bent met het koppelen van de afstandsbediening aan de Ikea gateway, pulseert dan het rode lampje op de afstandsbediening?Anoniem: 1007967 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:50:
Is er iemand die [...] de afstanfsbediening met deze gateway heeft kunnen connecten?
Mij lukt het niet. Gateway aangesloten [...] en dan afstandsbediening eerst geresset waarna het rode lampje knippert. Na 10 seconden moet je dan op afstand van 2 cm van de gateway connecten [...]
En als het klaar is, knippert dan op de Ikea gateway een van de drie witte lampjes?
Als dit niet gebeurt, dan heeft je probleem niets te maken met de router.
Twee centimeter afstand is veel te veel. Je moet de afstandsbediening echt tégen de gateway aan houden en zelfs dan werkt het vaak nog niet, want het maakt ook nog uit op welke plek je de gateway en de afstandsbediening tegen elkaar drukt. Het helpt als je naar het rode lampje kijkt tijdens het koppelen.
Als de lampjes wel op de juiste manier geknipperd hebben, kijk dan eens of het helpt als je de app compleet afsluit en daarna opnieuw opent. Misschien zie je hem dan ineens er gewoon in staan.
[ Voor 8% gewijzigd door aawe mwan op 08-12-2017 23:34 ]
Ik ga morgen mijn kaku inbouw dimmers uit de wandschakelaars halen, maar wat is wijsheid?
Continue geschakeld (kabels aan elkaar doorverbinden) of een schakelaar er tussen?
Iets anders, ik heb rondom in de eetkamer iets van 6 inbouw spotjes die een transformator(omvormer van 220 naar 12 volt volgens mij) ertussen hebben, kan ik deze spotjes vervangen voor de TRÅDFRI varianten...en werkt het dan met die transformator?
Continue geschakeld (kabels aan elkaar doorverbinden) of een schakelaar er tussen?
Iets anders, ik heb rondom in de eetkamer iets van 6 inbouw spotjes die een transformator(omvormer van 220 naar 12 volt volgens mij) ertussen hebben, kan ik deze spotjes vervangen voor de TRÅDFRI varianten...en werkt het dan met die transformator?
Lees ff de laatste paar pagina's door. Er is wel eea over te zeggenAnoniem: 295641 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:25:
Ik ga morgen mijn kaku inbouw dimmers uit de wandschakelaars halen, maar wat is wijsheid?
De GU10 spotjes van Tradfri werken als elke andere GU10. De transformator heb je dus nog steeds nodig on naar 24V te gaan. Let er wel op dat een dimmer ertussen kan storen op de lampen (knipperen of een tikkend geluid).Iets anders, ik heb rondom in de eetkamer iets van 6 inbouw spotjes die een transformator(omvormer van 220 naar 12 volt volgens mij) ertussen hebben, kan ik deze spotjes vervangen voor de TRÅDFRI varianten...en werkt het dan met die transformator?
Als je andere spots hebt (geen GU10) dan is daar momenteel nog geen Tradfri-product voor
Canon EOS | DJI M2P
Ik heb gewoon alles doorgelust, kan me niet voorstellen dat dit kwaad kan. Wel altijd de stoppen er uit als je er mee bezig gaat (vooral na de tijd).Anoniem: 295641 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:25:
Ik denk niet dat het bij je 12 volt spotjes gaat werken, hebben deze wel gewoon een GU10 aansluiting oid?
Als je de Ikea gateway gebruikt, dan zou ik er zeker een schakelaar tussen zetten. Want mijn ervaring met de Ikea gateway is dat je elke maand al je lampen opnieuw moet koppelen, dus dan is het zeker handig dat je voor alle lampen een schakelaar hebt om ze te kunnen resetten.Anoniem: 295641 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:25:
Ikea lijkt inderdaad op de site te vergeten aan te geven op welke spanning de GU10 Tradfri lampjes werken. Op het doosje staat het gelukkig wel en daar staat 220-240 Volt. De transformator zou je dan dus niet mogen gebruiken. Dat betekent dat de kans bestaat dat je geen Tradfri kunt gebruiken, als jouw spotjes in de eetkamer alleen geschikt zijn voor zwakstroom en niet veilig genoeg zijn voor netspanning.Anoniem: 295641 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:25:
ik heb rondom in de eetkamer iets van 6 inbouw spotjes die een transformator(omvormer van 220 naar 12 volt volgens mij) ertussen hebben, kan ik deze spotjes vervangen voor de TRÅDFRI varianten...en werkt het dan met die transformator?
(De fabriek in China kan overigens wel smart led lampen maken die werken op 12 Volt, maar dergelijke lampen heb ik nog nooit in een winkel gezien.)
[ Voor 44% gewijzigd door aawe mwan op 09-12-2017 08:31 ]
Dat klopt niet helemaal; de Tradfri GU10 spots werken op 230 volt, niet op 24 volt.Arjan A schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 01:35:
De GU10 spotjes van Tradfri werken als elke andere GU10. De transformator heb je dus nog steeds nodig on naar 24V te gaan. Let er wel op dat een dimmer ertussen kan storen op de lampen (knipperen of een tikkend geluid).
Als je andere spots hebt (geen GU10) dan is daar momenteel nog geen Tradfri-product voor
De transformator moet er dus tussen uit.
Ik heb hier een Hue bridge als ik er nu ikea tradfri lamp op aansluit en deze werkt, krijgt deze dan de toekomstige updates wel binnen of moet ik dan nog perse een ikea bridge kopen?
Updates gaan alleen via de Tradfri gateway. Via Hue kun je de softwareversie wel zien, maar de app geeft aan niet te kunnen bijwerken.
Ik ging er van uit dat er nog genoeg lagen, aangezien eergister het hele schap nog vol zat met die lampen. Kwam er niet alleen voor de E27 lampen gelukkig, had ook een paar GU10 spotjes nodig en die waren nog ruim op voorraadaawe mwan schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:42:
[...]
Grappig inderdaad, zelfs de kleurenlamp is daar uitverkocht.
Maar één ding begrijp ik niet: als je van plan was om E27 lampen te kopen, waarom ben je dan niet naar een Ikea vestiging gegaan waar ze wel op voorraad zijn?
Is dat zo? Lijkt me niet normaal, iedere maand opnieuw alles koppelen.aawe mwan schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 07:44:
[...]
Als je de Ikea gateway gebruikt, dan zou ik er zeker een schakelaar tussen zetten. Want mijn ervaring met de Ikea gateway is dat je elke maand al je lampen opnieuw moet koppelen, dus dan is het zeker handig dat je voor alle lampen een schakelaar hebt om ze te kunnen.
Vd zekerheid zet ik er wel een schakelaar tussen
Hmmm...dat is wel jammer, volgens mij kan ik niet meer bij die transformatorremmuz schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 08:25:
[...]
Dat klopt niet helemaal; de Tradfri GU10 spots werken op 230 volt, niet op 24 volt.

Oeps. My bad. Als er al GU10 in zat, is er niet zoveel aan de hand. Maar anders ben je genoodzaakt om aanpassingen te doenremmuz schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 08:25:
[...]
Dat klopt niet helemaal; de Tradfri GU10 spots werken op 230 volt, niet op 24 volt.
Canon EOS | DJI M2P
Ik heb er geen schakelaars meer tussen zitten en heb ook nog nooit een lamp opnieuw hoeven te koppelen. Als dat moet dan zou ik de gateway eens omruilen.Anoniem: 295641 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:37:
[...]
Is dat zo? Lijkt me niet normaal, iedere maand opnieuw alles koppelen.
Vd zekerheid zet ik er wel een schakelaar tussen
Het probleem zit hem niet in de hardware, maar in de slechte software van de gateway.SPX420 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:02:
Ik heb [...] nog nooit een lamp opnieuw hoeven te koppelen. Als dat moet dan zou ik de gateway eens omruilen.
Omruilen gaat dus niet helpen.
Oke, hier heb ik gelukkig geen last van. Dan zou ik wel een tijdje bezig zijn om alles weer te koppelen...aawe mwan schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:40:
[...]
Het probleem zit hem niet in de hardware, maar in de slechte software van de gateway.
Omruilen gaat dus niet helpen.
Ik heb ook nergens last van. Alle lampen blijven keurig werken zoals het hoort.
Nu moet ik wel zeggen dat ik ze meer bedien via HomeKit dan via de Trådfri app.
Er zou best wel eens een verband kunnen zijn, want een paar weken geleden schreef Sebastiaan001 in dit topic dat hij de Ikea app maar 1 week gebruikt heeft, als die niet vastliep. Ik gebruik juist alleen de Ikea app.robertwebbe schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:19:
Ik heb ook nergens last van. Alle lampen blijven keurig werken zoals het hoort.
HomeKit is iets dat uitsluitend door Apple gebruikers gebruikt kan worden, toch?
[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 09-12-2017 13:36 ]
Gewoon lekker doen. Er staat ook continu spanning op als je de schakelaar in de aanstand houd.Anoniem: 295641 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:25:
Wat hier nog wel voorbij kwam was Het feit dat je dan de groep uit moet zetten als je iets met de lamp doet. Of dat belangrijk voor je is kan je alleen zelf bepalen.
Technisch lijkt er in ieder geval geen beperking.
Maar levert het doorverbinden geen brandgevaar op? Ik durf het zelf nog niet aan om te doen, ik heb alle schakelaars hier aan staan, maar als ik lang weg ben druk ik ze voor de zekerheid alsnog uit..Donstil schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:59:
[...]
Gewoon lekker doen. Er staat ook continu spanning op als je de schakelaar in de aanstand houd.
Wat hier nog wel voorbij kwam was Het feit dat je dan de groep uit moet zetten als je iets met de lamp doet. Of dat belangrijk voor je is kan je alleen zelf bepalen.
Technisch lijkt er in ieder geval geen probleem.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.